Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vincent17 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:46:
Lateral side raises heb ik vaak mn bedenkingen bij. Erg lastig om voortgang te tracken. Ben je sterker geworden dan vorige keer of cheat je net wat meer in de oefening?
Ik vind dit als beginner nog wel eens lastig. Ik hou zelf aan dat als ik 1 of 2 reps meer haal het nog wel logisch is qua progressie, maar ineens 5 of meer, dan heb ik of een vorige keer een slechte dag gehad of ik heb niet goed genoeg op de vorm gelet. Probeer dan ook opvallende zaken ff te noteren, bv slecht geslapen of erg warm (dan presteer ik echt mega-ruk, ik kan daar slecht tegen).

Een andere reden is soms ook de volgorde van de oefeningen. Ik heb bijvoorbeeld de Arnold-press (oefening waar ik niet bepaald goed in ben, helpt ook niet dat iedereen em net weer anders doet..) wat verder naar achter in de oefening-rij gezet na de squats, zodat ik er veel meer met betere vorm uit haal omdat mijn armen het dan even rustiger hebben gehad.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Skybullet schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Zo blij dit een keer te lezen hier. Niet constant jagen op het zwaardere gewicht. Pak een oefening, pas de hoek aan of isoleer hem zo dat je echt je doel spier voelt werken en vernietig hem eens. Time under tension tot falen. De meesten hier willen groeien en geen wedstrijd bankdrukken winnen. Heb je je benen meer laten groeien door vandaag je 1rm squat gevonden te hebben of door setjes van 30 herhalingen te doen ? Hoeveel mensen in de gym zie je wel eens dropsets doen met squaten, of 10 sec positief en 10 seconden negatieve bewegingen in je squat set? Nee dat is niet stoer want dan pak je niet veel gewicht. Met biceps en triceps worden we opeens creatief en gaan we supersetten en dropsetten en partials en 5sec holds doen, maar bij benen of onderrug...
Mee eens, meer gewicht pakken op een oefening betekent niet perse dat je in het dagelijks leven ook sterker bent geworden, want er is geen (volledige) overdracht van die oefening naar het dagelijks leven. Het gaat erom dat je je lichaam (spieren, gewrichten, pezen) op de juiste wijze traint, niet dat je zoveel mogelijk gewicht tilt.

[ Voor 12% gewijzigd door Salvatron op 08-07-2021 18:56 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 22:56
Hackus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:52:
[...]

Shoulder press zijn dumbells stang met 2x 2.5 kg schijf. Dus met stang erbij 10kg denk ik. Per arm.
2x5kg dumbbells of 5Kg schijven aan halter ?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hackus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:52:
[...]

2x5kg dumbbells of 5Kg schijven aan halter ?
Ik dacht 5 kg totaal zoals in de workout stond. Snapte er al niks van

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stangetje weegt zo 2.5-3kg. Even totaal wegen.(+-7.5-8kg denk ik dan per dumbbell)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Barry|IA
Vinny en ik moeten eens samen trainen. Hackus en ik ook, maar dan ga ik huilend naar huis denk ik.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
2Dutch schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Ik vind dit als beginner nog wel eens lastig. Ik hou zelf aan dat als ik 1 of 2 reps meer haal het nog wel logisch is qua progressie, maar ineens 5 of meer, dan heb ik of een vorige keer een slechte dag gehad of ik heb niet goed genoeg op de vorm gelet. Probeer dan ook opvallende zaken ff te noteren, bv slecht geslapen of erg warm (dan presteer ik echt mega-ruk, ik kan daar slecht tegen).

Een andere reden is soms ook de volgorde van de oefeningen. Ik heb bijvoorbeeld de Arnold-press (oefening waar ik niet bepaald goed in ben, helpt ook niet dat iedereen em net weer anders doet..) wat verder naar achter in de oefening-rij gezet na de squats, zodat ik er veel meer met betere vorm uit haal omdat mijn armen het dan even rustiger hebben gehad.
Arnold Press kan ik je alles over vertellen. Beest van een oefening! Voel je wel dat ie wat doet?

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:44

Superkiwi

Hoi doei

Salvatron schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:52:
[...]
Het gaat erom dat je je lichaam (spieren, gewrichten, pezen) op de juiste wijze traint, niet dat je zoveel mogelijk gewicht tilt.
Het eerste deel van je zin ben ik het 100% mee eens; trainen hoor je op de juiste juiste wijze te doen en dan doel ik vooral op houding en uitvoering.
Het tweede deel ben ik het niet mee eens omdat dat afhankelijk is van iemands doel.
De een heeft de intentie om groot te worden, de ander wil graag een 'fitness lijf' en weer iemand anders jaagt graag 1rm's na zonder zich druk te maken of ie er in de spiegel goed uitziet.

Er wordt nu weer iets teveel 'dit is goed' en 'dit is fout' geroepen terwijl er in de krachtsport niet zoiets als goed en fout bestaat imo. Krachtsport is een kapstok waaraan je vele manieren van trainen aan op kunt hangen, elk afhankelijk van de doelen die men voor ogen heeft.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

@VinnyAMS om leesbaarheid te bevorderen is het handiger als je ónder de quote reageert in plaats van erboven ;)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Superkiwi schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Het eerste deel van je zin ben ik het 100% mee eens; trainen hoor je op de juiste juiste wijze te doen en dan doel ik vooral op houding en uitvoering.
Het tweede deel ben ik het niet mee eens omdat dat afhankelijk is van iemands doel.
De een heeft de intentie om groot te worden, de ander wil graag een 'fitness lijf' en weer iemand anders jaagt graag 1rm's na zonder zich druk te maken of ie er in de spiegel goed uitziet.

Er wordt nu weer iets teveel 'dit is goed' en 'dit is fout' geroepen terwijl er in de krachtsport niet zoiets als goed en fout bestaat imo. Krachtsport is een kapstok waaraan je vele manieren van trainen aan op kunt hangen, elk afhankelijk van de doelen die men voor ogen heeft.
ja, powerlifters zijn de uitzondering bij wie het wel om het gewicht gaat.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
2Dutch schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:30:
[...]

De volgorde maakt ontzettend veel uit, dat is logisch.

Echter, als je dezelfde training een week later doet, en je kan ineens 5 reps meer/minder, dan is er iets mis. Persoonlijk zie ik verschillen van 1 rep, en bijna nooit naar beneden. Als je je techniek op orde hebt en de oefening netjes uitvoert op een consistent tempo hoort er amper verschil te zijn week-op-week. Vermoeidheid is bijna altijd een mentale kwestie, tenzij je echt oververmoeid/overtraind bent. Meestal moet je gewoon leren harder te pushen.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meeste is idd mentaal, je bent immers niet ineens minder sterk geworden.
De oplossing die vaak gezocht wordt is deloaden of RPE, terwijl je er mentaal eigenlijk gewoon even doorheen moet. ( is niet altijd makkelijk )

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Barry|IA schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:15:
Arnold Press kan ik je alles over vertellen. Beest van een oefening! Voel je wel dat ie wat doet?
Good to know! In begin de fout gemaakt door zijwaarts en omhoog te gaan ipv zijwaarts omhoog :+
Heb het idee dat het veel voor mijn houding doet, die indruk heb ik sowieso wel na deze paar maanden ijzerwaren smijten.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Vincent17
  • Laatst online: 12-11 15:39
Skybullet schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Time under tension is koning. Genoeg studies over te vinden. En ik zeg ook nergens om progressieve overload niet uit te voeren. Maar dat overload is niet het getal wat voor "kg" staat perse. Overload is niet altijd dat je de ene keer 8x 100kg kon en de week erna 5x 102,5kg en de week erna met halve vorm 2x 105kg. Woohoo we gaan vooruit.. en lopen heel snel vast want wat nu ? Elke week 1rm ? Overload kan ook zitten in aantal herhalingen en in de time under tension. Dus 5 sec holds of 10sec negatives.
[...]
Het kost me juist net minder tijd. Ipv braaf 3x 8-12 herhalingen voor oneindig oefeningen pak je 2-3 oefeningen voor grote spiergroepen en 1-2 oefeningen voor kleine spiergroepen en ga je in max 45min klaar zijn door ze helemaal de tering in te helpen
[...]
De echt grote bodybuilders zijn belabberd in bodyweight oefeningen. Andere tak van sport. Voor grote biceps heb je meer aan isolatie curls dan chin ups.
[...]
Is je schouder groter geworden ? Dan werkt het.
Ik zal nog 1 keer reageren en daarna eventueel agree to disagree, met alle respect :)

Die progressive overload die je als voorbeeld schetst is natuurlijk niet hoe je het moet doen. Ik doe het als volgende:
Bench press als voorbeeld. RPT methode. Goal is 8 maar iedere set is AMRAP

Week1
100kg x 6
95kg x 8
90kg x 10

Week2
100kg x 7
95kg x 9
90kg x 11

Week3
100kg x 8
95kg x 8
90kg x 12

Week 4
102kg x 6
97.5kg x 7
92.5kg x 10

De echte grote bodybuilders moet je niet naar kijken. Zitten allemaal aan de AAS waardoor ze ook zo gigantisch zwaar zijn. Nogal logisch dat ze niet goed zijn in bodyweight oefeningen.

Voor grote biceps heb je meer aan curls dan aan weighted chinups? Hell no, curls zijn de eventuele kers op de taart. Sterk zijn in de chinup levert veel meer op.

Is je schouder groter geworden, dan werkt het? Tja dat klopt, maar dat gaat nogal langzaam om op die manier te tracken lijkt mij.

Bovenstaande is mijn mening nogmaals.

• VinnyAMS
Jazeker daar is ie weer. De lowerbody training. Toch alweer training 3 van deze week. Morgen nog een upperbody en rondje hardlopen en/of kickboksen .
Pr op de deadlift 2x8x 100kg en 1x5 100kg.
https://youtu.be/08IwsGfnyvI

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-11 13:34
Vincent17 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:57:
Ik lees al een behoorlijke tijd mee en ik dacht laat ik ook eens iets posten. Misschien vinden mensen het interessant om te lezen hoe ik tot onderstaande resultaten ben gekomen.

Stats:
192cm
83kg -> momenteel bijna einde cut
36j

Strengh:
Bench press 132.5kg 1RM
Squat 160kg 1RM
Deadlift 200kg 1RM
Weighted Chin ups +32.5kg x 6
Weighted Dips +50kg x 7
Seal Row 90kg x 8

Dit zijn de enige oefeningen doe ik doe in Reversed Pyramid Style. 3x per week. Workout is max 1:15.
Ik doe nagenoeg geen accesory oefeningen, anders dan heel af en toe wat skullcrushers en curls.

[Afbeelding]
Welkom! Goede fysiek en indrukwekkende stats _/-\o_ Eigenlijk qua zowel training als wat je hebt bereikt behoorlijk in lijn met wat ik voor ogen heb. Vraag daarom of je nog wat meer wilt vertellen over hoe je hiertoe gekomen bent. Je zegt 'Reversed Pyramid Style', maar wat betekent dat precies? Zag in je laatste post wel wat toelichting, maar kan het nog niet helemaal plaatsen. En doe je elke training al deze oefeningen, of heb je ze verdeeld over de drie trainingen? Ben daarnaast ook benieuwd naar je overweging om de Overhead Press en Bent Over Row niet op te nemen als oefeningen. Zijn naast de Bench Press, Squat en Deadlift normaliter degene die tot de 'Big 5' worden gerekend, toch? Seal Row is nieuw voor me, dus ook wel nieuwsgierig naar hoe je tot die gekomen bent.

Veel vragen, dus alvast dank voor je uitleg :+

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mefjoew Het begint met de oefening correct uitvoeren, dan keihard trainen, en afwisselen.
Niet te lang hetzelfde schema vasthouden, en elke training met andere oefening beginnen(na warming-up)
oa cable-row met verschillende grippen vasthouden, en verschillende 'stangen'. maar ik ben begonnen met opdrukken en optrekken. Toen Deadliften. dit alles thuis toen ik jaar of 12-13was, en met 15j pas naar de gym.
Lang bezig geweest met PL-oefeningen. (ja 35j geleden kreeg je ook het fitness rondje mee, bij info balie)
Heb veel gekeken naar 'beesten' en hen 'nagedaan'. met Bankdrukken, Deadlift, Squat, OHP als hoofdzaak.
(mocht van mijn moeder eigenlijk niet squatten, vanwege halter in je nek met 15j) alle curls etc zijn bijzaak, dat komt pas als je wat PL-massa hebt opgebouwd(geen vet-pens) Ook als je zwaarder wordt blijven optrekken, en opdrukken.(elke ochtend)

edit:
triceps: small BP- dippen
biceps: staande EZ-Curl, EZ-curl op scott bankje

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 11-07-2021 11:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Barry|IA schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Doe de rep eens niet helemaal, maar half. Alleen daar waar je de bicep het meest voelt. Ik ben ook gestopt met helemaal omlaag zakken, dit doe ik alleen op een preacher bank.

Wat ook wel helpt is eerst de triceps trainen en dan de biceps.

Steeds omhoog in gewicht vind ik met compound oefeningen zeker belangrijk, omdat je overall sterker wordt. Maar met isolatiewerk pak ik gewoon zoveel mogelijk volume.
Ik begin meestal ook met triceps. Helaas zit ik nog met mijn linkerelleboog (tennisarm?) die errrrrg traag herstelt waardoor ik geen triceps stangoefeningen meer kan doen (zonder gewicht lukt wel). Maar dips / kickback gaan daarentegen prima.

Die drag curl is ook echt een oefening... Ik voelde het wel helemaal rondom m'n polsen, volgens mij niet de bedoeling? Bij gewone curls met de EZ bar heb ik dat niet.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
Ik heb een vraagje. Ik train al langer in de gym en ben recentelijk begonnen met survival running. Dit doe ik op zaterdagochtend. Na 14 jaar in de gym hangen vond ik het wel eens tijd voor iets anders erbij.

Nu zit ik een beetje in dubio. Afgelopen jaar i.v.m. geboorte van dochtertje en de lockdown weinig kunnen trainen en daardoor behoorlijk wat massa kwijt geraakt. Sowieso afgelopen jaren behoorlijke tropen jaren gehad met verhuizingen nieuwe baan etc.etc.

Ik wil dus graag weer massa opbouwen. Ik zit nu op ca. 84kg op denk ik rond de 14-15% vet. 3 jaar geleden was dat 93 kg op 16%. Ter illustratie ik ben 1.95m en 35 jaar. Toen ik op mijn 21e begon woog ik 62kg en toen in 3 a 4 jaar tijd 30 kg aangekomen aan vooral spiermassa (en vocht). Textboot ecto dat wel.

Mijn doel is om mijn verloren gains terug te krijgen ;)

Ik heb in de jaren al veel geprobeerd qua schema's Laatste schema wat ik deed was mean gains van Matt Ogus. 3x week full body vooral strength gefocussed. Daarvoor toen ik meer tijd had deed ik meestal Upper lower splits. O.a. schema's van Eric Helms en Matt Ogus gevolgd.

Mijn ervaringen zijn dat vanwege mijn bouw (smal en lang) ik best snel plateau met strength gefocussede schema's en dat mijn trainingen dan erg lang worden en ik redelijk snel last van overbelasting/blessures krijg.

Ik ben nu op zoek naar de sweet spot als het gaat om een schema welke ik kan combineren met de OCR/survival training. Deze trainingen gebruik ik veel onderarmen en rug i.v.m. het vele hangen en klimmen etc. Daarnaast veel lopen uiteraard. Het is dan niet handig dat ik de dag van te voren mijn rug of benen heb getrained. Daarnaast is 3 keer in de week naast die OCR wel de max.

Ik zat nu zelf te denken om PPL te doen. Alleen dan maandag Legs, dinsdag pull en donderdag push. Zodat ik zaterdag weer fris ben voor de OCR. 3 keer full body is niet te doen. Dan moet ik namelijk vrijdag full body trainen en de volgende ochtend OCR.

Een andere optie die ik had was om Maandag en dinsdag Upper/Lower te doen en donderdag Full Body.

Ik heb alleen niet echt gerenommeerde programma's waar ik van af kan kijken. Ik kan zelf wel wat bouwen maar ik merk dat ik het prettig vind om blindelings een programma te kunnen volgen.

Jullie nog adviezen/tips?

• Barry|IA
Vincent17 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Tja en ik ben het er dan niet mee eens. In mijn persoonlijke ervaring groei je als natural toch echt alleen maar door progressive overload. Sterker worden op de main compound oefeningen.

Time under tension, dropsets, negatives. Ik vind het allemaal onzin. Kost ook allemaal veel te veel tijd. Pak een goed programma zoals stronglifts, jim wendler, smolov, starting strenght etc. en wordt sterk op de old school oefeningen die al tientallen jaren werken.

Voor isolatie oefeningen kan ik er nog een beetje inkomen, maar dat is meer de kers op de taart.
Ik zie ook een hoop mensen allerlei variaties aan bicep oefeningen, tricep kickbacks ( :D ) en weet ik het allemaal doen. Maar een bodyweight chinup met goede vorm dat lukt al niet bijv.

Lateral side raises heb ik vaak mn bedenkingen bij. Erg lastig om voortgang te tracken. Ben je sterker geworden dan vorige keer of cheat je net wat meer in de oefening?

Een 1RM opzoeken doe ik overigens heel weinig. Het slokt die specifieke training natuurlijk helemaal op en een beetje volume is natuurlijk wel noodzakelijk.

https://leangains.com/fuckarounditis/
Zeker groei je als naturel (in begin!) het beste op de main compounds. De spieren die je met compound oefeningen gebruikt krijgen allemaal voldoende stimulatie. Echter, ben je meer gevorderd en wil je de nadruk leggen op biceps, dan gaan chin ups niks meer doen voor je.

Maar uiteindelijk zul je rondom je compound oefeningen ook isolatiewerk moeten toevoegen. De stimulatie die je daarmee genereert op de gekozen spier is natuurlijk vele malen hoger dan bij een compound oefening.

Met mijn compounds zoek ik ook de max op in gewicht hoor, en dan doe ik niet veel reps. Maar daarna ga ik gewoon keihard 15-20 reps op een gewicht wat ik net niet kan halen.

Progressive overload is niet de enige manier om te groeien. Neem bijvoorbeeld bicep curls. Waar stopt het? 50kg dumbells per hand? Good luck joints.

Mijn biceps zijn pas begonnen met groeien toen ik stopte met het omhoog gaan in gewicht. Nu leg ik bijvoorbeeld een rijtje dumbells neer van 20kg, 16kg,12kg, 10kg, 8kg, 6kg. Ik rep ze allemaal op tot ik m’n eigen lege hand niet eens meer kan tillen.

Naturel of niet, dat maakt geen drol uit. Voor een naturel iemand is het ook niet ‘zwaarder’, want als het goed is traint een enhanced persoon harder.

• Barry|IA
Vincent17 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Ik zal nog 1 keer reageren en daarna eventueel agree to disagree, met alle respect :)

Die progressive overload die je als voorbeeld schetst is natuurlijk niet hoe je het moet doen. Ik doe het als volgende:
Bench press als voorbeeld. RPT methode. Goal is 8 maar iedere set is AMRAP

Week1
100kg x 6
95kg x 8
90kg x 10

Week2
100kg x 7
95kg x 9
90kg x 11

Week3
100kg x 8
95kg x 8
90kg x 12

Week 4
102kg x 6
97.5kg x 7
92.5kg x 10

De echte grote bodybuilders moet je niet naar kijken. Zitten allemaal aan de AAS waardoor ze ook zo gigantisch zwaar zijn. Nogal logisch dat ze niet goed zijn in bodyweight oefeningen.

Voor grote biceps heb je meer aan curls dan aan weighted chinups? Hell no, curls zijn de eventuele kers op de taart. Sterk zijn in de chinup levert veel meer op.

Is je schouder groter geworden, dan werkt het? Tja dat klopt, maar dat gaat nogal langzaam om op die manier te tracken lijkt mij.

Bovenstaande is mijn mening nogmaals.
Ja sorry, maar dit is pertinent niet waar. De chin up is natuurlijk geen betere oefening dan een biceps curl. Je bent met een chin up eerder geneigd te “vechten” om de rep te halen, maar als je ook zo hard werkt voor je curls, dan is dat natuurlijk by far de betere bicep oefening.

AAS maakt je niet zwaarder dan sterk. De verhouding moet altijd juist zijn. Weeg jij 80kg, dan verwacht ik kracht van iemand van 80kg. Weeg jij 120kg, idem dito.

AAS misbruikers met waterretentie en een bubble gut, ja, die zijn niet gezond en dus ook niet sterk.

• Barry|IA
Skybullet schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Zo blij dit een keer te lezen hier. Niet constant jagen op het zwaardere gewicht. Pak een oefening, pas de hoek aan of isoleer hem zo dat je echt je doel spier voelt werken en vernietig hem eens. Time under tension tot falen. De meesten hier willen groeien en geen wedstrijd bankdrukken winnen. Heb je je benen meer laten groeien door vandaag je 1rm squat gevonden te hebben of door setjes van 30 herhalingen te doen ? Hoeveel mensen in de gym zie je wel eens dropsets doen met squaten, of 10 sec positief en 10 seconden negatieve bewegingen in je squat set? Nee dat is niet stoer want dan pak je niet veel gewicht. Met biceps en triceps worden we opeens creatief en gaan we supersetten en dropsetten en partials en 5sec holds doen, maar bij benen of onderrug...
Vorig jaar deed ik shoulder press met elke week een plankje erbij, uiteindelijk ging ik van 30kg naar 80kg!!

