Imo een artikel wat heel hard rammelt. Of nou ja, de eerste helft, de tweede helft klinkt wel realistisch. Ze vergelijken het rendement met het ene fonds die net wat anders verdeeld is, met het andere fonds. Dat is zeg maar dezelfde logica als dat je nu gaat zeggen dat het beter was geweest om niet een index fonds te volgen, maar om al je geld in Tesla aandelen te stoppen. Ja achteraf heb je gelijk gehad, maar was dit van tevoren te voorspellen, en nog belangrijker, zegt dat iets over de toekomst?
Dat er meer verschillende aandelen in de combinatie die je bij De Giro kan kiezen zitten is waar, en op zich niet relevant. Het is gewoon keer op keer bewezen dat als je eenmaal een bepaald punt van spreiding hebt gehaald, nog meer spreiden weinig toevoegt. Wat een relevant punt kan zijn is dat blijkbaar Meesman weinig smallcaps erin heeft zitten.
Ze geven ook zelf toe dat er wat op af te dingen is, maar dan gebruiken ze het alsnog als titel van het geheel. En dan natuurlijk het rendement wat je over X jaar zou hebben gemist opgeven. Komt mij heel erg click-baiting over.
De tweede helft, waar ze uit komen op een verschil van 0.3% rendement per jaar, zal wel juist zijn. Ik heb het niet nagerekend hoor, maar ook na het dichten van dividend lek door Meesman blijf je wat extra kosten overhouden. Dan heb je nog iets beter rendement door betere DCA (dollar cost averaging) bij Meesman, al heb ik dat een keer nagerekend en is het niet heel veel.
Onder de streep kost Meesman een klein beetje rendement tov zelf doen bij De Giro, dat is een feit. Voordeel van Meesman is dat je gewoon vast bedrag kan inleggen (kan niet bij De giro), dat het automatisch gaat voor je, en dus ook dat het makkelijker is je niet te bemoeien ermee. Als je het elke maand weer ziet, is er grotere kans dat je stomme dingen gaat doen, zoals een maandje niet inleggen, of extra inleggen, etc. Terwijl je gewoon een vast bedrag zou moeten inleggen. En als je er gevoelig voor bent dat je niet lekker slaapt als je -30% staat op je inleg, dan is de kans dat je dat hebt ook kleiner.
Maar ja, onder de streep is je rendement iets hoger bij De Giro. En De Giro is echt een prima keuze, niks op af te dingen als je daarvoor kiest, maar Meesman is ook een prima keuze.