Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Ik ben ook wel benieuwd of mensen goed commentaar kunnen leveren op mijn situatie. Mijn vriendin wil z.s.m. een huis kopen en is dan ook druk bezig met sparen. Ons gecombineerde netto inkomen is ongeveer 2100,- + 1250,-. = 3350,-

Mijn inkomen is een stuk lager omdat ik maar 3 dagen per week werk en op de andere twee dagen een masteropleiding volg (duurt nog 2-2,5 jaar). Haar salaris zal de komende maand waarschijnlijk nog iets toenemen aangezien ze dit jaar in vaste dienst komt bij onze werkgever.

Kostenoverzicht:

Huur ( incl. G/W/E/Internet (& TV, maar gebruiken we niet) - 980
Zorgverzekering - 151 (125 + 120 minus mijn zorgtoeslag)
Telefoonabonnementen - 53 (40 + 13)
Netflix - 22 ( 2 abonnementen)
Bioscoop - 38 ( 2 abonnementen)
Donaties - 28
Motorfiets verzekering + belasting - 25
Spotify - 10
Ing studentenverzekering (rechtsbijstand e.d.) - 5
Auto verzekering + belasting - 75
Boodschappen - 400-500

Totaal: 1800-1900

Enige verklaringen:

- Momenteel wonen we in een loft in het midden van Eindhoven (dichtbij de uni). Omdat we geen huurtoeslag meer krijgen is dit redelijk duur geworden.

- Mijn telefoonabonnement (40,-) zal over een halfjaar goedkoper worden. Is nu een abonnement met Iphone + dual sim. Wordt na afloop abonnement sim-only met dual sim.

- Motorfiets is volgend jaar een oldtimer en zou 35 p.j. gaan kosten, echter misschien gaat hij de deur uit voor een nieuwere motorfiets.

- 2x netflix is een rare zaak, weet ik.. Mijn familie gebruikt mijn Netflix en haar familie die van haar, vandaar hebben we er 2..

- Donaties zullen misschien weer verhoogd worden. Deze had ik verlaagd omdat ik tot kort hiervoor maar 2 dagen p.w. werkte.

- We rijden rond in mijn vaders 2e auto. Hij gebruikt deze zelf in de winter als zijn cabrio de stalling in gaat. De rest van het jaar mag ik hem gebruiken voor een vast bedrag van 75,-. Mijn vriendin gaat (hopelijk) binnenkort afrijden voor haar rijexamen, wellicht gaan we dan kijken voor onze eigen botsauto i.p.v. die van mijn vader.

- De grootste verliezenpost is de boodschappen.. Deze zijn erg duur vooral door gemakzucht. Voorgesneden fruitbakjes, smoothies, voorbereide lunch etc.

Zijn er mensen met goede bespaartips? :)
Mijn vriendin hoopt over een jaar een klein appartement (150.000 - 175.000) aan te gaan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Ik heb een mond meer te voeden en ga voor het gemak. ;) Dan is 550 voor iemand die zogenaamd zuinig leeft en niet ermee uitkomt (en een mond minder heeft) wel duur uit.

@koen0s je geeft zelf aan voor gemak te gaan, dus daar zit je winst ook. Netflix voor anderen en donaties zijn twee quick wins.

150-175k wordt een heel klein appartement denk ik. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:06:
Ik heb een mond meer te voeden en ga voor het gemak. ;) Dan is 550 voor iemand die zogenaamd zuinig leeft en niet ermee uitkomt (en een mond minder heeft) wel duur uit.

@koen0s je geeft zelf aan voor gemak te gaan, dus daar zit je winst ook. Netflix voor anderen en donaties zijn twee quick wins.

150-175k wordt een heel klein appartement denk ik. ;)
Gemak moet er dus eigenlijk ook uit. Ik heb twee studiedagen waar ik best tijd heb om even langs de markt te gaan voor groenten/fruit. Het feit dat we momenteel boven de supermarkt wonen helpt ook niet, wekelijkse boodschappen bestaan niet..

Donaties zullen blijven, ik leef luxe genoeg en kan dus best wat missen voor een ander. Netflix moeten we toch eens wat familieharten gaan breken denk ik..

Tevens qua appartement: Inderdaad klein ja (50-80 vierkante meter). We wonnen met z'n tweeën met nog geen plan voor kinderen, dus hebben niet veel ruimte nodig. Het idee is om een klein appartement in Eindhoven te kopen en een paar jaar later een normaal huis in een dorp in de omgeving. Het appartement zou dan verhuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
@koen0s Jouw zorgtoeslag? Als jij inderdaad 2100 netto per maand binnenharkt krijg je die toch niet? Toetsingsinkomen is 28720 euro..

Iniedergeval, ik vind je zorgverzekering duur. Netflix zal je even moeten herschikken. Leuk dat er 2 families meeliften, maar ga dan ook gewoon kosten rekenen bijvoorbeeld.

Bios is een luxe, jij kan zelf inschatten of je dat goed gebruikt of niet en dus of dat het waard is.

Donaties is ook weer een luxe.

Als ik snel verder kijk zijn gewoon de boodschappen aan de dure kant.
Voorgesneden fruitbakjes, smoothies, voorbereide lunch etc.
Kap daarmee. Neem een mes en fruit mee naar je werk, is nog lekkerder ook. Idem met smoothies en lunch. Ga wat vaker naar de Lidl ipv de AH (bijvoorbeeld), het groente en fruit is daar prima.

Verder hou je nog wel 1500 over per maand dus echt verschrikkelijk is het ook weer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 28-06-2018 11:14 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Nat-Water schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:11:
@koen0s Jouw zorgtoeslag? Als jij inderdaad 2100 netto per maand binnenharkt krijg je die toch niet? Toetsingsinkomen is 28720 euro..

Iniedergeval, ik vind je zorgverzekering duur. Netflix zal je even moeten herschikken. Leuk dat er 2 families meeliften, maar ga dan ook gewoon kosten rekenen bijvoorbeeld.

Bios is een luxe, jij kan zelf inschatten of je dat goed gebruikt of niet en dus of dat het waard is.

Donaties is ook weer een luxe.

Als ik snel verder kijk zijn gewoon de boodschappen aan de dure kant.

[...]

Kap daarmee. Neem een mes en fruit mee naar je werk, is nog lekkerder ook. Idem met smoothies en lunch. Ga wat vaker naar de Lidl ipv de AH (bijvoorbeeld), het groente en fruit is daar prima.
toon volledige bericht
Mijn vriendin haar inkomen is 2100, dat van mij de 1250 (part-time werk). Vandaar dat ik de zorgtoeslag nog wel ontvang.

De zorgverzekering is redelijk duur omdat ik een extra tandartspakket heb. Dit jaar een kroon moeten laten zetten dus vandaar. Voor volgend jaar nog maar heroverwegen of het nodig is.

De bioscoop is om de hoek en daar gaan we dan ook wekelijks heen, dus dat is in die zin 'goedkoop'.

Ik ga is kijken wat er bespaard kan worden op groente/fruit. Ik denk toch al gauw 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 18:23
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Mijn vriendin haar inkomen is 2100, dat van mij de 1250 (part-time werk). Vandaar dat ik de zorgtoeslag nog wel ontvang.

De zorgverzekering is redelijk duur omdat ik een extra tandartspakket heb. Dit jaar een kroon moeten laten zetten dus vandaar. Voor volgend jaar nog maar heroverwegen of het nodig is.

De bioscoop is om de hoek en daar gaan we dan ook wekelijks heen, dus dat is in die zin 'goedkoop'.

Ik ga is kijken wat er bespaard kan worden op groente/fruit. Ik denk toch al gauw 150 euro.
Ah, omdat je 2100 eerst noemde had ik aangenomen dat dat inkomen jouw inkomen was.. Mea culpa.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Laatst online: 07-05 14:10
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:03:
*Adviesvraag mbt vaste lasten*
Waarom maak je niet zelf een topic aan? Straks wordt het een rotzooi hier met antwoorden op zowel de TS en jou. Niet echt fijn voor jullie beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 07:16

Wailing_Banshee

You're Next

- De grootste verliezenpost is de boodschappen.. Deze zijn erg duur vooral door gemakzucht. Voorgesneden fruitbakjes, smoothies, voorbereide lunch etc.

Mijn vriendin hoopt over een jaar een klein appartement (150.000 - 175.000) aan te gaan schaffen.
Je noemt het zelf al: boodschappen minder duur!

Maar mijn tip is hier ook: zet het eens gewoon allemaal in excel. Tot elke cent die je uitgeeft. Dan kom je er pas goed achter aan welke (overbodige) dingen je geld op gaat...

Over Netflix: wij hebben ook Netflix en delen die met m'n moeder. Wij betalen wat we altijd al hadden en m'n moeder betaalt bij zodat we met 4 schermen kunnen kijken.

In julile geval hebben jullie dus 2 abonnementen met 2 schermen. Kun je hier niet gewoon 1 abonnement met 4 schermen van maken? En die kosten delen door 3?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Dude... Lees je eigen post door, je noemt ze zelf al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Je noemt het zelf al: boodschappen minder duur!

Maar mijn tip is hier ook: zet het eens gewoon allemaal in excel. Tot elke cent die je uitgeeft. Dan kom je er pas goed achter aan welke (overbodige) dingen je geld op gaat...

Over Netflix: wij hebben ook Netflix en delen die met m'n moeder. Wij betalen wat we altijd al hadden en m'n moeder betaalt bij zodat we met 4 schermen kunnen kijken.

In julile geval hebben jullie dus 2 abonnementen met 2 schermen. Kun je hier niet gewoon 1 abonnement met 4 schermen van maken? En die kosten delen door 3?
Momenteel 4 schermen in Nederland en 2 in India (haar ouders), nu kijkt natuurlijk niet iedereen tegelijk dus misschien eens kijken naar één groot abonnement met meerdere schermen.
TheBrut3 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:21:
[...]

Dude... Lees je eigen post door, je noemt ze zelf al op.
Meer tips hoe mensen bijvoorbeeld besparen op boodschappen e.d.
Als ik zie dat mensen voor 275,- een heel gezin voeden kan ik me niet inbeelden hoe ze dat in godsnaam voor elkaar krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:15:
[...]
Tja, het is voornamelijk je eigen instelling die bepaalt of je kan sparen of niet.

Concreet betaal je momenteel dus voor het kunnen kijken van :
- TV
- Netflix 2x
- Bioscoop
En daarnaast ook nog eens muziek via spotify

Ga volledig over naar tv+radio en je bespaart 840 euro op jaarbasis.

En misschien gewoon een paar jaartjes geen motor meer anders... Eerst huis kopen en daarna weer verder met de motor gaan.
Hetzelfde geldt wmb voor je donaties, wat wil je eerst? Een huis of kunnen blijven doneren?

Maarja, jij hebt ook meer inkomen dan de TS waardoor jij al 1500 euro per maand spaart zonder iets in te hoeven leveren.

Met simpelweg 1500 sparen moet je toch redelijk een hypo voor 150 / 175k kunnen krijgen? Je brengt 18.000 eigen geld mee dan.
Ik zou jezelf niet rijkrekenen, 1/3 van je budget afhalen ga je echt wel merken ergens. Dan is het opzeggen van wat netflix abbo's pijnlozer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Gomez12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Tja, het is voornamelijk je eigen instelling die bepaalt of je kan sparen of niet.

Concreet betaal je momenteel dus voor het kunnen kijken van :
- TV
- Netflix 2x
- Bioscoop
En daarnaast ook nog eens muziek via spotify

Ga volledig over naar tv+radio en je bespaart 840 euro op jaarbasis.

En misschien gewoon een paar jaartjes geen motor meer anders... Eerst huis kopen en daarna weer verder met de motor gaan.
Hetzelfde geldt wmb voor je donaties, wat wil je eerst? Een huis of kunnen blijven doneren?

Maarja, jij hebt ook meer inkomen dan de TS waardoor jij al 1500 euro per maand spaart zonder iets in te hoeven leveren.

Met simpelweg 1500 sparen moet je toch redelijk een hypo voor 150 / 175k kunnen krijgen? Je brengt 18.000 eigen geld mee dan.

[...]

Ik zou jezelf niet rijkrekenen, 1/3 van je budget afhalen ga je echt wel merken ergens. Dan is het opzeggen van wat netflix abbo's pijnlozer hoor.
toon volledige bericht
Momenteel zit de TV bij de huurprijs inbegrepen, kan ik dus niet op besparen (helaas). Zodra we een huis kopen zullen we waarschijnlijk enkel internet nemen, de TV staat namelijk toch alleen voor films/series. Het enige 'TV' dat ik kijk is Formule 1 via de Ziggo GO app op mijn ouderlijke inloggegevens. Hier hoop ik dan ook te kunnen besparen zodra we daadwerkelijk gaan verhuizen. Spotify en de bioscoop zullen blijven, maar dat is mijn eigen luxe-keuze.

Momenteel spendeer ik ongeveer 5 euro per dag aan fruit, per maand is dat al 150,- :F. Hier zal dus best wat bespaard kunnen worden hoop ik door naar de markt te gaan iedere week. Enige dat ik echt niet zie zitten is iedere dag de mixer schoonmaken na het maken van één smoothie.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:26:
[...]

Als ik zie dat mensen voor 275,- een heel gezin voeden kan ik me niet inbeelden hoe ze dat in godsnaam voor elkaar krijgen :'(
Daar is een ander topic voor:

Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?

Maar ook daar geldt natuurlijk voor: houd eens precies bij wat je waarvoor uitgeeft.

Zuivel: x euro
Verse groente: y euro
Voorgesneden groente: z euro

Kijk hoeveel je weggooit per week (alles wat je weggooit had je ook niet hoeven kopen)
Kijk hoeveel het scheelt als je gewoon die appel en sinaasappel koopt en deze zelf in stukken snijdt ipv voorgesneden kopen.
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:34:
[...]
Enige dat ik echt niet zie zitten is iedere dag de mixer schoonmaken na het maken van één smoothie.. :(
Dat hoef je ook niet te doen hoor. Wij hebben twee glazen flessen gekocht bij de Blokker (en een trechter :p) en als ik een smoothie maak, maak ik genoeg voor een dag of 3. Ook een verse smoothie blijft wel drie dagen goed.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Daarvoor kan je beter in een ander topic zijn; Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?
Niet negatief bedoeld, maar volgens mij heb jij / hebben jullie héél goed door waar er besparing zit en ook genoeg brains om zelf de oplossing te bedenken (je geeft er al een aantal zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aardappelen en groenten kunnen zeer goedkoop zijn. Vaak is vlees het duurste van de maaltijd. Ook op verse kruiden kan je flink besparen, stuk goedkoper om ze zelf te kweken dan zo'n bakje versie basilicum. Bruine boterham met margarine en pindakaas is een stuk goedkoper dan een Italiaanse bol met roomboter en kaas.
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Niet de dure producten kopen maar de goedkope producten. Niet het A-merk maar het B-merk. Of gewoon geen snacks kopen.
5183 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:32:
Leg mij eens uit wanneer een uitvaartverzekering een slechte, financiële, keus zou zijn voor de gemiddelde Nederlander.
Wat je vergeet mee te nemen is dat het geld ook rendement kan behalen als het niet vast zit bij een uitvaartverzekering. Leg elke maand een paar euro in en na 60 jaar heeft dat een aardig rendement gehaald. Je hebt spaarverzekeringen (ook bij DELA) die 2% rente geven. Leg elke maand 10 euro in en na 30 jaar heb je met die 2% rente al 4920,75 op een inleg van 3600 euro. En ga je het beleggen dan zal het na 20 jaar vrijwel gegarandeerd een rendement boven de 3% gehaald hebben en wellicht nog heel wat meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:38

Garyu

WW

Kostenoverzicht:

Huur ( incl. G/W/E/Internet (& TV, maar gebruiken we niet) - 980
Zorgverzekering - 151 (125 + 120 minus mijn zorgtoeslag)
Telefoonabonnementen - 53 (40 + 13)
Netflix - 22 ( 2 abonnementen)
Bioscoop - 38 ( 2 abonnementen)

Donaties - 28
Motorfiets verzekering + belasting - 25
Spotify - 10
Ing studentenverzekering (rechtsbijstand e.d.) - 5
Auto verzekering + belasting - 75
Boodschappen - 400-500

Totaal: 1800-1900
toon volledige bericht
Daar zitten de kosten waar je het makkelijkste/meeste kunt besparen. Huur incl alles voor bijna 1000€ per maand is best veel voor twee personen. Als je een goedkoper apartementje weet te vinden (bijvoorbeeld niet direct in het centrum), kan je flink geld per maand besparen. Natuurlijk is verhuizen ook niet gratis, maar als je ergens voor 800€ kan wonen, dan bespaar je dus simpel 200€ per maand. Bedenk dus of je echt wilt wachten op een koopwoning of dat je tussendoor nog eens ergens anders wilt gaan huren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Garyu schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Daar zitten de kosten waar je het makkelijkste/meeste kunt besparen. Huur incl alles voor bijna 1000€ per maand is best veel voor twee personen. Als je een goedkoper apartementje weet te vinden (bijvoorbeeld niet direct in het centrum), kan je flink geld per maand besparen. Natuurlijk is verhuizen ook niet gratis, maar als je ergens voor 800€ kan wonen, dan bespaar je dus simpel 200€ per maand. Bedenk dus of je echt wilt wachten op een koopwoning of dat je tussendoor nog eens ergens anders wilt gaan huren.
800 euro per maand huur + G/W/L/I gaat je geen 200 euro per maand schelen... Gas + electra 50 euro in de maand? Water heb ik eigenlijk geen idee van... Internet is afhankelijk van je situatie maar zo'n 30, 40 euro in de maand? Dus die besparing zal onder de 100 euro in de maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Garyu schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:52:
[...]
Natuurlijk is verhuizen ook niet gratis, maar als je ergens voor 800€ kan wonen, dan bespaar je dus simpel 200€ per maand. Bedenk dus of je echt wilt wachten op een koopwoning of dat je tussendoor nog eens ergens anders wilt gaan huren.
Zoals @Wailing_Banshee al zegt scheelt het je geen 200 euro, en zeker als vriendin van TS over een jaar iets wil kopen dan gaat 2x verhuizen duurder zijn dan gewoon 1x verhuizen.

Maar @koen0s waarom zou je moeten besparen? Kijk je spaart nu grofweg zo'n 1500 per maand, dus je zou volgend jaar 18.000 op je bankrekening hebben. Met een eigen inleg van 18.000 moet je toch wel iets van 150 - 175k kunnen krijgen lijkt mij?

Kijk, (be)sparen is nooit mis enzo. Maar als je als doel een huis hebt en je spaart al 1500 per maand dan draagt verdere besparing weinig bij aan dat doel.
Praktisch gezien ga je geen villa kunnen bekostigen als je je donaties opzegt en daarmee 1528 per maand spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, maarrrr... bewust zijn van je levensstijl is altijd goed, dan kun je bewuste keuzes maken. Doen we allemaal, en als jij besluit dat kant-en-klaar fruit je 100 euro per maand waard is, prima. Idem met uit eten, lunch-op-de-zaak (tenzij dat als arbeidsvoorwaarde meegeleverd wordt kost het ook meer dan bammetjes thuis smeren), bioscopen etc.

Het nadeel van 'een huis kopen' is dat het heel veel geld up-front vereist, en dat je dat ongeacht je spaar-patroon nooit in een half jaartje bij elkaar krijgt. Als je de startup-kosten over 2-3 jaar kunt spreiden wordt het veel behapbaarder, ook al betekent dat langer in je dure appartementje zitten. Huizen zijn gewoon niet geschikt voor korte-termijn-denken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Gomez12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:48:
[...]

Zoals @Wailing_Banshee al zegt scheelt het je geen 200 euro, en zeker als vriendin van TS over een jaar iets wil kopen dan gaat 2x verhuizen duurder zijn dan gewoon 1x verhuizen.

Maar @koen0s waarom zou je moeten besparen? Kijk je spaart nu grofweg zo'n 1500 per maand, dus je zou volgend jaar 18.000 op je bankrekening hebben. Met een eigen inleg van 18.000 moet je toch wel iets van 150 - 175k kunnen krijgen lijkt mij?

Kijk, (be)sparen is nooit mis enzo. Maar als je als doel een huis hebt en je spaart al 1500 per maand dan draagt verdere besparing weinig bij aan dat doel.
Praktisch gezien ga je geen villa kunnen bekostigen als je je donaties opzegt en daarmee 1528 per maand spaart.
1500,- is wat er theoretisch overblijft.
Dan moet de benzine nog betaald worden, de vakanties, hobby's etc.
In die zin leven we best luxe, aangezien we vrij veel spenderen aan luxe. En meer luxe is mogelijk door de maandelijkse kosten laag te houden. Over een jaar hebben we ongeveer 20.000-. Dus een huis financieren moet dan wel mogelijk zijn. Tijdelijk verhuizen naar een huurhuis zal enkel duurder uitvallen, dat hebben we al bekeken.

[ Voor 11% gewijzigd door koen0s op 28-06-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Tja zo te lezen ben je op zoek naar gratis geld.

