Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Tatsu schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:27:

Neem een personal trainer in de hand.
Wel makkelijk, maar niet goedkoop. :+

Ik heb sinds een jaar een PT voor 2x per week en ik ben al 10 kilo kwijt (nadat ik stopte met roken, kwam ik 4 kilo aan in 2 weken en toen ging de knop om) en ben flink wat sterker geworden. Ik ben van mezelf geen sporter en in mijn eentje naar de sportschool gaan vind ik niet leuk (genoeg). Vanaf 1 januari ga ik naar 1x per week en 1x zelf trainen met een door PT opgesteld trainingsschema. Ik kan niet blijven uitgeven en zelfstandiger worden is ook goed voor je. ;)

Ik vind het een investering waard, maar er zijn er genoeg die het allemaal zelf goed weten en/of kunnen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
SoundOpus schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:13:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk dat iemands buik groeit als die persoon meer calorieën binnenkrijgt dan hij verbrandt.

Ik las ook dat door leeftijdsgebonden hormonale veranderingen (o.a. lagere testosteron-, groeihormoon- en IGF‑1‑niveaus) samen met een afname in mitochondriale efficiëntie en verminderde celmetabolische activiteit, de BMR daalt. Daardoor verbrand je in rust minder energie en kan je sneller vet aanzetten bij hetzelfde eetpatroon.

Ik lees ook dat visceraal vet vaak lastiger afbreekt dan subcutaan vet. Daarom vraag ik mij af ik anders moet trainen dan toen ik nog een beginnende dertiger was.
Dat dalen van je BMR komt omdat op hogere leeftijd vaak de spiermassa afneemt, de vetmassa toeneemt en de beweging afneemt. Het is niet dat het puur op basis van de klok gebeurt. Als jij je lichaam gewoon op peil houdt, je voldoende spiermassa behoudt en genoeg beweegt dan blijft jouw BMR ook gewoon op peil.

Qua soorten vet en afbraak daarvan lijkt mij micro-optimalisatie. Ik zou gewoon eerst maar weer eens gaan trainen op een manier die je prettig vindt, dan houd je het ook het makkelijkst vol. Op basis van de resultaten die je daarmee bereikt kan je altijd nog gaan finetunen.
Krachtsport heeft veel voordelen. Het liefst zou ik daar op concentreren. Tien jaar geleden had ik geen cardio nodig, maar daar ontkom ik nu niet aan als ik van het buikvet af wil zeker?
Je moet je caloriebalans aanpassen als je van die buik af wilt. Dat kan prima met alleen krachtsport, maar dat is wel lastiger want zoveel verbrand je ook weer niet met een training. Echt cardio hoeft niet per se maar ik zou je hoeveelheid beweging wel gewoon verhogen, al is het maar wandelen.

En niet te vergeten, wellicht ook gewoon eens naar je inname kijken. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wispe schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:19:
[...]

Wel makkelijk, maar niet goedkoop. :+

Ik heb sinds een jaar een PT voor 2x per week en ik ben al 10 kilo kwijt (nadat ik stopte met roken, kwam ik 4 kilo aan in 2 weken en toen ging de knop om) en ben flink wat sterker geworden. Ik ben van mezelf geen sporter en in mijn eentje naar de sportschool gaan vind ik niet leuk (genoeg). Vanaf 1 januari ga ik naar 1x per week en 1x zelf trainen met een door PT opgesteld trainingsschema. Ik kan niet blijven uitgeven en zelfstandiger worden is ook goed voor je. ;)

Ik vind het een investering waard, maar er zijn er genoeg die het allemaal zelf goed weten en/of kunnen.
Zelf weten is best goed te doen, maar voor velen is het ook gewoon een ingehuurde ruggengraat. Kan net het verschil zijn tussen niet consistent genoeg trainen en je doelen niet behalen, en wel je doelen behalen.
Er wordt vaak op neergekeken om je door iemand te laten begeleiden in het leven, maar als je daar baat bij hebt gewoon doen wat mij betreft. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:22:
[...]

Zelf weten is best goed te doen, maar voor velen is het ook gewoon een ingehuurde ruggengraat. Kan net het verschil zijn tussen niet consistent genoeg trainen en je doelen niet behalen, en wel je doelen behalen.
Er wordt vaak op neergekeken om je door iemand te laten begeleiden in het leven, maar als je daar baat bij hebt gewoon doen wat mij betreft. :)
Naast dat vind ik het ook wel gezellig om tegen iemand aan te lullen tijdens het trainen. Een soort van uitlaatklep. :P

Tussen 50 andere gasten jezelf oppompen met keiharde muziek en drukte/wachtrijen houdt mij tegen om vrijwillig naar de sportschool te gaan, want dat zijn teveel prikkels voor een autist als ik. Ook zit je aan een abonnement vast terwijl ik dat helemaal niet wil. Nu heb ik een sportschool gevonden die met een strippenkaart werkt, dus vanaf 1 januari ga ik daar heen. Ik vind dat ik uiteindelijk zelf moet kunnen trainen, dus dit is een klein stapje vooruit. :)

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-12 13:49
Wispe schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:19:
Kudo's voor jou @Wispe!
Ik wil het eerst op eigen kracht proberen. Niet alleen vanwege het geld hoor. Naar de sportschool gaan vind ik juist wel lekker. Gewoon even in de eigen bubbel zitten.

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-12 13:49
Gonadan schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:20:
Dat dalen van je BMR komt omdat op hogere leeftijd vaak de spiermassa afneemt, de vetmassa toeneemt en de beweging afneemt.
Wat je zegt is allemaal van toepassing.
Het is niet dat het puur op basis van de klok gebeurt. Als jij je lichaam gewoon op peil houdt, je voldoende spiermassa behoudt en genoeg beweegt dan blijft jouw BMR ook gewoon op peil.

Qua soorten vet en afbraak daarvan lijkt mij micro-optimalisatie. Ik zou gewoon eerst maar weer eens gaan trainen op een manier die je prettig vindt, dan houd je het ook het makkelijkst vol. Op basis van de resultaten die je daarmee bereikt kan je altijd nog gaan finetunen.
Geen excuses. Gewoon beginnen met de schema's van tien jaar geleden dan maar?
Je moet je caloriebalans aanpassen als je van die buik af wilt. Dat kan prima met alleen krachtsport, maar dat is wel lastiger want zoveel verbrand je ook weer niet met een training. Echt cardio hoeft niet per se maar ik zou je hoeveelheid beweging wel gewoon verhogen, al is het maar wandelen.

En niet te vergeten, wellicht ook gewoon eens naar je inname kijken. ;)
Dank je @Gonadan, ik ga een plannetje smeden voor de komende tijd.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
SoundOpus schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:34:
[...]

Wat je zegt is allemaal van toepassing.
Ik heb helaas ook ervaring op dat vlak. ;)
[...]

Geen excuses. Gewoon beginnen met de schema's van tien jaar geleden dan maar?
Ja waarom niet? Als dat toen goed voor je werkte en prettig was is dat de meest toegankelijke manier om het weer op te pakken.
Wellicht is je flexibiliteit of kracht bij bepaalde oefeningen anders dan tien jaar geleden, maar daar kan je wel rekening mee houden over het algemeen.
En als je eenmaal begonnen bent is het zoals altijd bij krachtsport, regelmatig evalueren en bijstellen als dat nodig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Cardio is vooral goed voor je hart en vaten. Daar valt je niet perse van af, zeker niet als je daardoor meer gaat eten (want extra honger).

Structureel 100 calorieën extra per dag verbranden is voor de meeste mensen veel lastiger dan 100 calorieën per dag minder eten bij hetzelfde beweegpatroon.

• Requiem19
  • Nu online
pirke schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:13:
Cardio is vooral goed voor je hart en vaten. Daar valt je niet perse van af, zeker niet als je daardoor meer gaat eten (want extra honger).

Structureel 100 calorieën extra per dag verbranden is voor de meeste mensen veel lastiger dan 100 calorieën per dag minder eten bij hetzelfde beweegpatroon.
Cardio helpt voor het vergroten van je mitochondriale netwerk en de efficiëntie daarvan. Dat geeft een hogere metabolische flexibiliteit: het wordt (iets) makkelijker voor je lichaam om te schakelen tussen het verbranden van vetten en eiwitten.

Daar val je niet per se direct van af, want het maakt niet gek veel uit of je vetten of koolhydraten verbrandt, het gaat gewoon om het saldo tussen in en uit. Maar het zorgt er wel voor dat je bij het sporten iets minder snel in zo'n hongerklop komt -> voordeel is dat je na het sporten niet zo'n vreetbui krijgt bijv.

Daarnaast laten eigenlijk alle onderzoeken zien dat voor de langst mogelijke levensverwachting de combinatie van cardio- en krachttraining elkaar versterkt en de gouden combi is.

Als het kán zou ik naast krachtsporten altijd een beetje cardio doen. Al is het maar een uurtje op een rustig tempo beetje fietsen.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

SoundOpus schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:18:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop. Een gezin en werk dat al mijn tijd opeist zonder tijd voor mijzelf te reserveren om fit te blijven.
Kom het terug op investeer in jezelf. En je zal daarin met betere voedingskeuzes je doel beter kunnen behalen.

Fysiologisch is er niks aan je metabolisme veranderd. Alleen de leefstijl heeft tot gevolg gehad dat...

Je geeft aan van je buik af te willen, dat is vetweefsel. Dan is het gewoonweg minder eten dan verbruiken, wat neerkomt op afvallen.

En op het calorisch tekort zul je weer spiermassa winnen. Maar vooral vet verliezen, ondersteund met krachttraining en voeding om het doel te ondersteunen.

Dat zal het in een notendop zijn. En vooral niet te moeilijk maken 😊

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.