Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Barry|IA schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:35:
[...]

Interessante test. Heb je ook wat recenters? Volgens mij was B&F destijds veel slechter en net begonnen.
Nee er is geen recentere test gedaan helaas, die testen zijn ook best prijzig. Body en Shit was toen al een gevestigde naam in de markt en al een hele tijd actief, ze zijn hiermee heel veel klanten kwijtgeraakt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit is echt oud nieuws, en al vaker besproken hier.

B&F is ondertussen ook al van eigenaar verandert. Verder heeft het geen nut om testen van 2014 nu aan te geven als vermijden. Wat jezelf doet is aan jou, maar dit nog steeds aangeven is achterhaald nieuws.
Verder verandert een samenstelling best vaak, en bij geen nieuwe testen is het eigenlijk nutteloos om te bespreken.

@jellybrah Zonde om daar je geld aan uit te geven. Dan nog de meerwaarde van Hydrolisaat tov Concentraat eo Isolaat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 11:33
Hackus schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:05:
[...]

@jellybrah Zonde om daar je geld aan uit te geven. Dan nog de meerwaarde van Hydrolisaat tov Concentraat eo Isolaat.
haha dat snap ik ;) het word ook geen vaste prik.
Ik probeer elke keer weer een andere soort of ander merk om de smaken te vergelijken.
Alhoewel deze door velen mierzoet bestempeld zal worden is de smaak an sich echt heerlijk.

De meest smerige die ik ooit geproefd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyM3VppJIApccv8lw3GpLyyBuig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qEk0Qah7JRMn3MkwYskC7QB1.jpg?f=user_large

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om een beetje variatie/stimulatie in m'n redelijk saaie* workouts ( drie compound oefeningen squat-press-deadlift ) te brengen heb ik een stukje @Barry|IA in m'n oefening toegevoegd :)
ik wil met name m'n beide presses omhoog krijgen.

Hiervoor werk ik op een normale wijze, 5x5, naar m'n huidige max toe.
Waar ik normalter dan stop, bouw ik dan steeds af.
Wanneer ik tegen m'n AMRAP aanloop met dat gewicht gaat er een paar kg af, en wederom AMRAP.
Dit herhaal ik dan totdat ik met een lege stang er geen reps meer uit krijg.

Met name het lage gewicht helpt om meer op techniek en ROM te letten, zeker bij de OHP blijft de laatste shrug (oren tussen schouders) wordt wel eens vergeten. ( zit overigens 'net aan' tegen het plafond :) )

Het is ook even zoeken naar de zwaktes in de lifts, wss zijn dit mn triceps, dus die geef ik dan ook extra aandacht.

Daarnaast merk ik met een belt meer core-activatie tijdens en na de workout, maar ik draag m dan ook alleen tijdens de zware lifts, niet in de warm-up setjes natuurlijk.

* voor de een saai, maar voor mij juist overzichtelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperTrophy op 07-06-2021 11:25 ]

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

jellybrah schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:45:
[...]

haha dat snap ik ;) het word ook geen vaste prik.
Ik probeer elke keer weer een andere soort of ander merk om de smaken te vergelijken.
Alhoewel deze door velen mierzoet bestempeld zal worden is de smaak an sich echt heerlijk.

De meest smerige die ik ooit geproefd heb:
[Afbeelding]
From meat eaten and digested by the only Schwarzenegger, distilled in this wonderful product. It will definitely help you with them GAINZ. Super Schwarzenegger Whey.

It tastes like apple and glows in the dark.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-11 13:34
HyperTrophy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:19:
Om een beetje variatie/stimulatie in m'n redelijk saaie* workouts ( drie compound oefeningen squat-press-deadlift ) te brengen heb ik een stukje @Barry|IA in m'n oefening toegevoegd :)
ik wil met name m'n beide presses omhoog krijgen.

Hiervoor werk ik op een normale wijze, 5x5, naar m'n huidige max toe.
Waar ik normalter dan stop, bouw ik dan steeds af.
Wanneer ik tegen m'n AMRAP aanloop met dat gewicht gaat er een paar kg af, en wederom AMRAP.
Dit herhaal ik dan totdat ik met een lege stang er geen reps meer uit krijg.

Met name het lage gewicht helpt om meer op techniek en ROM te letten, zeker bij de OHP blijft de laatste shrug (oren tussen schouders) wordt wel eens vergeten. ( zit overigens 'net aan' tegen het plafond :) )

Het is ook even zoeken naar de zwaktes in de lifts, wss zijn dit mn triceps, dus die geef ik dan ook extra aandacht.

Daarnaast merk ik met een belt meer core-activatie tijdens en na de workout, maar ik draag m dan ook alleen tijdens de zware lifts, niet in de warm-up setjes natuurlijk.

* voor de een saai, maar voor mij juist overzichtelijk.
Ik volg je niet helemaal. Hoe bouw je nu precies af? Klinkkt beetje als 'Boring but big'-variant van (ik dacht) Wendler. En je zegt squat, DL en OHP, maar praat over 'beide' presses? Neem aan dat je benchpress bedoelt, maar bedoel je dan vier compounds i.p.v. drie? Of volg je een A-B schema en begrijp ik je gewoon verkeerd nu?
Sowieso goed om op techniek te focussen trouwens!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik volg idd een afwisselend A-B schema,
Dag 1 : A
Dag 2 : B

Squat:
Warmups
20x5
50x5
75x5
100x5
130x5

A:
OHP

20x5
20x5
30x5
40x5
50x5

B:
Benchpress

30x5
40x5
50x5
60x5
70x5

Deadlift
20x5
70x5
100x5
130x5
160x5

Echter bij de beide presses voeg ik dus extra reps toe op basis van AMRAP en dan afbouwen in gewicht totdat ik AMRAP met lege stang heb bereikt.

puur uit afwisseling en hopelijk extra stimulans.

soms varieer ik nog wel met andere extra losse oefeningen, maar dat is te divers om te noemen.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens mij doe je -veel- te weinig volume als je zo opbouwt... Bijvoorbeeld benchpress, alle setjes zijn een makkie behalve de 70x5 uitkomt. Feitelijk doe je dus een warming up en maar 1 (!!) harde set per groep? Voor deadlift is dat wellicht okee, maar voor de andere oefeningen veel te weinig volume om goed vooruit te gaan. Ik zou opwarmen, 70kg tot failure doen (of 1 rep daarvoor), 2-3 minuten rust, en herhaal, voor 5 sets totaal.

Of begrijp ik je verkeerd?

Enne, afbouwen tot je op de lege stang uitkomt is wel erg extreem. Ik zou gewicht constant houden, AMRAP doen, en stoppen als je <3 herhalingen komt. Alternatief zou kunnen zijn om totaal 50 reps met 65kg te maken, bijvoorbeeld 7,6,6,6,5,5,5,5,5. Negen sets dus. Als je het haalt, volgende keer +1kg.

[ Voor 24% gewijzigd door joepP op 07-06-2021 14:53 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
@joepP volume toevoegen is idd wat ik wil bereiken hiermee, Ik heb bv volume bij squats verminderd omdat ik vind dat ik daar nu wel even genoeg bereikt heb, en om energie te bewaren voor de press

Het volume toevoegen wat jij voorstelt klinkt overigens ook niet verkeerd, er zal dan veel meer rusttijd inzitten dan wat ik nu hanteer.
Het is nog allemaal trial & error, ik zal het zeker meenemen! Tnx!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Persoonlijk doe ik de warmup/lichte sets gewoon veel meer reps (15-20), dan misschien nog 1 intermediate gewicht set, en dan ~4 echte sets op zelfde gewicht.
Reps kijk ik gewoon hoe ver ik kom, ik mik (voor BP) op ~8, en het worden er dan meestal 6-8.
Af en toe even tot failure gaan om te kijken hoe ver ik kom, en of mijn gevoel (RPE zeg maar) nog klopt. Heb niet voor niks spotter arms gemaakt ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@HyperTrophy als 70x5 je Max is bij BP zou ik niet zo opwarmen als jij doet.

