Lekker bezig, mooie benen*!
*no homo
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Tnx! Is dat degene met de 4 zilveren rondjes, of is ie helemaal wit? Is beetje onduidelijk of de smart 2 nou wel of niet bv body fat e.d. meet, of dat je daarvoor de body composition scale 2 moet hebben. Ik zie verschillende verhalen voorbij komen.Stekeltje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:39:
Ik ben zelf wel te spreken over deze: xiaomi smart scale 2. Qua body fat vergelijkbaar als met mijn dexa, tevens niet heel erg duur. Communicatie met de app is goed enige nadeel is het ontbreken van een integratie met samsung health.
Ohja, werkt ie ook zonder app, puur alleen voor gewicht tonen?
BF op welke weegschaal dan ook zegt he-le-maal niks.olafmol schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Tnx! Is dat degene met de 4 zilveren rondjes, of is ie helemaal wit? Is beetje onduidelijk of de smart 2 nou wel of niet bv body fat e.d. meet, of dat je daarvoor de body composition scale 2 moet hebben. Ik zie verschillende verhalen voorbij komen.
The best is yet to come
Jij nog tips voor een goeie weegschaal? (Voor gewicht)Dean Martin schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:11:
[...]
BF op welke weegschaal dan ook zegt he-le-maal niks.
None taken, ik ben al een tijdje aan het cutten dus het zou me verbazen als ik daadwerkelijk veel spiermassa op m'n benen had gepakt in 4 weken.Superkiwi schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:18:
Niet zozeer veel groter (no offense), voornamelijk een héél stuk droger. Op de eerste foto is ook al een hoop spiermassa te zien.
Lekker bezig, mooie benen*!
*no homo
En bedankt, benen zijn altijd mijn favoriet geweest dus altijd leuk om er tijd en energie in te steken
Met de zilveren rondjes inderdaad :-) .olafmol schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Tnx! Is dat degene met de 4 zilveren rondjes, of is ie helemaal wit? Is beetje onduidelijk of de smart 2 nou wel of niet bv body fat e.d. meet, of dat je daarvoor de body composition scale 2 moet hebben. Ik zie verschillende verhalen voorbij komen.
Niet specifiek. Gewoon eentje pakken zonder poespas.olafmol schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:16:
[...]
Jij nog tips voor een goeie weegschaal? (Voor gewicht)
The best is yet to come
Ik word namelijk na 15-20min na inname best nerveus, ik heb dan het gevoel alsof ik op het punt sta iets super belangrijks/moeilijk/spannends te moeten gaan doen
Geen idee of het echt effect heeft op de workout zelf, kan niet echt zeggen dat ik meer energie of 'zin' heb om te gaan trainen of dat ik meer kracht/uithouding heb oid.
Herkenbaar?
Wel wat details die wellicht belangrijk zijn:
Ik neem het (deze) nuchter, ik train altijd in de ochtend tijdens mijn IF. Ik eet ketogeen.
Ooit eerder met cafeïne tabletten geëxperimenteerd en de 200mg tabletten hadden geen effect op mij. Drink verder niks qua koffie of andere cafeïne.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen
Jij beschrijft het meer als een aankomende stress situatie, ik zou het meer beschrijven als een niet te doorgronden wil om te presteren.metallicattim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:
Ik heb eens pre-workout geprobeerd voor mijn laatste paar workouts en ik vroeg me af of het effect wat ik voel klopt/herkenbaar is haha.
Ik word namelijk na 15-20min na inname best nerveus, ik heb dan het gevoel alsof ik op het punt sta iets super belangrijks/moeilijk/spannends te moeten gaan doen
Geen idee of het echt effect heeft op de workout zelf, kan niet echt zeggen dat ik meer energie of 'zin' heb om te gaan trainen of dat ik meer kracht/uithouding heb oid.
Herkenbaar?
Wel wat details die wellicht belangrijk zijn:
Ik neem het (deze) nuchter, ik train altijd in de ochtend tijdens mijn IF. Ik eet ketogeen.
Ooit eerder met cafeïne tabletten geëxperimenteerd en de 200mg tabletten hadden geen effect op mij. Drink verder niks qua koffie of andere cafeïne.
Maar ja, dat is wel een beetje wat pre workout doet ja
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
PSN/XBL/Steam: NLRev0lution
Dit is exact de ervaring die ik ook heb met de ene keer dat ik ooit pre-workout probeerdeNLRev0lution schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:59:
Het enige wat ik er van kreeg was een tintelend gevoel in mn oren

Zijn hier mensen met een homegym? Ik heb momenteel het column rack van ATX en ben aan het uitkijken naar het effect van REP in Europa. Ze waren blijkbaar de eerste keer op FIBO dit jaar.
learning every day.
Verder gebruik ik het niet en blijf ik er van weg. Cafeïne werkt prima, anders lekkere beukmuziek.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
De boost voel ik steeds minder, maar wel de dip als het is uitgewerkt.
De tintelingen worden veroorzaakt door beta alanine. Dit kan je ook los kopen. Daar heb ik ook een potje van staan.
Ja, alles van ATX hier. Lat pulley, stands, bank, leg extensie en curl, bumpers, bar, etc.SoulsOnFire schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:02:
Ik gebruik pre workout voor elke training. Ik wissel wel vaak van merken. Met een drukke job + peuter in huis heb ik nood aan de caffeine en ik been geen fan van zwarte koffie.![]()
Zijn hier mensen met een homegym? Ik heb momenteel het column rack van ATX en ben aan het uitkijken naar het effect van REP in Europa. Ze waren blijkbaar de eerste keer op FIBO dit jaar.
The best is yet to come
Enige interesse in REP materiaal of ben je hardcore verbonden aan ATX?Dean Martin schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:49:
[...]
Ja, alles van ATX hier. Lat pulley, stands, bank, leg extensie en curl, bumpers, bar, etc.
Ze lijken dingen te verkopen waar ATX nog niet aan dacht zoals de trapbar.
open trap bar: https://be.repfitness.com...eu/products/open-trap-bar
[ Voor 12% gewijzigd door SoulsOnFire op 17-07-2024 08:23 ]
learning every day.
Ik ken het niet eerlijk gezegd. Punt is ook dat een homegym met fatsoenlijke materialen (zoals ATX, maar zeker niet alleen ATX) zowat een leven lang meegaat. Of er moeten inderdaad zaken zijn die je mist, dan moet je uitwijken. Voor mij heeft ATX nu alles wat ik wil hebben.SoulsOnFire schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Enige interesse in REP materiaal of ben je hardcore verbonden aan ATX?
The best is yet to come
Ik zou bij ATX eens zoeken op hex bar, dan vind je hem wel.SoulsOnFire schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Enige interesse in REP materiaal of ben je hardcore verbonden aan ATX?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt. Ik heb enkel het column rack en nog vrije ruimte dusja.Dean Martin schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:56:
[...]
Ik ken het niet eerlijk gezegd. Punt is ook dat een homegym met fatsoenlijke materialen (zoals ATX, maar zeker niet alleen ATX) zowat een leven lang meegaat. Of er moeten inderdaad zaken zijn die je mist, dan moet je uitwijken. Voor mij heeft ATX nu alles wat ik wil hebben.
Ik denk volgend jaar de eerste keer naar FIBO te gaan om alles eens te kunnen testen.
Hmm... mis ik iets?Gonadan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Ik zou bij ATX eens zoeken op hex bar, dan vind je hem wel.
Ze hebben inderdaad een hex/trap bar maar daar kan je de handvaten niet afnemen om mee te squatten/benchen zoals een camber bar. Dit is bij de REP hex bar wel zo.
Tenzij ik helemaal verkeerd zoek natuurlijk, zou je dan een linkje willen delen aub?
learning every day.
Nee een open hex bar met afneembare handvatten hebben ze niet, maar daar had je het eest ook niet specifiek over.SoulsOnFire schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:46:
Hmm... mis ik iets?
Ze hebben inderdaad een hex/trap bar maar daar kan je de handvaten niet afnemen om mee te squatten/benchen zoals een camber bar. Dit is bij de REP hex bar wel zo.
Tenzij ik helemaal verkeerd zoek natuurlijk, zou je dan een linkje willen delen aub?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu we het toch over home gyms hebben.
Wat voor olie/vet smeren jullie op jullie lateral machine (buizen/stangen waarover de gewichten bewegen)?
De concurrentie is welkom voor hopelijk meer innovatie aan een mooie prijs.
Ik heb het zelf nog niet gebruikt/nodig gehad maar overal raden ze 3 in 1 multi-purpose oil aan.
learning every day.
Vaak merk je dat je lichaam er aan went en dan is het effect minder, weekje niet gebruiken kan dan wel zeker effect hebben.Toekan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:09:
Ik gebruik het zelf nu ook al een tijdje, maar ga er even mee stoppen als mijn huidige voorraad op is.
De boost voel ik steeds minder, maar wel de dip als het is uitgewerkt.
De tintelingen worden veroorzaakt door beta alanine. Dit kan je ook los kopen. Daar heb ik ook een potje van staan.
Is er ook niet, maar voor mij is het puur 'het oog'. Heb ook die banners van ATX ophangenTrue schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:23:
Ik heb ook een ATX rek, maar ik ben ook niet gebonden aan een ATX barbell of ATX gewichten. In dat opzicht zie ik daar het voordeel ook niet echt van in.
The best is yet to come
Ja f*ck dat, ik heb m'n garage gepimpt met shirts en posters en dergelijke prullaria van mijn stamkroeg,Dean Martin schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:01:
[...]
Is er ook niet, maar voor mij is het puur 'het oog'. Heb ook die banners van ATX ophangen
Ook primaTrue schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Ja f*ck dat, ik heb m'n garage gepimpt met shirts en posters en dergelijke prullaria van mijn stamkroeg,
The best is yet to come
:strip_exif()/f/image/arxIquHqkq83SQs7aDgKN3BC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x9q2w2P3gL8BxUS1kD3U4iCp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit nu op 92.5 kilo. Krijg er nu 1 dag per week (op benen dag) wat extra carbs/kcal bij. Voor het eerst in 8 weken ook cardio toegevoegd aan het schema. 2x per week 30 minuutjes stairmaster. Doel is om met wat extra kcals en cardio de vetverbranding nog verder te stimuleren om te kijken of ik nog iets dieper kan gaan.
Al met al moet ik zeggen dat de afgelopen 8 weken me vrij makkelijk zijn af gegaan. Had echt verwacht constant honger te hebben maar dat valt ook erg mee.
[ Voor 3% gewijzigd door Heaget op 18-07-2024 16:02 ]
The best is yet to come
Goed om te horen dat de "bijwerkingen" in ieder geval normaal/verwacht zijn haha
Eerste 2 workouts merkte ik er niet zoveel van, maar gisteren merkte ik het wel degelijk, ik stond AAN!
Heb ook veel meer gedaan dat ik in eerste instantie van plan was, had echt het gevoel dat ik energie te over had, was wel lekker eigenlijk! Had bijna geen geduld tussen de sets en wilde doorrrrrrr.
Ik heb nog 2 a 3 porties over van mijn probeer verpakking, zal eens aankijken hoe die vallen en of ik het blijf gebruiken of niet.
Ik heb zelf een home gym in mijn garage, heb een squat rack van hout gebouwd (4 koloms) en dat werkt perfect! Daarnaast nog wat andere zaken zoals een roeitrainer, cable system, ringen, 9m battle rope en een pull-up bar. Verder 2 olympische stangen en een axle bar en in totaal 150kg bumperplates, waar ik voorlopig meer als genoeg aan heb haha.
Wil eigenlijk ook nog een grote tractorband scoren zodat ik met de 5kg sledgehammer aan de gang kan, dat is ook wel een workout
Pas nog een deadlift jack gemaakt. Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten
:strip_exif()/f/image/Nwv1OMPQejZDuUMAPSRDraDi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door metallicattim op 23-07-2024 22:12 ]
Wel opletten dat je niet te veel doet. Bij de overvloed aan energie kan je misschien uw training verlengen van 60min naar 120min maar op termijn breekt dat zuur op. Je raakt dan oververmoeid en dan durft het wel eens mis gaan.metallicattim schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:09:
Sorry voor de late reactie, nog even terugkomen op de pre-workout.
Goed om te horen dat de "bijwerkingen" in ieder geval normaal/verwacht zijn haha
Eerste 2 workouts merkte ik er niet zoveel van, maar gisteren merkte ik het wel degelijk, ik stond AAN!

