Thx voor de reacties allemaal
Ik zal even wat vragen beantwoorden;
- Ik ben 172cm en 72kg momenteel, volgende week 35 jaar.
- Ik eet Keto omdat ik al jarenlang met energieproblemen rondliep, constant futloos, slecht humeur, afvallen wilde niet echt werken wat ik ook probeerde, een bulk resulteerde in gigantisch snel aankomen waardoor ik dat weer snel opgaf, maar dan stopte ook de gains natuurlijk.
Totdat ik Keto ontdekte en ik weer vol energie zat, 8kg afgevallen ben op 3 maanden (heb wat foutjes gemaakt waardoor het wat trager ging...), maar belangrijker, mijn buikomvang is met 8cm afgenomen en dat is zichtbaar!.
Ik heb een beter humeur, veel helderder in mijn hoofd en over het algemeen voel ik me beter in mijn vel.
Voorheen had ik tijdens een training vaak de energie niet om bijv. een SQ af te maken, ook de concentratie was er vaak niet volledig. Sinds Keto heb ik dat nog geen enkele keer gehad en merkte ik dat mijn spieren de limiterende factor waren, niet mijn energie, dat speelde al geen rol meer.
Ik kan het moeilijk uitleggen hoe ik me voelde voorheen, maar het was zo erg, dat ik soms de puf niet had om letterlijk op te staan uit mijn stoel. Dat heeft me op mijn werk ook wel in problemen gebracht, je kent het wel "niet proactief, geen initiatief tonen" etc. Met Keto is dit volledig weg, dit beamen mijn collega's ook.
Dus ga ik stoppen met Keto omdat iemand op internet roept "je hebt KH nodig!" nee dank je

Het beïnvloed mijn levenswijze dusdanig positief, dat ga ik niet opgeven. Zelfs het trainingsaspect werd er beter door, dus waarom zou ik überhaupt? Enige wat ik nog moet uitvinden is of bulken (kracht opbouwen) echt werkt in Keto.
- waarom ik lift, dat heerlijke gevoel van je lichaam pushen tot de max, wetende dat je er beter van wordt, hoe klein de stapjes ook zijn. Steen voor steen bouw je een kasteel. Ik heb alleen moeite om dat af en toe te onthouden als de muur die ik gebouwd heb weer eens omvalt
- ik wil bereiken: een zo sterk mogelijk lichaam, maar ook zo sterk mogelijk worden. Ik wil 150kg kunnen SQ, 200KG DL etc. Dat hoeft niet volgende maand, maar ik wil ernaartoe kunnen werken.
Om een idee te geven, jaaaaaren terug bleek ik een opgezette tussenwervel te hebben, een beginnende hernia, het devies was: ga sporten. Ik ben toen met pijnstillers en doorzettingsvermogen 20kg afgevallen en uiteraard ook met gewichten gewerkt en na 2 maanden kon ik de pijnstillers afbouwen en was de pijn weg. Sindsdien moet ik wel blijven werken aan mijn rug, want ga ik een tijdje niet, komt de zeurderige pijn in de onderrug zo weer terug, dus ook dat is een motivatie om te blijven trainen. Hoe "sterker" ik werd, des te minder last had ik van mijn rug, het lichaam kan de "stress" dan veel makkelijker opvangen.
Dat gezegd hebbende allemaal, ik doe al dik 2 jaar een 5x5 SL programma, wel met extra oefeningen zoals pull-ups, chin-ups, axle-bar DL, dips, paused SQ/DL, snatch DL etc, maar de basis draaide om SQ/DL/BP/OHP/BOR.
Omdat ik steeds opnieuw moest beginnen zodra ik op een punt kwam om te zeggen, nu is het tijd om het programma eens te switchen, ben ik dus altijd met 5x5 bezig geweest.
Het voelt nu gewoon te vertrouwd haha
Ik deed de laatste maanden ook veel EMOM (every minute on the minute), heerlijk om jezelf af te peigeren en ook een manier om je spieren een andere prikkel te geven.