20x lege stang, 5x40, 3x60. Zo kun je beter het gewicht verhogen, om eerder 5x75/5x80 te halen. Zo ook bij SQ en DL. waar je niet met lege stang begint. DL kun je best bij 70kg beginnen als 5x160kg je max is. en Squat bij 60kg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HyperTrophy
  • Niet online
ik moet bekennen dat ik bij Deadlift meestal al met 2x 25kg ( 70kg dus ) al start, werkt gewoon prettiger van de grond af pakken en gelijk de zwaarste schijven er al op.
Idealiter is de laatste set van benchpress de eerste set voor deadlift, dan hoeft er niet veel gewisseld te worden :P (lekker lui)

Bij squat doe ik nog wel warmups met lege stang, puur voor techniek en arm positie/techniek, maar daarna maak ik meestal snelle sprongen van 30kg per set.

Ik ga het meenemen wat press warmups en volume betreft! (y)

[ Voor 16% gewijzigd door HyperTrophy op 07-06-2021 16:25 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HyperTrophy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:21:
ik moet bekennen dat ik bij Deadlift meestal al met 2x 25kg ( 70kg dus ) al start, werkt gewoon prettiger van de grond af pakken en gelijk de zwaarste schijven er al op.

Bij squat doe ik nog wel warmups met lege stang, puur voor techniek en arm positie/techniek, maar daarna maak ik meestal snelle sprongen van 30kg per set.

Ik ga het meenemen wat press warmups en volume betreft! (y)
Deadliften voor BP werkt ook goed(bij mij) ben ik je lekker opgefokt.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als 120kg bp mijn max is, dan pak ik die misschien op 1 setje. Niet eens als laatste set, maar na een goede warming up. Na die set ga ik kapot op 70kg tot ik er geen rep meer uit kan persen. Meerdere setjes, waarbij ik de laatste set amper nog een ROM heb.

Voelt voor mij erg goed, ook omdat je op kwart reps nog een goede contractie hebt.

Weinig rust, veel volume, eindigen met een gewicht waar je mee start als warming up en deze amper omhoog kunnen krijgen = groeien.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• DiedX
  • Laatst online: 20:24
VinnyAMS schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:21:
@Mrjraider wat een inspirerend verhaal. Erg goed.
Mijn moeder gebruikt die zakjes ook, maar heb dus het idee dat dat meer is voor als je niet kan poepen.
Het is bij mij niet zo dat ik dagen niet moet poepen. Het is inderdaad het beste om maar weer eens een afspraak te maken met de huisarts.
I
Ik heb het hier al eens eerder gezegd: laat je goed nakijken. Movicolon kan je dikker aanmaken, meer naar maatje stopverf, en dan werkt het zoals beloofd.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• HyperTrophy
  • Niet online
joepP schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:51:

Enne, afbouwen tot je op de lege stang uitkomt is wel erg extreem. Ik zou gewicht constant houden, AMRAP doen, en stoppen als je <3 herhalingen komt. Alternatief zou kunnen zijn om totaal 50 reps met 65kg te maken, bijvoorbeeld 7,6,6,6,5,5,5,5,5. Negen sets dus. Als je het haalt, volgende keer +1kg.
Tnx Joep,

Lekker stevige sets zo idd. Weet alleen niet meer of ik nu 50 of 55 reps heb gedaan :S :')

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Barry|IA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:05:
Als 120kg bp mijn max is, dan pak ik die misschien op 1 setje. Niet eens als laatste set, maar na een goede warming up. Na die set ga ik kapot op 70kg tot ik er geen rep meer uit kan persen. Meerdere setjes, waarbij ik de laatste set amper nog een ROM heb.

Voelt voor mij erg goed, ook omdat je op kwart reps nog een goede contractie hebt.

Weinig rust, veel volume, eindigen met een gewicht waar je mee start als warming up en deze amper omhoog kunnen krijgen = groeien.
Pumping Iron noemen wij “ Old Skool Boys” dit ;)

• joepP
  • Niet online
HyperTrophy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Tnx Joep,

Lekker stevige sets zo idd. Weet alleen niet meer of ik nu 50 of 55 reps heb gedaan :S :')
Hoe dan ook genoeg volume, nice! Enne, als je het haalt moet je de volgende keer 1kg zwaarder. Sorry :P

• mefjoew
joepP schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Hoe dan ook genoeg volume, nice! Enne, als je het haalt moet je de volgende keer 1kg zwaarder. Sorry :P
Maakt het dan nog uit hoeveel rust je tussen de sets neemt? Anders kan je het 'altijd' halen natuurlijk..

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Dan maakt het dus uit. :P

Ik zou er geen stopwatch bij pakken maar een kwartier op je telefoon gaan zitten is weer het andere uiterste. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• joepP
  • Niet online
Ik doe zelf 2 minuten rust, strak afgemeten. Wat ik ook weleens doe is afwisselen met seated row, volgens hetzelfde protocol (7,6,6,6,5,5,5,5,5) en dan met 1:00 rust tussen de oefeningen. Dan heb je bijna 3 minuten rust tussen de sets van dezelfde oefening. Heb laatst trouwens de 90kg gehaald met dit protocol!

• HyperTrophy
  • Niet online
Heb ik dus bewust ook gedaan, twee minuten timer na de set. (y)
Lekker gestructureerd en je wordt hiermee meer gedwongen om echt de rust te pakken.
Voorkomt dat je te lang of zelfs te kort pauze neemt.
In principe is er geen vaste pauze voor een bepaalde workout, het is iets wat je je zelf even moet aanvoelen.
mefjoew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:09:
[...]
Maakt het dan nog uit hoeveel rust je tussen de sets neemt? Anders kan je het 'altijd' halen natuurlijk..
de ene dag (tijdens de sets en de pauze) ben je ook meer gefocussed dan de andere, daar zit op een avondje trainen soms wel een half uur verschil tussen

[ Voor 37% gewijzigd door HyperTrophy op 09-06-2021 09:05 ]

• joepP
  • Niet online
Hoe is het met de spierpijn? Het is nogal wat meer volume dan je gewend bent...

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk vooral om dat je hard genoeg traint, voldoende eiwit eet, en genoeg slaapt. Maar ik vind meetbare vooruitgang heel prettig, en als je op gevoel rust zijn je trainingen niet perfect vergelijkbaar. Zeker met dit soort trainingen maakt een minuut meer/minder rust een enorm verschil. Overigens maakt eten ook veel verschil, als ik een paar dagen flink teveel gegeten heb gaat het trainen ook beter.

• Barry|IA
joepP schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:35:

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk vooral om dat je hard genoeg traint, voldoende eiwit eet, en genoeg slaapt. Maar ik vind meetbare vooruitgang heel prettig, en als je op gevoel rust zijn je trainingen niet perfect vergelijkbaar. Zeker met dit soort trainingen maakt een minuut meer/minder rust een enorm verschil. Overigens maakt eten ook veel verschil, als ik een paar dagen flink teveel gegeten heb gaat het trainen ook beter.
Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je een bepaalde overload genereert. Dit kun je doen door korter te rusten, meer sets te pakken, meer gewicht te pakken, meer reps te pakken, etc. Ik staar mij juist NIET blind op vergelijkingen in rust en volume, etc., maar puur op gevoel. Zodra mijn ademhaling weer normaal is ga ik vaak door met de volgende set. Een telefoon mee tijdens sporten voor in de rust is not done. Je verliest focus en bent dan niet bezig met trainen.

En als de training bijna klaar is, vraag ik altijd aan mezelf en aan m'n trainingspartner ''wat kunnen we nu nog doen om écht verder te gaan dan de vorige keer''. En de ene keer zijn dat dropsets of extreme supersets en de andere keer zijn dat 21s en de andere keer geeft m'n trainingspartner tegendruk bij de excentrische beweging en moet ik de stang zolang mogelijk proberen tegen te houden.

