Voor de liefhebbers, de Hammerstrength uitvoering van de Nautilus rug machine is sinds kort aanwezig in Fitness 365 in Amsterdam ZO.
Godfather Bodybuilding topic reeks
Voor de liefhebbers, de Hammerstrength uitvoering van de Nautilus rug machine is sinds kort aanwezig in Fitness 365 in Amsterdam ZO.
Heaget schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:37:
Deze week precies een jaar onder begeleiding van een coach, en daarom deze drieluik:
102 kilo
[Afbeelding]
86 kilo
[Afbeelding]
100 kilo
[Afbeelding]
Deze laatste foto is wel na precies 2 weken vakantie genomen dus wat meer vocht dan normaal, desalniettemin niet ontevreden over.
Tof en zonde tegelijkertijd? Of was die bulk weer bewust. Lijkt me kut steeds die cycle te moeten doen.Heaget schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:37:
Deze week precies een jaar onder begeleiding van een coach, en daarom deze drieluik:
102 kilo
[Afbeelding]
86 kilo
[Afbeelding]
100 kilo
[Afbeelding]
Deze laatste foto is wel na precies 2 weken vakantie genomen dus wat meer vocht dan normaal, desalniettemin niet ontevreden over.
Dit is een hele bewuste keuze, maar je hebt gelijk het is moeilijk om langzaam je definite en alles weer te zien verdwijnen. Gelukkig scheelt het dat het cutten mij vrij makkelijk af gaat dus om weer terug in shape te komen maar dan met (hopelijk) meer massa is geen probleem. En ik zeg hopelijk want 5 december sta ik op het podium en dan hoop ik in betere shape te zijn dan ditMillie-ano schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:30:
[...]
Tof en zonde tegelijkertijd? Of was die bulk weer bewust. Lijkt me kut steeds die cycle te moeten doen.
Mag ik vragen wat je hebt gedaan van foto 1 naar foto 2.
[ Voor 3% gewijzigd door Heaget op 09-05-2025 05:58 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 15-05-2025 07:11 ]
Bij ons hebben we ook de small grip versie daarvan, de manier waarop je onderarmen geforceerd worden is echt heerlijk voor lat activation. Aanrader.Zenix schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:51:
Ik heb sinds een paar dagen een nieuw attachment voor mijn pulley:
https://atletica.de/nl/pr...m-latzuggriff#qvC4WB5eWVD
Gebruik heb voor de lat pulldown en de cable row en kan hem ook gebruiken voor de T-bar row.
Veel meer grip, de armen worden ook minder geactiveerd en ook minder last van pols, waardoor je het ook beter voelt in de rug.
XXL heeft ook een hele set voor een goede prijs zag ik https://xxlnutrition.com/nl/gripper-set?sku=20988. Maar ik ga alleen maar de medium grip gebruiken, dus daarom alleen maar deze gekocht.
Afgelopen week zag ik die barebells ineens liggen in de supermarkt, dus een paar meegenomen. Ze zijn echt wel lekker moet ik zeggen. Smaken eigenlijk als een mars of iets dergelijks.Gongbao schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:43:
[...]
Ik denk dat er nog wel wat makkelijk te winnen is, nature valley is wmb nog typisch matig supermarkt spul. Als je meer kcal wil kun je bijv upfront pakken, die zijn uit mijn hoofd 250-300 per bar en veel meer eiwit. Zelf vind ik barebells ook erg lekkere met goede macros, maar jij zoekt vooral veel kcal.
Als je die bar nu wisselt voor een zwaardere en daarnaast bij je ontbijt nog wat toevoegt (of een tweede bar), heb je zo 300-400 kcal erbij per dag. Dat is een hoop!
Laatste jaren niet meer, zijn meestal duurder dan Myprotein met korting. Vroeger waren ze vaker goedkoper.Oelske schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:05:
Bestellen jullie hier nog wel eens supplementen bij Bulk?
Zijn er nog wat standaard codes voor extra korting?
Ik bestel normaal bij Myprotein, daar heb je nog extra korting met codes als Ellen/Ryan/Merijn.
Mijn glutenvrije havermout (coeliakie, joepie) komt daar normaal vandaan, maar die zit niet meer in het assortiment..
Ik bestel de laatste tijd bij Zumub, wordt geleverd vanuit Portugal. Die hebben ook altijd kortingsacties waardoor de whey vaak rond de €15/kg is.Oelske schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:05:
Ik bestel normaal bij Myprotein, daar heb je nog extra korting met codes als Ellen/Ryan/Merijn.
Mijn glutenvrije havermout (coeliakie, joepie) komt daar normaal vandaan, maar die zit niet meer in het assortiment..
Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet. Prijzen zijn redelijk goed inderdaad, met korting zal dat wel goed zijn. Nog aanraders qua smaak?Gineau schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:05:
[...]
Ik bestel de laatste tijd bij Zumub, wordt geleverd vanuit Portugal. Die hebben ook altijd kortingsacties waardoor de whey vaak rond de €15/kg is.
21-3 | 61,8 |
9-4 | 62,8 |
19-4 | 63,4 |
1-5 | 62,8 |
11-5 | 64,0 |
22-5 | 65,1 |
24-5 | 64,4 |
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2025 15:40 ]
Ik bestel altijd bij Bulk, alleen ik heb studentenkortingcodes via Studentbeans, dat scheelt altijd wel een aardig bedrag maar daar heb je misschien niet zoveel aan. Ik ben nog zo'n anderhalf jaar student dus je mag me best af en toe een bericht sturen als je een code nodig hebtOelske schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:05:
Bedankt voor je reactie.Heaget schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Ik bestel altijd bij Bulk, alleen ik heb studentenkortingcodes via Studentbeans, dat scheelt altijd wel een aardig bedrag maar daar heb je misschien niet zoveel aan. Ik ben nog zo'n anderhalf jaar student dus je mag me best af en toe een bericht sturen als je een code nodig hebt
[ Voor 38% gewijzigd door Heaget op 27-05-2025 15:13 ]
Voor skull crushers gebruik ik een tricep bar, die zijn ook voor 30mm. Die heb ik laatst tweedehands kunnen kopen voor 20 euro. Kan je ook gebruiken voor Hammer curl en close bench press.LA-384 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:22:
Ik zit er aan te denken om mijn sport-accessoires wat uit te breiden.