edit: knap dat je uw rack / jack zelf gemaakt hebt!
[ Voor 4% gewijzigd door SoulsOnFire op 24-07-2024 08:28 ]
learning every day.
Thx
Hier nog een foto ervan. Ik wil hem ooit nog upgraden maar met de gewichten die ik nu lift is dit ruim voldoende.
:strip_exif()/f/image/MaOI44TV03WZhc7vgF71fsjz.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht zodra de gewichtentoren niet meer voldoende is
:strip_exif()/f/image/ZYcCPAtihsQqWNIQZ5uPjMKV.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping
Voor wandmontage en het liefste iets met redelijk wat afstand naar de muur en stevig.
Iemand met tips?
Zo'n gewicht toren van hout staat hier ook nog op de planning om te bouwen. Was benieuwd of het stevig genoeg is? Is maar net hoeveel hout je gebruikt natuurlijk.metallicattim schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:56:
Ja dat is ook weer een risico om rekening mee te houden...! Ik neem het mee in mijn overweging, want ben er nog niet uit of ik het blijf gebruiken.
Thx
Hier nog een foto ervan. Ik wil hem ooit nog upgraden maar met de gewichten die ik nu lift is dit ruim voldoende.
[Afbeelding]
Wellicht zodra de gewichtentoren niet meer voldoende is![]()
[Afbeelding]
Ja hoor! Tuurlijk beweegt het een beetje, het is immers geen ijzer, maar het staat alweer sinds begin 2020 en de foto is van deze week, dus doet het nog steeds prima. Gewoon stevig hout gebruiken en niet te zuinig zijn met de support.Samoht93 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:25:
Zo'n gewicht toren van hout staat hier ook nog op de planning om te bouwen. Was benieuwd of het stevig genoeg is? Is maar net hoeveel hout je gebruikt natuurlijk.
De gaten voor de paaltjes net iets te klein uitzagen, zodat je de paaltjes er goed in moet meppen, blijft het tenminste goed zitten
Mijn inspiratie komt overigens van deze gast:
En ik wil eigenlijk naar wall-mounted gaan, i.v.m. minder ruimte nodig:
[ Voor 21% gewijzigd door metallicattim op 26-07-2024 12:57 ]
Bij ATX zal je waarschijnlijk wel iets naar smaak vinden met sowieso goede kwaliteit:Samoht93 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:25:
Ben aan het kijken naar een nieuwe pullup stang voor thuis.
Heb nu zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping
Voor wandmontage en het liefste iets met redelijk wat afstand naar de muur en stevig.
Iemand met tips?
https://www.fitness-selle...toestellen/optrekstangen/
learning every day.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt! Enkele verschillen begrijp ik wel maar na power bar v5 zie ik het ook niet meerGonadan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:49:
Ik blijf het toch wonderlijk vinden dat er blijkbaar markt is voor 30 verschillende 50mm stangen van hetzelfde merk.
learning every day.
Ja wallmount is inderdaad het mooiste. Mijn home gym is op zolder en vind het een beetje zonde om al te veel gaten te boren. Dat is de enige reden dat ik dat nog niet gedaan heb.metallicattim schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:44:
[...]
En ik wil eigenlijk naar wall-mounted gaan, i.v.m. minder ruimte nodig:
[YouTube: Weight Plate Storage DIY Wall Mount Bumper Rack for Home Gym]
Een wall mount half rack staat ook nog op de wenslijst. Vol rack is wat te groot op zolder.
Maarja heb nu een hele smalle barbell (hiervoor een klein appartement) dus dan moet je ook al weer een andere barebell

eigen half rack bouwen kan ook nog een optie zijn.
Ik wil niet onder de 75kg komen, en een beetje aankomen om extra spieren te krijgen.
Is zoiets geschikt? Ik heb geen ervaring met dit soort spullen.
https://fitwinkel.nl/arti...tstation-homegym-kh1.html
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Voor een man is 20% nog steeds aan de vrij hoge kant maar omdat je 75kg weegt ga ik uit van het tweede
*vergeef me als ik het fout heb...
Had je post nog niet gezien. Ik snapte ook niet waarom al die YouTubers allemaal pre-after-upper-downers poeders nemen. Vond/vind het maar onzin maar misschien zit ik er naast. Bakje zwarte koffie ga ik prima op.metallicattim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:
Herkenbaar?
Stond van de week in de Lidl, daar hadden ze het ook. Toch wel nieuwsgierig dus potje gekocht.
Wat een tyfus zooi is dat 😂. Ook precies die bijwerkingen maar dan nog erger. Hele huid tintelingen (heb ook Psoriasis dus wellicht vandaar), knetter onrustig, naar gevoel en misselijk.
Wellicht door de cafeïne maar bijvoorbeeld een blikje Red Bull doet mij niets.
Over pullupbar, heb vlak voor Corona (voortschrijdend inzicht 😉) er 1 gekocht die je tussen de deurpost doet (merk Rucanor, wel boren/bouten).
Gebruik die nog elke week, kosten dacht ik nog geen 5 tientjes.
Heeft er iemand tips voor handschoenen/polsbeschermer? Oefeningen met bovenhandse kettlebell, dan schuurt of tikt de kettlebell tegen de pols namelijk.
haha, man.Superkiwi schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:33:
Ben je man of vrouw?
Voor een man is 20% nog steeds aan de vrij hoge kant maar omdat je 75kg weegt ga ik uit van het tweede
*vergeef me als ik het fout heb...
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Zou eerder voor losse dumbells, Los bankje en een pull-up stang gaan. Met die instap "krachtstations" zit je zo aan je max qua gewicht.epic_gram schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:01:
Even achtergrond info, ik ben sinds november 2023 van 88kg naar 75kg nu gegaan. Veel krachttraining (calestenics) minder eten en extra eiwitten nemen was eigenlijk alles. Vetpercentage is nu rond de 20%.
Ik wil niet onder de 75kg komen, en een beetje aankomen om extra spieren te krijgen.
Is zoiets geschikt? Ik heb geen ervaring met dit soort spullen.
https://fitwinkel.nl/arti...tstation-homegym-kh1.html
Qua dumbells heb ik van fitwinkel de rubberen schijven en veerclip dumbells (schroeven voelt wat veiliger maar is veel meer werk). Werkt prima tot een kg of 35. En is nog redelijk betaalbaar.
Ik heb vroeger weleens een pre workout geprobeerd, maar dat was in het tijdperk dat je vanuit de US nog producten kon krijgen die twijfelachtig waren..metallicattim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:
Herkenbaar?
Mijn ervaring was eigenlijk als vele hier. Ik krijg er juist een onrustig gevoel van en m'n concentratie is ver te zoeken, alsof de zenuwen het overnemen. Meer energie of pomp merkte ik niet, en naderhand steevast m'n maag en darmen van slag. Heb de pot niet eens op gemaakt maar na een paar keer gebruiken weg gegeven.
Wat voor mij uiteindelijk een groot verschil heeft gemaakt is intra workout voeding. Ik dronk eigenlijk altijd alleen water tijdens de workout, maar ik merkte dat gedurende de workout m'n kracht en energie af nam, en ik me minder goed ging voelen. Sinds ik een beker vul met 20g EEA, 30g cyclic dextrine, 5g creatine (en op hele warme dagen een paar gram zout) merk ik dat ik veel stabieler energie heb, en de laatste reps van m'n workout net zo lekker doe als de eerste.
Ook dit zal voor iedereen anders zijn maar het heeft mij in ieder geval goed geholpen!
Zou je dan niet beter nog wat meer vet verliezen, tot je op/onder de 15% zit?
Als je nu aan gaat komen om spieren op te bouwen zul je van die spieren niet veel gaan zien en wordt het in een later stadium alleen maar lastiger om vet te verliezen.
Dit dus. En ik zou zelfs scherper gaan naar een echte 10%. Dan kun je maanden bulken (lean!). Op 20% bulken heeft echt geen zin.Superkiwi schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:55:
[...]
Zou je dan niet beter nog wat meer vet verliezen, tot je op/onder de 15% zit?
Als je nu aan gaat komen om spieren op te bouwen zul je van die spieren niet veel gaan zien en wordt het in een later stadium alleen maar lastiger om vet te verliezen.
The best is yet to come
Mijn nieuwe doel wordt dan in de eerste instantie 10% en dan ga ik lean bulken.
Ik heb wel echt het idee dat ik op de goede weg ben. Ik ben nu al blij met mijn progressie.
Belangrijke vraag is nog wel hoe je vetpercentage is gemeten. Betrouwbaarheid is namelijk nogal een ding. En hoe lang ben je?epic_gram schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:03:
Duidelijk. Bedankt voor jullie tips, zoals je al door hebt ben ik vrij groen op dit gebied.
Mijn nieuwe doel wordt dan in de eerste instantie 10% en dan ga ik lean bulken.
Ik heb wel echt het idee dat ik op de goede weg ben. Ik ben nu al blij met mijn progressie.
Op de goede weg ben je sowieso
[ Voor 8% gewijzigd door mefjoew op 28-07-2024 08:48 ]
Oh je bent zeker op de goede weg; als je 13kg weet kwijt te raken op iets meer dan een half jaar heb je hele goede progressie geboektepic_gram schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:03:
Eigen spul blijft mooi. Heel lang een houten rack in de tuin gehad.metallicattim schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:56:
Ja dat is ook weer een risico om rekening mee te houden...! Ik neem het mee in mijn overweging, want ben er nog niet uit of ik het blijf gebruiken.
Thx
[Afbeelding]
Wellicht zodra de gewichtentoren niet meer voldoende is![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/IoUg7D0aTH43pP8pKCDdzVMz.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, ik heb een slimme weegschaal ooit gekocht in een grabbelton bij de supermarkt. Ik heb inderdaad mijn twijfels bij die metingen, maar als ik kijk naar plaatjes op internet zit ik denk ik tussen de 15 en 20.mefjoew schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:47:
[...]
Belangrijke vraag is nog wel hoe je vetpercentage is gemeten. Betrouwbaarheid is namelijk nogal een ding. En hoe lang ben je?
Op de goede weg ben je sowiesoConsistentie is de sleutel naar succes, dus houd vol!
Edit: Oja en ik ben 1.80
Even inhaken hierop….Superkiwi schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:33:
Ik woog op een gegeven moment 71kg met 1.82m. vetpercentage (schat ik op basis van foto’s op internet) rond de 14%~18%?
Toen kreeg ik wel van veel mensen te horen dat ik echt te mager werd (vooral in mijn gezicht).
Helaas door burnout vorig jaar niks gesport en weer veel aangekomen (84kg nu).
Uiteindelijk is afvallen zelf niet heel moeilijk, maar consistent blijven wel.
Mijn huidig doel is 75kg wegen. Toen voelde ik mij op m’n lekkerste.
Zo'n weegschaal zegt precies helemaal niks. Buiten de kilo's.epic_gram schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:14:
[...]
Klopt, ik heb een slimme weegschaal ooit gekocht in een grabbelton bij de supermarkt. Ik heb inderdaad mijn twijfels bij die metingen, maar als ik kijk naar plaatjes op internet zit ik denk ik tussen de 15 en 20.
Edit: Oja en ik ben 1.80
Ik zou zelf vanaf 10% gaan lean bulken en het niet boven de 15% laten oplopen.
Ik vind een bulk starten op 15% vrij nutteloos.
[ Voor 13% gewijzigd door Dean Martin op 29-07-2024 07:47 ]
The best is yet to come
Ja.. ik heb ook veel gehoord dat ik echt te mager werd (van 111 naar 93). Weet je hoe dat komt, omdat mensen in eerste instantie veel te gewend zijn aan te dikke hoofden, en dit bedoel ik niet negatief, maar als samenleving hebben veel mensen simpelweg een te hoog lichaamsvet percentage en houden ze door zout en alcohol inname veel vocht vast. Wat mensen als normaal achten, is in mijn ogen vaak ongezond. Ten tweede, als je in een korte tijd veel afvalt valt het mensen ineens op en vinden ze dat ze daar iets van moeten vinden. Probeer de reacties van mensen naast je neer te leggen, en trek vooral je eigen plan.PdeBie schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Toen kreeg ik wel van veel mensen te horen dat ik echt te mager werd (vooral in mijn gezicht).
[ Voor 14% gewijzigd door Heaget op 29-07-2024 07:53 ]
Eens! Let bij een willekeurig zwembad maar eens op de hoeveelheid mensen met een VP% 15%+. Dat is 99% zowat.Heaget schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:49:
Ja.. ik heb ook veel gehoord dat ik echt te mager werd (van 111 naar 93). Weet je hoe dat komt, omdat mensen in eerste instantie veel te gewend zijn aan te dikke hoofden, en dit bedoel ik niet negatief, maar als samenleving hebben veel mensen simpelweg een te hoog lichaamsvet percentage en houden ze door zout en alcohol inname veel vocht vast. Wat mensen als normaal achten, is in mijn ogen vaak ongezond. Ten tweede, als je in een korte tijd veel afvalt valt het mensen ineens op en vinden ze dat ze daar iets van moeten vinden. Probeer de reacties van mensen naast je neer te leggen, en trek vooral je eigen plan.
The best is yet to come
Heaget schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:49:
[...]
Ja.. ik heb ook veel gehoord dat ik echt te mager werd (van 111 naar 93). Weet je hoe dat komt, omdat mensen in eerste instantie veel te gewend zijn aan te dikke hoofden, en dit bedoel ik niet negatief, maar als samenleving hebben veel mensen simpelweg een te hoog lichaamsvet percentage en houden ze door zout en alcohol inname veel vocht vast. Wat mensen als normaal achten, is in mijn ogen vaak ongezond. Ten tweede, als je in een korte tijd veel afvalt valt het mensen ineens op en vinden ze dat ze daar iets van moeten vinden. Probeer de reacties van mensen naast je neer te leggen, en trek vooral je eigen plan.
Kijk voor de grap eens olympisch mannen zwemmen terug als ze binnenkomen lopen (met trainingspak) lijken de gezichten wel ongezond mager. Puur omdat je eigenlijk in het normale leven vrij weinig mensen tegenkomt met die 8-10% lichaamsvet. En volgens mij zitten die olympische zwemmers niet eens echt ver onder die 10% lichaamsvet want daarmee kun je niet presteren (ik gok misschien 6 à 7%).Dean Martin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Eens! Let bij een willekeurig zwembad maar eens op de hoeveelheid mensen met een VP% 15%+. Dat is 99% zowat.
Zonder trainingspak valt het al een heel stuk minder op omdat de rest van het afgetrainde lichaam de scherpe kaaklijnen minder doet opvallen.
Viel mij toevallig ook op! Zeer prima fysiek hebben die heren. Het viel me wel op dat ze een behoorlijke buik hebben vanuit zij-perspectief (geen vet). Dat zie jij bij een BB fysiek veel minder.True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:58:
[...]
[...]
Kijk voor de grap eens olympisch mannen zwemmen terug als ze binnenkomen lopen (met trainingspak) lijken de gezichten wel ongezond mager. Puur omdat je eigenlijk in het normale leven vrij weinig mensen tegenkomt met die 8-10% lichaamsvet. En volgens mij zitten die olympische zwemmers niet eens echt ver onder die 10% lichaamsvet want daarmee kun je niet presteren (ik gok misschien 6 à 7%).
Zonder trainingspak valt het al een heel stuk minder op omdat de rest van het afgetrainde lichaam de scherpe kaaklijnen minder doet opvallen.
Voor mij wel een herinnering om geen buikspieren in isolatie te trainen
Ik hoor ook vaker 'is dit nog gezond, je gezicht is veel magerder?' Terwijl ik gewoon op 10-11% zit.
Heel typisch dat diegene die dit vragen vaak 25%+ zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Dean Martin op 29-07-2024 13:45 ]
The best is yet to come
37jaar, 179cm, 79kg en ik denk dat mijn vetpercentage nog wat te hoog is. Sport nu 2,5 jaar vrij intensief en zie er wel sporty uit, maar niet heel gespierd imo.
Als ik het met een maat over mijn gewicht heb (die een stukje gespierder is dan ik), dan maakt die zich al zorgen dat ik te weinig weeg. Maar volgens mij valt dat wel mee.
Op veel plekken staat dat je vaak je lengte en gewicht aan elkaar kan koppelen. Zo zou ik met 179cm niet minder dan 79kg moeten wegen. Heeft iemand bronnen die dit tegenspreken, of is het echt per persoon verschillend?
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Zou me daar niet door laten lijden, vet percentage en hoe goed je je voelt lijken me veel belangrijker. Maar zijn vast mensen met meer kennis hier van hier in het topic.
En 179 en 79kg is volgens mij prima. Even ter referentie ik ben 185 en 68kg.
[ Voor 9% gewijzigd door Samoht93 op 29-07-2024 14:00 ]
Gewicht zegt in absolute zin gewoon heel weinig. Wat wel interessant is, is je vet percentage. Laat dat eens goed meten ergens.. Dan weten we waar we het over hebben.Seroczynski schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:
Grappig, ik zie dat het hier momenteel over een soortgelijk onderwerp gaat over waar ik momenteel mee zit. Dus gooi even mijn 2ct erin.
37jaar, 179cm, 79kg en ik denk dat mijn vetpercentage nog wat te hoog is. Sport nu 2,5 jaar vrij intensief en zie er wel sporty uit, maar niet heel gespierd imo.
Als ik het met een maat over mijn gewicht heb (die een stukje gespierder is dan ik), dan maakt die zich al zorgen dat ik te weinig weeg. Maar volgens mij valt dat wel mee.
Op veel plekken staat dat je vaak je lengte en gewicht aan elkaar kan koppelen. Zo zou ik met 179cm niet minder dan 79kg moeten wegen. Heeft iemand bronnen die dit tegenspreken, of is het echt per persoon verschillend?
Ter referentie: ik ben 1.81 en ben in periodes van veel Crossfit+Powerlifting rond de 78kg vrij ripped geweest. Ik ben nu 67kg en heb een vergelijkbaar vet percentage. Verschil is dat ik nu 1.5 jaar geen krachttraining meer doe maar wel heel veel op de racefiets zit (waar bergop een lager gewicht belangrijk is).
Als je puur de drie factoren: lengte, gewicht, leeftijd (en gender) koppelt kom je uit met de zeer bekende BMI. Maar de BMI is waardeloos als je echt spiermassa krijgt gezien je dan ook puur volgens cijfers te zwaar kunt lijken wat voor geen ene meter hoeft te kloppen.Seroczynski schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:
Grappig, ik zie dat het hier momenteel over een soortgelijk onderwerp gaat over waar ik momenteel mee zit. Dus gooi even mijn 2ct erin.
37jaar, 179cm, 79kg en ik denk dat mijn vetpercentage nog wat te hoog is. Sport nu 2,5 jaar vrij intensief en zie er wel sporty uit, maar niet heel gespeeld imo.
Als ik het met een maar over mijn gewicht heb (die een stukje gespierder is dan ik), dan maakt die zich al zorgen dat ik te weinig weeg. Maar volgens mij valt dat wel mee.
Waar ik hiermee naartoe wil is dat met de gegevens die jij deelt, anders dan "Sport nu 2,5 jaar vrij intensief en zie er wel sporty uit" kunnen we niets
Je moet of vetpercentage gaan meten (met een punttang, niet met een weegschaal*), hier een foto in het topic gooien of zelf gaan vergelijken met foto's online.
*en ook weten hoe dit moet en dit keer op keer blijven doen en op dezelfde plekken blijven doen en niet doen als je <24u geleden getraind hebt.
Heb vroeger wel met een tang mijn vetpercentage zelf proberen te meten, maar echt zeker van de resultaten ben ik dan niet. Helaas ook niemand op de sportschool die het kan, en voor de rest hebben ze hier enkel zo'n waardeloos meetapparaat. Voor nu doe ik het voornamelijk met de spiegel, en kijk ik naar wat ik zelf mooi vind.
[ Voor 38% gewijzigd door Seroczynski op 29-07-2024 14:10 ]
Ik zou niet teveel vasthouden aan dat soort staatjes. Zelfde als BMI. Met 1.81 en 90kg ben je volgens BMI berekeningen obees, terwijl je op 8% kan staan...Seroczynski schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:
The best is yet to come
Zo puur visueel geschat zit je op 20%-25%. Zwemband is 20%+ (beetje broscience maar heel vaak is dat wel een prima vuistregel).Seroczynski schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:05:
Zal binnenkort ff fotootje delen. Aw f*** it, yoloOp deze foto zat ik rond de 80kg.
***members only***
Heb vroeger wel met een tang mijn vetpercentage zelf proberen te meten, maar echt zeker van de resultaten ben ik dan niet. Helaas ook niemand op de sportschool die het kan, en voor de rest hebben ze hier enkel zo'n waardeloos meetapparaat. Voor nu doe ik het voornamelijk met de spiegel, en kijk ik naar wat ik zelf mooi vind.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 29-07-2024 15:09 ]
The best is yet to come
Zo iets dacht ik ook wel. Dus ik wil nog even doorgaan met afvallen d.m.v. PPL met een calorie deficit, ook al wordt ik dan waarschijnlijk nog wel wat lichter.Dean Martin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Zo puur visueel geschat zit je op 20%-25%. Zwemband is 20%+ (beetje broscience maar heel vaak is dat wel een prima vuistregel).
[Afbeelding]
Heb tot afgelopen december alleen maar zitten vreten om wat aan te komen, maar in het vervolg wil ik dat toch wat voorzichtiger gaan doen 😅
Aan een bepaald VP kun je geen gewicht hangen, dus een echt doel zetten qua gewicht is moeilijk. Maar ik zou sowieso zichtbare abs als 1e doel stellen, dan door naar echte 10% (maandje of 4) alvorens te gaan bulken met een minimaal overschot.Seroczynski schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Zo iets dacht ik ook wel. Dus ik wil nog even doorgaan met afvallen d.m.v. PPL met een calorie deficit, ook al wordt ik dan waarschijnlijk nog wel wat lichter.
Heb tot afgelopen december alleen maar zitten vreten om wat aan te komen, maar in het vervolg wil ik dat toch wat voorzichtiger gaan doen 😅
[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 29-07-2024 15:37 ]
The best is yet to come
@Seroczynski zo'n fysiek kan je al trots op zijn.
Een hoop mensen weten wel wat ze eten maar weten niet wát ze eten.
Top tip: ga wandelen.
Ik heb me een 3 maanden geleden aangesloten bij een wandelclub, loop ca 1x per 2 weken 20-25km en ben sindsdien een 2-3kg kwijt. Zonder ook maar iets aan te passen aan mijn dieet of krachttrainingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Superkiwi op 29-07-2024 18:28 ]
Spieropbouw boven de 15% gaat ook minder makkelijk/snel.Johan Bogle schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:31:
Overigens zijn vetpercentages <10%, buiten lastig te realiseren, minder gezond dan <15. Tenzij je op een podium wil staan, zou ik adviseren die 15 te proberen. Is al lastig zat en geeft een prima fysiek naar mijn mening
Ik zou echt niet het op laten lopen tot boven de 15% tijdens een bulk. Ik zie het om me heen, gasten die bulken tot 20%+, en na een cut niks meer overhouden. Terwijl diegene die steady tussen 10 en 15 bulken/cutten blijven groeien.
Los van het feit dat ik me ook vet voel bij 15%+ vind ik(!) het ook gewoon geen mooi fysiek over het algemeen.
Er zijn ook genoeg onderzoeken gedaan/geschreven die bovenstaande bevestigen.
En er zit nog een degelijk verschil tussen 10 en <10...
En laten we eerlijk zijn, als je een beetje serieus met de sport bezig bent is 10% echt prima te halen.
Zonder discipline ga je sowieso niks bereiken.
[ Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 29-07-2024 18:56 ]
The best is yet to come
Terwijl het enige dat ik hoef te doen opstaan is. Zo moeilijk is het niet zou je zeggen...
Wat ik wel merk is dat vet boven de 40 wat makkelijker blijft plakken. Vroeger leek ik het veel makkelijker te verliezen.
[ Voor 16% gewijzigd door Superkiwi op 29-07-2024 22:07 ]
mwah, de stekste mannen ter wereld zijn toch echt vrijwel allemaal ruim boven de 20. Spiertonatie wellicht.Dean Martin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Spieropbouw boven de 15% gaat ook minder makkelijk/snel.
15% is gewoon afgetraind en gespierd. Zeker bij >100 kg. En nee, 10 is niet makkelijk te realiseren, tenzij je amper spieren hebt en 70 kg weegt… Als je groot en sterk bent is onder de tien blijven echt wel heel hard werken en en dag en nacht mee bezig zijn.
Zie er persoonlijk veel beter uit met 105 en 15% dan met 80 en 8%. Dat laatste is naar mijn mening meer voor trainspotting
Het is voor iedereen anders.
Ja goh met 15,5 kg meer spiermassa met maar 9,4 kg meer vet is dat niet heel raar of zoJohan Bogle schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:07:
Zie er persoonlijk veel beter uit met 105 en 15% dan met 80 en 8%. Dat laatste is naar mijn mening meer voor trainspotting

Iemand die groot en sterk is met een hoger vetpercentage (zeg 15%) ziet er veel beter uit dan een magere lat met <10.
Al dat calorieen tellen en zelfs cutten bij jongens van nog geen 80kg begrijp ik persoonlijk weinig van als je krachttraining doet, maar ieder zijn eigen feestje. 🥳 Als je je maar geen anorexia laat aanpraten 😂
Niet mee eens, wat verder prima is.Johan Bogle schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:59:
Iemand die groot en sterk is met een hoger vetpercentage (zeg 15%) ziet er veel beter uit dan een magere lat met <10.
Al dat calorieen tellen en zelfs cutten bij jongens van nog geen 80kg begrijp ik persoonlijk weinig van als je krachttraining doet, maar ieder zijn eigen feestje. 🥳 Als je je maar geen anorexia laat aanpraten 😂
Ook niet eens met de rest van je post. De aanpak verschilt weinig per gewicht.
Iemand van 70kg die 5000Kcal gaat eten (met 3000Kcal verbranding) gaat gewoon vet worden.
Wetenschappelijk:
https://mennohenselmans.com/optimal-body-fat-muscle-growth/
En vwb het onderwerp wellicht specifiek bij 'Why body fat may blunt muscle growth' .
[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 30-07-2024 10:59 ]
The best is yet to come
Heb 3 weken vakantie dus iets minder strict met eten, en ipv 6 dagen per week in de gym nu 4-5 dagen per week. Ik was al op vakantie geweest eerder dit jaar dus nu lekker 3 weken thuis. Valt me overigens nog alles mee met wat je kan eten op mijn vetpercentage zonder dat direct te zien. Toch altijd een beetje een angst om een pizza te eten en meteen je abs kwijt te zijn
:strip_exif()/f/image/MGcEfuCoVpcVMrklkNRapRXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wil ik graag aan toevoegen dat je dagelijkse activiteit echt een katalysator is voor vetverbranding. Ik probeer elke dag consistent 6000 stappen te zetten. Ik merk dat zodra ik dat een weekje niet doe, ik minder progressie zie. Daarnaast zijn er talloze onderzoeken die bewijzen dat dit soort low-impact bewegingen allerlei gezondheidsvoordelen hebben. Als je dit ook combineert met krachttraining en calorie beperking, dan ga je echt wel verschil zien.Superkiwi schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:21:
Top tip: ga wandelen.
Ik heb me een 3 maanden geleden aangesloten bij een wandelclub, loop ca 1x per 2 weken 20-25km en ben sindsdien een 2-3kg kwijt. Zonder ook maar iets aan te passen aan mijn dieet of krachttrainingen.
10% is goed te doen hoor, natuurlijk kost het energie en tijd, maar als je je eten consistent goed voorbereid en eet wanneer je moet, is het niet moeilijk om in de buurt van 10% te komen, zelfs zonder extra cardio. Het draait echt om consistentie, en het feit dat elke afwijking van je dieet je terug zet.Johan Bogle schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:31:
Overigens zijn vetpercentages <10%, buiten lastig te realiseren, minder gezond dan <15. Tenzij je op een podium wil staan, zou ik adviseren die 15 te proberen. Is al lastig zat en geeft een prima fysiek naar mijn mening
Als je groot en sterk bent is het juist makkelijk, je hebt de spiermassa al, dit verbruikt al een enorme hoeveel kcal in rust, je hoeft letterlijk je voeding maar iets aan te passen en je gaat naar een laag vetpercentage zonder zelfs maar cardio te doen. Daarnaast kun je met al je spiermassa meer kracht genereren tijdens workouts, en op die manier testosteron aanmaak stimuleren wat ook het behouden van spiermassa en vetverbranding ten goede komt.Johan Bogle schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:59:
Het gaat niet om de exacte getallen. Het punt is dat het makkelijk is om een laag vet percentage te halen als je simpelweg een magere spriet bent. Als je groot en sterk bent is dit lastiger.
15% zie ik vaak voorbij komen, maar 15% is niet zo'n goede basis om spiermassa op te bouwen. Als je (veel) lager gaat ga je veel meer voordelen behalen bij het opbouwen van spiermassa, denk bijvoorbeeld aan insuline gevoeligheid waarmee je je carb timing veel effectiever kan maken.
[ Voor 63% gewijzigd door Heaget op 31-07-2024 15:02 ]
Het timen van carbs valt bij mij onder detailgeneuzel.
Insulinegevoeligheid creëer je door een lager vetpercentage. En die post anabolic window is lang genoeg om daar wat carbs in te proppen.
Zit bijna twee maanden in Kroatië. Ik ga hier altijd erg lekker:
1. Lekker trainingsritme
2. lekker eten
3. Veel buiten
Ben nu 41 en zet nog steeds lekker spiermassa aan. Loop rond met een sixpack sinds 2 jaar.
Ben blij dat ik de spuit er niet ingezet heb destijds.
![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door Tatsu op 08-08-2024 19:21 ]
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Jij was altijd al geen kleine jongen maar je bent inderdaad een stuk groter (en droger) dan een 10-15 jaar geleden! Netjes hoor.
Morgen de vrouwen -71 kg met Olivia REEVES ben ik erg benieuwd naar.
Thanks!Superkiwi schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:23:
Prima fysiek Tatsu!![]()
Jij was altijd al geen kleine jongen maar je bent inderdaad een stuk groter (en droger) dan een 10-15 jaar geleden! Netjes hoor.
Laten we het beestje bij het naam noemen. Ik was een vette beefcake met goede krachtstats.
Mijn conditie is ook 200 procent beter, haha.
Haha oude tijden herleven, ik weet nog helemaal hoe het ging in het bodybuilding en fitness topic. De een gooide Maizena in z'n shake omdat dat de meest pure vorm van carbs waren, de volgende at na een workout als lunch een broodje ham en een glas chocomelk. Ik ga er verder niets over zeggen, maar als ik een ding wel heb geleerd is dat je uiteindelijk moet doen wat goed voeltTatsu schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:17:
Het timen van carbs valt bij mij onder detailgeneuzel.
Dat klinkt goed! Kroatie is prachtig, zit je daar met vakantie of werk?
Is dat cevapcici met van die paprika tappenade? Krijg er meteen trek van!
Kan me nog wel een machtige back double biceps herinneren van jou, waar je echt dikke schouders had!Tatsu schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:54:
[...]
Thanks!
Laten we het beestje bij het naam noemen. Ik was een vette beefcake met goede krachtstats.
Mijn conditie is ook 200 procent beter, haha.
[ Voor 17% gewijzigd door Heaget op 11-08-2024 17:22 ]
@Tatsu zat in die tijd ook volop aan de snickertaart. PowerfoodHeaget schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:20:
[...]
Kan me nog wel een machtige back double biceps herinneren van jou, waar je echt dikke schouders had!
Dat is inderdaad de foto die ik me ook nog herinner.
Mijn trainingsmaatje ligt er nu even uit vanwege blessures. Hij is een stuk ouder dan ik en heeft mij altijd duidelijk gemaakt dat het niet gaat om het gewicht maar om discipline. Datzelfde gewicht in zijn verleden heeft er nu waarschijnlijk voor gezorgd dat hij even moet stoppen met trainen. Het herstel gaat goed en we pakken het snel weer op.
De komende weken ben ik op mezelf aangewezen en dat komt goed. De les die ik sinds twee jaar meeneem is groot. Als een oefening niet lukt dan weet ik meteen of er iets niet goed zit, met mijn slaap, met mijn eten of met de training zelf. Het gaat niet om het tillen van gewicht maar om er voor jezelf te zijn. Heerlijk! Ik ga er lekker mee door!
[ Voor 18% gewijzigd door Oyster op 19-08-2024 05:39 ]
Sinds eind vorig jaar begonnen met krachtsport (na altijd duursport te hebben gedaan)
Sinds enkele weken merk ik dat ik steeds meer spier trekkingen krijg, de ene keer heftig dat bv mijn hele voet een onbedoelde beweging maakt maar nu ook steeds meer hele kleine lichte spier trekkingen die eigenlijk alleen voelbaar en zichtbaar zijn als je er goed naar kijkt.
Dit is voornamelijk in mijn benen en gaat zo hele dag door. Best irritant.
Kan dit komen door de krachtsport en misschien het ontbreken van bepaalde zaken in mijn lijf? (ik lees b.v. dat een magnesium te kort dit kan veroorzaken)
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
https://www.medicalnewsto...ance%20through%20sweating.Dirk0s schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:34:
Geen idee of ik hier moet zijn maar moet ergens beginnen.
Sinds eind vorig jaar begonnen met krachtsport (na altijd duursport te hebben gedaan)
Sinds enkele weken merk ik dat ik steeds meer spier trekkingen krijg, de ene keer heftig dat bv mijn hele voet een onbedoelde beweging maakt maar nu ook steeds meer hele kleine lichte spier trekkingen die eigenlijk alleen voelbaar en zichtbaar zijn als je er goed naar kijkt.
Dit is voornamelijk in mijn benen en gaat zo hele dag door. Best irritant.
Kan dit komen door de krachtsport en misschien het ontbreken van bepaalde zaken in mijn lijf? (ik lees b.v. dat een magnesium te kort dit kan veroorzaken)
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Drink je genoeg voor, tijdens en na het sporten? Ook qua electrolyten als je veel zweet. Genoeg en goede slaap?
Probeer anders eens 1 of 2 weekjes wat rustiger aan te doen, minder zwaar/vaak, of even helemaal een rustweekje in te lasten, kijken of het wat doet. Kan ook overbelasting zijn..
De vakantie zit er aan te komen dus dan wordt het idd 2 weekjes rust.olafmol schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:42:
[...]
https://www.medicalnewsto...ance%20through%20sweating.
Drink je genoeg voor, tijdens en na het sporten? Ook qua electrolyten als je veel zweet. Genoeg en goede slaap?
Probeer anders eens 1 of 2 weekjes wat rustiger aan te doen, minder zwaar/vaak, of even helemaal een rustweekje in te lasten, kijken of het wat doet. Kan ook overbelasting zijn..
Wil dat eigenlijk nog eerst afwachten voordat ik afspraak maak bij huisarts.
Ik denk dat ik 2,5 L water per dag drink dus denk persoonlijk dat dat niet het probleem is. De electrolyten zou kunnen, die gebruik ik nooit. (alleen creatine en whey isolaat)
Electrolyten is niks spannends, gewoon sportdrankje (is gewoon zout)Dirk0s schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:46:
[...]
De vakantie zit er aan te komen dus dan wordt het idd 2 weekjes rust.
Ik denk dat ik 2,5 L water per dag drink dus denk persoonlijk dat dat niet het probleem is. De electrolyten zou kunnen, die gebruik ik nooit. (alleen creatine en whey isolaat)
Als de rust niks doet zou je ook kunnen stoppen met creatine, kijken of dat helpt.... alleen niet aan teveel knopjes tegelijk draaienDirk0s schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:46:
[...]
De vakantie zit er aan te komen dus dan wordt het idd 2 weekjes rust.
Lees ook veel over tekort aan magnesium dat dit die problemen kan veroorzaken. Ook vitamine B12 wordt genoemd.
Ik dacht ook altijd dat ik meer magnesium moest hebben, totdat ik vanuit Voedingscentrum begreep dat je bij gevarieerd eten meer dan genoeg magnesium binnenkrijgt en dus helemaal niet nodig is (en soms zelfs schadelijk kan zijn) om extra magnesium te nemen. Heb steeds meer het idee dat de goede verhalen over supplementen vooral uit de koker van de supplementboeren komtDirk0s schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:08:
Qua zweten is het niet zoveel wat ik doe tijdens krachtsport dus kan met niet voorstellen dat die elektrolyten het probleem zijn. (zweten qua hardlopen en voetbal was meer)
Lees ook veel over tekort aan magnesium dat dit die problemen kan veroorzaken. Ook vitamine B12 wordt genoemd.
Dan zou ik bij echte klachten toch echt op het advies van een huisarts afgaan.
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.