Ik heb uiteraard geen monopoly op de waarheid, maar voor mij werkt het in ieder geval super motiverend en aan de hand van de terugkoppeling van de spieren bepaal ik of ik een goede training heb gehad.

Ik ben vroeger wel begonnen met strakke schema's en schreef mijn progressie op. Maar vond deze manier van trainen te ''statisch'' en niet leuk. Ik ben trouwens ook echt begonnen met groeien toen ik eigenwijs werd in de gym en lekker deed waar ik op dat moment zin in had.

Natuurlijk moeten je lifts omhoog gaan, maar je hoeft echt niet elke oefening nauwkeurig op te schrijven. Als je op de grote compounds vooruitgang boekt, prima toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 09-06-2021 10:15 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@joepP
Perfect vergelijken tussen training gaat je sowieso niet lukken, er zullen altijd factoren zijn die variëren, ook waar je geen invloed op hebt. Als je toch graag heel strikt je rust timed om het meer gestandaardiseerd te maken is dat natuurlijk prima. Tel je dan ook tijdens je reps trouwens? Want 0,3 seconden sneller terug kan een groot verschil maken op zo'n hele training.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• joepP
  • Niet online
@Barry|IA
Ik vind het persoonlijk juist leuk om grafiekjes te bekijken, dus loggen is voor mij motiverend. Je hebt gelijk dat het gaat om voortgang. Vergeet alleen niet dat jij enhanced bent, want betekent dat je -veel- meer herstelvermogen hebt dan iemand die lifelong natural is zoals ik (en de meesten hier). Als ik mezelf elke training uitwoon zoals jij dat lijkt te doen ben ik na een maand een zombie :)

@Gonadan
Je kan het altijd overdrijven, maar ik probeer zeker elke rep hetzelfde tempo aan te houden. Anders hou je jezelf voor de gek. Al dat loggen is wel de perfecte manier om te meten of je goed bezig bent, immers, als je niet sterker wordt terwijl dat wel je doel is moet je iets veranderen. Ik vind het ook heel motiverend om te zien dat ik sterker wordt, en dat kan toch echt door te loggen. Ik besteed best wat tijd aan deze hobby, dan wil ik ook voorgang zien!

En nu ga ik trainen!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@joepP het was ook serieus bedoeld hoor, juist een consistent tempo is dan wel van belang. Genoeg die in hun hoofd tellen, of iets opzeggen ofzo, kan van alles zijn. Klokje erbij is dan wel wat overdreven inderdaad. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Barry|IA
joepP schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:54:
@Barry|IA
Ik vind het persoonlijk juist leuk om grafiekjes te bekijken, dus loggen is voor mij motiverend. Je hebt gelijk dat het gaat om voortgang. Vergeet alleen niet dat jij enhanced bent, want betekent dat je -veel- meer herstelvermogen hebt dan iemand die lifelong natural is zoals ik (en de meesten hier). Als ik mezelf elke training uitwoon zoals jij dat lijkt te doen ben ik na een maand een zombie :)
En nu ga ik trainen!
Valt eigenlijk nog wel mee, hoe anders ik train sinds ik enhanced ben. Sterker nog: off cycle is het voor mij een uitdaging om dezelfde trainingsintensiteit aan te houden.

Het verschil tussen naturel en enhanced is voor mij het makkelijkst te omschrijven as in: 1 training van mij staat gelijk aan 12 naturel trainingen. Ik doe nog steeds de grote spiergroepen slechts 2 keer per week. Armen pak ik vaak wel 3 tot 5 keer per week, maar dat zijn dan ook relatief kleine en snel herstellende spiergroepen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Barry|IA Bridge je niet, of hou je niet van kaarten :P

• Barry|IA
Hackus schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:21:
@Barry|IA Bridge je niet, of hou je niet van kaarten :P
Jawel hoor, maar ik kan momenteel geen kaarten vasthouden door de waterretentie in m'n vingers van de Deca en Dbol.

Rent HEEL hard weg :o :o :o

• HyperTrophy
  • Niet online
joepP schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:35:

Nee geen spierpijn, maar dat heb ik nog nooit als graadmeter beschouwd voor een doeltreffende workout. Moet zeggen dat ik de laatste weken wel weer lekker in m’n flow zit. Ritme is goed, volume gaat nu wat omhoog. Het weer en de daarbij horende vitamines werken vast ook mee.

Ik heb ook een stevige voorkeur voor regelmaat en meetbare voortgang. Zeker met de drie verschillende compound oefeningen, dan merk je vanzelf op welk vlak je sneller progressie maakt, of waar je zwaktes liggen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Over spierpijn gesproken. Je kent vast wel dat gevoel dat je je schouders nadat ze het een tijdje te makkelijk gehad hebben eens goed naar de bami traint, moeite met haren wassen en zo. Zo'n vaccinatie geeft een soortgelijk gevoel (althans bij mij) maar dan héél lokaal, echt een stukje van maar een paar centimeter. Heel maf gevoel is dat. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-11 17:29
joepP schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:51:
Volgens mij doe je -veel- te weinig volume als je zo opbouwt... Bijvoorbeeld benchpress, alle setjes zijn een makkie behalve de 70x5 uitkomt. Feitelijk doe je dus een warming up en maar 1 (!!) harde set per groep? Voor deadlift is dat wellicht okee, maar voor de andere oefeningen veel te weinig volume om goed vooruit te gaan. Ik zou opwarmen, 70kg tot failure doen (of 1 rep daarvoor), 2-3 minuten rust, en herhaal, voor 5 sets totaal.

Het lijkt echt een powerlifting schema. Ik heb zelf ook een dergelijk schema, met veel opbouwende tussensets en dan meestal 2 topsets (samengesteld door een powerliftingtrainer).

Zo ziet mijn volumedag (bench schema) er bijv uit:
Bench press (RPE 8 )
6x35
6x50
6x55
6x65
5x70
5x70

Incline bench press (RPE 8 )
6x25
6x35
6x40
6x45
5x50
5x50

Squat (RPE 6)
6x50
6x65
6x75
6x85
5x95
5x95

Abs & core 20 min

Werkt voor mij prima ;)

• mefjoew
boe.i schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Het lijkt echt een powerlifting schema. Ik heb zelf ook een dergelijk schema, met veel opbouwende tussensets en dan meestal 2 topsets (samengesteld door een powerliftingtrainer).

Zo ziet mijn volumedag (bench schema) er bijv uit:
Bench press (RPE 8 )
6x35
6x50
6x55
6x65
5x70
5x70

Incline bench press (RPE 8 )
6x25
6x35
6x40
6x45
5x50
5x50

Squat (RPE 6)
6x50
6x65
6x75
6x85
5x95
5x95

Abs & core 20 min

Werkt voor mij prima ;)
Interessant, zou je je verdere schema ook willen delen? Ben ik benieuwd naar!

• boe.i
mefjoew schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Interessant, zou je je verdere schema ook willen delen? Ben ik benieuwd naar!
Mijn schema varieert elke week, meestal zijn de eerste 2-3 weken veel volume, daarna opbouwen kracht met 1 piekweek aan het einde van de cycle (8 weken). 1 min rust tussen opbouwende sets, 2 min rust tussen topsets. Ik zit nu in week 5 (opbouwen kracht dus)

Naast de volumedag die ik eerder deelde, nog een dag voor accessoires en een voor kracht. 4e dag is optioneel voor hypertrofie (3-4 x 8-12 reps full body).

