Vraagje, ik ben een totaal beginner en wil binnenkort een abbo nemen bij Basic-Fit ( de vestiging in mijn stad is ok qua drukte en relatief nieuw dus zie er weinig nadeel aan ) en ik heb geen huge bodybuilding dromen van minder dan 10% vet dus de gewichten die ze hebben voldoen prima.
Ik ben 1m87 en 97kg ( heb niet echt een solide manier om vetpercentage te meten, maar afgaande op het trucje van naar foto's te kijken ben ik 90% zeker dat ik in de 20-25% categorie zit )
Mijn bedoeling is om dat verpercentage uiteraard lager te krijgen en spieren op te bouwen, maar mijn conditie is eigenlijk bijna 0.
Mijn vraag is hoe begin je hieraan ? ik zie voor beginners vaak iets langskomen zoals 5x5 Stronglift waar je dus 3x per week telkens 3 oefening gaat doen en die trainen multiple spiergroepen ? en dan de week erna ga je iets van 2.5kg omhoog.
Komt daar enige vorm ( of kan daar enige vorm ) van cardio bij zien of ga je letterlijk gewoon 3x per week in de ''kracht hoek'' van de gym je Stronglift oefeningen doen en dan meteen naar buiten ?
Is Cardio totally not done/tijdsverspilling als je via 5x5 spieren wilt beginnen te kweken ? of kan het bv op een rust dag of na je training voor bv 15 min ofzo ?
Hoe reken ik simpel uit hoeveel carbs ik moet ? want ik vind wel stellingen terug zoals neem 2g protein per kg lichaamsgewicht en 1gram fat en vul de rest aan met carbs, maar hoeveel is dan ''de rest'' ?
Ik weet van de calculators die zeggen hoeveel je zou moeten eten qua kcal voor op gewicht te zitten ( en dus ook hoeveel ik moet voor een cut ) maar vind nergens niks terug over concrete nummers voor protein/fat/carbs, alleen mensen die zeggen ''vul de rest met carbs naast 2g protein per kg en 1g fat per kg''
Wil eigenlijk al even beginnen maar voel me zo een kneus om in een gym daar te beginnen met alleen de stang bv qua gewicht

er komen nu geen mega builders in mijn lokale BF maar toch al mensen die er gespierd uitzien en dan sta je daar met een stang op je rug of boven je hoofd met niets aan hangen