[WIP] EightZero Drive

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:12

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Nieuwe week, nieuwe kansen en de vorderingen gaan gestaag door!

- Laptimer geïmplementeerd.
- Best Lap geïmplementeerd.
- Checkpoints geïmplementeerd, al is dat vooral een 'onder de motorkap' dingetje. Echter kan ik op basis van de checkpoints ook bepalen op welke positie je ligt en of je wel de goede kant op gaat.
- Minimap geïmplementeerd.

Vanavond en de rest van de week staat op het lijstje:
- RPM meter implementeren.
- Lap Counter implementeren, maar is een verlengde van de laptimer dus dat is zo gedaan.
- De icoontjes toevoegen aan de HUD.
- Optionele achteruitkijkspiegel maken.
- Camera bewegen met de rechter stick op de gamepad.

Ik verwacht dat ik zondag weer een video heb met daarin een volledig operationele HUD en nog wat andere toevoegingen :D
Flimovic schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:01:
[...]

Ik wil toch graag even melden dat ik zowel eerder dan @Jasphur als @McKaamos aanwezig in dit topic was O-) O-) O-)
Dan zal ik aankomend weekend nog maar 's wat mensen uitkiezen om te testen O-)
Bob Popcorn schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:05:
Jezus, wat een vorderingen, wat vet! Mocht je willen releasen op iOS/Android wil ik graag voor je testen :+
Nope, geen mobile-ambities. Voor nu puur en alleen PC (en in de toekomst ook gok ik).
ikt schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:27:
Wauw, ziet er uit als een echt leuk project!

Over het sturen en je physics - hoe gaat dat nu? Gewoon een lineaire of exponentieel groeiende stuurwaarde naarmate je langer je stuurknop inhoudt, met eventueel een reductie met je voorwaardse snelheid?
en @Laurensius88

In principe is het sturen (volgens mij) linear. Wielen gaan van 0 - 1 en de hoek waarin ze staan wordt bepaald aan de hand van de snelheid. Dus wanneer je 10km/u rijdt kun je scherper indraaien dan wanneer je 100km/u rijdt. Er wordt overigens gebruikgemaakt van het Ackermann-principe. Overigens is de basis van het script waar het voertuig gebruik van maakt niet van mijn eigen hand. Vooral 't sturen heb ik bar weinig aan veranderd omdat dat gewoon prima werk.

Edit:
Bijna vergeten te melden maar ik ben ook al voorzichtig bezig met de eerste originele track. Die zal zich bevinden in Nederland en bevat het volgende:
- Een dijkje naast een grote rivier (Maas/Waal).
- Een dorpje gebaseerd op iets als Heusden (of soortgelijk dorp), met onder andere een marktplein en kerk.
- Een N-weg.
- Een olkskool ophaalbrugje, waarschijnlijk wanneer je het dorp inrijdt of verlaat.
- Een molen.
- Weilanden.
- Bossen in de verte.
- Boerderijen.

Een vrijwel volledig closed circuit zoals Hometown is in mijn ogen niet heel realistisch aangezien het wegennet in het echt ook niet gesloten is. Je hebt altijd wel zijwegen om de haverklap, dus dat wil ik ook in EZD stoppen. Om alles af te zetten met wegwerkzaamheden vind ik ook niks, dus waarschijnlijk komen er onzichtbare muren met pijlen op de delen waar je niet in kan. Zodra je dichterbij komt faden die in zeg maar. Kan zo niet echt een voorbeeldje vinden :+ Maar zoiets is denk ik toffer dan hoe NFS het oorspronkelijk deed. Zo heeft Hometown maar 3 zijwegen, waarvan er twee gebruikt worden voor een alternatieve track. Voor de rest is het een redelijk gesloten circuit.

Overigens kan ik nu ook vanaf het begin alles gewoon goed implementeren, zoals verschillende oppervlakten (de code is al functioneel, maar ik heb geen zin Hometown wéér aan te passen*) en ik wil kijken naar seizoenen en in hoeverre dat makkelijk of moeilijk is om te implementeren. Dan kun je dus kiezen of je in de lente, zomer, herfst of winter wilt racen. Afhankelijk van het seizoen en waar de track zich bevindt kun je dan iets extra's toevoegen zoals Koninginnedag in de lente in Nederland of de oktoberfeesten in de herfst in Duitsland.

In theorie is het simpel, namelijk de textures veranderen op basis van het gekozen seizoen, en eventueel seizoensobjecten in- of uitschakelen. Daarnaast in bijvoorbeeld de winter de grip wat verminderen. Echter moet ik even checken hoeveel extra moeite het is om voor veel textures extra varianten te maken.

*Hometown is echt een puinhoop :+ De hierarchy bestaat bijna niet, namen van objecten zijn vaak de defaults en meer van dat soort dingen. Regelmatig dingetjes toegevoegd, weggehaald, vervangen en noem maar op, dus het is echt een rotzooi. Da's een beetje de pest als je allerlei dingen wilt testen, het soms niet werkt, aangepast moet worden, etc. Met de nieuwe track kan het gewoon vanaf het begin goed. Gelukkig :+

[ Voor 34% gewijzigd door SomerenV op 10-09-2020 12:53 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Laatst online: 09:54
Toffe update weer!
Zeker de Nederlandse map klinkt heel tof.

Out of the box idee: is het niet grappig/leuk om bij de Nederlandse map in de zijwegen waar mensen niet in mogen wat koeien oid te laten lopen? Dan heb je toch weer dat extra Nederlandse tintje.
Ik zou wel voorzichtig zijn met niet teveel zijwegen in te bouwen waar mensen niet in mogen. Je wilt natuurlijk wel dat het duidelijk blijft waar mensen wel of niet mogen rijden. En continu van die onzichtbare muren met pijlen erop doet ook sterk af aan de beleving.

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-06 23:08
Heel gaaf allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:56

thijsco19

KTM 990 SMT

Zou erg gaaf zijn als die zijstraten worden gebruikt voor alternatieve routes.
Uiteraard gelijk aan de lengte van de 'hoofd' track waardoor je geen tijdswinst kan hebben.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als je in 1 track meerdere routes heb met bijbehorende andere omgevingen?
Bijv. een route langs het water, een route door de weilanden en een route door de bebouwde kom?
Uiteraard waarbij de hoofdroute ook door alle 3 de omgevingen komt.

Denk bijvoorbeeld aan een t-splitsing waarbij je linksaf door de bebouwde kom rijd en als je rechtsaf gaat je langs het water over een mooie dijk rijd.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 18:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

SomerenV schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:18:

Dan zal ik aankomend weekend nog maar 's wat mensen uitkiezen om te testen O-)

[...]
_O_

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 16:49

ikt

In principe is het sturen (volgens mij) linear. Wielen gaan van 0 - 1 en de hoek waarin ze staan wordt bepaald aan de hand van de snelheid. Dus wanneer je 10km/u rijdt kun je scherper indraaien dan wanneer je 100km/u rijdt. Er wordt overigens gebruikgemaakt van het Ackermann-principe. Overigens is de basis van het script waar het voertuig gebruik van maakt niet van mijn eigen hand. Vooral 't sturen heb ik bar weinig aan veranderd omdat dat gewoon prima werk.
Mooie update :)

Als alles verder lekker rijdt, is mijn volgende suggestie waarschijnlijk overkill. Wil het toch even kwijt, misschien heb je er ooit wat aan :)

Arcade-games met semi-realistische physics/handling implementaties hebben weleens last van overstuur dat moeilijk te corrigeren is met wielen die altijd doen wat de gebruiker als input geeft. Als je auto al een rotatie maakt, heb je in werkelijkheid stuurkrachten (van de banden en de ophanging) die het spul weer rechttrekken.

Mijn hoofdvoorbeeld is GTA V (en IV). Dat spel rijdt heerlijk (met aangepaste handlingwaarden) met een toetsenbord of controller. Als je goed op de sturende wielen let, zie je dat deze niet rechtstreeks de user-input volgen. Raak je in een slip maar corrigeer je niet, dan corrigeert het spel het gedeeltelijk (tot +/- 15 graden gemiddelde van de voorwielen). Wat dit bereikt is dat er wel overstuur is, maar dit zich natuurlijk rechttrekt waardoor je niet constant hoeft te corrigeren. Met het simpele "bandenmodel" van GTA V komt er nog bij dat niet rubberachtig is - dus als je eenmaal een rotatie krijgt, moet er wel een correctie zijn.

Met wat handig hackwerk is deze correctiecode uit te schakelen, waardoor het bovenstaande erg duidelijk voelbaar/zichtbaar is. Als ik dan mijn eigen correctiecode erop zet, krijg ik een (bijna) identiek gedrag wanneer ik de wielen van de auto in de basis de hoek geef, die de relatieve snelheidsvector maakt met de recht-vooruit vector van het voertuig. User-input pas je dan toe bovenop die automatische correctie.

Wat er dan eigenlijk lijkt te gebeuren is dat je als gebruiker niet tegen het spel zegt van "ik wil dat het stuur <x> hoek heeft", maar "ik draai <x> hard aan het stuur". In veel gevallen communiceert het hetzelfde, maar wanneer het hectisch wordt, voelt het natuurlijker aan. Niet geheel onverwacht, is er veel overeenkomst met mijn force feedback implementatie.

Die code heb ik overigens ook op BeamNG gegooid (in input.lua rommelen), wat ook vergelijkbaar/goed werkt. Normaal stuurt dat spel belabberd met een controller.

Kijk maar of je wat aan deze lap tekst hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:23

[...]

en @Laurensius88

Edit:
Bijna vergeten te melden maar ik ben ook al voorzichtig bezig met de eerste originele track. Die zal zich bevinden in Nederland en bevat het volgende:
- Een dijkje naast een grote rivier (Maas/Waal).
- Een dorpje gebaseerd op iets als Heusden (of soortgelijk dorp), met onder andere een marktplein en kerk.
Ah, super tof!

Betreft het dorpje gebaseerd op Heusden ben ik erg benieuwd naar aangezien ik op een steenworp van Heusden vandaan woon :+ Mag ik een suggestie doen met een wegwijsbord dat naar een klein dorpje in de buurt wijst? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 22:25
En dan het kanaal over richting Someren 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Renzzie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:32:
Toffe update weer!
Zeker de Nederlandse map klinkt heel tof.

Out of the box idee: is het niet grappig/leuk om bij de Nederlandse map in de zijwegen waar mensen niet in mogen wat koeien oid te laten lopen? Dan heb je toch weer dat extra Nederlandse tintje.
Ik zou wel voorzichtig zijn met niet teveel zijwegen in te bouwen waar mensen niet in mogen. Je wilt natuurlijk wel dat het duidelijk blijft waar mensen wel of niet mogen rijden. En continu van die onzichtbare muren met pijlen erop doet ook sterk af aan de beleving.
Vee wil ik sowieso wel toevoegen, maar dan vooral in de weilanden (en schaapjes op de dijken). De hoeveelheid zijwegen moet dan ook niet de spuigaten uitlopen, maar ik wil niet alles afbakenen met een overduidelijk geplaatste barrière (zoals koeien, wegwerkzaamheden, hekken, dat soort dingen). Een zijweg zal ook niet direct een onzichtbare muur zijn, maar pas wat verder op (misschien met een instant reset ofzo). En die pijlen komen pas in beeld als je dichtbij komt. Althans, dat is het idee :)
Thanks! :D
thijsco19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:13:
Zou erg gaaf zijn als die zijstraten worden gebruikt voor alternatieve routes.
Uiteraard gelijk aan de lengte van de 'hoofd' track waardoor je geen tijdswinst kan hebben.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als je in 1 track meerdere routes heb met bijbehorende andere omgevingen?
Bijv. een route langs het water, een route door de weilanden en een route door de bebouwde kom?
Uiteraard waarbij de hoofdroute ook door alle 3 de omgevingen komt.

