Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
@thewizard2006 Waar denk jij dat het probleem zit dan?

Het zou natuurlijk ook een techniek issue kunnen zijn.

Als je Gowodmobility probeert begint het met een Mobility test waar je een score krijgt van 0% - 100%. Ik zou die eens doen om te kijken hoe mobiel je nu echt bent :).

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 15:24
Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:46:
@thewizard2006 Waar denk jij dat het probleem zit dan?

Het zou natuurlijk ook een techniek issue kunnen zijn.

Als je Gowodmobility probeert begint het met een Mobility test waar je een score krijgt van 0% - 100%. Ik zou die eens doen om te kijken hoe mobiel je nu echt bent :).
Ik zal die test zoiezo een keer doen. Wat het precieze probleem is durf ik niet te zeggen. Of het beknelde zenuwen zijn of verkeerde zit of loophouding, misschien teveel borst training en achter de pc zitten en teveel voorover gezeten etc. Dat probeer ik dus een beetje uit te vogelen.
Mbt bijv mobility, ik sport al mijn hele leven en doe redelijk veel en actief. Bij mobility denk ik meer aan mensen die nooit sporten en alleen maar zitten zeg maar. Maar wellicht heb ik een verkeerd begrip wat het inhoud of is het breder.

Mbt techniek. Ik heb altijd al een lastige rug gehad. Meestal ging dit wel over na X periode maar nu niet. Ik wil niets uitsluiten maar heb niet het idee dat techniek een probleem is. Zeker omdat ik de zware onder rug belastende oefeningen al een tijd niet meer heb gedaan. Ik doe uiteraard nog wel gewoon verschillende core oefeningen maar daar is weinig aan gewijzigd qua techniek tov de afgelopen uh 4 jaar ofzo.

Wat verder wel apart is. Als ik bijv een stukje ga rennen heb ik nergens last van. Ga ik lopen dan voel ik mijn rug weer. Af en toe ga ik ook squashen en dan heb ik (haast) nergens last van.

[ Voor 24% gewijzigd door thewizard2006 op 27-08-2020 16:02 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Requiem19
Mobility is de flexibiliteit van je spieren, pezen en gewrichten.

Juist mensen die veel krachttraining doen hebben vaak geen goede mobiliteit, omdat de spieren korter worden. Als die mobiliteit afneemt, zorgt dit sneller voor een verkeerd bewegingspatroon, omdat je lichaam bijvoorbeeld bij een squat de diepte alleen kan halen door te compenseren met bijv het boven lichaam.

Klein voorbeeld: mijn moeder die nog nooit gesport heeft kan staand vrij eenvoudig haar tenen aanraken (goede hamstring / onderrug mobiliteit), terwijl ik maar net bij m'n enkels kwam voordat ik begon met werken aan m'n mobiliteit.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 15:24
Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:01:

Juist mensen die veel krachttraining doen hebben vaak geen goede mobiliteit, omdat de spieren korter worden. Als die mobiliteit afneemt, zorgt dit sneller voor een verkeerd bewegingspatroon, omdat je lichaam bijvoorbeeld bij een squat de diepte alleen kan halen door te compenseren met bijv het boven lichaam.

Klein voorbeeld: mijn moeder die nog nooit gesport heeft kan staand vrij eenvoudig haar tenen aanraken (goede hamstring / onderrug mobiliteit), terwijl ik maar net bij m'n enkels kwam voordat ik begon met werken aan m'n mobiliteit.
Dan heb ik het woord verkeerd begrepen inderdaad.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:01:

De fysio in mij cringed. Ooh man, spieren worden niet korter... het is zelfs zo dat je met krachttraining prima een toename in "flexibiliteit" hebt.

Een toename in flexibiliteit staat niet gelijk aan een verbetering in kwaliteit van leven of een toe- of afname van blessures.

Flexibiliteit is een functie die wordt verkregen door iets wat je van het lichaam vraagt en zich daar naar aanpast. Zoals bij een overhead press, waarbij je mobiliteit in je schouders en cervicothoracaal wilt hebben bijvoorbeeld.

Wat jij als voorbeeld aandraagt met de squat is niks anders als doorkrijgen hoe een beweging moet. De statistische uitschieters willen soms ook gewoonweg de mobiliteit niet hebben in sommige gewichten voor bepaalde bewegingen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Requiem19
Jij bent de fysio, dus jij zal het ongetwijfeld beter weten dan ik :).

Vind je dan alle focus op mobiliteit vergroten een verspilling van je tijd?

Als we het hebben over de squat, zie ik veel mensen die een beperkte enkel mobiliteit hebben waardoor ze niet below parallel komen. Om toch die diepte te halen en niet achterover te vallen verplaatsen ze dan de romp naar voren. Als je dezelfde persoon op lifters laat squatten, halen ze opeens wel de diepte met een rechte romp.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[quote]thewizard2006 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
Ik heb altijd al wel wat problemen gehad met mijn onderrug. Soms gaat het een hele tijd goed en dan schiet het er in en heb ik er 2-3 weken last van. De oorzaken zijn heel verschillend (verkeerd gelegen, zwaar getilt, verstapt, zomaar... etc). Wel vervelend maar weerhield me over het algemeen niet van het sporten. Zit ook soort van in de familie zeg maar....

Echter ongeveer een half jaar geleden kreeg ik weer last en dat is eigenlijk niet weggegaan. Kreeg eerst last en toen besloten om een nieuw matras te kopen (die hadden we al 9 jaar). Dus gewoon een goed matras gekocht maar helaas bood dat geen oplossing. Geen idee of het dus aan het matras ligt of dat er wat anders aan de hand is. Voor het "gemak" ga ik even uit van dat laatste.
Het is geen pijn pijn maar meer een zeurderig gevoel over de breedte van mijn onderrug. Hierdoor merk ik dat ik veel kracht verlies in mijn core en zijn deadlift en squaten niet meer goed te doen. Zeker niet op volle kracht. Eigenlijk alleen als ik ren ervaar ik niet de irritatie. Wellicht dat het thuiswerken ook niet bevoordelijk is (heb een Maxnomic pro-gaming & Office stoel)

Maar goed. Nu wil ik dus gaan beginnen om elke dag wat oefeningen te doen voor de onderrug. Nu is daar erg veel te vinden op youtube. Misschien wel teveel. De ene wijt het toe aan een verkeerde houding, je pelvis of wat anders. Zijn er bepaalde youtubers die jullie aanraden zodat ik elke dag (of vaker) wat oefeningen kan doen die dit wellicht verbeteren.

Een volgende stap is uiteraard huisarts -> Fysio maar wil eerst even kijken of ik er zelf uit kan komen
[/q
Lees eens over Sacro-iliacale gewrichtspijn (SI-Strain) verder is het goed op vaker los op je stoel te zitten, ipv constant vast achter in tegen de leuning. als je langer zit op een bureau-stoel, dan zou ik ook een steuntje onder je voeten plaatsen. zo haal je de druk van je bovenbenen af, die op de zitting leggen. Ook kun je op blote voeten steunen(als je thuis werkt) ipv met schoenen aan. dit om de spieren en alles in je voeten te sterken. Succes met je herstel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:25
Tweede workout van het schema uit dit krachtsporttopic. 5x5-novice-workout.
Wat is die bent over row een lastige oefening. Op advies van een instructeur(F4F) wat lichter gepakt.
Valt me op hoe vaak dat squat rack bezet is als je wil beginnen :P
Ga ook nog eens vragen of iemand me even wil filmen als ik squat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHttxW3f4YlyjXyylfNv6IPg_1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLpFefkkS3aOrTBde2gkuCMt.png?f=user_large

• Leroy1909
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:26
VinnyAMS schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:59:
Tweede workout van het schema uit dit krachtsporttopic. 5x5-novice-workout.
Wat is die bent over row een lastige oefening. Op advies van een instructeur(F4F) wat lichter gepakt.
Valt me op hoe vaak dat squat rack bezet is als je wil beginnen :P
Ga ook nog eens vragen of iemand me even wil filmen als ik squat.

[Afbeelding]
Wat vond je er lastig aan?
Ik zet mn shaker op de grond of op een bankje/kist en daar de telefoon tegen aan om te filmen. Stil beeld en goede hoek die jij wilt.

• Leroy1909
Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:42:

Als we het hebben over de squat, zie ik veel mensen die een beperkte enkel mobiliteit hebben waardoor ze niet below parallel komen. Om toch die diepte te halen en niet achterover te vallen verplaatsen ze dan de romp naar voren. Als je dezelfde persoon op lifters laat squatten, halen ze opeens wel de diepte met een rechte romp.
https://bell-coaching.com...oenen-noodzaak-dure-grap/

• VinnyAMS
Uiteraard wat filmpjes gekeken en de instructeur bij de F4F heeft hem ook voorgedaan en gekeken hoe ik de oefening deed.
Heb echt het idee dat ik mijn bovenlichaam niet in de goede positie heb. Goede tip aangaande het filmen. bedankt.
Leroy1909 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Wat vond je er lastig aan?
Ik zet mn shaker op de grond of op een bankje/kist en daar de telefoon tegen aan om te filmen. Stil beeld en goede hoek die jij wilt.

• Leroy1909
VinnyAMS schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:05:
Uiteraard wat filmpjes gekeken en de instructeur bij de F4F heeft hem ook voorgedaan en gekeken hoe ik de oefening deed.
Heb echt het idee dat ik mijn bovenlichaam niet in de goede positie heb. Goede tip aangaande het filmen. bedankt.

[...]
Je kunt er weinig fout aan doen tbh. De een vindt het fijner om wat rechter op te staan, de ander is bijna parallel met de vloer. De een beweegt meer dan de ander... Als jij 'm voelt in de spieren waar de oefening voor bedoeld is, is het prima. Speel met hand positie (breder, smaller), of lager tegen je buik of rond je middenrif.
Misschien klinkt het totaal niet behulpzaam, maar het moet voor jou fijn voelen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@VinnyAMS
Het is belangrijk als beginner dat Je oefeningen correct uitvoert, en jezelf dus goed aanleert.
https://weighttraining.gu...es/bent-over-barbell-row/

@Leroy1909
Je hebt geen PL schoenen nodig voor squats, je kunt gewoon een latje onder je hiel/hak leggen. Soms is een anatomical inlegzool als voldoende qua hoogte. Die kosten twee tientjes zoiets.( geen gel natuurlijk, maar kurk of ander materiaal)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Leroy1909
Hackus schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:36:
@VinnyAMS
Het is belangrijk als beginner dat Je oefeningen correct uitvoert, en jezelf dus goed aanleert.
https://weighttraining.gu...es/bent-over-barbell-row/

@Leroy1909
Je hebt geen PL schoenen nodig voor squats, je kunt gewoon een latje onder je hiel/hak leggen. Soms is een anatomical inlegzool als voldoende qua hoogte. Die kosten twee tientjes zoiets.( geen gel natuurlijk, maar kurk of ander materiaal)
Klopt helemaal, heb je ook niet nodig. Wat wel beter is voor squats, zeker als je zwaarder gaat, goede schoenen. En dat zijn geen ren schoenen, of de doorsnee sport schoenen ivm een te zachte zool. Pak dan converse en leg wat onder de hak voor een kleine verhoging.
Al helpen weightlifting schoenen ook wel met een beter arch met bench ;). Voor deadlift is het niet fijn.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:42:
Zat mensen die geen fysio zijn en het ook weer beter dan ik weten.
Yes, omdat er met alle focus teveel geïnvesteerd wordt op een onderwerp.. flexibiliteit. Flexibiliteit is als gevolg van iets wat je van je lichaam vraagt.
Bijvoorbeeld hierboven: de vraag is of dat dan voorkomt door een beperkte enkelmobiliteit of gewoonweg door het aanleren van de beweging.

Hoe vaak komt een fenomeen daadwerkelijk voor en geeft het geen vertekend beeld? Oftewel, hoezeer is hier sprake van een blinde vlek/bias.

Wat betreft flexibiliteit is daar een plek voor als het in functie van iets staat. Dus als daar daadwerkelijk sprake is van verminderde enkelmobiliteit. Of bijvoorbeeld als je richting een contractuur gaat na een armbreuk, of je de flexibiliteit nodig hebt voor een overhead press of squat.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leroy1909 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:59:
[...]

Klopt helemaal, heb je ook niet nodig. Wat wel beter is voor squats, zeker als je zwaarder gaat, goede schoenen. En dat zijn geen ren schoenen, of de doorsnee sport schoenen ivm een te zachte zool. Pak dan converse en leg wat onder de hak voor een kleine verhoging.
Al helpen weightlifting schoenen ook wel met een beter arch met bench ;). Voor deadlift is het niet fijn.
Niet voor recreatief sporter. alleen als de focus op PL ligt, kun je dit aanschaffen(als je dat kunt betalen)
Ik heb vroeger leren kniebuigen op Converse Allstars, en draag nu vaak Adidas Superstars. Heb ook PL schoenen liggen, maar draag die amper. De uitdrukking "Ass-to-the-grass" moet je absoluut niet letterlijk nemen, je kunt prima massa bouwen als je niet diep gaat.

• Requiem19
Tatsu schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:28:
[...]

Zat mensen die geen fysio zijn en het ook weer beter dan ik weten.

[...]

Yes, omdat er met alle focus teveel geïnvesteerd wordt op een onderwerp.. flexibiliteit. Flexibiliteit is als gevolg van iets wat je van je lichaam vraagt.

[...]

Bijvoorbeeld hierboven: de vraag is of dat dan voorkomt door een beperkte enkelmobiliteit of gewoonweg door het aanleren van de beweging.

Hoe vaak komt een fenomeen daadwerkelijk voor en geeft het geen vertekend beeld? Oftewel, hoezeer is hier sprake van een blinde vlek/bias.

Wat betreft flexibiliteit is daar een plek voor als het in functie van iets staat. Dus als daar daadwerkelijk sprake is van verminderde enkelmobiliteit. Of bijvoorbeeld als je richting een contractuur gaat na een armbreuk, of je de flexibiliteit nodig hebt voor een overhead press of squat.
De beperkte enkelmobiliteit is duidelijk meetbaar en verdwijnt in 95% van de gevallen als je de achterzijde van de voet verhoogt (door bijv lifters). Hoe zie jij dan dat dit te maken heeft met het aanleren van de beweging?

Afbeeldingslocatie: https://vidafitness.com/wp-content/uploads/2017/07/squat-300x217.png

Hetzelfde met een overhead squat of een (squat) snatch, dat zijn typisch bewegingen die inzicht geven in je algehele mobiliteit.

Ik merk dat mobiliteit bij mij afneemt naarmate ik ouder word en ik doe dus mijn best om dat proces tegen te gaan. In tegenstelling tot jou zie ik het wel als een belangrijk element. Het komt ook terug in de 10 componenten van fitness (ja, dit is een typisch Crossfit dingetje):

Cardiovascular
Stamina
Strength
Power
Agility
Speed
Flexibility
Balance
Coordination
Accuracy

Ben Bergeron, de coach van o.a. wat wereldtop crossfitters heeft hier een interessante podcast over:

https://podcastaddict.com/episode/110260014

• Leroy1909
Hackus schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Niet voor recreatief sporter. alleen als de focus op PL ligt, kun je dit aanschaffen(als je dat kunt betalen)
Ik heb vroeger leren kniebuigen op Converse Allstars, en draag nu vaak Adidas Superstars. Heb ook PL schoenen liggen, maar draag die amper. De uitdrukking "Ass-to-the-grass" moet je absoluut niet letterlijk nemen, je kunt prima massa bouwen als je niet diep gaat.
Ik heb ook leren squatten op converse en op Nike’s, toch prefereer ik de lifting schoenen die ik nu heb. Ass to the gras hoeft idd niet voor massa. Sterker nog voor quad massa zijn quarter squats effectiever in mijn ervaring. Blijven je glutes en hamstrings wel achter.
Bij PL wedstrijden hoeft het ook niet zo diep. Bepaald punt van je heupen moet net onder de lijn van je knie komen, dus net beneden parallel.

Voor lifters met veel massa is dit lastig, en ook lastiger te beoordelen door een jury.

• Leroy1909
Requiem19 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

De beperkte enkelmobiliteit is duidelijk meetbaar en verdwijnt in 95% van de gevallen als je de achterzijde van de voet verhoogt (door bijv lifters). Hoe zie jij dan dat dit te maken heeft met het aanleren van de beweging?

[Afbeelding]

Hetzelfde met een overhead squat of een (squat) snatch, dat zijn typisch bewegingen die inzicht geven in je algehele mobiliteit.

Ik merk dat mobiliteit bij mij afneemt naarmate ik ouder word en ik doe dus mijn best om dat proces tegen te gaan. In tegenstelling tot jou zie ik het wel als een belangrijk element. Het komt ook terug in de 10 componenten van fitness (ja, dit is een typisch Crossfit dingetje):

Cardiovascular
Stamina
Strength
Power
Agility
Speed
Flexibility
Balance
Coordination
Accuracy

Ben Bergeron, de coach van o.a. wat wereldtop crossfitters heeft hier een interessante podcast over:

https://podcastaddict.com/episode/110260014
High bar squat zoals op de foto is minder ideaal om dieper te gaan dan low bar squat. De meeste kunnen net wat dieper als ze eenmaal low bar gaan squatten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Leroy1909 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

High bar squat zoals op de foto is minder ideaal om dieper te gaan dan low bar squat. De meeste kunnen net wat dieper als ze eenmaal low bar gaan squatten.
Low-Bar vind ik ook wat fijner liggen op je schouders, en leer in nieuwelingen ook. ook kun je low wat zwaarder dan high.

@Requiem19 Vele vergeten zich te richten op mobiliteit, rekken en strekken, en andere oefeningen.
Dit is een belangrijk onderdeel van je training, en niet alleen zwaar 'liften'.

Nog op de smaak van whey terug te komen, ik koop altijd naturel. Je kunt dan zelf evt. suikervrije ranja of andere smaak toevoegen. en zit je niet met 5KG 'Strawberry Punch' - 'chocolate cookie' opgezadeld. ik betaal liever voor zo puur mogelijk product. Meer kleine potten van verschillende smaken, is vaak veel duurder dan één 5KG zak/emmer.

btw: Voor beginner(en gevorderd) is Zercher Squat ook goed, en vaak ondergewaardeerd en vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 28-08-2020 12:51 ]

• Leroy1909
Hackus schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Low-Bar vind ik ook wat fijner liggen op je schouders, en leer in nieuwelingen ook. ook kun je low wat zwaarder dan high.
Low bar vind ik juist minder fijn. High bar ftw

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12 12:38

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vroeger deed ik voornamelijk low bar zonder schoenen. Met low bar ga ik minder diep en sta ik wat breder dan high bar. Ik heb toen lifters aangeschaft voor oly lifting. op een gegeven moment heb ik ze ook voor squats gebruikt.

ik merkte dat ik de voorkeur ontwikkelde voor high bar als ik ging squatten met de lifters aan. Als ik low bar doe met lifters dan heb ik wat balans problemen. Zonder schoenen vindt ik low bar fijner. Met high bar sta ik smaller en squat ik dieper. Voor mij is high bar veel natuurlijker. misschien omdat mijn quads wat sterker zijn en mijn glutes en hamstrings wat minder in verhouding.

Voor olylifting is een sterke front/high bar geschikter. low bar is echte een powerlift skill. beide zijn prima compound oefeningen. ik ben sterker in high bar dan low bar. dat kan skill, lichaamsbouw, mobilitteit, spiervoorkeur of een combi zijn.

Doe wat je fijn vindt. smal of brede stance. voeten recht of naar buiten, low bar, high bar of hybride. ligt aan je bouw. Voor oly ontkomt je niet aan front squats. voor de rest maakt t niet uit. als je maar squat (zonder pijn) en regelmatig aan je mobiliteit werken.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• VinnyAMS
Gisteren dag 5 van de 5x5 beginners work out.
Ook twee video's genomen van mijn squat en barbell row.
Eerste keer uit de comfortzone en dat ik het gefilmd heb. Squat staat er niet volbeeld op. :/ Wil er echt beter in worden dus tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiyOPS4QXoYnPluNTTx1857hdXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ubYw3vvgri9YZSA9MFOdFAh.png?f=user_large

• VinnyAMS
Eerste keer uit de comfortzone en dat ik het gefilmd heb. Squat staat er niet volbeeld op. :/ Wil er echt beter in worden dus tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8CtjLsetAh2vM2wTf7aSbOD0wg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dVZqG24HTEreF0z8C1cN2wJ4.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door VinnyAMS op 30-08-2020 13:23 ]

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Leroy1909 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:31:
@ObiTewodros Volgens mij zijn alle schema's wel gebaseerd op je 1RM, wel beetje essentieel om die juist te bepalen.

Probeer in percentages te werken, niet in kilo's. 10kg klinkt niet veel, maar op jouw squat is dat 10%. 85kg is 75% en 95kg is gelijk 85% (afgeronde percentages). Dan is het niet zo gek dat je maar 5 reps eruit kan persen.

100kg bench en 60kg OHP zijn mooie doelen hoor, en zeker haalbaar binnen 6 maanden.
Gespierder worden staat niet gelijk aan sterker worden. Ik ken genoeg grote bodybuilders die een stuk minder gewicht kunnen verplaatsen dan de powerlifter met minder massa ;).

Ik ben er zeker van dat als je ff een week of 4-6 niet boven de 70-75% van je 1rm uit komt, je lichaam voldoende rust gaat krijgen. Je hoeft overigens ook niet de compounds 2x per week te doen. In mijn vorige piek periode deed ik squat en deadlift maar 1x per week, en heb toen m'n pr's gezet.

Qua schema, elk schema werkt. Zo simpel is het gewoon. Past het schema bij jou? Daar kom je vanzelf achter. Het belangrijkste blijft het gevoel. Ik hou altijd een log bij van elke training en beschrijf er ook bij hoe ik me die dag voel, wat kan invloed hebben gehad om een slechtere prestatie die dag. Drukke dag op werk? Te weinig slaap? Niet goed gegeten etc, kan van alles zijn. Accepteer het ook dat je niet elke week of elke training progressie hoeft te boeken ;).

Lengte en werk zitten we op hetzelfde :P alleen weeg ik net niet 2x zoveel als jij. Ik zit op 3800kcal momenteel als onderhoud. Bereken ff wat jij nodig hebt en ga er iets boven zitten. Verhoog je eiwit, dan merk je al snel dat je herstel ook wat beter is :).

Als laatste, hoe zwaarder je gaat hoe slechter je techniek. Gaat helaas hand in hand. Als jij gaat maxen dan kan je squat en deadlift er echt lelijk uit zien. Zie je ook heel veel op de wedstrijden, gelukkig wordt je daar niet op beoordeeld.
Yes dank je voor het advies :)

Ik ben sinds vorige week wat lichter gegaan met de gewichten. Is het goed om dit 4 tot 6 weken zo te houden? Ik hoor namelijk vaak dat je een week deload moet nemen en als langer duurt dat je dan kracht verliest.

Je weegt bijna 2x meer den ik en eet 3800 kcal. Als er een lineair verband bestaat tussen gewicht en calorieën dan zou ik op 1900 kcal moeten zitten :P. Maar dat zal wel niet haha.

Ik heb verschillende TDEE calculators geprobeerd en het zit allemaal tussen 2000 en 2400 kcal. Als ik dan even uitga van 2200 kcal, dan zit ik wel goed met 2500 kcal toch? Net erboven.

• ObiTewodros
VinnyAMS schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:20:

[Afbeelding]

[YouTube: Squat 29-08-2020]

[YouTube: Barbell row 29-08-2020]
Enkele tips voor de barbell row die voor mij hebben gewerkt:

1: Borst meer naar voren. Ik zie op die video dat je bovenrug niet helemaal recht is. Misschien gaat het beter als je probeert om je borst meer naar voren te houden, je schouders meer naar achteren en je lats meer aangespannen.

2: 'Underhand' grip ipv 'Overhand' grip. Voor mij voelt de beweging veel natuurlijker aan als ik "Underhand" grip gebruik. Ik voel het dan ook veel meer in mijn lats. Dit zal per persoon ander zijn, maar je kan het proberen en kijken hoe het voel.

Verwijderd

Tot maart deadliftte ik regelmatig. Sindsdien dus een aantal maanden niet meer.
Nu is mijn focus meer op groepslessen (redenen heb ik eerder aangehaald), maar als ik nu deadlift voelt het totaal niet goed. Alsof mijn techniek/vorm helemaal weg is. Wat eerst als warmup omhoog vloog, gaat nu moeizaam en voor mijn gevoel met slechte vorm. Weer opnieuw beginnen met bijv. 60kg en langzaam opbouwen?

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 12:01
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:43:
Nu is mijn focus meer op groepslessen (redenen heb ik eerder aangehaald), maar als ik nu deadlift voelt het totaal niet goed. Alsof mijn techniek/vorm helemaal weg is. Wat eerst als warmup omhoog vloog, gaat nu moeizaam en voor mijn gevoel met slechte vorm. Weer opnieuw beginnen met bijv. 60kg en langzaam opbouwen?
Ik ben pas zeer recent begonnen, maar ik merk dat alles valt/staat met goede techniek. Je zou eens iemand met verstand van zaken kunnen laten kijk naar je techniek. Dan kom er snel achter of je techniek achteruit gegaan is of dat je meer kracht hebt verloren dan je hoopte.

• Requiem19
Filmpje? :).

Hoe ben je achteruitgegaan in je squat etc?

Met DL gaat het vaak om hogere gewichten. Als je daar 10% zwakker op wordt, telt het in KGs ook sneller aan (10% van 150KG is toch al 15kg minder, terwijl bijv 10% verlies op je OHP van 40kg 'maar 4kg' is).

• Leroy1909
ObiTewodros schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Yes dank je voor het advies :)

Ik ben sinds vorige week wat lichter gegaan met de gewichten. Is het goed om dit 4 tot 6 weken zo te houden? Ik hoor namelijk vaak dat je een week deload moet nemen en als langer duurt dat je dan kracht verliest.

Je weegt bijna 2x meer den ik en eet 3800 kcal. Als er een lineair verband bestaat tussen gewicht en calorieën dan zou ik op 1900 kcal moeten zitten :P. Maar dat zal wel niet haha.

Ik heb verschillende TDEE calculators geprobeerd en het zit allemaal tussen 2000 en 2400 kcal. Als ik dan even uitga van 2200 kcal, dan zit ik wel goed met 2500 kcal toch? Net erboven.
Een deload is vaak 4-6 weken, je blijft wel trainen maar komt niet boven de 75%. Als je tussen de 55-75% blijft zitten in die weken, en je daarna weer gaat opbouwen om te pieken is de kans vrij groot dat je je 1rm verbeterd. Kijk ff hoe het na 4 weken voelt, doe dan anders ff een training op 80%. Verhoog dan per week Max 5% in gewicht.

Dan zou je idd goed moeten zitten. Voor de gein eens proberen om 2750kcal per dag naar binnen te werken voor een paar weken, gewicht en vet% elke week ff meten zodat je niet teveel in vet bij gaat komen, en kijken of je dan verschil in training ervaart :).

• Leroy1909
VinnyAMS schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:20:

[Afbeelding]

[YouTube: Squat 29-08-2020]

[YouTube: Barbell row 29-08-2020]
Enige wat ik op dit filmpje kan zien is dat vanaf de 3e rep bij squats het een halve good morning lijkt. Oftewel je benen komen eerst omhoog zodat je boven lichaam meer parallel met de grond gaat en je veel meer kracht vanuit je onderrug gebruikt om rechtop te komen ipv je heupen. Je kunt proberen iets minder ver naar voren te leunen. Probeer een bredere of smallere stand van de voeten, wat voor jou fijn werkt om toch de diepte die je nu hebt te houden maar meer vanuit je benen en heupen te werken.

Wat @ObiTewodros ook al zei, je borst meer vooruit met de bent over row en schouders naar achteren trekken. Je hebt best een flinke bolling bij je bovenrug, kan ook zo zijn dat dit lichamelijk zo zit en niet veel met je houding te maken heeft.

Underhand en overhand zijn wel weer best verschillend voor welk gedeelte je pakt. Je gebruikt veel meer lats met underhand dan overhand. Overhand target meer je traps, rhomboids, achterkant schouders.

• Leroy1909
Een half jaar niks doen is killing voor je kracht ;). Het beste is idd laag beginnen in gewicht en langzaam omhoog gaan. Kracht komt vaak sneller terug dan je denkt. Als je nu te zwaar tilt dan is je vorm idd een stuk minder omdat je het gewicht niet meer aan kan door je kracht verlies.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:11:
Vroeger deed ik voornamelijk low bar zonder schoenen. Met low bar ga ik minder diep en sta ik wat breder dan high bar. Ik heb toen lifters aangeschaft voor oly lifting. op een gegeven moment heb ik ze ook voor squats gebruikt.

ik merkte dat ik de voorkeur ontwikkelde voor high bar als ik ging squatten met de lifters aan. Als ik low bar doe met lifters dan heb ik wat balans problemen. Zonder schoenen vindt ik low bar fijner. Met high bar sta ik smaller en squat ik dieper. Voor mij is high bar veel natuurlijker. misschien omdat mijn quads wat sterker zijn en mijn glutes en hamstrings wat minder in verhouding.

Voor olylifting is een sterke front/high bar geschikter. low bar is echte een powerlift skill. beide zijn prima compound oefeningen. ik ben sterker in high bar dan low bar. dat kan skill, lichaamsbouw, mobilitteit, spiervoorkeur of een combi zijn.

Doe wat je fijn vindt. smal of brede stance. voeten recht of naar buiten, low bar, high bar of hybride. ligt aan je bouw. Voor oly ontkomt je niet aan front squats. voor de rest maakt t niet uit. als je maar squat (zonder pijn) en regelmatig aan je mobiliteit werken.
Ik heb een keer low bar geprobeerd, liep uit op een totaal fiasco... Steeds het gevoel dat de bar van mijn traps afgleed en ik moet toch leren om dan niet kaarsrecht te blijven. Mijn core is redelijk goed ontwikkeld en daarom blijf ik bij zowel overhead, front als back squats redelijk goed overeind.

Toch maar een keer leren om nog zwaarder te kunnen squatten :*)

Eergisteren 120 kg front squat weer gered, nu met m'n dieet bezig en weeg rond de 65 kg nu. Ik wil terug naar ongeveer 61/62 kg.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:56
Hier eens vragen, ik ben in totaal nu sinds december bezig met voornamelijk compound oefeningen (sq, dl, bench, ohp, b row). Ik doe niet std cardio (misschien even tot het sq vrij is)
Recentelijk ook begonnen met het 5x5 schema, nu is het tijd om de running schoenen te vervangen: crossfit (metcon 6), all stars of iets totaal anders?

Verwijderd

FeronIT schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Ik ben pas zeer recent begonnen, maar ik merk dat alles valt/staat met goede techniek. Je zou eens iemand met verstand van zaken kunnen laten kijk naar je techniek. Dan kom er snel achter of je techniek achteruit gegaan is of dat je meer kracht hebt verloren dan je hoopte.
Ja dat weet ik zelf ook wel na meer dan 8 jaar ;)
Requiem19 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Filmpje? :).

Hoe ben je achteruitgegaan in je squat etc?

Met DL gaat het vaak om hogere gewichten. Als je daar 10% zwakker op wordt, telt het in KGs ook sneller aan (10% van 150KG is toch al 15kg minder, terwijl bijv 10% verlies op je OHP van 40kg 'maar 4kg' is).
Ik neem nooit m'n telefoon mee, ik heb een hekel aan mensen die constant voorovergebogen zitten. Bovendien ben ik bang voor beschadiging en mezelf online zetten. M'n squat bench row ohp zijn wel wat achteruit gegaan maar niet qua techniek. Dat voelde ook totaal niet raar om het weer te doen. Qua gewicht is het wel 40kg van m'n DL.
Leroy1909 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Een half jaar niks doen is killing voor je kracht ;). Het beste is idd laag beginnen in gewicht en langzaam omhoog gaan. Kracht komt vaak sneller terug dan je denkt. Als je nu te zwaar tilt dan is je vorm idd een stuk minder omdat je het gewicht niet meer aan kan door je kracht verlies.
Dank je :)

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Update 2;
Begin van de hete zomer 89.9 en boy, een wake-up call. Inmiddels 83.5 en dat voelt (zowel fysiek als mentaal...) Al anders. Hardlopen gaat beter.
Nu nog dat laatste restje van de buik/navel af en dat is lastig. T gaat trager.

Ik doe verder geen krachttraining of oefeningen... Dus dat zal wel uitmaken. Misschien toch eens planken of nog het eten beter bekijken...

Al met al niet verkeerd, maar we zijn er nog niet. Daarna.. wat kracht/spieren opbouwen.

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12 12:48
Vandaag een lesje met wat uitleg over deadlift, squats e.d. Ben benieuwd. Vooral de houding is belangrijk zodat mijn onderrug en buik wat meer kracht krijgt.

• Leroy1909
Blomminator schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:20:
Update 2;
Begin van de hete zomer 89.9 en boy, een wake-up call. Inmiddels 83.5 en dat voelt (zowel fysiek als mentaal...) Al anders. Hardlopen gaat beter.
Nu nog dat laatste restje van de buik/navel af en dat is lastig. T gaat trager.

Ik doe verder geen krachttraining of oefeningen... Dus dat zal wel uitmaken. Misschien toch eens planken of nog het eten beter bekijken...

Al met al niet verkeerd, maar we zijn er nog niet. Daarna.. wat kracht/spieren opbouwen.
Waarom denk je dat het uitmaakt dat je geen kracht training doet?

In de meeste gevallen daalt je voeding niet mee met je gewicht. Je lichaam heeft minder kcal nodig omdat je massa kwijt bent. Verlaag je dieet aan de hand van je verbruik op je ‘nieuwe’ gewicht :).

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-12 10:59
Als ik bicep oefeningen doe(Bicep curls of chinups o.i.d.) dan heb ik vervolgens spierpijn in mijn onderarm (uiteraard ook in de biceps). Zie bijgevoegde foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R67FIfqVYEwvK8LwAlKyfzm95A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OgYDDRhJXPGWUYmSRUsRu24Y.png?f=user_large

Weet iemand toevallig hoe dat zit? Heeft het te maken met het verkeerd uitvoeren van de oefeningen?

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

AreUhungry schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:05:
Als ik bicep oefeningen doe(Bicep curls of chinups o.i.d.) dan heb ik vervolgens spierpijn in mijn onderarm (uiteraard ook in de biceps). Zie bijgevoegde foto.[Afbeelding]

Weet iemand toevallig hoe dat zit? Heeft het te maken met het verkeerd uitvoeren van de oefeningen?
Bicep curls kan ik mij voorstellen. Want dan draai je je arm en dan pak je een stukje onderarm mee.
Zie afbeelding hieronder. :)

Afbeeldingslocatie: https://fitnessvolt.com/wp-content/uploads/2019/04/dumbbell-curl-750x474.jpg

Chinups pak je die spier ook mee zie ik. Zie rechtsboven in dit plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/2a/fc/1b/2afc1b1010f81188cec730d0b24017c5.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mydogisgone op 01-09-2020 17:11 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Gonadan
  • Laatst online: 19:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Als ik bicep oefeningen doe(Bicep curls of chinups o.i.d.) dan heb ik vervolgens spierpijn in mijn onderarm (uiteraard ook in de biceps). Zie bijgevoegde foto.[Afbeelding]

Hangt er van af of het gewoon je brachioradialis is die je voelt (bijvoorbeeld met hammer curls) of dat het je pees o.i.d. is. Zelf heb ik volgens mij wel eens last gehad van het laatste. Dan kwam dat keer op keer bij bepaalde oefeningen weer terug en was niet zozeer spierpijn maar stekend. Daar moet je mee uitkijken want het kost héél erg veel rust en weer opbouwen wil je dat structureel weg krijgen.

Als het gewoon je spier is dan is 'ie dat nog niet zo gewend, moet je meer trainen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:56
Fromz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:39:
Hier eens vragen, ik ben in totaal nu sinds december bezig met voornamelijk compound oefeningen (sq, dl, bench, ohp, b row). Ik doe niet std cardio (misschien even tot het sq vrij is)
Recentelijk ook begonnen met het 5x5 schema, nu is het tijd om de running schoenen te vervangen: crossfit (metcon 6), all stars of iets totaal anders?
Wat dragen jullie?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kan iets verrekt zijn, of ontstoken bij aanhechting. Even rust tot het over is, in elk geval niet te zwaar belasten met trekoefeningen.

@Fromz Adidas Superstars

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik draag gewoon oude converse, maar ik doe verder geen Olympische lifts of andere gecompliceerde oefeningen.
De converse hebben een lekker harde zool en dat is fijn voor de squat/deadlift, maar ook bij eigenlijk elke andere staande oefening.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Leroy1909

Heb je er met dagelijkse dingen ook last van? Met ergens in knijpen ofzo, of iets met een beetje gewicht optillen zoals de boodschappentas of stofzuiger?

• Leroy1909
AdiPower Weightlifting 2 schoenen voor squat en bench, de rest converse.

Denk dat het geheel van je doel afhangt en wat je lekker vindt zitten? Zelf geen ervaring met CrossFit schoenen, m’n vrouw wel, maar die draagt liever converse en met zware squats en bench Nike Romaleos 4.

• AreUhungry
Bedankt voor alle reacties! Ik zal nog even rustig aan doen om te kijken hoe lang het zeer blijft doen ;)
Leroy1909 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:45:
[...]

Heb je er met dagelijkse dingen ook last van? Met ergens in knijpen ofzo, of iets met een beetje gewicht optillen zoals de boodschappentas of stofzuiger?
Nee dagelijks geen last van. Ik heb er enkel last van nadat ik heb getraind. Dan merk ik het voornamelijk als ik mijn armen volledig uitstrek. Het is (gelukkig) geen blijvende pijn. Ik heb ook van die grip knijpers, als ik die gebruik merk ik er niks van.

• VinnyAMS
@ObiTewodros
Bedankt voor de onderhands grip tip. Werkt stuk beter.
Is 2 uur, inclusief 10 minuten warmup d.m.v. cardio, normaal voor bijgevoegde training.
Doe het m.b.v. een app of timer. Deze houd de 3 minuten of 90 sec. rust tussen de sets bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_GsUpzPKK7sXUcwEtVkOFU62Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79hpcJrxGzP718wqyVJaLu2H.jpg?f=fotoalbum_large

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:58
Je doet vrij veel oefeningen in mijn ogen, dus dan zit je vast snel op twee uur. Zou zelf eerder kiezen voor één, max twee oefeningen naast de grote drie die de basis van deze training vormen. Dat houdt het A) leuker, tenzij je graag lang in de sportschool verblijft en B) beter behapbaar als je basisoefeningen zwaarder worden en je al blij bent dat je die überhaupt goed afrondt.

• ObiTewodros
VinnyAMS schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:35:
@ObiTewodros
Bedankt voor de onderhands grip tip. Werkt stuk beter.
Is 2 uur, inclusief 10 minuten warmup d.m.v. cardio, normaal voor bijgevoegde training.
Doe het m.b.v. een app of timer. Deze houd de 3 minuten of 90 sec. rust tussen de sets bij.

[Afbeelding]
Let er wel op dat zoals @Leroy1909 aangaf, je onderhands en bovenhands niet exact dezelfde spiergroepen traint. Als je primaire doel met barbell rows is om je lats te trainen dan is onderhands prima.

• ObiTewodros
Ik eet trouwens 1/3 van mijn calorieën voor 18 uur en 2/3 na 18 uur.

Dat heeft 2 redenen:
- Ik heb niet zoveel eetlust in de ochtend en middag
- Ik heb heeeel veel eetlust in de avond.

Dus ik ben bang dat als ik meer eet voor 18 uur dat ik na 18 uur geen controle meer heb en meer eet dan het de bedoeling is.

Nu kan ik soort van na 18 uur gewoon eten wat ik wil om dat ik nog genoeg calorieën over heb _O-

Misschien niet een hele slimme dieet, maar past wel bij mij.

Ik vraag me alleen af of dit mijn prestaties in de sportschool beïnvloedt, want voor het sporten eet ik dus niet zoveel.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dat zou best kunnen, wat voor een impact heeft op je relatie met eten?

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 12:01
ObiTewodros schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:

Dat heeft 2 redenen:
- Ik heb niet zoveel eetlust in de ochtend en middag
- Ik heb heeeel veel eetlust in de avond.

Dus ik ben bang dat als ik meer eet voor 18 uur dat ik na 18 uur geen controle meer heb en meer eet dan het de bedoeling is.

Nu kan ik soort van na 18 uur gewoon eten wat ik wil om dat ik nog genoeg calorieën over heb _O-

Misschien niet een hele slimme dieet, maar past wel bij mij.

Ik vraag me alleen af of dit mijn prestaties in de sportschool beïnvloedt, want voor het sporten eet ik dus niet zoveel.
Als je je niet "flauw" voelt maakt het eigenlijk niets uit. Je lichaam heeft energiereserves die aangesproken worden als het nodig en en bijgevuld als het kan. Beetje vergelijkbaar met cardio op een lege maag, daarmee verbrand je ook niet meer vet dan cardio als je niet meer nuchter bent.

• Leroy1909
AreUhungry schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:29:
Bedankt voor alle reacties! Ik zal nog even rustig aan doen om te kijken hoe lang het zeer blijft doen ;)

[...]

Nee dagelijks geen last van. Ik heb er enkel last van nadat ik heb getraind. Dan merk ik het voornamelijk als ik mijn armen volledig uitstrek. Het is (gelukkig) geen blijvende pijn. Ik heb ook van die grip knijpers, als ik die gebruik merk ik er niks van.
Dan zal het iig geen ontsteking of overbelasting zijn. Nou ja, overbelasting is het wel een beetje lijkt me aangezien je altijd spierpijn hebt. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar daarmee kan het ook verband hebben??

• Leroy1909
mefjoew schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:04:
Je doet vrij veel oefeningen in mijn ogen, dus dan zit je vast snel op twee uur. Zou zelf eerder kiezen voor één, max twee oefeningen naast de grote drie die de basis van deze training vormen. Dat houdt het A) leuker, tenzij je graag lang in de sportschool verblijft en B) beter behapbaar als je basisoefeningen zwaarder worden en je al blij bent dat je die überhaupt goed afrondt.
Zijn voor een PL schema redelijk wat oefeningen, voor een bodybuilding schema totaal niet. Ik had wel eens op dagen 4 borst oefeningen, 5 schouder oefeningen en 3 tricep oefeningen. Of voor benen 7-8 verschillende oefeningen. Nu ook nog steeds dagen ertussen met redelijk wat oefeningen, als je er geen hinder van hebt met progressie in kracht/blessures/vermoeidheid en je vindt het fijn, dan gewoon blijven doen.

• Leroy1909
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:23:
[...]

Als je je niet "flauw" voelt maakt het eigenlijk niets uit. Je lichaam heeft energiereserves die aangesproken worden als het nodig en en bijgevuld als het kan. Beetje vergelijkbaar met cardio op een lege maag, daarmee verbrand je ook niet meer vet dan cardio als je niet meer nuchter bent.
Mee eens. Heb zelf zo vaak op nuchtere maag getraind in de ochtend.
En qua tijd wanneer jij wil eten is geheel aan jou, zal je progressie niet in de weg zitten, ook niet als je op dieet bent.
Wat je wel vaak ziet, en ik zelf ook als positief ervaar, meer carbs rondom je training. Ervoor en erna, zorgt toch voor wat meer energie tijdens de training en beter herstel.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

ObiTewodros schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:

Dat kun je vrij gemakkelijk zelf testen.

Overigens is het voor mij zo: als ik 's avonds veel eet heb ik de volgende ochtend minder honger. Eet ik 's avonds weinig heb ik de volgende ochtend meer honger.

• Leroy1909
Aankomende zondag doe ik mee met een wedstrijd logpress en deadlift in Maasland. Vandaag de laatste compound training, bench 150x5x3 en paused deadlift 220x5x2 (reps x sets). Het idee zondag is om 120-130kg logpress te halen (ik doe het pas een maand lol) en 310-320kg deadlift. Voor beide onderdelen zal het een PR zijn. Afgelopen zondag 280kg deadlift gedaan, en die voelde totaal niet zwaar, en best wat snelheid erin ook.

Voor diegene die in de buurt wonen en willen komen kijken, het is bij Life Powerbase in Maasland, begint om 1230u. Last man standing principe.

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 14:47
Philflow schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:33:
[...]
Overigens is het voor mij zo: als ik 's avonds veel eet heb ik de volgende ochtend minder honger. Eet ik 's avonds weinig heb ik de volgende ochtend meer honger.
Bij mij is het precies andersom. Als ik 's avonds eet heb ik 's ochtends meer last van hongergevoel dan als ik 's avonds niks meer eet. Ik wen als het ware aan de honger. Daarom werkt IF voor mij heel goed.

You are not a beautiful and unique snowflake.

• AreUhungry
Leroy1909 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:24:
[...]

Dan zal het iig geen ontsteking of overbelasting zijn. Nou ja, overbelasting is het wel een beetje lijkt me aangezien je altijd spierpijn hebt. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar daarmee kan het ook verband hebben??
Ik zit vrijwel de hele dag achter de computer voor m'n werk. Lijkt me niet dat dit zorgt voor overbelasting.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
AreUhungry schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:35:
Ik zit vrijwel de hele dag achter de computer voor m'n werk. Lijkt me niet dat dit zorgt voor overbelasting.
Oh maar dat is vrij logisch. Op kantoor zit je veel in dezelfde houding, bijvoorbeeld armen gebogen. Als je dan eindelijk in beweging komt zijn je spieren al vast gaan zitten en moet je extra los trekken voordat het weer een beetje soepel gaat.
Die brachioradialis gebruiken de meeste mensen niet zoveel, dus zal je sneller spierpijn in krijgen. Stil zitten verergert dat sowieso. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

De juiste houding is de eerstvolgende houding... verder is er veel in dezelfde houding zitten een mythe, wat het verschil maakt is de duur van inactiviteit.

Met lange inactiviteit zoals lang zitten train je je lichaam om datgene te doen wat je er van vraagt... langdurige inactiviteit. Met als gevolg aanpassing van jouw lichaam in het algeheel en de verlaging van algehele belastbaarheid.

Jouw tolerantie tot het kunnen omgaan met activiteit neemt daarbij aanzienlijk af. Vraag dan dingen van je lichaam die ineens "piek" en "duur" belasting zijn, et voila... langdurige rugklachten, langdurige nekklachten, als ook schouders en onderarmen...

Een andere belangrijk component is ook hoe jouw lichaam ziet en hoe je daarmee omgaat...
- Zoals eerder in dit topic.. "Mijn rug is zwak, het zit in de familie."
- "ik kom niet meer van mijn schouder af, het speelt al zolang"
- <insert andere lichaamslocatie met blessure en overtuiging"

Als dit dan ook nog eens beaamd wordt door ja-knikker is je omgeving en dan ook nog eens diegene met autoriteit zoals doktoren, fysio's, etc... dan vindt er een ziekmakend proces plaats, oftewel nocebo. Ziekmakende betekenissen van woorden.

Dat begint al bij jezelf in houding en bewegingsgedrag, door angst voor verergering ga je dingen laten... je gaat express letten op je houding en geeft meer nadruk op hetgeen de last verergert. Wat weer tot gevolg heeft dat de neuroplasticiteit in je hersenen deze loops en jouw scrips in je bewegingsgedrag versterken.

Duurt dit lang genoeg, dan ontstaan er oogkleppen en neemt de last en pijn toe.

Wat is dan het medicijn?

Bewegen in lichamelijk en geestelijke zin, buiten je comfort zone... binnen een pijngrens van 4/10 op een schaal van 0-10. Kom je hier zelf niet uit, schakel hulp in... van iemand die je enigszins buiten je comfort zone trekt en bewegen ook als medicijn ziet.

Verander van perspectief, leer.... beweeg je lichaam, zorg voor een verbetering in tolerantie in het omgaan naar meer activiteit.

De huidige generatie wordt ook wel generatie slapjanus genoemd, juist vanwege de toenemende aantallen blessures door inactiviteit en daarmee een veranderende mindset. Wij als mens zijn gemaakt om uitgedaagd te worden en onszelf aan te passen in deze wereld. Lichamelijke feedback is ons vreemd geworden en pijn hebben mag niet meer.

Doe er wat mee, doe een stap vooruit in plaats van achteruit door schrik.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tatsu schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:20:
De juiste houding is de eerstvolgende houding... verder is er veel in dezelfde houding zitten een mythe, wat het verschil maakt is de duur van inactiviteit.
Dat bedoelde ik dus ook met mijn post hè. Niet zozeer de specifieke houding, maar het feit dat je te weinig van houding verandert. Ofwel, gewoon teveel op je luie reet stoel blijft zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Er werd iets in mij getriggerd. :P

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:42:
[...]

Dat bedoelde ik dus ook met mijn post hè. Niet zozeer de specifieke houding, maar het feit dat je te weinig van houding verandert. Ofwel, gewoon teveel op je luie reet stoel blijft zitten. ;)
Zeg dat dan de volgende keer :o

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat staat er ook hoor, mits je goed leest. ;)
Het nadeel van kantoor is nu eenmaal dat je vaak in dezelfde houding zit, dus te weinig beweging hebt. Dat zegt nog niets over de houding an sich, maar wel wat over je variatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:04:
[...]

Dat staat er ook hoor, mits je goed leest. ;)
Het nadeel van kantoor is nu eenmaal dat je vaak in dezelfde houding zit, dus te weinig beweging hebt. Dat zegt nog niets over de houding an sich, maar wel wat over je variatie.
Of je bent wat duidelijker de volgende keer! Scheelt verwarring d:)b

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Misschien moet je het wat laten gaan en het een beetje on-topic houden. Zo onduidelijk was het ook weer niet en de trigger van @Tatsu begrijp ik heel goed. Dat is ook een persoonlijke frustratie van mijn kant. :P

@Tatsu sta jij met dit weer trouwens nog steeds met die banden in de tuin of heb je binnen een stekkie gevonden? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

"Jij... Jij slapjanus UCH, jij sterk? Jij bewegen! UCH. Vertrouwen UCH jij hebben UCH in lichaam geest UCH."

In zoverre: Holbewoner Joda.

@Póg mo Thóin je hebt Gonadan teveel gekieteld, walk away...😋

@Gonadan nog steeds buiten, ik blijf nog even buiten de gym tot eind van het jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Tatsu op 03-09-2020 11:19 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Alcohol is niet goed voor je gainzz hè. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dude, je gaat offtopic!

Aangezien ik het mag zeggen en blijkbaar als alcoholist overkomen. 😋

/Laatstereactie

[ Voor 8% gewijzigd door Tatsu op 03-09-2020 11:21 ]

• Requiem19
Oef ja, ik heb wel echt een grondige frustratie met mensen die dan last hebben van bijv knie / schouder / rug en dan fatalistisch zeggen 'het zit in de familie', 'ik heb het altijd al gehad, dus ik moet er maar mee leren leven'.

Dan heb je het eigenlijk al opgegeven. Zonde, want 95% van de pijntjes / blessures is (denk ik) gewoon aan te pakken met verschillende tools.

Overigens blijf ik het opmerkelijk vinden dat @Tatsu zo weinig waarde hecht aan mobiliteit, terwijl mobiliteit juist één van de grootste functionele elementen in je dagelijks levenspatroon is.

Niet verified, maar in de podcast die ik laatst aanhaalde (Chasing Excellence) poneerde Bergeron de stelling dat mensen niet het verzoginstehuis ingaan omdat ze ziek zijn, maar omdat ze functionele dingen niet meer kunnen (veters strikken, shirt aan doen over je hoofd, je reet afvegen etc). Het verlies van die functionele zaken komt, lijkt mij, door een combinatie van verlies aan kracht, maar ook een verlies aan mobiliteit.

Daarnaast heb je nog een bekend voorbeeld over levensverwachting bepalen aan de hand van de 'sit-rise test' (https://geriatrictoolkit....-Rise-Mortality-2012..pdf). Niet kunnen opstaan zonder gebruik van je handen is ook weer een combi van kracht en mobiliteit.
In 2012, a study was published in which researchers designed a simple test to predict mortality in a group of 2,002 adults 51 to 80 years old. Called the sitting-rising test (SRT), the challenge sounds pretty simple: Lower yourself from standing to sitting, and then get back up – but without using your hands. When perfectly executed, participants received a score of 10; points were detracted for using hands, unsteadiness, and other factors. As a measure of muscular strength and flexibility, the researchers found that those who had the lowest score (zero to three) had a risk of death that was five to six times higher than those who scored eight to 10 points.
.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:26:
Oef ja, ik heb wel echt een grondige frustratie met mensen die dan last hebben van bijv knie / schouder / rug en dan fatalistisch zeggen 'het zit in de familie', 'ik heb het altijd al gehad, dus ik moet er maar mee leren leven'.
Toch is het waar. Bij mij zit een zwakke rug ook in de familie. Net als overgewicht, onderuitgezakt zitten en niet sporten (tenzij je een rondje toeren op de fiets als sport ziet). De enkeling die wel actiever is en op z'n lichaam let heeft inderdaad nergens last van. Dus in zie zin zit het in de familie. /sarcasm. :P
Het is en blijft je eigen keuze inderdaad. Zolang je het niet hebt over erfelijke afwijkingen is het 'in de familie zitten' vaak niet meer dan een kwestie van gecreëerde cultuur en comfort zone.

Nu krijg je van sport weer andere blessures, maar dat terzijde. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Daarin is mobiliteit weer een functie door verstijving van het weefsel rondom de gewrichten, niks anders als een verandering als gevolg van de vraag van het menselijk lichaam: achter de geraniums zitten... en daarmee een verlies van algeheel functioneren.

Oudere mensen zijn inactiever, dan is het gemis aan spiermassa een belangrijkere factor. Ik kan mobiliteit oefenen, maar als ik niet doe waar ik voor gemaakt ben... gaat het achteruit, daarmee ook mobiliteit.

En die test die je aanhaalt is ook al talloze malen aangehaald in andere studies, een versterkt verhoogde tijd buiten de norm van de 5x zitten/staan test bijvoorbeeld met dezelfde construct.

De gedeelde factor, verlies in spiermassa en daarmee kracht.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:26:
Overigens blijf ik het opmerkelijk vinden dat @Tatsu zo weinig waarde hecht aan mobiliteit, terwijl mobiliteit juist één van de grootste functionele elementen in je dagelijks levenspatroon is.
Krachttraining zorgt voor lenigheid dus het lijkt me niet dat je dan nog extra lenigheidsoefeningen hoeft te doen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Context... context... context...

Prima om op te warmen, prima voor het versnellen van bepaalde functies om een overhead squat te kunnen doen of een front squat vanuit de polsen als je een klein beetje mobiliteit mist.

De basis blijft wel... voer de oefening uit om het beweegpatroon door te krijgen.
Gonadan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:33:
[...]

Toch is het waar. Bij mij zit een zwakke rug ook in de familie. Net als overgewicht, onderuitgezakt zitten en niet sporten (tenzij je een rondje toeren op de fiets als sport ziet). De enkeling die wel actiever is en op z'n lichaam let heeft inderdaad nergens last van. Dus in zie zin zit het in de familie. /sarcasm. :P
Het is en blijft je eigen keuze inderdaad. Zolang je het niet hebt over erfelijke afwijkingen is het 'in de familie zitten' vaak niet meer dan een kwestie van gecreëerde cultuur en comfort zone.

Nu krijg je van sport weer andere blessures, maar dat terzijde. :+
De befaamde ja-knikkers... in taal.

Al talloze families in de behandelruimte gezien, waarvan ik dan dochter en moeder zie en hoor... en dan denk: de kans dat ik jouw dochter kan helpen en jij als helikopter/bulldozer ouder mijn expertise overruled, maakt het aanzienlijk klein.

Dan is de ouder de meest herstel belemmerende factor voor herstel.

En zodra ik een te passief iemand zo benader... is de communicatiekloof te groot en krijgen we te maken met cognitieve dissonantie.

[ Voor 66% gewijzigd door Tatsu op 03-09-2020 11:41 ]

• Requiem19
Dus eigenlijk zeg je dan, als ik een beroerde overhead squat heb, moet ik vooral over head squatten? ;)

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

En achterhalen waarom die beroerd is. Als je overhead squat bijvoorbeeld beroerd is omdat je teveel gewicht pakt en niemand zegt dat en hebt het zelf niet door... dan blijf je bezig.

Nuances en context, superbelangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Tatsu op 03-09-2020 11:44 ]

• ObiTewodros
Weet iemand waar ik goedkoop 0.75 kg schijfjes kan scoren? Mijn stang thuis weegt 8,5 kg en dat is vet irritant. Moet elke keer hogere wiskunde praktiseren in mijn hoofd om tot het gewenste gewicht te komen.

Als het 10 kg zou wegen dan wordt het een stuk makkelijker.

Ik heb hier en daar wel 0,75 kg schijfjes gezien maar dat is van 10 euro per schijf. Begrijp dat ze gekalibreerd zijn enzo maar dat is voor mij natuurlijk niet nodig.

Ik zit er ook aan te denken om vananvond naar karwei te met een keukenwegschaal om te kijken of ik daar iets kan vinden om te gebruiken 8)7

• Requiem19
Uiteraard.

Maar als we nu eens als uitgangspunt nemen dat ik een vrij analytische sporter ben en heel bewust bezig probeer te zijn met dit soort dingen, en ook meenemen dat mijn OHS squat met alleen de (dames) stang al geen goede vorm heeft.. dan is dus jouw uitgangspunt dat ik precies de beweging meer moet gaan doen?

Ik heb zelfs een tijdje bij een sportfysio gelopen om de beperkingen in het beweginspatroon te analyseren en verbeteringen voor elkaar te krijgen, maar dat heeft mij toen ook echt weinig gebracht, wat uiteraard behoorlijk demotiverend is.

• ObiTewodros
FeronIT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:23:
[...]

Leroy1909 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:24:
[...]

Philflow schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:33:
[...]

Dat kun je vrij gemakkelijk zelf testen.

Oke, ik ga dan maar lekker door zo :)

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:57:
Uiteraard.

Maar als we nu eens als uitgangspunt nemen dat ik een vrij analytische sporter ben en heel bewust bezig probeer te zijn met dit soort dingen, en ook meenemen dat mijn OHS squat met alleen de (dames) stang al geen goede vorm heeft.. dan is dus jouw uitgangspunt dat ik precies de beweging meer moet gaan doen?

Ik heb zelfs een tijdje bij een sportfysio gelopen om de beperkingen in het beweginspatroon te analyseren en verbeteringen voor elkaar te krijgen, maar dat heeft mij toen ook echt weinig gebracht, wat uiteraard behoorlijk demotiverend is.
Dan kun je een paar conclusies trekken, want ik heb geen idee over hoe jij in elkaar steekt of wat de kunde was van die fysio. Wat duidelijk is is dat je er niet zelf uitkomt.

Conclusies:

- de overhead squat is niet voor jou door teveel gebrek aan mobiliteit
- de overhead squat hangt vast op en technische issue
- de overhead squat vereist meer mobiliteit
- combi van bovenstaande 2.

Antwoord:
- heb je het al met een stok geprobeerd en jezelf gefilmd?
- zoek een kundige second opinion.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ObiTewodros schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:57:
Weet iemand waar ik goedkoop 0.75 kg schijfjes kan scoren? Mijn stang thuis weegt 8,5 kg en dat is vet irritant. Moet elke keer hogere wiskunde praktiseren in mijn hoofd om tot het gewenste gewicht te komen.

Als het 10 kg zou wegen dan wordt het een stuk makkelijker.

Ik heb hier en daar wel 0,75 kg schijfjes gezien maar dat is van 10 euro per schijf. Begrijp dat ze gekalibreerd zijn enzo maar dat is voor mij natuurlijk niet nodig.

Ik zit er ook aan te denken om vananvond naar karwei te met een keukenwegschaal om te kijken of ik daar iets kan vinden om te gebruiken 8)7
50mm of 30mm?

https://www.fitness-seller.nl/atx-mini-fractional-plates/

Voor 30 mm heb je ook deze, helaas uitverkocht:

https://www.fitness-seller.nl/atx-add-on-flex-plates/

Edit: oh laat maar, boven je budget. Tsja goed spul is nu eenmaal niet goedkoop. Had je meteen een goede barbell gehad had je het probleem ook niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LuNaTiC op 03-09-2020 13:13 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• ObiTewodros
LuNaTiC schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:11:
[...]

50mm of 30mm?

https://www.fitness-seller.nl/atx-mini-fractional-plates/

Voor 30 mm heb je ook deze, helaas uitverkocht:

https://www.fitness-seller.nl/atx-add-on-flex-plates/

Edit: oh laat maar, boven je budget. Tsja goed spul is nu eenmaal niet goedkoop. Had je meteen een goede barbell gehad had je het probleem ook niet ;)
Ja dit is dus bijna 90 euro voor 1,5 kg. Beetje teveel van het goede :P

Ik heb mijn stang en een totaal aan 160 kg gewichten voor een heel goed prijs kunnen scoren. En tot nu toe geen andere problemen behalve dus dat de stang een beetje raar is qua gewicht. Ik ben nog niet heel sterk, maar kan me voorstellen dat ik een betere set moet kopen voor als ik over een jaartje een stuk sterker ben.

Ik zit te denken aan een betere set gewichten en stang, alleen moet ik even mijzelf van overtuigen dat het waard is om +- 600 euro aan uit te geven.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:40:
Dus eigenlijk zeg je dan, als ik een beroerde overhead squat heb, moet ik vooral over head squatten? ;)
Zo heb ik het eigenlijk wel geleerd. Ga eerst maar eens met weinig gewicht, of alleen stang, de oefening vaak doen om de vorm goed te krijgen en hem erin te slijten. Pas daarna ga je gewicht opbouwen en op de vorm blijven letten.
Helaas zijn veel mensen toch geneigd om naar de getallen te kijken en al dan niet onbewust gewicht aan ego te koppelen. Dat vind ik ook vaak link met schema's die hele erg op kracht gaan en gewicht maximaliseren (SS/SL bijv.). Dat kan heel erg goed werken, maar niet als je de vorm nog niet in orde hebt.

Dingen waar je slecht in bent dan maar niet doen zijn ze nooit beter van geworden. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 03-09-2020 13:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Requiem19
Gonadan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:54:
[...]

Zo heb ik het eigenlijk wel geleerd. Ga eerst maar eens met weinig gewicht, of alleen stang, de oefening vaak doen om de vorm goed te krijgen en hem erin te slijten. Pas daarna ga je gewicht opbouwen en op de vorm blijven letten.
Helaas zijn veel mensen toch geneigd om naar de getallen te kijken en al dan niet onbewust gewicht aan ego te koppelen. Dat vind ik ook vaak link met schema's die hele erg op kracht gaan en gewicht maximaliseren (SS/SL bijv.). Dat kan heel erg goed werken, maar niet als je de vorm nog niet in orde hebt.

Dingen waar je slecht in bent dan maar niet doen zijn ze nooit beter van geworden. :P
Helemaal mee eens. Techniek boven alles. Stiekem is techniek ook het leukste, want daar zit meer finesse in dan het kracht gedeelte.

Specifieke bewegingen zoals de OHS, of nog moeilijker, de squat snatch, zijn imo zo complex (qua techniek en mobiliteit) dat je voor zulke oefeningen altijd accessory work nodig hebt om er beter in te worden qua techniek / mobiliteit.

Mijn analyse voor mezelf is dat naast de techniek, ik met name een beperkte enkel mobiliteit heb en beperkte schouder mobiliteit. Ik heb daar wel aan gewerkt, maar niet consistent genoeg om echt te kunnen vinden dat ik genoeg vooruitgang zou moeten boeken.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Requiem19 OHS is niet voor iedereen weggelegd. zoek het eerst eens met Zercher Squat, en leer die goed uitvoeren. Ga dan evt. low-bar toevoeging of switchen.(zie vaak genoeg nog sporters die daar in falen qua uitvoering, laat staan de complexere OHS.)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tatsu schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:38:
De befaamde ja-knikkers... in taal.

Al talloze families in de behandelruimte gezien, waarvan ik dan dochter en moeder zie en hoor... en dan denk: de kans dat ik jouw dochter kan helpen en jij als helikopter/bulldozer ouder mijn expertise overruled, maakt het aanzienlijk klein.

Dan is de ouder de meest herstel belemmerende factor voor herstel.

En zodra ik een te passief iemand zo benader... is de communicatiekloof te groot en krijgen we te maken met cognitieve dissonantie.
Ah ja leuk, de begeleiders die meer praten en toelichten wat er met de patiënt aan de hand is dan de patiënt zelf. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Requiem19
Hackus schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:55:
@Requiem19 OHS is niet voor iedereen weggelegd. zoek het eerst eens met Zercher Squat, en leer die goed uitvoeren. Ga dan evt. low-bar toevoeging of switchen.(zie vaak genoeg nog sporters die daar in falen qua uitvoering, laat staan de complexere OHS.)
Ik ontkom niet aan de OHS in Crossfit, dat is gewoon een integraal onderdeel vanwege de snatches :).

Dus m'n enige remedie is er zo goed mogelijk in worden ondanks mn beperkingen :).

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12 12:48
Nou, vd week voor het eerst goed bezig geweest met squats, hip thrusts en deadlift.

Sodeju, het voelt alsof m' n dijen op ploffen staan. Buikspieren niet echt last van. Vooral de techniek van de deadlift (kantelen heupen en schouderbladen knijpen) is een beetje wennen.

Ben wel benieuwd wat het verder gaat brengen allemaal.

Overigens ook de tip gekregen om niet op hardloopschoenen te trainen, maar goede gym sneakers i.v.m. de stabiliteit. Iemand nog tips?

[ Voor 17% gewijzigd door Sosua op 03-09-2020 15:21 ]

• ObiTewodros
Wat vinden jullie belangrijk voor een goede allround fitness routine?

Ikzelf:

- Gemaakt met compound oefeningen in gedachte. Elke week een heave Squat, Deadlift, OHP, Bench Press
- Variëteit. Als je elke week dezelfde oefeningen met dezelfde sets/reps uitvoer, dan kan je lichaam daaraan wennen. Om je lichaam toch uit te dagen kan je bijvoorbeeld rouleren in oefeningen en dropsets uitvoeren
- Een combi zijn van "Strength" en "Hypertrophy" oefeningen.
- Elke spiergroep minimaal 2 keer per week trainen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Variatie is goed, maar hoeft ook weer niet elke week. En aantal weken dezelfde oefening doen maakt het makkelijker om progressie te zien, maar over langere tijd wil je inderdaad wel wat variëren.
Je kunt ook een meerwekelijks patroon herhalen, dat helpt ook bij progressie inschatten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:33

Superkiwi

Hoi doei

Sosua schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:21:
Overigens ook de tip gekregen om niet op hardloopschoenen te trainen, maar goede gym sneakers i.v.m. de stabiliteit. Iemand nog tips?
Bij de squat en deadlift is het van belang dat je stevig staat, hardloopschoenen voldoen niet vanwege de zachte zolen. Een paar Converse schoenen bijvoorbeeld zorgen al voor veel meer stabiliteit.
Wat ik zelf altijd doe is deadliften op sokken, werkt perfect. Voor de squat heb ik een aantal jaar geleden Adipowers aangeschaft, ik zou nooit meer iets anders willen.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Plus hardloopschoenen kunnen nog wel eens een flinke drop* hebben, dat is met dergelijke oefeningen niet altijd handig.

* verschil in hoogte van de zool tussen tenen en hiel

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Daar wil ik wel een kleine kanttekening bij plaatsen:
Bij de squat heb ik echt schoenen nodig met een fikse "drop", de Adipowers zijn wat dat betreft alles behalve platte schoenen. Wel zijn ze, in tegenstelling tot normale sportschoenen, super stabiel; de zolen zijn kneiterhard waardoor je ontzettend stevig staat. Op platte voeten/schoenen kan ik simpelweg niet squatten.
De deadlift heb ik ook eens geprobeerd maar dat werkt voor mij niet met een naar voren hellende schoen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drop ter compensatie van het gebrek aan mobiliteit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Jawel >:)
Zonder die schoenen kom ik tot ongeveer 45 graden met mijn bovenbenen, mét die schoenen kan ik 'gewoon' parallel. Ik zie er geen nadeel in, ze zijn er immers voor gemaakt.

[ Voor 116% gewijzigd door Superkiwi op 04-09-2020 20:24 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat noem jij precies 45 en parallel? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Stel ik leg een latje op mijn bovenbeen, dan maakt dat latje een hoek van 45 graden ten opzichte van de grond als ik met platte voeten squat en als ik met de Adipowers squat komt het latje parallel aan de grond. Het is het diepste wat ik kan.
Op welke andere manieren kun je dat opvatten? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Superkiwi op 04-09-2020 21:58 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
dvdkiwi schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:57:
Stel ik leg een latje op mijn bovenbeen, dan maakt dat latje een hoek van 45 graden ten opzichte van de grond als ik met platte voeten squat en als ik met de Adipowers squat komt het latje parallel aan de grond. Het is het diepste wat ik kan.
Op welke andere manieren kun je dat opvatten? ;)
Zo hoort het in feite ook maar dat is zo extreem inflexibel dat ik mij niet kon voorstellen dat je het zo bedoelde. Dacht dat je knie op 45 graden zat of zo. :P

Heb je specifiek ergens last van dat je niet verder komt? Anders zou ik toch echt overwegen om je mobiliteit te trainen in plaats van omzeilen met schoenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 32 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.