Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Ik ben iemand met het metabolisme van een aardappel, het is wel beter geworden. Maar ik kom heeeeel makkelijk en snel aan. Qua honger gevoel ik heb nooit honger ik mag namelijk best veel eten. Zie onderstaande afbeelding. Tevens zal ik ook even delen waar ik vandaag kom. Zo kunnen we wel concluderen dat ik mijn voeding op orde heb en redelijk goed weet waarmee ik bezig ben. (Kleine side note voordat ik het bij hield was ik ook al 20 kg kwijt)joepP schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:41:
Waarom die vlakke verdeling over de dag? Met 421 kcal per maaltijd ben je nooit echt gevuld lijkt me? Hoe doe je dat sociaal? Verder vind ik je kcal nogal laag, weet je zeker dat je onderhoud maar ~2300 kcal gemiddeld is, inclusief regelmatig trainen? Ik zit boven de 3000 kcal onderhoud op 82kg namelijk... Volgens mij ga je echt niet aankomen met zo weinig inname?
Qua eten, ik heb een gezin met twee jonge kinderen, we eten altijd samen, ik wil echt niet altijd mijn eigen prakkie eten als de rest "normaal" eet. Ik doe zelf sinds drie weken 16/8 intermittent fasting met 500 kcal brunch, 700 kcal late lunch en 1200 kcal avondeten. Nooit honger, prima macro's, en altijd goed vol na de maaltijd. Hier val ik 0.7kg per week mee af.
Haha sociaal wat is dat ? Nee even zonder grappen of grollen ik neem overal mijn bakjes eten mee naar toe. Zelfs naar vrienden en familie maakt me allemaal niks uit. Het is effe raar maar je omgeving went er snel genoeg aan. Maar ja ik ben dan ook alleen en heb geen kinderen.
Zelf geloof ik niet in IF of KETO. Ik geloof ik discipline, Hard werken en gezonde voeding. Maar iedereen moet doen wat hij of zij fijn lijkt.
![]() | ![]() |
In the end we only regret the chances we didn't take
Hard werken en discipline zijn de basis van alles, uiteraard.AdmiraalTimbo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:07:
[...]
Zelf geloof ik niet in IF of KETO. Ik geloof ik discipline, Hard werken en gezonde voeding. Maar iedereen moet doen wat hij of zij fijn lijkt.
Keto is wat mij betreft waanzin, veel te veel gedoe, veel te strikt. Ik geloof ook niet in magische krachten van IF, gebruik het alleen als methode om kcal zonder pijn naar beneden te krijgen. Voor mij is het vooral heel handig qua planning: avondeten is hier om 17:45, als ik vroeg ontbijt dan red ik het niet met alleen een lunch tussendoor zonder honger. Nu ik 3x per dag eet (zeg om 10, 13 en 18 uur) kan ik elke maaltijd flink eten zonder honger. Overigens doe ik het zonder vast mealplan, ik weeg alles wat ik eet, proteine >= 150g, kcal op target door wat rekenwerk einde dag. Flexibel dieting dus. Als ik een full sixpack heb ga ik waarschijnlijk weer 4x per dag eten.
Respect voor je progressie, je komt dus blijkbaar van >110kg, er zijn er maar weinig die daar ooit nog vanaf komen
Boven onderhoud eten zou betekenen dat je aankomt. Maar dat lijkt me sterk met ~2300 kcal?AdmiraalTimbo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:27:
Nou gister meeting gehad in 2 maanden van 13,5% BF naar 11,5%BF procentje per maand teken ik voor. Nu slechts 100 cal boven behoefte eten. Totale VVM (vetvrije massa) is nu 68.
Meet je je vet/FFM met zo'n electronische weegschaal? Die hebben een nogal grote fout marge. Veel groter dan de meeste mensen beseffen.
[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 26-09-2020 10:36 ]
Beter je eigen kwark kopen en dan blauwe bessen uit de vriezer even ontdooien in de magnetron. Lekkerder en gezonder.Requiem19 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:07:
Wat zijn de meningen over Kvarg?
Ik krijg altijd een 8 punts meting met een tang. Zoals ik al zij, ik verbrand nauwelijks cal in rust stand. Maar de resultaten zullen spreken over een maandje.Philflow schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:33:
[...]
Boven onderhoud eten zou betekenen dat je aankomt. Maar dat lijkt me sterk met ~2300 kcal?
Meet je je vet/FFM met zo'n electronische weegschaal? Die hebben een nogal grote fout marge. Veel groter dan de meeste mensen beseffen.
[ Voor 11% gewijzigd door AdmiraalTimbo op 26-09-2020 10:43 ]
Die hebben helaas ook behoorlijk grote foutmarges. Maar het kan je wel een indicatie geven.AdmiraalTimbo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:40:
[...]
Ik krijg altijd een 8 punts meting met een tang. Zoals ik al zij, ik verbrand nauwelijks cal in rust stand. Maar de resultaten zullen spreken over een maandje.
Verder klopt er iets niet in de tabel. 68 kg VVM + 9 kg VM = 77.0, geen 77.4. Dit zou betekenen dat je niet bent aangekomen.
Als je echt perfect telt zul je als sportende man van 77kg niet aankomen met 2300 kcal. Dit is bevestigd in veel goed gecontroleerde studies. Maar de meeste mensen kunnen niet nauwkeurig hun kcal tellen, dit is ook bevestigd in studies. Zelfs dietisten kunnen het niet. Het is waar dat er wel wat individuele variatie bestaat, maar die is niet zo groot als mensen vaak denken.
[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 26-09-2020 11:28 ]
Maak je niet te druk. weeg je gewoon elke week op zelfde tijdstip en omstandigheden. oa maa ochtend naakt, als je net uit bed bent en naar wc bent geweest. je ziet resultaat het beste terug in de spiegel, en meet je buikomtrek op het 'ruimste' punt. Speel met je voeding en hou een schema als leidraad. vvm, vochtp, vetp. moet je even vergeten. elke maand dit bijhouden is voldoende.AdmiraalTimbo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:40:
[...]
Ik krijg altijd een 8 punts meting met een tang. Zoals ik al zij, ik verbrand nauwelijks cal in rust stand. Maar de resultaten zullen spreken over een maandje.
edit: de punten die je meet, als daar de dikte van je meting (plooi) afneemt, is het toch goed
[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 26-09-2020 11:19 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Daar zal ik eens naar kijken. Maar ik zal het anders vertellen ik word goed begeleid. Plus ik ken me eigen lichaam meer als voldoende om te weten dat ik mijn eerste surplus goed moet opbouwen en goed moet blijven opletten.Philflow schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:56:
[...]
Die hebben helaas ook behoorlijk grote foutmarges. Maar het kan je wel een indicatie geven.
Verder klopt er iets niet in de tabel. 68 kg VVM + 9 kg VM = 77.0, geen 77.4. Dit zou betekenen dat je niet bent aangekomen.
Als je echt perfect telt zul je als sportende man van 77kg niet aankomen met 2300 kcal. Dit is bevestigt in veel goed gecontroleerde studies. Maar de meeste mensen kunnen niet nauwkeurig hun kcal tellen, dit is ook bevestigt in studies. Zelfs dietisten kunnen het niet. Het is waar dat er wel wat individuele variatie bestaat, maar die is niet zo groot als mensen vaak denken.
We laten de resultaten spreken!
Edit : hoop overbodige bs weggehaald
[ Voor 10% gewijzigd door AdmiraalTimbo op 26-09-2020 11:22 ]
Dat denk ik ook monitoren is nu key en dan perfectioneren.Hackus schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:17:
[...]
Maak je niet te druk. weeg je gewoon elke week op zelfde tijdstip en omstandigheden. oa maa ochtend naakt, als je net uit bed bent en naar wc bent geweest. je ziet resultaat het beste terug in de spiegel, en meet je buikomtrek op het 'ruimste' punt. Speel met je voeding en hou een schema als leidraad. vvm, vochtp, vetp. moet je even vergeten. elke maand dit bijhouden is voldoende
Heeft iemand hier nog verbeterpunten? Ik train thuis dus ik heb weinig machines ter beschikking maar wel barbell, curl bar en dumbbells met genoeg gewichten.
Ik wil een oefening of 6-7 per keer zodat ik in ongeveer 45 minuten klaar ben. Dan kan ik het namelijk prima in mijn lunchtijd uitvoeren.
Note: Ik doe nog geen deadlift omdat ik die oefening te gevaarlijk vind zonder goede begeleiding. Plan is om binnenkort met iemand af te spreken die mij hierbij kan coachen, dan komt die ook in het assortiment er bij.
Legs + Shoulder
Squat (dumbbell)
Lex Extension (machine)
Lying Leg Curl (machine)
Arnold Press (dumbbell)
Lateral Raise (dumbbell)
Front Raise (dumbbell)
Back + Biceps + Abs
Lateral Pulldown (cable)
Bent Over Row (barbell)
Inverted Row (bodyweight)
Hammer Curl (dumbbell)
Preacher Curl (curl bar)
Crunch (machine)
Chest + Triceps
Bench Press (barbell)
Incline Press (barbell)
Chest Fly (dumbbell)
Triceps Extensions (cable)
Triceps Dips (bodyweight)
Push Ups (bodyweight)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Rug-Schouders-Triceps
Benen-kuiten-buik
Borst-Biceps..
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Wat zijn daar de voordelen van t.o.v. de meer traditionele borst/triceps en rug/biceps?Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:25:
Biceps bij borst, Triceps bij Rug en benen tussendoor. schouders bij borst.
Rug-Schouders-Triceps
Benen-kuiten-buik
Borst-Biceps..
omdat hij vaak traint. Je pakt je biceps al bij rug, en triceps bij borst. wat jij zegt is niet traditioneel, dat komt vaak uit sportschoolschema's. op de benen dag tussendoor heeft je bovenlichaam dus rust.Póg mo Thóin schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:28:
[...]
Wat zijn daar de voordelen van t.o.v. de meer traditionele borst/triceps en rug/biceps?
Dus als je vaak traint moet je biceps en borst splitten, maar train je ze dan zo niet nog vaker? Dan krijgen je biceps toch minder rust of zie ik het verkeerd?Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:31:
[...]
omdat hij vaak traint. Je pakt je biceps al bij rug, en triceps bij borst. wat jij zegt is niet traditioneel, dat komt vaak uit sportschoolschema's. op de benen dag tussendoor heeft je bovenlichaam dus rust.
ik had traditioneel misschien in quotes moeten zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Póg mo Thóin op 28-09-2020 13:46 ]
Maar dan krijg je dus wel de situatie dat na de Borst-Biceps dag weer de Rug-Schouders-Triceps dag komt. Dan hebben m'n biceps geen rust gehad voor ik ze bij schouders weer gebruik en m'n triceps hebben dan ook geen rust gehad nadat ik ze de dag ervoor bij borst heb gebruikt.Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:25:
Biceps bij borst, Triceps bij Rug en benen tussendoor. schouders bij borst.
Rug-Schouders-Triceps
Benen-kuiten-buik
Borst-Biceps..
Dan zit je twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep te belasten toch?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nee, dan dag rust en begin je opnieuw. wat 6 trainingen maakt in 7 dagenTsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:49:
[...]
Maar dan krijg je dus wel de situatie dat na de Borst-Biceps dag weer de Rug-Schouders-Triceps dag komt. Dan hebben m'n biceps geen rust gehad voor ik ze bij schouders weer gebruik en m'n triceps hebben dan ook geen rust gehad nadat ik ze de dag ervoor bij borst heb gebruikt.
Dan zit je twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep te belasten toch?
Maar dat komt er toch zo uit te zien?Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:50:
[...]
Nee, dan dag rust en begin je opnieuw. wat 6 trainingen maakt in 7 dagen
- Maandag: Rug-Schouders-Triceps
- Dinsdag: Benen-kuiten-buik
- Woensdag: Borst-Biceps
- Donderdag: Rust
- Vrijdag: Rug-Schouders-Triceps
- Zaterdag: Benen-kuiten-buik
- Zondag: Borst-Biceps
Het zou kunnen werken als ik een systeem hanteer van drie dagen trainen en dan een rustdag waarbij ik gemiddeld genomen inderdaad op zes dagen per week uit kom. Mijn rustdag ligt echter vast op de donderdag aangezien dat net een dag is dat ik geen tijd heb om te trainen.
Zo zou ik het niet doen. Maandag ben je dan elke keer de sjaak omdat je je schouders en triceps voelt van je borst training op zondag. Ik zou het lekker op push pull legs houden. Dan gebruik je de spieren die samenwerken samen op 1 dag en hebben ze daarna 2 dagen rust.Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[...]
Maar dat komt er toch zo uit te zien?En de maandag er op volgend ga je meteen weer verder dus komt na Borst-Biceps weer Rug-Shouders-Triceps zonder dag rust.
Het zou kunnen werken als ik een systeem hanteer van drie dagen trainen en dan een rustdag waarbij ik gemiddeld genomen inderdaad op zes dagen per week uit kom. Mijn rustdag ligt echter vast op de donderdag aangezien dat net een dag is dat ik geen tijd heb om te trainen.
[ Voor 4% gewijzigd door Vuvuzela op 28-09-2020 14:02 ]
I served in a company of heroes.
Je had niet verteld dat je een vaste rustdag hebt.Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[...]
Maar dat komt er toch zo uit te zien?En de maandag er op volgend ga je meteen weer verder dus komt na Borst-Biceps weer Rug-Shouders-Triceps zonder dag rust.
Póg mo Thóin schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:57:
dit doet me denken aan deze klassieker https://forum.bodybuildin...ad.php?t=107926751&page=1
Ik zie het, dat had ik inderdaad even moeten melden, my bad.Hackus schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:01:
[...]
Je had niet verteld dat je een vaste rustdag hebt.
Dus dan kan ik het beste bij m'n huidige schema blijven? Eventueel nog oefeningen die ik mis? Ik wilde nog wel Skull Crushers toevoegen zodra m'n curl bar binnen is, ook nog wel leuk voor Triceps.
[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 28-09-2020 14:21 ]
Nee hoeft niet. Beide manieren kunnen werken, het ligt er maar net aan wat je prettiger vindt.Póg mo Thóin schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:44:
[...]
Dus als je vaak traint moet je biceps en borst splitten?
Als je het op die manier zou doen zou je biceps op de dag voor rug trainen. Zou ik persoonlijk echt niet willen. Dat gaat ten koste van mijn rug training; ik zal minder sterk zijn.Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[...]
Maar dat komt er toch zo uit te zien?
Eerlijk gezegd train je wel veel. weet niet wat je doel is, maar normaal is 1x in de week benen voldoende.Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:04:
[...]
![]()
[...]
Ik zie het, dat had ik inderdaad even moeten melden, my bad.
Dus dan kan ik het beste bij m'n huidige schema blijven? Eventueel nog oefeningen die ik mis? Ik wilde nog wel Skull Crushers toevoegen zodra m'n curl bar binnen is, ook nog wel leuk voor Triceps.
(net wat je intensiteit is) maar aangezien je thuis traint met dumbbells, weet ik dat ook niet. Rug en Borst hebben na zware training ook +- 36-48u nodig voor herstel. Heb je EZ stang gekocht voor SC ? is ook fijn voor bicep curls en tri-ext.
Maa-Woe-Vrij trainen kan ook prima, net wat jij wilt.
Wellicht dat ik de volgorde dan nog even aan moet passen.Philflow schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:06:
Als je het op die manier zou doen zou je biceps op de dag voor rug trainen. Zou ik persoonlijk echt niet willen. Dat gaat ten koste van mijn rug training; ik zal minder sterk zijn.
Doel is vooral sterker worden en wat meer spieren opbouwen. Als IT'er een zittend beroep en ik merk dat ik daardoor steeds sneller last krijg van pijntjes hier en daar. Reden dat ik voor zoveel trainingen ga is vooral omdat ik de spullen toch thuis heb. Dan kan ik het mooi in mijn lunchtijd doen en heb ik daar een mooi ritme bij. Ik zelf zag niet direct nadelen bij 6x per week trainen ipv 3x.Hackus schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:51:
Eerlijk gezegd train je wel veel. weet niet wat je doel is, maar normaal is 1x in de week benen voldoende.
(net wat je intensiteit is) maar aangezien je thuis traint met dumbbells, weet ik dat ook niet. Rug en Borst hebben na zware training ook +- 36-48u nodig voor herstel. Heb je EZ stang gekocht voor SC ? is ook fijn voor bicep curls en tri-ext.
Maa-Woe-Vrij trainen kan ook prima, net wat jij wilt.
Ook als je dan al snel richting je totaal aantal series komt te zitten waar je van kan herstellen. Oftewel the sunken cost fallacy: vaker en/of meer trainen gaat je geen meeropbrengst leveren... Eerder het tegenovergestelde.
Afhankelijk van je trainingsjaren is het ook daarin je vermogen tot herstel trainen. Periodiseer en zorg dat je je sets per beweging of spiergroep langzaam laat toenemen in een loop van 4-6 weken. Dan een back down periode, rince and repeat.
Slim programmeren dus.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Over 3 weken maar weer verder kijken bij de F4F.
Heb thuis nog dumbells en een bokszak in de tuin.
Je bedoelt de wet van de marginale meeropbrengst? De sunken cost fallacy is geld blijven storten in een bodemloze put omdat je er al voor veel inzit.Tatsu schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:53:
Ook als je dan al snel richting je totaal aantal series komt te zitten waar je van kan herstellen. Oftewel the sunken cost fallacy: vaker en/of meer trainen gaat je geen meeropbrengst leveren... Eerder het tegenovergestelde.
Ik doe sinds 4 weken trouwens 5x per week fullbody, en dat is zwaar. Je moet je voeding, rust en trainingsschema echt wel op orde hebben, anders ga je dat niet volhouden. Niet met de vereiste intensiteit in ieder geval.
Sowieso is 5 keer per week naar de gym hard werken. Dat zou ik niet lang volhouden.
Hoelang ben je van plan dit vol te houden? En merk je progressie?
Kun je posten wat je schema is qua intensiteit, reps, sets etc?
[ Voor 14% gewijzigd door Póg mo Thóin op 30-09-2020 13:13 ]
Ik heb drie trainingen (A,B,C) van 5/6 oefeningen en twee repranges per oefening/training, dus A1,B1,C1,A2,B2,C2. Ene cycle is hogere reps (~12-15), andere cycle lagere reps (~5-8). Intensiteit is hoog, eerste set is PR poging, daarna nog 3 sets op 1 tot failure. Trainingen duren ruim een uur, ik ben daarna aardig stuk, helemaal omdat ik nog in een calorisch tekort zit. Trainen kan ik thuis, anders had ik dit nooit kunnen doen met een gezin erbij.
Ik eet 3x per dag in een intermittent fasting regime (om 10, 13, 18), daarnaast niets, op trainingsdagen meer dan op rustdagen, minstens 150g eiwit, en ik weeg en log alles. Deze combinatie van intensief trainen met een calorisch tekort hou ik nog wel een paar weken vol, daarna gaat de inname omhoog, en wordt het makkelijker. Ik zie deze fase als een sprint, daarna komt de marathon
6 keer per week trainen kan ook best, al hoewel ik zelf om de 3 dagen training wel een dag rust neem kom ik niet altijd op 6 dagen per week training uit. Ik pas ook hersteltrainingen toe op gevoel, wanneer ik zelf denk dat het te veel word. Ik gebruik dan een week tot twee week minder gewicht en train ik alle spiergroepen 1 keer per week in plaats van 2 keer per week. Ook doe ik in die periode nog wat meer rek en strek oefeningen. Rek en strek oefeningen blijf ik altijd doen vanwege mobiliteit van de heupen.Vuvuzela schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:40:
6x per week kan best. Maar je programma moet passen. Er zijn ook mensen die 5/6x per week fullbody doen met succes, maar wel met de juiste oefeningen en intensiteit. Ik zou PPL doen, je schema lijkt daar al op.
Zijn er mensen die ervaring hebben met fatgrips? Zijn er ijzeren varianten?
Ik heb zelf sinds kort ook een home gym met een verstelbare drukbank, squat rek en lat pully. Omdat alles in een kleine schuur moet staan heb ik een squat rek met losse poten die nog vrij stevig is. Max belasting is 180kg wat voorlopig genoeg is. de lat pully heeft een plafond bevestiging wat maximaal tot 120 kg mag worden belast. Verder heb ik ook nog een preacher bank en leg curl en extention. Hier mee kan ik alle spiergroepen trainen met de oefeningen die ik graag doe.
Een chin-up met muurbeugel komt er ook nog bij. Ik heb verder een lange 30 mm halter, EZ bar, 4 dumbell stangen een touw, korte en lange stang voor de lat pully.
Edit
Het trainingsschema lijkt veel op die van mij. Ik train 3 dagen en dan 1 dag rust.Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[...]
Dag 1 Borst voor en zijkant schouder.
Dag 2 Benen en core (onderrug)
Dag 3 Rug achterkant schouders en biceps.
[ Voor 35% gewijzigd door Tincahunter op 02-10-2020 13:55 ]
De sprint is bij deze beeindigd, teveel pijntjes en algehele misere en moeheid. Heb de eerste twee oefeningen van vanmiddag moeten afbreken, ben er behoorlijk chagrijnig van. Op een calorisch tekort herstel ik blijkbaar toch niet voldoende van 5 trainingen per week, zelfs met genoeg slaap en kwalitatief goed eten. Eigenlijk wist ik dat wel, mezelf de grond in trainen is iets wat ik al veel vaker gedaan heb, maar toch steeds weer in trap. Morgen rust, daarna even terug naar 3x per week fullbody zonder elk setje tot het gaatje.joepP schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:40:
[Blaverhaal over 5x per week keihard fullbody]
Ik zie deze fase als een sprint, daarna komt de marathon
Kakzooi
Misschien wat tips? Ik wil vooral mn rug flink sterker maken, maar wel zo correct mogelijk.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
schouders trek je pas naar achter, vlak voor je staat en tijdens staan even vasthouden. kont naar achter drukken bij lift en buik vooruit en aanspannen. soort squat is het eigenlijk, maar je heft de stang met gestrekte armen. niet de fout maken om de stang op te willen trekken met je armen. je kont en hoofd in vlakke lijn houdenByteMe_ schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:19:
Ik ben bezig met de juiste houding te krijgen voor de DL. Met een spiegel kijk ik naar de punten waarop gelet moet worden, ik loop echter op 1 punt vast: ik krijg mn rug niet mooi recht bij de startpositie, ik hou een wat holle rug, het heeft zo weg van een hyperkyfose. Zou me ook niets verbazen, aangezien ik vele jaren lang achter een pc heb gewerkt en prive ook veel. Mn schouders vallen ook wat naar voren, wanneer ik die naar achter trek, doe ik eerder shrugs dan dat het correct zit.
Misschien wat tips? Ik wil vooral mn rug flink sterker maken, maar wel zo correct mogelijk.
Met de hele lichte start die ik maak (losse stang en 20 kg erbij daarna) merk ik dat dat onderrug onder spanning staat (met idd gestrekte armen). Alle andere spieren geen probleem.Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:28:
[...]
schouders trek je pas naar achter, vlak voor je staat en tijdens staan even vasthouden. kont naar achter drukken bij lift en buik vooruit en aanspannen. soort squat is het eigenlijk, maar je heft de stang met gestrekte armen. niet de fout maken om de stang op te willen trekken met je armen. je kont en hoofd in vlakke lijn houden
Ik heb vroeger vaker dumbbell squats en bent-over rows gedaan(laatste jaar niet bepaald), daar had ik eigenlijk zelden problemen. Misschien beter als ik de bent-over variant eerst doe voor versterking? Ik heb namelijk wel een flinke overbelasting gehad vorig jaar in de onderrug en ben bang voor een terugval. ik heb daarom ook regelmatig verzaakt bij deze oefeningen. Met name deed/doe ik: pushups, triceps (compound en isolatie), biceps (compound en isolatie), borst (bench press). De squats niet zo vaak omdat ik 2-3x per week HIIT fiets en al 1.5 jaar (ofzo) schommel tussen cut en onderhoud.
Ik wil het binnenkort weer serieuzer oppakken door weer te bulken met schema.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Vaak leer je het verkeerd aan met dumbbells. Beter is goed oefenen, en iemand mee laten kijken.ByteMe_ schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Met de hele lichte start die ik maak (losse stang en 20 kg erbij daarna) merk ik dat dat onderrug onder spanning staat (met idd gestrekte armen). Alle andere spieren geen probleem.
Ik heb vroeger vaker dumbbell squats en bent-over rows gedaan(laatste jaar niet bepaald), daar had ik eigenlijk zelden problemen. Misschien beter als ik de bent-over variant eerst doe voor versterking? Ik heb namelijk wel een flinke overbelasting gehad vorig jaar in de onderrug en ben bang voor een terugval. ik heb daarom ook regelmatig verzaakt bij deze oefeningen. Met name deed/doe ik: pushups, triceps (compound en isolatie), biceps (compound en isolatie), borst (bench press). De squats niet zo vaak omdat ik 2-3x per week HIIT fiets en al 1.5 jaar (ofzo) schommel tussen cut en onderhoud.
Ik wil het binnenkort weer serieuzer oppakken door weer te bulken met schema.
[ Voor 12% gewijzigd door Tincahunter op 04-10-2020 08:37 ]
Ik blijf wel met hem in contact en ga af en toe nog langs voor een status update en eventueel nog kleine aansturingen etc., maar voor de rest wordt het dus op mijzelf trainen.
Ben aan het kijken wat voor mij het meest praktische is qua training i.c.m. gezinsleven en dat lijkt erop neer te komen dat ik straks 3x per week ga trainen. Dus zat te denken aan bijvoorbeeld een Leg, Press, Pull split. Waarbij ik op de benen dag nog wel 1 à 2 borst en rug oefeningen pak zodat die niet een volle week onbelast blijven.
3x Full body heb ik een tijdje gedaan, maar dan herstelde ik niet goed genoeg waardoor ik nooit het maximale eruit kon halen op dag 3 (en soms dag 2 al, als dag 1 heftig was).
Dus zat aan het volgende te denken:
Maandag - Legs
- Squat
- Lunges
- Leg Curls
- Calves
- Abs
- Dumbell fly’s
- Horizontal row
Woensdag - Push
- Bench press
- Incline press
- Pec deck
- Shoulder press
- Triceps
- Abs
Vrijdag - Pull
- Lateral pulldown
- Deadlift
- Rear Delts
- Side raises
- Traps
- Biceps
- Abs
Dan ligt de frequentie wat hoger.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Qua energie is het dan zorgen:
- dat je je slaapmanagement op orde hebt
- voldoende eet om te kunnen groeien en prestaties in de gym
- een slimme oefeningselectie en rotatie
- wennen aan de workload
- aanhakend op hierboven, opbouwen in intensiteit, reps, sets en gewicht. En periodiseren.
Dus is het sowieso van belang dat je de pomp,bloed,intentie op de LB houd.PdeBie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:27:
@Hackus niet? Staan ze dan niet te lang stil?
@Tatsu het liefst heb ik wel een dedicated leg day, omdat ik iele benen heb t.o.v. de rest en squats en curls dermate veel energie vragen dat de rest van de grote spier groepen dan geen optie die dag meer zijn.
Ik denk dat je je PT even een schema moet vragen voor de komende 8 weken.
Maandag upper
Woensdag lower
Vrijdag upper
Maandag lower
etc.
Ben bang dat als ik maar 1x per week borst train bijvoorbeeld, dit te weinig is. Maar ik snap dat met alleen een fly oefening bijvoorbeeld op benen-dag je de spieren niet genoeg kapot maakt om ook maar iets van groei te kunnen realiseren.
:strip_exif()/f/image/XnBr13kIAMeUsxTeR0s6TyXM.jpg?f=fotoalbum_large)
De rest van mijn home gym. Die lat pully wat je ziet is tien keer niets voor de rug. Wat triceps en facepulls wil nog wel.
:strip_exif()/f/image/YBTJA3UsvbGMinoYkhzrPtMA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ty040trXzd3uoDcoljCkOAwy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn favoriete maaltijden zonder pakjes en zakjes wat ik dagelijks eet en waar ik mee afwissel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yZD7ZjlpDq46CjOGIq43HZXD.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/X0wg5zrzAltc1fWvBFdcdzVl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XwgD5HitXLaJO9fqRKZpMm3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDgsK3wfkpqOpJ0DKQKoDmxk.jpg?f=user_large)
En om de 5 of 6 dagen vette vis en aardappeltjes met een beetje saus.
[ Voor 38% gewijzigd door Tincahunter op 05-10-2020 18:47 ]
Wat je wilt laten groeien kun je goed 1x p/w trainen.(grote spiergroep)PdeBie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:27:
Zal komende week nog eens met mijn PT overleggen met precies dit vraagstuk. Kijken wat hij zegt. Hoor hier goede voorstellen in ieder geval.
Ben bang dat als ik maar 1x per week borst train bijvoorbeeld, dit te weinig is. Maar ik snap dat met alleen een fly oefening bijvoorbeeld op benen-dag je de spieren niet genoeg kapot maakt om ook maar iets van groei te kunnen realiseren.
Niet alleen de beweging doen 3x8, en dan denken dat je klaar bent.
oa mijn Squat: opbouwen tot gewenst gewicht, 1x25 reps - 2e set ook proberen 25 reps te halen.
concentreer je goed, wees de baas over het squat-rack en pep jezelf op. Haal je 2e beurt geen 25 maar 18, stap je even achter uit, voor 10-15sec en ga weer aan de slag. 3e beurt net zo. Dan stapsgewijs gewicht verlagen en pompen(tot je niet meer kunt in 1 beurt) 3x. zo heb je volle benen en dat hoef je maar eens in de week te doen.
Zo ook met borst, en rug. de opvolgende training. bereid je voor op oorlog, en leg het gewicht klaar wat je allemaal gaat gebruiken. (ook dumbbells van elk 2kg zwaarder als je je goed voelt)
Succes
Heb wel eens na een drop set met enkel de stang nog over op mijn borst gelegen. Kreeg hem niet meer terug het rek in haha. (En de dag erna spierpijn van heb ik jou daar)
Ik train vaak met iemand die sterker is dan mij(ja, die bestaan ook) e.o. ervaren spotter.PdeBie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:16:
Drop sets doel je op? Die ken ik wel ja. Lekker killing
Heb wel eens na een drop set met enkel de stang nog over op mijn borst gelegen. Kreeg hem niet meer terug het rek in haha. (En de dag erna spierpijn van heb ik jou daar)
Alleen moet je niet gek gaan doen. In Gym is er vaak wel iemand snel bij, heb laatst nog iemand onder 110kg weggehaald.
Je hoeft het niet genoeg kapot te maken. Het is in voldoende mate een prikkel stimuleren met een progressief element erin over een langere tijd. Eentje waar je voldoende van kan herstellen.PdeBie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:27:
Zal komende week nog eens met mijn PT overleggen met precies dit vraagstuk. Kijken wat hij zegt. Hoor hier goede voorstellen in ieder geval.
Ook voor je borst, ook voor je benen, ook voor je schouders, etc etc.
Uiteraard. De situatie bij mij was ook met spotter. Als ik alleen ben ga ik afhankelijk van de oefening tot failure.Hackus schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:21:
[...]
Ik train vaak met iemand die sterker is dan mij(ja, die bestaan ook) e.o. ervaren spotter.
Alleen moet je niet gek gaan doen. In Gym is er vaak wel iemand snel bij, heb laatst nog iemand onder 110kg weggehaald.
Mn been training bestaat dan ook uit 7-9 oefeningen, of quads en hamstrings gesplitst.
Er is geen perfect trainingschema of split, iets wat voor jou werkt hoeft voor een ander niet te werken. Probeer het gewoon allemaal uit... dan merk je vanzelf waar jouw grens ligt en wat je lichamelijk aan kan.
Goeie setup man, kun je een eind mee komen :)!Tincahunter schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:33:
Ik heb mijn nieuwe multifunctionele (squat) rack nu ook binnen en in elkaar gezet. Ik moet alleen nog de lat pully bevestigen. Helaas wat wazige foto's want het is een oude nood telefoon.
[Afbeelding]
De rest van mijn home gym. Die lat pully wat je ziet is tien keer niets voor de rug. Wat triceps en facepulls wil nog wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn favoriete maaltijden zonder pakjes en zakjes wat ik dagelijks eet en waar ik mee afwissel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En om de 5 of 6 dagen vette vis en aardappeltjes met een beetje saus.![]()
[Afbeelding]
3-4 oefeningen per week kom je zeker mee wegPdeBie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:27:
Overkomt de bestejoepP schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:08:
[...]
De sprint is bij deze beeindigd, teveel pijntjes en algehele misere en moeheid. Heb de eerste twee oefeningen van vanmiddag moeten afbreken, ben er behoorlijk chagrijnig van. Op een calorisch tekort herstel ik blijkbaar toch niet voldoende van 5 trainingen per week, zelfs met genoeg slaap en kwalitatief goed eten. Eigenlijk wist ik dat wel, mezelf de grond in trainen is iets wat ik al veel vaker gedaan heb, maar toch steeds weer in trap. Morgen rust, daarna even terug naar 3x per week fullbody zonder elk setje tot het gaatje.
Kakzooi
Ik kreeg laatste 220kg deadlift niet eens omhoog, gewoon moe, geen concentratie. Weekje rust genomen, gewicht omlaag, frequentie omhoog, 1,5 maand later pr gezet
Zondag was hier een verjaardag, heb voor het eerst in tijden weer eens enorm ingenomen, einde dag 5500kcal, prima refeed dusLeroy1909 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:38:
[...]
Overkomt de beste. Is vervelend maar idd ff een stapje terug. Ff een week rust ofzo, iets hoger in kcal zitten maar nog steeds in een te kort, een refeed kan ook nog wel eens helpen. Intensiteit iets naar beneden brengen van je trainingen, langzaam weer opbouwen.
Ik kreeg laatste 220kg deadlift niet eens omhoog, gewoon moe, geen concentratie. Weekje rust genomen, gewicht omlaag, frequentie omhoog, 1,5 maand later pr gezet. Je hebt alle tijd van de wereld, luister naar je lichaam
Heb jij ook bij dat bankje dat de halter er af dreigt te vallen zodra je het eerste gewicht er aan hangt? Die "klemmen" om dat te voorkomen zijn niet bijster effectief merk ik.Tincahunter schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:33:
Ik heb mijn nieuwe multifunctionele (squat) rack nu ook binnen en in elkaar gezet. Ik moet alleen nog de lat pully bevestigen. Helaas wat wazige foto's want het is een oude nood telefoon.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En om de 5 of 6 dagen vette vis en aardappeltjes met een beetje saus.![]()
[Afbeelding]
Vanaf 15kg schijven word de barbell inderdaad uit de houder getrokken maar de barbell blijft wel achter het haakje hangen. Wat ik ook vaak doe is de barbell helemaal naar links of rechts schuiven want dan blijft de barbell liggen. Het squat rek kan ik er ook tussen zetten.Tsurany schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Heb jij ook bij dat bankje dat de halter er af dreigt te vallen zodra je het eerste gewicht er aan hangt? Die "klemmen" om dat te voorkomen zijn niet bijster effectief merk ik.
Ja opschuiven werkt inderdaad goed. Wat ik merk is dat het haakje hem vast houd tot het gewicht aan de andere kant hangt. Dan zakt de stang omlaag en schiet het haakje helemaal los.Tincahunter schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
Vanaf 15kg schijven word de barbell inderdaad uit de houder getrokken maar de barbell blijft wel achter het haakje hangen. Wat ik ook vaak doe is de barbell helemaal naar links of rechts schuiven want dan blijft de barbell liggen. Het squat rek kan ik er ook tussen zetten.
Vind het geen hele veilige oplossing. Met wat handwerk goed omheen te werken maar wel iets om mee op te letten.
Al zit ik dankzij @ObiTewodros z'n reactie (ObiTewodros in "Het Krachtsport Topic - Deel 1") nu ook te denken om de ATX Power Rack PRX-620 te kopen incl lat pully.
Alleen mag het van m'n vriendin pas als ik een paar maanden succesvol het trainen heb volgehouden. En gezien hij op de gezamenlijke zolder komt moet ik haar wel te vriend houden
[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 06-10-2020 13:31 ]
ATX is een goed merk, beetje de Duitse namaak van Rogue.Tsurany schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:27:
[...]
Ja opschuiven werkt inderdaad goed. Wat ik merk is dat het haakje hem vast houd tot het gewicht aan de andere kant hangt. Dan zakt de stang omlaag en schiet het haakje helemaal los.
Vind het geen hele veilige oplossing. Met wat handwerk goed omheen te werken maar wel iets om mee op te letten.
Al zit ik dankzij @ObiTewodros z'n reactie (ObiTewodros in "Het Krachtsport Topic - Deel 1") nu ook te denken om de ATX Power Rack PRX-620 te kopen incl lat pully.
Alleen mag het van m'n vriendin pas als ik een paar maanden succesvol het trainen heb volgehouden. En gezien hij op de gezamenlijke zolder komt moet ik haar wel te vriend houden
Je kan haar ook proberen te overtuigen dat je met dit rack juist meer gemotiveerd bent, consistent en uitgebreid kan trainen
Zit je dan niet structureel te laag in kcal? Ik had dat wel, kreeg het aan 3000 kcal per dag binnen destijds.joepP schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Zondag was hier een verjaardag, heb voor het eerst in tijden weer eens enorm ingenomen, einde dag 5500kcal, prima refeed dusIk voelde me gisteren veel beter, heb een nieuw programma voor de komende weken gemaakt (3x per week fullbody), ook direct de eerste training gedaan, en dat ging echt -veel- beter dan de week daarvoor. Ik blijf deze week op onderhoud eten, daarna gaan we verder met cutten. Ik ga alleen wel diet-breaks inbouwen, denk aan twee weken op -500kcal/dag, en daarna een week op maintenance.
Mini cuts kan idd goed werken
Verwijderd
Als experiment ga ik dat dus 6 maanden ook niet doen, maar me richten op olympische ringen (maak goede progessie al) en groepslessen zoals bodypump en bootcamp. Na die 6 maanden ga ik m'n maxes op de deadlift ohp bench enz testen en ik zal dan ook zeker melden wat de overlap is qua kracht en of ik veel ben kwijtgeraakt. Als je kijkt naar bijv. een Yuri van Gelder verwacht ik dat de delts zelfs gaan groeien maar m'n deadlift het meest achteruit gaat. Nog 5 maanden te gaan ongeveer.
Wellicht wel, maar het blijft toch een beetje gokken wat er precies was. Volgens mij was het vooral de combo van relatief weinig kcal (2300-2500 gemiddeld), 5x per week full body, nieuwe oefeningen, en vooral dat 4 weken lang. De eerste twee weken voelde ik me namelijk prima. Nu overigens ook weer, en het vreetfestijn van afgelopen zondag is al niet meer zichtbaar in de wegingen: vanochtend weer strak 82.0. Deze week nog even op onderhoud, vanaf zaterdag mikken op een kilo eraf in ~2 weken.Leroy1909 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Zit je dan niet structureel te laag in kcal? Ik had dat wel, kreeg het aan 3000 kcal per dag binnen destijds.
Mini cuts kan idd goed werken, gewoon ff uitproberen. Zijn zoveel manieren, en ze werken allemaal, is alleen ff uitvinden wat jij het beste vindt.
Voel me in ieder geval weer energiek, en heb echt zin om te trainen!
Vreetbui tussendoor, raak je vaak snel kwijt op de WCjoepP schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:47:
[...]
Wellicht wel, maar het blijft toch een beetje gokken wat er precies was. Volgens mij was het vooral de combo van relatief weinig kcal (2300-2500 gemiddeld), 5x per week full body, nieuwe oefeningen, en vooral dat 4 weken lang. De eerste twee weken voelde ik me namelijk prima. Nu overigens ook weer, en het vreetfestijn van afgelopen zondag is al niet meer zichtbaar in de wegingen: vanochtend weer strak 82.0. Deze week nog even op onderhoud, vanaf zaterdag mikken op een kilo eraf in ~2 weken.
Voel me in ieder geval weer energiek, en heb echt zin om te trainen!
Rekken en strekken is sowieso van belang, ook je kuiten niet vergeten.Tincahunter schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:02:
Gisteren heb ik de benen weer getraind wat nu een stuk eenvoudiger gaat met een squat rek, het voelt ook veiliger. Voor het squaten doe ik nu ook de spiderman stretch waar door het squaten ook makkelijker gaat. Ik was wat minder flexibel geworden en de spiderman stretch helpt enorm veel om weer makkelijker te squaten.
[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 07-10-2020 13:08 ]
Ik doe veel rek en strek oefeningen maar ik heb de spiderman stretch nog nooit gedaan. Qua heup flexibiliteit heb ik veel baat bij de spiderman stretch.Hackus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:06:
[...]
Rekken en strekken is sowieso van belang, ook je kuiten niet vergeten.
Ik voer hem op deze manier uit.
Goede manier om je heupen te openen.Tincahunter schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Ik doe veel rek en strek oefeningen maar ik heb de spiderman stretch nog nooit gedaan. Qua heup flexibiliteit heb ik veel baat bij de spiderman stretch.
Ik voer hem op deze manier uit.
[YouTube: Spiderman Stretch]
Ook al eens geprobeerd om je onderarm richting je enkel te brengen?
Bedoel je zoals in het filmpje?Requiem19 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
Goede manier om je heupen te openen.
Ook al eens geprobeerd om je onderarm richting je enkel te brengen?
Nee, zij houdt de onderarm verticaal.
Ik bedoel zo:

Of nog beter door hem dynamisch te doen:
[YouTube: Lizard Stretch w/ Rotation]
Waarom geen halfrack? Neem minder ruimte in, en is een stuk handiger qua in-en-uit manoeuvreren van barbells.Tsurany schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:27:
[...]
Net voor het eerst naar de sportschool geweest, maar ondanks dat ik wel gemotiveerd was, vloog die motivatie gelijk de deur uit als je iedereen samen met anderen bezig ziet, of al ervaren zijn. En ik dan weer een als beginner sta te klungelen.
Na 3 oefeningen weer ingepakt en naar huis gegaan. En ja, zwak, ik weet het. Maar het liefst zou ik thuis gewoon een gym bouwen. Sta je dan, met je dikke pens tussen al die afgetrainde mensen. Waarvan sommigen je dan aankijken omdat je niet eens 1 pull up voor elkaar krijgt.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Sta je te klungelen of ben je gewoon aan het leren? Voor veel beginners of wat meer onzekere sporters leeft vaak het idee dat ze een soort van 'voor lul' staan als ze niet meteen epic bro lifting doen. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar zet dat van je af.Naboo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:53:
Zijn er nog mensen in de regio Zaanstad die bij Basic Fit zitten?
Net voor het eerst naar de sportschool geweest, maar ondanks dat ik wel gemotiveerd was, vloog die motivatie gelijk de deur uit als je iedereen samen met anderen bezig ziet, of al ervaren zijn. En ik dan weer een als beginner sta te klungelen.
Na 3 oefeningen weer ingepakt en naar huis gegaan. En ja, zwak, ik weet het. Maar het liefst zou ik thuis gewoon een gym bouwen. Sta je dan, met je dikke pens tussen al die afgetrainde mensen. Waarvan sommigen je dan aankijken omdat je niet eens 1 pull up voor elkaar krijgt.
Iedereen is onwennig begonnen en heeft daar doorheen moeten gaan.
Wat ook nog kan helpen is een trainingsmaatje zoeken, samen doen is vaak al een heel stuk makkelijker dan alleen.
Vergis je overigens niet in waarom mensen kijken. Dat kan net zo goed zijn omdat ze het goed vinden dat je juist bezig bent in de sportschool. Iedereen komt daar om aan z'n lichaam te werken, dus je bent niet anders dan zij, alleen zijn zij wellicht verder in het traject.
Overigens trekt het juist aandacht als jij schichtig rond kijkt of anderen niet te veel kijken, dus dan gaan ze kijken. Iets met een cirkel. Heb schijt en doe je ding, na een paar successen gaat het verslavend werken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volhouden! Vraag ook is wat dingen aan de mede sporters over de oefeningen die je doet.
Naboo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:53:
Zijn er nog mensen in de regio Zaanstad die bij Basic Fit zitten?
Ik ben gewoon aan het leren. Al heb ik wel sportschool ervaring uit het verleden, maar het staat gewoon knullig dat je aan een apparaat gaat hangen en vervolgens niet eens een pull up voor elkaar krijgt en je t-shirt omhoog kruipt en je bolle buik te zien isGonadan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Sta je te klungelen of ben je gewoon aan het leren? Voor veel beginners of wat meer onzekere sporters leeft vaak het idee dat ze een soort van 'voor lul' staan als ze niet meteen epic bro lifting doen. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar zet dat van je af.
Iedereen is onwennig begonnen en heeft daar doorheen moeten gaan.
Wat ook nog kan helpen is een trainingsmaatje zoeken, samen doen is vaak al een heel stuk makkelijker dan alleen.
Vergis je overigens niet in waarom mensen kijken. Dat kan net zo goed zijn omdat ze het goed vinden dat je juist bezig bent in de sportschool. Iedereen komt daar om aan z'n lichaam te werken, dus je bent niet anders dan zij, alleen zijn zij wellicht verder in het traject.
Overigens trekt het juist aandacht als jij schichtig rond kijkt of anderen niet te veel kijken, dus dan gaan ze kijken. Iets met een cirkel. Heb schijt en doe je ding, na een paar successen gaat het verslavend werken.
Het is dus inderdaad een stukje onzekerheid. En omdat je dan voor het eerst binnen loopt, dan is alles nog even zoeken ook. En dan zit je nog met dat corona geklungel. Ideaal is het niet.
Maar goed, morgen voor 7 uur een plekje gereserveerd en hopen dat het gewoon wat minder druk is.
En inderdaad, een maatje wil ik wel graag. Maar de mensen die ik bijvoorbeeld via werk ken, die wonen allemaal al weer ver weg, waardoor dat ook weer niet ideaal is.
Als je dan wat kracht gewonnen hebt en gewicht verloren dan probeer je hem gewoon later weer eens.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het knullige hier aan is dat je een ongeschikt t-shirt draagt. Zorg er voor dat je een lekker lang shirt hebt, je zal jezelf dan direct beter voelen. Het enige dat er dan nog te zien is, is een beginner. Who cares? Iedere dikkerd in de sportschool is iemand die z'n lichaam wilt verbeteren, elke ervaren sporter zal dat als iets positiefs zien.Naboo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Ik ben gewoon aan het leren. Al heb ik wel sportschool ervaring uit het verleden, maar het staat gewoon knullig dat je aan een apparaat gaat hangen en vervolgens niet eens een pull up voor elkaar krijgt en je t-shirt omhoog kruipt en je bolle buik te zien is![]()
Al moet ik zeggen dat ik blij ben met m'n home gym, hoe basaal die ook is. Toch net wat meer vrijheid, eigen muziek zonder headphones op en tussendoor lekker nog wat werken op de laptop.
Je kan wellicht ook een elastiek gebruiken om je te helpen met pull-ups. Maar als goed is heeft de basic fit ook wel zo'n machine waar je assisted je pull ups op kan doenNaboo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Ik ben gewoon aan het leren. Al heb ik wel sportschool ervaring uit het verleden, maar het staat gewoon knullig dat je aan een apparaat gaat hangen en vervolgens niet eens een pull up voor elkaar krijgt en je t-shirt omhoog kruipt en je bolle buik te zien is![]()
![]()
Het is dus inderdaad een stukje onzekerheid. En omdat je dan voor het eerst binnen loopt, dan is alles nog even zoeken ook. En dan zit je nog met dat corona geklungel. Ideaal is het niet.
Maar goed, morgen voor 7 uur een plekje gereserveerd en hopen dat het gewoon wat minder druk is.
En inderdaad, een maatje wil ik wel graag. Maar de mensen die ik bijvoorbeeld via werk ken, die wonen allemaal al weer ver weg, waardoor dat ook weer niet ideaal is.
Maar ik zou gewoon lekker heen gaan en als iets niet lukt kan je altijd iemand vragen die daar rond loopt. Over het algemeen is iedereen altijd wel behulpzaam in de gym.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Heb hier even naar zitten kijken maar ga toch voor een full rack denk ik. Ik heb wel een mooie plek waar hij kan staan op zich. En zeker als het resultaat fysiek te zien is zal m'n vriendin wel om zijn dat het een goede investering isjoepP schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:05:
[...]
Waarom geen halfrack? Neem minder ruimte in, en is een stuk handiger qua in-en-uit manoeuvreren van barbells.
Ik heb geen idee of ze dat erg vinden of niet, Ik zie of hoor nooit een reactie.
Zo laatst ook, bezig met squatten in een rack. Net klaar met mijn set dus even rusten. Een gozer naast mij zit dan te squatten met zo'n 120 kilo. Dat vindt ik wel indrukwekkend en de techniek die ze dan gebruiken is wel interessant. Maar zodra ik bezig ben met mijn eigen oefeningen ben ik alleen met me zelf bezig.
Dat is ook goed, en bij mij niet ongewenst. als ik het opmerk, na mijn training, vraag ik vaak of diegene hulp nodig heeft, of vragen heeft. sommige vinden dat dan weer vreemd, maar ik help graag anderen als ik tijd heb.Xanthian schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:26:
Ik moet zeggen dat ik wel eens naar andere sporters kijk als ik aan het rusten ben. Als nieuweling leer ik er toch wel iets van. Soms doen ze oefening toch net even iets anders of gebruiken ze spullen waarvan ik denk dat is ook wel handig.
Ik heb geen idee of ze dat erg vinden of niet, Ik zie of hoor nooit een reactie.
Zo laatst ook, bezig met squatten in een rack. Net klaar met mijn set dus even rusten. Een gozer naast mij zit dan te squatten met zo'n 120 kilo. Dat vindt ik wel indrukwekkend en de techniek die ze dan gebruiken is wel interessant. Maar zodra ik bezig ben met mijn eigen oefeningen ben ik alleen met me zelf bezig.
En goed, "nieuwe mensen" zijn altijd wel interessant. Want eerlijkheidshalve heb ik de groep vaste mensen nu al zo vaak gezien dat ik bijna de gezichten kan dromen.
Hoop dat je geen nachtmerries van mij krijgtlasharor schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:38:
Het mensen kijken is voor mij eigenlijk een reden waarom ik nooit een Home gym zou overwegen. Ik zou dat denk ik toch een beetje missen. Het is gewoon interessant om tussen sets door te kijken waar andere mee bezig zijn en zolang je het op een "normale" (als in; niet staren) manier doet dan heeft niemand er echt last van.
En goed, "nieuwe mensen" zijn altijd wel interessant. Want eerlijkheidshalve heb ik de groep vaste mensen nu al zo vaak gezien dat ik bijna de gezichten kan dromen.
Ik train vaak thuis of bij fysio vanwege tijd, en rust. zeker als ik HC aan het trainen ben. voor zgn onderhoud ben ik vaak wel in gym te vinden, maar nu met Corona nog minder vaak. ik draai mijn eigen muziek, waar wij(ik train vaak met 2-3) ons lekker bij voelen en ouwehoeren ook vaak tussendoor, wat nogal eens hard gaat. in Gym is dat vaak ongewenst gedrag, zeker wanneer eens een halter laat vallen.
Dat ouwehoeren tussen door is denk ik een beetje afhankelijk van het soort mensen en het type gym. Ik kan me best voorstellen dat niemand erop zit te wachten als je in een of andere basic fit waar het super druk is een beetje gaat staan kletsen over koetjes en kalfjes. Ik train zelf bij een relatief grote gym (als in; de gym is erg ruim) in een kleinere gemeente. De mensen zijn dus vaak hetzelfde en er is genoeg plek om wat plezier te maken.Hackus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
Hoop dat je geen nachtmerries van mij krijgt![]()
Ik train vaak thuis of bij fysio vanwege tijd, en rust. zeker als ik HC aan het trainen ben. voor zgn onderhoud ben ik vaak wel in gym te vinden, maar nu met Corona nog minder vaak. ik draai mijn eigen muziek, waar wij(ik train vaak met 2-3) ons lekker bij voelen en ouwehoeren ook vaak tussendoor, wat nogal eens hard gaat. in Gym is dat vaak ongewenst gedrag, zeker wanneer eens een halter laat vallen.
Ik had me er niet populair gemaakt mee op reddit (/r/fitness) door te roepen dat je echt wel een gesprek kan aanknopen in de gym. Zeker als mensen toch geen koptelefoon etc gebruiken is het echt niet zo erg om af en toe te vragen hoe het met ze gaat.
Bedankt voor de tips in ieder geval. Het is ook even een mentaal dingetje waar ik mij overheen moet zetten. Maar stiekem voel je je toch een soort van n00b....
Iets wat ik wel zou willen doen, is een soort youtube dagboek bij gaan houden met de progressie. En ja, daar zijn er duizenden van, maar tegelijkertijd denk ik; ik ben zelf iemand die dan steeds denkt: Ja, makkelijk praten hebben jullie, dat gaat mij nooit lukken. En op die manier trap ik mijzelf dan weer soort van de grond in.
Wel lekker als ie niet wiebelt natuurlijk, voor de rest heb ik niet veel eisen.
oa https://www.tectake.nl/halter-en-schuine-bank-402269Philflow schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:49:
Heeft iemand een tip voor een redelijk goed en betaalbaar verstelbaar bankje om te (incline) bankdrukken met dumbbells?
Wel lekker als ie niet wiebelt natuurlijk, voor de rest heb ik niet veel eisen.
Thanks. Valt me mee qua prijs. Heb jij ervaring met deze?
edit; als je ook met 46kg dumbbells drukt als ik, zou ik wat meer geld uitgeven voor wat beter,stevigers. Maar voor dit geld is het een leuk bankje, wat denk ik geen probleem geeft tot +-25kg dumbbells
[ Voor 40% gewijzigd door Hackus op 08-10-2020 21:41 ]
Uittesten zou ik zeggen. Ik bekijk foto’s en prijs en doe een verwachting.Philflow schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:48:
Ik zoek wel iets dat stevig genoeg is voor zwaardere gewichten. Eventueel ook voor barbell bankdrukken.
Je stelt geen eisen qua prijsklasse en wat je ermee wilt. Eigen inzet/onderzoek kan ook wat meehelpen.
Maximaal Belastbaar tot 250 kilo. Dus 150 kilo bankdrukken als je zelf 100 kilo weegt, lijkt me aardig.
Al hebben al die goedkopere bankjes het probleem dat de rugleuning wat wiebelt en het materiaal zal geen topwerk zijn. Ook geen top stiksel waarschijnlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 08-10-2020 22:12 ]
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.
:strip_exif()/f/image/o828lTEDTcG0kR12qYwd7jQt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uyaA96s11tMpI4hmgjk1zDd7.jpg?f=fotoalbum_tile)