Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:47:
Kwestie van ff je stats door een bmr calculator halen en kijken waar je op uitkomt. Blijft enigszins nattevingerwerk met name omdat je NEAT en verdere arbeid/beweging lastig in te schatten is maar dat is ook een kwestie van testen en finetunen.

Zelf heb ik dat redelijk onder controle gekregen door echt wel nauwkeurig mn eten te tracken met MFP en mn calories out met mn fitbit te meten.

Dat laatste is natuurlijk niet bijzonder betrouwbaar maar als je een goed idee krijgt hoeveel je fitbit je werkelijke output overschat heb je een redelijk goed idee.

Zo is mn onderhoud nu @2500 kcal in bij MFP en rond de 3000 kcal out volgens mn Fitbit.

Als ik die variabelen constant houd kan ik ook daarmee verder finetunen adhv mn doel.

Geen exacte wetenschap maar wel wat redelijk in de buurt komt.
Voor de bulkers onder ons ws onnodig maar als je een beetje wil cutten zonder dat je te agressief cut of juist alsnog boven je onderhoud komt, een aardig handige leidraad imo.
Welke fitbit gebruik je? Ik monitor de KCAL in maar uit doe ik op gevoel...

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb nog een oude Charge 2

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ah thanks. Ik ben mij al een tijdje aan het orienteren op een tracker of smartwatch. Even verder onderzoeken..

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Ging je na deze maaltijd nog trainen ?
Veel pasta, rijst en aardappels zijn glycemisch niet echt geschikt om af te vallen.
Sorry hoor maar je kan prima afvallen als je veel pasta, rijst en aardappels eet. Kcal in VS kcal out. Zolang je onder je onderhoud val je af. En hoe je dat doet met wat voor voedsel dan ook maakt niet uit.

Het aantal calorieën is leidend met afvallen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:06
Grudgie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Sorry hoor maar je kan prima afvallen als je veel pasta, rijst en aardappels eet. Kcal in VS kcal out. Zolang je onder je onderhoud val je af. En hoe je dat doet met wat voor voedsel dan ook maakt niet uit.

Kijken naar de GI waarde is sws geen gek idee...

https://www.mayoclinic.or...0cardiovascular%20disease.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ze zeggen zelf al "could be a means to lose weight ", blijkbaar hebben ze er zelf ook weinig vertrouwen in. En terecht, diverse studies laten zien dat het in de praktijk niet zo werkt.

Goede uitleg hier: https://www.prevention.co...a20440013/glycemic-index/

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vuvuzela

My spire is forming

Maar die GI waarde is niet meer zo relevant als je er nog iets bij eet. Als je alleen een bak witte rijst weg eet oke. Maar eet je daar groente en vlees bij dan "telt" dat niet meer doordat de rest de opname vertraagd.

I served in a company of heroes.

• Requiem19
Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Ze zeggen zelf al "could be a means to lose weight ", blijkbaar hebben ze er zelf ook weinig vertrouwen in. En terecht, diverse studies laten zien dat het in de praktijk niet zo werkt.

Goede uitleg hier: https://www.prevention.co...a20440013/glycemic-index/
Weightloss is niet het enige belangrijke element voor de GI waarde.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Denk dat Vinny gewoon baat heeft bij niet al teveel ingewikkeldheden. Afvallen werkt toch gewoon het beste als je gewoon blijft eten wat je lekker vindt binnen de calorieën die je dan moet hebben om in een tekort te blijven zitten. (flexible dieting ftw)

Natuurlijk wel op je macro's in micronutriënten letten maar eigenlijk is het letten op je minimale eiwitinname het belangrijkste daarvan. Verdeling koolhydraten/vetten is dan niet eens per se heel boeiend, pas het vooral aan waarbij jij je het lekkerst voelt (voel je je krachtiger met meer koolhydraten dan vetten, eet dan vooral wat meer koolhydraten).

Dus ik zou gewoon aanraden:
• haal je stats eens door zo'n calculator: https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/ doorloop alle stappen en zie vanzelf op wat calorie-inname je uitkomt als je als doel afvallen pakt.
• Ga daarvanuit en vul dat als doel in in MFP.
• Ga de komende tijd religieus je eten tracken. Alles afwegen en probeer zo dicht mogelijk in de buurt te komen van dat calorie-aantal.
• Houd je eiwitinname tussen de 1,8 - 2,2 gram x per kg lichaamsgewicht.

Elke dag wegen, zelfde tijdstip als je nuchter uit bed komt en na de wc bent geweest. Eind van de week optellen en gemiddelde berekenen. Weekgemiddelden vergelijken met elkaar. Val je af, prima, doorgaan. Val je 2-3 weken niet af, calorieën 100-200 kcal naar beneden bijstellen en kijken wat er gebeurt.

Het is natuurlijk een makkelijk trucje maar je moet er wel iets voor doen. Maar eigenlijk zonde als je zo fanatiek en serieus bezig bent met je training, en dat je dat niet op zou kunnen brengen vwb je voeding.

Tenzij je natuurlijk alles zonder bovenstaande kan op gevoel, maar denk dat dat ook niet heel veel mensen gegeven zijn. Uit zijn verhaal heeft hij volgens mij meer baat bij een goed plan en dito aanpak.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Requiem19
Afvallen werkte het beste door gezonde gewoontes aan te leren die eenvoudig zijn en waar je ook nog wat plezier uit haalt.

Maar goed nadenken aan de voorkant hoe je dat doet en wat daarbij hoort is juist belangrijk.

Sporten is een marathon. Afvallen is een marathon. Gezond leven is een marathon.

Consistency is de enige manier om echt duurzaam progressie te boeken in alle 3 de bovenstaande onderwerpen.

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:58:
[...]
Weightloss is niet het enige belangrijke element voor de GI waarde.
Dat is niet wat het artikel zegt. GI zegt ook weinig voor gezondheid. Een snickers reep bijvoorbeeld heeft een lagere GI dan een stuk water meloen.

Ook jouw artikel is trouwens kritisch over de GI.

• Philflow

Philflow

LuNaTiC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:01:
• Houd je eiwitinname tussen de 1,8 - 2,2 gram x per kg lichaamsgewicht.
Meeste punten ben ik allemaal met je eens maar qua eiwit hoeft iemand met 30% lichaamsvet niet zo hoog te zitten. Bijvoorbeeld 180 gram eiwit zou al (meer dan) genoeg zijn.

• Requiem19
Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:08:
[...]

Dat is niet wat het artikel zegt. GI zegt ook weinig voor gezondheid. Een snickers reep bijvoorbeeld heeft een lagere GI dan een stuk water meloen.

Ook jouw artikel is trouwens kritisch over de GI.
Over de watermeloen:
For example, watermelon has a GI value of 80, which would put it in the category of food to avoid. But watermelon has relatively few digestible carbohydrates in a typical serving. In other words, you have to eat a lot of watermelon to significantly raise your blood glucose level.
Verder:
Selecting foods based on a glycemic index or glycemic load value may help you manage your weight because many foods that should be included in a well-balanced, low-fat, healthy diet with minimally processed foods — whole-grain products, fruits, vegetables and low-fat dairy products — have low-GI values
Het artikel geeft duidelijk aan dat je niet alleen op GI moet varen, maar dat het een prima indicator is voor een gezond dieet.

• Philflow

Philflow

Ja heb ik allemaal gelezen.
Het artikel geeft duidelijk aan dat je niet alleen op GI moet varen, maar dat het een prima indicator is voor een gezond dieet.
Nee dat is het dus niet. Witte pasta heeft een veel lagere GI dan aardappelen. Maar dat betekent niet dat witte pasta gezonder is dan aardappelen.

Als je voldoende vezels eet, vooral onbewerkte producten en je hebt geen bloedsuiker issues dan is GI zelfs irrelevant.

Wat @Vuvuzela eerder zei klopt trouwens ook: je eet aardappelen niet alleen, maar je eet ze met vlees en groente. Dit verandert de GI volledig. Je kunt dan in plaats van de GI gaan letten op de GL maar ook dit is overbodig voor mensen zonder bloedsuiker problemen.

• Requiem19
Als je dat gelezen heb snap ik je opmerking niet.
[...]
Nee dat is het dus niet. Witte pasta heeft een veel lagere GI dan aardappelen. Maar dat betekent niet dat witte pasta gezonder is dan aardappelen.

Als je voldoende vezels eet en vooral onbewerkte producten en je hebt geen bloedsuiker issues dan is GI zelfs irrelevant.

Wat @Vuvuzela eerder zei klopt trouwens ook: je eet aardappelen niet alleen, maar je eet ze met vlees en groente. Dit verandert de GI volledig. Je kunt dan in plaats van de GI gaan letten op de GL maar ook dit is overbodig voor mensen zonder bloedsuiker problemen.
Wetenschappelijk onderzoek denkt er toch echt anders over:
Observational studies indicate that the GI of the diet may be an important determinant of metabolic risk. The major sources of carbohydrate in the Western diet (highly-refined cereal and potato products) tend to have high GI values, which has been linked to the widespread occurrence of type 2 diabetes and CVD [23].

