Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:45

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Hier nog een interessant artikel voor als je het zelf wilt regelen en betaalbaar wil houden: https://www.volkskrant.nl...oorziene-kosten~be863e70/ (mirror die niet achter paywall zit: https://archive.fo/9LYP5)

N.a.v. het Yarden debacle ben ik ook weer eens gaan kijken hoe ik het geregeld heb. Heb een verzekering lopen bij Monuta. Met mijn wensen kom ik op ongeveer €5600, berekend via https://www.monuta.nl/uitvaartkostenmeter/

Ik heb nu een 'Uitvaart Basis-verzekering' met een pakket t.w.v. € 4.500 en daarnaast € 2.500 vrij te besteden.
Dit kost mij op dit moment €7,41 premie per maand, ik moet tot 2056 betalen, nog 37 jaar dus.
Het is een (soort van?) natura verzekering, in de polisvoorwaarden staat
De waardevastheid van de diensten en producten - met uitzondering van het vrij te besteden bedrag - in deze verzekering is gegarandeerd, mits en voorzover op het moment van overlijden de stijging van de uitvaartkosten tussen het moment van de laatste premiebetaaldatum en het moment van overlijden niet meer bedraagt dan 3% per jaar.
In hun veelgestelde vragen staat ook nog:
Wat betekent 'indexering'?
Als u een verzekering in diensten van Monuta heeft, betekent dit dat het pakket van diensten waardevast is. Bij overlijden van de verzekerde worden de verzekerde diensten volledig uitgevoerd, ongeacht de kosten op dat moment.
Wat ik mij afvraag, heeft het zin om dit af te kopen en zelf een bedrag apart te zetten? De afkoopwaarde is een paar tientjes zie ik, simpel gezegd krijg ik dus nauwelijks wat uitgekeerd nu. Wat het mij zou opleveren is een directe besparing van €7,41 per maand. Maar ik moet dan wel €5,6k apart zetten waar ik niet meer aan mag zitten.

Als ik het premiebedrag per jaar bereken en dit elk jaar met 2% inflatie verhoog dan moet ik over de totale looptijd nog zo'n €4900 betalen (klopt deze berekening?)

Ik kom dan tot de conclusie dat het voor mij wel uit kan, ik ben immers voor €7k verzekerd (€4,5k + €2,5k) en betaal daar €4900 aan premie voor.

Hoor graag of dit klopt.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:13
Mijn persoonlijke ervaring, hopelijk heeft iemand er wat aan. Zelf heb ik sinds mijn kindertijd een Dela uitvaart verzekering. Mijn vrouw en kinderen maken daar inmiddels ook deel van uit.

Mijn overleden moeder wilde persé geen uitvaartverzekering. Sowieso wilde ze geen grootse uitvaart omdat ze de hele branche maar een stelletje oplichters vond. Dit was m.n. gebaseerd op ervaringen bij het overlijden van haar ouders en uit de kennis en en familiekring.

Mijn moeder had zelf voldoende financiële ruimte om haar uitvaart te kunnen bekostigen maar wilde waar voor haar geld. Dus hebben we samen met haar, aan het einde van haar leven offertes uitgedaagd en in ieder geval Dela persoonlijk langs laten komen om het e.e.a. inzichtelijk te krijgen vwb inhoud (Wat heb je dan allemaal) en qua kosten.

Uiteindelijk hebben we online via een budget leverancier de uitvaart, transport, extra aulatijd, kist, koffie, cake en de hele rataplan afgenomen. Rouw kaarten hebben we zelf gedaan en na afloop een warm buffet ook zelf georganiseerd en bekostigd.

Dat was alles bij elkaar ruim 30% voordeliger dan een standaardproduct bij de Dela coöperatie. En veel persoonlijker bovendien. Zo kregen we in de tijd erna terug van familie en vrienden.

Het is dat ik de voordelige Dela verzekering nu eenmaal heb sinds mijn kindertijd anders had ik die allang opgezegd.

Bezint eer ge begint. Wil/moet je het uitbesteden let dan goed op en blijf zelf goed nadenken. De uitvaartwereld is een bedrijfstak met forse marges. Zeker de grote namen maken zich hier schuldig aan. Google maar eens op en kijk naar de publicatie van Vara's Kassa. Dat heeft mij indertijd het duwtje gegeven om het uiteindelijk aan te durven met een budgetpartij.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
C6DL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:04:
Grofweg zit je dan op 7k aan gespaarde euro's,
Dennisweb schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:14:
Ja, ik heb een uitvaartverzekering bij Monuta voor 8 euro per maand. Ik heb Uitvaart Geld t.w.v. 8500 euro. Heb 'm afgesloten nadat mijn opa in januari was overleden en bleek dat er amper geld was om de uitvaart te betalen. Toen mijn eigen uitvaartverzekering erbij gepakt die mijn ouders hadden afgesloten toen ik geboren werd. Er was maar 1800 euro gespaard. Een flinke tegenvaller, dus heb dit meteen gefikst. :)
ThinkPad schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:11:
Ik heb nu een 'Uitvaart Basis-verzekering' met een pakket t.w.v. € 4.500 en daarnaast € 2.500 vrij te besteden.
Wordt hier niet de denkfout gemaakt dat dit nu de kosten zou dekken maar over 40 jaar helemaal niet meer? Moet je eens kijken wat je 40 jaar geleden met een gulden kon kopen en wat nu voor een halve euro.

Ps. quotes zijn random.

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:45

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Dat is precies mijn vraag, maar volgens mij als ik het goed lees dan heb ik een soort natura polis omdat ze aangeven dat de dienst waardevast is. Voor @Dennisweb ligt dat anders, want hij heeft een polis in geld.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-06 16:31
Bij iedere verzekering vraag ik me af: kan ik hetgeen waarvoor ik me verzeker zelf betalen of moet ik me er tegen verzekeren? Daarom heb ik wel een aansprakelijkheidsverzekering (mogelijke schade: miljoenen) maar geen uitvaartverzekering (mogelijke schade: 10k max).

Er zijn twee grote voordelen van het in eigen beheer houden, de eerste wordt hierboven al genoemd (goedkoper in de uitvoering vanwege hoge marges van uitvaartbedrijven), de tweede is dat je over een periode van dertig jaar of meer een veel hoger rendement kunt halen op dit soort bedragen. Inflatiecompensatie is een goed begin, maar met indextrackers haal je gemakkelijk 8% per jaar. Dat betekent dat je inleg iedere negen jaar verdubbeld! Waarom een bedrijf voor je laten sparen wanneer je daar zelf veel meer rendement uit kan halen? Het is niet alsof die bedrijven je meer zekerheid geven dan de wereldeconomie.

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-06 16:54

P_Tingen

omdat het KAN

Gisteren kreeg ik ook een brief van Yarden in de bus. Mijn ouders hebben de polis ooit voor mij afgesloten, begin 70'er jaren. Ik betaal dan ook geen premie meer. Ik heb kennelijk nog een pakketpolis die nu wordt bevroren op €3200. Beetje mager als je het mij vraagt na 40 jaar premie betalen, maar goed.

Ik ben dus ook maar eens gaan denken voor mijn dochter. Die wordt binnenkort 18 jaar. Even los van de vraag of je überhaupt iets moet regelen voor de kosten van je uitvaart, zou je volgens mij ook gewoon een overlijdensrisicoverzekering af kunnen sluiten. Ik ben sowieso voorstander van een verzekering die domweg geld uitkeert. Dat geeft de meeste vrijheid aan de nabestaanden.

Als ik op Independer kijk, dan kost een verzekering van €15.000 nog geen €2 per maand. Een uitvaartverzekering bij - bijvoorbeeld - Klaverblad van €8,000 met jaarlijkse indexatie van 2% kost je €7 per maand. De ORV van €15,000 wordt dan niet geïndexeerd maar is dan qua uitkering vergelijkbaar met de uitvaartverzekering.

Je kan dan toch beter een ORV afsluiten dan een uitvaartverzekering of mis ik iets?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:48

Rannasha

aka "Species5618"

P_Tingen schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:48:
Je kan dan toch beter een ORV afsluiten dan een uitvaartverzekering of mis ik iets?
ORVs hebben doorgaans een beperkte looptijd. Als je die looptijd overleefd, dan krijg je niets uitgekeerd. Daarnaast zou het kunnen zijn dat ORVs minder snel uitbetalen dan uitvaartverzekeringen (meer administratie, minder haast, enz…), omdat ze vooral bedoeld zijn om kosten te dekken die niet direct op het moment van overlijden relevant zijn (bv hypotheek, studie van kind, enz…).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Erik2B
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18:48
Wij hebben ook de Yarden brief gekregen. Recentelijk is mijn schoonvader overleden en die had ook een polis van Yarden. als je afnam zoals het pakket voor schreef dan hoefde je niet bij te betalen.

Wij hadden hierna besloten om bij monuta voor mijn dochter 10.000 euro te verzekeren en wij voor 5000 euro extra. Dit zou de kosten dekken... na deze brief gaan we die van ons verhogen naar 7500 euro. wat er overblijft wordt toch uitgekeerd.

Wat me wel opviel in de voorwaarden, en waar nergens over gesproken wordt, is dat kinderen niet meer tot hun 18 verzekerd zijn maar tot 10 jaar!

Dat is een flinke luizen streek want een hoop mensen zullen dat niet lezen maar mocht er wat gebeuren dan krijg je ook nog zo'n klap te verduren buiten het verlies van je kind!!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-06 16:54

P_Tingen

omdat het KAN

Erik2B schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:06:
Wat me wel opviel in de voorwaarden, en waar nergens over gesproken wordt, is dat kinderen niet meer tot hun 18 verzekerd zijn maar tot 10 jaar!

Dat is een flinke luizen streek want een hoop mensen zullen dat niet lezen maar mocht er wat gebeuren dan krijg je ook nog zo'n klap te verduren buiten het verlies van je kind!!!!!
Inderdaad ja! Ik heb de oude polisvoorwaarden er nog eens bijgelegd en daar is het inderdaad tot 18 jaar. In de brief wordt daar met geen woord over gesproken. Het is dat ik zelf al premievrij ben, maar mijn twee oudste dochters niet. Die ga ik dus ook ernstig adviseren bij Yarden weg te gaan. Ik hou niet van dit achterbakse gedoe en ik moet ook nog maar zien of Yarden het financieel gaat redden.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Erik2B
  • Registratie: februari 2002
P_Tingen schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:50:
[...]

Inderdaad ja! Ik heb de oude polisvoorwaarden er nog eens bijgelegd en daar is het inderdaad tot 18 jaar. In de brief wordt daar met geen woord over gesproken. Het is dat ik zelf al premievrij ben, maar mijn twee oudste dochters niet. Die ga ik dus ook ernstig adviseren bij Yarden weg te gaan. Ik hou niet van dit achterbakse gedoe en ik moet ook nog maar zien of Yarden het financieel gaat redden.
Ik denk dat kifid hier nog wel een plasje over gaat doen. En denk dat de eerst volgende aflevering van kassa zeker ook zal volgen. Hou het in de gaten en kijk wat ik doe. Ben geneigd om zelf de afkoopsom (800 euro!!!) voor lief te nemen en weg te gaan en van dat geld de premie van Monuta te betalen!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• freddyathlon
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 20:29

freddyathlon

McLaren Mercedes 2021 ;)

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
@C6DL maar weten je nabestaanden wel dat je bij Dela verzekerd bent? Wat mij heel erg verbaasde is dat er geen register is die uitvaartondernemers kunnen raadplegen om na te gaan of en waar iemand een verzekering had. Als je nabestaanden niet van je verzekering weten wordt er dus ook helemaal niks automatisch geregeld.. en kan er volgens mij ook niet achteraf nog uitbetaald worden als men er naderhand achter komt.
Er is een landelijk register, alleen vergt dit wat 'werk'. Middels de website vanatotzekerheid.nl kun je een aanvraag indienen om te achterhalen of en waar iemand een polis had lopen.
Ben je dus als nabestaande niet geheel zeker van wel of geen polis, dan zou je hier aan aanvraag in kunnen dienen. Een verzekeraar moet tot 5 jaar na overlijden dan alsnog uitkeren, daarna vervalt dit recht.

Een uitvaartondernemer mag, i.v.m. de privacy, deze aanvraag niet indienen. Dit moeten de nabestaanden dus zelf doen. Maar het kan dus absoluut ;).

Apple iPhone 12 Pro Max  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Renault Clio Limited Edition 2019 ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes 2021 ;)

Barrycade schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:25:

Het verschil met een Dela is dat je dan aan hun service vast zit, dus in hun uitvaartcentra, bepaalde kisten etc.
Je bedoelt hopelijk niet dat, indien je bij Dela verzekerd bent, dat je dan ook hen moet bellen bij overlijden om alles te regelen? Want dat is niet zo. Waar je ook verzekerd bent; je hebt altijd zelf de keuze welke ondernemer je belt.
Simpel voorbeeld; ik ben bij Yarden verzekerd, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat zij de uitvaart van mij (of mijn gezin) verzorgen als er wat gebeurt.

Apple iPhone 12 Pro Max  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Renault Clio Limited Edition 2019 ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@freddyathlon ook als er sprake is van een zogenaamde natura polis? Dacht dat het vastzitten aan een groep ondernemers dan juist een van de voorwaarden is.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:36
@CyBeRSPiN Niet per se, hangt af van de voorwaarden. Ik kan op de naturapolis van mijn vriendin gewoon ergens anders een uitvaart laten regelen, maar ze keren dan alleen een vast bedrag uit dat jaarlijks wordt bepaald.
Naturapolis is ook voorzien van een vrij te besteden bedrag, daarvan betaal je de crematie, zit niet bij de polis in.

[Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 15-09-2019 11:03]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes 2021 ;)

CyBeRSPiN schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:57:
@freddyathlon ook als er sprake is van een zogenaamde natura polis? Dacht dat het vastzitten aan een groep ondernemers dan juist een van de voorwaarden is.
Er is een naturapolis die alleen bepaalde diensten vergoed of een volledige uitvaart volgens bepaalde voorwaarden, maar een naturapolis kan ook een polis zijn die een bedrag uitkeert, mits dit aan uitvaartgerelateerde diensten/producten is, zoals de kist, kaarten, crematie, etc.

Kijk dit dus goed na in de voorwaarden. Maar hoe dan ook; je bent altijd vrij in keuze voor uitvaartondernemer.

• C6DL
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 05-05 23:05
Wat ik niet snap, ik hoor vaak mensen zeggen dat het duur is om je bij bv. een Dela te verzekeren,
en dat ze ipv maar zelf geld opzij zetten.

Ik betaal 10 euro per maand (naturapolis) sinds ik hem vorig jaar heb afgesloten en ben 34 jaar.
Stel ik wordt 85 jaar heb ik totaal:
10 euro x12 maanden = 120 euro per jaar
51 jaren x 120 euro

Dan heb ik totaal 6120 betaald aan Dela ..
Rond het af op 7000 euro door stijgingen.

Dit bedrag ben ik ook om en nabij kwijt als ik kijk naar een gemiddelde crematie.

Zo heel veel duurder is het dan toch niet aan de eindstreep ?

[Voor 4% gewijzigd door C6DL op 31-10-2019 14:19]

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
C6DL schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:16:
Wat ik niet snap, ik hoor vaak mensen zeggen dat het duur is om je bij bv. een Dela te verzekeren,
en dat ze ipv maar zelf geld opzij zetten.

Ik betaal 10 euro per maand (naturapolis) sinds ik hem vorig jaar heb afgesloten en ben 34 jaar.
Stel ik wordt 85 jaar heb ik totaal:
10 euro x12 maanden = 120 euro per jaar
51 jaren x 120 euro

Dan heb ik totaal 6120 betaald aan Dela ..
Rond het af op 7000 euro door stijgingen.

Dit bedrag ben ik ook om en nabij kwijt als ik kijk naar een gemiddelde crematie.

Zo heel veel duurder is het dan toch niet aan de eindstreep ?
Voor het geval je zo oud wordt, kan je het beter zelf in beheer houden. Je hebt er dan niet alleen elk moment beschikking over, maar je kan ook een hogere opbrengst verwachten. Bij een bescheiden beleggingsrendement van 4% op jaarbasis heb je over 50 jaar meer dan 18k beschikbaar.
Voor het risico dat je juist snel overlijdt, levert een overlijdensrisicoverzekering meer 'rendement'.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:33
Ik zit momenteel ook te kijken...

Momenteel hebben mijn ouders nog eentje voor mij lopen. Premie is 16,75 euro per maand voor 5500 euro kapitaal. Wat best hoog is als ik naar andere verzekeringen kijk. (10 euro per maand voor hetzelfde +2000 natura extra).

Afkoopsom is een leuk bedrag (1800 euro). Premie is wel levenslang.... Maar 2800 euro meer betalen... (6€*12 maanden*40 jaar)... Daar kan is nog 280 maanden premie voor betalen (23 jaar).

Dus ff horen tot welke leeftijd ik moet betalen.

Kwa verzekering, waarom wel niet: wij hadden een zwangerschap waarbij de foetus na 26 weken zwanger overleed. En dat betekent dat je het ook moet begraven...

Vriendin had een uitvaartverzekering waarbij het kind ook meeverzekerd was. Dus daardoor geen kosten. Voor ons kan zo'n verzekering dus absoluut uit. En het was fijn.dat we de kosten niet zelf hoefde te betalen.

De kosten waren achteraf niet hoog. Geen kist (mandje), zelf de dienst gehouden thuis (dat mag gewoon, je hoeft niet naar een uitvaartondernemer) en na de dienst het kindje met enkel de opa's en oma's naar het crematorium gebracht. Daar konden we nog even afscheid nemen 10 minuutjes en dat was het einde.

Met het overige geld hebben we een hele mooie urn gekocht en een hangertje met as. Want we hadden nog wat geld over.

Enige wat je moet hebben is iemand die het kan en wil regelen. Mijn vader heeft dat gedaan. Maar het is iets wat je moet willen. Maar een uitvaart hóéft niet heel duur te zijn als je veel zelf kan en wil. Als je het klein houd, wat wij wilden, kan het goedkoop.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-06 00:03
Ik heb toen ik mijn ouderlijk huis verliet, een overlijdensrisico verzekering afgesloten, omdat ik toen geen buffer had en mijn eventuele nabestaanden niet met die kosten wilde opzadelen in geval van overlijden. Die verzekering wordt na 20 jaar (in 2021) premievrij, wat voor mij één van de redenen was om deze te nemen. Dan zit er tenminste een maximum aan wat je in totaal betaalt. Inmiddels is het uit te keren bedrag een paar keer verhoogd (de verzekering had een optie om eens in de 5 jaar te verhogen, dat heb ik 2 keer gedaan). En daarnaast komt er nog jaarlijks een winstdeling bij, dus het bedrag stijgt ook nog wat. Ik weet eigenlijk niet of die winstdeling ook doorgaat nadat de verzekering premievrij is.

Maar goed, volgend jaar dus klaar met premie betalen, en vroeg of laat wordt dan een keer het bedraag uitgekeerd aan mijn nabestaanden. Het zal dan tegen die tijd wellicht niet het hele bedrag dekken (is nu zo'n €7000,-), maar dan is er inmiddels wel wat buffer om de rest uit te betalen.

Als je trouwens een natura verzekering bij Yarden hebt lopen, is het wel te hopen dat ze voor die tijd niet failliet gaan, Dela heeft vandaag besloten dat ze Yarden niet over willen nemen omdat de financiële situatie te risicovol is:
https://www.nu.nl/economi...overnameprooi-yarden.html

Yarden heeft zich nogal verslikt in de stijgende uitvaartprijzen, waardoor ze moeite kunnen gaan krijgen om alle polissen gestand te doen, nog wat achtergrond:
https://www.ad.nl/economi...390-000-klanten~a476f3a1/
https://www.ad.nl/economi...r-mijn-uitvaart~ac752f13/

iRacing Profiel

• NielsFL
  • Registratie: februari 2020
  • Niet online
Ik heb geen uitvaartverzekering. Wel een spaarrekening die meer dan voldoende moet zijn voor een normale uitvaart. Willen ze er meer van maken dan kunnen ze natuurlijk delen van de erfenis verkopen. Dat is wat meer moeite, maar geld zal het niemand kosten.

Zo'n uitvaartverzekering lijkt mij helemaal niets. Straks pomp je daar jarenlang geld in en gaan ze failliet, of verzinnen ze wat anders waardoor je niet krijgt wat je dacht te krijgen. Een bankrekening binnen het depositogarantiestelsel lijkt me toch veiliger en eenvoudiger.

Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt met zo'n verzekering als emigreert of tijdelijk als expat elders woont etc. Een rekening met geld is uitermate flexibel.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
NielsFL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:37:
Ik heb geen uitvaartverzekering. Wel een spaarrekening die meer dan voldoende moet zijn voor een normale uitvaart. Willen ze er meer van maken dan kunnen ze natuurlijk delen van de erfenis verkopen. Dat is wat meer moeite, maar geld zal het niemand kosten.

Zo'n uitvaartverzekering lijkt mij helemaal niets. Straks pomp je daar jarenlang geld in en gaan ze failliet, of verzinnen ze wat anders waardoor je niet krijgt wat je dacht te krijgen. Een bankrekening binnen het depositogarantiestelsel lijkt me toch veiliger en eenvoudiger.

Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt met zo'n verzekering als emigreert of tijdelijk als expat elders woont etc. Een rekening met geld is uitermate flexibel.
Hier hetzelfde. Wil niet net als mijn ouders het hele jaar vast zitten aan een begrafenisvereniging (of een verzekering).

Als je je het kunt veroorloven gewoon een X-bedrag achter de hand houden.

• Yustice
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:14
Ik heb er geen verzekering voor maar mijn spaargeld en de opbrengst van de spullen die ik nalaat zouden voldoende moeten zijn om de uitvaart te bekostigen.

• waah
Yustice schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:03:
Ik heb er geen verzekering voor maar mijn spaargeld en de opbrengst van de spullen die ik nalaat zouden voldoende moeten zijn om de uitvaart te bekostigen.
En dat spaargeld heb je gegarandeerd ook nog als je 75 bent? :Y) en die spullen ook?

Sowieso lijkt me niet relaxed voor de nabestaanden om jouw spullen te moeten verkopen binnen de betaaltermijn van de uitvaart maatschappij. O-)

Ik zeg hiermee overigens niet dat je een uitvaartverzekering moet nemen. Absoluut niet. Maar je overlijden kan morgen gebeuren, of als je 85 bent.... Of misschien pas met je 450e :+

[Voor 15% gewijzigd door waah op 29-09-2020 23:40]

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:53
Jeetje, 10 euro per maand, oftewel 120 euro per jaar. Als je dat belegt tegen gemiddeld 5% rendement, dan is een eenmalige inleg van 120 euro over 40 jaar 845 euro waard. De tweede 120 euro is 39 jaar later 804 euro waard. Ga zo een paar jaar door en je houdt meer dan genoeg over voor een uitvaart...

Zelf heb ik dan ook geen uitvaartverzekering. Wel een overlijdensrisicoverzekering die de hypotheek (wat er nog van over is) volledig dekt zodat vrouw en kinderen financieel comfortabel achter blijven en niet hoeven te verhuizen als ze dat niet willen. Er is 6 cijfers aan spaargeld en beleggingen beschikbaar en met de waarde van het huis loopt het richting de 7 cijfers wat ik na laat... Dat moet genoeg zijn :)

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 16:19
waah schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:39:
[...]

En dat spaargeld heb je gegarandeerd ook nog als je 75 bent? :Y) en die spullen ook?

Sowieso lijkt me niet relaxed voor de nabestaanden om jouw spullen te moeten verkopen binnen de betaaltermijn van de uitvaart maatschappij. O-)
Ik hoop dat ik, als ik echt oud ben, inderdaad niet meer zo veel spaargeld heb, maar dat ik daarvan heb genoten en ik mijn kinderen al voor die tijd flink financieel heb geholpen. Net als dat ik hoop dat mijn ouders er nog even flink van genieten in plaats van angstig op hun geld blijven zitten.

Het lijkt mij ook niet relaxed als mijn nabestaanden na mijn overlijden snel mijn spullen zouden moeten verkopen. Maar dan meer algemeen, dat het mij niet relaxed lijkt als mijn nabestaanden er financieel zo slecht voor zouden staan dat ze zelfs mijn uitvaart niet zouden kunnen betalen. Ik zou mij dan eerder zorgen maken over hun financiële situatie in het algemeen dan over de vraag hoe het na mijn overlijden zou moeten.

• waah
@Rubbergrover1 zeg je daarmee dat je eigenlijk verwacht dat je kinderen je uitvaart gaan betalen, als je echt oud bent? En dat jij de uitvaart voor je beide ouders gaat bekostigen als zij oud worden?

Omdat je zegt dat je je spaargeld op gaat maken als je oud bent, en je hoopt dat je ouders dat ook doen.

Genoeg redenen dat mensen niet even 15.000 euro op de rekening hebben staan (slechtste scenario, beide ouders overlijden tegelijk en je hebt geen broers/zussen meer.

[Voor 40% gewijzigd door waah op 30-09-2020 08:37]

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
Dan heb je decennia gespaard, valt Yarden straks om. Dag geld...
Alleen verzekeren wat je niet zelf kunt missen, zeker nu de box 3 vrijstelling veel hoger wordt.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:39
Ik heb een verzekering die ooit door mijn ouders is afgesloten, a 4k. Persoonlijk heb ik een ORV die een groot bedrag uitkeert waarmee mijn nabestaanden de hypotheek kunnen betalen/huis kunnen laten vrijvallen/anders inzetten en mijn uitvaart kunnen betalen. Voor ik een relatie had, was dit vooral bedoeld om mijn kinderen te ontzorgen dat ze niet meteen de stress zouden hebben als ik zou overlijden dat ze ook nog binnen een korte termijn opgezadeld zouden worden met een huis. Verder heb ik een behoorlijke buffer.

Mijn ouders hebben beiden een ORV die waarschijnlijk niet dekkend zal zijn, maar met mijn zussen komen we daar wel uit. Andersom, mijn vader heeft bij een dragersvereniging gewerkt in de branche, zijn uitvaart is op die manier verzekerd (lees: de begeleiding, etc is daardoor gedekt, de grafrechten, koffie, cake, broodje etc natuurlijk niet).

Voor de mensen die zich afvroegen wat er gebeurd als je geen geld hebt en/of je nabestaanden niet kunnen of willen op draaien voor de kosten. Dan geldt de wet op de lijkbezorging, een persoon wordt dan altijd begraven en de kosten zijn voor de gemeente. Het is aan de gemeente om dat verder vorm te geven, maar over het algemeen zijn dergelijke uitvaarten erg sober van aard.

• Rubbergrover1
waah schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:36:
@Rubbergrover1 zeg je daarmee dat je eigenlijk verwacht dat je kinderen je uitvaart gaan betalen, als je echt oud bent? En dat jij de uitvaart voor je beide ouders gaat bekostigen als zij oud worden?

Omdat je zegt dat je je spaargeld op gaat maken als je oud bent, en je hoopt dat je ouders dat ook doen.
Ik verwacht niet dat ik al mijn spaargeld op ga maken, maar ik hoop wel dat ik zo oud word, en in een zodanige conditie blijf, dat ik alles op zou kunnen maken. En dat hoop ik ook voor mijn ouders. (Maar tegelijk weet ik dat ik altijd een minimale buffer zou willen houden voor het geval dat, dus ik zal waarschijnlijk niet blut eindigen.)

Los daarvan vind ik de kosten van een uitvaartverzekering in veel gevallen niet in verhouding staan tot het verzekerde bedrag. Ik heb vanwege mijn hypotheek een overlijdensrisicoverzekering waarbij het verzekerde bedrag vele malen hoger is dan dat van een uitvaartverzekering, terwijl de premie niet heel veel hoger is. Ik zou zelf dan ook nooit blind voor een uitvaartverzekering kiezen, maar naar het bredere plaatje kijken. Als ik kom te overlijden, kunnen mijn partner/kinderen dan zonder financiële zorgen verder (nu en in de toekomst) of moet er iets worden geregeld? Dan zou ik op basis daarvan een verzekering afsluiten met een eenmalig of periodiek bedrag dat mij noodzakelijk lijkt. En niet een losse uitvaartverzekering waarna mijn nabestaanden alsnog in de problemen komen vanwege bijvoorbeeld een te laag inkomen.

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• tilburgs82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-06 17:23
Ik ben van mening dat je alleen hetgeen moet verzekeren dat je niet kan betalen of het verschil in premie/uitkering zo hoog is, dat het rendabel wordt.

Even wat voorbeelden:

Opstalverzekeing. Natuurlijk verplicht, maar mocht je huis afbranden, dan kan je dat normaal gesproken niet betalen. Dus afsluiten.
Levensverzekering. Als je partner het huis niet alleen kan betalen, zou ik dat afsluiten.

Inboedel. Nieuwe inboedel kopen is vaak wel mogelijk, maar de premie is zo laag, dat ik het risico niet zou wilen lopen. Ik zou die afsluiten.

Tandartsverzekering. Dit is een mooi voorbeeld, vind ik dan, van een verzekering die totale onzin is.
Pak even de bedragen erbij van een willekeurige verzekering. 10,50 per maand premie, ofwel 126 euro per jaar, maar het verzekerd bedrag is max 250. Als je 1 jaar niks hebt, speel je al quitte.
Ik zou persoonlijk nooit een verzekering afsluiten waar de jaarpremie de helft is van het maximaal uitgekeerde bedrag.

Nu over de uitvaartverzekering. Denk dat het aan je situatie ligt. Heb je genoeg geld om je nabestaanden niet op kosten te jagen, dan zou ik dit niet afsluiten. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Spaargeld, overwaarde huis, aandelen, waarde van een verzameling, andere spullen, enz, enz.

Mijn advies is dus, zadel je je nabestaanden niet op met kosten als je overlijd, zou ik geen uitvaartverzekering afsluiten.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:13

Theo

moederbord

De basis bij elke verzekering is dat je je enkel verzekert voor risico's die je niet zelf kan of wil dragen, of omdat de verzekering wettelijk verplicht is.

De kosten van een uitvaart zijn in de grootheid van 2-10k. Mijn noodbuffer (spaargeld waar ik enkel aan mag/wil komen als laatste redmiddel) is 10k en daarmee eigenlijk al voldoende. Ik zelf gebruik dat geld niet, en daarmee is zo'n verzekering dus niet nodig.

Als je een beetje spaargeld hebt en/of een goede overwaarde (>50%) dan is zo'n verzekering niet echt nodig; de kosten kun je zelf makkelijk dragen waarmee de grondslag voor de verzekering vervalt.

Ik heb dus ook geen uitvaartverzekering, en zal er ook niet snel één nemen. Het risico dat het geld verdwijnt is aanwezig (Yarden of Dela failliet?), plus er is er genoeg beschikbaar om de uitvaart zelf te betalen.

7400 Wp op het dak

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hier hebben we ook geen uitvaartverzekering maar een aparte spaarrekening met de naam "Overlijdensrisico". Die pot is heilig. Als één van ons komt te overlijden dan kan direct die pot aangesproken worden voordat de ORV uitgekeerd wordt. Als we beide komen te overlijden dan ga ik er inderdaad vanuit dat mijn erfgenamen de uitvaart betalen en dit verrekenen met de erfenis.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11-06 15:48
Tja, ze verkopen mn huis, auto en motoren maar en plunder mijn rekening dan blijft er nog meer dan genoeg over (huidige situatie).

As uitstrooien over de eau rouge zal niet zoveel kosten.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14:02
Nee ik heb geen uitvaartverzekering. En geen andere verzekeringen lopen, behalve dan mijn zorgverzekering en voor de auto All-Risk. Ik vind verzekeraars nemen je geld en bij uitkeren komen ze met allerlei smoesjes.

Ik gebruik het ook veel minder en bij de auto verzekering heb ik uiteindelijk alles zelf betaald.

[Voor 19% gewijzigd door van der Berg op 30-09-2020 10:28]

Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:23
ja ik heb er 1, heb alleen geen idee meer bij wie hehe. weet ook niet hoe groot die verzekering is.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Mijn Vader is afgelopen zomer overleden, en die heeft er ook bewust voor gekozen om geen verzekering te nemen. Wat ben ik daar blij mee geweest. Het begon al met het feit dat we anders niet zomaar de begrafenisondernemer hadden kunnen kiezen die wij wilden, want die stond niet onder contract bij Dela. Sowieso het feit dat zo'n verzekering twee maal wil profiteren geeft mij een beetje een naar gevoel, zeker op het moment dat je op je kwetsbaarst bent omdat er een naaste overleden is.

Uiteindelijk zijn de kosten best te overzien als je een klein beetje eigen vermogen hebt. Wij hebben niets heel geks gedaan, maar wel gewoon alles wat wij wilden, en kwamen op ongeveer € 7500,- aan kosten.

Ik kan mij voorstellen dat dat niet een bedrag is die iedereen op kan brengen, en dan is het misschien de moeite waard om het te verzekeren ( Zeker op korte termijn, op de langere termijn kun je beter wat geld apart zetten ).

Ik heb dan ook geen verzekering voor mijn begrafenis aangezien ik weet dat mijn nabestaanden geen probleem zouden hebben met het betalen, en ik zelf genoeg vermogen heb om makkelijk positief uit te komen.

Zoals eerder gezegd moet je een verzekering nemen voor dingen waar je het risico zelf niet voor kunt dragen. Gemiddeld genomen is het goedkoper om de verzekering niet te nemen, en het levert je ook een stuk meer vrijheid op qua uitvoer van de uitvaart ( Ja ik snap dat er ook verschillende vormen zijn waar je minder verplicht bent om ook bij de verzekering af te nemen ).

[Voor 6% gewijzigd door Woy op 30-09-2020 11:19]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• JohnR
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik heb eigenlijk nooit een verzekering genomen, simpel om het feit dat dit ongeveer de meest overbodige is die er bestaat. Eigenlijk is het heel simpel, er is geen alternatief voor de laatste in de lijst met verantwoordelijken (het rijk). Ze kunnen en mogen je niet boven de grond laten liggen, dus opgeruimd wordt je toch wel. Waarom je daar dan je leven lang voor zou betalen is me echt een raadsel...

/(bb|[^b]{2})/

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JohnR schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:22:
Ik heb eigenlijk nooit een verzekering genomen, simpel om het feit dat dit ongeveer de meest overbodige is die er bestaat. Eigenlijk is het heel simpel, er is geen alternatief voor de laatste in de lijst met verantwoordelijken (het rijk). Ze kunnen en mogen je niet boven de grond laten liggen, dus opgeruimd wordt je toch wel. Waarom je daar dan je leven lang voor zou betalen is me echt een raadsel...
Nou ik kan mij voorstellen dat je je nabestaanden toch een kans wil geven om op een fijne manier afscheid te nemen. Als je dat aan de overheid overlaat dan heb je daar geen regie meer over. Voor mij persoonlijk haalt het mij ook niet zo veel uit wat er na mijn overlijden gebeurt, maar gun mijn nabestaanden wel een fijne uitvaart om afsluiting te kunnen krijgen. Daarbij wil je ze niet voor een dilemma zetten waar geld een issue is, maar een verzekering is zeker niet de enige manier om dat te borgen.

[Voor 3% gewijzigd door Woy op 30-09-2020 11:34]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:50
Ik heb zelf geen verzekering, maar de combinatie van de zakelijke en prive buffer is hoog genoeg om de begravenis van ons beiden like 6X te betalen.
Dit is geld wat direct beschikbaar op de spaarrekeningen staat.

En dan heb ik het nog niet over bezittingen als de auto, aandelen en het huis.

Als ik en mijn partner plots komen te overlijden krijgen onze een neefjes & nichtjes een flinke cash-injectie.

[Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 30-09-2020 12:00]

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:00

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Woy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:34:
[...]
Nou ik kan mij voorstellen dat je je nabestaanden toch een kans wil geven om op een fijne manier afscheid te nemen. Als je dat aan de overheid overlaat dan heb je daar geen regie meer over. Voor mij persoonlijk haalt het mij ook niet zo veel uit wat er na mijn overlijden gebeurt, maar gun mijn nabestaanden wel een fijne uitvaart om afsluiting te kunnen krijgen. Daarbij wil je ze niet voor een dilemma zetten waar geld een issue is, maar een verzekering is zeker niet de enige manier om dat te borgen.
Ik snap dit wel, maar: wie wat wil hebben, moet ervoor betalen. Dus als nabestaanden een fijne uitvaart willen, zullen zij ervoor moeten betalen. De overledene merkt er niks meer van hoor.

En heel eerlijk: ik heb niet het idee dat de mensen in mijn directe omgeving nou zoveel geven om een fijne uitvaart. Afscheid nemen is heel persoonlijk en dat hoeft geen duizenden euro's te kosten. Afscheid nemen kan ook gratis.

Ik heb mijn uitvaart ook 'geregeld'. Er staat voldoende op de bank, plus er ligt (bekend bij de nabestaanden) een document waarin ik aangeef wat ik zou willen, want daar hebben ze vaak nog het meeste moeite mee. Komt er op neer: doe vooral wat je zelf wilt, maar als je er niet uitkomt: deze kleding, muziek, entourage etc. zou ik wel kunnen waarderen - maar laat het je alsjeblieft niet tegenhouden om te doen wat je zélf wilt, en alsjeblieft, ga wat leuks doen van wat ik na laat.

Note to self: being good is often more important than being right.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:12:
[...]

Ik snap dit wel, maar: wie wat wil hebben, moet ervoor betalen. Dus als nabestaanden een fijne uitvaart willen, zullen zij ervoor moeten betalen. De overledene merkt er niks meer van hoor.

En heel eerlijk: ik heb niet het idee dat de mensen in mijn directe omgeving nou zoveel geven om een fijne uitvaart. Afscheid nemen is heel persoonlijk en dat hoeft geen duizenden euro's te kosten. Afscheid nemen kan ook gratis.

Ik heb mijn uitvaart ook 'geregeld'. Er staat voldoende op de bank, plus er ligt (bekend bij de nabestaanden) een document waarin ik aangeef wat ik zou willen, want daar hebben ze vaak nog het meeste moeite mee. Komt er op neer: doe vooral wat je zelf wilt, maar als je er niet uitkomt: deze kleding, muziek, entourage etc. zou ik wel kunnen waarderen - maar laat het je alsjeblieft niet tegenhouden om te doen wat je zélf wilt, en alsjeblieft, ga wat leuks doen van wat ik na laat.
Ja dat is ongeveer wat ik ook bedoel te zeggen. Maar in het geval dat ik niet voldoende financiële middelen zou hebben om een "normale" uitvaart te bekostigen, en ik zou weten dat mijn nabestaanden dat ook niet zouden kunnen betalen, dan zou ik een reden zien om een verzekering te nemen.

In het geval van mijn vader zou ik er totaal geen probleem mee gehad hebben om dat zelf te betalen als er niet genoeg geld beschikbaar was uit zijn eigen vermogen. Iets wat binnen ons gezin ook best bespreekbaar is, en gelukkig allemaal in een fijne financiële positie dat het eigenlijk een non-issue is.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-06 10:52
JohnR schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:22:
Lekker egoistisch, dan zadel je dus je erfgenamen op met de kosten. Het rijk/de gemeente betaalt dit echt alleen als er helemaal geen familie meer is, anders wordt het gewoon verhaald
Wanneer iemand zonder directe nabestaanden komt te overlijden, en er is niets geregeld, is er niemand direct verantwoordelijk. Vrienden, kennissen of buren kunnen de uitvaart regelen, maar het is een probleem de kosten vergoed te krijgen. Want wanneer er niemand is die de nalatenschap beheert, kan er ook niemand aan het geld of banksaldo van de overledene komen.

Wanneer na een aantal dagen blijkt dat niemand het regelen van de uitvaart op zich neemt, gaat de gemeente actie ondernemen. De gemeente kijkt of er in de woning een verzekeringspolis gevonden kan worden. Was de overledene verzekerd, dan wordt de verzekeraar gebeld en hoeft de gemeente verder niets meer te doen. Als er geen verzekering is maar voldoende banksaldo, regelt de gemeente een nette uitvaart met het geld dat er is.

Wanneer er geen geld is, zorgt de gemeente voor een uiterst sobere uitvaart. De kosten hiervan worden verhaald op de erfgenamen, wanneer die gevonden worden. Worden er geen erfgenamen gevonden, dan worden de kosten betaald uit nalatenschap.
Kortom je zadelt een ander op met kosten die vermeden hadden kunnen worden als je het gewoon netjes regelt

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:12:
[...]

Vooral dit ja. Mocht er iemand behoefte hebben aan een complete uitvaart met toeters en bellen, dan mag diegene van mij zoiets organiseren (en ook betalen) maar faciliteren zal ik het niet.
GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:26:
[...]

Lekker egoistisch, dan zadel je dus je erfgenamen op met de kosten. Het rijk/de gemeente betaalt dit echt alleen als er helemaal geen familie meer is, anders wordt het gewoon verhaald
Ja, de samenleving. Mijn ouders zijn al overleden, en zonder kinderen valt er weinig te verhalen...

[Voor 28% gewijzigd door JohnR op 30-09-2020 13:52]

/(bb|[^b]{2})/

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

In het extreemste geval machtig je familie voor een specifieke rekening waar jij je buffer hebt staan.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:47

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik heb hem meteen afgesloten toen ik 18 werd. Betaal volgens mij €7 uitgerekend per maand. Vind het allemaal wel best. Weet ook niet wat er allemaal gaat gebeuren verder qua prijzen. Vind het wel een " veilig' gevoel om m'n nabestaanden niet met hoge kosten te laten worstelen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• GrooV
JohnR schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:28:
[...]

Ja, de samenleving. Mijn ouders zijn al overleden, en zonder kinderen valt er weinig te verhalen...
En je hebt ook geen (half)broers, (half)zussen, grootouders, ooms, tantes, neefjes en nichtjes ?

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:59:
[...]

En je hebt ook geen (half)broers, (half)zussen, grootouders, ooms, tantes, neefjes en nichtjes ?
Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de reder indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 416 Wetboek van Koophandel voor diens rekening komen. paragraaf 6.5 van de Wet werk en bijstand is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing."

Wie zijn die ‘bloed- en aanverwanten’ van artikel BW1 392-396? Zoals vermeld: a de ouders; b. de kinderen; c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

Kortom: de gemeenschap

/(bb|[^b]{2})/

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

[...]

Kortom je zadelt een ander op met kosten die vermeden hadden kunnen worden als je het gewoon netjes regelt
Leuk zo'n link van 'n belanghebbende. https://www.krimpenerwaar...-de-gemeente-een-uitvaart https://www.utrecht.nl/wo...n/uitvaart-door-gemeente/
Als er niets te verhalen is, blijven de kosten voor de gemeente.
Wij vergoeden de kosten van een begrafenis en niet van een crematie. Wij kijken of er verzekeringen zijn of eigen vermogen waaruit de kosten kunnen worden betaald.
https://www.bgnu.nl/achte...etaalt-de-uitvaartkosten/
Als niemand het initiatief neemt om een uitvaart te regelen. Doet de gemeente waar de overledene zich bevindt dat. De gemeente kan de kosten daarvan verhalen op de nalatenschap en/of de erfgenamen (als zij de nalatenschap inclusief schulden hebben aanvaard).
Dus alsjeblieft, zoek iets betrouwbaarder bronnen.

En er is geen sprake van kosten die vermeden had kunnen worden: ongeacht wie er betaalt, gemeente of nabestaanden, de kosten zijn hetzelfde. Sterker nog, ik vermoed dat de kosten zelfs láger zijn als de gemeente het laat uitvoeren.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
LuckyLuke schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:49:
Vind het wel een " veilig' gevoel om m'n nabestaanden niet met hoge kosten te laten worstelen.
Totdat de partij waarbij jij denkt het 'veilig' geregeld te hebben in de financiële problemen komt en/of eenzijdig de voorwaarden denkt te kunnen aanpassen...

Het is schijnveiligheid.

• GrooV
Ardana schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:17:
[...]

Leuk zo'n link van 'n belanghebbende. https://www.krimpenerwaar...-de-gemeente-een-uitvaart https://www.utrecht.nl/wo...n/uitvaart-door-gemeente/

[...]

[...]

https://www.bgnu.nl/achte...etaalt-de-uitvaartkosten/

[...]

Dus alsjeblieft, zoek iets betrouwbaarder bronnen.

En er is geen sprake van kosten die vermeden had kunnen worden: ongeacht wie er betaalt, gemeente of nabestaanden, de kosten zijn hetzelfde. Sterker nog, ik vermoed dat de kosten zelfs láger zijn als de gemeente het laat uitvoeren.
Volgens je eigen linkjes is het juist verstandiger om het zelf te regelen omdat de kosten dan lager zouden zijn dan wanneer de gemeente het doet.

Kortom, de kosten komen bij de erfenis, als je deze aanvaard horen die kosten er ook bij. Mocht dat niet lukken dan kan de gemeente het op de ouders of kinderen verhalen (Art 22 wet lijkbezorging). Let op, dit kan per gemeente verschillen.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:51:
[...]
Volgens je eigen linkjes is het juist verstandiger om het zelf te regelen omdat de kosten dan lager zouden zijn dan wanneer de gemeente het doet.

Kortom, de kosten komen bij de erfenis, als je deze aanvaard horen die kosten er ook bij. Mocht dat niet lukken dan kan de gemeente het op de ouders of kinderen verhalen (Art 22 wet lijkbezorging). Let op, dit kan per gemeente verschillen.
Soms wel idd. Nabestaanden zijn snel geneigd om dat plakje cake erbij te nemen, en dat mooie lint, en dat kaarsje bij die foto. Daardoor lopen de kosten flink op. Terwijl een gemeente-uitvaart de boel somber zal houden. In een aantal gevallen kun je ook bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van de uitvaart. Gemeente Delft zegt bijv. dat een uitvaart maximaal € 4.600 mag kosten. Terwijl een gemiddelde uitvaart zo'n € 7.000-10.000 kost. En ik weet dat je een uitvaart voor < € 1.500 kan houden. Ik gok dat een gemeente-uitvaart ergens tussen de € 3.000 en € 5.000 zal zijn (https://groningenuitvaart...-op-kosten-gemeente/40211)

• GeeEs
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12:53
tilburgs82 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:18:
Ik ben van mening dat je alleen hetgeen moet verzekeren dat je niet kan betalen of het verschil in premie/uitkering zo hoog is, dat het rendabel wordt.

Even wat voorbeelden:

Opstalverzekeing. Natuurlijk verplicht, maar mocht je huis afbranden, dan kan je dat normaal gesproken niet betalen. Dus afsluiten.
Levensverzekering. Als je partner het huis niet alleen kan betalen, zou ik dat afsluiten.

Inboedel. Nieuwe inboedel kopen is vaak wel mogelijk, maar de premie is zo laag, dat ik het risico niet zou wilen lopen. Ik zou die afsluiten.

Tandartsverzekering. Dit is een mooi voorbeeld, vind ik dan, van een verzekering die totale onzin is.
Pak even de bedragen erbij van een willekeurige verzekering. 10,50 per maand premie, ofwel 126 euro per jaar, maar het verzekerd bedrag is max 250. Als je 1 jaar niks hebt, speel je al quitte.
Ik zou persoonlijk nooit een verzekering afsluiten waar de jaarpremie de helft is van het maximaal uitgekeerde bedrag.

Nu over de uitvaartverzekering. Denk dat het aan je situatie ligt. Heb je genoeg geld om je nabestaanden niet op kosten te jagen, dan zou ik dit niet afsluiten. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Spaargeld, overwaarde huis, aandelen, waarde van een verzameling, andere spullen, enz, enz.

Mijn advies is dus, zadel je je nabestaanden niet op met kosten als je overlijd, zou ik geen uitvaartverzekering afsluiten.
Tandarts verzekering valt of staat behoorlijk met de kwaliteit van je gebit. Ik heb die dus juist ruim aanvullend verzekerd en heb het er elk jaar gewoon uit. Als je alleen je controles hebt, is het niet nodig, maar een of 2 gaatjes of bijvoorbeeld een wortelkanaaltje.... 600 euro is niks. Tot 500 betaalt de verzekering, kost me idd iets meer dan 250. Dikke prima dus.

Overlijdensverzekering zou ik zelf sparen idd. Net zo makkelijk en minder regeltjes / kleine lettertjes en gedoe.
Ben ook wel beetje het type wat daar echt niet mee bezig is. Als ik dood ben, ben ook donor, ... Nou... ze kijken maar ff wat ze doen. Ik zorg natuurlijk wel dat mn gezin een potje heeft, wil ze niet opzadelen met onnodige kosten, maar mij maakt het echt vrij weinig uit wat er na m'n dood met m'n lichaam gebeurt...

• Neevusicus
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 17-06 17:05
Je kan tot 50k vanaf 2021 zelf sparen.
Ijzeren discipline, maar voor mij het waard. Tel nou eens al je maandelijke uitgaven op die ook uit je 50k pot kunnen komen. Het is wel zwaar als je hierop aanspraakt maakt. Bv simple case example: fiets gestolen, geen verzekering, aanspraak maken op je pot. Maar je bespaart weer euro's per maand die je vrij kan besteden aan andere 'dingen'. Cash is king, vrijheid.

Voor mjn uitvaart (nooit :D) maak ik dus wel aanspraak op mijn 50k, mijn risico die ik bereid ben te nemen. Teveel bogey-verhalen gelezen en gehoord dat het verzekerde bedrag niet genoeg was.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:39
GeeEs schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:42:
[...]

Tandarts verzekering valt of staat behoorlijk met de kwaliteit van je gebit. Ik heb die dus juist ruim aanvullend verzekerd en heb het er elk jaar gewoon uit. Als je alleen je controles hebt, is het niet nodig, maar een of 2 gaatjes of bijvoorbeeld een wortelkanaaltje.... 600 euro is niks. Tot 500 betaalt de verzekering, kost me idd iets meer dan 250. Dikke prima dus.
Dito hier, volgende maand 2 kronen, voorgaande 2 jaren 2 keer wortel kanaal. Helaas heb ik de gebitsgenen van mijn ouwe.... niet veel soeps.... Daarnaast plus drie pubers die een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een beugel aangemeten gaan krijgen..... Ik prijs me heel gelukkig met die aanvullende verzekering....

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een verzekering van de dela voor mijn uitvaart. Een simpele basis die mijn moeder heeft afgesloten toen ik geboren werd. 18 euro per 3 maanden. Ik wilde die laatst wat upgraden zodat er wat ruimte zou zijn om er ook een mooie uitvaart van te maken. Maar dit is geweigerd.
ORV om het huis vrij te krijgen en mijn vrouw er dus kan blijven wonen na overlijden is geweigerd bij mij.
Dus de keuze gemaakt die basis dan maar te houden en sober te gaan en tot die tijd extra proberen te sparen om eerder af te lossen o.i.d zodat ze alsnog daar kan wonen of anders sowieso een jaar speling heeft om te kijken wat wel kan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Nee, mijn instructies aan mijn familie zijn heel simpel: betaal geen cent. Mijn zorgverzekering dekt de lading wel voordat ik doodga, en daarna zien ze maar wat ze met mijn lijf doen. Als er een uitvaartmedewerker na mijn dood komt vertellen "het lichaam moet worden vervoerd naar een plek" dan is hun antwoord: "wij betalen niemand iets".

Geen kist. Geen vervoer ergens naartoe. Geen begeleiding. Geen kaartjes. Geen bloemen. Ook uit mijn eigen bankrekening komt geen cent voor zover ik dat kan voorkomen.

Als de samenleving moet betalen voor het verwerken van mijn lichaam na mijn dood, dan is dat maar zo. Ik heb genoeg belasting betaald in mijn leven. Dump mijn lichaam maar in een gat in de grond en laat de natuur zijn gang maar gaan. Een massagraf is ook helemaal prima.

• wokkelz
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 01:11
Ik heb geen ORV, maar ik heb mijn vriendin wel duidelijk gemaakt dat mijn motor in onderdelen meer opbrengt dan als geheel.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:46
Blue-eagle schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:36:
Nee, mijn instructies aan mijn familie zijn heel simpel: betaal geen cent. Mijn zorgverzekering dekt de lading wel voordat ik doodga, en daarna zien ze maar wat ze met mijn lijf doen. Als er een uitvaartmedewerker na mijn dood komt vertellen "het lichaam moet worden vervoerd naar een plek" dan is hun antwoord: "wij betalen niemand iets".

Geen kist. Geen vervoer ergens naartoe. Geen begeleiding. Geen kaartjes. Geen bloemen. Ook uit mijn eigen bankrekening komt geen cent voor zover ik dat kan voorkomen.

Als de samenleving moet betalen voor het verwerken van mijn lichaam na mijn dood, dan is dat maar zo. Ik heb genoeg belasting betaald in mijn leven. Dump mijn lichaam maar in een gat in de grond en laat de natuur zijn gang maar gaan. Een massagraf is ook helemaal prima.
Een uitvaart is er ook (of juist) voor de verwerking van de dood voor de nabestaanden. Ik heb een oom gehad die zijn eigen uitvaart heel karig had georganiseerd waardoor alleen de 1e graad familie erbij mocht zijn. Dat heeft niet geholpen bij het rouwen van de rest van de familie.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:41

zo sta ik er ook in :)

A wise man's life is based around fuck you

• Blue-eagle
  • Niet online
orf schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:42:
[...]

Een uitvaart is er ook (of juist) voor de verwerking van de dood voor de nabestaanden. Ik heb een oom gehad die zijn eigen uitvaart heel karig had georganiseerd waardoor alleen de 1e graad familie erbij mocht zijn. Dat heeft niet geholpen bij het rouwen van de rest van de familie.
Ik heb ook voorgesteld dat ze dan maar lekker bij iemand thuis een drankje drinken en mijn fotoboeken doornemen, mijn leven bespreken, en hopelijk er iets uit leren (wat wel of niet te doen :+ ) Maar no way dat die lijkenpikkers van begravenisondernemers er een cent uit gaan krijgen, wat mij betreft.

Als ik al in een kist zou moeten is mijn letterlijke instructie ook: Ga naar de Albert Heijn, haal een lading kartonnen dozen, en plak die samen zodat mijn 1.83m d'r in past. Maar liever nog houden ze mij gewoon op zo'n roestvrijstalen ding liggen waar ze mij ook in het ziekenhuis verkoeld op opslaan. Een zak d'r omheen, klaar.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is precies wat er gebeurt bij ee gemeente begrafenis.
Geen familie, niemand die mag rouwen en gewoon de oven in zonder iets.

Niet zo fijn voor je familie/vrouw/kinderen.
Net als alleen sterven, ook niet fijn.
Verder moeten ze dan wel je volledige erfenis weigeren wat ook voor problemen zorgt als je spullen of een huis hebt. Want je erfenis omvat vervolgens een rekening van de gemeente. En als iedereen hem weigert pakt uiteindelijk de belastingdienst hem wel. Linksom of rechtsom. Geld kost het je altijd. Alleen je bepaalt zelf hoeveel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• sdk1985
  • Laatst online: 18:03

Stoere taal maar de overheid gaat die kosten gewoon vorderen. Verder gaat er niet spontaan een uitvaartmedewerker verschijnen. Als niemand de lijkbezorging gaat regelen dan is er een plicht om dit bij de gemeente te melden. De gemeente gaat het verdere verloop regelen en vervolgens de gemaakte kosten verhalen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/2018-08-01
Artikel 20 1
Ingeval niemand maatregelen neemt tot lijkschouwing of lijkbezorging overeenkomstig de wet, waarschuwt degene, die het lijk onder zijn berusting heeft, de burgemeester en wel uiterlijk op de derde dag na het overlijden.
Artikel 22 6
De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de werkgever indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 720, eerste lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek voor diens rekening komen. Paragraaf 6.5 van de Participatiewet is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Los hiervan maakt @orf al terecht het punt; een uitvaart is niet voor jezelf. De eventuele ceremonie is vooral voor de nabestaanden. Volg je de bovenstaande redenatie dan ga jij je nabestaanden opzadelen met kosten, een berg gedoe en eventuele emotionele problemen door het ontbreken van een 'prettige' afsluiting al dan niet in combinatie met een hoop 'gezeik'. Tenzij je geen nabestaanden/familie hebt waar je enige relatie mee hebt zou ik je standpunt heroverwegen. Dit staat overigens los van of een verzekering daar nuttig voor is. Zoals @Ardana al opmerkt schijnt een uitvaart ook 'voordelig' te kunnen. In dat geval moet je dat dan juist wel vooraf vastleggen.

[Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 01-10-2020 02:35]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

sdk1985 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 02:22:
[...]

Stoere taal maar de overheid gaat die kosten gewoon vorderen. Verder gaat er niet spontaan een uitvaartmedewerker verschijnen. Als niemand de lijkbezorging gaat regelen dan is er een plicht om dit bij de gemeente te melden. De gemeente gaat het verdere verloop regelen en vervolgens de gemaakte kosten verhalen.
Dat geldt dus alleen voor ouders en kinderen. Als die niet in het spel zijn, vervalt de rekening naar de gemeente (of degene die de erfenis wil aanvaarden)

/(bb|[^b]{2})/

• Rubbergrover1
JohnR schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:33:
[...]

Dat geldt dus alleen voor ouders en kinderen. Als die niet in het spel zijn, vervalt de rekening naar de gemeente (of degene die de erfenis wil aanvaarden)
Voor de rekening wordt in eerste instantie gekeken naar de nalatenschap van de overledene, zoals je kunt lezen. Een zin zoals
"Ook uit mijn eigen bankrekening komt geen cent voor zover ik dat kan voorkomen."
is dus wel degelijk stoere praat, omdat niet te voorkomen is dat de gemeente dat toch op die bankrekening laat verhalen.

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Voor de rekening wordt in eerste instantie gekeken naar de nalatenschap van de overledene, zoals je kunt lezen. Een zin zoals
"Ook uit mijn eigen bankrekening komt geen cent voor zover ik dat kan voorkomen."
is dus wel degelijk stoere praat, omdat niet te voorkomen is dat de gemeente dat toch op die bankrekening laat verhalen.
Voor wie dan denkt dan trek ik snel de rekeningen leeg vóór aanmelden van overlijden; de fiscus kijkt 180 dagen terug om de hoogte van de erfenis te bepalen.

Overigens een beetje in het verlengde daarvan; mij werd door de schouwarts verteld dat en/of rekeningen geblokkeerd zouden worden. In het geval van de Rabobank bleek dat niet aan de orde. Alsnog is er nog wel een administratief circus omdat de ene dienstverlener vraagt om bijvoorbeeld een overlijdensakte terwijl anderen bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht vereisen. Dit zijn zaken die een uitvaartondernemer niet oppakt. Dus ondanks een eventuele verzekering is er voor de nabestaande altijd nog wel wat werk te verrichten. Sterker nog, in mijn geval vond de begrafenis helaas 11 augustus plaats en er zijn nu nog steeds zaken niet afgerond.

Wat ze wel oppakken is het opvragen en uitkeren van de eventuele verzekeringen, ook die verzekeringen van vroeger die nu tussen de 50 en 200 euro opleveren. In die zin kan het geen 'kwaad' die te hebben, zit er in mijn ervaring inbegrepen in het basis tarief van de uitvaartondernemer.

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 01-10-2020 12:45]

• Blue-eagle
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb en wil geen kinderen. Ook ga ik nooit en wil ik nooit trouwen. Mijn erfenis zou hooguit aan mijn ouders (als die nog leven) of het andere kind van mijn ouders kunnen zijn. Maar ik wil alles nalaten aan het goede doel. Als ik de kans heb tijdens het leven (voor mijn overlijden) te kiezen, dan zorg ik ervoor dat al mijn bezittingen gedoneerd worden aan goede doelen. En, natuurlijk, ik ook het maximale doneer aan mijn familieleden.

Afhankelijk van mijn leeftijd en rol in de schenking kan dat zelfs belastingvrij: https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Maar ik heb geen moeite met belastingen betalen. Ik zou prima een grote schenking kunnen en willen doen aan het andere kind van mijn ouders als de belastingdienst daar een groot percentage van inhoudt :)

Ik wil bijdragen aan de samenleving (belastingen, goede doelen) en mijn familie, als dat kan. Maar absoluut niet aan mensen die massaal misbruik maken van mensen die door zware periodes gaan en voor veel (teveel) geld grafkisten en uitvaarten verzorgen.

Mijn familie is het er ook mee eens, gelukkig. En mijn vrienden zijn sowieso het type die liever een glas heffen in een kleine groep gegadigden. Een uitvaart waar ik opgebaard lig in een ruimte waar die week tientallen uitvaarten werden gehouden (persoonlijk joh) voor veel geld voegt daar toch helemaal niks aan toe?

Belachelijke onzin vind ik het allemaal. Respect geven = respect krijgen. En hier heb je 2 keuzes: respectvol reageren of niet reageren.

[Voor 5% gewijzigd door Ardana op 04-10-2020 09:44]

• Rubbergrover1
Dien dan een TR (Topic Report) in.

[Voor 60% gewijzigd door Ardana op 04-10-2020 09:46]

• sdk1985
Zelf heb ik momenteel geen uitvaartverzekering maar ik ga het wel overwegen. Niet persé in verband met het geld maar meer zodat het gewoon geregeld is en dus geen stres oplevert voor de nabestaanden.

Dit omdat ik door omstandigheden heel erg diep het proces in ben gedoken. Ik kwam in een situatie waarbij ik de verwachting had dat alles was geregeld (graf was gekocht, kanker). Toen het zo ver was bleek dat het graf het enige was dat vast lag en daarbij ook de beperking 1 uitvaart per dag en niet balsemen. Dit combineerde niet lekker met de extreme temperaturen in augustus. Ik ben de volgende dag direct aan de slag gegaan om te proberen de eerste gelegenheid (8 dagen later) te vervroegen. Dat lukte waardoor vrijdag middag bekend werd dat de uitvaart dinsdag zou plaatsvinden. Dat is vrij vlot, dus dat werd een militaire operatie die ik overigens niemand kan aanraden.

Hoe dan ook een greep uit mijn ervaring. Facturen kreeg ik van de locatie (delving, locatie huur), catering, techniek en uitvaart ondernemer (al het overige).

Chronologisch in personen:
  • 1 huisartsenpost
  • 2 schouwing
  • 2 ophalen
  • 1 aanspreekpunt locatie
  • 1 uitvaartondernemer
  • 1 kisten leverancier (en dan nog 1 persoon die dagelijks transport doet die belde of iemand om 14:00 de kist kon ontvangen en vervolgens en 1 iemand die de kist moest ontvangen)
  • 1 leverancier techniek
  • 1 bloemist
  • 1 ritueel begeleider
  • 2 catering
  • 2 techniek op locatie
  • 4 kistendragers
  • 1 video editor
Kom ik totaal op 22 verschillende mensen waarvan ik er 3 niet zelf heb gesproken.

Per functie:
  • locatie: wordt per uur berekend. Daarvoor komt er in ieder iemand om toegang tot het pand te verzorgen en begeleiden. Blijft tot aan afsluiten. Regelen ook een aantal administratieve zaken.
  • delvers: er wordt een graf gegraven
  • catering: externe partij met om de catering te verzorgen
  • techniek: komt externe partij om eventuele techniek te verzorgen (beamer, muziek), eventuele livestream op te zetten en in de duurste variant om de camera actief te bedienen.
  • uitvaartondernemer: transport van het lichaam, verzorging van het lichaam (lees opbaren, kleden), aansturing en controle van diverse partijen, bespreken en bestellen van zaken als kist en bloemen, beperkte begeleiding tijdens de uitvaart
  • kistdragers (4 stuks) om de kist te dichten, naar het graf te vervoeren, laten dalen
  • ritueel begeleiding: praat de dienst aan elkaar, helpt met de vormgeving van de dienst door het stellen van de juiste vragen, kan teksten in elkaar zetten (levensloop), leert alle individuele bijdrages zodat wanneer iemand het niet aan kan dat geen probleem is, regelt details zoals of presentatie foto's verdeeld zijn over de muziekduur.
  • rouwkaarten: zelf gedaan via internet.
Disclaimer hierbij is wel dat ik geen budget in gedachte had en dat je natuurlijk altijd elementen kunt schrappen om kosten te besparen. Verder viel mij op dat iedereen vooral heel erg zijn best doet, ik heb best wat mensen wat extra werk laten verrichten. De locatie heeft hun vrije dag omgeruild, uitvaartondernemer heeft een keer voor niets een rouwbezoek voorbereid (en niet gefactureerd), ritueel begeleiding heeft onderhand het hele weekend doorgewerkt, techniek heeft 1.5 uur voor de uitvaart nog de presentatie gewijzigd en waren bereid dezelfde dag de video edit te doen zodat een (dure) live stream niet nodig was. Wil je het goed regelen dan zit er gewoon veel arbeid en logistiek achter, meer dan ik zelf had verwacht.

Mijn les: hoe meer je van te voren regelt, des te beter.

Deze wizard is best goed in het weergeven van de keuzes die gemaakt moeten worden en de kosten die daaruit volgen: https://www.dela.nl/verze...kosten-uitvaart-berekenen

[Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 01-10-2020 15:25]

• Rubbergrover1
sdk1985 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:04:
Zelf heb ik momenteel geen uitvaartverzekering maar ik ga het wel overwegen. Niet persé in verband met het geld maar meer zodat het gewoon geregeld is en dus geen stres oplevert voor de nabestaanden.
...
Mijn les: hoe meer je van te voren regelt, des te beter.
Maar dat hoeft allemaal niet via een verzekeraar. Dat kan via elke willekeurige uitvaartverzorger. En een hoop kun je ook op je gemak van tevoren bekijken en dan ook eenvoudig weer veranderen als je dat zou willen. Ik denk dat ik bijvoorbeeld weinig mensen ken die op dit moment de zelfde voorkeuren hebben als ze 10 of 20 jaar geleden hadden. Dat zou ik dus juist niet via een verzekering willen vastleggen.

• sdk1985
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Maar dat hoeft allemaal niet via een verzekeraar. Dat kan via elke willekeurige uitvaartverzorger. En een hoop kun je ook op je gemak van tevoren bekijken en dan ook eenvoudig weer veranderen als je dat zou willen. Ik denk dat ik bijvoorbeeld weinig mensen ken die op dit moment de zelfde voorkeuren hebben als ze 10 of 20 jaar geleden hadden. Dat zou ik dus juist niet via een verzekering willen vastleggen.
Helemaal mee eens, ik ga dus kijken of een geldverzekering iets oplevert.

Mijn punt is meer dat ik zelf vóór ik een uitvaart ging regelen anders over bepaalde zaken dacht. In eerste instantie was mijn insteek dat ik bijvoorbeeld geen behoefte had om zelf een bijdrage aan te leveren. Ook had ik het vooroordeel mbt de opgeklopte kosten. Ik weet nu wat het kost, waarom en wat het kan opleveren. Dat is een heel ander uitgangspunt. Vandaar dat in dat verlengde wellicht zo'n verzekering zinnig wordt.

Ik moet wel even nazoeken hoe dat zit met gevolgschade. Mijn partner is eind 2018 dermate hard van haar fiets gereden dat ze een schedelbasisfractuur en hersenbloeding op liep. Had fataal af kunnen lopen. In dat geval ben je dan binnen een week zowel je partner als 10.000 euro kwijt. Maar mogelijk kun je in dat geval de kosten van de uitvaart verhalen op de tegenpartij. In dat geval heeft de uitvaartverzekering voor dat scenario dan geen waarde.

[Voor 43% gewijzigd door sdk1985 op 01-10-2020 15:34]

• _JGC_
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Die verzekeraars geven meestal keuze uit een naturapolis of een geldpolis. Ik heb er wel eentje afgesloten voor mijn vriendin en ik, kinderen zijn gratis meeverzekerd. Mijn vriendin heeft geen wensen, die wil gewoon de pijp uit en klaar. Ik weet nog niet wat ik wil, traditioneel zal dat begraven zijn, maar als ik de pijp uit zou gaan kan me dat eerlijk gezegd ook niks schelen. Ik heb liever dat mijn nabestaanden daar hun keuze voor maken eigenlijk, zij zijn degenen die een steen willen bezoeken of mijn restanten ergens in een urn willen hebben.

Voor mijn vriendin een naturapolis afgesloten, aangezien wel redelijk vastligt wat ze wil. Voor mij een kapitaalverzekering. Wij vallen nog onder oude voorwaarden, bij 65 is de polis premievrij. Tegenwoordig betaal je door tot je dood :X.
Als ik kijk naar hoogte van de premie en verzekerd bedrag is dat op dit moment interessanter dan elke maand 22 euro sparen op een spaarrekening ;)

Overigens ook altijd zoiets gehad als "dan plunderen ze mijn spaarrekening maar", maar die is op dit moment leeg. Stel ik kom volgende week om bij een ongeluk, dan zou mijn vriendin zonder verzekering een flink probleem hebben. Huis komt wel goed ivm overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar snel even een uitvaartje lappen is er niet bij.

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Een uitvaartverzekering is, net als alle andere verzekeringen overigens, ontzorgen. In dit geval het ontzorgen van nabestaanden in een toch al nare tijd. Voor mij persoonlijk is dat genoeg reden. Ik heb 'm niet voor mezelf, maar voor mensen om me heen.

Als single kan na mijn overlijden niemand direct over mijn geld beschikken, want geen gedeelde rekeningen met een partner. De kosten van het hele uitvaartproces wachten niet op "de bank weet zeker dat Bundin dood is en van wie dat geld dan nu precies is". Ik moet er niet aan denken dat mijn naaste familie stress krijgt vanwege kosten, bovenop de hectiek van die dagen.

En het is een van de weinige verzekeringen waarvan je echt 100% zeker weet dat er een keer uitgekeerd zal moeten worden, het is een minder verknipt systeem dan autoverzekeringen waarbij maar niet wordt gedeclareerd want dat kost meer dan het zelf betalen :)

[Voor 27% gewijzigd door Bundin op 02-10-2020 09:39]

I like bacon!

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

[subtitle is null]

wat als je €1500 reserveert met krediet op een credit card (pin nr. bekend bij een nabestaande) en kiest voor de goedkoopste crematie met thuis ceremonie?
bijv.: https://goedkoopstecrematie.nl/pakketten/eenvoud/

investering: 0,-
maandlasten: 0,- als je al een credit card hebt voor andere doeleinden
en nabestaanden zijn ontzorgt.

[signature is null]

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:59:
wat als je €1500 reserveert met krediet op een credit card (pin nr. bekend bij een nabestaande) en kiest voor de goedkoopste crematie met thuis ceremonie?
bijv.: https://goedkoopstecrematie.nl/pakketten/eenvoud/

investering: 0,-
maandlasten: 0,- als je al een credit card hebt voor andere doeleinden
en nabestaanden zijn ontzorgt.
  • Waar staat die pin ook weer?
  • U wilt betalen met een kaart die op naam van de overledene staat, dat accepteren wij niet.
  • Vergeten bij vervanging/verlopen creditcard de gegevens bij te werken
  • Toegang derden tot je rekening middels de creditcardgegevens bij leven is tegen voorwaarden bank/cc-maatschappij.
  • Toegang derden tot je rekening middels de creditcardgegevens is een risico als je ooit ruzie krijgt, of de ander een financieel probleem krijgt en geen oplossing meer ziet (de zaak loopt niet, een vorm van verslaving, etc).
  • Zaken onttrekken Geld uitgeven uit de nalatenschap betekent automatisch accepteren erfenis, dat kan niet wenselijk zijn en een drempel opwerpen voor de nabestaanden. Mocht iemand met deze constructie financiële lijken in de kast hebben, dan worden die acuut het probleem van de erfgenaam.
  • Nabestaande met pin overlijdt op (bijna) hetzelfde moment.

I like bacon!

• Rubbergrover1
_JGC_ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:22:
[...]
Stel ik kom volgende week om bij een ongeluk, dan zou mijn vriendin zonder verzekering een flink probleem hebben. Huis komt wel goed ivm overlijdensrisicoverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar snel even een uitvaartje lappen is er niet bij.
Als je toch ook al een overlijdensrisicoverzekering hebt, de dekking daarvan is in de regel veel hoger dan een uitvaartverzekering. Dan zou ik zelf niet zo snel voor een extra verzekering hebben gekozen.

• _JGC_
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Als je toch ook al een overlijdensrisicoverzekering hebt, de dekking daarvan is in de regel veel hoger dan een uitvaartverzekering. Dan zou ik zelf niet zo snel voor een extra verzekering hebben gekozen.
Nee, want die ORV is verpand aan de hypotheekverstrekker, en die tikt daarmee gewoon een groot deel van de resterende hypotheek af en blijft er niks over. ORV is 10 jaar geleden afgesloten op situatie "alleenstaand", dus ik overweeg om die op te hogen of een nieuwe af te sluiten. Een ORV is overigens typisch zo'n verzekering waar je jarenlang geld heen schuift en waar je aan het eind van de looptijd niks voor terug krijgt.

Overigens heeft ze dan nog steeds een probleem. Ze kan vanwege gezondheidsklachten met enige moeite net 5 uurtjes werken. Ik zie de aanvullende bijstand nog niet uitkeren met een koophuis waar 100K overwaarde op is. Maargoed, daar heeft de overheid wel een oplossing op: je verkoopt gewoon je huis waar je dan 300 euro aflossing+rente voor betaalt, om vervolgens het huis ernaast terug te huren voor 700 euro per maand.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
_JGC_ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Nee, want die ORV is verpand aan de hypotheekverstrekker, en die tikt daarmee gewoon een groot deel van de resterende hypotheek af en blijft er niks over. ORV is 10 jaar geleden afgesloten op situatie "alleenstaand", dus ik overweeg om die op te hogen of een nieuwe af te sluiten. Een ORV is overigens typisch zo'n verzekering waar je jarenlang geld heen schuift en waar je aan het eind van de looptijd niks voor terug krijgt.
Ja dat is hoe verzekeringen werken :P. Ik hoop ook dat ik nooit iets terug krijg voor mijn brandverzekering.

• Rubbergrover1
[...]

Nee, want die ORV is verpand aan de hypotheekverstrekker, en die tikt daarmee gewoon een groot deel van de resterende hypotheek af en blijft er niks over.
Goed punt.
ORV is 10 jaar geleden afgesloten op situatie "alleenstaand", dus ik overweeg om die op te hogen of een nieuwe af te sluiten. Een ORV is overigens typisch zo'n verzekering waar je jarenlang geld heen schuift en waar je aan het eind van de looptijd niks voor terug krijgt.
Dat is wat je van de meeste verzekeringen hoopt, dat je er premie voor betaalt maar er nooit gebruik van hoeft te maken...
Overigens heeft ze dan nog steeds een probleem. Ze kan vanwege gezondheidsklachten met enige moeite net 5 uurtjes werken. Ik zie de aanvullende bijstand nog niet uitkeren met een koophuis waar 100K overwaarde op is. Maargoed, daar heeft de overheid wel een oplossing op: je verkoopt gewoon je huis waar je dan 300 euro aflossing+rente voor betaalt, om vervolgens het huis ernaast terug te huren voor 700 euro per maand.
Wat ik eerder ook al aangaf, het is veel belangrijker om naar het totaalplaatje te kijken. Wat als jij of je partner overlijden, heb en houd je dan voldoende inkomen of moet je extra inkomen of kapitaal 'regelen'? Vaak is een uitvaartpolis dan maar een druppel op de gloeiende plaat en heb je veel meer aan een hogere dekking (ORV of bv maandelijks uitkerende ANW verzekering).

• 4Lexie
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15-06 23:05
_JGC_ schreef op dinsdag 8 november 2016 @ 22:13:
Ik heb eerder dit jaar een verzekering afgesloten voor mij en mijn vriendin. Kind is gratis meeverzekerd tot 18 jaar.
Premie is 21 euro per maand voor beide samen, dekt iets van 7000 euro per persoon en op de 65e is ie premievrij (over 30 jaar in mijn geval)
21x12x30=7560 aan premie, verzekerd bedrag is het dubbele. Zekerheid dat je dood gaat is er, enige onbekende is wanneer.
Qua premie hoef je het niet te laten, de verzekering keert meer uit dan wat je inlegt. Uiteraard haal je in 30 jaar dat bedrag ook wel met een spaarrekening, maar als je op je 45e ineens slecht nieuws krijgt keren ze ook het volle pond uit.
Ik denk dat je over 20-30 jaar geen (gemiddelde) begrafenis meer kan regelen voor die 7k.

• BoGu5
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:33

BoGu5

hmmmz

Daarom wordt de premie bij een natura-polis jaarlijks geïndexeerd, zodat je altijd een begrafenis kan blijven betalen van de verzekering.

request.getCookies();

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:47
Overigens heeft ze dan nog steeds een probleem. Ze kan vanwege gezondheidsklachten met enige moeite net 5 uurtjes werken. Ik zie de aanvullende bijstand nog niet uitkeren met een koophuis waar 100K overwaarde op is.
Hoe kan je een dergelijk groot risico willen accepteren maar dan wel een (relatieve) kleinigheid als een uitvaart willen verzekeren? Als je via werkgever pensioen opbouwt is er bijna altijd wel iets van partnerpensioen. Als dat niet het geval is en je partner afhankelijk is zou ik dit altijd willen verzekeren.

Verder, je hebt een koophuis (met zelfs 100k overwaarde) maar er zou onvoldoende reserve zijn om 7k voor een uitvaart te betalen? Ik weet natuurlijk niet hoe die situatie ontstaan is maar dit lijkt me sowieso zwaar onwenselijk.

Ik vind dit geen van alle argumenten voor een ORV.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
BoGu5 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:06:
Daarom wordt de premie bij een natura-polis jaarlijks geïndexeerd, zodat je altijd een begrafenis kan blijven betalen van de verzekering.
Behalve bij Yarden, daarom staan ze op omvallen :X.

• De_Bastaard
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Wij hebben er ook een maar ik twijfel om die op te zeggen. We betalen wel elke maand keuring €30 maar dan kunnen we straks als een van ons overlijd alsnog zelf bijbetalen.

Je hebt hier zo’n samenwerkingsverband, kost je €48 per jaar per persoon en kinderen tot 18 zijn daarin gratis meegenomen.

Ze geven aan dat je alsnog zelf een aantal dingen moet regelen maar de basis regelen zij. Het kost in elk geval al een stuk minder. Betalen nu €20/maand maar ik heb eigenlijk geen idee wat we als het zover komt nog zelf moeten bijbetalen. Geloof dat we Klaverblad hebben..

• _JGC_
assje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:30:
[...]

Hoe kan je een dergelijk groot risico willen accepteren maar dan wel een (relatieve) kleinigheid als een uitvaart willen verzekeren? Als je via werkgever pensioen opbouwt is er bijna altijd wel iets van partnerpensioen. Als dat niet het geval is en je partner afhankelijk is zou ik dit altijd willen verzekeren.

Verder, je hebt een koophuis (met zelfs 100k overwaarde) maar er zou onvoldoende reserve zijn om 7k voor een uitvaart te betalen? Ik weet natuurlijk niet hoe die situatie ontstaan is maar dit lijkt me sowieso zwaar onwenselijk.

Ik vind dit geen van alle argumenten voor een ORV.
Dat koophuis heeft nu 55K overwaarde (15K waardestijging en 40K zit in afgeloste hypotheek), die ORV dekt dan de andere 50K.

Hoe het zo is gekomen, probeer jij maar eens een gezin met 2 kleine kinderen draaiend te houden als eenpitter terwijl je niet fulltime je handen vrij hebt omdat je thuis ook nodig bent. Mijn vriendin is nu 5 uurtjes per week gaan werken maar kan het lichamelijk eigenlijk niet aan.

Overigens heeft ze niet direct een probleem als ik volgende week zou omvallen:
- ORV keert 50K uit aan hypotheekverstrekker, resterende hypotheek is dan nog 80K met 20K saldo op banksparen
- Lijfrentepolis keert het ingelegde geld uit (zal nu zo'n 10K zijn)
- AOV keert een bedrag uit bij een ongeval
- Monuta betaalt de uitvaart
- Kinderen zijn 2 en 5, de ANW keert uit tot de jongste 18 is
- Toeslagen gaan omhoog

Van ANW en toeslagen zou ze hier gewoon kunnen blijven wonen.

Verder heeft ze niet de wens om hier te blijven wonen, dus mocht ik omvallen gaat ze toch doen wat de overheid van haar verwacht: huis verkopen, terug naar haar familie, huren, wachten tot het geld op is en dan handje ophouden.

Overigens, wist je dat die ORV van 50K destijds is afgesloten omdat het moest voor de NHG? Sinds 2018 is het geen eis meer en zijn er mensen die een huis kopen zonder ORV :X. Die 50K van mij was toen al 2x zoveel als vereist (huis 160K, hypotheek 153K, boven de 80% moest gedekt worden door ORV).

• assje
Ik bedoelde vooral de 100k overwaarde maar geen liquide middelen voor een uitvaart, geen waardeoordeel verder.
_JGC_ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:26:
Overigens, wist je dat die ORV van 50K destijds is afgesloten omdat het moest voor de NHG? Sinds 2018 is het geen eis meer en zijn er mensen die een huis kopen zonder ORV :X.
Zo vreemd is dat niet want de noodzaak van die ORV is nogal situatieafhankelijk. Een partnerpensioen geeft potentieel een levenslange uitkering voor de overblijvende partner, dat doet veel meer dan een ORV.

In jouw situatie met als er geen sprake is van partnerpensioen zou ik een levensverzekering (ORV) af willen sluiten die volstaat minimaal tot de kinderen volwassen zijn (enkele tonnen waarschijnlijk). Deze zou ik juist niet verpanden aan de hypotheek.

Hoe dan ook, een uitvaartverzekering is wisselgeld in verhouding.

[Voor 37% gewijzigd door assje op 04-10-2020 09:42]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• _JGC_
assje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Zo vreemd is dat niet want de noodzaak van die ORV is nogal situatieafhankelijk. Een partnerpensioen geeft potentieel een levenslange uitkering voor de overblijvende partner, dat doet veel meer dan een ORV.
Klopt, maar hoe is het gesteld met pensioen in Nederland? Ik denk dat meer dan de helft er geen heeft. En van de helft die het wel geregeld heeft is een groot deel gewoon flut.

Ik heb wel wat regelingen gehad in het verleden toen ik in loondienst was, maar ze zijn stuk voor stuk waardeloos. Ik heb er zelfs eentje afgekocht omdat die werd opgegeten door de verzekeraar.
Heb nu een lijfrentepolis omdat ik ZZPer ben, maar ga wel kijken om daar nog wat naast te krijgen.

• BoGu5
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:33

BoGu5

hmmmz

Ja dat is ook mijn redenatie. Ik wil graag mijn Dela uitvaartverzekering premievrij maken. We hebben twee ORV's (een verpand aan de hypotheekverstrekker en een die vrijvalt bij overlijden van een van de partners) en een annuitaire hypotheek. Daarnaast zijn we nogal spaarderig aangelegd en hebben dus in principe op elk moment wel voldoende middelen om een begrafenis uit eigen zak te kunnen betalen. Ik ben heel erg van de leer: "verzeker alleen risico's die je niet zelf kunt dragen". Het is nu nog even wachten tot ik genoeg premie heb betaald om mijn begrafenisverzekering premievrij te kunnen maken, anders is het inderdaad wel "weggegooid geld".

request.getCookies();

• assje
_JGC_ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:43:
Klopt, maar hoe is het gesteld met pensioen in Nederland? Ik denk dat meer dan de helft er geen heeft. En van de helft die het wel geregeld heeft is een groot deel gewoon flut.
Zonder recente getallen paraat te hebben durf ik wel te zeggen dat het merendeel van de mensen in loondienst een pensioenregeling heeft. Van die mensen heeft ook het leeuwendeel wel minimaal een partnerpensioen op basis risico/verzekering.

Mijn partner krijgt gewoon de rest van haar leven iets van 70% van mijn pensieongevend inkomen betaald de rest van haar leven mocht ik overlijden plus additioneel voor de kinderen tot ze 18 zijn.

Als ZZP of werknemer zonder dergelijke regeling zul je hier zelf naar moeten kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 18:45
[...]

Dat koophuis heeft nu 55K overwaarde (15K waardestijging en 40K zit in afgeloste hypotheek), die ORV dekt dan de andere 50K.

Hoe het zo is gekomen, probeer jij maar eens een gezin met 2 kleine kinderen draaiend te houden als eenpitter terwijl je niet fulltime je handen vrij hebt omdat je thuis ook nodig bent. Mijn vriendin is nu 5 uurtjes per week gaan werken maar kan het lichamelijk eigenlijk niet aan.

Overigens heeft ze niet direct een probleem als ik volgende week zou omvallen:
- ORV keert 50K uit aan hypotheekverstrekker, resterende hypotheek is dan nog 80K met 20K saldo op banksparen
- Lijfrentepolis keert het ingelegde geld uit (zal nu zo'n 10K zijn)
- AOV keert een bedrag uit bij een ongeval
- Monuta betaalt de uitvaart
- Kinderen zijn 2 en 5, de ANW keert uit tot de jongste 18 is
- Toeslagen gaan omhoog

Van ANW en toeslagen zou ze hier gewoon kunnen blijven wonen.

Verder heeft ze niet de wens om hier te blijven wonen, dus mocht ik omvallen gaat ze toch doen wat de overheid van haar verwacht: huis verkopen, terug naar haar familie, huren, wachten tot het geld op is en dan handje ophouden.

Overigens, wist je dat die ORV van 50K destijds is afgesloten omdat het moest voor de NHG? Sinds 2018 is het geen eis meer en zijn er mensen die een huis kopen zonder ORV :X. Die 50K van mij was toen al 2x zoveel als vereist (huis 160K, hypotheek 153K, boven de 80% moest gedekt worden door ORV).
Mja, een orv was in 2016 voor ons ook verplicht. 35k welke verpand is aan de hypotheek verstrekker. Daarnaast nog een orv genomen ten hoogte van de gehele hypotheekschuld welke annuïtair afloopt met de hypotheek. Kost iets van 7 euro per maand voor 180k ofzo beginsituatie.

Los dat we nu nog maar 93k schuld hebben met een huiswaarde van 360k, laat ik die orv toch doorlopen.

Ik hoop dat ik hem niet nodig heb, maar ben voor een degelijke situatie liever iets te goed verzekerd. Een ongeschiktheid verzekering dan weer niet, aangezien we ook gewoon van 1 salaris zouden kunnen rondkomen. Alleen qua dood hebben we al bedacht dat degene die is overgebleven dan waarschijnlijk minder zal gaan werken voor onze kinderen.

Een uitvaartverzekering vinden we sowieso onnodig, we zorgen ervoor dat we altijd zeker 15k op de spaarrekening houden en hebben in een uiterst noodgeval ook gewoon nog ouders met genoeg geld als uiterste backup

• assje
@President zat jij niet in het onderwijs? ABP heeft toch ook partnerpensioen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Die door NHG verplichte minimale dekking is ook niet bedoeld om in inkomen (of 'blijven wonen') voor je nabestaanden te voorzien. Dat is iets wat je zelf mag bepalen. Die verplichte overlijdensrisicoverzekering is puur bedoeld om als je na het overlijden het huis moet verkopen, niet met een restschuld achter te blijven die de NHG dan zou moeten ophoesten.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bundin schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:18:
[...]
Zaken onttrekken Geld uitgeven uit de nalatenschap betekent automatisch accepteren erfenis, dat kan niet wenselijk zijn en een drempel opwerpen voor de nabestaanden. Mocht iemand met deze constructie financiële lijken in de kast hebben, dan worden die acuut het probleem van de erfgenaam.
Dit hoeft niet het geval te zijn. De uitvaart moet sowieso uit de nalatenschap betaald worden, dus het regelen van de uitvaart betekent niet automatisch dat je ook de nalatenschap ervaart. Dan moet je het wel slim aanpakken, maar het een is dus niet automatisch het ander.

• Onbekend
Eigenlijk is een uitvaartverzekering erg vreemd, want de enige zekerheid in het leven is dat je ooit dood gaat.
Je zou dus al direct moeten sparen voor een toekomstige uitvaart.
En aangezien we vaak zeggen dat je je alleen moet verzekeren als je de risico's niet zelf kunt dragen, zou dat dus eigenlijk betekenen dat je vrij snel aan je einde verwacht te komen. Immers een verzekering is geen filantropische instelling, en betaald men gemiddeld meer dan wat men er voor terug krijgt.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
assje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:49:
Zit inderdaad in onderwijs dus bij ABP inderdaad.

Als u overlijdt voor uw 65ste, dan ontvangt uw partner van ABP € 800 netto per maand

In combinatie met een afbetaald huis kan mijn partner dan dus minder werken en dus ook genoeg liefde en tijd aan onze zoontjes besteden.

Al hoop ik ook gewoon dat ze snel een nieuwe partner ontmoet om gelukkig oud mee te worden :-)

Nogmaals: ik hoop dat die 7 euro per maand, 84 op jaarbasis en dus iets van 2500 euro in totaal achteraf weggegooid geld is! Maar wetende dat ik mij totaal geen financiële zorgen over mijn gezin hoed te maken als ik nu overlijd of erachter kom dat ik nog maar een paar maanden heb: het is mij elke euro van die 2500 euro waard :-)

[Voor 23% gewijzigd door President op 04-10-2020 10:01]

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
deathgrunt schreef op dinsdag 8 november 2016 @ 20:29:
(ja ja, in pepermunt zitten gemalen varkensbotten verwerkt).
Mooi, dan zijn er amper restproducten van de slacht. :) Maar je snapt hopelijk wel dat er in pepermunt geen mensen botten zitten?

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Zelf heb ik geen uitvaart verzekering, ik heb een buffer van minimaal 15k voor wanneer er iets mis gaat. Dingen zoals baan kwijt, maar mocht ik overlijden dan is dat bedrag genoeg voor een uitvaart.

Mijn moeder had ooit voor al haar kinderen een uitvaartverzekering geregeld, maar ze leefde op minimum niveau. Dus van sparen was geen sprake. Denk dat een verzekering wel nut heeft dan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
init6 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:07:
Zelf heb ik geen uitvaart verzekering, ik heb een buffer van minimaal 15k voor wanneer er iets mis gaat. Dingen zoals baan kwijt, maar mocht ik overlijden dan is dat bedrag genoeg voor een uitvaart.

Mijn moeder had ooit voor al haar kinderen een uitvaartverzekering geregeld, maar ze leefde op minimum niveau. Dus van sparen was geen sprake. Denk dat een verzekering wel nut heeft dan.
Je moet niet verzekeren wat je (makkelijk) zelf kunt betalen als de kosten amper opwegen tegen de baten. Zo heb ik geen verzekering voor mijn mobiel, ben ik niet all-risk verzekerd voor de al oudere auto, etc.
Maar: dat is inderdaad vanuit een luxe positie met twee gezonde en werkende mensen met een meer dan voldoende salaris, met een gevulde spaarrekening, etc. Iemand die minimumloon verdient kan minder onverwachte tegenvallers niet zelf opvangen, dus het zou logisch zijn als die een verzekering hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
assje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:49:
Onze redenering was vergelijkbaar met die van president. Als één van ons komt te overlijden, dan valt niet alleen het inkomen van diegene weg (wat het partnerpensioen redelijk denkt), maar krijg je ook de volledige zorg voor de kinderen op je. Zodat je misschien minder wil of kunt werken. Bovendien zul je dan ook zo'n mentale klap krijgen dat je ook niet op de zelfde weg die kunt of wilt gaan met je werk. Het kan zijn dat je dan dus van twee inkomens naar een tijd lang en half inkomen gaat. Om dan niet om nog stress over de financiën te hebben, hebben wij bij de koop van ons eerste huis een orv genomen die een stuk hoger was dan wat verplicht was.

• Rubbergrover1
Onbekend schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:57:
Eigenlijk is een uitvaartverzekering erg vreemd, want de enige zekerheid in het leven is dat je ooit dood gaat.
Je zou dus al direct moeten sparen voor een toekomstige uitvaart.
En aangezien we vaak zeggen dat je je alleen moet verzekeren als je de risico's niet zelf kunt dragen, zou dat dus eigenlijk betekenen dat je vrij snel aan je einde verwacht te komen. Immers een verzekering is geen filantropische instelling, en betaald men gemiddeld meer dan wat men er voor terug krijgt.
Dat is dus inderdaad precies waar zo'n uitvaartverzekering voor bedoeld is. Omdat je niet weet wanneer je dood gaat en meteen morgen al dood neer zou kunnen vallen en je, als je bij nul spaargeld begint, dan een gat hebt dat je graag zou willen afdekken met een verzekering.

• Onbekend
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Dat is dus inderdaad precies waar zo'n uitvaartverzekering voor bedoeld is. Omdat je niet weet wanneer je dood gaat en meteen morgen al dood neer zou kunnen vallen en je, als je bij nul spaargeld begint, dan een gat hebt dat je graag zou willen afdekken met een verzekering.
Al van jongs af aan begin je al met sparen, en op je 18e heb je toch wel minimaal 15k gespaard? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True