Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Philflow schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:54:
Ik ben ook tevreden met de naturel van MyProtein. Heeft 1 of 2% meer eiwit geloof ik, maakt dus niet veel uit. En geen (kunstmatige) zoetstoffen ed.
percentages staan erbij vink ingrediënten aan en je ziet alle info.
https://nl.myprotein.com/...hey-protein/10530943.html

@aicaramba met de code 30@25 kom je op 46 nog wat voor 5kg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Is het ook een mogelijkheid om voor aminozuren te gaan als je niets extra's zoals zoetstoffen wil binnen kijrgen?, of zijn BCAA's ook al voldoende rond de training?

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Philflow schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:40:
[...]

Nee ik ben gestopt met keto. Ik was genoeg vet kwijtgeraakt en ga nu weer heel langzaam bulken. Dat is makkelijker met koolhydraten. Lekkerder ook :)
Wat was je algemene ervaring, ging het vet er snel af? Ik doe het niet perse om droger te worden hoewel dat natuurlijk mooi meegenomen is. Theoretisch zou je met een keto dieet volgens mij ook moeten kunnen groeien en droger worden tegelijkertijd omdat het vet op je lichaam niets anders is dan je voeding.

Ik heb al wel gemerkt dat veel kcal eten in keto best moeilijk is. Vet is enorm verzadigend waardoor je veel langer vol zit.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gekke Jantje schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:58:
Is het ook een mogelijkheid om voor aminozuren te gaan als je niets extra's zoals zoetstoffen wil binnen kijrgen?, of zijn BCAA's ook al voldoende rond de training?
EAA bedoel je dan, dat is ook erg lekker @Grudgie :P

Natural dus zonder smaak zit ook geen zoetstof etc in. Ik gebruik Whey Isolaat smaakloos van MyPro.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58

Grudgie

PSN: Grudgie7

Hackus schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:11:
[...]

EAA bedoel je dan, dat is ook erg lekker @Grudgie :P

Natural dus zonder smaak zit ook geen zoetstof etc in. Ik gebruik Whey Isolaat smaakloos van MyPro.
Ja. EEA en BCAA zijn ook NIET te zuipen. Moet wel samen met eiwit shake. Althans die versies die ik had waren echt smerig. Ga je bijna over je nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Hackus schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:47:
[...]
percentages staan erbij vink ingrediënten aan en je ziet alle info.
https://nl.myprotein.com/...hey-protein/10530943.html
Ik zie daar geen naturel tussen staan en die blijkt het hoogste percentage te hebben.

Als je kijkt bij voedingsinformatie wordt er 82 gram eiwit per 100 opgegeven. en: "De voedingswaarde informatie is gebaseerd op de Unflavoured/Naturel variant, als er wordt gekozen voor een alternatieve smaak kan de voedingswaarde verschillen tot 15%.

Supplementenlabtest vond 75 gram eiwit in de Impact whey met smaak.
https://www.supplementlab...gars-supplementlabtestcom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Unflavoured: Whey Protein Concentrate (Melk) (100%), Emulgator (Soja Lecithin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja die had ik over het hoofd gezien.

Maar die 100% slaat dus niet op het werkelijke eiwitgehalte, en daar had ik het dan weer over.

Ik denk dat waar zij 82 gram opgeven de werkelijkheid eerder 80 is (aangezien de vanille 75 gram heeft, afhankelijk van de gebruikte methode).

Ik zal het even extra duidelijk maken: ik ben dus niet zo geinteresseerd in wat ze opgeven, ik ben geinteresseerd in wat er werkelijk inzit.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 02-09-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

100% is de mededeling dat er verder niets in zit. niet 100% eiwit. Je gebruikt het zelf, dus kijk je op je zak wat er op staat. Ik betaal liever voor zvm eiwit dan smaakstoffen etc. alleen toen ik Syntrax Nectar gebruikte
(maar dat was gratis :D)

Whey Isolate DOM 06/2018
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s3d2wy.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 02-09-2018 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ja dat begreep ik wel. Het ging mij erom dat in de smaakloze daadwerkelijk meer eiwit zit.

Hier ook een test rapport van MP zelf, ook voor de isolaat: http://s1.thcdn.com/desig.../ALS%20C&C%20results1.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 02-09-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Smaak interesseert me eigenlijk niet zo, wat ik niet lust eet of drink ik, na een tijdje went dat wel. Ik ga maar voor EEÁ's.Ik weet verder niet hoe betrouwbaar deze bron is maar het bied voordelen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12832028

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gekke Jantje schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:57:
Smaak interesseert me eigenlijk niet zo, wat ik niet lust eet of drink ik, na een tijdje went dat wel. Ik ga maar voor EEÁ's.Ik weet verder niet hoe betrouwbaar deze bron is maar het bied voordelen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12832028
Die review uit 2003 heeft het juist over de voordelen die whey biedt volgens mij.

"Other developing avenues of research explore health benefits of whey that extend beyond protein and basic nutrition. Many bioactive components derived from whey are under study for their ability to offer specific health benefits... From a mechanistic standpoint, whey proteins, their composite amino acids, and/or associated compounds may be able to provide substrate and bioactive components to extend the overall benefits of physical activity."

Ook latere studies laten voordelen van whey zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 03-09-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Philflow schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:05:
Ik denk dat die ideeën gebaseerd zijn op oude onderzoeken over Time Under Tension. Nieuwere onderzoeken laten zien dat een precieze TUT minder belangrijk is, ook een set van bijv. 30 seconde kan prima HT veroorzaken.
Prima of maximaal? ;)
Wel wordt aangeraden om een gecontroleerde eccentric te doen, als HT het doel is. 2 seconde is daarvoor een prima richtlijn.

PS. ik denk dat dat plaatje ook wat achterhaald is, inmiddels is duidelijk dat sets t/m 30 reps goed werken voor hypertrophy, zelfs even goed als sets van 10 reps, mits ze worden uitgevoerd tot failure.
Eigenlijk zit er best een hoop in wat je met gezond verstand ook kan beredeneren. Een gewicht ongecontroleerd terug lazeren kan toch nooit productief zijn voor een training. Dat is hooguit fijn als je puur alle energie wilt gebruiken om zoveel mogelijk te drukken.

Net als meer reps inderdaad wel uiteindelijk tot de failure moeten leiden. Heb ik ook wel eens gehad dat je lichter aan de gang gaat voor betere vorm en bescherming maar je faalt niet, dan krijg je gewoon het gevoel dat je aan het cardioën bent. Mag wel een tandje bij dan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
En tegen de depressies.
https://www.integrativeps...ino_acids_depression.html

Nu weet ik zeker dat ik voor EAA's Ga gezien mijn ADD en stemminswisselingen, en regelmatig depressies waar ik geen medicijnen meer voor wil. Ik zal dit overigens ook de geleerden voorleggen of ik het veilig kan gebruiken. Kan ik die zoete whey rommel achterwege laten, ik hou niet van zoet.

[ Voor 67% gewijzigd door Gekke Jantje op 03-09-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb in ieder geval geen bewijs gezien dat een TUT van 40 seconde beter is dan een TUT van 30 seconde.

Een set van 8 reps kan prima 30 seconde TUT hebben, lijkt mij niks mee.
Net als meer reps inderdaad wel uiteindelijk tot de failure moeten leiden.
Nou dat geldt waarschijnlijk wel voor sets met lichte gewichten, bijvoorbeeld 20-30 rep range. Maar er is een studie met lagere rep ranges waaruit bleek dat het gaan tot failure niet belangrijk was voor spiergroei.

1 of 2 reps in de tank laten met een rm10 gewicht werkt voor zover ik weet prima. Ik kan de studie wel vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:16:
Ik heb in ieder geval geen bewijs gezien dat een TUT van 40 seconde beter is dan een TUT van 30 seconde.

Een set van 8 reps kan prima 30 seconde TUT hebben, lijkt mij niks mee.
Mij lijkt met de meeste oplossingen niks mis. Maar probeerde even wat te triggeren,, beetje flauw, geef ik toe. :P
Bij eerdere discussies (bijv. IF) hamerde je steeds op het maximale eruit halen, terwijl het nu gaat over 'werkt ook prima'. Dat voelt wat tegenstrijdig.
Nou dat geldt waarschijnlijk wel voor sets met lichte gewichten, bijvoorbeeld 20-30 rep range. Maar er is een studie met lagere rep ranges waaruit bleek dat het gaan tot failure niet belangrijk was voor spiergroei.
Dan denk ik inderdaad eerder aan de sets met lichte gewichten. Dan moet je zorgen dat het wel krachttraining blijft en niet gewoon over gaat in verzwaarde cardio. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:10:
[...]

Mij lijkt met de meeste oplossingen niks mis. Maar probeerde even wat te triggeren,, beetje flauw, geef ik toe. :P
Bij eerdere discussies (bijv. IF) hamerde je steeds op het maximale eruit halen, terwijl het nu gaat over 'werkt ook prima'. Dat voelt wat tegenstrijdig.
M.b.t. IF zijn er enkele studies die laten zien dat spreiden van de eiwitten wat beter is, terwijl ik geen enkele studie ken die laat zien dat een TUT van 40 seconde beter zou zijn dan 30 seconde.

Aangezien ook de 'experts' die ik volg nooit een specifieke TUT benadrukken lijkt het me sterk dat het optimaler is.

Wat volgens mij wel zo is: als je sets met lage reparatie doet zeg 5 of minder dan moet je waarschijnlijk meer sets doen om voldoende volume te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Over IF gesproken.. ben inmiddels een dag of 12 verder en op 1 avond (uit eten) na heb ik de 16 uur 'vasten' steeds prima volgehouden. Tis soms lastig als ik ontbijt maak voor de hele kudde en zelf niet ga eten, maar verder vraagt m'n lichaam er ook niet echt om. Heb zelf het idee dat ik wel wat slappe massa aan het verliezen ben, de weegschaal toont dit ook, maar doe verder in de 8 uur eten niet harder dan anders m'n best om weinig te eten. Wat prettig is, is dat m'n darmen niet in lockdown zijn, dat is allemaal gaan werken.