2. Accessoires
Board press
6x30
6x45
6x50
6x55
5x62.5
5x62.5

Overhead press
6x25
6x30
6x30
5x35
5x35

Dumbbell press
6x30
6x30
5x35
5x35

Bent over rows
6x20
6x25
5x25
5x25
(volgens mij foutje in het schema, heb hier 2x zoveel gewicht gepakt)

Stiff legged deadlift
6x70
6x75
5x85
5x85

Abs & core (20 min)

3. Kracht
Bench press (RPE 8 )
4x35
4x50
4x60
4x65
3x72.5
3x72.5

Incline bench press
4x25
4x35
4x40
4x45
3x50
3x50

Deadlift (RPE 6)
4x60
4x85
4x100
4x110
3x122.5
3x122.5

Abs & core (20 min)

Dit is wel een bench-focused schema, want ik kom net terug van een blessure aan mijn rug. Daarom maar 1x per week squat en deadlift. Het zit hem in dit schema met name in de consistentie, zowel de lagere als de topsets consequent dezelfde techniek, bracing etc. gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door boe.i op 10-06-2021 12:13 ]

• joepP
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:28:
Over spierpijn gesproken. Je kent vast wel dat gevoel dat je je schouders nadat ze het een tijdje te makkelijk gehad hebben eens goed naar de bami traint, moeite met haren wassen en zo. Zo'n vaccinatie geeft een soortgelijk gevoel (althans bij mij) maar dan héél lokaal, echt een stukje van maar een paar centimeter. Heel maf gevoel is dat. :D
Ik had precies hetzelfde, maar dan erger, ik heb twee nachten niet op mijn linkerschouder kunnen slapen. Heel lokaal pijntje, precies waar geprikt was, en heel specifiek. Daarom gisteren maar 105x50 gesquat als training, verdeeld over 9 sets uiteraard. Best een beetje spierpijn aan de quads vandaag, ook weleens lekker.

Vanmiddag bench!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@boe.i Hoe lang train je al, en wat is je progressie op kracht ?

Ik zie zelf weinig nut in krachtsets oa:
Incline bench press
4x25
4x35
4x40
4x45

Als je focus op 3x50 ligt, als daadwerkelijke werksets

• joepP
  • Niet online
Precies. Je bent vooral bezig met een soort warming-up. En tegen de tijd dat je echt gaat trainen ben je al moe. Ik ben benieuwd naar de reden van deze indeling, misschien heel voorzichtig opbouwen wegens blessure? 8)7

• Barry|IA
50kg als werkset? Wat je lengte en gewicht ook is, 50kg.......come on.

Wéér een gevalletje: alles onderbouwen, indelen, loggen, uitdenken, maar niet kunnen liften.

Alsjeblieft, ga je PR verbeteren met excentrisch trainen (alleen gewicht gecontroleerd omlaag brengen), voel wat dit doet, wen aan 70-, 80, 90, 100 kg op de borst en werk hier langzaam naartoe. Bang voor blessures? Bankdrukken is relatief veilig.

• boe.i
Hackus schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:02:
@boe.i Hoe lang train je al, en wat is je progressie op kracht ?

Ik zie zelf weinig nut in krachtsets oa:
Incline bench press
4x25
4x35
4x40
4x45

Als je focus op 3x50 ligt, als daadwerkelijke werksets
Ja snap ik, maar als je 3x per week een SBD-schema draait met 5x5 is dat veel te zwaar (oa voor je CNS). Als je alle topsets optelt in dit bench-schema kom je alsnog op 10 uit. Met een SBD-schema is dat 8 voor DL, 8 SQ, 8 BE. Wat meer info: https://strengthacademy.nl/trainingsschema/

Ik train iets van 5 jaar (2 jaar powerlifting), nu 6 maanden geen serieuze SQ+DL gedaan dus daar geen progressie. Bench van 75 (in de gym zonder officiele bench etc) naar 82,5 (met correcte pause en goede equipment, met nieuwe wijde grip) gegaan in 6 maanden.
Barry|IA schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:38:
50kg als werkset? Wat je lengte en gewicht ook is, 50kg.......come on.

Wéér een gevalletje: alles onderbouwen, indelen, loggen, uitdenken, maar niet kunnen liften.

Alsjeblieft, ga je PR verbeteren met excentrisch trainen (alleen gewicht gecontroleerd omlaag brengen), voel wat dit doet, wen aan 70-, 80, 90, 100 kg op de borst en werk hier langzaam naartoe. Bang voor blessures? Bankdrukken is relatief veilig.
50kg als accessoire incline bench werkset op 60% van RPE 8 de dag ervoor tijdens een volumeweek in m.i. niet heel gek. Waarom zou je zwaarder willen?

[ Voor 53% gewijzigd door boe.i op 10-06-2021 13:50 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Eh, @barry wie ben jij om hier zo over te praten?

Vind het een erg denigrerende opmerking, misschien zeg je het wat gechargeerd en bedoel je het opbouwend, dat heb je nu eenmaal met woorden, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Als die 50kg voor enig iemand de limiet is, dat kan toch prima?

• boe.i
HyperTrophy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:51:

Vind het een erg denigrerende opmerking, misschien zeg je het wat gechargeerd en bedoel je het opbouwend, dat heb je nu eenmaal met woorden, maar ik hoop dat ik het mis heb.

Daarnaast weeg ik trouwens 58 kilo.
1RM bench 82.5, Squat 125, Deadlift 163

[ Voor 4% gewijzigd door boe.i op 10-06-2021 13:55 ]

• Barry|IA
HyperTrophy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:51:

Sorry, was inderdaad een beetje te snel met mijn reactie en zonder enige kennis over @boe.i slaat mijn opmerking natuurlijk nergens op.

Lees nu ook net het lichaamsgewicht van 58kg. Dan zijn de lifst zelfs heel impressive!

Nogmaals mijn excuses.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

boe.i schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Ja snap ik, maar als je 3x per week een SBD-schema draait met 5x5 is dat veel te zwaar (oa voor je CNS). Als je alle topsets optelt in dit bench-schema kom je alsnog op 10 uit. Met een SBD-schema is dat 8 voor DL, 8 SQ, 8 BE. Wat meer info: https://strengthacademy.nl/trainingsschema/

Ik train iets van 5 jaar (2 jaar powerlifting), nu 6 maanden geen serieuze SQ+DL gedaan dus daar geen progressie. Bench van 75 (in de gym zonder officiele bench etc) naar 82,5 (met correcte pause en goede equipment, met nieuwe wijde grip) gegaan in 6 maanden.

[...]

50kg als accessoire incline bench werkset op 60% van RPE 8 de dag ervoor tijdens een volumeweek in m.i. niet heel gek. Waarom zou je zwaarder willen?
Je kunt ook eens in de week Bankdrukken op kracht, en ook Squats, FP, BOR en DL. de rest van je trainingen zgn ondersteunende training,met werk sets van 3x8. Waar je twee dagen voor je kracht dat lichaamsdeel niet traint.
Maa,Vrij: Borst, FP,(MP)
Di-Za: Squats,(beentraining, en kuiten)
Woe: DL, BOR(rugtraining)

Do,Zo rust. na 4 weken wissel je door.

wat je nu aan krachtstats hebt, of hoeveel je drukt etc doet er niet toe. het gaat om progressie maken

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Barry|IA schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Sorry, was inderdaad een beetje te snel met mijn reactie en zonder enige kennis over @boe.i slaat mijn opmerking natuurlijk nergens op.

Lees nu ook net het lichaamsgewicht van 58kg. Dan zijn de lifst zelfs heel impressive!

Nogmaals mijn excuses.
Jij fijne bodybuildert, jij!

*op schouder klapt*

:P

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• boe.i
Hackus schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Je kunt ook eens in de week Bankdrukken op kracht, en ook Squats, FP, BOR en DL. de rest van je trainingen zgn ondersteunende training,met werk sets van 3x8. Waar je twee dagen voor je kracht dat lichaamsdeel niet traint.
Maa,Vrij: Borst, FP,(MP)
Di-Za: Squats,(beentraining, en kuiten)
Woe: DL, BOR(rugtraining)

Do,Zo rust. na 4 weken wissel je door.

wat je nu aan krachtstats hebt, of hoeveel je drukt etc doet er niet toe. het gaat om progressie maken
Ja zo'n schema klinkt ook prima inderdaad. Zal het onthouden als ik aan een nieuwe toe ben.
Barry|IA schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Nogmaals mijn excuses.
No worries! En bedankt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door boe.i op 10-06-2021 14:51 ]

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 10:24
Eindelijk heb ik een volle homegym en kan ik weer beginnen met krachttraining! Voor nu ben ik begonnen met stronglifts en ben al weer goed op weg. Daarna ga ik beginnen aan 531 Building the Monolith (of BBB).

