Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
True, vandaar dat ik al zei persoonlijke voorkeurHackus schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:28:
[...]
Yup, ook wel eens belt geleend van ander. Ik zeg ook niet dat het zgn klik systeen niet goed is, jij geeft aan dat 2 pin gesp niet fijn is/vind.
Je ziet een enkeling wel eens op een wedstrijd met zo’n 2 pins riem.
Je moet gewoon elke ochtend wegen, naakt, na het plassen, en dit bijhouden in een App. Als je iOS hebt is Happy Scale de perfecte kandidaat. Er zijn al legio onderzoeken geweest naar afvallen, en dagelijks wegen werkt altijd beter dan af en toe. Persoonlijke voorkeur speelt uiteraard ook een rol. Verder, als je echt serieus wat gewicht kwijt wilt, ga eens twee weken elke hap eten en drinken wegen die je binnenkrijgt. Is even irritant, maar je leert er enorm veel van, en daarmee kom je eenvoudig tot vaste maaltijden (iig ontbijt & lunch) die je zonder nadenken naar binnen kan schuiven.VinnyAMS schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:05:
Ik probeer me elke twee weken op zondag ochtend te wegen.
Dat was wel weer even schrikken 121,9 schoon aan de haak.
Meteen dezelfde middag een rondje gaan fiesten. Nog een hele weg te gaan voordat ik mijn streefgewicht bereik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
joepP schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:38:
[...]
Je moet gewoon elke ochtend wegen, naakt, na het plassen, en dit bijhouden in een App. Als je iOS hebt is Happy Scale de perfecte kandidaat. Er zijn al legio onderzoeken geweest naar afvallen, en dagelijks wegen werkt altijd beter dan af en toe. Persoonlijke voorkeur speelt uiteraard ook een rol. Verder, als je echt serieus wat gewicht kwijt wilt, ga eens twee weken elke hap eten en drinken wegen die je binnenkrijgt. Is even irritant, maar je leert er enorm veel van, en daarmee kom je eenvoudig tot vaste maaltijden (iig ontbijt & lunch) die je zonder nadenken naar binnen kan schuiven.
A) goed voor algehele gezondheid en alle metabolische processen in je lichaam, alsmede je long en hartfunctie
C) (minst belangrijke) -> wat extra kcal verbruikdoor de inspanning
Kun je alles bij elkaar ook wat meer eten en toch blijven afvallen, waardoor het makkelijker vol te houden is.
En yes - spieropbouw gaat moeilijker zijn, maar dat zal in kcal deficit überhaupt je doel niet zijn lijkt me.
Stap 1 is in rustige stappen naar de 110 toe te werken en dan de 100. Zodra je rond de 95 weegt zou ik pas toewerken naar meer spiermassa.
Zelfs in een kcal tekort kan je spieren opbouwen. Zolang je maar genoeg eiwitten tot je neemt.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:44:
Als je 25kg wilt verliezen is (IMO) het goed om naast de weightlifting ook cardio te doen.
A) goed voor algehele gezondheid en alle metabolische processen in je lichaam, alsmede je long en hartfunctie
je metabolisme gaat omhoog in rust (meer kcal verbruik) -> zeker met HIIT
C) (minst belangrijke) -> wat extra kcal verbruikdoor de inspanning
Kun je alles bij elkaar ook wat meer eten en toch blijven afvallen, waardoor het makkelijker vol te houden is.
En yes - spieropbouw gaat moeilijker zijn, maar dat zal in kcal deficit überhaupt je doel niet zijn lijkt me.
Stap 1 is in rustige stappen naar de 110 toe te werken en dan de 100. Zodra je rond de 95 weegt zou ik pas toewerken naar meer spiermassa.
Greg Doucette heeft daar ook aantal interessante videos over gemaakt.
Ja mee eens, vetverlies zou ik ook echt prio1 maken als je 20kg kwijt kan. Je gaat je dan al een stuk beter voelen.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:44:
Zou het overigens gewoon op steady state cardio houden. Hiit wordt overschat, of dat afterburn effect iig.
[ Voor 5% gewijzigd door Vuvuzela op 21-12-2020 13:10 ]
I served in a company of heroes.
Nu las ik laatst ergens een onderzoek, vraag me niet waar, dat HIIT juist effectiever is voor vetverbranding dan steady state cardio. Niks te doen met het afterburn effect overigens.Vuvuzela schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:09:
[...]
Ja mee eens, vetverlies zou ik ook echt prio1 maken als je 20kg kwijt kan. Je gaat je dan al een stuk beter voelen.
Zou het overigens gewoon op steady state cardio houden. Hiit wordt overschat, of dat afterburn effect iig.
Enige voordeel is dat HIIT niet zo lang duurt
Voor de ervaren sporters onder ons
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Verwijderd
Ik doe regelmatig HIIT lessen in de gym en na een half uur ben je gesloopt. Totaal anders dan gewoon cardio, ook veel leuker qua afwisseling en dat het niet in je eentje is.Hackus schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:24:
HiiT is ook niet aan te raden voor onervaren sporters, of als je nooit eerder HiiT hebt gedaan.
[YouTube: Brutal HIIT Ladder Workout - 20 Minute HIIT Workout at Home]
Je hebt wel een enorm droge video uitgekozen zeg
Hier een betere
In mijn ervaring / kennis kan dit a) alleen als je beginner bent (beginner gains ftw, je lichaam past zich hoe dan ook aan) of b) als je mega goed bent met je timing, macro's, training, recovery.Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:59:
[...]
Zelfs in een kcal tekort kan je spieren opbouwen. Zolang je maar genoeg eiwitten tot je neemt.
Greg Doucette heeft daar ook aantal interessante videos over gemaakt.
[YouTube: How is Muscle Built??? Can it be Done in a Caloric Deficit???]
[YouTube: Gain Muscle WITHOUT BULKING!!! Is a Calorie Surplus Needed?]
[YouTube: BULKING & CUTTING vs. "Main-Gaining" - Best Way To Maximize Long Term Muscle Growth]
In een kcal deficit extra spiermassa aanmaken is niet onmogelijk, maar wel zeer moeilijk (tenzij je een beginner bent). Dat zou ik dus niet aanraden voor een intermediate lifter.
c) on gear bentRequiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:29:
[...]
In mijn ervaring / kennis kan dit a) alleen als je beginner bent (beginner gains ftw, je lichaam past zich hoe dan ook aan) of b) als je mega goed bent met je timing, macro's, training, recovery.
In een kcal deficit extra spiermassa aanmaken is niet onmogelijk, maar wel zeer moeilijk (tenzij je een beginner bent). Dat zou ik dus niet aanraden voor een intermediate lifter.
Heb je de YT filmpjes bekeken?Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:29:
[...]
