Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na 21:00 avonds weet ik gewoon dat ik niks meer eet tot de volgende dag 13:00.
Verder houd ik mijn calorieën bij met myfitnesspal en zit daarbij 500 onder mijn behoefte.
Houd het ook bij met een vastentracker app, dit is een goede houvast.
Verwacht denk ik te snel te veel.
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
Of juist makkelijk. Voor hen die moeite hebben met het beperken van de intake is een groot deel van de dag niet eten wellicht gemakkelijker dan precies genoeg eten.
In the end zal het niks uitmaken. Je kunt 2500 kcal in 1 maaltijd eten, in 3 of in 6, wat jij fijn vindt. Zolang je kcal in en out in orde is en je macro’s redelijk in orde zijn moet het goed komen. Zo niet dan is je berekening niet goed, of je snoept toch teveel tussendoor (of die zaterdag bbq wat toch echt teveel is als je je kcal inname over een week bekijkt), en wat mij nog wel eens opvalt is dat de voedingswaarde in my fitnesspal niet altijd kloppen.Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
Of juist makkelijk. Voor hen die moeite hebben met het beperken van de intake is een groot deel van de dag niet eten wellicht gemakkelijker dan precies genoeg eten.
Je mist het punt. Het gaat niet om welke methode beter is, het gaat om welke methode je het beste past. Voor de één klinkt IF wellicht als onnodig lastig, terwijl het voor de ander juist dingen makkelijker maakt. Dat is gewoon erg persoonlijk.Leroy1909 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:57:
In the end zal het niks uitmaken. Je kunt 2500 kcal in 1 maaltijd eten, in 3 of in 6, wat jij fijn vindt. Zolang je kcal in en out in orde is en je macro’s redelijk in orde zijn moet het goed komen. Zo niet dan is je berekening niet goed, of je snoept toch teveel tussendoor (of die zaterdag bbq wat toch echt teveel is als je je kcal inname over een week bekijkt), en wat mij nog wel eens opvalt is dat de voedingswaarde in my fitnesspal niet altijd kloppen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zeg ikGonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:06:
[...]
Je mist het punt. Het gaat niet om welke methode beter is, het gaat om welke methode je het beste past. Voor de één klinkt IF wellicht als onnodig lastig, terwijl het voor de ander juist dingen makkelijker maakt. Dat is gewoon erg persoonlijk.
Ik las je post als dat het niet uit maakt om een methode te kiezen die je beter past, maar dat helpt natuurlijk wel degelijk.
[ Voor 52% gewijzigd door Gonadan op 14-08-2020 21:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Laatste 10-20 pagina's afgelopen weken teruggelezen en bijgehouden zag voor whey o.a. bulk.com voorbij komen. Gezien het laatste restje wat ik nog had snel op was en ik echt geen zin meer had in body&fit
Qua schema pak ik eigenlijk op wat ik eerder ook al aanhield en waar ik ook wel wat resultaten mee geboekt heb. Een 5x5 schema. Feedback waarom ik niet dit 5x5 schema, maar een ander schema moet pakken is welkom.
Inmiddels na vier weken boek ik qua gewichten al beduidend meer resultaten dan ik in mijn vorige gymperiode behaalde, vooral omdat ik niet de mindset had om mijn kcal en eiwitten te behalen. Hierdoor bleven de resultaten achter en daarom ook de motivatie. Nu ga ik ma/wo/vr naar de sportschool en op do squashen, heerlijk om weer fatsoenlijk te bewegen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Verwijderd
Het zit erg lekker en ik ben te oud om me nog druk te maken of andere mensen kijken. (doe er natuurlijk wel een onderbroek onder)
Sowieso draag ik op de racefiets ook gewoon lycra en daarover maak ik me nooit druk.
Nope, ik heb er ook een onder hoor.
[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 18-08-2020 19:26 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou gewoon voor smaken gaan die niet chemisch zijn, denk aan chocolade en vanille bijvoorbeeld.True schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:02:
Dit is verrassend goed, echt bijna nul smaak enkel de door anderen ook benoemde eigenaardige geur. Heb maar 2,5kg dus ben er nog wel een keertje doorheen, nog iemand tips voor een frisse, maar vooral niet overheersende smaak?
Als je vervolgens die smaken gaat mixen met smaakloos, dan heb je een milde smaak. Doe ik ook regelmatig.
True schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:02:
Sinds een klein maandje ook weer begonnen sinds nov. 2018. Niet dat ik in die periode lang consequent getraind heb overigens. Bij een nieuwe sportschool omdat de oude er mee ophield, #1 donateur vond dat natuurlijk jammer (shame on me).
Laatste 10-20 pagina's afgelopen weken teruggelezen en bijgehouden zag voor whey o.a. bulk.com voorbij komen. Gezien het laatste restje wat ik nog had snel op was en ik echt geen zin meer had in body&fitMij gewaagd aan de unflavoured 'smaak'. Dit is verrassend goed, echt bijna nul smaak enkel de door anderen ook benoemde eigenaardige geur. Heb maar 2,5kg dus ben er nog wel een keertje doorheen, nog iemand tips voor een frisse, maar vooral niet overheersende smaak?
Qua schema pak ik eigenlijk op wat ik eerder ook al aanhield en waar ik ook wel wat resultaten mee geboekt heb. Een 5x5 schema. Feedback waarom ik niet dit 5x5 schema, maar een ander schema moet pakken is welkom.
Inmiddels na vier weken boek ik qua gewichten al beduidend meer resultaten dan ik in mijn vorige gymperiode behaalde, vooral omdat ik niet de mindset had om mijn kcal en eiwitten te behalen. Hierdoor bleven de resultaten achter en daarom ook de motivatie. Nu ga ik ma/wo/vr naar de sportschool en op do squashen, heerlijk om weer fatsoenlijk te bewegen.
Beetje te algemene vraag dit natuurlijk, wanneer ervaar je welke pijn ?Sosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:33:
Ook een tijdje bezig. Merk dat ik ik toenemende mate last van mn spieren net boven mn hamstring/onderrug krijg. Iemand tips voor oefeningen of iets dergelijks?
Maar zoals de reactie hierboven mij ook al zegt doe je iets aan je mobiliteit ? Ik zie dagelijks mensen in de sportschool beginnen met krachtsport zonder te weten wat ze nu echt doen. Gaan vanaf de balie rechtstreeks naar de bench en gooien er 60 of 80 kg op en gaan los voor... 2 herhalingen.. en lopen door naar de volgende oefening
Warm je op ? dynamic stretches ?
Rek en strek je na je workout ?
Hoe zit het met je core ?
Techniek boven kilo´s ?
Het begon afgelopen week. De pijn voelt eerder als een wat "stijve" spier. Het gevoel dat je hem wil rekken net als een stijve nek.Skybullet schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Beetje te algemene vraag dit natuurlijk, wanneer ervaar je welke pijn ?
Maar zoals de reactie hierboven mij ook al zegt doe je iets aan je mobiliteit ? Ik zie dagelijks mensen in de sportschool beginnen met krachtsport zonder te weten wat ze nu echt doen. Gaan vanaf de balie rechtstreeks naar de bench en gooien er 60 of 80 kg op en gaan los voor... 2 herhalingen.. en lopen door naar de volgende oefening( al 2x trouwens iemand zijn borstspier zien afscheuren door dat grapje haha )
Warm je op ? dynamic stretches ?
Rek en strek je na je workout ?
Hoe zit het met je core ?
Techniek boven kilo´s ?
Ik warm rustig op. Wat lichte herhalingen. Lichte gewichten. Roeimachine.
Ik train wel al wat langer, echter niet hardcore. Probeer minimaal 2x per week wat te doen. Dan verschillende groepen. Echter, nu wat vaker 3 keer per week.
Stapsgewijs de drempel verhogen als ik na 2 onafhankelijke sessies makkelijk de 3x 10 haal. Dan verhoog ik licht, en start weer met 3x 8. Heb geen trek om als een blinde zomaar gewichten erop te gooien, omdat het kan.
Dynamic stretches doe ik niet inderdaad. Wel wat yoga oefeningen. Wellicht daar eens in verdiepen.
Core oefeningen moet ik dan wellicht oppakken. Nog lastig om te zoeken welke het beste werken.
Moet ik het dan meer zoeken in de squats? Of planking?
[ Voor 8% gewijzigd door Sosua op 19-08-2020 14:11 ]
Welke bedoel je?
https://exrx.net/Lists/Muscle
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat een handige siteGonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:13:
Wat zijn spieren net boven de hamstring/onderrug? Daartussen zitten de glutes nog, bedoel je spieren in je rug?
Welke bedoel je?
Opgeslagen
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:13:
Wat zijn spieren net boven de hamstring/onderrug? Daartussen zitten de glutes nog, bedoel je spieren in je rug?
Welke bedoel je?

Gevoelsmatig ligt het rond de obliquus internus en erector spinae.
Dan ook maar gelijk zelf het antwoord zoeken: https://menspower.nl/tag/erector-spinae-oefeningen/
Ik denk dat het begonnen is met de overhead barbell press.
[ Voor 17% gewijzigd door Sosua op 19-08-2020 14:20 ]
Daar een 'vol' gevoel kan zijn omdat je gewoon lekker getraind hebt. Spierpijn in je lange rugspieren en core is anders dan in je ledematen, dat is een doffer en zwaar gevoel.Sosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:17:
[Afbeelding]
Gevoelsmatig ligt het rond de obliquus internus en erector spinae.
Dan ook maar gelijk zelf het antwoord zoeken: https://menspower.nl/tag/erector-spinae-oefeningen/
Wordt het echt stijf en zit je vast dan moet je uitkijken dat je niet overbelast, want zoals je een paar pagina's terug kunt lezen kan het er zomaar in schieten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De belangrijkste vragen blijven open staan. Waar precies voel je de pijn en wanneer voel je het. Tijdens een bepaalde oefening of beweging of juist net in rust voor of na het trainen ? is het erger na lang stil zitten of slapen, of juist net beter ?Sosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:08:
[...]
Het begon afgelopen week. De pijn voelt eerder als een wat "stijve" spier. Het gevoel dat je hem wil rekken net als een stijve nek.
Ik warm rustig op. Wat lichte herhalingen. Lichte gewichten. Roeimachine.
Ik train wel al wat langer, echter niet hardcore. Probeer minimaal 2x per week wat te doen. Dan verschillende groepen. Echter, nu wat vaker 3 keer per week.
Stapsgewijs de drempel verhogen als ik na 2 onafhankelijke sessies makkelijk de 3x 10 haal. Dan verhoog ik licht, en start weer met 3x 8. Heb geen trek om als een blinde zomaar gewichten erop te gooien, omdat het kan.
Dynamic stretches doe ik niet inderdaad. Wel wat yoga oefeningen. Wellicht daar eens in verdiepen.
Core oefeningen moet ik dan wellicht oppakken. Nog lastig om te zoeken welke het beste werken.
Moet ik het dan meer zoeken in de squats? Of planking?
Pijn in onderrug komt vaak wel door een zwakke core en daardoor slechte techniek bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen. maar kan ook overbelasting zijn of vanalles anders.
Squats zijn in mijn opinie al een basisoefening die toch wel een must is om uit te voeren als je serieus aan kracht wil werken. Verder genoeg core oefeningen te vinden.
Veel mensen vergeten goed op te warmen voor en te rekken na een workout.
Kende je exrx niet? Basiskennis.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De belangrijkste vragen blijven open staan. Waar precies voel je de pijn en wanneer voel je het. Tijdens een bepaalde oefening of beweging of juist net in rust voor of na het trainen ? is het erger na lang stil zitten of slapen, of juist net beter ?Skybullet schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:23:
[...]
De belangrijkste vragen blijven open staan. Waar precies voel je de pijn en wanneer voel je het. Tijdens een bepaalde oefening of beweging of juist net in rust voor of na het trainen ? is het erger na lang stil zitten of slapen, of juist net beter ?
Pijn in onderrug komt vaak wel door een zwakke core en daardoor slechte techniek bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen. maar kan ook overbelasting zijn of vanalles anders.
Squats zijn in mijn opinie al een basisoefening die toch wel een must is om uit te voeren als je serieus aan kracht wil werken. Verder genoeg core oefeningen te vinden.
Veel mensen vergeten goed op te warmen voor en te rekken na een workout.
Vooral nu, tijdens het werk. Als ik dan op wil staan om water te halen. Na wat bewegen is het een stuk minder. Wanneer je wat beweegt lijkt het net alsof die spier/pees wat korter is. Ik ga eens aan de bel trekken bij zo'n type aan de balie. (Fit4Free) of deze kan helpen met de oefeningen goed uitvoeren. En daarbij wellicht ook de houding bij squats.
Mijn vriendin is zon type die aan de balie zit bij f4fSosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:48:
[...]
De belangrijkste vragen blijven open staan. Waar precies voel je de pijn en wanneer voel je het. Tijdens een bepaalde oefening of beweging of juist net in rust voor of na het trainen ? is het erger na lang stil zitten of slapen, of juist net beter ?
Vooral nu, tijdens het werk. Als ik dan op wil staan om water te halen. Na wat bewegen is het een stuk minder. Wanneer je wat beweegt lijkt het net alsof die spier/pees wat korter is. Ik ga eens aan de bel trekken bij zo'n type aan de balie. (Fit4Free) of deze kan helpen met de oefeningen goed uitvoeren. En daarbij wellicht ook de houding bij squats.
Ik zou ook zeker wat onderzoek doen naar wat voor soort strecthes je kan doen voor die plek en die consequent uitvoeren. En inderdaad altijd focussen op juiste vorm. Niet alleen je vorm en houding tijdens een oefening maar zeker ook je houding in het dagelijkse leven als je zit achter je bureau of achter de tv. alleen al bewust worden van je houding is goud waard.
Type: lees iemand die er verstand van heeft. Ik ga vaak om 7 uur 's ochtends. Dan is het regelmatig de schoonmaker die daar otis redding zit te draaien. Dus, afspraak inplannen. Niet denigrerend bedoeld verder.Skybullet schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:52:
[...]
Mijn vriendin is zon type die aan de balie zit bij f4f. Die heeft CIOS gedaan, nog wat extra cursussen en zelf bikini fitness wedstrijden gedraaid. Maar klopt het verschilt wie je treft achter de balie.
Ik zou ook zeker wat onderzoek doen naar wat voor soort strecthes je kan doen voor die plek en die consequent uitvoeren. En inderdaad altijd focussen op juiste vorm. Niet alleen je vorm en houding tijdens een oefening maar zeker ook je houding in het dagelijkse leven als je zit achter je bureau of achter de tv. alleen al bewust worden van je houding is goud waard.
haha my bad, dan had ik hem inderdaad verkeerd gelezenSosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:55:
[...]
Type: lees iemand die er verstand van heeft. Ik ga vaak om 7 uur 's ochtends. Dan is het regelmatig de schoonmaker die daar otis redding zit te draaien. Dus, afspraak inplannen. Niet denigrerend bedoeld verder.
Wat voor soort schema en oefeningen doe je nu dan ?
Hoe is je postuur/houding? Bekijk eens of je anterior pelvic tilt hebt, dan steken je billen wat meer naar achter omdat je core + billen wat zwak zijn en of andere spieren (zoals je hip flexors) juist gespannen.Sosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:48:
[...]
Als je last hebt zou je ff kunnen proberen of glute bridges, pull through, KB swings of warrior stretch het gevoel verlicht.
Span je je billen goed aan?Sosua schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Ik denk dat het begonnen is met de overhead barbell press.
[ Voor 8% gewijzigd door Vuvuzela op 19-08-2020 17:43 ]
I served in a company of heroes.
Het is de site die ik het meest gebruikt heb.Mrjraider schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:51:
Nee ik kende het niet.
Kan ook niet alles weten
Ook de lijsten met oefeningen zijn briljant.:
https://exrx.net/Lists/Directory
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie hier veel staan over core oefeningen en stretchen na de workout, een warming up doen. Het is allemaal mogelijk, maar voor iedereen is het anders. Let erop dat je niet teveel gaat doen en daar de focus op legt ipv hetgeen wat je wilt doen.
Zelf denk ik dat deadlift en squat al voor heel veel core stability zorgt. Ik persoonlijk doe eerst 10 min stretch werk en 1 mobility oefening voor m’n schouders, de warming up is de compound oefening die ik ga doen die dag, licht gewicht beginnen, je hoeft geen 20 herhalingen ervan te doen. 6-10 reps ruim voldoende naar mijn ervaring, en qua gewicht kijken hoe het voelt.
Ik had gisteren bijvoorbeeld een iets mindere dag, dus kleinere stapjes gemaakt met bench totdat ik op het gewicht van werk sets kwam. Zag er als volgt uit:
Lege stang, voor het gevoel (don’t judge)
60kgx8 touch&go
90kgx8 touch&go
110kgx6 touch&go
130kgx4 comp bench
140kgx3 comp bench
150kgx3x3 comp bench (uiteindelijke werk sets)
Inmiddels beginnen de vormen er weer in te komen. Armen worden weer voller (was behoorlijk wat kwijt) en schouders beginnen langzaamaan ook weer te komen.
Kijk eens naar Piriformis
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Problemen met piriformis vol ik meestal midden in mn bil.Hackus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
@Sosua Net boven je bil ?
Dat kan, het kan ook 'uitstralen'. dan zul jij een verdikking hebben op die plek.blubbers schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:11:
[...]
Problemen met piriformis vol ik meestal midden in mn bil.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
In the end we only regret the chances we didn't take
Hackus schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
@Sosua Net boven je bil ?

Beetje rond de gluteus en de lumbar. Ben nu even niet geweest. Eerst zat er een dag tussen de trainingen. Het neemt nu al iets af.
Echt een schema heb ik niet, ik train eigenlijk wat op gevoel. Ene dag meer wat op de schouders en de benen. Andere dag meer borst en biceps/triceps. Wellicht moet ik daar langzamerhand meer structuur in aan gaan brengen. Gevoelsmatig zijn die schema's eigenlijk continu aan verandering onderhevig. En ik probeer dezelfde spieren vaak op een andere manier te trainen. Anders "went" het naar mijn gevoel te snel.
Les is wel dat ik meer aandacht aan m'n core e.d. moet gaan geven. Buikspieren train ik eigenlijk nauwelijks. Houding is ook een punt van aandacht. Morgenochtend gaan we weer.
Voeding ben ik ook aardig wat wijzigingen in aan het aanbrengen.
Probleem blijft gewoon " genoeg" eten. Zodra ik niet genoeg eet/train dan zak ik weer enorm in gewicht.
Terwijl mijn bmi altijd net tegen overgewicht aan zit. Vanochtend 77kg met 1,76m.
[ Voor 11% gewijzigd door Sosua op 21-08-2020 09:03 ]
Een schema maakt het wel allemaal makkelijker, en kun je je progressie ook meten. Het maakt voor groei of kracht ook niks uit of je nu een jaar lang hetzelfde schema met dezelfde oefeningen hebt. In the end zal er wel toename in kracht en ook massa moeten zijnSosua schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:59:
[...]
[Afbeelding]
Beetje rond de gluteus en de lumbar. Ben nu even niet geweest. Eerst zat er een dag tussen de trainingen. Het neemt nu al iets af.
Echt een schema heb ik niet, ik train eigenlijk wat op gevoel. Ene dag meer wat op de schouders en de benen. Andere dag meer borst en biceps/triceps. Wellicht moet ik daar langzamerhand meer structuur in aan gaan brengen. Gevoelsmatig zijn die schema's eigenlijk continu aan verandering onderhevig. En ik probeer dezelfde spieren vaak op een andere manier te trainen. Anders "went" het naar mijn gevoel te snel.
Les is wel dat ik meer aandacht aan m'n core e.d. moet gaan geven. Buikspieren train ik eigenlijk nauwelijks. Houding is ook een punt van aandacht. Morgenochtend gaan we weer.
Voeding ben ik ook aardig wat wijzigingen in aan het aanbrengen.
Probleem blijft gewoon " genoeg" eten. Zodra ik niet genoeg eet/train dan zak ik weer enorm in gewicht.
Terwijl mijn bmi altijd net tegen overgewicht aan zit. Vanochtend 77kg met 1,76m.
Wat eet je nu? Wat voor schema heb je zelf in gedachten, of volg je al?
Wat bij mij heel erg heeft geholpen met deadlift is je lats maximaal aanspannen en je schouders naar achteren trekken. Je borst gaan dan vanzelf uitsteken. Het gevaar met focus op je borst is dat je je rug te hol maakt, je schouders en lats niet goed aanspant waardoor je onderrug meer werkt doet dan nodig en op den duur kun je last van je schouders krijgen.PdeBie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:40:
Gisteren met mijn PT op mijn verzoek terug naar de basis en een betere vorm in mijn DL en Squat proberen te krijgen. Paar leerpunten waar ik komende tijd op ga letten (borst nog meer uitsteken bij DL bijvoorbeeld). Daarna nog even lekker lopen knallen.
Inmiddels beginnen de vormen er weer in te komen. Armen worden weer voller (was behoorlijk wat kwijt) en schouders beginnen langzaamaan ook weer te komen.
[Afbeelding]
Ik zie beide oefeningen helaas nog zo vaak zo fout uitgevoerd worden, juist ook als de PT'er erbij staat te kijken... Eergisteren nog gezien in de gym met squat
Core te weinig aanspannen, schouders niet naar achteren, takelen, armen gebruiken in plaats van rug, niet diep genoeg starten, verkeerde kant op kijken, te veel druk op je luchtwegen zetten, starten zonder spanning, knieën en heupen niet goed timen, etc. etc. Best een hoop wat 'fout' kan gaan bij een deadlift hoor.LA-384 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:13:
@Leroy1909 Wat is fout, is het niet gewoon zo dat er geen eenduidige manier is om zo'n oefening te doen? Dus wanneer je 5 PT's of ervaringsdeskundigen naast elkaar zet, ze elk hun eigen kleine variaties hebben? De kleine variaties hebben dan als effect dat bepaalde spieren dan net wat meer en anderen weer net wat minder betrokken zijn bij de beweging.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hahahahaha my thoughts exactly!Gonadan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:01:
[...]
Core te weinig aanspannen, schouders niet naar achteren, takelen, armen gebruiken in plaats van rug, niet diep genoeg starten, verkeerde kant op kijken, te veel druk op je luchtwegen zetten, starten zonder spanning, knieën en heupen niet goed timen, etc. etc. Best een hoop wat 'fout' kan gaan bij een deadlift hoor.
Het tweaken van de oefening naar jouw voordeel, hoe die het beste voelt, kan idd nooit fout zijn. Maar dan hebben we het over hoe breed je staat, hoe breed je de stang pakt, mixed grip of niet etc. Maar als de basis al niet correct is... ja dan is ie toch echt fout.
3x105kg voelde prima. 5x dat er ook wel in. Helaas niet genoeg tijd voor 110kg.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
zeer knap met dit soort gewichtenZuluman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:04:
Jezelf filmen en kritisch kijken kan ook helpen. Ik volg sinds een week of 5-6 voor 3 dagen per week de olympic lifting class. Ik doe daarnaast geen powerliften meer. Vandaag moesten we onze 3rm overhead squat vinden. Nu doe ik oh squat niet vaak. Laatste poging was in 2017. Lastigste is de balans. Ik ben nu veel stabieler. Wijdere snatch grip en smallere squat stance is voor mij beter.
[YouTube: Overhead squat 2017-2020]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Nice. Makkelijk praten want met dat gewicht is het echt niet makkelijk, maar let op dat je je knieën naar buiten blijft drukken.Zuluman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:04:
Jezelf filmen en kritisch kijken kan ook helpen. Ik volg sinds een week of 5-6 voor 3 dagen per week de olympic lifting class. Ik doe daarnaast geen powerliften meer. Vandaag moesten we onze 3rm overhead squat vinden. Nu doe ik oh squat niet vaak. Laatste poging was in 2017. Lastigste is de balans. Ik ben nu veel stabieler. Wijdere snatch grip en smallere squat stance is voor mij beter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ja daar doe ik extra uni-lateral oefeningen voor. Dat is mijn rechter glute. Het is al stukken beter nadat ik bij de fysio ervor ben geweest. Ik heb wat oefeningen meegekregen die ik niet gedaan sinds corona en ik heb de laatste maanden ook niet zwaar gesquat. En tijdens de warming up heb ik geen glute activation gedaan. Meestal heb pas bij een 80+ last van knee-cave in.Gonadan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Nice. Makkelijk praten want met dat gewicht is het echt niet makkelijk, maar let op dat je je knieën naar buiten blijft drukken.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ah ja, dat was me niet duidelijk idd, dat de basis al niet goed was. Ik ging er een beetje vanuit dat een PT (die je toch niet alleen hebt om je aan te moedigen lijkt me) je daar wel op zou wijzen.Leroy1909 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:54:
[...]
Hahahahaha my thoughts exactly!
Het tweaken van de oefening naar jouw voordeel, hoe die het beste voelt, kan idd nooit fout zijn. Maar dan hebben we het over hoe breed je staat, hoe breed je de stang pakt, mixed grip of niet etc. Maar als de basis al niet correct is... ja dan is ie toch echt fout.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Heeft iemand al de 50% code ontdekt? (het is niet MSY5SPE
Oh ja en kan iemand mij vertellen hoe de vanille whey van Bulk is in vergelijking met MyProtein? Sterkere of minder sterkere smaak?
Edit: gevonden BAMYT5E is 50%
[ Voor 45% gewijzigd door Philflow op 22-08-2020 18:05 ]
Yep, helemaal gelijk in. Ik film altijd squat bench en deadlift, elke werk set.Zuluman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:04:
Respect voor die OH squat. Knee cave in... Ziet het er mooi uit? Nee. Kan het kwaad? Nope.
Neem Amanda Lawrence als voorbeeld:
YouTube: IS KNEE VALGUS BAD WITH SQUATS? | Talks With My Physical Therapist
PT moet overal op letten, niet alleen om je te motiveren. Daar heb je YouTube en spotify premium voor. PT hoort je te begeleiden in het gehele process. Mentaal, training, voeding. Resultaat tracken, meten, tweaken van je schema’s, zorgen dat je alles juist uitvoert ook.LA-384 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:33:
[...]
Ah ja, dat was me niet duidelijk idd, dat de basis al niet goed was. Ik ging er een beetje vanuit dat een PT (die je toch niet alleen hebt om je aan te moedigen lijkt me) je daar wel op zou wijzen.
Verwijderd
Zelfs met die code nog schreeuwend duur.Philflow schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:09:
Leuke actie bij https://www.bulk.com/nl/# momenteel. Tot 50% korting. De code voor 40% is MSY4SPE.
Heeft iemand al de 50% code ontdekt? (het is niet MSY5SPE)
Oh ja en kan iemand mij vertellen hoe de vanille whey van Bulk is in vergelijking met MyProtein? Sterkere of minder sterkere smaak?
Edit: gevonden BAMYT5E is 50%
5 kilo whey van goede kwaliteit voor 36,50. Schreeuwend duur?Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
Zelfs met die code nog schreeuwend duur.
15 jaar geleden kon een supplementen bedrijf daar nog de grootste winst uithalen, die tijd is allang voorbij. Whey is bijzaak qua verdiensten, wel de grootste omzet maker.
Hebben jullie wel eens zo’n dag dat de compounds mega zwaar voelen, maar als je terug kijkt naar de video opname is de snelheid gewoon goed.
Vandaag heb ik zo’n dag, mega vervelend altijd. Dacht vanavond 255x3x3 deadlift te doen, werd in the end 3 sets van 2 reps...
hoeveel weeg je btw? om even in perspectief te plaatsen? mijn moeder deed 242,5kg deadlift bij 72,1kg in 1989 bij de world games in Karlsruhe. 210 squat en 142,5kg benchpressLeroy1909 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:23:
Is een test uit 2015, goede uitslag wel. Maar het kan zeker dat ze tegen kostprijs of net eronder een actie hebben. Bulk powders bestaat al een tijdje, kan me herinneren dat ik ongeveer 14 jaar geleden ofzo hun 20kg zakken smaakloze whey kocht omdat die toen het goedkoopste was en ik een klein budget had hahahaha. In die tijd zijn ze ook mega groot geworden. Als de kwaliteit gewoon goed is zoals de test, dan heb je een fucking goede prijs. Krijg je niet vaak. Kopen dus
Hebben jullie wel eens zo’n dag dat de compounds mega zwaar voelen, maar als je terug kijkt naar de video opname is de snelheid gewoon goed.
Vandaag heb ik zo’n dag, mega vervelend altijd. Dacht vanavond 255x3x3 deadlift te doen, werd in the end 3 sets van 2 reps...
https://www.openpowerlifting.org/u/lizodendaal
125kgZuluman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:42:
[...]
hoeveel weeg je btw? om even in perspectief te plaatsen? mijn moeder deed 242,5kg deadlift bij 72,1kg in 1989 bij de world games in Karlsruhe. 210 squat en 142,5kg benchpress
https://www.openpowerlifting.org/u/lizodendaal
Jezus, dat zijn wel echt hele goede cijfers in die gewichtsklasse! Dat zijn aantallen die nu niet eens op een NK gehaald worden. Ilja Strikt die nog altijd internationaal goed mee komt haalt die getallen niet.
https://knkf-sectiepowerl.../2019/NK_Classic_2019.pdf
Was het equipped of raw?
Ipf standaard. Volgens mij belt en single ply suit. Ze was meervoudig nederlands, europees en wereldkapioen.Leroy1909 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:04:
[...]
125kg
Jezus, dat zijn wel echt hele goede cijfers in die gewichtsklasse! Dat zijn aantallen die nu niet eens op een NK gehaald worden. Ilja Strikt die nog altijd internationaal goed mee komt haalt die getallen niet.
https://knkf-sectiepowerl.../2019/NK_Classic_2019.pdf
Was het equipped of raw?
Heb ff gegoodled, en je moeder was ook huge! Mad respect hoorZuluman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:12:
[...]
Ipf standaard. Volgens mij belt en single ply suit. Ze was meervoudig nederlands, europees en wereldkapioen.
Sinds paar dagen heb ik wrist wraps aangeschaft. Kan gelijk merken dat ik daarmee veel beter grip heb en ook meer kracht kan weg duwen. Iets wat ik dus veel eerder had moeten kopen.
Helpt mij ook met OHS, Squat Snatches en Thrusters.Grudgie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:31:
Ben nu ook weer 6 weken aan het trainen, wel door de corona helft van mijn kracht kwijt verloren omdat ik niet kon sporten. Sinds ik weer ben begonnen met trainen heb ik het gewicht verlaagd om het per week omhoog te gooien. Merk wel dat ik mijn oude kracht terug krijg.
Sinds paar dagen heb ik wrist wraps aangeschaft. Kan gelijk merken dat ik daarmee veel beter grip heb en ook meer kracht kan weg duwen. Iets wat ik dus veel eerder had moeten kopen.
Maar - het is eigenlijk een compensatie voor een techniek probleem of mobiliteits probleem.
Goed om je daar bewust van te zijn.
Hoezo denk je dat? Denk je er ook zo over met elbow/knee sleeves?Requiem19 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:03:
[...]
Helpt mij ook met OHS, Squat Snatches en Thrusters.
Maar - het is eigenlijk een compensatie voor een techniek probleem of mobiliteits probleem.
Goed om je daar bewust van te zijn.
Nee, zeker niet.Leroy1909 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 01:42:
[...]
Hoezo denk je dat? Denk je er ook zo over met elbow/knee sleeves?
Bij OHS bijv is pijn in je pols (meestal) het gevolg van een mobiliteitsbeperking, waardoor je de polsen naar achteren moet houden om de stang niet naar voren te laten vallen.
Met perfecte vorm / mobility kun je de polsen locken (vuist recht omhoog).
Ik heb zelf met OHP o.a. nooit pijn in mijn polsen, maar meer dat de barbell soms snijdt in mijn hand, waardoor je toch niet lekker kracht en grip kan hebben. Door de wraps heb ik daar totaal geen last van.Requiem19 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:42:
[...]
Nee, zeker niet.
Bij OHS bijv is pijn in je pols (meestal) het gevolg van een mobiliteitsbeperking, waardoor je de polsen naar achteren moet houden om de stang niet naar voren te laten vallen.
Denk niet dat het gebruik van wrist wraps voor elke oefening een vorm of mobiliteit probleem is. Met 200kg bench zijn wrist wraps wel fijn voor de ondersteuning.Requiem19 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:42:
[...]
Nee, zeker niet.
Dan heb je het over andere wraps dan ik denk ikGrudgie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:42:
[...]
Ik heb zelf met OHP o.a. nooit pijn in mijn polsen, maar meer dat de barbell soms snijdt in mijn hand, waardoor je toch niet lekker kracht en grip kan hebben. Door de wraps heb ik daar totaal geen last van.
Ja. Die dingen heetten Padded Lifting Straps.Requiem19 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Dan heb je het over andere wraps dan ik denk ik.
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2020 15:34 ]
Overigens zou ik voor dat soort spul niet gokken met de kwaliteit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat ik gebruik is https://nl.myprotein.com/...ting-straps/10530065.htmlVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:33:
Kunnen jullie foto's plaatsen van welke straps/wraps jullie nou precies bedoelen en waarvoor ze precies geschikt zijn? Dan ga ik eens op zoek op aliexpress voor ondersteuning voor m'n ohp en bench.
Wrist wraps zorg voor goede kwaliteit, geldt ook voor elbow en knee sleeves.
https://www.sbdapparel.nl...ps?variant=31238743195763
https://titanwebshop.eu/e...aps.html#/36-length-50_cm
Beide merken IPF approved en van zeer goed kwaliteit.
Ik zou kijken naar de wraps van Titan, die zijn aan te raden.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:33:
Kunnen jullie foto's plaatsen van welke straps/wraps jullie nou precies bedoelen en waarvoor ze precies geschikt zijn? Dan ga ik eens op zoek op aliexpress voor ondersteuning voor m'n ohp en bench.
https://titanwebshop.eu/e...2F30-thp-wirst-wraps.html
Edit: en hebben jullie eventueel nog tips qua merk? Ik heb deze gevonden... https://www.rehband.nl/
[ Voor 23% gewijzigd door Xeo op 23-08-2020 19:16 ]
Maakt niks uit. Als jij voorbij de 75% van je 1rm gaat heeft het altijd een goed doel. Ik zou voor Titan of SBD gaan. Ze zijn prijzig, denk dat je eerder moet kijken of je het leuk vindt en voor een langere tijd gaat doen, anders zonde van het geld.Xeo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:14:
Interresant deze discussie over sleeves en wraps. Vanaf wanneer zouden jullie elbow sleeves aanraden? Direct vanaf het begin of pas als je wat verder gevorderd bent?
Edit: en hebben jullie eventueel nog tips qua merk? Ik heb deze gevonden... https://www.rehband.nl/
enLeroy1909 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:15:
Maakt niks uit.
Is wat tegenstrijdig.Als jij voorbij de 75% van je 1rm gaat heeft het altijd een goed doel.
Maar wel waar. Je hebt heel veel meuk wat goed kan ondersteunen en prettig kan werken, maar je moet wel een goede basis hebben. Je wilt voorkomen dat je in de basis te veel afhankelijk bent van dat spul en dat je eigenlijk in het geheel niet echt zonder kunt presteren.
Het is alleen niet dat je per se 120 moet banken voordat je iets mag bestellen of zo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar waar de grens tussen beginner en gevorderde ligt weet ik ook niet hoor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben ook nog maar een beginner wat powerliften betreftGonadan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:41:
Vind ik persoonlijk wel. Maar dat is ook omdat je als beginner eigenlijk ook gewoon nog niet zo zwaar moet gaan. Dan moet je prioriteit liggen op de vorm en techniek erin slijten.
Maar waar de grens tussen beginner en gevorderde ligt weet ik ook niet hoor.
Met elbow sleeves voor bench kan je wel een tijdje wachten is mijn mening. Tenzij je je zorgen maakt over je ellenboog (bijv oude blessure). Goede techniek is velen malen belangrijker. Een cursus powerlifting kan ik iedereen aanraden, ook al ga je bodybuilden. De kennis die je daar op doet gaat echt blessures voorkomen.Xeo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:14:
Interresant deze discussie over sleeves en wraps. Vanaf wanneer zouden jullie elbow sleeves aanraden? Direct vanaf het begin of pas als je wat verder gevorderd bent?
Qua materiaal zou ik als eerst een goede powerlift riem aanschaffen als je van plan bent om squats of deadlifts te gaan doen. Daar geldt wel weer dat eerst je techniek in orde moet zijn voordat het zin heeft.
Vandaag is het 45% korting met de code MYFAVE.Oelske schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:41:
@Philflow Helaas werkt je 50% kortingscode niet (meer). Heb je toevallig nog een nieuwe?
Ik ben sinds een jaar ook bezig met krachttraining en vind dit een interessant topic om te volgen.
Ik las in de opening-post dat men direct na trainen een eiwitshake met dextrose moet nemen. Is dit niet al ontkracht?
Ik zou graag ook jullie input willen op mijn schema. Mijn lifts gaan namelijk niet omhoog dus ik moet denk ik iets veranderen.
Mijn stats:
Lengte: 183 cm
Gewicht 68/69 kg
Leeftijd: 31
1RMs: OHP: 56 kg, Bench: 87.5 kg, Deadlift 155 kg(geschat), Squat: 110kg (geschat)
Calorieen: Ik krijg per dag ongeveer 2500kcal binnen. en mik op 150 gram eiwitten. Koolhydraten en Vetten let ik niet echt op. Zolang de verhoudingen niet heel scheef zijn.
Mijn schema is opgebouwd rondom compound oefeningen. Ik start elke keer met twee compound oefeningen en daarna doe ik nog 3 andere oefeningen. Elke oefening probeer ik het gewicht voor de compound oefeningen te verhogen, maar de laatste 2 maanden lukt dat niet meer.
Zie screenshot voor mijn schema:
:strip_exif()/f/image/ANNJ3g5x11dgWRpButs2uvdJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien train ik 4 dagen per week. 2x onderlichaam en 2x bovenlichaam.
Onderlichaam Dag1: Zware deadlifts lage reps, lichte squats hoge reps.
Onderlichaam Dag2: Zware squats lage reps, lichte deadlifts hoge reps.
Bovenlichaam Dag1: Zware bench lage reps, lichte ohp hoge reps
Bovenlicaahm Dag2: Zware ohp lage reps, lichte bench hoge reps.
Hoe moet ik nu verder om toch sterker te worden?
[ Voor 11% gewijzigd door ObiTewodros op 25-08-2020 11:45 ]
Op mijn 36ste wilde ik weer gaan sporten, dus ingeschreven bij Basic Fit, dat was geen succes. Ik ging wel maar zonder resultaat omdat ik eigenlijk geen doel had behalve "ik wil sporten" en dan schiet het niet op. Na een half jaar ben ik verder gaan zoeken en ben ik bootcamp in groepslessen gaan doen 2 of 3 keer per week, heel consequent, deze lessen volg op dit moment nog steeds. Dik een jaar geleden ben ik ook begonnen met hardlopen, niet veel of ver (5k/27minuten).
Lang verhaal kort, ik ben bij een personal trainer terecht gekomen (kennis van vroeger die zijn eigen gym heeft). In eerste instantie oa voor voeding, maar ik kreeg ook interesse in het krachtsport "vak". Ik doe nu twee keer traject van 6 weken PT bij hem, eerst iedere week 1x en daarna om de week. Dat is vooral de techniek onder de knie krijgen, daarnaast ga ik 2x in de week zelf aan de gang met zijn trainingsschema. Het enorme voordeel van de PT is, vind ik, dat hij een totaal pakket heeft. Voedingsschema afgestemd op je doel, trainingsschema afgestemd op je doel, altijd bereikbaar voor vragen
Ik ga dit topic dus volgen en proberen actief deel te nemen.
Op welk punt van de oefening faal je als je zwaarder gaat? Heb je je 1rm al eens echt gemeten? Train je alleen of met een partner? Welke gewichten zijn je doel?ObiTewodros schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:42:
Hallo,
Ik ben sinds een jaar ook bezig met krachttraining en vind dit een interessant topic om te volgen.
Ik las in de opening-post dat men direct na trainen een eiwitshake met dextrose moet nemen. Is dit niet al ontkracht?
Ik zou graag ook jullie input willen op mijn schema. Mijn lifts gaan namelijk niet omhoog dus ik moet denk ik iets veranderen.
Mijn stats:
Lengte: 183 cm
Gewicht 68/69 kg
Leeftijd: 31
1RMs: OHP: 56 kg, Bench: 87.5 kg, Deadlift 155 kg(geschat), Squat: 110kg (geschat)
Calorieen: Ik krijg per dag ongeveer 2500kcal binnen. en mik op 150 gram eiwitten. Koolhydraten en Vetten let ik niet echt op. Zolang de verhoudingen niet heel scheef zijn.
Mijn schema is opgebouwd rondom compound oefeningen. Ik start elke keer met twee compound oefeningen en daarna doe ik nog 3 andere oefeningen. Elke oefening probeer ik het gewicht voor de compound oefeningen te verhogen, maar de laatste 2 maanden lukt dat niet meer.
Zie screenshot voor mijn schema:
[Afbeelding]
Zoals je kan zien train ik 4 dagen per week. 2x onderlichaam en 2x bovenlichaam.
Onderlichaam Dag1: Zware deadlifts lage reps, lichte squats hoge reps.
Onderlichaam Dag2: Zware squats lage reps, lichte deadlifts hoge reps.
Bovenlichaam Dag1: Zware bench lage reps, lichte ohp hoge reps
Bovenlicaahm Dag2: Zware ohp lage reps, lichte bench hoge reps.
Hoe moet ik nu verder om toch sterker te worden?
Eerste wat me opvalt is dat je elke week wel op 80-85% van je 1rm zit. Dat hou je ff vol, maar zonder 'gear' houdt je lichaam dat niet maanden lang vol. Elke week omhoog gaan in gewicht houdt op een gegeven moment ook op, de stapjes dat je progressie maakt worden ook steeds kleiner.
Denk dat het verstandig is om een deload te gaan doen, ff niet boven de 75% van je 1rm voor een paar weken.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar 2500 kcal is het gemiddelde van een man die niet aan sport doet, dus dat zou evt ook omhoog kunnen (ff uitrekenen wat je behoefte is en daar eens 200-300kcal boven gaan zitten).
Variatie in de compound zou je ook erbij kunnen doen. Deficit deadlift, paused deadlift, tempo squats/bench, paused squat/bench. 1 van de 2 hierdoor vervangen.
Als je een doel voor ogen hebt, werkt vaak een stuk beter. Alleen sterker worden, is een stuk vager iets om naar toe te werken. 165kg deadlift voor het einde van het jaar is een kei hard getal.
Bench en OHP is gemeten 1rm. Deadlift en Squat niet. Ik vind die twee oefeningen ontzettend kut als het echt zwaar wordt. Maar misschien wel een goed idee om mijn 1rm te meten, wie weet verras ik mijzelf.Leroy1909 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
Op welk punt van de oefening faal je als je zwaarder gaat? Heb je je 1rm al eens echt gemeten? Train je alleen of met een partner? Welke gewichten zijn je doel?
Eerste wat me opvalt is dat je elke week wel op 80-85% van je 1rm zit. Dat hou je ff vol, maar zonder 'gear' houdt je lichaam dat niet maanden lang vol. Elke week omhoog gaan in gewicht houdt op een gegeven moment ook op, de stapjes dat je progressie maakt worden ook steeds kleiner.
Denk dat het verstandig is om een deload te gaan doen, ff niet boven de 75% van je 1rm voor een paar weken.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar 2500 kcal is het gemiddelde van een man die niet aan sport doet, dus dat zou evt ook omhoog kunnen (ff uitrekenen wat je behoefte is en daar eens 200-300kcal boven gaan zitten).
Variatie in de compound zou je ook erbij kunnen doen. Deficit deadlift, paused deadlift, tempo squats/bench, paused squat/bench. 1 van de 2 hierdoor vervangen.
Als je een doel voor ogen hebt, werkt vaak een stuk beter. Alleen sterker worden, is een stuk vager iets om naar toe te werken. 165kg deadlift voor het einde van het jaar is een kei hard getal.
Gisteren was een deadlift en squat dag. Heb 3x5 132,5 gedeadlift en 3x10 85kg gesquat. Deadlift ging redelijk. Squat was super makkelijk en dat snap ik niet. Want als ik 10 kg omhoog ga kan ik nauwelijks 5 reps uitvoeren.
Wat mis gaat wanneer het zwaarder word is dat ik niet 3 sets uit kan voeren. Dus de eerste set gaat goed, tweede moeizaam, derde niet. Ik train 2 dagen in de sportschool met een vriend en 2 dagen thuis alleen. Ik heb niet echt een doel qua gewichten, maar een bench van 100kg en ohp van 60 kg zou wel mooi zijn, als is dat nog verOp welk punt van de oefening faal je als je zwaarder gaat? Heb je je 1rm al eens echt gemeten? Train je alleen of met een partner? Welke gewichten zijn je doel?
Maar het gaat mij meer om het feit dat er geen progressie meer in zit. Dat zou betekenen dat ik niet sterker en gespierder meer wordt toch?
Dit merk ik eigenlijk ook wel. Dat ik af toe meer rust moet nemen. Zou iets lichter gaan in mijn geval beter zijn?Eerste wat me opvalt is dat je elke week wel op 80-85% van je 1rm zit. Dat hou je ff vol, maar zonder 'gear' houdt je lichaam dat niet maanden lang vol. Elke week omhoog gaan in gewicht houdt op een gegeven moment ook op, de stapjes dat je progressie maakt worden ook steeds kleiner.
Ik zit er aan te denken om candito 6 week program te volgen. De eerste week daarin begint vrij licht dus dan heb ik ook meteen mijn deload.Denk dat het verstandig is om een deload te gaan doen, ff niet boven de 75% van je 1rm voor een paar weken.
Zo zou dan mijn eerste week uitzien bijvoorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fh3QwdnNLFbevD5dR895w4ql.png?f=user_large)
Ik lees namelijk goede ervaringen met deze routine online. En heb het gevoel dat ik het roer een beetje moet omgooien. Ik heb een kantoorbaan dus naast het sporten krijg ik niet heel veel beweging. Ik ben nu redelijk droog, kan op zich wel een beetje vet erbij, naar het strand gaan is toch niet meer zo leuk met covid enzo
Dus iets meer eten is misschien niet zo'n slecht idee.
True, misschien moet ik inderdaad doelen stellen. Al mijn lifts binnen 6 maanden 10 kg ophogen. Is dat realistisch? Ik denk wel dat het mogelijk is als ik flink meer ga eten.Variatie in de compound zou je ook erbij kunnen doen. Deficit deadlift, paused deadlift, tempo squats/bench, paused squat/bench. 1 van de 2 hierdoor vervangen.
Mijn vermoeden gaat er vanuit dat het een techniek probleem is. Je zou eens jezelf moeten filmen en online zetten.ObiTewodros schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Bench en OHP is gemeten 1rm. Deadlift en Squat niet. Ik vind die twee oefeningen ontzettend kut als het echt zwaar wordt. Maar misschien wel een goed idee om mijn 1rm te meten, wie weet verras ik mijzelf.
Gisteren was een deadlift en squat dag. Heb 3x5 132,5 gedeadlift en 3x10 85kg gesquat. Deadlift ging redelijk. Squat was super makkelijk en dat snap ik niet. Want als ik 10 kg omhoog ga kan ik nauwelijks 5 reps uitvoeren.
5 of 6 minuten meestal.Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:48:
@ObiTewodros Hoe lang is je rust tussen de zware setjes?
Vorm is inderdaad wel minder als het zwaar wordt. Wat er dan vaak gebeurd is dat ik niet in 1 vloeiende beweging omhoog ga. Eerst komt de kracht dan vanuit mijn knieën en daarna pas rug lijkt het. Ik kan het op zich wel filmen de volgende keer.blubbers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Mijn vermoeden gaat er vanuit dat het een techniek probleem is. Je zou eens jezelf moeten filmen en online zetten.
Ik dacht juist eerder dat je misschien te weinig rust nam tussen zware sets waardoor je de 2e / 3e set niet meer haalt. Meestal is 2,5 minuut wel voldoende bij het echt zware werk (in mijn ervaring).
Probeer in percentages te werken, niet in kilo's. 10kg klinkt niet veel, maar op jouw squat is dat 10%. 85kg is 75% en 95kg is gelijk 85% (afgeronde percentages). Dan is het niet zo gek dat je maar 5 reps eruit kan persen.
100kg bench en 60kg OHP zijn mooie doelen hoor, en zeker haalbaar binnen 6 maanden.
Gespierder worden staat niet gelijk aan sterker worden. Ik ken genoeg grote bodybuilders die een stuk minder gewicht kunnen verplaatsen dan de powerlifter met minder massa
Ik ben er zeker van dat als je ff een week of 4-6 niet boven de 70-75% van je 1rm uit komt, je lichaam voldoende rust gaat krijgen. Je hoeft overigens ook niet de compounds 2x per week te doen. In mijn vorige piek periode deed ik squat en deadlift maar 1x per week, en heb toen m'n pr's gezet.
Qua schema, elk schema werkt. Zo simpel is het gewoon. Past het schema bij jou? Daar kom je vanzelf achter. Het belangrijkste blijft het gevoel. Ik hou altijd een log bij van elke training en beschrijf er ook bij hoe ik me die dag voel, wat kan invloed hebben gehad om een slechtere prestatie die dag. Drukke dag op werk? Te weinig slaap? Niet goed gegeten etc, kan van alles zijn. Accepteer het ook dat je niet elke week of elke training progressie hoeft te boeken
Lengte en werk zitten we op hetzelfde
Als laatste, hoe zwaarder je gaat hoe slechter je techniek. Gaat helaas hand in hand. Als jij gaat maxen dan kan je squat en deadlift er echt lelijk uit zien. Zie je ook heel veel op de wedstrijden, gelukkig wordt je daar niet op beoordeeld.
2,5 minuut is wel kort voor echte zware werk sets... 5-10 minuten is redelijk normaal. Had laatst ook een wetenschappelijk artikel erover gevonden dat een minimum van 4 minuten rust tussen de sets voor meer massa en kracht zou zorgen. Kan 'm alleen niet vindenRequiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:49:
Oh dat is al verrassend lang.
Ik dacht juist eerder dat je misschien te weinig rust nam tussen zware sets waardoor je de 2e / 3e set niet meer haalt. Meestal is 2,5 minuut wel voldoende bij het echt zware werk (in mijn ervaring).
Dat is wel erg lang. 3 min max bij zware sets en 90 seconden bij werksets.
Sinds ik regelmatig emoms (every minute on the minute) doe herstel ik veel sneller tussen sets als ik zwaar moet liften.
ALan legt t goed uit:
Echter ongeveer een half jaar geleden kreeg ik weer last en dat is eigenlijk niet weggegaan. Kreeg eerst last en toen besloten om een nieuw matras te kopen (die hadden we al 9 jaar). Dus gewoon een goed matras gekocht maar helaas bood dat geen oplossing. Geen idee of het dus aan het matras ligt of dat er wat anders aan de hand is. Voor het "gemak" ga ik even uit van dat laatste.
Het is geen pijn pijn maar meer een zeurderig gevoel over de breedte van mijn onderrug. Hierdoor merk ik dat ik veel kracht verlies in mijn core en zijn deadlift en squaten niet meer goed te doen. Zeker niet op volle kracht. Eigenlijk alleen als ik ren ervaar ik niet de irritatie. Wellicht dat het thuiswerken ook niet bevoordelijk is (heb een Maxnomic pro-gaming & Office stoel)
Maar goed. Nu wil ik dus gaan beginnen om elke dag wat oefeningen te doen voor de onderrug. Nu is daar erg veel te vinden op youtube. Misschien wel teveel. De ene wijt het toe aan een verkeerde houding, je pelvis of wat anders. Zijn er bepaalde youtubers die jullie aanraden zodat ik elke dag (of vaker) wat oefeningen kan doen die dit wellicht verbeteren.
Een volgende stap is uiteraard huisarts -> Fysio maar wil eerst even kijken of ik er zelf uit kan komen
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Verwijderd
Athlean X heeft op zich genoeg filmpjes daarvoor. (STOP DOING THIS!)thewizard2006 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
Ik heb altijd al wel wat problemen gehad met mijn onderrug. Soms gaat het een hele tijd goed en dan schiet het er in en heb ik er 2-3 weken last van. De oorzaken zijn heel verschillend (verkeerd gelegen, zwaar getilt, verstapt, zomaar... etc). Wel vervelend maar weerhield me over het algemeen niet van het sporten. Zit ook soort van in de familie zeg maar....
Echter ongeveer een half jaar geleden kreeg ik weer last en dat is eigenlijk niet weggegaan. Kreeg eerst last en toen besloten om een nieuw matras te kopen (die hadden we al 9 jaar). Dus gewoon een goed matras gekocht maar helaas bood dat geen oplossing. Geen idee of het dus aan het matras ligt of dat er wat anders aan de hand is. Voor het "gemak" ga ik even uit van dat laatste.
Het is geen pijn pijn maar meer een zeurderig gevoel over de breedte van mijn onderrug. Hierdoor merk ik dat ik veel kracht verlies in mijn core en zijn deadlift en squaten niet meer goed te doen. Zeker niet op volle kracht. Eigenlijk alleen als ik ren ervaar ik niet de irritatie. Wellicht dat het thuiswerken ook niet bevoordelijk is (heb een Maxnomic pro-gaming & Office stoel)
Maar goed. Nu wil ik dus gaan beginnen om elke dag wat oefeningen te doen voor de onderrug. Nu is daar erg veel te vinden op youtube. Misschien wel teveel. De ene wijt het toe aan een verkeerde houding, je pelvis of wat anders. Zijn er bepaalde youtubers die jullie aanraden zodat ik elke dag (of vaker) wat oefeningen kan doen die dit wellicht verbeteren.
Een volgende stap is uiteraard huisarts -> Fysio maar wil eerst even kijken of ik er zelf uit kan komen
Overigens slaap ik zelf al een lange tijd op de grond, daarvoor kreeg ik last van mijn rug op het matras en bed. Hangt er wel van af of je een vrouw hebt of niet, die zal het vast niet leuk vinden om op de grond te slapen of alleen in bed. Schijnt wel heel veel voordelen te hebben, zo ook mijn ervaring.
Misschien klink ik als een broken record want ik heb het al vaak gezegd, maar kijk eens naar Romwod.thewizard2006 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
Ik heb altijd al wel wat problemen gehad met mijn onderrug. Soms gaat het een hele tijd goed en dan schiet het er in en heb ik er 2-3 weken last van. De oorzaken zijn heel verschillend (verkeerd gelegen, zwaar getilt, verstapt, zomaar... etc). Wel vervelend maar weerhield me over het algemeen niet van het sporten. Zit ook soort van in de familie zeg maar....
Of als je meer specifieke mobility trainingen wilt, Gowodmobility. Het voordeel van de laatste is dat je specifieke aandachtsgebieden kunt selecteren waar je dan oefeningen voor krijgt, terwijl Romwod wat meer algemene mobility is.
Gowodmobility heeft geloof ik ook een gratis proefperiode (14 dagen).
Wat ik zelf mooi vindt van deze is ook dat hij gedurende de mobility cyclus (enkele weken) telkens aan het einde een meetmoment heeft om te kijken of je meer mobiliteit hebt gekregen. Dat meet de app op verschilelnde gebieden: enkels, heupen, rug, schouders etc.
Weet natuurlijk niet of mobiliteit het probleem is, maar bij veel thuiswerkende zittende mensen is dat vaak wel het geval...
Give it a try
https://www.gowod.app/
Ja die gast had ik al voorbij zien komen inderdaad tnx ga er naar kijken.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
Athlean X heeft op zich genoeg filmpjes daarvoor. (STOP DOING THIS!)
Overigens slaap ik zelf al een lange tijd op de grond, daarvoor kreeg ik last van mijn rug op het matras en bed. Hangt er wel van af of je een vrouw hebt of niet, die zal het vast niet leuk vinden om op de grond te slapen of alleen in bed. Schijnt wel heel veel voordelen te hebben, zo ook mijn ervaring.
En slapen op de grond zet ik even onder aan de lijst van mogelijke opties
Tnx ik ga eens kijken of ik wat met de trials kan. Heb niet het idee dat mijn mobility echt het probleem is. Ben niet super lenig ofzo maar ben ook geen stijve harkRequiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Misschien klink ik als een broken record want ik heb het al vaak gezegd, maar kijk eens naar Romwod.
Of als je meer specifieke mobility trainingen wilt, Gowodmobility. Het voordeel van de laatste is dat je specifieke aandachtsgebieden kunt selecteren waar je dan oefeningen voor krijgt, terwijl Romwod wat meer algemene mobility is.
Gowodmobility heeft geloof ik ook een gratis proefperiode (14 dagen).
Wat ik zelf mooi vindt van deze is ook dat hij gedurende de mobility cyclus (enkele weken) telkens aan het einde een meetmoment heeft om te kijken of je meer mobiliteit hebt gekregen. Dat meet de app op verschilelnde gebieden: enkels, heupen, rug, schouders etc.
Weet natuurlijk niet of mobiliteit het probleem is, maar bij veel thuiswerkende zittende mensen is dat vaak wel het geval...
Give it a try.
https://www.gowod.app/
[ Voor 46% gewijzigd door thewizard2006 op 27-08-2020 15:39 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.
:strip_exif()/f/image/RoDjvq1oPRhRskGxl0TzFENi.jpg?f=fotoalbum_large)