Grudgie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:21:
Hier weer een kleine update.
1 Januari: 65.0 kg
2 Januari: 64.5 kg
3 Januari: 63.7 kg
4 Januari: 64.1 kg
5 Januari: 63.5 kg
6 Januari: 62.9 kg
7 Januari: 63.1 kg
Nemen jullie ook supplementen? Zo ja welke.
Gebruik al jaren whey en creatine maar sinds een aantal maanden een multi vitamine, Vitamine D3 en Omega 3. En moet zeggen dat ik dat toch wel merk. Ben niet meer moe aan het einde van een werkdag. Meestal begon ik aan het einde van mijn werkdag enorm in te kakken maar dat heb ik al weken niet meer.
Wat eten jullie zoal op een dag? Volgen jullie bepaald schema of op gevoel?
Ik begin in de ochtend uit bed 06:30 met een glas water. Dan in de eerste pauze 10:30 drink ik 4 bakken thee. Lunch pauze rond 12:30 of 13:00 eet ik 4 meergranen/volkoren brood met kalkoenfilet met een banaan met 4 bakken thee. De middag pauze rond 15:00 een banaan met 4 bakken thee. Avond eten is vaak vlees of vis met groente en wat er bij. Kan zoete aardappel frites zijn of rijst met kip boontjes ofzo. En dan rond uur of 20:30 bak kwark met een appel en/of stuk 85% chocola en drink ik savonds nog veel thee. Ik drink veel thee over de hele dag

.
Ik heb eigenlijk de week als volgt ingedeeld:
• elke dag hetzelfde ontbijt. Standaard.
• elke week alle lunches hetzelfde (maar wel elke 2-3 dagen verschillend)
• elke dag een andere avondmaaltijd (maakt mijn vriendin en plant ze de week vooruit).
Op die manier kan ik MFP eigenlijk elke week heel snel alles vooruitplannen. Ik weet standaard wat mijn ontbijt en lunch is, hoef alleen nog maar uit haar eigen dagboek het avondeten erbij te kopiëren en daarna weet ik nog wat ik 'over' heb qua calorieën voor extraatjes/tussendoortjes. Dat is vaak in de vorm van protein bar, of een extra boterham met iets zoet, een proteïn chocoladpuddinkje 's avonds, een beef bar, stuk fruit, etc etc.
Hoe ziet bijv afgelopen week eruit:
Elk ontbijt: proteine kwark met bosbessen, aardbeien en lekkere mueslitopping + een cappuccino:
Lunches ma + wo: 2 paninibroodjes uit de oven met kipkerriedijfilet met gebakken uitjes

Vaak aangevuld met een boterham met zoet beleg (verschillend assorti van allerlei chocopasta's, stroopwafelsmaak, maltersersmaak, maar ook bebogeen, appelkaneelstroop, etc)
Lunch di: 2 tortillawraps met forelfilet en groenten + gekookt ei, ook vaak aangevuld met boterham met zoet.
lunch do + vr: Zelfde als lunch disndag, alleen met gerookte zalm ipv forelfilet
lunch za + zo: tijgerbol met 4 gebakken eieren, kalkoenspekjes en een beetje kaas en tomaat. Ook vaak weer aangevuld met de beruchte boterham met zoet.
Avondeten ma: rijst, garnalen en lekkere groenten
Avondeten di: soort ovenschotel met aardappels, tartaar, groenten, lekker sausje erbij
Avondeten wo: rijst met kalkoenspekreepjes en veel groenten
Avondeten do: een soort pestokip-wrap taart met groenten
Avondeten vr: mijn sentimentele aardappel/vlees/groentefavoriet die ze speciaal voor mij wel eens maakt, dit is echt mijn jeugd-lievelingseten

spinazie a l creme, aardappels met gehakt (tartaar dan wel in dit geval)
Avondeten za: rijst met kip en lekkere groenten;
Avondeten zo: 'Kipsalon' een lekkere gezonde(re) versie van kapsalon

een stuk minder calorieën maar qua smaak redelijk in de buurt en lekker
Totaal heb ik elke dag tussen de 2100 en 2300 kcal ongeveer (bij 1.92m, rond de 80kg). Ben al een tijdje aan het cutten, ik zit nu eigenlijk te twijfelen wanneer ik weer moet bulken. Ik ben nu zo'n beetje 2 jaar stabiel met enkele kleine swings (ik kom van 125 kg vandaan, toen ben ik met behulp van PT teruggegaan rond de 82, toen wilde hij eigenlijk langzaam gaan bulken. Ben ik ermee gekapt ivm persoonlijke omstandigheden, ben ik een beetje teruggegained naar 92 kg ivm verhuizing, niet meer trainen, minder letten op eten.
Dat uiteindelijk weer terug naar de 82 gekregen, weer een klein beetje richting de 86 gegaan, sindsdien weer netjes gecut en ik zit nu zelfs onder de 80. Vetpercentage schommelt zo'n beetje rond de 14% volgens mijn weegschaal (dus niet echt heel betrouwbaar, I know), maar het eet- en trainpatroon gaat me eigenlijk goed af dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik mijn buikje met laatste stuk vet (helaas ook overtollig vel) nog iets meer weg zou kunnen cutten...(
recente foto) vandaar dat ik misschien toch nog even met dit schema doorga want het gaat me makkelijk af.
Eiwitten probeer ik tussen de 144 en 160 gram te houden (dus min 1.8 gram per kg lichaamsgewicht), dat haal ik eigenlijk elke dag wel.
Dit schema zorgt bij mij voor veel structuur, ik vind het ook niet saai zo, genoeg afwisseling. Mijn vriendin kan lekker koken, zij doet zelf WW en haalt daar leuke recepten vandaan (zoals de kipsalon-variant). We proberen heel bewust door de week heen goed af te wisselen met elke keer weer verschillende soorten vlees, vis, maar ook groenten en de bronnen van koolhydraten (ene keer rijst, dan weer pasta, dan weer aardappels, risotto, bulger, couscous enz enz).
Ook qua portionering is dit voor mij het fijnst. Licht ontbijt, zware lunch, middelmatig dinder. Zo kom ik het best de dag door. 's avonds net genoeg zodat ik geen honger heb maar ook geen opgeblazen gevoel. Zware lunch heb ik wel echt nodig overdags. Ook omdat ik meestal laat in de middag, voor het avondeten train (neem ik vaak nog even een protein bar oid van tevoren).