Het Krachtsport Topic - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Het afgelopen jaar heb ik flink meer gegeten. Dit was voor mij toch het ontbrekende puzzelstukje. Als ik zie wat ik aan spiermassa en kracht erbij heb gekregen, ben ik best tevreden.

Wel is mijn vetpercentage ook omhoog gegaan. Ik ga vanaf volgende week beginnen aan een cut. Ik denk dat ik nu rond de 25% zit. Het doel is halverwege mei 10% a 13% vetpercentage te hebben. Is dit een realistisch doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

homemix25 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:54:
[...]

De onderzoeken en ervaringen die ik lees spreken dit tegen. Het is mogelijk, maar niet significant en door periodes van bukken / cutten af te wisselen boek je naar mijn idee meer resultaat.
Dan snap je de logica niet. Iemand die start met trainen bouwt spiermassa op, en verlaagd zijn vet als ie op onderhoud blijft eten. Door kracht/ bodybuilding bouw je spieren op, door de extra beweging val je af in vet als je hetzelfde blijft eten. Het gaat sneller als je eerst diep cut, en dan lean gaat bulken tot ~ 16% en dan cut je weer opnieuw. Het verschil
is je gewonnen massa.

Iemand die gewoon fitness gaat doen en op zijn voeding let, zal dus iets gespierder worden, én leaner.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Toekan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:54:
Het afgelopen jaar heb ik flink meer gegeten. Dit was voor mij toch het ontbrekende puzzelstukje. Als ik zie wat ik aan spiermassa en kracht erbij heb gekregen, ben ik best tevreden.

Wel is mijn vetpercentage ook omhoog gegaan. Ik ga vanaf volgende week beginnen aan een cut. Ik denk dat ik nu rond de 25% zit. Het doel is halverwege mei 10% a 13% vetpercentage te hebben. Is dit een realistisch doel?
Realistisch os +- 0.5kg p/w. Ga je nog harder zul je sneller spiermassa verliezen. Ook al doe je dat wellicht ook al met 0.5kg/w.

Reken het aantal weken tot begin mei dus maar uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
Requiem19 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:23:
[...]

Realistisch os +- 0.5kg p/w. Ga je nog harder zul je sneller spiermassa verliezen. Ook al doe je dat wellicht ook al met 0.5kg/w.

Reken het aantal weken tot begin mei dus maar uit..
Volgens diverse TDEE calculators moet ik ongeveer 2400 calorieën per dag gaan eten om 0.5kg per week af te vallen.

Ik weeg nu 88 kg. Lichaamsvet is 25%. 88/25 = 22kg vet.
5 februari tot aan 19 mei is 15 weken.
15/0.5kg = 7.5kg vet.

88-7.5 = 80.5 kg lichaamsgewicht
22-7.5 = 14.5 kg vet
Dat maakt 18% vetpercentage.

Dat maakt het doel van 10-13% niet haalbaar. Verre van zelfs. Maar het zal een mooi begin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Toekan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Volgens diverse TDEE calculators moet ik ongeveer 2400 calorieën per dag gaan eten om 0.5kg per week af te vallen.

15/0.5kg = 7.5kg vet.

22-7.5 = 14.5 kg vet

Dat maakt het doel van 10-13% niet haalbaar. Verre van zelfs. Maar het zal een mooi begin zijn.
Mijn ervaring met al die vetpercentages is dat het ook relatief is.
Ik heb een hele lange tijd om de 3 weken een 4 puntsmeting laten doen (Rug/biceps/triceps/buik) en tegelijkertijd ook een meting op een digitale weegschaal waarbij je een apparaat in je handen moest houden. Dan werd er op basis van leeftijd/lengte en resultaten van de meting een vertpercentage opgegeven.
Ik zit zelf tussen de 30 en 40 jaar (laatste jaar ;w ) maar als mijjn leeftijd tussen de 20 en 30 jaar ingegeven werd dan scheelde dat aanzienlijk in vetpercentage.
Ik vind het interessanter hoe het geheel oogt (in de spiegel en dan is bepaalde lichtinval nog belangrijker :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Ik ben gelijk maar even op de Tanita weegschaal in de sportschool gaan staan nu.

Deze geeft een vetpercentage aan van 20%.
Waarvan mijn armen en benen op 18% zitten en mijn buik op 22%.
Dit kan ik gelijk gebruiken als 0-meting.

Het hoeft ook niet alles te zeggen zo'n vetpercentage, maar het is voor nu weer een mooi doel waarvoor ik kan gaan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:25
Hackus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Dan snap je de logica niet. Iemand die start met trainen bouwt spiermassa op, en verlaagd zijn vet als ie op onderhoud blijft eten. Door kracht/ bodybuilding bouw je spieren op, door de extra beweging val je af in vet als je hetzelfde blijft eten. Het gaat sneller als je eerst diep cut, en dan lean gaat bulken tot ~ 16% en dan cut je weer opnieuw. Het verschil
is je gewonnen massa.

Iemand die gewoon fitness gaat doen en op zijn voeding let, zal dus iets gespierder worden, én leaner.
Dat is een duidelijke stelling die je daar neemt :) Spier aanzetten en vet verliezen zijn twee simpele principes:

spier aanzetten bereik je door (1) intensieve krachttraining met progressieve overload (lees: continu sterker worden) en (2) een calorieoverschot (je lichaam heeft bouwstenen nodig om spier aan te zetten).

Vet verliezen bereik je door (1) een calorietekort. Het maakt niet uit of je in een calorietekort zit door (A) minder te eten of (B ) meer te verbranden (door bijvoorbeeld cardio).

Bovenstaande maakt dus duidelijk waar de tegenstrijdigheid zit: voor het een moet je een overschot hebben, voor de ander een tekort. Vet omzetten in spier bestaat niet, dat zijn andere processen in het lichaam.

Dus.. ja het is mogelijk om gelijktijdig vet te verliezen en spier aan te zetten. Maar dit lukt eigenlijk alleen als je een beginner bent (Tweaker trainde al twee jaar) of veel vet hebt (ook niet het geval).

Je laatste zin bevestigd wat ik al zei: wissel (lean) bulken, dus spier aanzetten in een calorieoverschot, en cutten, vet verliezen in een calorietekort, met elkaar af. Dan haal je de meeste progressie.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

homemix25 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Dat is een duidelijke stelling die je daar neemt :) Spier aanzetten en vet verliezen zijn twee simpele principes:

spier aanzetten bereik je door (1) intensieve krachttraining met progressieve overload (lees: continu sterker worden) en (2) een calorieoverschot (je lichaam heeft bouwstenen nodig om spier aan te zetten).

Vet verliezen bereik je door (1) een calorietekort. Het maakt niet uit of je in een calorietekort zit door (A) minder te eten of (B ) meer te verbranden (door bijvoorbeeld cardio).

Bovenstaande maakt dus duidelijk waar de tegenstrijdigheid zit: voor het een moet je een overschot hebben, voor de ander een tekort. Vet omzetten in spier bestaat niet, dat zijn andere processen in het lichaam.

Dus.. ja het is mogelijk om gelijktijdig vet te verliezen en spier aan te zetten. Maar dit lukt eigenlijk alleen als je een beginner bent (Tweaker trainde al twee jaar) of veel vet hebt (ook niet het geval).

Je laatste zin bevestigd wat ik al zei: wissel (lean) bulken, dus spier aanzetten in een calorieoverschot, en cutten, vet verliezen in een calorietekort, met elkaar af. Dan haal je de meeste progressie.
Je hoeft mij geen uitleg te geven, ik train al meer dan 40j :P
Dennis is beginner die nu 2j de sportschool bezoekt of thuis traint. ook al had ie eerder voor corona ook getraind, is het nog steeds beginner. Of je leest niet goed of je snapt het niet, maar laat het rusten. Fijn weekend

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toekan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:10:
[...]

15/0.5kg = 7.5kg vet.

22-7.5 = 14.5 kg vet

Is je vet gemeten door ervaren persoon met 7-punts meting en vetcaliper ?
Weegschalen etc kun je vergeten, net als calculators.

Ben je al tijd aan het trainen, en wil je afvallen verlaag je je dagelijkse kcals met 250/300, wil je aankomen verhoog je. Dus vanaf wat je eet de dag voor je gaat afvallen of aankomen ! Dit pas je aan wanneer je stagneert en je buikomtrek hetzelfde blijft.

In 15 weken kun je makkelijk naar 10% vanaf 18% ! Je kunt het ook iets harder doen namelijk !

Laat dus eerst je vetp beter bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Hackus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Is je vet gemeten door ervaren persoon met 7-punts meting en vetcaliper ?

Ben je al tijd aan het trainen, en wil je afvallen verlaag je je dagelijkse kcals met 250/300, wil je aankomen verhoog je. Dus vanaf wat je eet de dag voor je gaat afvallen of aankomen ! Dit pas je aan wanneer je stagneert en je buikomtrek hetzelfde blijft.

In 15 weken kun je makkelijk naar 10% vanaf 18% ! Je kunt het ook iets harder doen namelijk !

Laat dus eerst je vetp beter bepalen.
Verlies je niet teveel spiermassa als je het te snel wilt doen?

Ik zie zo snel een sportschool bij mij in de buurt waar ik dat kan laten doen voor €25,-. Mijn sportschool kan dit niet doen helaas.
Voor nu gaat het mij erom dat ik het een stuk wil gaan verlagen. Als ik ooit naar de 10 procent wil gaan, vind ik dat wel een optie. Dan krijg je toch betere metingen en het zal allemaal een stuk preciezer moeten gaan als je een bepaald niveau hebt bereikt.

Ik ga die 2400 kcal aanhouden. Meerdere keren p/w wegen onder dezelfde condities. Mocht het te snel gaan zal ik wat meer gaan eten en vice versa.

Met intermittent fasting heb ik in het verleden al goede resultaten behaald en dat beviel mij ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toekan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Verlies je niet teveel spiermassa als je het te snel wilt doen?

Ik zie zo snel een sportschool bij mij in de buurt waar ik dat kan laten doen voor €25,-. Mijn sportschool kan dit niet doen helaas.
Voor nu gaat het mij erom dat ik het een stuk wil gaan verlagen. Als ik ooit naar de 10 procent wil gaan, vind ik dat wel een optie. Dan krijg je toch betere metingen en het zal allemaal een stuk preciezer moeten gaan als je een bepaald niveau hebt bereikt.

Ik ga die 2400 kcal aanhouden. Meerdere keren p/w wegen onder dezelfde condities. Mocht het te snel gaan zal ik wat meer gaan eten en vice versa.

Met intermittent fasting heb ik in het verleden al goede resultaten behaald en dat beviel mij ook wel.
elke dag bij opstaan wegen naakt nadat je de wc hebt bevuild. na 10 dagen zie je vanzelf of je goed zit.
Houd ook je buikomtrek bij op ruimste punt. dit kun je 2-3x per week doen.

Vaak denk je dat je spiermassa hebt maar dat valt vies tegen. eiwit hoog houden is het enige wat je kunt doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 02-02-2024 15:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Toekan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:05:
Ik ben gelijk maar even op de Tanita weegschaal in de sportschool gaan staan nu.

Deze geeft een vetpercentage aan van 20%.
Waarvan mijn armen en benen op 18% zitten en mijn buik op 22%.
Dit kan ik gelijk gebruiken als 0-meting.

Het hoeft ook niet alles te zeggen zo'n vetpercentage, maar het is voor nu weer een mooi doel waarvoor ik kan gaan trainen.
Als het aan sportschoolweegschalen had geleden, was ik nu met 3.3% op sterven na dood. :+

Wat @Hackus zegt:
Hackus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Toekan Hoe lang ben je ?

Houd in elk geval je eiwit hoog.
180g = 720Kcals
vet 70g = 630Kcals blijft er ~260g over aan koolhydraten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
Hackus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:48:
@Toekan Hoe lang ben je ?

Houd in elk geval je eiwit hoog.
180g = 720Kcals
vet 70g = 630Kcals blijft er ~260g over aan koolhydraten
192cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zit je met 180g eiwit wel goed. als je moet zakken met Kcals pak je eerst koolhydraten.
Je BMR zal ~1900kcals zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
TheTinusNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Als het aan sportschoolweegschalen had geleden, was ik nu met 3.3% op sterven na dood. :+

Wat @Hackus zegt:

[...]
Dan ben je behoorlijk droog. Wat schat je zelf je vetpercentage?
Hackus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:50:
[...]

zit je met 180g eiwit wel goed. als je moet zakken met Kcals pak je eerst koolhydraten.
Je BMR zal ~1900kcals zijn
Bedankt voor je advies.
In plaats van maandag ben ik gisteren begonnen. Ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Toekan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:31:
[...]
Dan ben je behoorlijk droog. Wat schat je zelf je vetpercentage?
Die 3,3% kwam van instelling "atleet" op de weegschaal.
Zelfde meting, zelfde weegschaal, zelfde moment met instelling "normaal" zat, ook weer direct achter elkaar, tussen 9,7 en 11,4.
Zo zie je maar dat die weegschaal nergens op slaat.

Met een 3-punts huidplooimeting werd ik toen op 8,8% geschat.
Achteraf jammer dat het geen 4- of 7-puntsmeting was.

Allemaal best lage percentages, maar let wel: ik combineer(de) het nog met wielrennen. Gemiddeld zo'n 3 dagen van beide per week.

Maar vind dat percentage sowieso niet boeiend.
Vanuit de krachtsport omdat het mij om functionaliteit van de spieren ging, niet de looks, liever paar procentjes meer maar veel zwaardere PRs.
Vanuit de wielersport omdat ik geen wedstrijden reed.
Snap de obsessie met vetpercentages alleen vanuit bodybuiling-oogpunt.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vetpercentage is slechts een cijfer, maar duid wel aan of je kunt gaat bulken of moet cutten. Over het algemeen liggen de vetpercentages erg hoog van de gemiddelde persoon op straat. als je KT doet is het ook fijn om niet te vet te worden(lees rond de 17%) ook als je wedstrijden doet in gewichtsklasse. Je kunt als je 97kg weegt op 17% ook makkelijker cutten tot -93kg. Je zult dan ook niet veel van je kracht inleveren.
verder voel ik mijzelf persoonlijk fijner op ~10% zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09 13:38
Hoi mede tweakgainers, ben opzoek naar een zeldzaam gymapparaat dat ik in Nederland niet ben tegengekomen. Gaat om een pullover machine. Iemand die een basic fit of andere gym kent (rondom de randstad) die deze heeft?
Afbeeldingslocatie: https://www.inspireusafoundation.org/wp-content/uploads/2023/07/lever-pullover-machine.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:51

Superkiwi

Hoi doei

Grappig, zo een soortgelijke hadden we jaren geleden (lees: een jaar of 15 terug) hier op de basis nog in de gym staan.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
cowichan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:22:
Hoi mede tweakgainers, ben opzoek naar een zeldzaam gymapparaat dat ik in Nederland niet ben tegengekomen. Gaat om een pullover machine. Iemand die een basic fit of andere gym kent (rondom de randstad) die deze heeft?
[Afbeelding]
Die hebben wij gewoon in Den Bosch. Niet de Randstad dus daar heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
cowichan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:22:
[Afbeelding]
Die stond denk ik in elke sportschool waar ik lid was wel, maar waarom wil je zo graag een apparaat dat je daarvoor ben sportschool zou wisselen? Wat is er mis met losse gewichten of eventueel kabels?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Gonadan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Die stond denk ik in elke sportschool waar ik lid was wel, maar waarom wil je zo graag een apparaat dat je daarvoor ben sportschool zou wisselen? Wat is er mis met losse gewichten of eventueel kabels?
Omdat Dorian Yates. Duh. <3

YouTube: Dorian Yates's Back Workout: The Nautilus Pullover Machine's Role in...

https://www.facebook.com/watch/?v=323448465807383

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09 13:38
Ben inderdaad opzoek naar de ultieme lat stretcher DY style. Niet dat ik per se gyms ervoor zou wisselen maar wil m graag proberen aangezien ik er goede verhalen over hoor, en waar dat beter te vragen dan hier tussen de gainers. Dus mocht iemand weten waar je zo’n apparaat hebt rondom Den Haag / Amsterdam dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@MrJ
En de Yates row dan? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 04-02-2024 21:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
cowichan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:38:
Ben inderdaad opzoek naar de ultieme lat stretcher DY style. Niet dat ik per se gyms ervoor zou wisselen maar wil m graag proberen aangezien ik er goede verhalen over hoor, en waar dat beter te vragen dan hier tussen de gainers. Dus mocht iemand weten waar je zo’n apparaat hebt rondom Den Haag / Amsterdam dan hoor ik het graag.
Hij werkt wel, dat zeker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ook! :D

Deze ook erg prettig. Heb hem in 2 van mijn gyms staan:

YouTube: Dorian Yates - Blood and Guts - Hammer Strength Pulldown Machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:31

Vuvuzela

My spire is forming

cowichan schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:38:
Je kan ook een bankje op 45 graden voor een cable station zetten en dan met een touw eraan. Kan je ongeveer hetzelfde creëren.
Zo ongeveer: https://www.instagram.com...k5/?igsh=ZmpyMHV4eGwzY3Fw
Als hij z’n bankje wat verder neerzet heeft hij nog net wat meer stretch.

[ Voor 5% gewijzigd door Vuvuzela op 08-02-2024 20:31 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 15:03
vraagje hier voor de mensen die zich bezig houden met voeding: ik heb begrepen dat het belangrijk is om voldoende koolhydraten te consumeren voor de training. Maar na de training ben ik wat aan het twijfelen om een shake te drinken met enkel eiwitten of een shake met zowel koolhydraten als eiwitten. Dus de factor koolhydraten is het grootste verschil maar ik heb toch altijd begrepen dat je na het sporten best je voorraad eiwitten aanvult en niet koolhydraten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23

Grudgie

PSN: Grudgie7

pina schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:16:
vraagje hier voor de mensen die zich bezig houden met voeding: ik heb begrepen dat het belangrijk is om voldoende koolhydraten te consumeren voor de training. Maar na de training ben ik wat aan het twijfelen om een shake te drinken met enkel eiwitten of een shake met zowel koolhydraten als eiwitten. Dus de factor koolhydraten is het grootste verschil maar ik heb toch altijd begrepen dat je na het sporten best je voorraad eiwitten aanvult en niet koolhydraten?
Het liefst wil je na je training wat eiwitten en koolhydraten. Je glycogeen voorraad wordt dan weer aangevuld door de koolhydraten. Maar eigenlijk is meal timing niet zo heel boeiend. Het belangrijkste is dat je over de gehele dag genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 15:03
Grudgie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Het liefst wil je na je training wat eiwitten en koolhydraten. Je glycogeen voorraad wordt dan weer aangevuld door de koolhydraten. Maar eigenlijk is meal timing niet zo heel boeiend. Het belangrijkste is dat je over de gehele dag genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten eet.
ik heb dagen waar ik aan krachttraining doe en dagen aan duursport. Daarom dat ik dat onderscheid wel wat maakte. Ik ga bv zondagochtend lopen, dan denk ik toch dat de inname van koolhydraten bij het ontbijt belangrijk is voor de inspanning ipv erna…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23

Grudgie

PSN: Grudgie7

pina schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:20:
[...]

ik heb dagen waar ik aan krachttraining doe en dagen aan duursport. Daarom dat ik dat onderscheid wel wat maakte. Ik ga bv zondagochtend lopen, dan denk ik toch dat de inname van koolhydraten bij het ontbijt belangrijk is voor de inspanning ipv erna…
Ja oke. Als jij heel veel hardloopt/fietst of whatever en dan echt wel paar uur dan is het wel verstandig om van te voren flink wat koolhydraten te nemen.

Voor krachttraining kan je na de training een maaltijd of snack nemen wat bestaat uit koolhydraten en eiwitten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Kleine update :9 twee trainingen van afgelopen tijd. En een flex voor de spiegel. Zie vooral mijn schouders en armen groeien. Ook afgevallen (-5kg) hier kan ik nog veel verbetering in behalen d.m.v. voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDlslo1U441vXftaSPvl1e9BpWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlNcQ7tQu36ru4EdE4wG7DfG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CigDMsCzI_ghwNiETteBn5Ps1DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f255cYzf7HCTod9whswrYIaY.jpg?f=fotoalbum_large

donderdag 8 feb. 2024

Stairclimber
Set 1: 0:10

Squat (Barbell)
Set 1: 90 kg × 8
Set 2: 90 kg × 8
Set 3: 90 kg × 8
Set 4: 90 kg × 8

Deadlift (Barbell)
Set 1: 100 kg × 8
Set 2: 115 kg × 8
Set 3: 115 kg × 8
Set 4: 115 kg × 8

Standing Calf Raise (Dumbbell)
Set 1: 24 kg × 10
Set 2: 24 kg × 10
Set 3: 24 kg × 10

Walking
Set 1: 0:10

Pull Up (Band)
Set 1: 6 reps
Set 2: 6 reps

Bench Press (Barbell)
Set 1: 71 kg × 8
Set 2: 71 kg × 8
Set 3: 71 kg × 8

Decline Bench Press (Dumbbell)
Set 1: 10 kg × 8
Set 2: 16 kg × 10
Set 3: 20 kg × 10

Overhead Press (Barbell)
Set 1: 35 kg × 6
Set 2: 30 kg × 8
Set 3: 30 kg × 8

Fail kramp

Bicep Curl (Dumbbell)

Krijg de pink niet eerder naar me toegedraaid. Mis die flexibiliteit
Set 1: 16 kg × 8
Set 2: 18 kg × 8
Set 3: 18 kg × 6

Triceps on bench
Set 1: 10 kg × 10
Set 2: 12 kg × 10
Set 3: 12 kg × 8

with Strong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goed zo Vinnie, als je maar doorzet komt het wel d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Goed bezig Vinnie! Consistentie is alles.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbdie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 11:59
Zit nu al vanaf juli in de bulk, en merk vooral de laatste maanden echt zo veel vooruitgang op mijn zware lifts😀. Zat tot een maand of drie geleden nog op het volgende:
Squats 3x5 - 120kg
Bench 5x5 - 82.5kg
BB Row 3x12 (deze train ik niet op kracht) - 70kg

Ondertussen pak ik ze met het volgende gewicht:
Squats 3x5 - 135kg
Bench 5x5 - 92.5kg
BB Row 3x12 - 80kg

Echt lekker om die progressie te zien en ook te voelen in de oefeningen. Ga nog verder in een klein overschot tot medio maart/april en dan langzaam beginnen met cutten om wat droger te worden. Ben vanaf juni 2023 nu 12kg aangekomen (72-84kg) en begin nu ook echt wel een klein buikje en spekjes op de heupen te krijgen. Nog even doorzetten om wat kracht bij te trainen en dan weer langzaamaan afvallen dus. Ook wel weer zin in en erg benieuwd hoe het lichaam er dan rond juni-juli uitziet ten opzichte van vorig jaar! het blijft een prachtig iets, dat fitnessen😁.

Ik doe vanwege een kleine hamstring blessure overigens geen deadlifts en romanian deadlifts op het moment. Ben eigenlijk ook niet van plan ze te herintroduceren in mijn programma. Train de hamstring liever gericht met liggende hamstring curls en de rug met gerichte rug oefeningen. Misschien in de volgende bulk na de zomer weer eens oppakken als de hamstring ook weer volledig hersteld is.

• wauturr
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:56
Iemand nog een tip voor whey en creatine voor een gunstige prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

wauturr schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:18:
Iemand nog een tip voor whey en creatine voor een gunstige prijs?
17nutrition.com
hsnstore.eu

Upfront claimt de goedkoopste crea te hebben maar zijn net wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-09 21:05
Een vriend van mij heeft dat die de ene week makkelijk 100 kilo kan bankdrukken en de week erna dan met moeite 90. Zo gaat het al een tijdje. Om de week verschil. Er zit geen verschil in training in die weken.of andere inspanning.
Iemand een idee wat dit.kan verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Overtraind waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

gupfishy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:55:
Een vriend van mij heeft dat die de ene week makkelijk 100 kilo kan bankdrukken en de week erna dan met moeite 90. Zo gaat het al een tijdje. Om de week verschil. Er zit geen verschil in training in die weken.of andere inspanning.
Voeding? Ene week misschien minder gegeten?

Of gewoon het leven an sich? Gezinnetje, werk etc. Ene week/dag kan je er meer uithalen dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:59
of een zwaar weekend gehad :9B / of te weinig slaap...

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 20-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
MrJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Voeding? Ene week misschien minder gegeten?

Of gewoon het leven an sich? Gezinnetje, werk etc. Ene week/dag kan je er meer uithalen dan de andere.
Dank voor de tip. Maar eten is hetzelfde en slaap ook. Begon nu op te vallen omdat het al een tijdje is om de week.
Kip met broccoli is het vaste eten op die dag.

Geen gezin en nog schoolgaand. Dus redelijk zelfde dagen. Dat het soms beter gaat dan andere dag is wel bekend. Maar heel opvallen dus om de week het verschil. Al voor een behoorlijke tijd.
Wel overal steeds wat beter en sterker, maar om de week toch echt verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
gupfishy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Dank voor de tip. Maar eten is hetzelfde en slaap ook. Begon nu op te vallen omdat het al een tijdje is om de week.

Geen gezin en nog schoolgaand. Dus redelijk zelfde dagen. Dat het soms beter gaat dan andere dag is wel bekend. Maar heel opvallen dus om de week het verschil. Al voor een behoorlijke tijd.

Overtraind kan nog maar alles gaat wel nog hard vooruit. Zit dus alleen in het bankdrukken..ook geen triceps.of schouder oefeningen die anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

gupfishy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:50:
[...]

En je doel in de sportschool is ook daadwerkelijk kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Doel is nu kracht ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Laatst online: 14-09 22:12
Ben je iedere week je 1 rep max aan het testen? Lekker los laten en iets als een 5x5 schema gaan toepassen. En eens in de 3 maanden een training kiezen om toe te werken naar je 1rm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Nee geen max rep. Is gewoon de werkset. Deze ene week gaat die hoger dan de andere week. Dan moet het gewicht echt omlaag omdat het anders niet gaat
Denk dat het gewoon is wat het is. .
Maar dacht misschien is er een verklaring voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
gupfishy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:34:
Nee geen max rep. Is gewoon de werkset. Deze ene week gaat die hoger dan de andere week. Dan moet het gewicht echt omlaag omdat het anders niet gaat
Er is ongetwijfeld een verklaring voor. Je kunt het wel een beetje afpellen:

- onwaarschijnlijk dat de 100kg van week 1 nog in de armen zit 7 dagen later
- het moet dus iets anders zijn
- als de voorbereiding opende training iedere week hetzelfde is kan dat het ook niet zijn

- dan zou ik het zoeken in lifestyle. Is er bijv om de week een nachtdienst, staat hij om de week 2 uur langs de lijn bij het voetbalveld van z’n kind, wordt er om de week hard uitgegaan etc etc etc.

Kwestie van analyseren welk gedrag/gewoonte samenvalt met de 10% performance drop. Kan iets groots zijn. Kan ook iets kleins zijn. Daar kunnen wij geen antwoord op geven omdat wij je vriend niet 24/7 volgen. Hij moet dus even goed naar zichzelf gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Geen 1RM maar dus vrijwel altijd tegen 0RIR aan. Iets meer afwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
Denk dat het gewoon even opletten is wat er nu anders is. Maar misschien maar even gewoon laten gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:03
Tsja de ene dag gaat beter dan de andere. Zou er niet te veel achter zoeken. Als je iets wil veranderen zou ik even deloaden, wat rustiger aandoen en dan weer opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Slappekutteritis (dus iets mentaals) of het leefpatroon is toch een stuk wisselvalliger dan gedacht. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zou dan wat langer op die 90kg blijven, of 100kg met minder reps. 100kg is voor vele een magisch getal om te kunnen drukken, maar dat zit in 9 van de 10 gevallen tussen je oren. of met 95kg gaan trainen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ben toch wel weer dedicated begonnen met trainen en eten. De komende 6 maanden met voeding en training begeleiding van een vrij bekende bodybuilder.

