Je gaat niet tot failure op RPE9 met zware gewichten op sets van 3-5, maar RPE 7a8 op nog eens lichtere gewichten op sets van 8-10. Combineer dat met maar 1 oefening per spier ipv 2-3 op dezelfde dag, en de belasting is relatief heel veel lager. Als je minder vraagt, herstelt het ook veel makkelijker en sneller.
De truc bij een goede 5-day full body, is dat je spieren gemakkelijk herstellen binnen 24u en je elke week wel overload kan toepassen zonder deload of andere trucs.
Mijn fullbody workout (16 weken in de zomer) is om de dag. En iedere dag ik ga pak ik andere oefening voor bepaalde spiergroep en variatie in reps.
Ene keer leg press, andere keer squat, andere keer leg ext/leg curl of lunges. Zo ook met bankdrukken, incline, flyes. Zo ook met schouders. Press, raises, etc.
Rug pak ik 2 oefeningen per dag. Deadlift met latpull of bijv rdl met rows, etc. Triceps 2 oefeningen, biceps 1. Iedere keer core of abs en iedere keer grip.
Wat betreft schouders, die pak je sowieso altijd mee. Ontkom je niet aan. Vandaar dat ik na bankdrukken, op dag 2, een staande shoulder press doe (en bench width cable row) maar ook super set flyes/reverse flyes. Op dag 5 (dag 3 is rust) cg bench met arnold press en superset side raise x front raise.
Klinkt veel maar met schouders blijf ik bijna altijd op RPE7 met soms dropset van x10
Pas in de laatste 2 van de 4 trainings blokken gaan die soms 2 trainingen naar RPE 8-9
Dat is het idee ja. Maar wat ik dus wil voorkomen is exact jouw beschreven onbalans van teveel triceps vs biceps om als voorbeeld te nemen. Dat is op de lange termijn niet gezond voor het lijf; dan krijg je met het postuur problemen omdat het elkaar in rust niet meer goed kan tegenhouden.
Ander probleem wat ik probeer te voorkomen is je voorbeeld waarin je front delt pakt via front raise EN arnold press (want die is immers front>side>rear kwa focus). Dan kun je net zo goed front raise skippen, en heeft dat verder eigenlijk geen gevolgen dus scheelt weer tijd.
Net in de pauze weer half uurtje lopen puzzelen, misschien helpt het ook beter als er een start/praatplaatje bij zit van het idee.
- Shoulders heb ik nu 2 grote presses op de dag waarin deze voor de chest het minst nodig zijn. Wanneer de front delts nodig zijn bij de chest press, is het meer side/read delt isolatie werk. En paar keer unilateral oefeningen om de balans erin te houden.
- Leg is vooral beetje de grote 3 voor quads (squat, lunge, deadlift) op afstand van elkaar zetten en de grote hinge (thrust, deadlift, RDL) idem. Waartussen dan op di/do wat meer 'accessory' achtige oefening zitten. Ook weer met wat unilateral en single-leg werk om de balans in de gaten te houden.
- Chest dus afgestemd op shoulders, dat degene die veel front-delt vragen afgestemd zijn op side/rear delt oefeningen. Met de decline/incline presses waarschijnlijk dumbell variant voor de unilateral belasting.
- Back gelet op mix tussen traps en lats en erector. Yates/kroc meer trap heavy, waarbij kroc unilateral. Lats pull-up en lat-pull. De laatste 2 stuks wide grip en 2 stuks unilateral. Cable row kan zowel trap als lat dominant, dus 2 stuks wide en 2 stuks narrow grip.
Gelet op de deadlift positie wil ik wel op die dag een supported oefening hebben om de onderrug niet te overbelasten. En gelet op de vrijdag shoulder press als zware compound zit ik daar een beetje met hetzelfde in combinatie met de lat pull ofwel pull-up zodat ik de rear-delts niet over belast.
- Abs ook weer alles wat. Deze lijkt tot nu toe het meest vergevings gezind behalve de hanging leg raise. Vandaar dat die voor nu samen met de Yates staat, zodat er niet teveel grip-heavy oefeningen op 1 dag uitkomen.
-Push/pull kom ik op een nette 6 uit: 4 chest+2 shoulder push, en 5 back+1 shoulder pull. Afhankelijk van hoe de facepull voelt in de biceps, kan dat ook nog een upright row worden.
Eigenlijk zit ik voor mijn gevoel nu een beetje op weg, en is alleen de grip nog echt een dingetje. Maandag en Dinsdag zien er goed uit. Woensdag Deadlift/kroc zijn zo'n beetje de zwaarste voor grip die ertussen staan, echter kan ik daar heel makkelijk met straps omheen werken; ene week straps op deadlift, andere week straps op de kroc row. Donderdag en vrijdag is pittig, misschien dan ook maar straps inzetten op de cable row voor de ene dag, en vrijdag ook om-en-om?