Jullie zullen me vaker zien in dit topic :)

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:44

Superkiwi

Hoi doei

Het is een goede week vwb gewichten.
Maandag, bench 5x5
92,5kg
95kg
95kg
97,5kg
97,5kg

Dinsdag, deadlift 5x5
120kg
140kg
150kg
150kg
155kg

Vandaag, squat 5x5
110kg
115kg
120kg
120kg
120kg

Volgende week de eerste 2 sets eens omhoog gooien, zien hoe het dan gaat.
Het gaat in elk geval weer de goede kant op, ik ben niet ontevreden :)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• HyperTrophy
  • Niet online
ik zit nog eens te kijken, met name getriggerd door @Superkiwi, naar m'n presses.

is het niet nuttiger/sneller om een programma te maken die alleen gericht is op bench?
qua squat en deadlift mag ik niet klagen denk ik.

iemand tips?

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

HyperTrophy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:48:
ik zit nog eens te kijken, met name getriggerd door @Superkiwi, naar m'n presses.
FYI, het is niet zo dat ik op maandag alleen bench 5x5 heb gedaan he ;)
Ik pik deze er gewoon even uit omdat het vaak de oefeningen zijn waar we onze kracht aan meten.

• joepP
  • Niet online

is het niet nuttiger/sneller om een programma te maken die alleen gericht is op bench?
qua squat en deadlift mag ik niet klagen denk ik.

iemand tips?
Tips? Meer volume op de lifts die vooruitgang behoeven! Als je 3x traint zou ik elke training een push pakken: 1x bench, 1x incline dumbell, 1x press. En maar 1x per week squat, 1x per week deadlift, puur om niet achteruit te gaan. De training dat je bench pakt uiteraard als eerste oefening, met veel volume.

• HyperTrophy
  • Niet online
@Superkiwi geeft niet, maar triggerde me wel :)

@joepP in principe train ik nu elke dag ( 3x per week ) squat-(bench)press-deadlift.

dus dan zou ik 1 van de drie dagen alleen maar press gerelateerde oefeningen doen?

( heb overigens alleen een barbell met bumperplates, en een squatrack en bankje )

• joepP
  • Niet online
Als je drie keer traint met focus op borst zou ik als basis iets doen als:

A. Bench, Row (hoog volume)
B. Squat, Incline bench, "iets voor achterkant schouders"
C. Deadlift, Press, Pullups/Chinups

Armen, buik, kuiten, onderarmen, mag je zelf toevoegen. Of niet, ik doe tegenwoordig vooral compounds, die isolatie oefeningen kosten veel tijd en leveren me regelmatig pijntjes op...

Net bench gepakt. Eerst opgebouwd tot iets onder 1RM, daarna terug naar 100kg en maximale reps. Had de 10x bijna gehaald, wat een doel voor dit jaar is, dus komt goed. Ik merk trouwens dat ik -meer- reps kan als ik eerst een zware rep gedaan heb, dit is laatst ook uit onderzoek naar voren gekomen. Schijnt wel persoonlijk te zijn, maar voor mij werkt het prima. Merk vooral dat de eerste werkset op 100kg echt heel makkelijk voelt, terwijl het zonder deze opbouw piepen en kraken is.

100x1
110x1
115x1
120x1 (denk dat 125 er ook wel in had gezeten)
100x9 (failure op 10, kak!)
100x8
100x6

Best trots!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 11:33
Superkiwi schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:07:
Het is een goede week vwb gewichten.
Maandag, bench 5x5
92,5kg
95kg
95kg
97,5kg
97,5kg

Dinsdag, deadlift 5x5
120kg
140kg
150kg
150kg
155kg

Vandaag, squat 5x5
110kg
115kg
120kg
120kg
120kg

Volgende week de eerste 2 sets eens omhoog gooien, zien hoe het dan gaat.
Het gaat in elk geval weer de goede kant op, ik ben niet ontevreden :)
Mooie cijfers! Nog tips om (sneller) sterker te worden in squats? Ik blijf lang op hetzelfde gewicht hangen.
Daarnaast doe ik lunges, leg extensions, reverse leg extentions.

Mijn stats (8-12 reps, 3 sets)

OHP: 50kg
Deadlift: 130kg
Squat: 90kg
Bench: 90kg

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jellybrah Partial, of quarter Squat, om meer gewent te raken aan zwaarder gewicht.
Hulp van spotter, en beginnen met squat ipv je benen al afbeulen aan andere beenoefeningen

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

jellybrah schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:02:
[...]
Mooie cijfers! Nog tips om (sneller) sterker te worden in squats?

Mijn stats (8-12 reps, 3 sets)
OHP: 50kg
Deadlift: 130kg
Squat: 90kg
Bench: 90kg
Ook hele fraaie cijfertjes hoor! d:)b

Om sterker te worden doe ik bij de grote compounds na mijn werksets soms nog één of twee sets met flink wat gewicht erbij en dan pers ik daar één tot drie reps uit. Dan voelt de reguliere set de volgende keer relatief een stukje lichter.
Volgens mij heeft dat wel geholpen. Daarnaast heb ik niet het idee dat ik van 8-12reps echt sterker word, wel van korte, zware sets. Maar dat is puur mijn gevoel en kan ik nergens aan staven. Zo hebben we de laatste 6 weken sets met 15-20 reps gedaan en ook daar zijn we in gewicht geleidelijk zwaarder kunnen gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Superkiwi op 13-06-2021 15:54 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VinnyAMS schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:56:
Lekkere upperbody training. Ook wat cardio er in verwerkt. Kickboksen 3x1.30, rondje hardlopen om het blok, 3x1.30 kickboksen, rondje blok en dat 45 minuten.
Hoe gaat het nu met 2 weken cardio in je schema ?

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 22:56
Het gaat goed. Nog niet veel afgevallen, maar de calorieën weer wat aangepast. Gisteren 75 kg bankdrukken geprobeerd, maar dat was niet heel best. Spotterpijpen verkeerde hoogte. 3 herhalingen toen kreeg ik de barbell niet meer omhoog, dus op me heupen.Vrouw erbij geschreeuwd, maar die was aan het stofzuigen met een koptelefoon op. Na een minuut of 5 had ze het door. 🐵

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aab6yooRRuwMWaMJezzTp_X89y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omTOt7qzujb0NTurFt6gFYXa.jpg?f=fotoalbum_large
Hackus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:05:
[...]

Hoe gaat het nu met 2 weken cardio in je schema ?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VinnyAMS schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:26:
Het gaat goed. Nog niet veel afgevallen, maar de calorieën weer wat aangepast. Gisteren 75 kg bankdrukken geprobeerd, maar dat was niet heel best. Spotterpijpen verkeerde hoogte. 3 herhalingen toen kreeg ik de barbell niet meer omhoog, dus op me heupen.Vrouw erbij geschreeuwd, maar die was aan het stofzuigen met een koptelefoon op. Na een minuut of 5 had ze het door. 🐵

[Afbeelding]

[...]
Vrouw laten spotten :P

Mooi dat je lekker bezig bent nu, met dit stuk - fietsen is het dacht ik- d:)b

Alles heeft de tijd nodig Vin. Je moet maar zo denken, je bent bezig, en je wordt niet zwaarder door niets te doen.

• HyperTrophy
  • Niet online
shit happens, wel goed om eens over je grenzen te gaan, maar niet te vaak :)

wat je kunt doen, naast het juist plaatsen van je spotters is zonder 'collars' te liften. Je hebt dan nog de optie om de stang scheef te houden (mits je spotters dit qua ruimte toelaten) om de schijven er af te laten glijden.

en daarnaast heb je natuurlijk nog de beruchte "roll of shame" waarbij je de stang langzaam op je lichaam laat zakken, en naar je middel toe rolt/duwt. hierna zou je moeten kunnen opstaan en de stang weg kunnen leggen.

heb altijd ruzie met de hoogte van m'n mini-spotter armen op mn decathlon rek. of hij staat net te hoog voor voldoende ROM, of ze staan nét goed, maar dan moet ik m'n hoofd opzij draaien :)
of ze zitten te laag

Waar ik met OHP overigens tegenaan loop is het aanspannen dan wel op spanning houden van m’n core. Schijnt bij met name press wel een dingetje te zijn. Hebben jullie hier ook tips voor? Met riem wil het maar een beetje beter.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperTrophy op 14-06-2021 16:41 ]

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Vuvuzela

My spire is forming

HyperTrophy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:39:
shit happens, wel goed om eens over je grenzen te gaan, maar niet te vaak :)

wat je kunt doen, naast het juist plaatsen van je spotters is zonder 'collars' te liften. Je hebt dan nog de optie om de stang scheef te houden (mits je spotters dit qua ruimte toelaten) om de schijven er af te laten glijden.
..
Waar ik met OHP overigens tegenaan loop is het aanspannen dan wel op spanning houden van m’n core. Schijnt bij met name press wel een dingetje te zijn. Hebben jullie hier ook tips voor? Met riem wil het maar een beetje beter.
Wat doe je met je billen tijdens de OHP? Ik ben niet echt bewust bezig met mn core, maar als ik op m'n billen focus dan doen m'n quads en core eigenlijk bijna vanzelf mee.

I served in a company of heroes.

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
HyperTrophy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:39:

Lees Becoming A Supple Leopard van Starrett eens, daar staan de beste bracing sequences per lift in. Sowieso één van de weinige boeken waar ik meer door ben gaan liften door alleen maar te lezen.

• HyperTrophy
  • Niet online
@Bulder tnx heb m hier gevonden, zal er eens doorheen lezen:

https://archive.org/detai...Malz8h/page/n329/mode/2up

@Vuvuzela ik ga je tip ook zeker meenemen deze week! Bedankt

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

iemand tips?
Kan zeker zin hebben. Ik heb laatst geëxperimenteerd met een week lang iedere dag bankdrukken. Daar werd ik wel sterker van. Om de dag vind ik overigens prettiger en dat lijkt ook te werken. Ook 1rm omhoog brengen had nut voor mij. En dan minder volume voor je andere lifts, alleen genoeg om te onderhouden.

Er zijn ook veel artikelen geschreven over dit principe ('specialisation cycles').
https://bodyrecomposition...n-for-bodybuilders-part-3
https://3dmusclejourney.c...ialization-cycles-part-2/

• Kneth87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-11 14:55
Fitness terug open, dus terug beginnen.
Veel kracht verloren met het stilzitten in de corona periode, maar toch ... doet goed om terug bezig te zijn.
Ga nu 3x per week, iedere keer een fullbody met 30min cardio als afronder. Focus ligt mij momenteel op vetverlies, niet zozeer spiergroei.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 13:49
Ik wil weer starten met krachttraining na een halfjaar pauze. Mijn doel is 3 keer per week een uurtje sporten en krachtoefeningen. Ben een beginner - wel eerder krachttraining gedaan.

Voorkeur doe ik 3 keer full-body, maar mogelijk is een split-schema ook werkbaar en wellicht beter. Liefst creëer ik een duidelijke focus en goede verdeling met goede basisoefeningen .

Heeft er iemand een tip voor een schema met oefeningen hiervoor? (basis - fullbody)

Oefeningen die ik nu veel doe - in een training- soms in wisselende samenstelling:

- Benchpress;
- Dumpbell bicep curl;
- Dumpbell shoulder press;
- Dumpbell lateral raise;
- Wide grip lat pulldown;
- Cable rope Triceps pushdown;
- Barbell standing Military Press;
- Leg press;
- Squat;
- Cable seated row;

En verder ook optrekken aan stangen (met hulp van gewichten) en buikspieren

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 15-06-2021 10:08 ]

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Kneth87 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:22:
Ga nu 3x per week, iedere keer een fullbody met 30min cardio als afronder. Focus ligt mij momenteel op vetverlies, niet zozeer spiergroei.
Top tip: doe 2-3x per week hiit op de spinningfiets.
30-45 sec normaal tempo, 20 sec voluit. Doe dat 15-25 minuten en je bent kapot, daarnaast zit je hartslag nog zo ontzettend lang hoog dat je vetverbranding nog behoorlijk lang doorgaat.
Als je na 20 minuten nog niet kapot bent, ga dan 25 of 30 sec voluit.

Paar jaar geleden heb ik met een maatje in de cut het volgende gedaan:
maandag en donderdag full body: Squat, DL, BP, OHP. Alles 4 sets van 10, 1 minuut rust.
dinsdag en vrijdag hiit op de spinningfiets.
woensdag beetje freelance cardio en abs.

Tijdens dat schema zijn we naar 9% vet gegaan.
Voor mij nog steeds hét beste cut-schema dat ik ooit gedaan heb.

[ Voor 24% gewijzigd door Superkiwi op 15-06-2021 10:26 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
@Kneth87 HIIT gaat je idd helpen met je vetverlies.

Je kunt dit met een spinningfiets doen, mits je dat ligt ( ik haat die fietsen :) )
Roeien is ook een optie, of een assault bike.

Ik heb zelf een barbell hiit workout gevonden, die me wel goed ligt :

https://cellucor.com/blog...mate-hiit-barbell-workout

Hier ben je ook zo'n 20-30 minuten zoet mee.
Ronde
1: BARBELL DROP SQUAT - 40 seconden

rust 30 seconden

2: BARBELL THRUSTER - 40 seconden

rust 30 seconden

3: BARBELL ROW AND HANG CLEAN - 40 seconden

rust 30 seconden

4: BARBELL BURPEE HOP - 40 seconden

rust 30 seconden

5: BARBELL LUNGE - 40 seconden

rust 90 seconden

Deze ronde doe je dan 4x :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door HyperTrophy op 15-06-2021 10:34 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MaStar schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:
Ik wil weer starten met krachttraining na een halfjaar pauze. Mijn doel is 3 keer per week een uurtje sporten en krachtoefeningen. Ben een beginner - wel eerder krachttraining gedaan.

Voorkeur doe ik 3 keer full-body, maar mogelijk is een split-schema ook werkbaar en wellicht beter. Liefst creëer ik een duidelijke focus en goede verdeling met goede basisoefeningen .

Heeft er iemand een tip voor een schema met oefeningen hiervoor? (basis - fullbody)

Oefeningen die ik nu veel doe - in een training- soms in wisselende samenstelling:

- Benchpress;
- Dumpbell bicep curl;
- Dumpbell shoulder press;
- Dumpbell lateral raise;
- Wide grip lat pulldown;
- Cable rope Triceps pushdown;
- Barbell standing Military Press;
- Leg press;
- Squat;
- Cable seated row;

En verder ook optrekken aan stangen (met hulp van gewichten) en buikspieren
Ik heb mijn schema recent omgegooid naar full body (nu doe ik 1 dag hardlopen, 1 dag kracht en dat telkens afwisselen).
Heb gewoon 2 verschillende trainingen aangemaakt. Met jouw oefeningen zou ik zoiets doen:

Dag 1
Legs: Squat
Pull: Wide grip lat pulldown; Dumbbell bicep curl;
Push: Barbell standing Military Press; Dumbbell lateral raise;

Dag 2
Legs: Leg press
Pull: Cable seated row;
Push: Benchpress; Cable rope Triceps pushdown; Dumbbell shoulder press;

En dat dan afwisselen. Uiteraard kun je wat dingen omgooien, of bepaalde oefeningen op beide dagen doen. Ook is het wat push-heavy, zou wat meer legs/pull oefeningen erbij doen. En misschien wat core-werk erbij.

Idee is in elk geval elke dag iets van legs, push én pull oefeningen te doen. Aantallen moet je zelf even kijken.

Ik heb bijv.:
Dag 1:
Abs: Ik begin met iets van abs, want daar heb ik op het eind geen zin meer in. Meestal cable crunch.
Legs/glutes: Barbell glute bridge + Squat
Push: Benchpress + overhead press
Pull: Landmine rows

Dag 2:
Abs: weer iets van abs om te beginnen
Legs/glutes: Lateral band walk (beetje opwarmen), cable leg extensions, deadlift
Press: dumbbell incline press
Pull: wide grip lat pulldown, cable seated row

En dan doe ik als ik nog zin heb op mijn hardloopdagen evt. nog wat isolatieoefeningen (curls/tricep pushdowns, zoiets). Op de echte trainingdagen vooral compounds.

• joepP
  • Niet online
Superkiwi schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Tijdens dat schema zijn we naar 9% vet gegaan.
Voor mij nog steeds hét beste cut-schema dat ik ooit gedaan heb.
Ik denk dat je je voeding ook aardig onder controle had? :P

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

joepP schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat je je voeding ook aardig onder controle had? :P
Tot aan de water- en zoutinname aan toe ;)

Toen heette dit topic nog het bodybuild en fitness ervaringentopic en heb ik echt heel veel gehad aan de tips van de oudgedienden (oa Reacher, Tatsu, Cobb etc). De (basis)kennis die ik toen heb opgedaan gebruik ik vandaag de dag nog steeds, al gaat het de laatste jaren iets minder streng en wat meer op gevoel ipv exacte cijfertjes.

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat betekent het als je een 'klik' voelt tijdens lateral raises? Ik heb dit nu de afgelopen twee keer gehad bij m'n linkerschouder en wel gewoon m'n setjes afgemaakt, maar het voelt niet goed om "er toch doorheen te gaan".

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een pees die ergens langs schiet bedoel je? Zo'n gevoel?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

gop1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:49:
Wat betekent het als je een 'klik' voelt tijdens lateral raises? Ik heb dit nu de afgelopen twee keer gehad bij m'n linkerschouder en wel gewoon m'n setjes afgemaakt, maar het voelt niet goed om "er toch doorheen te gaan".
Grote kans op een peesirritatie.

Check je vorm, verlaag je gewicht, doe wat meer herhalingen. Zorg dat je geen momenten hebt met je bovenlijf, niet je ellebogen onder een hoek van 90 graden zetten, etc.

Doe een complete range of motion, dus ook voorbij de 90 graden. Maakt toch geen reet uit als je traps meepakt.

• gop1
Gonadan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:08:
Een pees die ergens langs schiet bedoel je? Zo'n gevoel?
Ik weet oprecht niet hoe dat zou moeten voelen maar het zou zomaar kunnen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
gop1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Ik weet oprecht niet hoe dat zou moeten voelen maar het zou zomaar kunnen.
Waar in de beweging gebeurt het precies. Bij welke houding?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gop1
Tatsu schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:17:
[...]

Grote kans op een peesirritatie.

Check je vorm, verlaag je gewicht, doe wat meer herhalingen. Zorg dat je geen momenten hebt met je bovenlijf, niet je ellebogen onder een hoek van 90 graden zetten, etc.

Doe een complete range of motion, dus ook voorbij de 90 graden. Maakt toch geen reet uit als je traps meepakt.
Ik doe lateral raises nog met 4 kg op dit moment. Hoe kan peesirritatie een klik veroorzaken dan?
Het klinkt op zich wel logisch dat het iets met pezen te maken heeft.

• gop1
Gonadan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Waar in de beweging gebeurt het precies. Bij welke houding?
Tussen de 80 en 90°, zowel op de weg omhoog als meteen daarna weer als ik omlaag ga. twee keer vlak achter elkaar dus.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Beetje spelen met je houding. Goed rechtop, of misschien juist wat minder rigide. Is het een ontspannen en soepele beweging of span je juist nek en schouders aan? Is lastig te zeggen zo op afstand. Beetje spelen met de positie van je handen ten opzichte van het lichaam misschien? (Meer naar voren of achteren)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gop1
Gonadan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:31:
Beetje spelen met je houding. Goed rechtop, of misschien juist wat minder rigide. Is het een ontspannen en soepele beweging of span je juist nek en schouders aan? Is lastig te zeggen zo op afstand. Beetje spelen met de positie van je handen ten opzichte van het lichaam misschien? (Meer naar voren of achteren)
M'n houding is zo goed als perfect. Ik train al jaren en ik focus altijd heel erg op een correcte houding. Dit klikken komt af en toe terug, meestal helpt het dan om m'n schouderbladen naar achteren te trekken, maar de laatste twee keer was dat niet zo.
Ik denk zelf dat het inderdaad een pees is die even niet goed ligt en dat het daarom puur toeval is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een perfecte houding bestaat niet. Elk lichaam is anders en de omstandigheden kunnen dat ook zijn. Een kleine nuance kan net verschil maken zonder dat het nadelig is voor je vorm.
In principe hoeft zoiets geen probleem te zijn maar het kan natuurlijk wel. Als het gaat irriteren moet je dat op tijd door hebben anders blijft het langer dwars zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Vuvuzela

My spire is forming

Let op internal/external rotation van je schouder. Hou je duim hoger dan je pink, en dan niet alleen je onderarm wat gedraaid maar vanuit je schouders. Als je je schouders te veel naar binnen hebt gedraaid dan "blokkeert" de boel op jouw punt in de rom.

I served in a company of heroes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@gop1 het hoeft niet gelijk iets te zijn, gebeurt bij mij -op mijn oude dag- ook wel eens ;)

• HyperTrophy
  • Niet online
joepP schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:55:
Ik doe zelf 2 minuten rust, strak afgemeten. Wat ik ook weleens doe is afwisselen met seated row, volgens hetzelfde protocol (7,6,6,6,5,5,5,5,5) en dan met 1:00 rust tussen de oefeningen. Dan heb je bijna 3 minuten rust tussen de sets van dezelfde oefening. Heb laatst trouwens de 90kg gehaald met dit protocol!
tot nu toe 4 sessies gehad, ik pas de rep-protocol ook meer toe bij andere oefeningen, maar bij de presses voelt het tot nu toe goed. het geeft een mooi kader om binnen te werken, ik houd nu strikt 2 minuten rust, waarbij ik merk dat ik die nu echt moet benutten. :P

Squat en deadlift doe ik nu dus met mate, de ene trainingsdag pak ik de ene maximaal, de andere dag de ander. Zo probeer ik daarmee de vorm er nog wel in te houden.

verder voeg ik nog extra ondersteunende core en tricep oefeningen toe.

Voor wat betreft het bracen bij OHP gaat het al wat beter, extra focus op glutes aanspannen lijkt wel te werken (@Vuvuzela)
ook goede spanning zoeken op m'n belt werkt goed.

• joepP
  • Niet online
Leuk om te horen. Ik kwam op het idee toen ik ergens hoorde dat je "50 zware reps" moest doen om sterker te worden. Na wat proberen en voelen kwam dit eruit. Ik ga morgen weer benchen, vandaag squat, maar met deze temperatuur zal het volume beperkt blijven.

Ik weet niet of je dit weet, maar 3 zware sets per week zijn al genoeg om niet achteruit te gaan als je geen elite performer bent. Dat is echt niet veel, dus je kan dit "50" protocol prima gebruiken voor de presses, en voor squat+deadlift volstaan met 1x per week een zware sessie van 3 sets rond 8RM.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:45
Man man. Ik zag vandaag weer een hoop mensen niet sporten in de sportschool. Mensen zitten maar op een apparaat of hangen zich vast aan de loopband en hun lichaam beweegt maar dat is het ook wel. Geen druppeltjes zweet, geen moeilijk kijkend gezicht, geen stiekem kreuntje of zucht die ontsnapt, geen ader die ergens in je nek of hoofd eruit knalt.
En daarna wel in de koffiehoek gaan zitten trotst dat je "gesport" hebt, maar niet snappen dat je over een jaar letterlijk 0 bereikt hebt.
Normaal ben ik nooit met anderen bezig , maar vandaag irriteerde het me ergens.

Gelukkig is het wel een neutrale en vriendelijke omgeving zonder intimidatie :X

Tijd om ergens een hardcore ouderwets zweethok te zoeken

• joepP
  • Niet online
Daar houden de opgepompte regulars de bench vaak 2 uur bezet, met elke 15 minuten een setje :P

• HyperTrophy
  • Niet online
Wel blij met een rack thuis, zonder dat je beschamend een toestel minstens een uur bezet houdt.. ;)

Mis het ‘gezellige’ van een sportschool wel, als is het een hoi links en rechts, maar voelt altijd wel goed als je dezelfde gezichten weer ziet, mits echt aan het werk dat wel ;)

Maar goed je kunt een ander niet altijd in de kaarten kijken qua sportprogramma.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Skybullet schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:42:
Man man. Ik zag vandaag weer een hoop mensen niet sporten in de sportschool. Mensen zitten maar op een apparaat of hangen zich vast aan de loopband en hun lichaam beweegt maar dat is het ook wel. Geen druppeltjes zweet, geen moeilijk kijkend gezicht, geen stiekem kreuntje of zucht die ontsnapt, geen ader die ergens in je nek of hoofd eruit knalt.
En daarna wel in de koffiehoek gaan zitten trotst dat je "gesport" hebt, maar niet snappen dat je over een jaar letterlijk 0 bereikt hebt.
Normaal ben ik nooit met anderen bezig , maar vandaag irriteerde het me ergens.

Gelukkig is het wel een neutrale en vriendelijke omgeving zonder intimidatie :X

Tijd om ergens een hardcore ouderwets zweethok te zoeken
Ik had plannen om een zgn ' Hardcore House ' op te zetten, maar dat staat door Corona in de vriezer.

• joepP
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:06:
[...]

Ik had plannen om een zgn ' Hardcore House ' op te zetten, maar dat staat door Corona in de vriezer.
Commercieel, of met een select gezelschap ergens een garagebox huren?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

joepP schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:10:
[...]

Commercieel, of met een select gezelschap ergens een garagebox huren?
In fabriekshal was de planning, maar die is ondertussen verkocht.

• HyperTrophy
  • Niet online
Pittig avondje weer 50 reps met bench dit keer, en weer 2,5kg zwaarder dan vorige keer. Echter geen complete sets, meeste in twee delen soms drie. bij de een na laatste rep nog kramp in m'n hamstring gekregen :F

Volgende keer deze sets en gewicht maar herhalen denk ik

[ Voor 13% gewijzigd door HyperTrophy op 22-06-2021 08:29 ]

• joepP
  • Niet online
Hardcore!

Als ik een set niet haal dan is dat zo, ik ga niet kort rusten en alsnog afmaken. Je doet met dit protocol al 9 zware sets, dat is meer dan genoeg. Zo bouw je ook wat autoregulatie in, als je een slechte dag hebt hoef je jezelf niet in de grond te trainen. Stappen van 2.5kg zijn trouwens groot, als je kleinere plates hebt zou ik 1kg pakken.

Voorbeeld met getallen. Stel je kan 75x10, dan is dat ~75% van je 1RM, die is dan dus 100kg. Als je 2.5kg verhoogt op je workload van 75 dan is dat 3.3%. Dat is zeker 1 rep minder, mogelijk 2. Op dit protocol kost dat je over 9 sets waarschijnlijk 5-10 reps. Dat haal je dus nooit, tenzij je een absolute beginner bent, of nog zoekende bent naar je max op de oefening. Als je enigszins gevorderd bent mag je blij zijn met 10-20% krachttoename per jaar, dus een stap van 3.3% zal je 2 maanden kosten, en waarschijnlijk wel meer.

• HyperTrophy
  • Niet online
kleinere schijven dan 1,25kg en 2,5kg heb ik niet, misschien even naar rondkijken.

dit proces is voor mij echt pionieren, ontdekken hoe ik toch meer kan tillen.

ik wil absoluut niet te snel gaan, maar ik begrijp ook dat dit tijd en toewijding kost.

Zit nu op 67,5kg met de 9 beschreven sets.

• joepP
  • Niet online
Je zoekterm is "fractional plates". Meer dan consequent hard genoeg trainen, eten en slapen kan je niet doen. De rest komt vanzelf, of je moet op zoek naar illegale enhancements :P

• HyperTrophy
  • Niet online
ja ik ken ze, meestal uitverkocht, maar ik zie dat gorillagrip ze nog wel heeft.
En idd, alles op z'n tijd!

wat stel je voor om door te gaan, gewoon de 9 sets behouden, minder reps, meer reps?

• Lixis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
Lixis schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Afgelopen zaterdag een setje van 5 reps met 80 kg gemaakt, wide grip. Oftewel mijn eigen lichaamsgewicht, dat was toch even een trots momentje :*)

Daarnaast gister bij een sportfysio langsgeweest voor die rugklachten. Lang verhaal kort: ik heb de neiging om mijn buikspieren niet aan te spreken en mijn rug dan maar het werk te laten doen. Ze heeft me wat oefeningen gegeven die ik voor een zware squat/deadlift kan doen om de buikspieren te activeren.
Om hier nog eens op terug te komen. Ik heb de afgelopen tijd flink op mobiliteit en core gefocust, sinds een maandje ook één keer per week met een personal trainer.

Vanochtend voor het eerst sinds een tijdje zware squats geprobeerd. 5 setjes van 5 reps met 100 kg en nu nergens last van. :*) De laatste keer kon ik met 85 kg drie dagen amper rechtop lopen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lixis schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Om hier nog eens op terug te komen. Ik heb de afgelopen tijd flink op mobiliteit en core gefocust, sinds een maandje ook één keer per week met een personal trainer.

Vanochtend voor het eerst sinds een tijdje zware squats geprobeerd. 5 setjes van 5 reps met 100 kg en nu nergens last van. :*) De laatste keer kon ik met 85 kg drie dagen amper rechtop lopen.
je moet ook niet met die 85kg blijven rondlopen :P

Misschien ook handig om hier te delen, wat je hebt gedaan qua oefeningen
Lixis schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:16:
[...]
Daarnaast gister bij een sportfysio langsgeweest voor die rugklachten. Lang verhaal kort: ik heb de neiging om mijn buikspieren niet aan te spreken en mijn rug dan maar het werk te laten doen. Ze heeft me wat oefeningen gegeven die ik voor een zware squat/deadlift kan doen om de buikspieren te activeren.

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

HyperTrophy schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:22:
bij de een na laatste rep nog kramp in m'n hamstring gekregen :F
Dit heb ik zo ontzettend vaak dat ik het idee krijg dat mijn hamstring jaloers is als ik mijn borst train ;)

• Lixis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
Hackus schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:55:
[...]

je moet ook niet met die 85kg blijven rondlopen :P

Misschien ook handig om hier te delen, wat je hebt gedaan qua oefeningen

[...]
In ieder geval zorgen dat ik mijn core goed activeer voordat ik ga squatten of deadliften. Vanochtend de volgende warming up gedaan:

2 sets van 30 sec werken, 10 sec rust:
Air squats
Plank hold
Hollow body hold
Supermans
Squat hold

En daarna een paar setjes squats om het gewicht langzaam op te bouwen.

Daarnaast helpt een gewichthefriem enorm. Niet eens omdat ik het gevoel heb dat ik daardoor mijn buikspieren harder aanspan, maar meer omdat je sneller voelt als je je buikspieren laat verslappen.

Verder met de pt veel mobiliteit gedaan. Heel veel split squats, jefferson curls en hip thrusts.
Pagina: 1 ... 58 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.