Er is alleen 1 mogelijk nadeel: ik begin als ik wat gezweten heb sneller muf te ruiken. Ben er zelf gevoelig voor als anderen muf ruiken en ruik het bij mezelf direct. Had het alleen nooit. Kan het zijn dat ik in ketose raak door dat vasten? Kon er niet direct iets over vinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

NiGeLaToR schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:09:
Over IF gesproken.. ben inmiddels een dag of 12 verder en op 1 avond (uit eten) na heb ik de 16 uur 'vasten' steeds prima volgehouden. Tis soms lastig als ik ontbijt maak voor de hele kudde en zelf niet ga eten, maar verder vraagt m'n lichaam er ook niet echt om. Heb zelf het idee dat ik wel wat slappe massa aan het verliezen ben, de weegschaal toont dit ook, maar doe verder in de 8 uur eten niet harder dan anders m'n best om weinig te eten. Wat prettig is, is dat m'n darmen niet in lockdown zijn, dat is allemaal gaan werken.

Er is alleen 1 mogelijk nadeel: ik begin als ik wat gezweten heb sneller muf te ruiken. Ben er zelf gevoelig voor als anderen muf ruiken en ruik het bij mezelf direct. Had het alleen nooit. Kan het zijn dat ik in ketose raak door dat vasten? Kon er niet direct iets over vinden.
In ketose raak je alleen als je lange periode super laag in koolhydraten zit. Met IF zit je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Hangt van je schema af, maar in principe inderdaad niet. Zeker bij schema's als LG is ketose juist niet de bedoeling.
Philflow schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:08:
M.b.t. IF zijn er enkele studies die laten zien dat spreiden van de eiwitten wat beter is, terwijl ik geen enkele studie ken die laat zien dat een TUT van 40 seconde beter zou zijn dan 30 seconde.

Aangezien ook de 'experts' die ik volg nooit een specifieke TUT benadrukken lijkt het me sterk dat het optimaler is.
Geen specifieke inderdaad, maar wel veel die aantonen dat 'veel' beter is dan 'weinig'.
Alles binnen grenzen uiteraard, maar m'n punt komt niet over. Laat maar zitten.
Wat volgens mij wel zo is: als je sets met lage reparatie doet zeg 5 of minder dan moet je waarschijnlijk meer sets doen om voldoende volume te halen.
Reparatie? :? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ook met vasten kun je in ketose komen. Met 16 uur zal het geen diepe ketose zijn maar wel in het begin stadium. Of je zweet daardoor anders ruikt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Niet met zijn schema, dan moet je eerder denken aan de drie dagen op, twee af schema's of dergelijke. In ketose komen is meer iets van dagen dan uren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

In ketose komen duurt wel 3-4 dagen. Dan zit je zo laag in koolhydraten dat je lichaam dan overgaat op vetten. Dus tijdens IF zal je nooit in ketose komen al vanwege het feit dat je elke dag koolhydraten binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ligt eraan hoe je ketose definieert. Volek & Phinney hanteren 0.5 mmol/L als het begin van ketose.

Ik heb zelf een bloedmeter, als ik laag in de kcal zit kan ik daar 's middags al boven komen, zelfs als ik bij het ontbijt nog 40 gram kh op heb.

Afbeeldingslocatie: https://files.ketodietapp.com/Blog/files/2014/03/ketosistix_graph.jpg
Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:30:
Geen specifieke inderdaad, maar wel veel die aantonen dat 'veel' beter is dan 'weinig'.
Ik ken maar een aantal studies op dat gebied. Het is goed mogelijk dat ik iets gemist heb.

Ken jij een studie die laat zien dat 30 seconde tut niet optimaal is? Dan lees ik die graag. Als dat zo is train ik niet optimaal en ga ik dat veranderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 03-09-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gekke Jantje schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:28:
En tegen de depressies.

Nu weet ik zeker dat ik voor EAA's Ga gezien mijn ADD en stemminswisselingen, en regelmatig depressies waar ik geen medicijnen meer voor wil. Ik zal dit overigens ook de geleerden voorleggen of ik het veilig kan gebruiken. Kan ik die zoete whey rommel achterwege laten, ik hou niet van zoet.
100mg Thiamine kan je ook wel eens helpen. vraag maar eens aan je arts.

edit: was deze link vergeten (plakte hem net al elders :D
)
https://www.aminozuur.com...n-aminozuren-zijn-er.html

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 03-09-2018 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gekke Jantje schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:28:
En tegen de depressies.

Nu weet ik zeker dat ik voor EAA's Ga gezien mijn ADD en stemminswisselingen, en regelmatig depressies waar ik geen medicijnen meer voor wil. Ik zal dit overigens ook de geleerden voorleggen of ik het veilig kan gebruiken.
Ik vind het een interessante claim dat EAA supplementatie goed zou zijn voor depressie, maar heb grote twijfels. Met name door redenen hier beschreven: https://bodyrecomposition...e-and-depression-qa.html/
The different amino acids have different transporters in the body and some amino acids use the same transporter; this means that different amino acid can compete for transport.

Specifically relevant to this topic is the fact that both the branched chain amino acids (BCAAS), tyrosine and phenylalanine and tryptophan all use a transporter called the Large Neutral Amino Acid (LNAA) transporter. Again, this means that they compete for transport, meaning that levels of the different amino acids can affect the transport of the other. Which means that the relative amounts of the different amino acids will impact on how much is getting into a specific tissue in the body; in this case the brain.

If there is a large amount of tryptophan relative to the other LNAA, there will be greater serotonin production in the brain; if there is less tryptophan relative to the other LNAA, there will be less tryptophan transport into the brain and impaired serotonin production.

This brings us to one potential problem with higher protein intakes per se: most dietary proteins contain a lot more LNAA than they do tryptophan.
En dat probleem kan dus optreden met een hoog eiwitten dieet maar ook als je EAA gaat toevoegen. Als je last hebt van stemmingswisselingen en depressies zou ik me meer richten op eiwitten uit je normale voeding en ook regelmatig vette vis eten. Voldoende koolhydraten speelt ook een rol. Is het lastig voor je om 1.6 gram eiwit per kg te halen?
Kan ik die zoete whey rommel achterwege laten, ik hou niet van zoet.
Naturel (smaakloze) whey is niet zoet vind ik (maar hetzelfde probleem hierboven geldt ook voor whey).

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 03-09-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:35:
Ligt eraan hoe je ketose definieert. Volek & Phinney hanteren 0.5 mmol/L als het begin van ketose.

Ik heb zelf een bloedmeter, als ik laag in de kcal zit kan ik daar 's middags al boven komen, zelfs als ik bij het ontbijt nog 40 gram kh op heb.

[afbeelding]
Tja, zo is het een kwestie van zoeken naar een definitie die past en dan klopt je verhaal altijd. Als je kijkt vanuit het oogpunt van de diëten gericht op ketose dan is die beginfase niet het doel en dus niet de ketose die men wil behalen. Binnen de context van een eetschema kan je dus wel stellen dat het 'in ketose komen' wel wat dagen kan duren.

Overigens stip je wel een goed punt aan, het maakt ook uit waar je vandaan komt. Als je al langere tijd heel braaf eet en niet te gek doet dan zal je sneller in ketose kunnen komen dan een bankaardappel die zich maandenlang volgestopt heeft. ;)

Maarreh, een bloedmeter? Dat klinkt wel fanatiek, vertel eens, waar gebruik je hem allemaal voor? :)
Ik ken maar een aantal studies op dat gebied. Het is goed mogelijk dat ik iets gemist heb.

Ken jij een studie die laat zien dat 30 seconde tut niet optimaal is? Dan lees ik die graag. Als dat zo is train ik niet optimaal en ga ik dat veranderen.
Optimaal zal het vast niet zijn, want dat suggereert voor mij perfectie en niemand behaalt dat. ;)

Bij mijn weten is de totale TUT veel belangrijker dan de TUT per set. Wel heb ik gelezen over indicaties dat een wat langere TUT voordelig is, dat was wel iets meer dan 30 seconden. Houd je echter rekening met die kortere TUT en pak je iets meer volume dan kan je volgens mij wel hetzelfde bereiken.
Daarnaast heb je nog het verhaal van de tragere vezels die zeer weinig gestimuleerd worden bij een lage TUT/hoge intensiteit. Pak je die mee dan pak je ook iets meer hypertrofie, maar sterker word je er niet van.
Het probleem met deze sport is dat je praktisch geen onderzoeken vindt met hard bewijs, het zijn met name indicaties en aannames op wat men gezien heeft in beperkte onderzoeksgroepen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:57:
[...]
Tja, zo is het een kwestie van zoeken naar een definitie die past en dan klopt je verhaal altijd.
De definitie die ik hanteer komt van Jeff Volek & Stephen Phinney. Ze publiceren al 20 jaar studies op dit gebied. Ze hebben keto op de kaart gezet voor de sport wereld. Ik ben zelf geen betere definitie tegengekomen.

Maar goed, dit schreef ik dus: "Ook met vasten kun je in ketose komen. Met 16 uur zal het geen diepe ketose zijn maar wel in het begin stadium." Volgens mij klopt dat gewoon. Nadruk op het woordje 'kun'. Het geldt niet voor iedereen.

Die bloedmeter heb ik om ketose te meten. Kost een paar tientjes maar geeft wel wat inzicht. (hoewel er ook enkele nadelen aanzitten waardoor ik het niet direct zou aanraden).
Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:57:
[...]
Wel heb ik gelezen over indicaties dat een wat langere TUT voordelig is, dat was wel iets meer dan 30 seconden.
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de bron. De studies die ik ken laten namelijk zien dat 30 seconde niet minder optimaal is, en dat een langere TUT niks extras doet voor HT.

Als dat niet klopt wil ik het heel graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:49:
De definitie die ik hanteer komt van Jeff Volek & Stephen Phinney. Ze publiceren al 20 jaar studies op dit gebied. Ze hebben keto op de kaart gezet voor de sport wereld. Ik ben zelf geen betere definitie tegengekomen.

Maar goed, dit schreef ik dus: "Ook met vasten kun je in ketose komen. Met 16 uur zal het geen diepe ketose zijn maar wel in het begin stadium." Volgens mij klopt dat gewoon. Nadruk op het woordje 'kun'. Het geldt niet voor iedereen.
Mja, niet echt relevant voor die lopende discussie imo.
Die bloedmeter heb ik om ketose te meten. Kost een paar tientjes maar geeft wel wat inzicht. (hoewel er ook enkele nadelen aanzitten waardoor ik het niet direct zou aanraden).
Vertel. Gebruik je hem nog voor meer dan dat?
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de bron. De studies die ik ken laten namelijk zien dat 30 seconde niet minder optimaal is, en dat een langere TUT niks extras doet voor HT.

Als dat niet klopt wil ik het heel graag weten.
Ik zal eens proberen te vinden waar ik dat vandaan had. Gelukkig onthoudt Google alles. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jullie zijn geweldig, elke keer als ik iets vraag kan ik weer even vooruit om wat bij te leren :)
Soort wetenschappelijk onderbouwde Stadler en Waldorf in het fitnesstopic :+

Maargoed, ik hou het nog even in de gaten. Ik eet al een hele tijd laag in kh, dus dat deel klopt wel. Zal het de komende tijd even aankijken (c.q. ruiken).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:55:
[...]
Vertel. Gebruik je hem nog voor meer dan dat?
Ik niet. Het is een glucose meter (Caresens dual) die ook ketose kan meten. Er zijn mensen die meer ervaring hebben met keto die imo sterke argumenten kunnen maken waarom bloed bhb waarden belangrijke nadelen hebben. Zo heb ik gelezen dat de waarden sowieso lager worden hoe efficienter je lichaam wordt met ketose. Hier nog een paar andere argumenten: https://ketogains.com/201...g-ketones-ketogenic-diet/

Mijn mening: op zich is het best interessant om te weten maar hoge bhb waarden hebben is niet zo belangrijk als sommige mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:00:
Ik niet. Het is een glucose meter (Caresens dual) die ook ketose kan meten. Er zijn mensen die meer ervaring hebben met keto die imo sterke argumenten kunnen maken waarom bloed bhb waarden belangrijke nadelen hebben. Zo heb ik gelezen dat de waarden sowieso lager worden hoe efficienter je lichaam wordt met ketose. Hier nog een paar andere argumenten: https://ketogains.com/201...g-ketones-ketogenic-diet/

Mijn mening: op zich is het best interessant om te weten maar hoge bhb waarden hebben is niet zo belangrijk als sommige mensen denken.
Grappig. Nu ben ik zelf ook wel een aardige statistiekenfetisjist, maar ik houd het nog even bij simpelere dingen zoals dynamics bij hardlopen. :P

Ik denk dat je er verstandig naar kijkt op die manier. Het is best leuk om te weten maar het is normaal gesproken inderdaad meer aan specialisten om bloedwaarden te beoordelen en daarnaar te handelen. :)

Heb je nog meer van die gadgets?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Gonadan schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:10:
[...]
Heb je nog meer van die gadgets?
Eigenlijk niet maar heb wel zitten kijken naar een cholesterol meter. Best interessant imo hoe je met je dieet je cholesterol kunt beïnvloeden. Kan ik bijvoorbeeld flink verzadigd vet eten zonder dat het mijn LDL verhoogt? Ik zou het best willen weten. Maar kost wel wat geld en de test strips zijn wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
@Philflow wat at jij als ontbijt en lunch toen je in keto zat? Ik vind avond eten niet zo'n probleem maar veel van het "keto voedsel" is vooral warm eten wat in de praktijk 's morgens en 's middags (op het werk) niet altijd zo praktisch is.

Ik kom van een havermout-eiwit-shake als ontbijt dus iedere ochtend eitjes met bacon staan bakken is wel een groot verschil qua tijd :D

Bullet Coffee is wel een optie maar heb dan toch het idee dat ik wat mineralen en eiwit mis.

[ Voor 10% gewijzigd door FireFoz op 04-09-2018 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FireFoz Waarom wil je aan een ketogeen dieet beginnen, en voor hoelang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:00:
@Philflow wat at jij als ontbijt en lunch toen je in keto zat? Ik vind avond eten niet zo'n probleem maar veel van het "keto voedsel" is vooral warm eten wat in de praktijk 's morgens en 's middags (op het werk) niet altijd zo praktisch is.

Ik kom van een havermout-eiwit-shake als ontbijt dus iedere ochtend eitjes met bacon staan bakken is wel een groot verschil qua tijd :D

Bullet Coffee is wel een optie maar heb dan toch het idee dat ik wat mineralen en eiwit mis.
Ontbijt maakte ik pannenkoeken van eieren, whey, lijnzaad en amandelmeel. Lunch was bij mij altijd salade met avocado, zalm etc.

Ik vind die vraag van Hackus wel een goede, waarom wil je precies keto doen?

Het is best wel onpraktisch imo, en ik zie geen bewijs dat het beter is dan een gewoon dieet. Wat wel zo is voor mij: ik voel me er goed bij en het is super makkelijk om in deficit te blijven (ik ben voel me al vol bij ~2200 kcal.) Een groot nadeel van keto vind ik de slaap: ik slaap echt kort (meestal wel goede kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
@Philflow @Hackus
Eigenlijk voornamelijk door nieuwsgierigheid. Ik heb me er jaren geleden al eens in verdiept mede door Dr. Eric Berg en toen sprak het me al aan. Nu weer getrigged door de ervaringen van Jason Wittrock.

Daarnaast let ik al 3 jaar op m'n voeding (icm krachttraining) en vind ik het voor de afwisseling wel leuk om eens wat anders te doen. Ik wil het 3 maanden proberen en dan evalueren. Ik ben vooral benieuwd wat voor effect het op mij heeft en of je er inderdaad zo makkelijk vet mee kunt verbranden en tegelijkertijd spieren kunt groeien. Niet dat ik echt moet afvallen, maar ach als er vet af kan is dat altijd mooi meegenomen :+

Ik vind ook dat je er wel veel van leert en eigenlijk dat iedereen dat eens in z'n leven zou moeten proberen. Toen ik 3 jaar geleden begon met afvallen (+- 8 kg was niet super dik ofzo) deed ik dat door kcal te tellen en alles bij te houden in een app. Dan pas leer je goed hoeveel kcal eigenlijk overal in zit. Nu ervaar ik hetzelfde met vet en koolhydraten.

Hoewel ik 3 jaar geleden voornamelijk leerde hoeveel kcal iets was en hoeveel eiwit ergens in zat, leer ik nu meer hoeveel vet en koolhydraten ergens in zit. Eiwit hoef je eigenlijk nauwelijks moeite voor te doen om te halen dus daar let ik nu minder op. Daarnaast heb ik dat 3 jaar geleden al wel geleerd. Het geeft erg veel inzicht in wat je eigenlijk allemaal in je mond stopt.
Philflow schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:16:

Het is best wel onpraktisch imo, en ik zie geen bewijs dat het beter is dan een gewoon dieet. Wat wel zo is voor mij: ik voel me er goed bij en het is super makkelijk om in deficit te blijven (ik ben voel me al vol bij ~2200 kcal.)
Ik denk dat als je het combineert met IF dat het eigenlijk best wel praktisch kan zijn. Maar of het dan ook het beste dieet is voor een krachtsporter weet ik niet. Je zegt dat je geen bewijs ziet dat het beter is dan een gewoon dieet.... maar er zijn toch juist tal van onderzoeken die uitwijzen dat het wel zo is?

De theorie er achter vind ik ook wel goed, maar dat is natuurlijk subjectief.

[ Voor 19% gewijzigd door FireFoz op 04-09-2018 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:00:
Ik denk dat als je het combineert met IF dat het eigenlijk best wel praktisch kan zijn. Maar of het dan ook het beste dieet is voor een krachtsporter weet ik niet. Je zegt dat je geen bewijs ziet dat het beter is dan een gewoon dieet.... maar er zijn toch juist tal van onderzoeken die uitwijzen dat het wel zo is?
Nee. Dit wordt wel beweerd door mensen die het keto dieet promoten en daar geld mee verdienen.

In onderzoeken, als ze zorgen dat beiden groepen evenveel eiwit eten en hetzelfde aantal kcal is keto niet beter. Bijv: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27385608
De theorie er achter vind ik ook wel goed, maar dat is natuurlijk subjectief.
Als je meer vet eet gaat je lichaam meer van dat vet verbranden. Omdat je het meer eet. Sommige mensen denken dan vaak dat dit betekent dat je meer lichaamsvet gaat verliezen, maar dit is niet zo. Het kcal tekort bepaalt hoeveel vet je verliest.

PS. niks mis mee om keto te proberen natuurlijk. Dan weet je tenminste wat het is. En waarom ik onpraktisch noem: er is maar een beperkt menu en er is heel veel eten dat je niet mag eten.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 05-09-2018 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Philflow schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:01:

Nee. Dit wordt wel beweerd door mensen die het keto dieet promoten en daar geld mee verdienen.
Het begint idd wel een hype te worden en er wordt ook al weer slim commercieel op ingespeeld. Maar er zijn weldegelijk onafhankelijke studies...bijvoorbeeld
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28433617
http://annals.org/aim/art...at-diets-randomized-trial
[...]

In onderzoeken, als ze zorgen dat beiden groepen evenveel eiwit eten en hetzelfde aantal kcal is keto niet beter. Bijv: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27385608
Dat onderzoek is discutabel, er zijn nogal wat discussies over gaande op het internet. Wat hierbij sowieso het onderzoek al eigenlijk invalide maakt is dat de groep eerst het hoge koolhydraten dieet doet (25% van de kcal uit suiker!) en daarna 4 weken keto. Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet ben je niet vanaf dag 1 in ketose, zeker niet als je van zo veel koolhydraten afkomt. In sommige gevallen duurt het wel 6 weken voordat je daar goed in zit. 4 weken is dus veel te kort.

Daarnaast waren dit mensen met overgewicht, dus de eerste 4 weken (hoge koolhydraten dieet maar wel onder behoefte) zette sowieso al meer zoden aan de dijk omdat ze toen ook al minder dan voorheen aten in totale kcal. In het begin verlies je altijd het meest.

De vergelijking is daardoor al niet betrouwbaar. Ze zouden gewoon 50% het ene dieet moeten doen en 50% het andere dieet, direct vanaf het begin. Niet eerst de een en dan de ander. Verder wordt de verhoging van 57 kcal/dag van metabolisme afgedaan als toeval en nihil. 57/dag=20.805 jaar = ~ 2.9 kg vet. Vind ik toch wel relevant. Tenslotte is de groep nogal klein (17)

Zie ook:
https://www.marksdailyapp...unk-the-primal-blueprint/
https://blog.virtahealth.com/weight-loss-ketogenic-diet/

Maar om alle studies na te lopen en te valideren ben je volgens mij wel even bezig... er zal altijd over en weer gegooid worden met argumenten.
Begrijp me niet verkeerd ik denk echt niet dat keto "het" dieet is, maar tot nu toe zie ik meer argumenten vóór het keto dieet dan tegen en wil het zelf eens ondervinden :)

Als je meer vet eet gaat je lichaam meer van dat vet verbranden. Omdat je het meer eet. Sommige mensen denken dan vaak dat dit betekent dat je meer lichaamsvet gaat verliezen, maar dit is niet zo. Het kcal tekort bepaalt hoeveel vet je verliest.
Dat klopt, maar ik kan me voorstellen dat als je lichaam gewend is aan vet verbranden, dat het ook makkelijker je lichaamsvet verbrand als je in een kcal tekort zit.

