Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:54:
Ik weet niet waar sommige van jullie je boodschappen vandaan halen of gewoon bizar weinig eten
maar boodschappen van 300-350 p/m is echt onmogelijk.
Wij zijn al bij de Lidl boodschappen gaan doen omdat het bij Jumbo te duur werd.
Maar nog steeds 100-120 Euro p/w bij Jumbo was dit 150-170 p/w
En wij halen echt niet veel bijzonders.
Als je alleen water en koffie/thee drinkt bespaar je echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:28:
[...]

Dat is een foute bezuiniging, die 10 euro per maand stelt niets voor bij wat je op verzekeringen/boodschappen kunt besparen.

Ik heb VDSL+ 100/30 en dat bevalt prima. Haal ongeveer 133/28 in de praktijk. Maar dat terzijde :)
Waarom is het foute bezuiniging? Dat het een relatief klein bedrag is, oké. Maar fout?
Ik heb een DSL abonnement dat per maand €25 goedkoper is dan Ziggo van de TS. Dat is voor ons gebruik in geen enkel opzicht trager dan bijvoorbeeld het glasvezel op kantoor.
Misschien dat Netflix 2 sec sneller zou bufferen... nou, voor die 2 sec steek ik graag die €25 in mijn zak :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:43:
[...]

Waarom is het foute bezuiniging? Dat het een relatief klein bedrag is, oké. Maar fout?
Ik heb een DSL abonnement dat per maand €25 goedkoper is dan Ziggo van de TS. Dat is voor ons gebruik in geen enkel opzicht trager dan bijvoorbeeld het glasvezel op kantoor.
Misschien dat Netflix 2 sec sneller zou bufferen... nou, voor die 2 sec steek ik graag die €25 in mijn zak :Y
Voor dat geld zit er geen TV bij in toch? Goedkoopste met TV is geen 25 euro per maand goedkoper dan zijn huidige Ziggo van 48 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:25:
[...]
Dit. Ga eens op de markt kijken naar groeten/fruit/brood. De rest van de boodschappen bij de Lidl of Aldi.

Een fatsoenlijke vriezer scheelt ook al aardig op langere termijn. Vlees groot inkopen bij de lokale poelier/boer als dat kan. Of nog makkelijker: minder vlees gaan eten.
Niet alleen vlees hoor. Ook perfect voor groente en fruit (ik heb appels, peren, aardbeien, frambozen, bramen en bananen in de vriezer liggen, allemaal voor de smoothies en appeltaart :p). Grote zakken bevroren groente is meestal goedkoper dan een paar potjes, en fruit voor smoothies kun je ook heel goed eerst invriezen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Blijft die 2695 of wordt dat minder als je vriendin niet werkt (WW)? Hoe is ze opgeleid? Als ze thuis zit, verklaart het ook wel de hogere energierekening.

Maar goed, tweede auto eruit is bijkans stap 1 als iemand permanent thuis zit. Daar staat 100/maand voor de deur. Je rekent je rijk door je etentjes, roken e.d. niet te budgetteren. Zo 'ontken' je voor jezelf die kosten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:59:
[...]

Niet alleen vlees hoor. Ook perfect voor groente en fruit (ik heb appels, peren, aardbeien, frambozen, bramen en bananen in de vriezer liggen, allemaal voor de smoothies en appeltaart :p). Grote zakken bevroren groente is meestal goedkoper dan een paar potjes, en fruit voor smoothies kun je ook heel goed eerst invriezen.
Uiteraard, daar doelde ik ook op. Niet alleen vlees invriezen :+

Liefste nog een moestuintje er bij vol groente en fruit. Het hele jaar door "vers" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Uiteraard, daar doelde ik ook op. Niet alleen vlees invriezen :+

Liefste nog een moestuintje er bij vol groente en fruit. Het hele jaar door "vers" _/-\o_
Waar denk je dat die appels, peren, aardbeien, frambozen en bramen vandaan komen :D

(de bananen niet...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 22:04
Als je wilt besparen kun je beter niet aan een moestuin beginnen, dat moet je alleen maar doen als je het ook leuk vindt om daar veel tijd in te steken. Anders staat de besparing niet in verhouding tot de tijd die het je kost, en kun je beter een paar uur per meer gaan werken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:29:
[...]

Waar denk je dat die appels, peren, aardbeien, frambozen en bramen vandaan komen :D

(de bananen niet...)
Netjes hoor!

De dag dat ik klaar ben met mijn studie komen er meerdere moestuinen en een vrieskist :+
Arrne schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:35:
Als je wilt besparen kun je beter niet aan een moestuin beginnen, dat moet je alleen maar doen als je het ook leuk vindt om daar veel tijd in te steken. Anders staat de besparing niet in verhouding tot de tijd die het je kost, en kun je beter een paar uur per meer gaan werken ofzo.
Daar heb je helemaal gelijk in. Persoonlijk vind ik het een heerlijke bezigheid om al dat elektronische geweld mee af te wisselen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Arrne schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:35:
Helemaal mee eens. Hoewel, als ik zie hoe duur dingen als frambozen en bramen zijn.... (wij hebben natuurlijk alleen lekkere dingen in de tuin, de pruimenboom heeft voor het eerst ook meer dan 3 pruimen!)

Maar ook zonder moestuin heb je veel aan een vriezer. Je kunt dan efficienter boodschappen doen. Wij kopen vaak producten met een stikker (mits je ze kunt invriezen), kan toch 30 of 50 procent schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:15:

Zal ook eens met mijn schoonouders spreken wat ze precies met die spullen willen doen, misschien is het wel gewoon oude rommel.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er precies in staat.
Ik wil ook een garagebox op jouw kosten! Puur om mijn drugsafval te dumpen. :P Beetje overdriven, maar you got tha point.

Zeg gewoon dat ze de rommel weg moeten gooien en doordat hun Dochter nu zonder baan zit je deze financiele last niet kan dragen.

Maar dan alles netjes gegoten in een politiek correct antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Voor dat geld zit er geen TV bij in toch? Goedkoopste met TV is geen 25 euro per maand goedkoper dan zijn huidige Ziggo van 48 euro.
Nee, want met NPO (via internet) plus Netflix (heeft TS ook al) heb je genoeg te zien.
Bij Ziggo ben je verplicht TV af te nemen, met DSL niet. Dus prima te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Waarom een telefoon verzekering?
Een telefoon hoort ook bij de inboedel namelijk beetje onzin dan
2 autos? je vriendin werkt niet dus lijkt me de 2de overbodig, en zoontje kun je wegbrengen met een fiets/scooter
En roken jaaaaaaaa stoppen , harsh maar ja scheelt je veel geld, plus geen goed voorbeeld voor je zoontje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 22:58
Misschien overheen gelezen, maar wat doen jullie met vakantiegeld en andere bonussen? Het lijkt mij namelijk verstandig om met jullie opgegeven inkomen en uitgaven deze in ieder geval komende jaren te reserveren en in het spaarpotje stoppen (voor een koopwoning?).

Daarnaast zijn de meeste besparingen benoemd. Boodschappen vallen mij ook op. Ik vind het enorm veel. Koken jullie 7 dagen per week? Kan je niet grotere maaltijden kopen en deze meenemen naar werk, invriezen of de volgende dag consumeren. Verse groenten gecombineerd met pasta/rijst/couscous maken en je kan voor minder dan 10€ twee tot drie dagen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:49:
[...]

Nee, want met NPO (via internet) plus Netflix (heeft TS ook al) heb je genoeg te zien.
Bij Ziggo ben je verplicht TV af te nemen, met DSL niet. Dus prima te vergelijken.
Dan moet TS wel eerst besluiten geen TV meer te willen. Anders is het niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:00:
Blijft die 2695 of wordt dat minder als je vriendin niet werkt (WW)? Hoe is ze opgeleid? Als ze thuis zit, verklaart het ook wel de hogere energierekening.

Maar goed, tweede auto eruit is bijkans stap 1 als iemand permanent thuis zit. Daar staat 100/maand voor de deur. Je rekent je rijk door je etentjes, roken e.d. niet te budgetteren. Zo 'ontken' je voor jezelf die kosten.
Dat bedrag blijft, inmiddels zit ze al dergelijk lang thuis dat de WW is verlopen.
Eerste maand dat het me echt opviel dat er nog maar een paar stuivers op de rekening stond.
Dan ga je toch eens rond kijken waarom er niets meer over is gebleven.
Crashhill schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:44:
[...]

Ik wil ook een garagebox op jouw kosten! Puur om mijn drugsafval te dumpen. :P Beetje overdriven, maar you got tha point.

Zeg gewoon dat ze de rommel weg moeten gooien en doordat hun Dochter nu zonder baan zit je deze financiele last niet kan dragen.

Maar dan alles netjes gegoten in een politiek correct antwoord.
Als ik in die wereld had gezeten dan was het bekijken van de vaste lasten niet nodig;)
Zal van het weekend eens een blik gaan werpen op dat hokje en kijken wat er precies staat.
AequitasII schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:50:
Misschien overheen gelezen, maar wat doen jullie met vakantiegeld en andere bonussen? Het lijkt mij namelijk verstandig om met jullie opgegeven inkomen en uitgaven deze in ieder geval komende jaren te reserveren en in het spaarpotje stoppen (voor een koopwoning?).

Daarnaast zijn de meeste besparingen benoemd. Boodschappen vallen mij ook op. Ik vind het enorm veel. Koken jullie 7 dagen per week? Kan je niet grotere maaltijden kopen en deze meenemen naar werk, invriezen of de volgende dag consumeren. Verse groenten gecombineerd met pasta/rijst/couscous maken en je kan voor minder dan 10€ twee tot drie dagen eten.
Over het algemeen eten we 7 dagen thuis, en dan niet middels thuisbezorgd.nl :P
Proberen wel zo veel mogelijk aardappels, vlees en groenten te eten voor de kleine man.
Koken gewoon wat we nodig hebben en ik neem boterhammen mee naar werk.

Ik ga later vanavond eens het boodschappen topic doornemen:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Probeer het vlees eens te gaan halveren in je menu.

Is even wennen, maar scheelt zeker kosten.

Dat. En de nicotine uit je leven bannen natuurlijk. Dat kan toch echt niet meer.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wat ik ooit eens heb gedaan, is verschillende tiers gemaakt van kosten. Sommigen kom je zeker niet onderuit, anderen kun je minderen. Sommigen zijn luxe. Dan wordt snel duidelijk waar er nog ruimte zit. In jouw geval ziet dat er zo uit:

100% Must have:
Gemeente belastingen 40
Waterschap belasting 24
ziekenfonds eigen risico vrouw 32.09
Ziekenfonds eien risico man 32.09

Mogelijke besparingen:
Ziekenfonds man 101.35
Mobiel vrouw 26
Huur 751.73
Ziekenfonds vrouw 118.55
Water 25
Nuon 147
Pakketkosten bank 7.5
Mobiel man 26
Zwemles zoon 38.57
Bril zoon 40
Boodschappen 550
Ziggo 48.5

Luxe:
Autoverzekering 27.52
Netflix 11
Kapper vrouw 25
Inboedel/aansprakelijkheid/reis 41.78
Klaverblad Rechtsbijstand 22.83
Sportschool onbeperkt familie abbo 70
Telefoon verzekering 21
Overlijden verzekering 10
Wegenbelasting Ford 44
Borent 52

Dat jouw inboedelverzekering een luxe is, komt omdat de reisverzekering er ook bij zit. ;) Als je het niet breed hebt, ga ik er vanuit dat je niet veel op vakantie gaat en Europa niet uit gaat. Dan is een reisverzekering echt niet nodig.

Verder denk ik dat je stapje voor stapje moet beginnen. In jouw luxe stapel zit ruim 300 euro wat je direct kunt besparen. Op de lijst van mogelijke besparingen kan ik nog eens 100 euro vinden. Roken, uit eten en benzine zullen nog eens 200-300 per maand zijn. In totaal kun je dus tot 700 euro per maand besparen. En ja, er zijn mensen die jaar in jaar uit zo leven en ook gezond en gelukkig zijn. :)

Nu meteen de bijl erin zetten is zinloos en weinig kansrijk. Je vervalt dan snel terug in oude patronen. Maar ik raad je wel aan om per maand een project op te pakken, om zo stapje voor stapje bij dat doel te komen. Wij zijn inmiddels al een tijdje zo bezig, en daardoor gaat er bij ons (2 volwassenen) ongeveer de helft uit per maand. En ja, we hebben ‘gewoon’ een auto en Netflix. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Let er ook op dat je bij je belastingaangifte dus ook geen inkomensafhankelijke combinatiekorting krijgt. Als iemand alweer uit de WW is, dan is ze al wel even aan het zoeken. Ik denk dat daar urgentie 1 zit. Werk voor je vriendin. Wat doet ze de hele dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laten we nu even stoppen met roken noemen als bezuinigingspunt, punt is inmiddels wel gemaakt en ik denk dat TS er ook niet voor kiest om verslaafd te zijn.
(overigens ben ik een niet - roker, maar heb wel enige inlevingsvermogen ;)).

Ik heb nog geen goed argument van TS gehoord waarom er 2 auto's nodig zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2018 20:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:59:
[...]

Dan moet TS wel eerst besluiten geen TV meer te willen. Anders is het niet te vergelijken.
Digitenne is nog altijd gratis. NPO 1, 2, 3 en lokale omroep. Naast Netflix heb ik niks anders nodig, maar scheelt me wel 20 à 25 euro per maand aan TV abo. Tele2 ADSL internet only is er vanaf € 25,- (eerste half jaar 12,50) dus netto nog lager.

Boodschappen is bij ons voor een 2 persoonshuishouden € 300,- per maand. Daarvoor eten we best luxe vind ik zelf, maar geen alcohol, geen koolzuurdrank, maar wel kaas en brood van de speciaalzaken en alles zelf gekookt. Een toekomstig kind gaat zeker geen € 250,- euro eten.

Telefoons zijn 2de hands iPhone 5C voor ons beiden (€ 100,- p/s) met een Simpel onbeperkt bellen en sms + 5GB data voor € 10,-. Dat moet qua data wel lukken.

Energie moet ook met minimaal € 50,- omlaag kunnen. Leer leven op lagere temperatuur. Wij leven in de winter op 18 graden.

Oftewel, besparing:
€ 150,- p/m op boodschappen (eten kind op ruime € 100,- )
€ 23,- p/m op internet
€ 32,- p/m op internet
€ 50,- p/m op energie
-----
€ 255,-

En inderdaad. Die Borent is killing. Mijn ouders hadden na verhuizing ook een opslagbox. Na 6 maanden toch eens met ze gaan kijken wat er stond. Bleek een hele hoop oud tuingereedschap en bloempotten. Ze hadden geen tuin meer. Die potten en gereedschap koste na die 6 maanden € 300,-. Dat vonden ze achteraf toch ook vrij veel |:( Dus al die zooi is direct naar de 2de hands gegaan en een paar dingen zelf meegenomen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32
Wij wonen met zijn tweeën. Onze vaste lasten zijn 1604 euro pm. Dat zijn huur(850) parkeerkosten, deel benzine, wegenbelasting, auroverzekering(1 auto), inboedelverzekering, gas/water/licht, internet, boodschappen(325 euro pm) en gemeentebelastingen.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krisp schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:45:
Wat ik ooit eens heb gedaan, is verschillende tiers gemaakt van kosten. Sommigen kom je zeker niet onderuit, anderen kun je minderen. Sommigen zijn luxe. Dan wordt snel duidelijk waar er nog ruimte zit. In jouw geval ziet dat er zo uit:

100% Must have:
Gemeente belastingen 40
Waterschap belasting 24
ziekenfonds eigen risico vrouw 32.09
Ziekenfonds eien risico man 32.09

Mogelijke besparingen:
Ziekenfonds man 101.35
Mobiel vrouw 26
Huur 751.73
Ziekenfonds vrouw 118.55
Water 25
Nuon 147
Pakketkosten bank 7.5
Mobiel man 26
Zwemles zoon 38.57
Bril zoon 40
Boodschappen 550
Ziggo 48.5

Luxe:
Autoverzekering 27.52
Netflix 11
Kapper vrouw 25
Inboedel/aansprakelijkheid/reis 41.78
Klaverblad Rechtsbijstand 22.83
Sportschool onbeperkt familie abbo 70
Telefoon verzekering 21
Overlijden verzekering 10
Wegenbelasting Ford 44
Borent 52

Dat jouw inboedelverzekering een luxe is, komt omdat de reisverzekering er ook bij zit. ;) Als je het niet breed hebt, ga ik er vanuit dat je niet veel op vakantie gaat en Europa niet uit gaat. Dan is een reisverzekering echt niet nodig.

Verder denk ik dat je stapje voor stapje moet beginnen. In jouw luxe stapel zit ruim 300 euro wat je direct kunt besparen. Op de lijst van mogelijke besparingen kan ik nog eens 100 euro vinden. Roken, uit eten en benzine zullen nog eens 200-300 per maand zijn. In totaal kun je dus tot 700 euro per maand besparen. En ja, er zijn mensen die jaar in jaar uit zo leven en ook gezond en gelukkig zijn. :)

Nu meteen de bijl erin zetten is zinloos en weinig kansrijk. Je vervalt dan snel terug in oude patronen. Maar ik raad je wel aan om per maand een project op te pakken, om zo stapje voor stapje bij dat doel te komen. Wij zijn inmiddels al een tijdje zo bezig, en daardoor gaat er bij ons (2 volwassenen) ongeveer de helft uit per maand. En ja, we hebben ‘gewoon’ een auto en Netflix. ;)
Mooie lijst ik snap alleen sommige gedeeltes in tiers niet geheel.
Huur besparen gaat niet, de woningbouw ziet me al aankomen als ik om vermindering vraag:')

De bril voor mijn zoontje heb ik uitgelegd, wegens de hoge sterkte en veranderende sterkte moet hij elk jaar een nieuwe bril.
De kosten daarvoor sparen we elke maand.

Zwemles, hij moet toch zijn diplomas halen zodat hij normaal kan zwemmen.

Het is niet dat het moet, we komen rond en maken geen schulden.
Ik zit meer dat ik ook in deze situatie wil sparen en niet stil blijven staan, op een dag wil ik toch wat kopen en daar hebben we nu niet genoeg spaargeld voor om de kosten koper en notaris zelf te betalen.

De eerste stappen zijn inmiddels gemaakt.
Mobiele abbo's gaan omgezet worden naar goedkopere en heb zojuist een opzegging gedaan voor de rechtbijstand.
Kwam vandaag eentje tegen voor 11 euro per maand, zit wel minder in het pakket maar mogelijk voldoende voor hetgeen waar ik het toch voor achter de hand wil hebben.
Je weet maar nooit wat er in de toekomst gebeurd en een advocaat is echt duur.

De inboedel/aansprakelijkheid/reis gaat de volgende worden waar ik eens goed naar ga kijken, independer laat iig geen goedkopere variant zien voor eenzelfde pakket.
We gaan niet vaak op vakantie maar gaan zeker wel weg, de reisverzekering is alleen Europa dekking.

Ziekenfonds kijk ik elk jaar in december op independer wie de goedkoopste is, is jou basispakket goedkoper?

Het boodschappendraadje heb ik in de laatste drie paginas nog niets gezien waar ik daadwerkelijk mee kan besparen.
Van het weekend met de wekelijkse boodschappen nog maar eens goed op het lijstje kijken wat er op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Auto 2 en werk vriendin zijn de andere grote klappers. Zij brengt nu niks binnen. Je kind gaat al naar de basisschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:42:
[...]
Huur besparen gaat niet, de woningbouw ziet me al aankomen als ik om vermindering vraag:')
Ander huis zoeken binnen de huursubsidie grens.
We gaan niet vaak op vakantie maar gaan zeker wel weg, de reisverzekering is alleen Europa dekking.
Bij bijv. interpolis kan je gewoon per vakantie een tijdelijke reisverzekering afnemen.
Van het weekend met de wekelijkse boodschappen nog maar eens goed op het lijstje kijken wat er op staat.
Misschien toch maar eens je lijstje plaatsen na die boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verhuizen is natuurlijk vrij onzinnig gezien de andere makkelijke kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:25:
Laten we nu even stoppen met roken noemen als bezuinigingspunt, punt is inmiddels wel gemaakt en ik denk dat TS er ook niet voor kiest om verslaafd te zijn.
(overigens ben ik een niet - roker, maar heb wel enige inlevingsvermogen ;)).

Ik heb nog geen goed argument van TS gehoord waarom er 2 auto's nodig zijn :)
Ikzelf zit 30 tot 45 in de auto om op werk te komen.
Openbaar vervoer doe ik er minimaal 1.5 uur over omdat ik in een klein boerendorp woon.
Een auto is daarvoor geen overbodige luxe voor mij om de inkomsten te behouden.

Mijn vriendin heeft de auto voor de ziekenhuis en dokters bezoeken, nadeel van chronisch ziek zijn is dat ze deze toch wel op regelmaat moet bezoeken.
En met slecht weer gebruikt ze hem om de kleine man van/naar school te brengen.
Zeker een duur ding echter weigert ze de auto op te geven want we hebben wel xxxx bedrag aan spaargeld en we maken geen schulden met de huidige inkomsten/uitgaven.
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:20:
Let er ook op dat je bij je belastingaangifte dus ook geen inkomensafhankelijke combinatiekorting krijgt. Als iemand alweer uit de WW is, dan is ze al wel even aan het zoeken. Ik denk dat daar urgentie 1 zit. Werk voor je vriendin. Wat doet ze de hele dag?
Op het moment het huishouden en verzorging van onze zoon.
Hem naar school brengen en weer halen en verder eigenlijk niet echt een idee.
Ik zie wel afwijzingen voorbij komen van sollicitaties, ia best lastig iets te vinden van 9AM tot 2PM zodat ze hem naar school kan brengen en weer ophalen als hij klaar is.
Hij is 5 dus zeker nog nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:49:
Verhuizen is natuurlijk vrij onzinnig gezien de andere makkelijke kandidaten.
TS zit er € 40,- boven, maar verliest er max. € 337,- op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is ook zoiets als BSO. Het is niet zo heel raar dat er maar weinig werkgevers zijn die met die werktijden meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:48:
[...]

Ander huis zoeken binnen de huursubsidie grens.

[...]

Bij bijv. interpolis kan je gewoon per vakantie een tijdelijke reisverzekering afnemen.

[...]

Misschien toch maar eens je lijstje plaatsen na die boodschappen.
Subsidie komen wij niet voor in aanmerking.
Daar is het bruto inkomen te hoog voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:54:
[...]

TS zit er € 40,- boven, maar verliest er max. € 337,- op
30400 is de grens, bruto bedrag voor zover ik weet.
Die 2695 is netto, dat x12 met vakantiegeld komt overeen met die 30k.
Bruto zitten we er wel een aardig stuk boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:54:
Er is ook zoiets als BSO. Het is niet zo heel raar dat er maar weinig werkgevers zijn die met die werktijden meegaan.
BSO heb ik geen ervaring mee.
Dat moet bekostigd worden, is het dan niet dat zei werkt om de BSO te bekostigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee hoor, ik zou je eens inlezen in de regels. ;)

Overigens hebben we ook liever dat je je laatste bericht aanpast ipv een triplepost te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:02:
Nee hoor, ik zou je eens inlezen in de regels. ;)

Overigens hebben we ook liever dat je je laatste bericht aanpast ipv een triplepost te maken. :)
Excuus, zit op mijn telefoon.
Mis eigenlijk een multi quote optie hier.
Andere fora waar ik op zit is dit mogelijk, misschien een mooie toevoeging voor hier, of kijk ik met mijn neus en is die er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en als je besparingen doorvoert: zorg dat de euro's die je op vaste lasten ook daadwerkelijk gaat sparen.

Iedere keer wanneer hier een abonnement weg gaat, vervangen wordt door een goedkoper alternatief of zoiets dan wordt het over te maken bedrag naar de spaarrekening verhoogd met het bespaarde bedrag. Pas dan ben je aan het sparen, anders ben je alleen aan het besparen en gaat het geld alsnog vanzelf de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:35:
[...]

Digitenne is nog altijd gratis. NPO 1, 2, 3 en lokale omroep. Naast Netflix heb ik niks anders nodig, maar scheelt me wel 20 à 25 euro per maand aan TV abo. Tele2 ADSL internet only is er vanaf € 25,- (eerste half jaar 12,50) dus netto nog lager.
Als TS geen TV kijkt, dan kan dat eruit. Maar met een vriendin fulltime thuis en een kind van 5 kan ik mij voorstellen dat ze wel TV kijken.

En als ze wel TV kijken, dan is 48 voor Ziggo niet heel veel. Elders kost het 39 tot 44, dus dat is een besparing van niets en je levert wel dik in op snelheid in geval van TS (30/3).

Dus zelfs al wordt er geen TV gekeken, niet voor iedereen is 30/3 een optie. Als er veel Netflix aanstaat en je moet thuiswerken en er dwalen nog wat mobieltjes door het huis dan wordt het al snel wat stroperig.

Als je dan toch een tientje (of 25) wil besparen dan kan je dat veel sneller en eenvoudiger doen op boodschappen/tel. abo/verzekeringen. Daar lever je geen comfort op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:36
OosterF schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:13:
[...]

Zit er een foutje in je berekening of eten jullie bizar weinig? 50 euro per week komt neer op 2,38 euro pp per dag. Het lijkt me niet dat je dat voor dat bedrag gezond, gevarieerd en voldoende kan eten. Laat staan dat je ‘s ochtends nog een gelletje in je haar kunt smeren en een deootje onder je oksel kan spuiten. TS zou misschien iets kunnen besparen op zijn boodschappen, maar 50 euro per week is voor vrijwel geen enkel driepersoonshuishouden een reëel doel.

Verder geef je goeie tips in je post :)
Dat kan dus gewoon. M'n vriendin en ik hadden ook niet veel toen we samen gingen wonen. We hadden een budget van 200 per maand voor boodschappen waar we vaak nog geld over hadden aan het einde van de maand. En we aten echt niet karig oid. Zij hield elke week goed de aanbiedingen in de gaten en dat kochten we dan. Ging prima, maar vereist gewoon wat meer werk.
Nu letten we niet echt meer op en zijn makkelijk 400 euro kwijt. Dit terwijl ik niet het gevoel heb dat we beter eten.

Maar voor de TS: roken is idd je beste keus. Financieel aantrekkelijk en beter voor je gezondheid. De auto ook weg doen als het kan. Ik weet niet of je vriendin hem perse nodig heeft? Verder lees ik dat je vriendin thuis zit dus alle tijd om reclame folders door te nemen voor boodschappen. :+ Dat kan je zo de helft schelen. Sport abbo voor haar zus? Kan die zus dat niet zelf betalen? Opslag voor je schoonouders? Beetje sparen voor hun kleinkind lijkt me belangrijker dan wat spullen waar ze niks mee doen.

