Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:52
Goedemorgen,

Wij hebben op het moment een redelijke hoeveelheid spaargeld en willen een deel hiervan gaan beleggen.
dit zal een initiële inleg zijn van 5000 euro en verder willen we er maandelijks 100 euro naartoe storten.

Wij zijn opzoek naar een beheerde vorm van beleggen (ik heb er weinig kennis van en heb er ook weinig tijd voor) hiernaast heb ik ook een aantal Crypto currencies om mee te hobbyen en dat vind ik qua tijdbesteding eigenlijk leuker.

Onze horizon is 20+ jaar.

Wat is nu wijsheid en welke partner te kiezen om bij te starten met beleggen? rekeninghoudend met de kosten die erbij komen kijken en onze eenmalige inleg/maandelijkse inleg.

Via ING heb ik deze constructie al wel gezien en het ziet er vrij simpel uit, ik vraag mij alleen af of dit wel zo voordelig is...

Wie heeft hier ervaring mee? ik ben niet opzoek naar actief beleggen en zelf kopen/verkopen van aandelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Wat verwacht je precies van een beheerd beleggen partner? Wil je er gewoon geen omkijken naar dan zou je Meesman kunnen overwegen. Kwestie van een van hun standaard fondsen kiezen en de automatische overschrijven opzetten. Dan heb je denk ik een goede verhouding effort vs. kosten.

Verder leert de ervaring dat actief beleggen en voordelig moeilijk samen gaan. Zowel qua rendement als qua kosten. Hoe meer plug and play / hoe meer features, hoe meer het je kost. Verder denk ik dat je met een minimale tijdsinvestering (fonds kiezen bij Meesman, basic dingen op boggleheads lezen. Kost je misschien 1 zaterdag) op jouw beleggingshorizon en hoeveel geld die je er in wilt steken 1000'n euro's kan winnen tov het kiezen van een beleggingspakket bij de ING. Ook als je beleggen niet interessant of leuk vindt lijkt mij dat een zinvolle investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb wel wat ervaring met ING en ik moet zeggen dat ik er best tevreden over was.

Enige aandachtspuntje wat er was is dat de kosten bij een kleine inzet erg hoog zijn. 16 euro per kwartaal uit mijn hoofd. Echter met elke maand 100 euro en 5000 initieel zal dat minder een probleem zijn.

Hoeveelheid fondsen vond ik wat beperkt, mede daarom uiteindelijk de rekening gesloten en naar degiro verhuist. Toch moet ik zeggen dat het voor het beginnen en kennis maken met beleggen geen verkeerd product is.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oberon
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:43

Oberon

Maan, koning, taal & ik!

Steek het gewoon in een ETF fonds; minimale kosten en volgt de markt.

Er zijn bijzonder weinig beheerde fondsen die de markt kloppen, en de winsten worden afgeroomd door hogere fees.

TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een klein jaar geleden ook de keus gemaakt om te gaan beleggen en wilde er verder ook niet al teveel mee bezig zijn, dus ben gegaan voor fonds beleggen oftewel beheerd beleggen. Ik heb toen gekeken naar verschillende partijen maar heb voor Evi (van Lanschot) gekozen. Zij hadden heel transparant hoe de portefeuille eruit zag, de mix die ze kozen tussen vastgoed / aandelen / obligaties leek logisch en ik vond de website en het klantcontact prettig. Evenzo denk ik dat de andere bekende(re) partijen zoals Robeco, Binck, Meesman etc vergelijkbaar zijn.

Ik heb het idee dat de kosten vrij gelijk zijn over de hele linie, maar goed, dat is wellicht ook een kwestie van hoe goed je dat wilt uitzoeken. Evi had in ieder geval een leuke welkomsbonus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
Je spreekt over 20 jaar, dan moet je dynamisch gaan, anders is je rendement te mager.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-07 10:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door BasV. op 27-04-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Na 2012.. ;)
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:17:
Je spreekt over 20 jaar, dan moet je dynamisch gaan, anders is je rendement te mager.
Wat voor verschillen kun je op zo'n termijn verwachten?

[ Voor 47% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-07-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Oberon schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:52:
Steek het gewoon in een ETF fonds; minimale kosten en volgt de markt.

Er zijn bijzonder weinig beheerde fondsen die de markt kloppen, en de winsten worden afgeroomd door hogere fees.
Ik moet mijzelf hierin misschien eerst verdiepen maar is dit ook een vorm van beheerd beleggen of is dit wel de actieve variant?

verder zie ik hier dus de namen Evi van Lanschot en Meesman voorbijkomen. Is het de moeite in mijn situatie om deze partijen te verkiezen boven beheerd beleggen bij ING? dit even uitgaande van het gemak vs kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-07 10:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door BasV. op 27-04-2019 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

GG85

.......

Ga eens naar BrandNewDay en stop geld in hun fondsen. Kost je bijna niets en automatisch gespreid risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Na 2012.. ;)

[...]

Wat voor verschillen kun je op zo'n termijn verwachten?
Agressief belegd in vooral aandelen gaat je op lange termijn ca 8% opleveren, maar met een pak meer schommelingen.
Defensief zal eerder rond de 4% zitten, maar dan is er nog het actueel verhoogde risico bij obligaties als de rente begint te stijgen.
Echt stabiel en veilige beleggingen met rendement bestaan gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tuurlijk maakt dat hoger bedrag iets uit.
Pas vanaf een paar ton gaan ze de moeite doen om je een paar keer per jaar persoonlijk te informeren.

Met 5000€ kan je enkel in standaard onlline plannen instappen (niet dat die slecht zijn), en dan krijg je online informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
KnuCha schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:33:
[...]

Ik moet mijzelf hierin misschien eerst verdiepen maar is dit ook een vorm van beheerd beleggen of is dit wel de actieve variant?

verder zie ik hier dus de namen Evi van Lanschot en Meesman voorbijkomen. Is het de moeite in mijn situatie om deze partijen te verkiezen boven beheerd beleggen bij ING? dit even uitgaande van het gemak vs kosten.
Zoals hierboven ook gezegd. Wat verwacht je van beheerd beleggen vs. niet beheerd?
Of het de moeite is kan je bv hier eens bekijken:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/binck-tarieven/ & https://www.financieelona...degiro-kosten/#ING_kosten . Volgens mij gaat deze uit van losse aandelen, dus beheert beleggen zal nog duurder zijn. Maar het geeft wel een goede indicatie. voor de mensen die steigeren bij websites met affiliate links, je kan alle info gewoon opzoeken en zelf ik Excel narekenen als je de calculator van de betreffende website niet gelooft

@ het verhaal over Frieslandbank. Ik snap dat je je goed wilt voelen bij het bedrijf waar je je geld weg zet. Maar of het wel niet een goed rendement is geweest vs een passief ETF fonds kan je toch gewoon back-testen? Het absolute rendement zegt niet zo veel. Waarom wordt die discussie dan op toch op "ik vind x,y,z," gevoerd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:35
er zijn diverse partijen die dat voor je kunnen doen. kosten zullen afhankelijk zijn van het gekozen pakket. Zo kun je bijv ook relatief eenvoudig via evi beleggen (van lanschot).

Is het iets te doen met je spaargeld? of kun je bijv ook kiezen voor investeringen in je huis (grotendeels afbetalen hypotheek, zonnepanelen, groter wonen oid...

of zit je al helemaal gesetteld en gaan er geen grote veranderingen komen. Want als die wel komen zou ik eerder het geld zelf houden en niet in allerlei fondsen stoppen die op de lange termijn mogelijk gaan renderen...

edit:
https://www.telegraaf.nl/...an-lanschot-loost-klanten
bij van lanschot moet je voortaan minimaal 500k op de plank hebben liggen...

[ Voor 12% gewijzigd door koentjuh1987 op 03-07-2018 14:14 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
koentjuh1987 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:00:
er zijn diverse partijen die dat voor je kunnen doen. kosten zullen afhankelijk zijn van het gekozen pakket. Zo kun je bijv ook relatief eenvoudig via evi beleggen (van lanschot).

Is het iets te doen met je spaargeld? of kun je bijv ook kiezen voor investeringen in je huis (grotendeels afbetalen hypotheek, zonnepanelen, groter wonen oid...

of zit je al helemaal gesetteld en gaan er geen grote veranderingen komen. Want als die wel komen zou ik eerder het geld zelf houden en niet in allerlei fondsen stoppen die op de lange termijn mogelijk gaan renderen...

edit:
https://www.telegraaf.nl/...an-lanschot-loost-klanten
bij van lanschot moet je voortaan minimaal 500k op de plank hebben liggen...
Dit dus, we zijn helemaal gesettled (hoe spel je dit eigenlijk....)
net een huis gekocht/verkocht en de score is nu opgemaakt. we hebben circa 25-30 K spaargeld staan en hebben hier eigenlijk geen direct doel voor. een deel hiervan willen wij dus beleggen (5K), een deel zal aflossen zijn op de hypotheek ( ik denk circa 10 K) en de rest is dan buffer van 10+ K

Zonnepanelen hebben wij al (zonnepaneel dakpannen) dit hoeft dus ook niet meer :P
Beheerd beleggen heeft mijn voorkeur, ik heb er te weinig kennis van en wil er zo min mogelijk mee bezig zijn de komende 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
KnuCha schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:28:
[...]

Dit dus, we zijn helemaal gesettled (hoe spel je dit eigenlijk....)
net een huis gekocht/verkocht en de score is nu opgemaakt. we hebben circa 25-30 K spaargeld staan en hebben hier eigenlijk geen direct doel voor. een deel hiervan willen wij dus beleggen (5K), een deel zal aflossen zijn op de hypotheek ( ik denk circa 10 K) en de rest is dan buffer van 10+ K

Zonnepanelen hebben wij al (zonnepaneel dakpannen) dit hoeft dus ook niet meer :P
Beheerd beleggen heeft mijn voorkeur, ik heb er te weinig kennis van en wil er zo min mogelijk mee bezig zijn de komende 20 jaar.
goed dat je die nuance wel meegeeft. Want er zijn er genoeg die zeggen ik wil beleggen en ondertussen nog een huis willen kopen, verbouwen etc.. en dan financieel in de knel komen.

ik zit zelf ook min of meer in een vergelijkbare situatie. spaargeld gaat richting de 50k maar vooralsnog blijft die staan omdat we nog het e.e.a. willen verbouwen thuis. Bij ons blijft het voor nu even staan en genieten we wat meer van het leven al denken we wel na over de toekomst. de verbouwingen dragen bij aan een waarde verhoging van het huis maar op den duur (als de HRA er niet meer is of te beperkt bijdraagt) wil ik versneld mijn huis kunnen aflossen zodat er maandelijks nog meer overblijft. Eventueel zelf beleggen in een appartement of vakantiewoning zodat je er ook zelf van kan genieten. Heeft ook zo zijn argumenten om het wel/niet te doen maar is wellicht ook een optie die je kunt overwegen? Zijn genoeg vakantieparken die je daarin kunnen ondersteunen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koentjuh1987 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Zijn genoeg vakantieparken die je daarin kunnen ondersteunen.
doe dat laatste alleen maar als je daar zelf dikwijls naar toe wil gaan.
Als belegging is dat niet veel soeps, en je gaat stevige problemen hebben als je die ooit wil verkopen.

Daar is al genoeg over geschreven. Je hangt 100% af van de parkbeheerder en de diensten die daar aangeboden worden. Als die zijn diensten duurder maakt dan betaal jij dat, en je woning zakt in waarde omdat niemand wil instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:49:
[...]

doe dat laatste alleen maar als je daar zelf dikwijls naar toe wil gaan.
Als belegging is dat niet veel soeps, en je gaat stevige problemen hebben als je die ooit wil verkopen.

Daar is al genoeg over geschreven. Je hangt 100% af van de parkbeheerder en de diensten die daar aangeboden worden. Als die zijn diensten duurder maakt dan betaal jij dat, en je woning zakt in waarde omdat niemand wil instappen.
hangt idd van de persoonlijke keuzes af.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zou ook geen 5k beleggen, maar eerder gespreid gaan naar 15k en je hypotheek niet vervroegd aflossen.
Geld dat je in je hypotheek steekt is weg, daar kan je niet meer aan, en het brengt maximaal de rente van je lening op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen index beleggen en actueel (zo wordt dit benoemd binnen ING) het scheelt namelijk aanzienlijk in de kosten en zie niet zo snel wat je dan mist of anders is.

Zijn er hier ook mensen die via Meesman beleggen? het ziet er wel interessant uit (ze hebben het ook over index beleggen)

Ik neig nu naar 1 van deze twee partijen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ga gewoon lekker indexbeleggen bij Meesman. Zonder überhaupt te kijken naar wat voor product ING heeft kan ik je wel vertellen dat ze hogere kosten rekenen, en dat alle BS die ze vertellen over wat ze doen qua strategie gewoon hun excuus is waarom ze die hoge kosten maken...

Okay, ik toch net even gekeken en ze rekenen een fee tussen de 0.82% en 1.13% (bovenop de vaste kosten van E16/jaar). Dat is gewoon schrikbarend duur. Ter vergelijking: Meesman rekent 0.50% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bij beheerd beleggen (zoals ING Actueel) is er iemand die regelmatig aandelen, obligaties of daarvan afgeleide effecten koopt en verkoopt.
Bij indexbeleggen koop je een belang in een fonds dat (afhankelijk van welk fonds precies) stukjes aandelen of obligaties bevat, meestal bestaande uit een paar honderd of duizend verschillende aandelen. Hiermee volg je passief de markt in een bepaalde regio of sector (bijvoorbeeld de AEX, Europese bedrijven met een omzet > xxx€ of Aziatische bedrijven met een omzet tussen x€ en y€ of obligaties van landen met een rating >AA).
Het verschil is dat er bij indexbeleggen geen 'mannetje' zit dat voor jou de stukken uitkiest. De kosten zijn hierdoor meestal lager, terwijl het rendement over het algemeen (bij gelijke risico-klasse) minstens zo goed is.

Edit: voor indexbeleggen kan je het best terecht bij Meesman of BrandNewDay. Veel goedkoper dan de grootbanken, en de ETF's die je via deze partijen koopt zijn exact dezelfde als bij ING.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 03-07-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:52
KnuCha schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:59:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen index beleggen en actueel (zo wordt dit benoemd binnen ING) het scheelt namelijk aanzienlijk in de kosten en zie niet zo snel wat je dan mist of anders is.
Het is goed dat je dit vraagt, maar ik zou je adviseren om je ook eens goed in te lezen in het beleggen. Er zijn tal van artikelen te vinden die je de basics uitleggen (en dus ook het verschil tussen index en actueel uitleggen) en dat is wel de moeite waard om door te nemen, vooral als je het al over een bedrag van 5k hebt, met daar bovenop nog een maandelijkse inleg. Realiseer je ook dat er maanden/jaren kunnen zijn waarop het allemaal niet zo goed gaat op de beurs en je dus even geen 5k meer hebt. Ook al is je horizon 20 jaar, hoe sta je daar tegenover?

Er is overigens ook een topic over beleggen hier op GoT: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:30:
Okay, ik toch net even gekeken en ze rekenen een fee tussen de 0.82% en 1.13% (bovenop de vaste kosten van E16/jaar). Dat is gewoon schrikbarend duur. Ter vergelijking: Meesman rekent 0.50% per jaar.
Is er toevallig niet een vergelijker waarin je eenvoudig al die fees kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
shdx schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:42:
[...]

Het is goed dat je dit vraagt, maar ik zou je adviseren om je ook eens goed in te lezen in het beleggen. Er zijn tal van artikelen te vinden die je de basics uitleggen (en dus ook het verschil tussen index en actueel uitleggen) en dat is wel de moeite waard om door te nemen, vooral als je het al over een bedrag van 5k hebt, met daar bovenop nog een maandelijkse inleg. Realiseer je ook dat er maanden/jaren kunnen zijn waarop het allemaal niet zo goed gaat op de beurs en je dus even geen 5k meer hebt. Ook al is je horizon 20 jaar, hoe sta je daar tegenover?

Er is overigens ook een topic over beleggen hier op GoT: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Ik ga dat topic zeker nog eens wat uitgebreider bekijken, heb er ook al wel in zitten lezen maar kreeg toch wel snel het gevoel dat hier de mensen in te vinden zijn die zelf hun aandelen/beleggingen beheren.
het smijten met vakjargon en beleggingstermen werkt nogal afschrikwekkend voor een leek zoals ik :X

Overigens ben ik bewust van het risico op verlies, als ik die 5 k + inleg van 100 euro per maand kwijt zou raken, zou dit vervelend zijn maar geen probleem. Overigens neigt mijn gevoel naar een gemiddeld risicoprofiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07 12:38
YouTube: Retirement Plans: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) Kijk deze aflevering even als je wilt weten waarom beheerd beleggen meestal een slecht idee is. Over het algemeen wordt alleen de beheerder zelf er beter van.

Doe wat anderen zeggen, kies een (of meerdere) index fondsen. Ik zou persoonlijk aanraden ook even te kijken welke bedrijven en branches het fonds bevat. Ik vind het zelf belangrijk dat mijn beleggingsfondsen niet alleen renderen maar ook nog een beetje duurzaam zijn, maargoed dat is misschien persoonlijk.

Daarnaast is het aan te raden om geregeld (zeg, 1x per jaar of zo) je "strategie" te herzien. In het begin wil je waarschijnlijk offensief beleggen, maar naarmate je horizon dichterbij komt wil je waarschijnlijk defensiever worden. Dus misschien een deel van je investering verplaatsen van een aandelenfonds naar een obligatiefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:53:
Ik zou ook geen 5k beleggen, maar eerder gespreid gaan naar 15k en je hypotheek niet vervroegd aflossen.
Geld dat je in je hypotheek steekt is weg, daar kan je niet meer aan, en het brengt maximaal de rente van je lening op.
Het is gegarandeerd rendement, en normaal gesproken gegarandeerd veel meer rendement dan wat je op een spaarrekening haalt. Waarschijnlijk levert de beurs meer op, misschien ook niet.
KnuCha schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:59:

Zijn er hier ook mensen die via Meesman beleggen? het ziet er wel interessant uit (ze hebben het ook over index beleggen)

Ik neig nu naar 1 van deze twee partijen
Ik gebruik Meesman. Ondanks dat ze het dividend lek gedicht hebben (iets belasting technisch, levert wat meer rendement op) zijn ze nog wel iets duurder dan via De Giro het allemaal handmatig doen. En dat is ook geen rocket science hoor. Maar Meesman is gewoon kwestie van ooit één van hun drie fondsen kiezen (ik zit nu puur in Wereld, als ik inleg ga verhogen zal ik waarschijnlijk eerst wat Europa erbij gaan doen, maar onder de streep is het allemaal niet zo heel spannend, alleen opkomende landen is natuurlijk risicovoller), en verder gaat het allemaal met automatische incasso en hoef je nooit er naar om te kijken. En dat is in de praktijk ook hoe een particulier het meeste rendement haalt: Niet er naar omkijken. Ik heb voor de grap een Excelletje gemaakt die leuk grafiekje uitpoept, en ongeveer eens per half jaar kopieer ik daar de data weer in, maar verder doe ik er helemaal niks mee, en gaat het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:30
Sissors schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:26:
[...]
Ik gebruik Meesman. Ondanks dat ze het dividend lek gedicht hebben (iets belasting technisch, levert wat meer rendement op) zijn ze nog wel iets duurder dan via De Giro het allemaal handmatig doen. En dat is ook geen rocket science hoor. Maar Meesman is gewoon kwestie van ooit één van hun drie fondsen kiezen (ik zit nu puur in Wereld, als ik inleg ga verhogen zal ik waarschijnlijk eerst wat Europa erbij gaan doen, maar onder de streep is het allemaal niet zo heel spannend, alleen opkomende landen is natuurlijk risicovoller), en verder gaat het allemaal met automatische incasso en hoef je nooit er naar om te kijken. En dat is in de praktijk ook hoe een particulier het meeste rendement haalt: Niet er naar omkijken. Ik heb voor de grap een Excelletje gemaakt die leuk grafiekje uitpoept, en ongeveer eens per half jaar kopieer ik daar de data weer in, maar verder doe ik er helemaal niks mee, en gaat het automatisch.
Exacte omschrijving waarom ik ook bij meesman zit, helder en duidelijk. Behalve dat ik geen mooi poepend excelletje heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Hoe betrouwbaar vinden jullie partijen zoals een Meesman of andere kleinere beleggingspartijen?
ik bedoel dit met oog op een horizon van 20-30 jaar. Is er niet een veel groter risico op verlies van geld/aandelen dan bij grotere partijen? (in het geval van bijvoorbeeld een faillissement of opheffing)

Ik lees wel dat zij regelingen hebben getroffen om dit zoveel mogelijk te beperken maar mijn gevoel zegt dat de risico's toch groter zijn dan bij een ING of Rabobank.
Of is deze angst ongegrond?
Ik heb onderstaande link gevonden maar het maakt mij niet helemaal duidelijk hoe goed je nu eigenlijk beschermd bent.
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als je geld belegd is in fondsen via een (online) bank, dan heb je 2 mogelijkheden.

1. De bank gaat over kop.
In dat geval blijven de fondsen van jou vermits die bij een bewaarder liggen. Die fondsen worden dan naar een andere rekening bij een andere bank overgeschreven, en jij hebt nog steeds je fondsen.

2. De fondsbeheerder valt om.
Ook een fondsbeheerder zet de fondsgelden om in aandelen bij een bewarende bank. In dit geval wordt het fonds geluiquideerd, en van de verkoop van de aandelen en obligaties die in het fonds zitten blijf je eigenaar.

Alles kan een paar weken of maanden duren, maar je krijgt je eigendommen terug.
De bewaarders van fondsen en aandelen zijn zeer strict gecontroleerd, en dus is het risico op "geld kwijt" vrijwel nihil.
Je hebt meer risico als je meer dan 100k op een spaarrekening laat staan.

Nu sowieso stop je nooit al je beleggingen in één fonds, en liefst ook niet bij één bank.

Geld op een spaarrekening heeft de naam veilig te zijn, alleen ben je zeker dat je jaar na jaar geld verliest door de inflatie. Dat is alvast de enigste zekerheid die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik zit al een lange tijd bij meesman na overgestapt te zijn vanaf ING. De kosten bij ING waren gewoon te hoog en dat is killing voor je rendement.. zie ook de link van FOB hiervoor.

Zelf heel tevreden over. Het is simpel en je hoeft maar 1x per jaar je portefeuille onder de loep te nemen.. vind je het leuk en wil je meer..? Pak dan een account bij DeGiro. Dan kan je gewoon beleggen en een beetje spelen..

Zou zelf, zoals hierboven staat, niet te veel aflossen op je hypotheek. Je rendement is lager dan beleggen en je geld zit vast in stenen waar je alleen bij kan als je je huis verkoopt..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Laatst online: 18:03
ID-College schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:32:
Ik zit al een lange tijd bij meesman na overgestapt te zijn vanaf ING. De kosten bij ING waren gewoon te hoog en dat is killing voor je rendement.. zie ook de link van FOB hiervoor.

Zelf heel tevreden over. Het is simpel en je hoeft maar 1x per jaar je portefeuille onder de loep te nemen.. vind je het leuk en wil je meer..? Pak dan een account bij DeGiro. Dan kan je gewoon beleggen en een beetje spelen..

Zou zelf, zoals hierboven staat, niet te veel aflossen op je hypotheek. Je rendement is lager dan beleggen en je geld zit vast in stenen waar je alleen bij kan als je je huis verkoopt..!
Hier ook begonnen bij Meesman met 5K. dat sukkelt leuk door en geen omkijken naar. Later toch een de Giro er bij genomen waar ik 100 euro per maand naar toe boek om iets meer "te spelen". Alleen met breed gespreide ETF's met lage kosten en toch een lager rendement dan Meesman :P.

Als ik het verhaal van TS zo lees, denk ik niet dat je met Meesman een geen verkeerde keuze maakt.

Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.... O-)

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Redbull4u schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Hier ook begonnen bij Meesman met 5K. dat sukkelt leuk door en geen omkijken naar. Later toch een de Giro er bij genomen waar ik 100 euro per maand naar toe boek om iets meer "te spelen". Alleen met breed gespreide ETF's met lage kosten en toch een lager rendement dan Meesman :P.

Als ik het verhaal van TS zo lees, denk ik niet dat je met Meesman een verkeerde keuze maakt.

Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.... O-)
Hier andersom! DeGiro een zwik aandelen en die doen t beter dan de index op t moment.. alleen dat kan zo omdraaien :p

Aangezien het speelgeld is maakt het mij weinig uit als het zou instorten.. Tis maar een relatief klein percentage van mijn totale belegd vermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 15:00
Toevallig had ik eenzelfde discussie met een vriend van mij die onlangs een grote som geld geërfd heeft(een paar honderd duizend). Aangezien de bankgaranties maar tot 100.000 lopen lijkt mij het sowieso aan te raden om het niet bij 1 bank te zetten. Maar ivm een eventuele marktcrisis lijkt alles in fondsen mij ook niet handig(ookal zul je nooit alles kwijtraken). Als je volledig safe wilt zijn is het beste wellicht meerdere banken, meerdere spaarrekeningen? Alleen dan ga je dus meet vermogensbelasting pj betalen dan dat je binnen krijgt als rente.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
WolfsRain schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:40:
Toevallig had ik eenzelfde discussie met een vriend van mij die onlangs een grote som geld geërfd heeft(een paar honderd duizend). Aangezien de bankgaranties maar tot 100.000 lopen lijkt mij het sowieso aan te raden om het niet bij 1 bank te zetten. Maar ivm een eventuele marktcrisis lijkt alles in fondsen mij ook niet handig(ookal zul je nooit alles kwijtraken). Als je volledig safe wilt zijn is het beste wellicht meerdere banken, meerdere spaarrekeningen? Alleen dan ga je dus meet vermogensbelasting pj betalen dan dat je binnen krijgt als rente.
Wanneer het vermogen groter wordt gaat men vaak op zoek naar een hoger rendement. Maar een hoger rendement gaat vrijwel altijd gepaard met een hoger risico.

Ik zit (nog) niet in een dergelijke situatie, maar ik zou het spreiden over (verschillende) spaarrekeningen, obligaties, Aandelen (ETF), eigen huis, pensioen rekeningen, etc.
Hoe hoger het risico hoe kleiner het deel van het vermogen wat ik er in zou steken.

Ik zou onderstaande Topics eens doorlezen:

Financiële onafhankelijkheid - Deel 3

Beleggen op de beurs in de praktijd - Deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:29
WolfsRain schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:40:
klopt, maar de TS gebruikt al een gedeelte van zijn geld voor aflossen van de hypotheek, gedeelte blijft op spaarbank en gedeelte wil hij mee gaan beleggen. Dat is dus al helemaal goed.

Zelf ben ik ook na het kopen van mijn huis begonnen bij Meesman. Mezelf kennende ben ik bang dat als ik bv de Giro neem ik toch probeer "slim" te beleggen, dus de markt probeer te voorspellen.
Rede dat ik voorlopig niets extra aflos in de hypotheek is omdat het geld dan nog redelijk liquide blijft, als het eenmaal afgelost is kan ik het niet meer opnemen. Beleggen levert over langere tijd waarschijnlijk meer op, nu is het voor mij nog lagere tijd, als ik eerst extra ga aflossen en dan pas ga beleggen, is het risico dat met het beleggen verlies komt groter. Daarom is mijn idee nu eerst 10 jaar beleggen en dat laten staan terwijl ik dan 10 jaar extra aflos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Redbull4u schreef op zondag 8 juli 2018 @ 08:21:
[...]

Wanneer het vermogen groter wordt gaat men vaak op zoek naar een hoger rendement. Maar een hoger rendement gaat vrijwel altijd gepaard met een hoger risico.

Ik zit (nog) niet in een dergelijke situatie, maar ik zou het spreiden over (verschillende) spaarrekeningen, obligaties, Aandelen (ETF), eigen huis, pensioen rekeningen, etc.
Hoe hoger het risico hoe kleiner het deel van het vermogen wat ik er in zou steken.

Ik zou onderstaande Topics eens doorlezen:

Financiële onafhankelijkheid - Deel 3

Beleggen op de beurs in de praktijd - Deel 8
Mijn theorie is anders.

Hoe meer geld je hebt, hoe meer risico je kan nemen, en hoe minder je nood hebt aan veilige beleggingen.

Persoon 1: 50k belegd in een paar veilige fondsen. Dan gaat de auto kapot tijdens een crisis. De fondsen waren gezakt tot 35k, en de auto kost 20k. Dat doet pijn.
Er blijft 15k over, en in de klim na de crisis komt er 30% bij door de bravere fondsen. Stand na de crisis:20k

Persoon2: 800k belegd in aandelenfondsen. Zoontje van 19 crasht de BMW tijdens de cisis. De aandelen zijn gezakt tot 400k. Er wordt voor 50k aandelen verkocht, en er komt een bijna nieuwe BMW.
De aandelen herpakken stevig, en de portefeuille stijgt terug naar 800k.

Deze cijfers over procentuele daling en stijging zijn niet onrealistisch.

Met veel geld is de waarschijnlijkheid dat je vrijwel alles ineens nodig hebt nogal klein, dus kan je meer risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
[quote]Tommie12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:55:
[...]
/quote]

In jou theorie kan ik me ook zeker vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:08
Centraal beheer heeft ook goedkope fondsen + €25 bonus als je voor 31 juli €500 inlegt.
https://www.centraalbehee...eggen/Paginas/kosten.aspx

Je kunt ook bij Garantibank sparen in Amerikaanse dollars, dat is een aardig stuk minder risicovol dan aandelen/obligaties.
Wel behoud je een valutarisico, uiteraard kan deze ook positief uitpakken.
Bij dezelfde bank kun je ook sparen in Turkse Lira met een hele 15% aan rente op jaarbasis bij een deposito van 6 maanden.
Echter wordt de Lira alleen maar minder waard en is het alles behalve stabiel t.o.v. Euro/Dollar, koersschommelingen van 2 - 5% op een dag is zo af en toe normaal.

https://www.garantibank.nl/sparen

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar jaar geleden stond ik er ongeveer hetzelfde voor: Huis gekocht, alles prima in orde en nog steeds geld 'over'.
Toen hebben we ervoor gekozen om regelmatig (jaarlijks) een gedeelte van de hypotheek af te lossen. Aflossen is namelijk gegarandeerd rendement. En hoewel enigzins laag, altijd beter dan een spaarrekening.
Daarnaast zijn we gaan beleggen. Ook echt voor de lange termijn. Omdat wij er toen relatief weinig verstand van hadden, zijn we met een klein maandbedrag bij een toegankelijke instelling begonnen. In ons geval: €50,00 per maand bij Robeco. Zoals bij zoveel dingen: Als je ermee bezig bent, kom je er steeds meer over te weten.
Na ongeveer anderhalf jaar was de portefeuille bij Robeco zo'n €1000 waard. Dat was voor mij het moment om te evalueren: Past dit bij onze situatie?
Om verschillende redenen hebben we toen de keus gemaakt om verder te gaan bij Meesman; met als inleg €200 per maand.

Mijn grote tip: Als je er nog weinig verstand van hebt: Gewoon beginnen; je leert het vanzelf. Maar begin niet met die €5000 ineens ergens in te stoppen.
Gespreide beleggingen zijn verstandig. Maar spreid dus ook ook in (instap- en uitstap-)tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnuCha
We hebben het er thuis nog eens over gehad en zijn tot de beslissing gekomen dat we gaan voor Meesman.
We starten met 125 euro per maand inleggen en zullen dan 5000 euro bijstorten, we hebben ook nog 10 afgelost op de hypotheek en hebben nu nog een buffer van een kleine 15k.

We laten deze beleggingen minstens 20 jaar staan, mogelijk zelfs langer om op termijn het geld te gebruiken voor het huis of voor andere leuke zaken (of misschien wel om het pensioengat wat mogelijk ontstaat te dichten)

Ik zal komende week het circus in gang gaan zetten en als mensen het leuk vinden wil ik mijn ervaringen hier wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
KnuCha schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:46:
We hebben het er thuis nog eens over gehad en zijn tot de beslissing gekomen dat we gaan voor Meesman.
We starten met 125 euro per maand inleggen en zullen dan 5000 euro bijstorten, we hebben ook nog 10 afgelost op de hypotheek en hebben nu nog een buffer van een kleine 15k.

We laten deze beleggingen minstens 20 jaar staan, mogelijk zelfs langer om op termijn het geld te gebruiken voor het huis of voor andere leuke zaken (of misschien wel om het pensioengat wat mogelijk ontstaat te dichten)

Ik zal komende week het circus in gang gaan zetten en als mensen het leuk vinden wil ik mijn ervaringen hier wel delen.
Een van de voordelen van Meesman is dat je juist niet te maken krijgt met een circus. Een maandelijkse inleg van 125 Euro is met een paar klikken geregeld.

Ik vorige maand een vergelijkbare stap gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Nou de rekening bij Meesman is geopend, we kiezen ervoor om de basis van 100 euro maandelijks in te leggen en dan bij te storten als onze buffer boven de 15 K komt.

nu moet ik bepalen hoe ik maandelijks deze 100 euro verdeel. ik ben benieuwd naar jullie inzichten en waarom je hiervoor zou kiezen. mijn gevoel zegt nu overal 20,- in te stoppen maar ik ben geen deskundige :P

Aandelen Wereldwijd

Aandelen Europa

Aandelen Opkomende Landen

Obligaties Wereldwijd

Obligaties Eurolanden

Edit:
Ik vermoed toch dat ik obligaties meer zie zitten dan aandelen maar hoe dan te verdelen? en wat zijn jullie meningen hierover?

[ Voor 11% gewijzigd door KnuCha op 10-07-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@KnuCha wil je in obligaties investeren? Ik zou daar in deze tijd niet snel in investeren, kijk maar naar het rendement de afgelopen jaren. Pak daarnaast even de factsheets erbij, dan zie ook de spreiding van Wereldwijd en Opkomende Landen. Zo zit Wereldwijd voor meer dan 50% in de VS en zit Opkomende Landen voor meer dan 30% in China. Daarnaast zie je ook in hoeveel verschillende bedrijven geinvesteerd wordt. Wereldwijd zit dan op bijna 1600 bedrijven terwijl Europa op iets meer dan 430 landen zit.

Wil je een goede spreiding over bedrijven zou je dus wellicht meer in wereldwijd willen investeren dan in de andere twee omdat Wereldwijd een grotere spreiding heeft over aandelen en landen. Zo pak je ook bijvoorbeeld Japan, Verenigd Koningkrijk, Frankrijk en Duitsland mee in Wereldwijd terwijl Europa enkel op Europa gericht is.

Wellicht wereldwijd met 50%, Opkomende Landen met 30% en Europa met 20%? Maar dat moet je voor jezelf bepalen natuurlijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als ik moest kiezen uit die aandelenportfolio's, zou ik sowieso voor Europa, en misschien Opkomende landen. Het Wereldwijd fonds heeft in de top 10 zo'n beetje 's werelds most evil corporations opgesomd (Facebook? Exxon Mobil? JP Morgan? Huuuu no way dat ik daar geld in zou willen steken). Het europa-fonds is misschien ook niet volledig moreel verantwoord maar doet me iig niet direct zo triggeren.
Daarnaast is het niet verkeerd om in de (relatief) lokale economie te investeren.

Ik zou persoonlijk niet (of iig niet volledig) in obligaties gaan als je horizon 20 jaar is. Eerst lekker renderen en over een jaar of 5-15 langzaam meer richting obligaties verschuiven. Ik ben geen financieel expert of zo maar dat is volgens mij basically een beetje de aangeraden levensloop van je beleggingen.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 10-07-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@mcDavid in de lokale economie investeren is een groot risico. Immers de waarde van jouw huis, de prijs van lokale goederen en zelfs je eigen baan zijn al afhankelijk van de lokale economie. Je wilt juist als Europeaan het liefst investeren buiten Europa omdat je al een enorme afhankelijkheid met Europa hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

De klassieke vuistregel is "leeftijd = percentage van je vermogen in obligaties". Dus als je 25 bent, dien je (volgens de vuistregel) zo'n 25% van je vermogen in obligaties te stoppen.

De vuistregel houdt echter geen rekening met een langdurende, zeer lage rente die waarschijnlijk gaat stijgen (denk ik)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
15k in spaargeld is natuurlijk ook veilig en vergelijkbaar met het risico van een obligatie. Ik doe de periodieke inleg volledig in aandelen wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou met zo'n bedrag gewoon beginnen met volledig in Wereld, van de opties het meest gespreid, en ik vind het voor me zelf onnodig om dat precies te gaan uitdokteren hoe ik het beste kan spreiden. Als ik in toekomst mijn inleg ga verhogen, dan denk ik wel dat ik wat Europa erbij ga doen.
Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:29:
De klassieke vuistregel is "leeftijd = percentage van je vermogen in obligaties". Dus als je 25 bent, dien je (volgens de vuistregel) zo'n 25% van je vermogen in obligaties te stoppen.

De vuistregel houdt echter geen rekening met een langdurende, zeer lage rente die waarschijnlijk gaat stijgen (denk ik)..
Tja, en waar is die vuistregel op gebaseerd? Meeste hebben al een enorm gedeelte in vastgoed, en ook nog eens gedeelte op spaarrekening. En dan van stukje wat belegd wordt ook nog gedeelte in obligaties? Ik vind dat op je 25ste overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

mcDavid schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:06:
Als ik moest kiezen uit die aandelenportfolio's, zou ik sowieso voor Europa, en misschien Opkomende landen. Het Wereldwijd fonds heeft in de top 10 zo'n beetje 's werelds most evil corporations opgesomd (Facebook? Exxon Mobil? JP Morgan? Huuuu no way dat ik daar geld in zou willen steken)
Om te voorkomen dat ik bij verhalen over salarisverhogingen van de directeuren, investeringen in wapens, oude technologie zoals olie of kinderarbeid iedere keer dacht 'wacht even, is dat ook míjn geld?' heb ik uiteindelijk gekozen voor de ASN Bank. Triodos heeft min of meer dezelfde criteria.

Er zijn verschillende beleggingsfondsen, van extreem defensief tot agressief, maar geen van alle geven ze je een slecht geweten. En dat is ook wat waard...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
KnuCha schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:28:
Nou de rekening bij Meesman is geopend, we kiezen ervoor om de basis van 100 euro maandelijks in te leggen en dan bij te storten als onze buffer boven de 15 K komt.

nu moet ik bepalen hoe ik maandelijks deze 100 euro verdeel. ik ben benieuwd naar jullie inzichten en waarom je hiervoor zou kiezen. mijn gevoel zegt nu overal 20,- in te stoppen maar ik ben geen deskundige :P

Aandelen Wereldwijd

Aandelen Europa

Aandelen Opkomende Landen

Obligaties Wereldwijd

Obligaties Eurolanden

Edit:
Ik vermoed toch dat ik obligaties meer zie zitten dan aandelen maar hoe dan te verdelen? en wat zijn jullie meningen hierover?
Goede keuze!
Je kan je abonneren op de e-mails.. Dan lees je ze af en toe en leer je telkens wat bij :)

Wat betreft je portefeuille: het ligt eraan wat je horizon en beleggingsmix is. Zoals eerder aangegeven: je kan je leeftijd gebruiken voor het aandeel obligaties. Zo bouw je de aandelen (en dus het risico) af naarmate je ouder wordt. Dit kan ook negatief gaan uitpakken natuurlijk als de beurzen flink gaan plussen als jij het bijna wil opnemen.

Persoonlijk ben ik er om vermogen (en dus risico) te maken. Ik zit op 75/25. Dat vind ik zelf nog vrij defensief en als je het nog devensiever zet ga je amper verschil merken..

Ik heb dit zelf verveeld over alle fondsen, waardoor ik in alle 5 zit. 1x per jaar even herbalanceren en je bent weer klaar :)

Of 20 euro per maand echt zoden aan de dijk zet betwijfel ik. Als je de rek heb pak iets meer.. 20 euro is niet heel veel en zal weinig groei met zich meebrengen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Sissors schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:47:
...Tja, en waar is die vuistregel op gebaseerd? Meeste hebben al een enorm gedeelte in vastgoed, en ook nog eens gedeelte op spaarrekening. En dan van stukje wat belegd wordt ook nog gedeelte in obligaties? Ik vind dat op je 25ste overdreven.
Dat is gebaseerd op het gegeven dat je doorgaans minder risico wil lopen als je het geld harder nodig hebt. Op je 25e kan je je het wel veroorloven om een groot deel van je vermogen kwijt te raken. Als je tegen je pensioenleeftijd aanzit is dat probleem een stuk groter.

Maar het is een vuistregel, geen wetmatigheid. Doe ermee wat je wil ik hou mij er ook niet aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
Het is de volgende verdeling geworden voor nu:

Ingangsmaand------Opdracht---------------------------Fonds---------------------------------------Bedrag
aug 2018--------------Maandelijkse aankoop-------Aandelen Wereldwijd------------------€ 50,00
aug 2018--------------Maandelijkse aankoop-------Aandelen Opkomende Landen-----€ 25,00
aug 2018--------------Maandelijkse aankoop-------Obligaties Wereldwijd-----------------€ 25,00

dus 75% in aandelen voor nu en 25% in obligaties. dit is wat offensiever dan ik in eerste instantie dacht maar we hebben een beleggingshorizon van minimaal 20 jaar.

Ik ben nu 34 en mijn vrouw 33, ik denk dat we het risico voor nu wel kunnen hebben. de eenmalige storting doen wij ook binnenkort (5K)

nu is het weer tijd om achterover te gaan hangen :P

[ Voor 19% gewijzigd door KnuCha op 11-07-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier al eerder een reactie gegeven over het spreiden in tijd.
Waarom wil je die €5000 in één keer storten?
Waarom weet je zo zeker dat 'binnenkort' het juiste moment is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Eens met GZFan, ik ben wel benieuwd naar de beweegreden om het in één keer in te leggen, is dit een voorwaarde bij Meesman?

Het zal hier vast vaker naar voren komen, maar de verschillen tussen beheerd beleggen en zelf ETFs/fondsen kopen is best aanzienlijk. Is het dan vooral gemak waar mensen voor kiezen, elke maand 2 ETFs kopen is de moeite niet, via Binck Fundcoach zet je gewoon periodieke orders en heb je er geen omkijken aan (kosten lopen wel op naarmate je vermogen toeneemt, dus deGiro is dan een stuk voordeliger).

Daarnaast ben je niet afhankelijk van een fondsbeheerder die bepaalt welke bedrijven, in welke verhouding, in het fonds zitten die je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:14:
Ik heb hier al eerder een reactie gegeven over het spreiden in tijd.
Waarom wil je die €5000 in één keer storten?
Waarom weet je zo zeker dat 'binnenkort' het juiste moment is?
rapportje van Vanguard
Invest now or temporarily hold your cash?

At some point in their lives, investors may receive a large sum of cash, such as a pension payout or
inheritance. Finance theory and historical evidence suggest that the best way to invest this sum is all at
once according to an investor’s asset allocation. Many investors nevertheless choose to put the money
to work over time, a systematic implementation plan that is commonly referred to as dollar-cost averaging.
We explore the benefits of both strategies, quantify the costs, and reach three conclusions that can guide
decision-making.
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf
Maar er is wel meer over geschreven, Lump sum vs spreading investment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:12
Ben het zelf ook van plan, maar durf niet goed. Die gekke Trump kan in één dag die markt in laten storten en bij zo'n labiel persoon vind ik dat een enge gedachte! Maar ik zou ook voor Meesman gaan.
KnuCha schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:26:
Het is de volgende verdeling geworden voor nu:
Ik zie dat je al hebt gekozen, maar Meesman heeft op hun site een voorbeeldje staan:
https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/voorbeeldportefeuilles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Fuff zo heel aanzienlijk vind ik het verschil niet, alle berekenen die ik op Tweakers heb gezien laten zien dat het verschil aardig beperkt is. Ik denk dat het voor velen aan te raden is voor een partij als Meesman te kiezen juist omdat alles voor je geregeld wordt inclusief het moment van instappen elke maand. Zelf aankopen kan gepaard gaan met het verschijnsel dat je aankopen uitstelt omdat de koers wel heel hoog staat waardoor je mogelijk flink wat waardestijging misloopt.

@TheBrut3 als je nu begint met maandelijks inleggen dan loop je vrij weinig risico. Stel over een jaar zakt de beurs in, dan heb je misschien de inleg van 12 maanden waar je 20% op verliest, dat is toch een acceptabel risico? Zeker omdat je na een flinke dip weer rendement gaat maken met de aankopen die je in die dip hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
TheBrut3 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:06:
Ben het zelf ook van plan, maar durf niet goed. Die gekke Trump kan in één dag die markt in laten storten en bij zo'n labiel persoon vind ik dat een enge gedachte! Maar ik zou ook voor Meesman gaan.

[...]

Ik zie dat je al hebt gekozen, maar Meesman heeft op hun site een voorbeeldje staan:
https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/voorbeeldportefeuilles
Ik zat vanochtend het nieuws te bekijken en zag daar dat de beurzen onder druk staan door alle zaken die spelen op het wereldtoneel. het zou dus zomaar kunnen dat de waarde (sterk) verminderd. maar dat zal in de komende 20 jaar vast wel weer ergens goed gaan komen vermoed ik.

Wij zitten er nu niet in voor de korte termijn, het is in dit geval 5000 euro die wij niet missen en 100 euro per maand die we anders extra op de spaarrekening hadden gezet (met een whopping 0,15 % rente...)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het beste moment om met buy-and-hold te starten is lang geleden. Het op-een-na-beste moment is nu.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik wil ook gaan instappen om weer meer te gaan beleggen.

Naast lage kosten, is rendement natuurlijk belangrijk (en lastig in te schatten).
Naast de goede verhalen over Meesman, had ik nog drie andere partners op het ook.

1 ING

Ik beleg hier al in fondsen via hypotheek
75% global funds (aandelen)
25% Euro obligatie fonds (vastrentende obligaties)

Ondanks dat ik net voor de crisis met alleen een startkapitaal (eenmalige inleg) ben gaan beleggen (en meteen 40% verloor), heb ik tot op heden 5.5 % per jaar netto gehaald.

2 Robeco
Ook hier in het verleden in fondsen belegd met leuke rendementen.

3 Keytrade (in Luxemburg)
Zij adverteren met zeer lage kosten met redelijke keus.

4 Meesman
Deze wordt op GoT veel aangeraden.
Maar heeft weinig beperkte keuze.

.

Heeft er iemand advies over hoe Meesman zich verhoudt tot mijn andere 3 kandidaten?

.

Heeft er iemand ervaring met Keytrade Luxemburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
@Blazer Coke: ben me ook aan het inlezen in de index/ETF materie. Nu wordt inderdaad hier vrijwel altijd DeGiro of Meesman aangeraden, maar kwam zelf dit stuk tegen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Dacht zelf in eerste instantie ook beginnen bij Meesman ivm het gemak waarmee je maandelijks inlegt, maar zoals je kunt lezen scheelt het blijkbaar een behoorlijk rendement als je naar DeGiro gaat ipv Meesman.

Iemand die zich hier al eens verder in verdiept heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@YinYang partijen die voor jou beleggen vragen hier extra kosten voor waardoor zelf beleggen via een goedkope broker vrijwel altijd voordeliger is. Via DeGiro beleg je dus voordeliger masr5 moet je er wel zelf mee bezig blijven.

@Blazer Coke partijen als de ING rekenen veel hogere kosten zonder dat daar een hoger rendement tegenover staat. Dan is het voor mij persoonlijk geen interessante partij.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 13-07-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Tsurany schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:05:
@YinYang partijen die voor jou beleggen vragen hier extra kosten voor waardoor zelf beleggen via een goedkope broker vrijwel altijd voordeliger is. Via DeGiro beleg je dus voordeliger masr5 moet je er wel zelf mee bezig blijven.

@Blazer Coke partijen als de ING rekenen veel hogere kosten zonder dat daar een hoger rendement tegenover staat. Dan is het voor mij persoonlijk geen interessante partij.
En dit is dus waarom ik persoonlijk na wikken en wegen voor Meesman ben gegaan, ik hoef er verder niets meer aan te doen en de kosten zijn een stuk lager dan bij de ING waar ik zit met de rest van de bankzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Blazer Coke schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 02:19:
...

3 Keytrade (in Luxemburg)
Zij adverteren met zeer lage kosten met redelijke keus.
...
Zeer lage kosten? De transactiekosten zijn zelfs aan de hoge kant.. Kijk ook eens naar DeGiro. Meesman is prima voor de set&forget-beleggers omdat alles automatisch gaat. Als je iets actiever wil beleggen (tegen nóg lagere kosten) is DeGiro m.i. beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
YinYang schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 07:39:
@Blazer Coke: ben me ook aan het inlezen in de index/ETF materie. Nu wordt inderdaad hier vrijwel altijd DeGiro of Meesman aangeraden, maar kwam zelf dit stuk tegen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Dacht zelf in eerste instantie ook beginnen bij Meesman ivm het gemak waarmee je maandelijks inlegt, maar zoals je kunt lezen scheelt het blijkbaar een behoorlijk rendement als je naar DeGiro gaat ipv Meesman.

Imo een artikel wat heel hard rammelt. Of nou ja, de eerste helft, de tweede helft klinkt wel realistisch. Ze vergelijken het rendement met het ene fonds die net wat anders verdeeld is, met het andere fonds. Dat is zeg maar dezelfde logica als dat je nu gaat zeggen dat het beter was geweest om niet een index fonds te volgen, maar om al je geld in Tesla aandelen te stoppen. Ja achteraf heb je gelijk gehad, maar was dit van tevoren te voorspellen, en nog belangrijker, zegt dat iets over de toekomst?

Dat er meer verschillende aandelen in de combinatie die je bij De Giro kan kiezen zitten is waar, en op zich niet relevant. Het is gewoon keer op keer bewezen dat als je eenmaal een bepaald punt van spreiding hebt gehaald, nog meer spreiden weinig toevoegt. Wat een relevant punt kan zijn is dat blijkbaar Meesman weinig smallcaps erin heeft zitten.
Ze geven ook zelf toe dat er wat op af te dingen is, maar dan gebruiken ze het alsnog als titel van het geheel. En dan natuurlijk het rendement wat je over X jaar zou hebben gemist opgeven. Komt mij heel erg click-baiting over.

De tweede helft, waar ze uit komen op een verschil van 0.3% rendement per jaar, zal wel juist zijn. Ik heb het niet nagerekend hoor, maar ook na het dichten van dividend lek door Meesman blijf je wat extra kosten overhouden. Dan heb je nog iets beter rendement door betere DCA (dollar cost averaging) bij Meesman, al heb ik dat een keer nagerekend en is het niet heel veel.

Onder de streep kost Meesman een klein beetje rendement tov zelf doen bij De Giro, dat is een feit. Voordeel van Meesman is dat je gewoon vast bedrag kan inleggen (kan niet bij De giro), dat het automatisch gaat voor je, en dus ook dat het makkelijker is je niet te bemoeien ermee. Als je het elke maand weer ziet, is er grotere kans dat je stomme dingen gaat doen, zoals een maandje niet inleggen, of extra inleggen, etc. Terwijl je gewoon een vast bedrag zou moeten inleggen. En als je er gevoelig voor bent dat je niet lekker slaapt als je -30% staat op je inleg, dan is de kans dat je dat hebt ook kleiner.
Maar ja, onder de streep is je rendement iets hoger bij De Giro. En De Giro is echt een prima keuze, niks op af te dingen als je daarvoor kiest, maar Meesman is ook een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
@Sissors helemaal terecht, dat is de keuze die men zelf moet maken. Ik denk het een verschil is van er bewust mee bezig willen zijn of niet. En moet eerlijk zeggen dat ik toch moet zeggen dat de meeste mensen bij Meesman beter af zullen zijn als het gaat om rendement/zorgen/gemak.

Zelf leg ik meer de focus op opbouwen van een aandelenportefeuille in de komende periode, waardoor ik wat meer ermee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-07 18:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Er is hier in dit topic veel enthousiasme voor Meesman, maar wat is precies het voordeel van Meesman boven andere beleggingsfondsen? Qua rendement lijkt het me puur koffiedik kijken. Houd je alleen de eventuele kosten en een stukje gemak over.

@Blazer Coke Ik zit zelf in wat fondsen van ASN Bank. Heb verschillende duurzame fondsen bekeken (Triodos, ASN, BrandNewDay Duurzaam wereldindex) maar had bij die van ASN het beste gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
mcDavid schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:10:
Er is hier in dit topic veel enthousiasme voor Meesman, maar wat is precies het voordeel van Meesman boven andere beleggingsfondsen? Qua rendement lijkt het me puur koffiedik kijken. Houd je alleen de eventuele kosten en een stukje gemak over.
Bij Meesman hoef je niets te doen. Je kiest op het begin de verdeling en Meesman gaat daarmee aan de handel tot je stopt (of je verdeling aanpast), verder hoef je helemaal niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha

@Blazer Coke Ik zit zelf in wat fondsen van ASN Bank. Heb verschillende duurzame fondsen bekeken (Triodos, ASN, BrandNewDay Duurzaam wereldindex) maar had bij die van ASN het beste gevoel.
Ik denk dat het voordeel is dat Meesman binnen de partijen die er zijn voor beheerd beleggen (als je hoeft er niets voor te doen) zeer voordelig is qua kosten en je dus een hoger rendement geeft.

Ik snap dat je bij de Giro misschien nog minder kosten hebt en misschien nog wel meer rendement kan halen. dit vereist alleen wel dat je er meer verstand van moet hebben dan ik nu heb (En je er ook nog wat voor moet doen om dit te laten slagen)

Ik zie beleggen als alternatief op sparen en dan voor de lange termijn, het spelen doe ik op het moment met cryptocurrencies, daar heb ik ook nog een paar duizend euro in zitten (voornamelijk BTC , Ethereum en Stratis) hier ben ik dan ook veel beter van op de hoogte en ken het spel inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
KnuCha schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:23:
[...]
Ik denk dat het voordeel is dat Meesman binnen de partijen die er zijn voor beheerd beleggen (als je hoeft er niets voor te doen) zeer voordelig is qua kosten en je dus een hoger rendement geeft.
Is het wel zo dat ze lage kosten hebben? Als ik zo snel kijk zie ik bij bijvoorbeeld ING een servicefee van 0,24%. Bij Meesman is het 0,5% en een transactiefee van 0,25%. Dat is toch fors meer dan bij ING, en ik verwacht niet dat ING erg goedkoop is in de markt. Nou heeft ING natuurlijk ook nog een basisfee van € 16,- maar hoe mee je belegd hoe minder dat gaat meetellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 13-07-2018 10:30 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Precies, het gaat puur om de kosten. Meesman heeft de laagste kosten en zal op lange termijn een grote impact hebben. Stel de kosten verschillen 0.5% op het belegde bedrag, dat lijkt erg weinig. Maar als je jaarrendement 5% is dan verlies je dus 10% van je rendement aan extra kosten. En dat is dus een aanzienlijk bedrag.
Woy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:29:
[...]

Is het wel zo dat ze lage kosten hebben? Als ik zo snel kijk zie ik bij bijvoorbeeld ING een servicefee van 0,24%. Bij Meesman is het 0,5% en een transactiefee van 0,25%. Dat is toch fors meer dan bij ING, en ik verwacht niet dat ING erg goedkoop is in de markt. Nou heeft ING natuurlijk ook nog een basisfee van € 16,- maar hoe mee je belegd hoe minder dat gaat meetellen.
https://www.ing.nl/partic...n-van-beleggen/index.html

Beheerd beleggen kent een basisfee van 16 euro per jaar en een servicefee van gemiddeld 1% per jaar waarbij defensief goedkoper is en offensief duurder.,

[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 13-07-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Woy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:29:
[...]

Dat zijn alleen de servicekosten van ING. Daarnaast betaal je ook nog kosten per fonds. Bij de ASN werkt dit ook zo, net even gekeken en ASN berekent 0,3% maar met mijn fondsen zijn de totale kosten ruim 1%. Dat is dus inderdaad best veel.
-edit- oh wauw, bij ING zit je al snel aan 3% zie ik nu. Dan tikt het idd wel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 13-07-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tsurany schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:29:
[...]
https://www.ing.nl/partic...n-van-beleggen/index.html

Beheerd beleggen kent een basisfee van 16 euro per jaar en een servicefee van gemiddeld 1% per jaar waarbij defensief goedkoper is en offensief duurder.,
Het gaat niet over beheerd beleggen, maar over Zelf op de Beurs, want daar valt fonds/tracker beleggen onder. Daar heb je inderdaad ook de 16 euro basisfee, maar de servicefee is 0,24%
mcDavid schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:36:
[...]
Dat zijn alleen de servicekosten van ING. Daarnaast betaal je ook nog kosten per fonds. Bij de ASN werkt dit ook zo, net even gekeken en ASN berekent 0,3% maar met mijn fondsen zijn de totale kosten ruim 1%. Dat is dus inderdaad best veel.
Ik zie alleen dat fondsbeheerders zelf kosten in rekening brengen, niet dat er per fonds/tracker nog kosten door ING in rekening gebracht worden. De kosten van de fondsbeheerder zelf zal je bij Meesman ook hebben neem ik aan, want die worden door de fondsbeheerder in rekening gebracht, en niet door de broker. Of heeft Meesman alleen eigen fondsen waardoor dat de totale kosten zijn?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 11:14
Even een andere optie, eerst je een aanvullen pensioenpotje opbouwen bij bijv. een BrandNewDay en daarin iig. je jaarruimte van de afgelopen jaren in storten? Scheelt je belastingtechnisch ook wat geld en heeft, voor zover ik je verhaal begrijp, ongeveer 't zelfde doel: sparen voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Woy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:52:
[...]

Het gaat niet over beheerd beleggen, maar over Zelf op de Beurs, want daar valt fonds/tracker beleggen onder. Daar heb je inderdaad ook de 16 euro basisfee, maar de servicefee is 0,24%
Dan vergelijk je dus twee verschillende producten met elkaar. Meesman zou je moeten vergelijken met Beheerd Beleggen aangezien je bij beide producten niet zelf hoeft na te denken over je beleggingen en zelf geen handelingen hoeft te verrichten. Zelf op de Beurs van ING kan je beter vergelijken met beleggen bij DeGiro (of een vergelijkbare partij) aangezien je zelf je fondsen moet aankopen. Dan is DeGiro een stuk goedkoper aangezien je geen jaarlijkse kosten hebt en geen service fees en een zeer grote selectie ETF's hebt die je zonder kosten kan aankopen.
Ik zie alleen dat fondsbeheerders zelf kosten in rekening brengen, niet dat er per fonds/tracker nog kosten door ING in rekening gebracht worden. De kosten van de fondsbeheerder zelf zal je bij Meesman ook hebben neem ik aan, want die worden door de fondsbeheerder in rekening gebracht, en niet door de broker. Of heeft Meesman alleen eigen fondsen waardoor dat de totale kosten zijn?
Meesman heeft eigen fondsen en de totale kosten zijn dus 0,5% per jaar, daar zit alles in verwerkt. En dan een eenmalige 0,25% per transactie.
FailFr8er schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:05:
Even een andere optie, eerst je een aanvullen pensioenpotje opbouwen bij bijv. een BrandNewDay en daarin iig. je jaarruimte van de afgelopen jaren in storten? Scheelt je belastingtechnisch ook wat geld en heeft, voor zover ik je verhaal begrijp, ongeveer 't zelfde doel: sparen voor lange termijn.
Dat is inderdaad een goede optie als je het echt zo lang vast wilt zetten. Mocht je een beperkt pensioen hebben kan het zeker een goede optie zijn. Het is alleen vrij prijzig om het tussentijds op te nemen dus wil je het over bijvoorbeeld 20 jaar gebruiken om je huis af te betalen of een duurder huis te kopen is het interessant.

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 13-07-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:18
Ik zit al een poosje mee te lezen en vroeg me af hoe het bij Meesman zit op het moment dat je een paar maanden eventjes niets zou willen inleggen. Weet iemand hier iets over? Ik kan er op de website niet zo snel iets over vinden anders dan dat je op ieder moment uit kan stappen.

[ Voor 23% gewijzigd door KoningsGap op 13-07-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]
Nee, bij Meesman zijn de jaarlijkse kosten van 0,5% all-in, dus je krijgt niet apart nog kosten voor de fondsbeheerder. Alleen de transactiekosten worden nog apart berekend, van 0,25% per transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@KoningsGap Met een druk op de knop kan je je aankoopbedrag wijzigen bij Meesman, dus dat is geen probleem. Wat ze er verder bij schrijven:
Uitvoering
Wijzigingen die tot en met de 21e van de maand worden doorgegeven, zullen de daaropvolgende maand ingaan. Wijzigingen die na de 21e van de maand worden doorgegeven, zullen pas een maand later ingaan.
En nog het verzoek het niet meer dan één keer per maand aan te passen, en als je dat wel wil doen even met ze te bellen (geen flauw idee waarom, maar dat staat er). Er zijn echter verder geen kosten ofzo aan verbonden.
Wel iets om te overwegen, maar dan moet je wel echt heel weinig via je werk inleggen. Laatste keer dat ik checkte moest ik letterlijk pensioen inleg van werk delen door 10 voordat er jaarruimte begon vrij te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 13-07-2018 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
De kosten van de fondsbeheerder zelf zal je bij Meesman ook hebben neem ik aan, want die worden door de fondsbeheerder in rekening gebracht, en niet door de broker. Of heeft Meesman alleen eigen fondsen waardoor dat de totale kosten zijn?
Meesman heeft inderdaad alleen 5 eigen fondsen. Alle kosten zitten in de 0,5% (en de 0,25% transactiefee).
Er kunnen fiscale voordelen aan zitten (maar let op: je stelt de inkomstenbelasting slechts uit tot een moment waarop je hopelijk een lager tarief betaalt dan op het moment van inleggen, het is niet "belastingvrij") en er zitten behoorlijke strikte voorwaarden aan, dus qua liquiditeit is het niet ideaal.

Maar zeker een goede optie als je vooral op zoek bent naar een aanvulling op je pensioen. Niet geschikt als buffer of spaarpot voor een doel dat vóór de pensioendatum ligt.
KoningsGap schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:27:
Ik zit al een poosje mee te lezen en vroeg me af hoe het bij Meesman zit op het moment dat je een paar maanden eventjes niets zou willen inleggen. Weet iemand hier iets over?
Kun je gewoon stopzetten (automatische aankoop/verkoop kun je per maand wijzigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:18
Dank @Sissors en @Herko_ter_Horst .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Laatst online: 12:08
Van Lanschot en Kempen.
In dit geval zal het voor jou Evi zijn.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 12:15
Er is hier al veel gezegd en heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen. Maar ik heb me hier een tijdje geleden ook aardig in verdiept en kwam tot de conclusie dat in ETF's beleggen bij DeGiro op de lange termijn bij verre het voordeligst is in kosten, maar ook qua flexibiliteit. Zo even snel zie ik voor kosten bij Meesman fondsen percentages staan van ca. 0.5%, ETF's zitten hier minimaal een factor 2 onder. Dit kan over een periode +20 jaar veel uitmaken. Daarnaast flexibiliteit, de meeste actief belegde fondsen definiëren voor het gemak een aantal risicocategorieën waar je uit kunt kiezen (defensief, gemiddeld, agressief), maar vaak kan ik me daar niet helemaal in vinden. Een "agressieve" strategie met max. 60% aandelen is mij toch iets te karig als het gaat om een horizon van +20 jaar. Bij DeGiro en ETF's heb je dit allemaal zelf in de hand en kun je afhankelijk van je horizon en behoefte de verhouding altijd aanpassen.

Persoonlijk beleg ik dus bij DeGiro en koop ik elk kwartaal uitsluitend twee ETF's volgens een (voorlopig) vaste verdeelsleutel. Dit zijn VWRL voor wereldwijde aandelen (=max. risicospreiding) en CBE7 voor middellanglopende €-staatsobligaties. De laatste dient alleen om de schommelingen in de portefeuille wat te dempen, omdat ik mezelf niet helemaal vertrouw als de boel ooit klapt en ik op -10% (of erger...) sta. Het kost je wel iets meer effort en er zit ik ook wel wat meer rekenwerk achter aangezien je ETF's (i.i.g. bij DeGiro) alleen per heel aandeel kunt aanschaffen, maar een tijdsinvestering van een half uurtje per kwartaal zijn mij de lagere kosten op de lange termijn meer dan waard. In de tussentijd heb ik er verder ook geen omkijken naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruce9000
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:44
Misschien voegt dit nog wat toe aan de discussie. ETFs worden ook geassocieerd met aanzienlijke risico's gegeven de hoeveelheid investeringen in deze producten en de daarbij behorende vraag of ze de markt volgen of maken. Zie bijvoorbeeld https://www.ft.com/conten...ae-11e5-9700-2b669a5aeb83.
Als er een schok plaatsvind waardoor de samenstelling van een bepaalde index/markt veranderd (i.e. een groot bedrijf gaat bijna failliet), betekent dit tevens dat alle ETFs moeten volgen. Dit vergroot het prijseffect op deze aandelen en kan daarmee leiden tot grotere volatiliteit. Als dit op grote schaal gaat spelen bij een grotere crisis kan dat aanzienlijke gevolgen hebben voor de rentabiliteit van deze ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 11:14
Sissors schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:30:
...
Wel iets om te overwegen, maar dan moet je wel echt heel weinig via je werk inleggen. Laatste keer dat ik checkte moest ik letterlijk pensioen inleg van werk delen door 10 voordat er jaarruimte begon vrij te komen.
Weet je dat zeker? Ik zit bij een werkgever die een aardige bijdrage levert en zorgt dat ik zelf goed inleg, maar alsnog heb ik per jaar ongeveer €1000,- die ik nog in kan leggen in een aanvullend pensioenpotje. Dat probeer ik zoveel mogelijk te doen een zo groot mogelijk fiscaal voordeel te halen en opzij te zetten voor later.

Het is alleen totaal niet handig als je 't snel liquide moet hebben idd. Al zou dat best nog wel eens snel kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08
In loondienst bij detacheringsbedrijven heb ik afgelopen tien jaar, ook altijd jaarruimte van euro 1000 oplopend tot 3000 gehad. Tel dat even 40 jaar door, wat je dan kan mislopen aan rendementen en tzt pensioen.

Ik ga (ook) eerst voor de jaarruimte vullen en daarna voor bijsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij Meesman heb je slechts enkele fondsen (van Meesman zelf?). Is er dan niet meer voordeel (stabiliteit) door de spreiding van andere partijen die beheerd beleggen doen? Even afgezien van de hoge kosten die een bank als de ING rekent.

[ Voor 12% gewijzigd door Tk55 op 13-07-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Meesman belegt via Northern Trust in "bekende" index trackers. Die hebben al een goede spreiding in aandelen of obligaties. Meer spreiding leidt niet of nauwelijks tot meer "voordeel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tk55 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 17:12:
***members only***

Bij Meesman heb je slechts enkele fondsen (van Meesman zelf?). Is er dan niet meer voordeel (stabiliteit) door de spreiding van andere partijen die beheerd beleggen doen? Even afgezien van de hoge kosten die een bank als de ING rekent.
Meesman Wereldwijd:
Spreiding 1.599 aandelen in 23 landen

Meesman Europa:
Spreiding 428 aandelen in 15 landen

Meesman Opkomend:
Spreiding 780 aandelen in 24 landen

Dat lijkt mij toch een prima spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Tsurany schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 18:57:
[...]

Meesman Wereldwijd:
Spreiding 1.599 aandelen in 23 landen

Meesman Europa:
Spreiding 428 aandelen in 15 landen

Meesman Opkomend:
Spreiding 780 aandelen in 24 landen

Dat lijkt mij toch een prima spreiding?
Als je zo'n spreiding wil.. en toch genoeg winst maken.

Waarom koop je dan niet gewoon VWRL...

https://www.vanguardinves...-ftse-all-world-ucits-etf

3131 aandelen wereldwijd.. en een stuk lagere 'overhead' dan met iets als meesman & of ing..

Gewoon aankopen via DeGiro of Binck

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
YinYang schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 07:39:

Het woord "onafhankelijk" in de URL van dat blog slaat niet op de inhoud: het wordt namelijk gesponsord door DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
coredalae schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:52:
[...]

3131 aandelen wereldwijd.. en een stuk lagere 'overhead' dan met iets als meesman & of ing..

Onzinargument natuurlijk :)
Meer onderliggende fondsen is zeker niet meer rendement.. Als het zo simpel was geweest hadden er niet zoveel ETF's geweest en was 1 voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@HuHu Is die site inderdaad gelinked aan DeGiro? Ik zie in een hoop links wel affiliates = daisycon, een affiliate marketing pauper toko. Dit soort sites moet je nooit als waarheid nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 12:15
ID-College schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Onzinargument natuurlijk :)
Meer onderliggende fondsen is zeker niet meer rendement.. Als het zo simpel was geweest hadden er niet zoveel ETF's geweest en was 1 voldoende...
Meer aandelen in een fonds/ETF, zeker wanneer deze geografisch en/of economisch zoveel mogelijk van elkaar gescheiden zijn, resulteert in een betere spreiding van risico's. Het argument is dan ook dat iets als VWRL lastig te verslaan is wanneer het op spreiding aankomt. Of het meer rendement oplevert moet de tijd uitwijzen, niemand kan je immers met zekerheid vertellen of je over 20 jaar beter uit bent met meer/minder aandelen uit Europa, Amerika of Azië. Of met meer aandelen van Tesla i.p.v. Shell om maar wat te noemen. Wat je nu wel zeker weet, is dat een ETF als VWRL, naast de uitstekende spreiding, minder op je rendement drukt door de lagere kosten dan actief beheerde indexfondsen.
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 23:10:
@HuHu Is die site inderdaad gelinked aan DeGiro? Ik zie in een hoop links wel affiliates = daisycon, een affiliate marketing pauper toko. Dit soort sites moet je nooit als waarheid nemen.
Als het over beleggen gaat lijkt het me buitengewoon onverstandig om wat dan ook voor waarheid aan te nemen, inclusief alles wat er in dit forum aan goedbedoeld advies gegeven wordt. Deze is er namelijk niet, anders was iedereen voor zijn 50e wel miljonair geweest. Neemt niet weg dat het heus nuttig kan zijn om via dergelijke kanalen enige kennis van zaken op te doen om vervolgens je eigen afwegingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

coredalae schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:52:
[...]

Dat heb ik al eerder uitgelegd. Via een partij als Meesman betaal je een kleine opslag voor het uit handen nemen van het beleggen. Een maandelijkse incasos voor een vast bedrag en je hebt er verder geen omkijken naar.

Zelf investeren via een partij als DeGiro heeft lagere kosten maar je moet er wel zelf tijd aan spenderen en dus elke maand geld overmaken en ETF's aankopen.

Het is dus net waar je voorkeur ligt. Zelf zit ik bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 09:00
Tijdje geleden ook over beleggen nagedacht. Idee is om een potje te creëeren voor mijn zoon over 18 jaar.

Ben zelf uitgekomen bij Semmie, maar die zie ik hier nergens terug komen. Is daar een reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Waarschijnlijk omdat die duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
90 basispunten vaste fee, daarboven nog 24bp fondskosten. Gemak mag kosten ;)
Pagina: 1 2 Laatste