Hoelang heb jij het volgehouden?

[ Voor 9% gewijzigd door FireFoz op 05-09-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:36:
[...]
Het begint idd wel een hype te worden en er wordt ook al weer slim commercieel op ingespeeld. Maar er zijn weldegelijk onafhankelijke studies...bijvoorbeeld
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28433617
http://annals.org/aim/art...at-diets-randomized-trial
In beide studies werden kcal niet gecontroleerd en eiwitten niet gematched.

In die studie ik linkte wel. Als je eiwitten en kcal matched tussen beide groepen is keto niet beter. Dat is overigens de conclusie van vele studies. Als keto tot iets meer gewichtsverlies lijdt dan komt dat doordat ze meer watergewicht verliezen.

Hier nog wat leesvoer:
"There was no significant difference in 12-month weight loss between the HLF and HLC diets"
https://jamanetwork.com/j.../article-abstract/2673150

"Body-weight loss and weight-maintenance depends on the high-protein, but not on the 'low-carb' component of the diet, while it is unrelated to the concomitant fat-content of the diet." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935440

"KLC [ketogenic low-carb] and NLC [non-ketogenic low-carb] diets were equally effective in reducing body weight and insulin resistance, but the KLC diet was associated with several adverse metabolic and emotional effects. The use of ketogenic diets for weight loss is not warranted." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16685046[/indent]

"Reductions in body weight, waist circumference and other metabolic risk factors were not significantly different between the 2 diets." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23035144[/indent]

"Significant weight loss was observed with any low-carbohydrate or low-fat diet. Weight loss differences between individual named diets were small. This supports the practice of recommending any diet that a patient will adhere to in order to lose weight." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25182101[/indent][/QUOTE]

"Trials show weight loss in the short-term irrespective of whether the diet is low CHO or balanced. There is probably little or no difference in weight loss and changes in cardiovascular risk factors up to two years of follow-up when overweight and obese adults, with or without type 2 diabetes, are randomised to low CHO diets and isoenergetic balanced weight loss diets."

Low Carbohydrate versus Isoenergetic Balanced Diets for Reducing Weight and Cardiovascular Risk: A Systematic Review and Meta-Analysis
http://journals.plos.org/...1371/journal.pone.0100652

Comparison of Weight Loss Among Named Diet Programs in Overweight and Obese Adults, A Meta-analysis
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1900510

A Diet by Any Other Name Is Still About Energy
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1900489[/QUOTE]
Dat onderzoek is discutabel, er zijn nogal wat discussies over gaande op het internet. Wat hierbij sowieso het onderzoek al eigenlijk invalide maakt is dat de groep eerst het hoge koolhydraten dieet doet (25% van de kcal uit suiker!) en daarna 4 weken keto. Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet ben je niet vanaf dag 1 in ketose, zeker niet als je van zo veel koolhydraten afkomt. In sommige gevallen duurt het wel 6 weken voordat je daar goed in zit. 4 weken is dus veel te kort.
Die studie wordt discutabel genoemd door de websites die het keto dieet promoten.

In werkelijkheid is deze studie van zeer hoge kwaliteit: metabolic ward, Iedere kcal werd gecontroleerd, eiwitten en kcal gematched, beste meetapparatuur etc. Keto adaptation werd gemeten, in een week zaten ze er al in. Ook daarna was er geen significant verschil.
Dit zijn alles behalve objectieve bronnen. Ik vrees dat je inmiddels zoveel van dit soort bronnen hebt gelezen dat het lastig wordt...

Hier een lees suggesties:
https://examine.com/nutri...low-carb-for-weight-loss/
https://jissn.biomedcentr...10.1186/s12970-017-0174-y
Dat klopt, maar ik kan me voorstellen dat als je lichaam gewend is aan vet verbranden, dat het ook makkelijker je lichaamsvet verbrand als je in een kcal tekort zit.
Klinkt leuk als theorie maar er is geen goed bewijs voor.
Hoelang heb jij het volgehouden?
Langste keto dat ik ooit heb gedaan is 2 maanden. Op dat moment kwamen de vetten me de strot uit ;)

Als jij keto wil doen zou ik het zeker proberen. De wetenschappelijk bewezen voordelen beperken zich tot het spontaan minder eten, en dat kan al heel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FireFoz Succes, ben benieuwd hoelang je het volhoud. Voordeel is dat je HDL (cholesterol) verhoogd wordt
als je het strikt houd, en je Triglyceriden niveau verlaagd, als mede je LDL level. EEn hoger HDL zorgt voor verlagen van het (slechte LDL) let dus goed op welke vetten je eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@FireFoz de meeste onderzoeken die je online gaat vinden zijn discutabel. Er is altijd wel wat op aan te merken dus het wordt vaak lastig om keiharde conclusies te trekken.
Een zeer gedegen en waterdicht onderzoek is reteduur en moet dus gefinancieerd worden. Wie heeft dermate veel belang bij het trekken van dergelijke conclusies over details in eten en krachtsport dat hij/zij bereid is daar heel veel geld in te steken? Eigenlijk niemand, dus vind je alleen maar kleinschalige onderzoeken met beperkte deelnemers en middelen.

Overigens kan je aan de naam van een website ook veel aflezen. Als in de naam al iets over gezond of een specifieke richting van voeding te vinden is dan weet je dat het per definitie niet objectief is. Als ze dan ook nog eens commercieel actief zijn dan weet je dat er geld verdiend wordt met een specifieke kijk op voeding/gezondheid en dat alles die kant op geredeneerd zal worden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Philflow schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:06:

Langste keto dat ik ooit heb gedaan is 2 maanden. Op dat moment kwamen de vetten me de strot uit ;)
Haha dat kan ik me voorstellen. Vooral in de ochtend al zo'n vette hap wegwerken is wel even wennen. Je zei eerder dat je al vol zat bij zo'n 2200kcal...dat heb ik ook. Ik denk dat keto in die zijn wel als voordeel heeft dat omdat het eten je gaat tegenstaan je zonder veel moeite al minder kcal kunt eten. Ik las ook dat je het had over slaap. Ik heb afgelopen nacht echt als een blok geslapen en volgens m'n horloge dat m'n slaap meet was het de meest diepe slaap ooit. Geen idee of dat nu door dit dieet komt, maar dat kan wel heb ik gelezen. Desondanks was ik wel moe vanmorgen, maar dat ben ik wel vaker.
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:32:
@FireFoz de meeste onderzoeken die je online gaat vinden zijn discutabel. Er is altijd wel wat op aan te merken dus het wordt vaak lastig om keiharde conclusies te trekken.
Een zeer gedegen en waterdicht onderzoek is reteduur en moet dus gefinancieerd worden. Wie heeft dermate veel belang bij het trekken van dergelijke conclusies over details in eten en krachtsport dat hij/zij bereid is daar heel veel geld in te steken? Eigenlijk niemand, dus vind je alleen maar kleinschalige onderzoeken met beperkte deelnemers en middelen.

Overigens kan je aan de naam van een website ook veel aflezen. Als in de naam al iets over gezond of een specifieke richting van voeding te vinden is dan weet je dat het per definitie niet objectief is. Als ze dan ook nog eens commercieel actief zijn dan weet je dat er geld verdiend wordt met een specifieke kijk op voeding/gezondheid en dat alles die kant op geredeneerd zal worden. ;)
Ja, hier heb je veel gelijk. Er komen bij alle onderzoeken ook zo veel variabelen kijken dat het moeilijk is om het te vergelijken. Ook wordt keto regelmatig verward met low-carb, wat niet hetzelfde is. Het vervelende is dat er eigenlijk geen neutrale bronnen zijn in die zin, omdat degene die zich er goed in verdiept hebben in de regel juist voorstanders zijn. Zelfs met onderzoeken naar kanker (waar misschien wel het meeste geld naar toe gaat) is het moeilijk om betrouwbare uitspraken te doen. Zo las ik laatst dat mensen die 20 gram noten per dag aten minder risico hadden. Maar ja, wie eet er nou 20 gram noten iedere dag? Dat zijn wellicht al wel mensen die sowieso wat bewuster bezig zijn en minder alcohol drinken en niet roken etc. Er spelen zo veel zaken een rol dat het echt heel lastig is om dergelijke conclusies te trekken.

Ik geloof ook wel dat ieder lichaam anders is en het bij de een wellicht anders werkt dan bij de ander. Genen en verleden (veel vetcellen of niet) zullen wellicht ook een rol spelen.

Een interessant detail; een vriendin van mij doet ook mee (tegelijk begonnen) en zij heeft met kcal tellen en goed eten niet zo veel bereikt. In eerste instantie wel een paar kg, tot een plateau (bij nog steeds te hoge BMI). Toen van alles geprobeerd van nog lager naar verhogen maar het gaat gewoon niet verder. Zelfs op een ongezond laag niveau ( ~1100 kcal bij 1,74m) niet. Nou ga ik er van uit dat het bij 600 kcal of iets degelijks wel er af zou moeten komen, maar dat is niet gezond en ook niet vol te houden. Dus ik ben wel heel benieuwd hoe het bij mij werkt en hoe het bij haar gaat werken.

Nouja, we gaan het zelf ondervinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:38:
Ja, hier heb je veel gelijk. Er komen bij alle onderzoeken ook zo veel variabelen kijken dat het moeilijk is om het te vergelijken. Ook wordt keto regelmatig verward met low-carb, wat niet hetzelfde is. Het vervelende is dat er eigenlijk geen neutrale bronnen zijn in die zin, omdat degene die zich er goed in verdiept hebben in de regel juist voorstanders zijn. Zelfs met onderzoeken naar kanker (waar misschien wel het meeste geld naar toe gaat) is het moeilijk om betrouwbare uitspraken te doen. Zo las ik laatst dat mensen die 20 gram noten per dag aten minder risico hadden. Maar ja, wie eet er nou 20 gram noten iedere dag? Dat zijn wellicht al wel mensen die sowieso wat bewuster bezig zijn en minder alcohol drinken en niet roken etc. Er spelen zo veel zaken een rol dat het echt heel lastig is om dergelijke conclusies te trekken.
Bedenk altijd wie een onderzoek heeft gefinancieerd en welk belang die daarbij zou kunnen hebben. Als een onderzoeksinstituut tegen kanker een onderzoek naar voeding opzet heeft dat een heel andere waarde dan als een fabrikant van 'superfoods' dat doet. Nu hoeft die tweede niet per definitie onbetrouwbaar te zijn, maar het is wel iets waar je heel scherp op moet zijn.
Ik geloof ook wel dat ieder lichaam anders is en het bij de een wellicht anders werkt dan bij de ander. Genen en verleden (veel vetcellen of niet) zullen wellicht ook een rol spelen.

Een interessant detail; een vriendin van mij doet ook mee (tegelijk begonnen) en zij heeft met kcal tellen en goed eten niet zo veel bereikt. In eerste instantie wel een paar kg, tot een plateau (bij nog steeds te hoge BMI). Toen van alles geprobeerd van nog lager naar verhogen maar het gaat gewoon niet verder. Zelfs op een ongezond laag niveau ( ~1100 kcal bij 1,74m) niet. Nou ga ik er van uit dat het bij 600 kcal of iets degelijks wel er af zou moeten komen, maar dat is niet gezond en ook niet vol te houden. Dus ik ben wel heel benieuwd hoe het bij mij werkt en hoe het bij haar gaat werken.

Nouja, we gaan het zelf ondervinden :)
Één van de befaamde afsterfdiëten? Tja, die werken inderdaad niet optimaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:23:
Één van de befaamde afsterfdiëten? Tja, die werken inderdaad niet optimaal. :P
Nee, een gezond dieet (onderhoud-400 ofzo) maar nadat het plateau kwam wel steeds verder in kcal gezakt zonder resultaat. Dat terwijl dat theoretisch toch echt zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:35:
Nee, een gezond dieet (onderhoud-400 ofzo) maar nadat het plateau kwam wel steeds verder in kcal gezakt zonder resultaat. Dat terwijl dat theoretisch toch echt zou moeten werken.
Tja dan at ze stiekem toch te veel, of verbruikte te weinig. Anders opties zijn er niet.

Een paar kg afvallen suggereert dat ze hooguit vocht verloren had vanwege minder koolhydraten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 05-09-2018 14:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@FireFoz kijk afhankelijk van welke pet ik opzet kan ik onderzoeken selecteren die keto goed of slecht laten lijken.

Als ik keto slecht zou willen laten lijken zou ik dit bijvoorbeeld selecteren:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B2gMfXDCIAA54Jd.png

Maar goed, exercise performance gaat meer over cardio ed. dan over liften. Voor je kracht hoeft het geen nadelen te hebben. En wellicht als je focust op langere studies dat keto weer wat beter wordt.
FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:38:
[...]
Desondanks was ik wel moe vanmorgen, maar dat ben ik wel vaker.
Echt wennen aan keto kan wel even duren. Hou rekening met optimale inname van sodium en kalium, die voor keto flink hoger moet zijn. Je kunt MCT olie bestellen bij body & fit voor extra energie en snellere fat adaptation.

Qua informatie kan ik Ketogains aanraden. Veel goede info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Update van het IF front: gaat verdacht goed. Tis écht goed vol te houden (zit nu op 15 dagen) en heb nauwelijks meer 'honger'. Wat verder opvalt is de complete rust die er in m'n lichaam is ontstaan. Tis 'stil'. Ik kan het niet goed plaatsen, maar voelde me de afgelopen jaren af en aan 'wisselend' qua humeur en stemming. Ik slaap nog wel wat onrustig, maar wordt ook regelmatig door 1 vd kids gewekt als er een bedplasje of nachtmerrie is. Maar de combi geen honger en de rust is erg fijn tot nu toe. Sport gaat goed, al moet ik even kijken of m'n kracht-dip van afgelopen maandag tijdelijk was (dag ervoor airsoft, dus was al moe). Oh en ik ben wel een paar kg kwijt, maar niet extreem veel/snel. Ik mik dan ook op 2.000kcal per dag. Dat red ik meestal wel, gister was ik wat laks met eten en in ene was het 20:00 en zat ik op 1500kcal.. geen probleem, pas vanochtend rond 11:00 meldde m'n maag zich. Eiwit is nog steeds > 30% van het dieet, vet ook, de rest kh. Zeg 33/33/33 gemiddeld. Of ik in keto beland zou ik voor de compleetheid even met zo'n testje moeten dubbelchecken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

Als je een lange periode onder onderhoud eet gaat je lichaam daar ook aan wennen en zal je inderdaad een plateau krijgen dat je niet meer wil afvallen, hoe lager je soms ook gaat. Als je een lange periode gaat afvallen (cutten) wordt er geadviseerd om na x aantal weken een "diët break" te houden en een week of 2 weken lang op onderhoud te eten om je metabolisme weer een boost te geven zodat je weer vet gaat verliezen.

Dit zijn beetje richtlijnen wanneer je een "diët break" neemt.
25+% vet perc. – elke 14-16 weken
15-25% vet perc.– elke 8-12 weken
<15% vet perc.– elke 7-8 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Philflow schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:53:
@FireFoz kijk afhankelijk van welke pet ik opzet kan ik onderzoeken selecteren die keto goed of slecht laten lijken.

Als ik keto slecht zou willen laten lijken zou ik dit bijvoorbeeld selecteren:
[afbeelding]

Maar goed, exercise performance gaat meer over cardio ed. dan over liften. Voor je kracht hoeft het geen nadelen te hebben. En wellicht als je focust op langere studies dat keto weer wat beter wordt.

[...]

Echt wennen aan keto kan wel even duren. Hou rekening met optimale inname van sodium en kalium, die voor keto flink hoger moet zijn. Je kunt MCT olie bestellen bij body & fit voor extra energie en snellere fat adaptation.

Qua informatie kan ik Ketogains aanraden. Veel goede info.
MCT-C8 olie gisteren besteld d:)b Zout vind ik wel lekker op vlees dus ik denk dat ik dat wel genoeg binnenkrijg... en kalium hopelijk genoeg met spinazie en boerenkool. Hoe ging het jou eigenlijk af in de sportschool? En heb jij nog resultaten behaalt? Wellicht heb je het al gepost maar ik kan het zo gauw in ieder geval niet terugvinden.

Vandaag getraind, ging echt super lekker, ik dacht dit dieet is de (keto) bomb _O- Tot ik ontdekte dat ik geen 77,50 kg aan het bicep cable curlen wat ik zou moeten doen, maar 72,50 :/ Vandaar dat het zo goed ging :| Toen was ik zo chagrijnig dat de rest van de training niet meer lekker ging :Y)

• Philflow

Philflow

FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:23:
[...]
MCT-C8 olie gisteren besteld d:)b Zout vind ik wel lekker op vlees dus ik denk dat ik dat wel genoeg binnenkrijg... en kalium hopelijk genoeg met spinazie en boerenkool.
Sommige bronnen hebben het over nogal hoge kalium (potassium) en magnesium inname. Ik weet echter niet of het wetenschappelijk bewezen is. Het lijkt er wel op dat keto 'mineral depleting' zou kunnen zijn.
Hoe ging het jou eigenlijk af in de sportschool? En heb jij nog resultaten behaalt? Wellicht heb je het al gepost maar ik kan het zo gauw in ieder geval niet terugvinden.
Ik behield prima mijn kracht en werd lekker lean. Kilo of 3 aan vet verloren omdat ik langzaam aan het cutten was. Over spiermassa kan ik weinig uitspraken doen. Vind dat erg moeilijk op basis van spiegel ed.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 06-09-2018 15:39 ]

• Gekke Jantje
FireFoz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:23:
[...]

MCT-C8 olie gisteren besteld d:)b Zout vind ik wel lekker op vlees dus ik denk dat ik dat wel genoeg binnenkrijg... en kalium hopelijk genoeg met spinazie en boerenkool. Hoe ging het jou eigenlijk af in de sportschool? En heb jij nog resultaten behaalt? Wellicht heb je het al gepost maar ik kan het zo gauw in ieder geval niet terugvinden.

Vandaag getraind, ging echt super lekker, ik dacht dit dieet is de (keto) bomb _O- Tot ik ontdekte dat ik geen 77,50 kg aan het bicep cable curlen wat ik zou moeten doen, maar 72,50 :/ Vandaar dat het zo goed ging :| Toen was ik zo chagrijnig dat de rest van de training niet meer lekker ging :Y)
Als je wil weten of je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt kun je alles invullen in de eetmeter van voedingscentrum. Ik zit iedere dag met alles in de groene zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Gekke Jantje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:19:
[...]

Als je wil weten of je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt kun je alles invullen in de eetmeter van voedingscentrum. Ik zit iedere dag met alles in de groene zone.
Ik houd alles bij in myfitnesspal, daar kun je in zelf de goals per nutrient en macro's in instellen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:39
FireFoz schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:22:
[...]

Ik houd alles bij in myfitnesspal, daar kun je in zelf de goals per nutrient en macro's in instellen d:)b
Macro's kloppen aardig idd.

Voor de micro's hoef je het niet te doen.
Ik iig niet, klopt 9/10x geen drol van.
Zelfs niet t zoutgehalte of suikers(dat zijn dan weer macro's).
Anders moet je al goed opletten of je de goede bronnen in vult.
Ook opletten voor 'quick calories'
Heb je een product met 300kcal en zit er 0 macro's in, of andersom.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Precies, Myfitnesspal is handig voor kcal en macros maar qua micro's klopt er er weinig van. Ook qua kcal moet je eigenlijk alles dubbelchecken. Er zitten namelijk erg veel fouten in.

Qua micros is www.cronometer.com goed. Kan via web of gratis smartphone app.

Overigens hoef je niet iedere dag 100% van alle micros te halen, wekelijkse gemiddelden zijn eigenlijk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ok mannen ( en vrouwen?) al een tijdje bij de sportschool na flinke periode aan hardlopen te hebben gedaan. Wil nu wel een beetje gaan groeien.

Ben begonnen met mijn voeding te veranderen en dat lukt aardig. Daarnaast heb ik een schema voor 3 dagenper week:

1. Borst Triceps;
2. Rug Biceps;
3. Benen

Nu zitten er niet echt goede schouder oefeningen in het schema en deze wil ik ook wel serieus gaan trainen. Wat is jullie advies in deze? Misschien een 4e dag alleen schouders, of is het effectiever om bij een bepaalde dag de schouders te trainen ook de abs/core wil ik ergens inpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ThatsHollywood sowieso zou ik dag 3 en 2 omwisselen. verder staan er geen oefeningen bij en hoeveel herhalingen je per setje doet etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:15:
@ThatsHollywood sowieso zou ik dag 3 en 2 omwisselen. verder staan er geen oefeningen bij en hoeveel herhalingen je per setje doet etc
Goede tip, thx!

borst triceps:
3x8 benchpress;
3x8 incline benchpress
3x8military press;
3x8 dip
3x8 tricep ectension

benen:
3x8 squat
3x8 leg extension
3x8 flat straight leg raise
3x12 standing calf raise

rug bicep:
3x10 lat pulldown
3x8 ass. pull up
3x15 shrug
3x8 stiff legged deadlift;
3x10 bicep curl of preacher curl
3x10 Hammer curl.
3x10 Thigh abductor
3x10 thigh adductor

Ook tips op het schema zijn meer dan welkom!!

[ Voor 3% gewijzigd door ThatsHollywood op 07-09-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

ThatsHollywood schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:40:
Ok mannen ( en vrouwen?) al een tijdje bij de sportschool na flinke periode aan hardlopen te hebben gedaan. Wil nu wel een beetje gaan groeien.

Ben begonnen met mijn voeding te veranderen en dat lukt aardig. Daarnaast heb ik een schema voor 3 dagenper week:

1. Borst Triceps;
2. Rug Biceps;
3. Benen

Nu zitten er niet echt goede schouder oefeningen in het schema en deze wil ik ook wel serieus gaan trainen. Wat is jullie advies in deze? Misschien een 4e dag alleen schouders, of is het effectiever om bij een bepaalde dag de schouders te trainen ook de abs/core wil ik ergens inpassen...
Als je echt goed wil groeien zou ik eens kijken naar een mooi upperbody/lower body of push/pull schema. Dat je 2x per week dezelfde spiergroep pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ThatsHollywood als je 3 dagen per week wil trainen zou ik full body trainen. Als je 4 dagen per week wil dan upper/lower. Een spiergroep meerdere keren per week trainen heeft voordelen over maar 1x per week.

Dit is een goed full body programma:

Workout A
Squat 3x5
Bench 3x5
Pendlay Rows 3x8
Face Pulls 3x10
Calf raises 2x15/Tricep pressdowns 2x10 Superset

Workout B
Front Squat 3x5
Overhead Press 3x5
Romanian Deadlift 3x8
Lat Pulldowns 3x8 (any grip)
Ab work 2x15/Bicep curls 2x10 Superset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:18

jacobras

Developer

Interessant schema. Persoonlijk ervaring mee?

Pendlay rows kende ik nog niet. Vanavond zag ik toevallig voor het eerst iemand ze doen, hem gevraagd de techniek me uit te leggen. Niet verwacht mijn beenspieren en core zo te voelen van de spanning die erop komt te staan!

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ThatsHollywood schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:32:
[...]

Goede tip, thx!

borst triceps: Ma
3x6 benchpress;
3x6 incline benchpress
3x8military press;
3x6 dip
3x6 tricep ectension

benen:Woe
3x8 squat
2x12 leg extension
3x8 leg curl
3x20 standing calf raise

rug bicep:Vrij
3x8 ass. pull up
3x12 one arm row
3x8 bent over row
3x12 shrug
3x8 stiff legged deadlift;
2x10 EZ - curl
3x10 Hammer curl.

Ook tips op het schema zijn meer dan welkom!!
zie wijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ik vond dit wel interessant om te lezen: comments van iemand op de studie van Schoenfeld laatst (die een duidelijk link tussen volume en spiermassa liet zien). Deze Lyle McDonald z'n boodschap is ongeveer dat die link helemaal niet zo ver door te trekken is; onder andere omdat de personen in de 5SET-groep de minste spiermassa hadden aan het begin en daarom het hardst konden groeien 🤔

Resistance Training Volume Enhances Muscle Hypertrophy – Research Review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
weg

[ Voor 99% gewijzigd door Mrjraider op 01-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jacobras schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:23:
Interessant schema. Persoonlijk ervaring mee?
Niet zelf maar ik lees veel goede ervaringen. Ik train zelf 6x per week soort van PPL (maar dan anders).

Ik denk dat Fierce 5 vooral goed is voor beginners en early intermediate. Het is wel redelijk laag volume voor sommige spiergroepen imo.
jacobras schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:41:
Ik vond dit wel interessant om te lezen: comments van iemand op de studie van Schoenfeld laatst (die een duidelijk link tussen volume en spiermassa liet zien). Deze Lyle McDonald z'n boodschap is ongeveer dat die link helemaal niet zo ver door te trekken is; onder andere omdat de personen in de 5SET-groep de minste spiermassa hadden aan het begin en daarom het hardst konden groeien 🤔

Resistance Training Volume Enhances Muscle Hypertrophy – Research Review
Helaas begrijpt Lyle niet zo veel van statistiek, zoals ie zelf toegeeft. De onderzoekers hebben een statistische methode gebruikt die corrigeert voor de verschillen bij aanvang van de studie.

Zelf kunnen ze dat beter uitleggen:
https://weightology.net/r...ques-of-our-volume-study/
http://www.lookgreatnaked...n-volume-and-hypertrophy/

PS. belangrijk nadeel van zoveel volume doen is natuurlijk wel dat je mogelijk snel uitgeput/overtraind zal raken. In een studie van 8 weken komt dat niet zo snel aan het licht.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 11-09-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Philflow schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat Fierce 5 vooral goed is voor beginners en early intermediate. Het is wel redelijk laag volume voor sommige spiergroepen imo.
Ik ga 'm doen! Mijn huidige schema begint wat scheef te lopen en deze spreekt me aan. De RDL ruil ik tegelijk met de front squats om voor normale deadlifts en leg curls, aangezien ik niet teveel in één keer wil wijzigen (deadlifts doe ik normaal al, Romanian nog nooit gedaan). De face pulls lat pulldowns vervang ik door pull-ups aangezien die me goed afgaan. Wel pas ik de tricep pushdowns aan naar kickbacks en doe ik daarvoor dips, omdat ik die per se in mijn schema wil houden. Nu doe ik die ook altijd na borst en dat gaat me goed af qua spiermassa-gains.

Zijn er toevoegingen die jou zinnig lijken, aangezien je een "laag volume voor sommige spiergroepen" ziet?

Het schema noemt verder "ab work". Los van een paar keer Russian Twists met dumbbells en een paar verdwaalde planks/side bents heb ik nooit mijn abs geïsoleerd getraind. Iemand een aanrader?

Verder twijfel ik of ik de bicep curls wil inruilen voor reverse EZ-curls (om iets meer onderarm mee te pakken) of chin-ups.

[ Voor 5% gewijzigd door jacobras op 12-09-2018 10:50 ]

• Philflow

Philflow

jacobras schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:19:
[...]
Zijn er toevoegingen die jou zinnig lijken, aangezien je een "laag volume voor sommige spiergroepen" ziet?
Ligt er vooral aan wat je doelen zijn. Als iemand grotere borstspieren wil hebben is ~4.5 set per week bankdrukken wel weinig. Dan zou een fly beweging of pec deck een goede toevoeging kunnen zijn.

Voor grotere schouders zijn lateral raises belangrijk imo.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ik ga 'm doen! Mijn huidige schema begint wat scheef te lopen en deze spreekt me aan. De RDL ruil ik tegelijk met de front squats om voor normale deadlifts en leg curls, aangezien ik niet teveel in één keer wil wijzigen (deadlifts doe ik normaal al, Romanian nog nooit gedaan). De face pulls vervang ik door pull-ups aangezien die me goed afgaan. Wel pas ik de tricep pushdowns aan naar kickbacks en doe ik daarvoor dips, omdat ik die per se in mijn schema wil houden. Nu doe ik die ook altijd na borst en dat gaat me goed af qua spiermassa-gains.

Het schema noemt verder "ab work". Los van een paar keer Russian Twists met dumbbells en een paar verdwaalde planks/side bents heb ik nooit mijn abs geïsoleerd getraind. Iemand een aanrader?

Verder twijfel ik of ik de bicep curls wil inruilen voor reverse EZ-curls (om iets meer onderarm mee te pakken) of chin-ups.
Face Pull is een schouder oefening, en ik zou de Tri. kickback niet doen (nogal blessure gevoelig)

• jacobras

jacobras

Developer

Hackus schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:17:
[...]

Face Pull is een schouder oefening, en ik zou de Tri. kickback niet doen (nogal blessure gevoelig)
Oeps, daar had uiteraard "lat pulldowns" moeten staan. Die vervang ik door pull-ups, de face pulls laat ik er gewoon in zitten.

Hoe zijn de kickbacks blessuregevoelig? Ik doe ze regelmatig en zie niet hoe je daar iets verkeerd mee kan doen. Ik doe ze incline op een bankje, zo: https://i.ytimg.com/vi/2X8jtLD3le4/maxresdefault.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door jacobras op 12-09-2018 10:54 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jacobras schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
[...]

Oeps, daar had uiteraard "lat pulldowns" moeten staan. Die vervang ik door pull-ups, de face pulls laat ik er gewoon in zitten.

Hoe zijn de kickbacks blessuregevoelig? Ik doe ze regelmatig en zie niet hoe je daar iets verkeerd mee kan doen. Ik doe ze incline op een bankje, zo: https://i.ytimg.com/vi/2X8jtLD3le4/maxresdefault.jpg
Op deze manier is het beter ja. er worden nogal verkeerde uitvoeringen gedaan zodoende mijn advies.
Deze manier is ook goed, en hij geeft er wat uitleg bij. YouTube: Triceps Kickback Benefits

• jacobras

jacobras

Developer

Leuk kanaal. Op die manier deed ik ze voorheen, maar ik had best wat moeite met de juiste houding vinden op een bankje, daarom overgegaan op liggend op incline bankje. Zou met knie op bankje beter zijn?

• Philflow

Philflow

[...]
De face pulls lat pulldowns vervang ik door pull-ups aangezien die me goed afgaan. Wel pas ik de tricep pushdowns aan naar kickbacks en doe ik daarvoor dips, omdat ik die per se in mijn schema wil houden. Nu doe ik die ook altijd na borst en dat gaat me goed af qua spiermassa-gains.

Dips, pull ups en chin ups zijn wel zware oefeningen. Dan ga je dus eigenlijk een ander programma doen.

Dat zou mogelijk kunnen werken, als jij goed reageert op hoger volume. Maar wie weet is het volume van Fierce 5 eigenlijk precies goed voor jou.

Maar goed, maar 1 manier om erachter te komen: probeer het uit en hou goed je vooruitgang en herstel in de gaten.

• jacobras

jacobras

Developer

Pull-ups zijn wel heel vergelijkbaar met lat pulldowns, hij noemt ze zelf ook als goede vervanger. Dips gaan me vrij gemakkelijk af, denk dat "een ander programma" meevalt met alleen die dips als toevoeging.

Twijfel wel over de chin-ups voor biceps. Dat is misschien wel teveel erbij, maar dat zal ik moeten aanvoelen.

[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 12-09-2018 16:22 ]

• ThatsHollywood
  • Niet online
Een week met Fierce 5 aan de gang, alleen merk ik dat ik erg fit weer uit de gym kom, volgende dag wat 'zwaar' gevoel maar zeker niet het idee dat ik tot het gaatje ben gegaan.

Ik doe het met de gewichten dat ik redelijk max kan doen. Ik merk dat ik elke keer wel meer wil doen als de aangegeven sets... Doe ik iets verkeerd? heb het idee dat de form wel ok is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jacobras schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:14:
Pull-ups zijn wel heel vergelijkbaar met lat pulldowns, hij noemt ze zelf ook als goede vervanger. Dips gaan me vrij gemakkelijk af, denk dat "een ander programma" meevalt met alleen die dips als toevoeging.

Twijfel wel over de chin-ups voor biceps. Dat is misschien wel teveel erbij, maar dat zal ik moeten aanvoelen.
Pull ups en pull downs zijn inderdaad vergelijkbaar maar pull ups wel wat zwaarder imo, doordat ik er meer gewicht mee kan doen. Dips en chin ups zijn zware compound oefeningen.

Wellicht werkt meer volume voor jou prima. Zou kunnen. Maar het idee van FIERCE (= fel ; krachtig ; heftig) 5 is dat het 5 oefeningen zijn die je met volle intensiteit doet. Het is een soort powerbuilder programma. Volgens mij raadt Davis ook af om oefeningen toe te voegen.

Maar goed, zoals gezegd kan het ook zijn dat meer volume voor jou beter werkt. Wie weet. Je komt er waarschijnlijk vanzelf achter met het bijhouden van je vooruitgang en herstel. En inderdaad zelf aanvoelen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
jacobras schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:23:
Pendlay rows kende ik nog niet. Vanavond zag ik toevallig voor het eerst iemand ze doen, hem gevraagd de techniek me uit te leggen. Niet verwacht mijn beenspieren en core zo te voelen van de spanning die erop komt te staan!
Pendlays zijn toch niet meer dan de standaard 'bent over row' of 'barbell row' waar je daadwerkelijk echt voorover gebogen staat? :P

Oké, officieel ook nog dood leggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Gonadan schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:02:
[...]

Pendlays zijn toch niet meer dan de standaard 'bent over row' of 'barbell row' waar je daadwerkelijk echt voorover gebogen staat? :P

Oké, officieel ook nog dood leggen.
90 graden in plaats van 45, dood leggen inderdaad en explosief omhoog.
Philflow schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:34:
[...]

Maar goed, zoals gezegd kan het ook zijn dat meer volume voor jou beter werkt. Wie weet. Je komt er waarschijnlijk vanzelf achter met het bijhouden van je vooruitgang en herstel. En inderdaad zelf aanvoelen.
We zullen het zien, bedankt voor het meedenken as always :) Net de eerste training achter de rug, niet te zwaar begonnen qua gewichten. Ben benieuwd!
ThatsHollywood schreef op woensdag 12 september 2018 @ 18:24:
Ik doe het met de gewichten dat ik redelijk max kan doen. Ik merk dat ik elke keer wel meer wil doen als de aangegeven sets... Doe ik iets verkeerd? heb het idee dat de form wel ok is....
Misschien zit je nog in een soort opstartfase? Zou de sets gewoon aanhouden, als je blijft verhogen verdwijnt het gevoel dat je meer herhalingen wil doen vanzelf wel, lijkt me.

[ Voor 61% gewijzigd door jacobras op 12-09-2018 22:10 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
jacobras schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:00:
90 graden in plaats van 45, dood leggen inderdaad en explosief omhoog.
Precies, want 45 graden kan je amper voorover buigen noemen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 08:29
Ik zou graag jullie advies willen.
Ik heb vroeger veel gesport maar de laatste jaren doe ik eigenlijk niks meer. Ik heb een kantoorbaan en ook heb ik geen actieve hobby's (gamen en gitaarspelen). Hier wil ik nu definitief veradering in brengen. Ik heb al op het internet rondgekeken maar er is zo ongeloffelijk veel informatie dat ik het lastig vind om hier (als complete beginnerling) echt iets contreets van te maken. Ik wil mij nog niet te veel bezighouden met de details. Eerst maar eens consistent naar de sportschool zien te gaan.

Ik wil drie keer per week naar de sportschool. Twee avonden door de weeks na het werk en een keer in het weekend. Van wat ik heb kunnen vinden is mijn bouw: Ectomorph. Ik ben een man van 22 jaar, 187cm en 70kg. Graag wil ik de focus leggen op sterker worden en het verbeteren van mijn uithoudings vermogen.

Dus hier is mijn vraag: Zouden jullie mij kunnen helpen met het opstellen van een trainingsschema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@sir_ivyk tof dat je aan de slag gaat :) en ja op elke hoek van het internet vind je hét programma met de beste resultaten. Ervaring leert ons echter dat de enige manier om resultaat te boeken is om werk te verzetten, dus goed dat je begint met focussen op daadwerkelijk 3 x per week te gaan :)

Nu ben ik geen expert, maar ook net als jou ooit begonnen en een van de schema's die ik het leukst vond om te doen en me het meest heeft gebracht is de 5x5 Stronglifts.
Als het goed is, is er ook nog een app van waar je je progressie kunt bijhouden etc.
Heb je verder al bedacht wat je aan/met je voeding wilt doen en of je doelen voor de lange termijn wilt stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjonson
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 14:53
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:46:
@sir_ivyk tof dat je aan de slag gaat :) en ja op elke hoek van het internet vind je hét programma met de beste resultaten. Ervaring leert ons echter dat de enige manier om resultaat te boeken is om werk te verzetten, dus goed dat je begint met focussen op daadwerkelijk 3 x per week te gaan :)

Nu ben ik geen expert, maar ook net als jou ooit begonnen en een van de schema's die ik het leukst vond om te doen en me het meest heeft gebracht is de 5x5 Stronglifts.
Als het goed is, is er ook nog een app van waar je je progressie kunt bijhouden etc.
Heb je verder al bedacht wat je aan/met je voeding wilt doen en of je doelen voor de lange termijn wilt stellen?
Als je sterk wilt worden zou ik je ook 5x5 aanraden als beginner, maar focus wel op de juist uitvoering van bijv de Squat. Door 5x5 ga je heel erg focussen op de progressie van het gewicht en heb je de neiging je techniek te verslappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sjonson schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:49:
[...]

Als je sterk wilt worden zou ik je ook 5x5 aanraden als beginner, maar focus wel op de juist uitvoering van bijv de Squat. Door 5x5 ga je heel erg focussen op de progressie van het gewicht en heb je de neiging je techniek te verslappen.
Daarom begin je toch ook laag? Zodat je de eerste periode focust op je lichaam laten wennen én je techniek? :) Verder uitstekende aanvulling: als je je techniek in het begin verknoeit verpest je het voor als je sterker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_ivyk
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:46:

Dat schema had ik inderdaad ook gevonden en sprak mij ook wel aan. Ik zal er eens wat beter naar gaan kijken.Op dit moment spreken dingen als kcals/eiwitten/vetten tellen mij totaal niet aan. Dat vind ik voor nu nog niet belangrijk. Ik woon de komende maanden op mezelf (in Italie) en kan dus eten wat en wanneer mij dat het beste uitkomt. Na deze maanden ga ik weer naar mijn ouders toe en gaat school ook weer verder. Ik ben van plan om dan een sportschool in de buurt te zoeken waar ik mijn training kan vervolgen. Ik heb op dit moment nog geen echte lang termijn-doelen behalve dit ik sterker wil worden en mijn uithoudingsvermogen wil verbeteren. Ik wil een actievere levensstijl.
Sjonson schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:49:
[...]
Ik zal eens bij de sportschool informeren of ze ook doen aan begeleiding. Verder ben ik van plan om filmpjes te kijken over hoe deze oefening goed uitgevoerd kunnen worden. Ook zal ik aan de mensen in de sportschool (die eruit zien alsof ze er verstand van hebben) vragen om mijn techniek te beoordelen en/of verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Kwam dit setje mooie video's tegen met een (zeer!) uitgebreide uitleg over techniek door Mark Rippetoe.

YouTube: How to Bench Press
YouTube: How to Overhead Press
YouTube: How to Deadlift
YouTube: How to Low Bar Squat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jacobras schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:38:
Kwam dit setje mooie video's tegen met een (zeer!) uitgebreide uitleg over techniek door Mark Rippetoe.

YouTube: How to Bench Press
YouTube: How to Overhead Press
YouTube: How to Deadlift
YouTube: How to Low Bar Squat
kon mijn broer wel eens zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
Inderdaad 5x5 ook ervaren als een erg leuk en effectief programma. Probeer vooral op je techniek te letten en het gewicht zal vanzelf ook wel komen.

Qua eten zou ik proberen om wat aan te komen, 187 cm en 70kg is wel redelijk aan de lichte kant.

Succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik het!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En ik zit nog steeds in m'n 8/16 IF schema. Tis soms even pittig, maar het vergt eigenlijk voor mijn persoontje relatief weinig discipline. En ik lijk op te drogen op plekken waar het normaal eigenlijk niet verdween met behoud van werkende ingewanden. Ga dus nog even door, voel me er prima bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:22:
En ik zit nog steeds in m'n 8/16 IF schema. Tis soms even pittig, maar het vergt eigenlijk voor mijn persoontje relatief weinig discipline. En ik lijk op te drogen op plekken waar het normaal eigenlijk niet verdween met behoud van werkende ingewanden. Ga dus nog even door, voel me er prima bij.
Wat erg helpt met IF tegen honger is veel water drinken of veel drinken.

• NiGeLaToR
Grudgie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:06:
[...]

Wat erg helpt met IF tegen honger is veel water drinken of veel drinken.
Ja dat doe ik inderdaad, in de ochtenden evt met koffie. Ik zweet (tijdens trainen) overigens wel bizar veel, drink dan 2-3 bidons water inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie

Grudgie

NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:36:
[...]

Ja dat doe ik inderdaad, in de ochtenden evt met koffie. Ik zweet (tijdens trainen) overigens wel bizar veel, drink dan 2-3 bidons water inmiddels.
Zelf gebruik ik dit in het water https://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nutrition/sports-drops

Echt fijn spul. Soms word ik wel eens flauw van alleen water drinken, dan is dit wel een fijne toevoeging. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_ivyk
Vanavond ga ik voor het eerst naar de sportschool. Ik moet hier wel eerst gekeurd worden door een dokter (dat is blijkbaar normaal in Italie). Ik heb ervoor gekozen om StrongLifts 5x5 te gaan volgen. Eerst goed de techniek onder de knie krijgen en dan gewicht toevoegen.

Ook ben ik bij gaan houden wat ik eet met MyFitnessPal. Ik heb gisteren volledig ingevuld en ik kwam uit op 1700 kcal... Ik heb die dag dus gewoon te weinig gegeten. Ik ga kijken hoe ik dit aan kan pakken. Waarschijnlijk door meer maaltijden te verspreiden over de dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

*O* Jawel het is zover. Ik heb eindelijk mijn crosslifting set besteld. Heerlijk thuis squatten, deadliften, bankdrukken,, incline benchpress, decline benchpress, cleanen, snatchen, etc,etc. Ik heb 207,5kg aan gewichten besteld. 180kg aan bumperplates, 7,5kg kleine plates. en de 20kg elite bison bar. Squat stands en een opklapbare bank die ook als incline/decline bench kan gebruiken. kan max 250kg aan dus dat zit wel goed. Ik ben 90kg en bank 145kg. Kan dus nog 15kg omhoog.

Van het weekend mijn demontabele lifting platform maken. Ik heb ruimte in de schuur vrijgemaakt van 2,2mx2,4m. ik ga het uitvoeren als een opklapbare wand. als het regent train ik binnen. dan hoef ik alleen de fietsen buiten te zetten en de vloer naar beneden te klappen. En als het goed weer is verplaats ik het platform naar buiten. Binnen zal jerken en snatchen niet gaan helaas. En strict press moet seated.

En ik ga mijn zoon die onlangs 15 is geworden leren hoe hij moet squatten, deadliften en bankdrukken.Dat was eigenlijk de doorslag gaf voor de aanschaf.Ik heb het van mijn moeder geleerd en ik ga het nu aan mijn zoon leren. Ook mooi om te bonden. En het is nu al een sterke kerel, vooral in de benen, en langer dan mij maar dat is niet moeilijk met 1.77m. Ik moest de olijfboom, 2m hoog) verplaatsen en hij ging me helpen. man hij deadlifte die boom samen met mij gewoon omhoog met prima vorm. rechte rug en uit de benen. denk dat de boom 200kg weegt met pot.

Ik train bij crossfit bink36 en het bevalt me wel daar. maar als ik soms even een half uurtje moet squatten heb ik geen zin om 25 min heen en 25 terug te fietsen. En ik mag daar en nergens anders mijn zoon instrueren. De eigenaar begrijpt dat mijn kennis voldoende is maar dan moet je dat uitleggen aan andere leden. En ik vertrouw maar weinig mensen toe met het coachen van mijn zoon. Het gaat de eerste jaar voornamelijk om de vorm en we blijven weg van zo 1 rep max'en.

Heb veel gezocht. begon met Eleiko. daar was ik snel van genezen. toen gekeken naar Rogue. Dat was al betaalbaarder maar nog pittig. Crossmax vindt ik de prijs/kwaliteit niet zo. Toen kwam ik deze duitse fabrikant tegen. https://www.simpleproducts.de Die ook nog eens gratis verzend naar Nederland. Ik had net voor bestellen een meevaller. 6% korting op alles basis artikelen. had t bijna gemist op de fontpage.
bij en heel vreemd maar de Elite bison bar los en de bumperplate set los was goedkoper dan de bar met bumperplates als set. de elite bison bar was afgeprijsd maar niet in de set.

Als de set binnen is begin meteen met Smolov. Ik kijk er nu al naar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8AoXRpbTo8zpt3aVeZZwX4pj/full.png

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gaaf @Zuluman :) Mooie set! En tof om dat met je zoon te gaan doen _/-\o_

Ben zelf overigens van de squatstands wel snel overgestapt op een squatrack ivm alleen trainen en toch bang een keer niet terug te komen. Er zijn ook wall mounted safety pin / cage oplossingen volgens mij, misschien is dat ooit voor je beperkte ruimte een oplossing om dat toch te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:31:
Gaaf @Zuluman :) Mooie set! En tof om dat met je zoon te gaan doen _/-\o_

Ben zelf overigens van de squatstands wel snel overgestapt op een squatrack ivm alleen trainen en toch bang een keer niet terug te komen. Er zijn ook wall mounted safety pin / cage oplossingen volgens mij, misschien is dat ooit voor je beperkte ruimte een oplossing om dat toch te hebben.
Thanks. ik gebruik nooit een safety pin bij het squatten. Vandaar een platform. Kan ik m gewoon droppen. Deed laatst lowbar sinds een lange tijd op de gym en ik verloor mijn balans met 150kg naar voren. dan is dumpen wat lastiger. je moet dan als het ware eronder uit springen naar achter en even bukken. Ik heb die reflex wel. Dat is iets wat ik mijn zoon ga leren. goed leren dumpen is belangrijk bij squatten.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zuluman schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:41:
[...]

Thanks. ik gebruik nooit een safety pin bij het squatten. Vandaar een platform. Kan ik m gewoon droppen. Deed laatst lowbar sinds een lange tijd op de gym en ik verloor mijn balans met 150kg naar voren. dan is dumpen wat lastiger. je moet dan als het ware eronder uit springen naar achter en even bukken. Ik heb die reflex wel. Dat is iets wat ik mijn zoon ga leren. goed leren dumpen is belangrijk bij squatten.
Ah, dat kan ik op zolder sowieso niet doen, vandaar dat ik een squatcage op maat heb laten maken (bij http://powercage.nl/ btw) en daar in squat (en bench, pullups, etc). Heb ook geen ruimte voor een olympic bar qua breedte.. dus tis soort van behelpen maar kan toch tot ff 200kg squatten op m'n eigen zolderkamertje :+ Heb nog nooit een gewicht neergegooid/gedumpt, ook niet in de gym :X

Maargoed, desalwelteplus tof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:45:
[...]

Ah, dat kan ik op zolder sowieso niet doen, vandaar dat ik een squatcage op maat heb laten maken (bij http://powercage.nl/ btw) en daar in squat (en bench, pullups, etc). Heb ook geen ruimte voor een olympic bar qua breedte.. dus tis soort van behelpen maar kan toch tot ff 200kg squatten op m'n eigen zolderkamertje :+ Heb nog nooit een gewicht neergegooid/gedumpt, ook niet in de gym :X

Maargoed, desalwelteplus tof :)
Dat zou ik idd ook niet doen. Ook met een betonnenvloer niet. Dat kan ie wel hebben maar denk niet dat je buren of huisgenoten dan blij zijn. Dreunt aardig door op beton een 200kg squat. Al zit ik daar (nog) niet aan. Door vaker te squatten moet dat wel lukken. Laatst met Candito 150kgx10 gedaan. Smolov zal het wel omhoog krikken.ik kwam al die jaren niet verder omdat ik maar 2x per week train.

Mijn schuur heeft een betonnen vloer en staat vrij van de woning. twijfel wel of ik aan de onderkant van het platform ook paardestalmatten doe als extra demping. Heb al een mooi stuk multiplex van 1200x2000x25mm dik als middenstuk. Ga wellicht een logo erop maken. Zal wel anders liften dan op de gym. Daar hebben ze geen platforms. Alles is soft. niet ideaal voor oly liften. ook niet voor deadliften en squatten eigenlijk. ik ga ook voorzieningen maken op het platform voor bands, wat houten lifting bloks, etc,etc. Ik ben ook op zoek naar een grote regenton/wijnvat zodat ik een ijsbad kan nemen na trainen.

Ik zit er oook aan te denken een schuin dak op de schuur te maken. Dat mag volgens het bestemmingsplan. nokhoogte 4,5M. Dan kan ik jerken en snatchen en heb ik wat meer ruimte voor opslag. En dan kan ik de sportfietsen in nok hijsen. tja de tuin is eignelijk te klein voor wat ik wil. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Grudgie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:37:
Zelf gebruik ik dit in het water https://xxlnutrition.com/nl/nld/xxl-nutrition/sports-drops

Echt fijn spul. Soms word ik wel eens flauw van alleen water drinken, dan is dit wel een fijne toevoeging. :)
Ja dan wordt het gewoon limonade, niet zo handig als je IF wilt doen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Zuluman haha, nou ik woon vrijstaand, dus maak me om de buren geen zorgen, maar meer om de integriteit van de vloer. Overigens squat ik ook geen 200kg hoor, tijdje terug rond de 150kg, maar doe nu 5 x 5 en zit dan op 115kg en rustig in de opbouw.

En tekort ruimte hebben we altijd :+

@Gonadan er is een aardige discussie over of zoetstof je insuline response/reactie triggert, maar ik begrijp dat dit in principe niet zo is (al blijft het zo: liever niet). Ik drink bijv een zoetje in m'n koffie en doe dat tijdens m'n IF 'vasten'-periode ook. Verder vind ik de afgelopen weken water drinken geen probleem, heb namelijk best veel dorst en dan is water gewoon lekker :)

Overigens na 4 weken nog steeds going strong. Ben 4 kg gewicht kwijt, maar qua kracht gaat het gestaag vooruit. Vp meet ik te kort om serieus iets over te roepen. Heb wel een weegschaal met handvat besteld om vp/spiermassa te meten maar ik vrees dat die nog steeds even onbetrouwbaar zijn en weer terug mag.

[ Voor 54% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-09-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@NiGeLaToR er zit gewoon suiker in dat spul hoor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sir_ivyk
Nou ik heb dinsdag en donderdag Workout A en B gedaan van StrongLifts 5x5. Wat voelde dat goed zeg! Ik kan niet wachten tot ik weer mag gaan sporten

Ik ben begonnen op niveau nul. Squat, bench press en overhead press op 20kg. Barbell row op 30kg. Deadlift op 40kg. Ook ben ik meer gaan eten en hou het vbij met MyFitnessPal. Ik zit nu rond de 3000 kcal per dag. Volgens de trainer daar zagen mijn technieken er goed uit.

Iedereen bedankt voor de tips!
Pagina: 1 ... 6 ... 124 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.