Al met al zie ik 500+ euro wat je per maand kunt besparen. Plus als je vriendin kan werken, dan moet ze ervoor zorgen om zsm een baan te vinden. Ook al is het parttime, is toch weer gauw 500 :)

[ Voor 24% gewijzigd door gebruikershaes op 28-06-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:59:
[...]

Dat moet bekostigd worden, is het dan niet dat zei werkt om de BSO te bekostigen?
Ongeveer 8 euro per uur maar bso is naschoolse opvang . Bedoel je niet overblijven ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:59:
[...]

Dit is wel de grootste dooddoener aller tijden. Zelfs als je vriendin een baan zou vinden waarmee ze zo weinig zou verdienen dat de BSO niet uit kan, dan nog moet ze dat met beide handen aangrijpen! Waarom?
  • Ze blijft aan het werk en heeft daardoor meer kans bij volgende sollicitaties
  • Ze bouwt pensioen op
  • Haar arbeidsverleden is veel beter, daardoor meer kans bij sollicitaties
  • Als ze haar werk goed doet kan ze misschien later meer uren krijgen en dus meer gaan verdienen
  • Ze is minder afhankelijk van jouw inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:23

Jrz

––––––––––––

de Peer schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:44:
@Jrz Wat anders? Je moet 3 mensen + huis onderhouden, en daardoor heb je elke maand kosten. Je kunt niet nu voor 50 jaar aan eten + gel inkopen.
Nee dat snap ik, maar ik dacht dat vaste lasten ook echt de vaste lasten waren.
Je hoort vaak "xx aan vaste lasten en dan heb ik maar yy voor boodschappen"
ElectronLion schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:36:
[...]
Als je heel lekker eet elke dag zijn het zelfs variabele vaste lusten..
_/-\o_

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

PhilipsFan schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:34:
[...]

Dit is wel de grootste dooddoener aller tijden. Zelfs als je vriendin een baan zou vinden waarmee ze zo weinig zou verdienen dat de BSO niet uit kan, dan nog moet ze dat met beide handen aangrijpen! Waarom?
  • Ze blijft aan het werk en heeft daardoor meer kans bij volgende sollicitaties
  • Ze bouwt pensioen op
  • Haar arbeidsverleden is veel beter, daardoor meer kans bij sollicitaties
  • Als ze haar werk goed doet kan ze misschien later meer uren krijgen en dus meer gaan verdienen
  • Ze is minder afhankelijk van jouw inkomen
Zit ze niet thuis wat de energierekening ook leuk vindt
Wellicht reiskosten vergoeding zodat die 2e auto goedkoper wordt.
Krijg je combinatiekorting op de inkomensbelasting.
Drinkt ze koffie op kosten van de baas.
En je grootste kans op het 100-en euro's sparen per maand. Want BSO kost ongeveer 7 a 8 euro per uur. En krijg je ongeveer 50-60% van terug via toeslagen.
Zelfs met minimumloon komt die rekensom uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Dan ben ik niet helder geweest. :) De kop mogelijke besparingen betekent niet dat er altijd geld te verdienen valt. Wel dat je daar kritisch naar kunt kijken.
Je zegt zelf al dat je een koophuis wil, wat in 95% van de gevallen goedkoper is dan huren.
De bril voor mijn zoontje heb ik uitgelegd, wegens de hoge sterkte en veranderende sterkte moet hij elk jaar een nieuwe bril.
De kosten daarvoor sparen we elke maand.
Ik had ook vrij snel een bril, maar ik kreeg niet altijd een ander montuur als ik andere glazen kreeg. Verder vind ik 500 euro per jaar voor een bril erg hoog. Tenzij het erg complexe glazen zijn (hoge sterkte + cilinder) kan daar kritisch naar gekeken worden. Denk ook aan zaken als extra ontspiegeld en dunnere glazen. Probeer het eens een jaar zonder en ernaar het verschil eens. :)
Heb je een check gedaan op kosten? Daarom staat hij in deze categorie. ;)
Het is niet dat het moet, we komen rond en maken geen schulden.
Ik zit meer dat ik ook in deze situatie wil sparen en niet stil blijven staan, op een dag wil ik toch wat kopen en daar hebben we nu niet genoeg spaargeld voor om de kosten koper en notaris zelf te betalen.

De eerste stappen zijn inmiddels gemaakt.
Mobiele abbo's gaan omgezet worden naar goedkopere en heb zojuist een opzegging gedaan voor de rechtbijstand.
Kwam vandaag eentje tegen voor 11 euro per maand, zit wel minder in het pakket maar mogelijk voldoende voor hetgeen waar ik het toch voor achter de hand wil hebben.
Je weet maar nooit wat er in de toekomst gebeurd en een advocaat is echt duur.
Als je geen hele grote dingen doet, is rechtsbijstand overbodig naar mijn mening. Uiteindelijk geeft zo’n verzekering je meestal geen advocaat, maar een jurist. Schikken is hun tweede hobby. Met het geld wat je spaart als buffer, kun je dat tzt gewoon neerleggen.
De inboedel/aansprakelijkheid/reis gaat de volgende worden waar ik eens goed naar ga kijken, independer laat iig geen goedkopere variant zien voor eenzelfde pakket.
Goed dat je die checks doet. :) Voor de (doorlopende) reisverzekering geldt wat mij betreft ook dat die overbodig is. Zorg is praktisch overal in Europa al verzekerd via de ziektekostenverzekering. Ik krijg de indruk dat je geen gevaarlijke sporten doet. Dan blijft er nauwelijks iets over om te dekken. Jouw zonnebril zal geen 400 euro zijn neem ik aan. ;)
Ziekenfonds kijk ik elk jaar in december op independer wie de goedkoopste is, is jou basispakket goedkoper?
Ja. ;) 20% zelfs. Maar ik maak mijn eigen risico niet op, en ik kreeg de indruk dat jij dat wel doet.
Het boodschappendraadje heb ik in de laatste drie paginas nog niets gezien waar ik daadwerkelijk mee kan besparen.
Wat bij ons hielp was:
- geen frisdrank
- geen alcohol
- veel via de (Turkse) markt, Lidl, huismerk, in die volgorde.
- geen of minder vlees (en dan niet het vlees weglaten bij de AGV, maar echt anders koken)
- geen versnaperingen zoals chips.

Maar zoals ik eerder al zei: begin gewoon ergens. Dat heb je ook gedaan, en dat is tof. :) Je bent goed bezig! Bedenk volgende maand eens wat je nog meer kunt doen. Niet alles hoeft in 1 keer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Wat vlees betreft, vaak wordt dat per pond aangeboden. Ik koop hier 1x per 2 weken 2 kilo gehakt bij de slager voor 8 euro. Thuis verdelen over 6 zakjes, platdrukken en in de vriezer (neemt minder ruimte en ontdooit veel sneller dan een grote klomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_JGC_ schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:55:
Wat vlees betreft, vaak wordt dat per pond aangeboden. Ik koop hier 1x per 2 weken 2 kilo gehakt bij de slager voor 8 euro. Thuis verdelen over 6 zakjes, platdrukken en in de vriezer (neemt minder ruimte en ontdooit veel sneller dan een grote klomp)
Yep, als je echt wilt besparen op boodschappen, is een vriezer bijna onmisbaar. En een beetje voorraadkast ruimte is ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45

FreakNL

Well do ya punk?

Het is eigenlijk allemaal al genoemd, maar je grootste besparingen zitten inderdaaad in de boodschappen (550 hoeft echt niet, wij doen het hier met 2 volwassen en 1 kind met 350 (450 inclusief cosmetica)).

Dat is al 100. Twee auto's is ook onzin als er maar 1 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:55:
'Voordeligvleesvooriedereen' (Google maar) is dan nog voordeliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik zou toch eens naar alternatieven voor de auto kijken. Een elektrische fiets is tegenwoordig vaak een goede vervanger. Bij 'slecht weer' het kind ophalen van school met de auto is een kul- / gelegenheidsargument.

Bij zo'n mix hoort ook enige flexibiliteit, bijvoorbeeld dat op een dag dat het echt nodig is dat topicstarter een keer de langere reistijd met het OV voor lief neemt. Een keer een auto huren voor een dag voor 3-4 tientjes hoeft ook niet de kop te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:43 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:57:
[...]

Oh is dat alles. Gewoon voorzichtig doen 8)7.
klopt. Je zou de mensen de kost moeten geven die als een malle met zo'n ding omgaan.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:49
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:39:
Beste Tweakers,

Ik ben toch eens benieuwd hoe de medetweaker het heeft.
...
Wij hebben in hetzelfde schuitje gezeten, mensen om ons heen kunnen veel sparen en wij niet.. nu lukt het ons echter wel, zo hebben wij het gedaan.

- koop je / een huis (uiteraard komen hier weer kosten bij kijken etc. zie het als een investering)
- bespaar op stroomkosten (ik heb het gehele huis op led.. hierdoor ging het idle stroomgebruik van 250 watt naar +- 50 watt als alles uit / standby staat. telkens als een lampje stuk is vervangen door led :) )
- zoals menig tweaker al aangaf voor je zelf het hoogste eigen risico nemen (scheelt weer per maand)
- mocht je het nog niet doen, doe online / je boodschappenlijst maken (hierdoor heb je minder impulsieve aankopen (geloof me het werkt O-) )
- maak een extra rekening aan " vrij te besteden " hier zetten wij aan het begin van de maand een x bedrag op die we opmaken aan bijvoorbeeld een keer uiteten of iets voor de leuk (op = op!)
- netflix family (wij betalen 3,50 per maand , kan ook met spotify etc)

hopelijk kun je dan wel wat sparen zoals wij nu voor elkaar hebben gekregen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:42
bonzz.netninja schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:00:
[...]

klopt. Je zou de mensen de kost moeten geven die als een malle met zo'n ding omgaan.
Niet iedereen is motorisch even onderlegt O-)
Dit is gelijk aan roepen dat iedereen wel univeriteit kan doen, want dan moet je harder leren. We zijn niet allemaal met dezelfde talenten geboren. En motoriek/"handig zijn" is één van die dingen waar je zelf relatief weinig invloed op hebt.

* Waah zijn vader heeft wel een telefoonverzekering en die kan heel goed uit :X En meestal kan die er ook daadwerkelijk niet heel veel aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Waah schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:16:
[...]

Niet iedereen is motorisch even onderlegt O-)
Dit is gelijk aan roepen dat iedereen wel univeriteit kan doen, want dan moet je harder leren. We zijn niet allemaal met dezelfde talenten geboren. En motoriek/"handig zijn" is één van die dingen waar je zelf relatief weinig invloed op hebt.

* Waah zijn vader heeft wel een telefoonverzekering en die kan heel goed uit :X En meestal kan die er ook daadwerkelijk niet heel veel aan doen.
Nee ik weet best dat het een beetje een flauw argument is maar toch. Die verzekeringen doen heel vaak moeilijk (zie het grote klaag hier over je telefoonverzekeringtopic, die heet anders, maar is er wel geloof ik) en als je de motoriek van een panda hebt, is misschien een dikke rubberen hoes een goed goedkoper idee :P

Ik werkte een tijdje bij de phonehouse en kreeg toch wel door dat het grotendeels gebakkenlucht is, die verzekeringen die we moesten verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-06-2018 09:21 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Leuk draadje, zelf ook onze draai moeten vinden toen mijn vriendin zwanger werdt en we hadden besloten dat ze niet meer ging werken. Nu onze zoon bijna 2 is, is ze toch weer begonnen met werken. Door eerst zo "zuinig" te leven. (We hebben altijd een sportabbo, efteling abbo en Netflix abbo gehad) en we spaarde elke maand een gedeelte. Het is echt niet zo dat ik ruim meer verdien dan jij, je hebt netto meer dan ik had. En weet je wat, ik deel dezelfde stomme verslaving!

Het is misschien niet leuk, maar mijn vriendin heeft in de tijd dat ze niet werkte (Naja niet geheel waar dus) zichzelf ingeschreven bij 18k, dan ben je dus een alpha hulp (Poetsen bij mensen die zelf niet in staat zijn bijv. en uren vallen bijna altijd tussen 9 en 2) al werkt ze maar 6 uur extra per week. Het is toch weer wat extra's. (Misschien bestaat er ook zoiets in jouw gemeente)

En ga beginnen met een soort van huishoudboekje. En alle boodschappen vastleggen, ja ook wat je vriendin uitgeeft aan een bakje koffie op het terras met schoonmoeders. Dan wordt alles heel snel inzichtelijk.

Het is wel duidelijk dat jij iets wilt veranderen, maar krijg heel erg de indruk dat je vriendin dat niet wilt. (2e auto niet opgeven uit pure luxe, sportschool abo, etc.)
Ik weet ook niet wat voor chronische ziekte je vriendin heeft, maar mijn vriendin heeft ook een chronische ziekte, maar kan nu wel 24 uur gaan werken (deze week begonnen :O ! )

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar heb je het hier ook al goed met je vriendin over gehad?
Je kind gaat naar de basisschool, en de vrouw nog steeds thuis, met auto etc. klinkt allemaal als of je er nog niet echt over begonnen bent of zoals overal, je vriendin de broek aan heeft en je een keer flink tegengas moet geven. (Ik kan het natuurlijk mis hebben :P maar dat is wel een beetje mijn idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@bonzz.netninja op internet lees je natuurlijk enkel de negatieve verhalen. De keren dat ik de verzekering nodig heb gehad (4x, dus zeker niet representatief) heb ik geen enkel gedoe gehad.

1x stormschade. Werd volledig vergoed
1x telefoon kapot gevallen, werd verzekerd (sindsdien geen telefoonverzekering meer genomen trouwens)
1x telefoon vergeten op vakantie in de trein. Ik had geen aangifte gedaan, want geen tijd voor (was op doorreis in Thailand). Maar met de laatste locatiebepaling als "bewijs" kreeg ik de prijs die ik 2 maanden daarvoor had betaald voor de telefoon. Een leuke 575 euro. En dat terwijl de telefoon in Nederland nog maar 350 euro kostte.
1x uitvaartverzekering. Kon het hele bedrag opmaken, al hebben we dat niet eens gedaan door het anders te doen dan normaal.

Maar een verzekering neem je voor een geval waarbij je zelf de kosten niet direct kan opbrengen. Zoals schade aan je huis. Een autoverzekering voor schade aan je dure bolide (en belangrijker schade aan de ander). Als je de schade zelf kan opvangen kan een verzekering vaak niet uit.

Ik moet ook nodig de kosten weer eens langs elkaar leggen. Want dat is al eventjes geleden en langzaam glippen er toch steeds meer kosten bij.

Trouwens: 2 auto's is duur. Ga voor de grap eens al je kosten bijhouden in Spritmonitor bijvoorbeeld. Kosten voor de verzekering, wegenbelasting, tanken etc. Ik doe dat nu een jaartje (meeste kun je automatisch laten herhalen zoals verzekeringen, maar ook reparaties zet ik er in). Zonder reparaties en brandstof kom ik voor mijn lichte diesel (180€/kwartaal) al op 1550 euro voor een jaar. Dat is dus enkel APK/Belasting/Verzekering! Als ik de dieselkosten+reparaties meereken zit ik op ~3000 euro (maar rijd wel 30.000 per jaar)

Auto's zijn schreeuwend duur. Maar mensen zien dat niet omdat ze nooit eens bijhouden wat ze er echt aan kwijt zijn en het zien als noodzakelijk kwaad. In mijn geval is het ook wel noodzakelijk (OV is anderhalf uur, bus 3x overstappen. Auto is 30 minuten) maar anders had ik echt geen 2e auto gehad O-)

We hebben nu wel een Electrische fiets, en we pakken nu VEEL vaker de fiets. Zelfs voor boodschappen wat we altijd met de auto deden pakken we nu vaak de fiets. Grote fietstassen, en het gewicht merk je niet door de accu. Scheelt een hoop benzine+slijtage aan de auto. En als je daardoor 1 auto de deur uit kan doen/ niet prive rijd in je leaseauto heb je die fiets binnen een half jaar terugverdient.

[ Voor 47% gewijzigd door Waah op 29-06-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Verwijderd: toeslagen bij dat inkomen? Weet je zeker dat je het juiste inkomen aan de belastingdienst hebt doorgegeven? Want ik heb € 1.600 netto per maand, en geen recht op toeslagen wegens te hoog inkomen (zorg- en huurtoeslag). Jullie zitten daar zeeeeeer ruim boven, dus het lijkt me nuttig dat te controleren.

Een rechtsbijstandsverzekering vind ik, zeker voor mensen met een hoger inkomen, maar zonder duizenden euro's achter de hand, wel erg nuttig.

Wat betreft de mobiel-verzekering: je kan prima met een tweedehandstoestelletje voor een euro of € 50 bellen. Als je zo slordig bent met je toestel, is het misschien eens tijd om de gevolgen daarvan te voelen?

Roken: ga eens praten met je huisarts. Er zijn div. middelen om je te helpen, heb je ze allemaal al geprobeerd?

Kosten mobiel en internet: ik ben (1 persoon) voor € 36 pm klaar, internet en mobiel. Jullie zitten ruim op de € 100, dat kan echt minder.

En idd, ga je lease-auto per 01-01-2019 niet meer privé rijden. Of gooi de 2e auto de deur uit.

Verzekeringen zijn idd ook te hoog. Ik heb een inboedel en WA voor € 11, en die reisverzekering? Voor die ene keer in de 5 jaar dat ik die nodig heb, sluit ik hem wel af.

Voor de rest: met @emnich. Je hebt alles met een (voor jou/jullie) goede reden gedaan. Dat betekent dus dat je gehecht bent aan de keuzes die je gemaakt hebt. Bezuinigen zal dus hoe dan ook pijn gaan doen. Die bittere pil kun je maar beter meteen slikken, voordat er iets gebeurd waardoor je in de schulden komt en het ineens met € 80 per week aan huishoudgeld, benzinegeld en rookgeld moet doen.

Wel leuk idee zo'n topic, jammer dat het op TS gericht is. Misschien nog eens een algemeen topic aanmaken?

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 29-06-2018 09:46 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Ardana de grens voor alleenstaanden is lager dan voor meerpersoonshuishoudens. Al denk ik met dat inkomen dat ze wel net boven de grens zitten voor toeslagen....

Tenzij die kinderbijslag als toeslag ziet.

Verder inderdaad een leuk topic. Ik zou wel voor zo'n topic zijn O-) al heb ik zelf de data nog niet zo bij de hand direct. O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 29-06-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Leuk topic om te lezen. Vooral interessant wat voor keuzes sommigen maken.

Het blijft ook lastig want wat voor de één een overbodige luxe is, is voor een ander weer iets wat iemand echt nodig heeft om happy te zijn.

Zo zie ik hier bijvoorbeeld vaak langskomen: "sportschool? Overbodig, ga gratis hardlopen" of dingen in die richting. Terwijl ik mij best kan voorstellen dat dat voor veel mensen juist heel belangrijk is: een sociale plek, je bent bezig met gezond worden/blijven, leert op de juiste manier sporten etc. :)

Als ik naar mijzelf kijk zie ik bijvoorbeeld ook Spotify in het lijstje staan. Absoluut een luxe, natuurlijk, maar Spotify zou er bij mij alleen uitgaan als dat ten koste gaat van bijv. eten kopen... :9 Dat terwijl muziek voor een ander misschien weer helemaal niet zo belangrijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik durf er bijna niet over te beginnen, maar ik heb in de IT van een tabaksfabriek gewerkt en heb de lijsten gezien van alle stoffen die in een sigaret zitten (hon-der-den). Zoek voor de grap eens op internet op welke kankersoorten een hogere correlatie hebben met roken, wat tweede- en derdehands rook doet met kinderlongen en bedenk dan nog eens of je niet toch een poging wil wagen. Collega op het werk is na de derde poging met nicotinepleisters er toch in geslaagd te stoppen, dus het kan zeker. Er zijn veel mogelijkheden en je zult een manier moeten zoeken die voor jou werkt. Misschien is dat met pleisters, misschien met een buddy, misschien met beide of juist andere dingen. Voor jezelf, maar zeker voor je zoon kan ik alleen maar zeggen: https://ikstop.nl/

Wat het meeste zoden aan de dijk zal zetten is extra inkomen. Mijn vrouw werkt als alfahulp en van haar hoor ik dat ze - in ieder geval hier - zitten te springen om mensen. Je kan in principe één client nemen en dan zou je 2 á 3 uur in de week aan het werk zijn. Reken op ongeveer €12 per uur, dan kijk je al snel tegen een kleine €150 per maand aan. Die er dus extra IN komt, in plaats van uit. Sowieso goed voor een mens om een beetje onder de mensen te komen, maar dat terzijde.

Andere besparingen zijn bijvoorbeeld hardlopen in plaats van fitness, misschien wil je schoonzus ook wel hardlopen (mij is niet helemaal duidelijk of je nu ook voor die schoonzus betaalt).

Reisverzekering is echt niet nodig zoals meerdere mensen hier zeggen. Je denkt misschien van wel, maar kijk eens kritisch wanneer ze uitbetalen. Mijn insteek is meestal dat als ik niet op vakantie kan, dat er dan echt wel wat aan de hand is en dan is het maar jammer-de-pammer van het geld. Verder niet zulke dure dingen meenemen op vakantie, als het kwijtraakt: wederom jammer, maar risico van het leven.

Je Netflix zou je nog kunnen delen met iemand. Mijn dochter deelt een abonnement met drie anderen en betaalt iets van €2 per maand of zo. Zal misschien niet helemaal mogen volgens de voorwaarden, maar ach, het is nou ook weer niet zo dat al die grote contentleveranciers zich nou zo netjes aan de voorwaarden houden.

De telefoonverzekering is toch ook weer €250 per jaar. Daar kun je een heel mooi toestel voor kopen, zelfs al laat je hem gemiddeld 1x per jaar stuiteren. Het is echt shocking om te zien wat je 2e hands voor minder dan €200 kan kopen.

Kijk ook nog eens naar je bankkosten. Ik had een Rabototaal pakket met een RaboGold creditcard. Daar bleek ik extra voor te betalen en bovendien kon ik tot €2500 uitgeven. En dat terwijl ik er eigenlijk nooit mee betaal. Ik ben dus teruggegaan naar de standaard Rabocard met een limiet van €1000 en geen extra kosten. Mijn bankkosten zijn nu €2,80 per maand voor een Rabo Basispakket.

Zuinig leven is een mentaliteit en moet niet verward worden met gierig leven. Dat is iets heel anders. Je moet leren tevreden te zijn met niet het duurste. Dat lukt ons aardig en ik hoef dan ook niet een dure mobiel, vette auto of gigantisch huis. Doet me niet zoveel, uiteindelijk word een mens niet gelukkig van materiële zaken, maar van ervaringen/

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlees uit de diepvriezer bah ik.moet er niet aan denken maar das een persoonlijke keuze. Liever vers . Maar 2 auto's bij dit inkomen... ik zou toch proberen of je zonder kunt of zorgen dat er mee inkomen komt .

Wij geven tegen de 600 euro per maand uit aan boodschappen en vlugge hap zo als Subway en mac

2 volwassen en 3 kids .
Maar ons inkomen is dan ook wel flink hoger

Daarnaast nog vaste kosten en wij kunnen nog bijna 1.5 sparen per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:22:
Vlees uit de diepvriezer bah ik.moet er niet aan denken maar das een persoonlijke keuze. Liever vers . Maar 2 auto's bij dit inkomen... ik zou toch proberen of je zonder kunt of zorgen dat er mee inkomen komt .

Wij geven tegen de 600 euro per maand uit aan boodschappen en vlugge hap zo als Subway en mac

2 volwassen en 3 kids .
Maar ons inkomen is dan ook wel flink hoger

Daarnaast nog vaste kosten en wij kunnen nog bijna 1.5 sparen per maand
Wat is er mis met vlees uit de diepvries? Zit je als je uit eten gaat ook te gruwelen van de smaak? :+
De horecaslager vriest zijn vlees ook in, direct na het klaarmaken. Zo is vlees uit de vriezer waarschijnlijk verser kwa smaak dan wat je bij de supermarkt uit de koeling haalt O-)

Wij geven ongeveer 200-250 euro uit aan boodschappen. Halen alles bij Lidl behalve Calve pindakaas, smeerkaas en soms een fles Coca Cola. Voor de rest zijn prima (vaak zelfs lekkerdere) alternatieven van eigen merk. Merkproducten zijn gewoon asociaal duur in vergelijking met eigen merk. En de kwaliteit is niet beter (de smaak enkel anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:44:
[...]

Wat is er mis met vlees uit de diepvries? Zit je als je uit eten gaat ook te gruwelen van de smaak? :+
De horecaslager vriest zijn vlees ook in, direct na het klaarmaken. Zo is vlees uit de vriezer waarschijnlijk verser kwa smaak dan wat je bij de supermarkt uit de koeling haalt O-)

Wij geven ongeveer 200-250 euro uit aan boodschappen. Halen alles bij Lidl behalve Calve pindakaas, smeerkaas en soms een fles Coca Cola. Voor de rest zijn prima (vaak zelfs lekkerdere) alternatieven van eigen merk. Merkproducten zijn gewoon asociaal duur in vergelijking met eigen merk. En de kwaliteit is niet beter (de smaak enkel anders)
niet hellemaal waar de horeca slager levert ook gewoon vers hoor .net wat de horecazaak wilt betalen....
werk zelf in die sector alles hangt samen met de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Waah schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:44:
[...]
Wij halen ook veel bij de Lidl, maar sommige dingen vind ik daar echt niet lekker. Ik eet al sinds ik (denk ik) 1 jaar oud ben Brinta. Ik heb het echt geprobeerd, de variant van de Lidl, maar ik kreeg het niet weg. De meeste dingen smaken echter prima. Het is een kwestie van proberen en als het prima is, dan koop je die in het vervolg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:22:
Vlees uit de diepvriezer bah ik.moet er niet aan denken maar das een persoonlijke keuze. Liever vers .
offtopic:
Idd het is een persoonlijke keuze, of iets vers geslacht en ingevroren of iets vers geslacht wat daarna 3 of 4 dagen in een supermarkt koeling ligt en door tig mensen opgepakt en half uit de koeling gehaald wordt etc etc.

Of je moet echt een heel goed loon hebben (of weinig vlees eten:) ) en al je vlees vers bij de slager kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:49:
[...]

offtopic:
Idd het is een persoonlijke keuze, of iets vers geslacht en ingevroren of iets vers geslacht wat daarna 3 of 4 dagen in een supermarkt koeling ligt en door tig mensen opgepakt en half uit de koeling gehaald wordt etc etc.

Of je moet echt een heel goed loon hebben (of weinig vlees eten:) ) en al je vlees vers bij de slager kopen...
elke dag vlees . goed vlees vind ik gewoon belangrijk. en daar betaal ik graag wat extra voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:50:
[...]

elke dag vlees . goed vlees vind ik gewoon belangrijk. en daar betaal ik graag wat extra voor
Elke dag goed vlees is helemaal niet zo gezond :+ maar goed dat is waarschijnlijk wat off-topic :+

Ik heb de cijfers niet zo bij de hand. Maar wij geven elke maand 2100 euro uit aan vaste lasten. En onze hypotheek is 800 euro. dit is alle kosten die ook zijn genoemd in de TS. Maar wij houden dan ook nog bijna hetzelfde bedrag over voor sparen/hobbies/vakanties.

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 29-06-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Elke dag goed vlees is helemaal niet zo gezond :+ maar goed dat is waarschijnlijk wat off-topic :+

Ik heb de cijfers niet zo bij de hand. Maar wij geven elke maand 2100 euro uit aan vaste lasten. En onze hypotheek is 800 euro. dit is alle kosten die ook zijn genoemd in de TS. Maar wij houden dan ook nog bijna hetzelfde bedrag over voor sparen/hobbies/vakanties.
wat is tegen woordig niet meer ongezond ik luister er niet eens meer naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:45:
[...]
Ongeveer 8 euro per uur maar bso is naschoolse opvang . Bedoel je niet overblijven ?
Nee ik bedoel BSO zodat ze bijvoorbeeld de gehele dag kan werken.
Hij heeft een continu rooster lunchen gebeurd dus gezamenlijk met de gehele klas.
relex28 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:12:
[...]
Wij hebben in hetzelfde schuitje gezeten, mensen om ons heen kunnen veel sparen en wij niet.. nu lukt het ons echter wel, zo hebben wij het gedaan.

- koop je / een huis (uiteraard komen hier weer kosten bij kijken etc. zie het als een investering)
- bespaar op stroomkosten (ik heb het gehele huis op led.. hierdoor ging het idle stroomgebruik van 250 watt naar +- 50 watt als alles uit / standby staat. telkens als een lampje stuk is vervangen door led :) )
- zoals menig tweaker al aangaf voor je zelf het hoogste eigen risico nemen (scheelt weer per maand)
- mocht je het nog niet doen, doe online / je boodschappenlijst maken (hierdoor heb je minder impulsieve aankopen (geloof me het werkt O-) )
- maak een extra rekening aan " vrij te besteden " hier zetten wij aan het begin van de maand een x bedrag op die we opmaken aan bijvoorbeeld een keer uiteten of iets voor de leuk (op = op!)
- netflix family (wij betalen 3,50 per maand , kan ook met spotify etc)

hopelijk kun je dan wel wat sparen zoals wij nu voor elkaar hebben gekregen :D
Ik zou graag willen kopen, helaas is dit momenteel niet mogelijk omdat we niet genoeg op de spaarrekening hebben staan.
Voor het kopen van een huis moet je momenteel ongeveer 10% van het totaalbedrag zelf vanaf de spaarrekening betalen wat ik heb begrepen.
Kosten koper en notaris bijvoorbeeld, dit kunnen wij op het moment niet betalen:(
Crashhill schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:26:
Leuk draadje, zelf ook onze draai moeten vinden toen mijn vriendin zwanger werdt en we hadden besloten dat ze niet meer ging werken. Nu onze zoon bijna 2 is, is ze toch weer begonnen met werken. Door eerst zo "zuinig" te leven. (We hebben altijd een sportabbo, efteling abbo en Netflix abbo gehad) en we spaarde elke maand een gedeelte. Het is echt niet zo dat ik ruim meer verdien dan jij, je hebt netto meer dan ik had. En weet je wat, ik deel dezelfde stomme verslaving!

Het is misschien niet leuk, maar mijn vriendin heeft in de tijd dat ze niet werkte (Naja niet geheel waar dus) zichzelf ingeschreven bij 18k, dan ben je dus een alpha hulp (Poetsen bij mensen die zelf niet in staat zijn bijv. en uren vallen bijna altijd tussen 9 en 2) al werkt ze maar 6 uur extra per week. Het is toch weer wat extra's. (Misschien bestaat er ook zoiets in jouw gemeente)

En ga beginnen met een soort van huishoudboekje. En alle boodschappen vastleggen, ja ook wat je vriendin uitgeeft aan een bakje koffie op het terras met schoonmoeders. Dan wordt alles heel snel inzichtelijk.

Het is wel duidelijk dat jij iets wilt veranderen, maar krijg heel erg de indruk dat je vriendin dat niet wilt. (2e auto niet opgeven uit pure luxe, sportschool abo, etc.)
Ik weet ook niet wat voor chronische ziekte je vriendin heeft, maar mijn vriendin heeft ook een chronische ziekte, maar kan nu wel 24 uur gaan werken (deze week begonnen :O ! )

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar heb je het hier ook al goed met je vriendin over gehad?
Je kind gaat naar de basisschool, en de vrouw nog steeds thuis, met auto etc. klinkt allemaal als of je er nog niet echt over begonnen bent of zoals overal, je vriendin de broek aan heeft en je een keer flink tegengas moet geven. (Ik kan het natuurlijk mis hebben :P maar dat is wel een beetje mijn idee)
Ik ga die optie zeker eens bekijken, als ze daarmee kan werken tijdens de schooluren is het een win/win.
We maken elke week op zaterdag een lijstje wat we de aankomende week gaan eten en doen aan de hand van dat lijstje de boodschappen.

Ik heb het wel een paar geprobeerd te opperen maar met de auto is ze echt niet flexibel.
Andere dingen zoals de verkeringen mag ik mee doen wat ik wil.
In het geval van de auto geef ik zeker tegengas, echter krijg ik die net zo hard weer terug.
Uiteindelijk is dit wel iets waar ik geen knallende ruzie over wil maken, het is niet zo dat we in de schulden komen door hem aan te houden.
Ardana schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:41:
@Verwijderd: toeslagen bij dat inkomen? Weet je zeker dat je het juiste inkomen aan de belastingdienst hebt doorgegeven? Want ik heb € 1.600 netto per maand, en geen recht op toeslagen wegens te hoog inkomen (zorg- en huurtoeslag). Jullie zitten daar zeeeeeer ruim boven, dus het lijkt me nuttig dat te controleren.

Een rechtsbijstandsverzekering vind ik, zeker voor mensen met een hoger inkomen, maar zonder duizenden euro's achter de hand, wel erg nuttig.

Wat betreft de mobiel-verzekering: je kan prima met een tweedehandstoestelletje voor een euro of € 50 bellen. Als je zo slordig bent met je toestel, is het misschien eens tijd om de gevolgen daarvan te voelen?

Roken: ga eens praten met je huisarts. Er zijn div. middelen om je te helpen, heb je ze allemaal al geprobeerd?

Kosten mobiel en internet: ik ben (1 persoon) voor € 36 pm klaar, internet en mobiel. Jullie zitten ruim op de € 100, dat kan echt minder.

En idd, ga je lease-auto per 01-01-2019 niet meer privé rijden. Of gooi de 2e auto de deur uit.

Verzekeringen zijn idd ook te hoog. Ik heb een inboedel en WA voor € 11, en die reisverzekering? Voor die ene keer in de 5 jaar dat ik die nodig heb, sluit ik hem wel af.

Voor de rest: met @emnich. Je hebt alles met een (voor jou/jullie) goede reden gedaan. Dat betekent dus dat je gehecht bent aan de keuzes die je gemaakt hebt. Bezuinigen zal dus hoe dan ook pijn gaan doen. Die bittere pil kun je maar beter meteen slikken, voordat er iets gebeurd waardoor je in de schulden komt en het ineens met € 80 per week aan huishoudgeld, benzinegeld en rookgeld moet doen.

Wel leuk idee zo'n topic, jammer dat het op TS gericht is. Misschien nog eens een algemeen topic aanmaken?
We hebben nu geen toeslagen, daar hebben we geen recht op, het bruto inkomen is daar veel te hoog voor.
30400 is de grens bruto, dit hebben we bijna netto met vakantiegeld er bij.
Ga ik zeker niet aan beginnen om aan te vragen
Alleen een eventuele BSO toeslag?? ga ik uitzoeken.
Waah schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:07:
@Ardana de grens voor alleenstaanden is lager dan voor meerpersoonshuishoudens. Al denk ik met dat inkomen dat ze wel net boven de grens zitten voor toeslagen....

Tenzij die kinderbijslag als toeslag ziet.

Verder inderdaad een leuk topic. Ik zou wel voor zo'n topic zijn O-) al heb ik zelf de data nog niet zo bij de hand direct. O-)
Kinderbijslag zie ik niet als toeslag, hetgeen wat we daar voor krijgen gaat direct naar de kleding winkel voor de kleine man.
Hier gebruiken wij geen cent van voor eigen belang.
P_Tingen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:14:
Ik durf er bijna niet over te beginnen, maar ik heb in de IT van een tabaksfabriek gewerkt en heb de lijsten gezien van alle stoffen die in een sigaret zitten (hon-der-den). Zoek voor de grap eens op internet op welke kankersoorten een hogere correlatie hebben met roken, wat tweede- en derdehands rook doet met kinderlongen en bedenk dan nog eens of je niet toch een poging wil wagen. Collega op het werk is na de derde poging met nicotinepleisters er toch in geslaagd te stoppen, dus het kan zeker. Er zijn veel mogelijkheden en je zult een manier moeten zoeken die voor jou werkt. Misschien is dat met pleisters, misschien met een buddy, misschien met beide of juist andere dingen. Voor jezelf, maar zeker voor je zoon kan ik alleen maar zeggen: https://ikstop.nl/

Wat het meeste zoden aan de dijk zal zetten is extra inkomen. Mijn vrouw werkt als alfahulp en van haar hoor ik dat ze - in ieder geval hier - zitten te springen om mensen. Je kan in principe één client nemen en dan zou je 2 á 3 uur in de week aan het werk zijn. Reken op ongeveer €12 per uur, dan kijk je al snel tegen een kleine €150 per maand aan. Die er dus extra IN komt, in plaats van uit. Sowieso goed voor een mens om een beetje onder de mensen te komen, maar dat terzijde.

Andere besparingen zijn bijvoorbeeld hardlopen in plaats van fitness, misschien wil je schoonzus ook wel hardlopen (mij is niet helemaal duidelijk of je nu ook voor die schoonzus betaalt).

Reisverzekering is echt niet nodig zoals meerdere mensen hier zeggen. Je denkt misschien van wel, maar kijk eens kritisch wanneer ze uitbetalen. Mijn insteek is meestal dat als ik niet op vakantie kan, dat er dan echt wel wat aan de hand is en dan is het maar jammer-de-pammer van het geld. Verder niet zulke dure dingen meenemen op vakantie, als het kwijtraakt: wederom jammer, maar risico van het leven.

Je Netflix zou je nog kunnen delen met iemand. Mijn dochter deelt een abonnement met drie anderen en betaalt iets van €2 per maand of zo. Zal misschien niet helemaal mogen volgens de voorwaarden, maar ach, het is nou ook weer niet zo dat al die grote contentleveranciers zich nou zo netjes aan de voorwaarden houden.

De telefoonverzekering is toch ook weer €250 per jaar. Daar kun je een heel mooi toestel voor kopen, zelfs al laat je hem gemiddeld 1x per jaar stuiteren. Het is echt shocking om te zien wat je 2e hands voor minder dan €200 kan kopen.

Kijk ook nog eens naar je bankkosten. Ik had een Rabototaal pakket met een RaboGold creditcard. Daar bleek ik extra voor te betalen en bovendien kon ik tot €2500 uitgeven. En dat terwijl ik er eigenlijk nooit mee betaal. Ik ben dus teruggegaan naar de standaard Rabocard met een limiet van €1000 en geen extra kosten. Mijn bankkosten zijn nu €2,80 per maand voor een Rabo Basispakket.

Zuinig leven is een mentaliteit en moet niet verward worden met gierig leven. Dat is iets heel anders. Je moet leren tevreden te zijn met niet het duurste. Dat lukt ons aardig en ik hoef dan ook niet een dure mobiel, vette auto of gigantisch huis. Doet me niet zoveel, uiteindelijk word een mens niet gelukkig van materiële zaken, maar van ervaringen/
Wij roken niet in huis, als we gaan roken gaan we naar buiten en bij slecht weer staan we in de schuur.
Ook in de auto roken we niet als hij erbij zit.
Ben het wel met je eens dat het een slecht voorbeeld is.

Netflix delen heb ik wel eens geprobeerd maar loopt altijd uit dat de ander de twee schermen gebruikt of ze niet meer betalen.
Daar ben ik dus mee gestopt.

Bij controle zie ik ook en kleine fout in de pakketkosten, zie net dat deze minder zijn.
6.45 voor een periode van 1 jan tot 31 maart.
Mogelijk dat ik deze net heb gezien tijdens het maken van de lijst x jaar geleden.
Maar eens even aanpassen.

De sportschool betalen we niet voor mijn schoonzus.
Zei is ook lid bij die sportschool, mij maakte het niet zo veel uit welke sportschool het was en mijn vriendin wilde graag met haar zus de groepslessen volgen.
Om die reden hebben we deze sportschool gekozen, wij beide onbeperkt en onze zoon maakt gebruik van een sport en spel pakket op de zaterdag bij die sportschool.
Willen toch at hij wat extra beweging krijgt.
We maken er dus wel alle drie gebruik van op het moment.

De reisverzekering moet ik ook maar eens onder de loep nemen.
We gaan wel elk jaar op vakantie, moet zeggen tot op heden nog nooit nodig gehad.
Als ze me koffer kwijtraken zal ik denk toch wel blij zijn dat ik hem heb, kan ik gelijk nieuwe spullen kopen op vakantie.
Maar eens kijken of de voorwaarden wel echt zo goed zijn als mijn assurantiekantoor heeft gezegd.
Eigenlijk een beetje blind op ze vertrouwd toen ik daar binnen kwam.
Meeste wat ik op Independer zag was voor de grote lijnen van de voorwaarden duurder.
bonzz.netninja schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:20:
[...]

Nee ik weet best dat het een beetje een flauw argument is maar toch. Die verzekeringen doen heel vaak moeilijk (zie het grote klaag hier over je telefoonverzekeringtopic, die heet anders, maar is er wel geloof ik) en als je de motoriek van een panda hebt, is misschien een dikke rubberen hoes een goed goedkoper idee :P

Ik werkte een tijdje bij de phonehouse en kreeg toch wel door dat het grotendeels gebakkenlucht is, die verzekeringen die we moesten verkopen.
Dit is echt nog een hele oude verzekering van toen ik zelf bij de Belcompany werkte.
Ik ken de voorwaarden nog en tot op heden zijn deze nog ongewijzigd.
De kosten welke ik totaal heb betaald voor deze verzekeringen hebben we er echt 5x uit gehaald ofzo,
Altijd bij onherstelbaar defect een toestel upgrade naar de opvolger van het topmodel.
HTC Sensation is bijvoorbeeld de Sensation XE geworden, daarna bij abbo HTC One X genomen en deze gekoppeld aan die verzekering, die was bij defect geupdate naar One X plus.
En ga zo maar door.
Moet ik wel zeggen dat ze de laaste keer sinds de maateschappij is overgenomen wat moeilijker deden, echter wel weer de upgrade gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 21:22 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kan het mis hebben, maar het komt op mij over alsof je wel wil besparen, als je er maar niks van merkt en geen moeite voor hoeft te doen. Daarbij moet je het alleen doen, want je vriendin heeft er geen zin in.

Tja, dat gaat natuurlijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Een hele simpele besparingstip is om te kijken of je korting krijgt als je bijvoorbeeld een verzekering vooraf voor het hele jaar betaalt, dat scheelt vaak 3%.

Een reisverzekering is niet echt nodig als je je vakantie met een creditcard boekt, dan heb je vaak automatisch een verzekering erbij. Daarnaast heb ik ook de creditcard van het bankpakket opgezegd (betaal je namelijk rond de €40 per jaar voor aan kosten van het bankpakket) en een Bijenkorf card genomen voor €12.50 per jaar, en met alle uitgaven die je doet (ook buiten de Bijenkorf) spaar je tegoed op dat je bij de Bijenkorf uit kunt geven. Ik heb daarom ook sommige reguliere maandelijkse uitgaven zoals Netflix, Spotify en Marley Spoon (maaltijdbox) op de credit card staan, spaart weer een paar euro tegoed per maand.

Verder de meeste boodschappen bij Picnic (online supermarkt) wat erg gemakkelijk is en meteen geld bespaart door de betere prijzen en minder risico op impulsaankopen ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Sanderrr op 30-06-2018 09:13 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:15:
[...]
Ik zou graag willen kopen, helaas is dit momenteel niet mogelijk omdat we niet genoeg op de spaarrekening hebben staan.
Voor het kopen van een huis moet je momenteel ongeveer 10% van het totaalbedrag zelf vanaf de spaarrekening betalen wat ik heb begrepen.
Kosten koper en notaris bijvoorbeeld, dit kunnen wij op het moment niet betalen:(
Denk je dat of weet je dat?

Want het is niet waar dat je dat uit eigen middelen moet betalen. Het enige wat de laatste jaren veranderd is in die regels is dat je nog maar 100% mag lenen met HRA. Het staat je vrij meer te lenen. Sowieso is daarin met taxaties wel iets ruimte te vinden.

En het getal van 10 procent klopt ook voor geen meter. Dat is tegenwoordig 5 a 6 procent en daar is ook op te besparen door een goedkope notaris te zoeken en een goedkope aankoopmakelaar te nemen (of geen, maar denk dat het bij jullie wel verstandig zou zijn).

Als je serieus overweegt om daar iets mee te doen dan zou ik mij goed laten informeren door een financieel adviseur. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt, maar dan moet je wel alle regeltjes en feiten kennen.

En nog over de telefoonverzekering, voorzichtig doen met een goed hoesje en geen topmodel nemen bij introductie scheelt handen met geld. Je doet net of de verzekering een liefdadigheidsinstelling is, maar aangezien die een (fors) winstoogmerk hebben brengt dat nooit meer op dan het kost. Sowieso is de vuistregel dat je enkel moet verzekeren wat je niet zomaar kunt betalen (opstal en inboedel zijn een goed voorbeeld van wat je niet zomaar kunt betalen). Sowieso is een luxe telefoon: luxe. Net als de tweede auto. Maar als die auto perse MOET blijven, dan moet je het geld dus elders gaan vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:06:
[...]

Denk je dat of weet je dat?

Want het is niet waar dat je dat uit eigen middelen moet betalen. Het enige wat de laatste jaren veranderd is in die regels is dat je nog maar 100% mag lenen met HRA. Het staat je vrij meer te lenen. Sowieso is daarin met taxaties wel iets ruimte te vinden.

En het getal van 10 procent klopt ook voor geen meter. Dat is tegenwoordig 5 a 6 procent en daar is ook op te besparen door een goedkope notaris te zoeken en een goedkope aankoopmakelaar te nemen (of geen, maar denk dat het bij jullie wel verstandig zou zijn).

Als je serieus overweegt om daar iets mee te doen dan zou ik mij goed laten informeren door een financieel adviseur. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt, maar dan moet je wel alle regeltjes en feiten kennen.
K.k. mag je niet met een andere lening financieren .dus wel degelijk uit eigen geld ze willen ze zien waar het geld vandaan komt . Hoger taxeren is absoluut niet zo makelijk . Want de taxeur moet dit verantwoorden waarom hij dat denkt en dan kan dat als nog afgekeurd worden .

Dus als het huis 200.000 kost kan je dat max aan hypotheek krijgen...
De rest moet je uit je spaarpotje doen. Of via giften van familie vrienden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:14:
[...]

K.k. mag je niet met een andere lening financieren .dus wel degelijk uit eigen geld ze willen ze zien waar het geld vandaan komt . Hoger taxeren is absoluut niet zo makelijk . Want de taxeur moet dit verantwoorden waarom hij dat denkt en dan kan dat als nog afgekeurd worden .

Als je wat roept; onderbouw het...

https://www.nhp.nl/hypoth...-geld/persoonlijke-lening

https://blog.geld.nl/geld-lenen/lening-voor-kosten-koper

https://www.denederlandse...en-koper-financieren.html

Dus leuk dat je zo stellig roept dat je k.k. niet met een lening mag financieren, maar een Google opdracht laat anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Wat voor auto is de 2e auto? Kosten zijn nogal onderschat, vooral afschrijving kan erg aantikken en onderhoud is toch ook zeker paar 100 euro per jaar dus makkelijk €50 per maand, tenzij het een oudere kleine auto is ofzo. In dat geval zijn de kosten niet zo hoog meer. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar qua besparingspotentieel.

[ Voor 27% gewijzigd door Sanderrr op 30-06-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De sportschool betalen we niet voor mijn schoonzus.
Zei is ook lid bij die sportschool, mij maakte het niet zo veel uit welke sportschool het was en mijn vriendin wilde graag met haar zus de groepslessen volgen.
Om die reden hebben we deze sportschool gekozen, wij beide onbeperkt en onze zoon maakt gebruik van een sport en spel pakket op de zaterdag bij die sportschool.
Willen toch at hij wat extra beweging krijgt.
We maken er dus wel alle drie gebruik van op het moment.
Dat verandert het verhaal aanzienlijk.
Dit is echt nog een hele oude verzekering van toen ik zelf bij de Belcompany werkte.
Ik ken de voorwaarden nog en tot op heden zijn deze nog ongewijzigd.
De kosten welke ik totaal heb betaald voor deze verzekeringen hebben we er echt 5x uit gehaald ofzo,
Altijd bij onherstelbaar defect een toestel upgrade naar de opvolger van het topmodel.
HTC Sensation is bijvoorbeeld de Sensation XE geworden, daarna bij abbo HTC One X genomen en deze gekoppeld aan die verzekering, die was bij defect geupdate naar One X plus.
En ga zo maar door.
Moet ik wel zeggen dat ze de laaste keer sinds de maateschappij is overgenomen wat moeilijker deden, echter wel weer de upgrade gehad.
Ik begrijp hieruit dat je waarde hecht aan het hebben van het topmodel telefoons. Ik zou daar toch vanaf stappen. Reken maar eens uit wat die toestellen inclusief verzekeringen kosten per maand en per jaar. Tegenwoordig heb je voor minder dan 200 euro prima toestellen die makkelijk enkele jaren meegaan. Dan heb je het dus over 6 euro per maand in plaats van tientallen (alleen de verzekering is al meer dan 10).
Sanderrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:00:
Verder de meeste boodschappen bij Picnic (online supermarkt) wat erg gemakkelijk is en meteen geld bespaart door de betere prijzen en minder risico op impulsaankopen ;)
Eens met laten bezorgen van de boodschappen. Onze supermarktuitgaven zijn met enkele tientjes per week gedaald door te laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:14:
[...]

Zoals @Vorkie al aangeeft, je hebt iet voldoende inzichtelijk waar je het over hebt.

Je kan met de taxatie best iets spelen, geen 10k op een bedrag van 200k. Maar 2 a 3 duizend erbij is meestal geen probleem. Een taxatie is een schatting en klopt nooit 100%.

En wie zou dat geld moeten zien? De notaris? Die kijkt alleen of al het geld op zijn derdenrekening staat, de rest zal hem een zorg zijn. De belastingdienst zal het ook een zorg zijn, zolang je maar netjes zorgt dat de HRA correct aangevraagd is.

Het is wel oppassen met de maximale hypotheek als je er nog een andere lening bij moet hebben. Gelukkig bieden veel hypotheekverstrekkers ook de mogelijkheid om een aparte lening af te sluiten voor de extra kosten.

Nogmaals, laat je altijd voorlichten door een financieel adviseur als je het niet zelf kunt overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik probeer mij alleen te verzekeren voor 'onverwachte dingen' niet voor dingen die zeker zijn, dat je gaat overlijden is zeker, daarom zou ik geen overlijdensverzekering nemen. Of bedoel je een overlijdensrisicoverzekering?

Een reisverzekering is ook zoiets, ga je op reis binnen de EU of daar buiten? Binnen EU heb je gewoon je zorgverzekering en als je geen dure spullen gaat meenemen zie ik daar geen toegevoegde waarde.

Rechtsbijstandverzekering is een lastige. Ik heb gezien dat deze zeer waardevol kan zijn, maar is die 250 euro per jaar waard? Dat is een overweging die je moet maken. Als je hem bijvoorbeeld 5 jaar niet nodig zou hebben, dan heb je 1000 euro voor een eventueel conflict. Maar ik begrijp dat mensen deze verzekering afsluiten, maar als je geld wilt besparen zou ik hem niet afnemen.

Verder het controleren of de verzekeringen ergens anders goedkoper kunnen, zou ik ook jaarlijks doen. Zo heb ik gisteren met nieuwe autoverzekering weer 40 euro bespaard.

De telefoonverzekering lijkt mij duidelijk van de andere posters. Hier kan je elk jaar een nieuwe telefoon van kopen.

In de marge zou je ook nog kunnen besparen, neem bijvoorbeeld de kapper van 25 euro. Is er geen kapper van 15 euro? Daarmee bespaar je 120 euro per jaar. Waarom ben je per telefoon 26 euro p/m kwijt? Ik ben met mijn sim only 10 euro kwijt en ik doe 2~3 jaar met telefoon van 200 euro (Xiaomi Redmi Note 5).

Ik denk dat geen probleem is om flink te besparen zonder al teveel in te leveren. Maar je moet het wel consequent doen. Ik bespaar sowieso zo'n 400 euro p/j door alle verzekeringen, energie en internet elk jaar onder de loop te nemen. Daardoor ga je soms ook vooruit. Door een aanbieding heb ik nu snellere internetverbinding en betaal ik een stuk minder.

[ Voor 26% gewijzigd door Zenix op 30-06-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
We hebben nu geen toeslagen, daar hebben we geen recht op, het bruto inkomen is daar veel te hoog voor.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:39:
Mijn situatie is een vriendin en een kind van 5.
Gezamenlijk hebben wij 2695 euro netto per maand te besteden, dit is exclusief eventuele toeslagen die we voor onze zoon krijgen.
Die toeslagen gaan allemaal op aan kleding voor hem en zo nu een presentje.
Hier geef je zelf aan dat je toeslagen aan je zoontje op gaan en daarboven geef je aan geen toeslagen te hebben. Ik snap het even niet meer.
Kinderbijslag zie ik niet als toeslag, hetgeen wat we daar voor krijgen gaat direct naar de kleding winkel voor de kleine man.
Hier gebruiken wij geen cent van voor eigen belang.
Wat is het nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sanderrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:33:
Wat voor auto is de 2e auto? Kosten zijn nogal onderschat, vooral afschrijving kan erg aantikken en onderhoud is toch ook zeker paar 100 euro per jaar dus makkelijk €50 per maand, tenzij het een oudere kleine auto is ofzo. In dat geval zijn de kosten niet zo hoog meer. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar qua besparingspotentieel.
De auto van mijn vriendin is een Ford Focus, deze is nog van de eerste generatie.
Ik geloof bouwjaar 2001.
Zie die dingen op marktplaats voor nog 1000 euro staan.
Onderhoud laten we zwart doen bij een kennis, heb nogal wat mensen om me heen in de autowereld en klussen zwart bij voor een vriendenprijsje.
Zenix schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:45:
Ik probeer mij alleen te verzekeren voor 'onverwachte dingen' niet voor dingen die zeker zijn, dat je gaat overlijden is zeker, daarom zou ik geen overlijdensverzekering nemen. Of bedoel je een overlijdensrisicoverzekering?

Een reisverzekering is ook zoiets, ga je op reis binnen de EU of daar buiten? Binnen EU heb je gewoon je zorgverzekering en als je geen dure spullen gaat meenemen zie ik daar geen toegevoegde waarde.

Rechtsbijstandverzekering is een lastige. Ik heb gezien dat deze zeer waardevol kan zijn, maar is die 250 euro per jaar waard? Dat is een overweging die je moet maken. Als je hem bijvoorbeeld 5 jaar niet nodig zou hebben, dan heb je 1000 euro voor een eventueel conflict. Maar ik begrijp dat mensen deze verzekering afsluiten, maar als je geld wilt besparen zou ik hem niet afnemen.

Verder het controleren of de verzekeringen ergens anders goedkoper kunnen, zou ik ook jaarlijks doen. Zo heb ik gisteren met nieuwe autoverzekering weer 40 euro bespaard.

De telefoonverzekering lijkt mij duidelijk van de andere posters. Hier kan je elk jaar een nieuwe telefoon van kopen.

In de marge zou je ook nog kunnen besparen, neem bijvoorbeeld de kapper van 25 euro. Is er geen kapper van 15 euro? Daarmee bespaar je 120 euro per jaar. Waarom ben je per telefoon 26 euro p/m kwijt? Ik ben met mijn sim only 10 euro kwijt en ik doe 2~3 jaar met telefoon van 200 euro (Xiaomi Redmi Note 5).

Ik denk dat geen probleem is om flink te besparen zonder al teveel in te leveren. Maar je moet het wel consequent doen. Ik bespaar sowieso zo'n 400 euro p/j door alle verzekeringen, energie en internet elk jaar onder de loop te nemen. Daardoor ga je soms ook vooruit. Door een aanbieding heb ik nu snellere internetverbinding en betaal ik een stuk minder.
Bedankt voor de tips, was inmiddels al begonnen door mijn rechtsbijstand op te zeggen.
Heb een andere gevonden voor 11 euro per maand, zit wel iets minder in het pakket maar kom ik denk wle mee weg.

De mobiele abbo's heb ik inmiddels ook omgezet naar een andere, deze gaan beide nu 15 per maand worden.
Simpel heeft momenteel trouwens een aanbieding dat bij een 2jarig contract je de eerste 6 maanden maar 1 euro betaald.
10Gb data, 100 belminuten en 100 smsjes geloof ik.
Gaat ons vooral om de data zodat de kleine man Netflix kan kijken bij langere ritten in de auto.
Na 15 minuten "ik zie ik zie wat jij niet ziet" ben ik er wel klaar mee.
15 minuten later is hij ook wel klaar met zijn "speeltje voor onderweg" spelen.

De kapper van haar moet ik eens navragen.
Ik ben zelf al jaren niet meer bij de kapper geweest (zei knipt mij), en heb eigenlijk geen idee of het een dure of goedkope kapper is.

Energie bekijk ik elk jaar voor de overstap bonus middels gaslicht.com, evenals de zorgverzekering.
Ik heb dan wel dat ik persoonlijk geen extra eigen risico neem, deze optie heb ik vaker benoemd zien worden en moet daar eens naar kijken.
Maak eigenlijk nooit gebruik van die zorgverzekering dus misschien wel een goede optie.

Internet ben ik huiverig voor, heb wat rond zitten kijken en de VDSL abbo's welke aangeboden worden geven een haalbare snelheid van 30/3.
Ik heb zo mijn twijfels hoe stabiel dat in de praktijk is as ik andere zie die zeggen 100/xx te halen.
Dan kan ik maar 1/3 van andere aan en vermoed dat de infra dus nog goed oud is hier op het dorp.
Ardana schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:07:
[...]

[...]

Hier geef je zelf aan dat je toeslagen aan je zoontje op gaan en daarboven geef je aan geen toeslagen te hebben. Ik snap het even niet meer.

[...]

Wat is het nou?
Ik weet even niet de juiste benaming van hetgeen wat we krijgen.
Mijn vriendin krijgt op haar prive rekening elke 3 maanden een x bedrag als toeslag/bijdrage voor de kleine man.
Dit bedrag is volgens mij kinderbijslag, dit bedrag krijgen we en gaat op aan de kleine man, als dat binnen is gaat mijn vriendin kleding shoppen voor hem samen met haar zus :)
Die heeft ook kinderen en ontvangt dan ook geld voor haar kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:09:
Simpel heeft momenteel trouwens een aanbieding dat bij een 2jarig contract je de eerste 6 maanden maar 1 euro betaald.
10Gb data, 100 belminuten en 100 smsjes geloof ik.
Gaat ons vooral om de data zodat de kleine man Netflix kan kijken bij langere ritten in de auto.
Na 15 minuten "ik zie ik zie wat jij niet ziet" ben ik er wel klaar mee.
15 minuten later is hij ook wel klaar met zijn "speeltje voor onderweg" spelen.
Niet zozeer financieel, maar toch wat reflectie:
• probeer langlopende verplichtingen zoveel mogelijk te voorkomen. Een tweejarig goedkoop abonnement zit op die grens. Kan bijten bij veranderende omstandigheden.
• een groot data abo voor Netflix onderweg voor het kind is pure (overbodige) luxe. Je kunt hem ook leren een paar filmpjes te laten downloaden op Netflix voor vertrek of zet zelf een film op een SD kaartje.
Mijn vriendin krijgt op haar prive rekening elke 3 maanden een x bedrag als toeslag/bijdrage voor de kleine man.
Dit bedrag is volgens mij kinderbijslag, dit bedrag krijgen we en gaat op aan de kleine man, als dat binnen is gaat mijn vriendin kleding shoppen voor hem samen met haar zus :)
Ook hier wat reflectie: gaan shoppen omdat het geld binnenkomt is niet bepaald een voorbeeld van echt gezond financieel gedrag. Sowieso moet je 'shoppen' geheel uitroeien, maar veranderen in 'noodzakelijke aankopen doen'. Als dit ook nog betekent dat de gehele kinderbijslag opgaat (per kwartaal 240 euro voor een 6-jarige, 1000 euro op jaarbasis) dan is dat een te hoog bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zenix schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:45:
Met € 1000 kom je nergens in een rechtszaak. Maar voor arbeidsconflicten kun je bijv. de vakbond inschakelen als je daar lid van bent. Maar voor mensen met een inkomen boven € 1.600 netto, vind ik het geen slechte verzekering, zeker daar de maatschappij steeds ingewikkelder wordt en mensen steeds vaker hun gelijk willen of moeten halen.
In de marge zou je ook nog kunnen besparen, neem bijvoorbeeld de kapper van 25 euro. Is er geen kapper van 15 euro? Daarmee bespaar je 120 euro per jaar.
Vrouwenkappers zijn duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ardana schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Met € 1000 kom je nergens in een rechtszaak. Maar voor arbeidsconflicten kun je bijv. de vakbond inschakelen als je daar lid van bent. Maar voor mensen met een inkomen boven € 1.600 netto, vind ik het geen slechte verzekering, zeker daar de maatschappij steeds ingewikkelder wordt en mensen steeds vaker hun gelijk willen of moeten halen.

[...]

Vrouwenkappers zijn duur :P
Klopt, met rechtszaak ben je daar niks mee. Daarom kan ik rechtsbijstand nog wel begrijpen.

Vrouwenkappers zijn ook wel voor 15 euro :P Kan wel zo zijn dat die minder zijn bijvoorbeeld. Maar zoals ik aangaf is dat gerommel in de marge. Aan de andere kant allemaal van die kleine besparingen zorgt toch voor een aanzienlijk bedrag op termijn.

@Verwijderd dat je er mee bezig bent is een goede stap. Ik ben zelf geen fan van hoog eigen risico, want ben chronisch ziek. Een hoog eigen risico kan ook verkeerd uitpakken.

Qua overstappen internet kan je ook een overstap in gang zetten, om zo korting te krijgen bij Ziggo en dan overstap annuleren als ze goede aanbieding doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 30-06-2018 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Het internetabbo van Ziggo zou ik niet zomaar wegdoen, ja er zijn goedkopere maar TS geeft aan in een dorp te wonen, en tussen de regels door lees ik dat dat niet vlak bij een grote stad is. Ik woon net zo en als je een béétje fatsoenlijk internet wil, is Ziggo waarschijnlijk je beste optie. Hier ook altijd stabiel en snel.

Ik heb @Verwijderd nog niet gehoord over de reisverzekering. Ik denk écht dat die ook zo overboord kan. Hoeveel neem je nou mee op vakantie? Voor de zorgkosten hoef je het niet te doen als je in Europa blijft. En heb je al eens gekeken onder welke voorwaarden en met welk eigen risico een reisverzekering uitkeert? Best kans dat er een eigen risico is dat zo hoog is, dat er uiteindelijk niet veel wordt uitgekeerd. Nogmaals: handig als je het nodig hebt, maar in al die jaren dat ik op vakantie ga, heb ik eigenlijk nog nooit een moment gehad dat ik een reisverzekering nodig had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Als je wat roept; onderbouw het...

https://www.nhp.nl/hypoth...-geld/persoonlijke-lening

https://blog.geld.nl/geld-lenen/lening-voor-kosten-koper

https://www.denederlandse...en-koper-financieren.html

Dus leuk dat je zo stellig roept dat je k.k. niet met een lening mag financieren, maar een Google opdracht laat anders zien.
Onze hypotheek adviseur zei dat. . En ook dat ze de herkomst van het geld willen zien. In dit geval dus de hypotheek verstrekker.

En Google heeft altijd gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
P_Tingen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:46:
Voor de zorgkosten hoef je het niet te doen als je in Europa blijft.
Hoezo niet? De basisverzekering dekt typisch maar tot het Nederlandse tarief. Ga je die gok nemen? In sommige landen betekent het bovendien dat je in moeilijke omstandigheden naar publieke zorgverleners moet met inferieure zorg.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Rukapul schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:09:
[...]

Hoezo niet? De basisverzekering dekt typisch maar tot het Nederlandse tarief. Ga je die gok nemen? In sommige landen betekent het bovendien dat je in moeilijke omstandigheden naar publieke zorgverleners moet met inferieure zorg.
Gezien de premie die TS betaald heeft die een aanvullende verzekering en is dat dus geen probleem, omdat daar meestal extra voorzieningen inzitten voor zorg in buitenland. Indien dit niet het geval is kan ik mij bij je verhaal aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:41
De vraag is natuurlijk of die aanvullende module van de zorgverzekering wel strict noodzakelijk is.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:09:
[...]

... 8)7

Sowieso heb je 2 soorten toeslag: kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. De eerste is maandelijks, inkomensafhankelijk en is een compensatie op de kosten van de dagopvang, de tweede is een kwartaallijks uitbetaald (inkomens onafhankelijk) bedrag om te helpen bij de kosten van een kleine.

Vind het bijzonder om te zien dat je zo slecht op de hoogte bent van wat er in komt en uit gaat, en de keuzes die je daarin maakt. Wij hebben wat meer te besteden maar weten goed wat erin komt en eruit gaat. Het is echt zonde van je geld om dure kinderkleding te kopen vinden wij, dus zo goed als alles uit de sale bij HEMA of Zara. Niet ineens alles uitgeven omdat het geld er is.

Tip: Maak een Excel overzicht met alle maandelijkse en jaarlijkse lasten (dus in geval auto ook afschrijving en onderhoud bijvoorbeeld) en kijk wat je over zou moeten houden, en blijf die Excel bijwerken tot het klopt. Je vergeet veel de eerste keer, weet ik uit ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door Sanderrr op 30-06-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sanderrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:07:
[...]

... 8)7

Sowieso heb je 2 soorten toeslag: kinderopvangtoeslag en kinderbijslag. De eerste is maandelijks, inkomensafhankelijk en is een compensatie op de kosten van de dagopvang, de tweede is een kwartaallijks uitbetaald (inkomens onafhankelijk) bedrag om te helpen bij de kosten van een kleine.
En dan mis ik ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting...

Al weet ik niet of je die krijgt met 1 werkende partner.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:10
[...]

Helemaal mee eens! Kijk eens of er een reddingsbrigade in de buurt zit, en wat die voor zwemlessen geven. Daar loop je niet op leeg, mits ze het zwem-abc geven. (Niet alle reddingsbrigades mogen dat, omdat de zwembaden die ze huren, dat soms als concurrentie zien voor hun eigen zwemlessen).
Als je mij een PB stuurt, waar je ongeveer woont, kan ik ook even voor je zoeken.

Pas nog gekeken voor mijn nicht die in Doesburg gaat wonen, die klaagde dat de tweeling op zwemles een vermogen ging kosten... Bleek toch een stuk goedkoper te kunnen...
Bijkomend voordeel van de lagere prijs, is dat het niet zo gehaast hoef, en hij alleen daardoor al beter kan leren zwemmen. (Of zelfs zwemmend redden kan leren, als hij het leuk vindt, maar dat is waarschijnlijk "wishful thinking van iemand die al >30 jaar lid is van een reddingsbrigade, en al bijna 25 jaar strandwachtlid, -instructeur en -commandant... ;) Ok, die laatste 2 zo'n 15 jaar... )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:13:
[...]

En dan mis ik ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting...

Al weet ik niet of je die krijgt met 1 werkende partner.
Nee tenzij meer dan iets 4975 aan inkomen. Vanaf dat moment geldt een formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:46:
Het internetabbo van Ziggo zou ik niet zomaar wegdoen, ja er zijn goedkopere maar TS geeft aan in een dorp te wonen, en tussen de regels door lees ik dat dat niet vlak bij een grote stad is. Ik woon net zo en als je een béétje fatsoenlijk internet wil, is Ziggo waarschijnlijk je beste optie. Hier ook altijd stabiel en snel.

Ik heb @Verwijderd nog niet gehoord over de reisverzekering. Ik denk écht dat die ook zo overboord kan. Hoeveel neem je nou mee op vakantie? Voor de zorgkosten hoef je het niet te doen als je in Europa blijft. En heb je al eens gekeken onder welke voorwaarden en met welk eigen risico een reisverzekering uitkeert? Best kans dat er een eigen risico is dat zo hoog is, dat er uiteindelijk niet veel wordt uitgekeerd. Nogmaals: handig als je het nodig hebt, maar in al die jaren dat ik op vakantie ga, heb ik eigenlijk nog nooit een moment gehad dat ik een reisverzekering nodig had gehad.
De reisverzekering moet ik nog gaan bekijken.
Vandaag nog niet aan toegekomen, eerst de sportles van onze zoon in de sportschool, daarna verjaardag en opvolgend zijn er vrienden komen bbqen.
Ik denk dat ik morgen even goed voor die voorwaarden ga zitten.
Zenix schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:22:
[...]

Gezien de premie die TS betaald heeft die een aanvullende verzekering en is dat dus geen probleem, omdat daar meestal extra voorzieningen inzitten voor zorg in buitenland. Indien dit niet het geval is kan ik mij bij je verhaal aansluiten.
De ziekenfonds zijn twee pakketen, ikzelf heb een basis pakket, deze heb ik in december 2017 afgesloten middels independer.
Wel moet ik zeggen dat ik geen extra eigen risico heb, max 385 dus.
Mijn vriendin heeft daarentegen wel alles er op en er aan en onze zoon is bij haar op het pakket ingeschreven.
Sanderrr schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:07:
[...]

... 8)7

Vind het bijzonder om te zien dat je zo slecht op de hoogte bent van wat er in komt en uit gaat, en de keuzes die je daarin maakt. Wij hebben wat meer te besteden maar weten goed wat erin komt en eruit gaat. Het is echt zonde van je geld om dure kinderkleding te kopen vinden wij, dus zo goed als alles uit de sale bij HEMA of Zara. Niet ineens alles uitgeven omdat het geld er is.

Tip: Maak een Excel overzicht met alle maandelijkse en jaarlijkse lasten (dus in geval auto ook afschrijving en onderhoud bijvoorbeeld) en kijk wat je over zou moeten houden, en blijf die Excel bijwerken tot het klopt. Je vergeet veel de eerste keer, weet ik uit ervaring.
Dit verbaasd mij een beetje, ik weet op de kinderbijslag(schijnt het dus te zijn) na precies wat er in komt en wat er uit gaat.
De lijst in mijn initiele post komt uit een excel document.
In dit document houd ik precies bij wanneer welke vaste lasten post afgeschreven word en hoeveel er ten minste op de spaarrekening voor jaarlijkse kosten moet staan zoals gemeente belastingen.

De kinderbijslag is voor hem en dat spenderen we dus ook alleen aan spullen voor hem, voornamelijk kleding.
Als er geld van overblijft gaat dat naar zijn spaarrekening, soms blijft er wat over, soms niet.
Ligt een beetje of hij in zijn groei of prop fase zit.
Wild Chocolate schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:35:
[...]

Helemaal mee eens! Kijk eens of er een reddingsbrigade in de buurt zit, en wat die voor zwemlessen geven. Daar loop je niet op leeg, mits ze het zwem-abc geven. (Niet alle reddingsbrigades mogen dat, omdat de zwembaden die ze huren, dat soms als concurrentie zien voor hun eigen zwemlessen).
Als je mij een PB stuurt, waar je ongeveer woont, kan ik ook even voor je zoeken.

Pas nog gekeken voor mijn nicht die in Doesburg gaat wonen, die klaagde dat de tweeling op zwemles een vermogen ging kosten... Bleek toch een stuk goedkoper te kunnen...
Bijkomend voordeel van de lagere prijs, is dat het niet zo gehaast hoef, en hij alleen daardoor al beter kan leren zwemmen. (Of zelfs zwemmend redden kan leren, als hij het leuk vindt, maar dat is waarschijnlijk "wishful thinking van iemand die al >30 jaar lid is van een reddingsbrigade, en al bijna 25 jaar strandwachtlid, -instructeur en -commandant... ;) Ok, die laatste 2 zo'n 15 jaar... )
Net even gekeken en we hebben er een in de buurt voor het zwem ABC.
Ze geven aan dat dit 58.xx per kwartaal kost en is dus bijna de helft van hetgeen wat we nu betalen.
Helaas staat er wel dat ze een gemiddelde wachttijd van 1.5 jaar hebben.
Beetje afhankelijk van zijn niveau.
Hij zit nu net in badje twee van JIPS zwemles.
Voor de zekerheid toch even contact opnemen wat de mogelijkheden zijn en tijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:14:
[...]

De kinderbijslag is voor hem en dat spenderen we dus ook alleen aan spullen voor hem, voornamelijk kleding.
Als er geld van overblijft gaat dat naar zijn spaarrekening, soms blijft er wat over, soms niet.
Ik heb het idee dat de zus van je vriendin veel meer te besteden heeft dan jullie. De kinderbijslag er doorheen jassen aan kleding is absurd.

Het is goed dat je het geld aan je kind wil besteden maar zwemles en eten is óók aan je kind besteden.

Het shoppen is misschien zelfs meer aan je vriendin besteden....

Het klinkt als een waardeoordeel maar dat is het niet echt. Jullie moeten uiteraard zelf kiezen maar als je meer geld wil overhouden moet dat besef ook echt gaan komen bij je vriendin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emnich schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:38:
[...]

Ik heb het idee dat de zus van je vriendin veel meer te besteden heeft dan jullie. De kinderbijslag er doorheen jassen aan kleding is absurd.

Het is goed dat je het geld aan je kind wil besteden maar zwemles en eten is óók aan je kind besteden.

Het shoppen is misschien zelfs meer aan je vriendin besteden....

Het klinkt als een waardeoordeel maar dat is het niet echt. Jullie moeten uiteraard zelf kiezen maar als je meer geld wil overhouden moet dat besef ook echt gaan komen bij je vriendin...
Hoezo is dat absurd?hier gaat dat ook volledig naar de kids . Daar is het ook in mijn ogen voor bedoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Hier gaat het geld van de kinderbijslag al jaren naar een aparte spaarrekening die bedoeld is om de studiekosten van te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
OosterF schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:13:
[...]

Zit er een foutje in je berekening of eten jullie bizar weinig? 50 euro per week komt neer op 2,38 euro pp per dag. Het lijkt me niet dat je dat voor dat bedrag gezond, gevarieerd en voldoende kan eten. Laat staan dat je ‘s ochtends nog een gelletje in je haar kunt smeren en een deootje onder je oksel kan spuiten. TS zou misschien iets kunnen besparen op zijn boodschappen, maar 50 euro per week is voor vrijwel geen enkel driepersoonshuishouden een reëel doel.

Verder geef je goeie tips in je post :)
Ik kan je zeggen dat het prima mogelijk is. Maak gebruik van aanbiedingen. En veel gebruik van diepvries. Zodat je niet onnodig weg gooit. Haal je vlees uit je maaltijden en de kosten vliegen naar beneden. Is het ideaal? Nee wij zijn zelf van 50 naar 75 gegaan omdat we wat lekkerder wilde eten. Maar wij hebben een 5/7 jaar op die manier geleefd en dat ging prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 07:43:
[...]
Hoezo is dat absurd?hier gaat dat ook volledig naar de kids . Daar is het ook in mijn ogen voor bedoelt
Dus jij hebt niet meer kosten aan je kinderen dan wat kleding?
Kinderbijslag is voor alle kosten die je maakt:
Huurkosten omdat je een groter huis nodig hebt, gas- elektra en water omdat je meer verbruikt, boodschappen omdat je meer eten nodig hebt, ziektekosten omdat je wilt dat je kinderen ook kunnen profiteren van jouw aanvullende verzekering, tv-abonnement omdat je zelf dan misschien wel genoeg hebt aan alleen internet maar je kinderen niet zonder wil laten opgroeien etc.

Als je als die kosten vanuit ander inkomen kan betalen is dat helemaal prima, maar ik ken genoeg gezinnen waarin de kinderbijslag gebruikt moet worden om de eindjes aan elkaar te knopen en niet om de kinderen in nieuwe kleding te hijsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Dus jij hebt niet meer kosten aan je kinderen dan wat kleding?
Kinderbijslag is voor alle kosten die je maakt:
Huurkosten omdat je een groter huis nodig hebt, gas- elektra en water omdat je meer verbruikt, boodschappen omdat je meer eten nodig hebt, ziektekosten omdat je wilt dat je kinderen ook kunnen profiteren van jouw aanvullende verzekering, tv-abonnement omdat je zelf dan misschien wel genoeg hebt aan alleen internet maar je kinderen niet zonder wil laten opgroeien etc.

Als je als die kosten vanuit ander inkomen kan betalen is dat helemaal prima, maar ik ken genoeg gezinnen waarin de kinderbijslag gebruikt moet worden om de eindjes aan elkaar te knopen en niet om de kinderen in nieuwe kleding te hijsen.
hier is genoeg inkomen .dat we dat inderdaad prima zo kunnen redden .huren doe ik zo wie zo aan. dat is zonde van je centen. en ik ben blij dat het zo prima kunnen redden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Dit verbaasd mij een beetje, ik weet op de kinderbijslag(schijnt het dus te zijn) na precies wat er in komt en wat er uit gaat.
De lijst in mijn initiele post komt uit een excel document.
In dit document houd ik precies bij wanneer welke vaste lasten post afgeschreven word en hoeveel er ten minste op de spaarrekening voor jaarlijkse kosten moet staan zoals gemeente belastingen.

M.b.t. de Excel heb ik je dan verkeerd begrepen, excuses. Maar blijf wel opletten dat alles erop staat, dus ook roken e.d. gewoon mee tellen want dan zie je pas echt hoe de vlag ervoor hangt. Kijk ook even naar m'n eerdere post over vooruit betalen, credit card en verzekering.

Kinderspullen kunnen echt gruwelijk duur zijn. Let daar goed op, niet het bedrag maar wat en waar. Zoals ik al zei, in de sale bij de HEMA en Zara kun je voor weinig geld echt hele leuke kleding krijgen. Zorg er dus voor dat je geld beschikbaar hebt als de sale is, en niet dat je dan nog een maand moet wachten op de kinderbijslag en de volle mep betaalt.

Zara heet nu sale trouwens, wij hebben vorige week al een goede slag geslagen ;) Online hebben ze veel meer dan in de winkel. Begrijp dat het voor je vriendin een leuk uitje is, maar je kunt daar serieus veel geld op besparen denk ik.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 17-09 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Krisp schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:52:
Ik had ook vrij snel een bril, maar ik kreeg niet altijd een ander montuur als ik andere glazen kreeg. Verder vind ik 500 euro per jaar voor een bril erg hoog. Tenzij het erg complexe glazen zijn (hoge sterkte + cilinder) kan daar kritisch naar gekeken worden. Denk ook aan zaken als extra ontspiegeld en dunnere glazen. Probeer het eens een jaar zonder en ernaar het verschil eens. :)
Daar zat ik ook een beetje mee....
Voor €100 heb je een hele goede bril, montuur inclusief glazen (en voor €45 ook trouwens). De sterkte van -9 is daar geen probleem in, maakt geen verschil. Cilinder zou daar nog een paar tientjes bovenop kunnen doen maar alle andere "luxe" (glas-harding, ontspiegeling, etc.) is overbodig omdat de bril toch niet lang mee gaat.

Ik betaal minder voor mijn design-montuur met bifocale, dunne, ontspiegelde, geharde glazen dan €480... En dan krijg ik er nog een tweede bril gratis bij ook (wel handig; meteen een zonnebril op sterkte zonder te betalen).

Dus nee, €40 per maand voor de bril van je zoon kan makkelijk naar €10 per maand en dan houdt je nog geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_Tingen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:00:
Hier gaat het geld van de kinderbijslag al jaren naar een aparte spaarrekening die bedoeld is om de studiekosten van te betalen.
Daarnaast sparen wij al jaren 100 euro per kind per maand voor de studiekosten
Pagina: 1 2 3 Laatste