Nergens last van?Tincahunter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:20:
Ik heb alleen squats gedaan, 3 setjes van 5 reps box squat, 3 setjes van 5 reps normale back squat met wat lichter gewicht en 3 setjes van 5 reps pauze squat met nog wat lichter gewicht. Alles vrij licht.
Het is minder maar tijden het squaten had ik nergens last van. Alleen in specifieke houdingen heb ik nog wat last. Als ik op de rug lig en mij benen op wil tillen is het nog wat gevoelig dan is het net of iemand met een mes tussen een wervel port.
Hahahaha mooie nuance van gevoelig.Tincahunter schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:42:
[...]
Het is minder maar tijden het squaten had ik nergens last van. Alleen in specifieke houdingen heb ik nog wat last. Als ik op de rug lig en mij benen op wil tillen is het nog wat gevoelig dan is het net of iemand met een mes tussen een wervel port.
Als je nog wat last hebt, in welke houding dan ook, zou ik nog ff lichter blijven trainen totdat je het met niks meer voelt.
Het is echt zo'n korte plaatselijke pijn scheut. Ik blijf indd ook wat lichter trainen zo lang ik last heb. Maar zoals vandaag voel het weer meer los en ik heb geen stekend gevoel meer.
Beter houden bij het 'rekken en strekken' oefeningen waar je ook meteen voelt wanneer de trigger komt.Leroy1909 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:43:
[...]
Hahahaha mooie nuance van gevoelig.
Als je nog wat last hebt, in welke houding dan ook, zou ik nog ff lichter blijven trainen totdat je het met niks meer voelt.
Ik heb nu geen pijn meer, zodra ik een lichte steek voel, kap ik al.
Ik heb destijds weken dit soort oefeningen gedaan via een app met rugoefeningen, dit hielp mij wel.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Vandaag rug biceps getraind. Wel de BOR gedaan maar shrugs laat ik even want dat is zo'n houding die nu niet lekker aanvoelt, zelfde geldt voor reardelt row en standing ez bar curl. Bij BOR sta ik zo vast als een huis bij die andere oefeningen zit er altijd een lichte beweging in of te veel druk op de rug vanaf een bepaal hoek.
Dagen niets doen zit er voor mij niet in nu ik pas weer ben begonnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Tincahunter op 02-12-2020 16:40 ]
iets door de knieën zakken, bij oa BB curl. zwm cheatenTincahunter schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:39:
Vandaag rug biceps getraind. Wel de BOR gedaan maar shrugs laat ik even want dat is zo'n houding die nu niet lekker aanvoelt, zelfde geldt voor reardelt row en standing ez bar curl. Bij BOR sta ik zo vast als een huis bij die andere oefeningen zit er altijd een lichte beweging in of te veel druk op de rug vanaf een bepaal hoek.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
@Hackus
Ik probeer curls zo strikt mogelijk te doen maar het lijf gaat wel wat heen en weer of ik moet tegen een muur gaan staan maar dat vind ik niet erg prettig. Ik doe curl sowieso nooit zwaar met weinig herhaling. Dat gooien heeft geen nut dan voel ik mijn biceps niet eens. Ze moeten gaan branden. Maar dat geldt voor alle isolatie oefeningen.
Ik probeer curls zo strikt mogelijk te doen maar het lijf gaat wel wat heen en weer of ik moet tegen een muur gaan staan maar dat vind ik niet erg prettig. Ik doe curl sowieso nooit zwaar met weinig herhaling. Dat gooien heeft geen nut dan voel ik mijn biceps niet eens. Ze moeten gaan branden. Maar dat geldt voor alle isolatie oefeningen.
Beperk je dan tot Scott Curl 😉Tincahunter schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:33:
@Hackus
zwm = Zo Weinig Mogelijk
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Verwijderd
Beetje random misschien maar het valt me op dat veel mensen in de sportschool altijd dezelfde kleren aanhebben. En dan niet met meerdere dagen ertussen, maar echt twee dagen achter elkaar. Vooral vrouwen lijken hier last van te hebben.
als je een beetje ritme in je was thuis hebt, en zeker met kinderen, ben je wel vaker aan het wassen dan één keer per week.
ik heb gelukkig wel meerdere setjes sportkleren, en onbewust pak ik als de kans zich voordoet toch een afwisselend setje, terwijl de voorgaande alweer vers gewassen en gedroogd in de kast ligt
ik heb gelukkig wel meerdere setjes sportkleren, en onbewust pak ik als de kans zich voordoet toch een afwisselend setje, terwijl de voorgaande alweer vers gewassen en gedroogd in de kast ligt
Bij mij zit meer sportkleding in de was dan andere bovenkleding. Ik denk dat veel mensen wel meerdere dezelfde sets hebben, niet? Ik koop altijd een paar shirts / broeken als ik nieuwe nodig heb
Shorts doe ik vaker wel 2x mee, hoodie ook nog wel als die niet nat is geworden, die draag ik altijd naar de gym toe en met warming up/eerste oef, tanktops gaan altijd de was in na de training.
Trainingbroek en hoody om de week weer fris onderkleding elke dag fris. Ik train in een koude schuur dus zweet ook niet zo heel veel.
Trainingsbroek gaat eens per twee a drie weken in de was, waarom kan je daar niet 15 keer in trainen? Shirt draag ik niet #thuglife.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik doe naast krachtsport ook bootcamp en daarbij zweet je veel meer, dus puur uit gewoonte na het sporten alles in de was gooien.
Een trainingsbroek doordrenkt in balzweet is testosteron verhogend.Tsurany schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:38:
Trainingsbroek gaat eens per twee a drie weken in de was, waarom kan je daar niet 15 keer in trainen? Shirt draag ik niet #thuglife.
Ik verwissel om de trainingsdag mijn kleding, ik train buiten.
Gedeeltelijk, hehe. Niet behandelend en neem na dit jaar er compleet afscheid van. Mijn praktijk hou ik wel aan met twee fysio's.Hackus schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:21:
@Tatsu is toch Fysiotherapeut, of zit ik compleet verkeerd ?
@Tincahunter Mooi om te horen dat het beter met je rug gaat.
[ Voor 33% gewijzigd door Tatsu op 03-12-2020 14:44 ]
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Elke training schoon goed. Gooi dat direct in de wasmachine op 30gr, kort programma. Joggingbroek en Hoody
draag ik alleen om naar gym te gaan(ben er dit hele jaar met corona nog niet geweest) train thuis, deels buiten
onder carport, deels binnen in schuur met deur open(oud ijzer). draag een thermo-shirt als het koud is tot ik opgewarmd ben. Daarna korte broek en t-shirt. Bij mijn Fysio(kameraad), train ik met 2-3 binnen, en is er verder niemand.
draag ik alleen om naar gym te gaan(ben er dit hele jaar met corona nog niet geweest) train thuis, deels buiten
onder carport, deels binnen in schuur met deur open(oud ijzer). draag een thermo-shirt als het koud is tot ik opgewarmd ben. Daarna korte broek en t-shirt. Bij mijn Fysio(kameraad), train ik met 2-3 binnen, en is er verder niemand.
Ik train ook wel 2 soms zelfs 3 keer in het zelfde shirt. Trainingsbroek gaat wel langer mee. Deels omdat ik niet echt zweet. Deels omdat ik ook wel makkelijk ben. Lig regelmatig hele week in het bos wegens mijn werk bij defensie. Dus vind kleding niet zo snel vies i guess.
In the end we only regret the chances we didn't take
Daar wordt kleding dan ook vaak als modeaccessoire uitgezocht, kunnen ze zomaar meerdere setjes van hebben. Aangenomen dat ze niet zweten.Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:33:
Beetje random misschien maar het valt me op dat veel mensen in de sportschool altijd dezelfde kleren aanhebben. En dan niet met meerdere dagen ertussen, maar echt twee dagen achter elkaar. Vooral vrouwen lijken hier last van te hebben.
Dat verbaast mij sowieso, hoeveel mensen kunnen trainen zonder te zweten. Als ik serieus bezig ga kan je alles uitwringen, dat gaat echt maar één keer mee.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zweet als een otter als ik me een beetje inspan, shirt kan ik dan echt niet nog een keer aan. Broek wel trouwens. Wie niet zweet moet harder trainen
Ligt ook aan de stof.. ik heb een broek van adidas die na 1x al kan ruiken. Dus broeken max 2x, shirts 1x.. m'n shirts zijn redelijk doorweekt na het trainen.
Elke 4 dagen een sportwasje anders ligt het wat lang te fermenteren.
I served in a company of heroes.
Benen gingen weer lekker vandaag maar niet te zwaar nog voor de rug wel wat meer herhalingen.
Backsquat 3x12
RDL 3x12
Goblet squat 3x12
Legextention 3x16
Walking lungs 2x50 meter
Standing calfraise 3x16
Ik had achteraf even geen zin in core vond het wel best zo want na die lungs was ik opgebrand
Backsquat 3x12
RDL 3x12
Goblet squat 3x12
Legextention 3x16
Walking lungs 2x50 meter
Standing calfraise 3x16
Ik had achteraf even geen zin in core vond het wel best zo want na die lungs was ik opgebrand
Als je een pijnscheut(je) voelt dan idd meteen stoppen en naar huis.ByteMe_ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:13:
[...]
Beter houden bij het 'rekken en strekken' oefeningen waar je ook meteen voelt wanneer de trigger komt.
Ik heb nu geen pijn meer, zodra ik een lichte steek voel, kap ik al.
Ik heb destijds weken dit soort oefeningen gedaan via een app met rugoefeningen, dit hielp mij wel.
Ik ben en blijf van mening dat de basis om je rug echt sterker te maken toch bij deadlift ligt, en dan rustig aan zwaarder en zwaarder gaan. Wekenlang lichte oefeningen en/of rek en strek oefeningen zullen veel minder te weeg brengen. Nogmaals, dat is puur mijn mening en ervaring na verschillende pijnscheutjes/blessures te hebben gehad in mn rug.
Zelfs dit jaar nog met warming up met deadlifts. 3 weken later was ik alweer bezig met zware DL’s.
Hopelijk nergens meer last van?Tincahunter schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:24:
Benen gingen weer lekker vandaag maar niet te zwaar nog voor de rug wel wat meer herhalingen.
Backsquat 3x12
RDL 3x12
Goblet squat 3x12
Legextention 3x16
Walking lungs 2x50 meter
Standing calfraise 3x16
Mijn broek ruik je ook. van de eiwit schetenVuvuzela schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:39:
Ligt ook aan de stof.. ik heb een broek van adidas die na 1x al kan ruiken. Dus broeken max 2x, shirts 1x.. m'n shirts zijn redelijk doorweekt na het trainen.
@Leroy1909
Nergens last van . Ik denk dat ik volgende week weer iets meer gewicht gebruik en tot dat de eerste set net tegen failure aan zit
Nergens last van . Ik denk dat ik volgende week weer iets meer gewicht gebruik en tot dat de eerste set net tegen failure aan zit
Strak plan, geen last = 70% de volgende training en dan nog geen last weer 100%. Tijd voor gainzTincahunter schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:38:
@Leroy1909
En het zitvlak van je bureaustoelHackus schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:34:
[...]
Mijn broek ruik je ook. van de eiwit scheten,
Dat is leder, en stoel in de auto ook. Maar het meurt wel vaak in de auto

Stats gaan goed, ik bljjf rond de 82kg, vetmassa is meer dan een 1% gedaald spiermassa iets meer dan 1kg toegenomen, botmassa is ook toegenomen en iets meer water massa. Visceral vet is ook gedaald. Ik gebruik de weegschaal als indicatie en niet voor harde cijfers. Ik weet zo dat ik op de goede weg ben zeg maar. Dit is vergeleken met 2 weken terug. Ik blijf dus ook eten zoals ik nu een paar maand eet en dat lijkt goed te gaan. Over 2 weken ga ik weer wegen.
Edit
Dit motiveert ook om geen alcohol te drinken en minder vaak junkfood in het weekend al was dat al minimaal.
Ik eet overigens ook gewoon lekkere dingen qua smaak en daar door houd ik ook het voedingschema makkelijk vol. Ik eet bvb wel vaak ketjap en af en toe gebakken aardappelen, of mager rundergehakt, kaassaus voor groente, kippebouten en marokkaanse Tajine schotels (vriendin) waar best veel olie en olijven aan te pas komt.
Edit
Dit motiveert ook om geen alcohol te drinken en minder vaak junkfood in het weekend al was dat al minimaal.
Ik eet overigens ook gewoon lekkere dingen qua smaak en daar door houd ik ook het voedingschema makkelijk vol. Ik eet bvb wel vaak ketjap en af en toe gebakken aardappelen, of mager rundergehakt, kaassaus voor groente, kippebouten en marokkaanse Tajine schotels (vriendin) waar best veel olie en olijven aan te pas komt.
[ Voor 38% gewijzigd door Tincahunter op 05-12-2020 11:11 ]
Goed bezig, ik ben zelf over precies een maand jaartje nuchter, dit is ook de grootste stap je gaat zoveel sneller vooruit.Tincahunter schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:02:
Stats gaan goed, ik bljjf rond de 82kg, vetmassa is meer dan een 1% gedaald spiermassa iets meer dan 1kg toegenomen, botmassa is ook toegenomen en iets meer water massa. Visceral vet is ook gedaald. Ik gebruik de weegschaal als indicatie en niet voor harde cijfers. Ik weet zo dat ik op de goede weg ben zeg maar. Dit is vergeleken met 2 weken terug. Ik blijf dus ook eten zoals ik nu een paar maand eet en dat lijkt goed te gaan. Over 2 weken ga ik weer wegen.
Edit
Soms is het zeker belangrijk om wat lekkers te nemen of dit standaard te verwerken in je macro’s. Ik zelf ben lui dus eet altijd het zelfde en dat gaat al heeeel lang goed.
Kerst en oud&nieuw komen eraan. Maar dat heb ik semi getackeld, alleen eerste kerstdag zal wat ongezond zijn. Rest van de dagen vier ik met andere fanatieke sporters.
Lekker eten zorgt ervoor dat je het makkelijker vol kan houden. Door de week, als ik werk, heb ik er totaal geen moeite mee om mn inmiddels 4800kcal weg te werken. Als ik vrij ben zoals deze week dan vind ik dat heel moeilijk, en word er ook meer junk gegeten. In het weekend vind ik het ook lastig om aan een schema te houden. En alcohol komt er elke week wel in. Hetzij door de week een biertje of whiskey op een aantal dagen, of in het weekend een paar biertjes.
Verwijderd
Ik heb voor Sinterklaas een
spoiler:
kg kettlebell gekregen. Wat kan ik met deze bad boy doen?
4
De spier van je pi(n)k trainenVerwijderd schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:04:
Ik heb voor Sinterklaas eenspoiler:kg kettlebell gekregen. Wat kan ik met deze bad boy doen?4
Je hebt m toch wel even flink de waarheid verteld?Johan Bogle schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:50:
Zag laatst wel een gozer goblet squat doen met 8. Never skip legday!
Verwijderd
Je kunt je beter afvragen: wat kun je er niet mee!?Verwijderd schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:04:
Ik heb voor Sinterklaas eenspoiler:kg kettlebell gekregen. Wat kan ik met deze bad boy doen?4
- Deurstopper
- Vleeshamer (serieus een keer gedaan)
- Notenkraker (waarvan wederom akte)
- Hamer
- Gewicht voor drogen of lijmen
- Gewicht voor het oefenen van afstandbedieningcurls/bierspierflex
- Curlijzer zodra het weer flink heeft gevroren
- Vastmaken op een hendel, en je hebt een moker
- Sexy kalender maken met die kettlebell aan je dollo?
Tuurlijk, waarom tijd verspillen aan benen als je ook curls in het squatrack kan doen?kibo schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:23:
[...]
Je hebt m toch wel even flink de waarheid verteld?
Verwijderd
bedankt JakkenVerwijderd schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:25:
[...]
Je kunt je beter afvragen: wat kun je er niet mee!?
- Deurstopper
- Vleeshamer (serieus een keer gedaan)
- Notenkraker (waarvan wederom akte)
- Hamer
- Gewicht voor drogen of lijmen
- Gewicht voor het oefenen van afstandbedieningcurls/bierspierflex
- Curlijzer zodra het weer flink heeft gevroren
- Vastmaken op een hendel, en je hebt een moker
- Sexy kalender maken met die kettlebell aan je dollo?
Eerste sets met de nieuwe halterstang en schijven zijn een feit. Houd de stronglifts 5x5 aan, omdat dat op de gym ook gewoon lekker ging.
Nu merk ik dus dat het powerrack net iets te breed is. Bij mooi weer maar een keer de breedte aanpassen.
Dan even de vorm van de squat. Nog tips? Denk dat ik de squat sowieso wat lichter ga pakken, pak nu 80KG, om meer aan de vorm te werken.
Stang lijkt niet in een rechte lijn naar beneden en omhoog te gaan.
Ook de video van de OHP even bijgevoegd.
Nog even wat verzinnen met die bokszak. Hangt nu een klein beetje in de weg, alleen lastig los te koppelen in mijn eentje.
Nu merk ik dus dat het powerrack net iets te breed is. Bij mooi weer maar een keer de breedte aanpassen.
Dan even de vorm van de squat. Nog tips? Denk dat ik de squat sowieso wat lichter ga pakken, pak nu 80KG, om meer aan de vorm te werken.
Nog even wat verzinnen met die bokszak. Hangt nu een klein beetje in de weg, alleen lastig los te koppelen in mijn eentje.
[ Voor 19% gewijzigd door VinnyAMS op 07-12-2020 10:02 ]
@VinnyAMS wat mij op valt is dat je heel erg naar voren leunt met de squat in de eerste rep waardoor de stang niet alleen verticaal beweegt maar ook horizontaal. Bij de squat is het, zoals ik het geleerd heb, de bedoeling dat de stang enkel verticaal beweegt. Het liefst in een min of meer loodrechte lijn naar beneden.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Deze hele week op een andere kazerne, wat resulteert in een andere sportschool, wat toch altijd weer even wennen is. Oooh en mijn foodprep de hele week koud eten
Je hebt veel beweging in je rug bij de squat, voor zover dit goed te zien is op de video. Je rug gaat van een natuurlijk holle vorm bovenaan tot een bolle vorm onderaan. Hiermee zal je nooit zwaar kunnen gaan squaten zonder je rug wat aan te doen.VinnyAMS schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:00:
Eerste sets met de nieuwe halterstang en schijven zijn een feit. Houd de stronglifts 5x5 aan, omdat dat op de gym ook gewoon lekker ging.
[YouTube: squats]
[YouTube: over head press 30kg]
[ Voor 7% gewijzigd door retoohs op 07-12-2020 21:27 ]
Verwijderd
Wat je squat betreft is het precies het zelfde waar ik altijd tegen aan liep:
Je pakt je bar high-bar op maar doet een low-bar form. I.a.w. ben je bijna een good morning aan het doen.
Kijk deze eens:
YouTube: High Bar Squat vs. Low Bar Squat
@Verwijderd mits je high bar squats doet, lijkt me?
heb ik ook altijd gedaan high/neutral bar ipv low bar. Dat is niet de Rippetoe manier, die is low bar. Echter vind ik high/neutral bar fijner. Het good morning effect kun je wegkrijgen door bijv. naar boven te kijken tijdens het omhoog komen.Verwijderd schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:07:
[...]
Wat je squat betreft is het precies het zelfde waar ik altijd tegen aan liep:
Je pakt je bar high-bar op maar doet een low-bar form. I.a.w. ben je bijna een good morning aan het doen.
Kijk deze eens:
YouTube: High Bar Squat vs. Low Bar Squat
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Verwijderd
Yep, sinds ik high bar ben gaan squatten heb ik nergens meer last van. (op lamme benen de dag er na dan)Salvatron schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:34:
[...]
heb ik ook altijd gedaan high/neutral bar ipv low bar. Dat is niet de Rippetoe manier, die is low bar. Echter vind ik high/neutral bar fijner. Het good morning effect kun je wegkrijgen door bijv. naar boven te kijken tijdens het omhoog komen.
Ik doe ook high/neutral, low vind ik oncomfortabel aan de schouders. Kan wellicht ook komen omdat ik ooit met highbar begonnen ben en gewoon moet oefenen natuurlijk. Volledig rechtop blijven is niet mogelijk als je relatief lange bovenbenen hebt zoals ik, dan val je achterover. Naar boven kijken vind ik geen goede tip, veel mensen trekken dan hun hoofd achterover, en dat is niet handig. Gewoon voor je kijken, of naar een plek op de grond ruim voor je is veiliger wat mij betreft.Salvatron schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:34:
[...]
heb ik ook altijd gedaan high/neutral bar ipv low bar. Dat is niet de Rippetoe manier, die is low bar. Echter vind ik high/neutral bar fijner. Het good morning effect kun je wegkrijgen door bijv. naar boven te kijken tijdens het omhoog komen.
De front-squat is niet voor iedereen weggelegd. Ik kan 'em niet echt goed uitvoeren, door mijn lange bovenbenen kantel ik altijd wat naar voren, waardoor ik heel veel kracht moet gebruiken om de barbell niet af te laten rollen. Dat zorgt ervoor dat ik vooral daar mee bezig ben als de gewichten hoger worden, waardoor de oefening me compleet uitput maar eigenlijk niets doet qua spierstimulatie. De enige manier om dat op de lossen is enorm wijd te gaan staan, maar dat is ook niet echt prettig. Ergo, ik doe dit kutoefening gewoon maar niet
Klinkt alsof je juist je core goed traint - in jouw geval - met de FS
joepP schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:43:
[...]
Naar boven kijken vind ik geen goede tip, veel mensen trekken dan hun hoofd achterover, en dat is niet handig. Gewoon voor je kijken, of naar een plek op de grond ruim voor je is veiliger wat mij betreft.

je wilt inderdaad een vast punt van referentie hebben, om de halter verticaal te laten bewegen, en je nek niet onnodig overstrekken
[ Voor 45% gewijzigd door HyperTrophy op 09-12-2020 09:01 ]
Met de Stronglifts 5x5 heb ik echt moeite met squatten. Ik heb één keer 56kg kunnen doen maar daarna kreeg ik last van mijn onderrug. Teruggegaan naar 50KG en dat ging goed. Progressie gaat langzaam op deze manier. Overigens doe ik elke oefening 2kg erbij i.p.v. 2,5kg
Volgens mij deed ik iets fout in mijn houding, ik let daar nu beter op. Ik merk echt dat ik mijn buikspieren moet aanspannen zodra ik naar beneden ga. Voorheen deed ik dat pas zodra ik omhoog ging.
Overigens ben ik na 40 minuten toch wel klaar met de training. Ik probeer dan nog wel eens iets anders ernaast te doen maar daar heb ik eigenlijk geen energie meer voor.
Volgens mij deed ik iets fout in mijn houding, ik let daar nu beter op. Ik merk echt dat ik mijn buikspieren moet aanspannen zodra ik naar beneden ga. Voorheen deed ik dat pas zodra ik omhoog ging.
Overigens ben ik na 40 minuten toch wel klaar met de training. Ik probeer dan nog wel eens iets anders ernaast te doen maar daar heb ik eigenlijk geen energie meer voor.
40 minuten vibd ik nogal snel voor 15 zware sets. Als je twee minuten rust (minimaal...) dan haal je dat al niet, je moet ook nog opwarmen. Rust je wel genoeg tussen de sets?
Ik heb vorig jaar ook SS5x5 gevolgd en merkte ook (vooral in het begin wanneer je nog niet veel rust hoeft te hebben tussendoor doordat de gewichten nog laag zijn) dat ik snel klaar was met de training. Ik ben toen het SS5x5 schema 'with arm work' gaan doen wat mij erg goed beviel. Linkje: https://stronglifts.com/5x5/#ArmsXanthian schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:16:
Met de Stronglifts 5x5 heb ik echt moeite met squatten. Ik heb één keer 56kg kunnen doen maar daarna kreeg ik last van mijn onderrug. Teruggegaan naar 50KG en dat ging goed. Progressie gaat langzaam op deze manier. Overigens doe ik elke oefening 2kg erbij i.p.v. 2,5kg
/edit
Wat JoepP terecht zegt: als het allemaal wat zwaarder wordt ga je echt wel richting de 3+ minuten rust tussendoor
[ Voor 5% gewijzigd door Rec0n op 09-12-2020 13:31 ]
Waar moet je die tijd vandaan halen?Rec0n schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:30:
[...]
Ik heb vorig jaar ook SS5x5 gevolgd en merkte ook (vooral in het begin wanneer je nog niet veel rust hoeft te hebben tussendoor doordat de gewichten nog laag zijn) dat ik snel klaar was met de training. Ik ben toen het SS5x5 schema 'with arm work' gaan doen wat mij erg goed beviel. Linkje: https://stronglifts.com/5x5/#Arms
/edit
Wat JoepP terecht zegt: als het allemaal wat zwaarder wordt ga je echt wel richting de 3+ minuten rust tussendoor
Ik doe nu ook S5x5 en helpt wel echt moet ik zeggen. Doe het nu al een aantal maanden en nog steeds progressie.
Ze hebben een app die de tijd bijhoudt en progressie/deloads aangeeftTsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:41:
[...]
Waar moet je die tijd vandaan halen?Heeft iedereen z'n laptop mee in de gym?
Verwijderd
Zie de video over bracing van Brian Alsruhe bijv.Xanthian schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:16:
Nee maar mn bureau en pc staat er welTsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:41:
[...]
Waar moet je die tijd vandaan halen?Heeft iedereen z'n laptop mee in de gym?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2020 13:44 ]
Ja ik bedoel meer wat doe je in die drie minuten dan, dat alles bij elkaar is een kwartier wat doen en een uur rust zo ongeveer. Dan verveel je je toch de pleuris?mr.JamesBond schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:43:
Ik doe nu ook S5x5 en helpt wel echt moet ik zeggen. Doe het nu al een aantal maanden en nog steeds progressie.
[...]
Ze hebben een app die de tijd bijhoudt en progressie/deloads aangeeft
Nuttige video. Dit idee had ik al, maar de extra uitleg is fijn.Verwijderd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:43:
[...]
Zie de video over bracing van Brian Alsruhe bijv.
Met warmup zit bij geen rust in. 5 reps, gewichten erbij en weer 5 reps.
Tussen de echte 5 "zware" sets rust ik gewoon 1:30 min afhankelijk van hoe zwaar het is.
Overigens vindt ik 3 minuten rusten echt veel. Ik ben pas net bezig SL5x5.
Hoe doe jij squats dan? Als ik 105x12 heb gedaan (~1 rep to failure) moet ik wel even uitpuffen. Drie minuten is wel het minimum, en dan doe ik liever eerst een andere (kleine) oefening alvorens me weer onder de stang te hijsen. Als ik korter rust is het verval in reps veel te groot tussen de sets, plus dat het meer cardio dan kracht wordt.Tsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:45:
[...]
Ja ik bedoel meer wat doe je in die drie minuten dan, dat alles bij elkaar is een kwartier wat doen en een uur rust zo ongeveer. Dan verveel je je toch de pleuris?
Ik doe nu 3x per week fullbody, om op 10 sets/week/spier uit te komen moet ik dus zeker 20 zware sets per training doen. Training duurt ruim 75 minuten inclusief warming up, en ik doe al combo's (press + pullups) om tijd te besparen.
[ Voor 15% gewijzigd door joepP op 09-12-2020 13:59 ]
Wat ik in de 3 minuten doe? Insta, twitter, dbb, GoT, ff snel iets opzoeken etc. Maar die drie minuten rust heb ik ook wel echt nodig.Tsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:45:
[...]
Ja ik bedoel meer wat doe je in die drie minuten dan, dat alles bij elkaar is een kwartier wat doen en een uur rust zo ongeveer. Dan verveel je je toch de pleuris?
Wanneer je je set faalt moet je 5 minuten rusten
Rust kun je ook benutten om je barbell af en op te laden wanneer nodig voor volgende set.
Let idd wel op de lengte van je rust, pin je zelf niet vast op 3 minuten, maar tast het vooral af wat je nodig hebt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer ( vanaf welke gewichten ) je een lifting belt gaat gebruiken bij stronglifts.
haal nu qua squats (5x 115kg) en deadlift (5x 150kg)
Let idd wel op de lengte van je rust, pin je zelf niet vast op 3 minuten, maar tast het vooral af wat je nodig hebt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer ( vanaf welke gewichten ) je een lifting belt gaat gebruiken bij stronglifts.
haal nu qua squats (5x 115kg) en deadlift (5x 150kg)
[ Voor 29% gewijzigd door HyperTrophy op 09-12-2020 14:51 ]
Ik ben op dag 2 van week 1 de base meso cycle Smolov squats. Vandaag was pittig met 5x7x142,5kg gewicht was te doen maar 7x is toch erg zwaar en bijna een cardio workout kwa harslag. gemiddeld 130 met de laatste set boven de 145 gemiddeld. Ik rust gemiddeld 3-3,5 min tussen de sets. ik was 20 min bezig met deze 5 sets.
Zaterdag was 4x9x132,5kg het gemiddelde 120 tijden het squatten en 135 met deadliften.
Met de 3x180kg deadlift werd ik een beetje flauw. een maal thuis gekomen wat zoute chips gegeten en alles was weer in orde.
@VinnyAMS Ik ben benieuwd naar hoe breed je staat. Het kan zijn dat je iets te smal staat en dan zitten je dijen in de weg als je diep gaat. Maar dat ligt aan je anotomie. Als ik te smal sta dan kromt mijn rug ook.
Zaterdag was 4x9x132,5kg het gemiddelde 120 tijden het squatten en 135 met deadliften.
Met de 3x180kg deadlift werd ik een beetje flauw. een maal thuis gekomen wat zoute chips gegeten en alles was weer in orde.
@VinnyAMS Ik ben benieuwd naar hoe breed je staat. Het kan zijn dat je iets te smal staat en dan zitten je dijen in de weg als je diep gaat. Maar dat ligt aan je anotomie. Als ik te smal sta dan kromt mijn rug ook.
[ Voor 17% gewijzigd door Zuluman op 09-12-2020 15:07 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Squats ben ik toevallig nog aan het opbouwen omdat ik pas sinds kort m'n half rack heb. Vandaag was 3x 84x10 dus een indicatie dat de volgende keer het gewicht omhoog moet. Wellicht niet het beste voorbeeld in mijn geval.joepP schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:57:
[...]
Hoe doe jij squats dan? Als ik 105x12 heb gedaan (~1 rep to failure) moet ik wel even uitpuffen. Drie minuten is wel het minimum, en dan doe ik liever eerst een andere (kleine) oefening alvorens me weer onder de stang te hijsen. Als ik korter rust is het verval in reps veel te groot tussen de sets, plus dat het meer cardio dan kracht wordt.
Maar maandag was bench press, een oefening die ik al een paar maanden doe, en dat was als volgt:
W 40kg x 10
1 74 kg x 10 (RPE ~9)
2 74 kg x 7 (RPE ~ 9.5)
3 74 kg x 6 (RPE ~ 9.5)
En dat is dan met 1m45 als rust met m'n timer dus in de praktijk, met opstaan en weer zitten, komt dat op ~ 2 minuten rust tussen oefeningen. En dat is echt m'n maximale rust bij m'n main compound oefening. Daarna komt de IBP en de OHP en dat is 1m15 op de timer.
Dat doe ik dan weer niet, heb mijn telefoon niet eens bij me in de gym. Jezelf ' vervelen' is heel goed voor je, dat weet je toch wel?mr.JamesBond schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:59:
[...]
Wat ik in de 3 minuten doe? Insta, twitter, dbb, GoT, ff snel iets opzoeken etc. Maar die drie minuten rust heb ik ook wel echt nodig.
Wat ik wel doe; rondkijken, afkijken en op de klok van de gym kijken hoe laat het is ;-)
Begrijp ik goed dat je 3 sets van 10 reps met gelijk gewicht doet? Met nog geen 2 minuten rust? Dan snap ik wel waarom je niet kapot gaat, die eerste twee sets zijn veel te makkelijk, anders zie je veel meer verval. Ik vermoed dat je >3 reps van failure blijft in set 1, wellicht zelfs meer. Zo kan ik het ookTsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:30:
[...]
Squats ben ik toevallig nog aan het opbouwen omdat ik pas sinds kort m'n half rack heb. Vandaag was 3x 84x10 dus een indicatie dat de volgende keer het gewicht omhoog moet. Wellicht niet het beste voorbeeld in mijn geval.
Je rust gewoon te kort, verval van 10 naar 7 is te groot, je bent dus nog niet genoeg hersteld voor je je tweede set doet. Als je daarna direct incline gaat drukken komt er helemaal niets meer uit lijkt me? Je zal vast moe worden, en het zal flink branden, maar qua groei laat je hier veel liggen. Ik snap ook niet goed waarom je overhead press doet in dezelfde training als borst. Ik zie OHP als een main compound, die wil ik aan het begin van de training hebben, niet als mijn front delts al helemaal vol zitten.Maar maandag was bench press, een oefening die ik al een paar maanden doe, en dat was als volgt:
W 40kg x 10
1 74 kg x 10 (RPE ~9)
2 74 kg x 7 (RPE ~ 9.5)
3 74 kg x 6 (RPE ~ 9.5)
En dat is dan met 1m45 als rust met m'n timer dus in de praktijk, met opstaan en weer zitten, komt dat op ~ 2 minuten rust tussen oefeningen. En dat is echt m'n maximale rust bij m'n main compound oefening. Daarna komt de IBP en de OHP en dat is 1m15 op de timer.
Wellicht is het een idee om de bench te combineren met bicep curls? Dus bench, 2 minuten rust, bicep curls, 1 minuut rust, en terug naar bench. Je borst herstelt dan veel meer tussendoor, waardoor je latere sets ook effectief zijn.
Maar ja, ik doe ook maar wat, doe ermee wat je wilt
@Zuluman Ik ben nu aan de positie van mijn voeten aan het werken. Stond eerst schouderbreed en tenen naar buiten gericht. Nu probeer ik iets wijder te staan. Het is gewoon erg moeilijk. Zoveel informatie op internet met hoe het "moet". Knieën niet voorbij je tenen, knieën niet naar binnen, but wink en zoveel meer.
Het lijkt bij jou ook wel bij je set 4 dan je knieën naar binnen bewegen:-)
Zuluman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:59:
Ik ben op dag 2 van week 1 de base meso cycle Smolov squats. Vandaag was pittig met 5x7x142,5kg gewicht was te doen maar 7x is toch erg zwaar en bijna een cardio workout kwa harslag. gemiddeld 130 met de laatste set boven de 145 gemiddeld. Ik rust gemiddeld 3-3,5 min tussen de sets. ik was 20 min bezig met deze 5 sets.
[YouTube: 5 december 2020]
[YouTube: 9 december 2020]
Bedoeling is het gewicht net zo lang te verhogen tot 3x10 niet meer mogelijk is en dan net zo lang door te gaan op dat gewicht tot in ieder geval de eerste twee sets tot 10 lukt en dan het gewicht verhogen.joepP schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:26:
[...]
Begrijp ik goed dat je 3 sets van 10 reps met gelijk gewicht doet? Met nog geen 2 minuten rust? Dan snap ik wel waarom je niet kapot gaat, die eerste twee sets zijn veel te makkelijk, anders zie je veel meer verval. Ik vermoed dat je >3 reps van failure blijft in set 1, wellicht zelfs meer. Zo kan ik het ook
De squat is een uitzondering op dit moment aangezien ik nu meer op form aan het letten ben voordat ik het gewicht omhoog ga gooien, met de bench press is dat niet zo dus dat is in mijn geval een wat realistischer voorbeeld.
Wat ik me dan afvraag is in hoeverre rust tussen sets echt veel uit maakt. Uiteindelijk is het doel om hypertrophy te bereiken, heeft het dan zin om meer reps te doen als dat betekent dat je meer rust neemt tussen de reps. Ik ga eens kijken of ik hier nog wat meer over kan vinden.Je rust gewoon te kort, verval van 10 naar 7 is te groot, je bent dus nog niet genoeg hersteld voor je je tweede set doet. Als je daarna direct incline gaat drukken komt er helemaal niets meer uit lijkt me? Je zal vast moe worden, en het zal flink branden, maar qua groei laat je hier veel liggen.
Ik volg een 6 daags PPL schema dus dan komt de OHP automatisch bij de bench press erbij. Ik zou wel kunnen wisselen waarbij ik de tweede dag met de OHP begin. Ik vraag me enkel af in hoeverre dit zin heeft indien je elke training zorgt dat je laatste set altijd to failiure is en die failiure onder de 10 reps gebeurt. Uiteindelijk is het eindresultaat dat je schouders niet meer kunnen geven lijkt me.Ik snap ook niet goed waarom je overhead press doet in dezelfde training als borst. Ik zie OHP als een main compound, die wil ik aan het begin van de training hebben, niet als mijn front delts al helemaal vol zitten.
Wellicht is het een idee om de bench te combineren met bicep curls? Dus bench, 2 minuten rust, bicep curls, 1 minuut rust, en terug naar bench. Je borst herstelt dan veel meer tussendoor, waardoor je latere sets ook effectief zijn.
Maar ja, ik doe ook maar wat, doe ermee wat je wilt
Het beste is idd zelf proberen welke positie het beste is. Dat kunnen wij niet via dit forum doen. hoe goed ook de bedoelingen zijn. ik zou even naar de verschillende clips van squat university van dr, Aaron Horschig gaan kijken op youtube. en film jezelf van opzij, voor en een keer schuin voor. en varieer elke keer de breedte.VinnyAMS schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:41:
@Zuluman Ik ben nu aan de positie van mijn voeten aan het werken. Stond eerst schouderbreed en tenen naar buiten gericht. Nu probeer ik iets wijder te staan. Het is gewoon erg moeilijk. Zoveel informatie op internet met hoe het "moet". Knieën niet voorbij je tenen, knieën niet naar binnen, but wink en zoveel meer.
[...]
Ik heb als ik moe wordt idd wat knee kave. De ene keer meer dan de andere. Ik heb er verder geen last van.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Als je te kort rust draagt de set daarna minder bij, omdat je niet genoeg volume doet. Als je maar 15s rust kan je misschien nog 1 rep eruit persen, dat draagt niets bij, wat iedereen wel aanvoelt. Als je 1 minuut rust daarna van 12 reps (failure) terugvalt tot 6 reps heeft dat ook maar weinig zin. Optimaal is oneindig rusten, dan kan je steeds weer 12 reps, maar dat is niet praktisch. Ergens daartussen ligt het optimumTsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:56:
Wat ik me dan afvraag is in hoeverre rust tussen sets echt veel uit maakt. Uiteindelijk is het doel om hypertrophy te bereiken, heeft het dan zin om meer reps te doen als dat betekent dat je meer rust neemt tussen de reps. Ik ga eens kijken of ik hier nog wat meer over kan vinden.
In de literatuur wordt uitgegaan van "hard sets", en volume uiteraard. Een set waarbij je verre van je frisse aantal reps blijft door te weinig rust is vanuit dat oogpunt suboptimaal. Idem voor 3x10 op hetzelfde gewicht waarbij alleen de laatste set to failure is, en je eerste set een makkie. Ik spreek uit ervaring, ik heb dit heel lang verkeerd gedaan. Te weinig rust, teveel tegen cardio aanzitten, wel hard trainen, maar te weinig resultaat.
Het gaat er niet alleen om wat werkt, maar of het optimaal is. Wat mij betreft dan. En als jij 6 keer (!!) per week traint neem ik aan dat je ook het maximale eruit probeert te halenIk volg een 6 daags PPL schema dus dan komt de OHP automatisch bij de bench press erbij. Ik zou wel kunnen wisselen waarbij ik de tweede dag met de OHP begin. Ik vraag me enkel af in hoeverre dit zin heeft indien je elke training zorgt dat je laatste set altijd to failiure is en die failiure onder de 10 reps gebeurt. Uiteindelijk is het eindresultaat dat je schouders niet meer kunnen geven lijkt me.
Optimaal is misschien zelfs wel de hele dag door alleen maar heavy singles? Moet je verder helemaal niets te doen hebben om aan wat volume te komen, maar dat lijkt me voor weinig mensen weggelegd.
---
Iemand trouwens ervaring met weer kracht opbouwen na een periode van inactiviteit? Tips? Sinds ik vader ben geworden heb ik anderhalf jaar vrijwel niet meer gelift, en ik merk dat mijn grip bizar slecht is geworden. Ik kan nog wel 100 deadliften, maar mijn handen geven eerder op dan de rest van mijn lijf.. Is het maar gewoon doorzetten en niet denken aan wat is geweest?
---
Iemand trouwens ervaring met weer kracht opbouwen na een periode van inactiviteit? Tips? Sinds ik vader ben geworden heb ik anderhalf jaar vrijwel niet meer gelift, en ik merk dat mijn grip bizar slecht is geworden. Ik kan nog wel 100 deadliften, maar mijn handen geven eerder op dan de rest van mijn lijf.. Is het maar gewoon doorzetten en niet denken aan wat is geweest?

Kwestie van wennen denk ik. In ieder geval top dat je weer begonnen bent.
Heb deze dingen wel eens voorbij zien komen.
https://www.fitness-seller.nl/fat-gripz/
Heb deze dingen wel eens voorbij zien komen.
https://www.fitness-seller.nl/fat-gripz/
Manarinth schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:21:
Optimaal is misschien zelfs wel de hele dag door alleen maar heavy singles? Moet je verder helemaal niets te doen hebben om aan wat volume te komen, maar dat lijkt me voor weinig mensen weggelegd.
---
gewoon meer/vaker deadliften, en anders eerder mixed grip toepassen,
En blijf knijpen tijdens het liften, want dat vergeet je snel wanneer het zwaarder wordt.
en een beetje magnesium kan ook niet kwaad
En blijf knijpen tijdens het liften, want dat vergeet je snel wanneer het zwaarder wordt.
en een beetje magnesium kan ook niet kwaad
[ Voor 52% gewijzigd door HyperTrophy op 10-12-2020 11:39 ]
Als je die 3 min niet nodig hebt om weer op adem c.q. bij te komen, ben je niet zwaar genoeg bezigTsurany schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:45:
[...]
SS5x5 is eigenlijk 1,5 min rusten tussen de sets, tenzij het zwaar aanvoelde, dan 3 min. Bij falen van een set 5 min rust pakken.
Mijn eigen ervaring is dat die minuten veel te snel gaan
Als ik kijk naar de wetenschappelijk onderbouwde YouTube videos dan geven die aan dat trainen tot failure uberhaupt erg weinig bijdraagt en zeker niet het doel van elke training hoeft te zijn. Zeker als beginner, minder dan twee jaar ervaring, heeft trainen tot failure versus trainen op een RPE van 8 weinig voordelen.joepP schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:16:
[...]
Als je te kort rust draagt de set daarna minder bij, omdat je niet genoeg volume doet. Als je maar 15s rust kan je misschien nog 1 rep eruit persen, dat draagt niets bij, wat iedereen wel aanvoelt. Als je 1 minuut rust daarna van 12 reps (failure) terugvalt tot 6 reps heeft dat ook maar weinig zin. Optimaal is oneindig rusten, dan kan je steeds weer 12 reps, maar dat is niet praktisch. Ergens daartussen ligt het optimum
In de literatuur wordt uitgegaan van "hard sets", en volume uiteraard. Een set waarbij je verre van je frisse aantal reps blijft door te weinig rust is vanuit dat oogpunt suboptimaal. Idem voor 3x10 op hetzelfde gewicht waarbij alleen de laatste set to failure is, en je eerste set een makkie. Ik spreek uit ervaring, ik heb dit heel lang verkeerd gedaan. Te weinig rust, teveel tegen cardio aanzitten, wel hard trainen, maar te weinig resultaat.
Dat 3x10 waarbij de laatste set een failure rond rep 10 geeft is wellicht niet helemaal optimaal maar de eerste set met een RPE van 8, tweede set met een RPE van 9 en de laatste set niet af kunnen maken op rep 8 met een RPE van 10 is op zich prima lijkt me.
Zeker, maar je hoort/leest zo veel tegenstrijdige berichten over wat optimaal is. Veel discussies over RPE maar ook over het aantal reps per set. De laatste video's die ik bekeken heb geven, met wetenschappelijke onderbouwing, aan dat het aantal reps eigenlijk heel weinig uit maakt. Of je nou 6 of 12 reps doet schijnt dus amper uit te maken. En of je nou een RPE van 8/9 aanhoud of tot failure gaat lijkt ook erg weinig uit te maken.Het gaat er niet alleen om wat werkt, maar of het optimaal is. Wat mij betreft dan. En als jij 6 keer (!!) per week traint neem ik aan dat je ook het maximale eruit probeert te halen
Natuurlijk heeft een RPE van 6 aanhouden erg weinig zin maar als elke set een RPE 8 of hoger is dan zou dat afdoende moeten zijn voor groei. Juist constant tot failure gaan kan eerder impact hebben op je volgende trainingssessies.
Tja, als je boven een RPE van 8 zit en je hebt geen 3 minuten nodig om op adem te komen, wat kan je dan doen om zwaarder te trainen? Het gewicht verhogen heeft weinig zin, het gewicht verlagen en het aantal reps verhogen zal betekenen dat je sneller buiten adem raakt maar ga je dan ook meer resultaat boeken?metallicattim schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:14:
[...]
Als je die 3 min niet nodig hebt om weer op adem c.q. bij te komen, ben je niet zwaar genoeg bezig![]()
SS5x5 is eigenlijk 1,5 min rusten tussen de sets, tenzij het zwaar aanvoelde, dan 3 min. Bij falen van een set 5 min rust pakken.
Mijn eigen ervaring is dat die minuten veel te snel gaan
Ik probeer vooral te begrijpen waarom het een beter is dan het ander, ik denk dat teveel mensen advies over nemen van anderen zonder te kijken waar het advies op gebaseerd is en of het werkt. In principe is het basis advies van "zware shit tillen" nog steeds een prima basis voor een schema, maar om dat te optimaliseren is het wel van belang om te begrijpen waarom wijzigingen werken.
[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 10-12-2020 12:28 ]
Ik ben in de zomer ook weer begonnen na 1 jaar niet trainen. Van de eerste training kan je niet veel verwachten inderdaad. Ik was wel weer razend snel op het niveau waar ik gestopt was, na 2 maanden ongeveer.Manarinth schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:21:
---
Qua grip zou ik nog even volhouden zo. Als je nu al naar een alternatieve grip houding of straps gaat dan bouw je je grip ook niet snel op.
Eens. Zolang je max 2 reps in reserve houdt zal het niet veel uitmaken. Je moet tenslotte ook nog herstellen voor je volgende set/training. En mentaal is het ook lastig.Tsurany schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:25:
[...]
Als ik kijk naar de wetenschappelijk onderbouwde YouTube videos dan geven die aan dat trainen tot failure uberhaupt erg weinig bijdraagt en zeker niet het doel van elke training hoeft te zijn. Zeker als beginner, minder dan twee jaar ervaring, heeft trainen tot failure versus trainen op een RPE van 8 weinig voordelen.
Ik weet het niet... De eerste set is de belangrijkste van de oefening. Ik zie die dan ook als een test, dus ga ik voor RPE>9, en als ik mijn rep-target haal ga ik de volgende keer zwaarder. Daarmee zorg ik voor progressieve overload. Met 3x10 doe je hetzelfde qua overload, alleen blijf je altijd minstens 2 reps van je PR verwijderd, en tijdens je zwaarste set ben je het meest vermoeid.Dat 3x10 waarbij de laatste set een failure rond rep 10 geeft is wellicht niet helemaal optimaal maar de eerste set met een RPE van 8, tweede set met een RPE van 9 en de laatste set niet af kunnen maken op rep 8 met een RPE van 10 is op zich prima lijkt me.
Elke reprange heeft zijn eigen voordelen en adaptaties, er zijn duidelijke aanwijzingen dat je het beste kan varieren, dus bijvoorbeeld de ene training 70% 1RM te pakken (~12 reps) en de training daarna >80% (~7 reps) of zwaarder als je dat fijn vindt.Zeker, maar je hoort/leest zo veel tegenstrijdige berichten over wat optimaal is. Veel discussies over RPE maar ook over het aantal reps per set. De laatste video's die ik bekeken heb geven, met wetenschappelijke onderbouwing, aan dat het aantal reps eigenlijk heel weinig uit maakt. Of je nou 6 of 12 reps doet schijnt dus amper uit te maken. En of je nou een RPE van 8/9 aanhoud of tot failure gaat lijkt ook erg weinig uit te maken.
Eens, maar ik vind RPE 8 (2 reps in reserve) wel echt de ondergrens qua inspanning. Failure is trouwens een beetje een definitie-ding, als je het ziet als het piepend en krakend in 10s de laatste rep eruit persen (of niet eens halen), eens, dat slaat nergens op. Als je het ziet als technical failure zie ik minder problemen.Natuurlijk heeft een RPE van 6 aanhouden erg weinig zin maar als elke set een RPE 8 of hoger is dan zou dat afdoende moeten zijn voor groei. Juist constant tot failure gaan kan eerder impact hebben op je volgende trainingssessies.
Als je goed hersteld bent, en je traint zwaar genoeg, prima toch? De gewichten worden vanzelf zwaarder, en dan zal je langer moeten rusten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand na een 8-12 rep max squat binnen een paar minuten weer wat kan, maar wellicht is dat voor beginners inderdaad anders.Tja, als je boven een RPE van 8 zit en je hebt geen 3 minuten nodig om op adem te komen, wat kan je dan doen om zwaarder te trainen? Het gewicht verhogen heeft weinig zin, het gewicht verlagen en het aantal reps verhogen zal betekenen dat je sneller buiten adem raakt maar ga je dan ook meer resultaat boeken?
Bovenstaande was van vorig jaar. Heb nu bijna een heel jaar PPL gedaan, met uitzondering van die maanden corona (niks gedaan).lasharor schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:07:
Erg sportief jaar achter de rug, begonnen in Juni met stronglifts. En 1 maand terug overstap gemaakt op een PPL schema omdat ik gevoelsmatig een beetje klaar was met al dat squatten.
Oktober > December
Gewicht 86,7kg (1,88m) > 88,5kg
Deadlift 90kg > 110kg
Squat 90kg > 110kg
barbell row: 55kg > 70kg
Bench press: 52,5kg > 57,5kg
Overhead press: 35,5kg > 42,5kg
Deadlift: 110kg > 120kg
Squat: 110kg > 120kg
Barbell row 70kg > 80kg
Bench press 57,5kg > 62,5kg
Overhead press: 42,5kg
Als in; minimale vooruitgang

Had je nieuwe schema ook al deze oefeningen? Zo ja, wat is het verschil dan met stronglifts?lasharor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:41:
[...]
Bovenstaande was van vorig jaar. Heb nu bijna een heel jaar PPL gedaan, met uitzondering van die maanden corona (niks gedaan).
Barbell row 70kg > 80kg
Als in; minimale vooruitgangmerk het zelf ook wel een beetje, kom zo niet echt verder. Misschien komt het omdat ik weer een stukje achteruit gegaan ben door al die maanden niets doen. Maar had er eigenlijk toch wel wat meer van verwacht
.
Je hebt dan inderdaad geen progressive overload in de training zelf maar elke training gaat of het gewicht omhoog of het aantal reps dus in principe zou elke training weer zwaarder moeten zijn dan de vorige. Als beginner is dat natuurlijk makkelijker vol te houden dan voor iemand die al jaren trained.joepP schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:33:
[...]
Eens. Zolang je max 2 reps in reserve houdt zal het niet veel uitmaken. Je moet tenslotte ook nog herstellen voor je volgende set/training. En mentaal is het ook lastig.
Ik weet het niet... De eerste set is de belangrijkste van de oefening. Ik zie die dan ook als een test, dus ga ik voor RPE>9, en als ik mijn rep-target haal ga ik de volgende keer zwaarder. Daarmee zorg ik voor progressieve overload. Met 3x10 doe je hetzelfde qua overload, alleen blijf je altijd minstens 2 reps van je PR verwijderd, en tijdens je zwaarste set ben je het meest vermoeid.
Wellicht interessant om dan in de week op dag 1 een hoge rep range te pakken en dan dag 2 een lage rep range. Alleen moet ik dan een andere app vinden op Android want Strong wilt dat je betaald voor meer dan drie routines. En eenmalig een paar euro betalen is geen probleem maar een maandelijks abonnement voor een app gaat me te ver.Elke reprange heeft zijn eigen voordelen en adaptaties, er zijn duidelijke aanwijzingen dat je het beste kan varieren, dus bijvoorbeeld de ene training 70% 1RM te pakken (~12 reps) en de training daarna >80% (~7 reps) of zwaarder als je dat fijn vindt.
Failure voor mij is niet nog een rep kunnen uitvoeren zonder echt te moeten cheaten. Bijvoorbeeld bij een biceps curl, een klein beetje sway op de laatste set is prima maar meer momentum dan kracht gebruiken is voor mij echt failure.Eens, maar ik vind RPE 8 (2 reps in reserve) wel echt de ondergrens qua inspanning. Failure is trouwens een beetje een definitie-ding, als je het ziet als het piepend en krakend in 10s de laatste rep eruit persen (of niet eens halen), eens, dat slaat nergens op. Als je het ziet als technical failure zie ik minder problemen.
Maar inderdaad, onder een RPE van 8 heeft het weinig zin, dat is toch wel een redelijk streven. Zit ik daar in mijn eerste set met 10 reps onder dan gaat de volgende keer het gewicht zeker omhoog.
Wellicht hangt het ook vanaf waar ik in de training zit. Ik merkte dat ik vandaag tijdens de bench press, waar ik in principe altijd een RPE van 8 of hoger hanteer per set, relatief snel herstelde. Maar na een paar oefeningen liep dat redelijk op en voelde ik tijdens de dips echt m'n spieren branden en bleef m'n ademhaling vrij hoog.Als je goed hersteld bent, en je traint zwaar genoeg, prima toch? De gewichten worden vanzelf zwaarder, en dan zal je langer moeten rusten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand na een 8-12 rep max squat binnen een paar minuten weer wat kan, maar wellicht is dat voor beginners inderdaad anders.
Hoe zit je week er uit qua training, hoe vaak per week en welke oefeningen? En wat is je voeding en je slaappatroon? Ik heb wel het idee dat je met een PPL schema echt meer dan 3x per week moet trainen anders komen de meeste spiergroepen pas na 7 dagen weer aan bod en dat is als beginner toch te weinig denk ik.lasharor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:41:
[...]
Bovenstaande was van vorig jaar. Heb nu bijna een heel jaar PPL gedaan, met uitzondering van die maanden corona (niks gedaan).
Barbell row 70kg > 80kg
Als in; minimale vooruitgangmerk het zelf ook wel een beetje, kom zo niet echt verder. Misschien komt het omdat ik weer een stukje achteruit gegaan ben door al die maanden niets doen. Maar had er eigenlijk toch wel wat meer van verwacht
.
@retoohs @Tsurany
Ik probeer echt 6x per week te gaan. Nu lukt dat de laatste 2 weken niet maar daarvoor was het echt vrij constant 6x per week. Ik volg een vrij standaard PPL schema.
/f/image/SalgmtbuSnL8OcL7erRnWbr7.png?f=fotoalbum_large)
Slapen = 07:00 opstaan 22:00 naar bed
Voeding let ik eerlijk gezegd niet meer heel veel op. Ik had een 500 dagen streak op MFP maar doordat ik dat 1x vergeten ben was die weg. Daarna had ik geen zin meer om te loggen. Maar, weet dus wel ongeveer wat ik moet eten en houd daar ook rekening mee.
Ik probeer echt 6x per week te gaan. Nu lukt dat de laatste 2 weken niet maar daarvoor was het echt vrij constant 6x per week. Ik volg een vrij standaard PPL schema.
/f/image/SalgmtbuSnL8OcL7erRnWbr7.png?f=fotoalbum_large)
Voeding let ik eerlijk gezegd niet meer heel veel op. Ik had een 500 dagen streak op MFP maar doordat ik dat 1x vergeten ben was die weg. Daarna had ik geen zin meer om te loggen. Maar, weet dus wel ongeveer wat ik moet eten en houd daar ook rekening mee.
Ik vind je gewichten extreem uit verhouding, squat 5x120 is prima, deadlift 1x120 steekt daar wat schril bij af, maar je bench en overhead press zijn echt matig.
- Weet je zeker dat je >150g eiwit binnenkrijgt, verspreid over de dag?
- Hoe makkelijk is je eerste set bench? Is je laatste set to failure?
- Hoe lang rust je tussen de sets? Ben je buiten adem? Hoe lang duurt je training?
- Squat je wel diep genoeg? Ik kan haast niet geloven dat je zo zwaar squat ivm de rest van je oefeningen...
- Heb je weleens andere repranges geprobeerd?
- Ervaar je stress?
- Hoe lang rust je tussen de sets? Ben je buiten adem? Hoe lang duurt je training?
- Squat je wel diep genoeg? Ik kan haast niet geloven dat je zo zwaar squat ivm de rest van je oefeningen...
- Ervaar je stress?
[ Voor 7% gewijzigd door joepP op 10-12-2020 14:38 ]
@lasharor
Als je doel is om sterker te worden in de barbell compound oefening (Deadlift, Squat, Barbell row, Bench press, Overhead press) dan is dit zeker niet het beste programma.
Als dit niet je doel is dan is vooruitgang in deze oefeningen wellicht niet de beste graadmeter (misschien heb je wel enorme biceps gekregen).
Als je doel is om sterker te worden in de barbell compound oefening (Deadlift, Squat, Barbell row, Bench press, Overhead press) dan is dit zeker niet het beste programma.
Als dit niet je doel is dan is vooruitgang in deze oefeningen wellicht niet de beste graadmeter (misschien heb je wel enorme biceps gekregen).
Heeft er iemand ooit L-arginine genomen? Hoe krijg ik dat binnen zonder over m'n nek te gaan? Als je het hebt gehad weet je precies waar het naar ruikt

I served in a company of heroes.
Doel en welk programma daar bij aansluit is zeker een goede discussie. Maar ongeacht het doel zou hij met dit programma zeker een verbetering in al die oefeningen moeten zien.retoohs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:39:
@lasharor
Hij zit nog in de beginner fase, dan zou je met voldoende rust en een goede inname aan eiwitten zelfs met een slecht eetpatroon nog meer verbetering moeten zien.
Het zou wellicht ook een kwestie van juist te zwaar trainen kunnen zijn waardoor het lichaam niet de kans krijgt om de herstellen. @lasharor wellicht eens bij je komende training bijhouden hoeveel sets/reps je doet per oefening en dan direct daarna je RPE schatten. Dan hebben we een beetje een idee hoe zwaar deze oefeningen voor jou zijn.
Je zegt bijvoorbeeld Bench Press is 5x5 bij 62,5 kilo. Betekent dit dat je ook bij die laatste set nog aan 5 reps komt? Dan zou het gewicht bijvoorbeeld prima omhoog kunnen. Haal je bij de eerste set al met enorm veel moeite net aan de 5 reps en is de rest eerder 2-3 reps dan zit je juist veel te hoog met het gewicht.
Zit bij mij in m'n pre-workout gemixt. Dat krijg ik makkelijk weg omdat het boordevol smaakstoffen en zoetstoffen zit waardoor je praktisch limonade siroop drinkt. Wellicht zou je het ergens mee kunnen mixen zoals limonade siroop om de geur/smaak te overheersen?Vuvuzela schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:00:
Heeft er iemand ooit L-arginine genomen? Hoe krijg ik dat binnen zonder over m'n nek te gaan? Als je het hebt gehad weet je precies waar het naar ruikt![]()
[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 10-12-2020 16:09 ]
Eens. Iedereen is anders, maar ik had met een vergelijkbare bench een deadlift van 185 en een squat van 135. De progressie is niet wat je zou verwachten met 6x per week.joepP schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:37:
Ik vind je gewichten extreem uit verhouding, squat 5x120 is prima, deadlift 1x120 steekt daar wat schril bij af, maar je bench en overhead press zijn echt matig.
- Ervaar je stress?
Wordt nSuns nog hoog aangeschreven?
https://liftvault.com/pro..._is_nSuns_nSuns_Explained
Verwijderd
Alleen in capsulevorm.Vuvuzela schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:00:
Heeft er iemand ooit L-arginine genomen? Hoe krijg ik dat binnen zonder over m'n nek te gaan? Als je het hebt gehad weet je precies waar het naar ruikt![]()
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hou altijd wat skittles ofzo in je gymbagZuluman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:59:
[YouTube: 5 december 2020]
[YouTube: 9 december 2020]
Voor de rest mooie sets hoor, lekker intens.
Woensdag een mandarijn meegenomen. werkt ook goed. ik eet gewoon te weinig.Leroy1909 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:00:
[...]
Hou altijd wat skittles ofzo in je gymbag, als je wat flauw wordt een beetje suiker naar binnen werken en je kunt weer door.
Voor de rest mooie sets hoor, lekker intens.
@joepP @Tsurany Rep range maakt weinig uit voor massa, voor kracht zit het een beetje anders, MAAR ook high rep sets zijn aan te raden.
Ik ken de literatuur, maar ik vind dat het grootste gedeelte te ' verwaarlozen' is om het zo maar te zegge. Je gaat meer micromanagen wat je in the end een stuk minder oplevert. Strikt curlen? Nee joh, beetje mee swayen met elke rep is geen probleem hoor. Die laatste 2 reps geen volledige ROM? Ook prima. Hoe voelt het? Dat is wel een belangrijk ding, wellicht het belangrijkste. The pump is wel een belangrijk iets. Met 3 reps heb je weinig pomp, met 10 reps een stuk meer. Vooral voor de kleinere spiergroepen (biceps, triceps, schouders, kuiten) is high rep (8-20) op de een of andere manier een stuk effectiever.
Rug en borst een combi, zware rows met 8 reps, zware deadlifts met 1-5 reps. Basically, je accessoire oefeningen met minimaal 8 reps uitvoeren, je compounds voornamelijk 1-5 rep range, tenzij een deload of ander masochistisch schema waarbij je 8-12 reps gaat doen.
Qua rust, bij de echt zware zware sets heb ik soms wel 10 min rust, maar meestal rond de 5 min. Eene keer wat minder, andere keer wat meer.
Ik zie dat heel veel mensen het 'trainen op gevoel' totaal niet toepassen. Je schema is je main part, hou je daaraan dan komt het goed. Meer mag ook als je echt een goede dag heb. Dat heb ik met mezelf afgesproken. Zo vaak een goede dag gehad dat ik niet zwaarder ging dan op mn schema stond... de week erna een kut dag en dan lukt het gewicht niet.
En niet te vergeten, elk lichaam is anders. Ik ben er sindskort achter dat ik met bench high rep moet opwarmen, en meestal in deze volgorde:
60kg 20 reps
80kg 15 reps
100kg 12 reps
120kg 10 reps
140kg 6 reps
Afhankelijk van wat ik die dag doe, ga ik zo steeds wat verder naar beneden. Afgelopen zaterdag doorgegaan tot 180kg opbouwend als volgt:
150kg 5 reps
160kg 3 reps
170kg 1 rep
175kg 1 rep
180kg 1 rep
Zat er meer in de tank? Zeer zeker, die 180kg was RPE 8, maar bench is mn blessure gevoeligste oefening dus door angst niet verder gegaan.
Bottomline: probeer voor jou de juiste set x rep range, schema, accessoires oefeningen te vinden. Ook afhankelijk van je dag.
Ik ken de literatuur, maar ik vind dat het grootste gedeelte te ' verwaarlozen' is om het zo maar te zegge. Je gaat meer micromanagen wat je in the end een stuk minder oplevert. Strikt curlen? Nee joh, beetje mee swayen met elke rep is geen probleem hoor. Die laatste 2 reps geen volledige ROM? Ook prima. Hoe voelt het? Dat is wel een belangrijk ding, wellicht het belangrijkste. The pump is wel een belangrijk iets. Met 3 reps heb je weinig pomp, met 10 reps een stuk meer. Vooral voor de kleinere spiergroepen (biceps, triceps, schouders, kuiten) is high rep (8-20) op de een of andere manier een stuk effectiever.
Rug en borst een combi, zware rows met 8 reps, zware deadlifts met 1-5 reps. Basically, je accessoire oefeningen met minimaal 8 reps uitvoeren, je compounds voornamelijk 1-5 rep range, tenzij een deload of ander masochistisch schema waarbij je 8-12 reps gaat doen.
Qua rust, bij de echt zware zware sets heb ik soms wel 10 min rust, maar meestal rond de 5 min. Eene keer wat minder, andere keer wat meer.
Ik zie dat heel veel mensen het 'trainen op gevoel' totaal niet toepassen. Je schema is je main part, hou je daaraan dan komt het goed. Meer mag ook als je echt een goede dag heb. Dat heb ik met mezelf afgesproken. Zo vaak een goede dag gehad dat ik niet zwaarder ging dan op mn schema stond... de week erna een kut dag en dan lukt het gewicht niet.
En niet te vergeten, elk lichaam is anders. Ik ben er sindskort achter dat ik met bench high rep moet opwarmen, en meestal in deze volgorde:
60kg 20 reps
80kg 15 reps
100kg 12 reps
120kg 10 reps
140kg 6 reps
Afhankelijk van wat ik die dag doe, ga ik zo steeds wat verder naar beneden. Afgelopen zaterdag doorgegaan tot 180kg opbouwend als volgt:
150kg 5 reps
160kg 3 reps
170kg 1 rep
175kg 1 rep
180kg 1 rep
Zat er meer in de tank? Zeer zeker, die 180kg was RPE 8, maar bench is mn blessure gevoeligste oefening dus door angst niet verder gegaan.
Bottomline: probeer voor jou de juiste set x rep range, schema, accessoires oefeningen te vinden. Ook afhankelijk van je dag.
Ik ken het, eten is het allermoeilijkste. Heb er ook vaak moeite mee.Zuluman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:01:
[...]
Woensdag een mandarijn meegenomen. werkt ook goed. ik eet gewoon te weinig.
Haha damn, ik heb zoveel in poeder vorm separaat wel eens naar binnen gewerkt. Enige wat helpt is gewoon geen pussy zijn en wegspoelenVuvuzela schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:00:

Als dat mag, dan wil ik hier ook wel op inhakenVerwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:42:
[...]
Alleen in capsulevorm.
***members only***
Veel volume in een week. zolang je vooruit gaat, blijven doen. Maar kan me voorstellen dat je vrij snel een plateau gaat raken en wellicht naar beneden gaat in gewicht? Zeker als je niet echt op je voeding let. Je vergist je er heel snel in als je niet meer gaat afmeten en bijhouden.lasharor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:19:
@retoohs @Tsurany
[Afbeelding]
Je hebt wel vrij lang rust gehad zie ik in je eerdere post, maar nu al enkele maanden weer bezig? Dan zou de progressie wel echt een stuk meer kunnen zijn.
Mijn advies: terug naar 4-5 dagen max trainen per week, minder accessoire oefeningen als je echt focus op de grote lifts wilt leggen en daar vooruitgang in wilt boeken. Eten, eten en nog meer eten. En pak een coach om een begin te maken en wegwijs te worden met de trainingen
Dat zijn ook gewichten die de gemiddelde gym bezoeker nooit gaat halen lol netjes hoorLeroy1909 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:18:
@joepP @Tsurany Rep range maakt weinig uit voor massa, voor kracht zit het een beetje anders, MAAR ook high rep sets zijn aan te raden.
60kg 20 reps
80kg 15 reps
100kg 12 reps
120kg 10 reps
140kg 6 reps
150kg 5 reps
160kg 3 reps
170kg 1 rep
175kg 1 rep
180kg 1 rep
Haha het gaat niet om het gewicht wat de ander doet, maar hoe het voor jezelf goed werkt en voeltwokkelz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:29:
[...]
Dat zijn ook gewichten die de gemiddelde gym bezoeker nooit gaat halen lol netjes hoor
@lasharor interessant om je stats over een jaar te zien!
Ben zelf nu bijna een jaar begonnen met actief sporten, 3x in de week.
In het begin een beetje een los schema gedaan wat ik van me broer heb ontvangen, na de eerste lockdown heb ik 4-5mnd 5x5 gevolgd en nu sinds een maandje (vanwege het falen en weinig progressie) doe ik een fullbody workout ( de compound lifts met enkele isolatie oefeningen)
Mijn stats nu dus na bijna 1jaar (en dit zijn werksets van min 6herhalingen):
1m86 / 84kg (was 92kg)
Deadlift: 140kg
Squat: 100kg
Barbell row 75kg
Bench press 70kg
Overhead press: 45kg
Ben zelf nu bijna een jaar begonnen met actief sporten, 3x in de week.
In het begin een beetje een los schema gedaan wat ik van me broer heb ontvangen, na de eerste lockdown heb ik 4-5mnd 5x5 gevolgd en nu sinds een maandje (vanwege het falen en weinig progressie) doe ik een fullbody workout ( de compound lifts met enkele isolatie oefeningen)
Mijn stats nu dus na bijna 1jaar (en dit zijn werksets van min 6herhalingen):
1m86 / 84kg (was 92kg)
Deadlift: 140kg
Squat: 100kg
Barbell row 75kg
Bench press 70kg
Overhead press: 45kg
Halterbank/fitnessbank gisteren ook binnen gekomen, dus homegym redelijk compleet nu.
https://gorillasports.nl/deal/verstelbare-halterbank
Kan nu lekker aan de slag met mijn 5x5 stronglifts schema. Halterschijven inclusief halterstang nu 80 kg aan gewicht. Lekker wandelen en mountainenbiken erbij, dan moet het goed komen.
https://gorillasports.nl/deal/verstelbare-halterbank
Kan nu lekker aan de slag met mijn 5x5 stronglifts schema. Halterschijven inclusief halterstang nu 80 kg aan gewicht. Lekker wandelen en mountainenbiken erbij, dan moet het goed komen.
Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.