• Tweakers4567
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-08-2018
Beste Tweakers,

Ik ben toch eens benieuwd hoe de medetweaker het heeft.
Als ik mensen om me heen hoor sparen ze xxx bedrag en de ander xxx bedrag.
Persoonlijk vind ik het erg lastig om zulke bedragen te sparen en ben benieuwd of ik de enigste ben.

Mijn situatie is een vriendin en een kind van 5.
Gezamenlijk hebben wij 2695 euro netto per maand te besteden, dit is exclusief eventuele toeslagen die we voor onze zoon krijgen.
Die toeslagen gaan allemaal op aan kleding voor hem en zo nu een presentje.

De totale vaste lasten die wij hebben 2333 euro, dit is exclusief het roken, benzine voor de auto en uit eten.
We hebben twee auto's, die van mij is een leaseauto met tankpas van de zaak, hier hoef ik dus geen rekening mee te houden.
Naar ons inzien zijn de vaste lasten niet heel gek en valt er weinig te besparen op deze kosten, en zeker geen honderden euros zoals ik sommige hoor zeggen in mijn omgeving.
De mensen welke ik dat hoor zeggen hebben naar mijn inzien geen topbaan op manager functie of iets dergelijks.

Zie bijgaand een overzicht van de vaste lasten welke wij dragen, ben benieuwd hoe jullie het doen _/-\o_

Ziekenfonds man 101.35
Autoverzekering 27.52
Mobiel vrouw 26
Huur 751.73
Ziekenfonds vrouw 118.55
Water 25
Nuon 147
Netflix 11
Ziggo 48.5
Kapper vrouw 25
Pakketkosten bank 7.5
Klaverblad Rechtsbijstand 22.83
Inboedel/aansprakelijkheid/reis 41.78
Mobiel man 26
Sportschool onbeperkt familie abbo 70
Zwemles zoon 38.57
Bril zoon 40
Gemeente belastingen 40
Telefoon verzekering 21
Waterschap belasting 24
ziekenfonds eigen risico vrouw 32.09
Ziekenfonds eien risico man 32.09
Overlijden verzekering 10
Wegenbelasting Ford 44
Boodschappen 550
Borent 52

Totaal 2333.51

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 19:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tweakers4567 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:39:
Persoonlijk vind ik het erg lastig om zulke bedragen te sparen en ben benieuwd of ik de enigste ben.
Welke bedragen?

Daarnaast houden jullie nu volgens je eigen staatje dik € 600 euro per maand over. Lijkt me een prima bedrag. Er zijn gezinnen die veel minder overhouden per maand.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:10
- Toch even weg - :) Excuus.

[Voor 101% gewijzigd door Inverted_World op 27-06-2018 21:10]

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:17
Ik denk inderdaad niet dat je honderden euro's kunt besparen, maar wellicht is er nog wel wat winst te behalen. Zo vind ik dat jullie vrij veel voor gas/water/licht betalen. Wonen jullie in een ouder huis? Zelf woon ik met mijn vriendin in een appartement en wij geven maximaal 60 euro in de maand uit aan gas/water/licht. Een keer van leverancier switchen?

Daarnaast hebben jullie een familieabonnement op de sportschool dat 70 euro in de maand kost. Is het nodig om zo'n abonnement aan te houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Beste Tweakers,

Als ik mensen om me heen hoor sparen ze xxx bedrag en de ander xxx bedrag.

Mijn situatie is een vriendin en een kind van 5.
Gezamenlijk hebben wij 2695 euro netto per maand te besteden, dit is exclusief eventuele toeslagen die we voor onze zoon krijgen.
Die toeslagen gaan allemaal op aan kleding voor hem en zo nu een presentje.

De totale vaste lasten die wij hebben 2333 euro, dit is exclusief het roken, benzine voor de auto en uit eten.
We hebben twee auto's, die van mij is een leaseauto met tankpas van de zaak, hier hoef ik dus geen rekening mee te houden.
Naar ons inzien zijn de vaste lasten niet heel gek en valt er weinig te besparen op deze kosten, en zeker geen honderden euros zoals ik sommige hoor zeggen in mijn omgeving.
De mensen welke ik dat hoor zeggen hebben naar mijn inzien geen topbaan op manager functie of iets dergelijks.

Zie bijgaand een overzicht van de vaste lasten welke wij dragen, ben benieuwd hoe jullie het doen _/-\o_

Ziekenfonds man 101.35
Autoverzekering 27.52
Mobiel vrouw 26
Huur 751.73
Ziekenfonds vrouw 118.55
Water 25
Nuon 147
Netflix 11
Ziggo 48.5
Kapper vrouw 25
Pakketkosten bank 7.5
Mobiel man 26
Zwemles zoon 38.57
Bril zoon 40
Gemeente belastingen 40
Telefoon verzekering 21
Waterschap belasting 24
Wegenbelasting Ford 44
Boodschappen 550
Borent 52

Totaal 2333.51
Ik zie zo 200+ aan kosten? Sportschool is duur met 70, waarom 40/maand aan een bril betalen? Waarom huur je elke maand voor 52 euro dingen? En heb je altijd het eigen risico nodig?

Overigens, met twee auto's loont het al snel om de zakelijke auto niet privé te rijden. Scheelt zo een paar 100 euro per maand in ruil voor een tankbeurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:41

g0tanks

Moderator CSA
Heb je het bedrag dat je kwijt bent aan roken wel eens in kaart gebracht? Als je per persoon een pakje per week rookt tikt dat ook wel aan.
Persoonlijk vind ik het erg lastig om zulke bedragen te sparen en ben benieuwd of ik de enigste ben
Zitten zij dan wel in een vergelijkbare situatie?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Stoppen met roken. Als je een pakje per dag rookt (met Marlboro als voorbeeld €6,90 per stuk) bespaart je dat €207 per maand (30 dagen) per persoon die rookt.

XBL: Nogne

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:45
- De 40,- / maand voor de bril snap ik niet zo goed?
- Telefoonverzekering, kost vaak meer dan je ervoor terug krijgt (anders maar een goedkopere tel. nemen zonder verzekering volgende keer).
- Sportschool, ga in plaats daarvan een rondje rennen :) scheelt je weer 70 euro per maand.
- boodschappen 550,- en dan nog bepaalde kosten voor uit-eten (als je dat iedere week doet bijv..., dan tikt dat flink aan). Kan denk ik ook scherper? (is een apart topic voor, hoeveel een tweaker daaraan uitgeeft...wellicht het opzoeken waard)
- Roken
- borent? is dat niet zakelijk?

Je hebt wel geluk met haar kapper, 25 euro is niet zo gek veel ;).

Volgens mij kun je al snel 150-300 euro bezuinigen (roken niet eens meegeteld).

[Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 27-06-2018 21:16]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36

_Apache_

For life.

citomaster schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:01:
Ik denk inderdaad niet dat je honderden euro's kunt besparen, maar wellicht is er nog wel wat winst te behalen. Zo vind ik dat jullie vrij veel voor gas/water/licht betalen. Wonen jullie in een ouder huis? Zelf woon ik met mijn vriendin in een appartement en wij geven maximaal 60 euro in de maand uit aan gas/water/licht. Een keer van leverancier switchen?
Dit.. Ondanks dat het verbruik niet wijzigt, levert het overstappen vaak veel korting op. Het is maar een administratief proces, je zult niet afgesloten worden. :)
Bij ons leverde het al een paar tientjes per maand op.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Tweakers4567 ik zou als ik jou was eens een kijkje nemen in het boodschappen topic, 550 per maand voor 2,5 personen kan imho wel wat lager :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Besparen zit in veel kleine dingentjes en vooral schrappen in de steeds herhalende kosten als abonnementen. DOe dat eens maal 12 en je schrikt van de bedragen.

Telefoon verzekering 21
Borent 52
Deze drie zijn bij elkaar al 1.150 euro per jaar... Zeker die telefoonverzekering; hoe dure telefoon heb je dat je E250 aan verzekering ervoor per jaar wilt betalen?!

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +4Henk 'm!

Anoniem: 224360

Oververzekerd in het algemeen valt me op, plus de tips die al gegeven zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59

MadEgg

Tux is lievvv

Met name die boodschappen! Wij beknibbelen niet op de boodschappen (2 volwassenen, twee kleine kinderen), maar geven per maand +- €275,- uit aan boodschappen. De helft van wat je hebt staan. En voor de rest besparen wij een hoop geld door niet zo veel en uitgebreide verzekeringen te nemen, maar dat is een risico wat je moet willen nemen natuurlijk. Wij geven gauw €100,- per maand minder uit aan verzekeringen.

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik het zo bekijk komt het redelijk overeen met onze uitgaven , dus verwacht geen wonderen.
Paar dingen die me opvallen :
- rechtsbijstand heb je dat echt nodig? En ook zo'n duur pakket?
- waarom 2 auto's? In verhouding slokt die privé auto enorm veel van jullie inkomen, vergeet ook niet brandstof, onderhoud, afschrijving (eens in de zoveel jaar nieuwe auto). Ik denk dat je de auto kosten flink onderschat.
- huur: al eens gekeken of het mogelijk is een soortgelijke woning te kopen? Wellicht op korte termijn niet een enorme lasten verlichting, maar op de lange termijn (30 jaar) is kopen vrijwel altijd goedkoper.

Bovenstaande kun je ook combineren, mogelijk dichterbij werk wonen waardoor een tweede auto niet meer nodig is.

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2018 22:11]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Jaarlijks van energiemaatschappij wisselen.
Goedkopere sportschool.
Waarom eigenrisico afkopen? Nodig?
Bril op afbetaling?
Borent? Niet beter iets kopen ipv vast huren?
Telefoon verzekeringen meestal onzin
Deel/ Abo voor tweede auto?

[Voor 15% gewijzigd door sambalbaj op 27-06-2018 21:29]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:20
Op zich niet heel schokkend als ik het vergelijk met onze uitgaven, maar ons netto inkomen ligt heel veel hoger.

Huurlasten en zorgkosten zijn hoog, maar naar ik aanneem onvermijdelijk. Afgelopen jaren iets kopen had goedkoper kunnen zijn.

Er zijn wel een paar punten die eruit springen:
• tweede auto is een money pit. Schrap die en er komt een fors budget vrij.
• hoewel ik aan de totale kosten voor sport en beweging niet opkijk (onze post loopt inclusief materiaal tegen de 200 euro per maand voor zwemmen, 2x tennis, 2x dansen, judo), is het sportschool abonnement in verhouding duur
• communicatie is relatief hoog. Ik heb voor 77 euro 2x mobiel, glasvezel internet en TV.
• bril, borent en telefoonverzekering zijn duur en waarschijnlijk weggegooid geld. Geheel schrappen en voortaan iets goedkoop/goedkoper kopen in plaats van huren, afbetalen, of iets wat zo duur is dat je het moet verzekeren.

• Tweakers4567
Bedankt allemaal voor de reacties.

Een kleine opheldering, omtrent een paar zaken, de mensen om mij heen waar ik over spreek sparen gemiddeld tussen de 300 en 500 per maand.
Dat redden wij dus echt niet, de 300 die overblijft is dus oor roken,benzine voor de auto van het vrouwtje en eventueel uit eten.
De 550 boodschappen is ook persoonlijke verzorging als gel,deo etc.
Dit bedrag gaat ook echt op en moeten we soms nog op bijleggen.

De borent is iets dat we voor mijn schoonouders betalen, die hebben echt veel spullen overgehouden na een verhuizing naar kleiner huis.
Ze hebben ons in het verleden ook veel geholpen dus een kleine moeite om terug te doen.