In mijn ervaring / kennis kan dit a) alleen als je beginner bent (beginner gains ftw, je lichaam past zich hoe dan ook aan) of b) als je mega goed bent met je timing, macro's, training, recovery.
Want daarin zegt hij eigenlijk dat bulken erg weinig zin heeft. Want als je tijdje lang gaat bulken kom je vet en spier aan. Als je dan weer gaat cutten om het vet kwijt te raken raak je ook weer spiermassa kwijt.
Hij zegt dat je dan beter kan gaan cutten en daarna op maintenance kan gaan zitten. Zo ga je ook gewoon spiermassa aanmaken en hoef je niet steeds te cutten en te bulken en weer cutten etc.
Het voordeel van HIIT is dat het je veel minder tijd kostVuvuzela schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:09:
[...]
Ja mee eens, vetverlies zou ik ook echt prio1 maken als je 20kg kwijt kan. Je gaat je dan al een stuk beter voelen.
Bij duursporters geldt de vuistregel 90% low intensity en 10% high intensity. Daarmee bouw je een evenwichtig aeroob en aneaeroob systeem op. Om aan die 90% low intensity te komen moet je een flink volume draaien. Die 10% high intensity kun je, praktisch gezien, makkelijker halen. Dit zorgt voor een sterker anaeroob / hoog aeroob systeem (dit is nooit zwart wit, je gebruikt in beide situaties altijd beetje beide systemen).
De impact van HIIT is hoger op je metabolisme in algemene zin, je leert je lichaam om efficienter toegang te krijgen tot carbs.
Ik ken het concept en de voorstanders, maar ik geloof er niet op deze manier - eigen ervaring, dus N=1. Maar ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke studies bij niet beginners die dit onderbouwen.Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:32:
[...]
Heb je de YT filmpjes bekeken?
Want daarin zegt hij eigenlijk dat bulken erg weinig zin heeft. Want als je tijdje lang gaat bulken kom je vet en spier aan. Als je dan weer gaat cutten om het vet kwijt te raken raak je ook weer spiermassa kwijt.
Hij zegt dat je dan beter kan gaan cutten en daarna op maintenance kan gaan zitten. Zo ga je ook gewoon spiermassa aanmaken en hoef je niet steeds te cutten en te bulken en weer cutten etc.
2500 gram. Misschien 5 servings uit genomen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik zou gewoon wat minder eten, geen cardio doen, en intensief genoeg krachttraining. Scheelt nog veel meer tijdRequiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:36:
[...]
Het voordeel van HIIT is dat het je veel minder tijd kost. Voor lage steady state progressie moet je lang trainen.
HIIT is zwaar overschat, helemaal als je al aardig fit bent. Je moet er ook nog van herstellen, als je al serieus krachttraining doet zit je al aan je taks. Dan kan je wel 2-3x per week keihard 10 minuten gaan roeien, maar dat zal je herstel alleen maar vertragen. Voor de wat oudere (40+) mensen is herstel de beperkende factor.
Het ligt er denk ik aan wat je doel is. Waarom zou je alleen krachttraining doen als het doel afvallen is?joepP schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:30:
[...]
Ik zou gewoon wat minder eten, geen cardio doen, en intensief genoeg krachttraining. Scheelt nog veel meer tijd
HIIT is zwaar overschat, helemaal als je al aardig fit bent. Je moet er ook nog van herstellen, als je al serieus krachttraining doet zit je al aan je taks. Dan kan je wel 2-3x per week keihard 10 minuten gaan roeien, maar dat zal je herstel alleen maar vertragen. Voor de wat oudere (40+) mensen is herstel de beperkende factor.
Oh en als je dan ineens met riem gaat trainen zorg er dan voor dat je deze niet te hoog/strak hebt zitten.. zoals ik de 1e keer met 180kg DL....

Just my 2 cents
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Dat geeft mark bell ook goed aan. Niet te strak en even vinden wat voor jou lekker zit. Hier trouwens een update video van Alan van vandaag.mydogisgone schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:44:
[...]
Oh en als je dan ineens met riem gaat trainen zorg er dan voor dat je deze niet te hoog/strak hebt zitten.. zoals ik de 1e keer met 180kg DL....Ik had nog niet eerder een riem gebruikt en deze zat eigenlijk net te strak en dat ging prima met 160kg en 140kg. Maar met de 180kg zat hij net over mijn rib heen en die ging door de druk op mijn core net over de rand van de riem.
Ik kan je vertellen dat ik zeker 7 weken heb rondgelopen met een gekneusde rib.
![]()
Just my 2 cents
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Omdat dat veruit het belangrijkst is. Met eten kan je zonder moeite 0.5%-1.0% per week afvallen zonder cardio. Meer is niet handig, dus waarom zou je cardio doen?Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:32:
[...]
Het ligt er denk ik aan wat je doel is. Waarom zou je alleen krachttraining doen als het doel afvallen is?
Waarom is krachttraining veruit het belangrijkste?joepP schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:15:
[...]
Omdat dat veruit het belangrijkst is. Met eten kan je zonder moeite 0.5%-1.0% per week afvallen zonder cardio. Meer is niet handig, dus waarom zou je cardio doen?
Voor afvallen is krachttraining juist niet belangrijk. Voor afvallen an sich is een kcal deficit het belangrijkste. Voor afvallen én spierbehoud is krachttraining belangrijk, dat ben ik met je eens.
Maar wat maakt krachttraining in absolute zin het belangrijkste? Ik bedoel, je zou net zo goed totaal niets kunnen doen, op de bank zitten de hele dag en voor een kcal deficit zorgen met je voeding om af te vallen, toch?
Om cardio dan weer weg te zetten als onnodig is ook niet waar. Je moet gewoon kiezen wat het beste bij je past. De één eet liever minder, de volgende gaat los op kracht en een ander houdt cardio in de natuur veel langer vol dan kracht en heeft daar baat bij.
Het beste is gewoon een combinatie die je makkelijk vol kunt houden, liefst wel met een component kracht erin.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ligt eraan waar je vandaan komt en waar je heen wilt. Cardio is sowieso goed voor iedereen, en je hoeft ook niet per se kilometers te gaan hardlopen.joepP schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:15:
[...]
Omdat dat veruit het belangrijkst is. Met eten kan je zonder moeite 0.5%-1.0% per week afvallen zonder cardio. Meer is niet handig, dus waarom zou je cardio doen?
Als je als couchpotato besluit fit te worden en dan alleen krachttraining gaat doen want dat wordt aangeraden en dan ook nog eens 5x5.. dan bouw je echt amper conditie op.
Wat bedoel je met 'langer doorwerkt'? Als in, het effect van krachttraining is 'langer' dan het effect van cardio?Gonadan schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:17:
Omdat krachttraining langer door werkt dan cardio, da's een redelijke basis hier.
