Xanaroth schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:48:
Maandje zit erop. 5x/week full body met 5x cardio. Begin was het nog best even zoeken kwa tijdsindeling en combinatie van oefeningen, maar ondertussen beetje ritme gevonden.
Typisch is het nu 10min warm-up met iets van roeien of crosstrainer, dan 1x leg/push/pull oefening, en nog 1-2 accessory bewegingen afhankelijk van hoeveel tijd er nog beschikbaar is - gevolgd door 30min fietsen of loopband.
Warm-up begon met roeien minimaal 2000m in 10min. Zit nu op 2300-2350m in 10min.
OHP (55-> 60kg), Bench (70->80kg), deadlift (130->150kg) en pull-down/row (80->90) zijn de werkgewichten vrolijk doorgestegen. De echte pull-up moet helaas nog even wachten, die >100kg BW komt niet zomaar in beweging, maar singles lijken aardig in de buurt te komen.
De langere cardio ging ook vooruit. Begon eerst op 25min hardlopen met 1 min 9km/u en 1 min 3km/u rennen, gevolgd door 5min cooling down 3km/u. Dat kwam uit op gemiddeld onder de 6km/u, dus tijdje actief gaan lopen 6km/u met incline en daarna weer wat rennen toegevoegd.
Nu gaat 1min op/1min af op 9km/u en 6km/u, en cooldown down op 5-5,5 waardoor ik nu gemiddeld 6,8km/u doe voor 30min. Wel afhankelijk van de oefening van de dag, als ik zowel squat als hip trust mn benen leeg heb getrokken dan slaat de verzuring aanzienlijk sneller toe.
Al met al niet ontevreden. Nette vooruitgang in gewichten en cardio tegelijk. En met wat strenger eetregime komt samen met de cardio mijn BW ook eindelijk in beweging (start januari was >104, vanochtend <102). Nu weekje rustiger aan doen zodat e.e.a. kan herstellen, dan weer doortrekken.
Alleen Squat blijft irritant doen, plateu waar ik maar niet doorheen kom op ~90kg 3-5 reps. Dus momenteel even bezig op 70-80kg x5. Focus op mijn techniek, explosiviteit en variaties als paused squats. Wel bedacht dat ik sinds de start onveranderd de squat in het schema heb. Dus als ik volgende week daar geen verbetering zie, dan ga ik over naar de leg press en lunges om dan in maart/april weer fris aan squats te beginnen.
Ter referentie, op basis van hoe lang ik al train en BW zou ik pakweg oktober de volgende 1RM moeten hebben: squat 125, bench 100, deadlift 150. Dus op zich zit de squat aardig op schema tot iets achter lopend, maar niet zorgelijk als ik er straks weer wat bij kan gooien bench op schema tot iets voorlopend, en de deadlift.. nouja...
Bijna half jaar bezig nu met 5x/week full-body workout.
BW op het laagste punt in de week is nu 96,x kg, en zwaarste moment in de week een 98,x kg. Ben piek-dal ruim 7,5kg kwijt in een 6 maanden tijd. Wat heeft dat gedaan met de spiertjes...
- Warm-up roeien (2300-2350m in 10min) -> 2550m in 10min.
- Bench (70->80kg) -> nu 95x5 kg
- OHP (55-> 60kg) -> nu 65x2 kg
- deadlift (130->150kg) -> nu 160x1 kg
- pull-down (80->90) -> 120x3 kg
- row (80->90) -> 110x5 kg
- Squat (plateu 90) -> 95x3 vorige week..?!
- Loopband (gemiddeld 6,8km/u voor 30min) -> gemiddeld 7km/u voor 30min.
Heel erg blij met de stabiele tot serieus oplopende getallen in zowel kracht als conditie, ondanks langzaam en gestaag teruglopende BW.
Als prioriteit bezig geweest met bench/pulldown als focus en alternatieve beenoefeningen vanwege het squat plateu. Erg tevreden over de push/pull cijfers in combinatie met BW/cardio progressie. Redelijk tevreden dat de squat door de grens gebroken is, maar met lager BW is er in totale belasting niet veel verandert. De laatste hangt er vanaf of ik (na paar maanden geen back squat) nu significante stappen ga maken met oefenen van de oefening zelf.
Deadlift valt wat tegen, maar heeft ook niet mijn focus gehad na het bereiken van de >1,5x BW mijlpaal. Iets om komende tijd weer wat meer aandacht te geven dat ik er wel genoeg tijd en volume in blijf stoppen.
Volgende mijlpaal is echt werk maken van pull-up reps nu de 1RM en BW elkaar hebben ingehaald, en de focus weer leggen op legs (squat/deadlift). Eigenlijk is squat de enige die nog serieus achter loopt tegenover de rest en aandacht verdient.
Mogelijk daarbij cardio iets terugschroeven, aangezien zo'n beetje alle cardio serieus leg-heavy is; meer ruimte voor herstel vooraf aan de zware compound oefeningen.
Verder begonnen met gebruik van straps, dat heeft enorm gescheeld in de pulldown/row. Merkte dat mijn handen/onderarmen aardig overbelast raakten met 2+ oefeningen per dag en daarnaast nog 'accessory' werk zoals bij DB press de gewichten van de grond halen of plates doen bij barbell werk. Zwaardere row/pulldown/deadlift is nu met straps, en doe dan wat hanging leg raises voor grip of de barbell plates met pinch grip reracken om wel de grens te blijven verleggen.
Mogelijk dat ik ook naar belt ga kijken, voor mijn onderrug heb ik ook bedenkingen (belast bij standing strict OHP, bij yates row, bij squat/deadlift..) dat ik daar mogelijk ook teveel van vraag met 2 zware compound oefeningen per dag, 5x/week, en je die daarnaast nogal wat meer gebruikt dag in dag uit in vrijwel alles wat je doet binnen en buiten de sportschool.
[
Voor 8% gewijzigd door
Xanaroth op 20-06-2023 10:28
]