True schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:14:
[...]
Ik generaliseer, ik weet niet wat voor ziekte je hebt én ik ben geen medisch professional, dat gezegd hebbende ..
Als je niet voorbij 40kg bench kan komen doe je één van deze dingen niet goed:
- te weinig slapen
- te weinig eten (kcal/eiwit)
- te weinig trainen
- compleet verkeerd de oefening trainen
Bench voor 40kg is een simpele oefening, die laatste kun je uitsluiten. Daarnaast is het een mooie compound oefening, ja je
hebt rug en triceps nodig voor progressie, maar tot 60kg valt dat echt reuze mee anders dan wat je al compound traint met benchpress zelf.
Waar zit je nu op met BP sinds die 8 maanden?
Ik denk dat je in de eerste zin het eigenlijk al aangeeft. Een aantal weken kritieke toestand op IC, zijn maar weinig mensen die het overleven. Ik kon niks meer, niet eens mijn hand optillen bijvoorbeeld. Het überhaupt zitten in een stoel, koste al maanden revalidatie. Daarnaast nog een jaar revalidatiecentrum met 2x fysio per dag , 3x fitness per week en nog ergotherapie enz. Vervolgens nog twee jaar fysio gym om daarop verder te gaan.
Qua ziektes. Toen ik op de IC kwam had ik astma en collitus ucelrosa, toen ik er weg ging had ik ook nog de ziekte van addison en polyneuropathie erbij gekregen. Gelukkig bleken die uiteindelijk niet chronisch te zijn, maar het herstel koste wel een aantal jaar. De bijnieren maakte geen cortisol meer aan. Daarnaast mis ik ook een aantal organen, waaronder de dikke darm en de galblaas.
Om antwoord te geven op je vragen:
1. Ik heb meer slaap nodig dan 8 uur, dus 9 uur per dag.
2. Ik ben niet meer gaan eten, omdat mijn vetpercentage best hoog ligt (zo'n 30~35%) en ik wil iets minder vet hebben, zodat mijn hormoonhuishouding misschien ook beter gaat worden. Dus ik ben meer bezig met body recomp. De progressie gaat dan iets minder snel, maar dat vind ik prima. Eiwit 2gr per kg
4. Ik train 4x per week dus 2x lower/upper
5. Dit is schema dat ik nu volg:
Lower 1
- 3x8 Romanian Deadlift / 2x25 Tibialis raise SS
- 3x8 Goblet Step-Ups Bench met focus op de quads > volgende progressie Bulgarian Split Squats
- 3x12-15 Cable Leg Extension / 2x25 Calf Raise SS (gebogen en recht)
- 2x8 Cable Hip Abductor/ Adductor SS
- Ab-wheel en levitation crunch SS
Lower 2
- 3x8-15 Barbell Hip Thrust/ 2x25 Tibialis raise SS
- Goblet Squat > volgende stap belt squat
- 3x12-15 Cable Leg Curl / 2x25 Calf Raise SS (gebogen en recht)
- 2x15 Cable Hip Abductor/ Adductor SS
- Ab-wheel en levitation crunch SS
Upper 1
- 3x5-8 Dumbbell Bench Press
- 3x5-8 Dumbbell Row
- 2x8 Dumbell Shoulder Press
- 2x8 Lat Pulldown
- 2x8-15 Tricep pushdown / 2x8-15 Seated incline dumbell curl
- 2x12-15 Dumbbell Fly / 2x12-15 Seated Row High-Pull (reverse flys alternatief)
Upper 2
- 3x8-12 Dumbbell Bench Press
- 3x12 Seated Cable Row / 2x8-10 Incline Dumbbell Bench Press SS
- 2x12 Lat Pulldown
- 2x8-15 EZ-Bar Skullcrusher / 2x8-15 Bayesian curls SS
- 2x15 Face pulls
Ik kan niet te zwaar tillen of teveel gewicht op mijn rug hebben, vanwege problemen met de buikwand. Daarom doe ik geen gewone deadlift of squat met zwaar gewicht.
Meestal duren de sessies zo'n twee uur uur met de warming up van 5min op concept2 en daarna nog rek en strek oefeningen. Veel spieren zijn niet bepaald flexibel of kort vanwege het vele liggen in bed.
Maar zoals eerder aangegeven. Ik ben heel tevreden met de progressie die ik maak, of ik nu die 40kg bench press kan is niet meer zo belangrijk voor mij, want dat is het doel niet. Uiteindelijk heeft het alleen zin om je te vergelijken met jezelf. En dan ben ik heel tevreden met de progressie die ik heb gemaakt. Ik denk dat ik nog zo'n half jaar progressie kan maken met de huidige manier van eten en dat ik dan ook op een beter vet percentage zit. Daarna ga ik een langzame bulk doen om progressie te blijven maken.
Gonadan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:11:
Mijn bekruipt een beetje het gevoel van overanalyseren. Het is voor ons lastig beoordelen zonder exacte situatie en progressie te kennen, dus het blijft aannames doen. Maar na drie maanden 'vast lopen' en meteen per individuele spier te gaan analyseren en trainen zou ik niet kiezen als route.
Dat zijn dingen die ik in mijn jeugd ook wel geprobeerd heb, het is ook erg interessant, maar je hebt er op de lange termijn weinig aan alles de basis niet goed is. En je verhaal klinkt behoorlijk alsof de basis gewoon niet klopt.
Mag ik vragen wat je voor ziekte hebt wat je herstel remt? Dat helpt ons misschien het een en ander in perspectief te plaatsen. Zonder herstel geen groei namelijk.
De basis klopt niet, dat lijkt mij een duidelijk punt in mijn verhaal. En als de basis er niet is, kan je ook niet specifiek voor kracht trainen, waarbij de focus op kracht ligt en niet specifiek op spiermassa. Als je een bepaalde basis spiermassa hebt als gezond persoon, dan kan het goed werken. Maar zonder die basis werken die programma's gewoon niet.
Millie-ano schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:35:
Grappig is ook dat een bodybuilder eigenlijk niet eens focust op kracht maar op spiergroei (theres a difference) ja je wordt gaande weg wel sterker en zal de spier ook moeten blijven prikkelen, maar dat is anders.
Ik vind het dan ook gek dat de zwakheden pas aan het licht kwamen bij een andere manier van trainen zoals traditionele fitness t.o.v. de eerder genoemde stromingen. Ik denk dat die je altijd al hebt gehad namelijk maar dat dat je progressie eerder in de weg stond.
Klopt, de focus ligt nu meer op spiermassa en minder op kracht. Maar uiteindelijk ben je wel sterker aan het worden.
Ik was teveel bezig met de focus op sterker te worden en proberen maar progressie te maken met de grote compound oefeningen, waardoor ik niet door had dat het gewoon kwam door dat ik teveel zwakke plekken had. De meeste mensen hebben wat zwakke plekken, maar bij mij was het zowat alles.
[
Voor 20% gewijzigd door
Zenix op 23-03-2025 16:09
]