Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tomoth schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:40:
[...]

Ergens kan ik Yoga wel volgen, als je kijkt naar onze voeding is het tegenwoordig behoorlijk bewerkt allemaal. Veel sporters kijken daar denk ik met een meer kritische blik naar en kiezen meer gezonde, onbewerkte producten. Maar supplementen (over bewerkt gesproken) vliegen als warme broodjes over de toonbank, terwijl je eigenlijk geen idee hebt wat er allemaal in gestopt wordt. Kan me herinneren dat Body & Fit jaren geleden ook door het stof moest omdat er toch niet precies zoveel % eiwit in zat als ze claimden.
Waarom zou je geen idee hebben wat er ingestopt wordt? Die producten moeten gewoon aan wet- en regelgeving voldoen en dat is zeer strikt. De ingrediënten moeten gewoon op de verpakking vermeld staan en kloppend zijn.
Een afwijkend eiwit percentage is nog wat anders dan een gevaarlijk product maken.

Gaan we ons werkelijk druk maken om zoetstoffen waar al decennia wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt en waarvan nog steeds niet bewezen is dat het schadelijk is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:10
Tsurany schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:15:
[...]
Waarom zou je geen idee hebben wat er ingestopt wordt? Die producten moeten gewoon aan wet- en regelgeving voldoen en dat is zeer strikt. De ingrediënten moeten gewoon op de verpakking vermeld staan en kloppend zijn.
Een afwijkend eiwit percentage is nog wat anders dan een gevaarlijk product maken.

Gaan we ons werkelijk druk maken om zoetstoffen waar al decennia wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt en waarvan nog steeds niet bewezen is dat het schadelijk is?
Gevaarlijk bedoel ik ook zeker niet, maar er is toch niets mis met kritisch blijven kijken naar wat er allemaal in een whey product zit? Er kunnen ingredienten op staan die mij echt helemaal niets zeggen en niet elke producent zal kiezen voor de gezondste/beste zoetstoffen en andere toevoegingen. Dat kun je een goedkoop product uit het buitenland scoren die voor 80% goede eiwitten bevat, maar waarvan de overige 20% misschien soms niet de beste keuze hoeft te zijn. Om het korter te zeggen: ik zeg niet dat het slecht of gevaarlijk is, maar durf kritisch te zijn op bewerkte voeding, binnen elke productgroep heb je goede en slechte keuzes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:14
Ik (man, 43 jaar, 180 cm, 99,1 kg – zie ook nl_umpire in "Tweakers Weight Loss Challenge Part 41") ben sinds deze week begonnen met krachttraining. Ik had eerder al wat gereageerd in dit topic, vooral over afvallen en voeding in het algemeen.

Omdat ik nog geen ervaring had met krachttraining, heb ik ervoor gekozen om het 'Starting Strength Novice Program' te volgen.

Ik ben nu een week bezig en vind het leuk! Focus is vooral op het correct uitvoeren van de techniek, om blessures te voorkomen en de gewichten lineair te kunnen verhogen. Zo hoop ik maximale progressie te boeken, met als doel zowel vetverlies (in combinatie met een goed eetpatroon) als het opbouwen van spiermassa.

Alle info hier en op andere fora helpt me enorm om m’n kennis te verdiepen en gemotiveerd te blijven --- dank daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nl_umpire schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:35:
Ik (man, 43 jaar, 180 cm, 99,1 kg – zie ook nl_umpire in "Tweakers Weight Loss Challenge Part 41") ben sinds deze week begonnen met krachttraining. Ik had eerder al wat gereageerd in dit topic, vooral over afvallen en voeding in het algemeen.

Omdat ik nog geen ervaring had met krachttraining, heb ik ervoor gekozen om het 'Starting Strength Novice Program' te volgen.

Ik ben nu een week bezig en vind het leuk! Focus is vooral op het correct uitvoeren van de techniek, om blessures te voorkomen en de gewichten lineair te kunnen verhogen. Zo hoop ik maximale progressie te boeken, met als doel zowel vetverlies (in combinatie met een goed eetpatroon) als het opbouwen van spiermassa.

Alle info hier en op andere fora helpt me enorm om m’n kennis te verdiepen en gemotiveerd te blijven --- dank daarvoor!
Welkom!
Weet dat je tegen de volgende dingen aan gaat lopen:
  • Noobgains ongeacht kcal intake en ongeacht de houding.
Dat betekent dat je gaat stagneren na een tijdje omdat je nog aan het afvallen bent. Afvallen en spieropbouw is tegelijkertijd is zeer zeer lastig. Omdat je nog niets gewend bent zal dit de eerste paar maand wel gaan lukken.

Ga vooral lekker bezig en let inderdaad op die houding. Houd je eiwit inname in gram op ongeveer 2x je lichaamsgewicht in kilo ondanks dat je met kcal laag probeert te zitten om af te vallen.

Weet dat je gaat stagneren dat hebben we allemaal gedaan en kom vooral terug met vragen :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
nl_umpire schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:35:

Doe je ook GOMAD wat bij het programma hoort?
Gallon of milk a day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 22:05

Superkiwi

Hoi doei

@nl_umpire leuk, succes! :)
Als je meer spiermassa aan gaat zetten (verwacht niet net als elke beginnen binnen enkele maanden Schwarzenegger te worden :P) ga je per definitie al meer vet verbranden, dat is al een gratis bonus.

Staar je daarnaast vooral niet blind op de weegschaal; spieren wegen in verhouding meer dan vet. Beter is om de spiegel en een (goede!) vetmeter als progressiechecker erbij te houden.

We lezen graag je ervaringen dus deel ze gerust :)

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:14
Kleine aanvulling op m’n eerdere post: Begin dit jaar woog ik zo’n 100 kg en ik probeer dat nu richting de 80-85 kg te brengen. Ik let goed op m’n voeding én macro’s (jawel, die 2 gram eiwit per kg!), weeg alles netjes af (voor zover mogelijk) en heb ook de nodige supplementen in huis. Ik denk dat ik eerder hier op dit forum hier op ingegaan ben.

@True Noobgains zijn meer dan welkom — ik zie ze vanzelf wel verschijnen :) Het draait voor mij niet om extreme spiergroei; m’n ideaalbeeld ligt ergens tussen een calisthenic / atletisch / crossfit-achtig fysiek in. Denk: zo’n Men's Health cover body — haha!

@Boerenlater Lekker man! Ik denk niet dat ik all-in ga op GOMAD, maar melk drink ik zeker, en dan het liefst van Holland Jersey: https://hollandjersey.com/product/volle-melk-1l/
"Drink a gallon of milk a day, eat four big meals, and squat heavy. You'll grow."
Met andere woorden: don’t overthink nutrition — eat and lift like you mean it!
Voor nu houd ik me nog aan m’n eigen voedingsschema, tenzij ik ooit besluit te gaan bulken.

@Superkiwi Thanks! De weegschaal is m’n vriend, maar ik kijk ook zeker naar de spiegel, het meetlint en de vetpercentagemeter. Zolang je je er goed bij voelt, zit je goed 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:13
Boerenlater schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:22:
[...]

Doe je ook GOMAD wat bij het programma hoort?
Gallon of milk a day
Dat GOMAD bij het Starting Strength programma hoort, is een misvatting. Je kan prima het SS programma doen zonder liters volle melk te zuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

AreUhungry schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:34:
[...]

Dat GOMAD bij het Starting Strength programma hoort, is een misvatting. Je kan prima het SS programma doen zonder liters volle melk te zuipen.
Dat is geen misvatting, GOMAD hoort bij Starting Strength, maar je kunt het natuurlijk niet doen, sterker nog, GOMAD is pure idioterie, wie gaat er in vredesnaam zoveel melk drinken. Gewoon lekker niet doen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oeh laat ome Rip het niet horen :) NFTFP voor ingewijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HyperTrophy schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:36:
Oeh laat ome Rip het niet horen :) NFTFP voor ingewijden
Ome Rip, ik krijg ineens een throwback naar 15 jaar geleden of zo op /fit/ met Scooby en zijn skateboard squads. En natuurlijk de (voor internet fora destijds) legendarische Zyzz.
* True pinkt een traantje weg
Die goeie ouwe tijd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Wat eten jullie eigenlijk in de avond na het avondeten?
Door mijn werk kan ik overdag maar 3 maaltijden nuttigen (geen pauze mogelijkheden behalve de middagpauze). Ik sport in de avond na het avondeten (18.00-19.00) en de afwas. Ik kan er de klok op gelijkzetten dat ik steevast rond 21.30 weer honger krijg, tot een rommelende maag en slecht in slaap komen aan toe. Om te voorkomen dat ik ga snaaien (begint met ships, wat niet goed werkt en eindigd dan met crackers met eisalade of wat anders wat in de kast ligt), eet ik eigenlijk steevast na het sporten en de andere avonden rond 21.00 een bakje magere kwark (a150ml) met een handje notenmix (walnoten, cashewnoten, pecannoten, amandel en hazelnoten), met wat eiwitpoeder en honing voor de smaak. Het lijkt mij een goede post-workout, want volgens mij bevat het alle macro's, bovendien boost het de daginname aan kcal aanzienlijk, maar is het niet wat teveel zo kort voor het slapen (22.30)? Ik voel me er niet ongemakkelijk door, maar kan het lichaam het allemaal wel opnemen, of wordt het al snel opgeslagen als vet? Of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:47:
Door mijn werk kan ik overdag maar 3 maaltijden nuttigen (geen pauze mogelijkheden behalve de middagpauze). Ik sport in de avond na het avondeten (18.00-19.00) en de afwas. Ik kan er de klok op gelijkzetten dat ik steevast rond 21.30 weer honger krijg, tot een rommelende maag en slecht in slaap komen aan toe. Om te voorkomen dat ik ga snaaien (begint met ships, wat niet goed werkt en eindigd dan met crackers met eisalade of wat anders wat in de kast ligt), eet ik eigenlijk steevast na het sporten en de andere avonden rond 21.00 een bakje magere kwark (a150ml) met een handje notenmix (walnoten, cashewnoten, pecannoten, amandel en hazelnoten), met wat eiwitpoeder en honing voor de smaak. Het lijkt mij een goede post-workout, want volgens mij bevat het alle macro's, bovendien boost het de daginname aan kcal aanzienlijk, maar is het niet wat teveel zo kort voor het slapen (22.30)? Ik voel me er niet ongemakkelijk door, maar kan het lichaam het allemaal wel opnemen, of wordt het al snel opgeslagen als vet? Of werkt het zo niet?
Jouw lichaam geeft daar het beste antwoord op. Val je af, kom je aan? En is dat het doel ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Millie-ano schreef op woensdag 9 april 2025 @ 05:41:
Jouw lichaam geeft daar het beste antwoord op. Val je af, kom je aan? En is dat het doel ook ?
Het gaat me vooral om de effectiviteit. Wordt het allemaal nog opgenomen en verwerkt door het lichaam zo 30-60 minuten voor het slapengaan?

Ik weet uit eerdere ervaringen dat ik moeite heb met gewichtsverandering te bewerkstelligen, dus dat effect weet ik pas na meerdere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:50:
[...]

Het gaat me vooral om de effectiviteit. Wordt het allemaal nog opgenomen en verwerkt door het lichaam zo 30-60 minuten voor het slapengaan?

Ik weet uit eerdere ervaringen dat ik moeite heb met gewichtsverandering te bewerkstelligen, dus dat effect weet ik pas na meerdere maanden.
Waarom zou dat niet opgenomen worden?

Hoezo zou je dat pas na meerdere maanden weten? Als jij consequent boven je dagelijkse behoefte zit, weet je binnen een paar dagen al of je toeneemt in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:50:
[...]

Je zegt te sporten na het avondeten en de afwas? Hoelaat ben je effectief klaar met sporten? Een licht verteerbare shake zou wellicht uitkomst bieden. Whey wordt snel opgenomen, uberhaupt na het sporten staat je lichaam 'open' voor alles wat het tot zich krijgt.

Mocht je alsnog honger hebben dan heb je de keuze om
- meer water te drinken
- iets te gaan doen als afleiding
- combinatie van beide ;)

Dat je moeite hebt met gewichtsverandering zegt niks over je doel. Wil je afvallen, aankomen of is het goed zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zo werkt het niet. Of je de calorietjes overdag of 's nachts inneemt maakt niet zoveel uit, boven onderhoud is aankomen, onder onderhoud is afvallen. Het is met afstand het belangrijkste dat je macro's gewoon kloppen.

Wat dat betreft hangt het een beetje van je doelen af, wil je bouwen (caloriesurplus) dan klinkt wat je nu doet logisch. Wil je juist droger worden (calorietekort) dan zou ik eerder voor focus op eiwit gaan en andere macro's weglaten. Dus kaal bakkie kwark of zoiets.

Belangrijk is dat je er geen last van hebt en je wel gewoon goed slaapt voor je herstel.

Wat ik zelf doe als ik last van snaaibehoefte krijg en ik kan dat beter niet doen is een 'night protein' shake maken. Een halve liter dikke trek naar binnen werken en daarna nog met ruim water wegspoelen zorgt er wel voor dat je snaaibehoefte snel verdwijnt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:49:
[...]
Wat ik zelf doe als ik last van snaaibehoefte krijg en ik kan dat beter niet doen is een 'night protein' shake maken. Een halve liter dikke trek naar binnen werken en daarna nog met ruim water wegspoelen zorgt er wel voor dat je snaaibehoefte snel verdwijnt. :P
Wegspoelen? Heb jij zo'n vieze night protein dan?
Ik heb de aardbei (sinds ruim 15 jaar alleen maar aardbei als shakes) van XXL en die is heel lekker. Door het water of door de melk, het is altijd een feest om die te mogen nuttigen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Superkiwi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:29:
[...]

Wegspoelen? Heb jij zo'n vieze night protein dan?
Ik heb de aardbei (sinds ruim 15 jaar alleen maar aardbei als shakes) van XXL en die is heel lekker. Door het water of door de melk, het is altijd een feest om die te mogen nuttigen :9
Niet omdat het vies is, maar omdat het zo dik is dat er nog wat achter blijft in de shaker dus dat drink ik dan vaak met water nog weg. Ik heb de yoghurt framboos of zoiets, best lekker slobberspul. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Millie-ano schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:45:
Je zegt te sporten na het avondeten en de afwas? Hoelaat ben je effectief klaar met sporten? Een licht verteerbare shake zou wellicht uitkomst bieden. Whey wordt snel opgenomen, uberhaupt na het sporten staat je lichaam 'open' voor alles wat het tot zich krijgt.

Mocht je alsnog honger hebben dan heb je de keuze om
- meer water te drinken
- iets te gaan doen als afleiding
- combinatie van beide ;)

Dat je moeite hebt met gewichtsverandering zegt niks over je doel. Wil je afvallen, aankomen of is het goed zoals het is.
Doel is idd gewichtstoename.

Ik ben meestal zo rond 21.00 klaar met sporten, dan pak ik vrijwel direct wat te eten. Doe ik dat niet, dan begint mn maag om 21.30-22.00 te rommelen, ook op de tussen dagen. Ik ga tussen 22.00 en 22.30 naar bed. Het is wel eens voorgekomen dat ik van ellende om 0.00 weer naar beneden ga om alles te eten wat los en vast zit, omdat ik anders niet in slaap kom.

Meer water drinken lijkt niet zoveel te doen en vind ik ook onwenselijk zo laat nog, omdat ik dan halverwege de nacht weer wakker wordt met een volle blaas. Activiteiten ook niet wenselijk, omdat ik dan later ga slapen en te weinig nachtrust krijgt.

@Gonadan volgens mij reageer ik niet zo goed op die caseïne die in night protein verwerkt zit. Maar ik kan het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:26
Ik zou niet te moeilijk doen en vooral op calorieën en macro’s letten op een dag/ week.

Als je aan wilt komen waarom sowieso niet kwark pakken in de avond? Scoop proteïne erin en gaan. Waarom niet een grotere portie kwark?

Ik zit in een lichte deficit en eet elke avond 400g skyr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:35:
@Gonadan volgens mij reageer ik niet zo goed op die caseïne die in night protein verwerkt zit. Maar ik kan het nog eens proberen.
Hoeft ook niet per se die te zijn, het was meer een voorbeeld. Maar je moet iets vinden wat voor jou goed werkt. En daarbij zou ik lekker focussen op de grote lijnen.

Ik heb de (vaak vrij impopulaire mening) dat heel veel fanatieke amateurs te veel focus leggen op micro-optimalisatie en de meerwaarde daarvan overschatten. Maar als jouw macro's in orde zijn, je herstel is goed en je training gaat lekker dan maakt het bar weinig uit wanneer je nu precies dat handje nootjes naar binnen werkt.
Veel van de wijsheden over voeding en timing zijn ontstaan vanuit de impact op gedrag, en niet omdat je lichaam dat op die manier per se moet hebben. 's Avonds eten is niet erg, mits het past in het totale plaatje. Maar voor veel mensen wordt het een extraatje (ook al zeggen ze van niet), en dat is wel erg (meestal, afhankelijk van je doelen).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
Maar als jouw macro's in orde zijn, je herstel is goed en je training gaat lekker dan maakt het bar weinig uit wanneer je nu precies dat handje nootjes naar binnen werkt.
Veel van de wijsheden over voeding en timing zijn ontstaan vanuit de impact op gedrag, en niet omdat je lichaam dat op die manier per se moet hebben. 's Avonds eten is niet erg, mits het past in het totale plaatje. Maar voor veel mensen wordt het een extraatje (ook al zeggen ze van niet), en dat is wel erg (meestal, afhankelijk van je doelen).
Dat is idd vooral wat ik wilde weten. Ik had de aanname dat voedingsstoffen tijdens slaap niet of niet goed opgenomen zouden worden en dat je spijsvertering in rustmodus zou gaan.

Ik moet nog keer in kaart brengen wat ik op een dag precies binnenkrijg, maar voor nu voelt het iig goed en niet als "stouwen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Ik eet drie keer per dag een maaltijd en heb drie shakes. Die shake bestaat voor 70gr brinta, 70gr rijstpoeder, 20gr zero lactose wey en 20gr green protein van xxl nutrition. Mijn laatste shake is vlak voor het slapen, een half uur na mijn zink en magnesium tabletten.

Probeer aan te komen, maar lijk maar niet boven de 80kg te kunnen komen. Train 2x per week kickboksen en 2x per week gewichtstraining.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik lees hierboven green protein van xxl nutrition, heeft iemand nog aanbevelingen voor lactose vrije eiwit shakes ~80% (75% is oké) die een ietwat naturel smaak hebben en ook goed gaan met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:51:
[...]

Ik eet drie keer per dag een maaltijd en heb drie shakes. Die shake bestaat voor 70gr brinta, 70gr rijstpoeder, 20gr zero lactose wey en 20gr green protein van xxl nutrition. Mijn laatste shake is vlak voor het slapen, een half uur na mijn zink en magnesium tabletten.

Probeer aan te komen, maar lijk maar niet boven de 80kg te kunnen komen. Train 2x per week kickboksen en 2x per week gewichtstraining.
ca 120 gram eiwit per dag? Om aan te komen mag dat wel bijna verdubbeld worden.
3 maaltijden is ook wat weinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Simbob schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:30:
[...]

ca 120 gram eiwit per dag? Om aan te komen mag dat wel bijna verdubbeld worden.
3 maaltijden is ook wat weinig.
Beide is onzin - op z'n minst ongenuanceerd.

Kcal in <> kcal out, simpel.

Hij geeft enkel aan wat in z'n shakes zit dat is 120 gr eiwit, maar dat is niet per se al zijn eiwit wat hij per dag binnen krijgt. Met 80kg moet hij op 160 gr eiwit zitten en met al 120 gr in shakes komt hij daar vast wel aan.

3 maaltijden is ook niet per se weinig, ook hier kcal in <> kcal out. Ik verwacht dat indien de andere twee hoekstenen: goed trainen en goed slapen voor elkaar zijn @Bowen_HAFX wel kan aankomen met 100 kcal per maaltijd toe te voegen. Dan hoef je echt niet naar een vierde maaltijd te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
True schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:20:
Ik lees hierboven green protein van xxl nutrition, heeft iemand nog aanbevelingen voor lactose vrije eiwit shakes ~80% (75% is oké) die een ietwat naturel smaak hebben en ook goed gaan met water?
https://xxlnutrition.com/nl/whey-protein-zero

Een beetje aan de dure kant, maar de banaan vind ik prima qua smaak en geen enkel last van enige lactose (zit er namelijk niet in :P ).

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:09
LA-384 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:18:
[...]

Dat is idd vooral wat ik wilde weten. Ik had de aanname dat voedingsstoffen tijdens slaap niet of niet goed opgenomen zouden worden en dat je spijsvertering in rustmodus zou gaan.

Ik moet nog keer in kaart brengen wat ik op een dag precies binnenkrijg, maar voor nu voelt het iig goed en niet als "stouwen".
Ik wil hier wel op inhaken. Als je vlak voor het slapen gaan nog eet, is je nachtrust slechter. Simpelweg omdat je lichaam nog bezig is met verteren van het eten, dit proces stopt niet wanneer je gaat slapen.

Probeer zo'n 2 uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. En maak je vooral geen zorgen over hoe je de nacht dan door komt zonder voedingsstoffen, dat kan je lichaam namelijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:38
Salvatron schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:18:
[...]

ja, ik heb daar ook op gegoogled en lees allerlei horror-verhalen, maar uiteindelijk denk ik dat dat toch uitzonderingen zijn, en wellicht misinformatie bij zit.
hier een met matje, wat een eng site die "Duitse" meuk.....
Ik kan het omgekeerde proberen te vertellen, maar ze praten alleen maar angst over het "plastic"
en de recidive van de operatie zonder matje is juist veel hoger dan met matje (zeggen ze in NL). Zij beweren andersom.

Praat met een arts, ik heb me laten inlichten, heb me de blubber gelezen en kan je nu alleen mijn eigen ervaringen vertellen. Ik heb wel een matje... die krult niet, rol niet. Wordt alleen verankerd voor de eerste periode, daarna is die vastgegroeid met je eigen lichaam. (ongeveer een week)

Wat ik zeg, horror lees je altijd, X% van ellende ook... maar dat is werkelijk bij elk mens anders, dus laat je vooral geen angst aanpraten door allerlei sites. Wil je wel wat weten, pb of reply.. no worries.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:56
Ik ben ook met wat meer krachttraining aan het beginnen en ik heb dus ook meer eiwitten nodig.
Waar halen jullie je eiwitten vandaan? Ik heb nog nooit whey of een andere shake gemaakt, dus ik weet gewoon niet zo goed waar te beginnen, weet niet eens waar ik 't moet kopen haha.
Probeer nu vooral kwark, kip, etc aan het dieet toe te voegen (of als vervanger voor iets anders natuurlijk), maar als ik mijn food-app goed invul is er nog steeds wel behoefte aan meer eiwit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:14
Pnnnkk schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:00:
Ik ben ook met wat meer krachttraining aan het beginnen en ik heb dus ook meer eiwitten nodig.
Waar halen jullie je eiwitten vandaan? Ik heb nog nooit whey of een andere shake gemaakt, dus ik weet gewoon niet zo goed waar te beginnen, weet niet eens waar ik 't moet kopen haha.
Probeer nu vooral kwark, kip, etc aan het dieet toe te voegen (of als vervanger voor iets anders natuurlijk), maar als ik mijn food-app goed invul is er nog steeds wel behoefte aan meer eiwit.
Mijn ervaring;

Whey poeder is het meest eenvoudig, daarnaast Franse magere kwark, vis, kip, rundvlees, eieren, cottage cheese, noten etc etc. In het verleden deed ik vaak 2 eieren bakken en dan vloeribaar eiwit erbij gieten.

Ik eet zo nu en dan een bak kwark van 500gr weg en daarmee heb ik al 45gr eiwit te pakken. Mijn patroon bestaat uit 3x eten per dag en streven is per maaltijd 50gr eiwit tot mij te nemen en dan weer zo gebalanceerd mogelijk zodat ik ook vet en koolhydraten binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Martinus schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:50:
[...]

hier een met matje, wat een eng site die "Duitse" meuk.....
Ik kan het omgekeerde proberen te vertellen, maar ze praten alleen maar angst over het "plastic"
en de recidive van de operatie zonder matje is juist veel hoger dan met matje (zeggen ze in NL). Zij beweren andersom.

Praat met een arts, ik heb me laten inlichten, heb me de blubber gelezen en kan je nu alleen mijn eigen ervaringen vertellen. Ik heb wel een matje... die krult niet, rol niet. Wordt alleen verankerd voor de eerste periode, daarna is die vastgegroeid met je eigen lichaam. (ongeveer een week)

Wat ik zeg, horror lees je altijd, X% van ellende ook... maar dat is werkelijk bij elk mens anders, dus laat je vooral geen angst aanpraten door allerlei sites. Wil je wel wat weten, pb of reply.. no worries.
Klopt, ik ken mensen met matjes en die hebben nergens last van. Er is een klein percentage mensen die blijkbaar problemen zegt te hebben met matjes, maar het lijkt me verstandig om die te negeren als je zelf gezond bent. Internet is niet zo'n goed medium om jezelf te informeren blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Heaget schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:07:
Ik wil hier wel op inhaken. Als je vlak voor het slapen gaan nog eet, is je nachtrust slechter. Simpelweg omdat je lichaam nog bezig is met verteren van het eten, dit proces stopt niet wanneer je gaat slapen.

Probeer zo'n 2 uur voordat je gaat slapen niet meer te eten. En maak je vooral geen zorgen over hoe je de nacht dan door komt zonder voedingsstoffen, dat kan je lichaam namelijk prima.
Als ik mn Garmin moet geloven, is mn nachtrust regelmatig slecht tot matig, maar dat is ongeacht of ik wel of niet wat eet voor het slapen. Ik probeer nu direct na het sporten die kwark met noten te eten. Soms is dat 1,5uur voor het slapen, vaak wat korter. Mn slaap lijkt met die kwark iig wel beter dan wanneer het chips betreft.

Het probleem als ik niets pak, is dat ik door de rommelende maag gewoon niet in slaap kom, waar dat anders veelal binnen 5 minuten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heaget
Wat heb je zelf al geprobeerd? Ik bedoel als je Google gebruikt en zoekt naar eiwitrijk voedsel moet je al een heel eind komen toch. Niet om je een naar gevoel te geven maar dit is wel heel makkelijk. En je kan bijna de deur niet uit zonder over supplementen en eiwit te struikelen. Het ligt bij de Jumbo, de Action, Kruidvat en ga zo maar door.

Maar even serieus, ik wil het je niet voorkauwen want in de sport zijn er 1000 smaken. Ik eet elke dag exact hetzelfde, afgewogen voedsel. Ik voel me daar prima bij en heb geen variatie nodig. Dan kan ik jou wel vertellen dat je elke dag 500 gram kip weg moet werken, maar wellicht is het beter als je zelf uitzoekt wat je wel en niet wil.
LA-384 schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:50:
[...]

Als ik mn Garmin moet geloven, is mn nachtrust regelmatig slecht tot matig, maar dat is ongeacht of ik wel of niet wat eet voor het slapen. Ik probeer nu direct na het sporten die kwark met noten te eten. Soms is dat 1,5uur voor het slapen, vaak wat korter. Mn slaap lijkt met die kwark iig wel beter dan wanneer het chips betreft.

Het probleem als ik niets pak, is dat ik door de rommelende maag gewoon niet in slaap kom, waar dat anders veelal binnen 5 minuten is.
Je Garmin niet geloven :> Maar nee serieus, niet om doen tijdens de slaap. Als je wakker wordt en je hebt voor je gevoel goed geslapen, dan heb je dat ook, ongeacht wat je Garmin zegt. Gebruik het op z'n minst als tool, en niet als waarheid.

Oke ik snap je helemaal, ik lig zelf liever met een wat leeg gevoel in bed, anders voel ik me net een ballon (ik ben aan het bulken dus er gaat nogal wat eten in zo door de dag). Mijn advies blijft ook, net als hierboven, blijf doen wat voor jou zelf het prettigste is. Ik (wij hier) geven tips, dingen waar je aan kan denken of dingen om te proberen. Soms is dat een gouden tip, soms is het niets voor jou. Als jij met een rommelende maag niet kan slapen, eet je kwark iets korter erop. Wil je eens proberen of het je slaap beïnvloed, probeer het eens wat langer tussen de maaltijd en slaap te houden. Krachttraining en bodybuilding zijn echt de sporten van het proberen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Even een andere vraag, misschien heeft iemand eens iets vergelijkbaars meegemaakt.