Resultaat in kracht: holy moly!
Resultaat in fysiek: ZERO, 0,0, nada

Toen begonnen met extreem hoog volume, maar dan ook écht extreem. 10 sets van 20-30 op een licht gewicht. Amper rusten, goed connecten met de spieren, beeld je in dat je schouder aan het werk is, hou de rep op ‘t laatst even vast op een zwaar punt, ga door tot je niet meer kunt.

Resultaat in kracht: geen flauw idee.
Resultaat in fysiek: m’n schouders zijn in massa verdubbeld.

(Toen trainde ik nog naturel).

• Barry|IA
Proqzor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:04:
Ik heb een vraagje. Ik train al langer in de gym en ben recentelijk begonnen met survival running. Dit doe ik op zaterdagochtend. Na 14 jaar in de gym hangen vond ik het wel eens tijd voor iets anders erbij.

Nu zit ik een beetje in dubio. Afgelopen jaar i.v.m. geboorte van dochtertje en de lockdown weinig kunnen trainen en daardoor behoorlijk wat massa kwijt geraakt. Sowieso afgelopen jaren behoorlijke tropen jaren gehad met verhuizingen nieuwe baan etc.etc.

Ik wil dus graag weer massa opbouwen. Ik zit nu op ca. 84kg op denk ik rond de 14-15% vet. 3 jaar geleden was dat 93 kg op 16%. Ter illustratie ik ben 1.95m en 35 jaar. Toen ik op mijn 21e begon woog ik 62kg en toen in 3 a 4 jaar tijd 30 kg aangekomen aan vooral spiermassa (en vocht). Textboot ecto dat wel.

Mijn doel is om mijn verloren gains terug te krijgen ;)

Ik heb in de jaren al veel geprobeerd qua schema's Laatste schema wat ik deed was mean gains van Matt Ogus. 3x week full body vooral strength gefocussed. Daarvoor toen ik meer tijd had deed ik meestal Upper lower splits. O.a. schema's van Eric Helms en Matt Ogus gevolgd.

Mijn ervaringen zijn dat vanwege mijn bouw (smal en lang) ik best snel plateau met strength gefocussede schema's en dat mijn trainingen dan erg lang worden en ik redelijk snel last van overbelasting/blessures krijg.

Ik ben nu op zoek naar de sweet spot als het gaat om een schema welke ik kan combineren met de OCR/survival training. Deze trainingen gebruik ik veel onderarmen en rug i.v.m. het vele hangen en klimmen etc. Daarnaast veel lopen uiteraard. Het is dan niet handig dat ik de dag van te voren mijn rug of benen heb getrained. Daarnaast is 3 keer in de week naast die OCR wel de max.

Ik zat nu zelf te denken om PPL te doen. Alleen dan maandag Legs, dinsdag pull en donderdag push. Zodat ik zaterdag weer fris ben voor de OCR. 3 keer full body is niet te doen. Dan moet ik namelijk vrijdag full body trainen en de volgende ochtend OCR.

Een andere optie die ik had was om Maandag en dinsdag Upper/Lower te doen en donderdag Full Body.

Ik heb alleen niet echt gerenommeerde programma's waar ik van af kan kijken. Ik kan zelf wel wat bouwen maar ik merk dat ik het prettig vind om blindelings een programma te kunnen volgen.

Jullie nog adviezen/tips?
Waarom maak je na 14 jaar niet liever zelf een schema? Je zou de kennis toch wel in huis moeten hebben en alleen jij weet hoe jij reageert op bepaalde oefeningen.

Met smal en lang en veel verloren massa zou ik een stronglift 5x5 proberen ofzo. Met jouw spiergeheugen zit je dan zo weer op het level waar je eerder zat.

• Barry|IA
ByteMe_ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Ik begin meestal ook met triceps. Helaas zit ik nog met mijn linkerelleboog (tennisarm?) die errrrrg traag herstelt waardoor ik geen triceps stangoefeningen meer kan doen (zonder gewicht lukt wel). Maar dips / kickback gaan daarentegen prima.

Die drag curl is ook echt een oefening... Ik voelde het wel helemaal rondom m'n polsen, volgens mij niet de bedoeling? Bij gewone curls met de EZ bar heb ik dat niet.
Kickback lukt wel, maar skullcrushers niet? Bij mij is het juist andersom.

De drag curl zou je niet in je polsen moeten voelen. Breng je de bar wel echt parallel aan je lichaam omhoog, trekkend met alleen je bicep?

• VinnyAMS
Vandaag training nummer 4 van deze week. Upperbody. Sideplanks nog niet helemaal onder de knie. BP wel een PR met 70 kilo alleen eerste set lopen klooien met die spotters. Nog even fine tunen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_Z55qwiPomTdHR25j_EdcBadT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvndNaOy2rVfqEgjKE8kCHfL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyN1fMN3KrBq0C8R5ytCULp2s4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVMnAfWZSnAOnjxvr1371w0Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdNmvpafuqWQdoVj1cTBJIeBBdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98hjSlKfPN4mucUZ1WIAjsWc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNfsJLRVrM_utsPYNIRDAdJxYFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AwUChioBVk26lCJiMNbmh3G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0e8Q_-iAzMVPv2021ZM1qb61NNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Yukl9vboybukiYvkkZSzlda.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivdwx4o2MOMmbKlDU7Iy5QL20jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18DR32qAfGqREDIuMoTPM7lo.jpg?f=fotoalbum_tile

https://youtube.com/shorts/akntbwJQOcI?feature=share

• Barry|IA
VinnyAMS schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:13:
Vandaag training nummer 4 van deze week. Upperbody. Sideplanks nog niet helemaal onder de knie. BP wel een PR met 70 kilo alleen eerste set lopen klooien met die spotters. Nog even fine tunen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

https://youtube.com/shorts/akntbwJQOcI?feature=share
Lekker. Mooie uitvoering ook zo te zien. Wat is de reden dat je je armen lockt bovenaan de rep? Ik zie daar o.a. je schouders mee omhoog komen. Ik zou de rep iets korter maken, dan blijft de spanning meer op de borst. Geef het eens een kans, als je het niks vind, dan hou je aan wat je nu doet (wat ook goed is).

Jij hebt wel dé discipline zeg, gyms open of dicht, slecht weer of niet, jij traint gewoon in je achtertuin :)

• Vincent17
mefjoew schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Welkom! Goede fysiek en indrukwekkende stats _/-\o_ Eigenlijk qua zowel training als wat je hebt bereikt behoorlijk in lijn met wat ik voor ogen heb. Vraag daarom of je nog wat meer wilt vertellen over hoe je hiertoe gekomen bent. Je zegt 'Reversed Pyramid Style', maar wat betekent dat precies? Zag in je laatste post wel wat toelichting, maar kan het nog niet helemaal plaatsen. En doe je elke training al deze oefeningen, of heb je ze verdeeld over de drie trainingen? Ben daarnaast ook benieuwd naar je overweging om de Overhead Press en Bent Over Row niet op te nemen als oefeningen. Zijn naast de Bench Press, Squat en Deadlift normaliter degene die tot de 'Big 5' worden gerekend, toch? Seal Row is nieuw voor me, dus ook wel nieuwsgierig naar hoe je tot die gekomen bent.

Veel vragen, dus alvast dank voor je uitleg :+
Ik volg het Leangains protocol van de zweed Martin Berkhan. Zowel qua training als dieet/voeding.

RPT uitleg:
https://leangains.com/reverse-pyramid-training-guide/

Lees bovenstaande eerst even, dan snap je ook beter het doel en de termen uit mn split.

Mijn split wat ik gebruik tijdens cutting.

Maandag:
Squat 3x10 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT
Accessory 2x10 Bijv. Skullcrushers, Curls, Abs

Woensdag:
Dips 3x8 RPT
Chin-ups 3x8 RPT
OHP 3x10

Vrijdag:
Deadlift 2x6 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT

Zoals je ziet zit de OHP er wel in, maar soms sla ik hem over tijdens cutting. Ik doe al 2x bench press in de week en krijg meer dan genoeg focus op de schouders hierdoor. Als ik weer overga naar lean bulk, dan voer ik de OHP weer in met RPT. Krijg dan genoeg voeding binnen om hier wel van te herstellen.

Ik vind zowel de Seal Row als de Chinup een betere oefening dan de bent over row en dat komt met name door het cheating aspect. Zeker met de Seal Row is cheating geen optie, waardoor je veel beter kan tracken.

• Barry|IA
Vandaag voorzichtig aan de biceps weer kunnen trainen, dat ging weer perfecto! De blessure heeft een week geduurd en de pijn was om te janken, maar we zijn weer helemaal terug! :)

Tevens was dit m’n laatste dag van m’n “sneak peak cut”, dus nu gaan we weer lekker aankomen.

Vasculairity mag wat mij betreft nog wel wat meer, maar de komende 15 weken worden er nog wel wat adertjes aangezet. Tevens wil ik mijn borst wat breder en dikker hebben, dus ik ga een strikt bench press schema aanhouden, wat niks voor mij is, want ik haat schema’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZe6l_ohGDmZm8xh79AyRnZH2AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkIansmZHYqs6xidn15B51HS.jpg?f=fotoalbum_large

• VinnyAMS
Barry|IA schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Lekker. Mooie uitvoering ook zo te zien. Wat is de reden dat je je armen lockt bovenaan de rep? Ik zie daar o.a. je schouders mee omhoog komen. Ik zou de rep iets korter maken, dan blijft de spanning meer op de borst. Geef het eens een kans, als je het niks vind, dan hou je aan wat je nu doet (wat ook goed is).

Jij hebt wel dé discipline zeg, gyms open of dicht, slecht weer of niet, jij traint gewoon in je achtertuin :)
Ga ik eens proberen. Bedankt voor de tip. Bankje is ook niet helemaal lekker. Eigenlijk iets te smal.

• Barry|IA
VinnyAMS schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:32:
[...]

Ga ik eens proberen. Bedankt voor de tip. Bankje is ook niet helemaal lekker. Eigenlijk iets te smal.
Dat is altijd naar als een bankje net niet lekker ligt. Aan de andere kant, je zou op een lat moeten kunnen liggen als je stabiel genoeg lift, haha.

Waarom die safe bars? Ik zou flat benchen wel aandurven zwaar, zonder spotter ofzo. Decline durf ik niet en ga ik ook nooit doen met een barbell.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Barry|IA schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:05:
Vandaag voorzichtig aan de biceps weer kunnen trainen, dat ging weer perfecto! De blessure heeft een week geduurd en de pijn was om te janken, maar we zijn weer helemaal terug! :)

Tevens was dit m’n laatste dag van m’n “sneak peak cut”, dus nu gaan we weer lekker aankomen.

Vasculairity mag wat mij betreft nog wel wat meer, maar de komende 15 weken worden er nog wel wat adertjes aangezet. Tevens wil ik mijn borst wat breder en dikker hebben, dus ik ga een strikt bench press schema aanhouden, wat niks voor mij is, want ik haat schema’s.

[Afbeelding]
Vanwaar je keus voor bankdrukken?

Imho zijn dumbbells, (verzwaarde) ring push ups of fly varianten superieur. Sinds ik in Kroatie een gym weer eens binnen ben gestapt ben ik fan van high chest flys unilateraal. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Barry|IA 👍 for your gyno tits 😋

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Niet op de man spelen aub

[ Voor 50% gewijzigd door Outerspace op 12-07-2021 22:59 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Vincent17 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:01:
[...]

Ik volg het Leangains protocol van de zweed Martin Berkhan. Zowel qua training als dieet/voeding.

RPT uitleg:
Die gast z'n instagram is hier:

https://www.instagram.com/martinberkhan/

Ik ben geen deadlift-expert maar die gast deadlift met een bochel op zijn rug. Lijkt me een flink beroerde manier van deadliften.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Salvatron schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:26:
[...]

Ik ben geen deadlift-expert maar die gast deadlift met een bochel op zijn rug. Lijkt me een flink beroerde manier van deadliften.
Sommige mensen hebben van nature geen platte rug, dus dat zegt niks over zijn houding tijdens workouts in dat geval.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

CyberMania schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Sommige mensen hebben van nature geen platte rug, dus dat zegt niks over zijn houding tijdens workouts in dat geval.
Als je het mij vraagt is het gewoon een knap staaltje van egolifting: zoveel mogelijk gewicht op de bar en het dan koste wat het kost omhoog krijgen ongeacht de vorm. Die kromme bult op zijn bovenrug is waarschijnlijk een speciale techniek om zoveel mogelijk gewicht omhoog te krijgen. Het zal wel een geaccepteerde techniek zijn, maar een goede workout krijg je er niet door.

Mooi voorbeeld van waarom de focus op gewicht zo slecht is (tenzij je een powerlifter bent maar volgens mij is deze figuur dat niet): het gewicht wordt een doel op zichzelf. IPV dat je er naar kijkt of je lichaam goed getraind word, ga je kijken of je zoveel mogelijk gewicht omhoog krijgt. Die filmpjes op zijn instagram zijn goede voorbeelden van hoe het dus niet moet.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Toch maar even de rem op de bovenarmen: linker bovenarm voelt al een tijdje te gespannen aan, alsof er een band omheen zit. Lijkt een spier af en toe weg te rollen dus toch iets te fanatiek / slordig met de vorm. Lekker paar keer per dag de foamroller er overheen voelt al beter, wat een plezier voor 7 euro ;)

Ook eens wat andere spullen inzetten bij de workouts: 5k medicijnbal en lebert equalizers staan zielig in een hoek gestopt, even afgestoft.

Overigens begint nu mijn gewicht heel rustig te zakken, ongeveer een halve kg per 3 weken. Zit nog erg hoog in vet% dus heb nog wel ff :+ Beetje lui met de myfitnesspal-logging, vanaf morgen weer netjes oppakken.

jaren geleden toen ik 'meedeed' met missus haar low carb-dieet ging er soms 1kg per week af, met een uitschieter naar 2 waarbij ik me echt superwaus voelde. Tsja, weinig eten maar wel 8 keer een uur naar je werk fietsen is natuurlijk reteslecht :X Ben wijzer geworden ;)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe traint men hier tot "near failure" als je geen spotter hebt? Met deadlifts laat je 'm gewoon vallen, maar squats en clean & push... dan ben je snel dood met 100kg op je nek.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
De meeste lifts kun je prima failen, op de bench press na dan. Ik ben ook beter gaan squatten toen ik comfortabeler was met er onderuit stappen.

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:13
Blue-eagle schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:47:
Hoe traint men hier tot "near failure" als je geen spotter hebt? Met deadlifts laat je 'm gewoon vallen, maar squats en clean & push... dan ben je snel dood met 100kg op je nek.
Bij squats is failen gewoon een kwestie van het gewicht niet meer omhoog krijgen. Je kan de safetybars iets lager zetten dan hoe diep je normaal gaat voor squats en dan blijft de barbell gewoon liggen op de safety's. Je kan de barbell zelfs ook van je rug afgooien als je gesquat zit.

• HyperTrophy
  • Niet online
@Blue-eagle waar komt je vraag precies vandaan? Want als je zwaar kunt squatten, zul je wss ook wel redelijk rack met spotter arms moeten hebben?

En als je een push-gewicht al niet kunt frontracken dan kun je m ook niet pushen.

Je moet er voor je eigen veiligheid en welzijn er goed bewust van zijn, met wat je aan het doen bent.

( heb t even niet over het vertrouwen op een spotter, want soms is de wetenschap dat je een spotter hebt net datgene wat ervoor zorgt dat je je rep niet haalt. Juist omdat je zonder een spotter m wel moet uitdrukken met een squat.)

Zorg dat je voldoende ruimte achter je hebt wanneer je een half rack hebt, en zorg evt voor drop blocks wanneer je zware lifts bovenin doet.

Wel goed om hier bij stil te staan, maar niet teveel ;)

• Vincent17
Salvatron schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:26:
[...]

Een deadlift expert is hij wel. Deadlift met een rechte onderrug en rounded upper back. Zeer geaccepteerde manier van deadliften en kan legio voorbeelden van powerlifters opnoemen die dezelfde techniek hebben. Daarnaast lift hij 300+ kg voor reps. Daar ga je niet aankomen met belabberde form.

• Vincent17
CyberMania schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Ben jij dit want dit is echt niet natural? Een cheater noemen we dat.
Volgens mij gaf hij ergens in een vorige post ook aan niet meer natural te zijn.

Het is zijn keuze en ik heb verder alle respect alleen mijn inziens is het dan zinloos om trainingsadviezen e.d. aan te nemen van iemand die zo een keus heeft gemaakt. Volgens mij geeft hij ook aan geen schema te volgen en doet een beetje waar hij zin in heeft. Tja dat kan als je hulpmiddelen gebruikt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat focussen op progressive overload op de compound lifts met een klein beetje accessory oefeningen het beste werkt als natural. Ook na 5+ jaar trainen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Barry|IA schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:05:

Waarom die safe bars? Ik zou flat benchen wel aandurven zwaar, zonder spotter ofzo. Decline durf ik niet en ga ik ook nooit doen met een barbell.
Safe bars is prima voor bench press, ik heb ze laatst zelfs nodig gehad, maar zorg er dan wel voor dat ze op de juiste hoogte staan. Bij mij komen ze onder m'n borst maar net boven m'n nek, ik heb er met normaal benchen dus geen enkele last van, zou in theorie een chest bounce kunnen doen, maar als het echt mis gaat laat ik het gewicht zakken ter hoogte van m'n nek en heb ik nog een centimeter of twee speling om er onderuit te kruipen.
Blue-eagle schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:47:
Een rack met safety bars werkt perfect. Voor elke training, van OHP tot bench tot squat, heb ik de safety bars op een hoogte staan waarbij mijn ROM niet beïnvloed wordt maar ik altijd kan falen zonder dat er gewichten gaan stuiteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 12-07-2021 10:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• VinnyAMS
Tsurany schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:51:
[...]

Safe bars is prima voor bench press, ik heb ze laatst zelfs nodig gehad, maar zorg er dan wel voor dat ze op de juiste hoogte staan. Bij mij komen ze onder m'n borst maar net boven m'n nek, ik heb er met normaal benchen dus geen enkele last van, zou in theorie een chest bounce kunnen doen, maar als het echt mis gaat laat ik het gewicht zakken ter hoogte van m'n nek en heb ik nog een centimeter of twee speling om er onderuit te kruipen.

[...]

Een rack met safety bars werkt perfect. Voor elke training, van OHP tot bench tot squat, heb ik de safety bars op een hoogte staan waarbij mijn ROM niet beïnvloed wordt maar ik altijd kan falen zonder dat er gewichten gaan stuiteren.
Ik heb met de BP ook een keer met de stang op mijn borst gelegen. Kreeg hem niet meer omhoog. Lekker alleen in de achtertuin. Vrouw schreeuwen maar die hoorde me niet. Stofzuigen met koptelefoon op :-).
Uiteindelijk kwam mijn zoon poolshoogte nemen. Ik zag ook dat er wel eens zonder haltersluiting getraind wordt. Kan je de schijven er af laten gaan als het niet meer gaat. Ik heb wel eens dat ik de stang niet helemaal recht omhoog wegdruk, dus dan is zo'n sluiting wel handig.
Ik moet denk ik even een paar nieuwe gaten boren voor die spotter stangen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VinnyAMS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb met de BP ook een keer met de stang op mijn borst gelegen. Kreeg hem niet meer omhoog. Lekker alleen in de achtertuin. Vrouw schreeuwen maar die hoorde me niet. Stofzuigen met koptelefoon op :-).
Uiteindelijk kwam mijn zoon poolshoogte nemen. Ik zag ook dat er wel eens zonder haltersluiting getraind wordt. Kan je de schijven er af laten gaan als het niet meer gaat. Ik heb wel eens dat ik de stang niet helemaal recht omhoog wegdruk, dus dan is zo'n sluiting wel handig.
Ik moet denk ik even een paar nieuwe gaten boren voor die spotter stangen.
Het lastige aan trainen zonder sluitingen is dat, als een schijf gaat glijden, alles er af valt. Eerst verlies je de stabiliteit aan de ene kant, al die schijven op de grond, dan zakt direct de andere kant omlaag en ligt ook dat op de grond. Met een beetje pech beschadig je nog wat ook.

Dan zou ik inderdaad even de spotter stangen wat finetunen, even zo afmeten dat ze net boven je nek zitten, kan er niks gebeuren (y)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:36
[...]

RPT uitleg:

Lees bovenstaande eerst even, dan snap je ook beter het doel en de termen uit mn split.

Maandag:
Squat 3x10 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT

Woensdag:
Dips 3x8 RPT
Chin-ups 3x8 RPT
OHP 3x10

Vrijdag:
Deadlift 2x6 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT

Zoals je ziet zit de OHP er wel in, maar soms sla ik hem over tijdens cutting. Ik doe al 2x bench press in de week en krijg meer dan genoeg focus op de schouders hierdoor. Als ik weer overga naar lean bulk, dan voer ik de OHP weer in met RPT. Krijg dan genoeg voeding binnen om hier wel van te herstellen.

Ik vind zowel de Seal Row als de Chinup een betere oefening dan de bent over row en dat komt met name door het cheating aspect. Zeker met de Seal Row is cheating geen optie, waardoor je veel beter kan tracken.
Zit weinig benen in dit schema in de vorm van squat of ander benen werk (deadlift aargelaten) of is dit gewoon voldoende zo?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook ik heb wel eens onder 115kg halter gelegen, maar als je gaat zitten rolt het zo van je af.
je houdt er wel even wat rode huid aan over. je gaat nog niet zomaar dood @Blue-eagle

• Barry|IA
Het bespreken van AAS is hier niet toegestaan, zie ook de topicstart en SPRT beleid

[ Voor 47% gewijzigd door Outerspace op 12-07-2021 23:00 ]

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds kort bij een crossfit in Amsterdam West aan de gang, voornamelijk focus op weightlifting - probeer dat nu zo'n 5/6 keer per week te doen. Soms wat minder, soms wat afwisseling met wat cardio (voornamelijk zwemmen, vooralsnog geen WODs). Heb in het verleden veel cardio en HIIT gedaan, maar dat gaat mij toch iets ten koste van de snatch/C&J techniek.

Ook aan het afvallen, weeg nu ergens tussen 60 en 65 (mijn gevoel in ieder geval, nog niet gewogen) en ben zelf ook niet zo groot.

Cijfers tot nu toe: snatch 65 kg, C&J 90 kg. Waar wil ik heen in de komende maanden: snatch 75/80 kg en C&J boven de 100 kg.

Voor wat het waard is, om even een beeld te schetsen van mijn kracht: benchen heel slecht, al halfjaar niet meer gedaan. Front squat: 120 kg laatst met riem gedaan, back squat zit zeker rond de 140/150 maar ik backsquat niet meer heel zwaar (meestal paused backsquats op 3x100 ofzo). Shoulder press kon ik laatst bijna, tijdens een C&J sessie, push press zonder hupje 60 kg doen. Deadlift werkelijk geen idee, laatst 150 clean pull gedaan (dus meer vanuit quads dan hams) maar toen ging ik bijna out haha.

Ben dus erg aan het werken aan schouder kracht en mobiliteit in de schouders. Heupen en enkels zijn heel mobiel, maar schouder loopt nog wat achter. Ook wat kleine blessures eraan, dus met wat geduld proberen alles gezond te houden en krachtiger te worden.

Nog meer oly lifters, naast @Zuluman?

• Barry|IA
Tatsu schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:07:
[...]

Vanwaar je keus voor bankdrukken?

Imho zijn dumbbells, (verzwaarde) ring push ups of fly varianten superieur. Sinds ik in Kroatie een gym weer eens binnen ben gestapt ben ik fan van high chest flys unilateraal. :)
Zwaar bankdrukken, met serieuze sets, staat bij mij hoog aangeschreven omdat ik daar het afgelopen jaar veel te weinig van gedaan heb ivm lockdowns.

Fly’s enzo doe ik ook altijd als finisher, maar dat deed ik dus tijdens de lockdown al als mainoefening.

Dumbell press is beter voor isoleren, maar als ik daar zwaar mee ga (+40kg), dan verlies ik al zoveel bij het omhoog schoppen van de dumbells. Ook meer kans op blessure.

• Barry|IA
Al noem je me Suzanne :)

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 12-07-2021 23:12 . Reden: Quote aangepast ]

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Omdat vorige week aangegeven werd dat het opzoeken van 1rm niet zoveel zin heeft heb ik vandaag eens een poging gedaan op de squat :+
We hadden de volgende (vrij relaxte) series al in de benen:
Reps: 7-5-3-1
Serie 1: 80-90-100-110
Serie 2: 90-100-110-130
Serie 3: 100-110-120-140
Die ene 140 ging best goed dus toen één rep met 150kg geprobeerd en die ging goed. Een evenaring van mijn pr uit 2018.
Lekker puh.

• Vincent17
wokkelz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Zit weinig benen in dit schema in de vorm van squat of ander benen werk (deadlift aargelaten) of is dit gewoon voldoende zo?
Squats zie je staan, toch? Op de maandag voor mij in dit geval,.

Let wel, dit is een cutting programma. In een bulk zou je eventueel andere oefeningen of iets dergelijks kunnen toevoegen. Ik doe meestal gewoon wat meer volume op de back squat in een bulk. Mijn inziens voldoende voor leg development.

• Barry|IA
Vincent17 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Volgens mij gaf hij ergens in een vorige post ook aan niet meer natural te zijn.

Het is zijn keuze en ik heb verder alle respect alleen mijn inziens is het dan zinloos om trainingsadviezen e.d. aan te nemen van iemand die zo een keus heeft gemaakt. Volgens mij geeft hij ook aan geen schema te volgen en doet een beetje waar hij zin in heeft. Tja dat kan als je hulpmiddelen gebruikt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat focussen op progressive overload op de compound lifts met een klein beetje accessory oefeningen het beste werkt als natural. Ook na 5+ jaar trainen.
Niet mee eens. Ik doe waar ik zin in heb, ja. Want op die manier houd ik trainen leuk en dus kan ik het volhouden.

Maar met “doen waar ik zin in heb” betekent niet dat ik er na een half setje mee stop, omdat ik dan wat anders wil doen.

Ik maak mezelf he-le-maal kapot en kan soms niet eens meer normaal autorijden na een training. Als dit geen overload is, dan weet ik het ook niet meer.

Je kunt prima adviezen overnemen van mij. Als waarheid aannemen, dat zou ik afraden :P

Ik ga bijvoorbeeld vanavond jouw chin ups een kans geven. Wie weet...

• Vincent17
Barry|IA schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Niet mee eens. Ik doe waar ik zin in heb, ja. Want op die manier houd ik trainen leuk en dus kan ik het volhouden.

Maar met “doen waar ik zin in heb” betekent niet dat ik er na een half setje mee stop, omdat ik dan wat anders wil doen.

Ik maak mezelf he-le-maal kapot en kan soms niet eens meer normaal autorijden na een training. Als dit geen overload is, dan weet ik het ook niet meer.

Je kunt prima adviezen overnemen van mij. Als waarheid aannemen, dat zou ik afraden :P

Ik ga bijvoorbeeld vanavond jouw chin ups een kans geven. Wie weet...
Je moet natuurlijk ook helemaal doen waar jij je goed bij voelt etc. Ik probeer ook zo min mogelijk betweterig over te komen in mijn reacties, want wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn.

Ik denk alleen dat de meeste mensen in dit topic niet enhanced zijn en daar moet je wel rekening mee houden. Dan werkt het toch allemaal even wat anders.

Ik promoot graag de Leangains methode omdat het voor mij zulke goede resultaten heeft gebracht. Ik zie toch veel mensen die maar wat proberen, steeds hun schema's weer omgooien, focussen op de verkeerde zaken, 5 tot 6 keer per week in de gym zitten met uiteindelijk een burn-out en er weer mee stoppen etc.

Ik heb de leangains methode vrij eenvoudig 5+ jaar (and counting) volgehouden met een drukke baan, gezin etc. Ik begon overigens met 5x5 stronglifts. Ook een heerlijke 3x per week schema zonder onzin.
3x p.w. een workout van een uur met als uitkomst het resultaat dat ik nu heb. Ik ben er helemaal gelukkig mee.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
JDFS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:49:
Sinds kort bij een crossfit in Amsterdam West aan de gang, voornamelijk focus op weightlifting - probeer dat nu zo'n 5/6 keer per week te doen. Soms wat minder, soms wat afwisseling met wat cardio (voornamelijk zwemmen, vooralsnog geen WODs). Heb in het verleden veel cardio en HIIT gedaan, maar dat gaat mij toch iets ten koste van de snatch/C&J techniek.

Ook aan het afvallen, weeg nu ergens tussen 60 en 65 (mijn gevoel in ieder geval, nog niet gewogen) en ben zelf ook niet zo groot.

Cijfers tot nu toe: snatch 65 kg, C&J 90 kg. Waar wil ik heen in de komende maanden: snatch 75/80 kg en C&J boven de 100 kg.

Voor wat het waard is, om even een beeld te schetsen van mijn kracht: benchen heel slecht, al halfjaar niet meer gedaan. Front squat: 120 kg laatst met riem gedaan, back squat zit zeker rond de 140/150 maar ik backsquat niet meer heel zwaar (meestal paused backsquats op 3x100 ofzo). Shoulder press kon ik laatst bijna, tijdens een C&J sessie, push press zonder hupje 60 kg doen. Deadlift werkelijk geen idee, laatst 150 clean pull gedaan (dus meer vanuit quads dan hams) maar toen ging ik bijna out haha.

Ben dus erg aan het werken aan schouder kracht en mobiliteit in de schouders. Heupen en enkels zijn heel mobiel, maar schouder loopt nog wat achter. Ook wat kleine blessures eraan, dus met wat geduld proberen alles gezond te houden en krachtiger te worden.

Nog meer oly lifters, naast @Zuluman?
Mooie cijfers, helemaal met jouw gewicht. Zit je bij AKA?

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:36
Vincent17 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:08:
[...]

Squats zie je staan, toch? Op de maandag voor mij in dit geval,.

Let wel, dit is een cutting programma. In een bulk zou je eventueel andere oefeningen of iets dergelijks kunnen toevoegen. Ik doe meestal gewoon wat meer volume op de back squat in een bulk. Mijn inziens voldoende voor leg development.
Klopt, maar is 1x per week squaten voldoende? Bij bv stronglifts doe je het al gauw 3x per week toch?

• Vincent17
wokkelz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Klopt, maar is 1x per week squaten voldoende? Bij bv stronglifts doe je het al gauw 3x per week toch?
Ja klopt. Stronglifts werkt ook erg goed om snel je squat omhoog te brengen. Ik stagneerde alleen rond de 140kg squat met stronglifts. Ik ben toen naar leangains gegaan.

In een cut is 1x pw squat prima om je kracht vast te houden of licht te verbeteren. In een bulk zou je wat extra's kunnen doen.

• JDFS
  • Niet online
@Bulder thanks en ja klopt! Jij ook zo te horen ;) ?

Overigens, ik vind mezelf best mobiel in m'n enkels maar ik hoor graag of jullie dit beamen of juist niet :+ Dan weet ik dat ik nog wat werk te verrichten heb:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 67% gewijzigd door JDFS op 12-07-2021 14:46 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vincent17 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Je moet natuurlijk ook helemaal doen waar jij je goed bij voelt etc. Ik probeer ook zo min mogelijk betweterig over te komen in mijn reacties, want wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn.

Ik denk alleen dat de meeste mensen in dit topic niet enhanced zijn en daar moet je wel rekening mee houden. Dan werkt het toch allemaal even wat anders.

Ik promoot graag de Leangains methode omdat het voor mij zulke goede resultaten heeft gebracht. Ik zie toch veel mensen die maar wat proberen, steeds hun schema's weer omgooien, focussen op de verkeerde zaken, 5 tot 6 keer per week in de gym zitten met uiteindelijk een burn-out en er weer mee stoppen etc.

Ik heb de leangains methode vrij eenvoudig 5+ jaar (and counting) volgehouden met een drukke baan, gezin etc. Ik begon overigens met 5x5 stronglifts. Ook een heerlijke 3x per week schema zonder onzin.
3x p.w. een workout van een uur met als uitkomst het resultaat dat ik nu heb. Ik ben er helemaal gelukkig mee.
Het is ook de bedoeling dat je na aantal weken wisselt van schema.
Ik ga na High-reps (vanaf eind juni), ook weer naar 5x8, 3x8, 5x5, 3x5, 5x3, 3x3.

(Opa) Hackus, Moest gister weer eens de jeugd ervan overtuigen. :)

Resultaat 22 reps met 140kg BP.
Fock Yeah !! (Dikke spierpijn vandaag)

Mijn zoon(27), en twee vrienden waren mij aan het uitdagen, terwijl ik lekker op de bank naar De Tour zat te kijken.

• Barry|IA
Vincent17 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Het grootste verschil is dan nog niet eens naturel vs. enhanced, maar hoe leuk vind je iets t.o.v. ik doe het, omdat het moet.

3 keer per week trainen zou voor mij een nachtmerrie zijn. Ik heb maar 2 hobby’s en trainen staat bij mij op nummer 1 en gaat sinds halverwege vorig jaar zelfs boven werken.

Ik vind trainen dus het leukste wat er is.

Ik train 3 dagen in de week met 2 anderen en die doen exact hetzelfde als ik. Deze mensen zijn naturel. Maar wij zijn met z’n 3en wel de meest harde werkers van de gym! En natuurlijk kunnen zij dezelfde spiergroep de volgende dag niet weer opnieuw trainen, maar daarom trainen ze ook maar 3 dagen in de week in plaats van 7.

Ik zie zooooooooooooveel mensen die maar 40% geven in hun training. Dan kun je zeggen natural vs enhanced, maar ik zeg 110% inzet vs 40%.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Vincent17 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:12:
[...]

Een deadlift expert is hij wel. Deadlift met een rechte onderrug en rounded upper back. Zeer geaccepteerde manier van deadliften en kan legio voorbeelden van powerlifters opnoemen die dezelfde techniek hebben. Daarnaast lift hij 300+ kg voor reps. Daar ga je niet aankomen met belabberde form.
Is Martin van Leangains een powerlifter? Zo nee, dan heb je volgens mijn geen fuck aan de powerlifting methode van deadlifting. De leangains methode zal ongetwijfeld een prima methode zijn die werkt (ik bedoel dit niet als kritiek op de leangains methode), maar de powerlifting methode heeft als doel om leverage (hefboom) en verkorting van de ROM (range of motion) te gebruiken om zoveel mogelijk gewicht omhoog te krijgen. Dit heeft volgens mij geen enkele zin als je gewoon een goede workout wil hebben en is een voorbeeld van hersenloos zoveel mogelijk gewicht op de bar gooien, omdat hij nog niet geleerd heeft dat meer gewicht niet perse beter is.

Het is wel apart dat hij een artikel schrijft over fuckarounditis terwijl hij zelf op z'n instagram ook aan fuckarounditis lijkt te lijden zonder dat hij het zelf doorheeft. Als je leverage/momentum/verkorting van ROM e.d. gebruikt ipv spierkracht om het gewicht van z'n plaats te krijgen lijdt je imo aan fuckarounditis (geen veroordeling, slechts een constatering).

Los van het feit dat je geen goede workout krijgt door zo te liften zou het misschien ook zo kunnen zijn dat je een slechte houding ontwikkelt voor het dagelijks leven. Ik heb wel eens gelezen dat powerlifters een beetje voorovergebogen door het leven gaan, omdat het lichaam zich aanpast aan de dingen die je doet. Dus als je met een bochel deadlift vindt het lichaam dat de beste houding en krijg je ook een bochel in het dagelijks leven. Je ziet dit aanpassingsverschijnsel soms ook bij powerlifters die honderden kilo's squatten: kan honderden kilo's squatten maar kan nauwelijks nog een trap oplopen of zijn eigen veters strikken.

• joepP
  • Niet online
Superkiwi schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:01:
Omdat vorige week aangegeven werd dat het opzoeken van 1rm niet zoveel zin heeft heb ik vandaag eens een poging gedaan op de squat :+
We hadden de volgende (vrij relaxte) series al in de benen:
Reps: 7-5-3-1
Serie 1: 80-90-100-110
Serie 2: 90-100-110-130
Serie 3: 100-110-120-140
Die ene 140 ging best goed dus toen één rep met 150kg geprobeerd en die ging goed. Een evenaring van mijn pr uit 2018.
Lekker puh.
Grappig, heb vandaag toevallig ook opgebouwd richting 1RM squat: 100, 110, 120, 130, 135, 140. Ik denk ik dat ik de 150 ook had gekund, maar ik voelde me er niet comfortabel bij dat zonder spotter te doen. Er zijn weliswaar safety bars in mijn halfrack, maar ik heb die nooit nodig gehad met de squat, en om met zo'n gewicht durf ik dat niet aan.

• joepP
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:40:
@Bulder thanks en ja klopt! Jij ook zo te horen ;) ?

Overigens, ik vind mezelf best mobiel in m'n enkels maar ik hoor graag of jullie dit beamen of juist niet :+ Dan weet ik dat ik nog wat werk te verrichten heb:

***members only***
Ik ben jaloers op je flexibiliteit en je rechte rug tijdens de frontsquat. Zijn je hakken vol op druk? Ik heb die oefening opgegeven, ben meer bezig met rechtop blijven (wat slecht lukt) dan daadwerkelijk mijn quads trainen. Dit komt ook door mijn relatief lange bovenbenen waardoor ik heel wijd moet staan om rechtop te blijven, maar toch. En ik wil geen speciale schoenen met hoge hakken.

[ Voor 5% gewijzigd door joepP op 12-07-2021 18:59 ]

• joepP
  • Niet online
wokkelz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Om niet achteruit te gaan is 1x genoeg. Drie keer is absurd als je geen beginner bent. Althans, als je 3x voor de kill moet gaan zoals bij 5x5.

• joepP
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:17:
[...]

(Opa) Hackus, Moest gister weer eens de jeugd ervan overtuigen. :)

Fock Yeah !! (Dikke spierpijn vandaag)

Mijn zoon(27), en twee vrienden waren mij aan het uitdagen, terwijl ik lekker op de bank naar De Tour zat te kijken.
Koning! Je 1RM zou dan dik boven de 200kg moeten liggen, maar ik vermoed dat je de reps er standje turbo hebt uitgeramd.

Je was er vroeg bij qua vaderschap trouwens opa :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

joepP schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Koning! Je 1RM zou dan dik boven de 200kg moeten liggen, maar ik vermoed dat je de reps er standje turbo hebt uitgeramd.

Je was er vroeg bij qua vaderschap trouwens opa :P
Nee, dat klopt niet denk ik zo’n 1RM calculator.
(ben al 50+) ;)

• JDFS
  • Niet online
joepP schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:58:
[...]

Ik ben jaloers op je flexibiliteit en je rechte rug tijdens de frontsquat. Zijn je hakken vol op druk? Ik heb die oefening opgegeven, ben meer bezig met rechtop blijven (wat slecht lukt) dan daadwerkelijk mijn quads trainen. Dit komt ook door mijn relatief lange bovenbenen waardoor ik heel wijd moet staan om rechtop te blijven, maar toch. En ik wil geen speciale schoenen met hoge hakken.
Zou ik ff moeten opletten bij m’n hakken, maar volgens mij niet zo. Als het iets is wat het begeeft, zijn het m’n quads :+

Waarom wil je geen speciale schoenen? Ik lift nu 2,5 jaar op lifters en beste aankoop die ik heb gedaan.

Overigens is elke training dag bij mij leg day, er komt altijd wel iets met benen langs (zwaar of niet zwaar). Schouders moet ik wat meer pakken, onderrug ook.

• VinnyAMS
Iemand tips voor het volgende?
Vandaag eigenijk dag 1 van 4. Lowerbody. Van 8 tot 5 gewerkt en niet heel veel zin na thuiskomen. Verschoven naar morgen. Meteen omkleden en gaan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VinnyAMS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:05:
Vandaag eigenijk dag 1 van 4. Lowerbody. Van 8 tot 5 gewerkt en niet heel veel zin na thuiskomen. Verschoven naar morgen. Meteen omkleden en gaan?
Gewoon beginnen op de tijd je normaal begint.

• HyperTrophy
  • Niet online
Jup gewoon gaan, meestal is het een mentaal dingetje. Fysiek zal er weinig anders dan de dag van gister of eergisteren.

Probeer ook niet in de valkuil te stappen die RPE heet, door met minder gewicht of reps te gaan werken.

Kortom je kunt het, thank me later ;)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb mezelf vandaag een blessure aangedaan, aan de schouder. Dips, one arm push ups, ab roll, chin ups en met 1 hand hangen is toch blijkbaar een tikkeltje teveel van het goede voor de schouder. Waarschijnlijk overuse en slechte vorm (te diep gaan bij dippen, one arm push ups niet goed uitgevoerd door te weinig depressie van de schouder). Te zwaar trainen, te slechte vorm... weer eventjes rusten, misschien wel maanden...

• joepP
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:59:
[...]

Waarom wil je geen speciale schoenen? Ik lift nu 2,5 jaar op lifters en beste aankoop die ik heb gedaan.
Geen idee eigenlijk, ik denk oude overtuigingen. Ik ga ze kopen!

• JDFS
  • Niet online
@joepP gaat jou met je lange(re) bovenbenen zeker helpen om recht te blijven door het hakje. Ik denk dat je dan binnen no-time ook een slangenmens wordt ;)

Ik doe overigens wel bijna iedere dag mobiliteits oefeningen, ook wegens fysieke klachten in de schouder maar omdat ik graag mobiele enkels / rug / hamstrings wil.

• JDFS
  • Niet online
VinnyAMS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:05:
Gewoon gaan, als je het maar vaak genoeg blijft dan wordt het onderdeel van je lifestyle en voelt het als ontspanning. Ik weet niet waar je traint, maar bij de gyms waar ik heb getraind (niet de Fit4Free zegmaar) heb ik altijd wel wat aanspraak met mensen die ook serieus met training bezig zijn. Zelfs soms wat vakgenoten ontmoet of mensen die totaal iets anders deden :) Dus dan vind ik het ook leuk om die mensen weer te zien en elkaar gemotiveerd te houden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@joepP Ik draag nog steeds Adidas Superstar, maar ik heb ook korte pootjes, en doe veel aan mobiliteit.

• VinnyAMS
Salvatron schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:56:
Ik heb mezelf vandaag een blessure aangedaan, aan de schouder. Dips, one arm push ups, ab roll, chin ups en met 1 hand hangen is toch blijkbaar een tikkeltje teveel van het goede voor de schouder. Waarschijnlijk overuse en slechte vorm (te diep gaan bij dippen, one arm push ups niet goed uitgevoerd door te weinig depressie van de schouder). Te zwaar trainen, te slechte vorm... weer eventjes rusten, misschien wel maanden...
Beterschap en een snel herstel.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Hackus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:17:
[...]
Fock Yeah!
Ik ging net na een zware bench workout stuk op 25x60kg; had diezelfde 'Fock yeah!' aan het eind :P
Pompje zit er lekker in dan.

Maar 22 reps met 140...... respect kerel _/-\o_

• joepP
  • Niet online
Nice. Wat voor tempo voor je die reps uit? Aan het begin van de set :P

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Dat durf ik je echt niet te vertellen, ik hou de secondes niet bij. Ik zou zeggen 'normaal tempo', al is dat ook voor iedereen weer verschillend ;)
Niet extreem snel, als je daar op doelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Superkiwi op 13-07-2021 14:59 ]

• FireFoz
  • Laatst online: 13-11 16:12
Na een jaar of 2 wat rustiger aan gedaan te hebben ga ik er nu toch weer serieus tegen aan. 2 jaar geleden had ik mijn eigen goals wel behoorlijk bereikt voor zo ver dat natty mogelijk is denk ik (en er nog een leven naast te hebben). De afgelopen 2 jaar heb ik wel getraind, maar met name qua voeding en slaap me niet echt netjes gedragen. Bewijst maar weer hoe belangrijk eten is wil je goede resultaten behalen. Ik eet wel genoeg, maar te veel alcohol (paar per week) en hier en daar een snack. Te veel in ieder geval om geen klein speklaagje op m'n buik weg te houden in ieder geval. Ik irriteer me eigenlijk aan m'n laagje vet op m'n buik, maar zit tegelijkertijd nog 10kg onder m'n prestaties van 2 jaar geleden met bankdrukken. Zit erg in dubio of ik zal gaan cutten, of die 10kg eerst nog te gaan proberen te halen. Ik neig naar cutten, want ik ben ook weer 2 jaar ouder en die laatste loodjes wegen altijd het zwaarst.

Jammer dat het niet goed tegelijk kan als je al redelijk laag vet percentage hebt. Ik schat mezelf nu op 15% ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door FireFoz op 13-07-2021 15:14 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• joepP
  • Niet online
Ben benieuwd naar je stats van toen en nu, als je dicht bij je natty-max zit heb ik hoge verwachtingen! Meer inhoudelijk, waarom niet op onderhoud eten en harder trainen? Je geeft aan dat je nog behoorlijk onder je oude stats zit, dus recomb moet mogelijk zijn. Op 15% zou ik zeker niet bulken, zeker niet omdat je aangeeft van je speklaagje af te willen, maar zonder foto's is dat lastig te zeggen natuurlijk.

• joepP
  • Niet online
Superkiwi schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:57:
Dat durf ik je echt niet te vertellen, ik hou de secondes niet bij. Ik zou zeggen 'normaal tempo', al is dat ook voor iedereen weer verschillend ;)
Niet extreem snel, als je daar op doelt.
Daar doelde ik op ja, racen voor reps telt niet!

Heb gisteren trouwens mijn tweede vaccinatie gehad (Moderna). Pijn in de arm is veel minder dan bij de eerste prik, maar heb nu wel griepverschijnselen. Hopelijk kan ik morgen weer trainen...

[ Voor 21% gewijzigd door joepP op 13-07-2021 16:53 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Superkiwi Pumping style. heb nu nog spierpijn, ook in lats.

Repcalculator geeft aan hoeveel reps je kunt maken per set, adhv je 1RM.

Ik zit nu in 3e week high-reps, dus in andere modus dan wanneer ik voor 1RM ga. adhv 22reps a 140kg, zou ik 1RM hebben van 242.7 kg. Dat kan nooit natuurlijk, dat zou ik vet falen op mijn 1RM ;)
(systeem wat ik eerder aangaf)
FireFoz schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:13:
Na een jaar of 2 wat rustiger aan gedaan te hebben ga ik er nu toch weer serieus tegen aan. 2 jaar geleden had ik mijn eigen goals wel behoorlijk bereikt voor zo ver dat natty mogelijk is denk ik (en er nog een leven naast te hebben). De afgelopen 2 jaar heb ik wel getraind, maar met name qua voeding en slaap me niet echt netjes gedragen. Bewijst maar weer hoe belangrijk eten is wil je goede resultaten behalen. Ik eet wel genoeg, maar te veel alcohol (paar per week) en hier en daar een snack. Te veel in ieder geval om geen klein speklaagje op m'n buik weg te houden in ieder geval. Ik irriteer me eigenlijk aan m'n laagje vet op m'n buik, maar zit tegelijkertijd nog 10kg onder m'n prestaties van 2 jaar geleden met bankdrukken. Zit erg in dubio of ik zal gaan cutten, of die 10kg eerst nog te gaan proberen te halen. Ik neig naar cutten, want ik ben ook weer 2 jaar ouder en die laatste loodjes wegen altijd het zwaarst.

Jammer dat het niet goed tegelijk kan als je al redelijk laag vet percentage hebt. Ik schat mezelf nu op 15% ofzo.
10kg meer kunnen bankdrukken zegt niets over je looks. Vaak behaal je ook meer kgs in BP, als je zwaarder weegt. Ikzelf zou liever gaan cutten, dan je BP te behalen van 2j geleden(op welk lichaamsgewicht dat ook was)
Superkiwi schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Ik ging net na een zware bench workout stuk op 25x60kg; had diezelfde 'Fock yeah!' aan het eind :P
Pompje zit er lekker in dan.

Maar 22 reps met 140...... respect kerel _/-\o_
na zware Bench work-out had ik ook geen 22 reps gehaald. Maar mooi dat je deze 25reps hebt behaald d:)b

[ Voor 75% gewijzigd door Hackus op 13-07-2021 17:43 ]

• Barry|IA
Vandaag voor ‘t eerst sinds een half jaar weer eens getraind op een pre workout en een paar van die extreme pump pillen.

Holy moly, ik wist niet meer dat dit soort supplementen zo goed hun werk kunnen doen zeg.

Arnold press, side raises, shoulder press (achter het hoofd) in de Smith machine en dat allemaal in een sneltrein vaart zonder ook maar een seconde te rusten.

Ik denk dat ik dit rijtje oefeningen wel 6 keer achter elkaar heb gedaan, met een rep range van 15 tot....... who counts?

Ik stond mij toch een partijtje te rammen in m’n eentje. De hele workout voelde zo ontzettend lekker dat ik daarna de armen ook nog even vermoord heb.

De aderen op mijn schouders waren letterlijk zo dik als een 2,5mm elektrakabel (niet overdreven).

Deze houd ik er voorlopig even in. Wel kijk ik aan hoe ik slaap, want ik train vaak om 20:00 uur en dan is zoveel cafeïne natuurlijk niet echt bevordelijk.

Kwam nog een oude rot in het vak tegen die altijd gezellig klaagt over de jeugd en hoe hij het heeft opgegeven ze te helpen bij de uitvoering van oefeningen. Voor hem ben ik ook jeugd, dus dat is altijd een leuk compliment om te concluderen dat ik het dus wel goed doe in zijn beleving :)

Wat hebben we ook een lekkere sport he. Wij nemen ons resultaat altijd met ons mee en is dus altijd zichtbaar.

• PdeBie
  • Laatst online: 18:47
Vraagje voor de mensen hier met een gezin met kinderen.

Hoe houden jullie het avondeten in balans met de rest van de dag qua eten als je ook rekening moet houden met vrouw/man-lief en de kinderen die ook gewoon normaal moeten eten. Wegen jullie je avond eten af? En wegen jullie dan elk ingredient apart? Dus bijvoorbeeld eerst de aardappels afwegen dan opscheppen, dan het vlees, etc.
Ik worstel hier al een tijdje mee en vind dit wel een ontzettend lastig dingetje.

De maaltijden overdag zijn makkelijk voor te bereiden voor mijzelf, omdat ik die los van de rest van het gezin kan maken. Maar bij het avondeten is dit natuurlijk wel anders. Ik kan niet voor mijzelf losse maaltijden lopen maken. A.) geen tijd en B.) Heb tenslotte ook een kind (3jr oud en 1 onderweg) wat moet leren eten wat papa en mama 's avonds eten.

Heel benieuwd hoe ouders in dit topic dit aanpakken. :)

• joepP
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:29:

Hoe houden jullie het avondeten in balans met de rest van de dag qua eten als je ook rekening moet houden met vrouw/man-lief en de kinderen die ook gewoon normaal moeten eten. Wegen jullie je avond eten af? En wegen jullie dan elk ingredient apart? Dus bijvoorbeeld eerst de aardappels afwegen dan opscheppen, dan het vlees, etc. Ik worstel hier al een tijdje mee en vind dit wel een ontzettend lastig dingetje.
Ik heb een maand alles afgewogen, elke hap, en dat was inderdaad bijzonder onhandig in de gezinscontext. Maar het heeft me zoveel geleerd dat ik nu een soort maaltijdschema heb dat prima werkt, en ik niets meer hoef te wegen. Belangrijkste is dat je 1.6g/kg eiwit binnenkrijgt, liefst een beetje verdeeld over de dag. Vet en carbs maken wat mij betreft niets uit. Ik doe dit als volgt:

- Ontbijt (10:00) en lunch (12:30) zijn altijd ongeveer hetzelfde, daar zorg ik dat ik ~35g eiwit binnenkrijgt per maaltijd.
- Diner (18:00) eet ik wat de pot schaft, als er weinig eiwit inzit (vriendin kookt weleens vegetarisch) eet ik eerst 100g garnalen voor ik aan tafel ga. Doel is weer die 35g eiwit, daar ga ik meestal wel overheen. Ik eet naar behoefte tot ik goed vol zit, altijd sla, en zoveel groenten als ik erin krijg voor de vulling. Geen toetjes.
- De avond (21:30) neem ik nog een halve bak kwark plus wat vis, zodat ik een vierde feeding heb. Dit helpt me vreetsessies van rommel te voorkomen, wat weleens een dingetje wordt als ik wat lager in mijn vetpercentage zit.

Mijn onderhoud zit zo rond de 3000kcal, als ik me strak aan bovenstaand schema houd zal het ongeveer 2500-2700kcal zijn. Er is dus genoeg ruimte voor af en toe een biertje/wijntje of een barbeque in het weekend. En als ik iets wil afvallen hou ik me hier gewoon strak aan. Verder weeg ik altijd elke morgen na het plassen, en hou dat bij in een App. Zo heb ik het door als ik langzaam aankom (of afval) als dat niet de bedoeling is.

• HyperTrophy
  • Niet online
de marge zal best groot zijn betreffende hoe iemand zijn voeding en zelfs z'n slaap regelt in combinatie met de rest van je gezin. En dan noem je nog niet eens de tijd die er is om een aantal keer per week te trainen.

Je doet wat je kunt, en wat er past in je gezin. Ik merk zelf dat het berusten in de concessies die je doet mij meer goed doet, dan te streven naar een bepaalde norm of vast ritme. Life happens...

Je wilt ook een bepaald beeld uitstralen naar je kinderen toe, en wat eten betreft is er zeker op jonge leeftijd al vaak genoeg gedoe als het op eten aankomt. :)

• VinnyAMS
PdeBie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:29:

Hoe houden jullie het avondeten in balans met de rest van de dag qua eten als je ook rekening moet houden met vrouw/man-lief en de kinderen die ook gewoon normaal moeten eten. Wegen jullie je avond eten af? En wegen jullie dan elk ingredient apart? Dus bijvoorbeeld eerst de aardappels afwegen dan opscheppen, dan het vlees, etc.
Ik worstel hier al een tijdje mee en vind dit wel een ontzettend lastig dingetje.

De maaltijden overdag zijn makkelijk voor te bereiden voor mijzelf, omdat ik die los van de rest van het gezien kan maken. Maar bij het avondeten is dit natuurlijk wel anders. Ik kan niet voor mijzelf losse maaltijden lopen maken. A) geen tijd en B) Heb tenslotte ook een kind (3jr oud en 1 onderweg) wat moet leren eten wat papa en mama 's avonds eten.

Heel benieuwd hoe ouders in dit topic dit aanpakken. :)
Kinderen van mij ondertussen alweer 21 en 14.
Wat ik voornamelijk bij het avondeten doe is eten wat de pot schaft en kook zelf uiteraard ook wel eens .
Ik let voornamelijk op de grootte van de porties. Eten is vrijwel altijd vers. Mac, Burger King eet ik sowieso niet. Ik zit overdag vrij laag in mijn calorie inname dus kan dan bij het avond eten iets minder scherp zijn.
Mayonaise e.d. neem ik ook niet meer bij de aardappelen.

• VinnyAMS
Gisteren ook weer een lekkere training, maar moest de training wat inkorten. Had een online webinar om 19:00.(spiermassa opbouwen).

Training 1 van deze week:

Squats 4x10 75 KG.

Stiff legged DL 4x12 60 KG

Lunge Alternerend 3x12 5kg DB per kant.

Hip Thrust hoog 3x8 60kg.

De squats worden zwaar. Moet de week nog drie keer van het huidige schema. Daarna ga ik weer 6 weken hetzelfde schema aanhouden , maar dan 3x8 SQ en zwaarder.

https://youtu.be/4Qpf6ktj3Rw

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-11 13:34
[...]

RPT uitleg:

Maandag:
Squat 3x10 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT

Woensdag:
Dips 3x8 RPT
Chin-ups 3x8 RPT
OHP 3x10

Vrijdag:
Deadlift 2x6 RPT
Bench Press 3x8 RPT
Seal Row 3x8 RPT

Thanks! Heb me erin verdiept en wil dit gaan proberen. Drie dagen per week past me ook goed. Zit niet zozeer in bulk of cut, maar eet normaliter rond onderhoud. Heb nu dit bedacht:
Squat-dag
Squat 3*10 RPT
Chinups 3*8 RPT
Dips 3*8 RPT
Face Pull 2*10
BP-dag
Bench Press 3*8 RPT
Barbell Row 3*8 RPT
Superset: Arnold Press 2*10 + Calf Raises 2*10
DL-dag
Deadlift 2*6 RPT
Overhead Press 3*8 RPT
Seal Rows 3*8 RPT
Back Extension 2*10

Wat vind jij (vinden jullie) van de verdeling zo? Nog tips om dit verder aan te vullen? Voelt als erg 'weinig' zo namelijk, hoewel dat natuurlijk ook juist het idee is achter dit schema :+

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Sporten met een pre-workout is altijd lekker. Als je in de avond sport is dat niet heel chill. Omdat je dan later op de avond zo moeilijk in slaap komt. Nu probeer ik alleen in het weekend een pre-workout te nemen en door de week niet.

• joepP
  • Niet online
mefjoew schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Thanks! Heb me erin verdiept en wil dit gaan proberen. Drie dagen per week past me ook goed. Zit niet zozeer in bulk of cut, maar eet normaliter rond onderhoud. Heb nu dit bedacht:

Wat vind jij (vinden jullie) van de verdeling zo? Nog tips om dit verder aan te vullen? Voelt als erg 'weinig' zo namelijk, hoewel dat natuurlijk ook juist het idee is achter dit schema :+
Ik vind het veel voorkant schouders. Maandag dips, woensdag bench + arnold presses, en dan vrijdag ook nog eens overhead press. Ik zou de arnold presses vervangen door side raises, of gewoon schrappen. Dit schema is qua volume niet heel hoog, dus de intensiteit moet -hoog- zijn om het te laten werken.

• PdeBie
  • Laatst online: 18:47
HyperTrophy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:28:
Je wilt ook een bepaald beeld uitstralen naar je kinderen toe, en wat eten betreft is er zeker op jonge leeftijd al vaak genoeg gedoe als het op eten aankomt. :)
Dat zeker! Kleine begint nu in de "dat lust ik niet" fase te komen, nog voordat ze een hap genomen heeft, dus het is toch al lastig soms.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]Thanks! Heb me erin verdiept en wil dit gaan proberen. Drie dagen per week past me ook goed. Zit niet zozeer in bulk of cut, maar eet normaliter rond onderhoud. Heb nu dit bedacht:
Squat-dag
Squat 3*10 RPT
Chinups 3*8 RPT
Dips 3*8 RPT
Face Pull 2*10
BP-dag
Bench Press 3*8 RPT
Barbell Row 3*8 RPT
DL-dag
Deadlift 2*6 RPT
Overhead Press 3*8 RPT
Seal Rows 3*8 RPT
Back Extension 2*10

Wat is je bedoeling hiervan ?
Calf Raises op 10 reps doet weinig tot niets. Je kuiten moet je hard aanpakken met veel gewicht en veel reps.

Maa-Woe-Vrij ?

• Vincent17
[...]

Squat-dag
Squat 3*10 RPT
Chinups 3*8 RPT
Dips 3*8 RPT
Face Pull 2*10
BP-dag
Bench Press 3*8 RPT
Barbell Row 3*8 RPT
DL-dag
Deadlift 2*6 RPT
Overhead Press 3*8 RPT
Seal Rows 3*8 RPT
Back Extension 2*10

Het zou kunnen werken en je moet het zelf ondervinden, maar op het eerste gezicht zie ik wel wat uitdagingen.

Je zegt dat het je weinig lijkt, maar mij lijkt het juist het tegenovergestelde. Als je het zo wil aanpakken moet je zeker in een bulk zitten anders gaat het sowieso niet.
Let wel, bij RPT heb je dus steeds een doel dat je wil halen per set maar daarnaast is het ook altijd AMRAP.
Lees onderstaande goed door:

Daarbij zie ik dan het probleem dat er iedere workout dag rug(chinups, barbell row, deadlift, seal row en daarbij ook nog eens back extensions) zit. Dat is mogelijk overkill. Die back extensions zou ik er sowieso uithalen.

Daarnaast heb je iedere workout dag schouders/borst erin zitten door bench press, dips, arnold press en ohp. Ik zou sowieso die arnold press eruit gooien. Zinloze oefening met dat rare gedraai. Mijn mening.

Verder kan je het proberen en kijken of je goed genoeg hersteld om iedere workout dag dus de intensity hoog te houden en progressie te maken qua gewicht en of reps.

Ik maak vaak eerst progressie op set 3 of 2 voordat ik uiteindelijk een rep erbij krijg op set 1 en mn doel van bijv. 8 haal. Pas als je het doel op set 1 haalt, verhoog je het gewicht.

• Vincent17
Grudgie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:01:
Sporten met een pre-workout is altijd lekker. Als je in de avond sport is dat niet heel chill. Omdat je dan later op de avond zo moeilijk in slaap komt. Nu probeer ik alleen in het weekend een pre-workout te nemen en door de week niet.
Wie deelt mijn mening dat al dit soort supplementen gigantisch zonde is van je geld. Ik gebruik zelf alleen een whey protein en creatine mono.
Voor energie neem ik wel een bakkie koffie ofzo. De rest van die middelen doet echt weinig tot niets en je betaald wel gewoon rond de 30 euro voor.
BCAA's is ook al gigantisch achterhaald. NOOIT je geld aan uitgeven.

• HyperTrophy
  • Niet online
Het lijkt me met supplementen zo dat het je referentie gaat verstoren, maar ik heb dan ook geen ervaring ermee.

Als ik zo door het topic heen lees, en verder op internet ga kijken ernaar dan valt het mij op dat er vaak met mogelijke bijwerkingen rekening gehouden dient te worden.
Of dat er zelfs supplementen gestapeld dienen te worden net als dat er bij bepaalde medicatie maagbeschermers bijgeleverd worden...

ieder z'n ding 'natuurlijk' ;)

• Barry|IA
In bepaalde pre workouts zitten ingrediënten die aantoonbaar zorgen voor een betere doorbloeding en meer energie. Het supplement zorgt dan niet voor de progressie, maar het feit dat jij harder traint door dat supplement te gebruiken wel.

Ben ik er “fan” van? Absoluut niet. Ik wil na mijn training gewoon normaal zijn en niet als een stuiterbal m’n bed in.

Toch is het wel leuk zo nu en dan.

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 14-07-2021 16:23 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.