Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Salvatron schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:04:
Ik bedoel dingen die afwijken van wat men standaard doet: deadlift, squat, machines, etc. De meesten doen geen one arm pushups bijv. Uiteraard zijn one arm pushups wel normaal trainen, maar apart omdat bijna niemand het doet. Dan val je dus op, het ziet er stoer uit en bijna niemand doet het.
Op die manier. Zo had ik ook uitermate veel aandacht toen ik ging deadliften of speciale vormen van squat in m'n vorige sportschool. De meesten daar waren cardio of apparaten gewend. Moet je je inderdaad even overheen zetten, maar meer dan een verwonderde blik is het meestal niet.
Leverde ook gewoon positieve aandacht op, de instructeurs vonden het wel interessant.
Ik wil best met die lui praten maar ik heb gewoon geen behoefte aan aandacht voor mijn oefeningen. Overigens is positieve aandacht ook betrekkelijk want voor je het weet slaan ze om als een blad aan de boom en wordt die aandacht negatief.
Nou en? Laat je daardoor je training of dag vergallen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Valt me op dat er veel waarde wordt gehecht aan wat een ander denkt of vindt in de sportschool. Je zult altijd mensen hebben die ergens over oordelen, niet alleen in de gym... overal. Boeiend, focus op je eigen training. Doe lekker je ding en vooral niet veel aantrekken van anderen. Je traint immers voor jezelf, je eigen gezondheid en fitheid. Niet voor de anderen die aanwezig zijn :)

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Gonadan schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:11:
[...]

Op die manier. Zo had ik ook uitermate veel aandacht toen ik ging deadliften of speciale vormen van squat in m'n vorige sportschool. De meesten daar waren cardio of apparaten gewend. Moet je je inderdaad even overheen zetten, maar meer dan een verwonderde blik is het meestal niet.
Leverde ook gewoon positieve aandacht op, de instructeurs vonden het wel interessant.

[...]

Nou en? Laat je daardoor je training of dag vergallen?
Oh? :+ :> :>

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 10:48
Mbt tot rare oefeningen en aandacht.. Ik sport al een tijdje en heb al diverse sportscholen gezien van FFF tot een hardcore powergym en overal heb je mensen die "apart" trainen of niet standaard sportschool oefeningen doen. En dat is ook allemaal prima, maar je kunt beter een sportschool of locatie zoeken die er voor is bedoeld.
Is er een speciaal calisthenics rek? Prima, doe je ding. Zo niet, doe dan assistent oefeningen met de spullen die aanwezig zijn. Hier in Zuid-Limburg zijn diverse calisthenics parken en daar zie je ook geen powerlifters hun oefeningen doen ^^

Ik ben zelf meer van het powerliften maar train toch bij een Anytime fitness. Waarom? Sociale aspect en ze hebben voldoende gewicht voor me. Ik was eerst in een plateloadedpowergym maar aangezien iedereen met anna aan het bowlen was en ik niet, bleef ik achter. En dan bedoel ik, als ik max 140kg bench en de andere daar mee opwarmen, dan is het op een gegeven moment ook niet meer leuk, ook al ben je er voor jezelf. De hele sfeer wordt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Dat ik je gezicht bij die sumo squats nog wel weet >:) *O* oOo
Deurges schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:15:
Mbt tot rare oefeningen en aandacht.. Ik sport al een tijdje en heb al diverse sportscholen gezien van FFF tot een hardcore powergym en overal heb je mensen die "apart" trainen of niet standaard sportschool oefeningen doen. En dat is ook allemaal prima, maar je kunt beter een sportschool of locatie zoeken die er voor is bedoeld.
Is er een speciaal calisthenics rek? Prima, doe je ding. Zo niet, doe dan assistent oefeningen met de spullen die aanwezig zijn. Hier in Zuid-Limburg zijn diverse calisthenics parken en daar zie je ook geen powerlifters hun oefeningen doen ^^

Ik ben zelf meer van het powerliften maar train toch bij een Anytime fitness. Waarom? Sociale aspect en ze hebben voldoende gewicht voor me. Ik was eerst in een plateloadedpowergym maar aangezien iedereen met anna aan het bowlen was en ik niet, bleef ik achter. En dan bedoel ik, als ik max 140kg bench en de andere daar mee opwarmen, dan is het op een gegeven moment ook niet meer leuk, ook al ben je er voor jezelf. De hele sfeer wordt anders.
Ik snap dit niet zo, je stelt voor je zelf toch doelen? Daar hebben anderen toch geen moer mee te maken?

"There is always a bigger fish", je moet trots zijn op je eigen prestaties, dat er iemand naast je opwarmt met jouw 1RM....lekker belangrijk. Jij bent die persoon toch niet? Wat als hij al 15 jaar consistent traint? Wat als hij de keuze heeft gemaakt voor AAS? Wat als, wat als, wat als.

Als iemand zich King Kong waant in een squatrek/Smith/whatever moet hij weten, als hij het maar niet sloopt :) .

Het enige waar ik mij soms aan stoor in de grote oranje franchise hier is het gebrek aan opvoeding van mensen (ruim je tering zooi op als je klaar bent) en het geschreeuw op sommige momenten. Then again, dat is in elke sportschool een ding, dus koptelefoon op en werken aan jezelf. :)

[ Voor 82% gewijzigd door KillaZ op 03-09-2019 11:38 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
KillaZ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:33:
[...]

[...]

Ik snap dit niet zo, je stelt voor je zelf toch doelen? Daar hebben anderen toch geen moer mee te maken?

"There is always a bigger fish", je moet trots zijn op je eigen prestaties, dat er iemand naast je opwarmt met jouw 1RM....lekker belangrijk. Jij bent die persoon toch niet? Wat als hij al 15 jaar consistent traint? Wat als hij de keuze heeft gemaakt voor AAS? Wat als, wat als, wat als.

Als iemand zich King Kong waant in een squatrek/Smith/whatever moet hij weten, als hij het maar niet sloopt :) .

Het enige waar ik mij soms aan stoor in de grote oranje franchise hier is het gebrek aan opvoeding van mensen (ruim je tering zooi op als je klaar bent) en het geschreeuw op sommige momenten. Then again, dat is in elke sportschool een ding, dus koptelefoon op en werken aan jezelf. :)
Vanaf bepaalde gewichten heb je toch liever een spotter bij je just in case. En zeker als je je 1RM gaat proberen. Als je dan samen met bepaalde mensen aan het trainen bent die dan opeens met kg's vooruit springen en jij blijft hangen, stopt de samenwerking. Ik vond het fijn om met iemand te trainen en elkaar vooruit te helpen maar in die gym was de sfeer niet meer fijn omdat de "normale" mensen wegbleven en daarom ben ik uiteindelijk ook vertrokken. En veel van de AAS gebruikers staan nu niet echt bekend om hun empathisch vermogen he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als ik het mij goed herinner was niemand echt fotogeniek op die momenten. :P
Dat was overigens in andere sportscholen, daar was men het over het algemeen wel gewend.
Deurges schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:02:
Vanaf bepaalde gewichten heb je toch liever een spotter bij je just in case. En zeker als je je 1RM gaat proberen. Als je dan samen met bepaalde mensen aan het trainen bent die dan opeens met kg's vooruit springen en jij blijft hangen, stopt de samenwerking. Ik vond het fijn om met iemand te trainen en elkaar vooruit te helpen maar in die gym was de sfeer niet meer fijn omdat de "normale" mensen wegbleven en daarom ben ik uiteindelijk ook vertrokken. En veel van de AAS gebruikers staan nu niet echt bekend om hun empathisch vermogen he ;)
Dat die samenwerking stopt ligt dan meer aan de mensen dan aan het verschil in gewicht. Als je écht samen traint dan kan dat ook prima met mensen waarvan het niveau veschilt. Als wat schijven wisselen te veel moeite wordt dan snap ik überhaupt niet wat je in een sportschool doet.

Al sluit dat wel weer aan op de opruimopmerkingen van @KillaZ :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
Gonadan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:10:

[...]

Dat die samenwerking stopt ligt dan meer aan de mensen dan aan het verschil in gewicht. Als je écht samen traint dan kan dat ook prima met mensen waarvan het niveau veschilt. Als wat schijven wisselen te veel moeite wordt dan snap ik überhaupt niet wat je in een sportschool doet.

Al sluit dat wel weer aan op de opruimopmerkingen van @KillaZ :+
Als je langer samen aan het trainen bent, samen schema's maakt, redelijk op hetzelfde niveau zit, en dan opeens besluit de anders wel extra hulpmiddelen te gaan gebruiken, is dat niet fijn.
En voordat je aanneemt dat ik te lui ben om schijven te wisselen. Als je eenmaal boven de 200kg deadlift dan heb je al aardig wat schijven moeten wisselen in de jaren daar naartoe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deurges schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:45:
Als je langer samen aan het trainen bent, samen schema's maakt, redelijk op hetzelfde niveau zit, en dan opeens besluit de anders wel extra hulpmiddelen te gaan gebruiken, is dat niet fijn.
Dat moet hij toch lekker zelf weten? Of kan je er dan niet mee leven dat hij meer progressie maakt op een manier die jij zelf niet zou willen? Ik zie het probleem niet zo, tenzij je er gewoon niet meer mee geassocieerd wil worden.
En voordat je aanneemt dat ik te lui ben om schijven te wisselen. Als je eenmaal boven de 200kg deadlift dan heb je al aardig wat schijven moeten wisselen in de jaren daar naartoe. ;)
Dat is dat het probleem dus niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
Gonadan schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:55:
[...]

tenzij je er gewoon niet meer mee geassocieerd wil worden.

[...]
Vooral dat stukje. En helaas zie je steeds meer jeugd vroeger er mee beginnen. Niet mijn probleem zou je kunnen zeggen maar het is gewoon zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Haleluja voor dat opruimen.
Ik "moet" bij mijn sportschool (rode franchise) ook doorlopend opruimen.
Ik heb een bloedhekel aan trainen met allemaal ellende om me heen, ik snap niet hoe mensen dat kunnen negeren, en als je er even niet op bedacht bent breek je ook nog gewoon nog lelijk je nek over zo'n rubberen pulldown lat op die rubberen vloer.
Moet gewoon beeindiging van abonnement op staan. :')

Mensen heb ik niet zo'n last van. Toevallig vanochtend iemand die een keer absurd hard schreeuwde om iets maar ik ga altijd direct als ze om 7 uur openen naar de gym. Zelden meer dan 8 man tegelijk bezig.
Dan heb je dus ook niet zo veel last van die eerder besproken aandacht want de meeste mensen daar hebben een tijdslimiet om hun dagelijks workout in te proppen omdat ze naar werk moeten.
Enige persoon die me ooit aansprak kwam met een nuttige tip voor een oefening die ik inefficient aan het uitvoeren was.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Deurges schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:02:
[...]

Maar dat is al een ander aspect: Je trainingsmaatje, dat snap ik wel, maar dat is toch heel anders dan de rest van de sportschool? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Net aardig wat van de pagina's doorgelezen en daardoor weer meer gemotiveerd geraakt.
En meld me daarom ook even in dit topic
Ben zelf al geruime tijd aan het sporten maar steeds niet de discipline om het vol te houden.
Nu sinds een maand wel weer 2 keer in de week naar de F4F.
Ben nu 46 en 198 en weeg 120 kg.
Dit wil ik graag terug brengen naar de 100 kg. Ook omdat ik mijn kuitbeen twee jaar geleden heb gebroken en mijn fysio altijd heeft gezegd dat gewichtsafname erg helpt in het verminderen van de belasting.
Train nu met een full body schema die is samengesteld door een F4F instructeur(10 euro).
Hou mijn sets/vooruitgang bij in Samsung notes.
Verder doe ik eigenlijk standaard 15 warmup en 45 minuten cardio na de krachttraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
VinnyAMS schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:41:
Net aardig wat van de pagina's doorgelezen en daardoor weer meer gemotiveerd geraakt.
En meld me daarom ook even in dit topic
Ben zelf al geruime tijd aan het sporten maar steeds niet de discipline om het vol te houden.
Nu sinds een maand wel weer 2 keer in de week naar de F4F.
Ben nu 46 en 198 en weeg 120 kg.
Dit wil ik graag terug brengen naar de 100 kg. Ook omdat ik mijn kuitbeen twee jaar geleden heb gebroken en mijn fysio altijd heeft gezegd dat gewichtsafname erg helpt in het verminderen van de belasting.
Train nu met een full body schema die is samengesteld door een F4F instructeur(10 euro).
Hou mijn sets/vooruitgang bij in Samsung notes.
Verder doe ik eigenlijk standaard 15 warmup en 45 minuten cardio na de krachttraining.
Goed om te lezen dat je weer bent begonnen! Ik wist helemaal niet dat er een Krachtsport topic was hahaha
Zelf ben ik 130kg met 191m en ja wel stevig maar ook genoeg spiermassa.

Heb je ook iemand die je doet begeleiden qua eten? Want daar zit vaak de meeste winst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Deurges schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:46:
[...]

Goed om te lezen dat je weer bent begonnen! Ik wist helemaal niet dat er een Krachtsport topic was hahaha
Zelf ben ik 130kg met 191m en ja wel stevig maar ook genoeg spiermassa.

Heb je ook iemand die je doet begeleiden qua eten? Want daar zit vaak de meeste winst in.
Twee keer naar een diëtiste geweest maar schrok een beetje van de kosten.
Begon eigenlijk meteen over koolhydraat arm brood.
Verder veel lezen op het net en nu hier in dit topic.
Ook loop ik als HOST rond op het Leidseplein en omgeving, dus praat wel eens met portiers daar aan de deuren. Die hebben ook wel tips qua eten.
Probeer nu sinds twee weken tijdens mijn nachtdiensten niet zwaar te eten. Eet nu tijdens de nachtdienst wat fruit en yoghurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KillaZ
VinnyAMS schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:59:
[...]

Ook loop ik als HOST rond op het Leidseplein en omgeving, dus praat wel eens met portiers daar aan de deuren. Die hebben ook wel tips qua eten.
Probeer nu sinds twee weken tijdens mijn nachtdiensten niet zwaar te eten. Eet nu tijdens de nachtdienst wat fruit en yoghurt.
Even een ding wat te allen tijde bovenaan je lijst moet staan: Wat je ook eet, een calorie tekort zorgt voor gewichtsverlies. Of je dat doet met koolhydraat arm brood, een halve pizza of met een Kg kwark per dag doet maakt niet uit.

Met andere woorden: Ook je koolhydraatarm brood maakt je dik, als je er maar te veel van eet ;) .

Veel meer ga ik er niet over zeggen aangezien er genoeg mensen in dit topic zijn die heel veel prima adviezen hebben gegeven.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinG
VinnyAMS schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:59:
[...]

Toch jammer van zo'n diëtiste, alsof koolhydraten de vijand zijn.
Draait uiteindelijk om calorie-inname versus het aantal calorieën dat je dagelijks verbruikt. Als je teveel eet, kunnen ook gezonde producten of zelfs die koolhydraatarme producten je dikker maken...

Mocht je wat advies nodig hebben; ik werk als voedingsadviseur en personal trainer. Kunt me altijd een berichtje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Leuk, kennis over (kracht)trainen.

Zelf doe ik een paar sporten (volleybal, badminton) in clubverband en rommel er zelf een beetje bij. (hardlopen en (core)kracht training)

Voor dat laatste heb ik nu de luxe dat ik er nu echt ruimte voor heb. tot nu toe was het een matje op de grond en wat met dumbells werken. Nu heb ik de luxe om een complete kamer tot krachthonk om te bouwen (iets met verhuizen naar een veel groter huis)

Nu mijn vraag: Wat zouden jullie aanraden, een squat rack met een bankje of een powerrack (en dan met welke aandachtspunten)? Het gaat mij puur om veilig alleen kracht te kunnen trainen. cardio doe ik wel buiten met hardlopen en fietsen. Met kracht trainen zoek ik het dan ook vooral core en het hele lichaam, niet zozeer in zichtbare spieren oppompen. (ben wel een trainingsbeest, maar heb niets met sportscholen. vandaar dat ik minder bekend ben met wat er op de markt is)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
KillaZ schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:11:
Even een ding wat te allen tijde bovenaan je lijst moet staan: Wat je ook eet, een calorie tekort zorgt voor gewichtsverlies. Of je dat doet met koolhydraat arm brood, een halve pizza of met een Kg kwark per dag doet maakt niet uit.

Met andere woorden: Ook je koolhydraatarm brood maakt je dik, als je er maar te veel van eet ;) .
Dit. Koolhydraatarm brood is niet meer dan een trucje om dezelfde hoeveelheid brood te kunnen blijven eten en toch je calorie-inname te verminderen. Eet dan gewoon minder brood. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ankona schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:17:

Zelf doe ik een paar sporten (volleybal, badminton) in clubverband en rommel er zelf een beetje bij. (hardlopen en (core)kracht training)

Voor dat laatste heb ik nu de luxe dat ik er nu echt ruimte voor heb. tot nu toe was het een matje op de grond en wat met dumbells werken. Nu heb ik de luxe om een complete kamer tot krachthonk om te bouwen (iets met verhuizen naar een veel groter huis)

Nu mijn vraag: Wat zouden jullie aanraden, een squat rack met een bankje of een powerrack (en dan met welke aandachtspunten)? Het gaat mij puur om veilig alleen kracht te kunnen trainen. cardio doe ik wel buiten met hardlopen en fietsen. Met kracht trainen zoek ik het dan ook vooral core en het hele lichaam, niet zozeer in zichtbare spieren oppompen. (ben wel een trainingsbeest, maar heb niets met sportscholen. vandaar dat ik minder bekend ben met wat er op de markt is)
Gewoon lekker een powerrack kopen als je tenminste wil gaan squatten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Dat is erg aardig van je.
MarvinG schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:29:
[...]

Toch jammer van zo'n diëtiste, alsof koolhydraten de vijand zijn.
Draait uiteindelijk om calorie-inname versus het aantal calorieën dat je dagelijks verbruikt. Als je teveel eet, kunnen ook gezonde producten of zelfs die koolhydraatarme producten je dikker maken...

Mocht je wat advies nodig hebben; ik werk als voedingsadviseur en personal trainer. Kunt me altijd een berichtje sturen!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Vraagje, ben al weer 2 maanden fanatiek aan het sporten (daarvoor ook wel, maar nu van 1 a 2 keer per week naar 5 a 6 keer), de cm's vliegen er af en spieren worden groter. Allemaal prima, behalve 1 ding: mijn buik lijkt de laatste 2 weken veel meer op te zetten. Alsof de spieren er onder strakker worden en zo het vet naar buiten drukken. Kan dat? En ja, er zit ook zeker wel vet wat er nog af moet, maar zo lijkt het alleen maar te groeien, herkenbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door André op 05-09-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

André schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:40:
Vraagje, ben al weer 2 maanden fanatiek aan het sporten (daarvoor ook wel, maar nu van 1 a 2 keer per week naar 5 a 6 keer), de cm's vliegen er af en spieren worden groter. Allemaal prima, behalve 1 ding: mijn buik lijkt de laatste 2 weken veel meer op te zetten. Alsof de spieren er onder strakker worden en zo het vet naar buiten drukken. Kan dat? En ja, er zit ook zeker wel vet wat er nog af moet, maar zo lijkt het alleen maar te groeien, herkenbaar?
Meten is weten. Ik had het idee dat er eerst wat vet aan de zijkanten van mijn buikje verdween. Hierdoor werd mijn buikje minder rond, maar juist in het midden begon het door de afname aan de zijkanten wat meer 'uit te steken'. Dat verdween bij mij later ook en nu werk ik langzaam aan toe naar een plattere buik.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Ankona schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:17:

Voor trainingen in je eentje zou ik sowieso voor een powerrack/cage gaan inderdaad, bij alleen trainen wel van belang dat je stevige spotterbars hebt. Voor full body dan bij voorkeur gelijk een met een pull up bar eraan. Verder voor de stabiliteit één waarvan de poten uitsteken voorbij het rek, liever zoiets (let op de poten) Afbeeldingslocatie: https://helisports.pictures/products/500/powermark/475r-1/powermark-475r.jpg

dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://helisports.pictures/products/500/jetstream/mc-300/jetstream-mc300.jpg
Dat is, ervan uitgaande dat je hem niet wil gaan verankeren aan je vloer. Zware gewichten reracken met een kooi die aan de wandel gaat is iets waar ik ongelukkig van word..

Aan de andere kant, full body training waarbij het niet gaat om zichtbare spieren, kom je volgens mij ook een heel eind met dumbells een matje en een aantal wat zwaardere kettlebells. Ligt er een beetje aan welke oefeningen je zelf graag doet . ;)

12x400WP West Fronius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Jansen90 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:11:
[...]

Voor trainingen in je eentje zou ik sowieso voor een powerrack/cage gaan inderdaad, bij alleen trainen wel van belang dat je stevige spotterbars hebt. Voor full body dan bij voorkeur gelijk een met een pull up bar eraan. Verder voor de stabiliteit één waarvan de poten uitsteken voorbij het rek, liever zoiets (let op de poten) [Afbeelding]

dan zoiets:
[Afbeelding]
Dat is, ervan uitgaande dat je hem niet wil gaan verankeren aan je vloer. Zware gewichten reracken met een kooi die aan de wandel gaat is iets waar ik ongelukkig van word..

Aan de andere kant, full body training waarbij het niet gaat om zichtbare spieren, kom je volgens mij ook een heel eind met dumbells een matje en een aantal wat zwaardere kettlebells. Ligt er een beetje aan welke oefeningen je zelf graag doet . ;)
thanks, jij zit goed op mijn gedachtenspoor. Dat hangen en met eigen gewicht trainen vind ik dus een aantrekkelijke optie van een rack. Net als de mogelijkheid om een halter in je nek te leggen voor squats. (nu doe ik dat met gewichten die ik met gemak over mijn hoofd kan tillen of met dumbells die ik als boodschappentassen draag)
Het lijkt mij ook wel geinig om er ringen aan te hangen om heel veel spieren lekker complex te pesten.

alles kan off-topic

• Jansen90
Ankona schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:53:
[...]

thanks, jij zit goed op mijn gedachtenspoor. Dat hangen en met eigen gewicht trainen vind ik dus een aantrekkelijke optie van een rack. Net als de mogelijkheid om een halter in je nek te leggen voor squats. (nu doe ik dat met gewichten die ik met gemak over mijn hoofd kan tillen of met dumbells die ik als boodschappentassen draag)
Het lijkt mij ook wel geinig om er ringen aan te hangen om heel veel spieren lekker complex te pesten.
Ringen ophangen is zeker een mooie toevoeging.
In mijn ervaring wel snel zo dat een powercage eigenlijk niet hoog genoeg is, ringen eraan hangen die een beetje vrij bewegen betekent bijna meteen dat ze zo laag hangen dat je met opgetrokken benen moet gaan hangen.. Setje ringen is ook de wereld niet qua prijs, dus proberen kan altijd. ;)

12x400WP West Fronius

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Jansen90 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:11:
Voor full body dan bij voorkeur gelijk een met een pull up bar eraan.
Voor pull ups in een power rack moet het plafond hoog genoeg zijn anders stoot je je hoofd tegen het plafond. Maar andere oefeningen kunnen sowieso, zoals front lever progressies, skin the cat, etc

• Jansen90
Salvatron schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:29:
[...]

Voor pull ups in een power rack moet het plafond hoog genoeg zijn anders stoot je je hoofd tegen het plafond. Maar andere oefeningen kunnen sowieso, zoals front lever progressies, skin the cat, etc
Goed punt, iets om op te letten bij aanschaf. Helemaal muscle ups kan je in de meeste gevallen wel vergeten bij een inhouse gym. Mooi calisthenics rekje in de achtertuin dan maar? ;)

12x400WP West Fronius

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb nu 7 maanden met veel plezier 3x per week aan krachttraining gedaan. Veel geleerd, flink aangekomen en ook weer afgevallen, een blokjesbuik blijkt toch lastiger dan gedacht :+ Daarnaast doe ik aan wielrennen/mountainbiken en hardlopen. Hierdoor komt de totale trainingsbelasting op 6 dagen sporten per week. De laatste weken is de motivatie om te sporten minder en boek ik geen progressie meer in de sporten die ik doe. Ook voel ik me vermoeid. Heb het gevoel dat ik aan het overtrainen ben en te weinig herstel/rust neem tussendoor.

Daarom een week niks gedaan en nu weer langzaam aan het hervatten. Daarbij wil ik de inspanning wel beperken tot 4x per week om te kijken of dat beter voelt. Dat wordt dan 2x krachttraining en 2x andere sport.

Wat is jullie inschatting dat dit betekent voor progressie? Ik kan me voorstellen dat echt vooruit gaan met 2x in de week krachttraining lastig wordt. Op zich ben ik erg blij met de newbie-gains dus als ik die minimaal kan vasthouden met 2x per week dan vind ik dat zeker acceptabel.

Het schema dat ik gemaakt heb ziet er als volgt uit:

Dag 1
Bench 4x8
DeadLift 3x8
Overhead Press 4x4
Barbell Rows 4x4
Squat 2x4
Biceps 3x8

Dag 2
Bench 4x4
Squat 3x8
Overhead Press 4x8
Chinups 4x8
DeadLift 2x4
Triceps 3x8

Geprobeerd om full body compound oefeningen zoveel mogelijk op te nemen en de basis van Stronglifts en Ivysaur 4x4 zoveel mogelijk te handhaven. Ik probeer om lineare progressie toe te passen. Daarbij goed om aan te geven dat ik alleen een squat rek met bankje heb en dus met barbells/dumbells werk. Biceps en Triceps oefening kan misschien nog weg.

Ga ik met dit schema nog progressie kunnen maken of op zijn minst de huidige progressie vasthouden? Qua eten blijf ik op onderhoud/bulk eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35

Vuvuzela

My spire is forming

Weekje rust heb je al gedaan.. dat is het eerste. Daarna zou ik naar je voeding en slaap kijken. Eet wat meer en zorg dat je genoeg slaapt. Zou toch 3x per week blijven trainen op kracht.

I served in a company of heroes.

• VinnyAMS
Vandaag lekker naar de sportschool geweest.
Heb voor het eerst een app geprobeerd(fitnotes) om de training bij te houden.
Ook nog lekker half uurtje loopband.
Moet wel veel oefeningen toevoegen in fitnotes die niet voorkomen in de app.
Ook kan ik geen sets toevoegen wel weight en reps. Hieronder een klein voorbeeld.
Deze oefeningen heb ik dus zelf moeten toevoegen.
FitNotes Workout - donderdag 5th september 2019

** Converging Chest press **
- 36.0 kgs x 10 reps

** Seated Dip **
- 45.0 kgs x 10 reps

** Biceps curls **
- 27.0 kgs x 12 reps

** Rotary Torso **
- 54.0 kgs x 10 reps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Aghanim schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:40:
Ik heb nu 7 maanden met veel plezier 3x per week aan krachttraining gedaan. Veel geleerd, flink aangekomen en ook weer afgevallen, een blokjesbuik blijkt toch lastiger dan gedacht :+ Daarnaast doe ik aan wielrennen/mountainbiken en hardlopen. Hierdoor komt de totale trainingsbelasting op 6 dagen sporten per week. De laatste weken is de motivatie om te sporten minder en boek ik geen progressie meer in de sporten die ik doe. Ook voel ik me vermoeid. Heb het gevoel dat ik aan het overtrainen ben en te weinig herstel/rust neem tussendoor.

Daarom een week niks gedaan en nu weer langzaam aan het hervatten. Daarbij wil ik de inspanning wel beperken tot 4x per week om te kijken of dat beter voelt. Dat wordt dan 2x krachttraining en 2x andere sport.

Wat is jullie inschatting dat dit betekent voor progressie? Ik kan me voorstellen dat echt vooruit gaan met 2x in de week krachttraining lastig wordt. Op zich ben ik erg blij met de newbie-gains dus als ik die minimaal kan vasthouden met 2x per week dan vind ik dat zeker acceptabel.

Ga ik met dit schema nog progressie kunnen maken of op zijn minst de huidige progressie vasthouden? Qua eten blijf ik op onderhoud/bulk eten.
Belangrijkste vraag: wat wil je bereiken? Wil je sneller fietsen/hardlopen of sterker worden in de gym? Welke de voorkeur heeft, zul je je tijd aan moeten spenderen.

En zolang je 2x per week nog steeds progressief overload, zul je progressie blijven boeken (wellicht iets minder snel dan als je het 3x zou doen). En zeker voldoende tijd geven om te herstellen. Zonder herstel geen progressie.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:40:

Het schema dat ik gemaakt heb ziet er als volgt uit:

Dag 1
Bench 4x8
DeadLift 3x8
Overhead Press 4x4
Barbell Rows 4x4
Squat 2x4
Biceps 3x8

Dag 2
Bench 4x4
Squat 3x8
Overhead Press 4x8
Chinups 4x8
DeadLift 2x4
Triceps 3x8

Geprobeerd om full body compound oefeningen zoveel mogelijk op te nemen en de basis van Stronglifts en Ivysaur 4x4 zoveel mogelijk te handhaven. Ik probeer om lineare progressie toe te passen. Daarbij goed om aan te geven dat ik alleen een squat rek met bankje heb en dus met barbells/dumbells werk. Biceps en Triceps oefening kan misschien nog weg.

In mijn ervaring boek je de meeste progressie als je je zoveel mogelijk op 1 ding focussed.

Ik doe zelf crossfit, wielrennen en (sporadisch) hardlopen.

Er is wat carry over tussen de sporten, maar daar waar je de meeste uren in stopt werkt het beste. Als je alles tegelijk gaat doen, is het snel too much en kan progressie omslaan in regressie.

Ik zou dus keuzes proberen te maken in wat het belangrijkste voor je is. Bijvoorbeeld wielrennen. Dan 1x per week een flinke full body work out om de kracht enigszins te behouden...

Of andersom: 3x p/w krachttraining en 1x per week wielrennen (na een dag waarop je geen benen getrained hebt bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:35:
[...]

In mijn ervaring boek je de meeste progressie als je je zoveel mogelijk op 1 ding focussed.

Ik doe zelf crossfit, wielrennen en (sporadisch) hardlopen.

Er is wat carry over tussen de sporten, maar daar waar je de meeste uren in stopt werkt het beste. Als je alles tegelijk gaat doen, is het snel too much en kan progressie omslaan in regressie.

Ik zou dus keuzes proberen te maken in wat het belangrijkste voor je is. Bijvoorbeeld wielrennen. Dan 1x per week een flinke full body work out om de kracht enigszins te behouden...

Of andersom: 3x p/w krachttraining en 1x per week wielrennen (na een dag waarop je geen benen getrained hebt bijv).
Ben het volledig met je eens. Lastige voor mij is dat ik zowel hardlopen/fietsen erg leuk vind en moeilijk kan kiezen. Mijn primaire doel is 'functioneel' fit zijn en er sportief uitzien. Concreet betekent dat probleemloos een 10K kunnen hardlopen, een wielren/mtb rit van 2:00 kunnen rijden en wat sterker worden, waarbij het prettig is dat je ook fysiek ziet dat ik aan het krachttrainen ben.

Ik worstel zelf ook wel met het vermoeden dat het lastig wordt om progressie in hardlopen en fietsen tegelijk te boeken (helaas toch totaal andere sporten is mijn ervaring) dus het zou inderdaad beter zijn om voor 1 van beide te kiezen en dat dan 2x per week te doen. Ik denk dat 2x fullbody compound krachttraining wel met minimale is om nog wat vooruitgang te kunnen boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Aghanim schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:12:
[...]

Ben het volledig met je eens. Lastige voor mij is dat ik zowel hardlopen/fietsen erg leuk vind en moeilijk kan kiezen. Mijn primaire doel is 'functioneel' fit zijn en er sportief uitzien. Concreet betekent dat probleemloos een 10K kunnen hardlopen, een wielren/mtb rit van 2:00 kunnen rijden en wat sterker worden, waarbij het prettig is dat je ook fysiek ziet dat ik aan het krachttrainen ben.

Ik worstel zelf ook wel met het vermoeden dat het lastig wordt om progressie in hardlopen en fietsen tegelijk te boeken (helaas toch totaal andere sporten is mijn ervaring) dus het zou inderdaad beter zijn om voor 1 van beide te kiezen en dat dan 2x per week te doen. Ik denk dat 2x fullbody compound krachttraining wel met minimale is om nog wat vooruitgang te kunnen boeken.
En als je het nu eens in fases opdeelt. Dus bijv 1 kwartaal lang focussen op 1 ding?

Volgend kwartaal focussen op andere sport, maar wel nog 'onderhoud' aan de sport van het eerste kwartaal.

Ik denk dat je dan per saldo de meeste vooruitgang boekt.

Eigenlijk net beetje als bulken en cutten.. je kunt beter eerst bulken en dan cutten ipv allebei tegelijk doen... dan blijf je stil staan. Terwijl als je paar maanden effectief en (lean) bulkt, vervolgens cut je eindresultaat meer progressie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:17:
[...]

En als je het nu eens in fases opdeelt. Dus bijv 1 kwartaal lang focussen op 1 ding?

Volgend kwartaal focussen op andere sport, maar wel nog 'onderhoud' aan de sport van het eerste kwartaal.

Ik denk dat je dan per saldo de meeste vooruitgang boekt.

Eigenlijk net beetje als bulken en cutten.. je kunt beter eerst bulken en dan cutten ipv allebei tegelijk doen... dan blijf je stil staan. Terwijl als je paar maanden effectief en (lean) bulkt, vervolgens cut je eindresultaat meer progressie is.
Zal daar eens naar gaan kijken en een schema maken. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

@Aghanim Ik herken je situatie. Ikzelf doe een Greyskull schema op ma, wo, en za. Daarnaast basketbal ik op di en do. Op di doe ik een technische training en kan dan wo weer naar het krachthonk. Op donderdag is de training veel pittiger en kan ik op vrijdag niet naar het krachthonk. Volgende week begint het basketbal seizoen en speel ik vrijwel elke zaterdag. Ik wil graag mijn krachttraining behouden teneinde beter te kunnen basketballen, maar ik krijg eigenlijk te weinig rust. Dat heeft ook met mijn leeftijd te maken , 43. Ik zal dus ook moeten gaan kiezen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@Aghanim Is triathlon niet iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Vandaag de F4F weer bezocht.
Afvallen kost tijd maar de aanhouder wint.
Ook weer een paar oefeningen toegevoegd aan fitnotes.
FitNotes Workout - dinsdag 10th september 2019

** Rotary Torso **
- 54.0 kgs x 15 reps

** Back Extension **
- 120.0 kgs x 12 reps

** Glute Extension **
- 23.0 kgs x 8 reps

** Inner Thigh **
- 54.0 kgs x 12 reps

** Outer Thigh **
- 54.0 kgs x 12 reps

** Leg Extension Machine **
- 64.0 kgs x 10 reps

** Seated Leg Curl Machine **
- 64.0 kgs x 10 reps

** Seated Cable Row **
- 50.0 kgs x 10 reps

[ Voor 7% gewijzigd door VinnyAMS op 10-09-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 11:30
Waarom doe je alleen machinewerk en enkele setjes?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Faddermakker schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:48:
Waarom doe je alleen machinewerk en enkele setjes?
Machine is voor mij de 'makkelijkste' manier.

Dumbells en eigen gewicht ben ik nog niet zo in thuis.
Kan geen setjes toevoegen in fitnotes. Doe bij alles 3 sets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@VinnyAMS als je dan toch met machines aan de gang gaat raad ik je wel aan om de 'belangrijkste' basis oefeningen te doen: leg press, chest press, shoulder press en pull downs. Inner thigh en outer thigh zou ik heel weinig (geen) tijd aan besteden tenzij je een specifieke reden daar voor hebt.

Verder zijn er goede redenen om een full body barbell programma zoals Starting Strength of Stronglifts te volgen i.p.v. machines. Daar ga je waarschijnlijk sneller resultaten mee boeken.

• MarvinG
Inderdaad toch wel handig om ook met dumbbells / barbell aan de slag te gaan. Toen wij begonnen met krachttraining waren we er natuurlijk ook nog niet in thuis. Daarom rustig opbouwen, technieken goed leren en eventueel hulp vragen van een meer ervaren sporter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

VinnyAMS schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:10:
[...]

Machine is voor mij de 'makkelijkste' manier.

Dumbells en eigen gewicht ben ik nog niet zo in thuis.
Kan geen setjes toevoegen in fitnotes. Doe bij alles 3 sets.
Ik gebruikte vroeger een tijdje Fitnotes, je kan vrij makkelijk sets toevoegen. Wanneer je een oefening opent en gewicht en reps invult en op save drukt voegt de app een set toe..

Ik ben overgestapt op de Personal Training Coach app. Gratis (hoewel ik wel de betaalde versie heb genomen) en erg makkelijk. Er staan zelfs voorgebakken programma's in (StrongLifts, Starting Strength, GreySkull noem maar op). Ik ben nog maar twee maanden bezig met GreySkull maar het trainen met een barbell bevalt me erg goed. Het vergt een redelijk kleine investering in tijd (workouts duren tussen de 35 en 50 minuten) maar je 'moet' het wel 3 maal in de week doen. Enige onderdeel dat ik niet leuk vind zijn chin-ups. Die doe ik na twee maanden nog steeds op de 'negatives' manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:49
Ik volg nu enkele weken het 5x5 Stronglifts schema. Geen workouts geskipt en begonnen met de lege barbell. Heb de website meermaals doorgenomen en veel YouTube gekeken voor tips en tricks en om mijn form te perfectioneren. Vandaag echter al de eerste failure gehad met squats op slechts 65kg. Is dit normaal of is de kans groot dat ik iets verkeerd doe? Ik begrijp dat ieder lichaam anders is en iedereen een andere ‘base strength’ heeft, maar ben toch benieuwd naar ervaringen. Ik had namelijk vooraf verwacht (met name door de website) dat ik wat langer door zou kunnen gaan met verhogen. Zijn hier meer mensen die 5x5 volgen of hebben gevolgd? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

offtopic:
Mogelijk relevant, ik ben fit (fysiek actief leven door werk/sport, afgelopen zomer Nijmeegse Vierdaagse nog zonder problemen gelopen, etc.) en heb een redelijk atletische bouw door laag vetpercentage (maar gelukkig niet meer zo mager als een aantal jaar geleden). Ik ben alleen niet sterk. Vandaar de keuze voor 5x5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@OosterF 65 max ooit ?
weet verder niet veel van je, maar het verschilt wel. 1e squat ooit deed ik met Oly en 15kg aan elke kant.
dacht dat ik toen 14j was. niet om op te scheppen(wat ik toen wel deed na afloop), maar om aan te geven dat er verschil is. meeste mensen laat ik met 10kg starten aan elke kant. je moet wel gewicht voelen als je gaat kniebuigen, lege stang hebt je weinig aan. kniebuigen moet je aanleren, en niet alleen gaan doen.
je kunt de 65kg wel, maar tussen je oren lukt het niet. je moet je ook focussen en niet met een telefoon lopen te klooien of iets, voor een veilig gevoel is het al fijn voor velen als er iemand met ervaring achter je staat. evt zware reps helpt om door zgn grens te komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 13-09-2019 21:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
Hackus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:41:
@OosterF 65 max ooit ?
weet verder niet veel van je, maar het verschilt wel. 1e squat ooit deed ik met Oly en 15kg aan elke kant.
dacht dat ik toen 14j was. niet om op te scheppen(wat ik toen wel deed na afloop), maar om aan te geven dat er verschil is. meeste mensen laat ik met 10kg starten aan elke kant. je moet wel gewicht voelen als je gaat kniebuigen, lege stang hebt je weinig aan. kniebuigen moet je aanleren, en niet alleen gaan doen.
je kunt de 65kg wel, maar tussen je oren lukt het niet. je moet je ook focussen en niet met een telefoon lopen te klooien of iets, voor een veilig gevoel is het al fijn voor velen als er iemand met ervaring achter je staat. evt zware reps helpt om door zgn grens te komen.
65kg faalde ik bij de derde set. Voordat ik begon met 5x5 nooit squats gedaan, dus in die zin max ooit inderdaad. Telefoon ligt altijd thuis, neem ik nooit mee. Squatten doe ik in een power rack met safety bars, dus dat voelt op zich wel veilig. Het zou best kunnen dat het mentaal is, geen idee. Hoe zou ik daar doorheen kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

met iemand achter je, die je kan helpen om de rep af te maken, en daarna nog 1 extra samen.
(had de intentie dat het 1e poging 65kg was) het is dus mentaal, je moet je ook goed zgn oppeppen en in je koppie denken dat je 8 reps kunt ipv 'ik moet er 5'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
Ook bezig met SL en ben ook vrij tenger en toch richting de 80 gegaaan. Maand niks vakantie en terug naar 50 en nu richting 60 en ook dieper proberen te gaan.

En dan voel je gewoon dat de Squat met barbel gewoon een super zware oefening is.
Deload dan gewoon, of je nu een week weer 60 doet, die spieren groeien gewoon door ook met 60 en dan 3x per week.

Ik denk dat als je 60-70 3x per week je leven lang blijft doen, dat je een stuk sterker bent dan de doorsnee persoon!

Gaat niet om dat je maar meer blijft tillen( ik denk dat je echt wel veel meer aankunt!) maar dat je gewoon blijft doorgaan!
Succes.

Zal erbij zeggen dat ik toen 80 deed ik denk ik ook niet diep genoeg ging (voorbij parallel).
Toen dus terug naar 50 en meteen geprobeerd dieper te squaten. En dat merk je, dan vervloek je die 4e en 5e rep wel...

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 13-09-2019 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
trekker22 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:17:
Ook bezig met SL en ben ook vrij tenger en toch richting de 80 gegaaan. Maand niks vakantie en terug naar 50 en nu richting 60 en ook dieper proberen te gaan.

En dan voel je gewoon dat de Squat met barbel gewoon een super zware oefening is.
Deload dan gewoon, of je nu een week weer 60 doet, die spieren groeien gewoon door ook met 60 en dan 3x per week.

Ik denk dat als je 60-70 3x per week je leven lang blijft doen, dat je een stuk sterker bent dan de doorsnee persoon!

Gaat niet om dat je maar meer blijft tillen( ik denk dat je echt wel veel meer aankunt!) maar dat je gewoon blijft doorgaan!
Succes.

Zal erbij zeggen dat ik toen 80 deed ik denk ik ook niet diep genoeg ging (voorbij parallel).
Toen dus terug naar 50 en meteen geprobeerd dieper te squaten. En dat merk je, dan vervloek je die 4e en 5e rep wel...
Dank voor de motiverende woorden. Jij adviseert direct te deloaden? Volgens de app zou ik de volgende keer weer 65 moeten doen namelijk. Ik squat inderdaad wel diep genoeg, heupen gaan voorbij de knieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 15:15
Ik was ook begonnen met SL 5x5, niet zo zeer uit eigen overweging maar omdat ik het letterlijk overal had gelezen en gehoord als de ''noobie'' starter, samen met starting strength bv.
En vermits ik een noob was ( op mijzelf dan want mijn broer had een jaar of 5 power training gedaan voor 2 jaartjes )

Ik twijfel zeker niet aan het schema en als je snel wilt omhoog gaan in gewicht als beginner is het wss wel 1 van DE schema's om te volgen maar mijn conclusie na 3 weken is dat ik het niet graag deed, vooral de barbell row en de deadlift niet dan, ook het feit dat alles met barbell is en elke 2de trainingsdag weer exact dezelfde 3 oefeningen zijn.

Nu lijkt 3 weken kort voor een volledige opinie maar als iets me al niet meteen ligt dan voel ik dat ook en ga ik daar ook geen tijden mee door, of dat nu in de fitness wereld is of een ander aspect van het dagelijkse leven, ik ga dat ook niet opeens magisch wel leuk vinden na 6 maanden.

Ik train persoonlijk ook liever met dumbbells/machines/barbell mix dan alles met barbell, ja de progress is trager en het is een ander beestje dan full barbell maar voor mij wel een stuk leuker.

Nu doe ik een 4 dagen programma wat mijn broer vroeger deed : 1 dag Legs, 1 dag Biceps/Back, 1 dag Triceps/Chest, 1 dag Shoulders.
Daarbij gooi ik wat Core/Abs werk en extra forearm werk met palm up and palm down wrist curls bv.
Hij deed dat schema ook sinds dag 1 en nooit SL of dergelijke aangeraakt + ik had dat schema ook al eens geprobeerd 5 jaar terug toen ik de eerste keer mijn teen dipte in power training.

Buiten Squat doe ik ook alles met dumbbells en machines, bench press met barbell vind ik ook niet leuk bv dus ik doe dumbbell bench press en de chest press machine bv.
Overhead press doe ik bv ook de dumbbell overhead press ipv met barbell, en op shoulder day gebruik ik ook de shoulder press machine.

Is het allemaal minder efficient dan maanden SL of dergelijke te volgen ? dat kan goed zijn maar ik vind het wel een heel stuk leuker, mijn goal is ook niet om per maand gegarandeerd x amount gewicht te stijgen in termen van ''zoveel gewicht hang ik nu eraan'' ik doe het gewoon meer om in de long term in shape te geraken.
Ik weet wel dat SL etc echt compound exercises zijn en meer tegelijk aanpakken maar ik vind het een stuk leuker op mijn ander schema nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
OosterF schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:59:
[...]

Dank voor de motiverende woorden. Jij adviseert direct te deloaden? Volgens de app zou ik de volgende keer weer 65 moeten doen namelijk. Ik squat inderdaad wel diep genoeg, heupen gaan voorbij de knieën.
Deload hoeft niet meteen, belangrijkste is dat:
Hou er lol in
Focus niet op de kilo’s omhoog
Let op de uitvoering.

Je bent 3x per week bezig met compound oefeningen dan komt die kracht vanzelf.

Ik heb van half mei tot half juli SL gedaan en zag echt verschil!
Helaas merk je dat met 4 weken vakantie het ook snel terug loopt, zeker voor een tenger iemand als ik.
Qua spierkracht ben ik echt zuinig aangelegd en vaak jaloers op vrienden met bak biceps die ook alleen kantoor werk doen maar andere bouw hebben.

Het is gewoon doorpakken en die deloads boeien weinig. Gewoon 3x p week doen.
Ik vind het ideaal om thuis te doen. Paar mkmit warmup en 45 minuut training en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trekker22 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:17:

Succes.

Dat hoort erbij, hard-core, knallen en doorgaan. Lol kun je hebben na de sets, maar je moet je echt focussen anders doe je alleen de beweging en kom je moeilijker verder. je moet ook een doel hebben om een aantal set later meer kgs te gaan gebruiken, dit is allemaal mentaal. doe je dit niet kom je ook amper verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Hackus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:37:
[...]

Dat hoort erbij, hard-core, knallen en doorgaan. Lol kun je hebben na de sets, maar je moet je echt focussen anders doe je alleen de beweging en kom je moeilijker verder. je moet ook een doel hebben om een aantal set later meer kgs te gaan gebruiken, dit is allemaal mentaal. doe je dit niet kom je ook amper verder.
Snap ik helemaal maar vooral als beginner laat je niet tegenhouden van wat doe ik fout.

Doe dan 5kg minder en ga lekker door. Het is toch de lange termijn en alles wat je doet telt mee of het nu deze 65 of 60 is. Zo precies is het lichaam niet.

Maar de SL app geeft zelf prima aan wanneer te deloaden (dacht na 2x failure) dus dat kan je ook aanhouden.
Hou er vooral plezier in, dan “ik moet in kg” omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 14-09-2019 08:25 ]

• Philflow

Philflow

OosterF schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:59:
[...]

Gewoon de app volgen. Hoeveel eet je? Wat is je lengte en gewicht?

SL5x5 is bedoeld voor bulken: boven je onderhoud eten. 65kg is trouwens helemaal niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

trekker22 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:52:
[...]

Snap ik helemaal maar vooral als beginner laat je niet tegenhouden van wat doe ik fout.

Doe dan 5kg minder en ga lekker door. Het is toch de lange termijn en alles wat je doet telt mee of het nu deze 65 of 60 is. Zo precies is het lichaam niet.

Maar de SL app geeft zelf prima aan wanneer te deloaden (dacht na 2x failure) dus dat kan je ook aanhouden.
Hou er vooral plezier in, dan “ik moet in kg” omhoog.
Je mindset moet je wel zo instellen. Mentaal scheelt echt veel. goede focus en niet van te voor denken dat je 5 reps moet, maar focus je op 8.

@Philflow 65kg is ook niet slecht als beginner, maar het blijkt dat het 3e set was en niet de 1e poging tot.
(wat leek uit 1e bericht) - ook is niet duidelijk welke rep het was in 3e set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Je kan ook een slechte dag gehad hebben. Weinig slaap, verkeerd gegeten, stress op werk etc etc.

Gewoon nog een keer proberen. Faal je weer: deloaden en je voeding en rust verbeteren.

Ik heb jaar of 7 geleden SL gedaan. Begon toen te falen op 80kg. Is voor iedereen anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Leuk om te zien dat meer mensen tegen grenzen aanlopen. Ik zit zelf ook op 65 kg op de squat en de ene keer gaat het goed en makkelijker dan de andere keer. Ter inspiratie en naslagwerk voor beginnende krachttrainers hier een overzichtje hoe ik ga. Kun je zelf een beetje zien en inschatten hoe je er zelf voor staat. Ik beschouw mezelf als gemiddeld tot iets onder gemiddeld als het gaat om kracht. Ik merk dat ik moeite heb met de overhead press en nog veel meer met de chinups (die ik, zoals eerder vermeldt, negatief doe). Voor de overheid press kreeg ik alleraardigste tips afgelopen maandag (maar die voelen een beetje aan als valsspelen) om de barbell op mijn schouders te laten rusten, de ellebogen vooruit te laten wijzen en aan het begin van iedere rep door mijn benen te gaan als starthupje. Eerder deed ik het vanaf mijn borst met gestrekte benen.

Hier mijn progressie (barbell row volgt benchpress):
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/fitness_01_tn.jpg

Ik heb een dipje gehad tijdens een weekendje Noorderzon waar ik wel naar de fitness wilde gaan om 'iets te doen'.

Let wel, dit is Greyskull, ofwel 3 setjes waarvan de laatste altijd AMRAP (as many reps as possible) is. Warmups zijn hierbuiten gerekend (zo zitten er bij de squats gisteren bijvoorbeeld 5x20kg, 5x20kg, 5x 45kg en 5 x 50kg voor de 5x5x10 voor 65 kg).

• Requiem19
  • Nu online
woutur schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:36:
Leuk om te zien dat meer mensen tegen grenzen aanlopen. Ik zit zelf ook op 65 kg op de squat en de ene keer gaat het goed en makkelijker dan de andere keer. Ter inspiratie en naslagwerk voor beginnende krachttrainers hier een overzichtje hoe ik ga. Kun je zelf een beetje zien en inschatten hoe je er zelf voor staat. Ik beschouw mezelf als gemiddeld tot iets onder gemiddeld als het gaat om kracht. Ik merk dat ik moeite heb met de overhead press en nog veel meer met de chinups (die ik, zoals eerder vermeldt, negatief doe). Voor de overheid press kreeg ik alleraardigste tips afgelopen maandag (maar die voelen een beetje aan als valsspelen) om de barbell op mijn schouders te laten rusten, de ellebogen vooruit te laten wijzen en aan het begin van iedere rep door mijn benen te gaan als starthupje. Eerder deed ik het vanaf mijn borst met gestrekte benen.

[Afbeelding]

Ik heb een dipje gehad tijdens een weekendje Noorderzon waar ik wel naar de fitness wilde gaan om 'iets te doen'.

Let wel, dit is Greyskull, ofwel 3 setjes waarvan de laatste altijd AMRAP (as many reps as possible) is. Warmups zijn hierbuiten gerekend (zo zitten er bij de squats gisteren bijvoorbeeld 5x20kg, 5x20kg, 5x 45kg en 5 x 50kg voor de 5x5x10 voor 65 kg).
Dip bij overhead press: dan maak je er een push press van. Push press zijn meeste mensen 15-20% sterker mee.

Als je sterker wil houden blijf je het beter strict doen. Core en billen goed aanspannen en bar in rechte lijn omhoog. Hoofd eerst naar achteren en dan zsm je hoofd onder de bar.

Schouders zijn ivm quads/glutes mini spieren. Progressie gaat veelllll langzamer. Micro loaden...

• OosterF
Philflow schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:02:
[...]

Gewoon de app volgen. Hoeveel eet je? Wat is je lengte en gewicht?

SL5x5 is bedoeld voor bulken: boven je onderhoud eten. 65kg is trouwens helemaal niet slecht.
Bedankt voor je reactie, in dat geval hou ik gewoon de app aan. Ik eet gemiddeld ongeveer 3000kcal per dag. Ben hier niet super strikt in en eet wisselende dingen, dus het kan wat fluctueren. Ik weeg niet alles af wat ik eet. Ik ben 1m83 en 73-74kg.
Hackus schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:49:
[...]

Je mindset moet je wel zo instellen. Mentaal scheelt echt veel. goede focus en niet van te voor denken dat je 5 reps moet, maar focus je op 8.

@Philflow 65kg is ook niet slecht als beginner, maar het blijkt dat het 3e set was en niet de 1e poging tot.
(wat leek uit 1e bericht) - ook is niet duidelijk welke rep het was in 3e set.
Ik ga er maandag met die mindset in. Proberen dan de 65kg wel te pakken. De derde set had ik de eerste failure inderdaad. Verdeling was 5/5/3/3/1.
Requiem19 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:35:
Je kan ook een slechte dag gehad hebben. Weinig slaap, verkeerd gegeten, stress op werk etc etc.

Gewoon nog een keer proberen. Faal je weer: deloaden en je voeding en rust verbeteren.

Ik heb jaar of 7 geleden SL gedaan. Begon toen te falen op 80kg. Is voor iedereen anders...
Goed jouw ervaring ook te lezen. Slechte dag sluit ik niet uit. Ik kreeg het echter vanaf 55kg al flink wat zwaarder. Als ik kritisch ben heb ik 62,5kg al niet alle reps met 100% perfecte form kunnen doen. Uiteraard ga ik die 65kg wel pakken, maar het is niet alsof de sets hiervoor nog allemaal prima te doen waren en ik nu plotseling faalde door een offday.
woutur schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:36:

[Afbeelding]

Erg interessant om jouw progressie te zien en dat je ook op 65kg squat op dit moment. Onze progressie per oefening ligt dicht tegen elkaar aan. Deadlifts doe ik nu 85kg. De afgelopen 80kg gingen nog relatief 'makkelijk', die krijg ik sowieso nog wel op korte termijn naar de 100kg. Overhead press is inderdaad erg lastig. Ik doe ze wel strict, maar die heb ik ook al eens gefaald op 35kg. Moet hierbij erg mijn bilspieren aanspannen omdat ik van nature een iets hollere rug heb, waardoor mijn borst al gauw meehelpt met drukken als ik niet oppas. Chinups doe ik ook vaak 3 sets na workout B (met de 1x5 deadlifts). Ben benieuwd waar wij over enkele maanden staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik zou niet teveel vergelijken met anderen.

Ben je aangekomen sinds je SL doet? Veel gemaakte fout is niet goed / niet genoeg eten. Je zult spiermassa moeten aanmaken om die zwaardere gewichten te liften. En hoe hard je ook traint, meer spiermassa maak je (op beginners gains na) alleen aan met een kcal surplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

OosterF schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:36:
[...]

Bedankt voor je reactie, in dat geval hou ik gewoon de app aan. Ik eet gemiddeld ongeveer 3000kcal per dag. Ben hier niet super strikt in en eet wisselende dingen, dus het kan wat fluctueren. Ik weeg niet alles af wat ik eet. Ik ben 1m83 en 73-74kg.
En hoeveel kom je aan per maand? Ideaal om spiermassa aan te komen is ±1kg per maand aankomen.

Daarvoor hoef je niet perse alles te wegen/tracken, maar kan wel makkelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Gonadan schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:27:
[...]

Dit. Koolhydraatarm brood is niet meer dan een trucje om dezelfde hoeveelheid brood te kunnen blijven eten en toch je calorie-inname te verminderen. Eet dan gewoon minder brood. :D
Ik doe al 17 jaar aan krachtsport en ben gaan cutten door een 0 carb dieet te volgen aka carnivor aka keto whatever en het werkt (voor mij dan) als een cheatcode; van 130kg naar 90kg sinds 1 jan dit jaar. Geen hongergevoel, sugar crashes etc, heerlijk. Ik tel mijn calorieën op dit punt ook niet meer ik eet totdat ik vol zit en dan kan ik weer 23uur door. Mijn collega's en mensen die ik ontmoet op de sportvloer kijken me altijd aan of ik loco ben als ik vertel dat ik maar 1x per dag eet. Maarja het vet smelt gewoon weg en het spiermassa blijft fijn zitten dus mij hoor je niet klagen.

Na de cut als ik vrij droog ben ga ik weer clean bulken om wat kracht terug te krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik eet regelmatig sportknip brood. 21% eiwit, minder kh. Nog lekker ook.

Afbeeldingslocatie: http://sterkerworden.nl/wp-content/uploads/2016/08/Sportknip-brood-1000px.jpg

Review: http://sterkerworden.nl/food/sportknip-review/

O.a. te koop bij Dirk en Bakkerij ’t Stoepje.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 15-09-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sportknip kost iets van €2,40 voor 500g brood. regulier brood weegt meestal +-800g

één plak op normale dikte weegt +- 50gr. en lijkt meer een soort cake dan plak brood.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cx4FgBL/Plakje.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6ZB9wQT/vergelijk.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 16-09-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:02:
Ik zou niet teveel vergelijken met anderen.

Ben je aangekomen sinds je SL doet? Veel gemaakte fout is niet goed / niet genoeg eten. Je zult spiermassa moeten aanmaken om die zwaardere gewichten te liften. En hoe hard je ook traint, meer spiermassa maak je (op beginners gains na) alleen aan met een kcal surplus.
Dit is precies mijn ervaring. Ging de eerste maanden goed vooruit, daarna nog redelijk toen ik 500kcal overschot per dag heb en nu ik ook flink cardio doe (hobby=fietsen en hardlopen) krijg ik het niet voor elkaar om boven onderhoud te eten. Wat ik voor nu wel prima vind overigens. Sindsdien kom ik op de compound oefeningen ook niet echt verder. Zit op:
- bench 70kg
- Squat 80kg
- barbell row 50kg
- overhead press 38kg
- deadlift 80kg

Vooral de presses lukt het gewicht verhogen niet meer. Squat en DL nog wel. Dit is dan de 5x5, de 1RM ligt wel wat hoger. Ben 1.78m en 73kg.

Krachttraining is in mijn ogen een behoorlijk onderschatte sport. Het is niet zo dat 2x in de week ben uurtje op de sportschool je een lichaam als Arnold Schwarzenegger geeft. Dat idee heb je de eerste maanden wel, maar daarna moet je echt aan de bak en dan is het mentale aspect behoorlijk impactvol.

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 15-09-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Iemand die een alternatief weet voor slim fit kleding? Slim fit T shirts bijv. zitten veel te strak bij de schouders en de borst. Regular fit is minder mooi, wellicht is loose fit en dan 1 of 2 maten kleiner dan regular fit een optie. Mensen die weten welke kleding wel goed past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
TweakJerommeke schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:27:
[...]

Ik doe al 17 jaar aan krachtsport en ben gaan cutten door een 0 carb dieet te volgen aka carnivor aka keto whatever en het werkt (voor mij dan) als een cheatcode; van 130kg naar 90kg sinds 1 jan dit jaar. Geen hongergevoel, sugar crashes etc, heerlijk. Ik tel mijn calorieën op dit punt ook niet meer ik eet totdat ik vol zit en dan kan ik weer 23uur door. Mijn collega's en mensen die ik ontmoet op de sportvloer kijken me altijd aan of ik loco ben als ik vertel dat ik maar 1x per dag eet. Maarja het vet smelt gewoon weg en het spiermassa blijft fijn zitten dus mij hoor je niet klagen.

Na de cut als ik vrij droog ben ga ik weer clean bulken om wat kracht terug te krijgen. 8)
Heb je wat recepten / links / hoeveelheden je eet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

TweakJerommeke schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:27:
[...]
Ik doe al 17 jaar aan krachtsport en ben gaan cutten door een 0 carb dieet te volgen aka carnivor aka keto whatever
Mooi dat het werkt voor je. Over de definities: Carnivore diet is uitsluitend vlees eten. Het is niet zo gezond omdat je een tekort aan vitamine, mineralen en vezels binnen krijgt.

Bij keto mag je wel groente, noten, kaas en meer eten, zo lang je maar onder de ±30 gram kh zit. Met keto kun je nog een redelijk gezond dieet samenstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:05:
[...]

Dit is precies mijn ervaring. Ging de eerste maanden goed vooruit, daarna nog redelijk toen ik 500kcal overschot per dag heb en nu ik ook flink cardio doe (hobby=fietsen en hardlopen) krijg ik het niet voor elkaar om boven onderhoud te eten. Wat ik voor nu wel prima vind overigens. Sindsdien kom ik op de compound oefeningen ook niet echt verder. Zit op:
- bench 70kg
- Squat 80kg
- barbell row 50kg
- overhead press 38kg
- deadlift 80kg

Vooral de presses lukt het gewicht verhogen niet meer. Squat en DL nog wel. Dit is dan de 5x5, de 1RM ligt wel wat hoger. Ben 1.78m en 73kg.

Krachttraining is in mijn ogen een behoorlijk onderschatte sport. Het is niet zo dat 2x in de week ben uurtje op de sportschool je een lichaam als Arnold Schwarzenegger geeft. Dat idee heb je de eerste maanden wel, maar daarna moet je echt aan de bak en dan is het mentale aspect behoorlijk impactvol.
Meer eten! Je bent goed bezig. Ik ben 1,65m (65 kg) en in mijn bulk zat ik rond de 3K calorieën zonder cardio. Uiteindelijk squat gehaald van 130 kg 2x en deadlift rond de 170 single. Door boundaries heen pushen, maar vergeet niet VEEL te eten! In jouw geval zul je je calorieën waarschijnlijk onderschatten.

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
Ik ben op zoek naar wat advies/een klankbord... Ik sport sinds maart dit jaar 2 a 3 keer (soms 4 keer) per week in de sportschool. Mijn doel is om wat breder en slanker te worden en mij gewoon 'fit' te voelen. Na een goed half jaar merk ik dat ik dat mijn spieren groter worden, dat ik sterker word en dat ik mij fit voel. Ik heb er veel plezier in dus dit is wat mij betreft geslaagd. De schema's maak ik samen met de medewerker van de sportschool. Hij legt ze uit, doet ze voor en ik doe ze na. Twee weken later gaan we het samen nog eens doornemen om te kijken of ik de oefeningen goed uitvoer (techniek).

Echter, merk ik dat ik ook zwaarder aan het worden ben en ik merk dat ik rond mijn buik dikker aan het worden ben. Ik ben 33 jaar, ben 1.78 en woog altijd tussen de 79 en 80 kilo. Nu ga ik richting de 82 kilo. Ik merk overigens ook dat ik vaker en meer trek/honger heb. Dit is wat mij betreft verklaarbaar, omdat spieren zwaarder zijn dan vet, maar het verklaard niet waarom ik dikker aan het worden ben rondom mijn buik.

Mijn oefeningen bestaat uit:
Back squats (barbell row)
Seated leg curl
Pull up (rug) - (meestal een soortgelijke oefening, omdat ik de pull up nog niet vaak genoeg kan)
Bench press (borst)
Lateral raise (schouders - dumbbells)
Rope hammer curl (biceps)
Extension (triceps)
Bicycle crunch
Extension (onderrug)

Daarnaast vaak nog een kwartier a 20 minuten op de crosstrainer.

Qua eten eet ik:
- in de ochtend een bak yogurth met muesli en blauwe bessen
- Op mijn werk 2 a 3 stuks fruit (banaan, mandarijn, appel of iets soortgelijks), daarnaast in de middag nog een tussendoortje
- Voor de lunch eet ik vier boterhammen met willekeurig beleg
- Voor avond eten schep ik 1 keer op (we eten heel gevarieerd)
- En dan mijn valkuil.. ik wil in de avond nog wel eens iets snacken (lang niet iedere avond hoor). Bijvoorbeeld wat chips, olijven, kaasje. Meestal in het weekend of als er een leuke pot voetbal op is.

- In het weekend drink ik graag een biertje. Maar meestal op vrijdag of zaterdag, maar dan ook niet meer dan 2.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen of hoe ik er iets aan kan doen?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Salvatron schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:49:
Iemand die een alternatief weet voor slim fit kleding? Slim fit T shirts bijv. zitten veel te strak bij de schouders en de borst. Regular fit is minder mooi, wellicht is loose fit en dan 1 of 2 maten kleiner dan regular fit een optie. Mensen die weten welke kleding wel goed past?
hoe lossen mensen het probleem van niet-passende kleding op? Al die spieren zorgen ervoor dat het allemaal niet meer zo goed past...

• Requiem19
  • Nu online
Salvatron schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:37:
[...]

hoe lossen mensen het probleem van niet-passende kleding op? Al die spieren zorgen ervoor dat het allemaal niet meer zo goed past...
Kleermaker?

Grotere maat kiezen en dan laten innemen voor de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Goelan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:14:
Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen of hoe ik er iets aan kan doen?
Je komt aan omdat je meer kcal eet dan je onderhoud. Veel mensen die aan krachtsport doen tellen daarom hun kcal. Dit kan met een app als Myfitnesspal.

Het kan ook zijn dat je training niet optimaal is waardoor je verhoudingsgewijs meer vet aankomt.

Ideaal gesproken zou je ook minstens ±1.6 gram eiwit per kg moeten binnenkrijgen. Gezien je dieet zou je weleens lager kunnen uitkomen. Hierdoor kun je ook meer vet aankomen.

Chips, olijven en bier gaan natuurlijk ook niet helpen. Veel kcal en weinig eiwit.

Ga je vooruit qua kracht? Wat kun je nu bankdrukken en squaten?

[ Voor 23% gewijzigd door Philflow op 18-09-2019 13:32 ]

• Goelan
Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken naar Myfitnesspal. Iedere dag een eitje klinkt ook al een goed plan. Ik zal eens de lekkere dingen een maand laten staan. Kijken hoe ik er dan voor sta.

Ja, ik ga zeker vooruit qua kracht. Ik ben begonnen op een bench press met dumbbells met 2x 12kg (begin maart). Daar geëindigd op 2x 20kg (in verband met een nieuw schema). Nu doe ik bankdrukken met +/- 50 kg (inclusief barbell - gestart op 40kg). Squats doe ik 60 kg (inclusief barbell - gestart op 40kg). Met dit schema ben ik nu 4 weken geleden gestart en ik probeer het rustig op te bouwen.

• Requiem19
  • Nu online
Ik heb in dit topic vaak gelezen dat 'timing' van voeding weinig effect heeft.

Ben nu een boek aan het lezen:
https://www.bol.com/nl/p/...1vlwESEAQYASABEgINZvD_BwE

Mede geschreven door de voedingsdeskundige van het wieler team Sunweb.

Interessant is dat zij juist het belang van timing benadrukken, met name de inname van carbs op het goede moment voor de training/wedstrijd. De focus ligt op verschillende type sporters, van CF tot lange afstandsloper. Wellicht is het voor krachttraining minder relevant in jullie ogen, maar ik kan me ook voorstellen dat je energieker aan een training begint als je met juiste hoeveelheid carbs begint aan je training. En als je harder kan trainen, is de kans ook groter dat je progressie maakt.

Daarnaast interessant dat post work out shakes qua timing idd minder van belang is. Hydrateren wel weer belangrijk uiteraard. Ook een leuk overzichtje van supplementen die wel / niet werken. Is weer eens wat anders dan zo'n pubmed wetenschappelijke studie, vooral ook omdat de schrijvers praktijk ervaring hebben.

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:57:
Ik heb in dit topic vaak gelezen dat 'timing' van voeding weinig effect heeft.

Ben nu een boek aan het lezen:
https://www.bol.com/nl/p/...1vlwESEAQYASABEgINZvD_BwE

Mede geschreven door de voedingsdeskundige van het wieler team Sunweb.

Interessant is dat zij juist het belang van timing benadrukken, met name de inname van carbs op het goede moment voor de training/wedstrijd. De focus ligt op verschillende type sporters, van CF tot lange afstandsloper. Wellicht is het voor krachttraining minder relevant in jullie ogen, maar ik kan me ook voorstellen dat je energieker aan een training begint als je met juiste hoeveelheid carbs begint aan je training. En als je harder kan trainen, is de kans ook groter dat je progressie maakt.

Daarnaast interessant dat post work out shakes qua timing idd minder van belang is. Hydrateren wel weer belangrijk uiteraard. Ook een leuk overzichtje van supplementen die wel / niet werken. Is weer eens wat anders dan zo'n pubmed wetenschappelijke studie, vooral ook omdat de schrijvers praktijk ervaring hebben.
Thanks voor de feedback, ik was al aan het kijken naar een Nederlandstalig boek over voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Goelan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:53:
Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken naar Myfitnesspal. Iedere dag een eitje klinkt ook al een goed plan. Ik zal eens de lekkere dingen een maand laten staan. Kijken hoe ik er dan voor sta.
[
Een eitje heeft zo'n 7 gram eiwit. Een flink stuk kipfilet al gauw 30 gram. Een flinke bak kwark ook. Je wil eigenlijk op ±130 gram eiwit per dag uitkomen, of hoger.

Eet bijv. kipfilet op je brood. Een snack vervangen door een bak kwark 's avonds is ook een goed idee.
Ja, ik ga zeker vooruit qua kracht. Ik ben begonnen op een bench press met dumbbells met 2x 12kg (begin maart). Daar geëindigd op 2x 20kg (in verband met een nieuw schema). Nu doe ik bankdrukken met +/- 50 kg (inclusief barbell - gestart op 40kg). Squats doe ik 60 kg (inclusief barbell - gestart op 40kg). Met dit schema ben ik nu 4 weken geleden gestart en ik probeer het rustig op te bouwen.
Ik zou je aanraden om met een goed gestructureerd schema te trainen. Je zal dan sneller vooruit gaan. Bijvoorbeeld: Stronglifts 5x5, Starting Strength, Fierce 5.
Requiem19 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:57:
Wellicht is het voor krachttraining minder relevant [b]in jullie ogen[b], maar ik kan me ook voorstellen dat je energieker aan een training begint als je met juiste hoeveelheid carbs begint aan je training. En als je harder kan trainen, is de kans ook groter dat je progressie maakt.
Niet alleen in mijn ogen, ook in de wetenschap. Bij normale krachttraining geeft de timing van kh over het algemeen geen significante voordelen. Als je aan het cutten bent en/of met (heel) veel volume traint dan is de kans groter dat het wel een verschil kan maken.

Je kunt mi. het beste afgaan op wat voor jou het beste werkt. Sommige mensen presteren het beste op lege maag. Sommige mensen met een lichte snack. Andere weer met een goede maaltijd 1-2 uur voor hun workout.

• Requiem19
  • Nu online
Philflow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:24:
[...]

Een eitje heeft zo'n 7 gram eiwit. Een flink stuk kipfilet al gauw 30 gram. Een flinke bak kwark ook. Je wil eigenlijk op ±130 gram eiwit per dag uitkomen, of hoger.

Eet bijv. kipfilet op je brood. Een snack vervangen door een bak kwark 's avonds is ook een goed idee.

[...]

Ik zou je aanraden om met een goed gestructureerd schema te trainen. Je zal dan sneller vooruit gaan. Bijvoorbeeld: Stronglifts 5x5, Starting Strength, Fierce 5.

[...]

Niet alleen in mijn ogen, ook in de wetenschap. Bij normale krachttraining geeft de timing van kh over het algemeen geen significante voordelen. Als je aan het cutten bent en/of met (heel) veel volume traint dan is de kans groter dat het wel een verschil kan maken.

Je kunt mi. het beste afgaan op wat voor jou het beste werkt. Sommige mensen presteren het beste op lege maag. Sommige mensen met een lichte snack. Andere weer met een goede maaltijd 1-2 uur voor hun workout.
Dat is toch wel een tegenstrijdige visie :).

Zodra je glycogeen voorraad in je lever uitgeput is en je geen koolhydraten inneemt zal je prestatie afnemen, omdat je lichaam andere energiebronnen zal moeten gaan gebruiken. Die alternatieve energiebronnen leveren minder snel energie dan koolhydraten, toch?

• Goelan
Philflow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:24:
[...]

Ik eet sowieso iedere ochtend yoghurt (eitwitten) met blauwe bessen en cruesli. Dat laatste kan ik sowieso beter aanpassen naar muesli denk ik. De tip van de kipfilet neem ik mee. Zou kaas ook een goed idee zijn?

Ik zal eens kijken of ik in de avond een (halve) bak met kwark kan eten als tussendoortje. Heb je een tip om er iets in te doen qua smaak? Of is het beter om het naturel te eten?
Ik zal deze schema's eens gaan doornemen. Ik heb het er wel eens over gehad met de medewerker van de sportschool, maar hij zei dat het beter was om eerst kracht op te bouwen en de basis goed te hebben, voordat ik aan andere programma's zou beginnen. Klonk eerlijk gezegd wel logisch ;)

• Philflow

Philflow

Requiem19 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:28:
[...]
Zodra je glycogeen voorraad in je lever uitgeput is en je geen koolhydraten inneemt zal je prestatie afnemen, omdat je lichaam andere energiebronnen zal moeten gaan gebruiken.
Hoeveel setjes denk je dat je moet doen om je glycogeen voorraad uit te putten?

• Requiem19
  • Nu online
Philflow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:53:
[...]

Hoeveel setjes denk je dat je moet doen om je glycogeen voorraad uit te putten?
Dat ligt eraan hoe groot je glycogeen voorraad is als je begint met je workout..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Goelan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:44:
[...]
Ik eet sowieso iedere ochtend yoghurt (eitwitten) met blauwe bessen en cruesli. Dat laatste kan ik sowieso beter aanpassen naar muesli denk ik. De tip van de kipfilet neem ik mee. Zou kaas ook een goed idee zijn?
Gewone yogurt is 3.5 gram eiwit per 100. Kwark al gauw 8-9 gram eiwit per 100. Griekse yogurt heeft ook meer eiwit dan gewone yogurt.

Kaas kan, zolang het in je kcal budget past. Persoonlijk moet ik 3000 kcal eten om op gewicht te blijven. Ik heb dus zeker ruimte voor kaas.
Ik zal eens kijken of ik in de avond een (halve) bak met kwark kan eten als tussendoortje. Heb je een tip om er iets in te doen qua smaak? Of is het beter om het naturel te eten?
Niet beter. Het gaat erom wat jij lekker vind en wat goed in je kcal budget past. Ik doe zelf blauwe bessen en honing door mijn kwark.
Ik zal deze schema's eens gaan doornemen. Ik heb het er wel eens over gehad met de medewerker van de sportschool, maar hij zei dat het beter was om eerst kracht op te bouwen en de basis goed te hebben, voordat ik aan andere programma's zou beginnen. Klonk eerlijk gezegd wel logisch ;)
Maar is het eigenlijk niet. De programma's die ik noemde zijn ideaal voor beginners om kracht op te bouwen. Beginnen met een suboptimaal schema biedt geen voordeel.
Requiem19 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:56:
[...]
Dat ligt eraan hoe groot je glycogeen voorraad is als je begint met je workout..
Dat speelt inderdaad mee. Maar onder normale omstandigheden is de glycogeen voorraad meer dan groot genoeg voor een normale krachttraining. De mogelijke uitzonderingen noemde ik al: cutten en/of zeer hoog volume training.

Een krachttraining heeft niet zoveel glycogeen nodig. Vandaar dat carb timing veel relevanter is voor duursporters.
Requiem19 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:28:
[...]
Dat is toch wel een tegenstrijdige visie :).
Lijkt misschien zo maar is het niet. De wetenschap rapporteert vooral gemiddelden. Gemiddeld genomen lijkt het weinig verschil te maken. Dat betekent niet dat er geen uitzonderingen kunnen bestaan op individueel niveau. Vandaar dus dat je mi. het beste kunt experimenteren om te zien wat voor jou het beste werkt. Dit geldt overigens voor heel veel dingen in de krachtsport.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 18-09-2019 16:33 ]

• Goelan
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik ga er naar kijken en inmiddels houd ik mijn voeding netjes bij in de app.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik doe vaak kwark met een banaan, klein handje rozijnen, wat kaneelpoeder en 20 gram pecannoten. Wissel het af met een banaan, peer, blauwe bessen of een appel

Als ontbijt neem ik vaak 250 gr kwark met 60 gr havermout (of begin met 30gr als je geen havermout gewend bent), een peer, kaneelpoeder en een snufje suiker. Als het een lijmige pap is, dan verdunnen met water totdat het een beetje op de vloeibaarheid van vla lijkt, dat eet dan veel makkelijker weg.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Requiem19 Krachtsport(zeker recreatief) is geen professioneel wielrennen

• Requiem19
  • Nu online
Dat heb ik ook nergens gezegd.

Dat één van de auteurs team Sunweb bijstaat qua voeding wil natuurlijk niet zeggen dat het een wielren boek is. Alle type sporters komen aan bod in dat boek en voor elk type sport is er een heel duidelijk ander voedingsadvies.

[ Voor 15% gewijzigd door Requiem19 op 18-09-2019 17:20 ]

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
@Requiem19 Dat de anabolic window onzin is bestaan twijfels over inderdaad.
Bij ons op de sportschool zeggen ze, dat je je shake gelijk moet nemen anders heeft je training geen zin gehad. Dat vind ik ik een beetje overdreven. Zelf neem ik de shake wel altijd na de training, gewoon omdat het lekker is, ik toch wel wat uitgeput ben en om weer wat extra vocht binnen te krijgen.
De ander zegt dat je aan het einde van de dag al je macro's en calorieën binnen moet hebben. Daar zit ook wat in, kijk maar naar intermittent fasting, dan eet je een aantal uur per dag, daarna niks meer.
Het ligt vooral aan wat voor sport je doet, voor duursport zal het wat anders liggen dan voor krachtsport.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

@Philflow long time no see, alles goed?
Even een algemeen vraagje sinds jij het er over had:
Heb jij tips voor redelijk 'vloeibare' kwark waar de havermout 's ochtends doorheen kan?
Sinds jaren eet ik mijn havermout met magere yoghurt omdat de structuur van kwark vaak wat stugger en 'droger' is waardoor het lijkt alsof je op een homp deeg zit te kauwen.
Als er nou een magere kwark is die qua structuur op yoghurt lijkt zal ik, met het oog op het eiwitgehalte, direct de overstap maken ;)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Requiem19
  • Nu online
dvdkiwi schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:38:
Heb jij tips voor redelijk 'vloeibare' kwark waar de havermout 's ochtends doorheen kan?
Sinds jaren eet ik mijn havermout met magere yoghurt omdat de structuur van kwark vaak wat stugger en 'droger' is waardoor het lijkt alsof je op een homp deeg zit te kauwen.
Als er nou een magere kwark is die qua structuur op yoghurt lijkt zal ik, met het oog op het eiwitgehalte, direct de overstap maken ;)
Heb je al eens overnight oats geprobeerd?

- Kwark
- Havermout
- Kaneel
- Beetje amandelmelk of sojamelk

"s avonds in de koelkast zetten. "s Ochtends prettig prakje. Doe er nog wat fruit bij, bijv Kiwi of rood fruit en wat noten en je hebt een uitstekend ontbijt zowel qua smaak als qua macro's.

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Superkiwi

Hoi doei

Overnight oats nooit geprobeerd, ik zal vanavond eens een bakje maken. Bedankt voor de tip!

[ Voor 34% gewijzigd door Superkiwi op 18-09-2019 17:55 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Philflow

Philflow

@dvdkiwi da's lang geleden :) jij met mij prima. hoe gaat het met jou?

Ik had weleens kwark gekocht in Belgie en die vond ik veel lekkerder. Toen kwam ik erachter dat er gewoon minder eiwit en meer vocht inzit (6.5 gram eiwit per 100 gram).

Als je kijkt naar de kwark van Campina: heel dik, weinig vocht, veel eiwit (10 gram eiwit per 100). Daarom heb ik eens geprobeerd om wat water erbij te gooien. En dat gaat prima. Lekker, en de kwark is minder droog/stug. Wel goed roeren natuurlijk.

Wat ook goed werkt: bevroren blauwe bessen uit de diepvries in de magnetron zetten zodat het een soort jam wordt. Die bij de kwark gooien. Dan krijgt de kwark wat meer smaak en meer vocht.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dvdkiwi
Wanneer ik opsta maak ik havermout met magere yoghurt klaar. na het hele ochtendritueel ga ik eten. (+- 30min) vind dat lange inweken niks 'overnacht' maar je kunt het altijd proberen of jij het een lekker papje vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FDMK
  • Laatst online: 11:30
Klein beetje water doorheen mengen en het is vloeibaarder :+

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:35

Vuvuzela

My spire is forming

dvdkiwi schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:38:
Ligt dat niet ook aan de verhouding van kwark vs havermout?
Ik eet regelmatig 250 magere franse kwark (van AH) + 80gram havermout + 15 gram pindakaas en een halve scoop whey voor de smaak en zoetstoffen. Maar met 250 kwark en 80 havermout vind ik het nog prima weg te krijgen, maar misschien hou ik gewoon van deeg :9

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Goelan schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:19:
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik ga er naar kijken en inmiddels houd ik mijn voeding netjes bij in de app.
Bijhouden alleen heeft weinig zin. Je moet je macro's uitrekenen en daar zoveel mogelijk bij in de buurt komen. Als je 80kg weegt moet je, afhankelijk van welke filosofie je aanhoudt, zo'n 1.5-2 gram eiwit per kilogram eten per dag. Vetten houd ik 1 gram per kilo aan en de rest is koolhydraten. Het totaal telt op naar mijn totaal aan kcal.

Je moet dus ook op je kcal letten en daarbij wil je uitvinden wat je onderhoud is. Bij mij is dat 2550kcal bij 1.78cm en 73kg. Als ik wil aankomen moet ik dus structureel meer dan 2550kcal eten. Zelf doe ik dan 3000 per dag. Wil ik afvallen ga ik op 20% te laag zitten, dus ongeveer 2000kcal.

Als je van jezelf weet wat jouw onderhoud is, daar netjes op of onder eet en liefst je macro's haalt dan kun je eigenlijk geen dikkere buik krijgen. Op internet zijn veel voorbeeldschemas te vinden met voeding die goed past binnen een macro specifiek dieet.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
@dvdkiwi Ik deed er wel eens wat magere yoghurt bij, dan wordt de kwark ook dunner. Tegenwoordig vind ik het niet meer zo erg als de kwark wat dikker is. 400 g kwark met 100 g yoghurt oid.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Goelan
Aghanim schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:36:
[...]

Bijhouden alleen heeft weinig zin. Je moet je macro's uitrekenen en daar zoveel mogelijk bij in de buurt komen. Als je 80kg weegt moet je, afhankelijk van welke filosofie je aanhoudt, zo'n 1.5-2 gram eiwit per kilogram eten per dag. Vetten houd ik 1 gram per kilo aan en de rest is koolhydraten. Het totaal telt op naar mijn totaal aan kcal.

Je moet dus ook op je kcal letten en daarbij wil je uitvinden wat je onderhoud is. Bij mij is dat 2550kcal bij 1.78cm en 73kg. Als ik wil aankomen moet ik dus structureel meer dan 2550kcal eten. Zelf doe ik dan 3000 per dag. Wil ik afvallen ga ik op 20% te laag zitten, dus ongeveer 2000kcal.

Als je van jezelf weet wat jouw onderhoud is, daar netjes op of onder eet en liefst je macro's haalt dan kun je eigenlijk geen dikkere buik krijgen. Op internet zijn veel voorbeeldschemas te vinden met voeding die goed past binnen een macro specifiek dieet.
Het is gewoon hogere wiskunde, haha. Hier moet ik echt een keer induiken. Volgens de app (en hetgeen aan kg dat ik wil gaan afvallen - weer onder de 80 kg komen is mijn eerste doel) mag ik ongeveer 1900 kcal eten per dag. Twintig procent daaronder zitten gaat een uitdaging worden. Ik ga vooral nu proberen veel fruit, zuivel en groente te eten (en iedere dag een eitje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Goelan schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:30:
[...]

Het is gewoon hogere wiskunde, haha. Hier moet ik echt een keer induiken. Volgens de app (en hetgeen aan kg dat ik wil gaan afvallen - weer onder de 80 kg komen is mijn eerste doel) mag ik ongeveer 1900 kcal eten per dag. Twintig procent daaronder zitten gaat een uitdaging worden. Ik ga vooral nu proberen veel fruit, zuivel en groente te eten (en iedere dag een eitje).
Als je in de app al je doel als afvallen hebt gesteld dan houdt de app al rekening met een kcal tekort dus kijk uit dat je het nu niet dubbel doet. Overigens is de schatting van de app maar een indicatie op basis van jouw lengte en gewicht. Belangrijk is dus om zelf te gaan ondervinden bij hoeveel kcal je aankomt, afvalt en op gewicht blijft. Het is erg afhankelijk van je activiteitsniveau en stofwisseling.

Hogere wiskunde is het zeker niet, maar het is wel goed om je er in te verdiepen.
Pagina: 1 ... 15 ... 124 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.