Oef ja, ik heb wel echt een grondige frustratie met mensen die dan last hebben van bijv knie / schouder / rug en dan fatalistisch zeggen 'het zit in de familie', 'ik heb het altijd al gehad, dus ik moet er maar mee leren leven'.
Dan heb je het eigenlijk al opgegeven. Zonde, want 95% van de pijntjes / blessures is (denk ik) gewoon aan te pakken met verschillende tools.
Overigens blijf ik het opmerkelijk vinden dat @
Tatsu zo weinig waarde hecht aan mobiliteit, terwijl mobiliteit juist één van de grootste functionele elementen in je dagelijks levenspatroon is.
Niet verified, maar in de podcast die ik laatst aanhaalde (Chasing Excellence) poneerde Bergeron de stelling dat mensen niet het verzoginstehuis ingaan omdat ze ziek zijn, maar omdat ze functionele dingen niet meer kunnen (veters strikken, shirt aan doen over je hoofd, je reet afvegen etc). Het verlies van die functionele zaken komt, lijkt mij, door een combinatie van verlies aan kracht, maar ook een verlies aan mobiliteit.
Daarnaast heb je nog een bekend voorbeeld over levensverwachting bepalen aan de hand van de 'sit-rise test' (
https://geriatrictoolkit....-Rise-Mortality-2012..pdf). Niet kunnen opstaan zonder gebruik van je handen is ook weer een combi van kracht en mobiliteit.
In 2012, a study was published in which researchers designed a simple test to predict mortality in a group of 2,002 adults 51 to 80 years old. Called the sitting-rising test (SRT), the challenge sounds pretty simple: Lower yourself from standing to sitting, and then get back up – but without using your hands. When perfectly executed, participants received a score of 10; points were detracted for using hands, unsteadiness, and other factors. As a measure of muscular strength and flexibility, the researchers found that those who had the lowest score (zero to three) had a risk of death that was five to six times higher than those who scored eight to 10 points.
.