Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Brand new day is toch voornamelijk voor pensioenen?

Ik ben in de veronderstelling dat die instellingen nooit goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Blazer Coke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:34:
[...]
Brand new day is toch voornamelijk voor pensioenen?

Ik ben in de veronderstelling dat die instellingen nooit goedkoop zijn.
Valt mee https://www.brandnewday.nl/beleggen.html#LeesMeer-Kosten
0,59% op jaarbasis, wel gelijk 0,5% moeten inleveren op je gestorte bedrag.
Goedkoopste die ik heb kunnen vinden is Centraal Beheer, het aandeel en obligatie fonds kost 0,28% en 0,22% + 0,3% instap kosten.
Dus in dat opzicht is Brandnewday duur, maar als zij goede rendementen kunnen behalen is dat weer een heel ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 15-07-2018 16:32 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:02
miiv schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:02:
Er is hier al veel gezegd en heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen. Maar ik heb me hier een tijdje geleden ook aardig in verdiept en kwam tot de conclusie dat in ETF's beleggen bij DeGiro op de lange termijn bij verre het voordeligst is in kosten, maar ook qua flexibiliteit. Zo even snel zie ik voor kosten bij Meesman fondsen percentages staan van ca. 0.5%, ETF's zitten hier minimaal een factor 2 onder. Dit kan over een periode +20 jaar veel uitmaken. Daarnaast flexibiliteit, de meeste actief belegde fondsen definiëren voor het gemak een aantal risicocategorieën waar je uit kunt kiezen (defensief, gemiddeld, agressief), maar vaak kan ik me daar niet helemaal in vinden. Een "agressieve" strategie met max. 60% aandelen is mij toch iets te karig als het gaat om een horizon van +20 jaar. Bij DeGiro en ETF's heb je dit allemaal zelf in de hand en kun je afhankelijk van je horizon en behoefte de verhouding altijd aanpassen.

Persoonlijk beleg ik dus bij DeGiro en koop ik elk kwartaal uitsluitend twee ETF's volgens een (voorlopig) vaste verdeelsleutel. Dit zijn VWRL voor wereldwijde aandelen (=max. risicospreiding) en CBE7 voor middellanglopende €-staatsobligaties. De laatste dient alleen om de schommelingen in de portefeuille wat te dempen, omdat ik mezelf niet helemaal vertrouw als de boel ooit klapt en ik op -10% (of erger...) sta. Het kost je wel iets meer effort en er zit ik ook wel wat meer rekenwerk achter aangezien je ETF's (i.i.g. bij DeGiro) alleen per heel aandeel kunt aanschaffen, maar een tijdsinvestering van een half uurtje per kwartaal zijn mij de lagere kosten op de lange termijn meer dan waard. In de tussentijd heb ik er verder ook geen omkijken naar :)
Wat jij hier allemaal beschrijft staat totaal haaks op de reden waarom ik dit topic ben gestart.
Ik wil er geen effort in stoppen (en daarom dus beheerd beleggen en iets meer kosten dan het zelf regelen via een broker)

ik vind de discussie en ideeën die mensen erover hebben overigens wel erg interessant hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

DeGiro is de goedkoopste, maar hun financiële model is wel onduidelijk. Ze verdienen in ieder geval aan het uitlenen van aandelen, o.a. aan hedgefonds. Dat is niet perse erg, maar het heeft wel wat risico's en heeft ook sociale aspecten. Als je op hun naam zoekt vind je meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=Degiro.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 11:09
KnuCha schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:47:
[...]

Wat jij hier allemaal beschrijft staat totaal haaks op de reden waarom ik dit topic ben gestart.
Ik wil er geen effort in stoppen (en daarom dus beheerd beleggen en iets meer kosten dan het zelf regelen via een broker)
Dat is natuurlijk prima, en dat is dan ook het bestaansrecht van beheerde fondsen. Wees je wel bewust waar je voor betaald en belangrijker, hoe veel. Een kostenpercentage van 0.5% (Meesman fondsen) t.o.v. 0.25% (VWRL) lijkt nu misschien maar "iets meer". Echter kan dit afhankelijk van je beleggingshorizon en inleg een verschil van ettelijke (tien)duizenden euro's betekenen. En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:20:
[...]
En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.
Vaak zelfs slechter, zie onder ook (al wat ouder): https://www.forbes.com/si...ock-picking/#1e4dd4ba621a

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 08:11
miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:20:
[...]

Dat is natuurlijk prima, en dat is dan ook het bestaansrecht van beheerde fondsen. Wees je wel bewust waar je voor betaald en belangrijker, hoe veel. Een kostenpercentage van 0.5% (Meesman fondsen) t.o.v. 0.25% (VWRL) lijkt nu misschien maar "iets meer". Echter kan dit afhankelijk van je beleggingshorizon en inleg een verschil van ettelijke (tien)duizenden euro's betekenen. En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.
De Meesman fondsen zijn niet actief beheerd.
Waar je bij Meesman voor betaald is het gemak. Je stelt het één keer in daarna heb je er geen omkijken meer naar. Een heel ander verhaal dan maandelijks handmatig geld overmaken, inloggen, transacties doen, gedoe met dividend, met losse formuliertjes belasting terugvragen (als dat al kan) en eens in de zoveel tijd gefrustreerd zijn over nieuwe voorwaarden en tarieven etc.
Daarnaast hebben ze i.t.t. DeGiro een duidelijk en duurzaam verdienmodel.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52
Actief beheer (ik neem aan dat Meesman ea ook balanceren) is nog wat anders dan actieve fondsen. Bij Meesman zijn ze volgens mij passief, ze volgen een bepaalde index bv Wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
BiLLY_daKid schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:40:
Actief beheer (ik neem aan dat Meesman ea ook balanceren) is nog wat anders dan actieve fondsen. Bij Meesman zijn ze volgens mij passief, ze volgen een bepaalde index bv Wereld.
Herbalanceren moet je zelf doen. Ze raden aan eenmaal per jaar te checken of dat nodig is: https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/4.-herbalanceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52
Balanceren zou toch prima in de dienstverlening kunnen zitten?

DeGiro moet het ongetwijfeld hebben van transactievolume, hoe meer transactie hoe lager de kosten bij beurzen. Zo werkt het ieder geval in de payments-wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:39:
[...]

De Meesman fondsen zijn niet actief beheerd.
Waar je bij Meesman voor betaald is het gemak.
Dat is helemaal makkelijk verdiend voor ze dan... ;)

Je betaalt die 0.25% extra kosten dan uitsluitend voor een stukje service. Dat kan het je prima waard zijn hoor, dat is persoonlijk. Waar ik meer op reageerde is het gemak waarmee er over die 0.25% extra kosten gestapt wordt, want dat kan prima een verschil maken van enkele tienduizenden euro's rendement.
... gedoe met dividend, met losse formuliertjes belasting terugvragen (als dat al kan) en eens in de zoveel tijd gefrustreerd zijn over nieuwe voorwaarden en tarieven etc.
Hier herken ik me niet in. Je moet toch ook ieder jaar zelf je belastingaangifte doen? Als je dat kan lijken me de "formulieren" waar je mee te maken krijgt als je gaat beleggen nou niet bepaald hogere wiskunde. DeGiro levert voor zover ik weet gewoon netjes een financieel overzicht waar alles op staat wat je nodig hebt. Maar goed, hier mag iedereen het zijne van vinden.
Daarnaast hebben ze i.t.t. DeGiro een duidelijk en duurzaam verdienmodel.
Dit leest als ongefundeerde FUD jegens DeGiro. DeGiro gaat nu al een tijd mee en is, net als iedere andere financiële instelling, aan de Nederlandse en Europese wetgeving gebonden. Ik als consument vertrouw er hiermee op dat ik afdoende beschermd ben tegen malversaties. In ieder geval niet meer of minder dan bij andere partijen. Dat Meesman hier misschien transparanter over is doet daaraan niks af. Met beleggen loop je nou eenmaal het risico je inleg te verliezen, punt. Dat veranderd niet, ongeacht de partij met/via wie je zaken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:24:
*knip*

Dit klinkt als ongefundeerde FUD jegens DeGiro. DeGiro gaat nu al een tijd mee en is, net als iedere andere financiële instelling, aan de Nederlandse en Europese wetgeving gebonden. Ik als consument vertrouw er hiermee op dat ik afdoende beschermd ben tegen malversaties. In ieder geval niet meer of minder dan bij andere partijen. Dat Meesman hier misschien transparanter over is doet daaraan niks af. Met beleggen loop je nou eenmaal het risico je inleg te verliezen, punt. Dat veranderd niet, ongeacht de partij met/via wie je zaken doet.
Leg mij maar eens uit hoe DeGiro winst kan maken op hun kernselectie ETF's. (Want daar moet je mee vergelijken) Het antwoord is simpel, dat doen ze niet. Dat is een trekkertje om klanten binnen te halen.
Op lange termijn is die situatie niet te handhaven, en bij zo'n partij zou ik m'n geld niet willen stallen. Naar mijn indruk net iets 'too good to be true'. YMMV.

Risico's van het beleggen zelf hebben hier niks mee te maken, zoals jij ook aangeeft, die staan los van de partij waarmee je zaken doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miiv
Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:41:
[...]

Leg mij maar eens uit hoe DeGiro winst kan maken op hun kernselectie ETF's. (Want daar moet je mee vergelijken) Het antwoord is simpel, dat doen ze niet. Dat is een trekkertje om klanten binnen te halen.
Op lange termijn is die situatie niet te handhaven, en bij zo'n partij zou ik m'n geld niet willen stallen. Naar mijn indruk net iets 'too good to be true'. YMMV.
ETF's zijn niet het enige product of de enige dienst die DeGiro als broker aanbiedt...

Je kunt via DeGiro tegen scherpe tarieven actief in aandelen handelen, waar ze dan ook gewoon (net als andere brokers) kosten voor rekenen. Hier zullen genoeg mensen gebruik van maken en ze zullen er dan ook een aardige duit op verdienen. Waar ze verder op besparen zijn "experts" die "advies" geven of (onnodig) proberen een "custom" fonds samen te stellen die ze al dan niet actief beheren en tegen hogere kosten in de markt zetten. Verder is hun handelsplatform sterk geautomatiseerd, dus ze zullen niet veel personeel nodig hebben om de boel draaiende te houden. Hoe de interne cashflow van DeGiro er verder uitziet weet ik niet en dat interesseert me eerlijk gezegd ook niet. Ik zie in ieder geval geen reden om me zorgen te maken over een beperkte selectie aan no-fee investeringsvehikels.
Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:41:
Risico's van het beleggen zelf hebben hier niks mee te maken, zoals jij ook aangeeft, die staan los van de partij waarmee je zaken doet.
Je suggereert dat je bij DeGiro om de een of andere reden meer risico loopt je geld kwijt te raken, terwijl dat risico in feite niets meer of minder is dan het risico dat de waarde van je aandelen/obligaties verdampen. Ook al zou DeGiro over de kop gaan, ben je nog steeds de wettige eigenaar van de aandelen/obligaties die je via DeGiro bezit en zolang deze hun waarde behouden is er dus niks aan de hand. Zie ook: https://www.degiro.nl/hel...gory.html?%20&faqcatid=13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:04:
[...]
ETF's zijn niet het enige product of de enige dienst die DeGiro als broker aanbiedt...
Klopt, maar het aanbieden van ETF's kost ze wel geld. Denk je dat ze daar mee door gaat als ze dat niet op de één of andere manier iets oplevert?
*knip*
[...]
Je suggereert * knip*
Nee, dat is wat jij er van maakt.
Als je je goed voelt bij DeGiro moet je het gewoon doen hoor. Het is ook lekker goedkoop mits je goed oplet wat je precies doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Milmoor schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:45:
DeGiro is de goedkoopste, maar hun financiële model is wel onduidelijk. Ze verdienen in ieder geval aan het uitlenen van aandelen, o.a. aan hedgefonds. Dat is niet perse erg, maar het heeft wel wat risico's en heeft ook sociale aspecten. Als je op hun naam zoekt vind je meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=Degiro.
Je kunt bij de giro ook voor een account kiezen waarbij ze de aandelen ed niet uitlenen. De kosten zijn wel iets hoger dan. En uiteraard kun je zelf ook geen gebruik maken van dergelijke mogelijkheden.

Maar dan ben je wel beschermd tegen dit soort praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Milmoor schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:45:
Ook veel fondsen doen dit ( voor een gedeelte ).
Maar het risico is echt nihil, zowel degene die de effecten van jou leent als De Giro moeten failliet gaan voor dat je in de problemen zou kunnen komen, de kans daarop is echt zo verschrikkelijk klein.
Het rendement daarin tegen is ook niet groot, maar doet het meestal alsnog beter dan dezelfde waarde op een Nederlandse Euro spaarrekening :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
In principe is het ook niet meesman of de giro. Als je risico wil spreiden kan je ook bij beide gaan zitten. Ik heb bij beide brokers een rekening.. los van indexen of aandelen kan je ook zo je risico spreiden..

Ik ga er vanuit dat beide veilig zijn. Meesman is voor het gemak en de giro is een beetje spelen.. zo heb je beiden en verminder je de kosten iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Qua verdienmodel van de giro;

Wellicht krijgen ze een premie van fondsen als ze nieuwe klanten aanbrengen?

Het kan zijn dat ze nu geen winst maken en alleen voor groei van klanten gaan.
Als ze groot volume beleggers hebben dan gaan de prijzen wellicht wel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Blazer Coke even zelf inlezen mag wel. DeGiro maakt gewoon winst. En natuurlijk krijgen ze geen premie van fondsen.

Het verdien model is eenvoudig, ze verdienen aan uitlenen maar voornamelijk aan handelsactiviteiten. Alle niet-kernselectie transacties kosten gewoon geld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Degiro heeft anders jaren verlies gedraaid.

Het is een BV.
Er valt uit jaarrekeningen nauwelijks te halen waar ze precies hoeveel geld mee verdienen.
Dat wordt op een hoop gegooid. Iig in de documentatie die ik heb gezien.

Ik vind het ook belangrijker dat mijn geld en aandelen goed beschermd zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Blazer Coke hoe je geld en aandelen beschermd worden valt ook zeer nauwkeurig terug te lezen.

Waar wil je precies heen met je verhaal?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 2 Laatste