Begin met cutten naar 8% BF en dan door in bulk.

Vandaag dag 1 gehad, en qua eten valt het me zwaar. Vooral de muesli en rijstewafel krijg ik met moeite af. Dus maar eens kijken/vragen voor een alternatief daar.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
Dean Martin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:20:
Ben toch wel weer dedicated begonnen met trainen en eten. De komende 6 maanden met voeding en training begeleiding van een vrij bekende bodybuilder.

Begin met cutten naar 12% BF en dan door in bulk.

Vandaag dag 1 gehad, en qua eten valt het me zwaar. Vooral de muesli en rijstewafel krijg ik met moeite af. Dus maar eens kijken/vragen voor een alternatief daar.
Succes man!
Mag ik vragen wat je kwijt bent voor dit soort begeleiding? En hoe vaak check je in bij hem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
wokkelz schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Succes man!
Mag ik vragen wat je kwijt bent voor dit soort begeleiding? En hoe vaak check je in bij hem?
Valt goed mee.

Omgerekend per maand +- €100,-. Dat is iedere maand een voeding en sport schema 'op maat', plus onbeperkt vragen kunnen stellen en om de week 1x trainen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:05
Vraagje voor de kenners hier.
Als ik lees: bankdrukken 100kg, is dat met barbell van 20kg of enkel de losse gewichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Arjantje72 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:12:
Vraagje voor de kenners hier.
Als ik lees: bankdrukken 100kg, is dat met barbell van 20kg of enkel de losse gewichten?
20kg barbell
80kg schijven = 40kg elke kant dus 2x20kg

In de USA of online wordt dit ook wel 2 plates genoemd

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:05
True schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:14:
[...]

20kg barbell
80kg schijven = 40kg elke kant dus 2x20kg

In de USA of online wordt dit ook wel 2 plates genoemd
duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 18:02

13art

Moderator Mobile
Dean Martin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:20:

Begin met cutten naar 12% BF en dan door in bulk.

Muesli met....? Zal niet alleen droge havervlokken zijn mag ik hopen?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
13art schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:48:
[...]

60 gram muesli op 250 gram magere (griekse) yoghurt. Ik doe er wat fruit doorheen, dat gaat al beter. Maar ik vind de structuur van muesli gewoon niet fijn. Maar goed, even maandje doorbijten daarna wisselen. En als ik het écht niet meer wegkrijg misschien over naar overnight aots of Brinta, maar zelfde structuur.

Net weer eens serieuze legday gehad. Kom de trap niet meer op. Lekker man, heb dit gemist.

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 21-02-2024 21:03 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
Dean Martin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Valt goed mee.

Omgerekend per maand +- €100,-. Dat is iedere maand een voeding en sport schema 'op maat', plus onbeperkt vragen kunnen stellen en om de week 1x trainen.
Heeft het toegevoegde waarde zo'n programma?
Ik kan ook ook wel begrijpen dat een bedrag van €100 per maand een extra motivatie is om dedicated te blijven.

Bij welke bodybuilder volg je dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Dean Martin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:02:
[...]

60 gram muesli op 250 gram magere (griekse) yoghurt. Ik doe er wat fruit doorheen, dat gaat al beter. Maar ik vind de structuur van muesli gewoon niet fijn. Maar goed, even maandje doorbijten daarna wisselen. En als ik het écht niet meer wegkrijg misschien over naar overnight aots of Brinta, maar zelfde structuur.

Net weer eens serieuze legday gehad. Kom de trap niet meer op. Lekker man, heb dit gemist.
Kan me wel voorstellen dat het wennen is. Is een beetje mijn standaard ontbijt maar dan met 300gr kwark en scheutje suikervrije siroop. Als je het even laat staan ipv meteen te eten, dan wordt de havermout wat zachter. Misschien is dat wat beter te doen voor je.

En succes met op de bank slapen aangezien je niet meer boven kan komen 😉

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 21-02-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dean Martin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:02:
[...]

Wat is je doel ?
Wat weeg je nu bij welke lengte ?
Wat is je dieet, en wat at je eerder ?
Ik ken aardig wat bodybuilders die zich voor coach uitgeven, maar zelf een coach nodig hebben voor zichzelf. Dan krijg je toch argwaan of het wel de juiste coach is. Ik geef voorbeelden, niet dat het bij jou zo moet zijn, maar voor je €100,- in de maand uitgeeft..

Het is allemaal geen rocket science natuurlijk. Sommigen hebben er wat steun aan, om elke week ‘verantwoording’ af te leggen aan een coach, maar je moet het zelf doen.
Qua,bulk cut heb ik al vaker geschreven hier, geheel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Het is allemaal geen rocket science natuurlijk. Sommigen hebben er wat steun aan, om elke week ‘verantwoording’ af te leggen aan een coach, maar je moet het zelf doen.
Qua,bulk cut heb ik al vaker geschreven hier, geheel gratis.
Pro bodybuilders hebben zelfs een coach. Dan is het toch niet gek dat een coach zelf ook een coach heeft?

Ik ben sinds een week begonnen bij Jonathan Salm, ook een online coach die net weer een stapje verder gaat. Ik ben nu 90kg en tegen de 20% BF aan. Eerst een tijd een cut en daarna gaan we bouwen. (179cm)

Training day: +/- 2700 kcal
Rest day: +/- 2500 kcal

Het eten ben ik wel gewend en dat valt nog wel mee. Over een paar weken zal het wel m’n neus uit komen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WasBak schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Pro bodybuilders hebben zelfs een coach. Dan is het toch niet gek dat een coach zelf ook een coach heeft?

Ik ben sinds een week begonnen bij Jonathan Salm, ook een online coach die net weer een stapje verder gaat. Ik ben nu 90kg en tegen de 20% BF aan. Eerst een tijd een cut en daarna gaan we bouwen. (179cm)

Training day: +/- 2700 kcal
Rest day: +/- 2500 kcal

Het eten ben ik wel gewend en dat valt nog wel mee. Over een paar weken zal het wel m’n neus uit komen.
Een coach voor wedstrijdprep is wat anders dan wat hier wordt besproken.
Er staat hier en online zat advies hoe je afvalt, daar gaat het me om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
De reden waarom is omdat ik het gewoon fijn vind. Ik moet al genoeg nadenken, dan vind ik het prettig als er voor het sporten en eten iemand anders dat voor me doet.

Prijs is hier ondergeschikt aan gemak, voor mij.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
Ja dat is ook prima toch, als het werkt voor je en dus vol te houden, is het perfect.
Ik heb dat ook met voeding, het moet makkelijk en snel klaar te maken zijn, de juiste verhoudingen hebben anders ga ik het niet volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb bijna 2 jaar een coach gehad. Staat nu even op de backburner ivm nadruk op de business.

Heb daarin mijn beste resultaat gemaakt na 20j trainen. Heb grote sprongen vooruit gemaakt met mijn fysiek, waarbij ik de vaker de vraag gekregen heb of ik gebruikte.

Mijn reden: dan hoef ik er zelf geen energie in te stoppen over het bedenken. Executie executie.

Geeft mij de mogelijkheid om die energie aan andere zaken te besteden. Business en gezin.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• WasBak
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Een coach voor wedstrijdprep is wat anders dan wat hier wordt besproken.
Er staat hier en online zat advies hoe je afvalt, daar gaat het me om.
Je zegt dat je argwaan krijgt bij online coaches die voor zichzelf een coach nodig hebben. Wat is de argwaan die je hebt dan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WasBak schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:39:
[...]

Je zegt dat je argwaan krijgt bij online coaches die voor zichzelf een coach nodig hebben. Wat is de argwaan die je hebt dan?
Je kunt daar je vraagtekens bij hebben. iemand die zelf het gehele jaar een coach nodig heeft, behalve Pro. maar zichzelf ook voor coach uitgeeft. Maar een ieder moet het zelf weten, ik lach er om. ik geef mensen gratis advies in gym en oa hier. Zoals ik zei hebben sommige dus een steun er aan om zich te moeten verantwoorden elke week online, en elke maand fysiek. (of welke afspraken je hebt) anders kunnen ze het niet.
Tegenwoordig met social media wordt je ook snel beïnvloed, en volgen mensen al een tijdje iemand als JayWhey eo Jonathan (en meerdere). Ikzelf zou er geen cent aan uitgeven !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Een coach is in veel gevallen ook niet per se een onmisbare bron van informatie, maar veel vaker een betaalde vorm van uitbestede discipline. Je kunt er over discussiëren of dat een gewenste situatie is, maar als mensen dat blijkbaar nodig hebben en het daar goed op doen waarom zou ik daar dan over oordelen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:24:
Een coach is in veel gevallen ook niet per se een onmisbare bron van informatie, maar veel vaker een betaalde vorm van uitbestede discipline. Je kunt er over discussiëren of dat een gewenste situatie is, maar als mensen dat blijkbaar nodig hebben en het daar goed op doen waarom zou ik daar dan over oordelen?
Iemand kan ook een andere mening hebben, en die hier ventileren. Oftewel het begint meer een modeverschijnsel te zijn tegenwoordig !

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:28:
Iemand kan ook een andere mening hebben, en die hier ventileren. Oftewel het begint meer een modeverschijnsel te zijn tegenwoordig !
Het gebruik van coaches bedoel je? Zeker, die zie je steeds meer en op steeds meer vlakken. We betalen met steeds meer graagte iemand anders om zelf dingen niet meer te hoeven doen. Zal wel iets met welvaart zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gonadan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Het gebruik van coaches bedoel je? Zeker, die zie je steeds meer en op steeds meer vlakken. We betalen met steeds meer graagte iemand anders om zelf dingen niet meer te hoeven doen. Zal wel iets met welvaart zijn. ;)
net als e-gym :+

• WasBak
  • Niet online
Het is voor mij vooral de informatie die je 1 op 1 kan vragen aan iemand. Heel veel informatie is inderdaad online te vinden. Maar er is ook veel desinformatie, en dan is zo’n coach wel handig. Natuurlijk zullen daar ook kwakzalvers bij zitten.

Wie kan je tegenwoordig online nog vertrouwen? ;)

Ik kende Jonathan zelf niet, maar is mij aangeraden door iemand die ik ken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het voordeel is dat je geen tegenstrijdige geluiden krijgt. Dat is niet per se waar of het beste maar wel duidelijk. En zolang het je helpt je doelen te bereiken is het prima toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom zou iemand liegen die al +40j de sport bedrijft. Ik heb zonder tegenprestatie al zat mensen geholpen, geheel gratis. Resultaten zijn er ook. Wat iemand doet met mijn online advies is aan hen. Het is niet zo moeilijk als men denkt, sommige maken het alsof het erg moeilijk is, maar dat is het niet. Maar ook hier zie ik enkele leden maar dezelfde vraag blijven stellen, ook al is het net week eerder uitgelegd. Tegenwoordig is er zoveel info beschikbaar, maar worden mensen ‘ lui’ en blijven vaak hetzelfde vragen. Het verschil zit hem in dat ze ondersteuning nodig hebben, oa via WhatsApp of ze het toch wel goed doen. Het is prima als je daar een coach voor neemt. Wij vroegen vroeger advies in de sportschool, daar leer je ook van de fouten qua trainingsmethoden. er is ook veel haat en nijd onder coaches Maar ja, nu weer genoeg over coaching.

Let’s train and Gain 💪

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Betaal je dan voor een coach of een begeleider? Vraag ik me dan af.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een coach en iemand die je begeleid. Daarmee ook de waarde die je ervoor terugkrijgt.

Veel mensen kennen het daadwerkelijk verschil ook niet tussen die twee.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Hackus wie heeft het over liegen? Het is een wereld met heel veel technieken en mogelijkheden en daarmee ook voorkeuren. Kijk maar naar de vele discussies in dit topic. En zo zal ook een coach zijn/haar voorkeuren hebben en vinden dat bepaalde oefeningen of methoden het beste werken. En daar hoeft een andere coach het echt niet mee eens te zijn. ;)
Tatsu schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:15:
Betaal je dan voor een coach of een begeleider? Vraag ik me dan af.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een coach en iemand die je begeleid. Daarmee ook de waarde die je ervoor terugkrijgt.

Veel mensen kennen het daadwerkelijk verschil ook niet tussen die twee.
Het zijn geen beschermde termen dus er is geen 'daadwerkelijk' verschil. Wat is volgens jouw definitie het verschil tussen een coach en een begeleider? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik heb vroeger wel geluisterd naar een instructeur die in de gym werkte waar ik heb gesport. Hij had bewegingsleer gestudeerd. Ik luisterde als beginner graag naar zijn tips over de juiste houding en techniek.

Ik lees nu Starting Strength van Mark Rippetoe. Het eerste hoofdstuk over hoe je moet squatten opende figuurlijk een heel nieuw hoofdstuk. Ik heb het al die jaren fout gedaan als ik Rippetoe moet geloven.

Instructeur en andere sporters in de gym over de squat:
  • Stang laten rusten onder de neck op schouderbladen uitstulping
  • Rug recht houden en kont naar achteren
  • Druk achter op de hak van de voet
  • Stang verticaal op en neer bewegen tijdens de squat
  • Kniehoek niet voorbij de 90 graden
  • Bovenbenen tot horizentaal met de grond
  • Afwisselen met frond-squat voor gebalanceerde groei
Mark Rippentoe in Starting Strengtht:
  • Stang lager op de rug positioneren onder de schouderbladen uitstulping
  • Rug recht houden maar meer naar voren leunen
  • Centre of gravity recht boven het midden van de voet positioneren
  • Stang verticaal op en neer bewegen loodrecht op het middenpunt van de voeten
  • Bovenbenen dieper squatten onder 90 graden kniehoek
  • Knie niet te ver naar voren drukken tijdens zakken
  • Front-squat en high-bar back squat achterwege laten
Wie heeft gelijk?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela

Vuvuzela

My spire is forming

Geen van beide :+

Rippetoe heeft ook nog oude/achterhaalde ideeën. Maar het is ook weer afhankelijk van je doelen natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Vuvuzela op 23-02-2024 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wokkelz
Het ligt naturlijk ook aan je bouw en mobiliteit hoe je kan squatten.
Kijk naar Chinese olympische lifters en dan naar personen met lange (boven)benen. De squat ziet er compleet anders uit.
Ik zelf volg het youtube kanaal (zit ook op fb en insta etc) van Squat University. Die legt zaken top uit aan de hand van zijn patienten (klachten). https://www.youtube.com/@SquatUniversity/videos
Knee Over toes guy is ook een aanrader om eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Ik zie een coach meer als een persoon die online meekijkt. Een begeleider vat ik dan weer op als iemand die fysiek aanwezig is. Maakt ook niet uit je doet wat kan en dan wat het beste voor je werkt binnen de mogelijkheden.Ik heb online coaching(wou begeleiding typen 🤪) voor 18 euro per 3 maanden. Ik zou ook wel een keer een kickboksles of PT voor een uur willen boeken, maar dat is voor mij niet haalbaar prijs technisch gezien. Verder vanuit dit forum een hoop info verkregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Apollyon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:19:
Ik heb vroeger wel geluisterd naar een instructeur die in de gym werkte waar ik heb gesport. Hij had bewegingsleer gestudeerd. Ik luisterde als beginner graag naar zijn tips over de juiste houding en techniek.

Ik lees nu Starting Strength van Mark Rippetoe. Het eerste hoofdstuk over hoe je moet squatten opende figuurlijk een heel nieuw hoofdstuk. Ik heb het al die jaren fout gedaan als ik Rippetoe moet geloven.

Instructeur en andere sporters in de gym over de squat:
  • Stang laten rusten onder de neck op schouderbladen uitstulping
  • Rug recht houden en kont naar achteren
  • Druk achter op de hak van de voet
  • Stang verticaal op en neer bewegen tijdens de squat
  • Kniehoek niet voorbij de 90 graden
  • Bovenbenen tot horizentaal met de grond
  • Afwisselen met frond-squat voor gebalanceerde groei
Mark Rippentoe in Starting Strengtht:
  • Stang lager op de rug positioneren onder de schouderbladen uitstulping
  • Rug recht houden maar meer naar voren leunen
  • Centre of gravity recht boven het midden van de voet positioneren
  • Stang verticaal op en neer bewegen loodrecht op het middenpunt van de voeten
  • Bovenbenen dieper squatten onder 90 graden kniehoek
  • Knie niet te ver naar voren drukken tijdens zakken
  • Front-squat en high-bar back squat achterwege laten
Wie heeft gelijk?
Kom erachter dat exrx helaas nog meer achter een paywall heeft gezet, dus die site kan ik niet meer gebruiken. Maar je hebt gewoon verschillende vormen van de squat en Rippetoe wil liever naar de full. Lekker diep.

Je kunt niet zomaar zeggen dat het één beter is dan het ander. Er zijn vaak verschillen van inzicht tussen sporters onderling en ook tussen zogenaamde specialisten. Ook over tijd kunnen inzichten veranderen.
Soms hebben bepaalde sporters ook een oefening die ze fijn vinden en raden ze dat aan (denk bijv. aan de Pendlay row) en afhankelijk van hoeveel waarde men hecht aan zo'n aanbeveling wordt het een algemeen bekend alternatief of niet.

Vaak zitten de verschillen in nuances en hebben daardoor net weer andere voor- en nadelen. Wat dan voor jezelf het beste werkt hangt van je doelen af en hoe goed je in staat bent bepaalde varianten uit te voeren. Da's vaak toch echt gewoon een kwestie van proberen en kijken wat goed voor je werkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 07:40
13art schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:48:
[...]

Wat is er mis met alleen droge havervlokken? Ik eet al jaren lang iedere ochtend “droge” havervlokken met magere yoghurt. Is het de smaak die je tegenstaat of is er een gezondheidsreden waarom je dit niet zou doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:45:
Het is een wereld met heel veel technieken en mogelijkheden en daarmee ook voorkeuren. Kijk maar naar de vele discussies in dit topic.
Ik heb het gevoel dat dat meer iets is van de laatste jaren en dan met name sinds de opkomst van de sociale media en vooral influencers. In de tijd dat dit nog het bodybuild en fitness ervaringentopic was had je al die sociale media invloeden nog niet en kwam het veelal neer op de basis: veel eten (kh, eiwitten, vetten) en sporten alsof je het meent.
Nu lijkt het of men steeds meer op zoek is naar shortcuts en/of wondertrainingen dan wel -middelen. Men laat zich makkelijk beïnvloeden door influencers die op hun beurt maar al te graag gesponsorde producten aanprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
OosterF schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is er mis met alleen droge havervlokken? Ik eet al jaren lang iedere ochtend “droge” havervlokken met magere yoghurt. Is het de smaak die je tegenstaat of is er een gezondheidsreden waarom je dit niet zou doen?
Ik neem aan dat je de havervlokken door je yoghurt doet? Daarmee is het in mijn ogen geen 'droge havervlokken' meer. Droge havervlokken bedoelde ik mee, een hap havermout zonder verder iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 07:40
Ok helder @13art. Ik had op basis van je opmerking een extra levensverzekering afgesloten, maar die zeg ik dan weer af. De vlokken gaan inderdaad door de yoghurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Superkiwi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:03:
Ik heb het gevoel dat dat meer iets is van de laatste jaren en dan met name sinds de opkomst van de sociale media en vooral influencers. In de tijd dat dit nog het bodybuild en fitness ervaringentopic was had je al die sociale media invloeden nog niet en kwam het veelal neer op de basis: veel eten (kh, eiwitten, vetten) en sporten alsof je het meent.
Nu lijkt het of men steeds meer op zoek is naar shortcuts en/of wondertrainingen dan wel -middelen. Men laat zich makkelijk beïnvloeden door influencers die op hun beurt maar al te graag gesponsorde producten aanprijzen.
Is dat echt zo? Ik bedoel, ik herken wel wat je zegt dat veel mensen graag zoeken naar een afsnijdroute en zie dat mafklappers als die gast met z'n Scoopmobiel er dik geld aan verdienen online, maar de discussies over oefeningen en nuances had je vroeger ook zat.

Ellenlang emmeren over specifieke deadlifs of squads. SS of 5x5 of 5/3/1. De hele dag vreten vs. IF. Magische methoden voor recomp of spotreductie. Etc. etc. Ik kan me er nog genoeg van herinneren.

Het verschil was wel dat er toen nog een harde kern van beesten was die wel continu meer op die goede basis aanstuurde waar jij het nu over hebt. In die zin denk ik dat het verschil meer is dat het publiek verschoven is.
Van oorsprong was het namelijk ook echt het Bodybuild-topic en waren er serieuze sporters met veel ervaring erg actief, en men had respect voor hun kennis en ervaring (over het algemeen). Nu is dat veel minder en elke abonnee van die schreeuwer op YT denkt het beter te weten dan de mannen met bakken aan ervaring.
Of klink ik nu te oud? :P

en nee, ik ben zelf niet zo'n ervaren beest als degenen waar ik op doel, maar ben wel blij veel van ze geleerd te hebben hier. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:18:
[...]
Het verschil was wel dat er toen nog een harde kern van beesten was die wel continu meer op die goede basis aanstuurde waar jij het nu over hebt.
(...)
Van oorsprong was het namelijk ook echt het Bodybuild-topic en waren er serieuze sporters met veel ervaring erg actief, en men had respect voor hun kennis en ervaring (over het algemeen).
Ik denk dat je hiermee de spijker precies op de kop slaat. Naar mensen met vele jaren ervaring werd toen aandachtig geluisterd, waar er tegenwoordig veel relatief onervaren types de kop op steken die na enkele blauwe maandagen in de sportschool alles (schijnen te) weten.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alles wat we vroeger te horen kregen de exacte waarheid was maar het gaf wel een zeer solide basis. Zo heb ik heel veel geleerd van onder andere jou, Reacher, Cobb, Tatsu en andere oudgedienden.

[ Voor 5% gewijzigd door Superkiwi op 23-02-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Vuvuzela schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:25:
Geen van beide :+

Rippetoe heeft ook nog oude/achterhaalde ideeën. Maar het is ook weer afhankelijk van je doelen natuurlijk.
Is het dan nog wel een goed boek om te lezen? Ik heb de 3e druk van zijn boek. Staan er achterhaalde ideeen in die ik moet mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:59:
Vaak zitten de verschillen in nuances en hebben daardoor net weer andere voor- en nadelen. Wat dan voor jezelf het beste werkt hangt van je doelen af en hoe goed je in staat bent bepaalde varianten uit te voeren. Da's vaak toch echt gewoon een kwestie van proberen en kijken wat goed voor je werkt.
Ik snap wat je zegt. Een doel verschilt per persoon. Een sporter met ervaring weet hoe zijn lichaam op een oefening reageert. Iets dat niet wertk kan hij aanpassen. Niet elk lichaam is gelijk. Bij een blessure kan een ander aanpak nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Superkiwi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:03:
Ik snap wat je bedoeld maar ik besteed geen aandacht aan die clowns. Ik vind het kolder dat nobody's zonder aantoonbare kennis onzin verkopen voor eigen gewin.
Ik lees Starting Strength omdat het vaak wordt aangeraden. Ik lees het omdat ik de methode wil proberen. Maar vooral om de techniek van de basis oefeningen wil opfrissen. Geen shortcut maar een goede basis leggen zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Apollyon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:42:
Ik snap wat je zegt. Een doel verschilt per persoon. Een sporter met ervaring weet hoe zijn lichaam op een oefening reageert. Iets dat niet wertk kan hij aanpassen. Niet elk lichaam is gelijk. Bij een blessure kan een ander aanpak nodig zijn.
Neem het verschil met die squats, de atg squat pakt meer andere spieren mee zoals je bips en de hammies en heeft een wat langere rom. Dat kan heel fijn zijn als je dat goed kan en werkt ook op je mobiliteit.
Het zorgt mogelijk wel voor meer butt wink en misschien vindt je rug dat niet lekker, of vinden je knieën het fijner om wat minder diep te zakken. Dan kan een parallel squat misschien fijner zijn, kan je gewoon focussen op je quads en klaar.
En als je wat minder mobiel bent maar je wilt wel diep kan je ook nog weer een front squat proberen. Gewoon proberen kijken wat goed voor je werkt.

Een powerlifter die voor zijn sport niet verder hoeft te zakken dan parallel zal niet snel reden zien om een hele diepe squat te gaan trainen, die wil gewoon zo sterk mogelijk zijn in wat hij nodig heeft. Iemand die graag meer allround sterk en flexibel wil zijn zal wellicht juist wel graag diep willen, om die mobiliteit ook te trainen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Ik weet niet hou oud jij bent. Wa tjij schrijft is dan wel voor mijn tijd maar ik snap je voledig. Ik doe niet meer mee op sociale media maar veel vrienden doen dat wel. Die komen soms met de stomste items door. Het is niet alleen fitness hoor. Het gaat van fitness, afvallen, vitamines tot politiek, geld, crypto, werld nieuws en zo voort. Allemaal zelfbenoemde experts die geld verdienen aan het belazeren van hun publiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:57
Apollyon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Ik weet niet hou oud jij bent. Wa tjij schrijft is dan wel voor mijn tijd maar ik snap je voledig. Ik doe niet meer mee op sociale media maar veel vrienden doen dat wel. Die komen soms met de stomste items door. Het is niet alleen fitness hoor. Het gaat van fitness, afvallen, vitamines tot politiek, geld, crypto, werld nieuws en zo voort. Allemaal zelfbenoemde experts die geld verdienen aan het belazeren van hun publiek.
“Influencers”. Vroeger noemde men dat met een mooi woord kwakzalvers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Superkiwi schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:24:
Ik denk dat je hiermee de spijker precies op de kop slaat. Naar mensen met vele jaren ervaring werd toen aandachtig geluisterd, waar er tegenwoordig veel relatief onervaren types de kop op steken die na enkele blauwe maandagen in de sportschool alles (schijnen te) weten.
Mijn voorbeeld is van de afgestudeerde bewegingsleer instructeur en een veelgeprezen barbell training auteur. Daar verwacht ik meer van dan een onbekende. Probleem is dat je moet filteren. Filteren zonder basis kennis of praktijk ervaring is moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Er moet altijd een toelichting achter zitten. Als een instructeur een bepaald advies geeft heeft dat een reden, niet omdat het 'gewoon beter' is. Wanneer dat wel de argumentatie is weet je ook meteen de kwaliteit van de betreffende instructeur.

Als je mijn persoonlijke mening wilt weten: voor mij voelen die parallelle squats als halve reps. Waarom zou ik de rom willen beperken als ik in staat ben om dieper te gaan en zo een volledige beweging te kunnen maken? Zolang ik daar geen specifieke nadelen van ondervind heeft diep aan mijn voorkeur, dus ik stem op Rippetoe.

Natuurlijk kan je legio redenen aanvoeren waarom je wel maar tot parallel wilt: veiliger voor beginners (vaak de reden van instructeurs in een sportschool), makkelijker, of je wilt meer gewicht erop om je CNS te pesten en dat red je niet met diep gaan, etc.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 115 ... 124 Laatste

Let op:
Het bespreken van AAS (Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan, zie ook Sport Beleid:
Het bespreken van steroïden (AAS aka Androgenic-anabolic steroids) is niet toegestaan. Wanneer je het wil gebruiken, wees voorzichtig en vraag advies aan mensen met ervaringen.