Je eigen auto willen terwijl je voor 75 euro per maand in die van je vader kan rijden (wake up call; goedkoper kan niet!)

Fruit uit de super in een bakje, sorry hoor maar voor 2 van die bakjes kan je fruit kopen totdat het je die week je neus uit komt.

Smoothie: tja yoghurt en beetje fruit blenden. Kan je ook yoghurt in een bakje doen en een banaan / peer ander goedkoop fruit door heen snipperen en water er naast drinken.

Jullie trekken >1,5x modaal naar binnen en krijgen het voor elkaar om bijna alles op te maken.

Maar wel hele duidelijke besparingsmaatregelen laten zien in je openingspost maar ze blijkbaar niet herkennen. Zal me niet verbazen dat je een berg geld out of the pocket kwijt bent waarvan je niet weet.

Duik eens serieus in je afschriften en krijg bewustzijn van waar je geld aan uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@koen0s dan moet je echt eens precies gaan opschrijven wat je uitgeeft en wat er binnen komt. En dan kijken waar je kunt besparen en waar je niet wilt besparen. Je mag jezelf best wel wat luxe gunnen (je werkt tenslotte om te kunnen leven), maar het is natuurlijk zonde als je wel veel betaalt voor iets wat je nauwelijks iets oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:55:
[...]

1500,- is wat er theoretisch overblijft.
Dan moet de benzine nog betaald worden, de vakanties, hobby's etc.
In die zin leven we best luxe, aangezien we vrij veel spenderen aan luxe. En meer luxe is mogelijk door de maandelijkse kosten laag te houden.
Als je wilt besparen valt Luxe ook gewoon onder je vaste lasten. Vakantie's ook, benzine ook.

Als je meer luxe wilt dan moet je gewoon alle daadwerkelijke kosten op papier zetten en daarnaar gaan kijken, niet een gat van 1500 euro open laten en vragen hoe je op de rest kan besparen.
Waar je zeer waarschijnlijk juist gigantisch op kan besparen is die 1500 euro die niet benoemd is. Want op je huur kan je niet echt besparen, op je zorgverzekering ook niet echt, telefoon rekening zet ook niet echt zoden aan de dijk.
Het enige wat echt zoden aan de dijk zet is kijken naar de helft van je inkomen wat je puur voor luxe gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:07:
Jullie trekken >1,5x modaal naar binnen en krijgen het voor elkaar om bijna alles op te maken.
Met twee personen is het niet zo raar dat ze samen > 1,5x modaal verdienen toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-06-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Om nog even wat verheldering te scheppen:

- De volledige resterende 1500,- gaat niet volledig op aan luxe. Momenteel sparen we ongeveer 1000,- p.m. De overige 'luxe' zijn vooral eenmalige uitgaven. Etentjes en eten bestellen enzo vallen ook onder de boodschappen/eten. Echter komt dit nauwelijks voor.

- Een kleine opsomming van de luxe-uitgaven van de afgelopen maanden:

Wintersport vakantie
Snowboard + bindingen (2e hands)
Vliegtickets India + hotels e.d. voor 3 weken vakantie
Vaccinaties voor India
Reisvisa India
Benzine (vooral naar mijn ouders toe Rotterdam-Eindhoven enkele keren per maand)
Motorfiets (2e hands)

Daarnaast nog kleinere dingen zoals verjaardagscadeautjes etc. Naar mijn mening niet echt dingen waar op bespaard kan worden. Vakantie is waar we voor werken, en besparen op vaccinaties lijkt me nu ook weer geen goed idee.. Enige waar dan weer wel op bespaard kan worden is de vakantie zelf door bijv. te gaan kamperen o.i.d. (al is de huidige vakantie ook niet echt duur met 1500,- voor 3 weken india voor 2 pers.)

- Het aanschaffen van een eigen (bots) auto zie ik juist eerder als een kostentoename dan een besparing. Ik rij nu in een redelijk nette Saab van mijn vader, ik wil niet dat mijn vriendin haar eerste parkeerkrasjes in deze auto maakt (zij tevens ook niet natuurlijk), dus dan liever een oude Peugeot o.i.d. Het zou dan ook fijn zijn om de extra kosten hier te kunnen dekken door ergens anders te besparen.

- Qua boodschappen ga ik binnenkort eens kijken of ik voor de hele week fruit/groente kan aanschaffen op de markt en hiermee kan besparen. Smoothie's zijn in de supermarkt 3,- per 1.5L dus dat kan denk ik niet heel veel goedkoper. Daarnaast wellicht eens kijken naar het gebruik van minder vlees. Al is dat vaak al niet zo duur aangezien het vooral kip is (vriendin eet geen koe).

Tevens denk ik dat het echte besparen pas gaat beginnen zodra we uit dit relatief dure huurhuis zijn. G/W/E/ + internet moet denk ik best goedkoper kunnen (wordt nu in all-in prijs 300 ongeveer voor gerekend).

[ Voor 4% gewijzigd door koen0s op 28-06-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Het is op de luxe dat je moet besparen....

20€ van je boodschappen af halen schiet amper op, een reis naar India hakt er dan wel in hé.

Spaar éérst voor je aan je luxe uitgaven begint. Is er geen geld meer voor de luxe, dan stel je die gewoon een maand uit (en nog eens en nog eens als het nodig is).
Als je doel is om 1000€ per maand te sparen, dan zet je die direct op je spaarrekening, je betaalt de huur en de andere maandelijkse rekeningen, en dan pas je voor de rest de uitgaven aan aan de stand van de rekening.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Ik vind je vaste lasten eigenlijk niet eens zo gek, ik zie geen uitschieters waarbij ik zeg 'tjonge dat moet veel minder'. Op al die punten valt te besparen maar dan lever je natuurlijk ook een stukje leefcomfort in. Daarbij sparen jullie 1000 per maand? Genoeg huishoudens die er jaloers op zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Goedkoop fruit kun je ook krijgen bij de lokale Turkse supermarkt of toko, vaak niet het meest mooie fruit, of opeens gele watermeloen in plaats van rode, maar het is, in mijn ervaring, vaak [een stuk] goedkoper dan op de markt of in de supermarkt.

Kruiden en vlees willen er ook wel eens goedkoper zijn. De kippenpoten zijn bij "mijn" Turk iets van 50% goedkoper dan bij supermarkt. handig als je een hond hebt die die dingen als maaltijd kan gebruiken :P

Supermarkt-smoothies zijn duur. Al zijn smoothies in het algemeen vrij duur en imho niet echt het meest efficiente eten/drinken wat er is. Wat los fruit en een glas water is een stuk goedkoper. Heb je echt iedere dag zo'n ding nodig? Bakjes fruit idem dito, da's helemaal stervensduur en vaak minder lekker. Zoals gezegd: neem wat fruit en een mesje mee naar je werk, en leef je uit.

En zoals anderen zeiden: Kijk ook eens naar je netflix én je bioscoop. Is het niet wat dubbel om beiden te hebben? Jaartje geen bioscoop is weer richting de 450 euro, koop je geen huis voor nee, maar het is wel genoeg voor een nieuwe kleur op iedere muur, of een leuk begin voor een nieuwe vloer :)

In mijn ervaring zijn het juist de kleine bedragen die een budget de nek omdraaien. Tientje hier, tientje daar, maar alles bij elkaar opgeteld ben je zo best veel geld kwijt aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Doe dat iedere maand en je gooit gewoon een maandloon weg in een jaar tijd.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Tommie12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:46:
Het is op de luxe dat je moet besparen....

20€ van je boodschappen af halen schiet amper op, een reis naar India hakt er dan wel in hé.

Spaar éérst voor je aan je luxe uitgaven begint. Is er geen geld meer voor de luxe, dan stel je die gewoon een maand uit (en nog eens en nog eens als het nodig is).
Als je doel is om 1000€ per maand te sparen, dan zet je die direct op je spaarrekening, je betaalt de huur en de andere maandelijkse rekeningen, en dan pas je voor de rest de uitgaven aan aan de stand van de rekening.
Heb je gelijk in. Ik ben me ook zeker bewust dat de primaire behoeften voor luxe komen. Persoonlijk vind ik dat nu we nog jong zijn dat we toch ook wat van de wereld moeten zien. En ik zou het dan ook niet erg vinden om een maand later een huis te kopen.. Het sparen is dan ook deels toekomstgericht, zodra we een huis hebben. Iedere maand 100,- besparen is toch weer twee weken backpacken door Azië op jaarbasis. Momenteel zetten we de 1000,- euro ook direct op zij. Echter is het dan wel redelijk krap aan het einde van de maand soms. Als er dan 100-150 euro per maand bespaard kan worden geeft dit toch weer wat meer marge aan het einde van de maand.
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:51:
Ik vind je vaste lasten eigenlijk niet eens zo gek, ik zie geen uitschieters waarbij ik zeg 'tjonge dat moet veel minder'. Op al die punten valt te besparen maar dan lever je natuurlijk ook een stukje leefcomfort in. Daarbij sparen jullie 1000 per maand? Genoeg huishoudens die er jaloers op zouden zijn.
Ik vind het ook redelijk meevallen, op de huurprijs en eten na leven we redelijk zuinig ( niet roken/drinken of andere dure zaken). Dat we veel kunnen sparen heeft er dan ook wel mee te maken dat we geen kinderen en/of huisdieren hebben, geen chronische ziektes o.i.d. en nog relatief jong zijn voor wat we verdienen.
RobinHood schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:55:
Goedkoop fruit kun je ook krijgen bij de lokale Turkse supermarkt of toko, vaak niet het meest mooie fruit, of opeens gele watermeloen in plaats van rode, maar het is, in mijn ervaring, vaak [een stuk] goedkoper dan op de markt of in de supermarkt.

Kruiden en vlees willen er ook wel eens goedkoper zijn. De kippenpoten zijn bij "mijn" Turk iets van 50% goedkoper dan bij supermarkt. handig als je een hond hebt die die dingen als maaltijd kan gebruiken :P

Supermarkt-smoothies zijn duur. Al zijn smoothies in het algemeen vrij duur en imho niet echt het meest efficiente eten/drinken wat er is. Wat los fruit en een glas water is een stuk goedkoper. Heb je echt iedere dag zo'n ding nodig? Bakjes fruit idem dito, da's helemaal stervensduur en vaak minder lekker. Zoals gezegd: neem wat fruit en een mesje mee naar je werk, en leef je uit.

En zoals anderen zeiden: Kijk ook eens naar je netflix én je bioscoop. Is het niet wat dubbel om beiden te hebben? Jaartje geen bioscoop is weer richting de 450 euro, koop je geen huis voor nee, maar het is wel genoeg voor een nieuwe kleur op iedere muur, of een leuk begin voor een nieuwe vloer :)

In mijn ervaring zijn het juist de kleine bedragen die een budget de nek omdraaien. Tientje hier, tientje daar, maar alles bij elkaar opgeteld ben je zo best veel geld kwijt aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Doe dat iedere maand en je gooit gewoon een maandloon weg in een jaar tijd.
toon volledige bericht
Ik heb eigenlijk nog nooit voet gezet in een turkse supermarkt. :9 Wellicht maar eens kijken of er op die manier daadwerkelijk flink bespaard kan worden.

Daarnaast zijn het inderdaad de kleintjes die een groot verschil maken op jaarbasis. Daar probeer ik al op te letten door bijv. niet voor de deur te parkeren a la 75 p.m. 8)7 maar loop ik iedere dag wel 10 minuutjes als ik de auto pak. Maar naar mijn inziens zou het nog wel iets beter kunnen. Dit jaar maar eens kijken of Netflix gehalveerd kan worden, mijn abonnement naar SIM-only kan en misschien toch maar oldtimer gaan rijden op de motor. dat scheelt maandelijks al zo'n 55,- bovenop wat er bij de boodschappen bespaard kan worden.

We willen in de toekomst 2 maanden per jaar gaan reizen, dan helpt het wel om nu alvast te kijken hoe de vaste lasten zo laag mogelijk gemaakt kunnen worden. zoals hierboven gezegd ga je voor 1200,- besparing alweer 2 weken op vakantie.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-03 06:16
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:39:
Smoothie's zijn in de supermarkt 3,- per 1.5L dus dat kan denk ik niet heel veel goedkoper.
Koop eens een zak appels en een zak sinaasappels en 2 liter yoghurt bij de Lidl, dan heb jij een hele week aan smoothies voor 5 euro. ;)

Veel mensen vertellen je dat je op je boodschappen moeilijk kan besparen; ben ik het niet mee eens!
Shop eens bij de Lidl en kijk naar wat je echt nodig hebt, en ga dan over tot 2-wekelijkse boodschappen, 200 per maand aan boodschappen totaal is volstrekt haalbaar, en dat is nieteens luxe vrij!

Een van je Netflix abbos zou ik persoonlijk afzeggen en de kosten gaan verdelen met de familie, het is haast geen geld maar wel zo eerlijk.

Trouwens; Als jij het niet erg vind om zo te delen met je Netflix (en dus geen licentiekosten te betalen voor alle gebruikers) dan kun je toch haast net zo goed gaan piraten met een VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RobinHood schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:55:
Een ander alternatief om te besparen is om fruit (en ook dingen als aardappelen etc) direct bij de boer te kopen. Er zit bijna overal wel een boerderij waar aan huis verkocht wordt.

Dan heb je voor dezelfde prijs die je in de supermarkt betaalt voor 2 kg aardappelen meteen een zak van 10 kg aardappelen bij de boer.

Idem voor fruit, wat direct bij de boer ook een heel stuk goedkoper (en verser!) is dan bij een supermarkt.

En je helpt er ook weer een lokale boer mee, als bijkomstigheid :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:38

Garyu

WW

wildhagen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Een ander alternatief om te besparen is om fruit (en ook dingen als aardappelen etc) direct bij de boer te kopen. Er zit bijna overal wel een boerderij waar aan huis verkocht wordt.

Dan heb je voor dezelfde prijs die je in de supermarkt betaalt voor 2 kg aardappelen meteen een zak van 10 kg aardappelen bij de boer.

Idem voor fruit, wat direct bij de boer ook een heel stuk goedkoper (en verser!) is dan bij een supermarkt.

Qua besparing zet het echter geen zoden aan de dijk. Als je op deze manier 1€ minder voor een kg appels betaalt, dan haal je er misschien 5€ per maand uit als je veel appels eet. Ga je het met de auto halen dan heb je dat geld al aan benzine weer geinvesteerd. Volgens mij kan je voor die moeite makkelijker geld op andere punten besparen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Heb je gelijk in. Ik ben me ook zeker bewust dat de primaire behoeften voor luxe komen. Persoonlijk vind ik dat nu we nog jong zijn dat we toch ook wat van de wereld moeten zien. En ik zou het dan ook niet erg vinden om een maand later een huis te kopen.. Het sparen is dan ook deels toekomstgericht, zodra we een huis hebben. Iedere maand 100,- besparen is toch weer twee weken backpacken door Azië op jaarbasis. Momenteel zetten we de 1000,- euro ook direct op zij. Echter is het dan wel redelijk krap aan het einde van de maand soms. Als er dan 100-150 euro per maand bespaard kan worden geeft dit toch weer wat meer marge aan het einde van de maand.
Dis discussie heb ik met mijn kinderen (20-ers) ook al een paar kaar gehad.
Ze beginnen te werken en denken "recht te hebben" op:
- 1 keer per jaar een vliegvakantie, en dan nog een paar lange weekends op citytrip
- mooi appartement huren, liever nog kopen in een redelijke buurt
- auto
- regelmatig iets gaan drinken of eten met vrienden
- kunnen sparen
(en dat allemaal alleen zonder vriend of vriendin)

Dan moet ik ze wel even uitleggen dat je zelfs met een dubbel mediaan loon (wat je als starter zelfs met een universitair diploma niet haalt) die niet allemaal kan doen.
Er moeten keuzes gemaakt worden.

Dik sparen, maar wel backpacken in Azie past niet zomaar samen. De kosten ter plaatse kunnen dan wel meevallen, maar die vliegreis hakt er wel in.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je die reis niet mag doen hé, maar classeer dat toch maar onder luxe die je betaalt na de rest!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

[...]

True, maar TS woont zo te horen praktisch in het centrum van Eindhoven, eer hij bij een boer is die fruit verkoopt, heeft ie wel een liter of wat aan benzine verstookt in zijn Saab :P

En het moet ook maar net kunnen, ik ben hier omsingeld door boeren, maar het zijn allemaal melkboeren en 1 kippenhouder, bij hen ga ik geen appels of piepers kunnen kopen :P En dingen als bananen en ander tropisch fruit kun je natuurlijk helemaal vergeten, moet de eerste Nederlandse ananasboer nog tegenkomen :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

De lokale boer verkoopt zijn aardappelen bij ons in de supermarkt. Helpen we én de lokale boer én de lokale supermarkt!
koen0s schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:07:
[...]
We willen in de toekomst 2 maanden per jaar gaan reizen, dan helpt het wel om nu alvast te kijken hoe de vaste lasten zo laag mogelijk gemaakt kunnen worden. zoals hierboven gezegd ga je voor 1200,- besparing alweer 2 weken op vakantie.. :*)
Als dit je doel is, zou ik echt beginnen met de luxe producten. Hoe minder je gewend bent aan luxe producten in Nederland, hoe minder je zult missen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
Tommie12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Dis discussie heb ik met mijn kinderen (20-ers) ook al een paar kaar gehad.
Ze beginnen te werken en denken "recht te hebben" op:
- 1 keer per jaar een vliegvakantie, en dan nog een paar lange weekends op citytrip
- mooi appartement huren, liever nog kopen in een redelijke buurt
- auto
- regelmatig iets gaan drinken of eten met vrienden
- kunnen sparen
(en dat allemaal alleen zonder vriend of vriendin)

Dan moet ik ze wel even uitleggen dat je zelfs met een dubbel mediaan loon (wat je als starter zelfs met een universitair diploma niet haalt) die niet allemaal kan doen.
Er moeten keuzes gemaakt worden.

Dik sparen, maar wel backpacken in Azie past niet zomaar samen. De kosten ter plaatse kunnen dan wel meevallen, maar die vliegreis hakt er wel in.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je die reis niet mag doen hé, maar classeer dat toch maar onder luxe die je betaalt na de rest!
toon volledige bericht
Klopt. En zo zie ik mijn zus ook wel eens doordraven in wat ze wil. Zo wil ze nu een nieuwe auto gaan leasen omdat ze 3 dagen per week voor stage van Rotterdam naar Barendrecht moet en 5km extra naar de hockey moet reizen.. 8)7

Ondanks dat ik mijn luxe wil, probeer ik dit wel zo goedkoop mogelijk te realiseren. Zo zou een eigen auto een goedkoop bakje worden (zit zelf in de branche, dus dat scheelt). Een koophuis moet momenteel zo goedkoop mogelijk (max. 175.000 maar liever rond de 150.000) om de vaste lasten te drukken en vakanties zo goedkoop mogelijk boeken (vliegtickets India waren nu bijvoorbeeld 425 p.p.). Tevens helpt het ook wel dat ik en mijn vriendin (bijna) allebei goed afgestudeerd zijn in de techniek sector en dus ook best wat te besteden hebben zodra we beide fulltime gaan werken.

Geld kan maar één keer uitgegeven worden, dus het is altijd keuzes maken (helaas). Maar daarom probeer ik ervoor te zorgen dat de vaste lasten de komende jaren zo laag mogelijk worden zodat er meer geld over blijft voor het reizen e.d.
RobinHood schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:25:
[...]

True, maar TS woont zo te horen praktisch in het centrum van Eindhoven, eer hij bij een boer is die fruit verkoopt, heeft ie wel een liter of wat aan benzine verstookt in zijn Saab :P

En het moet ook maar net kunnen, ik ben hier omsingeld door boeren, maar het zijn allemaal melkboeren en 1 kippenhouder, bij hen ga ik geen appels of piepers kunnen kopen :P En dingen als bananen en ander tropisch fruit kun je natuurlijk helemaal vergeten, moet de eerste Nederlandse ananasboer nog tegenkomen :+
Sommige dingen zijn inderdaad de moeite niet waard denk ik..

Zelf smoothies maken voor 5,- als ik per week 6,- uitgeef is een verschil van niets. Het gesneden fruit van makkelijk 20,- p.w. kan dan weer wel goedkoper, maar dan ga ik m'n winst inderdaad niet pakken door de auto te pakken naar een paar dorpen verder.. Wat wel kan gaan schelen denk ik is broodbeleg goedkoper inslaan. Vleeswaren zijn relatief duur bij de Em-te. Tevens lang houdbaar dus prima eens in de twee weken in te slaan bij de Lidl bijvoorbeeld.

En de Saab stooks wel wat ja.. :X Maar dat ligt ook deels aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 17:01
Je hoeft niet een paar dorpen verder voor goedkope supermarkt als je in het centrum van eindhoven woont hoor. In de Tramstraat zit een Jan Linders, kijk daar eens rond. En altijd naar de aanbiedingen kijken, gebruik de vriezer als je hem hebt. Alle kleine beetjes helpen en ik kan prima rondkomen voor 25eu per week (1ps, excl weekend)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Pagina: 1