GI has been shown to be positively associated with the prevalence of the metabolic syndrome and insulin resistance in a cross -sectional study of 2834 subjects from the Framingham Offspring cohort [24]. Odds of having metabolic syndrome were reported to be 41% higher in the highest quintile of dietary GI compared with the lowest quintile (median GI values 84 and 72 respectively), and insulin resistance was found to be increased across quintiles (p < 0.001) [23].
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2654909/

Iedereen mag voor zichzelf de keuze maken, maar er zijn duidelijke aanwijzingen dat GI een indicator is voor een gezonde voeding. En natuurlijk is dat geen absolute waarheid en zijn er voldoende uitzonderingen te vinden die ongetwijfeld nu ook weer aangedragen gaan worden (N=1 voorbeelden.. ;)).

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:10:
[...]

Meeste punten ben ik allemaal met je eens maar qua eiwit hoeft iemand met 30% lichaamsvet niet zo hoog te zitten. Bijvoorbeeld 180 gram eiwit zou al (meer dan) genoeg zijn.
Die laat ik voor ieders rekening, mijn PT adviseerde me iig altijd als vuistregel die 1.8-2,2, zie dit soort getallen ook vaker langskomen bij andere accounts die ik volg.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:10:
[...]

Jij wilt liever meer carbs dan proteïne aanraden...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:27:
[...]
Als je dat gelezen heb snap ik je opmerking niet.
Mijn opmerking is simpel: GI zegt heel weinig over de gezondheid van voedsel. Witte pasta is niet beter dan aardappelen. Een snickers reep is niet gezonder dan een stuk water meloen. Een rijpe banaan is niet ongezonder dan een onrijpe banaan.

Als je geen bloedsuiker problemen hebt hoef je geen aandacht aan GI te besteden. Het is natuurlijk wel verstandig om gezond te eten: vooral onbewerkt/minimaal bewerkt voedsel, veel groente en fruit, voldoende vezels. En dit heeft toevallig vaak een lager GI. Maar het is niet door de GI dat het gezonder is.
Wetenschappelijk onderzoek denkt er toch echt anders over:

Observational studies indicate that the GI of the diet may be an important determinant of metabolic risk.
Precies, observational studies laten dat zien. Begrijp je dat observational studies onderaan de evidence pyramid staan? Wat zeggen goed gecontroleerde studies zoals RCTs? Wat zeggen de systematic reviews?

RCT, geen effect: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25514303/

2018 Systematic review:
The search yielded 445 articles, of which 73 met inclusion criteria. Results suggest an equivocal relationship between GI/GR and disease outcome. The strongest intervention studies typically find little relationship among GI/GR and physiological measures of disease risk. Even for observational studies, the relationship between GI/GR and disease outcomes is limited. Thus, it is unlikely that the GI of a food or diet is linked to disease risk or health outcomes. Other measures of dietary quality, such as fiber or whole grains may be more likely to predict health outcomes. Interest in food patterns as predictors of health benefits may be more fruitful for research to inform dietary guidance.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213615/

• Philflow

Philflow

LuNaTiC schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Die laat ik voor ieders rekening, mijn PT adviseerde me iig altijd als vuistregel die 1.8-2,2, zie dit soort getallen ook vaker langskomen bij andere accounts die ik volg.
Is voor de meeste mensen zeker goed advies maar niet nodig voor iemand op 30% lichaamsvet. Je eiwit behoeft gaat immers niet omhoog als je meer vet hebt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grudgie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Dat is compleet onzin. het tijdstip van inname en wat je inneemt werkt wel degelijk mee.
Het beste is carbs uit groenten en fruit met lage CI

@Philflow Heeft niet gelijk met vetp te maken, maar met zijn lichaamslengte.
vetp eo overgewicht telt niet mee met eiwit inname

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Philflow

Philflow

Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:38:
[...]
Jij wilt liever meer carbs dan proteïne aanraden...
Mag ie wat mij betreft zelf invullen. Meer vet, carbs of eiwit. 180 gram eiwit is ruim voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 25-02-2021 18:54 ]

• Philflow

Philflow

Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
[...]
Ik ga af op de wetenschap. Hij mag best meer dan 180 gram eiwit eten maar hij zal het niet nodig hebben. 124 kg met 30% vet is zo'n 86 kg FFM. Daar heb je niet meer dan 180 gram eiwit voor nodig. Lengte heeft er niet direct mee te maken overigens, FFM wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 25-02-2021 18:49 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Mag ie zelf invullen. Meer vet, carbs of eiwit. 180 gram eiwit is ruim voldoende.
Je komt dan te kort in Kcals. jij duid dan op aanvullen met carbs, want 80g vet is voldoende.
afschuiven op hem zelf helpt hem niet natuurlijk.

Basisregel is volwassen man van 1.98 (98kg zal dan tegen de 82kg vvm zijn) waardoor je op 80g vet komt(82) (246g eiwit) 240g, en 180g carbs bij afvallen ipv 240g bij onderhoud.
Bij afvallen zal zijn vvm ook dalen vanaf nu.(pas onder de 17% vetp kijk je naar VVM voor dieet)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 25-02-2021 19:02 ]

• Philflow

Philflow

Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:01:
[...]
Je komt dan te kort in Kcals. jij duid dan op aanvullen met carbs, want 80g vet is voldoende.
Hij mag meer vet, carbs of eiwit eten. Mag ie zelf invullen. Dan kom je dus niet tekort in de kcal.
Basisregel is volwassen man van 1.98 (98kg zal dan tegen de 82kg vvm zijn) waardoor je op 80g vet komt(82) (246g eiwit) 240g, en 180g carbs bij afvallen ipv 240g bij onderhoud.
Jouw basisregels, ik kan er niet zoveel mee. Ik ga af op studies. Ik heb nog nooit een studie eiwitten zien aanraden op lichaamslengte.

Misschien is dit een idee: jij raadt gewoon aan wat je wil aanraden en dan doe ik hetzelfde? Discussie erover gaat niet zoveel helpen denk ik. We worden het toch niet eens.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Hij mag meer vet, carbs of eiwit eten. Mag ie zelf invullen. Dan kom je dus niet tekort in de kcal.

[...]

Jouw basisregels, ik kan er niet zoveel mee. Ik ga af op studies. Ik heb nog nooit een studie eiwitten zien aanraden op lichaamslengte.

Misschien is dit een idee: jij raadt gewoon aan wat je wil aanraden en dan doe ik hetzelfde? Discussie erover gaat niet zoveel helpen denk ik. We worden het toch niet eens.
Praten uit studie helpt weinig,m dat heb ik al vaker gezegd. volgende studie praat vorige weer tegen.
Vaak zijn studies ook niet gericht op de vraag hier....

Al met al kom je met mijn basisregel +- op hetzelfde uit, alleen jij verkoopt het als studie. en ik als ervaringsdeskundige. Vet verhoog je niet, want 80-85g is zat voor zijn lengte.

@VinnyAMS Hoop dat jij er nog uitkomt, met verschillende meningen. eens ding is wel zo, we willen je allemaal helpen d:)b

• Philflow

Philflow

Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:15:
[...]

Praten uit studie helpt weinig,m dat heb ik al vaker gezegd. volgende studie praat vorige weer tegen.
Gebeurt vaak. En dan kunnen we kijken naar wat de systematic reviews op dat gebied zeggen.
Vet verhoog je niet, want 80-85g is zat voor zijn lengte.
Mag wel hoor. Gezien zijn vetpercentages zou het zelfs kunnen dan hij wat beter reageert op een dieet dat wat lager in kh is en hoger in vetten.
@VinnyAMS Hoop dat jij er nog uitkomt, met verschillende meningen. eens ding is wel zo, we willen je allemaal helpen d:)b
Ja eens. Volgens mij zijn we het over grote lijnen wel eens: in ieder geval een kcal tekort creeren met voornamelijk gezond voedsel. En zoek een dieet dat je makkelijk kan volhouden, anders gaat het niet lukken.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47
@Hackus ja mooi toch die hulp. Ben ik erg blij mee. Heb nu abonnement genomen bij fit.nl. Ingevuld wat ik aan trainings materiaal thuis heb. Leeftijd, gewicht etc. Binnen vijf werkdagen een schema. Even kijken naar de app nog. Af en toe ook beetje investeren in mezelf.

Net 5x5 105 kg squat. Farmer walks met halterschijven en toen snel voor de tv want AJAX.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-11 18:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Inmiddels alweer paar weken thuis aan trainen en begint allemaal weer vertrouwd en goed te voelen.

Vandaag goede sessie gehad. Best wel enorme bak met volume en hoge intensiteit (gemiddeld 75% van 1Rm's)

3-Position Clean (floor, knee, mid-thigh) (1 RM = 75KG)
2x 1 cluster @ 50KG
3x 1 cluster @ 55KG

Power Jerk + Jerk - 2+1 (1RM = 75KG)
2x 1 cluster @ 50KG
3x 1 cluster @ 55KG

Clean Deadlift - (obv clean 1RM = 75KG)
2x 7 @ 75KG
3x 5 @ 75KG

Front Squat (1RM = 85KG)
6 @ 50KG
6 @ 55KG
5 @ 60KG
3 @ 65KG
5 @ 60KG

(1 set van elke movement)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:24:

Ja eens. Volgens mij zijn we het over grote lijnen wel eens: in ieder geval een kcal tekort creeren met voornamelijk gezond voedsel. En zoek een dieet dat je makkelijk kan volhouden, anders gaat het niet lukken.
Dat zeker, maar @VinnyAMS moet het als leidraad zien, en niet fixeren. wat meer kickboksen en hardlopen helpt ook al qua fitness/cardio ( en touwtje springen) :P

het is al 1-0 *O*

Verwijderd

@Osxy een wonder dat je nog geen gat hebt gestoten in het schuine plafond :p

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:52:
@Osxy een wonder dat je nog geen gat hebt gestoten in het schuine plafond :p
Er staat een klein lijntje op het platform :+ zolang ik daar achter sta gaat overhead goed O-)

• Leroy1909
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11 14:12
Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Dat is compleet onzin. het tijdstip van inname en wat je inneemt werkt wel degelijk mee.
Het beste is carbs uit groenten en fruit met lage CI

Sorry man, maar het maakt geen drol uit in de praktijk of je nu 300g carbs na je training in de avond eet, of verdeeld over 3 maaltijden gedurende de dag. Vroeger zei men dat idd wel ja, dat je in de avond en voor het slapen gaan geen carbs moet eten, maar dat maakt echt niks uit. Op m’n dieet eet ik altijd de meeste carbs voor en na m’n training, en dat is voor het slapen gaan.

GI kun je het beste ook echt achterwege laten, het maakt ook niks uit of je nu Rice crispies als ontbijt neemt of havermout. Voor het ‘volle’ gevoel wel, maar voor het afvallen zelf niet. Suiker hoef je niet te elimineren, je hoeft ook niet alleen langzame carbs te eten. Eet lekker die witte pasta en rijst of whatever je wil. Wil je het vol zitten lang behouden, ga hoger in je vetten zitten. Verteerd een stuk langzamer, maar bevat wel weer stuk meer kcal, maar ja, in the end is het echt kcal in en out wat de grote basis is. Ook de eiwit inname hoeft niet boven de 200g te zijn joh, je lichaam kan maat x gram eiwit per uur verwerken (weet ff niet hoeveel het is), ga je echt hoog en zeker als je totale kcal onder je behoefte ligt, gaat je lichaam eiwit omzetten in energie, wat het een stuk minder makkelijk en efficiënt doet als met carbs. Je gaat dan bijv naar ammoniak ruiken.

Veel dingen zitten tussen je oren :), of vroeger was het zo. En veel dingen werken ook gewoon goed hoor, begrijp me niet verkeerd. Oldschool stuff is the way to go in mijn ogen, maar niet met alles.

• Leroy1909
Barry|IA schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Reken maar dat +12 reps bij mij aanzetten tot spieropbouw.

Ik snap het verhaal powerlifter vs. bodybuilding niet echt. Een bodybuilder is zijn spiermassa eerder kwijt? Waarom dan? Een powerlifter, zo ook Eddie Hall, vind ik er niet echt bepaald sportief uit zien. Eerder dik. Die zal zijn massa zeker langer vasthouden ja :)
Hou een rep range van 1-30 aan en je zit goed ;). Train zwaar, train insane etc etc, vind de goeie combi voor jou. Al klopt het wel dat sommige spiergoepen beter reageren op hogere reps, zoals kuiten en biceps, schouders ook overigens (op de OHP/press varianten na).

Sterk en huge zijn, dat willen we toch :). Huge zijn wordt je door rete zwaar en ook intens te trainen. De super sets, giant sets hebben allemaal hun functie (op dropsets na, dat slaat gewoon nergens op).

• Leroy1909
Squat deze week ging belabberd, 210x3 met moeite, terwijl ik 5x4 in gedachte had... nou ja so be it.

Daar tegenover ging de comp bench wel goed, en zoals gepland, 160x5x4

[YouTube: 160x5 bench]

Deadlift ga in rustig en volgens plan omhoog, momenteel alleen ff een paar weken paused DL, vandaag 230x4x4 gedaan, zonder riem.

[YouTube: ”230x4 paused DL beltless"]

Vanaf volgende week begint het dieet seizoen. Lang genoeg gebulkt (1,5 jaar). Van 116-117kg naar 134kg. Als ik het zo inschat wil ik rond de 120-122kg eindigen met 6-7% vet. Begin met 4000kcal, is mn onderhoud, dus al een stuk minder dan wat ik nu eet, en zo gestaag naar beneden. Training veranderd niet ten aanzien van het dieet, maar gewoon volgens het programma. Er moeten nog steeds PR’s verbroken worden dit jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Leroy1909 op 25-02-2021 21:20 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wanneer er een tekort aan glucose is en er ook niet voldoende vet aanwezig is om als brandstof te fungeren, kan het lichaam uit aminozuren glucose maken. Eiwitten worden dan niet gebruikt als bouwstof, maar als brandstof. Dit gebeurt bij een te streng dieet, waarbij onvoldoende vetten en koolhydraten worden gegeten. Wanneer er ook niet genoeg eiwitten in de voeding zitten, dan gaat het lichaam het eigen spierweefsel afbreken om als brandstof te gebruiken. Koolhydraten is als 1e aanspreekpunt voor energie. Bij carbs inname, en geen verbruik wordt dat teveel omgezet in vet. Je wilt afvallen, en dan kun je beter hebben dat er vet wordt aangesproken ipv glucose. Verder teer je langer op complexe koolhydraten, dan de langzame die snel worden verbruikt. Om je over de dag goed te blijven voelen, is wisseling van bloedsuikerspiegel niet de bedoeling.(richting hypoglykemie )Je gaat dan meer snaaien, of het wordt moeilijker om je dieet aan te houden,

2400Kcals van alles vreten is niet de juiste keuze. Kies uit wat en wanneer je wat eet, en gezonde voeding.

• Leroy1909
Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:33:
Wanneer er een tekort aan glucose is en er ook niet voldoende vet aanwezig is om als brandstof te fungeren, kan het lichaam uit aminozuren glucose maken. Eiwitten worden dan niet gebruikt als bouwstof, maar als brandstof. Dit gebeurt bij een te streng dieet, waarbij onvoldoende vetten en koolhydraten worden gegeten. Wanneer er ook niet genoeg eiwitten in de voeding zitten, dan gaat het lichaam het eigen spierweefsel afbreken om als brandstof te gebruiken. Koolhydraten is als 1e aanspreekpunt voor energie. Bij carbs inname, en geen verbruik wordt dat teveel omgezet in vet. Je wilt afvallen, en dan kun je beter hebben dat er vet wordt aangesproken ipv glucose. Verder teer je langer op complexe koolhydraten, dan de langzame die snel worden verbruikt. Om je over de dag goed te blijven voelen, is wisseling van bloedsuikerspiegel niet de bedoeling.(richting hypoglykemie )Je gaat dan meer snaaien, of het wordt moeilijker om je dieet aan te houden,

2400Kcals van alles vreten is niet de juiste keuze. Kies uit wat en wanneer je wat eet, en gezonde voeding.
In het kort: voor je resultaat maakt het niks uit. Mentaal zit de uitdaging. Wil je een lichte hypo krijgen moet je wel erg laag in kcal zitten en zodanig veel energie verbruiken als mens, komt niet vaak voor. Mits je een aandoening hebt, of insuline zet (zonder diabetes te hebben).
Wil je gewoon afvallen, en niet naar een ongezond veg % van 3% hoef je je echt niet te focussen op je bloedsuiker spiegel. Micro management, ik blijf het zeggen, is totaal overbodig.

• Leroy1909
Dit was 2,5 jaar geleden, daarbij had ik 6 dagen per week een vrij strict dieet, 1 cheatmeal en 1 dag waarop ik wat minder strict at en iets meer kcal binnen kreeg. De fout die ik maakte: te laat begonnen en in the end te laag in kcal gaan zitten waardoor ik wat spiermassa ben verloren. 5 dagen in de week 30 min cardio, steady level op de fiets tussen de 65-75rpm, op een redelijk zwaar niveau. Op het eind dan ook bijna carbless dagen, geen pretje. Ik lette niet op GI, bloedsuikerspiegel schommelingen etc, zat rond de 250g eiwit per dag, wat hoger in vet dan in een bulk of onderhoud. Shape redelijk lang kunnen behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvqCOGkfpFLAK1AjeWb_wzwf8vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7iJ1COFgY8WnO7H3DapwtLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7SIHjGXFayOIC5T_7f1THP54-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgiSjszXrvbysGMGOnfE81cZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Whaha, je lijkt wel op mij qua bouw. Ik ben alleen iets kleiner 1.74m.
Ben alleen natuurlijk gebruind :P

• Leroy1909
Hackus schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:02:
Whaha, je lijkt wel op mij qua bouw. Ik ben alleen iets kleiner 1.74m.
Ben alleen natuurlijk gebruind :P
Lol, zonnebank, nu ben ik gewoon epic wit.

• Leroy1909
P.S. in die tijd trainde ik elk weekend op nuchtere maag ;). Verschil: iets minder pomp, voor de rest helemaal niks.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Leroy1909 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:18:
Squat deze week ging belabberd, 210x3 met moeite, terwijl ik 5x4 in gedachte had... nou ja so be it.

Daar tegenover ging de comp bench wel goed, en zoals gepland, 160x5x4

[Video: 160x5 bench]

Deadlift ga in rustig en volgens plan omhoog, momenteel alleen ff een paar weken paused DL, vandaag 230x4x4 gedaan, zonder riem.

[YouTube: ”230x4 paused DL beltless"]

Vanaf volgende week begint het dieet seizoen. Lang genoeg gebulkt (1,5 jaar). Van 116-117kg naar 134kg. Als ik het zo inschat wil ik rond de 120-122kg eindigen met 6-7% vet. Begin met 4000kcal, is mn onderhoud, dus al een stuk minder dan wat ik nu eet, en zo gestaag naar beneden. Training veranderd niet ten aanzien van het dieet, maar gewoon volgens het programma. Er moeten nog steeds PR’s verbroken worden dit jaar.
Ik ben het eens met jouw benadering, je training ziet er SICK intens uit en je fysiek ook!

Lekker bezig! :D

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leroy1909 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Lol, zonnebank, nu ben ik gewoon epic wit.
Maar je ziet er goed uit. In elk geval behalen wij ons resultaat. 😉

• VinnyAMS
Dit is wel serieus. Top!
Als ik er zo uit zie ga ik ook foto's van mijzelf nemen :-)
Leroy1909 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:53:
Dit was 2,5 jaar geleden, daarbij had ik 6 dagen per week een vrij strict dieet, 1 cheatmeal en 1 dag waarop ik wat minder strict at en iets meer kcal binnen kreeg. De fout die ik maakte: te laat begonnen en in the end te laag in kcal gaan zitten waardoor ik wat spiermassa ben verloren. 5 dagen in de week 30 min cardio, steady level op de fiets tussen de 65-75rpm, op een redelijk zwaar niveau. Op het eind dan ook bijna carbless dagen, geen pretje. Ik lette niet op GI, bloedsuikerspiegel schommelingen etc, zat rond de 250g eiwit per dag, wat hoger in vet dan in een bulk of onderhoud. Shape redelijk lang kunnen behouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:19:
Dit is wel serieus. Top!
Als ik er zo uit zie ga ik ook foto's van mijzelf nemen :-)

[...]
Nu ben ik nog wel heel benieuwd wat, na de gehele discussie die hier heeft plaatsgevonden, je (evt bijgestelde) doel is en wat het plan is?

Ja ik zag iets over fit.nl maar dat gaat puur over training. Ga je nu ook nog wat doen voor wat betreft je voeding? Wil je gaan cutten/vetpercentage omlaag brengen en zo ja, hoe ga je dat doen?

Of ga je alleen je trainingsregime veranderen en ga je alleen daar nadruk op leggen?

• Requiem19
Philflow schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Mijn opmerking is simpel: GI zegt heel weinig over de gezondheid van voedsel. Witte pasta is niet beter dan aardappelen. Een snickers reep is niet gezonder dan een stuk water meloen. Een rijpe banaan is niet ongezonder dan een onrijpe banaan.

Als je geen bloedsuiker problemen hebt hoef je geen aandacht aan GI te besteden. Het is natuurlijk wel verstandig om gezond te eten: vooral onbewerkt/minimaal bewerkt voedsel, veel groente en fruit, voldoende vezels. En dit heeft toevallig vaak een lager GI. Maar het is niet door de GI dat het gezonder is.
Kijk, nu komen we ergens: het is niet de GI die het gezonder maakt, maar gezond voedsel heeft vaak een lagere GI. Omgedraaid: als je dus je dieeet samenstelt kan het je helpen om te kijken naar GI als indicator - zoals ik al een paar keer hierboven gezegd heb.

En om de eerste bron weer aan te halen: jij kijkt er veel te zwart wit naar. Natuurlijk is watermeloen gezonder dan snickers, maar dat komt omdat de GI van een typische serving watermeloen veel lager is dan van een typische serving (=reep) snickers:
To address this problem, researchers have developed the idea of glycemic load (GL), a numerical value that indicates the change in blood glucose levels when you eat a typical serving of the food. For example, a 4.2-ounce (120-gram, or 3/4-cup) serving of watermelon has a GL value of 5, which would identify it as a healthy food choice. For comparison, a 2.8-ounce (80-gram, or 2/3-cup) serving of raw carrots has a GL value of 2.
Precies, observational studies laten dat zien. Begrijp je dat observational studies onderaan de evidence pyramid staan? Wat zeggen goed gecontroleerde studies zoals RCTs? Wat zeggen de systematic reviews?

RCT, geen effect: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25514303/

2018 Systematic review:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213615/
Interessant dat een eerdere systematic review juist WEL positieve gezondheidseffecten liet zien :).
Glycemic response and health--a systematic review and meta-analysis: relations between dietary glycemic properties and health outcomes

Conclusions: Consumption of reduced glycemic response diets are followed by favorable changes in the health markers examined. The case for the use of such diets looks compelling. Unavailable carbohydrate intake is equally important.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18175766/

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:37:
[...]
Kijk, nu komen we ergens: het is niet de GI die het gezonder maakt, maar gezond voedsel heeft vaak een lagere GI.
Precies. En dit wordt vaak veroorzaakt door de aanwezigheid van vezels. Vezels zorgen voor een lagere GI. Vezels zijn gezond. En veel mensen eten te weinig vezels.

Dit is ook het probleem met die observationele studies: de meeste mensen eten te weinig vezels. De mensen die de laagste GI eten eten meestal meer vezels. Als je controleert voor vezels heeft GI geen effect in gezonde mensen.
Omgedraaid: als je dus je dieeet samenstelt kan het je helpen om te kijken naar GI als indicator - zoals ik al een paar keer hierboven gezegd heb.
Het is een typisch gevalletje van focussen op de verkeerde indicator. Je kunt je beter op andere indicatoren focussen. Zorg er voor dat je vooral veel onbewerkte producten eet, voldoende vezels binnen krijgt, voldoende eiwit, voldoende groente en fruit en dan kan je de GI volledig vergeten.
En om de eerste bron weer aan te halen: jij kijkt er veel te zwart wit naar. Natuurlijk is watermeloen gezonder dan snickers, maar dat komt omdat de GI van een typische serving watermeloen veel lager is dan van een typische serving (=reep) snickers:
Je bedoelt waarschijnlijk GL, dat is de glycemische lading. Dit heb ik al eerder benoemd. Maar ook dat is geen nuttige indicator in de context die ik hierboven heb geschetst (voldoende vezels, eiwit, groente en fruit etc).

Zelfs al eet je een groter portie watermeloen met een grotere GL dan een snickers reep, dan nog is het niet ongezonder.

Gezonde actieve mensen hebben in de regel geen bloedsuiker problemen. Die kunnen prima een bord aardappelen eten of een flink portie watermeloen.
Interessant dat een eerdere systematic review juist WEL positieve gezondheidseffecten liet zien :).

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18175766/
Ja in 2008 werd dit nog volop geloofd. Ook wel begrijpelijk want een voedingspatroon met een lagere GI bestaat meestal uit meer onbewerkte producten en bevat meer vezels. Dat zijn gezonde eigenschappen. Dan lijkt een dieet met een lagere GI al gauw gezonder.

Maar dan wordt dus de vraag: wat nou als je controleert voor vezels en de hoeveelheid onbewerkte producten in een dieet etc., maakt de GI dan nog uit voor gezonde mensen? En dat is onderzocht in latere RCTs.

• Requiem19
Ah ja, 'mijn onderzoek is beter dan het jouwe' omdat het beter bij mijn argumenten aansluit en nieuwer is.. heel goed :).

Het eindigt met jou altijd in een welles-nietes spelletje waarin je gelijk probeert te krijgen.

Prima, jij wint.

Ga ik nu weer lekker trainen en op m'n eten letten.

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:20:
Ah ja, 'mijn onderzoek is beter dan het jouwe' omdat het beter bij mijn argumenten aansluit en nieuwer is.. heel goed :).
Beetje flauw. Ik geef je goede argumenten waarom dat onderzoek uit 2008 achterhaald is. Lees van beide onderzoeken eens de volledige tekst en bekijk dan wat de uitkomsten zijn van de RCT's die worden behandeld.

Maar als je nog steeds werkelijk gelooft dat de GI belangrijk is dan kun je beter overstappen naar een laag kh hoog vetten dieet. Maar goed, dat is natuurlijk ook al lang en breed onderzocht.

• Barry|IA
Nou, en nu foto's please.... Ben wel benieuwd na al die watermeloenen en Snickers hoe jullie er bij staan :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Requiem19
Barry|IA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:28:
Nou, en nu foto's please.... Ben wel benieuwd na al die watermeloenen en Snickers hoe jullie er bij staan :)
De benchmark in dit topic is veel massa en het liefste zo droog mogelijk, maar dat is niet mijn interesse ;).

Mijn doel is een combinatie van kracht, cardio en mobiliteit, zodat ik duurzaam gezond en fit kan leven, waardoor ik hopelijk zo lang mogelijk in mijn leven veel kan blijven doen.

Ik vind het dus gaaf om 80kg te kunnen C&J'en, 150kg te kunnen deadliften, 10km te kunnen hardlopen onder de 45 minuten maar ook 200km te kunnen fietsen op een goed tempo.

Dat is een iets andere insteek dan trainen voor je esthetische fysique, pure kracht of pure massa.

Die watermeloenen passen overigens niet in mn fiets-shirtje... dus dan neem ik toch maar die snickers mee :).

• VinnyAMS
Stoppen met het stronglifts 5x5 en over naar ander schema.
Ik wil toch weer het IF/MFP gaan oppakken i.c.m met meer cardio om het afvallen/verpercentage aan te pakken. Denk zelf aan bouillon/soep en dan het avondeten beter monitoren.
LuNaTiC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Nu ben ik nog wel heel benieuwd wat, na de gehele discussie die hier heeft plaatsgevonden, je (evt bijgestelde) doel is en wat het plan is?

Ja ik zag iets over fit.nl maar dat gaat puur over training. Ga je nu ook nog wat doen voor wat betreft je voeding? Wil je gaan cutten/vetpercentage omlaag brengen en zo ja, hoe ga je dat doen?

Of ga je alleen je trainingsregime veranderen en ga je alleen daar nadruk op leggen?

• Barry|IA
VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:47:
Ik wil toch weer het IF/MFP gaan oppakken i.c.m met meer cardio om het afvallen/verpercentage aan te pakken. Denk zelf aan bouillon/soep en dan het avondeten beter monitoren.

[...]
Track je calorieën gewoon eens een weekje. Dan weet je echt wel ongeveer wat je naar binnen werkt. Alles tot in het benauwde afmeten en afwegen is leuk, maar dat hou je natuurlijk niet vol. Gewoon 500 kcal onder je behoefte eten en kijken wat jou dat brengt.

Verder natuurlijk je cardio intensiteit omhoog gooien (kickboksen, hardlopen, fietsen, whatever) en OOK je krachttraining intensiteit omhoog. 5x5 is niet heel intensief. Reps en sets verhogen, supersets toevoegen.

Het is vloeken in de kerk, maar ik doe dit allemaal zelfs zonder schema's. Gewoon lekker knallen en je spieren op hun flikker geven :)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:47:

[...]
Maar denk je dat IF voor jou echt van toegevoegde waarde gaat zijn dan? Je kunt met jouw fysiek nog steeds heel veel eten en toch afvallen.

Kan je wel wat tips meegeven als je wil, maar alleen als je dat op prijs stelt. Als ik zie ‘iets met IF, een bouillon/soep’ dan krijg ik toch een beetje de kriebels als dat het ‘plan’ is :P (beter monitoren avondeten natuurlijk zeker goed).

• Requiem19
Ben benieuwd of IF werkt voor @VinnyAMS, maar mijn 1e gedachte is inderdaad ook: keep it simple.

3 maaltijden per dag en gezonde tussendoortjes. Zorgen dat je gevarieerd eet en zorgen dat je onder paar honderd kcal onder onderhoud zit.

Om beetje gevoel te krijgen bij kcal gebruik zijn er genoeg smartwatches die je daarbij kunnen helpen. Zo is het verschil in kcal gebruik voor mij tussen een dag waarop ik echt niet buiten kom en hele dag achter mn bureau werk ten opzichte van een dag waarop ik bijv 1,5 uur op de fiets train enorm.

Zie bijvoorbeeld het verschil tussen zondag (2 uur op de racefiets, gelijk door naar de stad op de stadsfiets, flink stund wandelen) en maandag (hele dag op m'n reet, maar 1500 stappen gedaan). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVCfyeXq_YETMl7b43W7RfbJ7B4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O0g7P1oDhakgQdXQj8OSREmH.jpg?f=user_large

• VinnyAMS
Tips iets altijd prima. IF is niet nieuw voor me en dacht juist dat het verbreken van de vast met bouillon erg goed is. Het 16-8 vasten heeft mij wel geholpen(snacken/chips) met na 20:00 mag ik niets meer eten.
Discipline om te trainen is er nu alleen de mindset meer op de voeding.
LuNaTiC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Maar denk je dat IF voor jou echt van toegevoegde waarde gaat zijn dan? Je kunt met jouw fysiek nog steeds heel veel eten en toch afvallen.

Kan je wel wat tips meegeven als je wil, maar alleen als je dat op prijs stelt. Als ik zie ‘iets met IF, een bouillon/soep’ dan krijg ik toch een beetje de kriebels als dat het ‘plan’ is :P (beter monitoren avondeten natuurlijk zeker goed).

• Leroy1909
Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:12:
Ben benieuwd of IF werkt voor @VinnyAMS, maar mijn 1e gedachte is inderdaad ook: keep it simple.

3 maaltijden per dag en gezonde tussendoortjes. Zorgen dat je gevarieerd eet en zorgen dat je onder paar honderd kcal onder onderhoud zit.

Om beetje gevoel te krijgen bij kcal gebruik zijn er genoeg smartwatches die je daarbij kunnen helpen. Zo is het verschil in kcal gebruik voor mij tussen een dag waarop ik echt niet buiten kom en hele dag achter mn bureau werk ten opzichte van een dag waarop ik bijv 1,5 uur op de fiets train enorm.

Zie bijvoorbeeld het verschil tussen zondag (2 uur op de racefiets, gelijk door naar de stad op de stadsfiets, flink stund wandelen) en maandag (hele dag op m'n reet, maar 1500 stappen gedaan). [Afbeelding]
Je gaat uit van een gemiddelde en daarop baseer je je behoefte. Het tracken van je verbruik is leuk, maar om daar dagelijks je behoefte op af te stemmen is totaal niet nodig. Ik ga er ff vanuit dat dit de insteek was :P.

Verder is er geen superieur dieet. Als jij lekker gaat op IF, best. Keto, ook best, 8x per dag eten, prima. 3x per dag eten, ook goed. Mentaal is hetgeen waarom mensen voor dieet x of y kiezen.

@VinnyAMS zoals andere ook al zeiden, ik raad je echt aan om je eten eens te tracken, en dan ook echt alles. Dat eene suikerklontje, dat eene drankje, dat koekje etc etc. Dan weet je eens echt wat je binnen krijgt. Wil je gaan afvallen, dan hoort het afwegen van je eten erbij. De een vindt het obsessief, de ander vindt het nodig en normaal. Zorg ervoor dat je geen crash dieet gaat pakken. Als ik het goed heb onthouden ben je 192cm en 122kg? Ik heb je leeftijd als 40 ingevuld, sporten 3-5x per week. Dan kom je altijd op je dagelijkse behoefte van 3750kcal. Pak je onderhoud (bereken hem zelf even met de juiste data) en gebruik die als je start. Ja je zult eerst waarschijnlijk aankomen, schrik er niet van, je lichaam zal de voedingsstoffen tot zich nemen omdat je veel en lang onder je behoefte hebt gezeten. Zodra je stabiel bent met gewicht ga je langzaam omlaag. Het is geen 3 maanden dieet, trek er lekker een jaartje voor uit. Je zult zelfs zien dat je met meer eten, gaat afvallen en beter gaat presteren met sport, ook in kracht.
Pak de dingen qua eten die je lekker vindt en (redelijk) gezond zijn, dan hou je het ook een stuk makkelijker vol. Kip rijst en broccoli is killing ;).

• VinnyAMS
Ja dit is het ook voor mij. Deze week maandag t/m vrijdag van 8-17 gewerkt.
Nu alleen nog achter de receptie op het hoofdkantoor van de brandweer Amsterdam.Niet heel veel stappen dus. Dit probeer ik nu te verbeteren met af en toe een pakket en/of bezoeker naar 4 hoog te brengen/begeleiden.Pre Corona wisselde ik dit af met twee nachten(vrijdag/zaterdag) susteam op het Leidseplein. Hier lekker lopen en af en toe is rollebollen en rennen.

Dus ik denk dat beweging echt de sleutel is.
Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:12:

Zie bijvoorbeeld het verschil tussen zondag (2 uur op de racefiets, gelijk door naar de stad op de stadsfiets, flink stund wandelen) en maandag (hele dag op m'n reet, maar 1500 stappen gedaan). [Afbeelding]

• Requiem19
Leroy1909 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Je gaat uit van een gemiddelde en daarop baseer je je behoefte. Het tracken van je verbruik is leuk, maar om daar dagelijks je behoefte op af te stemmen is totaal niet nodig. Ik ga er ff vanuit dat dit de insteek was :P.
Uitgaan van je gemiddelde is een prima beginpunt als je niet al te gekke dingen doet qua cardio / regulier fietsen.

Mijn week is gemiddeld 2600 kcal. Maar als ik op zondag 2600 kcal gegeten had (verbruik 4000+), was ik a) echt hersteld als een natte krant en b) is de kans redelijk groot dat je katabool bent. Kortom, als je veel cardio / intensiteit aan je week gaat toevoegen is het (IMO) beter om op die dagen ook meer te eten.

• VinnyAMS
@Leroy1909 @Requiem19

Zelf even ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7JsOdtAyZ2acDK6Rpah3_zDaec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dndXYJGpKWzzkLznEpPs0ek.jpg?f=fotoalbum_large

• Leroy1909
Requiem19 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Uitgaan van je gemiddelde is een prima beginpunt als je niet al te gekke dingen doet qua cardio / regulier fietsen.

Mijn week is gemiddeld 2600 kcal. Maar als ik op zondag 2600 kcal gegeten had (verbruik 4000+), was ik a) echt hersteld als een natte krant en b) is de kans redelijk groot dat je katabool bent. Kortom, als je veel cardio / intensiteit aan je week gaat toevoegen is het (IMO) beter om op die dagen ook meer te eten.
Totaal niet nodig. Als jij een middagje lekker gaat fietsen op je dieet en verbruikt 1000 kcal meer, is het prima. Als je structureel meer cardio wilt doen (het hoeft niet) dan stel je je behoefte gewoon bij naar boven.
De eene trainingssessie verbruik je ook meer kcal dan de andere, alleen dat micro managen is echt niet nodig. Bij velen is de basis niet eens goed.

• Leroy1909
Pak dat eens als start punt :) weeg en meet wekelijks, dagelijks, wat jij wilt en ga dan stapsgewijs naar beneden, Zolang je blijft afvallen op x aantal kcal, dan niks aanpassen. Ik persoonlijk vind de stap van 500kcal onder je behoefte erg veel, maar dat is persoonlijk. Je kunt ook 300kcal eronder zitten om mee te beginnen. Het is ff uitvissen wat voor jou werkt, trial & error :).
Oh en de belangrijkste tip die ik heb, keep it simple.

[ Voor 3% gewijzigd door Leroy1909 op 26-02-2021 11:58 ]

• Requiem19
Leroy1909 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Totaal niet nodig. Als jij een middagje lekker gaat fietsen op je dieet en verbruikt 1000 kcal meer, is het prima. Als je structureel meer cardio wilt doen (het hoeft niet) dan stel je je behoefte gewoon bij naar boven.
De eene trainingssessie verbruik je ook meer kcal dan de andere, alleen dat micro managen is echt niet nodig. Bij velen is de basis niet eens goed.
Grafiekje gezien? Verschil is niet 1000, maar 2000 kcal.

Als je ooit wel eens op de racefiets gezeten hebt weet je hoe het voelt als je niet goed eet. Dag erna voel je je als een vaatdoek. Je herstelt echt veellll minder met zulk verschillen.

Basis is belangrijkste - eens. Maar onderdeel van de basis is kijken naar hoe jouw energieverbuik eruit ziet door de week.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:30:

Dus ik denk dat beweging echt de sleutel is.
Ik denk eerder dat voeding vooral de sleutel is, als het om afvallen gaat.

Wil niet zeggen dat je niet je best moet blijven doen om te bewegen, en extra cardio als aanvulling zoals hardlopen en kickboksen is ook hardstikke goed, zolang je maar niet in de mindset gaat komen dat je heel veel moet cardioën om af te kunnen vallen (of erger, dat je het doet om je eten te compenseren).

Calorieën niet gegeten zijn nu eenmaal makkelijker bespaard dan gegeten calorieën weer proberen te verbranden.

Verder zou ik gewoon doen wat Leroy aanraadt. Ik had zelf ook de berekening gedaan via

https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/

en kwam op 3667 als onderhoud uit. Idd een beetje daaromheen eten rond de 2-3 weken en kijken wat het doet. Als je niet aankomt en niet afvalt zit je precies goed, dan kun je er langzaam met 200-300 kcal onder gaan zitten en dit net zo lang volhouden tot je weer stil komt te staan. Kun je weer met 150-200 kcal zakken. En zo wordt het een trucje en een lange marathon om langzaam maar gezond af te vallen met behoud van zoveel mogelijk spiermassa.

En je kunt dan nog steeds relatief veel eten. Het is geen exacte wetenschap, maar door goede tracking icm die calculator kun je het nog best dichtbij benaderen ;) Meten is nu eenmaal weten, en hoe beter je meet, hoe beter je weet :P

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGsn_G3tc-5YLroW-9XkDBwm3_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AA2UA4PuCCm6TE0G0KOrrwLT.gif?f=user_large

Heb nu iets meer volume toegevoegd, had een tijdje enkele workout sets, maar dit geeft toch net wat meer voldoening.

Lichaamsgewicht is overigens 82kg, bij 1.80m.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Verder nog als laatste tip over voeding en het plannen ervan in MFP. Haal ik nog even een eerdere post van mij hoe ik het doe:

LuNaTiC in "Het Krachtsport Topic - Deel 1"

Deze werkwijze is niet voor iedereen maar geeft mij superveel structuur en rust, en kom ik eigenlijk nooit echt voor verrassingen te staan. Kort komt het er op neer dat het het handigst is als je gewoon je grote maaltijden alvast van tevoren plant, en dan de rest van je calorieën opvult met tussendoortjes.

Zo heb je je basis helemaal vast staan en kun je verder zelf nog een beetje afwisselen met extraatjes. Je kunt dan ook makkelijker van tevoren je macro's goed krijgen (met name eiwitten).

Het helpt mij dan om elke dag mijn ontbijt hetzelfde te hebben en m'n lunches elke week hetzelfde (maar bijna elke dag van de week wel iets anders).

En natuurlijk bepalen wat het beste bij je past: 3x per dag veel eten, 6 of 8 keer per dag kleinere porties. Voor iedereen anders. Mijn vriendin sport 's ochtends en heeft graag een groot ontbijt. Ik heb juist voldoende aan een klein ontbijt maar een grote lunch omdat ik juist 's middags sport. Anderen moeten weer een grote avondmaaltijd hebben om te voorkomen dat ze met honger naar bed gaan.

Moet je zelf weten/achter komen ;)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LuNaTiC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:53:
Verder nog als laatste tip over voeding en het plannen ervan in MFP. Haal ik nog even een eerdere post van mij hoe ik het doe:

LuNaTiC in "Het Krachtsport Topic - Deel 1"

Deze werkwijze is niet voor iedereen maar geeft mij superveel structuur en rust, en kom ik eigenlijk nooit echt voor verrassingen te staan. Kort komt het er op neer dat het het handigst is als je gewoon je grote maaltijden alvast van tevoren plant, en dan de rest van je calorieën opvult met tussen
Dat is inderdaad de basis van veel methoden om af te vallen of je voedingsgedrag te veranderen. Dus ik verwacht dat dit bij veel mensen ook wel zal werken. Ik moet zeggen dat dit bij mij totaal niet werkt omdat ik niet degene ben die kookt en mijn vrouw ook voor lunch de ene keer wel en de andere keer niet gekookt heeft.

Maar het is voor mij ook niet zo erg, het probleem zit bij mij juist in de tussendoortjes en niet in de maaltijden. En daar heb ik wel vat op :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Philflow

Philflow

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:23:
Tips iets altijd prima. IF is niet nieuw voor me en dacht juist dat het verbreken van de vast met bouillon erg goed is.
Dat is wetenschappelijk slecht onderbouwd. Als jij bouillon lekker vindt prima hoor, maar er is niks speciaals aan.
Het 16-8 vasten heeft mij wel geholpen(snacken/chips) met na 20:00 mag ik niets meer eten.
Dat is wel handing maar je zei dat je er niet op afviel. Blijkbaar werkt het dan niet zo goed voor je.

Heb jij 's ochtends trek? Zo ja, dan zou ik lekker ontbijten. Geen trek, dan kun je het prima overslaan. Met ontbijt of zonder ontbijt, afvallen gaat uiteindelijk om kcal in vs. out.

Veel calorieen verbranden door sport kan wel maar als je de calorieen die je consumeert niet beperkt blijft het dweilen met de kraan open.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @VinnyAMS met 2400Kcals zit je goed om af te vallen bij 1.98m. weet niet hoe en wat je invult, maar 3400Kcals is te hoog en haal je nog geen resultaat. Mooi al die Tooltjes, maar zo moeilijk is het niet.
Edit: Door meer te gaan kickboksen, hardlopen wat ik gister zei, en intensiteit verhogen van je trainen met gewichten zie je ook resultaat, maar dat gaat langer duren

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 26-02-2021 14:52 ]

Verwijderd

Als je meer gaat kickboksen, hardlopen enzo krijg je ook weer meer honger ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:06:
Als je meer gaat kickboksen, hardlopen enzo krijg je ook weer meer honger ;)
Hele dag op de bank hangen, val je niet van af :P

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hackus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Hele dag op de bank hangen, val je niet van af :P
Zolang je dan maar onder je onderhoud eet als die is afgestemd op bankhangen wel :P

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:21
Lees hier veel en vaak, krijg complimenten op mijn mini home gym, maar wil nu iets vragen.

Lengte 182
Gewicht 75 kg
VP 22% volgens mijn weegschaal
VP in vergelijking met die ene foto die weleens langskomt ligt inderdaad ook wel tussen 20-25%

Dit is mijn macro schema wat ik opgesteld had, afgelopen 10 dagen (bijna minitieus) getrackt en ik merk dat ik vaak meer koolhydraten eet en minder vet. Eiwit lukt me vrij goed om dit binnen te krijgen.
[gram/dag]VerhoudingCalorie per macroBMR
Eiwit13520%5401745 basaal
Vet23635%9452399 Lage intensiteit
Koolhydraat13545%12152705 Middel intensiteit
27003010 Zware intensiteit

Edit: ik ga deze aanpassen, naar aanleiding van opmerking @Hackus hieronder.

Training is nu minder dan afgelopen voorjaar bij de eerste lockdown, toen ging ik gemotiveerd verder nadat de sportschool dicht ging.

Trainingschema nu (dumbbell only):

OefeningSetsRepsGewicht
Squat31036
DeadLift1536
Bicep Curl31010
Triceps3107
Shoulder Shrugs31010
Dumbell Rear Deltoid Raise3107
Sit Ups310-
Pull Ups

Verder normaal ook wel OHP en Floor Dumbell Press, maar momenteel wat last van mijn linkerschouder (front deltaoid, als ik me niet vergis is dat de naam)

Doel nu; VP naar beneden en als het even kan meteen spiermassa opbouwen ;-)
De vraag is eigenlijk waar zit mijn schema toch niet helemaal goed in elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Snowmiss op 26-02-2021 15:48 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LuNaTiC schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:32:
[...]

Zolang je dan maar onder je onderhoud eet als die is afgestemd op bankhangen wel :P
Dan wel, maar niet met 3400Kcals :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Snowmiss 230 vet is veel teveel, en vet is 9Kcals per gram

• Snowmiss
Hackus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:35:
@Snowmiss 230 vet is veel teveel, en vet is 9Kcals per gram
Dan zie ik meteen mijn fout, ik had koolhydraat op 9 kcal/gr

• Barry|IA
Snowmiss schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:32:
Lees hier veel en vaak, krijg complimenten op mijn mini home gym, maar wil nu iets vragen.

Lengte 182
Gewicht 75 kg
VP 22% volgens mijn weegschaal
VP in vergelijking met die ene foto die weleens langskomt ligt inderdaad ook wel tussen 20-25%

Dit is mijn macro schema wat ik opgesteld had, afgelopen 10 dagen (bijna minitieus) getrackt en ik merk dat ik vaak meer koolhydraten eet en minder vet. Eiwit lukt me vrij goed om dit binnen te krijgen.
[gram/dag]VerhoudingCalorie per macroBMR
Eiwit13520%5401745 basaal
Vet23635%9452399 Lage intensiteit
Koolhydraat13545%12152705 Middel intensiteit
27003010 Zware intensiteit

Edit: ik ga deze aanpassen, naar aanleiding van opmerking @Hackus hieronder.

Training is nu minder dan afgelopen voorjaar bij de eerste lockdown, toen ging ik gemotiveerd verder nadat de sportschool dicht ging.

Trainingschema nu (dumbbell only):

OefeningSetsRepsGewicht
Squat31036
DeadLift1536
Bicep Curl31010
Triceps3107
Shoulder Shrugs31010
Dumbell Rear Deltoid Raise3107
Sit Ups310-
Pull Ups

Verder normaal ook wel OHP en Floor Dumbell Press, maar momenteel wat last van mijn linkerschouder (front deltaoid, als ik me niet vergis is dat de naam)

Doel nu; VP naar beneden en als het even kan meteen spiermassa opbouwen ;-)
De vraag is eigenlijk waar zit mijn schema toch niet helemaal goed in elkaar?
Schema zit m.i. totaal niet goed in elkaar. Intensiteit is veel te laag lijkt mij. Hoe ervaar je dit zelf?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snowmiss schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:37:
[...]

Dan zie ik meteen mijn fout, ik had koolhydraat op 9 kcal/gr
Met 75kg en 182cm zit je al laag. zou niet verder gaan afvallen, maar wel oa gaan opdrukken.
Zorg dat je wat massa opbouwt en hou je vetp(wat je via je weegschaal bijhoud) in de gaten.
niet verhogen. denk ook niet dat het echt 22% is (ook DL omhoog,naar 3-4 sets van 12-15 reps)

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 26-02-2021 15:59 ]

• Snowmiss
Barry|IA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Schema zit m.i. totaal niet goed in elkaar. Intensiteit is veel te laag lijkt mij. Hoe ervaar je dit zelf?
Het is op dit moment ook nog te weinig intens voor me :-)

Even erbij vermelden dat ik echt weer aan het opbouwen ben. Vorig jaar lagen de gewichten zo'n 5-7 kg hoger per dumbbell. Mijn plan is om komende 8 weken gewicht per week per dumbell te verhogen met 1kg. Als dat lukt en goed gaat, dan aantal reps verhogen. Ik train overigens maximaal 3x per week ivm andere bezigheden.

• Snowmiss
Hackus schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Met 75kg en 182cm zit je al laag. zou niet verder gaan afvallen, maar wel oa gaan opdrukken.
Zorg dat je wat massa opbouwt en hou je vetp(wat je via je weegschaal bijhoud) in de gaten.
niet verhogen. denk ook niet dat het echt 22% is (ook DL omhoog,naar 3-4 sets van 12-15 reps)
Afvallen hoeft voor mij ook niet. Wil inderdaad massa opbouwen en niet meer vet. Zodoende dan een beter getraind lichaam te krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Snowmiss op 26-02-2021 16:31 ]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Snowmiss schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Het is op dit moment ook nog te weinig intens voor me :-)

Even erbij vermelden dat ik echt weer aan het opbouwen ben. Vorig jaar lagen de gewichten zo'n 5-7 kg hoger per dumbbell. Mijn plan is om komende 8 weken gewicht per week per dumbell te verhogen met 1kg. Als dat lukt en goed gaat, dan aantal reps verhogen. Ik train overigens maximaal 3x per week ivm andere bezigheden.
Met squats en deadlifts mogen dat best wat grotere stappen zijn.

• Snowmiss
Osxy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Met squats en deadlifts mogen dat best wat grotere stappen zijn.
Heb je helemaal gelijk in, is af en toe afhankelijk welke schijven 'over' zijn. Heb geen zin om bij elke oefening schijven te wisselen.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Snowmiss schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, is af en toe afhankelijk welke schijven 'over' zijn. Heb geen zin om bij elke oefening schijven te wisselen.
Ach je moet toch ook je rust pakken (tenzij je alles als supersets doen, ook niet handig).

Ik moet regelmatig ook tussen sets van 1 oefening plates wisselen maar heb de rust hard nodig dus tijd heb ik zat.

• VinnyAMS
Vandaag schema binnen waar ik morgen mee begin. 4 dagen per week upper en lower body.
Dag 1 gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGWg6-NksLqx4NV5FGK9XVb8Dfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwgbCzZyBdJiJbt8rjvtqKuE.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even over het eten. Ben het meteen gaan bijhouden. Nu een vraagje. Ik heb dus de hele dag gewerkt en als ik thuis kom heeft mijn vrouw eten gemaakt. Rijst apart dus gewogen, maar de kip en griente bij elkaar. Hoe voer ik dat het beste in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EevU6DW7-wQbl_oO4gIhiuXyzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMHpYTBWbBKW5Ue0H3wjHAZ3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CX2rOKWSC4czFM56FpAs1Hlsts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjURB4dxoa3q9xy7BXskc4gg.jpg?f=fotoalbum_tile

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-10 12:59

SLeddert

SLeddert

Dat kan je alleen maar op de gok doen. Kijken op de verpakking hoeveel het was en dan bepalen welk deel daarvan jij gegeten denkt te hebben.

Karsten

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:52:
Vandaag schema binnen waar ik morgen mee begin. 4 dagen per week upper en lower body.
Dag 1 gaat worden:
[Afbeelding]

Nog even over het eten. Ben het meteen gaan bijhouden. Nu een vraagje. Ik heb dus de hele dag gewerkt en als ik thuis kom heeft mijn vrouw eten gemaakt. Rijst apart dus gewogen, maar de kip en griente bij elkaar. Hoe voer ik dat het beste in?

[Afbeelding][Afbeelding]
Vergeet vooral ook niet het vet gebruikt om te bereiden mee te rekenen, dit is meer dan je verwacht.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als je het écht zo nauwkeurig mogelijk wil doem:

Van tevoren bepalen hoeveel je rauw van alles gaat eten en dat af te wegen:

Als het eenmaal bereid is kun je dan jouw aandeel berekenen.

Hier thuis gast het makkelijk omdat we vrijwel hetzelfde als maaltijd eten, sowieso qua vlees en groenten. Dan voert mn vriendin alles rauw in van te voren en dan is het gewoon 50-50.

Soms heb ik wat meer qua pasta maar ook dat wegen we van tevoren (zij vaak 50 gram en ik 75).

Als het eenmaal gekookt is, kun je dus makkelijk 75/125*gekookte gewicht doen om daarachter te komen.

Anders idd op gevoel/gok doen als bovenstaande te rigide is.

Vergeet idd geen olie etc mee te rekenen

Maar kip en groenten is prima op de gok te doen achteraf lijkt me in jullie geval.

[ Voor 5% gewijzigd door LuNaTiC op 26-02-2021 20:02 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Osxy schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:59:
Vergeet vooral ook niet het vet gebruikt om te bereiden mee te rekenen, dit is meer dan je verwacht.
Dat valt best mee. Tenzij je alles verzuipt in de olie heb je het over tientallen calorieën per maaltijd wat je in de pan gooit. En dan is het nog de vraag hoeveel je daadwerkelijk binnen krijgt.
In mijn optiek zijn je marges sowieso te klein als je je daar zorgen om moet maken. Dan pak ik liever iets meer marge en dat ik het simpel kan houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• VinnyAMS
Het is natuurlijk niet het wat heb ik vandaag gegeten topic, maar weer net begonnen dus zo leuk. Veel calorieën dat vloerbroed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVjEFoywpr1hbL8gCfaMy2a66EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZX3kB9iH5JkqpMgpcN5Us6D.jpg?f=fotoalbum_large

• Philflow

Philflow

VinnyAMS schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:52:
Dag 1 gaat worden:
Ik vind dit maar een matig schema. Eerst hip thrust voordat je gaat squatten gaat er alleen maar voor zorgen dat je minder kan squatten. Het lijkt wel een vrouwen schema. Wie heeft dit schema bedacht?

Als je 4x per week wil trainen zou ik inderdaad ook een upper/lower split doen. Hier een voorbeeld gebaseerd op een Lyle McDonald schema:

Lower
Squat: 3-4X6-8/3′ (3-4 sets of 6-8 with a 3′ rest)
RDL: 3-4X6-8/3′
Leg press: 2-3X10-12/2′
Another leg curl: 2-3X10-12/2′
Calf raise: 3-4X6-8/3′
Seated calf: 2-3X10-12/2′

Upper
Flat bench: 3-4X6-8/3′
Row: 3-4X6-8/3′
Incline bench or shoulder press: 2-3X10-12/2′
Pulldown/chin: 2-3X10-12/2′
Triceps: 1-2X12-15/1.5′
Biceps: 1-2X12-15/1.5′

Leg press heb je natuurlijk niet, die kan je vervangen door iets anders. Bulgarian split squats wellicht.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@VinnyAMS Als onwetende beginner, Google ik even en vind direct dit: 4-Daags splitschema

• Philflow

Philflow

Ook een mooi schema ^^^

• Leroy1909
Philflow schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Ik vind dit maar een matig schema. Eerst hip thrust voordat je gaat squatten gaat er alleen maar voor zorgen dat je minder kan squatten. Het lijkt wel een vrouwen schema. Wie heeft dit schema bedacht?

Als je 4x per week wil trainen zou ik inderdaad ook een upper/lower split doen. Hier een voorbeeld gebaseerd op een Lyle McDonald schema:

Lower
Squat: 3-4X6-8/3′ (3-4 sets of 6-8 with a 3′ rest)
RDL: 3-4X6-8/3′
Leg press: 2-3X10-12/2′
Another leg curl: 2-3X10-12/2′
Calf raise: 3-4X6-8/3′
Seated calf: 2-3X10-12/2′

Upper
Flat bench: 3-4X6-8/3′
Row: 3-4X6-8/3′
Incline bench or shoulder press: 2-3X10-12/2′
Pulldown/chin: 2-3X10-12/2′
Triceps: 1-2X12-15/1.5′
Biceps: 1-2X12-15/1.5′

Leg press heb je natuurlijk niet, die kan je vervangen door iets anders. Bulgarian split squats wellicht.
Een keer wat anders maakt ook echt niks uit hoor. Heb het zelf ook vaker gedaan, squats op het eind van de leg workout. Ja je kunt minder, maar voor massa opbouw zul je er in de praktijk geen hinder van ondervinden voor een bepaalde periode, wellicht zelfs meer vooruitgang omdat je het eens anders doet. Verandering van spijs doet eten. Overigens is een hip thrust een uitermate goede accessoire oefening voor de squat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leroy1909 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Een keer wat anders maakt ook echt niks uit hoor. Heb het zelf ook vaker gedaan, squats op het eind van de leg workout. Ja je kunt minder, maar voor massa opbouw zul je er in de praktijk geen hinder van ondervinden voor een bepaalde periode, wellicht zelfs meer vooruitgang omdat je het eens anders doet. Verandering van spijs doet eten. Overigens is een hip thrust een uitermate goede accessoire oefening voor de squat.
Het schema komt van jou af dus ;)

• Philflow

Philflow

Leroy1909 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Ja het is zeker een goede accessoire maar door hem te programmeren voor je squat geef je dus prioriteit aan je glute ontwikkeling. Vandaar mijn opmerking dat het een vrouwen schema lijkt.

Zeker als naturel trainee kun je imo veel beter beginnen met de basic compounds. En helemaal als je in deficit gaat trainen, zoals Vinny van plan is.

Voor iemand ie heel graag zijn/haar billen wil ontwikkelen, ja dan vind ik het een goed plan. Dit principe is trouwens ook aangetoond in studies: door bijvoorbeeld triceps te trainen voor bankdrukken krijg je meer triceps ontwikkeling.

• VinnyAMS
Ziet er ook top uit. Had inderdaad al wat gegoogeld en YT grijs gekeken.
Daardoor ook bij fit.nl terecht gekomen. 5.95 per maand en per maand opzegbaar. Tot nu toe(vanmorgen de eerste training) helpt zo'n ondersteuning van een app mij altijd. De rusttijd en aantal sets en reps worden bijgehouden. Ook kan je in dezelfde app je voeding,gewicht etc. tracken.

Even een screenrecording op YT geplaatst om een idee te krijgen.

https://youtu.be/uHPXaYV-Sp8
Hackus schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:14:
@VinnyAMS Als onwetende beginner, Google ik even en vind direct dit: 4-Daags splitschema

• Leroy1909
Hackus schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Het schema komt van jou af dus ;)
Lol, nee.

• Barry|IA
Vergeet ook niet om het leuk te maken he :)

Als ik zie hoe exact je alles nu wilt benaderen en afwegen, dan is de eerste vraag die bij mij naar boven komt: hoe lang ga je dit volhouden?

Je krijgt ook nog eens een shitload aan informatie op je af en Tweakers zou Tweakers niet zijn als dit allemaal wetenschappelijk onderbouwde studies zouden zijn.

Ik lees ze ook, ik kies wat ik er mee doe (en dat is niet veel). Ik ben bijna volledig gestopt met het willen verklaren en onderzoeken van de juiste hoeveelheid herhalingen, sets, gewicht, rust, etc. Ik train nu puur op overload creëren en dat pak ik elke training net even anders aan. Ik heb er nog nooit zo droog en sterk bij gestaan als nu :)

Ik geniet van mijn trainingen. Ik sla geen dag over. Ik pak soms 60 herhalingen in een tricep pushdown. Gewoon omdat ik er een euforisch gevoel van krijg wat niet ik niet in woorden kan omschrijven.

Klaar met trainen. Shake naar binnen gewerkt. “Hee, volgens mij kan ik nog 2 setjes”. Terug naar boven en RAMMEN.

Motivatie haal ik ook uit keiharde muziek op m’n oren voor de training. Uurtje opladen met een pre workout (of 2). Jezelf helemaal gek maken voordat je ook maar een gewicht oppakt.

Dit is wat trainen heerlijk maakt voor mij. Dit is waarom ik het dit keer wel consequent vol kan houden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 27-02-2021 11:41 ]

• Leroy1909
Philflow schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Ja het is zeker een goede accessoire maar door hem te programmeren voor je squat geef je dus prioriteit aan je glute ontwikkeling. Vandaar mijn opmerking dat het een vrouwen schema lijkt.

Zeker als naturel trainee kun je imo veel beter beginnen met de basic compounds. En helemaal als je in deficit gaat trainen, zoals Vinny van plan is.

Voor iemand ie heel graag zijn/haar billen wil ontwikkelen, ja dan vind ik het een goed plan. Dit principe is trouwens ook aangetoond in studies: door bijvoorbeeld triceps te trainen voor bankdrukken krijg je meer triceps ontwikkeling.
De compounds zitten erin, de volgorde maakt weinig uit. Je hebt ook zoiets als pre exhaust training, wordt ook veel gebruikt. Zal het een groot verschil zijn in de praktijk qua ontwikkeling? Nee. Moet je persee compounds hebben? Nee. Je spieren helemaal afbranden tijdens je workout? Ja. Dat is hetgeen wat telt.

Dus ik heb ook een vrouwen schema dan? Wat een bullshit zeg om zo’n toch wel discriminerend onderscheid te maken. Ik ken genoeg vrouwen die volgens jou een vrouwen schema hebben, maar die jou laten janken met hun ‘vrouwen schema’.

• Leroy1909
VinnyAMS schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:14:
Het is natuurlijk niet het wat heb ik vandaag gegeten topic, maar weer net begonnen dus zo leuk. Veel calorieën dat vloerbroed.

[Afbeelding]
Succes met tracken, ben wel benieuwd wat je aan het eind van de dag naar binnen hebt gewerkt.

• Philflow

Philflow

@VinnyAMS wat ik daar even snel zie in die video vind ik al een iets beter schema dan dat eerdere schema. Als die app jou helpt en je vindt het fijn dan is dat zeker een pre.

Even kort gezegd: je kunt nu 5x75 bankdrukken en 5x100 squatten geloof ik. Ja gaat nu (geloof ik) richten op afvallen. Wat je dan wil zien is dat je tenminste ~2-3 kilo per maand afvalt, meer mag ook.

En je wilt tenminste je kracht behouden, dus grofweg 5x75 bankdrukken en 5x100 squatten. Nog mooier zou zijn als je vooruit kan gaan tijdens je cut, maar dat lukt niet iedereen.

Als je met je nieuwe schema je kracht behoudt dan gaat het goed. Ga je kracht verliezen dan kun je imo beter een ander schema pakken.
Pagina: 1 ... 52 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.