Denk bijvoorbeeld aan een t-splitsing waarbij je linksaf door de bebouwde kom rijd en als je rechtsaf gaat je langs het water over een mooie dijk rijd.
Dat idee is waarschijnlijk best lastig te verwezenlijken. Wat ik wel wil doen is een aantal shortcuts toevoegen, dus door een steegje heen bijvoorbeeld om wat sneller te zijn. Dan heb je wel iets meer skill nodig, maar als je het goed doet win je qua tijd wat. Een beetje zoals NFS het oorspronkelijk ook deed.
Laurensius88 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:01:
[...]

Ah, super tof!

Betreft het dorpje gebaseerd op Heusden ben ik erg benieuwd naar aangezien ik op een steenworp van Heusden vandaan woon :+ Mag ik een suggestie doen met een wegwijsbord dat naar een klein dorpje in de buurt wijst? :9
En welk dorpje is dat? O-)
PTish schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:36:
[...]

En dan het kanaal over richting Someren 8)
Anderen Heusden (die bij Den Bosch) :+

@ikt EZD gebruikt geen traditionele physics voor de wagen. In feite zweeft de wagen over de baan namelijk. De wielen draaien wel maar dat is puur een stukje code dat zegt hoe snel ze moeten roteren, gebaseerd op radius en meters per seconde. Het nadeel is dat je geen realistisch physics model hebt van een wagen, maar het voordeel is dat het echt aanvoelt als de racegames uit de 90's. Die deden het namelijk ongeveer op dezelfde manier. Je hebt ongelofelijk veel controle over de wagen en zaken als onderstuur en overstuur zijn redelijk kunstmatig. Zo kan de wagen uitbreken aan de achterkant, maar puur omdat de code zegt dat ie uit moet breken op de dat moment. De input die jij geeft wordt dus 1 op 1 overgezet naar wat de wagen doet waardoor het enorm voorspelbaar is (op een positieve manier).

Het nadeel van racegames tegenwoordig is dat ze vrijwel allemaal physics gebruiken die gebaseerd zijn op de echte wereld, waardoor het al vrij snel richting minimaal simcade gaat. Wil je meer arcade dan moet je er, zoals jij hebt gedaan, inderdaad wat code tegenaan gooien om een en ander te automatisch corrigeren. Niet dat dat afbreuk doet aan een game overigens. Forza Horizon 3/4 vind ik echt heerlijke games bijvoorbeeld. Realistische physics maar de wagens laten zich over het algemeen prettig en simpel besturen. Hier komt alleen het grote verschil met EZD:

- Mijn vriendin - totaal geen gamer - kon vrijwel meteen een rondje rijden in EZD én ze vond het nog leuk ook. Gas geven is harder gaan, zorgen dat je soms remt en dat je de bochten door komt. Easy. Het was geen heel snel rondje, maar dat maakt niet zoveel uit.
- Diezelfde vriendin heeft ook wel 's Forza Horizon 4 uitgeprobeerd en dat ging beduidend minder goed :+ Alle input is een stuk 'gevoeliger' om het zo maar te zeggen waardoor de effecten ingame een stuk groter zijn. Het is nog steeds gas + rem + sturen, maar de hoeveelheid input luistert een stuk nauwkeuriger.

In EZD moet iedereen het idee kunnen krijgen dat ze een bloedsnelle bolide kunnen besturen zonder dat het enorm nep aanvoelt. Het moet leuk zijn voor iedereen. De beginner vind het gewoon vet snel rond te racen; de expert vind het vet om steeds wat van de snelste tijd af te snoepen. Dat moet een beetje de kracht worden van EZD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
@SomerenV
Nu speel ik wel wat meer games en ik heb in het verleden zelfs ook best wel wat meer realistische race games gespeeld, maar wat jou vriendin omschrijft is precies wat ik heel erg mis bij games vandaag de dag.
Gewoon het simpel (bijna lomp) gas geven en lol hebben.

Wat betreft shortcuts, zou ik het ala Mario Kart doen, een beetje verborgen/verstopt, of soms gewoon een alternatieve route die met wat minder skills niet eens zomaar een shortcut is.
Ik zou het vooral simpel houden, less is more
Als die vrijheid in games is op papier leuk, in de praktijk komt het er vaak helaas op neer dat men focus in de game verliest. Het wordt dan al snel teveel met teveel opties.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter

De HUD is (bijna) helemaal functioneel. Alleen de icoontjes werken nog niet en er is nog geen positie aangezien je de enige bent. Verder werkt alles naar behoren :) De BMW is nu de nieuwe placeholder, al heeft ie nog de performance van de Testarossa :+ Ook de vonkjes zijn nu toegevoegd wanneer je iets raakt én verkeersborden kunnen omver gereden worden. Aankomende week nog even het sturen/remmen wat finetunen want daar ben ik nog niet helemaal tevreden over.

Maar... waar ik ook mee aan de slag ga is de Nederlandse track :D Even genoeg in de code gezeten; tijd voor om weer in de wereld van 3D modeling te duiken!

@P.Mouse Ja, een verstand op 0 racing game die niet extreem over the top is mis ik ook. NFS3/4 voldoet daar aan. Binnen een seconde of 30 kun je aan het racen zijn, en het voelt en oogt realistisch ook al is de gameplay lekker arcade. Maar als het niet bestaat, dan maar zelf maken :+

Wat shortcuts betreft moet het natuurlijk aanvoelen. Soms duidelijk zichtbaar, soms juist niet. Soms levert het een voordeel op, soms niet. Sommige tracks hebben er meerdere, sommige tracks geen. Maar de precieze invulling moet ik nog bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39
@SomerenV Heel erg bedankt dat ik de kans heb gekregen om de laatste versie uit te gaan proberen.
Net heel eventjes opgestart en ziet er goed uit.

Kon het niet terug vinden in het topic, maar viel me op dat wanneer je de handrem indrukt, de achterlichten heel kort aan schiet. Weet niet of dat bewust is, maar viel me gewoon op.

Zal ook nog updaten zodra ik het wat meer gespeelt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
Babyloniënbroek, en ja.. dat bestaat echt :+
Het staat op wikipedia, dus dan is het waar :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Laatst online: 09:41
Reed weer prima! Heb nu lekker met de arrow toetsen gereden en voelde heerlijk arcade aan. Geluid past er ook prima bij :D

En wat mij meteen opviel, net als @Arunia is dat de remlichten aan gaan bij het indrukken van de handrem :P Weet niet in welke auto jij rijdt, maar bij mij gaan geen remlichten branden als ik de handrem aantrek.

Daarover gesproken, ik vind het nog best lastig om goed in een drift te blijven. Haalt mijn inziens wel een beetje de snelheid eruit ofzo.

Het echo geluid onder de bruggen is tof, alleen best wel misplaatst. Ik verwacht niet zo'n giga echo onder zulke smalle bruggen. Maar aan de andere kant, het past prima bij een 90's racer met een 80's thema :P

En ik zal het gemist hebben, maar rechts onder staat het koplampen icoon, maar op welke toets moet ik rammen om die ook echt aan te zetten?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@SomerenV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BUL_Apc94fUFWfVchOeOPpvFQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/It19q8jnsc2YlbUTjAJgeiTY.png?f=user_large
Mooi uitzicht... :+
Dacht he, de afslag, laat ik eens lekker die kant op gaan. Blijkbaar kun je door de versperring heen rijden en zo wat later het niets in vallen. Wat wel gaaf is trouwens, is dat de snelheid afhankelijk is van hoe hard je auto beweegt of hierbij naar beneden lazert. :D

Ander dingetje is dat ik met ESC niet uit het spel kan oid. Dus dat is ALT+TAB en dan afsluiten via het icoontje zelf.

Wat me ook op viel is dat je langs de brug net buiten het stadje simpel het water in kunt rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiTjddCI5D0BLqtb-dvm9nv5XHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n5JKalRG363JxUmLmqzUPKWQ.png?f=user_large
Erg vet en ook hoe ver je nog wat ziet. Enige is alleen dat je er niet meer uit kunt komen. _/-\o_
Nahja, bijna niet. Bleef hangen achter een richeltje. Was er dus bijna uit. :)

Nog iets wat me op viel was bij die eerste houten tunnel overkapping ding (geen idee wat de naam officieel is), is mijn route eigenlijk altijd buiten langs in de buitenbocht. Het galmend geluid is daar ook te horen. Wellicht geen idee hoe moeilijk dat is, het daar weg laten?

Heb even de screenshots verwijderd en naar je toe gePMed. Weet niet of ik ze hier mocht plaatsen.
Mag ik ze plaatsen, dan zet ik ze gewoon weer terug.

[ Voor 74% gewijzigd door Arunia op 14-09-2020 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Laurensius88 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:22:
[...]

Babyloniënbroek, en ja.. dat bestaat echt :+
Het staat op wikipedia, dus dan is het waar :Y)
Nog nooit van gehoord :+ Ik ben wel al eens in Genderen, Dussen, Almkerk, Waardhuizen en meer van die kleine dorpjes geweest, maar Babylonïenbroek kende ik niet. Maar dat kan wel geregeld worden :D
Arunia schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:17:
@SomerenV Heel erg bedankt dat ik de kans heb gekregen om de laatste versie uit te gaan proberen.
Net heel eventjes opgestart en ziet er goed uit.

Kon het niet terug vinden in het topic, maar viel me op dat wanneer je de handrem indrukt, de achterlichten heel kort aan schiet. Weet niet of dat bewust is, maar viel me gewoon op.

Zal ook nog updaten zodra ik het wat meer gespeelt heb.
Het handremmen werkt nog niet echt lekker momenteel. Zodra je de spatiebalk indrukt wordt de grip van de achterbanden tijdelijk verlaagd gedurende een seconde of 6. Maar die input meet ie maar héél even. @Jasphur Ik wist niet eens dat de remlichten niet aan gaan als je de handrem gebruikt :+ Ik laat ze overigens wel aan gaan, al is het maar voor wat visuele feedback. Bovenstaande is trouwens ook de reden da je niet echt lang in een drift kunt blijven hangen, dus daar wil ik nog wat aan doen. Dus dat de grip achter niet teruggaat naar normaal zolang de wielen in een bepaalde hoek staan ofzo. Moet nog even uitvogelen wat de beste manier is :)

- Lichten zijn nog niet gekoppeld aan de code, dus er is nog geen toets :+
- Reverb in Unity werkt best klote. Je kunt alleen een sphere plaatsen, wat in rechthoekige plekken niet echt fijn werkt. Daarom hoor je het er buiten ook nog een beetje. Unreal Engine 4 heeft volgens mij een wat robuuster systeem daarvoor met daadwerkelijke zones. Althans, dat meen ik me te herinneren. Grote kans dat er voor Unity een plugin is die hetzelfde kan doen. De galm is inderdaad nog wat over the top, dus dat zal ik nog verminderen :)
Arunia schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:11:
@SomerenV
Mooi uitzicht... :+
Dacht he, de afslag, laat ik eens lekker die kant op gaan. Blijkbaar kun je door de versperring heen rijden en zo wat later het niets in vallen. Wat wel gaaf is trouwens, is dat de snelheid afhankelijk is van hoe hard je auto beweegt of hierbij naar beneden lazert. :D
Ja, die versperring heeft inderdaad geen colliders :F Hetzelfde met wat andere plekken waar colliders (nog) missen.
Ander dingetje is dat ik met ESC niet uit het spel kan oid. Dus dat is ALT+TAB en dan afsluiten via het icoontje zelf.
Correct. Ik kan een simpel script plaatsen waarmee afsluiten via ESC wel mogelijk wordt, maar er komt nog een menu in waarmee het ook kan, evenals een reset-knop. Overigens is dat een tijdelijk menu puur voor de publieke time trial demo.
Heb even de screenshots verwijderd en naar je toe gePMed. Weet niet of ik ze hier mocht plaatsen.
Mag ik ze plaatsen, dan zet ik ze gewoon weer terug.
Alles mag hier gewoon geplaatst worden hoor :) Geen geheimen! O-)

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 14-09-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@SomerenV Bij deze weer terug gezet. Dan ga ik eens lekker aan de slag met klooien e.d.
Als het simpel is een ESC voor afsluiten nu in te voegen, dan zou ik dat doen. Menu inderdaad is ook fijn, maar het even af kunnen sluiten omdat er geen reset in zit, is wel handig. Vooral met mijn geklooi op de baan! :D

Qua feedback op de handrem kun je het icoontje rechtsonder laten knipperen tijdens het indrukken van de spatiebalk? Dat is ook feedback en logischer denk ik?

