assje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:30:
[...]
Hoe kan je een dergelijk groot risico willen accepteren maar dan wel een (relatieve) kleinigheid als een uitvaart willen verzekeren? Als je via werkgever pensioen opbouwt is er bijna altijd wel iets van partnerpensioen. Als dat niet het geval is en je partner afhankelijk is zou ik dit altijd willen verzekeren.
Verder, je hebt een koophuis (met zelfs 100k overwaarde) maar er zou onvoldoende reserve zijn om 7k voor een uitvaart te betalen? Ik weet natuurlijk niet hoe die situatie ontstaan is maar dit lijkt me sowieso zwaar onwenselijk.
Ik vind dit geen van alle argumenten voor een ORV.
Dat koophuis heeft nu 55K overwaarde (15K waardestijging en 40K zit in afgeloste hypotheek), die ORV dekt dan de andere 50K.
Hoe het zo is gekomen, probeer jij maar eens een gezin met 2 kleine kinderen draaiend te houden als eenpitter terwijl je niet fulltime je handen vrij hebt omdat je thuis ook nodig bent. Mijn vriendin is nu 5 uurtjes per week gaan werken maar kan het lichamelijk eigenlijk niet aan.
Overigens heeft ze niet direct een probleem als ik volgende week zou omvallen:
- ORV keert 50K uit aan hypotheekverstrekker, resterende hypotheek is dan nog 80K met 20K saldo op banksparen
- Lijfrentepolis keert het ingelegde geld uit (zal nu zo'n 10K zijn)
- AOV keert een bedrag uit bij een ongeval
- Monuta betaalt de uitvaart
- Kinderen zijn 2 en 5, de ANW keert uit tot de jongste 18 is
- Toeslagen gaan omhoog
Van ANW en toeslagen zou ze hier gewoon kunnen blijven wonen.
Verder heeft ze niet de wens om hier te blijven wonen, dus mocht ik omvallen gaat ze toch doen wat de overheid van haar verwacht: huis verkopen, terug naar haar familie, huren, wachten tot het geld op is en dan handje ophouden.
Overigens, wist je dat die ORV van 50K destijds is afgesloten omdat het moest voor de NHG? Sinds 2018 is het geen eis meer en zijn er mensen die een huis kopen zonder ORV

. Die 50K van mij was toen al 2x zoveel als vereist (huis 160K, hypotheek 153K, boven de 80% moest gedekt worden door ORV).