De bril zie ik erg vaak voorbij komen.
Onze zoon van 5 heeft een hoge sterkte, +9 en moet elk jaar op controle.
Een bril op deze sterkte kost al snel 400+ euro en hij moet elk jaar op controle in het ziekenhuis voor de sterkte.
Toto op heden is er elk jaar een andere sterkte uit gekomen en moeten we dus die kosten betalen.
Om er voor te zorgen dat we het geld hebben sparen we dit in kleine stukjes elke maand.
deze kan ik dus echt niet schrappen, zijn ogen moet hij nog zijn hele leven mee doen.

Het eigen risico is ook een must, mijn vriendin maakt deze elk jaar op wegens chronische ziekte.

Het wisselen van energie leverancier doe ik elk jaar.
Gemiddeld krijgen we per jaar rond de 300 terug, dit is inclusief de overstap bonus die we elk jaar krijgen.
Zonder die bonus is er dus niet heel veel te besparen, de bonus ligt rond de 200 euro.
Wel wonen we in een wat ouder huis waarvan de isolatie soms wat te wensen over laat.

Ik ga eens kijken in het boodschappen draadje, misschien dat ik daar wat kan vinden.
Doen de boodschappen nu gemixed bij de Lidl en Hoogvliet afhankelijk welk merk het beste smaakt.

De sportschool was niet mijn keuze, die vind ik persoonlijk ook erg duur, helaas is dit zodat mijn vriendin samen met haar zus kan sporten in de groepslessen.

De telefoon verzekering is voor twee telefoons, voor ons beide geldt als deze onherstelbaar is krijgen we opvolger, zelf erg onhandig met mijn toestel en heb zeker een keer per jaar die verzekering nodig.
Als ik elke keer een los toestel moet kopen ben ik echt veel duurder uit.

Het roken is misschien wel de grootste echter is het een verslaving waar ik niet vanaf kom.
Ik koop expres geen Marlboro maar een goedkoop merk in de big box.

Zie ook redelijk wat "oververzekerd" hebben jullie dan geen rechtsbijstand bijvoorbeeld?
Vorig jaar had ik dit nodig wegens een incident op de school van mijn zoontje en toen baalde ik toch dat we het niet hadden, heeft me een hoop tijd/moeite gekost zonder resultaat.

Kopen zou ik heel graag willen, een van de redenen waarom ik een beetje rondkijk om te besparen.
Voor het kopen moet er een x bedrag spaargeld zijn, en daar zit dus ons hekel punt.
We hebben wel iets maar niet genoeg en hoop dit "snel" te kunnen vullen wat nu dus niet gaat.
Als je dan hoort dat mensen om mij heen relatief makkelijk 400 per maand aan de kant zetten is dat nogal een verschil met onze eigen situatie

[Voor 7% gewijzigd door Tweakers4567 op 27-06-2018 22:11]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:53
Ik zie aan de uitgaven kant niet gelijk iets wat nog niet genoemd is of door je toegelicht is.
Ik zou eerder naar de inkomsten kant kijken. Dat kan (ander) werk zijn, maar ook toeslagen, subsidie ed?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eerlijk gezegd vind ik jullie gezamenlijk inkomen vrij laag met een dergelijk uitgavenpatroon (2 auto's, uitgebreide verzekeringen). Een inkomen dat past bij dergelijke lasten zit zo 500 netto per maand hoger, dat is dan meteen het spaarbedrag wat jij tekort schiet, zoals je zelf aangeeft.

Verder zie ik vrij weinig lange termijn visie, denk aan een koop - ipv huurwoning, 2e auto weg doen, veel onnodige maandelijkse lasten, etc.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:46
Tweakers4567 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:07:

Een kleine opheldering, omtrent een paar zaken, de mensen om mij heen waar ik over spreek sparen gemiddeld tussen de 300 en 500 per maand.
Dat redden wij dus echt niet, de 300 die overblijft is dus oor roken,benzine voor de auto van het vrouwtje en eventueel uit eten.

De borent is iets dat we voor mijn schoonouders betalen, die hebben echt veel spullen overgehouden na een verhuizing naar kleiner huis.
Ze hebben ons in het verleden ook veel geholpen dus een kleine moeite om terug te doen.

Een bril op deze sterkte kost al snel 400+ euro en hij moet elk jaar op controle in het ziekenhuis voor de sterkte.
Toto op heden is er elk jaar een andere sterkte uit gekomen en moeten we dus die kosten betalen.
Om er voor te zorgen dat we het geld hebben sparen we dit in kleine stukjes elke maand.
deze kan ik dus echt niet schrappen, zijn ogen moet hij nog zijn hele leven mee doen.

Het eigen risico is ook een must, mijn vriendin maakt deze elk jaar op wegens chronische ziekte.

Gemiddeld krijgen we per jaar rond de 300 terug, dit is inclusief de overstap bonus die we elk jaar krijgen.
Zonder die bonus is er dus niet heel veel te besparen, de bonus ligt rond de 200 euro.
Wel wonen we in een wat ouder huis waarvan de isolatie soms wat te wensen over laat.

Ik ga eens kijken in het boodschappen draadje, misschien dat ik daar wat kan vinden.
Doen de boodschappen nu gemixed bij de Lidl en Hoogvliet afhankelijk welk merk het beste smaakt.

De sportschool was niet mijn keuze, die vind ik persoonlijk ook erg duur, helaas is dit zodat mijn vriendin samen met haar zus kan sporten in de groepslessen.

De telefoon verzekering is voor twee telefoons, voor ons beide geldt als deze onherstelbaar is krijgen we opvolger, zelf erg onhandig met mijn toestel en heb zeker een keer per jaar die verzekering nodig.

Het roken is misschien wel de grootste echter is het een verslaving waar ik niet vanaf kom.

Zie ook redelijk wat "oververzekerd" hebben jullie dan geen rechtsbijstand bijvoorbeeld?
Vorig jaar had ik dit nodig wegens een incident op de school van mijn zoontje en toen baalde ik toch dat we het niet hadden, heeft me een hoop tijd/moeite gekost zonder resultaat.

Kopen zou ik heel graag willen, een van de redenen waarom ik een beetje rondkijk om te besparen.
Voor het kopen moet er een x bedrag spaargeld zijn, en daar zit dus ons hekel punt.
We hebben wel iets maar niet genoeg en hoop dit "snel" te kunnen vullen wat nu dus niet gaat.
Als je dan hoort dat mensen om mij heen relatief makkelijk 400 per maand aan de kant zetten is dat nogal een verschil met onze eigen situatie
Ik wil je niet aanvallen, maar je praat elk argument die andere mensen aanhalen goed.. :9

Het maakt niet veel uit hoe veel je verdient, als er bijna even veel uit gaat hou je niks over.

Stop met roken, koop een sim only telefoon (ja dan ga je maar wat voorzichtiger om met je spullen)
Als je de 2e auto niet de deur uit doet, laat hem dan meer staan en fiets! Aan het begin misschien minder fijn, maar na een tijdje ben je er aan gewend. Het is nu zomer, mooie tijd om te wennen dus.
Boodschappen is echt way to high. Wij doen het met €50 per week, inclusief gel etc :) (2 volwassenen 1 peuter, en dit is niet omdat het moet, maar omdat het kan.)

Maar echt, aan het begin voelt het aan alsof je wat mist, paar weken later is het normaal.

Edit: voor je chronisch zieke vrouw wellicht niet handig, maar als jij zelf maar weinig ziek bent, is een zorgverzekering met maximale eigen risico wellicht een optie? Dan betaal je fors minder premie, als je je premie ook nog is in 1x betaald kost het vaak nog eens €25 tot €50 minder.

Veel mensen denken dat een hoge eigen risico duur is, "want kost je snel €800", maar trek dan die lagere premie er maar van af, bij mij komt het ongeveer uit op een winst of verlies van €200.
Van de afgelopen 5 jaar, had ik 4 jaar winst ;)

[Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 27-06-2018 22:39]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:06

t_captain

Moderator General Chat
Sportschool, borent (wat is dat?) en een vrij dure rechtsbijstandsverzekering vallen me op. Daar zit 140 euro. Reisverzekering zonder budget om te reizen, telefoonverzekering. Nog 30.

Bril 480 per jaar is ook fors, misschien bijzinder geval.

Verder gaat de helft van je vrij besteedbare budget op aan roken.

En een tweede auto is bij dit gezinsinkomen wel een luxe.

Zoek je meer, dan moet je het aan de inkomstenkant zoeken. 2700 met drie mensen is geen armoede maar ook geen rijkdom.

[Voor 7% gewijzigd door t_captain op 27-06-2018 22:35]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even de knuppel in het hoenderhok en het beestje bij de naam noemen: dat je er niet vanaf komt zit tussen je oren. Iedereen kan van elke verslaving af komen! Misschien niet alleen, misschien niet in één keer (cold turkey) maar wel met wat hulp en afbouwen. Waarschijnlijk heeft je borgverzekeraar hier een cursus voor die voor weinig geld of zelfs gratis wordt aangeboden. Informeer er eens naar.

Door al te beginnen met roepen dat je niet van het roken af komt zet je je zelf neer als een enorme slappeling. Zorg er voor dat je je minset verandert naar "Dat roken heb ik niet meer nodig, daar stop ik mee!" Geheid dat het je gaat lukken.

Je wilt toch over 20 jaar ook nog van je zoon genieten en andersom?

EDIT: Vind je die €3 per maand nou echt de moeite waard zodat je films op 2 schermen tegelijkertijd kunt zien in UltraHD? Is misschien "maar" €3, maar per jaar is dat €36. Kun je weer een (paar) zwemlessen van betalen.

Daarbij: én Netflix én een duur TV abonnement? Kijk je op meerdere schermen tegelijkertijd? Ga eens op zoek naar een alternatief door te kijken via internet met apps of een computer/laptop aan je TV. Kijk eens naar een alternatief voor Ziggo. Hier heb ik bijvoorbeeld een ADSL verbinding voor de helft van dat Ziggo pakket. TV is écht niet nodig. Check ook dit topic: "Cutting the cord" in Nederland: tv kijken zonder tv-abo

[Voor 26% gewijzigd door sypie op 27-06-2018 23:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:19
Dacuuu schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:27:
[...]

Boodschappen is echt way to high. Wij doen het met €50 per week, inclusief gel etc :) (2 volwassenen 1 peuter, en dit is niet omdat het moet, maar omdat het kan.)
Zit er een foutje in je berekening of eten jullie bizar weinig? 50 euro per week komt neer op 2,38 euro pp per dag. Het lijkt me niet dat je dat voor dat bedrag gezond, gevarieerd en voldoende kan eten. Laat staan dat je ‘s ochtends nog een gelletje in je haar kunt smeren en een deootje onder je oksel kan spuiten. TS zou misschien iets kunnen besparen op zijn boodschappen, maar 50 euro per week is voor vrijwel geen enkel driepersoonshuishouden een reëel doel.

Verder geef je goeie tips in je post :)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41

bonzz.netninja

Niente baffi

...

...

....
Ik verzeker bijna niks. Geen rechtsbijstand, geen overlijden, en al zeker geen telefoon. Dat scheelt je gewoon heel veel geld. Zeker telefoon (gewoon voorzichtig met je spullen omgaan en anders goedkope toestellen kopen) en overlijden vind ik persoonlijk echt zonde van het geld.

Ik vind het bedrag dat je naar nuon brengt wel hoog. Ik heb ook een oud huis (1925) maar betaal een stuk minder, gemm. Die 147 per maand red ik geen eens in de winter. Heb je bijv. al eens kritisch gekeken naar je elektra? Alles vervangen voor led peertjes kost je een paar tientjes investering bijv.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zie geen reden onze kosten hier te delen @Tweakers4567 Als jij advies wil op je uitgaven is dat wat anders.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:41

g0tanks

Moderator CSA
Zoals ik al eerder vroeg: hoe vergelijkbaar zijn hun situaties?

Als zij geen kinderen hebben, niet roken en geen tweede auto hebben kom je wel aan die €400.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Netflix zou ik kijken of je niet iemand in de familie kent waarmee je een UHD account kunt delen. Kost het je 3 euro pp bij 4 familieleden. Ziggo kan goedkoper, zie NLEX bijvoorbeeld als je via XDSL gewoon 100/30 snelheid binnen kunt krijgen. Pakketkosten bank, geen idee hoe omvangrijk je pakket is maar ook dat kan goedkoper. Klaverblad Rechtsbijstand... Het is een eigen keuze, het is iets wat ik nooit zou afsluiten.

Inboedel/aansprakelijkheid/reis combi is ook vrij aan de prijs. Ik heb een soortgelijke combi (dus ik snap wel dat je die drie wilt) maar voor €7/8, weliswaar in mijn eentje maar dan nog hoeft het voor een gezin niet zo duur uit te vallen lijkt me . En verder idd roken, sportschool, tweede auto. Het slurpt allemaal geld op. Energie kan goedkoper, een dergelijk hoog voorschotbedrag hoeft niet als je jaarlijks overstapt en je eigen verbruik kent.

Bij elke uitgave structureel meer uitgeven dan werkelijk nodig is kun je makkelijk spaarvermogen vrij krijgen door een goedkoper alternatief te kiezen.

Want met goedkopere verzekeringen, onnodige verzekeringen de deur uit, laag voorschot bedrag (liever bijbetalen achteraf dan de energiemaatschappij voor bank laten spelen), scherper budgetteren voor boodschappen, afbouwen van roken lever je weinig aan comfort in. Toch scheelt het elke maand weer in de portemonnee. Doe dat x12 en zie dan eens wat je be/gespaard hebt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:30
De meeste dingen zijn al genoemd. Onnodige verzekeringen en abonnementen schrappen, al zou ik de rechtsbijstandsverzekering intact laten. Misschien kun je je verzekeringen nog wat goedkoper krijgen bij een andere maatschappij, maar echt veel valt daar niet te winnen. Toch de moeite nemen om er eens naar te kijken, want elk tientje bespaard is 120 euro per jaar. Die boodschappen moet ook wel minder kunnen, ik doe het met minder voor hetzelde aantal mensen en dan eet ik nog best luxe (voorverpakte groente ipv zelf snijden etc). Kijk gewoon bij elk artikel dat je in je kar smijt of het echt nodig is of dat het luxe is.

Je zegt over je lease-auto, dat je daar geen rekening mee hoeft te houden. Wat ik mis, is of je deze ook echt nodig hebt. Als je er dagelijks in rijdt voor je werk en je vrouw heeft haar auto ook dagelijks echt nodig (en met echt nodig bedoel ik dus niet af en toe een boodschap halen) dan is er niet zoveel aan te doen, maar als je een auto kunt besparen dan scheelt je dat echt enorm veel geld. In mijn geval (wel recht op leaseauto, maar niet veel zakelijke kilometers) is het veel voordeliger om de leaseauto niet te nemen, dan krijg ik het leasebedrag als brutosalaris EN heb ik geen bijtelling. Geen leaseauto nemen levert me dus 600 euro per maand op. Lukt dat echt niet, kijk dan eens goed naar hoeveel kilometer je prive rijdt. Als je de leaseauto alleen voor de zaak gebruikt en alle prive-kilometers in jullie eigen auto, dan scheelt dat zo 200 euro aan bijtelling (afhankelijk van het model).

O ja, zeg die Borent op. Dat is pure flauwekul, die spullen ga je nooit meer gebruiken. Over 10 jaar staat het er nog en heb je 6000 euro aan de Borent kado gegeven. Naar de kringloop ermee en opzeggen die handel! Stoppen met roken is al genoemd, een no-brainer. Gewoon doen.

Heel verstandig om dat geld opzij te zetten voor die bril. Kinderen kunnen inderdaad onverwacht voor kosten zorgen, dit loopt almaar meer uit de hand naarmate ze ouder worden. Fietsen, kleding, schoolreisjes etc, alsof het allemaal niks kost. Goed om alvast over na te denken 8)

[Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 28-06-2018 01:16]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
OosterF schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:13:
[...]

Zit er een foutje in je berekening of eten jullie bizar weinig? 50 euro per week komt neer op 2,38 euro pp per dag. Het lijkt me niet dat je dat voor dat bedrag gezond, gevarieerd en voldoende kan eten. Laat staan dat je ‘s ochtends nog een gelletje in je haar kunt smeren en een deootje onder je oksel kan spuiten. TS zou misschien iets kunnen besparen op zijn boodschappen, maar 50 euro per week is voor vrijwel geen enkel driepersoonshuishouden een reëel doel.

Verder geef je goeie tips in je post :)
€50 was geen typfout.
Maandag hadden we (vega) Mexicaanse wraps, dinsdag kip tandoori, woensdag zelfgemaakte pizza, vandaag boerenkool met worst, morgen ben ik ffe vergeten. Zaterdag patat, zondag boontjes aardappelen en stukje vlees.

Verder drinken we vooral water, en hier en daar een keer een sapje. We hebben niet standaard de hele koelkast vol pakken drinken, dat kopen we alleen voor de visite.

Oja nog een tip, haal voor de hele week in 1x boodschappen, en spaar koopzegels, zit meer rente op dan de op je spaarrekening ;p

[Voor 8% gewijzigd door Dacuuu op 28-06-2018 06:16]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:04
Ik ben toch wel benieuwd wat je met rechtsbijstand wil op een school, werk pas 10 jaar in het onderwijs en behalve wat rare advocaat zaken heb ik nooit wat voorbij zien of horen komen. Denk hierbij aan advocaat ivm volgens ouders te laag schooladvies of advocaat omdat een kind zelf van het klimrek was gevallen en de school aansprakelijk stelde.

Verder: valt er echt niks te doen aan de inkomsten kant? En vaker fietsen in plaats van auto rijden? Water drinken ipv frisdrank? Trui aan ipv verwarming? Etc

En roken kan je prima stoppen

Anoniem: 224360

@Dacuuu precies. Het lijkt wel een dubbeltje op z'n kant. Daar hebben de mensen ook overal een excuus voor en kan er echt niks veranderen aan hun patronen.
Als je die mentaliteit verandert en de tips oppakt kun je echt wel een paar 100 besparen.
Je uitgavenpatroon is veel te hoog voor je salarissen. Dat matcht dat van ons en op sommige punten ga je er fors overheen. Wij harken wel 4,6k binnen nettto.
Sportschool argument bv. Als het enkel voor je vriendin is. Waarom dan een duur familie abo? En zo kan ik de meeste argumenten wel onderuit schoffelen, maar je zult zelf kritisch moeten worden en de tips hier meenemen. Boodschappen moet makkelijk 150 vanaf kunnen. Etc.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38
Valt mij ook op dat je vooral je eigen uitgaven goed praat.. je vraagt om advies en dat krijg je..
Als je er iets aan wil veranderen dan zul je zelf actie moeten gaan ondernemen.. hier vragen om advies en vervolgens alles af te doen gaat je niet helpen..

Kortom: schrappen die dure posten of dit topic sluiten. Als je er niets mee gaat doen heeft het weinig zin :)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Op een enkel dingetje na (overstappen van leverancier) kan je niet besparen zonder iets op te geven. Je zal dus concessies moeten doen.

Wat mij betreft leven jullie inderdaad boven je stand (maar iedereen maakt daarin eigen keuzes). De sportschool, borent, 2e auto en boodschappen zijn veel te duur. Ook de al genoemde verzekeringen zijn te hoog. Telefoonverzekering is echt onzin. Als je (bijv) een Moto G5 neemt, heb je een prima toestel van € 115. Als je er vervolgens ook nog wat voorzichtiger mee doet.

Mijn besparingen:
mobiel abb naar T-mobile,Ben,Simpel,etc voor 8,50 (bespaar € 42 per maand). Natuurlijk heb je dan minder data dan nu, maar heb je die data echt nodig?
telefoonverzekering: opzeggen, goedkopere telefoon nemen (bijv Moto G5 voor €117). Besparing: € 21,-
Goedkopere sportschool, zus kan ook mee!: besparing € 30

Boodschappen: dit moet minimaal € 50 goedkoper kunnen zonder echt moeite te hoeven doen. Hoewel de Lidl goedkoop lijkt, ben ik bij de AH vaak goedkoper uit als ik vooral bonus dingen koop en huismerk/eurshopper.
Roken: Tja....
Energie: Verwarming lager en trui aan. Ik weet niet in wat voor huis je woont maar dit lijkt me erg hoog. Misschien staan jullie elke dag 30m onder de douche of stoken jullie tot 22 graden?
Ook je inboedel/aansprakelijkheid/reis verzekering lijkt me aan de hoge kant. Stap je jaarlijks over? Heb je al eens gekeken of je alles bij één verzekeraar onder kan brengen zodat je kortingen krijgt (soms is het goedkoper, soms niet).

Maar goed, als je voor elke uitgave vindt dat het noodzakelijk is en geen concessie wil doen dan blijft het zo. Besparen is toch vooral veranderen...

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:02
De meeste punten die TS opnoemde is nog acceptable, maar als je wilt sparen of geld over wilt houden moet je echt minderen met roken. (lees: minderen, je hoeft niet perse te stoppen). Als je dagelijks een paar sigaretten minder rookt dan heb je een jaar later toch ook wel redelijk wat bespaard.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

eric.1 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:11:
Je hebt wel geluk met haar kapper, 25 euro is niet zo gek veel ;).
Per bezoek niet, per maand wel! Mijn vriendin is bij een thuiskapper rond de 20 euro kwijt maar die komt echt niet elke maand langs.

Dan moet je dat niet opmaken. Kies voor andere merken of eet minder vlees.
Die kleine moeite kost je 624 euro per jaar of 6.240 euro de komende tien jaar. En dan hebben we het over spullen die niet gebruikt worden, beetje duur vind je niet?
Pech gehad, dan doe je maar geen groepslessen met je zus samen.
Dan leer je om beter met je spullen om te gaan, koop je een hoesje of koop je een stevigere telefoon.
Onzin, als je echt wilt kom je wel van die verslaving af.
Wie zegt dat die rechtsbijstandverzekering wel resultaat had gehad?
Dat komt omdat je elke uitgave voor jezelf zit te verantwoorden in plaats van er kritisch naar te kijken. Je wilt meer sparen maar je "kan" niet stoppen met roken, je vriendin "moet" sporten met haar zus en die Borent stalling is "een kleine moeite". Deze drie punten bij elkaar leveren je waarschijnlijk wel 200 euro per maand op. En dan kijken we nog niet naar de relatief dure abonnementen (telefoon, Netflix, Ziggo) en het hoge energieverbruik.

Het is heel simpel, wil jij meer besparen dan zal je uitgaven moeten schrappen. Als je dan elke uitgave gaat verdedigen en niet wilt schrappen dan ga je dus ook niet besparen. Als je een bepaalde levensstandaard wilt hanteren dan hoort daar gewoon een kostenplaatje bij en dan betekent dat bijvoorbeeld dat je dat huis niet op korte termijn zal kopen.

Edit: Uit oogpunt van full disclosure, ik geef net zoveel uit aan m'n telefoonabonnement en heb een duurder internetabonnement. Die zijn voor mij echt van toegevoegde waarde en daar weiger ik op te besparen. Ik heb dan geen sportschoolabonnement van 70 euro per maand of een kind met enorme kosten. Ik kan het mij dus veroorloven en toch blijven sparen.

[Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 28-06-2018 09:31]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Laat ik het zo zeggen: mijn kosten zijn lager, veeeeel lager. En dan is mijn huur nog veel hoger dan dat (bewuste keuze, dus hoef ik geen advies over ;)). Ik heb dan wel geen kind (zover ik weet), maar als ik even mag schieten:

-Ziekenfonds: Hoog. Kijk daar of je uberhaupt alles gebruikt. Voor beiden. Pas daarop je pakket aan als het kan.
-Nuon: Hoog. Als je inderdaad elk jaar overstapt moet je misschien gewoon gaan kijken wat je verbruik is.
-Netflix: Deel dat met familie, scheelt iets.
-Verzekeringen: Reisverzekering is overrated. Als ik een beetje puzzel met de Klaverblad rechtsbijstand lijkt het erop dat je zo ongeveer voor alles verzekerd bent. Dat lijkt me nogal enthousiast.
Inboedel en aansprakelijkheid kost klinkt mij alsof je ook voor eigen schade verzekerd bent. Is dat echt nodig?
-Sportschool: duur. Fit for free rekent 25 euro per maand, maandelijks opzegbaar. Als je vrouw graag met dr zus wilt sporten kan je zwager dat zelf toch ook wel lappen? Waarom betaal jij voor haar?
-Verzekering telefoon: Weg ermee. Doe maar voorzichtig. Als ik 4 jaar met mijn telefoon kan doen zonder schade kan jij het ook.
-Bril zoon: Lijkt mij duur.
-Boodschappen: Lijkt mij duur. Geen idee wat die kleine wegvreet, maar ik en mijn vriendin komen rond met 300 euro / maand. En dan eten we veelal biologisch, en relatief 'duur'
-Borent: Dat mag er dus ook wel af. Prima dat je schoonouders hebben geholpen met iets, maar 52 euro per maand aftikken is onnodig.
-Roken: Tja. Je weet het zelf al he? ;)

Waar ik me wel zorgen om maak, TS, is dat je volgens mij helemaal niet spaart. Je bent de lul als je wasmachine oid stukgaat.

[Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 28-06-2018 10:15]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik snap de borent ook niet helemaal, huren die permanent machines ofzo? Of zijn ze dingen kwijt?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Verzekeringen moet je alleen nemen voor dingen waar je "arm" van wordt als ze gebeuren.
Ik heb geen rechtsbijstand, maar ook nog geen rechtszaak aan mijn broek gehad in de laatste 20 jaar.
GSM verzekeren vind ik echt zinloos. Sowieso, als je te veel schadegevallen hebt, dan gooien ze je buiten.

Dus wat mij betreft, brandverzekering voor de woning, schade aan derden, hospitalisatieverzekeringen wel, maar geen eigen risico voor de auto als die niet echt nieuw is, geen uitvaart, geen AppleCare, ...

• Nat-Water
Rmg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:14:
Ik snap de borent ook niet helemaal, huren die permanent machines ofzo? Of zijn ze dingen kwijt?
Opslag van goederen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:20
Rmg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:14:
Borent verhuurt ook opslagboxen.

Overigens zie je heel vaak dure opslagboxen bij mensen die juist vanwege hun inkomen niet zo groot wonen. Het is domweg weggooien van geld. Vaak overstijgen de opslagkosten de waarde van de goederen of het voordeel van het bewaren ervan.

Het alternatief is in alle opzichten beter: spullen wegdoen of in dit geval de mensen helpen spullen weg te doen.

Niet dat ik mijn eigen advies opvolg, want ik heb meerdere garageboxen (eigendom) voor eigen gebruik. Aan het einde van de rit gaan die echter zeer waarschijnlijk geld opleveren (voor de juiste prijs gekocht).

[Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 28-06-2018 09:21]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wat roken betreft, ik ken verschillende mensen die overstappen van roken naar vapen, en dan de nicotine af bouwen en er van af geraken.
Sowieso is vapen minder schadelijk, en een héél pak goedkoper.
Begin een week met 12mg/ml nicotine, en stap dan over naar 6mg/ml en verlaag daarna verder naar 0, en dan kan je waarschijnlijk stoppen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik denk dat het handiger is om eens in 'real life' met iemand te praten, bijvoorbeeld iemand die je kent die wél kan sparen. Dat praat wat makkelijker.
Ook ligt het er maar net aan wat jullie gezamenlijke instelling is. Wil je echt sparen? Of vind je je huidige leven wel prima? Van altijd maar kijken naar 'de buren' wordt je niet gelukkiger.

• InstantKarma
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08-2021
Wat betreft de rechtsbijstandsverzekering en scholen, bij de basisschool van mijn kids werd er op de inschrijfformulieren expliciet gevraagd of je een rechtsbijstandverzekering hebt, en ik moest zelfs een polisnummer noteren.
Misschien dat er wat verschil wordt gehanteerd tussen overkoepelende onderwijsorganisaties, maar er er wordt dus in sommige gevallen wel degelijk naar gevraagd.. (heb zelf wel een rechtsbijstandverzekering en verder niet naar de reden hiervoor geïnformeerd)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

André

Analytics dude

Als ik de telefoonverzekeringen, de sportschool, de rechtsbijstand en de overlijden schrap, en de boodschappen naar 400 verlaag kun je al €687 sparen. Kun je ook nog eens blijven roken...

Kwestie van prioriteiten. Wil je echt een huis kopen en daarvoor sparen? Zet je daar dan maximaal voor in. Het is geen magisch trucje, gewoon wat discipline.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Wij doen hier voor rond de 130-150/week boodschappen (bezorgbundel AH) met gezin van 4, waarbij ik schoonmaakmeuk/persoonlijke verzorging e.d. alleen bij 1+1 gratis of online koop.

Hoeveel km rij je privé? Ik stelde de vraag al eerder, maar afhankelijk van je bijtelling kan je (veel) voordeliger uit zijn door alleen je privé auto te gebruiken.

Je zegt dat je de toeslagen (indirect) aan je zoontje geeft. Krijg je nog wel toeslagen dan? Met 2.700 netto zit je vaak al boven de norm bruto. Als je partner werkt, krijg je ook een belastingkorting. Dat bedrag zou ik niet zonder meer 1-op-1 voor je kind gebruiken, maar ook voor het huishouden e.d. Kijk eens hoeveel je aan je kind spendeert, je zou niet de eerste zijn die het enige kind iets teveel verwent.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:01
Boodschappen etc zijn toch geen vaste lasten?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• ElectronLion
  • Laatst online: 27-02 08:54
Jrz schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:33:
Boodschappen etc zijn toch geen vaste lasten?
Het zijn variabele vaste lasten. Je bent niet elke maand hetzelfde bedrag kwijt, maar je weet wel dat je elke maand een bepaald bedrag aan boodschappen kwijt bent ;)
Als je heel lekker eet elke dag zijn het zelfs variabele vaste lusten..

[Voor 10% gewijzigd door ElectronLion op 28-06-2018 09:37]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:44
In tegenstelling tot veel anderen ben ik het niet helemaal eens met het schrappen van een aantal verzekeringen. Het inkomen is niet zo hoog dat er actief en veel gespaard wordt. Onvoorziene gebeurtenissen zullen dus direct een grote impact hebben. Kritisch ernaar kijken: absoluut, telefoonverzekering geef je zelf al aan; jij bent onvoorzichtig, daarom heb je m. Voorzichtiger worden icm een goedkopere telefoon en je hebt een maandelijkse besparing..

Ik kan mij een rechtsbijstandsverzekering en overlijdensverzekering goed indenken.
Verder sluit ik mij aan bij anderen. Het vereist opoffering om te besparen. Er zijn een paar quick wins, maar het zal moeite kosten om serieus te sparen.

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-04 10:52
Leuk van die telefoonverzekering, maar als jouw telefoon 'in huis' valt, dan kun je deze vaak via de inboedelverzekering laten herstellen. Van het geld dat je met het opzeggen van de telefoonverzekering bespaart, kun je elke 2 jaar een mooie midrange telefoon kopen en heb je geen dure abbo's meer nodig.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27
Andermans boekhouding doen op afstand is altijd heel makkelijk, wees daar ook bewust van met de reacties die je zal krijgen.
Je wilt besparen maar huidige luxe niet inleveren. Is op zich mogelijk maar vereist inspanning. Zo kan je flink veel besparen aan boodschappen als je zelf bereid bent om je eten voor te bereiden. Al die makkelijke snacks, maaltijden tikken snel aan. Ipv een bakje aarbeien te halen kan je ook een kilo appels voor halen. Ga groter inkopen en plan vooruit met je maaltijden.

Even gekeken naar je uitgavenposten:
- Sportabonnement:
Er zijn genoeg toko's waar je voor 15 euro per persoon heen kan gaan. Of zeg deze helemaal op en loop je wat vaker een rondje of doe je wat oefeningen thuis.

- Telefoonverzekering
Stopzetten. Je hoeft niet alles te verzekeren en gaat er wat kapot, jammer dan

-Inboedelverzekering / reis
Inboedelverzekering betaal je nogal veel voor. Ik gok dat dit een pakket is en zou je kunnen halveren door over te stappen. Doorlopende reisverzekering stoppen.

-Nuon
Is een prima maandtermijn. Wat je kan doen is je maandelijkse bedrag verhogen. Eind van het jaar krijg je het teveel betaalde bedrag terug. Het geld wat je niet in bezit hebt kan je ook niet uitgeven.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:23
drfrisbee schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:37:
In tegenstelling tot veel anderen ben ik het niet helemaal eens met het schrappen van een aantal verzekeringen. Het inkomen is niet zo hoog dat er actief en veel gespaard wordt. Onvoorziene gebeurtenissen zullen dus direct een grote impact hebben. Kritisch ernaar kijken: absoluut, telefoonverzekering geef je zelf al aan; jij bent onvoorzichtig, daarom heb je m. Voorzichtiger worden icm een goedkopere telefoon en je hebt een maandelijkse besparing..
Ook mijn motto, je moet je verzekeren tegen de zaken waarvan je de consequenties niet zelf kunt dragen. Met een lage spaarrekening is dat zeker het geval. De gemiddelde Tweaker heeft een stuk hoger inkomen en daarmee ook een grotere buffer vaak. Ook vindt de gemiddelde Tweaker het leuker om zichzelf vast te bijten in conflicten en zelf alles uit te zoeken.

Een rechtsbijstandsverzekering heeft zeker een toegevoegde waarde mocht je in een arbeidsconflict of een conflict het de huisbaas terecht komen. Het is niet alleen voor rechtszaken, vaak komt het niet zo ver.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:10

de Peer

under peer review

@Jrz Wat anders? Je moet 3 mensen + huis onderhouden, en daardoor heb je elke maand kosten. Je kunt niet nu voor 50 jaar aan eten + gel inkopen.

18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Telefoonverzekering is een quick win. Als je niet voorzichtig bent, dan een wat goedkopere of meer 'rugged' telefoon kopen.

• Nat-Water
LordSinclair schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Ook mijn motto, je moet je verzekeren tegen de zaken waarvan je de consequenties niet zelf kunt dragen. Met een lage spaarrekening is dat zeker het geval. De gemiddelde Tweaker heeft een stuk hoger inkomen en daarmee ook een grotere buffer vaak. Ook vindt de gemiddelde Tweaker het leuker om zichzelf vast te bijten in conflicten en zelf alles uit te zoeken.

Een rechtsbijstandsverzekering heeft zeker een toegevoegde waarde mocht je in een arbeidsconflict of een conflict het de huisbaas terecht komen. Het is niet alleen voor rechtszaken, vaak komt het niet zo ver.
Je kan het ook omdraaien - waarom kan TS de consequenties niet dragen? Okee, het inkomen is niet hoog, maar de uitgaven zijn wel hoog. Als TS zelf eens kritisch naar zijn lijstje durft te kijken komt er echt wel wat geld vrij, waardoor hij misschien zelfs een buffertje opbouwt en sommige verzekeringen de deur uit kunnen. Bijvoorbeeld rechtsbijstand - zijn alle modules daarvan nodig? Nu misschien wel, maar straks dan niet meer.

[Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 28-06-2018 09:56]

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mjah, dat houd inderdaad niet over.

Hoe is je werkelijke situatie en hoever wil je gaan om het te veranderen? Roken vind je lastig om te stoppen het is wel wat je direct het meeste oplevert. Kan je met de fiets naar je werk? kijk eens op de anwb wat een auto werkelijk kost. incl afschrijving benzine belasting en verzekering verkijk je je erop wat dat kost.

verzekeringen zijn trouwens wel wat veel. telefoon verzekering zou ik never nooit los afsluiten. Waarschijnlijk ben je in huis sowieso al verzekerd als je hem laat vallen. de goedkoopste telefoon kan je elk jaar al een nieuwe halen voor het geld wat je nu verzekerd. Tevens is 70 euro per maand om samen met een familielid te sporten echt bizar.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:44
Nat-Water schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:52:
[...]

Je kan het ook omdraaien - waarom kan TS de consequenties niet dragen? Okee, het inkomen is niet hoog, maar de uitgaven zijn wel hoog. Als TS zelf eens kritisch naar zijn lijstje durft te kijken komt er echt wel wat geld vrij, waardoor hij misschien zelfs een buffertje opbouwt en sommige verzekeringen de deur uit kunnen. Bijvoorbeeld rechtsbijstand - zijn alle modules daarvan nodig?
Volgens mij draai je het nu niet om, maar zeg je hetzelfde?
Op dit moment kan TS het niet betalen (mn rechtsbijstand/overlijden/inboedel/aansprakelijkheid). Als dit al de goedkoopst mogelijke verzekeringen (met noodzakelijke modules) zijn valt daar niet op te besparen. Bij een buffer kunnen deze heroverwogen worden. Absoluut, want dan is de financiele situatie anders.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

pyrofielo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:00:
Mjah, dat houd inderdaad niet over.

Hoe is je werkelijke situatie en hoever wil je gaan om het te veranderen? Roken vind je lastig om te stoppen het is wel wat je direct het meeste oplevert. Kan je met de fiets naar je werk? kijk eens op de anwb wat een auto werkelijk kost. incl afschrijving benzine belasting en verzekering verkijk je je erop wat dat kost.

verzekeringen zijn trouwens wel wat veel. telefoon verzekering zou ik never nooit los afsluiten. Waarschijnlijk ben je in huis sowieso al verzekerd als je hem laat vallen. de goedkoopste telefoon kan je elk jaar al een nieuwe halen voor het geld wat je nu verzekerd. Tevens is 70 euro per maand om samen met een familielid te sporten echt bizar.
Hij heeft een lease-auto.

Of de privé auto eruit als zijn vriendin eigenlijk geen auto nodig heeft of anders kilometers bijhouden. Doe het vanaf dit jaar ook en scheelt gewoon ~300 netto per maand.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 08:05
Even een side-note:
Waarom denken mensen altijd dat lease-auto's geen kosten zijn? Lease-auto's zijn uitbetalingen in natura, daarom worden ze dus ook belast door de BD. Men vind het doodnormaal in een gloedjenieuwe auto te rijden en denken dat het een gunstige deal is maar dat is het niet. Misschien als je geen prive-kilometers rijdt, maar dan nog. De marges in de auto-industrie zijn zo laag dat het bijna onmogelijk waar kan zijn dat een mooie nieuwe lease-auto goedkoper gaat zijn dan een 2e-handsje van 5 jaar in eigen beheer.

[Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-06-2018 10:10]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik had idd ook een lease auto maar reed alleen prive.

Prive auto kon niet weg ivm werk vrouw, het klinkt heel mooi om lekker overal heen te kunnen rijden maar het kost gewoon echt wel geld.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:33
LordSinclair schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Ook mijn motto, je moet je verzekeren tegen de zaken waarvan je de consequenties niet zelf kunt dragen. Met een lage spaarrekening is dat zeker het geval.
Maar het inkomen is ook weer niet zo laag dat er niet met een klein beetje moeite een stroppenpot aangelegd kan worden waarmee de onzin verkzekeringen geschrapt kunnen worden.
De gemiddelde Tweaker heeft een stuk hoger inkomen en daarmee ook een grotere buffer vaak. Ook vindt de gemiddelde Tweaker het leuker om zichzelf vast te bijten in conflicten en zelf alles uit te zoeken.

Ik heb die verzekering nou juist om te kunnen procederen zonder eerst een paar honderd kwijt te zijn aan griffiekosten en het betekenen van de dagvaarding.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Cheesy

Was eerder niet Cheesy

Ziekenfonds man 101.35
Autoverzekering 27.52
Mobiel vrouw 26
Huur 751.73
Ziekenfonds vrouw 118.55
Water 25
Nuon 147
Netflix 11
Ziggo 48.5
Kapper vrouw 25
Pakketkosten bank 7.5
Mobiel man 26
Zwemles zoon 38.57
Bril zoon 40
Gemeente belastingen 40
Telefoon verzekering 21
Waterschap belasting 24
Wegenbelasting Ford 44
Boodschappen 550
Borent 52

Totaal 2333.51
Als ik enkele regels uit dit lijstje zou projecteren op mijn situatie zou ik een dikke 400 euro per maand kunnen besparen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik wat mis. Ons gezamenlijke inkomen is hoger, en we doen er totaal geen moeite voor. Sommige dingen zoals Borent zijn sluipposten die gewoon keihard doortikken.

€75 Nuon (energiedirect)
€0 Netflix
€0 Rechtbijstand
€6 Inboedel + doorlopende reisverzekering (5,47 om precies te zijn!)
€0 Telefoonverzekering
€0 Borent
€400 Boodschappen (van 2 naar 3 personen 'geprojecteerd')
€0 Sportschool

Totaal in mijn situatie ~ €480
Totaal in jouw sitautie ~ €915

Naar mijn idee dus gemakkelijk te besparen: ~ €435
Aan jou de keuze of je dat wilt of niet. Als je overal excuses voor hebt zou ik het blijven uitgeven en dan accepteren dat je minder spaart dan mensen in je omgeving. Je moet je er zelf prettig bij voelen.

[Voor 0% gewijzigd door Cheesy op 28-06-2018 10:38. Reden: Sportschool toegevoegd]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Weet je wat het met dit soort dingen is. Je schoonouders 'voelen' niet wat dit elke maand kost en staan er dus niet elke maand bij stil dát het überhaupt geld kost.

Als je ze dit elke maand zelf laat betalen zullen ze elke maand (hopelijk) opnieuw nadenken of dit wel de moeite waard is. Als ze het niet kunnen betalen, kan je ook besluiten om dit voor ze te betalen en dan maak je elke maand € 52 naar hun over. Op die manier zien ze het zelfs 2x per maand voorbij komen...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Het probleem wat ik voornamelijk zie is dat je je vaste lasten creatief berekend.

Volgens je vaste lasten zou je 300 euro kunnen sparen, maar dat kan praktisch niet want je hebt nog luxe-wensen ook die die 300 euro opeten, terwijl je ook luxe-wensen in je vaste lasten opgenomen hebt.

Oftewel ik zou zeggen maak eerst 1 compleet staatje, waarin je dus noteert hoeveel je roken je daadwerkelijk kost (let er goed op dat deze niet gedeeltelijk onder je boodschappen staat), hoeveel de 2e auto je daadwerkelijk kost, hoeveel het uit eten je daadwerkelijk kost.

En als je het complete plaatje in beeld hebt dan kan je gaan kijken naar wat luxe is en wat niet.

Want bijv die borent hoe gevuld is die daadwerkelijk? Is dat ding 100% gevuld en kunnen je ouders er niet eens een keer naar kijken? Zodat je wellicht wat ze echt willen hebben op je zolder kan opslaan en die kosten afschaffen.
Of kijk of je niet wat kwijt kan en dan een goedkopere box kan krijgen. Dit is echt een extreme sluippost waar niemand ooit naar omkijkt.

En netflix, daar kan je makkelijk een stapje in terug doen als je wilt sparen...

Kijk, het is voornamelijk je eigen keuze wat je wilt. Wil je sparen dan moet je op minder ruime voet leven, wil je op deze voet doorleven dan spaar je niets.
Maar er is geen magische manier dat je op deze voet door kan blijven leven en tegelijkertijd sparen.

Hoe rampzalig is het bijv als je vrouw ipv 1x in de 4 weken maar 1x in de 6 weken naar de kapper gaat?

Maar ook het sportschool familie abbo, jij maakt er al geen gebruik van. Dus waarom dan niet een enkel onbeperkt abbo nemen voor je vrouw. Waarbij je je alsnog goed moet afvragen hoevaak / hoelang je vrouw nu daadwerkelijk gaat en hoeveel dat zou zijn qua losse kosten, want sportscholen verdienen goud geld aan onbeperkte abbo's terwijl de mensen maar 1 uurtje per 2 weken komen...

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 15:00

Wailing_Banshee

You're Next

In ons geval: goed. Mogen zeker niet klagen.
Wij hebben het goed, kunnen makkelijk sparen, maar was toch eens nieuwsgierig waar ons geld allemaal werkelijk aan op ging. Ik heb dus eens een excelletje in elkaar gezet waar ik echt elke uitgave inzet die we doen (vooral getriggerd door het boodschappen topic).

Als je het op die manier overzichtelijk maakt, kun je na een jaar precies zien hoeveel geld er overal heen gaat.

Zo hebben wij ons supermarkt budget op 350 euro in de maand gezet (lekker ruim, we zouden goedkoper kunnen, maar dat willen we niet), dus de geschatte kosten na een jaar is dan 4.200 euro. Want je kunt wel een maand budget instellen, maar het kan best zijn dat je daar de ene maand overheen gaat en een andere maand ruim onder blijft (zo zaten we in maart er bijna 50 euro overheen, maar in april 100 euro onder)

En zet vooral je verslavingen erin! Dan kun je zien hoeveel daar werkelijk aan op gaat!

Dan nog even een paar bespaartips:

Mobiel: samen 52 euro. Waarom zoveel? Wij hebben Vodafone (zeker niet de goedkoopste provider) en zijn 24 euro per maand kwijt, voor twee abonnementen. Gebuik je zo vreselijk veel data dat je een duur abonnement nodig hebt? (wij hebben 2Gb + 1Gb, in combinatie met Ziggo).

Telefoon verzekering: weggegooid geld. Als je zo onzuinig bent met je telefoon dat je die nodig hebt, kun je beter een hele goedkope telefoon kopen die je elk jaar vervangt. Of anders gewoon leren iets zuinger te doen met je telefoon.

Boodschappen: dat kun je zeker met 200 euro terugbrengen. Wij doen zeker niet zuinig, gaan nooit naar de Lidl, doen gewoon boodschappen bij een vaste supermarkt (kijken niet naar aanbiedingen om te kijken naar welke supermarkt we gaan). En zijn nu tussen de 250 en 350 euro in de maand kwijt. En dat is inclusief persoonlijke hygiene, schoonmaakmiddelen en pleepapier (maar exclusief uit eten, daar hebben we een apart potje van 50 euro in de maand voor).

Verzekering: je zit nu op 146,13 euro verzekering per maand, is 1753,56 per jaar. Is aan de hele hoge kant. Wij zitten nu op zo'n 1600 per jaar, en dat is inclusief brandverzekering en opstal verzekering (we hebben een alles-in-1 polis, zitten iets van 13 verzkeringselementen in). En ik weet dat wij al erg hoog zitten.

Dat eigen risico van jezelf, is die wel noodzakelijk? Je vriendin heeft het blijkbaar wel nodig, maar jijzelf ook?

En die Bo-rent, ik zou eens met je schoonouders gaan praten. Waarom zouden jullie gaan betalen voor spullen die zij niet kwijt willen?

Als je een paar simpele besparingen doorvoert, kun je zelfs zonder dat je stopt met roken (hoewel daar natuurlijk de grootste besparing in zit) best wel wat per maand gaan sparen:

25 euro van je mobiele abonnementen
21 euro van die telefoon verzkering
150 euro van je boodschappen
50 euro van die Bo-rent

Is toch maar even 250 euro in de maand! En dan ben ik nog niet eens rigoreus geweest.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

5183

Vast al vaker gezegd (topic niet helemaal gelezen), maar roken kan je simpel eruit gooien. En niet aanstellen dat je verslaafd bent.

Heb in je overzicht er achter geplakt in vette cijfers wat bij ons fors goedkoper is, en dat kan dus. Gelijke of hogere bedragen heb ik even gefilterd.
Ziekenfonds man 101.35 78
Mobiel vrouw 26 12
Ziekenfonds vrouw 118.55 78
Water 25 15
Nuon 147 50, wel met zonnepanelen. Was daarvoor 100
Pakketkosten bank 7.5 4,70
Klaverblad Rechtsbijstand 22.83 14
Inboedel/aansprakelijkheid/reis 41.78 20
Mobiel man 26 7,50
Sportschool onbeperkt familie abbo 70 0. ga hardlopen als je goedkoop wil sporten
Telefoon verzekering 21 0, wat een nonsens
Borent 52 0, wat moet je daar huren?
Vergelijkbaar gezin hier.

Voor je verzekeringen zou je contact kunnen opnemen met Promovendum, die zijn gegarandeerd 20% goedkoper volgens hun reclames.

Gas/licht overstappen elk jaar.

Mobiele kosten zijn echt hoog, waarom?

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
@Tweakers4567 Het grootste deel van jullie inkomsten gaat al op aan de vaste lasten die je noemt. Tel daar het roken, benzine en uit eten bij op. Vervolgens alle niet-vaste kosten zoals afschrijving van meubilair en auto; onderhoud auto; kleding; vakantie/dagje weg; elektronica; cadeaus/giften; hobby's.

Ik vind het me dan moeilijk voor te stellen dat je überhaupt iets overhoudt om te sparen, laat staan "een xxx bedrag" zoals je zelf zegt (dat lees ik als: minstens 100 per maand). En met sparen bedoel ik dat het echt 'voor later' is, en niet voor de planbare kosten zoals ik hierboven noem.

Niet getreurd: er zijn genoeg posten om op te besparen. Omdat alles al uitgebreid genoemd is, hou ik het kort:
* Telefoon: koop er een van €100-150, bumper case er omheen, verzekering opzeggen. Extra reden om voorzichtig te zijn
* Sportschool: bijna €1k per jaar om groepslessen te volgen?
* Nuon: enorm verbruik, lijkt me. Trui aan, minder in bad?
* Boodschappen: doe je al wekelijkse inkopen i.p.v. dagelijks? Probeer huismerk (net zo goed), kook met minder vlees (merk je amper)
* Borent: z.s.m. spullen uitzoeken en opzeggen
* Lease-auto: rij je prive (bijtelling)? Zo ja, is dat nodig?
* Tweede auto: echt nodig?
* Roken, tsja...

Ga het gesprek met je vriendin/vrouw aan, probeer om samen plannen voor de toekomst te maken en betrek de financiën hier bij. Zo kom je samen tot de conclusie dat besparen noodzakelijk is: het opbouwen van een buffer geeft rust in je hoofd, en geeft je de mogelijkheid om te sparen voor de aankoop van een huis, mocht je dat willen.
Dat gesprek is veel productiever dan vanmiddag thuiskomen met de boodschap dat ze vanaf nu flink moet gaan bezuinigen :)

Edit: @Greencap hieronder: het zijn an sich geen gekke bedragen, maar zorgen er bij dat inkomen wel voor dat je niet kan sparen. En daar ging het de TS om :)
Rechtsbijstand ben ik het wel mee eens hoor, die zou ik zeker houden.

[Voor 6% gewijzigd door kpg op 28-06-2018 11:00]

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10-2021
Zo vreemd zijn de vaste lasten die hij beschrijft toch ook niet? Ja, roken, telefoonverzekering en borent zijn allemaal gemakkelijk te besparen kosten en verder zitten er wat persoonlijk keuzes tussen, maar ja, je mag toch ook wel een beetje leven?

Ik vind het vooral bijzonder dat er hier veel gesteld wordt dat de verzekeringen duur zijn en dat hij (bijvoorbeeld) zijn rechtsbijstandverzekering maar moet opzeggen. Vervolgens zie je in tig andere topics op tweakers dat ze een juridisch probleem hebben en om advies vragen, maar geen rechtsbijstandsverzekering hebben... Tsja...

Als je even op de site van Nibud kijkt zie je dat zijn uitgaven helemaal niet zo bijzonder zijn t.o.v. de gemiddelden.

Bij ons gaat er maandelijks zo'n 4500 a 5000 netto door :o (dat is dan wel inclusief alles, waaronder dingen als (sparen voor) vakanties, en onderhoud en inventaris, etc)

• TheBrut3
  • Laatst online: 14:24
Wat je ook kan doen, volgens mij al eerder genoemd, is kijken naar het inkomen. Misschien tijd om eens beide goed rond te kijken of er geen ander werk te vinden is? Of misschien eens kijken of er intern geen mogelijkheden zijn om door te groeien of wat uren meer te maken? Natuurlijk moet je dan niet gelijk dat extra geld uitgeven aan sigaretten en nog meer luxe dingen. Want ik heb het gevoel dat er gewoon wordt uitgegeven wat er binnenkomt, onafhankelijk van wat er binnenkomt.

Verder zie ik vooral ook excuses tegen de ideeën die hier worden geopperd, met die mindset kom je er al nooit. Als jullie beiden vinden dat het anders moet met de financiën thuis, ga dan eens een eerlijk kasboek bijhouden de komende tijd en ga samen eens kritisch evalueren na een maand of 3. Zorg wel dat je hier beide achter staat, want er kunnen dan natuurlijk confronterende dingen worden gezegd.
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:31:
Wij doen hier voor rond de 130-150/week boodschappen (bezorgbundel AH) met gezin van 4, waarbij ik schoonmaakmeuk/persoonlijke verzorging e.d. alleen bij 1+1 gratis of online koop.
Maar dan zit jij toch aan meer kosten voor de boodschappen dan de TS? (140 * 4.3) Dus dat is niet bepaald zuinig.

5183

Daar doe je echt iets verkeerd, daar kan minstens 100 euro vanaf. Wij zitten wel op eenzelfde bedrag als jullie, maar hebben het ruimer.
Onzin. Als die zooi nu in de opslag staat is hij niet nodig. Wieberen ermee.
Ik vind 52 / maand geen kleine moeite. Dat is veel geld wat weggegooid wordt.

Stel een termijn, bijvoorbeeld 3 maanden. Dan moet de box leeg of bel je een opkoper.
Logisch, niets op aan te merken.
En van jezelf? Die kan vast wel naar max.
Meer licht uit, slimmer stoken, etc. 148 is behoorlijk fors.
Dan laat je haar zus toch de helft betalen?
Onzin. Dan moet je maar zuiniger zijn op je spullen of betere spullen kopen. Goed hoesje doet al wonderen. Kost misschien 50 euro, maar dat heb je er met 2 maanden uit.
Stel je niet aan, als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat stoppen simpel is. Als je maar wil. Niet zo aanstellen en stoppen.
Verstandig rondkijken. Ik vind een RB ook een must, maar kan wel goedkoper.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Cheesy

Was eerder niet Cheesy

TheBrut3 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:00:

[...]

Maar dan zit jij toch aan meer kosten voor de boodschappen dan de TS? (140 * 4.3) Dus dat is niet bepaald zuinig.
TS heeft 3 personen, dus nog x 0,75, dan kom je circa op 450 euro. Dat is ongeveer 100 euro goedkoper ;)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

5183

bonzz.netninja schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:13:
[...]

Ik verzeker bijna niks. Geen rechtsbijstand, geen overlijden, en al zeker geen telefoon. Dat scheelt je gewoon heel veel geld. Zeker telefoon (gewoon voorzichtig met je spullen omgaan en anders goedkope toestellen kopen) en overlijden vind ik persoonlijk echt zonde van het geld.
En iemand anders moet maar voor de kosten van je uitvaart opdraaien? Lekker ben jij. Sowieso heel onverstandig om hem niet te hebben, dat is je enige verzekering die 100% zeker gaat uitkeren.

Of bedoel je een overlijdensrisicoverzekering? Want dat kan ik wel begrijpen, die is lang niet altijd nodig.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
5183 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:07:
[...]

En iemand anders moet maar voor de kosten van je uitvaart opdraaien? Lekker ben jij. Sowieso heel onverstandig om hem niet te hebben, dat is je enige verzekering die 100% zeker gaat uitkeren.

Of bedoel je een overlijdensrisicoverzekering? Want dat kan ik wel begrijpen, die is lang niet altijd nodig.
Zo brengt de uitvaartverzekering het ook.
maar vanuit de werkgever of CAO is er meestal een bedrag beschikbaar en anders gaat dat bedrag maar van de erfenis af.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zal een flinke dienst zijn geweest dat jullie daar 600 euro per jaar voor over hebben. Moeten die spullen echt bewaard blijven? Of misschien dat er een goedkopere opties zijn? De grote namen zijn altijd duur als de lokale partijen en lokken je met
Een slechte bril zorgt niet voor meer achteruitgang hoor. Zelf draag ik ook brillen sinds mijn 6de (10% zicht zonder). Ik heb ook brillen gehad van meer dan 600 euro, maar aangezien ik nu hoofdzakelijk lenzen draag heb ik laatst een bril gekocht voor slechts 100 euro (mocht ook wel na 10 jaar..). Nu moet je zoontje dit niet aandoen vanwege de dikke glazen, maar voor 200 max 300 euro voor huismerk montuur bij een budget opticien moet goed te doen zijn met dunne glazen. Kwaliteit merken is duurkoop als je toch elk jaar een nieuwe koopt.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
[...]

Wat een onzin. Als je meer nalaat dan je uitvaart kost, is er toch niets aan de hand?

• armageddon_2k1
[...]

Wat is toch die verzekeringsdrang? Wat is er mis met het geld van een uitvaart gewoon gespaard hebben?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Onzin idd. Sowieso..in dit land laten we niemand boven de grond liggen en daarbij, ik heb meer dan genoeg spaargeld voor een normale uitvaart, en voor de rest zoeken ze het maar uit. Van mij mag het allemaal simpel en goedkoop. Als anderen dat anders willen vind ik allemaal best (ik ben toch dood) maar daar houd ik geen rekening mee.

Van mij mag het allemaal lekker simpel en goedkoop en je daarvoor verzekeren zou nergens op slaan als je het gewoon kan betalen van je vermogen.

En daarbij zijn die uitvaartverzekeraars echt superstom :+ . Allemaal regeltjes en dingetjes, niks zelf te kiezen. Je betaald je 50 jaar helemaal kapot en je krijgt niks zoals je uit zou willen. n=1. Dan kun je nog beter gewoon zelf een tientje per maand apart leggen, kun je ook prima een uitvaart van betalen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

5183

Tazzios schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:09:
[...]

Zo brengt de uitvaartverzekering het ook.
maar vanuit de werkgever of CAO is er meestal een bedrag beschikbaar en anders gaat dat bedrag maar van de erfenis af.
kpg schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:10:
[...]

Wat een onzin. Als je meer nalaat dan je uitvaart kost, is er toch niets aan de hand?
Dan moeten de erven wel tijdig bij het geld kunnen en waarschijnlijk alles voorschieten.
Daarbij is een uitvaartverzekering in bijna alle gevallen voordeliger dan zelf betalen, of je moet een budget begrafenis zonder nabestaanden willen hebben.

Echt een minimale besparing die een hoop gezeik kan opleveren. Is dat die zeg 7 euro per maand waard?

Simpele rekensommetjes, stel dat de premie 7 euro is (Dela, basis verzekering):

Betalen vanaf 18, doodgaan met 100. Dus 82 jaar betalen:
Premie: 7 * 12 * 82 = € 6888
Verzekering keert uit: € 6359 (dienstenpakket + 609 vrij te besteden)
Nadeel: € 529

Betalen vanaf 18, doodgaan met 85. Dus 67 jaar betalen:
Premie: 7 * 12 * 67 = € 5628
Voordeel: € 731

Betalen vanaf 18, doodgaan met 65. Dus 47 jaar betalen:
Premie: 7 * 12 * 47 = € 3948
Voordeel: € 2411

Betalen vanaf 18, doodgaan met 55. Dus 37 jaar betalen:
Premie: 7 * 12 * 37 = € 3108
Voordeel: € 3251

Hoe groot acht je de kans dat je 100 wordt? En als je het al wordt, wat boeit 529 dan nog?

Leg mij eens uit wanneer een uitvaartverzekering een slechte, financiële, keus zou zijn voor de gemiddelde Nederlander.

armageddon_2k1 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:14:
[...]

Wat is toch die verzekeringsdrang? Wat is er mis met het geld van een uitvaart gewoon gespaard hebben?
Een uitvaartverzekering is in feite een spaarrekening. Aangezien je geld opzij legt in de polis en deze gaat zeker uitkeren.

[Voor 14% gewijzigd door 5183 op 28-06-2018 11:34]

5183

bonzz.netninja schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Onzin idd. Sowieso..in dit land laten we niemand boven de grond liggen en daarbij, ik heb meer dan genoeg spaargeld voor een normale uitvaart, en voor de rest zoeken ze het maar uit. Van mij mag het allemaal simpel en goedkoop. Als anderen dat anders willen vind ik allemaal best (ik ben toch dood) maar daar houd ik geen rekening mee.

Van mij mag het allemaal lekker simpel en goedkoop en je daarvoor verzekeren zou nergens op slaan als je het gewoon kan betalen van je vermogen.

En daarbij zijn die uitvaartverzekeraars echt superstom :+ . Allemaal regeltjes en dingetjes, niks zelf te kiezen. Je betaald je 50 jaar helemaal kapot en je krijgt niks zoals je uit zou willen. n=1. Dan kun je nog beter gewoon zelf een tientje per maand apart leggen, kun je ook prima een uitvaart van betalen
Een verzekering kost veel minder dan een tientje per maand.

En waarom zou je moeten kiezen? Zoals je terecht aangeeft, als de nabestaanden franje willen dan mogen ze dat fijn zelf betalen (zelf of uit de erfenis).

Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor je eigen uitvaart. Mijn nabestaanden hoeven maar 1 nummer te bellen dan weten ze zeker dat ik opgehaald + opgebaard + begraven / gecremeerd wordt. Inclusief de benodigde auto's, grafrechten, kist en een paar kaartjes (en andere noodzakelijke kosten). Ze hoeven zich geen zorgen te maken, niets voor te schieten en weten gewoon dat het gewoon goed komt. Zo wil ik ook herinnerd worden, als iemand die goed zorgt voor zichzelf en eenieder die ik achterlaat.

Wat ik veel dommer vind is spaargeld apart laten staan voor je uitvaart, besteed het geld wat je hebt liever aan leuke dingen. Ik kan gerust dood gaan met € 0 op de bank.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laten we de uitvaartverzekerings-perikelen in dit topic bespreken, dat scheelt hier een hoop afleiding :)

Verder: rechtbijstandsverzekering vind ik persoonlijk vreselijk nuttig. Nooit nodig gehad, maar ik heb niet de financiële buffer om een gevecht zelf aan te gaan, mocht dat nodig zijn. Hetzelfde met eigen risico bij zorgverzekering: te weinig buffer, dus doe ik niet.

En ik onderschrijf de tip om eens een aantal weken/maanden iedere cent die je uitgeeft in excel te loggen. Niet alleen 'boodschappen', maar ook daar een splitsing tussen 'nodig' en 'luxe/extra'. En een pak koekjes hoeft echt niet onder luxe, maar het tweede pak misschien wel en de fancy koekjes ook.

Ik ben er net zelf mee begonnen en voor mij blijkt de entry 'bedrijfskantine' een enorme kostenpost. Ik slaap erg slecht de laatste tijd, dus 's ochtends brood smeren zit er niet in zonder te laat te zijn, dus nu maar 's avonds smeren en in de koelkast leggen.

[Voor 4% gewijzigd door Bundin op 28-06-2018 11:41]

I like bacon!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10-2021
@Coritchando Niet dat ik een enorme fan ben van een uitvaartverzekering, maar volgens mij klopt je verhaal niet helemaal (in ieder geval niet in mijn situatie). Mijn ouders hebben voor mij en mijn broers en zussen een verzekering afgesloten en die is voor ons allemaal premievrij. We betalen daar dus nooit meer premie voor.

Verder heb je gelijk dat het in feite gewoon een spaarpotje is

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
5183 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:32:
[...]
Een uitvaartverzekering is in feite een spaarrekening. Aangezien je geld opzij legt in de polis en deze gaat zeker uitkeren.
Omdat je niet rekent met inflatie, waardoor je voordeel zou hebben als je nu begraven zou worden maar niet als je over 87 jaar begraven wordt.

Daarom heb je ook redelijk veel mensen die teleurgesteld zijn voor wat voor begrafenis ze daadwerkelijk kunnen krijgen voor dat kwartje per maand wat ze betalen...

Over 87 jaar is er geen begrafenis meer te doen voor 6357 euro.
Dan zadel je alsnog de hele familie op met kosten etc.
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:34:
[...]
Momenteel spendeer ik ongeveer 5 euro per dag aan fruit, per maand is dat al 150,- :F. Hier zal dus best wat bespaard kunnen worden al hoop ik door naar de markt te gaan iedere week. Enige dat ik echt niet zie zitten is iedere dag de mixer schoonmaken na het maken van één smoothie.. :(
Wat zei ik nu net over rijkrekenen, je kan dus max 150 euro besparen als je totaal geen fruit meer gaat eten en dat nergens door vervangt.
En op de markt krijg je geen gratis fruit, daar moet je het ook kopen en dat gaat dus weer van je besparing af...

5183

Tsurany schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:40:

Wat je vergeet mee te nemen is dat het geld ook rendement kan behalen als het niet vast zit bij een uitvaartverzekering. Leg elke maand een paar euro in en na 60 jaar heeft dat een aardig rendement gehaald. Je hebt spaarverzekeringen (ook bij DELA) die 2% rente geven. Leg elke maand 10 euro in en na 30 jaar heb je met die 2% rente al 4920,75 op een inleg van 3600 euro. En ga je het beleggen dan zal het na 20 jaar vrijwel gegarandeerd een rendement boven de 3% gehaald hebben en wellicht nog heel wat meer.
Nee dat vergeet ik niet.

Als je geld vrij beschikbaar zet, wat je zou moeten doen om je uitvaart direct te betalen en het te kunnen vergelijken, dan haal je misschien 0,4% rente. Als je het in beleggingen stopt moet je maar hopen dat het rendement er is op het moment dat het nodig is.

Als je bezig bent met vermogen opbouwen dan zal die 7 of 10 euro niet uitmaken, die kan je beter 'veilig en gemakkelijk' bij een spaarpot als de uitvaartverzekering onderbrengen. Die heb je niet nodig voor je vermogensopbouw.

Greencap schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:41:
@Coritchando Niet dat ik een enorme fan ben van een uitvaartverzekering, maar volgens mij klopt je verhaal niet helemaal (in ieder geval niet in mijn situatie). Mijn ouders hebben voor mij en mijn broers en zussen een verzekering afgesloten en die is voor ons allemaal premievrij. We betalen daar dus nooit meer premie voor.

Verder heb je gelijk dat het in feite gewoon een spaarpotje is
Klopt, dat is ook een optie. Aangezien ik geen ervaring heb met afkopen heb ik die niet meegenomen. Maar het is absoluut een optie.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Magnificent bastard

Allen
Voor uitvaart: Een uitvaartverzekering: heb jij er een?
Voor boodschappen: Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
@koen0s dit is wel een enorme topichijack wat je aan het doen bent en gaat wat verder dan een vraagje tussendoor in andermans topic.

5183

Gomez12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:42:
[...]

Omdat je niet rekent met inflatie, waardoor je voordeel zou hebben als je nu begraven zou worden maar niet als je over 87 jaar begraven wordt.

Daarom heb je ook redelijk veel mensen die teleurgesteld zijn voor wat voor begrafenis ze daadwerkelijk kunnen krijgen voor dat kwartje per maand wat ze betalen...

Over 87 jaar is er geen begrafenis meer te doen voor 6357 euro.
Dan zadel je alsnog de hele familie op met kosten etc.
Dat is het voordeel van een natura verzekering zoals DELA die aanbiedt (en vele anderen, ik pak even DELA als voorbeeld). De natura verzekering blijft in principe gelijk, dus doet het er niet toe hoeveel het stijgt. De inflatie loopt ook mee met de premies en gespaarde geld in dat geval.
Je hebt in dat geval ook het voordeel van de grote groep (sommige mensen betalen langer dan anderen), het collectief (1000 kisten inkopen is voordeliger dan 1) en natuurlijk het professioneel kunnen beleggen van beschikbare gelden (een paar professionals in dienst hebben kan prima uit op vele miljoenen).

Maar nu houd ik er over op, voelt als een topic kapen dit :D

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

5183 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:44:
[...]

Nee dat vergeet ik niet.

Als je geld vrij beschikbaar zet, wat je zou moeten doen om je uitvaart direct te betalen en het te kunnen vergelijken, dan haal je misschien 0,4% rente. Als je het in beleggingen stopt moet je maar hopen dat het rendement er is op het moment dat het nodig is.
Iedereen zal een X bedrag aan vermogen direct beschikbaar hebben, dat is je financiële buffer. Die heb je voor het geval je auto defect raakt, je huis groot onderhoud nodig heeft of de wasmachine, vaatwasser en koelkast er tegelijkertijd mee ophouden. Als je dood bent heb je die buffer niet meer nodig en kunnen je erfgenamen daar de begrafenis van betalen.
Als je bezig bent met vermogen opbouwen dan zal die 7 of 10 euro niet uitmaken, die kan je beter 'veilig en gemakkelijk' bij een spaarpot als de uitvaartverzekering onderbrengen. Die heb je niet nodig voor je vermogensopbouw.
Waarom is dat beter? Enkel omdat het voor jou een makkelijk te begrijpen oplossing is? Dat is wat je erg vaak ziet, maar een verzekering afsluiten omdat het "veilig en gemakkelijk" is zonder na te denken of die verzekering wel nodig is of de beste optie is voor het risico dat je wilt afdekken.

Edit:
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:45:
[mbr]Allen
Voor uitvaart: Een uitvaartverzekering: heb jij er een?
Voor boodschappen: Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
@koen0s dit is wel een enorme topichijack wat je aan het doen bent en gaat wat verder dan een vraagje tussendoor in andermans topic.[/]
Sorry, je post kwam er pas toen ik al een reactie aan het typen was.

[Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 28-06-2018 11:49]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• armageddon_2k1
5183 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:32:
[...]
Juist, alleen betaal je we allemaal mensen indirect en kunnen ze lekker je geld beleggen. Doe dat dan lekker zelf. En, er zitten allemaal haken en ogen aan. En, ze kunnen de polisvoorwaarden aanpassen.

Als je het al kan sparen, waarom zou je het dan in godsnaam uit handen geven? Je hebt er dan tenminste volledige controle over.

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:54
Is de TS geschrokken door alle reacties? ;)

5183

Tsurany schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:49:
[...]

Iedereen zal een X bedrag aan vermogen direct beschikbaar hebben, dat is je financiële buffer. Die heb je voor het geval je auto defect raakt, je huis groot onderhoud nodig heeft of de wasmachine, vaatwasser en koelkast er tegelijkertijd mee ophouden. Als je dood bent heb je die buffer niet meer nodig en kunnen je erfgenamen daar de begrafenis van betalen.
Dit is dan wel weer ontopic, want TS heeft die spaarpot dus schijnbaar niet omdat hij niet kan sparen met een dergelijk uitgavenpatroon.

Het uitgaan van het feit dat iemand een X bedrag aan vermogen heeft is een utopie :)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Door slim in te kopen kan dit gewoon omlaag, meer aanbiedingen meer bulk etc.
Prima om te overbruggen maar zo heeft niemand iets aan de spullen die in de opslag slaan.Dus afspraken maken, uitzoeken en de rest verkopen/afvoeren. Je ouders begeleiden en helpen in het proces van spullen loslaten is ook heel wat waard. Niet zo zeer in geld maar wel zeker in 'mentale ruimte'
Weinig aan te doen helaas ook 2 brildragers thuis waarvan mijn zoon aan bril nummer 5 in 3 jaar bezig is. Als je elk jaar van zorgverzekering overstap kun je ook elk jaar een bril declareren (is niet zo veel geld maar alles helpt. Bij bepaalde condities en sterktes kan het zijn dat je recht hebt op extra vergoeding vanuit de zorgverzekering.
Voorzichtiger zijn met je spullen voor dit bedrag koop je elk jaar een nieuwe midrange smartphone (bijv moto g6) . Eens per 2 jaar een nieuwe telefoon lijk me realischtisch, bespaar je in het totaal toch gauw 50 tot 60 euro per maand.
Makkelijk van de zijkant te schreeuwen maar stop hiermee, scheelt je heel veel geld en levert gezondheid op. Heeft wellicht ook nog een positief effect op je kind/vrouw.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb het topic gesplitst, mocht je een post kwijt zijn dan staat deze hier.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• WillemTW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-07-2018
Ik weet niet waar sommige van jullie je boodschappen vandaan halen of gewoon bizar weinig eten
maar boodschappen van 300-350 p/m is echt onmogelijk.
Wij zijn al bij de Lidl boodschappen gaan doen omdat het bij Jumbo te duur werd.
Maar nog steeds 100-120 Euro p/w bij Jumbo was dit 150-170 p/w
En wij halen echt niet veel bijzonders.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-09 17:23

Koppensneller

winterrrrrr

WillemTW schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:54:
Ik weet niet waar sommige van jullie je boodschappen vandaan halen of gewoon bizar weinig eten
Wij zijn al bij de Lidl boodschappen gaan doen omdat het bij Jumbo te duur werd.
Voor hoeveel personen is dat? Als je dat met twee personen opmaakt heb je een verknipt beeld van wat "niet veel bijzonders" betekent.

• WillemTW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-07-2018
Koppensneller schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Voor hoeveel personen is dat? Als je dat met twee personen opmaakt heb je een verknipt beeld van wat "niet veel bijzonders" betekent.
Dat is voor 3 personen waarvan er 2 niet eens aan ontbijt doen.
En ja daar zit wel een pak koekjes en ijsjes ofzo bij maar dan heb je het echt wel gehad
de rest is puur avondeten + brood/beleg naar werk/school en drinken etc.

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:13
WillemTW schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Dat is voor 3 personen waarvan er 2 niet eens aan ontbijt doen.
En ja daar zit wel een pak koekjes en ijsjes ofzo bij maar dan heb je het echt wel gehad
de rest is puur avondeten + brood/beleg naar werk/school en drinken etc.
Wij zitten ook zoiets, en volgens mij is dat redelijk in lijn met het NIBUD.
Wij (2 volwassenen, 2 kids van 2 en 5) zitten op 120 P/W inclusief non-food (luiers, deo, gel, schoonmaakmiddelen, etc.)

Nibud geeft als referentie https://www.nibud.nl/cons...-geeft-u-uit-aan-voeding/ EUR12,53 per dag aan. Voor een gezin van 4 in onze leeftijdscategorie. Vermenigvuldigd met 7 dagen in een week kom ik op EUR87,71 voor alleen eten op basis van de Nibud richtlijn. Het restant is dan non-food, en ik denk dat dat wel ongeveer klopt.

Om het nog even specifiek voor TS te maken, hij zou het voor EUR87.01 moeten kunnen doen met boodschappen (food). Volgens de Nibud richtlijn kan er dus wel EUR150 van het boodschappenbudget af (met nog EUR13 per week gereserveerd voor non-food).

[Voor 17% gewijzigd door MrBasta op 28-06-2018 14:14]

• Tweakers4567
Bedankt voor de tips.

Na even rondneuzen en in de mobiele facturen te duiken kan ik hier wat op besparen zonder in te leveren.
Beide abbonementen gaan nu van 26 per maand naar 15.
Het onbeperkt bellen en smsen is eigenlijk iets dat we niet gebruiken.

Ik zie ook een aantal keer voorbij komen dat we geen buffer hebben, dat is niet waar.
Wij hebben wel een paar duizend aan de kant staan, is geen 10k of genoeg om de lasten naar een koophuis te dragen.
Daarom ook een frisse blik van buitenaf gevraagd;)

De meeste kosten zijn nog uit de periode dat mijn vriendin ook werkte, ze werkt nu niet waardoor het gezamenlijke inkomen een stuk lager is dan dat het was.
Ze is wel een het kijken naar een nieuwe baan echter zoeken we iets dat ze goed kan combineren met de schooltijden van onze zoon.
Hij moet toch van en naar school gebracht worden op 5 jarige leeftijd.

De verzekringen moet ik even dieper naar kijken.
De rechtbijstand hebben we bijvoorbeeld gebruikt toen mijn zoontje zijn bril gesloopt was door een klasgenoot, de tegenpartij had geen verzekeringen en wilde niet betalen.
Toen was ik toch wel blij die verzekering te hebben.
Op independer rondgekeken en daar zie ik eigenlijk weinig tot geen winst op de verzekeringen die we nu hebben naast de telefoonverzekering.
Meeste komen zelfs duurder uit als wat er nu betaald word.

De reisverzekering blijft iig, ondanks dat er op dit moment niet veel gespaard word gaan we wel gewoon op vakantie en zijn we weekendjes weg waar deze verzekering ook telt.

Zal ook eens met mijn schoonouders spreken wat ze precies met die spullen willen doen, misschien is het wel gewoon oude rommel.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er precies in staat.

De boodschappen blijft mij verbazem dat sommige daar zo goedkoop mee uit zijn.
Die 550 per maamd komt neer op 126 euro per week.
Wij gaan al naar de Lidl voor groente, brood, fruit, vlees en zuivel.
Persoonlijke verzorging kopen we altijd in de aanbieding.
Ga het boodschappen draadje vanavond eens bekijken hoe anderen dat doen.

Vind het leuk om te zien dat er veel interactie is op hetgeen wat ik gestart hebt, nogmaals dank daar voor:)

• Tweakers4567
Ik heb trouwens ook even gekeken naar het internet.
Ik krijg overal te zien dat de VDSL verbindingen niet hoger zal komen dan 30/3.
Nog maar de vraag of dat in de praktijk ook zo "goed" zal aanpakken.
Hoe is jullie ervaringen met de VDSL verbindingen als er word aangegeven dat 30/3 best haalbaar is?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 15:00

Wailing_Banshee

You're Next

WillemTW schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:54:
Wij drinken geen alcohol. Misschien dat dat wat scheelt. En wij zijn met z'n tweeen. Maar ik vind dat wij veel uitgeven aan boodschappen. We zouden best kunnen besparen (maar willen we niet en hoeven we ook niet) door meer B-merken ipv A-merken te kopen. Als het moet, denk ik dat we makkelijk met 50 euro in de week rond zouden moeten kunnen komen. Dan maar geen coca-cola en duur brood.
Tweakers4567 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:22:
Hoe is jullie ervaringen met de VDSL verbindingen als er word aangegeven dat 30/3 best haalbaar is?
Ik zou er niet eens aan denken om naar 30/3 te gaan. Dan maar iets meer betalen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Jaqenhghar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:57

Jaqenhghar

Valar morghulis

Frieda schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:14:
@Tweakers4567 ik zou als ik jou was eens een kijkje nemen in het boodschappen topic, 550 per maand voor 2,5 personen kan imho wel wat lager :)
Dit. Ga eens op de markt kijken naar groeten/fruit/brood. De rest van de boodschappen bij de Lidl of Aldi.

Een fatsoenlijke vriezer scheelt ook al aardig op langere termijn. Vlees groot inkopen bij de lokale poelier/boer als dat kan. Of nog makkelijker: minder vlees gaan eten.

Zelf zit ik op rond de 70 euro per week voor twee personen. Waarvan 50 euro voor de "grote" boodschappen en 20 voor de kleinere dingen.

5183

Tweakers4567 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:22:
Dat is een foute bezuiniging, die 10 euro per maand stelt niets voor bij wat je op verzekeringen/boodschappen kunt besparen.

Ik heb VDSL+ 100/30 en dat bevalt prima. Haal ongeveer 133/28 in de praktijk. Maar dat terzijde :)

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tweakers4567 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:15:
Beide abbonementen gaan nu van 26 per maand naar 15.
Ik pik deze er even uit omdat het voor mij exemplarisch is. Je vriendin zit (werkloos) thuis waarom heeft ze dan niet genoeg aan een nog kleiner abonnement? Thuis heb je WiFi neem ik aan.

Besparen gaat om de kleine bedragen bij elkaar te harken. Net als bij je verzekeringen, veel zal je misschien niet besparen maar als je er 4 euro per maand op kan besparen heb je toch gratis € 48 elk jaar. Zo ook met een paar euro voor een mobielab, internet, etc.

Het is een paar euro hier en een paar euro daar maar opgeteld maakt dat echt uit.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee