Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:48

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Toen ik 18 was en op mezelf ging wonen, heb ik naast andere verzekeringen ook een uitvaartverzekering afgesloten via Unive, welke afgehandeld werd door Proteq. Ik dacht slim te zijn en op tijd te beginnen, en daardoor een lage premie te betalen. Toen ik 22 was en reeds ruim een jaar in het buitenland woonde heb ik me bedacht, en heb ik de verzekering stopgezet en het opgebouwde bedrag laten uitbetalen. Inmiddels ben ik 25 en kan me niet meer goed herinneren wat mijn motivatie was toen ik hem stopgezet heb. Daarom ben ik nu dus aan het overwegen om er een af te sluiten, echter weet ik nog niet waar, en of er wellicht betere opties zijn (bv. investeren in fondsen). In de hoop op GoT meer informatie te vinden, ging ik kijken of hier al een thread over bestond. Niet dus, en vandaar deze post. Ik ben benieuwd naar jullie overwegingen en vindingen :)

Een uitvaartverzekering: heb jij er een?

Zo ja, waar heb je deze afgesloten, tegen wat voor bedrag, en voor welke looptijd?

Zo niet, waarom niet? Denk je onsterfelijk te zijn, of boeit het je niet wanneer je nabestaanden geld moeten regelen? Heb je al een stapel geld gereserveerd ergens op een spaarrekening, in een oude sok, of investeringen? Of heb je een levensverzekering en vind je dat het daar onder valt?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57
Doe mij maar een meer algemenere grote pot met zelf beheerd geld, in plaats van overal een inflexibel vast potje voor, voor zover de zaken en gevolgen te over zien zijn (dus alleen verzekeren waarvoor het echt nodig is). Over het algemeen is het (fictief) "rendement" bij al die verschillende potjes ook nog eens zeer beperkt dan wel negatief (inflatie + beperkende voorwaarden).
En bij uitvaartverzekeringen mag je vaak ook niet te gauw dood gaan :X (uitkeringstechnisch).

[ Voor 36% gewijzigd door gekkie op 08-11-2016 20:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 16:02
Mijn ouders hebben voor mij op jonge leeftijd een uitvaartverzekering afgesloten. Ik heb dit eigenlijk nooit in de gaten gehad, todat ik op mijn 25ste zelf mijn premie moest gaan betalen :+ . Ik heb toen gekeken, en besloten dat ik beter wat geld apart kon zetten, en hier (zelfs met de huidige rentestand) rente over kon vangen. (Overigens geen apart potje voor een uitvaart, maar wel voldoende spaargeld t.b.v. spaargeld en onvoorziene uitgaven.)

Aangezien ik er zelf toch niet meer bij ben, heb ik ook geen behoefte aan een dure/grote uitvaart.

[ Voor 12% gewijzigd door dewil1990 op 08-11-2016 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Nee, ik heb geen uitvaartverzekering.
Ik ben 25, en zit momenteel in de positie dat mijn directe nabestaanden mijn uitvaart prima financieel kunnen opvangen. Dat is altijd al zo in de familie geweest, trouwens. Ik heb wel een overlijdensrisicoverzekering - via werk.

Misschien ga ik er later nog aan als ik vrouw en kinderen heb, maar voor nu is het niet nodig.

Wbt je opmerking over een spaarrekening: op het moment dat er sprake is van een uitvaart mag er niet zomaar even een spaarrekening van betreffende persoon gebruikt worden. Dat ligt aan het testament.

Half off topic: Nederlanders zijn altijd wel echt een kei in alles verzekeren. Overlijden, begravenis, diefstal, glas, brand, schade, juridische problemen..

[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2016 20:31 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb er al één sinds ik geboren ben... vele, vele jaren terug :)

Omdat ik weinig betaal (paar tientjes per jaar, of minder?) houd ik hem maar aan, maar ik vraag me wel af waarom.

Sinds ik me er bewust van was, heb ik altijd gezegd dat ze mijn rottend kadaver net zo goed in de goot kunnen flikkeren, mocht het zo ver komen;

Lekker goedkoop en geen gedoe verder...

Dus voor mij hoeft het niet, het is puur nonchalance dat ik dat ding niet eens op zeg;

Alsof ze je laten wegrotten op de keukenvloer als je na 2 jaar gevonden wordt en geen geld hebt om een kist te dokken.

Overigens ben ik full-blown donor; dus ze snijden toch alles uit mijn lichaam. Die paar botten die overblijven, kunnen ze net zo goed vermalen en in de pepermunt stoppen (ja ja, in pepermunt zitten gemalen varkensbotten verwerkt).

[ Voor 16% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 08-11-2016 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:57
Nat-Water schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:26:
Wbt je opmerking over een spaarrekening: op het moment dat er sprake is van een uitvaart mag er niet zomaar even een spaarrekening van betreffende persoon gebruikt worden.
Klopt .. zal dus wel voorschieten worden voor nabestaanden uitgezonderd partner zonder al te veel huwelijksevoorwaarden (of ongetwijfeld wel op een andere manier creatief te regelen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neen, ze plunderen mijn spaarrekening maar als ik dood ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Luuk schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:31:
Neen, ze plunderen mijn spaarrekening maar als ik dood ben. :)
Probleem is, dat als je dood bent - een ander geen toegang tot je rekening meer hebt.

Been there, done that... uiteindelijk schiet je de kosten zelf voor en moet je het later weer zien te achterhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11
Risico's die je niet af kunt/wilt afdekken moet je verzekeren, verder niks.
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:32:
[...]

Probleem is, dat als je dood bent - een ander geen toegang tot je rekening meer hebt.

Been there, done that... uiteindelijk schiet je de kosten zelf voor en moet je het later weer zien te achterhalen.
Maar hoeveel gevallen zijn er nou echt waar het moeilijk is voor de betrokkenen om even €5k voor te schieten? Een gemiddeld huishouden heeft een veelvoud van dat bedrag als buffer (of zou het moeten hebben, focus daar dus liever op dan op een uitvaartverzekering).

En een gemiddeld persoon die de pijp uit gaat laat wat achter, €100k oid? Zal ongetwijfeld scheef verdeeld zijn maar kan me niet voorstellen dat er veel mensen gaan die hun eigen uitvaart nog niet aan nalatenschap hebben.

[ Voor 84% gewijzigd door assje op 08-11-2016 20:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Sowieso grappig woord... "overlijdings verzekering".

Het enige waar je zeker van kan zijn in het leven, is dat je overlijd - daar hoef je echt geen verzekering voor af te sluiten :) die zekerheid wordt je gewoon gratis gegund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:33:

En een gemiddeld persoon die de pijp uit gaat laat wat achter, €100k oid?
De mensen die ik heb achter gelaten hadden geen 100.000 euro hoor...

Nog niets eens 1.000 euro, denk ik.

Meeste is verbrand aan verzorgingstehuizen, ziekte, etc... je kon - letterlijk - een kartonnen doos met kleren uit 1960 krijgen, en dat was de erfenis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Er wordt niks geblokkeerd totdat de bank wordt ingelicht. Mijn vriendin kan (direct) na mijn overlijden gewoon bij mijn geld met mijn pas plus code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:40:
[...]

De mensen die ik heb achter gelaten hadden geen 100.000 euro hoor...

Nog niets eens 1.000 euro, denk ik.

Meeste is verbrand aan verzorgingstehuizen, ziekte, etc... je kon - letterlijk - een kartonnen doos met kleren uit 1960 krijgen, en dat was de erfenis :P
Dat is uitzonderlijk, toch kom ik er na het zojuist opgezocht te hebben achter dat bijna 20% <€5k is (veel meer dan ik dacht).

Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2011/17/3385g1.gif?la=nl-nl&hash=F9B2D87ECAE67A13E20771AE75849BD7317BD23B
https://www.cbs.nl/nl-nl/...-euro-aan-nalatenschappen

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 08-11-2016 20:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Luuk schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:43:
[...]

Er wordt niks geblokkeerd totdat de bank wordt ingelicht. Mijn vriendin kan (direct) na mijn overlijden gewoon bij mijn geld met mijn pas plus code.
Zal per situatie anders zijn :)

Ik heb persoonlijk tot 15.000 voorgeschoten omdat de rekening van het lijk per direct was geblokkeerd.

Later krijg je het wel terug - maar als ik niet had betaald, lagen de darmen nu nog op de keukenvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:43:
[...]

Dat is uitzonderlijk, toch kom ik er na het zojuist opgezocht te hebben achter dat bijna 20% <€5k is (veel meer dan ik dacht).

[afbeelding]
0 tot 5.000 euro is redelijk groot in dat overzicht.

Het zal ook per case anders zijn.

Voor hetzelfde geld (pun intended) erf je schulden... alles kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:35
Ze schieten het maar voor. Als dat niet lukt, maar wat minder cake en koffie ;) daarna komt er een huis vrij. Dus in geval van nood kunnen ze lenen.

Pure geldklopperij in mijn ogen, tenzij je echt verzekerd bent tegen overlijden, zoals hierboven al aangehaald.

@TS: hoeveel geld denk je nodig te hebben en waarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
De meeste uitvaartmaatschappijen kunnen de rekening van 10k echt wel een paar maanden voor zich houden. Been there, done that.

Persoonlijk heb ik geen verzekering, behalve de levensverzekering die bij het huis hoort. Mocht ik voortijdig overlijden, dan is mijn vriendin in één keer klaar met afbetalen. Voor dat geld mag ze mij wel begraven ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
toevallig laatst gezien in onze cao, ik krijg bij overlijden 2 extra maandsalarissen uitgekeerd, kan mn vrouw gebruiken voor (wat mij betreft) minimale begravenis. en/of rekening dus van blokkade geen sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik heb eerder dit jaar een verzekering afgesloten voor mij en mijn vriendin. Kind is gratis meeverzekerd tot 18 jaar.
Premie is 21 euro per maand voor beide samen, dekt iets van 7000 euro per persoon en op de 65e is ie premievrij (over 30 jaar in mijn geval)
21x12x30=7560 aan premie, verzekerd bedrag is het dubbele. Zekerheid dat je dood gaat is er, enige onbekende is wanneer.
Qua premie hoef je het niet te laten, de verzekering keert meer uit dan wat je inlegt. Uiteraard haal je in 30 jaar dat bedrag ook wel met een spaarrekening, maar als je op je 45e ineens slecht nieuws krijgt keren ze ook het volle pond uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
_JGC_ schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:13:
Ik heb eerder dit jaar een verzekering afgesloten voor mij en mijn vriendin. Kind is gratis meeverzekerd tot 18 jaar.
Premie is 21 euro per maand voor beide samen, dekt iets van 7000 euro per persoon en op de 65e is ie premievrij (over 30 jaar in mijn geval)
21x12x30=7560 aan premie, verzekerd bedrag is het dubbele. Zekerheid dat je dood gaat is er, enige onbekende is wanneer.
Qua premie hoef je het niet te laten, de verzekering keert meer uit dan wat je inlegt. Uiteraard haal je in 30 jaar dat bedrag ook wel met een spaarrekening, maar als je op je 45e ineens slecht nieuws krijgt keren ze ook het volle pond uit.
Dus je ziet het als een renderende investering? Gemiddeld wordt er door een partij op verdiend dus verwachtingswaarde zal toch echt negatief zijn.

En zoals gezegd, als verzekering hebben de meeste mensen hem niet nodig.

Ik weet niet hoe het bij anderen zit maar zelf heb ik vanaf mijn 15e nooit een moment gehad dat van mij "vermogen" + bezittingen geen uitvaard betaald zou kunnen worden. Ik kan echt niet bedenken hoe voor een gemiddeld persoon dit ooit een probleem zou kunnen zijn op een leeftijd van bijvoorbeeld 45 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Pfff.. ik ben er eens ingedoken, maar het is een moeras.

De afgelopen 30 jaar heb ik "iets" van 12 euro per jaar betaald voor een "Levenslang Bij Overlijden" verzekering (alsof je Levenslang krijgt, als je overlijdt...).

Out of the blue stopt die betaling echter in 2014 en sindsdien is er nooit iets afgeschreven; je zou bijna denken dat ik overleden ben.

De site van de verzekeraar crashed, een contactaanvraag indienen is enkel mogelijk via Facebook ("Hallo! Ik ga overlijden - weten jullie daar iets meer van? ... 2052 mensen vinden dit leuk").

Sowieso dus dikke onzin; als ik sterf, mogen ze het bloed en de botten van de tegels schapen - maar mij boeit het niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nooit iets verzekeren waarvan je het risico prima zelf kan dragen.

Tevens, veel begravenisverzekeringen zijn waardeverzekeringen. Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder ben ik zeer regelmatig verzekeringen tegen gekomen die al 30 jaar liepen - en bij overlijden wel 400 gulden zouden uitbetalen. Daar heb je dus geen ene fluit aan.

Persoonlijk: ik heb er geen, mijn nabestaanden mogen het opbrengen, voor zover ik onvoldoende vermogen heb. Zijn ze tenminste nog wat aan me kwijt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Background info: Ik woon in Polen, hier gaat je gezondsheids verzekering en uitvaart verzekering via de werkgever, werkgever covert 80% van de kosten.

Ja, ik heb de uitvaart verzekering aangezet hier, ik betaal zelf 8 PLN (2 euro) per maand, werkgever ongeveer 72 PLN (zo'n 20 euro). Als ik opeens doodga krijgen mijn nabestaanden 80k, voor de begrafenis/crematie en that's it.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Naast uitvaartverzekeringen heb je ook nog uitvaartverenigingen, deze hebben geen winstoogmerk.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Een beetje te goedkope uitvaartverzekering brengt vaak niets meer dan de mis, een plakje cake, koffie en je mag weer wegwezen.

Als je weet dat je komt te overlijden en het 'goed' wilt nalaten, moetje gewoon een wat duurdere of zelf betalen (opzij zetten, geld dat vrijkomt bij overlijden voor nabestaande etc).

Ik heb het niet, maar heb het ook niet nodig. Mijn zaak is inmiddels dusdoende waard dat zo'n uitvaart dik en dubbel dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

assje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:25:
[...]

Dus je ziet het als een renderende investering? Gemiddeld wordt er door een partij op verdiend dus verwachtingswaarde zal toch echt negatief zijn.

Ik weet niet hoe het bij anderen zit maar zelf heb ik vanaf mijn 15e nooit een moment gehad dat van mij "vermogen" + bezittingen geen uitvaard betaald zou kunnen worden. Ik kan echt niet bedenken hoe voor een gemiddeld persoon dit ooit een probleem zou kunnen zijn op een leeftijd van bijvoorbeeld 45 jaar.
Zelf ben ik ook van mening dat dit een verzekering is die je in de meeste gevallen prima zelf moet kunnen dragen, maar ik denk dat je gruwelijk onderschat hoe veel een gemiddeld lage-(middenklasse) gezin op de spaarrekening heeft staan. Collega's van mijn ouders die met overlijden te maken krijgen en nog geen 500,- voor een kist kunnen opbrengen, dan ben je wel blij dat je zo'n verzekering hebt.

Ik ben nog geen 18, en mijn ouders hebben geen uitvaartverzekering. Enerzijds omdat een eventuele uitvaart uit 'het vermogen' te betalen is en anderzijds omdat er een levensverzekering is die altijd een aantal veelvouden van de voor een uitvaart benodigde financiën uitkeert mocht het zijn.

Er zijn een aantal vrienden die op hun 18de zijn begonnen met een paar tientjes per maand betalen aan de uitvaartverzekering. Buiten dat ik er vanuit ga dat ik niet binnen 10 jaar sterf en in de tussentijd nog kan sparen wordt de rato verdiensten tegenover uitgaven voor een verzekering ook wel erg scheef op mijn leeftijd, maar ik denk toch dat dit iets is wat je regelt zoals je het van thuis uit hebt meegekregen en hoe je thuissituatie financieel gesteld is. Ik denk niet dat ik een uitvaartverzekering ga nemen, enerzijds omdat ik genoeg financiële middelen heb om zo'n klap te kunnen opvangen en anderzijds omdat ik altijd op financiële steun van familie/ouders kan rekenen mocht het om welke reden dan ook nodig zijn.
assje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:43:
[...]

[afbeelding]
Tja, meestal is het óf erg weinig óf erg veel. Als je 'geluk' hebt mag je jezelf onder de tweede categorie plaatsen, alhoewel die aanhalingstekens om geluk natuurlijk aangeven dat overlijden nooit leuk is en dat geld dat vaak niet kan compenseren. Als je veel erft en je geeft het vervolgens allemaal uit aan een BMW 7-serie, 80" TV, 4x per jaar all-inclusive en luxe etentjes blijft er vervolgens ook weer niks over voor je kinderen, toevallig zo'n figuren een paar huizen verder wonen :7. Geld blijft een voorwerp dat het slechtste uit de mens naar boven kan brengen, zo heb (en maak) ik dat persoonlijk al mee in de vorm van oom/tante die nog achterbakser blijken te zijn dan je in het ergste geval verwacht had.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik betaal 75 euro per jaar voor de mijne. Die verzekering dekt de kosten van de uitvaart tot ongeveer 6000 euro en keert daarbij nog een goeie 10% daarbij uit om vrij te besteden. Het zal mij verder niet interesseren wat er met mijn resten gebeurt als ik kom te overlijden maar voor dat geld hebben mijn nabestaanden in elk geval geen financiële sores bovenop de emotionele. Dan kan ik wel leven met die ~6 euro per maand zonder dat ik geld apart moet zetten.

Komt nog bij: als ik morgen onder een bus kom heb ik nog maar een fractie betaald van wat ze volgens mijn polis uit zouden keren. Dat bedrag heb ik ook niet op mijn spaarrekening staan, want ik ben niet zo van het oppotten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Meer reacties dan ik had verwacht, goed om te weten dat er meer tweakers vooruit denken :)

Punt is dat ik (en mijn vrouw) momenteel niet de financiën hebben om zelf een uitvaart te betalen. Vorig jaar getrouwd en met een (klein) negatief saldo begonnen. Inmiddels hebben we een buffer van ~2 maand, wat we naar 3-6 maanden willen laten groeien (6-12k). Echter, mocht ons beiden nu iets overkomen dan is 4k toch erg weinig (ook al mag het van ons beiden zo goedkoop mogelijk). Via mijn werk heb ik wel een levensverzekering (idd stom woord eigenlijk :p), en er worden 1 tot 2 bruto jaarsalarisen uitgekeerd bij mijn overlijden (kost me paar tientjes per jaar). Echter weet ik niet hoe snel zoiets vrij komt, en indien mij iets overkomt zal mijn vrouw waarschijnlijk weer terug naar Nederland verhuizen, met alle kosten vandien (wonen nu in Tsjechië).

Ik denk nu: wellicht tijdelijk een uitvaartverzekering afnemen, tot we het buffer op 6 maand hebben weten te schroeven? En dan natuurlijk met de op langere termijn onvoordeliger, maar op korte termijn goedkope premie ;)

Testament opmaken is ook een goede, dat hebben we nu beiden nog niet.. Ook geen ervaring mee dus. Wel handig om hier clausules over in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Ik had er eentje vanaf mijn geboorte, maar die heb ik laten opzeggen op mijn 27ste denk ik. Reden is simpel, opgebouwde som was iets van 700 euro ( 1500 gulden :P ) en de hele polis was max 5000 gulden ( naar euro's ), tegen mijn 65ste. Tarief was ook laag, maar als je het allemaal berekend dan spaar je in een paar jaar meer dan een leven lang een verzekering aanhouden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 97% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:15 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
assje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:25:
[...]