Oh ja, als ik het spel start, staat de camera achterstevoren. Dus kijk ik naar achteren. :P
Weet niet of dat alleen bij mij zo is? Wellicht omdat je daar schuin staat waardoor de auto bij het opstarten van het spel al naar achteren aan het rollen is.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 14-09-2020 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:41:
@SomerenV Bij deze weer terug gezet. Dan ga ik eens lekker aan de slag met klooien e.d.
Als het simpel is een ESC voor afsluiten nu in te voegen, dan zou ik dat doen. Menu inderdaad is ook fijn, maar het even af kunnen sluiten omdat er geen reset in zit, is wel handig. Vooral met mijn geklooi op de baan! :D

Qua feedback op de handrem kun je het icoontje rechtsonder laten knipperen tijdens het indrukken van de spatiebalk? Dat is ook feedback en logischer denk ik?

Oh ja, als ik het spel start, staat de camera achterstevoren. Dus kijk ik naar achteren. :P
Weet niet of dat alleen bij mij zo is? Wellicht omdat je daar schuin staat waardoor de auto bij het opstarten van het spel al naar achteren aan het rollen is.
Naja, de volgende versie wordt een publieke demo dus... dan kun je sowieso afsluiten en resetten :P En qua icoontje heb je inderdaad helemaal gelijk. Remlichten dus uit tijdens handrembochtjes en puur het icoontje aan zetten?

En de camera startpositie bevindt zich momenteel voor de wagen, dus vandaar dat je naar achteren kijkt. Er moet nog een aftel-momentje ingebouwd worden met wat camerabewegingen.

Maar voor nu op het lijstje deze week:
- Beginnen aan de Nederlandse track (route uitstippelen, kijken wat waar komt en beginnen aan een blockout).
- Handrem fatsoenlijk maken.
- Zorgen dat je de baan niet meer af kunt.
- Wat elementen in de HUD wat mooier uitlijnen.
- Verlichting inschakelen.
- Reverb wat aanpassen.
- Menu toevoegen met afsluiten en reset (en mogelijk wat grafische opties).
- Een aftelmomentje voorafgaand aan de race toevoegen.

Als er meer dingetjes op de lijst moeten dan hoor ik 't graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@SomerenV Je bent lekker bezig. Ik kan het uberhaupt niet. :D Nahja, nooit geprobeerd buiten Click and Play van vroeger. :P

Net even het andere water ingereden met wat momentum. Nu nog eens datzelfde doen, maar de andere kant op rijden. Kijken wat er te zien is.

Ik ben overigens trouwe kijker op youtube van Boundary Break en Slippy Slides. Hou er van om te zien hoe het buiten de begaanbare levels er uit ziet. ;)

Het spel doet me erg aan de Screamer reeks denken. Deel 1 en 2 heb ik daarvan.

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 14-09-2020 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:49:
@SomerenV Je bent lekker bezig. Ik kan het uberhaupt niet. :D Nahja, nooit geprobeerd buiten Click and Play van vroeger. :P

Net even het andere water ingereden met wat momentum. Nu nog eens datzelfde doen, maar de andere kant op rijden. Kijken wat er te zien is.

Ik ben overigens trouwe kijker op youtube van Boundary Break en Slippy Slides. Hou er van om te zien hoe het buiten de begaanbare levels er uit ziet. ;)
Het beste qua testen is proberen alles kapot te maken, dus dank daarvoor _/-\o_ Buiten de track is er overigens niet heel veel te zien. Het is qua modeling namelijk redelijk gelijk aan hoe de originele tracks gemaakt zijn. In de basis heb je je weg. De zijkanten rek je als je het ware uit en dat worden grasvelden, heuvels, rotsen, etc. Plaats daar huisjes en bomen op en je bent er. Dit is hoe het er van boven uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SWmavce.png

Ik heb wel wat dingetjes aan moeten passen ten opzichte van de originele Hometown, maar het principe is redelijk hetzelfde. De achtergrond is een HDRI-image waar je normaal bijna alleen de wolken van ziet, maar zoals je ziet zit er een weiland onder.

Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik ga beginnen aan mijn eerste eigen track. Ik weet nu wat de do's en don'ts zijn, dus daar kan ik al vanaf het begin rekening mee houden. Hometown zoals het nu te spelen is is echt een samengeraapt zooitje. Constant nieuwe dingetjes toevoegen, vervangen, weghalen, etc. Volgens mij zit de weg er in sommige delen bijvoorbeeld 3x in, om maar wat te noemen :+

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 14-09-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@SomerenV Haha, kapot maken zullen we. Met ook de reden die ik al gaf. Vind het ontzettend interessant.
En leuk ook de screenshot die je heb gepost. Erg interessant! Dank daarvoor!

We gaan gewoon lekker door. Je zou het water waar je naar beneden kunt vallen ook hetzelfde kunnen laten eindigen zoals het riviertje daarvoor. Of in een cirkel laten lopen zodat je bij het andere gedeelte weer uit komt. Just for kicks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Twee versies ontvangen, eentje met motion blur en screen space reflections met een vrij hoge preset en een tweede die dit niet heeft.

Ik test het op een Surface Book 2, dus dat is het referentie materiaal. Eerst beide geprobeerd op mijn hoofdmonitor van 3440x1440 pixels, maar dat werkte voor beide niet, kwam niet echt lekker erdoor en met 3-5 fps was dat niet speelbaar.

Daarna de resolutie wat omlaag geschroefd naar 1280x1024 en dat was prima speelbaar, in de eerste versie haal ik daar 20-25 fps, maar de andere versie gaf me toch een 30 fps terug. Niet heel spectaculair, maar zeker wel speelbaar. Later nog maar eens kijken of ik met wat settings kan spelen en dan ook wat meer de baan zelf testen.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
YdieresiS schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:54:
Twee versies ontvangen, eentje met motion blur en screen space reflections met een vrij hoge preset en een tweede die dit niet heeft.

Ik test het op een Surface Book 2, dus dat is het referentie materiaal. Eerst beide geprobeerd op mijn hoofdmonitor van 3440x1440 pixels, maar dat werkte voor beide niet, kwam niet echt lekker erdoor en met 3-5 fps was dat niet speelbaar.

Daarna de resolutie wat omlaag geschroefd naar 1280x1024 en dat was prima speelbaar, in de eerste versie haal ik daar 20-25 fps, maar de andere versie gaf me toch een 30 fps terug. Niet heel spectaculair, maar zeker wel speelbaar. Later nog maar eens kijken of ik met wat settings kan spelen en dan ook wat meer de baan zelf testen.
Dat valt me eigenlijk niet eens zo tegen :) Even ter informatie voor iedereen:

De grafische settings zijn nu nog het hoogst mogelijke. Denk aan resolutie van schaduwen, de ambient occlusion, screen space reflections, reflection probes die ieder frame verversen, etc. Dat is middels de opties in het start-menu'tje voorafgaand aan het opstarten voor nu nog nauwelijks aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb de eerste versie op een 2560 x1080 resolutie gespeeld en dat loopt heel soepel allemaal.
ryzen 2600 /3200mhz ram/rx580 vanaf een hdd.

ziet er allemaal goed uit en speelt leuk weg maar de reactie tijd van de brake en throttle mag iets sneller.
0.6 seconden denk ik zo voornamelijk bij het remmen en uitkomen lange bocht als je gas los laat en weer door wil dan reageert hij niet direct.

ook het geluid mag wel iets meer variabel zijn tussen 0/50 km en 50/120 km.

mooi werk ga zo door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Zojuist ook even een paar rondjes gereden. Op mijn Ryzen 2700X met 1060 6GB en 32GB RAM liep de standaardversie prima op 2560x1440 :)

First of all: wat vet! :) Inderdaad het oude NFS-gevoel maar dan met nieuwe foefjes 8)

Om dan toch wat te zeuren te hebben. Normaal gesproken rijd ik vooral in iRacing, dus misschien kijk ik er te veel door een simracebril naar hoor :P Al mag ik ook graag een potje TrackMania spelen :)

Als je langzaam rijdt voelt de auto wel héél los, wat zwabberig zeg maar. Als dat gepaard zou gaan met schreeuwende banden-soundeffects zou het logisch voelen, dus misschien zit dat nog in de pijplijn ofzo. Maar momenteel voelt het voor mij (spelend met een xBox-controller) wat vreemd. Helemaal omdat de auto juist superstabiel wordt bij hogere snelheden, en daar voor mijn gevoel juist net wat losser zou mogen zijn. Al is het natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat je élke bocht full throttle kan nemen :P

De hoeveelheid reverb onder tunnels vind ik zelf juist wel vet. Ik heb wel het idee dat de reverb net wat te laat begint. Vooral bij die korte bruggen met die stenen pilaren komt naar mijn idee het reverb-effect pas een paar meter nadat ik alweer onder de brug vandaan ben.

Als ik ergens frontaal in crash gaat het motorgeluid metéén mee met de snelheid. Dat zou ik wat geleidelijker verwachten.

Die laatste twee zijn natuurlijk vrij kleine zeurpuntjes. En ik lees dat andere mensen de besturing juist erg prettig vinden. Dus als al mijn commentaar genegeerd wordt vind ik het vooral nog steeds leuk om'm nu al te kunnen spelen :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Ik moet nog testen, maar zo te horen vanuit YT filmpje, is de audio een beetje raar.
Vrij abrupt wanneer je een tunnel in gaat.
En al helemaal vreemd wanneer je een brug van amper een paar meter doorgaat.

• Renzzie
Heb net de tijd gehad om even te testen. Om eerlijk te zijn ging ik erin met bijzonder lage verwachtingen. Uiteindelijk toch 10 laps gereden omdat ik toch heel erg graag onder de 1m30 rondetijd wilde hebben :P De 'hook' factor heeft de game dus absoluut. De game smoelt lekker, het sfeertje is leuk en het rijden gaat al best soepel. Toch nog een aantal puntjes die me opvallen:
  • Wanneer je tegen een muur botst is het wel erg abrupt allemaal. Ik zou meer een knal verwachten, of in ieder geval een botsinggeluid. Nu hoor je gewoon je motor stilvallen en je camera spring terug. Dit doet voor mij best af aan de beleving.
  • Het lijkt erop alsof driften niet echt in de game zit? Ik hoor in ieder geval geen slippende banden. Dit zou ik tenminste verwachten als ik met een handrem de bocht in duik.
  • de handrem hoef je trouwens nooit te gebruiken. Gewoon pijltjestoetsen + gas los is in 99% van de situaties voldoende. De rest kan je met pijltje naar achteren doen.
  • Het geluid in de tunnels is echt zwaar over de top. Het zou nog kunnen in de langere tunnels. Maar bij die kleine boogjes is het gewoon een beetje gek
  • Het was mij niet helemaal duidelijk waar de start/finish was. Dit zorgt ervoor dat je PR tijden net wat minder spannend zijn, omdat je al kijkende naar de timer toch niet precies weet of je het gaat halen of niet.
Al met al een zeer vermakelijk build al. De issues zitten wat mij betreft voornamelijk in het geluid gedeelte en een klein gedeelte in het driften/handbrake. Voor nu ga ik alvast wat meer rondjes rijden :D

Ik heb dus voor nu 'serieus' gespeeld. Nu nog op zoek naar bugs en andere gekke dingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
Mijn vrouw was nieuwsgierig wat ik aan het doen was, dus heb haar ook meteen een aantal rondjes laten rijden 8)
  • In het begin weg rijden vond ze raar door de camera. Ze draaide om en reed de verkeerde kant op
  • Het sturen vond ze hakkerig. Ze vond het niet vloeiend.
  • Ook trok de auto heel snel op, dit vind ze niet realistisch
  • Daarnaast verwachte ze ook dat je schade zou oplopen als je ergens tegen aan rijdt.
  • Het was voor haar niet duidelijk waar je doorheen kon rijden. Sommige bomen kan je zo doorheen rijden en bordjes ook, maar lantaarnpalen nooit. Hoe hard je ook rijdt.
  • Botsen sta je ineens stil. Je zou meer 'stuiteren' verwachten
  • de handrem vond ze ook erg hard remmen, je ging direct zwaar in de slip.
doe ermee wat je wilt :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Renzzie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:25:
Mijn vrouw was nieuwsgierig wat ik aan het doen was, dus heb haar ook meteen een aantal rondjes laten rijden 8)
  • In het begin weg rijden vond ze raar door de camera. Ze draaide om en reed de verkeerde kant op
  • Het sturen vond ze hakkerig. Ze vond het niet vloeiend.
  • [b]
  • Ook trok de auto heel snel op, dit vind ze niet realistisch
  • [/b]
  • Daarnaast verwachte ze ook dat je schade zou oplopen als je ergens tegen aan rijdt.
  • Het was voor haar niet duidelijk waar je doorheen kon rijden. Sommige bomen kan je zo doorheen rijden en bordjes ook, maar lantaarnpalen nooit. Hoe hard je ook rijdt.
  • Botsen sta je ineens stil. Je zou meer 'stuiteren' verwachten
  • de handrem vond ze ook erg hard remmen, je ging direct zwaar in de slip.
doe ermee wat je wilt :P :+
Niet even verteld dat het een arcade racer is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
[b]Renzzie schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:12:
• Het lijkt erop alsof driften niet echt in de game zit? Ik hoor in ieder geval geen slippende banden. Dit zou ik tenminste verwachten als ik met een handrem de bocht in duik.
Helemaal vergeten mijn reactie hier te posten.

Ik had juist het tegenovergestelde. Ik zag alleen maar bandensporen.
Het leek net alsof ik continu aan het driften was.

Ook heeft deze auto de beste remmen ooit :+
Je staat ongelooflijk snel stil.

Ik vond persoonlijk de performance een beetje tegenvallen op een AMD 2700 met een GTX1060 op 1440 en 4k.
Ik heb niet echt een FPS benchmark gedaan, maar kon wel merken dat 60 fps er niet in zat.
Wat een typisch ervaring is aangezien er vrij weinig gebeurt op dit moment.

Laat dit trouwens vooral positief bedoelde feedback zijn!
De potentie zit er zeker in! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 00:39
SomerenV schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:25:
[YouTube: EightZeroDrive - Update 09-13]

De HUD is (bijna) helemaal functioneel. Alleen de icoontjes werken nog niet en er is nog geen positie aangezien je de enige bent. Verder werkt alles naar behoren :) De BMW is nu de nieuwe placeholder, al heeft ie nog de performance van de Testarossa :+ Ook de vonkjes zijn nu toegevoegd wanneer je iets raakt én verkeersborden kunnen omver gereden worden. Aankomende week nog even het sturen/remmen wat finetunen want daar ben ik nog niet helemaal tevreden over.

Maar... waar ik ook mee aan de slag ga is de Nederlandse track :D Even genoeg in de code gezeten; tijd voor om weer in de wereld van 3D modeling te duiken!

@P.Mouse Ja, een verstand op 0 racing game die niet extreem over the top is mis ik ook. NFS3/4 voldoet daar aan. Binnen een seconde of 30 kun je aan het racen zijn, en het voelt en oogt realistisch ook al is de gameplay lekker arcade. Maar als het niet bestaat, dan maar zelf maken :+

Wat shortcuts betreft moet het natuurlijk aanvoelen. Soms duidelijk zichtbaar, soms juist niet. Soms levert het een voordeel op, soms niet. Sommige tracks hebben er meerdere, sommige tracks geen. Maar de precieze invulling moet ik nog bedenken :)
Toevallig hier gekomen. Leuk project man!
Is deze track geen complete kopie van NFS Hot Pursuit 3? Lijkt me identiek te zijn
(100en uren gespeeld in mijn tienerjaren 8) )

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@JacobsT Dat was volgens mij bij deze map het doel. Hij is bezig met een eigen track.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik was van plan om vorig weekend al een update te posten maar dat viel iets drukker uit dan verwacht. Daarna niet helemaal lekker gedurende de week + verjaardag van m'n vriendin + flink wat uren gemaakt op 't werk. Die verjaardag is er dit weekend ook nog dus ik heb iets minder tijd dan ik zou willen hebben maar goed, shit happens :+ Eerst even een reactie op de feedback:

Sturen bij langzaam rijden: dit is een curve dus makkelijk op te vangen. Ik was vooral aan het experimenteren met het makkelijk kunnen keren na feedback van @Aardappelbakker , maar dat ga ik iets anders implementeren denk ik. Ga ik dit weekend mee aan de slag.
Audio:Het geluid van de motor klonk echt véél te hard en overstemde onder andere het geluid van de piepende banden. Dat is al opgelost :)
Reverb:Blijkbaar heb ik reverb verkeerd geïmplementeerd :+ Je gebruikt een zone als overgang, niet als 'zone'. Ik moet dus even kijken hoe dat precies moet.
Crashen: Bij het crashen ga ik iets van een kleine bounce toevoegen zodat je niet direct helemaal stil staat. Dat in combinatie met een crash-geluid moet het geheel al beter laten voelen/ogen.
Driften:Het driften en de handrem stonden al op het lijstje om op de schop te gaan, dus ga ik ook dit weekend fixen.
Start/Finish:Er komen flares bij de start/finish zodat je weet wanneer je klaar bent met een rondje. Of dat blijft, geen idee, maar het is voor nu even een makkelijke fix.
Camera bij starten:Er moet nog een countdown komen, waarmee dit euvel ook direct aangepakt wordt. De camera begint nu namelijk niet achter de wagen, maar het script plaatst hem wel achter de wagen, waardoor het begin wat vreemd is.
Optrekken: Hier ben ik ook nog niet helemaal tevreden over, maar ik heb denk ik wel een manier om dat wat makkelijker te kunnen finetunen.
Schade: Voor nu is het een nee, maar iets van visuele schade is wel tof. Ligt er een beetje aan of het eenvoudig te implementeren is.
Colliders: Bomen moet je uiteindelijk niet doorheen kunnen rijden, maar ik heb nog niet de moeite genomen custom colliders te maken. Het was dus óf de hele boom (het zijn vierkante vlakken dus dan bots je ook op het gedeelte naast de stam maar onder het bladerdek) of helemaal niks. Vandaar dus dat je er doorheen kunt rijden.

Nu door naar de update:
Ik was dus niet helemaal lekker. Weinig energie, af en toe koppijn en soms wat misselijk. Dat gecombineerd met werken betekende dat ik echt totaal geen puf had echt bezig te zijn met EZD. Daarvoor wel bezig geweest met wat dingetjes fixen in de code en de layout van de eerste eigen track. Ook wat dingetjes bedacht voor hoe het menu eruit moet gaan zien. Aangezien ik de timetrial op Hometown wil releasen voor iedereen leek een menu me wel handig :+

- In eerste instantie had ik het idee om een 3D menu te maken, waarbij je begint op een computerscherm en afhankelijk van naar welk submenu je gaat zie je een ander deel van het 3D gebeuren. Het moest een autogarage of showroom worden, iets in die trant.
- Daarna bedacht om het gewoon über simpel te houden. Geen 3D-gebeuren. Gewoon gamemode selecteren, wagen en track kiezen en rijden. Precies zoals in NFS3/4 dus. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV-sFWKBN0prmTHjtM0ynocjkKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjqwkHzhqaYkJKijb7BFuCrY.png?f=fotoalbum_large

Als je de wagen of baan uitkiest zie je natuurlijk wel gewoon een 3D model aan de rechterkant, eigenlijk ook zoals in NFS :+

Iemand hier input/feedback/ideeën voor het hoofdmenu? :P Anyways, ik hoop dat ik volgende week de publieke demo online kan gooien én de layout kan tonen van de Nederlandse track.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
Ik vind zo'n menu prima. Heerlijk tweakers menu. Beetje kleur zou wel leuk zijn.

Gedachten van m'n vrouw: simpel, makkelijk, saai, weinig inspirerend en uitnodigend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:47

L23

Wat een tof project, ik ben benieuwd naar je eigen race tracks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Renzzie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:56:
Ik vind zo'n menu prima. Heerlijk tweakers menu. Beetje kleur zou wel leuk zijn.

Gedachten van m'n vrouw: simpel, makkelijk, saai, weinig inspirerend en uitnodigend
Weinig inspirerend of uitnodigend klopt eigenlijk wel ja. Morgen even wat verder mee stoeien :) Soms is een vrouwelijke blik wel fijn :+
L23 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:30:
Wat een tof project, ik ben benieuwd naar je eigen race tracks.
Nou je het zegt... O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5CzUATycJ91Ipgnq_lewo7jVvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tC2keNGwWOphIxlDbF1M0B59.jpg?f=user_large

Een eerste versie van de Nederlandse track. Het is qua layout een samengeraapt zooitje (op een positieve manier). Heusden zit er in, maar er komt een relatief groot marktplein met als centerpiece een kerk, iets wat je niet op die manier in dat dorp ziet. Maar dan heb je even wat anders dan alleen smalle straatjes en krappe bochten. Misschien dat ik het aantal bochtjes in het dorp zelf ook nog iets verminder, maar daarvoor moet ik eerst aanvoelen hoe het rijdt.

Rechts van het dorp heb je een dijkje met op het einde een scherpe bocht, maar je kunt iets van tevoren ook afsnijden door naar beneden te rijden. Daarna race je tussen de weilanden door met hier en daar een boerderij. Vervolgens over een spoorwegovergang heen, door de bossen heen om vervolgens op de N-weg uit te komen. Na de rotonde kom je langs een molen en rij je het dorp binnen. Dat is een beetje hoe ik het voor nu in gedachten heb. De lengte is volgens mij ergens rond de 8 kilometer. Ter vergelijking: Hometown is zo uit m'n hoofd iets van 5 kilometer.

Nog wat andere details:
- naast de dijk ligt een fietspad.
- het spoor loopt over de dijk heen, dus daar race je door een tunneltje heen.
- het dorp is omringd door een gracht. Aan de ene kant heb je een klassieke ophaalbrug, aan de andere kant een normale stenen brug.
- aan de overkant van de rivier ligt een dorpje waarvan je vooral de kerktoren goed kunt zien vanaf de weg.
- waarschijnlijk zal je elders in de verte ook her en der een kerktoren kunnen zien. Gisteren reed ik in de buurt van Megen/Macharen en daar kun je op een gegeven moment iets van 3 of 4 kerken zien in de verte. Vond ik wel tof :+
- in de weilanden details als koeien, schapen, paarden of tractoren. En uiteraard een veld met bloemetjes of kassen.
- mogelijk nog ergens anders een molen (in de verte).

De volgende stap is deze schets overzetten naar een 3D-model en van daaruit verder finetunen. Het wordt wel een leuke uitdaging het zo te maken dat het een NFS3/4 track zou kunnen zijn. Dat betekent dat ik eigenlijk vooral de weg maak met aan weerszijde een paar meter aan omgeving. Alles wat verder weg ligt bevat aanzienlijk minder details, maar moet nog wel dermate veel details hebben dat je weet waar je naar kijkt. In Need for Speed heb je aanzienlijk minder (lees: nagenoeg geen) echte vergezichten, maar dat is een restrictie die ik mezelf niet op wil leggen. Het groene gedeelte is waarschijnlijk redelijk rechttoe-rechtaan qua maken. Vooral het dorpje wordt een uitdaging. Nou heb je in Need for Speed wel wat 'dorpjes' maar verder dan één straat met wat huizen komt het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Woa, super tof :) Is het alleen Heusden qua inspiratie, of ook wat herkenningspunten?
Kom regelmatig in Heusden, dus ben benieuwd hoeveel ik er dan zou kunnen vinden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Laurensius88 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:41:
Woa, super tof :) Is het alleen Heusden qua inspiratie, of ook wat herkenningspunten?
Kom regelmatig in Heusden, dus ben benieuwd hoeveel ik er dan zou kunnen vinden :p
Vooral de architectuur en wat straten zullen gelijkenissen vertonen. Verder komt de dijk uit de omgeving Cuijk/Gennep en voor de weg tussen de bossen kijk ik naar de weg tussen Someren en Heeze, al heb je dergelijke wegen eigenlijk overal in het land wel. Hetzelfde met de weilanden. Voor het oude ophaalbruggetje check ik gewoon Google en de inspiratie voor de stenen brug komt uit Esch.

Maar qua 'Nederland' had ik net zo goed ook kunnen kijken naar Groningen/Friesland, de omgeving bij de Veluwe of Zuid-Limburg in de omgeving Margraten. Of, als je wat meer van het stedelijke houdt, de randstad. Misschien dat er ooit nog een keer een tweede Nederlandse track komt die de focus wat minder op dorpjes/natuur legt, maar eerst maar eens diverse landen aan bod laten komen. Hier een lijstje met wat ik sowieso op de planning heb:

- Nederland
- Duitsland (Oost en West)
- Frankrijk
- Engeland
- Italië
- Japan
- Verenigde Staten
- Canada
- Spanje
- Zweden

Ik denk dat andere landen ook wat minder moeilijk te realiseren zijn omdat ik er minder 'ervaring' mee heb. In Nederland rij ik dagelijks rond (vooral 't zuiden) dus dan weet je enorm goed wat je precies wilt laten zien, waardoor je dus te snel op details gaat focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik ben benieuwd! Vergeet je niet ergens een Chinook in de lucht te hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperVize
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-10-2024
SomerenV schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Vooral de architectuur en wat straten zullen gelijkenissen vertonen. Verder komt de dijk uit de omgeving Cuijk/Gennep en voor de weg tussen de bossen kijk ik naar de weg tussen Someren en Heeze, al heb je dergelijke wegen eigenlijk overal in het land wel. Hetzelfde met de weilanden. Voor het oude ophaalbruggetje check ik gewoon Google en de inspiratie voor de stenen brug komt uit Esch.

Maar qua 'Nederland' had ik net zo goed ook kunnen kijken naar Groningen/Friesland, de omgeving bij de Veluwe of Zuid-Limburg in de omgeving Margraten. Of, als je wat meer van het stedelijke houdt, de randstad. Misschien dat er ooit nog een keer een tweede Nederlandse track komt die de focus wat minder op dorpjes/natuur legt, maar eerst maar eens diverse landen aan bod laten komen. Hier een lijstje met wat ik sowieso op de planning heb:

- Nederland
- Duitsland (Oost en West)
- Frankrijk
- Engeland
- Italië
- Japan
- Verenigde Staten
- Canada
- Spanje
- Zweden

Ik denk dat andere landen ook wat minder moeilijk te realiseren zijn omdat ik er minder 'ervaring' mee heb. In Nederland rij ik dagelijks rond (vooral 't zuiden) dus dan weet je enorm goed wat je precies wilt laten zien, waardoor je dus te snel op details gaat focussen.
Zoals eerder in dit draadje genoemd lijkt Kinderdijk wel een mooie uitdaging in het zuiden :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Jasphur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:11:
Ik ben benieuwd! Vergeet je niet ergens een Chinook in de lucht te hangen :P
Je bent in de war met Gilze-Rije O-) Maar zoiets kan inderdaad wel vet zijn, al heb ik geen idee of dergelijke dingen ook al normaal waren in de 80's.
HyperVize schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Zoals eerder in dit draadje genoemd lijkt Kinderdijk wel een mooie uitdaging in het zuiden :P
Da's niet echt het zuiden (voor mij als zuiderling althans) :+ Bij dat soort locaties ben ik overigens altijd bang dat ik een te stereotype Nederland laat zien.

Overigens nog een kleine update vandaag want na de feedback van @Renzzie (z'n vrouw) heb ik het concept voor het menu wat op de schop genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX_ANuuHUww8ZhoYjNuZzE8RD5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltF1mUG66H6NS4LFDkyLIA3Q.png?f=fotoalbum_large

In het blauwe vlak speelt overigens een video af in slowmotion die wat actie laat zien. De rest van het menu zal uiteraard dezelfde stijl hebben, maar waar je je wagen kiest zie je je wagen en waar je de baan kiest zie je de layout van de baan met op de achtergrond wat bewegende beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Nou heb een aantal jaar in Waalwijk gewerkt en er vloog met regelmaat zo’n ding over haha. Die moeten dan ook wel vanuit Heusden te zien zijn geweest. Maar inderdaad dat was niet in de juiste era voor je game :P

[ Voor 17% gewijzigd door Jasphur op 08-10-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Menu ziet er goed uit trouwens!
En voor UI vibes zou je ook eens kunnen kijken naar https://www.poolside.fm

[ Voor 24% gewijzigd door Jasphur op 08-10-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
SomerenV schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Overigens nog een kleine update vandaag want na de feedback van @Renzzie (z'n vrouw) heb ik het concept voor het menu wat op de schop genomen:

[Afbeelding]

In het blauwe vlak speelt overigens een video af in slowmotion die wat actie laat zien. De rest van het menu zal uiteraard dezelfde stijl hebben, maar waar je je wagen kiest zie je je wagen en waar je de baan kiest zie je de layout van de baan met op de achtergrond wat bewegende beelden.
Wellicht een leuk idee om wat opties qua kleuren onderin te zetten als spelers keuze? Evt een drop down? Dan kunnen mensen zelf een kleuren thema kiezen. Dat roze is mij namelijk wel echt iets teveel van het goede :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Renzzie
Ik zie liever een kleurenkeuze voor de auto's. :D
Maar het roze is inderdaad wel roze roze. Aan de andere kant, echte mannen dragen roze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Mijn vrouw: stuk beter zo! Alleen lettertype vindt ze te oud, blokkerig, niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik vind het lettertype juist perfect eigenlijk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Renzzie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:18:
Mijn vrouw: stuk beter zo! Alleen lettertype vindt ze te oud, blokkerig, niet mooi
Leg je vrouw even uit hoe de interface van een IBM eruit zag in de 80s :+ Moet wel iets van een throwback hebben naar de 80s los van kleurtjes O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Don't kill the messenger he? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Ik vind het menu dan weer niet heel erg NFS aanvoelen moet ik eerlijk zeggen.
Het ziet er nu voornamelijk weer wat ouder uit (eerder jaren 80)

Ik vind wel dat er nog een map Australie bij moet, beetje met een knipoog naar de NFS reeks.

Is er binnenkort weer een nieuwe demo die we kunnen testen?
Kan niet wachten! lol 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
P.Mouse schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:

Ik vind wel dat er nog een map Australie bij moet, beetje met een knipoog naar de NFS reeks.

Kan niet wachten! lol 8)
Volgens mij is de racegame van SomerenV niet een remake/remaster van NFS. Maar gewoon zijn eigen racegame, met als oefening/tribute het Hometown circuit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Jasphur schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:09:
Nou heb een aantal jaar in Waalwijk gewerkt en er vloog met regelmaat zo’n ding over haha. Die moeten dan ook wel vanuit Heusden te zien zijn geweest. Maar inderdaad dat was niet in de juiste era voor je game :P
Klopt ja, we zitten hier (andere kant van de maas van Waalwijk) in een oefengebied. Laatste maanden is het bizar hoeveel er vliegen (niet alleen chinooks trouwens). Gisteren kwamen er nog 2 chinooks vlak achter ons perceel langs. Officieel moeten ze op minimale hoogte van 20 meter vliegen, maar deze zaten daar vrij zeker onder. Gelukkig schrikken onze paarden er niet meer van, want vind het wel een bruut gezicht :)

Alleen met het thuiswerken en bellen is het soms wat lastig :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Sturen bij langzaam rijden: opgelost! Bij snelheden onder de 10km/u kun je nog steeds wat scherper sturen zodat je makkelijker een foutje kunt herstellen maar daarboven egaliseert de curve van 'steering angle vs speed'.
Audio: (was al) opgelost!
Crashen: als je nu ergens tegenaan knalt dan sta je niet direct stil maar heb je eerst een kleine bounce. Geluid is inmiddels ook toegevoegd en het volume wordt bepaald aan de hand van hoe hard je ergens tegenaan knalt.
Driften: de handrem werkt nu zoals het hoort... min of meer. Zolang je de handrem ingedrukt houdt vermindert de zijwaartse grip op de achterbanden zodat je kunt driften, maar je remt ook af. Zodra je de handrem loslaat gaat de zijwaartse grip in 2 seconde terug naar het oude niveau.
Optrekken: ik heb nu een testtrack gemaakt waarmee ik acceleratie kan finetunen. Ik kijk naar 0-50, 0-100 en 0-200 en kan eventueel verder gaan mocht een auto sneller kunnen. Online check ik hoe snel een wagen op kan trekken en daarna is het wat sleutelen aan een curve om die waarden in de game te krijgen. De BMW M3 E30 gaat nu van 0-50 in 2.5 seconden, van 0-100 in 6 seconden en van 0-200 in 31 seconden. Uiteindelijk wil ik ook wheelspin implementeren, maar dat heeft wat meer tijd nodig aangezien vanwege hoe de physics werken. In principe moet ik dan namelijk zeggen "áls de wagen stilstaat en de throttle gaat 0 naar 1 in X tijd, verminder dan de voorwaartse grip en voeg remsporen + rook toe. Vanaf X km/u voorwaartse grip terug veranderen naar normaal. Staat de wagen stil en gaat de throttle van 0 naar 1 in Y tijd dan niks aanpassen." Zoiets :+

En nog een dingetje wat niet op de lijst stond, namelijk het normaal remmen en achteruit rijden. Voorheen was de rem gewoon de achteruit. Die 'torque' werd negatief op de wielen gezet waardoor ze net zo lang afremde tot de wagen achteruit ging rijden. De snelheid van het achteruit rijden was ook nogal onrealistisch om het zacht uit te drukken :+ Nu is remmen en achteruit rijden losgekoppeld van elkaar. Dus je remt wat sneller af, maar achteruit rijden gaat aanzienlijk minder snel en is gecapped op een bepaalde snelheid.
Laurensius88 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Klopt ja, we zitten hier (andere kant van de maas van Waalwijk) in een oefengebied. Laatste maanden is het bizar hoeveel er vliegen (niet alleen chinooks trouwens). Gisteren kwamen er nog 2 chinooks vlak achter ons perceel langs. Officieel moeten ze op minimale hoogte van 20 meter vliegen, maar deze zaten daar vrij zeker onder. Gelukkig schrikken onze paarden er niet meer van, want vind het wel een bruut gezicht :)