Ik heb vorige week een verkeerde beweging gemaakt, heel specifiek heb ik geprobeerd een vastzittende fiets-accu (zo een onder de bagagedrager) met alle kracht er uit proberen te trekken. Hierbij hield ik mijn linkerarm gestrekt tegen de bagagedrager en mijn rechterarm met alle kracht achterwaarts. Ik voelde toen al dat er iets niet helemaal lekker ging. 's Avonds nog even wat getraind, pull-ups, bend-over-row en push-ups, wat ook niet helemaal fantastisch voelde. De volgende ochtend was het kassa. Geen spierpijn, maar een duidelijke pijn in een spier, pees of misschien zelfs een rib.

De pijn bevindt zich aan de rechterkant en eigenlijk in de regio net onder de borst via de oksel recht naar de rug. Soms voel ik het vooral onder de borst en soms wat meer in de rug, maar eigenlijk nooit in het gebied onder de oksel. Plotselinge, stekende pijn bij bepaalde bewegingen en wanneer ik druk zet naar de linkerkant van mijn lichaam (dus bijvoorbeeld wanneer ik op mijn linkerzij lig en met mijn rechterarm voor het lichaam richting de grond druk zet).

In bed kan ik wel op de rechterzij liggen, maar met opstaan is het geen feest, ook het draaien in bed is een oase van pijnscheuten. Als ik eenmaal in beweging ben, heb ik er niet veel last meer van, tenzij specifieke bewegingen. Zojuist ben ik even op een fitnessmatje gaan liggen om te zien hoe dat ging, maar dat gaf nogal wat pijnlijk drukgevoel op zowel de rechter kant van de rug ter hoogte van het schouderblad, alsook rechts voor onder de borst. Als ik dan op mijn borst druk, trigger ik de pijn het meest.

Ik zou bijna denken dat ik een rib gebroken heb, maar dat lijkt me toch haast niet mogelijk bij een statische krachtsinspanning? bovendien zou ik dan iets van blauwe plekken en/of zwelling verwachten.

Ik had gehoopt dat het na een week wel minder zou worden en wilde het eigenlijk twee weken aankijken, maar als ik nu voel dat het eigenlijk net zo pijnlijk zo niet pijnlijker is als vorige week, ga ik morgen toch maar even bellen naar de fysio of manueel therapeut. Toevallig onlangs nog geweest voor een ander probleem, dus hopelijk kan ik snel terecht.

Iemand die deze klachten herkent toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 14-04-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04

Zenix

BOE!

Ik haal waar de beste aanbiedingen zijn, meestal betaal ik dan zo'n 12,5 euro maximaal per kg bij goede aanbiedingen. Op dit moment heb ik op zolder Myprotein, HSN store en Kruidvat whey liggen.

Wat wel belangrijk is, is de smaken proberen. Vanille of Chocolade is meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Heaget schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:13:
Als je wakker wordt en je hebt voor je gevoel goed geslapen, dan heb je dat ook,
Mwoah, was het leven maar zo simpel. Heel veel mensen slapen een stuk slechter dan eigenlijk zou moeten maar hebben dat zelf niet eens echt door.
Gebruik het op z'n minst als tool, en niet als waarheid.
Daar sta ik wel achter. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:05

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Dag allemaal,
Ik heb een neefje van 15 jaar (bijna 16 in augustus) en die wil graag onderbuikvet en borstvet wegwerken en hij weet niet zo goed waar te beginnen. Bij zijn thuis heeft hij 2 dumbbells misschien kunnen oefeningen daarmee helpen? En hij vroeg natuurlijk of dat tegen de zomer weg is ;) . Kunnen jullie helpen?
Mvg Matteo

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Iets meer info zou wel handig zijn ;)
Beweegt ie regelmatig, zo ja wát voor beweging?
Doet ie aan sport, zo ja wat voor sport?
Is het een "ik wil van mijn buik af maar wel lekker zuipen in het weekend" jongen?

Wat mij ontzettend helpt is wandelen. Niet nadenken, gewoon wandelen. En dan niet slenteren terwijl je op je telefoon zit, maar wándelen.
Echt, het vet vliegt eraf.

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 21-04-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Superkiwi schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:56:
Wat mij ontzettend helpt is wandelen. Niet nadenken, gewoon wandelen. En dan niet slenteren terwijl je op je telefoon zit, maar wándelen.
hoeveel en hoe vaak wandel je dan en hoe snel?

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 21-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Nou, afgelopen woensdag bij de fysio geweest. Wat hij precies dacht waar ik last van had, is niet gezegd, maar hij heeft wat drukpunten opgezocht van de Serratus Anterior en daarna zo'n tape aangebracht. Hoewel de klachten twee nachten erger waren, ebte het daarna vrij snel weg, tot ik gisteren eigenlijk nagenoeg klachtenvrij was. Ik kon ook weer op mijn rug liggen, zonder daarna meer last te hebben, dus dat was wel prettig voor de nachtrust.

Echter vanmorgen stak een andere regio weer de kop op. Op zich had ik daar vorige week ook al last van, maar dat werd overschaduwd door de andere klachten. Nu is het de regio rond de rechterborst, zeg maar 5 cm rond de tepel in de richting van het sleutelbeen en het borstbeen. Als ik op m'n rug lig op een harde ondergrond, dan voelt het alsof daar een pijnlijke druk opbouwt. Een beetje dat gevoel wanneer een gewricht moet knakken, maar dan wat pijnlijker. Ik voel hetzelfde wanneer ik m'n rechterarm tegen m'n borstkas duw.

Ik twijfel of ik terug moet gaan, of het nog een weekje moet aankijken. Ik vermoed dat er vorige week met de pushups (inclined met de voeten op zo'n fitnessbank) ook iets niet goed gegaan is, want het kan haast niet dat de borstspier zo betrokken is bij een trek beweging naar achteren. *zucht* waarom kan het niet gewoon een week flinke spierpijn zijn? Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Overigens ontzie ik die spieren al 1,5 week zoveel mogelijk, wel bewegen, maar geen onnodige belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Superkiwi schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:56:
Iets meer info zou wel handig zijn ;)
Beweegt ie regelmatig, zo ja wát voor beweging?
Doet ie aan sport, zo ja wat voor sport?
Is het een "ik wil van mijn buik af maar wel lekker zuipen in het weekend" jongen?

De dinsdag van 19 tot 21u30 karate, de zaterdag van 13 tot 15u30 ook karate en elke schooldag heen 7km en terug 7km en de donderdag heeft hij 2 lesuren sport. En hoe ver wandelen? En misschien helpt dit hij is aan de kleine kant als 15 jarige is hij 1m50.

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:44:
Dag allemaal,
Ik heb een neefje van 15 jaar (bijna 16 in augustus) en die wil graag onderbuikvet en borstvet wegwerken en hij weet niet zo goed waar te beginnen. ..
Eeuwenoud truukje: meer verbranden dan eten. 10kg vet = 70.000 kcal = 50 dagen, de helft eten van wat je mag..

Voor de meeste mensen werkt het beter om dan redelijk veel eiwit te eten. Eieren, proteïne shake, kwark, vlees.. Daarbij veel groenten, dat vult goed. Zéér oppassen met brood,pasta, rijst en ook smoothies (9 stuks fruit in een glas wegklokken is uiteindelijk gewoon suiker). Suiker = verboten!! Hoe minder suiker je eet hoe makkelijker je het laat staan. Gewoon afblijven dus..

Verbranden is het liefst continu bewegen: wandelen gaat wat langzamer, loopband op helling is al beter, hardlopen is top maar dat kan je niet zomaar zonder blessures een uur per dag.
Fietsen is listig: want met een beetje voor de wind en een snelle fiets doe je een flink rondje (meer dan 7-14km) terwijl je minder verbrand dan een uur wandelen.
Cross, roei, zwem kan ook goed werken, dat is voorkeur en vaak minder toegankelijk.

Met dumbels kan je wat spieren erbij kweken, altijd goed, vaak doe je drie 'setjes' van bijvoorbeeld 10-15 keer de bekende 'bicep curl' of gewoon boven je hoofd strekken. Bij de laatste set zou de 15e 'rep(etition)' niet meer (makkelijk en snel) moeten gaan. Als dit wel zo is dan moet je zwaardere gewichten of anders 16-25 'reps' gaan doen..

Voor echt kwijtraken van vet: bewegen + minder eten.. Suiker is de duivel.
En liever -0,5kg/maand op een leuke manier dan -2kg/maand op een te ambitieuse manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:44:
Dag allemaal,
Ik heb een neefje van 15 jaar (bijna 16 in augustus) en die wil graag onderbuikvet en borstvet wegwerken en hij weet niet zo goed waar te beginnen. Bij zijn thuis heeft hij 2 dumbbells misschien kunnen oefeningen daarmee helpen? En hij vroeg natuurlijk of dat tegen de zomer weg is ;) . Kunnen jullie helpen?
Mvg Matteo
Wat is zijn startpunt? Hoeveel kg is hij op 1,50m?

Want dat beste jong is 15. En ook nog in de groei. Ook in zijn relatie met eten.

Dat wil je niet verzieken.

Ps. Ik verbaas me over het lukrake advies dat gegeven wordt. Zonder dat er meer om context gevraagd wordt.

Zoiets vind ik dan ook, zeker advies voor een 15 jarige, gewoon kul.

[ Voor 12% gewijzigd door Tatsu op 21-04-2025 21:11 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Salvatron schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:08:
[...]
hoeveel en hoe vaak wandel je dan en hoe snel?
Eén keer in de twee weken 20-25km aan ~4,5km/u (met een clubje).
Dagelijks op en neer naar de gym (~1,5 heen, ~1,5 terug), vaak nog op en neer naar de Jumbo (ongeveer zelfde afstand). Aan ongeveer 5,5km/u.
Dagelijks kom ik vaak op 5 tot 7000 stappen, valt dus allemaal best wel mee.

Vorig jaar mei aangesloten bij die wandelclub en in de eerste 5 maanden 4kg kwijt, terwijl ik niet anders ben gaan eten.

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 21-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:20:
[...]
De dinsdag van 19 tot 21u30 karate, de zaterdag van 13 tot 15u30 ook karate en elke schooldag heen 7km en terug 7km en de donderdag heeft hij 2 lesuren sport.
Dat is voor een 15 jarige echt wel voldoende beweging lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Superkiwi schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:17:
[...]

Eén keer in de twee weken 20-25km aan ~4,5km/u (met een clubje).
Dagelijks op en neer naar de gym (~1,5 heen, ~1,5 terug), vaak nog op en neer naar de Jumbo (ongeveer zelfde afstand). Aan ongeveer 5,5km/u.
Dagelijks kom ik vaak op 5 tot 7000 stappen, valt dus allemaal best wel mee.

Vorig jaar mei aangesloten bij die wandelclub en in de eerste 5 maanden 4kg kwijt, terwijl ik niet anders ben gaan eten.
ok, dan moet ik zelf misschien ook wat meer gaan wandelen voor een lager vetpercentage en meer gezondheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Salvatron schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:41:
[...]

ok, dan moet ik zelf misschien ook wat meer gaan wandelen voor een lager vetpercentage en meer gezondheid...
Wat misschien ook een idee is, als je thuiswerkt op kantoor en regelmatig vergaderingen hebt, om zo'n wandel loopband aan te schaffen voor kantoor. Dan kan je met een uurtje per dag toch zo'n 5km lopen.

Ik heb namelijk niet zoveel plezier in wandelen, als ik ook kan fietsen of roeien. Maar zo'n loopband tijdens kantoordagen en dan ook nog roeien, zou wel mooi combinatie zijn, zeker met hooikoorts seizoen.

Als mensen nog goede suggesties hebben voor zo'n loopband bij bureau hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Tatsu schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:05:
[...]

Wat is zijn startpunt? Hoeveel kg is hij op 1,50m?

Want dat beste jong is 15. En ook nog in de groei. Ook in zijn relatie met eten.

Dat wil je niet verzieken.

Ps. Ik verbaas me over het lukrake advies dat gegeven wordt. Zonder dat er meer om context gevraagd wordt.

Zoiets vind ik dan ook, zeker advies voor een 15 jarige, gewoon kul.
Goede vragen dit. Het antwoord is simpel: minder eten. Maar is dat ook wenselijk?

Heeft hij daadwerkelijk te veel spek op die locaties of is hij gewoon slachtoffer van een slecht zelfbeeld door al die online idealen die je voorgeschoteld worden?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

@gonadan dat laatste zal wel meespelen ik vind hem zelf niet dik volgens de dokters zelf ondergewicht! Die jongen kan zelfs super veel en ongezond eten en dan nog komt hij niet aan, wat ik raar vind. Hij is dus 1m50 en 39kg voor een van de bovenstaande vragen. Dank u voor de reacties al ;)

Shit happens yk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:48:
@gonadan dat laatste zal wel meespelen ik vind hem zelf niet dik volgens de dokters zelf ondergewicht! Die jongen kan zelfs super veel en ongezond eten en dan nog komt hij niet aan, wat ik raar vind. Hij is dus 1m50 en 39kg voor een van de bovenstaande vragen. Dank u voor de reacties al ;)
WTF met die lengte, leeftijd en gewicht heeft hij nooit onderbuikvet en borstvet. Voor een gezond BMI kan hij nog tien kilo aankomen en nog steeds binnen de gezonde marges vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Als hij loopt ofzo dan "springen" ze op en neer als je weet wat ik bedoel en in het zwembad wordt hij door vrienden geplaagd/gepest

Shit happens yk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Nu bestaat er zoiets als borstvorming bij mannen, wat iets anders is dan normaal borstvet. In dat geval (wat we vanuit hier natuurlijk helemaal niet kunnen diagnostiseren) zou ik eerder adviseren om eens bij de huisarts langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Hij is nog niet volledig door zn pubertujd dus misschien gaat het vanzelf of moeten we er testosteron inpompen hahaha ;) Dus gewoon niet teveel zorgen maken zeker maar ik zal hem zeggen als hij naar de dokter gaat dat hij het even zegt

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:36:
Hij is nog niet volledig door zn pubertijd
Ook dat nog inderdaad. Zeker dan kan het heel vervelend zijn, zeker als je 'vrienden' er lacherig over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Kijk iedereen bedankt voor de hulp en zal alles zeker doorgeven aan hem!

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dan zou ik hem lekker wat basisoefeningen laten doen om die boel wat strakker te doen ogen. Als beginner kan je vaak met een beetje krachtoefeningen al een beetje massa aanzetten. Wellicht dat het dan wat minder 'flubberig' over komt.

Maar het beste advies zou zijn om dergelijke opmerkingen lekker te negeren, zodra mensen door hebben dat je er wat mee doet gaan ze er toch wel mee door, ongeacht of het daadwerkelijk zinnige opmerkingen zijn. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

Vuvuzela

My spire is forming

Laat hem liever veel gezonds eten? :X Als hij veel troep eet kan hij nog dun zijn maar niet gezond.

Zou gewoon langs de huisarts gaan, liever iets te veel "aandacht" dan later spijt. Gynocomastea komt wel veel voor bij puberjongens en daar "groeien ze wel uit". Klinkt als skinnyfat? dun met hoog vetpercentage, maar dan heeft hij ook lovehandles, buikje evt wat boller gezicht etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuvuzela op 25-04-2025 13:46 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heaget
Een 15-jarige jongen van 39 kilo proberen droger te krijgen is volgens mij vragen om problemen, zowel fysiek als mentaal. Begrijp me niet verkeerd, super vervelend dat hij ermee geplaagd/gepest wordt, maar dit is niet de weg.

Wat ik op zijn minst zou adviseren, is dat je het idee van vet verliezen helemaal laat varen. Als deze jonge kerel ook maar een paar kilo vet verliest zit je naar mijn mening echt DIEP in de gevaren zone, en dan laat ik BMI even buiten beschouwing.

Het enige wat ik sterk aan kan raden is te kijken hoe je de lichaamssamenstelling van je neefje kunt verbeteren. Kort gezegd bedoel ik daarmee dat als hij spiermassa aankomt, zonder vet aan te zetten, zijn vetpercentage lager wordt (10 kilo lichaamsvet op 50 kilo totaal gewicht = 20%, 10 kilo lichaamsvet op 100 kilo totaal = 10%).

Hoe ga je bovenstaande voor elkaar krijgen? Krachttraining, calorie inname verhogen en sporadisch cardio toevoegen (ja in de bulk moet je je cardiovasculaire systeem ook onderhouden). Als je neefje op zijn huidige gewicht een paar kilo aan spiermassa aankomt zal het een wereld van verschil zijn. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je bij hele jonge mensen verandering beter kunt bewerkstelligen vanuit een positief standpunt, uit liefde voor je lichaam, dan vanuit een negatief standpunt door bijvoorbeeld te conformeren aan een beeld wat door andere wordt geschept.

Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer vragen hebt over hoe je neefje begint met krachttraining, laat het dan gerust weten. Ik ben ook ooit op m'n 18e als skinny dude begonnen ( jaja kom maar door met de grappen dat ik nog steeds skinny ben :9 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Heaget schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:19:
[...]
Ik ben ook ooit op m'n 18e als skinny dude begonnen
Je bent nog steeds skinny.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Heaget schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:19:
[...]

Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer vragen hebt over hoe je neefje begint met krachttraining, laat het dan gerust weten. Ik ben ook ooit op m'n 18e als skinny dude begonnen ( jaja kom maar door met de grappen dat ik nog steeds skinny ben :9 )
Ik ben met dezelfde lengte 55 en 85 kg geweest. Ben juist gaan trainen om aan te komen O-) en met ons zijn er nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
True schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:08:
[...]

Ik ben met dezelfde lengte 55 en 85 kg geweest. Ben juist gaan trainen om aan te komen O-) en met ons zijn er nog veel meer.
Als je ver genoeg zoekt in het Bodybuilding en Fitness topic kun je vast nog wel voor foto's van mij vinden van 18 jaar, 185cm bij 55 kilo :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Heaget schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:09:
[...]
Als je ver genoeg zoekt in het Bodybuilding en Fitness topic kun je vast nog wel voor foto's van mij vinden van 18 jaar, 185cm bij 55 kilo :o
Dan moet je je eerst nog door de foto's van Cobb, Tatsu, Reacher, Zuluman en dergelijke heen zien te worstelen. Poh, wat een beesten hebben we in de jaren voorbij zien komen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Heaget schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:09:
[...]

Amper een challenge:
Heaget in "Het Bodybuild- & fitnesservaringentopic XIV"

Overigens de enige met weinig gewicht, behalve als je veel later nog oude foto's opnieuw gepost hebt.

* True beseft dat z'n vrijdagavond besteding ietwat raar uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
True schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:08:
[...]

Van 70 naar 105 hier bij 1.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:35
Hoi, ik (42, 177cm, 66kg) ben nu bijna een jaar bezig met krachtsport. Ik was altijd een duursporter en moet qua bouw van ver komen. Ik ben begonnen met eGym, maar vond dat ik daar teveel liet liggen. Ook verdween mijn tegenzin en bleek ik het eigenlijk wel leuk te vinden om gericht aan mijn lichaam te werken, nog meer toen dat ook zichtbaar werd.

Ik heb een plan en ga nu 3x per week voor een upper, lower, upper split. Ben nog beginner en werk nog aan de techniek. Het is tijdsintensief, maar geeft veel voldoening. Eerst vond ik het nog wat intimiderend; ik ben bijna atijd de oudste en minst ervaren persoon in het krachthok. Daar ben ik nu wel overheen.

De uitdaging die ik nu vooral heb is eten. Ik heb een gezonde relatie met eten en hou niet van overvloedig eten. Ik zit snel vol en vind het moeilijk om een calorieoverschot en voldoende eiwitten binnen te krijgen. Vegetariër zijn helpt niet. Ik probeer te compenseren met shakes en kwark, maar ook dat komt een keer je neus uit. Tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SlaadjeBla schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:22:
Hoi, ik (42, 177cm, 66kg) ben nu bijna een jaar bezig met krachtsport. Ik was altijd een duursporter en moet qua bouw van ver komen. Ik ben begonnen met eGym, maar vond dat ik daar teveel liet liggen. Ook verdween mijn tegenzin en bleek ik het eigenlijk wel leuk te vinden om gericht aan mijn lichaam te werken, nog meer toen dat ook zichtbaar werd.

Ik heb een plan en ga nu 3x per week voor een upper, lower, upper split. Ben nog beginner en werk nog aan de techniek. Het is tijdsintensief, maar geeft veel voldoening. Eerst vond ik het nog wat intimiderend; ik ben bijna atijd de oudste en minst ervaren persoon in het krachthok. Daar ben ik nu wel overheen.

De uitdaging die ik nu vooral heb is eten. Ik heb een gezonde relatie met eten en hou niet van overvloedig eten. Ik zit snel vol en vind het moeilijk om een calorieoverschot en voldoende eiwitten binnen te krijgen. Vegetariër zijn helpt niet. Ik probeer te compenseren met shakes en kwark, maar ook dat komt een keer je neus uit. Tips zijn welkom.
Goed bezig!

100% Pindakaas met Chocolade eiwit shakes. Dan heb je snickers, smaakt lekker en calorieën drinken makkelijk weg. Daarnaast neem ik ook nog havermoutpoeder, gewoon goedkope 500gr havermout van de supermarkt in een goede blender gooien en malen tot poeder. Paar scheppen havermout, pindakaas en wat eiwitpoeder en dat 3x per dag heb je flink wat calorieën. Eventueel combineren met melk voor nog meer calorieën.

Ik ben geen fan van kwark, maar fan wel Griekse yoghurt. Die van 10% is ook lekker vet, mocht je minder vet willen hebben, die van 2% is ook lekker. Zit iets minder eiwit in dan kwark, maar is wel lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zenix schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:05:
Ik ben geen fan van kwark, maar fan wel Griekse yoghurt. Die van 10% is ook lekker vet, mocht je minder vet willen hebben, die van 2% is ook lekker. Zit iets minder eiwit in dan kwark, maar is wel lekkerder.
eet je die griekse yoghurt gewoon zo op of doe je er nog wat in bijv suiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:59
Salvatron schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:37:
[...]

Fruit, havervlokken, kaneel, rozijnen. Suiker of honing kan uiteraard, maar doe ik niet, gewoon wennen aan de smaak :).

Campina heeft trouwens Griekse yoghurt met 10gr eiwitten, wel iets duurder dan magere Franse Kwark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Salvatron schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:37:
[...]

Beiden eet ik gewoon zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:02
t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:20:
[...]

De dinsdag van 19 tot 21u30 karate, de zaterdag van 13 tot 15u30 ook karate en elke schooldag heen 7km en terug 7km en de donderdag heeft hij 2 lesuren sport. En hoe ver wandelen? En misschien helpt dit hij is aan de kleine kant als 15 jarige is hij 1m50.
Als hij aan de kleine kant is, dan is juist het advies om meer te eten en voedzaam. Beweging doet hij zat. Als hij nog niet zijn groeispurt gehad heeft, dan zal ik het gewoon zo laten. Beter lijkt me om op te letten wat hij eet. Ik bedoel dan niet minder eten, maar voedzamer eten. Laat chips, cola, kroketten en andere rotzooi staan (met name veel caloriën) en werk voedzaam spul naar binnen zoals vers vlees en groentes en fruit. Je eet niet minder, maar je eet voedzamer, gezonder en je kan meer eten. Simpelweg caloriën tellen. Voorbeeld: bus pringles is bijna 1000 kcal. Laat je de pringles staan, dan kan je daarvoor in plaats een dikke biefstuk van 250gr met wat groentes en rijst eten. Je eet meer, maar met dezelfde caloriën

Ik begon op veel latere leeftijd met krachttraining (18). Ik was te dik toen ik jong was, maar dat ging vanzelf weg toen ik groeide. Uiteindelijk naar de krachthonk gegaan en rustig en langzaam geleerd hoe ik gewichten moest heffen en met apparaten moest omgaan. Ik heb ook karatelessen gevolgd toen ik jong was en het was intensief. Rondjes rennen, bokkespringen en andere oefeningen. Je bent een groot deel van de tijd vooral aan het opwarmen. Dat is echt wel genoeg beweging

Tegenwoordig zie ik zoveel rotzooi op tiktok en social media. Gelukkig zijn er een paar influencers die eerlijk zijn (steroiden), maar heel veel zijn er niet eerlijk over. Met name de hele jonge sporters en dat schetst een verkeerd beeld bij de jeugd en volwassenen. Op social media tonen ze lichamen met een vetpercentage van <12, maar echt veel gebruiken steroiden en zijn fulltime bezig met hun lichaam en in de krachthonk. Ze hebben de tijd en geld ervoor.

De jeugd krijgt een illusie voorgeschoteld en willen ook een dergelijke bouw hebben en vergelijken zichzelf met hen.

[ Voor 11% gewijzigd door Monkeydancer op 27-04-2025 12:52 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:14
Monkeydancer schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:41:
[...]

Tegenwoordig zie ik zoveel rotzooi op tiktok en social media. Gelukkig zijn er een paar influencers die eerlijk zijn (steroiden), maar heel veel zijn er niet eerlijk over. Met name de hele jonge sporters en dat schetst een verkeerd beeld bij de jeugd en volwassenen. Op social media tonen ze lichamen met een vetpercentage van <12, maar echt veel gebruiken steroiden en zijn fulltime bezig met hun lichaam en in de krachthonk. Ze hebben de tijd en geld ervoor.

De jeugd krijgt een illusie voorgeschoteld en willen ook een dergelijke bouw hebben en vergelijken zichzelf met hen.
Het is veel en en en, als je jong bent 18-25 is het makkelijker om sport, uitgaan en slecht eten te combineren omdat de meeste weinig verantwoordelijkheden hebben en je er in die leeftijd mee weg kan komen. Sommige gebruiken inderdaad doping e.d.

Maar er zijn ook ‘influencers’ die laten zien hoe hun sporten en afgetraind zijn met een gezins situatie. Hun laten zien wat ze er voor doen door bv iedere ochtend te gaan trainen in de gym, gezond eten en genieten met mate.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heaget
kiefty14 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:24:
[...]
Maar er zijn ook ‘influencers’ die laten zien hoe hun sporten en afgetraind zijn met een gezins situatie. Hun laten zien wat ze er voor doen door bv iedere ochtend te gaan trainen in de gym, gezond eten en genieten met mate.
Ik heb wellicht geen recht van spreken, want ik heb geen kinderen (wel een vrouw die ook soms tijd wil). Maar eigenlijk ben ik over het geheel gezien helemaal niet zoveel tijd kwijt aan de sport. Ik werk fulltime, plus gemiddeld per week 8 uur reistijd, daarnaast doe ik een deeltijd studie (2 avonden in de week, fysiek op locatie, 5-6 uur, met daarnaast huiswerk).
Druk heb ik het dus wel.

Als ik kijk wat ik kwijt ben aan de sport, is het 6 dagen per week trainen. Normale workout kost een uur, daarnaast 3x per week 20 minuutjes cardio. Dat is 7 uur in totaal. Mealprep kost me 2x per week een uur. Ik tel boodschappen doen niet mee, want dat moet evengoed wel gebeuren. Verder is er niet heel veel te doen, ja op tijd naar bed gaan, maar heel eerlijk of ik nou sport of niet, die 6-8 uur slaap moet je toch maken.

Al met al ben ik dus een kleine anderhalf uur per dag met de sport bezig. Dat zijn op de kop af 2 afleveringen van een Netflix serie. Ik probeer het niet te bagatelliseren, en ik kan niemand zijn tijd inschatten, maar vaak krijg ik het gevoel dat mensen denken dat je hier de hele dag mee bezig moet zijn om resultaat te boeken.

Ik sta om 04.30 op, sta om 05.00 in de gym, hop om 06.00 de auto in, ben om 07.00 op het werk, en aan het einde van de dag ga ik om 20.30/21.00u slapen (schoolavonden daargelaten).

[ Voor 12% gewijzigd door Heaget op 01-05-2025 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Heaget uiteraard, waar een wil is, is een weg, maar ik denk dat je stevig onderschat wat een gezien voor impact op je leven is (zeker met jonge kinderen). Het grootste probleem zit hem eigenlijk in dat je aanwezig moet zijn (of oppas hebben).
Wanneer ik wil sporten moet ik dat of voor werktijd doen op de dagen dat ik de kinderen niet naar school hoef te brengen, of ik moet het 's avonds doen. Dat betekent dan wel dat ik alle taken op de schouders van mijn vriendin leg, dus die heeft dan pas vanaf een uur of negen haar handen vrij.
Andersom wil zij ook vaker sporten en dat ben ik dus thuis. Dan kan ik in feite hooguit laat op de avond nog wat doen, thuis. Daarom heb ik ooit van die elastieken gekocht en doe ook aan hardlopen, dan heb je geen openingstijden.

Bij eerlijke verdeling heb ik dus maar de helft van de dagen in de week echt ruimte, dus zes dagen sport is echt een hele flinke puzzel. Gelukkig hebben we op werk een sportzaal, dus dan ga ik vaak na werk nog even en eet dan niet met het gezin mee. Maar dat kan dus weer alleen als m'n vriendin niet zelf weg moet.

Netflix is in die zin geen concurrent van sport vermoed ik, wel van nachtrust en herstel want Netflix werkt ook na zo'n 22:00 uitermate goed. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik neem mijn dochter mee naar de gym. Die is het toch al gewend om mee te sporten.

Mocht ik het niet redden, heb ik mijn home workout middelen nog.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Homegym is inderdaad wel ideaal in zo'n scenario. Ik denk dat ik een stuk minder zou sporten als ik geen homegym had.
Heb ook nog wat dingen gehaald voor mijn homegym

Trap bar 30mm, tweedehands voor 55 euro.
https://www.fitness-seller.nl/hex-bar-30-mm/

Heb nu paar keer gebruikt, bevalt goed. Mijn mobiliteit is niet zo goed en mag mijn rug niet teveel belasten, daar helpt deze wel bij, want kan net iets hoger pakken. Ik kan er ook mee squatten en de hendels gebruiken voor push-ups.

Daarnaast nog een tricep bar 30mm voor 20 euro erbij. Skull crushers, Tricep Extension's en Hammer curls zijn wel fijn om uit te voeren met zo'n bar. Ik kan dieper gaan achter het hoofd dan met EZ curl bar.

Verder nog een landmine erbij gekocht https://atletica.de/en/products/r5-landmine.
Daar doe ik nu meadows rows mee, maar genoeg andere mogelijkheden natuurlijk. Met een paar dingen erbij toch een hoop extra training mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:44
Ik zal er wel helemaal naast zitten maar geloof niet zo in te weinig tijd.
Koop een pulluppbar voor 3 tientjes, in een kwartiertje ram je er zo wat situpps, pushupps en pullups uit die de meeste mensen nooit in een jaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Inmiddels zijn we 4 weken verder en is mijn blessure eindelijk weer genezen. Al die tijd niet gesport, maar gisteren weer begonnen en dat ging prima. Nog iets gevoelig bij/na bench press en pull-up's, maar niet onwerkbaar en trok snel weer weg.

Zojuist ook maar eens m'n dagelijkse voedingsinname in kaart gebracht en alles uitgerekend.
In vitamines en mineralen zit ik op zich wel goed, bijna alles zit over of dichtbij de ADH en dat zonder supplementen.

De hoeveelheid calorieën viel me echter wat tegen; +/- 2115cal
Dat is met deze calculator https://www.freedieting.com/calorie-calculator eigenlijk precies op onderhoud.

Qua macro's zit het wel prima dacht ik;
eiwitten: 27% van totaal (144gr = 2,25 gr/kg)
vetten: 33% van totaal (78gr)
koolhydraten: 39% van totaal (208gr)

Maar het liefst wil je natuurlijk wat boven je energiebehoefte zitten voor spieropbouw, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen. Ik kan per dag eigenlijk maar 3 maaltijden + 1 extra kwijt, omdat er vanwege werk geen tijd is voor tussendoortjes. Kom vaak al niet toe aan het drinken van water tussendoor, laat staan een reep of shake. Maaltijden zijn om 7.00, 12.45 en 18.45, ik pak dan meestal rond 21.00 nog een bak kwark met noten en wil om 22.00 weer in bed liggen. Ik pak 's ochtends een eiwitshake bij de maaltijd en 's middags een fruitshake.

In principe kan ik die fruitshake vervangen voor een andere shake met meer macro's, maar dan lever ik iets in op vitamines en mineralen, het is voor mij de enige manier om fruit binnen te krijgen.

Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

LA-384 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:10:
Maar het liefst wil je natuurlijk wat boven je energiebehoefte zitten voor spieropbouw, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat moet doen.
Simpel toch: meer rijst op je bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Superkiwi schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:31:
Dat lijkt simpeler dan het is. 's Middags kan er niets meer bij iig. 's Ochtends misschien een eitje, mits gekookt op voorraad, is toch weer 100kc. 's Avonds moet ik kijken of die kwark er nog in kan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:31
Superkiwi schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Rijst vervangen door boekweit

De eiwitten in boekweit zijn van superhoge kwaliteit

https://www.eenmaatjemind...aartjes%20voor%20boekweit!

Beter eten ipv meer eten, is dat een idee?

Icm minder suiker

Ik hoop dat er inspiratie komt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dan gieren we meteen weer richting de theoretische micro-optimalisatie. Als @LA-384 niet aan de calorieën komt moet er meer gegeten worden. De ene carb vervangen door een andere veel duurdere carb die je niet zo bij je maaltijd kunt eten is niet echt productief.
'Beter' eten* levert niet meer calorieën op, en dat streeft het doel van boven onderhoud willen zitten dus totaal niet na. Tenzij je van die boekweit een soort eiwit/groentepannenkoeken maakt waarvan je er in dezelfde tijd meer naar binnen weet te schrokken dan een bakkie kip met rijst. Maar of dat nu 'beter' is. ;)

* 'beter' is altijd een lastige discussie, maar heel veel van dat soort blogjes/boekjes of zogenaamde experts leunt heel erg op kleine details wat het ene product veel beter zou maken dan de andere. Vaak veel te kort door de bocht en zonder het geheel te bekijken.

@LA-384 wat doe je voor werk dat je geen tijd hebt om überhaupt iets te drinken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

yoga schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Beter eten ipv meer eten, is dat een idee?
Hij wil juist een kcal surplus creëren, dan is meer eten toch dé simpelste oplossing?
Tenzij boekweit hoger in kcal is tov rijst bij dezelfde hoeveelheid, dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:51:
@LA-384 wat doe je voor werk dat je geen tijd hebt om überhaupt iets te drinken?
Mondhygiënist, dat betekent constant aan de stoel bezig en tussendoor net niet voldoende tijd om op te ruimen, administratie te doen en spullen te pakken voor de volgende. Als er al eens wat extra tijd is, heb je die nodig voor andere zaken zoals aanvullen van spullen. Drinken is dan even snel een paar slokken water uit de kraan tussen de bedrijven door.

Tussendoor is er geen tijd en de pauze is doorgaans kort. Ik kan hooguit iets drinkbaars pakken, maar als dat 10 keer op een dag een paar slokken betekent, is dat een no-go voor iemand die z'n tanden belangrijk vindt ;)

Dus ja, hooguit kan ik in de ochtend en avond wat extra's pakken, of iets vinden wat wel extra kwalitatieve calorieën geeft, zonder een vol gevoel te geven, zodat je bij de volgende maaltijd nog steeds genoeg trek hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 04-05-2025 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:32:
[...]

Mondhygiënist, dat betekent constant aan de stoel bezig en tussendoor net niet voldoende tijd om op te ruimen, administratie te doen en spullen te pakken voor de volgende. Als er al eens wat extra tijd is, heb je die nodig voor andere zaken zoals aanvullen van spullen. Drinken is dan even snel een paar slokken water uit de kraan tussen de bedrijven door.

Tussendoor is er geen tijd en de pauze is doorgaans kort. Ik kan hooguit iets drinkbaars pakken, maar als dat 10 keer op een dag een paar slokken betekent, is dat een no-go voor iemand die z'n tanden belangrijk vindt ;)

Dus ja, hooguit kan ik in de ochtend en avond wat extra's pakken, of iets vinden wat wel extra kwalitatieve calorieën geeft, zonder een vol gevoel te geven, zodat je bij de volgende maaltijd nog steeds genoeg trek hebt.
Dat zijn inderdaad lastige beroepen voor een uitgebreid en gestructureerd eetpatroon. De kans dat spraken uit lopen en de pauze ook nog eens in de knel komt is aanzienlijk.
Dan misschien denken aan iets eten voordat je naar huis gaat, en dan thuis alsnog een maaltijd. Pak je net weer een ronde extra.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Dat lijkt simpeler dan het is. 's Middags kan er niets meer bij iig. 's Ochtends misschien een eitje, mits gekookt op voorraad, is toch weer 100kc. 's Avonds moet ik kijken of die kwark er nog in kan dan.
Kan? Of wil?

En anders iets minder schoon eten? Zolang de producten goed zijn en je eiwit op peil is het niet erg als het bijvoorbeeld wat vetter vlees is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:32:
Kan? Of wil?

En anders iets minder schoon eten? Zolang de producten goed zijn en je eiwit op peil is het niet erg als het bijvoorbeeld wat vetter vlees is.
Kan, met een kanttekening, ik heb meestal maar 30 minuten pauze, soms wat minder. Ik kan ongegeneerd gaan schransen, maar dan heb ik er later last van. En ik wil ook nog wat met m'n collega's kunnen praten. Nu krijg ik het net weg in de tijd die ik heb.

Ik ben vorig jaar ook dichter bij huis gaan werken, waardoor de reistijd nog maar 15 minuten is. Dat extraatje voordat ik naar huis ga, is denk ik nog niet verteerd als ik thuis ben. Ik weet ook niet wat ik dan kan nemen. Ik pak dagelijks al een eiwitshake en een eiwitreep. Ik ben bang als dat er twee worden, dat het me tegen gaat staan. Misschien een andere reep? Ik heb zo'n crunchy oats&honey repen van Nature Valley. Die zijn goed voor 196kcal en bevatten 7,6gr vet, 27gr kh en 3,6gr eiwit. Misschien kan ik die beter aan het ontbijt toevoegen eigenlijk, krijg nu nog wel ooit een rommelende maag rond 11.00, dus daar kan nog wel wat bij om dat beter te overbruggen.

Ik moet dat komende week maar eens proberen, die reep van nature valley en een gekookt ei ergens op de dag toevoegen. Heb ik toch weer 300kcal extra, wat volgens mij een mooie surplus is.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-05-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het hoeft toch ook niet verteerd te zijn? Je zegt dat je moeite hebt om genoeg binnen te krijgen, dan moet je dus elk moment aangrijpen wat wél kan.

Maar post eens je gemiddelde dag dan als je wilt? Want ik heb even teruggelezen en je hebt het steeds over macro's, maar zoals ik al zei heeft het weinig zin om de perfecte verhouding aan te houden als dat zorgt dat je niet genoeg kunt eten. Wellicht krijg je wat gerichtere tips over je maaltijden als je deelt wat je nu precies doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
LA-384 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Kan, met een kanttekening, ik heb meestal maar 30 minuten pauze, soms wat minder. Ik kan ongegeneerd gaan schransen, maar dan heb ik er later last van. En ik wil ook nog wat met m'n collega's kunnen praten. Nu krijg ik het net weg in de tijd die ik heb.

Ik ben vorig jaar ook dichter bij huis gaan werken, waardoor de reistijd nog maar 15 minuten is. Dat extraatje voordat ik naar huis ga, is denk ik nog niet verteerd als ik thuis ben. Ik weet ook niet wat ik dan kan nemen. Ik pak dagelijks al een eiwitshake en een eiwitreep. Ik ben bang als dat er twee worden, dat het me tegen gaat staan. Misschien een andere reep? Ik heb zo'n crunchy oats&honey repen van Nature Valley. Die zijn goed voor 196kcal en bevatten 7,6gr vet, 27gr kh en 3,6gr eiwit. Misschien kan ik die beter aan het ontbijt toevoegen eigenlijk, krijg nu nog wel ooit een rommelende maag rond 11.00, dus daar kan nog wel wat bij om dat beter te overbruggen.

Ik moet dat komende week maar eens proberen, die reep van nature valley en een gekookt ei ergens op de dag toevoegen. Heb ik toch weer 300kcal extra, wat volgens mij een mooie surplus is.
Ik denk dat er nog wel wat makkelijk te winnen is, nature valley is wmb nog typisch matig supermarkt spul. Als je meer kcal wil kun je bijv upfront pakken, die zijn uit mijn hoofd 250-300 per bar en veel meer eiwit. Zelf vind ik barebells ook erg lekkere met goede macros, maar jij zoekt vooral veel kcal.

Als je die bar nu wisselt voor een zwaardere en daarnaast bij je ontbijt nog wat toevoegt (of een tweede bar), heb je zo 300-400 kcal erbij per dag. Dat is een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Gongbao schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:43:
[...]

Ik denk dat er nog wel wat makkelijk te winnen is, nature valley is wmb nog typisch matig supermarkt spul.
Klopt, maar wel prima te pruimen en wellicht een goede tussenoplossing. Ik wil ook niet dat zo'n zwaardere reep er voor gaat zorgen dat ik daarna minder eet. Dus dacht eerst kijken of dit werkt, dan aan wennen en daarna wellicht uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ng.tregge96
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:56
Is er iemand hier die ervaring heeft met verstelbare dumbbells die niet de hele wereld hoeven te kosten? Ik ben van plan om het lidmaatschap van mijn sportschool op te zeggen en om in mijn garage een kleine homegym te maken. Uit de rest van de benodigdheden kom ik denk ik wel, maar het aanbod van verstelbare dumbbells is naar mijn idee zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
Ik heb dure nuobells, maar vind ze hun geld zeker waard. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als het kan zou ik ze zeker overwegen.

Kwaliteit bij voordelige opties is vaak matig, of je krijgt van die platebased, waarbij je meer tijd bezig bent met gewichten wisselen dan met trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ng.tregge96
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:56
Gongbao schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:03:
Ik heb dure nuobells, maar vind ze hun geld zeker waard. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als het kan zou ik ze zeker overwegen.

Kwaliteit bij voordelige opties is vaak matig, of je krijgt van die platebased, waarbij je meer tijd bezig bent met gewichten wisselen dan met trainen.
Thanks. Qua budget zou het er wel uit kunnen, maar aangezien ik nou ook weer niet zo'n fanatieke krachtsporter ben vind ze toch wel een beetje prijzig :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
ng.tregge96 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:41:
Is er iemand hier die ervaring heeft met verstelbare dumbbells die niet de hele wereld hoeven te kosten? Ik ben van plan om het lidmaatschap van mijn sportschool op te zeggen en om in mijn garage een kleine homegym te maken. Uit de rest van de benodigdheden kom ik denk ik wel, maar het aanbod van verstelbare dumbbells is naar mijn idee zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :)
Een setje ringen en een pullup bar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heaget
LA-384 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:32:
[...]

Puur uit interesse, hoe stressvol ervaar je je werkdag? Als ik het zo lees klinkt het super stressvol en ongezond als je tussen je werkzaamheden door niet eens tijd hebt om even wat te drinken. (En ik heb 10 jaar in de bajes gewerkt dus ik heb niet zo snel stress).

Als je stress hebt gaat dan namelijk hoe dan ook op je vertering slaan. Veelgemaakte fout (die ik zelf ook jaren heb gemaakt) is denken dat meer kcal altijd zorgt voor groei. Maar je moet al dat extra eten wel kunnen verteren, anders heb je er namelijk niets aan. Daar heb je vooral geen stress bij nodig. En wel water tussendoor.

En ik snap helemaal dat je hier misschien helemaal niets mee kan "omdat het werk nou eenmaal zo is", maar je kan het wel in je achterhoofd houden als je merkt dat de groei uit blijft.

Enige tip die ik je kan geven om extra kcal binnen te krijgen in jouw situatie is toch kiezen voor vloeibare voedingsmiddelen. Weight gainer bijvoorbeeld. Zo'n shake gooi je in 30 seconden naar binnen, uiteindelijk moet je zelf ook tijd willen maken om tot een doel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 18:04

ghostman

dwarf

-

[ Voor 99% gewijzigd door ghostman op 06-05-2025 05:14 ]

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Heaget schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:28:
Puur uit interesse, hoe stressvol ervaar je je werkdag? Als ik het zo lees klinkt het super stressvol en ongezond als je tussen je werkzaamheden door niet eens tijd hebt om even wat te drinken. (En ik heb 10 jaar in de bajes gewerkt dus ik heb niet zo snel stress).

Als je stress hebt gaat dan namelijk hoe dan ook op je vertering slaan. Veelgemaakte fout (die ik zelf ook jaren heb gemaakt) is denken dat meer kcal altijd zorgt voor groei. Maar je moet al dat extra eten wel kunnen verteren, anders heb je er namelijk niets aan. Daar heb je vooral geen stress bij nodig. En wel water tussendoor.

En ik snap helemaal dat je hier misschien helemaal niets mee kan "omdat het werk nou eenmaal zo is", maar je kan het wel in je achterhoofd houden als je merkt dat de groei uit blijft.

Enige tip die ik je kan geven om extra kcal binnen te krijgen in jouw situatie is toch kiezen voor vloeibare voedingsmiddelen. Weight gainer bijvoorbeeld. Zo'n shake gooi je in 30 seconden naar binnen, uiteindelijk moet je zelf ook tijd willen maken om tot een doel te komen.
Ik ervaar het niet als bijzonder stressvol, het is niet één gejaag, m'n hartslag gaat niet omhoog of zo en ik vind het werk leuk om te doen. Ik kan meestal wel de tijd nemen die nodig is, maar er is ook niet méér tijd voor handen dan dat. Bovendien gaat het al 16 jaar zo en dat went ook. :P Het is wel gewoon druk en soms vervelend dat je geen tijd hebt voor andere dingen. Ik drink wel genoeg op een dag, maar minder goed verspreid. 3x 500ml sowieso en wat extra's tussendoor.

Kijk ik naar m'n garmin horloge, dan zijn de werkmomenten wél stressvol, maar ik twijfel hoe betrouwbaar dat eigenlijk is. Zaterdag heb ik niets bijzonders gedaan en zou ik ook de hele dag stress hebben gehad als ware het een werkdag. Hij geeft bijvoorbeeld ook aan dat ik stress heb wanneer ik gewoon op de bank lig...

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 05-05-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een lichte vorm van stress vind ik vrij normaal bij werk, dat betekent dat je wat moet doen voor je geld. Op de bank kan een spannende wedstrijd, gamen of alcohol ook al zorgen voor een stress registratie van je horloge.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Heaget
Deze week precies een jaar onder begeleiding van een coach, en daarom deze drieluik:

102 kilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KogoenzDMo1beNlifcw8T-7iUHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0Y7HCwbnzwkFL3bfYYxO2z6.jpg?f=fotoalbum_large

86 kilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrBvdAfEPyQlM8E7bRh7ed74jr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG70G72k9SKVQf9T3G62J8GO.jpg?f=fotoalbum_large

100 kilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X1nGovTHnoEyZnGBditZsHmRqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr3U7vAca0E2ado3YAraP5Xc.jpg?f=fotoalbum_large
Deze laatste foto is wel na precies 2 weken vakantie genomen dus wat meer vocht dan normaal, desalniettemin niet ontevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 08-05-2025 20:41 ]

Pagina: 1 ... 122 123 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.