Het is de enige verzekering waarvan je weet dat je hem ooit aan gaat spreken. Bij een reisverzekering, autoverzekering of opstalverzekering is dat over het algemeen niet het geval.

Verdubbeling van de inleg in 30 jaar tijd vind ik niet echt een super investering. Dat rendement haal je ook met een spaarrekening, zelfs met de beroerde rente van nu. Het wordt alleen anders als je halverwege de looptijd het hoekje omgaat, dan keert de verzekeraar uit en heb je op je spaarrekening nog maar de helft aan inleg opgebouwd.

Ik heb de verzekeringen bij Monuta lopen. Voor mezelf heb ik een bedrag verzekerd, m'n vriendin wil niks uitgebreids en wil gewoon een halfuurtje een zaaltje afhuren, kist in de oven, kopje koffie, plakje cake en weer naar huis. Dat is precies wat Monuta aanbiedt en alhoewel het heel kaal is, is de uitvaart van m'n schoonmoeder op die manier goed afgehandeld. Dat kale is wat de meeste mensen zien, het hele voortraject maken je directe naasten mee, dat verzorgen ze ook voor dat bedrag. Wat betreft die winst maken: daar pakken ze de winst op, want alhoewel ze de hele uitvaart in natura vergoeden, gaat de helft van die besteding zo weer terug de kas in bij Monuta.

Maargoed, ik heb er ook altijd zo tegenaan gekeken: als ik ga is er genoeg geld om de begrafenis te regelen, dan zoekt de familie het maar uit. Inmiddels is veel van dat spaargeld er niet meer en heb ik een vriendin en kind. Mocht een van ons voortijdig het loodje leggen, dan wil ik die niet opzadelen met een extra kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:42
Luuk schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:43:
[...]

Kan inderdaad maar dat is niet legaal, nabestaanden worden geacht zo snel mogelijk de bank in kennis te stellen van het overlijden.
Na overlijden vervallen machtigingen en moet uitgezocht worden van wie de banktegoeden zijn.
Tot duidelijk is wie rechtmatige erfgenamen zijn zal de rekening normaal gesproken geblokkeerd worden.

Na overlijden van mijn vader (en doorgeven van het overlijden) werd de en/of rekening van mijn ouders per direct geblokkeerd. Automatische incasso's liepen door, pinnen was niet meer mogelijk en geld kon mijn moeder alleen in persoon halen bij de bank.
Na het aanleveren van een verklaring van erfrecht is de blokkade vervolgens weer opgeheven en is de rekening omgezet van en/of naar één persoon.

[ Voor 24% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-11-2016 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Heb er zelf 1 gehad. In de afgelopen tien jaar 15 euro per maand betaald en wat zat er in het potje? Net geen 1000 euro.... Je reinste oplichterij. Had het beter zelf apart kunnen zetten en afblijven... Het enige zou zijn dat als ik vroegtijdig kwam te overlijden ze tot 8k zouden uitbetalen voor de uitvaartdienst etc.

Zoals al eerder gezegd... je kunt je beter op een algemene pot spaargeld richten.

[ Voor 34% gewijzigd door Jivebunny op 09-11-2016 10:26 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
Jup, ik wel. Als kankerpatient (gelukkig al een tijdje vrij hiervan) heb ik dat zsm geregeld, al jaren geleden. Wil voorkomen dat de nabestaanden nog een rekening van 10.000 euro voor de kiezen krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:48
Jivebunny schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:24:
Heb er zelf 1 gehad. In de afgelopen tien jaar 15 euro per maand betaald en wat zat er in het potje? Net geen 1000 euro.... Je reinste oplichterij. Had het beter zelf apart kunnen zetten en afblijven... Het enige zou zijn dat als ik vroegtijdig kwam te overlijden ze tot 8k zouden uitbetalen voor de uitvaartdienst etc.

Zoals al eerder gezegd... je kunt je beter op een algemene pot spaargeld richten.
Wat dacht jij dan? Verzekeraars verdienen geld en maken kosten.. Een verzekering is een matige investering, je sluit hem voor het gemak en zekerheid. Aan jou de keuze of je dat wilt betalen.

Overigens is halverwege stoppen met premie betalen waardetechnisch vaak ongunstiger dan de rit afmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:54:
[...]

Zal per situatie anders zijn :)

Ik heb persoonlijk tot 15.000 voorgeschoten omdat de rekening van het lijk per direct was geblokkeerd.

Later krijg je het wel terug - maar als ik niet had betaald, lagen de darmen nu nog op de keukenvloer.
haha gast, wat een macabere view heb jij... ''het lijk'' zal toch niet je moeder zijn geweest me dunkt ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:17
Uitvaart verzekeringen zijn de melk koe van de verzekeraars. Ze maken er de meeste winst mee van alle soorten verzekeringen die ze aan bieden: inspelen op angsten om te overlijden (FUD). Ik ben persoonlijk van mening dat je iets dat je zelf kan betalen je niet hoeft te verzekeren. Dus als je geld opzij zet voor bijvoorbeeld een nieuwe badkamer of een media-set, dan kan dat geld ook gebruikt worden op het moment dat je komt te overlijden. Daarbij, zoals hierboven al aangegeven: je weet dat je ooit komt te overlijden. Dan is een verzekering niet op zijn plaats - dat doe je bij een kans/risico. Als de kans 100% is dat je dood gaat dan is sparen een prima te doen. Alleen als je eerder overlijdt dan dat je potje vol is heb je een issue. Maar de kans is daarop is echt erg klein.

Mijn tip dus: spaar zelf en niet via een verzekeraar die je in een keurslijf drukt waar je niet meer uitkomt en je dwingt je gespaarde geld op een bepaalde manier uit te geven. Spaar 100 euro per maand, 10 jaar lang. Dan heb je ruim 12.000 euro. Daarna er niet meer naar omzien en je krijgt een spetterend goede begrafenis!

[ Voor 20% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 09-11-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Tja, ik heb er wel 1, puur omdat ik mijn nabestaanden niet wil opzadelen met onnodige kosten.
Het betreft een natura verzekering, kist, bloempjes etc wordt geregeld... Alle extra's die ik toch niet wilt mogen ze lekker achterwege laten..

Echter, stel dat we als gezin komen te overlijden door bv een ongeval, dan lopen de kosten aanzienlijk op. Voor 4 personen ben je dan wel zo 15-20k kwijt als je het zeer sober doet.

Dat geld heb ik niet zomaar gereserveerd liggen.
Daarom betaal ik liever 20-25 euro in de maand om in ieder geval een groot deel af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Ja ik heb er 1 dordat mijn vader die in het grijze verleden eens had afgesloten. Inmiddels is deze premievrij, maar giezien de waarde (een € 3500 uit mijn hoofd) schiet dat niet op om een begrafenis te betalen (voor mijn vader's begrafenis waren we een € 6000 kwijt). Kan mijn verzekering wellicht beter uit laten betalen en inderdaad zelf geld vastzetten hiervoor, maar voor mijn part begraven ze me in de achtertuin, maar ja dat mag dan weer niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 15:17

Supercop

electronics is my game

Wbt je opmerking over een spaarrekening: op het moment dat er sprake is van een uitvaart mag er niet zomaar even een spaarrekening van betreffende persoon gebruikt worden. Dat ligt aan het testament.
uitvaart en crematiekosten vallen daar niet onder, in het principe geldt dat als er een verzekering is, de verzekering de uitvaart betaalt, Als dat er niet is, geldt dat de familie daar voor op moet draaien, maar als de overledene genoeg geld op de rekening heeft, mag men die middelen gebruiken voor (alleen) de uitvaart/crematiekosten, deze worden ook weer afgetrokken van de erfenis (belasting technisch)

[ Voor 5% gewijzigd door Supercop op 09-11-2016 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Laatst online: 22:01
Supercop schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:00:
[...]

uitvaart en crematiekosten vallen daar niet onder, in het principe geldt dat als er een verzekering is, de verzekering de uitvaart betaalt, Als dat er niet is, geldt dat de familie daar voor op moet draaien, maar als de overledene genoeg geld op de rekening heeft, mag men die middelen gebruiken voor (alleen) de uitvaart/crematiekosten, deze worden ook weer afgetrokken van de erfenis (belasting technisch)
Buiten dat, toen ik mijn vader's begrafenis moest regelen, had ik de toegang tot zijn bankrekening binnen 5 dagen geregeld (met de juiste papieren in de hand zoals een notaris verklaring). Zolang kan een uitvaart toko best wachten op hun geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Tukkertje-RaH schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:49:
Mijn tip dus: spaar zelf en niet via een verzekeraar die je in een keurslijf drukt waar je niet meer uitkomt en je dwingt je gespaarde geld op een bepaalde manier uit te geven. Spaar 100 euro per maand, 10 jaar lang. Dan heb je ruim 12.000 euro. Daarna er niet meer naar omzien en je krijgt een spetterend goede begrafenis!
Geen idee wat jij onder spetterend goed verstaat maar 12.000 is echt geen mega bedrag voor een begrafenis.
Rond de 10.000 euro ben je zomaar kwijt voor een begrafenis waarbij je helemaal geen speciale wensen hebt en dan hebben we het nog niet eens over de kosten van een begrafenis over enkele tientallen jaren. Als je niet meer omkijkt naar die 12.000 euro ga je het daar echt niet mee redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

DeKever schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:46:
[...]

Wat dacht jij dan? Verzekeraars verdienen geld en maken kosten.. Een verzekering is een matige investering, je sluit hem voor het gemak en zekerheid. Aan jou de keuze of je dat wilt betalen.

Overigens is halverwege stoppen met premie betalen waardetechnisch vaak ongunstiger dan de rit afmaken.
Helemaal mee eens hoor, maar toen ik deze afsloot was ik nog niet zo 'wijs'. Het argument van je nabestaanden met hoge kosten opzadelen door jouw eigen overlijden kwam toen hard binnen. Dat schuldgevoel wat ze je dan mooi weten aan te praten. Het is ook wel zo, maar nu ben ik een stuk beter gehard tegen die gevoelens.

Alsnog afgebroken, misschien ongunstiger, maar wel een beter gevoel erbij. En ja verzekeraars moeten ook geld verdienen, echter 60% van het bedrag in eigen zak steken, terwijl ze verder alleen uitkeren bij overlijden is wel erg veel voor de risico's die ze lopen bij vroegtijdig overlijden van hun cliënten.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Laatst online: 21-05 16:17
Ik zie dat veel mensen het nietzo belangrijk vinden om riant begraven te worden. Dat sentiment volg ik ook.

Toch heb ik een overlijdensrisico verzekering. Dit ivm het niet hoeven nadenken bij kosten van palliatieve thuiszorg en andere narigheid.

Heel lullig, maar fatsoenlijk doodgaan in de kapitalistische wereld kan best kostbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 22:38
Ardana schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:45:
Nooit iets verzekeren waarvan je het risico prima zelf kan dragen.

Tevens, veel begravenisverzekeringen zijn waardeverzekeringen. Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder ben ik zeer regelmatig verzekeringen tegen gekomen die al 30 jaar liepen - en bij overlijden wel 400 gulden zouden uitbetalen. Daar heb je dus geen ene fluit aan.

Persoonlijk: ik heb er geen, mijn nabestaanden mogen het opbrengen, voor zover ik onvoldoende vermogen heb. Zijn ze tenminste nog wat aan me kwijt.
Zo kwamen wij een paar jaar terug een polis tegen uit 1923 van Oma die ons maar liefst €95,- uitkeerde. Dit na een serieuze puzzel wie dat ding nu beheerde na 89 jaar. Zelfs overwogen dit fraaie papier maar voor de nostalgie te bewaren :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 17:29
Ik zit heel erg te twijfelen maar neig heel erg naar een verzekering. Ik heb er al 1 lopen via mijn ouders mijn partner ook.

Maar als ik kijk dat een gemiddelde uitvaart toch zo'n 11-12000 euro kost. En ik 3 kinderen heb is het toch lastig. Want mocht 1 van mijn kinderen overlijden mag ik wel 11-12000 euro ophoesten.Wat zouden jullie doen?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pfff, een sobere uitvaart kost 5k, daar hoef je echt geen 10-15k aan kwijt te zijn hoor... Laat ze wat leuks doen van dat geld... Alsjeblieft zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaarten
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 16:15
Ik heb een uitvaartsverzekering die is begonnen toen ik geboren werd. Dit hebben mijn ouders betaald tot mijn 21e waarna het premie vrij is geworden.
Mijn verzekering dekt € 2300. Ik heb al aan kunnen geven hoe mijn uitvaart eruit moet komen te zien. En met die berekening kom ik op €2200,- Dus als mijn nabestaande alles zo regelen als ik op heb gegeven dan is het helemaal gedekt.
Wel heb ik voor de goedkoopste opties gekozen. Dus een crematie en op de uitvaart een kleine groep mensen, plus uitstrooien bij het crematorium. Zo duur hoeft het allemaal niet te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 14:58
Ik ben het eens met iedereen (heb uitvaart ook opgezegd) maar ik mis toch een heel belangrijk tegengeluid.
Jullie hebben het alleen over het financiele deel! De overlijdensgevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt (helaas een aantal) hadden enorm veel baat bij de persoon die wordt gestuurd door de hulpverlener om vanaf het moment van overlijden (binnen enkele uurtjes of sneller) echt vanalles voor je uit handen neemt en je begeleidt bij alles waar je nabestaanden op dat moment simpelweg niet aan kunnen denken.
Dat zou voor mij een heel belangrijke reden zijn om toch een dergelijke verzekering te nemen of aan te houden, omdat je jouw nabestaanden opzadelt met een hele hoop gedoe, zonder begeleiding. Maar ik heb toch gekozen om op te zeggen (liep eerst ook via ouders en daarna nog 5 jaar zelf betaald).
Daarnaast hoop ik dat een groot deel van de begeleiding ook kan komen via de persoon van het crematorium. Al heb ik dat nog niet zo meegemaakt.

2e punt: ja een uitvaart heb je nu voor +/- €5K. En dat kunnen veel (niet iedereen) mensen makkelijk opzij zetten. Maar het argument dat verzekeraars gebruiken hiertegen:
1. over 30 jaar kost een uitvaart gemiddeld €20K.
2. Je financiele situatie is nu zo dat je makkelijk €5k of meer hebt, maar als je ouder wordt, ziek wordt, verzorgt moet worden en je huis moet verkopen om al je ziekenhuis en verzorgingsrekeningen te betalen, is er niks meer over. Aangezien het erg moeilijk is voor de meesten om dit voor te stellen, tenzij je het van dichtbij meemaakt, kan je dit makkelijk onderschatten.

Het eerste argument: ben ik niet mee eens of oneens, heb ik te weinig kennis van.
Het tweede argument: geloof ik zeker wel. Ook wij hebben een overlijdensrisicoverz op het huis dus die wordt bijna hypotheekvrij als 1 van ons overlijd (en we lossen zsm af tijdens leven) dus dat zit voor mij persoonlijk wel veilig, maar dat blijft een momentopname obv huidige situatie en gezondheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 09-11-2016 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 07:56
Net een uitvaart achter de rug waarbij we zelf de beslissingen moesten maken hoe en wat. Normale crematie, van een uur, koffie tafel met fatsoenlijk te drinken en eten: ± €5500,-. Geen groot feest waar mensen vooral vooraf om roepen.

Dit was nog niet inclusief kaartjes etc, maar laat dat in totaal € 6000 zijn. Dit is meestal prima te dragen en we mochten de rekening zelfs van de rekening van diegene betalen (je rijdt naar de bank met je ID bewijs en factuur en het is geregeld).

Ik en mijn kinderen hebben wel een overlijdingsverzekering, dit vooral omdat van huis uit mijn familie niet echt geld had en het betalen van een uitvaart toen voor een probleem kon zorgen. Nu we 37 jaar verder zijn is dat geen probleem meer, maar is het wel lekker als de verzekering nog wat uitkeert. Ik heb geen idee wat ik in de maand betaal, deze kosten worden nog steeds door mijn ouders gedragen namelijk.

Verder is de 'opbouw' bij een verzekering natuurlijk niet van belang (althans bij die van ons). Je verzekert jezelf niet omdat je weet dat je over 50 jaar pas dood gaat, maar omdat het ook morgen kan gebeuren. Als je dan zelf geld op zij gaat zetten heb je misschien precies 10 euro apart gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:30:
Ik ben het eens met iedereen (heb uitvaart ook opgezegd) maar ik mis toch een heel belangrijk tegengeluid.
Jullie hebben het alleen over het financiele deel! De overlijdensgevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt (helaas een aantal) hadden enorm veel baat bij de persoon die wordt gestuurd door de hulpverlener om vanaf het moment van overlijden (binnen enkele uurtjes of sneller) echt vanalles voor je uit handen neemt en je begeleidt bij alles waar je nabestaanden op dat moment simpelweg niet aan kunnen denken.
Dat zou voor mij een heel belangrijke reden zijn om toch een dergelijke verzekering te nemen of aan te houden, omdat je jouw nabestaanden opzadelt met een hele hoop gedoe, zonder begeleiding. Maar ik heb toch gekozen om op te zeggen (liep eerst ook via ouders en daarna nog 5 jaar zelf betaald).
Daarnaast hoop ik dat een groot deel van de begeleiding ook kan komen via de persoon van het crematorium. Al heb ik dat nog niet zo meegemaakt.

2e punt: ja een uitvaart heb je nu voor +/- €5K. En dat kunnen veel (niet iedereen) mensen makkelijk opzij zetten. Maar het argument dat verzekeraars gebruiken hiertegen:
1. over 30 jaar kost een uitvaart gemiddeld €20K.
2. Je financiele situatie is nu zo dat je makkelijk €5k of meer hebt, maar als je ouder wordt, ziek wordt, verzorgt moet worden en je huis moet verkopen om al je ziekenhuis en verzorgingsrekeningen te betalen, is er niks meer over. Aangezien het erg moeilijk is voor de meesten om dit voor te stellen, tenzij je het van dichtbij meemaakt, kan je dit makkelijk onderschatten.

Het eerste argument: ben ik niet mee eens of oneens, heb ik te weinig kennis van.
Het tweede argument: geloof ik zeker wel. Ook wij hebben een overlijdensrisicoverz op het huis dus die wordt bijna hypotheekvrij als 1 van ons overlijd (en we lossen zsm af tijdens leven) dus dat zit voor mij persoonlijk wel veilig, maar dat blijft een momentopname obv huidige situatie en gezondheid.
Iemand van het uitvaartcentrum wil je ook wel helpen als je niet verzekerd bent, zolang je maar betaald.
Over 30 jaar 20k aan uitvaart? Zal best, maar het loon is dan ook 10k per maand.
En als je écht niks hebt (dus ook geen nabestaanden) dan volstaat een gratis uitvaart via de gemeente. Als je nog wel iets hebt (nabestaanden met wie je ook nog enige band hebt bijvoorbeeld) dan mogen die voor je zorgen, dat is toch wel het minste wat ze voor je kunnen doen. Voor deze mensen is het dus handig dat zij ook goed voor hun nabestaanden zorgen vóórdat ze niets meer hebben. Dus je huis verkopen vóórdat je zorg nodig hebt en dat als pre-erfenis weggeven of iets anders origineels.

In de familie van mijn vrouw is een uitvaartverzekering normaal. Toen 2 jaar terug haar opa overleed was mijn oma boos, niet omdat haar man overleed (die was vanaf zijn 50e hersendood), maar omdat ze na 30 jaar premie betalen nog niet de steen vergoed kreeg van de uitvaartverzekering. Mijn vrouw had ook twee uitvaartverzekeringen, beide iets van 2k ofzo. Maar élk jaar werd ze weer opgebeld met een zielig verhaal over hoe duur een uitvaart wel niet is en dat je niet je nabestaanden wilt laten betalen voor je begravenis en dat het steeds maar duurder wordt enzo. Ze werd er elke keer misselijk van. Ik dacht dat het wel mee viel maar toen ik ze opbelde dat ik die verzekeringen wou stoppen kreeg ik hetzelfde verhaal. Zielig, duur, shame on you als je niet verzekerd bent. Want inderdaad, nu ben je verzekerd voor 4k, maar over 30 jaar is een begravenis 30k, kortom: ga maar eens meer premie betalen! Ik vond het verdacht veel lijken op die praktijken van die lui die je op straat aanspreken om voor een goed doel te doneren: "ken jij ook iemand die aan de gevolgen van kanker is overleden? Erg he! Kan je nagaan hoe dat voor een kind is! Zou jij het niet fijn vinden om die zielige kindjes te helpen?"

Wij hebben alleen een ORV op de hypotheek, voor iets van 60% en lineair/annuïtair aflopend. Die laatste 40% kan mijn vrouw ook wel aflossen als ik er niet meer ben (als die dan nog niet afgelost is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederick89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12-2021
sorted.bits schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:50:
Net een uitvaart achter de rug waarbij we zelf de beslissingen moesten maken hoe en wat. Normale crematie, van een uur, koffie tafel met fatsoenlijk te drinken en eten: ± €5500,-. Geen groot feest waar mensen vooral vooraf om roepen.

Dit was nog niet inclusief kaartjes etc, maar laat dat in totaal € 6000 zijn. Dit is meestal prima te dragen en we mochten de rekening zelfs van de rekening van diegene betalen (je rijdt naar de bank met je ID bewijs en factuur en het is geregeld).
Er is zoveel variatie mogelijk bij een crematie/begrafenis dat het lastig te bekijken is en dat is vaak ook de reden dat het een lastige puzzel blijft waar uitvaartverzekeringen prima op in spelen.

€ 5500,- á € 6000,- is een normaal bedrag in deze tijd voor wat jij omschrijft (uit ervaring weet ik dit wij ook rond dit bedrag zaten). Echter,,,wat gebeurt er na de begrafenis!? Voor zowel crematie als begraven worden heb je allerlei mogelijkheden, zowel een steen als een urn variëren enorm in prijs namelijk. Als je een uitvaartverzekering hebt is het handig om te weten wat je wilt en of je dit zo wilt betalen of ook bij in de verzekering mee wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederick89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-12-2021
Tehh schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:59:
[...]

In de familie van mijn vrouw is een uitvaartverzekering normaal. Toen 2 jaar terug haar opa overleed was mijn oma boos, niet omdat haar man overleed (die was vanaf zijn 50e hersendood), maar omdat ze na 30 jaar premie betalen nog niet de steen vergoed kreeg van de uitvaartverzekering. Mijn vrouw had ook twee uitvaartverzekeringen, beide iets van 2k ofzo. Maar élk jaar werd ze weer opgebeld met een zielig verhaal over hoe duur een uitvaart wel niet is en dat je niet je nabestaanden wilt laten betalen voor je begravenis en dat het steeds maar duurder wordt enzo. Ze werd er elke keer misselijk van. Ik dacht dat het wel mee viel maar toen ik ze opbelde dat ik die verzekeringen wou stoppen kreeg ik hetzelfde verhaal. Zielig, duur, shame on you als je niet verzekerd bent. Want inderdaad, nu ben je verzekerd voor 4k, maar over 30 jaar is een begravenis 30k, kortom: ga maar eens meer premie betalen! Ik vond het verdacht veel lijken op die praktijken van die lui die je op straat aanspreken om voor een goed doel te doneren: "ken jij ook iemand die aan de gevolgen van kanker is overleden? Erg he! Kan je nagaan hoe dat voor een kind is! Zou jij het niet fijn vinden om die zielige kindjes te helpen?"
Weet iemand hoe dit zit bij een geld- / kapitaalverzekering?
Zit zelf hier na te kijken om zoiets af te sluiten, maar vraag me af of je dan altijd dezelfde premie blijft behouden?

Voordelen mijn inziens:
* Je zit niet vast aan bepaalde partijen waar je zaken mee moet doen, vrije keus
* Het verzekerde bedrag wordt volledig uitbetaald, zonder dat je überhaupt diensten afneemt.
* Je premie blijft maandelijks gelijk en je gaat niet mee in de continue stijgingen (weet ik dus niet zeker??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:54
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door eggda op 09-11-2016 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supercop
  • Laatst online: 26-05 15:17

Supercop

electronics is my game

idef1x schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:05:
[...]

Buiten dat, toen ik mijn vader's begrafenis moest regelen, had ik de toegang tot zijn bankrekening binnen 5 dagen geregeld (met de juiste papieren in de hand zoals een notaris verklaring). Zolang kan een uitvaart toko best wachten op hun geld.
Alles kan met de juiste papieren, ligt er aan hoe het allemaal geregeld is / kan worden. Ik wil er alleen mee zeggen dat wat er ook geregeld is, uitvaart en crematiekosten altijd betaalt mogen worden van de middelen die de overledene nog heeft zonder vervelende gevolgen, omdat net als een makelaar bij de verkoop van een huis, de begrafenis ondernemer gewoon betaalt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 14:58
[...]

Iemand van het uitvaartcentrum wil je ook wel helpen als je niet verzekerd bent, zolang je maar betaald.
Over 30 jaar 20k aan uitvaart? Zal best, maar het loon is dan ook 10k per maand.
En als je écht niks hebt (dus ook geen nabestaanden) dan volstaat een gratis uitvaart via de gemeente. Als je nog wel iets hebt (nabestaanden met wie je ook nog enige band hebt bijvoorbeeld) dan mogen die voor je zorgen, dat is toch wel het minste wat ze voor je kunnen doen. Voor deze mensen is het dus handig dat zij ook goed voor hun nabestaanden zorgen vóórdat ze niets meer hebben. Dus je huis verkopen vóórdat je zorg nodig hebt en dat als pre-erfenis weggeven of iets anders origineels.
Als iemand van het uitvaartcentrum inderdaad net zo behulpzaam en vooral beschikbaar is als de persoon van Dela, is dat prima. Maar in mijn ervaring is een uitvaartcentrum echt een lopende band fabriek.
[...]

Wij hebben alleen een ORV op de hypotheek, voor iets van 60% en lineair/annuïtair aflopend. Die laatste 40% kan mijn vrouw ook wel aflossen als ik er niet meer ben (als die dan nog niet afgelost is).
diederick89 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:12:
[...]

Weet iemand hoe dit zit bij een geld- / kapitaalverzekering?
Zit zelf hier na te kijken om zoiets af te sluiten, maar vraag me af of je dan altijd dezelfde premie blijft behouden?

Voordelen mijn inziens:
* Je zit niet vast aan bepaalde partijen waar je zaken mee moet doen, vrije keus
* Het verzekerde bedrag wordt volledig uitbetaald, zonder dat je überhaupt diensten afneemt.
* Je premie blijft maandelijks gelijk en je gaat niet mee in de continue stijgingen (weet ik dus niet zeker??)
Nu pas begrijp ik de slechte ervaringen hier: dat zijn waarschijnlijk allemaal natura uitvaartverzekeringen geweest. Ik wist nieteens dat dat bestond. Ik heb een uitvaartverzekering gehad bij Dela die gewoon €5500 dekte (nu) en die dekking zou groeien. Niks geen natura. Je kan dus zelf volledig bepalen wat je met die centen doet. En dus ook je eigen steen kiezen.

De natura uitvaartverzekering moet gewoon afgeschaft worden. Je uitvaartverzekering moet sowieso een geldverzekering zijn. Maar als een uitvaartcentrum de begeleiding kan doen en je hebt ook in de verre toekomst genoeg financiele middelen voor je nabestaanden, is een uitvaartverzekering echt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Ardana schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:14:
Pfff, een sobere uitvaart kost 5k, daar hoef je echt geen 10-15k aan kwijt te zijn hoor... Laat ze wat leuks doen van dat geld... Alsjeblieft zeg...
Beetje kort door de bocht aangezien een groot deel van de kosten afhankelijk is of beter gezegd kan zijn van de gemeente waar iemand begraven wordt.
Twee uitersten:
Ferweradiel EUR 224
Waddinxveen EUR 4386
Bron: http://financieel.infonu....nkelijk-van-gemeente.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Hier ook een uitvaartverzekering geërft bij uit huis gaan en vrij snel daarna uit laten keren. Mijn vriendin heeft er overigens nog wel een lopen via haar ouders. Zij betalen daar nog voor, moeten ze zelf weten.

Vanuit de werkgever krijgen wij bij overlijden een uitkering die een uitvaart ruimschoots zou moeten dekken. Daarnaast genoeg eigen middelen en twee overlijdensrisicoverzekeringen, waarvan één verpand aan het huis en de ander gewoon uitkeert.

Mochten wij beiden tegelijkertijd het loodje leggen, dan schieten de erfgenamen onze uitvaart maar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Patientzero schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:48:
[...]

haha gast, wat een macabere view heb jij...
ik doe mijn nick graag eer aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:39:

[...]

Nu pas begrijp ik de slechte ervaringen hier: dat zijn waarschijnlijk allemaal natura uitvaartverzekeringen geweest. Ik wist nieteens dat dat bestond. Ik heb een uitvaartverzekering gehad bij Dela die gewoon €5500 dekte (nu) en die dekking zou groeien. Niks geen natura. Je kan dus zelf volledig bepalen wat je met die centen doet. En dus ook je eigen steen kiezen.

De natura uitvaartverzekering moet gewoon afgeschaft worden. Je uitvaartverzekering moet sowieso een geldverzekering zijn. Maar als een uitvaartcentrum de begeleiding kan doen en je hebt ook in de verre toekomst genoeg financiele middelen voor je nabestaanden, is een uitvaartverzekering echt niet nodig.
Je hebt ook verschillende uitvaartverzekeringen. In natura, in geld, of beide. Met indexatie en zonder indexatie.

Ik heb net even een proefberekening gedaan. Als ik € 8k wil (in geld) dan betaal ik 30 jaar lang € 10,58 per maand. Dat komt neer op ruim 4% rendement als ik op mijn 58e dood ga (na 30 jaar). Nu is die kans vrij klein dus is het realistisch verwachte rendement veel lager. Als ik tien jaar ouder was geweest was het rendement gedaald tot minder dan 3% als ik op mijn 68e dood zou gaan (na 30 jaar).

Op zich nog steeds geen slecht rendement, maar waar ze volgens mij met name winst op maken zijn de uitvaartverzekeringen in natura die ook nog eens geïndexeerd worden. En natuurlijk op de polissen die nooit gecashd worden omdat niemand (meer) wist dat er zo'n verzekering was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-05 12:50
Ik heb zelf al een paar jaren verzekering lopen om een simpele reden :
Ik heb een hartaandoening ge-erft.
Mijn opa is ver voor zijn tijd overleden en mijn vader (62) ook. Ik kan 80 worden, maar hetzelfde geld val ik volgende week dood neer.

Zou ik met 60+ overlijden zijn de kosten het probleem niet, gebeurd het volgende week dan wel.
Vandaar die verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je kunt het natuurlijk ook zien als een mooie spaarrekening die niet belast word met bijvoorbeeld vermogensrendementsheffing.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:48

Half off topic: Nederlanders zijn altijd wel echt een kei in alles verzekeren. Overlijden, begravenis, diefstal, glas, brand, schade, juridische problemen..
Inderdaad. Daarom mijn motto: Verzeker alleen de risico's die je niet zelf wilt of kunt dragen of die wettelijk verplicht zijn. Veel risico's verzeker ik daarom liever zelf in de vorm van een financiële buffer zodat, indien het onheil zich niet voordoet, ik nog wat centen overhoudt.
Het onheil van de dood doet zich natuurlijk vroeger of later voor, dat kunnen mijn nabestaanden prima voorschieten, zij worden later terugbetaald door het erven van mijn "potjes". Lijkt me een beter idee dan met een verzekering je uitvaart bij wijze van spreken 3 keer te betalen in het geval je toch 100 wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Jazco2nd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:39:

Ik vind, als budgetbeheerder en schuldhulpverlener, juist dat natura-verzekeringen beter zijn dan waarde-verzekeringen. Bij een waardeverzekering moet je zelf in de gaten houden of de waarde van je polis nog wel meestijgt met de kosten van de uitvaart, en hence de belachelijke polissen, is dat vaker niet dan wel het geval.

Met een naturaverzekering kies je vooraf wat je wil, je spreekt daar een vaste prijs voor af, en je krijgt waar je voor betaalt. Het risico blijft dan bij de verzekeraar liggen.

ninjazx9r98 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:57:
[...]

Beetje kort door de bocht aangezien een groot deel van de kosten afhankelijk is of beter gezegd kan zijn van de gemeente waar iemand begraven wordt.
Twee uitersten:
Ferweradiel EUR 224
Waddinxveen EUR 4386
Bron: http://financieel.infonu....nkelijk-van-gemeente.html
Ik had het over de kosten van een uitvaart. Niet over de kosten van een begravenis.
Dit zijn kosten die voornamelijk betrekking hebben op een begrafenis en minder op een crematie.
Ik zie, verstandelijk gezien, geen enkele reden om iemand te begraven ipv te cremeren (religeuze redenen vind ik geen verstandelijke redenen, dat zijn emotionele redenen). En laat crematie nou net veul en veul goedkoper zijn dan begraven.

Dus ja, een eenvoudige uitvaart is, óók in Waddinxveen, zo'n 5k. Overigens kan het al vanaf € 1.250...

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 09-11-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

excuus voor de dubbelpost.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 09-11-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Toen de moeder van een vriend van mij onverwachts overleed was hij maar wat blij dat hij een mapje 'Dela' vond in haar bureau. Dat scheelde veel geregel en kosten die hij (en zijn overleden moeder) niet op konden brengen.

Aan de andere kant heb ik er zelf geen. Ik wens mijn nabestaanden veel succes met het wegwerken van mijn lijk.
Ardana schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:16:
[...]

Overigens kan het al vanaf € 1.250
1150 in Eindhoven via budget uitvaart punt enel oid.

[ Voor 24% gewijzigd door zacht op 09-11-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Ik had het over de kosten van een uitvaart. Niet over de kosten van een begravenis.
Dan hebben we dus niet dezelfde definitie van een uitvaart voor ogen. Voor de zekerheid maar even opgezocht en ik kom ook verschillende definities tegen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitvaart
Een uitvaart is het geheel van de handelingen en plechtigheden na het overlijden van een persoon. De uitvaart wordt besloten met een teraardebestelling of een crematie. Het begrip begrafenis omvat zowel de uitvaart als de teraardebestelling.
Op andere sites kom je echter weer tegen dat de uitvaart alles is voor de begrafenis.
De definitie die ik voor ogen had is dus alles vanaf overlijden tot en met begraven danwel cremeren en dat is na even wat google acties toch een veelgebruikte definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 07:56
[...]

Ik vind, als budgetbeheerder en schuldhulpverlener, juist dat natura-verzekeringen beter zijn dan waarde-verzekeringen. Bij een waardeverzekering moet je zelf in de gaten houden of de waarde van je polis nog wel meestijgt met de kosten van de uitvaart, en hence de belachelijke polissen, is dat vaker niet dan wel het geval.

Met een naturaverzekering kies je vooraf wat je wil, je spreekt daar een vaste prijs voor af, en je krijgt waar je voor betaalt. Het risico blijft dan bij de verzekeraar liggen.
Nu ga je er van uit dat mensen voor de rest geen budget hebben, wat vanuit jouw werk misschien iets is wat je vaak tegenkomt, maar voor mensen die de verzekering als 'aanvulling' op de uitvaartkosten zien (zoals hier) is natura niet echt fijn. In mijn schoonfamilie wordt alles persoonlijk geregeld en zijn de kosten meestal geen drempel.
[b]ardana schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:16:

[...]

[...]

Ik zie, verstandelijk gezien, geen enkele reden om iemand te begraven ipv te cremeren (religeuze redenen vind ik geen verstandelijke redenen, dat zijn emotionele redenen). En laat crematie nou net veul en veul goedkoper zijn dan begraven.

Dus ja, een eenvoudige uitvaart is, óók in Waddinxveen, zo'n 5k. Overigens kan het al vanaf € 1.250...
Exact, begraven is misschien vanuit een bepaald geloof vereist, maar je zadelt je familie op met een hoop kosten die ze misschien niet makkelijk kunnen betalen. Daar komt ook nog bij, wanneer ruim je een graf?

In mijn eigen familie werd eigenlijk iedereen gecremeert, in mijn schoonfamilie is die trend een jaar of 5 geleden begonnen. Mijn (bijna) gehele schoonfamilie is katholiek, maar door de gang van zaken bij kerken is het geloof weg bij de meesten. Toen werd (gelukkig) een crematie een optie en ik moet zeggen, dat vind ik veel mooier dan een begravenis (los van de kosten).

[ Voor 9% gewijzigd door sorted.bits op 09-11-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 12:35
Mijn vader is dit jaar overleden en die hebben we een nette begrafenis gegeven inclusief bijzetten in het graf waar mijn moeder al ligt en aanpassen van het gedenk monument dit was alles bij elkaar iets meer als
€ 8000 alles inclusief (leges, verlengen grafrechten, steenhouwer etc.). De uitvaart ondernemer was dezelfde als bij mijn moeder en we waren opnieuw uitermate tevreden, alles netjes geregeld en de rekening werd pas 2 maanden na de begrafenis opgemaakt en met een betalingstermijn van 30 dagen.

Het enige wat niet goed ging was dat PostNL alle rouwkaarten in de wijk waar mijn vader woonde niet bezorgt heeft. Maar daar kan de uitvaartondernemer niets aan doen.

Mijn vader had 3 polissen voor overlijden, we zijn nu ruim 3 maanden verder en die zijn nog steeds niet uitbetaald. Alles bij elkaar slechts zo'n € 500, maar toch als je het geld nodig zou hebben ... Zelf zou ik inderdaad ook eerder voor een natura polis gaan met alles wat ik nu weet als het financieel krap zou zijn.

Als de overledene zijn bankzaken bij de ING geregeld heeft, dan hoop ik dat je al toegang tot de rekening hebt, anders kan je 4 - 6 weken wachten totdat dat geregeld is. Ik had dit gelukkig wel en gedurende de periode dat de ING er aan werkte had ik gelukkig nog toegang (maar dit is eerder uitzondering als regel !) En als je zelf niet bij de ING bankiert word het nog vervelender.

Mijn ouders hebben bij mijn geboorte een polis voor mij afgesloten, en daar gedurende 30 jaar een heel klein (fl. 012 per maand) bedrag voor betaald, dus bij mijn overlijden is er in ieder geval genoeg voor een urn (polis is fl. 500) ;-)

Ik ben zelf niet verder verzekerd en vind dit ook niet nodig, heb een spaarpotje en een huis waar straks geen hypotheek meer op rust.

Als er genoeg geld over is na mijn overlijden wil ik wel dat mijn as uitgestrooid word op zee, zo niet verbranden ze me maar illegaal en stoppen mijn as in een jampotje wat ze naar de vuilstort brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
...
Been there, done that...
Vertel, hoe was het ? :+

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Financieel gezien is een uitvaartverzekering meestal geen winst, maar het zorgt ervoor dat geld / kosten geen issue zijn in een zware tijd.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Veel wit licht en een tunnel...

Maar ik bedoelde dat de rekening van de overledene niet meer toegankelijk was - en daar dus papieren voor getekend moesten worden via de notaris, etc...

Tegen de tijd dat dat geregeld was, lag het subject al six feed under.

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Mijn ouders hebben een uitvaartverkenring afgesloten voor mij toen ik geboren was, deze is inmiddels premievrij. Deze verzekering loopt momenteel bij Ardante. En mijn polis heeft een winsdeling. Verzekerde bedrag staat momenteel op een kleine 10.000 euro.

Voor dat bedrag moeten ze toch echt wel de lokale kroeg kunnen afhuren met een drankje/biertje en borrelhappies. Daar kunnen ze de afscheidsdienst houden voor het grote publiek. Daarna in besloten kring cremeren.

Dan graag uitstrooien voor de kroeg, kan ik nog een keer binnen komen waaien ;)

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:20
Nee ik heb geen uitvaartverzekering als ik kom te overlijden zorgt daar mijn familie voor of een goede vrienden of naasten of gemeente wel wil ik begraven worden is mijn wens. Maar heb er nog nooit eerder bij stil gestaan dat er ook zulke verzekeringen zijn. Ik laat wel wat geld achter maar totdat het zover is geniet ik elke seconden op deze aarde

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Anoniem: 423815

Opmerkelijk dat er toch wel blijkbaar heel wat jonge mensen zijn die hieraan denken?
Ik was recent beginnen kijken naar zulke verzekering en ik dacht dat ze wantrouwig zouden zijn als je jong bent. Stel dat je vrij concrete plannen hebt om er op korte termijn gebruik van te maken? Keren ze dan uit of is dat pas na x aantal betalingen ofzo?...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 04:49

Jimbolino

troep.com

Anoniem: 423815 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 01:13:
Opmerkelijk dat er toch wel blijkbaar heel wat jonge mensen zijn die hieraan denken?
Ik was recent beginnen kijken naar zulke verzekering en ik dacht dat ze wantrouwig zouden zijn als je jong bent. Stel dat je vrij concrete plannen hebt om er op korte termijn gebruik van te maken? Keren ze dan uit of is dat pas na x aantal betalingen ofzo?...
Meer info op https://www.113.nl/

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Anoniem: 423815

Neen, daar vind ik niets op over verzekeringen? Hier heb ik wel wat gevonden. Het blijkt dus effectief te zijn dat er meestal in de clausule ergens een voorwaarde opgenomen is ivm zelfmoord, eventueel gekoppeld aan een bepaalde termijn. Dat bevestigt dus mijn vermoeden... Ergens wel logisch.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Zijn er mogelijkheden om de verzekeringsmaatschappij te verplichten om dit af te kopen.

Mijn vriendin heeft zulke verzekering, maar woont ondertussen 7 jaar met mij in België?

Volgend de maatschappij zou het niet kunnen... maar zij willen natuurlijk hun geld behouden.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Galactic schreef op donderdag 10 november 2016 @ 07:44:
Zijn er mogelijkheden om de verzekeringsmaatschappij te verplichten om dit af te kopen.

Mijn vriendin heeft zulke verzekering, maar woont ondertussen 7 jaar met mij in België?

Volgend de maatschappij zou het niet kunnen... maar zij willen natuurlijk hun geld behouden.
Wat wil je afkopen? Naar mijn weten blijft een verzekering gewoon geldig wanneer je naar het buitenland verhuist (van NL ergens anders heen). Dat was in mijn geval wel zo bij Proteq, en bij Reaal is het ook zo.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Ja maar willen er gewoon van af en de cash ontvangen, geen behoefte aan die verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Ik heb een uitvaartverzekering. Op mijn 30e de betaling van de premie overgenomen van mijn ouders. Ik betaal ongeveer 50€ per jaar aan premie tot mijn 65e. Daarvoor krijgen mijn nabestaanden 4500 €.
Hoewel ik het een onzinnige verzekering vind, is mijn inleg veel lager dan de uitkering, dus hou ik hem maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 22:38
Heb mijn zaakjes graag geregeld, dus een polis van huis uit overgenomen die ons goed zal instoppen als de schop de grond in gaat. Tientje per maand, daar laat ik mijn broeders niet zelf voor graven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik vind dit een onzinnige verzekering, om de volgende redenen:
- De kosten van een begrafenis/crematie zijn voor mij vrij laag; dit is wat mij betreft prima te betalen uit onze algemene buffer. Ik vind dat je alleen die risico's moet verzekeren waarbij je de lasten van het daadwerkelijk optreden van het risico niet zelf kunt dragen.
- Indien ik overlijd, wordt ons koophuis volledig afgelost dmv een overlijdensrisicoverzekering. Dit levert mijn vriendin maandelijks een forse besparing op, waardoor de eenmalige last van een begrafenis/crematie zeker goed te overzien is.
- Indien ik overlijd, krijg ik op basis van de huidige cao van mijn werkgever een aantal extra maandsalarissen uitbetaald. Dit bedrag zou voor een begrafenis/crematie ingezet kunnen worden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:09
Waarom zou iemand voor een uitvaartverzekering gaan als je ook een overlijdensrisicoverzekering kan nemen? Voor beiden betaal je bijna hetzelfde aan premie terwijl de overlijdensrisicoverzekering een stuk meer uitkeert. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

reteppd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:04:
Ik heb een uitvaartverzekering. Op mijn 30e de betaling van de premie overgenomen van mijn ouders. Ik betaal ongeveer 50€ per jaar aan premie tot mijn 65e. Daarvoor krijgen mijn nabestaanden 4500 €.
Hoewel ik het een onzinnige verzekering vind, is mijn inleg veel lager dan de uitkering, dus hou ik hem maar aan.
Heb je bij dat rekensommetje ook rekening gehouden met hoeveel rendement je zelf op dat bedrag zou kunnen maken als je elk jaar tot je 65e 50 euro opzij zet en dat laat staan tot je overlijdt?

Stel dat je op je 80e overlijdt, dan hoef je maar 3% jaarlijks rendement te halen om al op een bedrag boven die 4500 uit te komen. Nu is het met de huidige spaarrente natuurlijk wat lastiger om risicovrij/-arm aan een dergelijk rendement te komen (en ik negeer voor het gemak even eventuele belasting over vermogen), maar het is wat kortzichtig om te stellen "totale inleg is lager dan uitkering, dus ik hou hem maar aan".
(Edit: Ik rekende vanaf 0 vanaf je 30e, nu ik je post nog eens lees begrijp ik dat je ouders daarvoor ook al een stuk hebben opgebouwd, waardoor het rendement waarschijnlijk nog een heel stuk lager ligt?)
Tvermeulen schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:39:
Waarom zou iemand voor een uitvaartverzekering gaan als je ook een overlijdensrisicoverzekering kan nemen? Voor beiden betaal je bijna hetzelfde aan premie terwijl de overlijdensrisicoverzekering een stuk meer uitkeert. Zie ik iets over het hoofd?
Een Overlijdensrisicoverzekering keert alleen uit zolang de verzekering loopt. Een ORV is bedoeld om het risico af te dekken dat je vroegtijdig overlijdt en daarmee wegvalt als kostwinner / nabestaanden met nog af te betalen schulden blijven zitten. Dat hoeft dus zelden daadwerkelijk uitbetaald te worden, dus heb je voor dezelfde premie veel hogere uitkeringen.

Een uitvaartverzekering dekt het risico dat je bij overlijden niet genoeg geld in kas hebt om daaruit je uitvaart te laten financieren door je nabestaanden. Dat bedrag wordt altijd uitgekeerd en dus krijg je ook niet veel meer dan je inleg vermeerdert met het verwachte rendement dat de maatschappij op dat bedrag kan maken. Het is dus meer een veredeld spaarpotje dan echt een verzekering (waarbij risico gedeeld wordt door alle verzekerden).

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 12-11-2016 16:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 21:58
We hebben genoeg spaargeld om het op te vangen. Daarnaast een goede overlijdensrisico verzekering (300k) en geniet mijn vriendin nog van een nabestaanden verzekering van mijn werk (voor vrouw en kinderen) en een prepartnerpensioen (heet dat zo?).

Tijdens een kerstdiner bij mijn ouders begon mijn vriendin over een uitvaartverzekering en mijn moeder zei meteen: "Dat is zo'n onzin, als iemand van jullie doodgaat betalen wij de uitvaart wel". Ik heb nog geprobeerd een voorschot te krijgen - "Ik heb er nu meer aan dan als ik dood ben" - maar daar trapte ze niet in :)

Mijn schoonouders zijn beide overigens ook in staat om hetzelfde te doen en die zouden dat ook niet nalaten. Hetzelfde geldt voor de eerste paar maanden mochten er rekeningen worden geblokkeerd.

Indien iemand overigens onvoldoende nalaat voor een begrafenis betaalt de gemeente dat volgens mij. Het zal dan ook zeer summier zijn, maar iedereen wordt begraven of gecremeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn ouders hebben zo'n verzekering afgesloten toen ik hun kind werd. Ik ben geadopteerd en de procedure heeft heel wat spaargeld gekost. Veel reserve was er dus niet meer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 21:03
Ik weet het niet hoor, om je nabestaanden zomaar ff op te zadelen met een betaling van 1000+ euro. Dan is het toch wel fijn om te weten dat het allemaal al geregeld is en jezelf als nabestaande er niet achteraan hoeft te gaan.
In het voorjaar is mijn vader redelijk onverwacht overleden en toen waren we (mijn moeder, mijn broer en ik) toch erg blij dat mijn ouders zo'n verzekering hebben. Kosten zijn vergoed en de eerste dagen wordt alles voor je geregeld. Daar hoef je zelf niet eerst eens naar op zoek. Dat wil je liever ook niet als directe naaste, dunkt mij.

Ik denk ook niet dat iedereen zomaar ff 1000-5000 euro kan ophoesten om jouw overlijden te bekostigen.

Bij de keuze moet je je ook niet afvragen wat goed voor jouzelf is, maar wat je je nabestaanden wilt geven, mee wilt opzadelen. Als je hen zoveel mogelijk gedoe en geregel wilt besparen, dan neem je een dergelijke verzekering (of in ieder geval een spaarbedrag waar men per direct toegang tot heeft). Als je nabestaanden de boom in kunnen, dan doe je het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door segil op 13-11-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14

Barrycade

Through the...

Ik denk ook niet dat iedereen zomaar ff 1000-5000 euro kan ophoesten om jouw overlijden te bekostigen
Dat zal per persoon verschillen, maar mocht ik komen te overlijden staat dit gewoon op de rekening, of hebben de (schoon) ouders dit beschikbaar.

Daarnaast heb ik ook nog een lijfrente polis die tot uitkering komt. En gaat mijn pensioen over op een nabestaanden pensioen.

ik heb wel een grappend gezegd dat ik momenteel dood meer waard ben dan levend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Zelf heb ik een overlijdensrisico, zijn veelal goedkoper door de beperkte duur. Dit is wel in de veronderstelling dat na einddatum je zelf voldoende geld hebt. Je zou om die reden dan ook annuitair dalend kunnen nemen.

Zelf vind ik het niet vreemd dat je hier aan denkt. Ik ben juist verbaasd over degenen die er zo luchtig mee omgaan op het moment dat het ter sprake komt (leeftijd 20-35). Het kost minder dan een tientje per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En een hoop van die tientjes maken honderd(en) Euro's per maand aan overbodige vaste lasten. Ondanks dat ik volgens segil mijn nabestaande haat, zie ik simpelweg het nut er niet van in. Mijn netto waarde, oftewel wat overblijft als ik dood ben, is meer dan voldoende om een uitvaart van te betalen. En mijn nabestaande zal het vast lukken om 5k bij elkaar te vinden totdat die erfenis vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 18:03
Toch apart dat hier zo verschillend over nagedacht wordt. Ik heb het toch maar afgesloten. We geven wel meer geld uit voor onzin dingen. En ik doe het ook niet voor als ik nu overlijd. Iedereen heeft blijkbaar nabestaanden die het wel fixen.

Welke dan. Op mijn oude dag zijn mijn ouders/schoonouders er niet meer. Mijn kinderen? De helft hier heeft wrs nog geen kinderen. Als ik nu zie hoe kinderen met hun ouders omgaan dan schaam ik me wel voor de huidige maatschappij. We zijn ze op een gegeven moment liever kwijt dan rijk met zo min mogelijk kosten...en ik verwacht dat dat niet beter zal zijn. Mijn reden om toch een verzekering of te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als het je nabestaande toch niks interesseer blijkbaar (of iig dat je daar bang voor bent), voor wie heb je dan die verzekering afgesloten? Want die sluit je juist voor je nabestaande af. Zelf heb je er niet veel aan, je bent immers dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

Onbekend

...

Het blijft een verzekering, en uiteindelijk is het de bedoeling dat de verzekering zelf winst maakt. Dus mensen betalen vaak meer aan premie dan dat er wordt uitgekeerd.

Mensen die zo'n uitvaartverzekering hebben, hebben dus over hun dood nagedacht en kunnen dus vooraf grofweg de kosten inschatten. Dus je spaart ervoor en worden de kosten uit de erfenis worden betaald, of schenkt alvast belastingvrij bedragen naar familieleden die daarvan de begrafenis kunnen betalen.
Eigenlijk is de uitvaartverzekering ook een soort erfenis, maar gaat het via een andere weg. Alleen als je zelf niet kunt sparen of verwacht het bedrag snel nodig te hebben kan een uitvaartverzekering wel handig zijn, maar anders niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
segil schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:26:
Ik denk ook niet dat iedereen zomaar ff 1000-5000 euro kan ophoesten om jouw overlijden te bekostigen.
Alle huishoudens die een auto met die waarde hebben zouden een dergelijk bedrag toch achter de hand moeten hebben (en dat zijn bijna alle huishoudens). Als je zo'n buffer niet hebt wat doe je dan als je wasmachine kapot gaat? In een normale situatie is dus het enige risico waar je je nabestaande mee opzadelt dat als hun wasmachine en auto kapot gaan in de maand dat je overlijdt er mogelijk een probleem is.

Ik snap het echt niet zo, ik ben nog niets eens 30 maar als ik nu zou overlijden ga ik er toch echt van uit dat mijn waarde ca €50k is (naast partnerpensioen, uitbetaling 50 vakantiedagen+2x maandsalaris, ORV ). Voor een gemiddeld huishouden met werkende mensen, koophuis en/of auto zie ik dus echt totaal niet waarom je stil zou willen staan bij een uitvaartverzekering.

Samengevat heb je dus twee situaties waar een uitvaartverzekering mogelijk hout snijdt:
- je netto bezit is niet voldoende om je uitvaart te bekostigen
- je nabestaande hebben onvoldoende middelen om je uitvaart één of enkele maanden voor te schieten

Als beide niet van toepassing zijn (ik gok 95% van de mensen) ben je beter af door de premie zelf te sparen. Voor mij is de zin van een uitvaartverzekering ongeveer vergelijkbaar met het verzekeren van een mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Railgunner schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:51:
- Indien ik overlijd, krijg ik op basis van de huidige cao van mijn werkgever een aantal extra maandsalarissen uitbetaald. Dit bedrag zou voor een begrafenis/crematie ingezet kunnen worden.
Even nagekeken, en dit geldt voor mij ook. Salaris tot dag van overlijden wordt 'gewoon' aan mij betaald. Het salaris van de rest van de maand plus de twee maanden daarna krijgen mijn nabestaanden uitgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Sissors schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:55:
En een hoop van die tientjes maken honderd(en) Euro's per maand aan overbodige vaste lasten. Ondanks dat ik volgens segil mijn nabestaande haat, zie ik simpelweg het nut er niet van in. Mijn netto waarde, oftewel wat overblijft als ik dood ben, is meer dan voldoende om een uitvaart van te betalen. En mijn nabestaande zal het vast lukken om 5k bij elkaar te vinden totdat die erfenis vrij komt.
En als je die honderden euros optelt spaar je ineens een begrafenis per jaar. Met een beetje financiële planning kun je binnen twee jaar voldoende opbouwen voor een begrafenis en andere onheil.

Een ORV voor de achterblijvende partner kan ik dan weer veel beter begrijpen, maar dan gaat het ook over tonnen en niet zo'n fooi als bij een uitvaartverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Orion84 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:52:
[...]

Heb je bij dat rekensommetje ook rekening gehouden met hoeveel rendement je zelf op dat bedrag zou kunnen maken als je elk jaar tot je 65e 50 euro opzij zet en dat laat staan tot je overlijdt?

Stel dat je op je 80e overlijdt, dan hoef je maar 3% jaarlijks rendement te halen om al op een bedrag boven die 4500 uit te komen. Nu is het met de huidige spaarrente natuurlijk wat lastiger om risicovrij/-arm aan een dergelijk rendement te komen (en ik negeer voor het gemak even eventuele belasting over vermogen), maar het is wat kortzichtig om te stellen "totale inleg is lager dan uitkering, dus ik hou hem maar aan".
(Edit: Ik rekende vanaf 0 vanaf je 30e, nu ik je post nog eens lees begrijp ik dat je ouders daarvoor ook al een stuk hebben opgebouwd, waardoor het rendement waarschijnlijk nog een heel stuk lager ligt?)
De inleg van mijn ouders (waarschijnlijk zo'n 600€) heb ik gewaardeerd op 0€. Daardoor lijkt mijn rendement hoger dan het eigenlijk is.
Aan de andere kant is het lastig om uit te rekenen wat het rendement is. 3% is lager dan ik dacht. (Ik heb zelf destijds waarschijnlijk gerekend met 65 jaar. Uiteraard is het rendement dan veel hoger.)
Wel of geen uitvaartverzekering is eigenlijk lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb er geen. Toen ik meerderjarig werd vond mijn moeder het wel praktisch, maar we zijn er eigenlijk nooit aan toegekomen het daadwerkelijk aan te vragen. Ergens vind ik het ook zonde. Ik spaar liever zelf wel, hoef geen enorme heisa aan een uitvaart, ik ga toch richting wetenschap dus ze hebben geen lichaam om te begraven/cremeren. Voor een kleine bijeenkomst ga ik er vanuit dat ze dat vanuit mijn spaargeld wel kunnen ophoesten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 22:56
Door dit topic (en reclame op tv) dit onderwerp met mijn ouders besproken, toevallig kwam mijn zusje er vorige week ook mee aan bij mijn ouders. Mijn ouders hebben er geen omdat ze het nut er niet van inzien, wat ook mijn standpunt is en mijn zusje gaat daar ook in mee.

Bij mijn overlijden of dat van mijn vader krijgen de nabestaande 3 maandsalarissen om de kosten te dekken, wat ook ruim voldoende is.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste