Brand new day is toch voornamelijk voor pensioenen?
Ik ben in de veronderstelling dat die instellingen nooit goedkoop zijn.
Valt mee https://www.brandnewday.nl/beleggen.html#LeesMeer-KostenBlazer Coke schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:34:
[...]
Ik ben in de veronderstelling dat die instellingen nooit goedkoop zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 15-07-2018 16:32 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Wat jij hier allemaal beschrijft staat totaal haaks op de reden waarom ik dit topic ben gestart.miiv schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:02:
Er is hier al veel gezegd en heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen. Maar ik heb me hier een tijdje geleden ook aardig in verdiept en kwam tot de conclusie dat in ETF's beleggen bij DeGiro op de lange termijn bij verre het voordeligst is in kosten, maar ook qua flexibiliteit. Zo even snel zie ik voor kosten bij Meesman fondsen percentages staan van ca. 0.5%, ETF's zitten hier minimaal een factor 2 onder. Dit kan over een periode +20 jaar veel uitmaken. Daarnaast flexibiliteit, de meeste actief belegde fondsen definiëren voor het gemak een aantal risicocategorieën waar je uit kunt kiezen (defensief, gemiddeld, agressief), maar vaak kan ik me daar niet helemaal in vinden. Een "agressieve" strategie met max. 60% aandelen is mij toch iets te karig als het gaat om een horizon van +20 jaar. Bij DeGiro en ETF's heb je dit allemaal zelf in de hand en kun je afhankelijk van je horizon en behoefte de verhouding altijd aanpassen.
Persoonlijk beleg ik dus bij DeGiro en koop ik elk kwartaal uitsluitend twee ETF's volgens een (voorlopig) vaste verdeelsleutel. Dit zijn VWRL voor wereldwijde aandelen (=max. risicospreiding) en CBE7 voor middellanglopende €-staatsobligaties. De laatste dient alleen om de schommelingen in de portefeuille wat te dempen, omdat ik mezelf niet helemaal vertrouw als de boel ooit klapt en ik op -10% (of erger...) sta. Het kost je wel iets meer effort en er zit ik ook wel wat meer rekenwerk achter aangezien je ETF's (i.i.g. bij DeGiro) alleen per heel aandeel kunt aanschaffen, maar een tijdsinvestering van een half uurtje per kwartaal zijn mij de lagere kosten op de lange termijn meer dan waard. In de tussentijd heb ik er verder ook geen omkijken naar
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Dat is natuurlijk prima, en dat is dan ook het bestaansrecht van beheerde fondsen. Wees je wel bewust waar je voor betaald en belangrijker, hoe veel. Een kostenpercentage van 0.5% (Meesman fondsen) t.o.v. 0.25% (VWRL) lijkt nu misschien maar "iets meer". Echter kan dit afhankelijk van je beleggingshorizon en inleg een verschil van ettelijke (tien)duizenden euro's betekenen. En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.KnuCha schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:47:
[...]
Wat jij hier allemaal beschrijft staat totaal haaks op de reden waarom ik dit topic ben gestart.
Ik wil er geen effort in stoppen (en daarom dus beheerd beleggen en iets meer kosten dan het zelf regelen via een broker)
Vaak zelfs slechter, zie onder ook (al wat ouder): https://www.forbes.com/si...ock-picking/#1e4dd4ba621amiiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:20:
[...]
En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
De Meesman fondsen zijn niet actief beheerd.miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:20:
[...]
Dat is natuurlijk prima, en dat is dan ook het bestaansrecht van beheerde fondsen. Wees je wel bewust waar je voor betaald en belangrijker, hoe veel. Een kostenpercentage van 0.5% (Meesman fondsen) t.o.v. 0.25% (VWRL) lijkt nu misschien maar "iets meer". Echter kan dit afhankelijk van je beleggingshorizon en inleg een verschil van ettelijke (tien)duizenden euro's betekenen. En dit terwijl actief beheerde fondsen historisch gezien nauwelijks beter renderen dan passief beheerde fondsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 13:44 ]
Herbalanceren moet je zelf doen. Ze raden aan eenmaal per jaar te checken of dat nodig is: https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/4.-herbalancerenBiLLY_daKid schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:40:
Actief beheer (ik neem aan dat Meesman ea ook balanceren) is nog wat anders dan actieve fondsen. Bij Meesman zijn ze volgens mij passief, ze volgen een bepaalde index bv Wereld.
Dat is helemaal makkelijk verdiend voor ze dan...Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:39:
[...]
De Meesman fondsen zijn niet actief beheerd.
Waar je bij Meesman voor betaald is het gemak.
Hier herken ik me niet in. Je moet toch ook ieder jaar zelf je belastingaangifte doen? Als je dat kan lijken me de "formulieren" waar je mee te maken krijgt als je gaat beleggen nou niet bepaald hogere wiskunde. DeGiro levert voor zover ik weet gewoon netjes een financieel overzicht waar alles op staat wat je nodig hebt. Maar goed, hier mag iedereen het zijne van vinden.Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:39:
... gedoe met dividend, met losse formuliertjes belasting terugvragen (als dat al kan) en eens in de zoveel tijd gefrustreerd zijn over nieuwe voorwaarden en tarieven etc.
Dit leest als ongefundeerde FUD jegens DeGiro. DeGiro gaat nu al een tijd mee en is, net als iedere andere financiële instelling, aan de Nederlandse en Europese wetgeving gebonden. Ik als consument vertrouw er hiermee op dat ik afdoende beschermd ben tegen malversaties. In ieder geval niet meer of minder dan bij andere partijen. Dat Meesman hier misschien transparanter over is doet daaraan niks af. Met beleggen loop je nou eenmaal het risico je inleg te verliezen, punt. Dat veranderd niet, ongeacht de partij met/via wie je zaken doet.Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:39:
Daarnaast hebben ze i.t.t. DeGiro een duidelijk en duurzaam verdienmodel.
Leg mij maar eens uit hoe DeGiro winst kan maken op hun kernselectie ETF's. (Want daar moet je mee vergelijken) Het antwoord is simpel, dat doen ze niet. Dat is een trekkertje om klanten binnen te halen.miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:24:
*knip*
Dit klinkt als ongefundeerde FUD jegens DeGiro. DeGiro gaat nu al een tijd mee en is, net als iedere andere financiële instelling, aan de Nederlandse en Europese wetgeving gebonden. Ik als consument vertrouw er hiermee op dat ik afdoende beschermd ben tegen malversaties. In ieder geval niet meer of minder dan bij andere partijen. Dat Meesman hier misschien transparanter over is doet daaraan niks af. Met beleggen loop je nou eenmaal het risico je inleg te verliezen, punt. Dat veranderd niet, ongeacht de partij met/via wie je zaken doet.
[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 14:42 ]
ETF's zijn niet het enige product of de enige dienst die DeGiro als broker aanbiedt...Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:41:
[...]
Leg mij maar eens uit hoe DeGiro winst kan maken op hun kernselectie ETF's. (Want daar moet je mee vergelijken) Het antwoord is simpel, dat doen ze niet. Dat is een trekkertje om klanten binnen te halen.
Op lange termijn is die situatie niet te handhaven, en bij zo'n partij zou ik m'n geld niet willen stallen. Naar mijn indruk net iets 'too good to be true'. YMMV.
Je suggereert dat je bij DeGiro om de een of andere reden meer risico loopt je geld kwijt te raken, terwijl dat risico in feite niets meer of minder is dan het risico dat de waarde van je aandelen/obligaties verdampen. Ook al zou DeGiro over de kop gaan, ben je nog steeds de wettige eigenaar van de aandelen/obligaties die je via DeGiro bezit en zolang deze hun waarde behouden is er dus niks aan de hand. Zie ook: https://www.degiro.nl/hel...gory.html?%20&faqcatid=13.Jesse schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:41:
Risico's van het beleggen zelf hebben hier niks mee te maken, zoals jij ook aangeeft, die staan los van de partij waarmee je zaken doet.
Klopt, maar het aanbieden van ETF's kost ze wel geld. Denk je dat ze daar mee door gaat als ze dat niet op de één of andere manier iets oplevert?miiv schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:04:
[...]
ETF's zijn niet het enige product of de enige dienst die DeGiro als broker aanbiedt...
Nee, dat is wat jij er van maakt.*knip*
[...]
Je suggereert * knip*
[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 16-07-2018 15:15 ]
Je kunt bij de giro ook voor een account kiezen waarbij ze de aandelen ed niet uitlenen. De kosten zijn wel iets hoger dan. En uiteraard kun je zelf ook geen gebruik maken van dergelijke mogelijkheden.Milmoor schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:45:
DeGiro is de goedkoopste, maar hun financiële model is wel onduidelijk. Ze verdienen in ieder geval aan het uitlenen van aandelen, o.a. aan hedgefonds. Dat is niet perse erg, maar het heeft wel wat risico's en heeft ook sociale aspecten. Als je op hun naam zoekt vind je meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=Degiro.
Ook veel fondsen doen dit ( voor een gedeelte ).Milmoor schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:45:
DeGiro is de goedkoopste, maar hun financiële model is wel onduidelijk. Ze verdienen in ieder geval aan het uitlenen van aandelen, o.a. aan hedgefonds. Dat is niet perse erg, maar het heeft wel wat risico's en heeft ook sociale aspecten. Als je op hun naam zoekt vind je meer informatie: https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=Degiro.
In vino veritas, in aqua sanitas
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq