Waarom zeg ik dat 16 uur vasten van eiwit niet optimaal is voor leane, gevorderde lifters
die maximaal spierbehoud willen hebben in de cut?
-Diverse studies laten zien dat het spreiden van de eiwitten over de dag tot hogere 24h spier proteine synthese leidt.
-Spieropbouw
en spierbehoud wordt bepaald door het verschil tussen spier proteine synthese en afbraak.
-Studies laten zien dat als mensen een grote hoeveelheid eiwitten in 1 maaltijd eten er een
relatief kleiner gedeelte wordt gebruikt voor spier protein synthese en een groter gedeelte wordt geoxideerd en tot urea wordt afgebroken.
- De universiteit van Maastricht heeft lifters in hun lab gemeten tijdens de nacht. De lifters hadden 's avonds getraind en voldoende eiwitten gegeten. Toch was de spier proteïne balans op een gegegeven moment tijdens de nacht negatief. Negatieve balans betekent in deze context dat er kleine hoeveelheden spier werden verloren, maar dat kan men alleen meten met technieken die nauwkeurig genoeg zijn (niet DEXA bijvoorbeeld).
Wat betekent nu dit alles: als je ~12 uur niet hebt gegeten kun je er vanuit gaan dat je spier proteine afbraak op dat moment hoger is dan je spier proteine synthese.
Zou het nu optimaler zijn om bijvoorbeeld 10 gram EAA te nemen of niet?
Stel je neemt 10 gram EAA. De spier proteine synthese wordt maximaal gestimuleerd en de spier proteine afbraak wordt maximaal onderdrukt. Je komt dus uit op een hogere 24h MPS. Lijkt me logisch dat het nemen van 10 gram EAA na 12 uur vasten optimaler is voor spierbehoud dan het niet nemen.
Zijn er ook voordelen aan vasten? Jazeker, voor sommige mensen maakt vasten het makkelijker om aan hun kcal tekort te komen.
Niks van dit alles neemt weg dat IF prima kan werken voor veel mensen, het is voor sommigen alleen niet 100% optimaal voor het maximaliseren van spierbehoud.
Alle punten hierboven zijn trouwens persoonlijk bevestigd door eiwitonderzoeker Jorn Trommelen.
Een ieder die wetenschappelijke studies heeft die hiertegen in gaan mag ze posten

En als iemand referenties nodig heeft voor mijn claims hierboven hoor ik het graag.
FireFoz schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:36:
[...]
Met helemaal tot onderin (zoals ik train) wellicht dus wel anders. Je stand van je bekken heeft ook veel te maken met welke spieren je traint en die is als je helemaal diep gaat natuurlijk wel heel anders dan bij parallel.
Zou best kunnen inderdaad.
Nu ik er nog eens zo over zit te denken.... eigenlijk is dat wel vreemd. Want bij leg extension doe je naar mijn weten vrijwel alleen maar je quadriceps, en bij leg curl vrijwel alleen maar je hamstrings. Eigenlijk train je die spieren dan dus maar 10 sets (5+5) als je er bij zou squatten, toch?
Ik weet niet zeker of Brad de squats meetelt als volume voor de quads. Ik vermoed van niet.
[
Voor 15% gewijzigd door
Philflow op 28-08-2018 16:22
]