Om cardio dan weer weg te zetten als onnodig is ook niet waar. Je moet gewoon kiezen wat het beste bij je past. De één eet liever minder, de volgende gaat los op kracht en een ander houdt cardio in de natuur veel langer vol dan kracht en heeft daar baat bij.
Het beste is gewoon een combinatie die je makkelijk vol kunt houden, liefst wel met een component kracht erin.
Ik probeer gewoon even de logica te volgen van dit standpunt
Krachttraining is ongelofelijk belangrijk als je verantwoord wilt afvallen omdat je anders spiermassa verliest. Je lichaam zal bij een calorisch tekort niet alleen je vet aanspreken, maar ook je spieren. Als je je daar niet tegen beschermt door krachttraining te doen eindig je wellicht dun, maar ook zwak. Met een lager metabolisme omdat je spiermassa kwijt bent, waardoor je na een terugval nog dikker wordt dan voorheen, en ook nog eens zwakker.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:33:
[...]
Waarom is krachttraining veruit het belangrijkste?
Voor afvallen is krachttraining juist niet belangrijk. Voor afvallen an sich is een kcal deficit het belangrijkste. Voor afvallen én spierbehoud is krachttraining belangrijk, dat ben ik met je eens.
Maar wat maakt krachttraining in absolute zin het belangrijkste? Ik bedoel, je zou net zo goed totaal niets kunnen doen, op de bank zitten de hele dag en voor een kcal deficit zorgen met je voeding om af te vallen, toch?
Cardio is een leuke toevoeging, en als je het fijn vindt moet je het vooral doen, maar je kan prima zonder als je fatsoenlijk intensief krachttraining doet. Met alleen 5x5 op laag gewicht (want beginner) en lange rustpauzes (dus lage hartslag) lijkt cardio me wel een prima toevoeging. Ook omdat je qua herstel het dan prima aankan. Als je fitter bent ligt dat wel anders.
Ik rende jarenlang 3x per week hard, heb zelfs een marathon gedaan, 10km in 43:30, flink afgezien. Nu heb ik een jaar (!!!) niet gerend door blessures, maar als ik mezelf test op de ergometer ben ik net zo fit als ooit (2km in 7:11). Ben met 81kg ook wat lichter. Je begrijpt dat ik "nogal" wat twijfels heb over het nut van cardio
Correct me if i’m wrong maar, bij krachttraining is je lichaam langer bezig met het herstellen. In feite is krachttraining namelijk scheurtjes maken in spieren waardoor er meer spier terug groeit!Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:41:
[...]
Wat bedoel je met 'langer doorwerkt'? Als in, het effect van krachttraining is 'langer' dan het effect van cardio?
Ik probeer gewoon even de logica te volgen van dit standpunt.
In the end we only regret the chances we didn't take
Dan zijn we het eens, krachttraining is belangrijk om spiermassa te behouden bij een kcal deficit.joepP schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:52:
[...]
Krachttraining is ongelofelijk belangrijk als je verantwoord wilt afvallen omdat je anders spiermassa verliest. Je lichaam zal bij een calorisch tekort niet alleen je vet aanspreken, maar ook je spieren. Als je je daar niet tegen beschermt door krachttraining te doen eindig je wellicht dun, maar ook zwak. Met een lager metabolisme omdat je spiermassa kwijt bent, waardoor je na een terugval nog dikker wordt dan voorheen, en ook nog eens zwakker.
Cardio is een leuke toevoeging, en als je het fijn vindt moet je het vooral doen, maar je kan prima zonder als je fatsoenlijk intensief krachttraining doet. Met alleen 5x5 op laag gewicht (want beginner) en lange rustpauzes (dus lage hartslag) lijkt cardio me wel een prima toevoeging. Ook omdat je qua herstel het dan prima aankan. Als je fitter bent ligt dat wel anders.
Ik rende jarenlang 3x per week hard, heb zelfs een marathon gedaan, 10km in 43:30, flink afgezien. Nu heb ik een jaar (!!!) niet gerend door blessures, maar als ik mezelf test op de ergometer ben ik net zo fit als ooit (2km in 7:11). Ben met 81kg ook wat lichter. Je begrijpt dat ik "nogal" wat twijfels heb over het nut van cardio
Ik denk dat kracht niet de enige parameter is voor duurzame gezondheid, maar dat een goed werkend cardiovasculair systeem daar een minstens even belangrijke parameter is. Zo is bijv Eddy Hall ook tegenwoordig een stuk meer bezig met cardio dan vroeger (toen hij echt alleen kracht deed en meerdere gezondheidsproblemen had - extreem voorbeeld, maar you get my point).
Dat jij nu nog 2km even hard kan roeien zegt - imo - niet per se iets over je cardio: 2km roeien is nog redelijk deel anaeroob -> dat is het energysysteem dat jij precies traint met zware kracht sets. Ik zou je wel eens willen uitdagen om weer 10km hard te lopen (aerobe inspanning). Ik zou het knap vinden als je onder de 50min komt nu
Als je geen spiermassa wilt opbouwen, is het imo juist een mooi moment om je cardio basis op te bouwen, het interfereert immers meer met spieropbouw. Meer krachttraining bij een kcal deficit gaat je ook niet meer brengen namelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zit op het spoor van een duurzaam gezond levenGonadan schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:07:
Dat hangt ook maar weer van je doelen af. Jij zit meer op het spoor van duursport maar dat interesseert velen hier weinig. En cardio basis verder opkrikken gaat dan weinig toevoegen, tenzij je überhaupt geen noemenswaardige basis hebt.
Krachttraining is daar een zeer belangrijk element van. Maar er wordt wat in tunnelvisie gedacht af en toe.
De verbranding blijft na krachttraining langer hoog. Daarnaast is hoe meer spiermassa je behoudt ook hoe meer je in rust verbrandt.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:41:
Wat bedoel je met 'langer doorwerkt'? Als in, het effect van krachttraining is 'langer' dan het effect van cardio?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is jouw interpretatie, vergeet niet in welk topic je zit.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:08:
[...]
Ik zit op het spoor van een duurzaam gezond leven.
Krachttraining is daar een zeer belangrijk element van. Maar er wordt wat in tunnelvisie gedacht af en toe.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het ging volgens mij om het doel van @VinnyAMS om 25 kg af te vallen. Betekent dat je dan alleen met krachttraining adviezen kan komen als de vraag in het krachttraining topic gesteld wordt?Gonadan schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:13:
[...]
Dat is jouw interpretatie, vergeet niet in welk topic je zit.
Nogal flauw, ik zou zeggen lees nog eens door wat ik geschreven heb. Je doet mee nu behoorlijk tekort.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:19:
[...]
Het ging volgens mij om het doel van @VinnyAMS om 25 kg af te vallen. Betekent dat je dan alleen met krachttraining adviezen kan komen als de vraag in het krachttraining topic gesteld wordt?
Er zijn meerdere wegen naar Rome maar de nadruk zal hier altijd op krachtsport liggen. In de ogen van iedereen hier een onmisbaar onderdeel. Als je dan stelt dat kracht niet belangrijk is ga je hier weinig medestanders vinden.
Overigens heb ik een keer twintig in twee etappes verloren en dat was hoofdzakelijk goed eten in combinatie met kracht.
Cardio was er wel bij, maar puur voor de basis conditie.
[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 21-12-2020 19:27 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook weer een lekker training in de tuin gedaan.
:strip_exif()/f/image/44VndEvASTN22nmukAg3p58n.jpg?f=fotoalbum_large)
Het voordeel van meer spiermassa is dat je lichaam in rust meer calorieën nodig heeft, dat ga je met cardio niet snel voor elkaar krijgen. Hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft hoe makkelijker het is om onder onderhoud te eten.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:41:
[...]
Maar je kan prima na je krachttraining nog een cardio sessie plannen. Alleen als je moet kiezen tussen kracht of cardio zou ik voor kracht kiezen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Lijkt mij een prima insteek hoor.VinnyAMS schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:48:
Het doel is inderdaad afvallen. Ik heb zelf al aardig wat YT video's en boeken gelezen, dat ikzelf geloof dat het allebei(cardio/krachttraining)in een gezonde leefstijf past en helpt bij het halen van mijn doel. De één zegt dat alleen krachttraining genoeg is, maar ik wil gewoon ook een goede basisconditie hebben en ik denk dat bijvoorbeeld 5km in een bepaalde tijd kunnen lopen een goede indicatie is. Ik weet ik dat dit niet het gezonde leefstijl topic is, maar er best forumleden in reageren die van veel dingen verstand hebben en goeie tips kunnen geven. Bedankt daarvoor.
Ook weer een lekker training in de tuin gedaan.
[Afbeelding]
Had je deze al gevonden?
Tweakers Weight Loss Challenge part 24
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zie ik ook zeker zo - alleen met een kcal deficit ga je (in meeste omstandigheden) niet meer spiermassa opbouwen. Qua relevantie voor je doel is het belangrijkste om het volume van krachttraining te doen waarbij je je spiermassa behoudt. Meer volume / intensiteit dan deze hoeveelheid biedt je geen voordeel imo - en dat is exact de tijd die je kunt steken in andere dingen.Tsurany schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:56:
[...]
Het voordeel van meer spiermassa is dat je lichaam in rust meer calorieën nodig heeft, dat ga je met cardio niet snel voor elkaar krijgen. Hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft hoe makkelijker het is om onder onderhoud te eten.
Maar je kan prima na je krachttraining nog een cardio sessie plannen. Alleen als je moet kiezen tussen kracht of cardio zou ik voor kracht kiezen.
Als je echter bijvoorbeeld 75 kg weegt en je doel is om op 70 kg te komen, dan kan ik me prima voorstellen dat je eerst focused op meer spiermassa en pas daarna voor een kcal deficit gaat (wat ook weer makkelijker is omdat je dan hoger rust metabolisme hebt).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker als beginner kan je prima met een caloric deficit alsnog meer spiermassa opbouwen, je moet alleen goed op je voeding letten. Helpt ook als je natuurlijke een aardige voorraad hebt opgebouwd aan vet dat verbrand kan worden.Requiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:01:
[...]
Dat zie ik ook zeker zo - alleen met een kcal deficit ga je (in meeste omstandigheden) niet meer spiermassa opbouwen. Qua relevantie voor je doel is het belangrijkste om het volume van krachttraining te doen waarbij je je spiermassa behoudt. Meer volume / intensiteit dan deze hoeveelheid biedt je geen voordeel imo - en dat is exact de tijd die je kunt steken in andere dingen.
Als je echter bijvoorbeeld 75 kg weegt en je doel is om op 70 kg te komen, dan kan ik me prima voorstellen dat je eerst focused op meer spiermassa en pas daarna voor een kcal deficit gaat (wat ook weer makkelijker is omdat je dan hoger rust metabolisme hebt).
Deze snippit somt het goed op denk ik:
/f/image/zUOUfVYHU2xXZnx94N2DBaqS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 21-12-2020 20:12 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Mijn ervaring is dat als amateur het geen hol uit maakt. Vasten kan het makkelijker maken om je aan het eetpatroon te houden, maar als je genoeg discipline hebt gaat elk systeem voor je werken. Dan komt het gewoon neer op calorieën in vs. uit en goed blijven trainen.
Misschien dat je verschil merkt als je echt alles al perfect doet, maar voor mij was de foutmarge daar al te groot voor (dat geldt in mijn optiek voor de meeste amateurs).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk niet dat ik 10km in 50 minuten zal redden, maar 5km in 25 zal prima moeten lukken. Of mijn linkerknie daarna nog buigbaar is de komende maand betwijfel ik, dus ik ga het niet testenRequiem19 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:01:
[...]
Dan zijn we het eens, krachttraining is belangrijk om spiermassa te behouden bij een kcal deficit.
Dat jij nu nog 2km even hard kan roeien zegt - imo - niet per se iets over je cardio: 2km roeien is nog redelijk deel anaeroob -> dat is het energysysteem dat jij precies traint met zware kracht sets. Ik zou je wel eens willen uitdagen om weer 10km hard te lopen (aerobe inspanning). Ik zou het knap vinden als je onder de 50min komt nu.
Qua spiergroei in een deficit, ik ben net een paar kilo afgevallen, en mijn lifts zijn gewoon vooruit gegaan. Voeding was wel perfect in orde, en heb ook gewoon hard getraind. Het zal vast wat lastiger zijn, maar als je genoeg proteine binnenkrijgt, goed traint en 500kcal onder je onderhoud eet kan je echt wel vooruit gaan. Behalve als je al dicht tegen je max aanzit natuurlijk, maar dat geldt niet voor zoveel mensen. Je kan full on nocebo gaan (tegenovergestelde van placebo), en al zuchtend denken dat je zeker achteruit gaat, of je doet gewoon je fucking best en wordt sterker
Denk dat je beter in dit topic kan blijven. Cutten hoort ook bij krachttraining. En met alle respect die TWLC is een rare plek. Er worden goede adviezen gepost maar dat lijkt gericht aan dovemansoren. Heb vooral het idee dat mensen daar posten omdat ze moeten maar eigenlijk zelden ook gemotiveerd zijn om iets te veranderen. Dit topic is totaal anders, mensen komen hier omdat ze dat willen.Gonadan schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:57:
[...]
Lijkt mij een prima insteek hoor.
Had je deze al gevonden?
Tweakers Weight Loss Challenge part 24
Ik kan dit onderschrijven, hoe sommigen daar het aanpakken kan ik zo niet achterstaan. Nou goed, dat hoeft niet uit te maken, iedereen mag het natuurlijk op zn eigen manier doen en meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb ook zeker niet alle wijsheid in pacht. Waarschijnlijk vinden sommigen me daar ook maar een betweter die zich overal tegenaan bemoeit.Vuvuzela schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:20:
[...]
Denk dat je beter in dit topic kan blijven. Cutten hoort ook bij krachttraining. En met alle respect die TWLC is een rare plek. Er worden goede adviezen gepost maar dat lijkt gericht aan dovemansoren. Heb vooral het idee dat mensen daar posten omdat ze moeten maar eigenlijk zelden ook gemotiveerd zijn om iets te veranderen. Dit topic is totaal anders, mensen komen hier omdat ze dat willen.
Maar heb het idee dat (misschien ook mede daarom?) advies tegen dovemansoren gericht is. Ook wel genoeg welwillenden natuurlijk maar het is vooral een gewicht-meldtopic met een vals gevoel van ‘accountability’, terwijl het echt zoveel meer zou kunnen zijn imo.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Verwijderd
Ik doe daar mee om het goed voor mezelf bij te houden en ook een doel met een limiet te hebben. Verder ga ik daar niet posten over krachttraining enzo. Het gros is daar totaal niet mee bezig of aan toe. Eerder om maar van de bank af te komen.Vuvuzela schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:20:
[...]
Denk dat je beter in dit topic kan blijven. Cutten hoort ook bij krachttraining. En met alle respect die TWLC is een rare plek. Er worden goede adviezen gepost maar dat lijkt gericht aan dovemansoren. Heb vooral het idee dat mensen daar posten omdat ze moeten maar eigenlijk zelden ook gemotiveerd zijn om iets te veranderen. Dit topic is totaal anders, mensen komen hier omdat ze dat willen.
Het probleem is sowieso niet het sporten bij mij; ik ga gerust 10 keer per week (HIIT, ringen, groepslessen) maar de discipline qua eten. Hoe anderen het doen boeit mij ook niet echt. Dat topic is dus puur voor mij om het bij te houden.
Ik ben wel van mening dat de hele cardiodiscussie weg mag blijven; daar zijn denk ik de wielren- en hardlooptopics meer voor geschikt.
Beetje cardio is prima zodat je niet dood valt na de trap oplopen of een 10 minuten rennen, maar niemand zit hier te wachten op het fysiek van een marathonloper.
Ik wilde echter wel de keuze geven. Want 'gewoon afvallen' is vaak inderdaad een heel andere insteek en mentaliteit dan 'cutten' of andere technieken die langs komen.
99 van de 100 keer heeft moeite met afvallen maar één echte oorzaak: slappekutteritis. Maar dat terzijde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou volgens de huisarts vanzelf over moeten gaan. Zo niet, over twee weken terug.
Wordt zo moe van mijn eigen lichaam soms.
Verwijderd
Misschien leuk om te lezen, een pas gepubliceerde studie over langdurig AAS gebruik, verricht onder NL personen voor zover ik weet.
PdeBie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:00:
En na de knie klachten in mijn linkerknie is nu mijn rechter helft aan de beurt. Beklemde zenuw in mijn rechter knie waardoor mijn rechtervoet half verlamd is en continu doof aanvoelt.
Zou volgens de huisarts vanzelf over moeten gaan. Zo niet, over twee weken terug.
Wordt zo moe van mijn eigen lichaam soms.
Hee, ik ken de schrijver, Tjeerd de Zeeuw! Trainde vroeger in dezelfde sportschool, echt een beest, deed temposquats met 200kg, terwijl ie misschien zelf 90kg woog schat ik. Aardige gast trouwens. Denk dat ie wel "een en ander" over AAS weetVerwijderd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:13:
https://blogbird.b-cdn.ne...-_Versie_19_12_20-DEF.pdf
Misschien leuk om te lezen, een pas gepubliceerde studie over langdurig AAS gebruik, verricht onder NL personen voor zover ik weet.
Voordeel van cardio doen is dat je goeie conditie hebt. Je verbrand veel calorieën. Kan dan veel eten als je wil. Je blijft toch makkelijk het hele jaar door droog.
Momenteel doe ik het al een hele tijd niet meer, en na een set merk ik het wel hoor. Daarnaast midden in een bulk, dus het zwaarder worden zonder cardio is ook niet echt de beste combi.
Ooit komt er een dag dat ik me ertoe kan zetten om cardio te gaan doen
En ik vertik het om te hardlopen want dat haat ik intens. Hebben nu wel een loopband staan maar meer dan een af en toe een 20
minuten durende interval-training kan er niet vanaf

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Je moet doen wat je leuk en lekker vindt. Je kan ook stukken fietsen. Soms moet je jezelf er beetje toezetten en wordt het vanzelf een gewoonte en als het een gewoonte wordt kan je steeds meer en meer en wordt je niet eens moe. Zo herstel je ook gewoon goed.
Wel als de (kickboks)gym weer open gaat, ga ik wel weer 2-3 keer per week trainen, dat het a) gewoon supertof is en b) ook nog eens super voor je conditie.
Jij nog tips naar goede instructie video?
Van beginner naar gevorderd?
LuNaTiC schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:03:
Heb al een tijdje geen echte cardio gedaan, want mijn ding is kickboksen en dat kan behalve op de zak thuis niet echt
En ik vertik het om te hardlopen want dat haat ik intens. Hebben nu wel een loopband staan maar meer dan een af en toe een 20
Puur boksen kan ik je niet verder helpen, maar als je wil kickboksen heb ik wel een playlist die ik zelf wel eens opzet:VinnyAMS schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:24:
Heb een bokszak in de tuin hangen.
[...]
YouTube: YouTube
Als je verder kijkt bij Sean Fagan en IronBoy dan heb je ook nog losse techniekvideo’s, die zou ik dan eerst bekijken voor je aan deze sessies begint.
Kan natuurlijk ook zonder als je gewoon ff los wil maar als je meteen waarde hecht om de techniek onder de knie te krijgen kan het geen kwaad
[ Voor 24% gewijzigd door LuNaTiC op 23-12-2020 16:27 ]
Vroeger, toen mensen nog alles van piratebay plukten, was daar een audio van Bas Rutten met combinaties voor op de zak. Hij geeft het tempo aan en welke stoten/kicks. Ik heb hem niet meer, maar wel een aantal keren met plezier gebruikt. Zonder zoiets wordt de zak snel maar wat doen ipv een training.VinnyAMS schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:24:
Heb een bokszak in de tuin hangen.
[...]
Daar noem je ook wel een stuk ellende qua trainingsapparatuur.LuNaTiC schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:03:
Hebben nu wel een loopband staan maar meer dan een af en toe een 20
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het gekke is dat ik liever even een tijdje op dat ding bezig is terwijl ik wat tv kijken dan dat ik buiten ga lopenGonadan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:41:
[...]
Daar noem je ook wel een stuk ellende qua trainingsapparatuur.

Haha dan kan je waarschijnlijk net zo goed gaan wandelen.LuNaTiC schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:51:
Het gekke is dat ik liever even een tijdje op dat ding bezig is terwijl ik wat tv kijken dan dat ik buiten ga lopen![]()
Zeiss Distagon 21 f/2.8
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Waarom? Ik heb een loopband en zeker tijdens de coronacrisis ben ik er erg blij mee. Het houdt me fit.Gonadan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:41:
[...]
Daar noem je ook wel een stuk ellende qua trainingsapparatuur.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik doe ook even een week of twee wat rustiger aan, de kids zijn thuis, en ik wil ook wat meer in de vakantiemodus zitten. Doe wel mijn trainingen, maar dan op 1/3e van het gebruikelijke volume, wel de normale intensiteit. Behalve squatten, dat piept en kraakt de laatste weken wat...Zuluman schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:25:
Nu heb ik alle trainings apparatuur die je maar kan wensen in een lockdown maar ik sindsdien maar 1x getraind. verleden week woensdag om precies te zijn. ik heb er even geen zin in. het is vakantie en ik ben lekker aan het niksen. wel elke dag 45-55 minuten stevig gewandeld met de vrouw. tussen de 4 en 5 km per keer.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Het is aan mijn lichaam te zien dat ik sport en ik voel me geestelijk ook sterker. Wat wel opvalt is dat mijn buik dikker wordt. Ik heb een buikje gekregen, lijkt het. Ondanks dat ik ook merk dat ik meer buikspieren heb.
Wat kan ik hier aan doen? Ik let inmiddels goed op voeding. Zou het de leeftijd zijn (dus toeval) of wellicht iets getriggerd door CrossFit of het sporten?
Hier had uw reclame kunnen staan.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 09:50
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Als iemand wilt gaan gebruiken doe dan de moeite jezelf goed in te lezen in de materie, het zijn namelijk medicijnen die je over gedoseerd gaat gebruiken ten behoeve van cosmetische doeleinden.
Hier op GoT gaan we het er niet over hebben, maar mocht je het per se willen gebruiken lees je dan goed in (zie bijvoorbeeld links naar andere fora) en vraag advies aan mensen met ervaring.
Educate yourself before you medicate yourself!
Wat betekent 'goed op voeding letten' voor jou?Eiríkr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:15:
Ik ben dit jaar op 36-jarige leeftijd voor het eerst in mijn leven gaan sporten (CrossFit) en het bevalt uitstekend. Inmiddels sport ik 2x per week en ik ben nog altijd zeer gemotiveerd.
Het is aan mijn lichaam te zien dat ik sport en ik voel me geestelijk ook sterker. Wat wel opvalt is dat mijn buik dikker wordt. Ik heb een buikje gekregen, lijkt het. Ondanks dat ik ook merk dat ik meer buikspieren heb.
Wat kan ik hier aan doen? Ik let inmiddels goed op voeding. Zou het de leeftijd zijn (dus toeval) of wellicht iets getriggerd door CrossFit of het sporten?
Alleen nog maar in het weekend alcohol en ook dan geen escalaties meer. Minder suikers. Semi-gezond eten (HelloFresh). Fruit. Minder koffie. Misschien nog niet voldoende...Requiem19 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:21:
[...]
Wat betekent 'goed op voeding letten' voor jou?
Moeilijk om er vanaf zo'n afstand wat over te zeggen, maar als eerste reactie:Eiríkr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:23:
[...]
Alleen nog maar in het weekend alcohol en ook dan geen escalaties meer. Minder suikers. Semi-gezond eten (HelloFresh). Fruit. Minder koffie. Misschien nog niet voldoende...
Optie 1: meer buikspieren waardoor je vet wat meer naar voren komt. Optisch meer buik
Optie 2: je eet boven onderhoud (meer kcal dan je verbruikt), waardoor je naast spiermassa ook vet massa er gratis bij gekregen hebt.
Je kunt prima met een super gezond eetpatroon meer kcal binnenkrijgen dan je verbruikt. Je zult eerst meer in de voeding moeten duiken. Hoeveel kcal heb je nodig per dag. Zijn veel methodes voor: https://happyhealthy.nl/hoeveel-calorieen-per-dag/
Daarna zul je eens moeten bekijken hoeveel je binnenkrijgt per dag. Volgende stap is kijken naar je eiwitinname, verhouding eiwitten/carbs/vet etc etc.
Als je het simpel wilt houden zou je eerst eens een weekje of twee kunnen kijken of wellicht net even iets minder eten per dag een effect heeft. Als je het echt belangrijk vindt, moet je er induiken
Goed advies, ik ga aan de slag!Requiem19 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:31:
[...]
Moeilijk om er vanaf zo'n afstand wat over te zeggen, maar als eerste reactie:
Optie 1: meer buikspieren waardoor je vet wat meer naar voren komt. Optisch meer buik
Optie 2: je eet boven onderhoud (meer kcal dan je verbruikt), waardoor je naast spiermassa ook vet massa er gratis bij gekregen hebt.
Je kunt prima met een super gezond eetpatroon meer kcal binnenkrijgen dan je verbruikt. Je zult eerst meer in de voeding moeten duiken. Hoeveel kcal heb je nodig per dag. Zijn veel methodes voor: https://happyhealthy.nl/hoeveel-calorieen-per-dag/
Daarna zul je eens moeten bekijken hoeveel je binnenkrijgt per dag. Volgende stap is kijken naar je eiwitinname, verhouding eiwitten/carbs/vet etc etc.
Als je het simpel wilt houden zou je eerst eens een weekje of twee kunnen kijken of wellicht net even iets minder eten per dag een effect heeft. Als je het echt belangrijk vindt, moet je er induiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Omdat ik het vreselijke dingen vind.Salvatron schreef op donderdag 24 december 2020 @ 02:30:
Waarom? Ik heb een loopband en zeker tijdens de coronacrisis ben ik er erg blij mee. Het houdt me fit.
Ze maken herrie, de beweging is onnatuurlijk en ze nodigen uit tot doelloos hobbelen waarbij de intensiteit vooral Netflix niet in de weg mag staan.
Ik heb er zelf ook veel aan gehad hoor, met name aan de variabele helling bij revalidatie.
Op honderd meter van mijn huis begint echter een natuurgebied dus als ik wil rennen of lopen weet ik wel waar mijn voorkeur ligt.
Niets meer dan een persoonlijke mening dus, voordat het weer een hele discussie wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lopen heeft een relatief hoog risico op blessures gelet op de belasting, zeker als je het niet voorzichtig opbouwt en je schoeisel niet in orde is. Maar als je het als 'snel wandelen' gebruikt is het wellicht nog wel binnen de marges qua risico.
Qua belasting van gewichten heb je gelijk, maar waarom ga je gelijk van worst case uit?Requiem19 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:06:
Voor de gemiddelde krachtsporter die niet veel aan cardio doet is fietsen / roeien doorgaans een iets betere keuze imo.
Lopen heeft een relatief hoog risico op blessures gelet op de belasting, zeker als je het niet voorzichtig opbouwt en je schoeisel niet in orde is. Maar als je het als 'snel wandelen' gebruikt is het wellicht nog wel binnen de marges qua risico.
Voordeel van lopen is wel dat je geen apparatuur nodig hebt en je veel meer lichaam gebruikt dan bij fietsen. Cardio is voor mij meer dan puur calorieën verbranden, in dat laatste geval kan je ze net zo goed niet innemen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik loop zelf ook, maar heb wel al eens 6 maanden peesontsteking gehad in mn enkels ook wel wat lichte knieproblemen. Vooral makkelijk op te lopen als je een OK basisconditie hebt en je qua cardio makkelijk 5-10km kunt rennen, maar je pezen en gewrichten die belasting totaal nog niet gewend zijn.Gonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:14:
[...]
Qua belasting van gewichten heb je gelijk, maar waarom ga je gelijk van worst case uit?
Voordeel van lopen is wel dat je geen apparatuur nodig hebt en je veel meer lichaam gebruikt dan bij fietsen. Cardio is voor mij meer dan puur calorieën verbranden, in dat laatste geval kan je ze net zo goed niet innemen.
Dit effect wordt nog versterkt als je zwaarder bent (en er lezen aantal mensen mee met hoger gewicht). Dan zou ik zelf eerder beginnen met fietsen - kun je ook makkelijker doen op een geschikte intensiteit als je niet fit bent.
Dat ben ik niet met je eens. Zolang je je maar bewust bent van de risico's is er geen enkele reden om ze te vermijden. Je moet het alleen wel met verstand doen en zeker niet door gaan als je klachten krijgt.Requiem19 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:16:
Ik loop zelf ook, maar heb wel al eens 6 maanden peesontsteking gehad in mn enkels ook wel wat lichte knieproblemen. Vooral makkelijk op te lopen als je een OK basisconditie hebt en je qua cardio makkelijk 5-10km kunt rennen, maar je pezen en gewrichten die belasting totaal nog niet gewend zijn.
Dit effect wordt nog versterkt als je zwaarder bent (en er lezen aantal mensen mee met hoger gewicht). Dan zou ik zelf eerder beginnen met fietsen - kun je ook makkelijker doen op een geschikte intensiteit als je niet fit bent.
Datzelfde geldt namelijk ook voor heel veel oefeningen in de krachtsport. Die ontlopen we toch ook niet omdat er risico op blessures is bij verkeerd uitvoeren of te snel starten?
Waarbij CrossFit, waar je bij mijn weten juist fan van bent, met name een manier is die uitnodigt tot blessures als je verkeerde instructies krijgt.
Zelf heb ik helaas ook veel ervaring met wat je noemt, gewicht, knieën, etc. Maak de juiste keuzes en dat hoeft je niet te beperken.
Maar blijf wel naar je lichaam luisteren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet sporten is het best denk ikVerwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:36:
Zwemmen is toch het beste voor je gewrichten?
Ik ben zelf ook ooit begonnen met hardlopen, vervolgens een blessure aan mijn heup opgelopen waar ik na 5 jaar nog steeds last van heb.. Fysio, ziekenhuis, cortisonen spuit erin niks lijkt te helpen.
Waarom? Hier zijn we voor gebouwd. Gradueel belasten binnen de grenzen van wat een individu aankan.
Waarom wordt zwemmen genoemd? Omdat er een algehele neerwaartse trend te zien is van een algehele samenleving die steeds minder belastbaar wordt door inactiviteit.
De norm van onze belastbaarheid als samenleving is enorm afgenomen.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
En daar wringt de schoen juist voor beginnende sporters (voor wie dit advies imo geldt) -> die kennen hun lichaam nog niet goed en weten ook niet welke signalen 'normaal' zijn en welke signalen een teken zijn dat je te ver gaat.Gonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:26:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Zolang je je maar bewust bent van de risico's is er geen enkele reden om ze te vermijden. Je moet het alleen wel met verstand doen en zeker niet door gaan als je klachten krijgt.
Datzelfde geldt namelijk ook voor heel veel oefeningen in de krachtsport. Die ontlopen we toch ook niet omdat er risico op blessures is bij verkeerd uitvoeren of te snel starten?
Waarbij CrossFit, waar je bij mijn weten juist fan van bent, met name een manier is die uitnodigt tot blessures als je verkeerde instructies krijgt.
Zelf heb ik helaas ook veel ervaring met wat je noemt, gewicht, knieën, etc. Maak de juiste keuzes en dat hoeft je niet te beperken.
Maar blijf wel naar je lichaam luisteren.
Daarom is Crossfit met slechte begeleiding dus imo wellicht wel erger dan niet sporten, omdat je kans loopt op behoorlijk serieuze blessures.
Voor beginnende krachtsporters en voor mensen met overgewicht zou mijn advies nog steeds zijn: eerst fietsen of roeien en pas na enige tijd hardlopen (wandelen is something else obviously).
Maar je kan hier prima anders over denken uiteraard.
Dan zou je dus nooit kunnen gaan hardlopen. Want een gevorderde krachtsporter heeft nog steeds geen ervaring met hardlopen en de mogelijke valkuilen daarvan. Hardlopen ontlopen gaat je op geen enkele manier beter voorbereiden op hardlopen.
Ik kan je advies echt niet plaatsen, het neigt echt naar rubbertegelgeneuzel. Tenzij je denkt aan SBS Obese en die laten hardlopen, maar daar hebben we andere topics voor.
Wellicht kom ik wat fel over, maar ik heb veel moeite met het comfortzone risico waarin men snel stapt. Er zijn al genoeg excuses om eens niet aan te beginnen zonder dat we hypothetische risico's gaan gebruiken als extra belemmering.
Met de juiste investering qua kennis opdoen of begeleiding kan je het meeste gewoon aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het vreemde is dat ik toch last van mijn knieën krijg ook al jog ik al zo'n 15 jaar geregeld. Ik zou toch verwachten dat mijn knieën inmiddels gewend zijn, maar nee, gek genoeg niet.Tatsu schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:44:
Het beste voor je gewrichten is krachttraining met als doel langdurige gezondheid in combinatie met cardio zoals wandelen en hardlopen.
Waarom? Hier zijn we voor gebouwd. Gradueel belasten binnen de grenzen van wat een individu aankan.
Waarom wordt zwemmen genoemd? Omdat er een algehele neerwaartse trend te zien is van een algehele samenleving die steeds minder belastbaar wordt door inactiviteit.
De norm van onze belastbaarheid als samenleving is enorm afgenomen.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Oef, daar zitten wat serieuze blessures tussen als ik het zo zieJohan Bogle schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:21:
Ok, nog eentje dan: YouTube: What is CROSSFIT ?

Overigens zie ik 90% Olympic Weightlifting fails, maar dat is kennelijk precies hetzelfde als Crossfit volgens veel mensen
Naja, ik vind dat niet vreemd. Dat ben jij die mij vertelt dat jouw lichaam dat niet aankan, wat mij dan weer vertelt dat jij stelselmatig over je grenzen gaat met hardlopen.Salvatron schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:29:
[...]
Het vreemde is dat ik toch last van mijn knieën krijg ook al jog ik al zo'n 15 jaar geregeld. Ik zou toch verwachten dat mijn knieën inmiddels gewend zijn, maar nee, gek genoeg niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je bent altijd fel als je het niet met iemand eens bent, dus dat ben ik wel gewend.Gonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:26:
@Requiem19
Dan zou je dus nooit kunnen gaan hardlopen. Want een gevorderde krachtsporter heeft nog steeds geen ervaring met hardlopen en de mogelijke valkuilen daarvan. Hardlopen ontlopen gaat je op geen enkele manier beter voorbereiden op hardlopen.
Ik kan je advies echt niet plaatsen, het neigt echt naar rubbertegelgeneuzel. Tenzij je denkt aan SBS Obese en die laten hardlopen, maar daar hebben we andere topics voor.
Wellicht kom ik wat fel over, maar ik heb veel moeite met het comfortzone risico waarin men snel stapt. Er zijn al genoeg excuses om eens niet aan te beginnen zonder dat we hypothetische risico's gaan gebruiken als extra belemmering.
Met de juiste investering qua kennis opdoen of begeleiding kan je het meeste gewoon aan.
Ik zie het niet als een comfortzone waar je in blijft, ik zie het als het voor jou meest verstandige bewegingspatroon op het juiste moment.
Zo is een veel voorkomende blessure bij hardlopen de jumpers knee door overbelasting van een pees aan de onderzijde van je knie. Deze pees train je ook bij fietsen, maar dan op een veel lagere intensiteit (je landt er namelijk niet elke stap op met je hele lichaamsgewicht).
Ik zie het nadeel ook niet van eerst fietsen / roeien en een paar maanden later voorzichtig gaan hardlopen. Welk nadeel zie jij dan hiervoor? Wellicht is het voor sommige mensen te voorzichtig, aan de andere kant @salvatron laat zien dat zelfs na 15 jaar het moeilijk is om de signalen van je lichaam juist te herkennen.
Het was juist jouw eigen redenatie dat het een risico is als iemand met al een basisconditie ineens gaat hardlopen. Dus waarom komt jouw advies daar nu alsnog op uit?
En laten we n=1 met bepaalde historie aub niet als argumenten gaan gebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En laten we ook niet zulke dingen zeggen, want een schema volgen is absoluut geen garantie voor het voorkomen van blessures.Gonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:41:
Het voegt niets toe, hooguit extra kosten voor een fiets. Die pees krijg je ook geen last van als je gewoon netjes een beginners schema volgt.
Het was juist jouw eigen redenatie dat het een risico is als iemand met al een basisconditie ineens gaat hardlopen. Dus waarom komt jouw advies daar nu alsnog op uit?
En laten we n=1 met bepaalde historie aub niet als argumenten gaan gebruiken.
Maar om het wat objectiever te maken dan N=1, hardlopen is feitelijk een blessuregevoelige sport in z'n algemeenheid. Dit zijn de top 3 sporten qua blessure aantallen: veldvoetbal, hardlopen en fitness.
Aantal per
1.000 sporturen
Veldvoetbal
7,3
Hardlopen
6,3
Fitness
1,8
https://www.veiligheid.nl...Sportblessures%202018.pdf
Vooral voor fitness geldt dat het grote aantal blessures veelal wordt veroorzaakt door het grote aantal uren dat aan fitness wordt gedaan. Fitness kent daardoor in het algemeen een relatief klein risico op het oplopen van een blessure. Binnen de top drie van sporttakken met een groot aantal blessures was fitness in 2018 de minst risicovolle sport, met 1,8 blessures per 1.000 uur fitness (tabel 2). Veldvoetbal en hardlopen kennen een grotere kans op een blessure dan gemiddeld tijdens het sporten, met 7,3 respectievelijk 6,3 per 1.000 uur in 2018, tegenover 3,4 voor sport als totaal.
Maar goed, zullen we het hier maar bij laten? Want nu gaat de afslag echt wel bij krachtsport vandaan.
Hier willen we graag grenzen verleggen in plaats van ze ontlopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://jelmerdeboer.nl/hardlopen/
beetje controversieel figuur heb ik begrepen. Moet het ook allemaal met een dikke knipoog lezen, maar het is vermakelijk en heeft bijna altijd wel een punt / kern van waarheid te pakken.
Maar inderdaad misschien verder bij laten, belangrijkste is iets wat je doet wat je leuk vindt en dan is het helemaal mooi meegenomen als je dat dan dus vol kan houden en dat je er profijt van hebt (voor jouw persoonlijke doel, op welke manier dan ook).
Prima om het hierbij te laten, maar als je ergens op ingaat zou het je sieren om in het vervolg niet rubbertegelgeneuzel te noemen.Gonadan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:57:
Fitness is op een apparaat gedachteloos maar een tv staren een langzaam je ROM door gaan.
Maar goed, zullen we het hier maar bij laten? Want nu gaat de afslag echt wel bij krachtsport vandaan.
Hier willen we graag grenzen verleggen in plaats van ze ontlopen.
Prima om fel te zijn op iets, maar laten we het op de inhoud houden.
Nah, dat weet ik zo niet. Vertel eens waarom? In mijn ogen is HIIT voor ervaren en onervaren sporters, want je kan dit opbouwen door een uurtje met lage gewichten te trainen voor de onervaren en een dag rust nemen. Ik raad het vooral af om alleen maar cardio te doen als je mager bent. Dus meteen beginnen met HIIT opbouwen en goed eten is een beter idee als je spieren wil.Hackus schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:24:
HiiT is ook niet aan te raden voor onervaren sporters, of als je nooit eerder HiiT hebt gedaan.
[YouTube: Brutal HIIT Ladder Workout - 20 Minute HIIT Workout at Home]
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.