Alleen met het thuiswerken en bellen is het soms wat lastig :9
8 jaar geleden (goddamn de tijd gaat snel) heb ik een keer zo'n oefening met een Chinook en Rode Baretten vast kunnen leggen. Echt enorm machtig om te zien _/-\o_ De snelheid waarmee zo'n gevaarte naar beneden komt, militairen eruit laat en weer pleite is is echt waanzinnig O+

Maar goed, we zijn geen militaire shooter aan het maken :+
P.Mouse schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:
Kan niet wachten! lol 8)
Zoals @Jasphur al aankaartte maak ik geen remaster. Het is meer een spirituele opvolger van NFS4, maar dan met als thema de jaren 80. Hometown heb ik voor nu als basis genomen om een aantal redenen:
- Leren hoe ik een track maak zoals je ze in de oude NFS's zag.
- De gameplay op gelijke voet krijgen met NFS3/4 en omdat ik Hometown echt kapot heb gespeeld én nu nog steeds kan spelen is het makkelijk vergelijken.
- Hometown is qua moeilijkheidsgraad om te maken een van de makkelijkere tracks van NFS3/4 :+

Wat is de knipoog dan? Want zoveel heeft NFS toch niet gedaan met Australië? En een demo... nee :'(

Wel een publieke timetrial-versie oOo Die hoop ik zeer snel heel neer te kunnen gooien. Kunnen jullie nog wat feedback geven en mocht het nodig zijn dan pas ik die feedback toe zodat het daarna écht public kan. Maar daar zit dus ook een simpele versie van het menu in en wat grafische opties.

Momenteel is er trouwens een racegame die redelijk viral gegaan is: art of rally.

Ik zie overeenkomsten met:

Ook de muziek doet me ergens aan denken O-) Geen idee of het stom toeval is, maar vond het wel grappig om te zien :P

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 10-10-2020 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Als UX designer: Ik zou de kleuren van het roze en blauw in het menu absoluut omdraaien. Het roze is veel te fel voor je ogen als primaire kleur en de tekst is minder makkelijk te lezen. Roze op blauw werkt beter dan blauw op roze in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat retro race games.
Sommigen zijn qua looks bijna copy cats van een aantal originelen.
(waarvan enkel de echte kenners weten welke)

Helaas redden de meesten het niet.
Vaak toch om dat het te beperkt is, te weinig maps, men niet de beloofde updates en bugs blijft fixen etc
Tegenwoordig kijk ik echt eerst de kat uit de boom als het om (steam) games gaat.
Ik heb zoveel zombie games inmiddels in mijn library

Anyway, dit was onbedoeld even een micro rant, misschien eerder bedoeld als feedback.
Maar persoonlijk denk ik dat je intentie al heel duidelijk is; je bent gewoon lekker aan het frutselen en je ziet wel of er iets uit komt of niet, haha. En wij dromen lekker mee! :D :D

De updates zien er iig belovend uit!!
Er zijn trouwens in het verleden best wat tracks in Australië geweest in NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
P.Mouse schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:40:
Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat retro race games.
Sommigen zijn qua looks bijna copy cats van een aantal originelen.
(waarvan enkel de echte kenners weten welke)

Helaas redden de meesten het niet.
Vaak toch om dat het te beperkt is, te weinig maps, men niet de beloofde updates en bugs blijft fixen etc
Tegenwoordig kijk ik echt eerst de kat uit de boom als het om (steam) games gaat.
Ik heb zoveel zombie games inmiddels in mijn library

Anyway, dit was onbedoeld even een micro rant, misschien eerder bedoeld als feedback.
Maar persoonlijk denk ik dat je intentie al heel duidelijk is; je bent gewoon lekker aan het frutselen en je ziet wel of er iets uit komt of niet, haha. En wij dromen lekker mee! :D :D

De updates zien er iig belovend uit!!
Er zijn trouwens in het verleden best wat tracks in Australië geweest in NFS.
Nostalgie verkoopt nou eenmaal :) Maar het is inderdaad wat jij zegt: ik ben lekker aan het frotten hiermee en zie wel waar het schip strandt. Het is ook niet realistisch om te verwachten dat ik in m'n eentje een volledige racegame kan maken. Daar mis is ik simpelweg (behoorlijk) wat kennis voor. Ik heb uiteraard wel als doel iets goeds neer te zetten aangezien zonder doelen werken niet opschiet, maar ik ga nu nog geen beloftes maken. Release? Hoeveel tracks? Hoeveel wagens? Welke gamemodi? Geen flauw idee. Natuurlijk heb ik wel ideeën en die probeer ik zo goed mogelijk te implementeren, maar that's it.

Overigens ben ik vooralsnog wel nog steeds de enige die een racegame maakt met deze grafische stijl, dus dat is hoopvol. Het is trouwens wel nog altijd een droom om iets met Kickstarter te gaan doen, maar daarvoor wil ik minimaal het volgende hebben:

- 2 eigen tracks
- Minimaal 10 wagens
- Tegenstanders om tegen te racen
- Politie om aan te ontsnappen
- Replay-functionaliteit

@Luca Thanks voor de feedback! Ik heb even lopen stoeien met de kleuren in Photoshop maar voor nu blijft de huidige combinatie nog het mooiste in mijn ogen. Misschien dat ik nog wat kan doen met de intensiteit van de kleuren, of de kleur van de letters, maar een roze achtergrond met blauw vlak aan de zijkant blijft voorlopig nog even :)

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 10-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.Mouse
SomerenV schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Nostalgie verkoopt nou eenmaal :) Maar het is inderdaad wat jij zegt: ik ben lekker aan het frotten hiermee en zie wel waar het schip strandt. Het is ook niet realistisch om te verwachten dat ik in m'n eentje een volledige racegame kan maken. Daar mis is ik simpelweg (behoorlijk) wat kennis voor. Ik heb uiteraard wel als doel iets goeds neer te zetten aangezien zonder doelen werken niet opschiet, maar ik ga nu nog geen beloftes maken. Release? Hoeveel tracks? Hoeveel wagens? Welke gamemodi? Geen flauw idee. Natuurlijk heb ik wel ideeën en die probeer ik zo goed mogelijk te implementeren, maar that's it.

Overigens ben ik vooralsnog wel nog steeds de enige die een racegame maakt met deze grafische stijl, dus dat is hoopvol. Het is trouwens wel nog altijd een droom om iets met Kickstarter te gaan doen, maar daarvoor wil ik minimaal het volgende hebben:

- 2 eigen tracks
- Minimaal 10 wagens
- Tegenstanders om tegen te racen
- Politie om aan te ontsnappen
- Replay-functionaliteit

@Luca Thanks voor de feedback! Ik heb even lopen stoeien met de kleuren in Photoshop maar voor nu blijft de huidige combinatie nog het mooiste in mijn ogen. Misschien dat ik nog wat kan doen met de intensiteit van de kleuren, of de kleur van de letters, maar een roze achtergrond met blauw vlak aan de zijkant blijft voorlopig nog even :)
Kun je die kleuren niet aanpasbaar maken voor de user?
Dan is het probleem ook opgelost :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
P.Mouse schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Kun je die kleuren niet aanpasbaar maken voor de user?
Dan is het probleem ook opgelost :+
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn maar maakt het menu ook meteen een stuk ingewikkelder dan nodig. En uiteindelijk wil je ook vooral werken met de kleuren die je bepaald hebt voor het algehele design zodat je ongeacht de uiting een uniforme en herkenbare uitstraling hebt. Dus of ik nou een trailer maak, website, een menu of banners, de kleuren en het design zijn altijd hetzelfde (ook de reden dat veel bedrijven werken met een huisstijl of stylesheet). Zodra je met aanpasbare kleuren gaat werken ben je dat dus deels kwijt, naast dat het extra werk met zich meebrengt.

Bovenstaande komt trouwens deels van de marketing specialist en grafisch vormgever in mij :+ Dat is dan wel weer geinig aan dit project, want ik kan zo lekker de duizendpoot uithangen qua werkzaamheden :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Mini update:

- Als je botst wordt er gekozen tussen een aantal geluiden en wordt er random eentje gekozen zodat je niet altijd hetzelfde bots-geluidje hoort.
- Botsen is één ding, maar je kunt natuurlijk ook langs dingen af schrapen. Vonkjes waren er al maar nu is er ook geluid _/-\o_ Hoe harder je rijdt, hoe hoger het volume van het schrapen.
- Camera is op de schop gegaan. Het is nog niet helemaal wat 't moet zijn, maar hij begint nu op de juiste plek (dus niet voor of op de auto) en switchen naar andere camera's is nu mogelijk. Nou ging dat voorheen ook, en het werkte, maar de audio ging dan héél even over de zeik. Ook kan ik nu een countdown maken met verschillende camera's zoals je wel vaker ziet/zag in racegames. Volgende stap voor de camera is een effect (screenshake of iets met de kleuren) wanneer je crasht.

Eigenlijk wilde ik rond deze tijd een laatste versie online gooien als aanloop naar de publieke timetrial-versie, maar ik blijf kleine dingetjes tegenkomen om te fixen of toe te voegen :+ Om Miyamoto maar te quoten:
"A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad."
Wat ik wel sowieso deze week nog wil doen is een video-update maken. Praten over 'ik heb X en Y gedaan' is leuk en aardig, maar ik laat liever zien wat er veranderd of toegevoegd is. De updates waren echter steeds dermate klein dat het niet opschoot om steeds een minivideo te maken. Maar nu is alles bij elkaar wél de moeite waard. Kan ik meteen wat uitproberen om wat meer structuur in de video's te krijgen. Het plan is om het onder te verdelen in het volgende:

- Gameplay Update
- Content Update

Dan heb je dus video's met de focus op bijvoorbeeld waar ik nu mee bezig ben (code/effecten verbeteren, aanpassen en toevoegen) en video's met de focus op nieuwe wagens, tracks en dat soort dingen.

Als het botsen en schrapen helemaal goed voelt dan ga ik aan de slag met het menu voor de publieke timetrial-versie. Dat gebeurt sowieso nog deze week, dus met een beetje mazzel is er komend weekend een nieuwe speelbare versie :) Gelukkig geen F1 dit weekend dus ik heb heel de zondag om puntjes op de i te zetten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Ben benieuwd!

En hoezo "gelukkig geen F1 dit weekend" }:|

[ Voor 65% gewijzigd door Jasphur op 14-10-2020 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Jasphur schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:52:
Ben benieuwd!

En hoezo "gelukkig geen F1 dit weekend" }:|
Dat scheelt me weer een middag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.Mouse
veel belovende updates!

Ik vind trouwens dat je nog best wat progress maakt zo in je eentje!!!!
Ik ken software teams die minder produceren.

[ Voor 3% gewijzigd door P.Mouse op 14-10-2020 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
P.Mouse schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:22:
veel belovende updates!

Ik vind trouwens dat je nog best wat progress maakt zo in je eentje!!!!
Ik ken software teams die minder produceren.
Dan zijn die software teams wel heel erg inefficient :+ Mijn doel is om iedere dag in ieder geval iets te doen, al is het maar wat kleins. Zo heb ik net een countdown-systeem ingebouwd met wat extra flair. Ik ga nog niet zeggen hoe of wat, maar het oogt best vet :D

De camera werkt nu ook zoals 't hoort. De camera volgt de wagen, je kunt om de wagen heen draaien met de rechter thumbstick (of muis) en wanneer je achteruit rijdt draait de camera automatisch zodat je achteruit kunt kijken. Ook kun je nu switchen naar de bumpercam.

Wat ik wel nog in moet bouwen (maar dat heeft voor nu nog geen haast) is dat alle relevante code automatisch de wagen vindt die bestuurd wordt door de speler. Nu is alles in principe hardcoded, wat prima werkt met één auto, maar als je meerdere wagens kunt kiezen dan werkt dat natuurlijk niet meer. Dat ombouwen is niet gek veel werk gelukkig. Kwestie van bepaalde variabelen automatisch vullen op basis van een tag. De video met alle updates verwacht ik morgenmiddag klaar te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Heel tof! Ik zorg ervoor dat mijn dekentje klaarligt en popcorn klaar staat voor de update :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter

Daar is ie dan! Qua format is de video nog niet helemaal wat 't moet worden, maar het begin is er :P

De camera's koppelen zich overigens automatisch aan de speler, dus bij dat stukje code is het automatisch koppelen al ingebouwd. Nu nog voor de rest van de zaken die afhankelijk zijn van (wat) de speler (doet). Komend weekend heb ik het best rustig, op een soort-van-housewarming na, dus dan kan ik alles klaarstomen voor de publieke timetrial versie :)

Edit: ik bedenk me net dat ik de vernieuwde handrem er niet in heb zitten als highlight :+ Die zal ik zo los nog even uploaden.

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 16-10-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
SomerenV schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:10:
[YouTube: EightZeroDrive - Update 10-2020]

Daar is ie dan! Qua format is de video nog niet helemaal wat 't moet worden, maar het begin is er :P

De camera's koppelen zich overigens automatisch aan de speler, dus bij dat stukje code is het automatisch koppelen al ingebouwd. Nu nog voor de rest van de zaken die afhankelijk zijn van (wat) de speler (doet). Komend weekend heb ik het best rustig, op een soort-van-housewarming na, dus dan kan ik alles klaarstomen voor de publieke timetrial versie :)

Edit: ik bedenk me net dat ik de vernieuwde handrem er niet in heb zitten als highlight :+ Die zal ik zo los nog even uploaden.
Je kan wel zien dat je deze baan vaker hebt gereden :P
En hoor ik hou piepende banden wanneer je over zand rijdt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Jasphur schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Je kan wel zien dat je deze baan vaker hebt gereden :P
Ja, deze baan ken ik best goed inmiddels :+ En verschillende ondergronden zijn niet geïmplementeerd in Hometown. De code is er en die werkt, maar ik zocht 't niet om de track voor de zoveelste keer uit elkaar te trekken en aan te passen. Dus vandaar :P

Video van de handrem in actie is trouwens toegevoegd aan de vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Nja past wel bij de game :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Jasphur schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Dat viel mij ook al op, maar volgens mij deden ze daar in de jaren 90 niet zo moeilijk over :+
Misschien zijn zelfs wij inmiddels toch een stukje verwend en gewoon geraakt :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@P.Mouse en @Jasphur , speciaal voor jullie ga ik een video maken die verschillende ondergronden toont O-)

Late night edit: net even snel gekeken welke variabelen ik moet hebben om de 'soort ondergrond' code te laten samenwerken met de code van de bandensporen. Gaat een makkie worden (hoop ik :+ ) Uiteindelijk zeg je gewoon tegen de code die de bandensporen genereert bij het slippen dat ie een continue bandensporen moet genereren met een ander kleurtje wanneer je over bijvoorbeeld zand rijdt. Koppel er een ander geluidje aan toe en done. Zoiets.

Net overigens ook even een account aangemaakt op Monday.com zodat ik een handig en uitgebreid to-do lijstje bij kan houden zodat ik niet als ongeleid projectiel van alles en nog wat aan het doen ben. Als de lieve volgers hier dan feedback hebben kan ik het ook daar in gooien. Nu ben ik steeds aan het backtracken in dit topic om te zien wat er allemaal aangekaart is (inclusief door mezelf :') ). Niet super efficiënt dus. Dan kan ik voor mezelf ook wat meer een balans creëren tussen programmeren en bezig zijn met 3D shizzle. Want:

1 - Programmeren is nog steeds niet m'n ding :+ Zie onderstaande gif wat de halve tijd mijn state of mind is.

Afbeeldingslocatie: https://media2.giphy.com/media/xDQ3Oql1BN54c/giphy.gif?cid=ecf05e47sp1vd512o8nf85t1bde53ilfnoy1op7nltadfw2r&rid=giphy.gif

2 - Met programmeren ligt de focus best vaak op kleinere details die voor nu eigenlijk niet heel veel haast hebben waardoor de voortgang wat trager lijkt te gaan. Dingen als het sturen wat verfijnen, een mogelijkheid toevoegen om een burnout te doen, dat soort zaken, hebben voor nu geen prio. Tegelijkertijd denk ik... 'zou X werken, even testen' en vervolgens ben je een paar uur verder en heb je wat nieuwe dingetjes toegevoegd :+ Ongeleid projectiel dus.

3 - Ik ben het maken van een eigen track een beetje uit aan 't stellen omdat het eng is. Het is een voor mij volledig nieuw terrein en dan een begin maken voelt als een behoorlijke drempel. Maar het heeft wel de hoogste prioriteit, samen met de timetrial-demo up & running krijgen. Daarnaast vind ik het gewoon het leukste om creatief bezig te zijn met visuele dingetjes.

Maar daarom dus een to-do lijst zodat ik efficiënter en met meer focus awesome dingetjes kan maken voor EZD :)

[ Voor 92% gewijzigd door SomerenV op 17-10-2020 02:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Late night edit: net even snel gekeken welke variabelen ik moet hebben om de 'soort ondergrond' code te laten samenwerken met de code van de bandensporen. Gaat een makkie worden (hoop ik :+ )
Afbeeldingslocatie: https://64.media.tumblr.com/05c109b5d2ad67d5ba9a026647e606a7/tumblr_ntd83b3t4b1tv58oxo1_400.gif

Nou... _O- De basis was inderdaad een makkie. Grip veranderen op basis van ondergrond that is. Geluiden aanpassen, de sporen zelf aanpassen, particles toevoegen... not so much. Het probleem is dat er echt maar bar weinig te vinden is over het genereren van bandensporen. Het is dus óf geen bandensporen óf een kant en klaar script gebruiken. Probleem daarvan is dat je geen flauw idee hebt hoe of wat. Nou heb ik het script dat ik gebruik al redelijk aan moeten passen zodat het (redelijk goed) samenwerkt met hoe de wielen van mijn wagen werken, maar dat was al veel trial & error. Het grote probleem nu was on the fly de kleur aanpassen. Dat lukte, maar dan werd de kleur voor álle gegenereerde sporen aangepast en niet alleen voor de nieuwe sporen. Daar kwam nog bij dat ik uiteindelijk iets van 4 scripts had die allemaal een beetje deden en die mooi samen laten werken was echt een gedoe. Het werkte overigens wel, maar het was écht een gekut om alles goed te krijgen. Dus heb ik alles weer gesloopt en omgebouwd.

Dus heb ik het volgende gedaan:
- Er zijn (voor nu) 4 soorten ondergrond: asfalt, offroad, gravel en sneeuw. Iedere ondergrond heeft zijn eigen skidmark-script. Niet heel efficiënt maar het werkt, en het is geen zwaar script dus qua prestaties merk je er niks van.
- Er is nu een script dat de settings bevat van alle soorten ondergrond en je kunt er zoveel toevoegen als je wilt. Dit is de Ground Surface Master.
- Vervolgens plaats je een bijbehorend script (Surface Instance) op bijvoorbeeld de weg, een zandpad of het gras en kies je het bijbehorende type ondergrond (deze pakt ie uit de Ground Surface Master).
- Wanneer een wiel over een ondergrond rijdt waaraan een Surface Instance hangt worden de variabelen van die ondergrond uitgelezen en over gezet naar dat wiel. Dus het geluid van de ondergrond, de grip, de bandensporen/remsporen en particles.

Dat laatste is nog niet helemaal geïmplementeerd omdat ik alles pas net zover heb dat het werkt zoals 't hoort. Het script dat zegt of en wanneer er bandensporen gegeneerd moeten worden is nu geïmplementeerd in het script van de wielen zelf zodat alles wat makkelijker aan te passen valt door middel van de input vanuit Ground Instance.

Als alles werkt dan is het een kwestie van de Ground Master instellen met de juiste variabelen, geluiden en particles (en dat hoeft in principe maar één keer) en vervolgens gaat de rest automatisch.

Ergens wel kut dat zoiets 'simpels' weer zoveel tijd in beslag moet nemen, maar van de andere kant ben ik wel blij dat het straks gewoon goed geïmplementeerd is (voor mijn doen in ieder geval). Dit zijn wel van die basiszaken die niet zo heel belangrijk lijken, maar uiteindelijk toch best wat doen voor de immersie. Als dat gewoon vanaf het begin goed geïmplementeerd kan worden is dat alleen maar fijn. Want ik moet zeggen, ondanks hoe basic de eerste versie was, was het best vet om met volle vaart over een stuk ijs te rijden en door een klein stuurfoutje een pirouetje te draaien :7

Note to self: nooit meer zeggen dat iets aanpassen of implementeren een makkie gaat worden :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurensius88
SomerenV schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:41:
[...]

Note to self: nooit meer zeggen dat iets aanpassen of implementeren een makkie gaat worden :$
Welkom in de wereld van programmeren, waarbij 1 bugfix 2 nieuwe bugs veroorzaakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Laurensius88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Welkom in de wereld van programmeren, waarbij 1 bugfix 2 nieuwe bugs veroorzaakt :+
Ja, ik moet duidelijk nog bekend worden in dit wereldje O-) Nu was het ook niet zozeer een bugfix of andere nieuwe bugs, maar meer het laten samenwerken van diverse scripts en onderdelen, op een zo efficiënt mogelijke manier. Leuke uitdaging waarin dit regelmatig af werd gewisseld met dit, vervolgens gevolgd door dit en dan opeens... komt dit voorbij.

Maar we gaan door :D Overigens is het soms wel een uitdaging omdat ergens lang de focus bij houden lastig kan zijn door hoe ik intern functioneer (of juist niet functioneer :') ). Kan dus zijn dat ik soms een paar dagen wat anders ga doen om even het hoofd leeg te maken. Een hele poos terug (nog voor de hele herstart hier) heb ik wat low poly wapens gemaakt bijvoorbeeld, om gewoon even wat anders te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 21-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Kun je nagaan als je game nog wat groter wordt en je bijvoorbeeld ook jumps over water moet gaan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Jasphur schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:53:
Kun je nagaan als je game nog wat groter wordt en je bijvoorbeeld ook jumps over water moet gaan maken :P
Naja, als het systeem van ondergronden werkt dan kan ik dat relatief makkelijk afvangen als het goed is. Dan zeg ik gewoon dat zodra je water raakt je water particles moet zien. En soms vraag ik me wel 's af waar ik aan begonnen ben, al helemaal met in het achterhoofd dat ik eigenlijk de ballen verstand heb van programmeren. Voorheen zocht ik ook altijd naar relatief kant en klare oplossingen. Zeker op het gebied van racing games heb je voldoende assets die een paar tientjes kosten maar wel al van alles hebben zoals realistische physics, diverse particle effecten, handling gebaseerd op ondergrond, snelheidsmeters, en noem maar op. Dat was, zeker voor mij, een makkelijkere oplossing geweest.

Van de andere kant ben ik gewoon blij met hoe de handling is van het voertuig-script wat ik nu gebruik, alleen was de basis echt enorm basic waardoor ik wel zelf dingen toe moest gaan voegen. Daar leer ik wel een stuk meer, maar het is een pad dat een stuk lastiger is. Het grote voordeel is wel dat ik alles exact kan maken zoals ik het wil en straks niet met een basis zit die een hoop zaken bevat die ik toch niet ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Inmiddels alweer een paar weken terug, zijn er al wat meer ontwikkelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuurt lang :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 22:42
Life happened again I guess... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door S0epkip op 25-11-2020 15:02 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Ja, maar dit is nu ineens wel totale stilte....... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@SomerenV ?? ;(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Thanks voor de tag @Jasphur Life happened? Nope :+ Deze keer niet.

Ik zat vast met de effecten van bandensporen, bandenrook/stof en dat soort dingen. Het werkte maar niet goed en het was omslachtig, dus bedacht ik even een maandje pauze te nemen en wat simpels in elkaar te knutselen in Unity. Even de creativiteit en het brein resetten als 't ware :)

Daarna EZD eigenlijk een beetje vergeten, toen begon mijn vakantie, kerst en dat soort dingetjes. Ik zal 't binnenkort weer oppakken :) Mochten updates soms te lang op zich laten wachten, gewoon taggen. Ergens lang mijn concentratie bij houden wil nog wel eens een issue zijn (zit in de aard van dit beestje) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 22:42
Duke Nukem Forever :P:P

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Hoe is het met de concentratie?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Goed O-) Unity staat weer op de PC (nieuwe PC sinds december), het project staat er (weer) op en ik ben weer bezig.

Om even openheid van zaken te geven: de afgelopen ~2 weken was ik bezig met nadenken over hoe ik het project verder wil laten verlopen. Op het moment dat ik de pauze in heb gelast zat ik vooral te stoeien met de bandensporen en effecten van diverse ondergronden, en er waren nog wat andere (kleinere) issues die wat lastiger op te lossen zijn/waren. Daar liep ik op vast en dat was min of meer de reden dat ik er op dat moment klaar mee was. De grote vraag voor mezelf was ook vooral, wil ik hier mee verder gaan of wil ik het over een andere boeg gooien? Wel een racegame, maar nog meer arcade zoals Micromachines bijvoorbeeld. Of wil ik het idee van een racegame gewoon helemaal schrappen?

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het hele idee van EZD nog steeds enorm vet vind, en dat ik daar mee door wil gaan. Dus, Unity weer van stal gehaald, het project weer afgestoft, wat keuzes gemaakt die het voor mij wat makkelijker maken en na dit weekend ga ik weer vrolijk verder waar ik gebleven was (sort of). Ik heb mezelf wel voorgenomen om niet teveel naar buiten te brengen als het niet de moeite waard is, dus verwacht de komende maand ofzo geen nieuw filmpje van een rijdende wagen in Hometown :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik denk als ik het zo lees, dat je teveel bezig bent met de details ipv de basis.
Dus remsporen, enzovoorts.
Wellicht kun je een "level" bouwen om de auto uit te testen en hoe die bestuurd.
Van daaruit verder kijken naar de rest. Je hebt al een level natuurlijk om rondjes te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Arunia schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:56:
Ik denk als ik het zo lees, dat je teveel bezig bent met de details ipv de basis.
Dus remsporen, enzovoorts.
Wellicht kun je een "level" bouwen om de auto uit te testen en hoe die bestuurd.
Van daaruit verder kijken naar de rest. Je hebt al een level natuurlijk om rondjes te rijden.
Dat is dus het ding. Besturing is dik in orde. Valt vast nog te finetunen, maar dat komt later wel. Echter is het effect van verschillende ondergronden (bandensporen zijn daar maar een onderdeel van) redelijk belangrijk voor een goede basis. Ik moet namelijk weten hoe een level in elkaar moet steken zodat het logisch werkt met de implementatie van asfalt, zand, gras, etc. Die onderliggende code moet zonder issues samenwerken met de code van de wagen. Dat hoeft nog niet super uitgebreid te zijn, maar die basis moet wel solide zijn.

Maar daarom kon ik dus ook niet echt verder. En nu wel :+

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 20-02-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door SomerenV op 20-02-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Maak gewoon een groot test vlak en zet hier de verschillende ondergronden in. Dan heb je een prima iets om te testen.
Dat zou ik doen als ik een spel zou bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Arunia schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:48:
Maak gewoon een groot test vlak en zet hier de verschillende ondergronden in. Dan heb je een prima iets om te testen.
Dat zou ik doen als ik een spel zou bouwen.
Dat had ik al specifiek voor dat doel gemaakt :p Een groot vlak met 4 ondergronden en een muur om botsingen wat te finetunen. Maar ik ben vooral goed in het visuele gebeuren, minder in het programmeer gebeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ah ok, helder.

Ik heb er verder weinig verstand van. Al wil ik wel tzt eens zelf een game maken, maar absoluut nog geen idee wat. Wellicht richting vr.

Geen idee of er ook voorbeelden zijn qua wat jij wilt. Zo doe ik dingen meestal. Maar dat zal je ook zeker gedaan hebben al.

[ Voor 29% gewijzigd door Arunia op 20-02-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Arunia schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:03:
Ah ok, helder.

Ik heb er verder weinig verstand van. Al wil ik wel tzt eens zelf een game maken, maar absoluut nog geen idee wat. Wellicht richting vr.

Geen idee of er ook voorbeelden zijn qua wat jij wilt. Zo doe ik dingen meestal. Maar dat zal je ook zeker gedaan hebben al.
Been there done that :+ Ik heb nooit een cursus of opleiding gevolgd gericht op programmeren, maar vind het wel leuk om aan de hand van voorbeelden zelf dingen aan te passen en toe te voegen. Voor mij persoonlijk werkt dat beter dan 'lessen' volgen. Echter is het gewoon ongelofelijk naïef om te denken dat je wel een racegame kunt maken zonder ervaring met programmeren. Maar dat houdt me vooralsnog niet tegen O-)

In de basis gebruik ik nu ook gewoon een stuk code dat ik verder aanvul met eigen werk. Dus als ik wat mis dan zoek ik uit hoe ik dat kan fixen en ga ik aan de slag. Alleen loop je dan soms tegen wat hindernissen aan die lastig te fixen zijn met de kennis die je hebt, of door de basis die wat essentiële dingen mist.

Maar in mijn geval is het inderdaad dingen aanpassen en leren op basis van voorbeelden (tutorials in tekst of op YouTube, forumposts, stukjes code, etc.). Uiteindelijk moet je gewoon wat spelen met een engine naar keuze en kijken wat klikt en wat niet. Ik heb ook nog wel wat leuke andere ideeën, maar vooralsnog blijft EZD de meest unieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@SomerenV dat is ook exact hoe ik het doe en zou doen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ben omgeschoold naar C# developer, zo pak ik het ook aan. Elke dag weer, krijg er nog voor betaald ook :P
Maar succes, erg benieuwd naar je volgende stappen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Update-tijd! Wel een kleine update dus verwacht geen wereldschokkende zaken :+

Eigenlijk is dit vooral bedoeld om te laten weten dat ik weer vrolijk bezig ben. Mijn eigen code ging ik nooit goed werkend krijgen helaas, dus ik heb ~2 weken geleden besloten wat geld uit te geven aan een fatsoenlijke asset die ik toevallig tegenkwam en alles doet waar ik zo mee aan het stoeien was. De enige 'maar' is dat ik even uit moet pluizen hoe die code in elkaar steekt en hoe ik de verschillende waardes aan kan spreken en kan manipuleren waar nodig. Ook ben ik bezig met het overhevelen van stukjes eigen code die voorheen wel gewoon prima hun werk deden.

Een klein nadeel is dat de handling nu wat realistischer is, dus minder een kopie van NFS 3 en 4. Het lijkt nu wat meer op Forza Horizon dus meer richting simcade. Dat wil overigens niet zeggen dat het hele idee van EZD nu opeens overboord gaat.

Ook bezig geweest met een fatsoenlijke mappenstructuur zodat het project niet zo'n teringzooi wordt en een aantal wagens zijn qua benamingen, materials en textures 'gestandaardiseerd' zodat er wat makkelijker mee te werken is (en nogmaals, het project geen rotzooi wordt). De komende twee weken ga ik verder met dat soort relatief kleine zaken om me daarna te storten op het eerste eigen level.

[ Voor 20% gewijzigd door SomerenV op 10-03-2021 02:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Het is best geinig om in een tijd van 4K Texture Packs uit te vogelen hoe je kunt werken met textures van 64x64 pixels :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sijXgi4.png

Geen texture filtering, geen meerdere verschillende maps voor diverse eigenschappen maar ingame werkt het op de een of andere manier. Om te zien dat het werkt met een level en textures uit Need for Speed 3 is al leuk, maar wel logisch. Toen was het gewoon zo dus werkte het. Maar om hetzelfde effect te zien bij iets wat je zelf maakt is gewoon heel vet.

Dat wilde ik even melden :+ Overigens ben ik nu bezig met een eerste volledig zelfgemaakt level, maar het is nog niet het Nederlandse level. Heb wel al wat rond liggen scheuren. Meer ga ik nog niet zeggen O-) Zie dit vooral weer als een 'still working on it!' update :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Still working on it?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:58

3raser

⚜️ Premium member

SomerenV schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:08:
Zie dit vooral weer als een 'still working on it!' update :>
Is er nog een 'still working on it!' update of is de lange stilte eigenlijk een 'no longer working on it' update? ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
3raser schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Is er nog een 'still working on it!' update of is de lange stilte eigenlijk een 'no longer working on it' update? ;)
Ondanks drukte op 't werk en wat andere randzaken ben ik er nog steeds mee bezig geweest, maar ik kreeg het steeds niet voor elkaar om een fatsoenlijke track in elkaar te bouwen. Gebrek aan kennis/skills ofzo, en dat is dermate zonde dat ik de knoop niet door durf(de) te hakken om gewoon alles van tafel te vegen. De basis is er in principe, alleen wil de aankleding niet lukken zeg maar :+

Dus dit is een 'no longer working on it' update, maar niet helemaal. Ik ben afgestudeerd als cameraman/video editor, maar ik mis op dat vlak totaal de passie, dus ik ben momenteel bezig mezelf opnieuw aan het uitvinden. Kijken wat ik leuk vind, waar ik graag mee bezig ben, dat soort dingen. Nou zit dat in de richting van visualisatie/3D/interactieve dingen, en aangezien ik de basis van een racegame toch al heb... O-) Ik ga alleen geen racegame maken. Het heeft ook niks met EightZero Drive te maken verder, en is vooral bedoeld om mezelf te ontplooien. Mocht het iets worden wat ik wil delen met het publiek (en dan moet het in principe gewoon klaar zijn) dan zal ik dat zeker doen :)

En misschien dat ik EZD in de nabije toekomst weer een keer oppak als ik wél de kennis heb een mooie omgeving te maken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:58

3raser

⚜️ Premium member

Je hebt een goede poging gedaan en waarschijnlijk veel geleerd. Dus dat is ook wat waard. Maar wel jammer dat het niet tot een kleine (sandbox) game is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
3raser schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:15:
Je hebt een goede poging gedaan en waarschijnlijk veel geleerd. Dus dat is ook wat waard. Maar wel jammer dat het niet tot een kleine (sandbox) game is gekomen.
De schaal is denk ik ook wat te groot om in je eentje te tackelen, dus mijn persoonlijke projectie wordt flink wat kleiner (meer richting ArchViz en dan voornamelijk interieur) :+

Wel veel geleerd inderdaad en dat is ook wat waard :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste