Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 01:50
Naast de evenementen kunnen per 1 september ook de sportscholen weer van start.

Slecht nieuws. Sportscholen pas vanaf 1 september open.. Damn

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:07

Vuvuzela

My spire is forming

MaStar schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:49:
Naast de evenementen kunnen per 1 september ook de sportscholen weer van start.

Slecht nieuws. Sportscholen pas vanaf 1 september open.. Damn
:X bah.. jammer..

ik snap het als ik zie hoe druk het in de avond kan zijn. Maar vaak ga ik tijdens kantooruren en sta ik met nog 3/5 anderen verspreid over de hele gym..

I served in a company of heroes.

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 01:50
Vuvuzela schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:24:
[...]

:X bah.. jammer..

ik snap het als ik zie hoe druk het in de avond kan zijn. Maar vaak ga ik tijdens kantooruren en sta ik met nog 3/5 anderen verspreid over de hele gym..
Hier ook. In ochtend om 7.00 is er niemand. Ideaal normaliter.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Kid Jansen schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:57:
@Fuff zeker! Absurde is dat Lasha pas 26 is, dus heeft nog wel paar goede jaren te gaan om hier overheen te gaan. Als je ziet hoe makkelijk hij die 220 de lucht in gooit en helemaal die 210 in meerdere training videos denk je toch al snel dat 225 ook nog wel zou moeten lukken. Zou voor het eerst 4 rode schijven per kant zijn in de snatch.

Zou eigenlijk wel mooi zijn als hij een keer met tweede lift op zowel snatch als C&J goud pakt en dan op allebei in de derde lift vol gaat wetende dat er de kans bestaat dat hij hem mist. Ik denk dat als hij echt going for broke gaat en het hem lukt hij goed in de 490+ kg total weet te komen. Klinkt absurd, maar misschien is 500 kg dan zelfs wel mogelijk.
Blijven hun lichamen wel heel? Ik heb ergens gelezen dat powerlifters met een gesloopt lichaam oud worden.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Póg mo Thóin schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:54:
Bizar hè?

Als je deze lift vergelijkt met die van Eddie leek deze wel heel makkelijk. Eddie viel flauw, bloedneus etc etc. Bij Thor was er niets aan de hand.
Eddie Hall is 1.90m vs 2.06m Thor
Eddie Hall woog 180kg vs 211kg Thor.

Voor iemand van 16cm langer en 30kg zwaarder moet het ook makkelijker zijn. Verder is Thor geheel gericht op dit, en doet amper tot geen SM-League(behalve ASC). en Eddie had heel seizoen SM er op zitten.(waar ie 1e werd 2017)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59
Mass moves mass, dus dat extra gewicht zal hem sws helpen.

Die extra lengte werkt toch juist tegen je?

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Salvatron schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:42:
Blijven hun lichamen wel heel? Ik heb ergens gelezen dat powerlifters met een gesloopt lichaam oud worden.
Geen idee hoe dat zit bij oly lifters, power lifters en strong men. Bij oly liften valt de max kracht op zich nog wel mee en als je techniek en timing goed is de klappen ook nog wel. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Lasha dan gaat dat zeer vloeiend en gelijkmatig en valt de impact van catch best wel mee in verhouding.

• Requiem19
Olympic lifters werken ook super hard aan hun mobiliteit, wat bij hen een stuk belangrijker is dan bij powerlifters.

De gewichten die ze liften zijn doorgaans in absolute getallen lager dan power lifters, waardoor de gewrichten etc veel hardere klappen krijgen bij powerlifters.Olympic lifting is (volgens mij) een aardig stukje gezonder.

Kijk bijvoorbeeld ook even Khoklov:

Dat zie ik een power lifter nog niet zo snel doen :D.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-11 07:39
Ook de Intey resistance bands binnen. Degelijk voor normale prijs.

Eens kijken of daar apps / schema’s voor zijn, want dat vind ik een echt voordeel aan SL5 en SS. App open en meteen weten wat te gaan doen.

Die filmpjes van James Grage zijn vol inspiratie maar geen concreet plan.
Denk dat als ik met SL5 aan Max gewicht zit ik toch maar overpriced ga bijkopen:)

• Kid Jansen
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:28:
Olympic lifters werken ook super hard aan hun mobiliteit, wat bij hen een stuk belangrijker is dan bij powerlifters.
Moet ook wel, stond zelf ook altijd zeker 5 min te rekken na warming-up als ik ging oly liften. Vooral kuiten en hamstrings, want als je zo achterlijk laag moet is het echt een uitdaging om soepel genoeg te zijn om je rug enigszins in vorm te houden onderin. Maar ook quads, heup en schouders. Die laatste zeker als je ging snatchen.

Gaat bij mij ook heel hard altijd met rekken. Als ik begin kom ik vaak net wel / net niet bij tenen. Paar minuten later kan ik handen bijna plat op de grond leggen en dat met 126 kg à 26%.

• Requiem19
Kid Jansen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Moet ook wel, stond zelf ook altijd zeker 5 min te rekken na warming-up als ik ging oly liften. Vooral kuiten en hamstrings, want als je zo achterlijk laag moet is het echt een uitdaging om soepel genoeg te zijn om je rug enigszins in vorm te houden onderin. Maar ook quads, heup en schouders. Die laatste zeker als je ging snatchen.

Gaat bij mij ook heel hard altijd met rekken. Als ik begin kom ik vaak net wel / net niet bij tenen. Paar minuten later kan ik handen bijna plat op de grond leggen en dat met 126 kg à 26%.
Ik rek iedere dag bij het opstaan 15 minuutjes en probeer ook veel mobility werk te doen voor/na het sporten.

Mobility is echt een enorm ondergeschoven kindje bij krachtsporters. Zonde, want juist een gezonde mobility zorgt ervoor dat je langer gezond hard kan sporten.

https://romwod.com/ -> m'n dagelijkse ochtend routine
https://www.gowod.app/ -> m'n specifiek mobility oefeningen

Ik betaal daar dus ook graag een tientje per maand voor. Terwijl de meeste mensen dat echt niet willen uitgeven voor 'wat stretch oefeningen'.

Precies ook wat jij zegt, met Oly extra belangrijk. Ik werd afgelopen niet heel veel sterker, maar toch hogere snatch (bijna 1x bw). Eerst was het puur alleen power snatchen, maar nu ik ook (bijna) kan squat snatchen komen de lifts veel makkelijker.

• Kid Jansen
  • Niet online
Zelf ook nog wel een flinke weg te gaan daar. Maak nu nogal gebruik van mass moves mass. Ben eigenlijk helemaal niet goed in snatch en clean&jerk. Vooral de catch is een probleem. Daardoor zijn zowel met snatch als clean&jerk bij mij ook de power varianten nog steeds hoger dan de varianten met een squat catch:

ATG OHS 65 kg (als ik hoger ga valt gewicht naar voren)
ATG front squat 130 kg
squat snatch 60 kg
power snatch 80 kg
squat clean & jerk 97,5 kg
power clean & jerk 110 kg

Probleem zit voornamelijk in schouderstabiliteit en -flexibilieit. Vooral rechts, want die een keer uit de kom gehad met rugby.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
Salvatron schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Goed is het in iedergeval niet, Eddie heeft in zijn video's meerdere keren aangegeven dat zijn dokter heeft geadviseerd om te stoppen, aangezien zijn lichaam het anders niet zou volhouden.

Thor lijkt voor deze sport en gewicht hier toch wel een beter lichaam voor te hebben.

BlaBlaBla

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:28:
[...]

Ik rek iedere dag bij het opstaan 15 minuutjes en probeer ook veel mobility werk te doen voor/na het sporten.

Mobility is echt een enorm ondergeschoven kindje bij krachtsporters. Zonde, want juist een gezonde mobility zorgt ervoor dat je langer gezond hard kan sporten.

https://romwod.com/ -> m'n dagelijkse ochtend routine
https://www.gowod.app/ -> m'n specifiek mobility oefeningen

Ik betaal daar dus ook graag een tientje per maand voor. Terwijl de meeste mensen dat echt niet willen uitgeven voor 'wat stretch oefeningen'.

Precies ook wat jij zegt, met Oly extra belangrijk. Ik werd afgelopen niet heel veel sterker, maar toch hogere snatch (bijna 1x bw). Eerst was het puur alleen power snatchen, maar nu ik ook (bijna) kan squat snatchen komen de lifts veel makkelijker.
Ik heb in november gebruik gemaakt van GOWOD's Black Friday deal, 13 maanden voor EUR 80. Ben van plan dit dit jaar weer te doen (korting of geen korting). Ideaal voor mijn mobiliteit, die voorheen echt niet goed was.

Heb wel nog even met ROMWOD gespeeld, maar merk dat ik aan GOWOD genoeg heb. Wat onderscheidt ROMWOD voor jou t.o.v. GOWOD (lekker verwarrende namen ook trouwens)?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:14
Of ik hier helemaal juist zit, weet ik niet, maar het komt denk ik wel het dichtst in de buurt.
Ik ben na 3 jaar geen fitness, weer begonnen, maar dan dmv thuistraining. Ik hanteer geen strikt schema, maar train 3x/week full body. Ik heb twee dumbbells, een verstelbaar bankje, een fitnessmat en een evenwichtsbal ter beschikking, dus ik denk dat ik redelijk kan variëren. Met hulp van video's op YouTube (Athlean-x) en een spiegel werk ik aan een perfecte uitvoering en train tot failure. Normale voeding vul ik aan met whey shake, kwark, vitaminepilletjes (33-66% adh) en post-workout shake. Door thuis te trainen hou ik meer/voldoende tijd over voor rust, dus ik denk dat het best goed (kan) werken. M'n enige doel is om gewoon een beetje meer spiermassa te hebben (sportief uiterlijk), maar ik ben een hardgainer en meer ectomorph dan mesomorph. Ik ben niet op zoek naar adviezen over m'n schema, dit is wat ik vol kan houden en dat vind ik belangrijker dan een perfect schema na 2 maanden moeten afhaken omdat ik er geen zin meer in heb. Het is enkel bedoeld als situatieschets voor onderstaande vragen.

Ik lust echter ook graag een speciaalbiertje en combineer dat met wat hartigs (chips). Zelden meer dan 1 flesje/blikje op een avond, maar wel 10+% alcohol, doorgaans zo'n 3 avonden per week.
  • Ik weet dat alcohol een negatief effect heeft op spieropbouw, vandaar dat ik het alleen nuttig op niet-trainingsdagen. Klopt het dat het effect van alcohol op deze manier echt minimaal gaat zijn? Is het met dergelijke kleine hoeveelheden überhaupt een issue? Of moet ik het in mijn situatie helemaal achterwege laten (wat niet gaat gebeuren, maar dan zal ik mijn verwachtingen moeten temperen)?
  • Chips zou volgens mij geen negatief effect moeten hebben op spieropbouw, maar natuurlijk wel op vetopbouw. Dat zie ik niet als een issue, ik hoop dat tzt weg te kunnen werken door hogere verbranding door meer spiermassa, evt aangevuld met wat cardio. Is dit een juiste/realistische verwachting?

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-12 20:13
Persoonlijk heb ik geen negatief effect ervaren van alcoholgebruik en spieropbouw. Het zal er ongetwijfeld wel zijn, maar als ik een tijd (3 maanden) niets drink, zie of ervaar ik geen verschil in die zin dat ik meer of minder kan benchpressen in de sportschool.

Wel in buikomvang natuurlijk. ;)

• trekker22
Ik las ook dat je geen spier massa zou kunnen maken icm alcohol. Onzin. Begon met SL5 met 20kg op de bar en ondertussen op 80kg. Voel gewoon per week spieren groeien waarvan ik niet wist dat ik ze had. En dat met 5’dagen alcohol in de week en qua voeding weinig precies (bbq, Mac maar wel redelijk proberen aan de eiwitten te komen)
Kan me voorstellen dat als je al op een bepaalde top zit, dit wel een groot verschil kan zijn.

• Requiem19
In het begin is dit allemaal iets minder belangrijk dan na bijv 2 jaar trainen.

• Kid Jansen
  • Niet online
In het begin train je eigenlijk nauwelijks je spieren, meer je zenuwstelsel. Gewoon stukje motoriek dat je moet "leren" om je spieren efficiënt voor die beweging aan te sturen. Zeker als je al vrij sterk bent, maar nooit echt krachttraining hebt gedaan is het niet ongebruikelijk om grote lifts in korte tijd te verdrievoudigen of meer.

Ik ben zelf november 2008 begonnen en weet nog wel dat ik in het begin een deadlift van iets van 60-80 kg zwaar vond (was overigens nog geen max effort), maar dat was puur gebrek aan gewenning aan die beweging en gebrek aan techniek, want juni 2009 zat ik op 192 kg. In diezelfde maand zat ik ook op 75 kg snatch en 91 kg clean&jerk.

En dan is deadlift eigenlijk nog een heel erg makkelijke oefening doordat hij redelijk zelf stabiliserend werkt door zowel het erg lage gecombineerd zwaartepunt als dat van de halter zelf. Als je een beginner die nog nooit heeft gesquat vraagt om max effort squat los te doen en vervolgs in een Smith machine zal het mij niet verbazen als daar minstens een factor 1,5 tussen zit, misschien wel 2 of meer.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-11 11:51
Zoals @Requiem19 al aangaf, sowieso belangrijk of je beginner bent of niet.

Daarnaast is spieropbouw nog altijd grotendeels beïnvloed door voldoende voedingsstoffen en stimulatie.

Hamvraag hierin is of dat komt door de stof, of omdat er met (overmatig) alcoholgebruik ook andere negatieve gevolgen zijn:
avondeten met eiwitten wordt een vette hap;
kwark wordt vergeten;
de volgende dag met een kater komt er al helemaal niets meer van het voedingsschema;

Zo kan ook geconcludeerd worden dat alcohol spieropbouw in de weg zit.

Eerlijk gezegd, doe gewoon je ding. Ben je al 8 jaar dedicated bezig en zit je op je genetische max, dan past alcohol niet. Maar, dan zou je het nu ook niet vragen, het zou niet eens in je opkomen.

• LA-384
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Voor dit topic ben ik een absolute beginner, maar dus wel een hardgainer. Ik heb eerder 9 maanden krachttraining in de sportschool gedaan, met voedingsschema. Dat resulteerde in een gewichtstoename van 4kg... Dat tegenvallende resultaat inclusief constante pijntjes en aanhoudende vermoeidheid, heeft mij er mee doen stoppen.

Nu, 3 jaar later, wil ik weer een voorzichtige poging doen, maar dan thuis. Ik kan de dumbbells tot zo'n 38kg/s vullen, dus kan denk ik wel een heel eind vooruit. Compound oefeningen als deadlift en squats zit er niet echt in, maar dezelfde spiergroepen kan ik ook los trainen.

Ik hoef iig minder spastisch met alcohol om te gaan, dat is een fijne gedachte :)

• trekker22
LA-384 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:19:
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Voor dit topic ben ik een absolute beginner, maar dus wel een hardgainer. Ik heb eerder 9 maanden krachttraining in de sportschool gedaan, met voedingsschema. Dat resulteerde in een gewichtstoename van 4kg... Dat tegenvallende resultaat inclusief constante pijntjes en aanhoudende vermoeidheid, heeft mij er mee doen stoppen.

Nu, 3 jaar later, wil ik weer een voorzichtige poging doen, maar dan thuis. Ik kan de dumbbells tot zo'n 38kg/s vullen, dus kan denk ik wel een heel eind vooruit. Compound oefeningen als deadlift en squats zit er niet echt in, maar dezelfde spiergroepen kan ik ook los trainen.

Ik hoef iig minder spastisch met alcohol om te gaan, dat is een fijne gedachte :)
Ik kan je wel zeggen vroeger deed ik wel eens wat in de fitness school maar deed geen drol. Doe je compound oefening 3x per week met toenemend gewicht. Dan als super Maher ventje voel je de spieren groeien op alle plekken. Zelfs de abs, onderarmen, schouders. 2 uur training week met veel beginners resultaat. Nu 2,5 maand onderweg 👍🏻

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Kid Jansen schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:06:
Ik ben zelf november 2008 begonnen en weet nog wel dat ik in het begin een deadlift van iets van 60-80 kg zwaar vond (was overigens nog geen max effort), maar dat was puur gebrek aan gewenning aan die beweging en gebrek aan techniek, want juni 2009 zat ik op 192 kg. In diezelfde maand zat ik ook op 75 kg snatch en 91 kg clean&jerk.
ik vraag me dan af waarom het mij niet is gelukt om meer dan circa 140kg te deadliften... mijn rug ging altijd krom wat ik ook probeerde. en ook at ik veel. Vreemd.

• LA-384
trekker22 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Ik kan je wel zeggen vroeger deed ik wel eens wat in de fitness school maar deed geen drol. Doe je compound oefening 3x per week met toenemend gewicht. Dan als super Mager ventje voel je de spieren groeien op alle plekken. Zelfs de abs, onderarmen, schouders. 2 uur training week met veel beginners resultaat. Nu 2,5 maand onderweg 👍🏻
Geloof mij, die 9 maanden was serieus, zwaar trainen. Vaak tips en begeleiding. Geen deadlifts, maar wel squats en losse gewichten. Probleem was ook dat de drukte tot 21.00 aanhield en ik daarna pas ging trainen. Ik was om 23.00 thuis, douchen, eten, en lag rond 0.00 onrustig in bed. De wekker ging weer om 5.45, ik denk dat dat funest was. Nu train ik om 19.30 en ben dus ruim op tijd klaar om tot rust te komen en goed te slapen.

Voor m'n gevoel is m'n huidige manier minstens zo effectief. Ik denk zelfs al iets meer definitie te zien (kracht is echter slechts marginaal toegenomen), ongeveer 3 weken serieus bezig. Maar de compound oefeningen zijn lastig te doen met dumbbells, ik heb geen plek voor racks. Ik wil dit eerst enkele maanden volhouden en ga dan, als ik de smaak echt te pakken heb, misschien trainen met een personal trainer. De sportschool zie ik niet meer als een optie door de drukte die ik wil vermijden. De personal trainer is een kennis die ook kleine groepen traint in een eigen ruimte, dus ideaal.

• Kid Jansen
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:57:
ik vraag me dan af waarom het mij niet is gelukt om meer dan circa 140kg te deadliften... mijn rug ging altijd krom wat ik ook probeerde. en ook at ik veel. Vreemd.
Had daarvoor geen ervaring met krachtsport, maar kracht zat er op zich wel in. Heb vrijwel altijd wel gesport (wel gat van mid 2015 tot mid 2017 en vorig jaar niet zoveel), al stelde het in jeugd weinig voor (voornamelijk judo, beetje rugby). Maar met begin studie in 2006 weer verder gegaan met rugby en daar denk ik wel profijt van gehad qua kracht. Lukte lang niet alle voorwaartsen om de scrumbok in hun eentje fatsoenlijk van de plek te krijgen, maar ik kon vrij aardig in m'n eentje een drive van zo'n 30-40m doen en dat meerdere keren achter elkaar. Waarschijnlijk zou één keer heel veld (100m) ook wel lukken.

Daarnaast ben ik gewoon vrij groot en zwaar. Destijds 1.93m en 102 kg, nu 126 kg, maar was toen wel stuk droger. Scheelt denk ik wel 5-6% BF.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04
Maandje verder, dus tijd voor progress shots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-c_N1y7mykicCfu4KOXb6opdEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FdpVmuVb6LWe7ZdUYpbs4fIp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43E_xWuPndEuR6tTS1Ts-hR88Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oiy1dlB1WpffH2X9y5eZjDMM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U5x-3g-YjspI-Tif9Dx05QgS5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejMYM6pg82J1bzFAOhirTTOv.png?f=fotoalbum_large

Maart: +/- 80kg / 94cm buikomvang
Vandaag: 72.2kg / 87.5cm buikomvang

Die papa buik is eindelijk weg :)
Dat was mijn initiële en belangrijkste doel.
Tijd voor een nieuw doel. Abs zichtbaarder krijgen. Hoef geen sixpack als op Men’s health magazine, maar iets meer mag wel.

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53

jacobras

Developer

metallicattim schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:39:
[...]

En het resultaat tot nu toe.
[Afbeelding]

Ik heb hem bewust wat lager gemaakt, want dan kan ie onder het garagepoortframe staan. OHP zal ik dan gewoon ervoor doen.
Ik moet nog een dwarsbalk aan de voorkant/bovenop maken ( hout was op :9 ) en wat schuine klosjes voor de stevigheid.
Het is geen meesterwerk, maar het gaat prima zijn werk doen (hoop ik) 8)
Die laatste foto van je bouwwerk bleef maar in mijn hoofd hangen de afgelopen weken. Ik zou ook graag zoiets bouwen maar had twee bezwaren die inmiddels weg zijn:
  1. Ik heb geen ervaring met houtbewerken
  2. Ik heb geen ruimte vrij voor een homegym
Totdat ik pasgeleden zag dat een goede kennis van me een homegym in z'n tuin bouwt. Bedacht me dat ik met een simpele barbell en wat bumper plates best wat zou kunnen doen met mooi weer in de tuin! Klein squatrekje erbij en hop. Bezwaar één valt in dit nieuwe enthousiasme weg, we zien wel hoe het gaat.

Toen zag ik dat een barbell helemaal niet zo goedkoop is om te scoren voor in de tuin :P De "echte" modellen gaan al gauw richting de 200 euro als je ze al ergens op voorraad kan vinden en dan heb je geen schijven want die zijn ook praktisch overal uitverkocht. Zaterdag kwam ik deze echter tegen: https://sportbay.nl/nl/pr...d-insportline-220-cm/6058 en die wordt morgen thuisbezorgd. Zelfde afmetingen als een "echte" halterstang alleen weegt ie 12 kg en mag er maximaal 250 kg aan hangen. Ruim voldoende voor mij.

Morgen komt ie binnen! Ding is 30 mm dus mijn setje dumbbellschijven van 30 kg kunnen er direct aan. Dat is 42 kg om mee te spelen. Ik heb wat ideeën om aan meer schijven te komen, ik hou jullie op de hoogte ;)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• Tyax
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-10 19:36
Inmiddels heb ik mijn 11-delige set weerstand banden binnen welke besteld is via AliExpress. Ik heb al wat oefeningen getest en ik zal een deze dagen mijn ervaringen/bevindingen delen :) .

Nearly all men can stand adversity, but if you want to test a man's character, give him power.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mijn sportschool gaat deels open. Ze gaan buiten workouts verzorgen. Blokken van 45 minuten HIIT of gewoon trainen. Ben benieuwd.

• PdeBie
@Mrjraider Mag dat wel? Volgens mij heeft de regering nog niets gezegd over sportscholen openen.

• Mrjraider
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:13:
@Mrjraider Mag dat wel? Volgens mij heeft de regering nog niets gezegd over sportscholen openen.
Buiten sporten mag dus wel, ze hebben een buiten plaats.
Het is overigens niet de enige sportschool in de buurt die dit doet.. schijnbaar een maas in de regels? Geen idee, ik ben er wel blij mee. Heb intussen genoeg van de thuisoefeningen, mijn resistance banden zijn er ook nog niet en dumbels zijn overal uitverkocht :+

• PdeBie
Ah, dat doen ze slim dan :)

Gisteren zelf toevallig twee Kettlebells gekocht. 12kg en 16kg (20 was helaas uitverkocht :( ), zodat ik thuis ook weer wat meer kan doen met gewichten. Gelijk gisteravond maar aan de slag gegaan.

Toch lekker om weer eens wat gewicht te voelen in plaats van alles met alleen bodyweight (niet dat het laatstgenoemde niet zwaar kan zijn overigens).

• jacobras

jacobras

Developer

Tyax schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:15:
Inmiddels heb ik mijn 11-delige set weerstand banden binnen welke besteld is via AliExpress. Ik heb al wat oefeningen getest en ik zal een deze dagen mijn ervaringen/bevindingen delen :) .
Ik heb de set ook net binnengekregen. Ben benieuwd naar je ervaringen. Vraag me vooral af hoe ver de banden gestrekt kunnen worden zonder dat ze beschadigen/knappen.
Mrjraider schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:55:
Mijn sportschool gaat deels open. Ze gaan buiten workouts verzorgen. Blokken van 45 minuten HIIT of gewoon trainen. Ben benieuwd.
Ook hier meerdere sportscholen in de buurt met dit idee. Blokken van een uur.

• PdeBie
https://nos.nl/l/2333641

89 jaar en 150 pushups per dag. Hoop dat ik tegen die tijd ook nog zo fit ben.

• Tyax
jacobras schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:12:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen. Vraag me vooral af hoe ver de banden gestrekt kunnen worden zonder dat ze beschadigen/knappen.
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_eozsDyBTsQXbwxHWFFkc_yhh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPRrk7m37HnQwbE9FbHC7pMC.jpg?f=user_large

Na een paar dagen de weerstand banden getest te hebben welke ik besteld hebt via AliExpress hieronder mijn ervaringen ;

Voordelen
- Door de banden op verschillende manieren te gebruiken kan je alle spiergroepen trainen; vast maken aan een anker, erop te gaan staan etc.
- De weerstand is makkelijk aan te passen door meer banden te gebruiken, door ze korter of langer te maken, verder van het anker punt te gaan staan etc.
- Op Youtube zijn enorm veel oefeningen en mogelijkheden/alternatieven te vinden door oefeningen met 1 arm of liggend uit te voeren.
- Alles is compact en je bergt het snel op en neemt niet al te veel ruimte in beslag.
- Er zit behoorlijk wat rek in de banden alleen de vraag is hoelang ze te gebruiken zijn voor er beschadigen optreden of dat de rek eruit is.

Nadelen
- Zware compound oefeningen zoals Squat of Deadlift zijn lastig uit te voeren. Als je op alle 5 de banden gaat staan is dat niet echt stabiel/comfortabel.
- Het duurt even voor je de juiste plek voor het ankerpunt vind bij oefeningen om optimaal je spieren te stimuleren.
- De banden welke ik het vaakst gebruikt hebt zijn al iets langer dan de andere.
- De handvatten zijn aan de kleine kant om een goede grip te hebben tijdens de oefeningen.
- Het klittenband van de enkelbanden is niet echt geweldig.
- Continue banden erbij/eraf halen verplaatsen etc. kan als irritant ervaren worden.

Al met al ben ik voor nu tevreden met deze set maar als ik een deze een tijdje heb gebruikt zal ik misschien verder kijken voor een kwalitatief betere set. Ook omdat de Squat en Deadlift nog niet echt goed uit te voeren zijn. Misschien is dat wel op te lossen met een zware/losse power band :).

Nearly all men can stand adversity, but if you want to test a man's character, give him power.

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:58
Ik heb dezelfde banden en deel jouw ervaring. Had achteraf bezien liever een betere set aangeschaft, maar heb deze in de 'paniek' van de sportschoolsluiting gekocht (goede marketing > gezond verstand |:( )

Zou, nu we tot 1-9 waarschijnlijk nog op deze manier verder moeten, wel een betere set (of aantal losse banden) willen aanschaffen. Zeker ook vanwege weer fatsoenlijk kunnen squatten en deadliften. Wordt op Google echter niet veel wijzer met al het huidige aanbod. Vraag daarom: wie hier heeft ervaring met een echt goede set (@Tatsu ?) en kan die aanraden?

Verwijderd

PdeBie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 06:42:

Mag hopen dat ik zo fit zo oud mag worden, wat een baas _/-\o_

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mefjoew schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:54:
Ik heb dezelfde banden en deel jouw ervaring. Had achteraf bezien liever een betere set aangeschaft, maar heb deze in de 'paniek' van de sportschoolsluiting gekocht (goede marketing > gezond verstand |:( )

Zou, nu we tot 1-9 waarschijnlijk nog op deze manier verder moeten, wel een betere set (of aantal losse banden) willen aanschaffen. Zeker ook vanwege weer fatsoenlijk kunnen squatten en deadliften. Wordt op Google echter niet veel wijzer met al het huidige aanbod. Vraag daarom: wie hier heeft ervaring met een echt goede set (@Tatsu ?) en kan die aanraden?
waarom niet met lichaamsgewicht trainen?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

mefjoew schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:54:

Bodylastic, alleen ze zijn slecht leverbaar in Europa. Ik zou even kijken naar banden die worden gebruikt in het powerliften als ik jou was. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
Vanaf maandag gaat de sportschool bij mij weer open. Er worden groepslessen gegeven en er is een klein kracht gedeelte beschikbaar.

Alleen buiten trainen, bij slecht weer vervalt het.
Vooraf inschrijven, max 3 aanmeldingen per week.
Eigen handdoek mee en geen socializing voor/na de training.
10 mensen per training met 2 meter afstand van elkaar.

Ik ben benieuwd hoe druk het gaat worden met de aanmeldingen. Het weer wordt de komende 2 weken iig mooi en droog, dus dat is goed nieuws.
Misschien horen we nog iets over de versoepeling voor het eventueel binnen trainen komende weken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:58
Salvatron schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:41:
[...]

waarom niet met lichaamsgewicht trainen?
Dat is onderdeel van de training die ik doe (allerlei push-upvormen en ook pull-upvarianten), ook verzwaard door een rugzak met gewichten bijvoorbeeld. Ik had het specifiek over squatten en deadliften nu, omdat ik die beide oefeningen het liefst zwaar doe en dat nu niet gaat.
Tatsu schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:37:
[...]

Bodylastic, alleen ze zijn slecht leverbaar in Europa. Ik zou even kijken naar banden die worden gebruikt in het powerliften als ik jou was. :)
Dat is wat ik bedoelde met niet veel wijzer worden van Google...

• PdeBie
Gisteren bij de eigen sportschool mee gedaan met een buiten training Power Circuit (uurtje kettlebell en lichaamsgewicht oefeningen). Was weer lekker intensief.

Moesten bij het uitzoeken van de kettlebells (onze sportschool heeft er niet heel veel) wel opletten dat we niet te dicht bij elkaar kwam. Dat was even een oeps momentje toen iedereen gelijk op de kettlebells dook, maar bij het terug plaatsen en schoonmaken hielden we er al meer rekening mee.

Tussen de mensen was voor mijn gevoel maar net genoeg afstand. Dus ik hoop dat ze de volgende keer iets minder deelnemers accepteren.

Verder wel lekker getraind en het was wel leuk om weer eens wat bekende gezichten te zien die ik normaliter alleen in de sportschool zie.

Wel één nadeel. De sportschool zit pal tegenover het huis van mijn ouders, dus mijn moeder stond heel trots voor het raam te kijken naar hoe haar zoon traint :')
Was een beetje akward af en toe _O-

* PdeBie is 38 jaar overigens, dus dat maakt het extra akward met zo'n glunderende moeder aan de overkant van de straat :+

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

mefjoew schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:23:
[...]

Dat is onderdeel van de training die ik doe (allerlei push-upvormen en ook pull-upvarianten), ook verzwaard door een rugzak met gewichten bijvoorbeeld. Ik had het specifiek over squatten en deadliften nu, omdat ik die beide oefeningen het liefst zwaar doe en dat nu niet gaat.
Squatten kan met 1 been, maar elastiek lijkt me sowieso niet geschikt om te deadliften en te squatten. Ook krijg je meer weerstand met banden als ze uitgerekt zijn dus het gewicht varieert sterk tijdens de oefening.

• Tyax
Salvatron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Squatten kan met 1 been, maar elastiek lijkt me sowieso niet geschikt om te deadliften en te squatten. Ook krijg je meer weerstand met banden als ze uitgerekt zijn dus het gewicht varieert sterk tijdens de oefening.
Daar ben ik ook benieuwd na of je met power bands wel goed kan deadliften en te squatten. Als ik het filmpje van James Grage bekijk dan lijkt het er wel op ; YouTube: 4 Killer Leg Exercises with Resistance Bands .

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:33

Superkiwi

Hoi doei

Ik heb sinds kort dezelfde banden en ben er ook redelijk tevreden over.
Enige minpunt die ik kan bedenken:
De banden zijn gemaakt van een soort elastisch rubber waardoor je van geen weerstand in zeer korte tijd naar maximale weerstand gaat, heel anders dan bij stieken of veren waarbij de weerstand over de gehele ROM geleidelijk opgevoerd wordt.
Maar voor oefeningen als bijvoorbeeld side laterals, front raises, upright rows, biceps curls zijn ze in mijn ogen prima geschikt. Ik heb de deurstopper zelf nog niet geprobeerd, dat ga ik zometeen even doen.
Het enige wat ik me wel afvraag is hoelang dit materiaal rekbaar blijft; het is een goedkoop setje en dat merk je aan alles. *edit* net setje biceps curl gedaan en het handvat scheurde vrijwel meteen.

Vorige week ook een set draaibare opdruksteunen van Gorilla Sports binnen gehad, die zijn toch wel lekker hoor! :)

Verder eigenlijk nauwelijks reden tot klagen; ze hebben hier bij de sintelbaan een aantal oude stangen en schijven (totaal 160kg) buiten neergelegd en er hangt een multigrip pull-up rek waardoor ik al die tijd lekker buiten in het zonnetje aan het trainen ben. Ook liggen er tractor- en autobanden in verschillende formaten dus we kunnen onze lol op :P

Natuurlijk verlies ik wat kracht en spiermassa maar als ik zie hoe snel het vet er de laatste maanden afvliegt kan ik daar ook wel mee leven, dan hebben we eind dit jaar weer een hele mooie basis om op verder te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 15-05-2020 15:26 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• LA-384
PdeBie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 06:42:

Hoewel ik het em op die leeftijd gegarandeerd niet na zal doen en respect voor z'n doorzettingsvermogen, maar het is wel een beetje een klickbait titel. Dat zijn geen push ups wat ie doet ;)

Ik ben bang dat ik zonder video's van de precieze uitvoering van m'n workout wellicht geen antwoord op m'n vraag krijg, maar ik hoop dat het een bekend fenomeen betreft.

Een lange tijd geleden heb ik krachttraining in de sportschool gedaan. Dit waren vrijwel altijd full body workouts met losse gewichten (dumbbell, barbell, ez-bar, etc) en een lat pulley.

Op een gegeven moment kreeg ik een uur na vrijwel elke training wat last tussen m'n schouderbladen (beetje onderkant schouderblad tegen de wervelkolom aan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYk7zdNbergx-pPYT-fH5TWYjyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FsK6SFoMwAXA6eIRtOS1kN3t.jpg?f=user_large

Het was een stekende pijn die vooral de kop op stak bij het draaien van m'n bovenlichaam (merkte het vooral bij draaien in bed) en zeker 2-3 dagen aanhield. Destijds regelmatig gevraagd aan de diverse begeleiders, maar deze wisten niet wat de oorzaak zou kunnen zijn, volgens hen was m'n uitvoering goed, tijdens de diverse workouts ook nooit last. Helaas bleef die pijn op een gegeven moment aanwezig en verstoorde het m'n nachtrust (ik draai veel in bed). Het is een van de redenen dat ik destijds na 9 maanden gestopt ben.

Nu ben ik thuis aan het sporten met dumbbells en volg nu dit schema

Hoewel ik nog niet dezelfde pijn heb als jaren geleden, merk ik wel dat ik opnieuw wat "spanning" voel in hetzelfde gebied na de workout. Het voelt alsof ik een pijnscheut kan verwachten bij een verkeerde beweging. De volgende dag is het weg, maar ben bang dat hetzelfde euvel weer terugkomt.

Klinkt dit iemand bekend in de oren en weet hij/zij wat het kan zijn?

Ik denk zelf dat het 3 mogelijke oorzaken kan hebben, maar geen idee of dat logische verdenkingen zijn.
- iets holle rug tijdens shoulder press
- teveel spanning in rugspieren (schouders naar achteren trekken) tijdens bench press
- te ver doordraaien bij de one arm row

[ Voor 76% gewijzigd door LA-384 op 15-05-2020 21:15 ]

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Toch even een (misschien voor de hand liggende) vraag checken bij de experts.

Thuis in onze garage hangt momenteel al een bokszak (ik doe aan kickboksen/muay thai) en als ondergrond ligt de hele garage vol met tegels van 60x60 fitnessmatten (van 1 cm dik). Nu ging dat in het begin prima als je er over liep en enigszins rustig bokste, maar gaandeweg gingen ze toch steeds meer verschuiven/bol staan en paste het soms net ff niet lekker (waardoor ik het moest verleggen, of de stukje 'bij' moest knippen voor een betere fit.

Nou had ik mazzel dat mijn kickboksgym aan het remodelen was dus heb van mijn trainger betere matten gekregen (1m x 1m, 4 cm dik) en die heb ik nu dus in de hoek neergelegd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B3R36yN.jpg

Nou helemaal prima om zaktraining op te kunnen doen.

Echter, wij zijn van plan toch een wat serieuzere home gym in het hoekje te gaan maken (lekkere timing nu heel Nederland dat ook aan het doen is, alle resellers zijn uitverkocht, etc, etc, maar soit). We hebben een power rack op het oog en nu gaat mijn vraag dus eigenlijk over de ondergrond.

Hoekje ligt er zo mooi bij maar ik vraag me dan toch af of je binnen het rack niet gebaat bent bij een andere ondergrond. Nu zijn vriendin en ik geen strong(wo)men die honderden kilo's gaan squatten, maar kan me voorstellen dat een hardere ondergrond toch net ff iets stabieler is dan 4-5 cm rubberen fitness mat.

Wat raden jullie aan:
  1. Power rack gewoon óp de rubberen matten
  2. Power rack 'begraven' in de mat (dus eigenlijk de outlines van de balken wegsnijden waardoor omringend en binnen het rack nog wel gewoon rubber mat ligt, maar waardoor het rack zelf op de betonnen ondergrond komt te staan
  3. Power rack (inclusief binnenkant) gewoon compleet op de betonnen ondergrond, rubberen matten helemaal uitsnijden daar
  4. Het maakt geen zier uit, het is je eigen voorkeur
  5. Gewoon eerst uitproberen, dan merk je het vanzelf
  6. Anders?
Uitgraven/wegsnijden is esthetisch misschien iets minder mooi, maar functioneel gaat boven esthetisch. En ik kan op zich natuurlijk uitproberen, maar aan de andere kant doen ik het ook graag in 1 keer goed als het even kan.

Misschien een voor de hand liggende vraag maar better safe than sorry.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Vandaag bij heliport olympische gewichten opgehaald, ze hebben aardig wat op voorraad daar.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

LuNaTiC schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:57:
Toch even een (misschien voor de hand liggende) vraag checken bij de experts.

Thuis in onze garage hangt momenteel al een bokszak (ik doe aan kickboksen/muay thai) en als ondergrond ligt de hele garage vol met tegels van 60x60 fitnessmatten (van 1 cm dik). Nu ging dat in het begin prima als je er over liep en enigszins rustig bokste, maar gaandeweg gingen ze toch steeds meer verschuiven/bol staan en paste het soms net ff niet lekker (waardoor ik het moest verleggen, of de stukje 'bij' moest knippen voor een betere fit.

Nou had ik mazzel dat mijn kickboksgym aan het remodelen was dus heb van mijn trainger betere matten gekregen (1m x 1m, 4 cm dik) en die heb ik nu dus in de hoek neergelegd:

[Afbeelding]

Nou helemaal prima om zaktraining op te kunnen doen.

Echter, wij zijn van plan toch een wat serieuzere home gym in het hoekje te gaan maken (lekkere timing nu heel Nederland dat ook aan het doen is, alle resellers zijn uitverkocht, etc, etc, maar soit). We hebben een power rack op het oog en nu gaat mijn vraag dus eigenlijk over de ondergrond.

Hoekje ligt er zo mooi bij maar ik vraag me dan toch af of je binnen het rack niet gebaat bent bij een andere ondergrond. Nu zijn vriendin en ik geen strong(wo)men die honderden kilo's gaan squatten, maar kan me voorstellen dat een hardere ondergrond toch net ff iets stabieler is dan 4-5 cm rubberen fitness mat.

Wat raden jullie aan:
  1. Power rack gewoon óp de rubberen matten
  2. Power rack 'begraven' in de mat (dus eigenlijk de outlines van de balken wegsnijden waardoor omringend en binnen het rack nog wel gewoon rubber mat ligt, maar waardoor het rack zelf op de betonnen ondergrond komt te staan
  3. Power rack (inclusief binnenkant) gewoon compleet op de betonnen ondergrond, rubberen matten helemaal uitsnijden daar
  4. Het maakt geen zier uit, het is je eigen voorkeur
  5. Gewoon eerst uitproberen, dan merk je het vanzelf
  6. Anders?
Uitgraven/wegsnijden is esthetisch misschien iets minder mooi, maar functioneel gaat boven esthetisch. En ik kan op zich natuurlijk uitproberen, maar aan de andere kant doen ik het ook graag in 1 keer goed als het even kan.

Misschien een voor de hand liggende vraag maar better safe than sorry.
gewoon zorgen voor een stabiele ondergrongd, rubber lijkt me totaal ongeschikt, de halter op je rug gaat wiebelen als je dat doet.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Salvatron schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:10:
[...]

gewoon zorgen voor een stabiele ondergrongd, rubber lijkt me totaal ongeschikt, de halter op je rug gaat wiebelen als je dat doet.
Klinkt alsof ik toch maar optie 3 moet overwegen dan.

Of ik moet nog iets van een geschikte plaat vinden wat ik hierboven op kan leggen maar lijkt me ook minder stabiel.

Wil niet helemaal van de matten af omdat ik er wel zaktraining op wil kunnen blijven doen. (Al is het de vraag hoeveel ruimte er overblijft als er eenmaal een power rack staat... maar dat zien we dan wel weer.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Requiem19
Matten houden, maar rack idd op beton/stevige ondergrond zetten en dan matten erom heen bouwen.

Idealiter met soort stabiel houten platform waar je zelf op staat in het midden.

• OneTimer
@LuNaTiC voor squats of deadlifts is een harde ondergrond het best, zoals hierboven ook al wordt aangegeven.
Dan zak je niet weg, en dat is voor de veiligheid toch wel heel belangrijk. Je hoeft maar weg te zakken wat je dan probeert te corrigeren met je benen, dan raak je uit balans. Met een valpartij tot gevolg, maar wel een met een barbell in je nek.

In sommige gyms zie je wel eens speciale ondergrond bij een powerrack, dat is van massief eiken.
https://images.app.goo.gl/dNfTjiL7qUfGc5Ru6

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Thanks allen, ik denk dat ik idd meer op zoek was naar bevestiging wat ik eigenlijk zelf ook al wist :+ in een gym is er onder de racks ook alleen maar een solide ondergrond dus dat is niet meer dan logisch.

Meer jammer omdat het er wat minder mooi uit gaat zien en wellicht heeft het wat invloed op de stevigheid van de matten er omheen straks, maar dat zien we dan wel weer.

Eerst maar eens een paar weken totdat ze überhaupt weer te krijgen zijn :(

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:59:
[..] ik hou jullie op de hoogte ;)
Ik heb ervaring met houtbewerken opgedaan :)

Vanmorgen naar de Praxis gereden. Eén Douglas 9x9 centimeter tuinpaal van 3 meter lang door de helft laten zagen en uit nog eentje twee stukken van 60 en 40 centimeter. Uit die stukken heb ik thuis met een handzaag (bij gebrek aan ander materiaal) en een beitel de helft eruit gehaald zodat ze in elkaar passen in een kruis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGQKb913kqGyBFOf1AX8KVSzN2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nD7QuOBJdoLEWi3CWCkcrIE8.jpg?f=user_large

Vervolgens heb ik met haken de lange balk er bovenop vastgezet. Nu heb ik een tuingym:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRb3_q4d5W5oIbZucvlBMxpPwEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smlz4F9EYAMkfurX65jRDTBH.jpg?f=user_large

Hier is tevens de barbell die ik besteld had te zien. Korte review: matige knurling, weinig knurling en irritant schroefdraad. Voor de prijs (85 euro) echter een prima deal.

De halterstang leunt op de twee blokjes die ik had uitgebeiteld voor de plus in de voet. Die heb ik schuin afgesneden en er een M10 bout doorheen gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjETG3YNun9PXpqOhWhpHeEq26o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/epghAN8BzpI8QdFz14zxUewy.jpg?f=user_large

Het voordeel daarvan is dat ik nu makkelijk gaten erbij kan boren voor lagere punten. Simpelweg moertje eraf draaien en in een lager gat weer vastdraaien.

Hoe sterk is het? Ik kan er in ieder geval met mijn 85 kilo aan hangen. Hoe stabiel is het met die dunne voet? Best oké. Moet er nog serieus mee sporten maar het staat vrij stabiel. Totale kosten: 40 euro, de hoek-haken had ik al. Heb er wel vijf uur over gedaan om dit in elkaar te knutselen B)

• jacobras

jacobras

Developer

Tyax schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Op Youtube zijn enorm veel oefeningen en mogelijkheden/alternatieven te vinden door oefeningen met 1 arm of liggend uit te voeren.
Ik kwam dit filmpje toevallig tegen in de reacties onder één van de honderden Nederlandse dropshippers die mij via social media deze set proberen aan te smeren:

YouTube: Resistance band - Full body home workout

Heb er een beetje doorheen geskipped maar zitten veel goede demonstraties in.

• Tyax
Tatsu schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:37:
[...]

Bodylastic, alleen ze zijn slecht leverbaar in Europa.
Klopt maar als ik een beter set bestel dan denk ik misschien aan deze https://bit.ly/2X6XVGa .
Deze ziet er beter uit dan die van AliExpress die ik heb en de verkoper heeft ook een duidelijk uitleg met foto's wat beter (verbeterd) is plus ze versturen vanuit Engeland :).
jacobras schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:37:
[...]

Ik kwam dit filmpje toevallig tegen ... zitten veel goede demonstraties in.
Net even doorgekeken en er zitten wel een paar bruikbare tips bij bedankt :).

De laatste keer deadliften ging het niet echt goed door op alle banden te gaan staan wil ik dit de volgende keer zo uit voeren ; YouTube: 15 MINUTE RESISTANCE BAND LEG WORKOUT (begin op het juiste moment) , misschien dat dit iets beter gaat ;)

• OneTimer
@jacobras Ziet er netjes uit!
Zolang je de stang niet terug gooit, zal het aardig wat gewicht kunnen houden.

Bij ons is de sportschool vanaf vandaag weer open, met outdoor trainingen. Prima opstelling voor kracht. Bankdruk, wat losse bankjes, dumbells/schijven, losse stangen, fietsen, roeien en een klimrek met onder andere elastieken.
45 minuten sporten en dan alles weer schoonmaken, ik ben helemaal blij :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Tyax schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:19:
Daar ben ik ook benieuwd na of je met power bands wel goed kan deadliften en te squatten. Als ik het filmpje van James Grage bekijk dan lijkt het er wel op ; YouTube: 4 Killer Leg Exercises with Resistance Bands .
Kan uit ervaring vertellen dat het prima kan inderdaad. Het is wel wat anders dan met een barbell in je handen maar als het gaat om je spieren wat laten voelen dan is dat geen enkel probleem. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Zo de zolder is klaar, was het wachten op de sportschool zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oI9BmNGQ3iMSQo8old7Opyxy1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBTSCLUNb7bgUsxqJHmbZnjh.jpg?f=fotoalbum_large

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34
Ik heb de 'luxe' om sinds deze week weer naar de sportschool te kunnen gaan. Er grenst een heel grote parkeergarage aan de sportschool en ze hebben daar een verdieping vol gezet met apparaten en gewichten.

Kwam goed uit want ik was dat thuis sporten wel een beetje zat.. waar ik in het begin elke dag wel wat deed was het de laatste weken maximaal 2/3 dagen in de week even wat doen.

Ondanks dat ik toch aardig heb gesport in deze corona tijd (wel lichtere gewichten) is het toch een stapje terug, met benchen moest ik echt wat lager gewicht pakken en de spierpijn vandaag is niet te harden :+

[ Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 20-05-2020 15:46 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:40
sjorremans schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:46:
Ik heb de 'luxe' om sinds deze week weer naar de sportschool te kunnen gaan. Er grenst een heel grote parkeergarage aan de sportschool en ze hebben daar een verdieping vol gezet met apparaten en gewichten.

Kwam goed uit want ik was dat thuis sporten wel een beetje zat.. waar ik in het begin elke dag wel wat deed was het de laatste weken maximaal 2/3 dagen in de week even wat doen.

Ondanks dat ik toch aardig heb gesport in deze corona tijd (wel lichtere gewichten) is het toch een stapje terug, met benchen moest ik echt wat lager gewicht pakken en de spierpijn vandaag is niet te harden :+
Big gym in Rijswijk?

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb ervaring met houtbewerken opgedaan :)
Deel 2! Meer 9x9 centimeter palen en een vuren plank van 120 bij 30 centimeter gecombineerd met scharnieren en bouten = een inklapbare bench!

Eén lange steunbalk van een meter en twee stukken van 30 centimeter heb ik aan de plank vastgemaakt in een hoofdletter-i-vorm. In de voeten heb ik een uitsparing gezaagd (wederom met de handzaag :O) zodat ik met scharnieren ze inklapbaar kon maken. Dat was het langste puzzelen; mijn eerste versie kwam ingeklapt uit op 19,8 centimeter dik en nu is-ie slechts 10,8. Om te voorkomen dat de poten inklappen in gebruik plaats ik er een M10-bout van 160 millimeter doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-1uG5BdmuJR5Ga8X-LsKl3RJjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5e8aGVKTe10VQsockZFf1Iom.jpg?f=user_large
(ja, ik moet nog lagere balkjes maken om de halterstang in te plaatsen voor bankdrukken)

Blij met hoe het geworden is! Poten sluiten goed aan en het geheel wiebelt niet. De plank heeft geen padding maar met lege stang had ik daar geen last van. Benieuwd hoe het met gewicht zal zijn maar dat zien we dan wel.

TODO: iets zodat de poten niet uitklappen in opgeruimde stand en mogelijk twee wieltjes aan ene kant en een greep aan andere kant zodat het geheel makkelijker te verplaatsen is. Best zwaar met al dat hout.

Total kosten van bench: 40 euro aan hout, 12 euro aan scharnieren, 7 euro aan bouten. Totale tijdsduur: negen uur exclusief het uitdenken. Had gerekend op de helft maar alles duurt lang; stukken uitzagen, zeshonderd schroeven voor- en inboren, gaten voor die bouten uitboren :X

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Op dit moment ben ik helaas werkloos en heb ik dus niet veel te besteden, daarom maar eens een budget oplossing om bodyweight training zwaarder te maken.

Ik heb bij de Big Bazar een aantal hersluitbare vriezer zakjes gehaald van 1l, 1.5l, 2.5l en 3l en deze gevuld met zand. Vervolgens met extra stevige duct tape volledig dichtgetaped en daarop een sticker geplakt met het gewicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bI4joCKgqPmPhLjzZt9OgZqm8vs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/maMkos7cf1nSCC3hTbxBa10R.jpg?f=user_large

Om de zakjes daadwerkelijk te kunnen gebruiken heb ik op het web gezocht naar een stevige, maar erg grote tas welke beschikt over een exra sluiting bij borst of buik en ben uitgekomen op deze. Het is nu nog wachten op de tas en hopen dat het gaat zoals ik wil. Misschien niet de mooiste oplossing, maar hopelijk wel een goede.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Adipose je kunt ook een stevige bezemsteel kopen of gebruiken en 1.5-2L flessen aan vastmaken met ducttape/hobbytape. Zo kun je dus een barbell/halter maken voor weinig

• Adipose
Hackus schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:15:
@Adipose je kunt ook een stevige bezemsteel kopen of gebruiken en 1.5-2L flessen aan vastmaken met ducttape/hobbytape. Zo kun je dus een barbell/halter maken voor weinig
Oh ja, dat is inderdaad ook nog iets. Ga daar eens naar kijken, thanks! :D

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-12 18:55
Vanaf 1 juli gaan misschien de sportscholen weer open. Moet er dan voortaan vooraf gereserveerd worden net als bij restaurants? Enig voordeel is waarschijnlijk dat het minder druk wordt in de Basic-Fit. Alhoewel ik mij wel afvraag hoe goed de ventilatie is.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34
Beetje late reactie maar indeerd, supergym in Rijswijk is dat.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:40
sjorremans schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Beetje late reactie maar indeerd, supergym in Rijswijk is dat.
Ken ook iemand die daar traint, hebben ze goed geregeld.
Vanuit mijn sportschool hoor ik helemaal niks! Bieden ook geen buiten activiteit aan of wat dan ook..

• Requiem19
JDFS schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb in november gebruik gemaakt van GOWOD's Black Friday deal, 13 maanden voor EUR 80. Ben van plan dit dit jaar weer te doen (korting of geen korting). Ideaal voor mijn mobiliteit, die voorheen echt niet goed was.

Heb wel nog even met ROMWOD gespeeld, maar merk dat ik aan GOWOD genoeg heb. Wat onderscheidt ROMWOD voor jou t.o.v. GOWOD (lekker verwarrende namen ook trouwens)?
Late reactie, sorry :).

ROMWOD vind ik lekkerder om beetje zen mee wakker te worden. De stretches zijn iets simpeler en het ritme is wat prettiger. Makkelijk om dit in je ochtendroutine op te nemen. Kost je letterlijk 15 minuutjes extra en je start de dag wat rustiger op in je hoofd en met soepele ledematen.

GOWOD is meer functioneel en zijn ook wat pittigere stretches. Als je echt puur je mobiliteit wil vergroten is Gowod beter. Romwod is voor mij makkelijker om dagelijks motivatie voor te krijgen en zo m'n algehele mobiliteit bij te houden.

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
handoff schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:25:
Vanaf 1 juli gaan misschien de sportscholen weer open. Moet er dan voortaan vooraf gereserveerd worden net als bij restaurants? Enig voordeel is waarschijnlijk dat het minder druk wordt in de Basic-Fit. Alhoewel ik mij wel afvraag hoe goed de ventilatie is.
Waarschijnlijk gaan de sportscholen met blokken werken van een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 uur of 90 minuten). Je kunt je dan inschrijven op die blokken en vol = vol. Lijkt mij het meest haalbare voor de sportscholen, maar uiteraard kan dit per gym verschillen.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

• Tyax
dvdkiwi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:34:
De banden zijn gemaakt van een soort elastisch rubber waardoor je van geen weerstand in zeer korte tijd naar maximale weerstand gaat, heel anders dan bij stieken of veren waarbij de weerstand over de gehele ROM geleidelijk opgevoerd wordt.
Dat merk ik ook na een aantal keer er mee gesport te hebben dus ik heb uiteindelijk toch maar besloten om een betere set weerstandsbanden te bestellen welke ongeveer gelijk aan die van Bodylastics ; https://bit.ly/2X6XVGa. Ben benieuwd of deze beter zijn, zo lijkt het op het eerste gezicht namelijk wel :).
Gonadan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:37:
Kan uit ervaring vertellen dat het prima kan inderdaad. Het is wel wat anders dan met een barbell in je handen maar als het gaat om je spieren wat laten voelen dan is dat geen enkel probleem. :P
Ik ga ook rondkijken voor een power band want het deadliften en squatten gaat nog niet echt goed met de weerstandsbanden. Misschien dat het wel beter gaat met die andere set of toch maar zo'n power band aanschaffen.

• OneTimer
handoff schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:25:
Zo gaat het bij onze sportschool nu wel, ze hebben een grote buitenplaats waar nu getraint wordt. Inschrijven, 45 minuten trainen, daarna wordt alles goed schoongemaakt door het personeel. Max 10 personen, maar dat ligt aan het aantal vierkante meters waar de sportschool over beschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door OneTimer op 28-05-2020 22:58 ]

• Adipose
Adipose schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Oh ja, dat is inderdaad ook nog iets. Ga daar eens naar kijken, thanks! :D
In navolging hierop heb ik inmiddels een goedkoop squatrek gemaakt, met een stevige stok en emmers waar zo'n 30kg zand in gaat. Ook heb ik een cheap ass oplossing voor iets waar ik al naar op zoek was, namelijk een aerobic stepup. Hierop gebruik ik inmiddels een pak houtvezels van de intratruin. Dit spul kan serieus een hoop gewicht aan en doet wat jij betreft niet onder voor die dure dingen. Voor dit product heb ik maar 3 euro betaald. 😂

• PdeBie
PM_Petrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:58:
[...]

Zo gaat het bij onze sportschool nu wel, ze hebben een grote buitenplaats waar nu getraint wordt. Inschrijven, 45 minuten trainen, daarna wordt alles goed schoongemaakt door het personeel. Max 10 personen, maar dat ligt aan het aantal vierkante meters waar de sportschool over beschikt.
Maar die 10 mensen kunnen elkaar dus tussendoor besmetten? Want na elke oefening zou je ook moet reinigen.

• OneTimer
PdeBie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Maar die 10 mensen kunnen elkaar dus tussendoor besmetten? Want na elke oefening zou je ook moet reinigen.
Na elke oefening moet je zelf het equipment schoonmaken. Er staan emmers met alcohol water en reinigingssprays met papier. Handdoek verplicht.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-12 18:55
PM_Petrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:58:
[...]

45 minuten is wel kort, ik zit er normaal gesproken twee keer zo lang.

• OneTimer
handoff schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Ja maar het is beter dan helemaal niks kunnen doen. De tijd is zo kort om iedereen een kans te geven te kunnen sporten. Dan maar wat minder pauze tussendoor of 1 oefening minder per keer, daar kan je rekening mee houden.
Zelf kom ik goed uit. Ik doe niet zoveel als tijdens de normale sessies, maar het is toch fijn om bezig te zijn.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:24
handoff schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:47:
[...]

ik ook aan de bar dan :P

• Mrjraider
  • Niet online
Gisteravond weer eens "normaal" kunnen sporten bij mijn sportschool.
Ze hebben een tent buiten gezet, wat machines erin, squatrek en andere attributen en we kunnen met max 8 personen sporten. Heerlijk.
Wel grappig om te zien dat er aardig wat "quarantaine buikjes" zijn ineens :+

• LA-384
Ik vroeg me af, kun je spierpijn grotendeels voorkomen met voeding?

Ik ben nu sinds een maand of 1,5 van scratch thuis met dumbbells begonnen en het valt me op dat ik nauwelijks nog spierpijn heb, in het begin wel. Ik ben de eerste weken begonnen met wat lichte oefeningen zoals push-ups, crunches, biceps curl, skullcrushers, shoulder press en lateral raises met relatief lage gewichten en zelden tot failure (enkel push-ups en crunches lukte niet tot 12), gewoon 3x12 sets. Regelmatig spierpijn.

Omdat het zo goed beviel ben ik wat serieuzer bezig nu. Meer letten op voeding, andere/betere oefeningen, wél tot failure binnen een rep-range en de spierpijn lijkt een vage herinnering.

Ik heb een paar weken hoofdzakelijk compounds gedaan, of het officiële benamingen zijn weet ik niet, maar het zijn; curl&press, goblet Squat, one-arm incline bench press, thrusters*, farmers walk, dumbbell pullover, tripod one-arm row en dumbbell swing. *Combinatie van Squat en shoulder press.

Allemaal met dumbbells dus. Tot technisch failure 3 sets in de rep-range 7-12. Loeizwaar tijdens de oefeningen, buiten adem tijdens, maar niet vermoeid 10 min erna, geen lome spieren en geen spierpijn en geen tot weinig progressie (in de 2 weken dat ik het bij hield, ik weet niet wat ik mag verwachten?). Voelt vooral als cardio.

Ik heb die compounds nu gesplitst over 2 groepen en aangevuld met meer beenwerk en isolatie oefeningen. De isolatie oefeningen meer gericht op langzame excentrische beweging. Nu wél lome spieren naderhand, stuk minder afgepeigerd tijdens, niet echt vermoeid 10 min erna. Voor m'n gevoel meer een krachttraining dan een cardiotraining. Progressie nog onduidelijk.

Ik gebruik dus wel sinds 2 weken een post-workout shake (naast whey shakes op ander moment). Zou dat nou het verschil maken?

Ik weet dat ik vroeger in de sportschool soms dagen m'n armen niet boven m'n schouders kreeg en echt met twee handen moest sturen, terwijl m'n training nu tijdens de uitvoering beter, gecontroleerder en zwaarder aanvoelt.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Welkom tot de wat meer ervaren lifters, waar je tot de realisatie komt dat spierpijn zeker niet alles zeggend is.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• LA-384
@Tatsu Haha, ja dat had ik al meer gelezen, maar compleet geen spierpijn voelt zo raar. Maar goed, de tijd zal het leren denk ik dan.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
LA-384 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:59:
Ik vroeg me af, kun je spierpijn grotendeels voorkomen met voeding?

Ik ben nu sinds een maand of 1,5 van scratch thuis met dumbbells begonnen en het valt me op dat ik nauwelijks nog spierpijn heb, in het begin wel. Ik ben de eerste weken begonnen met wat lichte oefeningen zoals push-ups, crunches, biceps curl, skullcrushers, shoulder press en lateral raises met relatief lage gewichten en zelden tot failure (enkel push-ups en crunches lukte niet tot 12), gewoon 3x12 sets. Regelmatig spierpijn.

Omdat het zo goed beviel ben ik wat serieuzer bezig nu. Meer letten op voeding, andere/betere oefeningen, wél tot failure binnen een rep-range en de spierpijn lijkt een vage herinnering.

Ik heb een paar weken hoofdzakelijk compounds gedaan, of het officiële benamingen zijn weet ik niet, maar het zijn; curl&press, goblet Squat, one-arm incline bench press, thrusters*, farmers walk, dumbbell pullover, tripod one-arm row en dumbbell swing. *Combinatie van Squat en shoulder press.

Allemaal met dumbbells dus. Tot technisch failure 3 sets in de rep-range 7-12. Loeizwaar tijdens de oefeningen, buiten adem tijdens, maar niet vermoeid 10 min erna, geen lome spieren en geen spierpijn en geen tot weinig progressie (in de 2 weken dat ik het bij hield, ik weet niet wat ik mag verwachten?). Voelt vooral als cardio.

Ik heb die compounds nu gesplitst over 2 groepen en aangevuld met meer beenwerk en isolatie oefeningen. De isolatie oefeningen meer gericht op langzame excentrische beweging. Nu wél lome spieren naderhand, stuk minder afgepeigerd tijdens, niet echt vermoeid 10 min erna. Voor m'n gevoel meer een krachttraining dan een cardiotraining. Progressie nog onduidelijk.

Ik gebruik dus wel sinds 2 weken een post-workout shake (naast whey shakes op ander moment). Zou dat nou het verschil maken?

Ik weet dat ik vroeger in de sportschool soms dagen m'n armen niet boven m'n schouders kreeg en echt met twee handen moest sturen, terwijl m'n training nu tijdens de uitvoering beter, gecontroleerder en zwaarder aanvoelt.
Gewenning en spiergeheugen denk ik. Misschien ook wat super compensatie. Post-workout shake daar zijn de geleerden het nog niet over eens of het wel/niet helpt, het enige onderzoek zegt van wel, andere niet. Hangt ook maar net je af van je totale inname.Optimaal is een goede pre-workout maaltijd/shake en een goede postworkout maaltijd. Waarbij je de pre-workout maaltijd minimaal een half uur voor je training inneemt. Maar het belangrijkste blijft je eiwitten goed te verdelen over de dag:
https://www.ergogenics.or...iden-meer-spiermassa.html

[ Voor 8% gewijzigd door Turdie op 29-05-2020 19:51 ]

• LA-384
Dat met de eiwitten zit dan wel goed denk ik. Shake bij het ontbijt, kwark of reep bij de lunch en 's avonds veelal uit vlees, evt kwark en op trainingsdagen vul ik de post workout shake iets aan. Zit gemiddeld op 25-35 gr per maaltijd. Met een gewicht van 65kg is dat ongeveer 1,4gr/kg.

De post-workout shake is die van xxl nutrition (advanced post workout) met een hele reeks aminozuren.

Ik ga dit gewoon maar eens een maand of 2 zo doen en dan vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 29-05-2020 20:14 ]

• Turdie
LA-384 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:10:
Dat met de eiwitten zit dan wel goed denk ik. Shake bij het ontbijt, kwark of reep bij de lunch en 's avonds veelal uit vlees, evt kwark en op trainingsdagen vul ik de post workout shake iets aan. Zit gemiddeld op 25-35 gr per maaltijd. Met een gewicht van 65kg is dat ongeveer 1,4gr/kg.

De post-workout shake is die van xxl nutrition (advanced post workout) met een hele reeks aminozuren.

Ik ga dit gewoon maar eens een maand of 2 zo doen en dan vergelijken.
Hangt een beetje van je doel af, maar is 1,6 is optimaal:
https://www.bell-coaching...de-optimale-eiwit-inname/

[ Voor 14% gewijzigd door Turdie op 29-05-2020 20:21 ]

• LA-384
Het onderliggende doel is corona/bierbuik langzaam verminderen en meer spiermassa, maar ik ben op het moment gewoon lekker aan het trainen. Het voelt fijner dan ik me herinner om te sporten en na 3 jaar 0 activiteit ook geen overbodige luxe. Ik wil niet te veel doelen stellen en teleurgesteld raken. Liever tevreden sporten en 85% goed doen, dan streven naar 100% en afhaken.

1,4 is daarom prima denk ik. Dat krijg ik eenvoudig gedaan met normale maaltijden, aangevuld met lekkere eiwitbronnen. Ik ga denk ik wel nog eens een doorsnee dag in kaart brengen om te zien of ik in totaal wel genoeg binnenkrijg.

• Turdie
LA-384 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Het onderliggende doel is corona/bierbuik langzaam verminderen en meer spiermassa, maar ik ben op het moment gewoon lekker aan het trainen. Het voelt fijner dan ik me herinner om te sporten en na 3 jaar 0 activiteit ook geen overbodige luxe. Ik wil niet te veel doelen stellen en teleurgesteld raken. Liever tevreden sporten en 85% goed doen, dan streven naar 100% en afhaken.

1,4 is daarom prima denk ik. Dat krijg ik eenvoudig gedaan met normale maaltijden, aangevuld met lekkere eiwitbronnen. Ik ga denk ik wel nog eens een doorsnee dag in kaart brengen om te zien of ik in totaal wel genoeg binnenkrijg.
Die twee doelen gaan niet samen, je zult daar een keuze in moet maken. Of "afvallen/droog trainen" of "bulken/spiermassa gainen"

Prima als je lekker eigenwijs wil zijn en 1,4 wil aanhouden, en dus de vele onderzoeken die 1,6 zeggen negeert. Misschien ken je hem al, misschien niet, de MyFitnessPal app kan je helpen bij het inkaart brengen wat je dagelijks inneemt qua eiwitten,vetten en koolhydraten.

Ik krijg wel een beetje het idee dat je met weinig inzet toch ambitieuze doelen wil behalen en zo werkt het niet, zeker niet als je een bierbuik kwijt wil, dat is gewoon echt hard werken en afzien.

[ Voor 21% gewijzigd door Turdie op 29-05-2020 21:20 ]

• PdeBie
Yup, been there, done that.
Heb (zoals een paar pagina's terug te lezen is) afgelopen maanden mij suf getraind en ben heel strikt op mijn voeding gaan letten.

Daardoor wel 10kg kwijt sinds 19 maart. Heb geen sixpack, maar de bolle buik is weg.
Ga nu samen met mijn PT verder in het schema door de calorie inname te verhogen en meer spiermassa te kweken, zodat ik over een tijdje weer kan cutten om het opgedane vet er weer af te trainen.

@LA-384 Hier zie je mijn resultaat over de periode 19 maart tot 10 mei.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wow! 10kg in maar twee maanden tijd is knap! Chapeau!!

Hoeveel ga je de kcals verhogen en wat voor routine ga je doen?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• LA-384
shadowman12 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Die twee doelen gaan niet samen, je zult daar een keuze in moet maken. Of "afvallen/droog trainen" of "bulken/spiermassa gainen"

Prima als je lekker eigenwijs wil zijn en 1,4 wil aanhouden, en dus de vele onderzoeken die 1,6 zeggen negeert. Misschien ken je hem al, misschien niet, de MyFitnessPal app kan je helpen bij het inkaart brengen wat je dagelijks inneemt qua eiwitten,vetten en koolhydraten.

Ik krijg wel een beetje het idee dat je met weinig inzet toch ambitieuze doelen wil behalen en zo werkt het niet, zeker niet als je een bierbuik kwijt wil, dat is gewoon echt hard werken en afzien.
Nou nee, dat is het niet. Ik ben eerder (3-4 jaar geleden) zeer ambitieus gestart met diëtiste en hard trainen. Doel destijds gewichtstoename door spiermassa (zat altijd tegen ondergewicht). Ik at zo'n 300-400kcal boven (zelfberekend) onderhoud en kwam in 7 maanden 5kg aan, m'n broekmaat ging 1 maat omhoog, verder zag ik niet veel veranderingen, wel toenemende vermoeidheid en uiteindelijk ook klachten van pijnscheuten her en der. Dat heeft me toen weer doen stoppen. De klachten verdwenen tzt weer en ik bleef aardig op gewicht.

Door leeftijd, weinig beweging en het graag nuttigen van speciaalbiertjes en daarbij ships, lijken de verhoudingen wat meer richting vet gegaan te zijn. Ik zit niet op overgewicht, eigenlijk precies goed, maar alles lijkt in de buik samen te komen (misschien ook wel deels houding, waardoor het zo lijkt).

Ik wil nu gewoon voorkomen dat ik weer datzelfde traject doorloop. Als spieropbouw en verlies van de bierbuik niet samengaan, moet ik dat toch maar eerst zelf ervaren. Niet zozeer om eigenwijs te zijn, maar om mezelf te overtuigen dat ik verder moet gaan. Ik wil niet opnieuw van 0% inzet naar 110% inzet gaan om vervolgens weer af te moeten haken omdat m'n lichaam het niet trekt oid. Laat het me maar rustig opbouwen. M'n buik weg/minder is nu m'n eerste prioriteit (en dat lijkt al te verbeteren), daarna kan ik evt wel weer gaan bulken.

Ik waardeer je adviezen zeker, maar er zit meer achter mijn benadering. Ik zie het niet als gebrek aan inzet, maar als voorzichtigheid.

@PdeBie Die foto had ik gezien ja, is deels de reden waarom ik van 2x/week wat oefeningen naar serieus schema en letten op voeding ben gegaan. Zijn beide foto's volledig ontspannen genomen, of span je toch wat spieren aan op iig situatie 2? Bij mij zorgt aanspanning alleen al voor dat verschil namelijk.

Oke, ik heb eens in kaart gebracht wat ik op een gemiddelde dag eet. Conclusie; met 3 trainingsdagen zit ik 400kcal onder de energiebehoefte. En de verhoudingen liggen wezenlijk anders dan verwacht.
Verdeling van macro's is 0,94gr/kg vet, 2,1gr/kg eiwit.
Percentages; Vet 27,1%, KH 45,6%, Eiwit 27,3%

Op trainingsdagen neem ik een post-workout shake, zit m'n calorie-inname 150kcal onder energiebehoefte en worden de macro's;
0,95gr/kg vet, 2,55gr/kg eiwit.
Percentage; Vet 24%, KH 47,4%, Eiwit 28,6%

De eiwitinname zit dus wel goed en ruim boven advies (wil ik ook niet verhogen ivm het mogelijke effect op nieren, heb er maar 1). Wil ik m'n calorie-inname verhogen, moet ik het waarschijnlijk uit koolhydraten en wellicht wat vetten halen.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2020 10:49 ]

• PdeBie
@LA-384 beiden in ontspannen houding. Het is vooral veel vet wat ik kwijt ben. Spieren zijn redelijk gelijk gebleven bij gebrek aan apparatuur/gewichten in die periode.

Inmiddels heb ik twee kettlebells thuis, dus dat is wel fijn.

@Póg mo Thóin ik zit nu op 2100kcal met verhouding van 40% vet, 35% eiwit en 25% koolhydraten. Ik ga binnenkort met de PT bespreken naar hoeveel kcal we gaan en met welke verhoudingen.

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
@PdeBie mooi resultaat zeg! Heel goed bezig :)

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

• OneTimer
Wat raden jullie aan om nu mee te beginnen qua programma's? Ik zat te denken aan 5x5 stronglifts na de 2 maanden lockdown.
De kracht is toch wel met een derde afgenomen in vergelijking met maart. Benchen en barbell row deed ik in maart nog 80 kg sets. Dat is nu 50-60 kg.
Tot nu toe heb ik gewoon mn oude schema opgepakt, sinds 2 weken kan ik weer trainen.
Ik ga ongeveer 5x per week.

Push: 5x10 bp, 5x10 incline db press, 5x10 shoulder press, lateral raises & front raises, tricepdips.

Pull: barbell row, single arm row, pull ups, bicepcurls

Benen: squats, goblet squat, calf raises. Voor hamstrings kan ik nog romanian deadlifts doen, deze oefening heb ik tot nu toe nog niet gedaan.

Is het handiger om 5x5 te gaan starten, of mn huidige schema aan te houden?

• PdeBie
Wat voor jou het beste werkt. Als je merkt dat met je huidige schema je kracht niet snel genoeg stijgt, kan je 5x5 proberen.

Meten = weten :)

• FredPlacemet
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-04-2022
PM_Petrol schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:44:
Wat raden jullie aan om nu mee te beginnen qua programma's? Ik zat te denken aan 5x5 stronglifts na de 2 maanden lockdown.
De kracht is toch wel met een derde afgenomen in vergelijking met maart. Benchen en barbell row deed ik in maart nog 80 kg sets. Dat is nu 50-60 kg.
Tot nu toe heb ik gewoon mn oude schema opgepakt, sinds 2 weken kan ik weer trainen.
Ik ga ongeveer 5x per week.

Push: 5x10 bp, 5x10 incline db press, 5x10 shoulder press, lateral raises & front raises, tricepdips.

Pull: barbell row, single arm row, pull ups, bicepcurls

Benen: squats, goblet squat, calf raises. Voor hamstrings kan ik nog romanian deadlifts doen, deze oefening heb ik tot nu toe nog niet gedaan.

Is het handiger om 5x5 te gaan starten, of mn huidige schema aan te houden?
Ik zelf ben wel enorm fan van 5x5 stronglifts. heb het destijds denk een maand of 5 gedaan en was van lege stang naar ongv 160kg squatten gegaan.

Echter is 5x5 stronglifts wel n beginner course. Uiteindelijk wil je toch meer richting een UBLB hypertrofie gaan als je spieren wilt bouwen.

• OneTimer
FredPlacemet schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Ik zelf ben wel enorm fan van 5x5 stronglifts. heb het destijds denk een maand of 5 gedaan en was van lege stang naar ongv 160kg squatten gegaan.

Echter is 5x5 stronglifts wel n beginner course. Uiteindelijk wil je toch meer richting een UBLB hypertrofie gaan als je spieren wilt bouwen.
Ik fitness nu zo'n 2 jaar bij een sportschool. Voor de coronacrisis deed ik al push/pull/legs. 160kg squatten kan ik echter nog niet ;).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Hoe ver je met dergelijke zware lifts komt hangt ook best wel van je eigen bouw en formaat af. Niet voor niets worden krachtwaarderingen met regelmaat in factor van lichaamsgewicht gedaan.

@LA-384 spieropbouw en verlies van bierbuik kan prima samen gaan, zeker als het echt een bierbuik is. Dan is het sowieso de handrem op het bier zetten, is ook weer goed voor de eiwitverwerking. ;)
Waar jij op doelt is een recomp en dat kan prima, mits je die goed in richt. Zorg dan dat je op trainingsdagen wel genoeg eiwit binnen krijgt en liefst een klein beetje teveel calorieën zodat je wat kunt opbouwen. Op de rustdagen ga je dan ruim onder je calorische behoefte zitten met een groot aandeel eiwit.
Over de voor- en nadelen van verschillende methoden en eetpatronen is immens veel geschreven en gediscussieerd. Ook is er van alles onderzocht waarvan bij lange na niet alle onderzoeken zinnig zijn of de conclusies kloppen. Volledige consensus zal daar nooit over bereikt worden ben ik bang.

Wat met dit soort dingen het allerbelangrijkste is, is wat voor jou werkt. Kies een eetpatroon en methode die je goed vol kunt houden en probeer dat een tijdje. Evalueer en pas zo nodig aan en probeer dat weer een tijdje. Zoals je zelf al aan geeft heb je niets aan een keiharde tandvleesperiode waardoor je eigenlijk een tegenreactie ontwikkelt.
Wees daarbij wel eerlijk en streng tegen jezelf waar de grens ligt tussen daadwerkelijk doseren om het vol te kunnen houden of toch een beetje binnen de comfortzone blijven, want die is heel listig. Vanaf de zijlijn is het altijd heel makkelijk roepen dat iemand meer discipline moet hebben en harder moet trainen, maar er is er maar één die weet hoe het echt zit en er wat mee kan doen.

Wat betreft het spierpijnverhaal, dat is er in allerlei soorten en maten. Er is verschil tussen echt spierpijn en het gevoel dat spieren wat gedaan hebben. Bedenk dat je lichaam went aan wat je doet dus dat het verandering nodig heeft om gestimuleerd te blijven. Echte spierpijn is zoals eerder gezegd helemaal geen noodzaak, maar als je ook niet echt meer het gevoel hebt wat gedaan te hebben ben je wellicht wat te lang op hetzelfde blijven zitten qua belasting en/of oefeningen. Vaak merk je na het starten van een nieuw patroon of nieuwe oefeningen wat meer last, wat dan langzaam minder wordt tot het went en je op den duur weer aanpassing moet doen.
Spierpijn is een gevolg van wat je doet, maar je resultaten qua lichaam is ook een gevolg, die zijn belangrijker. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Turdie
Gonadan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:48:
Hoe ver je met dergelijke zware lifts komt hangt ook best wel van je eigen bouw en formaat af. Niet voor niets worden krachtwaarderingen met regelmaat in factor van lichaamsgewicht gedaan.

@LA-384 spieropbouw en verlies van bierbuik kan prima samen gaan, zeker als het echt een bierbuik is. Dan is het sowieso de handrem op het bier zetten, is ook weer goed voor de eiwitverwerking. ;)
Waar jij op doelt is een recomp en dat kan prima, mits je die goed in richt. Zorg dan dat je op trainingsdagen wel genoeg eiwit binnen krijgt en liefst een klein beetje teveel calorieën zodat je wat kunt opbouwen. Op de rustdagen ga je dan ruim onder je calorische behoefte zitten met een groot aandeel eiwit.
Over de voor- en nadelen van verschillende methoden en eetpatronen is immens veel geschreven en gediscussieerd. Ook is er van alles onderzocht waarvan bij lange na niet alle onderzoeken zinnig zijn of de conclusies kloppen. Volledige consensus zal daar nooit over bereikt worden ben ik bang.
Ik ben hier echt niet mee eens en iedere dietist of voedingsdeskundige zal je dat ook vertellen. Het is ook gewoon totaal niet realistisch.

Als je spiermassa op wilt bouwen moet je rekening houden met het feit dat aangekomen lichaamsgewicht niet puur spiermassa is. De onnozele claims die overal leest dat mensen in 12 weken zogenaamd kilo’s en kilo’s droge spiermassa op hebben gebouwd, zijn ronduit onzin. Een kilo lichaamsgewicht aankomen is wat anders dan een kilo spier opbouwen.

Elke kilo die je aankomt zal een combinatie zijn van spier, glycogeen, vocht en vet. De verhouding waarin de opbouw gebeurt, is afhankelijk van allerlei factoren zoals o.a. je trainingsniveau, grootte van je calorie overschot, nutriënt verdeling, genen, leeftijd, geslacht en hulpmiddelen. ‘Droge massa’ staat niet gelijk aan pure spiermassa.

[ Voor 34% gewijzigd door Turdie op 03-06-2020 22:13 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@shadowman12 het ligt aan meer dan een mening dat het onzin is. Kwaliteit van je voeding helpt mee, hoe je traint. Ik ben het wel met je eens dat je niet van 90kg chubby, naar 90kg beachboy kunt groeien in korte tijd. Je kunt wel afvallen en er gespierder uitzien. Veel hangt ook af van je trainingsverleden, en zoals ik het lees praat Gonodan over verlies van bierbuik. Veel diëtisten weten veel te weinig van sport, en bodybuilding/krachttraining en dieet. Zij zijn daar niet in geschoold.

Pagina: 1 ... 26 ... 125 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.