Vuvuzela schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:15:
Waarom tel je geen kcal met keto?
Of je nou keto, paleo, low fat/carb, IF of whatever doet. Het gaat toch om de CICO en het dieet is dan de manier om het voor jou draagbaar te maken.
Heb je vaker last van je onderrug? Voor mij is het m'n zwakke plek, als ik te inactief ben geweest kan ik het daar wel voelen, maar wat KB swings of iets als de pull through verlicht het al snel (activeert billen en core).
Je gaat met Keto veel beter naar je lichaam luisteren. Je hebt praktisch nooit honger (IF werkt daarom ook zo goed i.c.m. Keto) en zult ook minder snel teveel eten, want je eet totdat je verzadigd bent.
Het enige wat je moet tellen is het aantal KH, ik probeer dat onder de 30 en liefst onder de 20 te houden. Dat is genoeg voor wat je hersenen nodig hebben (het lichaam kan de benodigde KH ook zelf aanmaken als het moet).
Omdat je bijna geen KH eet, blijft je bloedsuikerspiegel mooi laag en stabiel waardoor je veel makkelijker afvalt of op gewicht blijft.
Stel ik zou kcal gaan tellen, hoeveel moeten er dat dan zijn? Dat is onmogelijk om van dag tot dag te bepalen, het hangt van zoveel factoren af (zeker als je zoals mij heel erg insuline resistent bent).
Nu eet ik gewoon tot verzadiging en stel ik eet te weinig, dan haalt het lichaam simpelweg (extra) energie uit mijn aanwezige vetten en val ik af.
Net zoals met elke aanpak, dien je wel gezond en gebalanceerd te eten, ik eet meer groente dan ooit in mijn leven!

Zolang je dat doet heb je 1. geen honger 2. altijd energie 3. val je ook nog eens af.
Nadeel is, je moet heel streng en gedisciplineerd zijn, want cheatmeals zijn een no-go, want je bent direct uit ketose en dat kan een paar dagen duren.
Ik heb 0,0 behoefte aan die typische cheatmeals (pizza, friet, snoep etc), want keto biedt zoveel alternatieven dat ik nog steeds heerlijke dingen kan eten. Pizzabodem maken we nu van fatheaddeeg bijv.
Ander nadeel is dat je niet zomaar overal kunt gaan eten als je out and about bent, keerzijde daarvan is weer dat je toch geen honger hebt, dus eens een maaltijd overslaan is geen enkel probleem
Dat gezegd hebbende, is bulken tijdens keto voor mij nog aardig onbekend, de meeste info is dan ook gespitst op afvallen.
Ik heb de laatste weken dus vaker gegeten tot "vol" i.p.v. verzadigd en dat verklaart dus wel de +3kg, gelukkig wel grotendeels LBM erbij gekregen, maar uiteraard ook wat vet, maar dat zal met elke aanpak wel zo zijn. Een lean-bulk is heel moeilijk.
De progressie in de lifts was er tenminste wel, dus op zich gaat de bulk best ok, op afgelopen zaterdag na
Mijn vriendin maakt vaak "goop" zoals wij het genoemd hebben, dat is o.a. verse slagroom, mascarpone, zoetstoffen (die niet bloedsuikerspiegel verhogend zijn uiteraard) en Whey poeder en dat is verdomme lekker, daar kan ik heel slecht vanaf blijven c.q. weinig van eten haha, maar dat is wel een kcal bom en die is ook wel grotendeels oorzaak van mijn +3kg geweest vermoed ik