Ik heb nu 3 dumbbell stangen (30mm diameter), een verstelbaar bankje (-15 graden t/m 75 graden), een aerobic step en een pull-up bar aan het plafond.
Ik heb schijven 0,5kg, 1kg, 2kg, 3kg, 5kg en 10kg van elk 4 stuks.
Ik kan hiermee aardig wat oefeningen doen. Toch heb ik het gevoel dat ik met een langere bar mogelijk meer gericht de spiergroepen kan aanspreken.
Ik zat zelf te denken aan een EZ bar, maar zie dat er ook een "super EZ bar" bestaat, die veel meer gecurved is. Welke van deze twee zou praktischer zijn, of is het vooral persoonlijke voorkeur?
Zitten er echt voordelen aan zo'n langere bar tov losse dumbbells?
Het voordeel van losse dumbbells is volgens mij dat je niet zo snel kan foetelen door je dominante arm naar verhouding meer gewicht te laten pakken. Het mogelijke nadeel van losse dumbbells is volgens mij dat je onbedoeld makkelijker andere spiergroepen kan laten meewerken.
Het idee is ontstaan door het willen doen van skull crushers. Ik doe dat nu met 1 dumbbell die ik aan de uiteinden van de stang vast pak. Met het huidige gewicht is dat nog wel te doen, maar dat wordt al snel lastiger wanneer ik er meer schijven aan moet hangen en het pakt ook gewoon niet zo fijn vast. Ik kan ook 2 dumbbells gebruiken, maar heb dat nog niet geprobeerd. M'n gevoel zegt dat ze elkaar al snel in de weg zitten, omdat je je onderarmen parallel wilt houden.
Er zijn vast nog wel meer oefeningen die profijt hebben van een ez-bar of waarbij je met een ez-bar net even een andere belasting hebt voor meer variatie.
Ik ga sowieso nog een extra dumbbell stang bestellen, of wellicht 2 die wat langer zijn, zodat ik minder vaak hoef te verstellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 08-06-2025 00:20 ]
Was ik vroeger ook, maar nu wil ik liever de klemsluiting, gaat toch wel sneller. Ja, je wisselt schijven in de rust, maar toch.LA-384 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:09:Ik ben gevoelsmatig wat terughoudend met die klemsluiting. Dat lijkt me niet zo prettig dan zo'n afsluitmoer.
Maar zit zo'n klemsluiting ook net zo stevig? De schijven hebben nogal eens de neiging te gaan rollen, wat voor mij (nog) vervelend voelt.Snowmiss schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Was ik vroeger ook, maar nu wil ik liever de klemsluiting, gaat toch wel sneller. Ja, je wisselt schijven in de rust, maar toch.
Ik heb op alie en temu gewoon van die Quick lock sluiters gekocht voor mijn 30mm bars, werken prima bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com...96-4c75-ab62-8cad7bf64de8LA-384 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:09:
@Heaget In mijn geval geeft een barbell gevoelsmatig niet zoveel mogelijkheden tov een ez-bar. Ik heb geen houder oid, dus zal de bar vanaf de grond moeten optillen telkens. Dan lijken dumbbells me praktischer.
De ez-bar lijkt me vooral interessant door de houding van de handen.
@Zenix Bedankt voor de tips. Ik zat vooral nog op bol.com te kijken en daar was het allemaal wat duurder. Voor €30,- durf ik meerdere bars wel aan.
Ik ben gevoelsmatig wat terughoudend met die klemsluiting. Dat lijkt me niet zo prettig dan zo'n afsluitmoer.
[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 08-06-2025 11:53 ]
Klem zit zeer stevig. Maar die collars die ik stuurde gaat sneller.LA-384 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Maar zit zo'n klemsluiting ook net zo stevig? De schijven hebben nogal eens de neiging te gaan rollen, wat voor mij (nog) vervelend voelt.
[ Voor 66% gewijzigd door Gonadan op 10-06-2025 23:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb dumbbell pullovers in mn routine zitten, maar heb het idee dat het voornamelijk andere spiergroepen traint.Gonadan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:09:
@pirke pullovers kunnen met een dumbbell voor je lats.
En je kunt ook overwegen om tijdelijk een sportschool te bezoeken om te zien wat je lekker vindt trainen.
Veel van de opties die je noemt kunnen prima, maar het is heel persoonlijk wat je het meest prettig vindt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goede squat schoenen zijn een aanrader, niet alleen bij squaten, maar ook extra stabiliteit met alle andere oefeningen. Ik ben niet zo groot, dus een hogere hak helpt mij ook om beter de voeten op de grond te krijgen bij benchen.PdeBie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:54:
Van de week nieuwe schoenen voor in de sportschool. Adidas Powerlift 5.
Las er goede verhalen over en draag regelmatig Adidas schoenen, dus dacht….laten we het proberen.
Maar wat een verschil zeg bij squat! Sta veel stabieler en kan veel dieper zonder verhoger onder de hiel (zit nu in de schoen zelf).
Fijn schoentje.
Wat hier ook al gezegd wordt, zou even maandje naar de sportschool gaan om na te gaan wat je prettig vind. Momenteel is het wel hoogseizoen in de sportscholen zo voor de zomer.pirke schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:55:
Ik ben nu een tijdje thuis bezig met dumbbells en een verstelbare bank, 3x per week full body programma, op lats na (lastig met alleen dumbbells). Het is een goedkoop verstelbaar dumbbell setje van Decathlon met wat extra schijven omdat er maar 10kg per arm bij zat.
Het idee was om te kijken of dit iets is wat ik wil blijven doen, en daar lijkt het wel op. Ik ben al wat ouder (in de 40), en thuis trainen vind ik wel erg fijn ipv dat ik naar een sportschool moet gaan. Tijd, gezin, werk, ... In mn tienerjaren heb ik bij een kennis in de garage getraind, en zat te denken om thuis ook mn garage voor een deel in te gaan richten om daar te trainen. Naast de fietsen en wat tuinspullen is er vloeroppervlak genoeg voor een leuk alles in 1 apparaat of power rack met kabelsysteem addon.
Wat ik momenteel mis:
- kabelsysteem voor oa lat pulldowns
- makkelijk squatten, liefst belt squat voor de veiligheid bij solo trainen. Bij mn huidige goblet squat zit ik bijna op de limiet vd dumbbell stang (32kg) en met 2 dumbbells naast me is mn vorm minder goed
- stabiele calf raise, momenteel sta ik op een los balkje of pak papier of iets dergelijks...
- veilige manier om solo barbell presses te kunnen doen. Nu gebruik ik dumbbells, maar ik voorzie dat dat steeds irritanter wordt om in/uit positie te komen, zeker als ik tot failure blijf trainen. Barbell/power rack met fatsoenlijke safeties dus, of misschien een smith machine? Ik heb die laatste nooit gebruikt, kan dus nog niet beoordelen of ik dat fijn ga vinden.
- makkelijk snel gewichten wisselen. Dat Decathlon setje met een schroef sluiting houdt alles goed op zn plek (erg fijn bij pullover als ik de dumbbell verticaal boven mn gezicht houdt), maar het kost een eeuwigheid om te wisselen
Zo'n verstelbaar kabelsysteem met dubbele gewichtstapel lijkt me ideaal voor verschillende oefeningen, snel aanpasbaar in zowel positie als gewicht.
Online zie ik de prijzen al snel oplopen tot 5-10k, dat is wel wat gortig... Denk aan Inspire FT2 of Force G20 achtige systemen. Ik wil best wat investeren voor goed spul, maar als het niet hoeft dan liever niet natuurlijk
Heeft iemand ervaring met dergelijke alles in 1 apparaten of een power rack + kabel combi?
[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 11-06-2025 10:35 ]
Deze zag ik ook nog voorbij komen, ook een mooie optie:
[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 11-06-2025 11:04 ]
Die Atletica R8 met alle varianten en uitbreidingsmogelijkheden ziet er inderdaad goed uit. Gezien de levertijden ga ik die pas na de zomervakantie bestellen, heb ik tot die tijd om uit te vogelen welke configuratieZenix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:02:
[...]
Deze zag ik ook nog voorbij komen, ook een mooie optie:
https://www.fitness-seller.nl/atx-multi-gym-gmx-2000/
Maar het grote voordeel van Atletica is de mogelijkheden voor uitbreiding. En hij kan wat meer gewicht aan, maar over het algemeen zal dat niet zo'n verschil maken.
Het is inderdaad een mooi systeem. Atletica is bijvoorbeeld ook bezig met een multiflight attachment:pirke schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:27:
[...]
Die Atletica R8 met alle varianten en uitbreidingsmogelijkheden ziet er inderdaad goed uit. Gezien de levertijden ga ik die pas na de zomervakantie bestellen, heb ik tot die tijd om uit te vogelen welke configuratie(en om de garage op te ruimen...)
Daar kun je nog wel een klein half jaar op wachten verwacht ikZenix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:34:
[...]
Als die staat zien we graag de foto's natuurlijk
Ironmaster maakt goed spul, maar persoonlijk een beetje te prijzer.MacbookProx schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:34:
Kunt ook terecht bij IronMaster: https://www.ironmaster-eu.com/nl/im2000.html
Mooi spul en hun dumbbels zijn iconisch goed. Ze bevallen hier zeker!
Robuust en no-nonsense, en die machines zijn volgens zelfde principe volgens mij.
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 18-06-2025 21:08 ]
alleen dat is heel erg saai. en merk dat als ik vooral lower doe ik sneller "leeg" benwokkelz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:47:
Ik denk dat je dan beter naar een upper/lower schema kan kijken. Deze zijn perfect voor 4 dagen gym.
Als je specifiek zoekt op vier dagen dan vind je geen drie dagen, er zijn heel veel soorten.gupfishy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:44:
ik ben weer begonnen maar merk dat ik wat vastloop.
Ik train 3 of 4 keer per week (net gestart weer)
Maar wil dus eigenlijk een split push pull schema die ik maandag en dinsdag kan doen. en dan donderdag en vrijdag weer dezelfde
alles wat ik vind is veelal 3 dagen./ ik wil deze benen ook meepakken
A = borst, schouder, triceps, Quads
B =Rug, Hamstrings, kuiten, Biceps, core
nu vraag ik me af of er iemand is die bekend is hiermee en dan ook een schema heeft welke oefeningen.
A zou dan in ieder geval benchpress en Squats moeten hebben
B dan in ieder geval deadlifts.
Zelf denk ik dat als ik dit split en dan voor de andere oefeningen gewoon een oefening kies die dan beschikbaar is ik een goede training heb. De compound lijkt mij verreweg het belangrijkste
(o en ben 46 :-))
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt bij ABAB ook kiezen om een van de compounds (bijv squats serieus zwaar te doen met relatief weinig reps, en de bench / strict press medium met wat meer reps. Op dag A2 draai je dat dan om. Volgens mij ook een manier om een plateau te doorbreken.Gonadan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:25:
[...]
Als je specifiek zoekt op vier dagen dan vind je geen drie dagen, er zijn heel veel soorten.
Wil je echt graag ABAB? Anders is de tip van @wokkelz een goede.
Voor een ABAB kan je kiezen om je L te verdelen over de PP, want in feite kan je die ook wel opsplitsen in push en pull, wat je al een beetje gedaan hebt in je post.
Ik heb dat vaak gedaan, maar het kan wel zwaar zijn om je squat stevig aan te pakken en dan ook nog zware bench en schouders te doen. Het komt in mijn ervaring dan snel neer op upper goed doen en lower maar één of twee oefeningen, een beetje erbij zeg maar.
Ik weet ook nog wel dat ik hele dedicated beentrainingen deed (ook vanwege knierevalidatie bijv.) en dan was ik daarna eigenlijk wel een beetje klaar.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Ik heb zelf Powerblocks, wellicht wat lomper maar wel sneller van gewicht te wisselen.wian schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:06:
Beginnersvraag: heeft iemand hier ervaring met dit type “vierkante” dumbbells https://atletica.de/nl/pr...r?variant=44830314660107&
Lijkt me mooi, compact, praktisch en ouderwets stevig. Heb nu goedkope plastic/cement halters maar vind deze lomp en je handen stinken naar plastic.
Die komen van het design van hoist, zijn eigenlijk dezelfde als Eisenlinks, daarvan kan je wel reviews vinden zie hieronder. Volgens mij goede kwaliteit en het wisselen gaat sneller dan bij IronMaster.wian schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:06:
Beginnersvraag: heeft iemand hier ervaring met dit type “vierkante” dumbbells https://atletica.de/nl/pr...r?variant=44830314660107&
Lijkt me mooi, compact, praktisch en ouderwets stevig. Heb nu goedkope plastic/cement halters maar vind deze lomp en je handen stinken naar plastic.
Nadeel van die is dat het 28mm dumbells zijn, terwijl de standaard in Nederland en Duitsland 30mm is naast 50mm, dus meer opties voor 30mm. Ik heb alles 30mm, en die passen op de dumbells, barbells, ez bar, trap bar, kettebell en de lat pulldown.pirke schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:27:
Ik heb deze dumbbells: https://www.decathlon.nl/...p-7449?mc=8018574&c=Zwart
Met extra 5kg schijven. Het is goedkoop, degelijk, maar wisselen duurt wel lang.
Die zijn ook goed, gaan ook nooit stuk en wisselen gaat iets sneller, maar kosten wel meer.Marc3l schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:37:
[...]
Ik heb zelf Powerblocks, wellicht wat lomper maar wel sneller van gewicht te wisselen.
[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 21-06-2025 22:20 ]
Alle extra schijven die Decathlon aanbiedt zijn ook 28mm, en prijs/kg ga je nergens beter vinden. Nadeel is inderdaad dat je wel in hun ecosysteem zit, maar als je gewoon oerdegelijke goedkope gietijzeren schijven wilt is dat geen probleem.Zenix schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Nadeel van die is dat het 28mm dumbells zijn, terwijl de standaard in Nederland en Duitsland 30mm is naast 50mm, dus meer opties voor 30mm. Ik heb alles 30mm, en die passen op de dumbells, barbells, ez bar, trap bar, kettebell en de lat pulldown.
[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 22-06-2025 13:58 ]
Bedankt voor de tip.wian schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:59:
Bedankt voor de suggesties! Die decathlon dumbbells zijn goedkoop en netjes op te bergen in een koffertje. Die powerblocks zijn me veel te duur en ook behoorlijk groot. Ik gebruik de gewichten in de slaapkamer dus compact en makkelijk op te bergen is van belang. Heb geen dedicated kamer waar ik een berg dumbbells en een Hyper Pro kwijt kan (helaas). Die hyper pro ziet er wel heel erg veelzijdig uit!
Heb ondertussen deze goedkopere versie gevonden van de vierkante dumbbells. Maar ga ook serieus kijken naar die goedkope metalen decathlon dumbbells.
Ja 50mm is het beste, meeste mogelijkheden maar kost ook het meeste. Ik ben begonnen met mijn homegym tijdens corona, toen was het voornamelijk 30mm spul wat beschikbaar is. De laatste jaren is er best veel 30mm spul uitgekomen, van bijvoorbeeld ATX. Maar zoals je ook aangeeft, met zo'n smith machine moet je wel 50mm hebben.pirke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Alle extra schijven die Decathlon aanbiedt zijn ook 28mm, en prijs/kg ga je nergens beter vinden. Nadeel is inderdaad dat je wel in hun ecosysteem zit, maar als je gewoon oerdegelijke goedkope gietijzeren schijven wilt is dat geen probleem.
Voor mn squat rack die ik in september wil gaan kopen verwacht ik toch naar 50mm te gaan, aangezien de smith machine die er in zit 50mm is. Dan wordt de barbell die erbij komt ook 50mm. Dumbbells mogen dan best 28mm zijn.
Ach, wie weet dat ik ook 500 euro wil gaan betalen voor een makkelijk snel in te stellen dumbbell set, voorlopig vind ik het niet erg om een minuutje pauze tussen de oefeningen te hebben terwijl ik de gewichten wissel
Met de (los aangeschafte) 0,5kg schijfjes kun je het gewicht van 1 dumbbell ook langzaam verhogen, ipv dat je meteen 2 of 2,5kg omhoog gaat. Voor verschillende oefeningen is een dergelijke sprong voor mij te veel. Als ik 3x10 kan gaat er de volgende keer 1kg bij, tot ik de 3x10 weer kan.
Overigens zit je bij een verstelbare dumbbellset ook "vast" binnen het ecosysteem van die verstelbare set
[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 22-06-2025 16:52 ]
Persoonlijk geen last van dat er iets afbreekt van de 30mm gietijzer schijven, maar ik laat ze dan ook alleen maar vallen op 2cm dikke rubbere vloer.Samoht93 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:06:
Ik gebruik de rubberen 30mm schijven van virtufit (bij fitwinkel gekocht) en de losse halterstangen met van die veerclips. Had eerst ook zo iets als die decathlon achtig set maar wisselen gaat met van die veerclips veel sneller. Heb ook kleine barbell en ez bar voor 30mm schijven.
Die rubberen schijven zijn iets duurder maar had bij mijn gietzijzeren setje het probleem dat op een duur hele kleine stukjes eraf kwamen en als je dan een keer op blote voeten door het huis loopt dan zit er ineens wat in je voet...
Klopt, heb nu de Powerblocks die maar tot 11kg gaan en kan je geen gewicht voor bij kopen.pirke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Overigens zit je bij een verstelbare dumbbellset ook "vast" binnen het ecosysteem van die verstelbare set
[ Voor 6% gewijzigd door Marc3l op 22-06-2025 17:02 ]
Dat weet ik wel zeker, zou wel voor de EXP Sport gaan en niet voor de EXP Pro.Marc3l schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:53:
[...]
Klopt, heb nu de Powerblocks die maar tot 11kg gaan en kan je geen gewicht voor bij kopen.
Dus zit wel naar een update te kijken. De exp serie kan je wel weer uitbreiden.
Wel heel prijzig maar ik weet zeker dat ik spijt krijg als ik weer terugga naar zo’n systeem zoals hierboven van de Decatlon voor het wisselen van gewicht.
Opzich kunnen die veerclips best wel wat hebben en soms doe ik er voor de zekerheid 2 op. Maar als je heel zwaar waiter curls oid wil doen dan is het niet zo'n slimme optie.Zenix schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Bedankt voor de tip.
Die zien er hetzelfde uit inderdaad, komt waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek. Die kettebell handle is ook wel mooi die ze hebben.
[...]
Ja 50mm is het beste, meeste mogelijkheden maar kost ook het meeste. Ik ben begonnen met mijn homegym tijdens corona, toen was het voornamelijk 30mm spul wat beschikbaar is. De laatste jaren is er best veel 30mm spul uitgekomen, van bijvoorbeeld ATX. Maar zoals je ook aangeeft, met zo'n smith machine moet je wel 50mm hebben.
Ik heb bijna al mijn 30mm gewichten tweedehands, drie maanden geleden 127kg met 3 setjes schroefdumbells gekocht voor 125 euro. Veel mensen beginnen namelijk met 30mm en gaan dan later naar 50mm. Voor olympische oefeningen waarbij de barbell moet draaien, heb je die sowieso nodig. Ik heb 0,5kg 1kg, 2kg, 2,5kg, 3kg, 5kg, 10kg, 15kg en 20kg 30mm gewichten, kan dus ook elke combinatie maken qua gewicht en dat is wel fijn inderdaad.
Decatlon spul is over het algemeen prima voor wat je krijgt voor de prijs inderdaad.
Ik heb een tijdje push/pull gedaan inclusief benen. Bij je A pushdag borst, triceps, schouders en quads(squat, bulgarian splitsquat,leg press) en op de B pulldag rug, biceps en hamstrings/glutes(deadlift, romanian deadlift, leg curls)gupfishy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:44:
ik ben weer begonnen maar merk dat ik wat vastloop.
Ik train 3 of 4 keer per week (net gestart weer)
Maar wil dus eigenlijk een split push pull schema die ik maandag en dinsdag kan doen. en dan donderdag en vrijdag weer dezelfde
alles wat ik vind is veelal 3 dagen./ ik wil deze benen ook meepakken
A = borst, schouder, triceps, Quads
B =Rug, Hamstrings, kuiten, Biceps, core
nu vraag ik me af of er iemand is die bekend is hiermee en dan ook een schema heeft welke oefeningen.
A zou dan in ieder geval benchpress en Squats moeten hebben
B dan in ieder geval deadlifts.
Zelf denk ik dat als ik dit split en dan voor de andere oefeningen gewoon een oefening kies die dan beschikbaar is ik een goede training heb. De compound lijkt mij verreweg het belangrijkste
(o en ben 46 :-))
Dit is hoe ik het ook ga doen vanaf morgen. En dan kijken hoe het gaatGineau schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:04:
[...]
Ik heb een tijdje push/pull gedaan inclusief benen. Bij je A pushdag borst, triceps, schouders en quads(squat, bulgarian splitsquat,leg press) en op de B pulldag rug, biceps en hamstrings/glutes(deadlift, romanian deadlift, leg curls)
zo pak je in twee trainingen alle spiergroepen. prima te verdelen over maandag A, dinsdag B, donderdag A, vrijdag B.
Als het saai is, dan doe je het goed.gupfishy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
[...]
alleen dat is heel erg saai. en merk dat als ik vooral lower doe ik sneller "leeg" ben
[ Voor 23% gewijzigd door Heaget op 23-06-2025 07:26 ]
Maar bij die ben je nog steeds met een schroefdraad bezig en schijven erop en eraf aan het halen. Het enige voordeel ten opzichte van reguliere is dat je de moer er niet helemaal af hoeft te draaien.wian schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:59:
Bedankt voor de suggesties! Die decathlon dumbbells zijn goedkoop en netjes op te bergen in een koffertje. Die powerblocks zijn me veel te duur en ook behoorlijk groot. Ik gebruik de gewichten in de slaapkamer dus compact en makkelijk op te bergen is van belang. Heb geen dedicated kamer waar ik een berg dumbbells en een Hyper Pro kwijt kan (helaas). Die hyper pro ziet er wel heel erg veelzijdig uit!
Heb ondertussen deze goedkopere versie gevonden van de vierkante dumbbells. Maar ga ook serieus kijken naar die goedkope metalen decathlon dumbbells.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je een klein beetje een meegaande huisarts hebt kun je het daar vragen. Moet je wel een beetje een goede reden hebben. Anders zou ik zo'n "thuis"-bloedtest bestellen. Dan krijg je een kitje thuisgestuurd en ga je naar een locatie waar ze je vervolgens prikken.LA-384 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:35:
Ik wil mijn testosteron-niveau eens laten meten. Eigenlijk wil ik een volledig bloedonderzoek laten doen en de gangbare dingen voor een 40+er laten testen, maar dat moet nog even op zich laten wachten.
Hebben jullie ervaring met zo'n vingerprik test? en hoe betrouwbaar die is?
M'n huisarts is een arrogante lul, daar ga ik voor zoiets als dit niet heen. Ik moet dan ook 2x een patiënt gaan verzetten, omdat je alleen telefonisch onder mijn werktijd kunt bellen voor een afspraak op dezelfde dag. Als het niet hoeft, wil ik er niets mee te maken hebben.Heaget schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:28:
Als je een klein beetje een meegaande huisarts hebt kun je het daar vragen. Moet je wel een beetje een goede reden hebben. Anders zou ik zo'n "thuis"-bloedtest bestellen. Dan krijg je een kitje thuisgestuurd en ga je naar een locatie waar ze je vervolgens prikken.
Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.Mag ik vragen waarom je je testosteron-niveau wil laten meten?
Ik lees dit: "alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin" bedoel je hiermee dat je afvalt?LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]
M'n huisarts is een arrogante lul, daar ga ik voor zoiets als dit niet heen. Ik moet dan ook 2x een patiënt gaan verzetten, omdat je alleen telefonisch onder mijn werktijd kunt bellen voor een afspraak op dezelfde dag. Als het niet hoeft, wil ik er niets mee te maken hebben.
[...]
Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.
Via de huisarts ben ik niet verder gekomen dan controleren suikerspiegel. Daarom dat ik een keer een uitgebreide bloedtest wil laten doen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar overal lees je dat het de eerste maanden hard moet gaan, zowel qua omvang als qua gewicht wat je kan verplaatsen. Beiden valt je tegen.Gonadan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:29:
Ik lees en gewichtstoename dus zou denken dat de buik toegenomen is.
Nu moet ik zeggen dat ik twee maanden trainen nog niet heel lang vind en aangezien je nog zoekende bent kan het qua consistentie ook nog niet optimaal zijn. Weet je zeker dat je verwachtingen niet te hoog liggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is moeilijk te zeggen, als ik ontspannen sta ben ik niet tevreden, ga ik echt rechtop staan en houd ik m'n buik en borst wat aangespannen, dan ziet het er wel netjes uit, maar of dat anders is dan 2 maanden geleden? Echt geen idee. Ik heb een maand of wat geleden wat foto's gemaakt, dat wil ik over een maand weer doen om te kunnen vergelijken.Gonadan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:17:
Hoe ziet het er in de spiegel uit? Omtrek is één, maar definitie kan wel veranderd zijn zonder dat per se je omtrek veel veranderd is.
Voel je je ook beter/sterker sinds je traint?
Statistieken zijn leuk, maar het zijn niet meer dan meetwaarden. Het gaat om je vorm en fitheid.
Dat ik consistent 3x per week full body doe ongeveer 1,5 maand nu. Daarvoor was het incidenteel zonder plan, dat schoot niet op.
Vervelend dat je huisarts niet iemand is waar je dit soort zaken mee kan bespreken. Ik wil er wel even wat verder op in duiken met de beperkte kennis die ik heb. Wellicht heb je het eerder in het topic gezegd maar wat is je leeftijd, en wat is goed in de eiwitten? Newbiegains klinkt altijd leuk, maar als je al wat ouder bent kun je daar ook niet zomaar vanuit gaan. Het lastige van futloosheid is wel dat dat een symptoom is van ook heel veel andere zaken, bepaalde tekorten in vitamines of mineralen, stress, mentale klachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet af praten van de mogelijkheid dat het om lage testosteron gaat, maar er zijn ook heel veel andere factoren die hierin meespelen.LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Ik ben vooral benieuwd. Ik ben nu 2 maanden aan het trainen, 3x/week ruim een uur, zit goed in de eiwitten en heb voldoende nachtrust (+/- 7u). Je zou zeggen dat je door newbiegains wel wat zou moeten zien. Ik ben wel wat aangekomen in gewicht (3,5kg), maar alles behalve de buikstreek heeft dezelfde omtrek als aan het begin. Ditzelfde heb ik 10 jaar geleden ook gehad. Als ik kijk naar de symptomen die bij laag testosteron horen, dan staat daar ook futloosheid bij. Dat is ook iets waar ik al jaar en dag mee te kampen heb. Niet non-stop, maar met periodes meer of minder. Vooral in het weekend krijg ik bijna niets uit mn handen. Een overschot aan energie kan ik me niet eens meer heugen dat ik dat ooit gehad heb.
Ik lees hier toch wel veel onzekerheid ook. Je bent pas net begonnen en je zoekt duidelijk nog waar je echt voor moet gaan. Newbiegains in de eerste maanden zijn een ding, maar lang niet voor iedereen. Je geeft zelf ook al aan om een belssure heen te moeten werken, dit kan direct verband houden met misschien tegenvallende resultaten. Om echt spiermassa te ontwikkelen moet je een bepaalde intensiteit halen, met je blessure in het achterhoofd houdt dit je misschien tegen. Probeer je verwachting bij te stellen. Nogmaals, spiermassa aankomen gaat echt op een slakkengang. Je zal echt minsten een jaar of 2 optimaal moeten sporten om serieus verschil te zien in het opzicht van ~5 kilo exrta spiermassa.LA-384 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar overal lees je dat het de eerste maanden hard moet gaan, zowel qua omvang als qua gewicht wat je kan verplaatsen. Beiden valt je tegen.
Als ik dan wel 3,5kg in gewicht aankom, maar nog geen mm grotere omtrek van de benen of armen meet, dan strookt dat niet echt vind ik.
Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik moet bulken of juist stabiel moet blijven. Ik stoor me aan mn (opgezette) buik, dat houdt me ook tegen om volop te blijven bulken, want het voelt buiten proportie. Ik ben nu twee weken weer minder aan het eten, behalve dan de eiwitten.
Een bloedonderzoek leek me sowieso al interessant, gewoon om te weten of alle waardes wel goed zijn. Als dat zo is, komt de jarenlange met perioden aanwezige vermoeidheid/futloosheid waarschijnlijk puur door het werk wat ik doe.
[ Voor 34% gewijzigd door Heaget op 26-06-2025 07:13 ]
Vooral voorzichtig zijn met het gewicht verhogen, een herhaling hoger de volgende week, is ook verbetering. Zeker als je wat ouder wordt wil je voorkomen dat je blessures krijgt, je ligt er zo 6 weken uit en dat is echt klote.Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:46:
Ik merk vooral dat mijn lichaam heel erg moet wennen aan de andere manier van belasten. Voel behoorlijk wat vermoeidheid tussen de trainingen door en merk dat ik op alle onderdelen tegen een plateau begin aan te lopen. Aan de ene kant is dat misschien erg vroeg, aan de andere kant misschien ook wel logisch gezien mijn bouw. Ik probeer goed naar m'n lichaam te luisteren en op regelmatige tijden extra eiwitten naar binnen te werken. Merk wel dat er vooruitgang in kracht zit, maar het gaat echt langzaam. Maar uit de verhalen hierboven begrijp ik dat dat vrij normaal is.
Als ik in de spiegel kijk, zie ik al wel wat verbetering. Vooral m'n schouders en rug zien er al beter gedefinieerd uit. Al met al best tevreden over de eerste maanden, maar ik heb wel het idee dat er meer in zit dan er nu uit komt. Erg benieuwd hoe het er over een half jaar voorstaat!
Zoals jij probeer ik het ook te doen, alleen dan 5x5 reps. En dan inderdaad opletten of de uitvoering nog goed gaat en de vorm prioriteit geven boven het gewicht.WasBak schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:54:
[...]
Vooral voorzichtig zijn met het gewicht verhogen, een herhaling hoger de volgende week, is ook verbetering. Zeker als je wat ouder wordt wil je voorkomen dat je blessures krijgt, je ligt er zo 6 weken uit en dat is echt klote.
Ik hou een rep-range aan van 8-12 en bij 12 verhoog ik mijn gewicht de week er na met 1 kilo als dat kan. Als ik merk dat mijn vorm achteruit gaat omdat de gewichten erg hoog zijn. Verlaag ik mijn gewicht(10-20%) en let ik nog meer op uitvoering. Zo om mijn lichaam weer even te resetten en vorm altijd prioriteit te geven. Slechte vorm = kans op blessures.
Je kan ook een belt squat overwegen, dan rust het gewicht op je heupen ipv je ruggengraat.Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:24:
[...]
Zoals jij probeer ik het ook te doen, alleen dan 5x5 reps. En dan inderdaad opletten of de uitvoering nog goed gaat en de vorm prioriteit geven boven het gewicht.
8 jaar geleden mijn onderrug flink pijn gedaan met squatten. Voelde toen als een soort "knak" met daarna een zware pijnscheut. Zelfs lopen was toen een paar dagen een lastige opgave. Dat gaat mij niet meer overkomen... Vandaar ook mijn keuze voor de frontsquat, die is volgens mij wat minder risicovol dan de backsquat.
Maar is dat dan niet nadelig voor de ontwikkeling van je core? Want ik heb bij veel oefeningen het idee dat de core de beperkende factor is.pirke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Je kan ook een belt squat overwegen, dan rust het gewicht op je heupen ipv je ruggengraat.
Hier stond een stukje tekst waarin ik reageerde, maar ik had verkeerd gelezen waardoor de tekst niet klopte met wat er werd gezegd, excuus daarvoor. Onderstaande tekst is nog wel van belang bij squats.pirke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Je kan ook een belt squat overwegen, dan rust het gewicht op je heupen ipv je ruggengraat.
[ Voor 8% gewijzigd door Heaget op 26-06-2025 11:55 ]
Even opnieuw lezen waar je op reageert, het gaat hier over een belt squat, niet een riem (squat belt). Belt squat is een oefening waar je squat met een riem die het gewicht aan je heupen hangt, ipv met een barbell op je rug. Dit heeft niks te maken met een (powerlift)riem die je helpt te bracen.Heaget schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Ben ik weer. Dit is pertinent onzin. Als je denkt dat een squat belt de druk verplaatst van je rug naar je heupen dan gebruik je hem echt helemaal verkeerd.
Bij de squat en deadlift is het belangrijk dat je je core op een specifieke manier aanspant, je wil namelijk je hele core naar buiten drukken door van binnenuit druk te genereren. Je kan hier mee over lezen door te zoeken naar "Valsalva manoeuvre". Als je starting strength doet is dit echt bijna verplichte kost.
Een andere goeie que die je kan uitvoeren is je handen laag in je zij te zetten, je zij vervolgens licht in te drukken met je handen, diep in te ademen in je buik en vervolgens je handen naar buiten drukken door middel van je buikspieren. Het belang van deze stabiliserende "gordel" rond je middel is van groot belang tijdens het squatten. "Squat University" op Instagram heeft hier talloze goede voorbeelden van. Wederom, verplichte kost.
Nu over de belt, wat je met een belt in feite doet is wat ik hierboven omschreef met je handen in je zij zetten. De belt creëert een oppervlakte waartegen je je buikspieren aan kan drukken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je belt niet super-mega strak aantrekt, je buikspieren moeten namelijk ruimte hebben om uti te zetten door de druk van binnenuit.
[ Voor 3% gewijzigd door danoontjeh op 26-06-2025 11:49 ]
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd gelezen en mijn reactie daarop gebaseerd. Excuus daarvoor!danoontjeh schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Even opnieuw lezen waar je op reageert, het gaat hier over een belt squat, niet een riem (squat belt). Belt squat is een oefening waar je squat met een riem die het gewicht aan je heupen hangt, ipv met een barbell op je rug. Dit heeft niks te maken met een (powerlift)riem die je helpt te bracen.
Overigens wel met je eens dat goed leren bracen van grote waarde kan zijn, zeker in het geval van (onder)rugklachten.
Het doel vd squat is voornamelijk je benen trainen. Je core doet ook mee, maar dat is niet de hoofd focus. Bij rugklachten wordt je rug een beperkende factor om zwaarder te squatten, waarmee het hoofddoel van je training onderuit gaat. Als je je core wilt trainen kun je daar ook dedicated oefeningen voor doen, of je gaat met met lichtere gewichten squatten voor je core terwijl je ook een belt squat doet waarbij je je core omzeilt waarmee je weer overload op je benen krijgt.Geoslogos schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:25:
[...]
Maar is dat dan niet nadelig voor de ontwikkeling van je core? Want ik heb bij veel oefeningen het idee dat de core de beperkende factor is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies daarom doe ik nu alleen maar front squats. Die voelen prima aan!Gonadan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:27:
Of je gaat je benen los trainen als je core de zware squat nog niet aan kan.
Maar een squat zwaar maken heeft niet alleen met het gewicht te maken. Ga hem maar eens dieper of langzamer doen en je kunt je benen een stuk meer op hun lazer geven zonder dat je rug het veel zwaarder krijgt.
Daarnaast kan je ook kiezen voor een front squat of goblet squat, dan heb je iets meer controle over het gewicht en ga je met wat rechtere rug aan de gang zonder dat je meteen je core passeert.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
de manoeuvre is praktisch ( en coachend ) gezien enorm vergelijkbaar bij de handeling die je ( meestal automatisch ) uitvoert wanneer je een auto/bus/caravan wilt gaan duwen.Heaget schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Hier stond een stukje tekst waarin ik reageerde, maar ik had verkeerd gelezen waardoor de tekst niet klopte met wat er werd gezegd, excuus daarvoor. Onderstaande tekst is nog wel van belang bij squats.
Bij de squat en deadlift is het belangrijk dat je je core op een specifieke manier aanspant, je wil namelijk je hele core naar buiten drukken door van binnenuit druk te genereren. Je kan hier mee over lezen door te zoeken naar "Valsalva manoeuvre". Als je starting strength doet is dit echt bijna verplichte kost.
Nu over de belt, wat je met een belt in feite doet is wat ik hierboven omschreef met je handen in je zij zetten. De belt creëert een oppervlakte waartegen je je buikspieren aan kan drukken. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je belt niet super-mega strak aantrekt, je buikspieren moeten namelijk ruimte hebben om uit te zetten door de druk van binnenuit.
[ Voor 51% gewijzigd door HyperTrophy op 27-06-2025 11:51 ]
Ik wil deze post graag rapporteren bij de mods, 35 is niet oud...HyperTrophy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:04:
Het programma, of beter gezegd de programma's die Starting Strength bieden zijn (tegenwoordig?) ook redelijk afgestemd op ook oudere lifters ( ouder dan 35 )
Je slaat hier de spijker op de kop. Wordt geloof ik ook aangehaald in die programma's dat het customizen eigenlijk alleen maar afdoet aan het effect van het programma. Daarnaast, juist als je core een zwak punt is zou je meer moeten squatten en deadliften totdat die sterk genoeg is om weer mee te kunnen. Dus inderdaad, gewicht verhogen tot falen, volgende training opnieuw proberen, weer falen? dan terug in gewicht. Ook dat staat uitgelegd in SS.HyperTrophy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:04:
Het programma, of beter gezegd de programma's die Starting Strength bieden zijn (tegenwoordig?) ook redelijk afgestemd op ook oudere lifters ( ouder dan 35 )
de basis compound lifts zijn er toch met name voor gekozen om je hele lichaam sterk te maken. door het skippen van bepaalde delen ervan mis je daar mogelijk wel die benodigde ontwikkeling.
Je kunt er ook voor kiezen om de werkgewichten van de squat te verlagen, en vanaf daar opnieuw starten met je standaard verhoging na iedere workout.
op deze manier kan je lichaam zich opnieuw aanpassen aan de belasting, die niet alleen aanwezig is op je spieren of wervels.
Zodoende kan je rug, buik en heup gebieden zich hieraan ontwikkelen en sterker worden.
Het is niet des Rips om te praten over alleen 'core' of alleen benen, als je aan het squatten bent.
Mijn uitleg is misschien niet helemaal goed maar ik probeerde hem wat praktischer te omschrijven dan de standaard "brace your core" waarvan ik nooit heb begrepen wat er nou bedoeld werd.. Maar je hebt gelijk, het doel is niet je core naar buiten te drukken, het doel is je lichaam stabiliseren door middel van de druk van binnenuit op te voeren.HyperTrophy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:04:
de manoeuvre is praktisch ( en coachend ) gezien enorm vergelijkbaar bij de handeling die je ( meestal automatisch ) uitvoert wanneer je een auto/bus/caravan wilt gaan duwen.
het vasthouden van je adem, eigenlijk met je mond niet gesloten/geen bolle wangen.
Het doel is niet perse je 'core' naar buiten drukken, maar juist je lichaam stabiliseren. zeker je ruggegraat heeft hier enorm baat bij.
het gebruik van een riem helpt hier ook, heb ook wel ervaren dat het gebruik van een belt de activatie van je buikspieren verbeterd.
al met al is het trainen op techniek wat je gaat helpen om vooruit te komen met de verschillende lifts.
dus inderdaad een stapje terug en met de juiste technieken je progressie maken.
De leg press is niet vergelijkbaar, want staat nog steeds druk op de rug. Wel een stuk minder dan squatten natuurlijk.Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:44:
Ik weet niet of alles als voordeel zou beschouwen, maar als het voor je werkt is dat prima uiteraard.
Maar waarom pak je niet gewoon een leg press als je puur de benen wilt pakken? Of heb jij thuis een rack met barbell?
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq