Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
Aghanim schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:32:
[...]

Hogere wiskunde is het zeker niet, maar het is wel goed om je er in te verdiepen.
Ga ik zeker doen! Ik denk dat ik hier zeker wat mee kan. Ik ga dit in het weekend eens goed doornemen en kijken hoe ik mijn maaltijden per dag kan indelen en wat ik dan het beste kan eten.

Laatste vraag: Hoe voeren jullie de krachttraining in in de myfitnesspal app? Hij geeft nu namelijk aan dat ik geen calorieën heb verband, terwijl ik toch zeker 45 minuten krachttraining heb gedaan. Moet je dit handmatig uitrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Philflow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:56:
@dvdkiwi da's lang geleden :) jij met mij prima. hoe gaat het met jou?
Goed om te horen. Hier gaat het ook prima :)
Tijdje de motivatie (en het topic vanwege de naamsverandering) kwijt geweest maar sinds we de intensisiteit wat omhoog geschroefd hebben (10-12 reps, 45-60sec rust) is die weer terug.
Daarvoor een hele tijd het pushpull schema met hdrp/mtor/drop sets gedaan waar jij toen mee kwam; bevalt érg goed! Nog steeds 92kg op 1.78m, 'redelijk' schoon aan de haak dus we kabbelen rustig voort ;)
Philflow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:56:
Daarom heb ik eens geprobeerd om wat water erbij te gooien. En dat gaat prima. Lekker, en de kwark is minder droog/stug. Wel goed roeren natuurlijk.
Ik ga deze en alle andere tips die ik hier lees eens proberen d:)b
Iedereen bedankt voor de input; die wordt gewaardeerd!

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dvdkiwi schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:14:
[...]

Goed om te horen. Hier gaat het ook prima :)
Tijdje de motivatie (en het topic vanwege de naamsverandering) kwijt geweest maar sinds we de intensisiteit wat omhoog geschroefd hebben (10-12 reps, 45-60sec rust) is die weer terug.
Daarvoor een hele tijd het pushpull schema met hdrp/mtor/drop sets gedaan waar jij toen mee kwam; bevalt érg goed! Nog steeds 92kg op 1.78m, 'redelijk' schoon aan de haak dus we kabbelen rustig voort ;)

[...]

Ik ga deze en alle andere tips die ik hier lees eens proberen d:)b
Iedereen bedankt voor de input; die wordt gewaardeerd!
BTW; nu het kouder wordt kook ik havermout in lactosevrije(arme) melk van Lidl a 89ct

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Sorry Hackus, havermout in (warme of koude) melk en/of water is een no go hier.
Ik eet werkelijk alles, behalve dat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Goelan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:30:
[...]
Het is gewoon hogere wiskunde, haha. Hier moet ik echt een keer induiken. Volgens de app (en hetgeen aan kg dat ik wil gaan afvallen - weer onder de 80 kg komen is mijn eerste doel) mag ik ongeveer 1900 kcal eten per dag. Twintig procent daaronder zitten gaat een uitdaging worden. Ik ga vooral nu proberen veel fruit, zuivel en groente te eten (en iedere dag een eitje).
Begin eens met 2500 kcal en tenminste 130 gram eiwit per dag. Daar val je waarschijnlijk al mee af. Doordat je minder honger zal hebben is het ook beter vol te houden. Probeer 2500 2 weken en kijk wat er gebeurt op de weegschaal.

Activiteiten zou ik niet bijhouden in Myfitnesspal. Alleen je kcal inname.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik zou ook doen wat Philflow zegt. Wel echt góed tracken zodat je zeker weet dat je ook echt niet meer binnenkrijgt. Bij de meeste mensen waarbij niks gebeurt op de weegschaal waar je het wel zou verwachten, krijgen toch meer calorieën binnen dan ze dachten, simpelweg omdat ze (al dan niet bewust) te weinig/niet alles goed tracken.

Je kunt ook overigens met bijv 2 hogere dagen werken en de overige 5 dagen met 'lage' calorieën. Dan kun je bijv in het weekend wat makkelijker meer eten als een feestje hebt of iets meer uitpakken bij een bepaalde maaltijd als je daar zin in hebt. Voor het gemiddelde over een week gezien maakt het niet uit.

Maar eerst eens die 2500 doen lijkt me een goed plan, denk ook dat je af zou vallen. Is dat na 2 weken niet het geval en heb je echt heel goed en eerlijk getracked kun je vanzelf 100-200 kcal gaan zakken, ga je dan weer kijken of dat helpt. Je kunt eigenlijk vrij lang op een bepaald niveau qua kacl eten en afvallen, als je dan even een plateautje bereikt zak je weer.

Ik ben zelf even 2 weken geleden gestopt met krachttraining, kon/kan er echt ff geen motivatie meer voor opbrengen. Ging er altijd al met frisse tegenzin heen maar deed het wel trouw en zo goed mogelijk, want het had wel effect op mijn lichaam.

Nu heel even een break, doe momenteel alleen kickboksen en ik merk dat ik weer opleef, voel me ook 'fitter' op conditioneel gebied.Ben uiteindelijk wel weer van plan om straks weer terug de gym in te gaan maar ik zal er nooit van gaan houden.

Vraagjes aan de experts hier:

Ik doe normaal dus 3x per week krachttraining. Vooraf doe ik 10 minuutjes cardio als opwarming en 15-20 min cardio daarna als afsluiter. Hang er een beetje om de hoeveel weken vanaf wat voor soort. Vooraf meestal loopband (10 min steady 10 km/u, maar afgelopen tijd bijv wandelen 5,5 km/u met helling 8%).

Achteraf afgelopen tijd kwartier stairmaster gedaan op standje 9. In het verleden ook wel gewoon op crosstrainer of loopband, of afgesloten met fietsen. Soms met caloriedoel verbranden binnen x minuten.

Nouja, doet er eigenlijk niet toe; ik zoek eigenlijk gewoon manieren om straks de motivatie er in te houden. Wat voor mij denk ik helpt is om mijn sessies wat korter te maken. Ben toch vaak 1,5 tot max 2 uur in de gym met kracht + cardio. Als ik nou mijn cardio schrap, dan moet het wel binnen een uurtje te doen zijn. Mijn cardio kan ik dan ook wel aanvullen op de andere dagen als ik bijv 2 x per week 1 uurtje ga kicboksen (of zelfs met 1 keer al).

Heeft het nu meerwaarde om vooraf en achteraf toch wat aan cardio te doen bij krachttraining of boeit het eigenlijk niet zo (zeker als ik dus op andere dagen nog ga kickboksen?)

Wat raden jullie me aan? (ander alternatief is om een of 2 oefeningen te schrappen uit het schema maar dat is denk ik ook weer zonde).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goelan
Philflow schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:50:
[...]

Begin eens met 2500 kcal en tenminste 130 gram eiwit per dag. Daar val je waarschijnlijk al mee af. Doordat je minder honger zal hebben is het ook beter vol te houden. Probeer 2500 2 weken en kijk wat er gebeurt op de weegschaal.

Activiteiten zou ik niet bijhouden in Myfitnesspal. Alleen je kcal inname.
Ga ik doen. Ik zal over 2 weken mijn voortgang hier bijhouden.

Nogmaals bedankt voor alle tips iedereen! Dit soort zaken is toch lastig uitzoeken met behulp van een zoekterm op Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Goelan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:16:
[...]

Nogmaals bedankt voor alle tips iedereen! Dit soort zaken is toch lastig uitzoeken met behulp van een zoekterm op Google.
Nog een tip, met betrekking tot het wegen;

Weeg het liefst elke dag, op een vast tijdstip, bijvoorbeeld net als je wakker bent, op een nuchtere maag en als je naar de wc bent geweest.

Elke dag noteren, hele week optellen dan aan het einde van de week delen door 7.

Week erop hetzelfde doen en dan het weekgemiddelde met elkaar vergelijken. Dan krijg je een goed beeld van hoeveel je af bent gevallen.

Stap echt niet in de val dat je bijv 1 keer in de week weeg op een vaste dag. Per dag kan je gewicht echt 1-2% afwijken, wat soms schommelingen kan betekenen van 1 kg (of meer). Dan krijg je dus dat je een week erna de vorige dag net iets geks met veel zout hebt gegeten waarbij je veel vocht vasthoudt de volgende dag, en dat je stil gestaan lijkt te zijn of zelfs bent aangekomen, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn gemiddeld over de week genomen.

En echt, góed tracken. In het begin zeker als een maniak (later krijg je er wel iets meer gevoel bij en hoeft het ook niet Pietje Precies). Maar je moet echt een goed besef krijgen waar al die calorieën vandaan komen. Iedereen onderschat gruwelijk wat ie tot zich neemt. Dus elke eet- of zelfs maar theelepel olijfolie die je gebruikt om je kipfiletje te bakken (schrik niet). Elke x gram hageslag op je brood. Elke m&m bij wijze van spreken.

Het gaat sneller dan je denkt.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]

Mocht je nog wat willen lezen (niet dat het perse nodig is), hier is een simpele uitleg: https://forum.bodybuildin...ad.php?t=173439001&page=1

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
Waarom hoor ik niemand over Instant Oats poeder in plaats van havermout? Ik begin elke ochtend met een eiwit havermout creatine en melk shake voor mijn ontbijt, wat ik een stuk beter weg te krijgen vind dan een bak kwark met gewone havermout.

Is daar iets mis mee?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kluutmaran schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:01:
Waarom hoor ik niemand over Instant Oats poeder in plaats van havermout? Ik begin elke ochtend met een eiwit havermout creatine en melk shake voor mijn ontbijt, wat ik een stuk beter weg te krijgen vind dan een bak kwark met gewone havermout.

Is daar iets mis mee?
Nee, ik neem direct bij opstaan iso-whey met water en een banaan, daarna begin ik pas met ochtendritueel.
(dit om snel uit katabole toestand te komen) of het echt verschil maakt met de methode die jij gebruikt....ik doe het zo en ben tevreden.

Wegen werkt het best op bijv maa ochtend naakt na toilet bezoek. dit kun je wekelijks bijhouden. voor recreatief sporten is het echt niet noodzakelijk om strikt een voedingsschema te volgen, maar een richtlijn.
Zorg voor afwisseling en haal zvm koolhydraten uit groente,fruit, en havermout ipv rijst,brood,pasta....
Eet gevarieerd en gezond, en laat junkfood en alcohol lekker in de winkel liggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

Vuvuzela

My spire is forming

Hackus schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:11:
[...]
Nee, ik neem direct bij opstaan iso-whey met water en een banaan, daarna begin ik pas met ochtendritueel.
(dit om snel uit katabole toestand te komen) of het echt verschil maakt met de methode die jij gebruikt....ik doe het zo en ben tevreden.

Wegen werkt het best op bijv maa ochtend naakt na toilet bezoek. dit kun je wekelijks bijhouden. voor recreatief sporten is het echt niet noodzakelijk om strikt een voedingsschema te volgen, maar een richtlijn.
Zorg voor afwisseling en haal zvm koolhydraten uit groente,fruit, en havermout ipv rijst,brood,pasta....
Eet gevarieerd en gezond, en laat junkfood en alcohol lekker in de winkel liggen.
vziw is er niks mis met rijst? en pasta en brood is ook wel prima. Volgens mij wil je je koolhydraten juist uit die bronen halen vs snelle suikers uit snoep, koek, suikerdrank etc.

I served in a company of heroes.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vuvuzela schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:28:
[...]

vziw is er niks mis met rijst? en pasta en brood is ook wel prima. Volgens mij wil je je koolhydraten juist uit die bronen halen vs snelle suikers uit snoep, koek, suikerdrank etc.
Daar heb ik het niet eens over, zvm is niet alles. - dat- is niet gezond en kun je beter in de winkel laten liggen

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Hackus schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:31:
[...]
Daar heb ik het niet eens over, zvm is niet alles. - dat- is niet gezond en kun je beter in de winkel laten liggen
ja my bad, ik las je bericht op een verkeerde manier. :>

Wat vinden jullie van benchpress zonder de borst aan te raken? Als ik iets boven mn borst stop dan voel en blijf ik meer spanning voelen in m'n borstjes. Maar voor mn gevoel is de volledige rom toch echt als de stang je chest raakt. Misschien toch maar ff 3cm tussen houden voorlopig om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vuvuzela schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:38:
[...]

ja my bad, ik las je bericht op een verkeerde manier. :>

Wat vinden jullie van benchpress zonder de borst aan te raken? Als ik iets boven mn borst stop dan voel en blijf ik meer spanning voelen in m'n borstjes. Maar voor mn gevoel is de volledige rom toch echt als de stang je chest raakt. Misschien toch maar ff 3cm tussen houden voorlopig om te kijken.
Dat kan prima, je gaat ook nog met dumbbells gaat drukken, of chest flyes.

edit:zgn bouncen is ook niet goed, je moet de stang laten zakken tot onder je borst en vlak voor aanraken weer uitdrukken. vaak laat men de stang te 'hoog' zakken en de borst aanraken, dit is niet de juiste manier van bankdrukken

voor de Youtube Fans: How To Benchpress

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 19-09-2019 12:10 . Reden: meer uitleg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Is daar iets mis mee?
Enige nadelen die ik zie zijn dat het duurder is dan gewone havermout en ook een stuk sneller verteerbaar omdat het heel fijn is. Dit verhoogt de GI een stuk maar dat hoeft niet perse een nadeel te zijn.

Zolang jij je goed voelt na de maaltijd maakt het niet uit. Sommige mensen kunnen beter de GI lager houden.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Dat iets gemalen is maakt de GI toch niet ineens lager? Dan zou je ook niet moeten kauwen toch? :D

Wat overigens weer een nadeel is van de shakevormen. Verteren begint in de mond, dat sla je over als je überhaupt niets te kauwen hebt en dat heeft ook effect voor je eetbeleving en hongergevoel. Met een beetje pech heb je dan weer meer discipline nodig. ;)

Is daar iets mis mee?
Moet je steeds weer van die zakken bestellen, ik gooide gewoon havermout in de blender dan was het ook makkelijker weg te werken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Philflow

Philflow

@Gonadan Gek genoeg maakt het wel wat uit. Zijn een paar studies naar gedaan. Over het algemeen komt er uit: hoe groter de deeltjes, hoe lager de response. Dit verschil kun je ook terug zien in de GI van aardappelpuree en hele aardappels.

En ik denk dat je gelijk hebt: hele stukken inslikken zonder te kauwen geeft waarschijnlijk de laagste GI :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Philflow schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:17:
@Gonadan Gek genoeg maakt het wel wat uit. Zijn een paar studies naar gedaan. Over het algemeen komt er uit: hoe groter de deeltjes, hoe lager de response. Dit verschil kun je ook terug zien in de GI van aardappelpuree en hele aardappels.
Dat snap ik wel, puree is al iets heel anders dan een aardappel. Dat is bewerkte aardappel.
Ik kan mij echter niet zo goed voorstellen dat het echt significant uit zou maken of ik mijn havermoutvlokken heel eet of in stukjes gebroken heb.
En ik denk dat je gelijk hebt: hele stukken inslikken zonder te kauwen geeft waarschijnlijk de laagste GI :)
Yup, maar dan door de vertering en niet de vorm in mijn optiek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kauwen is beter, en niet overal shakes/smoothies van maken. Door te kauwen wordt het voedsel fijngemalen en tegelijkertijd worden er speeksel en enzymen aan het eten toegevoegd. Enzymen, zoals amylase, zetten het voedsel om in voedingsstoffen.

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 19-09-2019 14:27 ]

• Philflow

Philflow

Hier kun je wel wat data zien. Voor tarwe en haver: hoe fijner, hoe hoger de glucose piek en hoe groter de area under the curve. Mais laat een ander beeld zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ycLPa7j.png

Overigens kun je je afvragen hoe belangrijk dit allemaal is. De verschillen met haver zijn niet zo groot. En voor de meeste gezonde mensen is GI niet heel belangrijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 19-09-2019 15:28 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tja dat is gewoon het bloem vs meel verhaal, wel even iets anders dan gewoon in kleinere stukjes maken.

"Significant differences none" ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Philflow

Philflow

Is ultra fine oats iets anders dan gemalen haver? Dat wist ik niet.

Kleine studie met maar 10 mensen. Dan krijg je niet zo gauw significante verschillen. Maar een area under the curve van gemiddeld 41 met hele oats vs. 71.6 met hele fijne oats. Duidelijk genoeg lijkt me.

edit: https://www.bodyandfit.co...-Oats/p/p_ultra-fine-oats
"Zeer fijn gemalen haver"

edit2: hier wat duidelijker in een nieuwere studie met betere methoden:
Oatmeal particle size alters glycemic index but not as a function of gastric emptying rate
The flake porridge gave a lower glucose response than the flour porridge...

[ Voor 49% gewijzigd door Philflow op 19-09-2019 16:26 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bloem is wat anders dan fijn gemalen graan, daar is ook van alles uit gehaald.
Fijn malen gaat echt niet een significant (lees: merkbaar) verschil brengen, daar geloof ik niet in, ook niet na discutabele onderzoeken uit de krochten van het web.
Je kaken zijn ook bedoeld voor het malen van eten dus in feite komt het op dezelfde manier in je maag. Uiteindelijk is er vast verschil als je hele korenaren zonder kauwen weg slikt, maar dat lijkt mij alles behalve relevant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Ik zie op het internet wel eens verhalen terug over mensen die havermout met whey vermengen (incl water/melk/kwark) maar, dat zorgt bij mij nooit echt voor een lekker geheel helemaal niet als je het daarna in de magnetron duwt.

Heb wel eens geprobeerd van die pancakes te maken. Ook dat was niet echt heel succesvol.

Daarom doe ik gewoon makkelijk en drink die eiwitshake gewoon op wanneer ik 's morgens aan mijn bakje havermout+melk uit de magnetron zit.

Over de maling van voedsel maak ik mij niet druk. Klinkt allemaal een beetje als doorgeslagen marketing. Kan me niet voorstellen dat het zorgt voor een substantieel verschil in het gewicht dat je uiteindelijk tilt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fijngemalen heet dan havermeel ipv bloem. €4,- uitgeven voor 1kg is zonde van het geld. 500g bij Lidl kost 50ct. en gooi je evt. in blender

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
lasharor schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:15:
Ik zie op het internet wel eens verhalen terug over mensen die havermout met whey vermengen (incl water/melk/kwark) maar, dat zorgt bij mij nooit echt voor een lekker geheel helemaal niet als je het daarna in de magnetron duwt.

Heb wel eens geprobeerd van die pancakes te maken. Ook dat was niet echt heel succesvol.

Daarom doe ik gewoon makkelijk en drink die eiwitshake gewoon op wanneer ik 's morgens aan mijn bakje havermout+melk uit de magnetron zit.

Over de maling van voedsel maak ik mij niet druk. Klinkt allemaal een beetje als doorgeslagen marketing. Kan me niet voorstellen dat het zorgt voor een substantieel verschil in het gewicht dat je uiteindelijk tilt.
Whey erin doen nadat je melk + havermout uit de magnetron haalt. Werkt dikke prima!

• Philflow

Philflow

Beide studies gebruikten het hele haver, alleen dan fijngemalen. Staat goed uitgelegd in de text.

Beide studies zijn uit gerenommeerde wetenschappelijke journals met hoge impact factor.

In mijn eerste post zei ik dus dat de ultra fine oats een hogere GI zullen hebben en nu citeer ik een 2017 studie die een significante verhoging van de GI laat zien na fijn malen. Duidelijker gaat het echt niet worden.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het gaat over havermoutpap, ofwel gekookte meuk. Veel irrelevanter gaat het niet worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Philflow

Philflow

Ik zie geen reden waarom 1 minuut koken ineens een heel ander resultaat zou geven. Er zijn ook studies gedaan met ongekookte producten die dezelfde trend laten zien: fijn malen zorgt voor een hogere glucose piek.

Maar als ik die studies opduik dan zijn dat waarschijnlijk weer "discutabele studies".

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Koken verandert samenstelling, daar is het hele principe op gebaseerd. Maar het begint aardig af te dwalen naar het gelijk halen. Studies die over iets anders gaan, met tien man die niet eens een significant verschil aantonen overtuigen mij niet inderdaad. Dat heb ik wel vaker gezegd, je bent geneigd altijd met studies te strooien maar daar overtuig je niet snel iemand mee. De meeste studies op internet zijn wetenschappelijk niet correct en daarom simpelweg niet meer dan een discutabele indicatie dat mogelijk iets in een richting kan wijzen.

Daarnaast mag het ook wel enigszins logisch en zinnig zijn wat ze beweren. Ik geloof best dat meel in een gecontroleerde omgeving gemakkelijker verteert dan wanneer je hele graankorrels gaat doorslikken, maar als het om daadwerkelijk eten gaat lijkt het mij triviaal. Een 'stuk sneller' verteerbaar lijkt mij gewoon kul. En al helemaal geen argument om 'fine oats' links te laten liggen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 18:58
Ik vind het wel logisch dat fine oats veel sneller verteren en dus hogere GI hebben.

Je gaat grove havermout toch niet helemaal fijn kouwen in je mond? Je slikt gewoon een hap pap door. En uiteraard logisch dat grof eten minder snel verteerd dan fijngemalen eten.

Logische studies met logisch resultaat imo. In de morgen eet ik dus grove havermout van de AH. Na de training fine oats in de shake omdat je dan juist wel hoge GI wil om de proteine beter op te nemen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Requiem19 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:21:
Ik vind het wel logisch dat fine oats veel sneller verteren en dus hogere GI hebben.

Je gaat grove havermout toch niet helemaal fijn kouwen in je mond? Je slikt gewoon een hap pap door. En uiteraard logisch dat grof eten minder snel verteerd dan fijngemalen eten.

Logische studies met logisch resultaat imo. In de morgen eet ik dus grove havermout van de AH. Na de training fine oats in de shake omdat je dan juist wel hoge GI wil om de proteine beter op te nemen.
Oats voor 'snelle' whey opname heb je niets aan, kun je beter chocomelk drinken met whey. wat beide de zgn snelle varianten zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Requiem19 pap is fijngekookt, dat heeft überhaupt geen grove onderdelen meer. En ja, als ik gewoon havervlokken met iets eet dan kauw ik dat wel degelijk. Ben geen zuigeling. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Requiem19
Gonadan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:05:
Dat iets gemalen is maakt de GI toch niet ineens lager? Dan zou je ook niet moeten kauwen toch? :D
@Gonadan Ik had dit even moeten quoten, want hier ging ik op in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Requiem19 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:19:
@Gonadan Ik had dit even moeten quoten, want hier ging ik op in.
Dan snap ik je, maar daar heb ik al uitgebreid over geschreven. Redeneren hoe eten zich als sondevoeding zou gedragen is voor mij niet zo relevant. ;)

en ik wil voetbal kijken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:21:

Precies. Het is een volstrekt logisch resultaat. Wil je een zo laag mogelijke GI dan neem je de grotere vlok.

De claim dat er ongekookt ineens geen verschil meer zou zijn is niet gebaseerd op studies voor zover ik weet.

En voor de duidelijkheid: hoe belangrijk de GI is is twijfelachtig. Voor de meeste mensen zal het (waarschijnlijk) weinig uitmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 20-09-2019 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GI zegt alleen iets over de snelheid van koolhydraatomzetting van één voedingsmiddel. verder heb je weinig aan een hoge piek van je bloedsuikerspiegel, omdat die even later snel zakt, en zelfs vaak onder de norm waardoor je in een zgn suikerdip komt. Snel wisselende bloedsuikerspiegels geven een snel terugkerend hongergevoel na het eten met daarbij een hogere vetopslag. je kunt dus beter in dit verhaal je GL langzaam laten stijgen door havermout(+- 14) dan met havermeel(fine oats. +-30). dus liever een langere stijging naar rond de 15, dan piek naar 30 die snel weer inzakt en bovengenoemd kan veroorzaken)

Glycemische lading. Waarde: Invloed op bloedsuikerspiegel
Hoog > 20, Snelle stijging, snellere daling
Middelmatig: 10 – 20, Meer geleidelijke stijging, geleidelijke daling
Laag : < 10, Langzame stijging, langzame daling

Waar oa zgn sportdrankjes, en witte rijst op +- 40 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Vrijdag ipv high reps weer eens wat zwaarder gegaan, nou dat heb ik geweten...
Tijdens de military schoot het in mijn monnikskapspier en in de uren daarna liep de pijn door naar de linkerbovenkant van mijn nek. Slapen is pijnlijk, hoofd draaien is pijnlijk, eigenlijk is elke beweging pijnlijk.
Niet de eerste keer dat precies die spier pijn veroorzaakt tijdens de military press.
Of het nu te maken heeft met een onvolledige opwarming geen idee, vervelend is het (voor hoe lang het duurt) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dvdkiwi Trapezius is helaas erg gevoelig wanneer je niet goed opwarmt.

Succes met herstel (y)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 22-09-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Waar in je rug moet je precies de deadlift voelen als er al een plaats is waar je het moet voelen?
Tegenwoordig streef ik ernaar om de deadlift erg onderaan de rug te voelen, vroeger voelde ik het wat hoger.
dvdkiwi schreef op zondag 22 september 2019 @ 01:56:
Vrijdag ipv high reps weer eens wat zwaarder gegaan, nou dat heb ik geweten...
Tijdens de military schoot het in mijn monnikskapspier en in de uren daarna liep de pijn door naar de linkerbovenkant van mijn nek. Slapen is pijnlijk, hoofd draaien is pijnlijk, eigenlijk is elke beweging pijnlijk.
Niet de eerste keer dat precies die spier pijn veroorzaakt tijdens de military press.
Of het nu te maken heeft met een onvolledige opwarming geen idee, vervelend is het (voor hoe lang het duurt) wel.
Hoeveel gewicht en reps nam je?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

6 reps, 55kg.

Het probleem is wat Hackus al aangaf: onvoldoende opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

dvdkiwi schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:59:
[...]

6 reps, 55kg.

Het probleem is wat Hackus al aangaf: onvoldoende opwarming.
OK, ik doe altijd 5 reps, 48kg zonder opwarming, gaat tot nu toe prima voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:13:
[...]

OK, ik doe altijd 5 reps, 48kg zonder opwarming, gaat tot nu toe prima voor me.
Dat verschilt per persoon natuurlijk. Dat is hetzelfde als ik mijn krachtstats hier ga plaatsen, ook nutteloos.
Hoor het vanzelf wel als je zelf een blessure hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hackus schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:59:
[...]

Dat verschilt per persoon natuurlijk. Dat is hetzelfde als ik mijn krachtstats hier ga plaatsen, ook nutteloos.
Hoor het vanzelf wel als je zelf een blessure hebt ;)
een blessure had ik toevallig een paar weken geleden door de deadlift toen ik het gewicht helemaal onderaan de rug probeerde te voelen in plaats van wat hoger. ;)

Overigens worden chin ups en andere oefeningen ook altijd zonder opwarming uitgevoerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Salvatron op 22-09-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Salvatron schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:21:
[...]

een blessure had ik toevallig een paar weken geleden door de deadlift toen ik het gewicht helemaal onderaan de rug probeerde te voelen in plaats van wat hoger. ;)

Overigens worden chin ups en andere oefeningen ook altijd zonder opwarming uitgevoerd.
DL wil je in je hamstrings voelen en zo weinig mogelijk in je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:21:
[...]

Dat zeg jij. ik doe altijd lichte L pull down vooraf ik ga optrekken. degene die ik adviseer ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

* Tatsu zwaait.

Poos geleden, het topic bestaat nog. 😅

Maar weer eens vaker rondneuzen. Ik train ook nog steeds.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Requiem19 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:09:
[...]

DL wil je in je hamstrings voelen en zo weinig mogelijk in je rug.
Dat kan niet, deadlift is een rugoefening dus de spieren in je rug zul je moeten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Salvatron schreef op maandag 23 september 2019 @ 01:11:
[...]

Dat kan niet, deadlift is een rugoefening dus de spieren in je rug zul je moeten voelen.
Het is een compound oefening, dus meerdere grote spiergroepen.

De primaire spiergroep voor de DL zijn je glutes/hamstrings. Op het moment dat je begint te liften, wil je flinke spanning op je hamstrings.

Buig je je knieën verder, dan ga je meer met je rug tillen. Not my cup of tea...

Ik voel het naast mn hamstrings overigens ook in mn bovenrug, omdat ik mn schouderbladen goed naar achteren blijf trekken om een grote borst te houden. In mn onderrug voel ik het alleen na echt hoog volume, of als ik lang niet getraind heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:42
Het lijkt me ook niet verstandig om te focussen op een spiergroep tijdens de DL. Zolang je je houding en techniek goed uitvoert voel je het in de spieren waar je het hoort te voelen. Imho loop je meer kans op een blessure op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op maandag 23 september 2019 @ 01:11:
[...]

DL voel je het meest in Gluteus Maximus(je billen) en dat kan 'uitstralen' naar je onderrug omdat je ook je Erector Spinea(middenbaan in je rug) ermee traint. (beenspieren zijn bijzaak)

edit: wanneer de vooraf een oefening als Back Ext. doet,zul je meer je onderrug voelen.

Hier zie je welke spieren aangesproken worden bij DL en in welke mate van intensiteit.
http://allaboutpowerlifti...he-conventional-deadlift/

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 23-09-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Sprekende over de DL:
Sinds ik bij de neergaande beweging de bar vanaf net boven de knieën gecontroleerd laat vallen ipv rustig te laten zakken heb ik significant minder last van een zeurende, trekkende onderrug ná de DL.
Voordeel is ook dat ik élke rep echt opnieuw aan moet zetten, in tegenstelling tot wanneer ik slechts even kort de vloer aantik.

Ik voel 'm trouwens ook veelal in de billen. In de rug uiteraard ook maar niet in een specifieke rugspier. Feit is wel dat het
a) een fantastisch lekkere oefening is en
b) een ontzettende partij energie slurpt.

[ Voor 23% gewijzigd door Superkiwi op 23-09-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:51

jacobras

Developer

dvdkiwi schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:23:
Sprekende over de DL:
Sinds ik bij de neergaande beweging de bar vanaf net boven de knieën gecontroleerd laat vallen ipv rustig te laten zakken heb ik significant minder last van een zeurende, trekkende onderrug ná de DL.
Ik doe juist andersom tegenwoordig. Laatst schoot het in m'n rug tijdens deadliften, klein weekje last van gehad. Daarna met coach erbij gekeken wat er mis is en ik liet de boel snel zakken maar remde het op het laatste moment af zodat het niet op de grond klettert.. wat er dus voor zorgt dat het gewicht plots volledig op bovenrug aankomt. Nu focus ik er dus op dat ik 'm gecontroleerd laat zakken.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Dan was het probleem niet dat je 'm te snel liet zakken, het probleem was dat je 'm vlak boven de grond op ving.
Om gekletter te voorkomen leg ik 2 (judo)matten neer waar ik (op sokken) tussen ga staan, zo kan ik het gewicht zonder problemen en zonder gekletter gecontroleerd laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:51

jacobras

Developer

dvdkiwi schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:23:
Dan was het probleem niet dat je 'm te snel liet zakken, het probleem was dat je 'm vlak boven de grond op ving.
Exact, dat bedoelde ik met dat afremmen op het laatste moment. Had het zelf niet eens door, dus fijn dat coach me daarop kon wijzen.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hackus schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:58:
[...]

DL voel je het meest in Gluteus Maximus(je billen) en dat kan 'uitstralen' naar je onderrug omdat je ook je Erector Spinea(middenbaan in je rug) ermee traint. (beenspieren zijn bijzaak)

edit: wanneer de vooraf een oefening als Back Ext. doet,zul je meer je onderrug voelen.

Hier zie je welke spieren aangesproken worden bij DL en in welke mate van intensiteit.
http://allaboutpowerlifti...he-conventional-deadlift/
In dat plaatje staat dat de rugspieren (multifidus en erectors) de belangrijkste spieren zijn, waar ik dus de deadlift ook het meeste voel.
Wikipedia: Erector spinae muscles
Wikipedia: Musculus multifidus

Overigens doe ik de deadlift maar met 98 kilo dus dat is wellicht te weinig om het in mijn glutes/hamstrings te voelen. Misschien als ik er meer gewicht bij zou doen dat ik het daar dan wel zou voelen, ik kan het me niet meer herinneren van toen ik nog 135-140 kilo deadlifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:38:
[...]

In dat plaatje staat dat de rugspieren (multifidus en erectors) de belangrijkste spieren zijn, waar ik dus de deadlift ook het meeste voel.
Wikipedia: Erector spinae muscles
Wikipedia: Musculus multifidus

Overigens doe ik de deadlift maar met 98 kilo dus dat is wellicht te weinig om het in mijn glutes/hamstrings te voelen. Misschien als ik er meer gewicht bij zou doen dat ik het daar dan wel zou voelen, ik kan het me niet meer herinneren van toen ik nog 135-140 kilo deadlifte.
Dat zei ik dus al eerder, boven de dit van plaatje(waar ik zeg dat de bene bijzaak zijn)
nogmaals, hoe zwaar zegt niets. het kan zijn dat het voor jou op dit moment te licht is, of dat 100 of 140kgs is maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hackus schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:45:
[...]

Dat zei ik dus al eerder, boven de dit van plaatje(waar ik zeg dat de bene bijzaak zijn)
nogmaals, hoe zwaar zegt niets. het kan zijn dat het voor jou op dit moment te licht is, of dat 100 of 140kgs is maakt niets uit.
Het is te licht voor me maar ik doe de deadlift primair om gezondheidsredenen, en secondair voor wat 'compound'-kracht, en ik vind 100 kilo wel zwaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Exrx.net vind ik meestal een goede bron voor oefeningen.

Barbell Deadlift
Muscles
Target (see comments)
Erector Spinae

Synergists
Gluteus Maximus
Adductor Magnus
Quadriceps
Hamstrings (top half)
Soleus
https://exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift

Wil je een goede oefening die meer focust op de hamstrings dan is de Romanian Deadlift een goede optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 23-09-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]

Het is te licht voor me maar ik doe de deadlift primair om gezondheidsredenen, en secondair voor wat 'compound'-kracht, en ik vind 100 kilo wel zwaar genoeg.
Oh, dat is vervelend. dacht al als je de DL nu op zelfde reps doet als met 140kg is er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hackus schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:21:
[...]

Oh, dat is vervelend. dacht al als je de DL nu op zelfde reps doet als met 140kg is er iets niet goed.
Nee, ik bedoel dat ik de deadlift vooral doe voor de gezondheidseffecten en sterkte: sterkere botten, sterkere spieren, etc. In mijn ruggewervel heb ik wel een knik die zorgt voor een beklemde zenuw die zorgt voor uitstraling nar mijn been, maar verder heb ik geen gezondheidsproblemen. Zo rond de 100 kilo vind ik genoeg voor gezondheidseffecten en sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Salvatron schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:42:
[...]

Nee, ik bedoel dat ik de deadlift vooral doe voor de gezondheidseffecten en sterkte: sterkere botten, sterkere spieren, etc. In mijn ruggewervel heb ik wel een knik die zorgt voor een beklemde zenuw die zorgt voor uitstraling nar mijn been, maar verder heb ik geen gezondheidsproblemen. Zo rond de 100 kilo vind ik genoeg voor gezondheidseffecten en sterk genoeg.
(onderhoud door beperking). Goed dat je nog wat doet aan sport dan. (y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

40% korting bij Myprotein op 200+ artikelen oa Iso-Whey(5kg a €60,-)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 24-09-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Laatst online: 16-09 15:36
Ik train voor massa, maximaal 6 reps (minimaal 4 reps). Is max 6 of max 8 reps aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Alles tussen de 5 tot 30 reps is voor hypertrofie.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb de griep, hoe pakken jullie je schema weer op na zoiets? Vorige week woensdag voor het laatst in de fitness geweest, donderdag basketbal training gedaan en zaterdag een wedstrijd. Zaterdagavond lag ik met rillingen in bed en sindsdien lig ik plat. Morgen verwacht ik weer enigszins normaal rond te lopen en hoop dan eerst weer een training te doen, zaterdag weer een wedstrijd dus ik zal maandag pas weer aan fitness toekomen. Hoe stemmen jullie je schema af op zoiets?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mr.JamesBond schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:30:
Ik train voor massa, maximaal 6 reps (minimaal 4 reps). Is max 6 of max 8 reps aan te raden?
Ik doe alles op +- 7 reps. als er nog 1-2 meer uit kunnen is dat ook goed. je hebt er weinig aan om met 6 reps te stoppen terwijl je de 6e easy kunt, dat moet je iets zwaarder gaan of er nog een rep uit(drukken)halen.

@woutur Koop zak of pot met Vitamine-C poeder. en neem in de ochtend en avond +-2g met warm water.
Nadat je wat zwakker bent geweest kun je beter rustig starten, zgn onderhoud en niet te hard van stapel gaan.
zorg ook dat je warm blijft, zeker na het trainen.(griep is iets anders dan even verkouden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
woutur schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:06:
Ik heb de griep, hoe pakken jullie je schema weer op na zoiets? Vorige week woensdag voor het laatst in de fitness geweest, donderdag basketbal training gedaan en zaterdag een wedstrijd. Zaterdagavond lag ik met rillingen in bed en sindsdien lig ik plat. Morgen verwacht ik weer enigszins normaal rond te lopen en hoop dan eerst weer een training te doen, zaterdag weer een wedstrijd dus ik zal maandag pas weer aan fitness toekomen. Hoe stemmen jullie je schema af op zoiets?
Vervelend man!

Qua krachttraining rustig opbouwen. Je lichaam is nog herstellende, dus niet gelijk volle bak met die gewichten gaan smijten. Zelf merk ik ook gewoon dat je wat slapper bent tijdens je training. Hier pas ik dan ook mijn gewichten op aan. Niks mis mee om een keer op een lagere intensiteit te trainen.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

• Philflow

Philflow

mr.JamesBond schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:30:
Wat is je schema?
Ga je goed vooruit met 6 reps?
Wat zijn je lifts nu?

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Pfff.

Na maanden een half jaar een beroerde linkerarm gehad te hebben (pees?) is dat voorbij. Nu al 2 maanden rugklachten na een ~kuub zand in ~30 zakken afgevoerd te hebben eind juli (ja, dat was dom, veel te belastend, maar we hadden niemand die kon helpen of althans sterk genoeg was). OVeral lees ik 'doorblijven gaan met wat je doet' en dat doe ik ook. Maar ik be er wel klaar mee. Ik ben nu ook bezig met yoga oefeningen (app) in de hoop er meer flexibiliteit in het geheel te krijgen. Krachttraining doe ik af en toe (Om de zoveel weken).

Iemand nog suggesties voor goede oefeningen (thuis training, losse dumbbells)? Ik heb het pijnlijke stuk vooral in de lage rug, niet alle yoga oefeningen triggeren het, bij de kleermakerszit voel ik het dan wel erg.

[ Voor 10% gewijzigd door ByteMe_ op 26-09-2019 10:25 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ByteMe_ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:22:
Pfff.

Na maanden een half jaar een beroerde linkerarm gehad te hebben (pees?) is dat voorbij. Nu al 2 maanden rugklachten na een ~kuub zand in ~30 zakken afgevoerd te hebben eind juli (ja, dat was dom, veel te belastend, maar we hadden niemand die kon helpen of althans sterk genoeg was). OVeral lees ik 'doorblijven gaan met wat je doet' en dat doe ik ook. Maar ik be er wel klaar mee. Ik ben nu ook bezig met yoga oefeningen (app) in de hoop er meer flexibiliteit in het geheel te krijgen. Krachttraining doe ik af en toe (Om de zoveel weken).

Iemand nog suggesties voor goede oefeningen (thuis training, losse dumbbells)? Ik heb het pijnlijke stuk vooral in de lage rug, niet alle yoga oefeningen triggeren het, bij de kleermakerszit voel ik het dan wel erg.
Opdrukken, optrekken. met wat dumbbells kun je ook zat trainen thuis. one arm row, DB press etc etc

• Requiem19
Pfff.

Dit lijkt me een geval van niet zelf blijven proberen maar goede hulp zoeken.

Fysio, arts, manueel therapeut etc...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Pfff.

Chiropractor? Ik ben na 2 jaren van rugklachten er nu geheel af. Ik heb na een rit van 3 uur in de auto nergens meer last van, en als ik per ongeluk een lift doe met een slechte techniek kan mijn rug dat nu weer prima hebben.

• ByteMe_
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:27:
[...]

Opdrukken, optrekken. met wat dumbbells kun je ook zat trainen thuis. one arm row, DB press etc etc
Deze standaard compund oefeningen had ik al in mijn FB schema, met name de dumbbell (bulgarian/single leg) squats lukken matig. Ik had eerder weighted push ups, maar gezien de druk helaas vaak op de lage rug kwam (ik gebruik een rugzak) sla ik die maar over :+

Ik ben eigenlijk op zoek naar andere oefeningen..

Ik ben ook van plan om een BP bankje te kopen met extra gewichten voor zolder.
Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:39:
[...]

Dit lijkt me een geval van niet zelf blijven proberen maar goede hulp zoeken.

Fysio, arts, manueel therapeut etc...
Overal lees ik dat de problemen bij lage rug klachten vaak niet te vinden zijn en het wel tot 3 maanden kan duren voor het over is. Fysio zou in deze periode weinig nut hebben. Maar goed, laatstgenoemde is 2 deuren verder van mijn werk en we kennen hem dus ik kan er altijd wel even langs...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geen rugzak gebruiken. Ook die squat variatie niet, met deze rugklachten. (meer risico op blessureleed)

• Requiem19
ByteMe_ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:23:
[...]

Deze standaard compund oefeningen had ik al in mijn FB schema, met name de dumbbell (bulgarian/single leg) squats lukken matig. Ik had eerder weighted push ups, maar gezien de druk helaas vaak op de lage rug kwam (ik gebruik een rugzak) sla ik die maar over :+

Ik ben eigenlijk op zoek naar andere oefeningen..

Ik ben ook van plan om een BP bankje te kopen met extra gewichten voor zolder.

[...]

Overal lees ik dat de problemen bij lage rug klachten vaak niet te vinden zijn en het wel tot 3 maanden kan duren voor het over is. Fysio zou in deze periode weinig nut hebben. Maar goed, laatstgenoemde is 2 deuren verder van mijn werk en we kennen hem dus ik kan er altijd wel even langs...
Er zijn ontzettend veel vormen van lage rug klachten, de ene variatie zal mss snel te vinden zijn en de ander niet.

Sowieso ben ik van mening dat we allemaal (ik ook) te vaak 'zelf dokter' spelen en advies inwinnen op internet wat niet altijd even betrouwbaar is, of misschien onjuist door ons geinterpreteerd wordt.

Een consult met een fysio oid kan in ieder geval geen kwaad.

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

ByteMe_ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:23:
[...]
Wat ik van lage rugklachten begrijp is dat het probleem vaak ergens anders zit. Te zwakke hamstrings, glutes, core of juist strakke hip flexors etc. Een goede fysio zou dat hopelijk wel moeten kunnen spotten.

• ByteMe_
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:28:
[...]

Er zijn ontzettend veel vormen van lage rug klachten, de ene variatie zal mss snel te vinden zijn en de ander niet.

Sowieso ben ik van mening dat we allemaal (ik ook) te vaak 'zelf dokter' spelen en advies inwinnen op internet wat niet altijd even betrouwbaar is, of misschien onjuist door ons geinterpreteerd wordt.

Ik ben soms met blessures naar dokters gegaan maar elke keer weer kom ik op dezelfde behandeling uit:

- schouderblessures door onjuiste houding (of te zwaar) trainen -> weg na 1 maand rust
- meermaals voetblessure door onbekende oorzaak (squad?) -> weg na 1-2 maanden rust, is wel best vaak terug gekomen, ook zonder trainen :S
- onderarm pees of spier flink overtraind door te zware oefeningen, heeft ook flink lang geduurd.
- slijmbeurs ontsteking/geirriteerd, hiervoor was ik bij de arts => verwees mij naar de fysio. Uiteindelijk heb ik het 'opgelost' door te rollen (deegroller ipv foam, maar hey, het werkte _O- ).

Elke blessure is dus verminderd door rust te nemen. Ik lig nu ook niet compleet krom van de rugpijn, het duurt gewoon lang. Ik heb geen rare tintelingen e.d. en ik kan wel zwaarder tillen (wel erg voorzichtig voor de zekerheid). En dat zeggen huisartsen ook weer elke keer: doe rustig aan, kijk het 2 weken aan. Ja, als ik voor dat antwoord steeds langs kan gaan, doe ik er ook steeds minder moeite voor. Ik hou de fysio als enige optie nog aan.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Ben sinds een half jaar het nSuns 4-day programma aan het volgen (link). In het begin te snel progressie gemaakt en een lichte blessure opgelopen aan mijn schouder (AC-gewricht), daarna wat gewicht eraf gehaald tot mijn form beter was.
Heb het schema wat aangepast, want elke week op 95% 1RM+ DL, squat én bench press werd me echt teveel. Doe nu ipv 1RM: 5x5 op 80-85%.

Houd tegenwoordig niet meer mijn macro's bij. Ik zorg in ieder geval voor 1,5-2gr eiwit/kg. Daarnaast probeer ik aan de hand van mijn gewicht mijn eetvolume aan te passen.

Stats:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door boe.i op 26-09-2019 13:36 ]

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:07
boe.i schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:12:
Ben sinds een half jaar het nSuns 4-day programma aan het volgen (link). In het begin te snel progressie gemaakt en een lichte blessure opgelopen aan mijn schouder (AC-gewricht), daarna wat gewicht eraf gehaald tot mijn form beter was.
Heb het schema wat aangepast, want elke week op 95% 1RM+ DL, squat én bench press werd me echt teveel. Doe nu ipv 1RM: 5x5 op 80-85%.

Houd tegenwoordig niet meer mijn macro's bij. Ik zorg in ieder geval voor 1,5-2gr eiwit/kg. Daarnaast probeer ik aan de hand van mijn gewicht mijn eetvolume aan te passen.

Stats:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Klopt jouw lichaamsgewicht wel in het stats overzicht?

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Rec0n schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:09:
[...]

Klopt jouw lichaamsgewicht wel in het stats overzicht?
Ja, haha. Ik zal mijn lengte erbij zetten.

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:07
boe.i schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:35:
[...]

Ja, haha. Ik zal mijn lengte erbij zetten.
Duidelijk nu :)
Vond het al erg indrukwekkend. Ik heb ongeveer dezelfde 1RM stats als jouw en heb een lengte van 188 cm.
2 jaar geleden woog ik door een lang ziektebed ook ongeveer 58 kilo en toen had ik
echt niet deze 1RM stats :+
Inmiddels zitten de kilootjes er wel weer aan gelukkig.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:28:
[...]

Riep daar iemand ... fysio? :P

Voor vragen kan je me gerust vrijblijvend contacteren, handiger is dan vaak om even telefonisch of online contact via skype/zoom te hebben. Zo doe ik ook vaak healthchecks om mensen inzichten te geven. Stuur anders een DM. :)

Verwijderd

Vuvuzela schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:58:
[...]

Wat ik van lage rugklachten begrijp is dat het probleem vaak ergens anders zit. Te zwakke hamstrings, glutes, core of juist strakke hip flexors etc. Een goede fysio zou dat hopelijk wel moeten kunnen spotten.
Bij mij hielden de lagere rugklachten op na verloop van tijd. Ik ben meer van het aankijken dan direct naar de dokter hollen. Heb dat zelf maar afgeschreven als verbeterde techniek en natuurlijk sterkte in die spieren na een klein half jaartje training.
Verder natuurlijk geen enkele grond voor maar ik ben niet iemand die gewoonlijk last heeft van lichamelijke klachten.

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Merendeels van nek- en lage rugklachten gaan met een paar weken weer voorbij. Mocht het langer aanhouden of dat het vaker terugkomt is het achter je oren krabben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tatsu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:48:
Merendeels van nek- en lage rugklachten gaan met een paar weken weer voorbij. Mocht het langer aanhouden of dat het vaker terugkomt is het achter je oren krabben. :)
Dat doe jij toch op de massagetafel ?
:P

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Haha, dan heb ik mijn specialisme gevonden. 😆

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Tatsu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:30:
Haha, dan heb ik mijn specialisme gevonden. 😆
Enig idee wat er aan een beknelde zenuw te doen valt? Volgens mij heb ik daar last van door een kromming in mijn ruggewervel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@ByteMe_ voordeel is dat je ook direct naar een fysio kan. Een huisarts vind ik pas interessant als er kans is op echte schade en je mogelijk een doorverwijzing nodig hebt.
Voordeel van een fysio is ook dat hij mogelijk kan helpen met preventie. Want herstellen door rust is één, maar voorkomen dat het weer gebeurt is natuurlijk nog beter. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
[...]

Hierbij na een goede week een tussenstand.

Begonnen op +/- 81.2 en ik zat vanochtend op 79.5. Ik moet zeggen dat ik probeer voor nu maximaal 1900 calorieën te eten (dit is wat myfitnesspal aangeeft wat ik mag eten). Proberen veel eiwitten binnen te krijgen (kwark, karnemelk, eieren, huttenkase, kip). Alles netjes afwegen natuurlijk :) Hoe doen jullie het wegen van boter/olie in de pan? Neem je dit mee, want je eet natuurlijk niet alles letterlijk op.

Helaas deze week nog niet kunnen sporten, omdat ik niet fit ben. Vandaag voel ik mij redelijk (nog wel veel hoesten, spierpijn en keelpijn), maar ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Goelan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:51:
[...]

Begonnen op +/- 81.2 en ik zat vanochtend op 79.5. Ik moet zeggen dat ik probeer voor nu maximaal 1900 calorieën te eten (dit is wat myfitnesspal aangeeft wat ik mag eten).
Ik heb je dit al proberen uit te leggen maar zal het nog een keer doen: een man van 80kg die regelmatig aan sporten doet kan beter wat meer eten. Heel laag in je kcal gaan zitten lijkt misschien aantrekkelijk maar het maakt het vrijwel onmogelijk om ook spiermassa op te bouwen. Vandaar dat ik wat meer zou gaan eten als je weer gaat sporten: 2300 bijv. Dan kun je altijd nog later verlagen mocht dat nodig zijn. Voordelen: minder honger, betere prestaties, beter humeur etc. Het maakt het ook makkelijker om je dieet op langere termijn vol te houden.

Ik gooi meestal 5 gram olijfolie in de pan voor bakken met zo'n spray. Ik schrijf de kcal ook op als 5 gram.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 27-09-2019 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
[...]

Begonnen op +/- 81.2 en ik zat vanochtend op 79.5. Ik moet zeggen dat ik probeer voor nu maximaal 1900 calorieën te eten (dit is wat myfitnesspal aangeeft wat ik mag eten). Proberen veel eiwitten binnen te krijgen (kwark, karnemelk, eieren, huttenkase, kip). Alles netjes afwegen natuurlijk :) Hoe doen jullie het wegen van boter/olie in de pan? Neem je dit mee, want je eet natuurlijk niet alles letterlijk op.

Helaas deze week nog niet kunnen sporten, omdat ik niet fit ben. Vandaag voel ik mij redelijk (nog wel veel hoesten, spierpijn en keelpijn), maar ik ga het gewoon proberen.
Netjes! 8)
Maar wellicht al eerder gezegd, focus niet teveel op gewicht, maar wat de spiegel/broekriem/meetlint zegt ;)
Je kan wel afvallen, maar als dit voornamelijk spieren zijn, ga je m.i. er niet op vooruit, tenzij dat je specifieke doel is, maar die kans acht ik klein :9

Toen ik het bulken (3300kcal) was bleef ik 4 maanden lang precies op 82kg staan, terwijl ik beduidend sterker werd en meer spier kreeg. Als ik uitgegaan was van de weegschaal had ik dus 0 progressie gehad.

1900kcal is echt weinig en zal absoluut spierverlies veroorzaken. Ik zou met wat kleinere stappen verlagen, start eens met 2500kcal en verlaag dat elke 2 weken met 100kcal indien je niet zou afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
Wederom bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik wat te gefocust ben geweest op de getallen in de app. Ik zal de richtlijn voor 2300/2500 kcal gaan aanhouden. Qua hongergevoel valt het overigens reuze mee. Ik eet veel groente en fruit. Daarnaast 'normaal' avond eten en in de avond nog een bak met kwark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Wat is je lichaamslengte en je bouw ?
(ben je stevig gebouwd of mager)

veel wat je bakt kun je zonder vet doen. oa gehakt en groente gelijk bakken. en anders beetje zonnebloemolie. dat is te verwaarlozen om mee te tellen, want er blijft ook wat achter in de pan.
als je exact gaat tellen moet je ook 25g schil tellen op 200g gekookte eieren(of weeg je je ei na het koken ?)

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 27-09-2019 15:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
Ik ben 1.78. Ik ben normaal gebouwd (wat is normaal ;)). Ik heb een klein buikje, waar ik mij aan een beetje aan stoor.

Ik weeg het ei nadat ik het heb gekookt (dus nog in de schil).

[ Voor 17% gewijzigd door Goelan op 27-09-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goelan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:55:
Ik ben 1.78. Ik ben normaal gebouwd (wat is normaal ;)). Ik heb een klein buikje, waar ik mij aan een beetje aan stoor.

Ik weeg het ei nadat ik het heb gekookt (dus nog in de schil).
Je zit 'normaal' op 2100Kcals bij deze lengte, als je doel afvallen is door sport. dan beweeg je meer dan 'normaal' waar je meer Kcals door verbruikt. wil je beetje bij beetje aankomen en zgn spiermassa opbouwen moet je naar de 2400Kcals ipv 1900. ik zou dit geleidelijk doen en eerst maar eens op 2100 gaan. dan na 2 weken wegen en meten(spiegel) inname aanpassen eo training. weet niet wat je nu doet aan beweging/KT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goelan
Ik sport 3 keer in de week (krachttraining en als afsluiter wat cardio). Daarnaast beweeg ik vrij weinig op mijn werk. Ik zit achter de PC of ik geef uitleg/training aan gebruikers. Ik probeer wel regelmatig van mijn bureau weg te lopen.

Ik wil graag spieren opbouwen in mijn bovenlichaam (dit gaat op dit moment prima, dat wil zeggen dat ik merk dat ik sterker/breder aan het worden ben), maar tegelijkertijd wel afvallen in mijn buikregio. Ik heb het idee dat dit een lastige combi is. Misschien moet ik dit laten varen en gewoon lekker gaan sporten zoals ik nu doe.

[ Voor 4% gewijzigd door Goelan op 27-09-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Salvatron schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:46:
[...]

Enig idee wat er aan een beknelde zenuw te doen valt? Volgens mij heb ik daar last van door een kromming in mijn ruggewervel.
Dat hangt veel meer af van de klachten die je ervaart. Er zitten nogal wat verscheidene symptomen vast aan een beknelde zenuw. Belangrijker vind ik dan je voorgeschiedenis en wat je ermee gedaan hebt.

Stuur me anders een DM, schieten we een telefonische/zoom/skype/oid gesprek in. Dan kan ik je met 10 minuten gerichter advies geven dan hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Goelan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:56:
Ik sport 3 keer in de week (krachttraining en als afsluiter wat cardio). Daarnaast beweeg ik vrij weinig op mijn werk. Ik zit achter de PC of ik geef uitleg/training aan gebruikers. Ik probeer wel regelmatig van mijn bureau weg te lopen.

Ik wil graag spieren opbouwen in mijn bovenlichaam (dit gaat op dit moment prima, dat wil zeggen dat ik merk dat ik sterker/breder aan het worden ben), maar tegelijkertijd wel afvallen in mijn buikregio. Ik heb het idee dat dit een lastige combi is. Misschien moet ik dit laten varen en gewoon lekker gaan sporten zoals ik nu doe.
Tegelijkertijd spiermassa opbouwen als vet verliezen is inderdaad erg lastig. Dit komt omdat als je vet wilt verliezen je dagelijks minder calorieën moet binnenkrijgen dan je lichaam verbruikt. Voor spieropbouw is dit net andersom, dan moet je dagelijks meer eten dan je lichaam nodig heeft. Zoals je ziet snijdt dat elkaar...

In de praktijk zien we wel dat het voorkomt dat iemand zowel spiermassa opbouwt als vet verliest. Dit is echter vaak het geval bij mensen die nét beginnen met trainen en waarbij hun voedingspatroon gelijk goed op orde is. Oja, en sporters die anabolen gebruiken.

Toch raad ik altijd aan om op één van beiden te focussen, dan voorkom je dat je er een beetje tussenin blijft hangen. Als je beide tegelijk wilt, zie je vaak dat het allebei ook net niet is... Door de aandacht te leggen op of spieropbouw, of vet verlies, zijn de resultaten vaak beter en weet je waar je naar toe werkt.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Pagina: 1 ... 16 ... 124 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.