Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zie hier diverse bedragen voorbijkomen.

Maar als wordt begraven is 5K best krap
https://www.uitvaart.nl/i...kosten-uitvaart-berekenen

tenzij je het lichaam in je stationcar vervoert, geen plechtigheid hebt en geen grafmonument wilt :)

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 18-11-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 23:12:
Zie hier diverse bedragen voorbijkomen.

Maar als wordt begraven is 5K best krap
https://www.uitvaart.nl/i...kosten-uitvaart-berekenen

tenzij je het lichaam in je stationcar vervoert, geen plechtigheid hebt en geen grafmonument wilt :)
Begraven is ook niet meer van deze tijd wat mij betreft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49
Anoniem: 699209 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:31:
[...]Met een beetje financiële planning kun je binnen twee jaar voldoende opbouwen voor een begrafenis en andere onheil.
Ook als je minimum loon pakt waarmee je net hut kan betalen en bloedjes van kinderen kan voeden? Denk nou niet dat echt iedereen (in NL) dat kan cq. capabel is om dat te organiseren dus beter maar dat tientje kunnen lappen. Ongetwijfeld hark jij 150k per jaar binnen en lig jij in een met bladgoud bedekt praalgraf met 2 jaar sparen maar de wereld buiten de voordeur ziet er toch echt anders uit.
assje schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 00:12:
[...]Begraven is ook niet meer van deze tijd wat mij betreft.
Een keuze hebben is juist van deze tijd. Een specifieke keuze afdoen als niet van deze tijd toont juist dat je zelf niet bij de tijd bent imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:42
Erwin schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 00:31:
[...]

Ook als je minimum loon pakt waarmee je net hut kan betalen en bloedjes van kinderen kan voeden? Denk nou niet dat echt iedereen (in NL) dat kan cq. capabel is om dat te organiseren dus beter maar dat tientje kunnen lappen. Ongetwijfeld hark jij 150k per jaar binnen en lig jij in een met bladgoud bedekt praalgraf met 2 jaar sparen maar de wereld buiten de voordeur ziet er toch echt anders uit.
Och ga toch weg, ook met twee keer minimumloon kan je geld opsparen. Het is een kwestie van keuzes maken, dan maar geen kabeltv maar gewoon Ned 1,2 en 3. Dan maar niet roken, geen telefoon, lidl boodschappen en in de winter een trui extra aan ipv verwarming aan. En heb je weinig geld dan heb je een sobere uitvaart, ook daar is niks mee. Alles wat ik schrijf zijn geen levensbehoeften.

Ik heb geen verzekering, partnee en ik verdien en modaal (2x1900 per maand netto Inc kilometer vergoeding, etc). Sterven zijn we niet van plan, we hebben een huis gekocht met een overlijdensrisicoverzekering waarbij we voor de gehele waarde van het huis verzekerd zijn en houden maandelijks minimaal 25% van ons inkomen over als we de dagelijkse uitgaven eraf trekken. Van die 25% betalen we auto onderhoud, huis, etc. Een ORV met overwaarde is een betere optie dsn uitvaart als je een huis koopt en in 30 jaar afbetaald IMHO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 15:35
wat een grafstemming hier........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxluger
  • Laatst online: 13-05-2017
Ik heb geen kinderen, mijn zus heeft 1 zoon. Mijn neefje is dus de potentieel erfgenaam van zijn ouders en van mij. Mijn huis is zo goed als hypotheek vrij, heb genoeg op de bank staan. Het huis van mijn moeder is groot, duur en hypotheekvrij daarnaast heeft ze eigen vermogen ruim genoeg, mijn vader had een goedlopend IT bedrijf voor hij overleed. Ik heb nog één oom in leven, die kapitaal gemaakt heeft in de jaren 80 als uitvinder van een bepaald multimediaproduct in de jaren. Hij heeft geen kinderen en enkel mijn zus en ik als erfgenamen. Ik kan dus wel stellen dat ik in een gouden wieg geboren ben en nog nooit zelfs maar over een begrafenisverzekering heb nagedacht. Dat had mijn vader ook niet, die zei altijd zet mij maar in de groenbak langs de weg, dan wordt ik op de oneven maandagen wel opgehaald. Uiteindelijk hebben we hem netjes gecremeerd en zijn as op zijn verzoek op de Veluwe verstrooid. De kosten viel wel mee hoor. Als mijn neefje t.z.t. twee van mijn gitaren verkoopt dan is hij uit de kosten hoor. Ik heb geen speciale wensen m.b.t. de destructie van mijn dode lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nu maar hopen dat je moeder en je oom stiekum geen testament hebben waarin ze alles nalaten aan het wereld natuurfonds, natuurmonumenten en de zeehondencreche in pieterburen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Erwin schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 00:31:
[...]

Dat ene tientje hier en dat andere tientje daar is precies de kern waarom er niet gespaard kan worden. Maar je hebt gelijk hoor een tientje per maand betalen om gebrek aan discipline te compenseren is altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 840345

Je kunt een uitvaartverzekering prima afsluiten wanneer je (nog) niet de middelen hebt om dit te kunnen betalen. Ik wil mijn ouders er in ieder geval niet mee opschepen, mocht ik vroeg overlijden. Ik ben student en woon in een huurappartement. Prima voor elkaar, maar een begrafenis gaan ze niet van de dagwaarde van mijn inboedel betalen.

Ik heb daarom een verzekering afgesloten, en ga deze gewoon stoppen wanneer ik mijn topfunctie bij de ING gekregen heb. Dan heb ik vervolgens de keuze om het bedrag uitgekeerd te krijgen (de afkoopwaarde), of om dit verzekerd bedrag gewoon te laten staan. Dit is dan minder waar ik oorspronkelijk voor verzekerd was (ik heb immers niet alle termijnen betaald), maar dit bedrag blijft wel stijgen met 2% per jaar. Ze keren dit dan alsnog gewoon uit wanneer ik overlijdt.

Dus in principe sluit ik de verzekering af ter overbrugging van mijn 18-jarige leeftijd totdat ik de draagkracht zelf heb. Helemaal geen gekke verzekering dan imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Eens, dat is de juiste beredenatie om het wel te doen.

Al zal het afhangen van de draagkracht van je ouders/familie. Mijn ouders zijn niet rijk maar ik weet zeker dat €5k voor een uitvaart het laatste was waar over na zouden denken mocht ik overlijden.

Met het uitgangspunt dat een gemiddeld kind €100k kost voor zijn 18e zou die €5k in de meeste gevallen ook niet het verschil moeten hoeven maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Een lange tijd zat ik in het tegen-kamp met betrekking tot het afsluiten van een uitvaartverzekering. Toen ik nog jonger was dacht ik vrij egoïstisch "dat is een probleem van mijn ouders". Nu ben ik wat ouder, ben ik getrouwd, en heb wat eigen geld en denk ik "er zit genoeg in de nalatenschap om een uitvaart van te betalen".

Door een aantal sterfgevallen om mij heen de laatste tijd ben ik toch weer wat meer gaan nadenken over de invulling van mijn eigen uitvaart. En ook de financiële kant ervan beter onder de loep aan het nemen. Nu kwam ik de zogenaamde koopsom uitvaartverzekering tegen, aangeboden door vrijwel alle bekende uitvaartverzekeraars. Het betreft hier een sommenverzekering, welke dus een geldbedrag uitkeert aan de nabestaande(n), en waarbij de premie in één keer afgekocht wordt.

Omdat DELA vrij transparant is over de kosten, gebruik ik even hun premies als rekenvoorbeeld. In mijn geval (leeftijd 35 jaar), is de premie € 445 voor elke € 1000 aan verzekerd bedrag. Als ik bijvoorbeeld een uitkering van € 5000 wens, moet ik nu € 2225 eenmalig inleggen. Nu ben ik aan het afwegen of dit wellicht toch niet een interessante optie is. Ik heb getracht de voor- en nadelen naast elkaar te zetten:

De nadelen:
  • Op de lange termijn kun je zelf een beter resultaat behalen (voorbeeld: bij eenzelfde eenmalige inleg, en een rekenrendement van 4%, zal je ná 21 jaar meer overhouden).
  • Als je de verzekering wilt stoppen kost de afkoop € 250.
De voordelen:
  • Het is nog altijd een verzekering, dus financieel voordeliger als je toch jonger overlijdt dan dat de bedoeling was.
  • Toch het gevoel dat je het netjes nalaat voor de nabestaanden, ongeacht je eigen of hun financiële situatie op dat moment.
  • Je betaald eenmalig een premie en hebt er daarna weinig omkijken meer na. Wellicht dat je eens in de 10 jaar nog eens moet controleren of de dekking nog past bij de dan huidige kosten voor een uitvaart.
  • Een uitkering uit een uitvaartverzekering behoort niet tot de nalatenschap. De begunstigde(n) kunnen los staan van de erfgena(a)m(en). Dat geeft een stuk extra flexibiliteit.
  • Je krijgt een heffingsvrijstelling tot een waardebedrag van € 7033 (2018) voor een dergelijk product. Hiermee verlaag je dus eventuele box 3 vermogensrendementsheffing, een (klein) voordeel wat je niet kunt toepassen als je zelf spaart/belegt voor je uitvaart.
In het geval bij DELA groeit jaarlijks het uitgekeerde geldbedrag, één en ander afhankelijk van de winstdeling binnen de coöperatie. Dat zou de waardedaling i.v.m. inflatie een deel moeten dempen. Maar dat is een specifiek voordeel van die partij, niet van koopsom uitvaartverzekeringen in het algemeen.

Ik vroeg me af of ik hier nog bepaalde voor- of nadelen over het hoofd zie? Ook ben ik benieuwd naar mensen die deze vorm van verzekering overwogen hebben, en juist tot een hele andere oplossing/conclusie zijn gekomen? Mocht er iemand zijn met een dergelijke DELA verzekering, ben ik ook heel benieuwd hoe de winstdeling is toegepast in de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je zo'n verzekering niet beter afsluiten direct met je partner en viceversa. Dan ben je niet afhankelijk van wat DELA bij je overlijden gaat uitkeren. (Faillissement? Woekerpolis? Kleine lettertjes?)

De verwachte sterfleeftijd van een 35 jarige man is 81 jaar. Je hebt dus nog 46 jaar 'te gaan'.

Wat vind je partner er van dat je geen verzekering hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
Nou wat ik zelf nog een aardig voordeel vind van zo’n uitvaartverzekering is dat ze ook een hoop geregel voor je nabestaanden uit handen nemen. Afgelopen jaar zelf meegemaakt in de familie (met dezelfde verzekeraar als ik) en dan zit je echt niet op allemaal papierwerk etc te wachten. Verzekeraar regelde ook iemand (overigens buitengewoon fijn persoon) die de dienst begeleidde en na afloop zelfs nog met hapjes rondging :P Die man heeft ons door het hele circus rond zo’n uitvaart heen geloodst. Het geheel had gewoon een enorm ontzorgend effect en dat was binnen onze familie als erg prettig ervaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouterkaas op 17-06-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:57:
Kan je zo'n verzekering niet beter afsluiten direct met je partner en viceversa. Dan ben je niet afhankelijk van wat DELA bij je overlijden gaat uitkeren. (Faillissement? Woekerpolis? Kleine lettertjes?)
Hoe maakt het afsluiten van zo'n verzekering samen met mijn partner mij minder afhankelijk van de verzekeraar? Kun je uitleggen wat je bedoelt?
Wat vind je partner er van dat je geen verzekering hebt?
Daar ligt ze niet wakker van, maar ik denk niet dat dat een goede raadgever is. Ik hou graag de regie in eigen hand, en misschien een beetje een dooddoener, maar er kan een hoop gebeuren in een mensenleven.
Wouterkaas schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:02:
Nou wat ik zelf nog een aardig voordeel vind van zo’n uitvaartverzekering is dat ze ook een hoop geregel voor je nabestaanden uit handen nemen. Afgelopen jaar zelf meegemaakt in de familie (met dezelfde verzekeraar als ik) en dan zit je echt niet op allemaal papierwerk etc te wachten. Verzekeraar regelde ook iemand (overigens buitengewoon fijn persoon) die de dienst begeleidde en na afloop zelfs nog met hapjes rondging :P Die man heeft ons door het hele circus rond zo’n uitvaart heen geloodst. Het geheel had gewoon een enorm ontzorgend effect en dat was binnen onze familie als erg prettig ervaren.
Dat is niet een direct een voordeel toe te schrijven op het hebben van een uitvaartverzekering. Of je nu wel of geen verzekering hebt, je kunt altijd een begrafenisondernemer je laten helpen bij het organiseren van de uitvaart.

Sterker nog, het kan soms ook een nadeel zijn. Maar dan met name bij de naturapolissen. Vaak wordt je dan geacht zaken te moeten doen met een uitvaartondernemer die werkt onder de vlag van de verzekeraar. Als dat niet klikt, of je wil gewoon de vrije keus, dan krijg je bijvoorbeeld een lagere uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ebia schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:43:
[...]

Hoe maakt het afsluiten van zo'n verzekering samen met mijn partner mij minder afhankelijk van de verzekeraar? Kun je uitleggen wat je bedoelt?

[...]

Daar ligt ze niet wakker van, maar ik denk niet dat dat een goede raadgever is. Ik hou graag de regie in eigen hand, en misschien een beetje een dooddoener, maar er kan een hoop gebeuren in een mensenleven.
Een dergelijke verzekering kan je ook met particulieren afsluiten.

Ik hou ook graag de regie in eigen hand, daarom wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van een extra partij als Dela.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:00:
[...]
Een dergelijke verzekering kan je ook met particulieren afsluiten.
Dat wist ik niet, ben dan wel benieuwd naar de voorwaarden. Weet je hoe zoiets heet? Of wellicht heb je een linkje naar een site waar dat hele proces beschreven staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Omdat ik het nog niet begrijp, hoe bedoel je met particulieren afsluiten? Gewoon een overlijdensverzekering waarbij je een smak geld krijgt en diegene er de uitvaart mee kan regelen? Het voordeel wat juist hier vaak naarvoren komt is dat bij een uitvaartverzekering alles geregeld wordt (overigens kan je dus ook zonder zo'n verzekering alles laten regelen, maar goed).

Als het echter echt puur om een som geld gaat van een paar duizend euro, dan zou ik dat eigenlijk bijna nooit aanraden, zelf dat sparen als je het nog niet hebt lijkt mij makkelijker. Vooral als je toch met een partner bent, en je dus een gemeenschappelijke rekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ebia
Geen ervaring mee, maar weet wel dat het kan. Voorwaarden staan hier:
https://www.belastingdien...eel_kapitaalverzekeringen

Ik zou gewoon een eenvoudig contract opstellen met degene waar je de verzekering bij afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ebia schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:36:
Een lange tijd zat ik in het tegen-kamp met betrekking tot het afsluiten van een uitvaartverzekering. Toen ik nog jonger was dacht ik vrij egoïstisch "dat is een probleem van mijn ouders". Nu ben ik wat ouder, ben ik getrouwd, en heb wat eigen geld en denk ik "er zit genoeg in de nalatenschap om een uitvaart van te betalen".

Door een aantal sterfgevallen om mij heen de laatste tijd ben ik toch weer wat meer gaan nadenken over de invulling van mijn eigen uitvaart. En ook de financiële kant ervan beter onder de loep aan het nemen. Nu kwam ik de zogenaamde koopsom uitvaartverzekering tegen, aangeboden door vrijwel alle bekende uitvaartverzekeraars. Het betreft hier een sommenverzekering, welke dus een geldbedrag uitkeert aan de nabestaande(n), en waarbij de premie in één keer afgekocht wordt.

Omdat DELA vrij transparant is over de kosten, gebruik ik even hun premies als rekenvoorbeeld. In mijn geval (leeftijd 35 jaar), is de premie € 445 voor elke € 1000 aan verzekerd bedrag. Als ik bijvoorbeeld een uitkering van € 5000 wens, moet ik nu € 2225 eenmalig inleggen. Nu ben ik aan het afwegen of dit wellicht toch niet een interessante optie is. Ik heb getracht de voor- en nadelen naast elkaar te zetten:

De nadelen:
  • Op de lange termijn kun je zelf een beter resultaat behalen (voorbeeld: bij eenzelfde eenmalige inleg, en een rekenrendement van 4%, zal je ná 21 jaar meer overhouden).
  • Als je de verzekering wilt stoppen kost de afkoop € 250.
De voordelen:
  • Het is nog altijd een verzekering, dus financieel voordeliger als je toch jonger overlijdt dan dat de bedoeling was.
  • Toch het gevoel dat je het netjes nalaat voor de nabestaanden, ongeacht je eigen of hun financiële situatie op dat moment.
  • Je betaald eenmalig een premie en hebt er daarna weinig omkijken meer na. Wellicht dat je eens in de 10 jaar nog eens moet controleren of de dekking nog past bij de dan huidige kosten voor een uitvaart.
  • Een uitkering uit een uitvaartverzekering behoort niet tot de nalatenschap. De begunstigde(n) kunnen los staan van de erfgena(a)m(en). Dat geeft een stuk extra flexibiliteit.
  • Je krijgt een heffingsvrijstelling tot een waardebedrag van € 7033 (2018) voor een dergelijk product. Hiermee verlaag je dus eventuele box 3 vermogensrendementsheffing, een (klein) voordeel wat je niet kunt toepassen als je zelf spaart/belegt voor je uitvaart.
In het geval bij DELA groeit jaarlijks het uitgekeerde geldbedrag, één en ander afhankelijk van de winstdeling binnen de coöperatie. Dat zou de waardedaling i.v.m. inflatie een deel moeten dempen. Maar dat is een specifiek voordeel van die partij, niet van koopsom uitvaartverzekeringen in het algemeen.

Ik vroeg me af of ik hier nog bepaalde voor- of nadelen over het hoofd zie? Ook ben ik benieuwd naar mensen die deze vorm van verzekering overwogen hebben, en juist tot een hele andere oplossing/conclusie zijn gekomen? Mocht er iemand zijn met een dergelijke DELA verzekering, ben ik ook heel benieuwd hoe de winstdeling is toegepast in de afgelopen jaren.
Mijn grootste probleem is dat een verzekering voor een vast bedrag, nu ruim lijkt, maar als dat bedrag niet geïndexeerd is, heb je er over 40 jaar geen *piep* aan. Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder ben ik wel uitvaartverzekeringen tegen gekomen die 40 jaar geleden of langer afgesloten waren. Kosten: ƒ 0,10 per week. Uitkering bij overlijden: ƒ 100. Toentertijd was het prima, nu heb je er echt helemaal niks meer aan.

Ik zie dan ook alleen waarde in natura-verzekeringen: die zijn automatisch geïndexeerd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:17:
@ebia
Geen ervaring mee, maar weet wel dat het kan. Voorwaarden staan hier:
https://www.belastingdien...eel_kapitaalverzekeringen

Ik zou gewoon een eenvoudig contract opstellen met degene waar je de verzekering bij afsluit.
Volgens mij is een absolute voorwaarde voor deze vrijstelling, dat het geld niet beschikbaar is behalve bij een overlijden. Hoe ga je zo'n afspraak tussen twee particulieren controleren/handhaven? Ik denk niet dat de belastingdienst daar in trapt.
Ardana schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:28:
[...]

Mijn grootste probleem is dat een verzekering voor een vast bedrag, nu ruim lijkt, maar als dat bedrag niet geïndexeerd is, heb je er over 40 jaar geen *piep* aan. Als schuldhulpverlener en budgetbeheerder ben ik wel uitvaartverzekeringen tegen gekomen die 40 jaar geleden of langer afgesloten waren. Kosten: ƒ 0,10 per week. Uitkering bij overlijden: ƒ 100. Toentertijd was het prima, nu heb je er echt helemaal niks meer aan.

Ik zie dan ook alleen waarde in natura-verzekeringen: die zijn automatisch geïndexeerd.
Klopt, er vindt geen indexatie plaats. Maar (in geval van DELA) is er wel een winstuitkering die er (als het mogelijk is) elk jaar er bovenop komt, zo heb je toch min of meer een inflatiecorrectie. Ik kon hier alleen geen historische cijfers van vinden, ik denk dat ik ze van de week even ga bellen om te dat op te vragen.

Dat (daarom) alleen natura polissen waardevol zijn betwijfel ik. Kijk maar eens hoe Yarden hun klanten een oor heeft aangenaaid, door een bepaalde AVVL natura polis die eigenlijk niet meer kostendekkend was om te zetten naar een sommenpolis (welke amper genoeg was om een normale uitvaart mee te betalen): https://www.consumentenbo...t/blog-naturapolis-yarden

Edit: Ik kwam ook nog dit interessante artikel tegen: https://www.consumentenbo...uitvaartverzekeringen.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door ebia op 17-06-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Zelf geen verzekering omdat mocht ik overlijden zoveel potjes tot uitkering komen dat ik dat zonde vindt. In de familie geld genoeg om dat evt voor te schieten. Toen ik
Student was had ik het wel. Maar die heb ik dus stopgezet. Wat wel een nadeel is: is dat veel cremetoria van bepaalde maatschappijen zijn. Wil jij gewoon contant betalen sta je qua uitdelen van de (gunstige) tijden achteraan (begreep ik van een recent geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roosm
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-06 14:48
Ik zorg ervoor dat ik altijd een minimale buffer heb van 10.000 euro die ik of een ander bij overlijden direct opgenomen kan worden bij overlijden. Dat is mijn verzekering. Ik zie het nut niet van een uitvaart verzekering. Je betaalt er voornamelijk mannetjes of vrouwtjes mee. Waarom gewoon niet sparen? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
meermarco schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:54:
Zelf geen verzekering omdat mocht ik overlijden zoveel potjes tot uitkering komen dat ik dat zonde vindt. In de familie geld genoeg om dat evt voor te schieten. Toen ik
Student was had ik het wel. Maar die heb ik dus stopgezet. Wat wel een nadeel is: is dat veel cremetoria van bepaalde maatschappijen zijn. Wil jij gewoon contant betalen sta je qua uitdelen van de (gunstige) tijden achteraan (begreep ik van een recent geval)
Ja dat laatste heb ik ook wel eens gehoord. Zeker als je in een regio woont met weinig crematoria, of specifiek het afscheid wilt houden op een bepaalde plek of tijdstip, kan dat een probleem zijn. Er is één voordeel. Er worden nu best veel nieuwe crematoria overal gebouwd, mede ingegeven door dat de vergrijzende bevolking straks allemaal die ovens in moeten. De generatie(s) er na profiteren dan weer van het grotere aanbod, en dus waarschijnlijk ook competitieve prijzen.
Roosm schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:55:
Ik zorg ervoor dat ik altijd een minimale buffer heb van 10.000 euro die ik of een ander bij overlijden direct opgenomen kan worden bij overlijden. Dat is mijn verzekering. Ik zie het nut niet van een uitvaart verzekering. Je betaalt er voornamelijk mannetjes of vrouwtjes mee. Waarom gewoon niet sparen? Of zie ik nou iets over het hoofd?
Nou, ja, als je het dat heb over dat koopsom product van DELA, dan heb je dus een (klein) fiscaal voordeel (in de veronderstelling dat je nu vermogensbelasting betaald) in plaats van het aanhouden van je eigen spaarpotje. En, mits de winstdeling een beetje interessant is, kun je wellicht meeprofiteren van een organisatie die al vele crematoria in handen heeft en dus genoeg business de komende 10~20 jaar gelet op wat ik hier boven schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb er eentje afgesloten voor het gezin bij Monuta. De premie die ik inleg tot mijn 65e is iets meer dan de helft van het verzekerde bedrag. Beide worden jaarlijks geindexeerd overigens, dus zowel de verzekering als de premie stijgen. Na mijn 65e is de verzekering premievrij.

Ja ik kan waarschijnlijk meer rendement halen met beleggen dan wat Monuta oplevert, maar als ik morgen omval keren ze het bedrag ook gewoon uit, terwijl bij een belegging de nabestaanden maar moeten zien of de waarde van de belegging op moment van overlijden voldoende is om een uitvaart van te doen.

Bij een allrisk autoverzekering is de kans dat je hem nooit gebruikt en dus nutteloos premie betaald hebt vrij groot, bij een uitvaartverzekering heb je 100% zekerheid dat je er 1x in je leven gebruik van gaat maken.

Overigens, mocht ik zelf omvallen, dan ben ik nog verzekerd via AOV (ZZP'er) en OVR (hypotheek), dus nabestaanden staan dan niet met lege handen. Als mijn vriendin of zoon omvallen mag ik voor de kosten opdraaien en mag ik geld gaan lenen als ik op dat moment geen buffer van voldoende grootte heb. Geen dingen waar je je druk om wilt maken op het moment dat je de uitvaart van een naaste moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
ebia schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:43:
[...]
Dat is niet een direct een voordeel toe te schrijven op het hebben van een uitvaartverzekering. Of je nu wel of geen verzekering hebt, je kunt altijd een begrafenisondernemer je laten helpen bij het organiseren van de uitvaart.

Sterker nog, het kan soms ook een nadeel zijn. Maar dan met name bij de naturapolissen. Vaak wordt je dan geacht zaken te moeten doen met een uitvaartondernemer die werkt onder de vlag van de verzekeraar. Als dat niet klikt, of je wil gewoon de vrije keus, dan krijg je bijvoorbeeld een lagere uitkering.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, afhankelijk van je eigen voorkeur ook, hoeveel je zelf wilt regelen of in de hand wilt hebben. Vanuit de verzekeringen werden toen ook allerlei formaliteiten afgehandeld. Ik vind het zelf fijn dat als ik nu ter plekke omval, er gewoon is voorzien in een totaalpakket en ik de indruk heb dat het in goede handen is, op basis van andere ervaringen in de familie. Ook qua keuze van locaties en persoonlijk contact rondom de uitvaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ebia schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:47:
[...]

Volgens mij is een absolute voorwaarde voor deze vrijstelling, dat het geld niet beschikbaar is behalve bij een overlijden. Hoe ga je zo'n afspraak tussen twee particulieren controleren/handhaven? Ik denk niet dat de belastingdienst daar in trapt.
De belastingdienst kan je daar antwoord op geven. Het telefoonnummer is 0800-0543.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:26
Frappant dat veel mensen de enige verzekering welke je gegarandeerd een keer uitkeert (lees: je gaat dood) dan maar niet afsluiten (want geld genoeg). Maar ondertussen wel een hun mobiel of glas verzekeren (lees: kost minder, zeer kleine kans).

Mijn ouders hebben dit vanaf mijn geboorte geregeld. Toen ik 18 werd was de verzekering premievrij. Nu dus gelukkig geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Eigenlijk precies wat je zegt, en hoewel niet zo erg, is het een beetje vergelijkbaar met je tandartscontrole verzekeren: Dat is eigenlijk heel vreemd. Iets als een opstalverzekering: kleine kans dat je huis afbrand, maar als het gebeurd kost het wel heel veel geld als het niet verzekerd zou zijn, is een stuk logischer. Niet iets verzekeren wat sowieso gaat gebeuren, enige vraag is wanneer precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn vrouw heeft er 1 lopen, al vanaf kinds af aan en dat is gewoon elke maand doorgegaan. :/ Tegenwoordig dus van onze gezamenlijke rekening dus betaal ik er ook aan mee 8)7

Persoonlijk vind ik het de grootste onzin, de mensen die er 1 hebben verzekeren zich waarschijnlijk driedubbel en hebben genoeg vermogen, degene die het juist nodig hebben wegens gebrek aan vermogen hebben juist geen verzekering,want elke maand 4 euro.. :/

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2018 22:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 15:48
Ik betaal voor 2 volwassenen en 3 kinderen onder de 18 jaar €18.65 per maand
Voor een indexerende verzekering van 7k p.p
35k spaargeld als ik het uberhaupt had zet ik daar echt niet voor weg als simpele pakketbezorger.

Pas van dichtbij mee mogen maken dat ,een minderjarig persoon werd opgezadeld met de rekening van €7k voor zijn plotseling overleden moeder zonder polis.
Tja en dan... .

Ik vind, betaal gewoon die 2 tientjes per maand zodat je rotzooi opgeruimd kan worden zonder er iemand anders financieel mee lastig te vallen.
Een paar maand hospice of andere speciale care en dat speciale gespaarde potje of spaargeld is ook verdampt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij zijn er een aantal redenen om wel of geen uitvaartverzekering te nemen:
- wel/niet genoeg in de nalatenschap. Wel moeilijk te voorspellen natuurlijk, voor hetzelfde geld heb je dat nodig voor je laatste maanden, maar dat hoeft niet
- wel/niet zelf beleggen; grote verzekeringsmaatschappijen verdienen geld door rendement van beleggingen van premies en door goed her te verzekeren. De kans dat jij, als individu, hetzelfde rendement haalt is niet bijster groot, maar het kan wel. Nadeel van zelf doen is dat je geen garantie hebt dat je daadwerkelijk 40 jaar hebt om rendement te halen
- verzekeren kent naast de schade vergoeden vaak ook nog veel hulp er omheen. De uitvaartbegeleider is vaak van het uitvaartbedrijf, maar ik denk dat, zeker bij wat lastigere situaties, dat het fijn is dat je het netwerk en de kennis van een verzekeraar hebt. Maar die heb je zeker in dit geval niet altijd nodig...

Een orv vergelijken met een uitvaartverzekering is niet erg logisch, tenzij je naar de effecten van jong overlijden kijkt, maar het doel is wezenlijk anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het grootste voordeel dat ik erin zie is het wegnemen van extra zorgen voor nabestaanden in een toch al moeilijke periode. Ook wanneer er genoeg geld in de nalatenschap zit, is het maar de vraag of dat per direct beschikbaar is. Er mag in principe niet zomaar geld uit de erfenis gehaald worden voordat een en ander netjes is vastgelegd, bijvoorbeeld wanneer die erfenis over meerdere personen wordt verdeeld (zoals partner+kinderen).

Zo'n verzekering kost wat, maar levert gemak op wanneer de nabestaanden al genoeg aan hun hoofd hebben (geen extra discussie met de begrafenisondernemer over betaaltermijnen, geen aanzienlijk bedrag hoeven voorschieten). Dat alleen is mij de investering al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Ik heb nog eens nagedacht over zo'n koopsom uitvaartverzekering, en hier en daar wat informatie en advies ingewonnen, maar ik blijf toch zitten in het niet-verzekeren kamp. Voor het (acute) geld voor een ongepland vroeg overlijden hoef ik het niet te doen, en op de langere termijn is het financieel toch ook niet echt interessant.

Ook ben ik geen enkele koopsom verzekering tegengekomen die indexeert aan de geldende inflatie. DELA en GUV hebben dan wel die winstdeling. Van DELA was die afgelopen jaren gemiddeld genomen nog net geen procentpunt hoger dan de inflatie, maar dat zegt natuurlijk niet veel over de toekomst (de trend was trouwens dalende). Terwijl je ondertussen wel al je geld bij één organisatie "belegt", wat ook een risico is (niet voor de verzekering, maar wel voor de winstdeling). Loopt de winst dan terug, dan wordt uitstappen gestraft met een flinke boete.
Dre schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:02:
[...]
De belastingdienst kan je daar antwoord op geven. Het telefoonnummer is 0800-0543.
Helaas. Het blijkt dat in deze context er dus echt sprake moet zijn van een verzekering afgesloten bij een verzekeraar (lees: een bedrijf) en kan dat dus niet een afspraak zijn tussen twee particulieren.
upschur schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:04:
Pas van dichtbij mee mogen maken dat ,een minderjarig persoon werd opgezadeld met de rekening van €7k voor zijn plotseling overleden moeder zonder polis.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat gegaan is. Normaliter komt de rekening op kosten van de opdrachtgever, en de opdrachtgever bepaald het budget. Dus als het goed is zou de rekening nooit een verrassing moeten zijn geweest. Als je op € 7000 uitkomt heb je wel heel wat opties 'aangevinkt' op de lijst van diensten zeg maar.

(Laatst heb ik nog een uitvaart meegemaakt, waarvan ik weet dat de totale kosten op de helft van dat bedrag uitkwamen. En dat was gewoon een 'normale' (en mooie) uitvaart; eenvoudige doch nette kist, bloemen, rouwlint, ceremonie in de grote aula van het crematorium, een vriendelijke en welbespraakte uitvaartleider, luxe broodjes en koffie na afloop, en dat voor een man of 75.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Bundin schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:08:
Het grootste voordeel dat ik erin zie is het wegnemen van extra zorgen voor nabestaanden in een toch al moeilijke periode. Ook wanneer er genoeg geld in de nalatenschap zit, is het maar de vraag of dat per direct beschikbaar is. Er mag in principe niet zomaar geld uit de erfenis gehaald worden voordat een en ander netjes is vastgelegd, bijvoorbeeld wanneer die erfenis over meerdere personen wordt verdeeld (zoals partner+kinderen).

Zo'n verzekering kost wat, maar levert gemak op wanneer de nabestaanden al genoeg aan hun hoofd hebben (geen extra discussie met de begrafenisondernemer over betaaltermijnen, geen aanzienlijk bedrag hoeven voorschieten). Dat alleen is mij de investering al waard.
In België wordt de factuur van de uitvaart netjes naar de bank gebracht, en die betaalt dat van de tegoeden van de overledene.
In onze familie heb ik echt geen extra partij nodig die me komt zeggen dat de taart niet inbegrepen is, of dat er te veel letters op de steen staan.
Ik heb mijn kinderen al genoeg gegeven dat ze dit nog eens netjes mogen afhandelen. Geld zal er wel zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B-lex schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:38:
Frappant dat veel mensen de enige verzekering welke je gegarandeerd een keer uitkeert (lees: je gaat dood) dan maar niet afsluiten (want geld genoeg). Maar ondertussen wel een hun mobiel of glas verzekeren (lees: kost minder, zeer kleine kans).

Mijn ouders hebben dit vanaf mijn geboorte geregeld. Toen ik 18 werd was de verzekering premievrij. Nu dus gelukkig geen omkijken naar.
Dan hebben ze in die periode tot je 18 bent al zo'n 2-3000€ betaald, en met een gemiddelde levensverwachting van nog 55-60 jaar haal je daar gewoon een rendement op van amper de inflatie....
Of dacht je echt dat die verzekeringsmaatschappij geld gaat toeleggen?

Juist met verzekeringen die ZEKER moeten uitbetalen ben je beter dat je het zelf regelt.
Het is een beetje als een onderhoudscontract voor je auto. Je betaalt 4-5 jaar elke maand een vast bedrag, maar in die periode zijn de kosten behoorlijk voorspelbaar, en daar ga je dan nog eens een marge bovenop leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:52:
[...]

In België wordt de factuur van de uitvaart netjes naar de bank gebracht, en die betaalt dat van de tegoeden van de overledene.
Dan is dat in België een stuk beter geregeld dan in Nederland. Maar het kan alsnog een issue zijn wanneer je overlijdt, dat geld wel vrij direct beschikbaar moet zijn.

Wanneer je alles nalaat aan een partner+kinderen en er is op dat moment onvoldoende cash beschikbaar omdat het vermogen in huis/auto/kunst/raskatten zit, dan kan er alsnog een probleem optreden op een moment dat dat er misschien even niet bij kan. En ja, een uitvaart wordt zo gek als je 't zelf maakt, maar zeker in financieel krappere huishoudens kan zo'n verzekering een goed idee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bundin schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Dan is dat in België een stuk beter geregeld dan in Nederland. Maar het kan alsnog een issue zijn wanneer je overlijdt, dat geld wel vrij direct beschikbaar moet zijn.

Wanneer je alles nalaat aan een partner+kinderen en er is op dat moment onvoldoende cash beschikbaar omdat het vermogen in huis/auto/kunst/raskatten zit, dan kan er alsnog een probleem optreden op een moment dat dat er misschien even niet bij kan. En ja, een uitvaart wordt zo gek als je 't zelf maakt, maar zeker in financieel krappere huishoudens kan zo'n verzekering een goed idee zijn.
Dat zijn dan huishoudens die continu op de rand van de afgrond leven.
Meestal nemen die dat toch niet, dat geld gaat op aan shag.
De meerderheid zal toch wel ergens een spaarpotje hebben van 5000€ zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:17:
[...]

Dat zijn dan huishoudens die continu op de rand van de afgrond leven.
Meestal nemen die dat toch niet, dat geld gaat op aan shag.
De meerderheid zal toch wel ergens een spaarpotje hebben van 5000€ zeker.
assje in "Een uitvaartverzekering: heb jij er een?"
Zie daar, is data uit 2016 maar zo lang is de economie niet verbeterd, dus dat kan nog best een reële indicatie zijn. 5k is echt best een hoop als je een bescheiden inkomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bundin schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:43:
[...]

assje in "Een uitvaartverzekering: heb jij er een?"
Zie daar, is data uit 2016 maar zo lang is de economie niet verbeterd, dus dat kan nog best een reële indicatie zijn. 5k is echt best een hoop als je een bescheiden inkomen hebt.
Daarom dat ik schrijf: meestal.
Sowieso, als je in je eigen huis woont, dan is er geld zat voor een begrafenis.
Degenen die dat huis ervern mogen toch wel even het fatsoen hebben om een begrafenis voor te schieten.

Maar als je op een heel leven geen 5k bij elkaar krijgt, dan vraag ik me af waarvan je die verzekering gaat betalen.
Zoals ik al schreef, dat is op aan shag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:21
Bundin schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Nee joh, in Nederland is dit net zo geregeld. Toen mijn schoonmoeder overleed, gaf de begravenis ondernemer aan dat eventuele rekeningen geblokkeerd zouden zijn. Even met de Rabobank gebeld en we konden gewoon met de factuur naar de bank. Die betalen hem dan netjes voor je.

Maar weer ontopic: Ik heb sinds mijn geboorte al een uitvaartverzekering, deze is door mijn ouders afgesloten. Toen wij kinderen kregen hebben ze die ook gelijk meeverzekerd. Maar ik kom uit een gezin waar 'vroegah' toen ik geboren werd, echt geen geld was om een fatsoenlijke begravenis te betalen.

Bij mijn vrouw in de familie werd dit expliciet niet gedaan, verzekeren is de goden verzoeken idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Daarom dat ik schrijf: meestal.
Sowieso, als je in je eigen huis woont, dan is er geld zat voor een begrafenis.
Degenen die dat huis ervern mogen toch wel even het fatsoen hebben om een begrafenis voor te schieten.

Maar als je op een heel leven geen 5k bij elkaar krijgt, dan vraag ik me af waarvan je die verzekering gaat betalen.
Zoals ik al schreef, dat is op aan shag.
En wat als diegene je vrouw met kind is terwijl jij de kostwinner bent in huis? Die erft een huis en wat geld, maar moet daarna aan de bak. Die 7000 euro die een basis uitvaart kost wil je dan liever even als buffer aanspreken tot er werk is. Bijstand krijg je nml niet met een koophuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Daar heb je een ORV voor, een stuk logischer voor die situatie dan de paar duizend Euro van een uitvaartverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
[b][message=55575283,noline]
Tja en dan... .
[...]
7k?
Goedkoopste kist, goedkoopste crematie, thuis afscheidsceremonie met koffie en cake.

Onder de 2k moet lukken.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhero10
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08-2023
Vorig jaar ook een uitvaartverzekering afgesloten. Mocht mij, mijn vrouw of mijn kind nu iets overkomen, dan hebben we onvoldoende spaargeld om een begrafenis te bekostigen. Ben verzekerd voor €10.000 en betaal nu €17,50 per maand (jaarlijkse indexatie van 2%: ga jaarlijks meer betalen, maar het verzekerde bedrag wordt ook met 2% hoger. Als mij in 2036 bijvoorbeeld iets gebeurd ben ik verzekerd voor €14.568 en heb ik in totaal €4.867,68 aan premie betaald. Ik betaal 30 jaar premie en daarna wordt de verzekering tot mijn 80e evengoed jaarlijks geindexeerd met 2% . Ik vind het dikke prima. Mocht ik het geluk hebben om gezond oud te worden, heb ik vast genoeg spaargeld en staat er voor de nabestaanden een leuk bedrag klaar wat ze vrij kunnen besteden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_JGC_ schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:43:
[...]

En wat als diegene je vrouw met kind is terwijl jij de kostwinner bent in huis? Die erft een huis en wat geld, maar moet daarna aan de bak. Die 7000 euro die een basis uitvaart kost wil je dan liever even als buffer aanspreken tot er werk is. Bijstand krijg je nml niet met een koophuis.
En die 7000€ gaat dan het verschil maken?
Dan moet die vrouw toch nog aan de bak tenzij een of andere groepsverzekering een kapitaal neerlegt.
Als je in die situatie zit moet je denken aan een overlijdensverzekering met een kapitaal van een paar ton, anders wordt het bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
MrJayMan schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:52:
[...]

7k?
Goedkoopste kist, goedkoopste crematie, thuis afscheidsceremonie met koffie en cake.

Onder de 2k moet lukken.
Maar dan moet er ook níets anders zijn. Vervoer vanuit ziekenhuis? Weer een paar honderd. Vergeet de opslag in de vriezer niet.

Volgens mij was het minimum 2500.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:05:
[...]

Maar dan moet er ook níets anders zijn. Vervoer vanuit ziekenhuis? Weer een paar honderd. Vergeet de opslag in de vriezer niet.

Volgens mij was het minimum 2500.
Dus als je een algemeen noodbuffer van 2500,- aanhoud heb je geen olv nodig. Mits bereid selectief te shoppen ipv de undertaker spekken.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
En ook daar moet je tijd hebben. Mijn vader ging in 11 weken, en ik werd bijna genaaid met 7500. Dat teruggebracht naar +- 6000.

Maar daar moet je wel de tijd en zin voor hebben.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:31
Wij hebben wel een uitvaartverzekering, allebei door onze ouders al geregeld (en nog steeds betaald, dat moet nodig aangepast)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Veel mensen denken dat het heel duur MOET, maar heel veel kosten zijn gewoon onnodig, of onnodig duur. Ik zag ergens een berekening langskomen dat een uitvaartverzekering nauwelijks extra kost of zelf uit kan. Dat is natuurlijk onmogelijk aangezien een verzekering altijd geld moet opleveren over het geheel. En de manier waarop dit kan is door enorm hoge prijzen te vragen.

Een beetje dezelfde tactiek als Carglass en andere autoruitverzekeringen hebben. Een sterretje repareren/ruit vervangen is helemaal niet zo duur als je het door een garage laat doen. Maar als je het de verzekering/carglass vraagt is het HEEL duur, waardoor een verzekering makkelijk uit lijkt te kunnen. En aangezien veel begrafeniscentra aangesloten of onderdeel zijn van een verzekering....

Toch zijn we verzekerd. Maar wel voor een X bedrag en niet voor een standaard begrafenis.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik heb nog een uitvaartverzekering van mijn ouders en vrouwlief heeft er een afgesloten.
voornamelijk puur om alles geregeld te hebben. In onze optiek is het gewoon vervelend als je overlijd en een ander moet moeite gaan doen om te kijken of er genoeg geld is, of prutsen met een geblokkeerde rekening.

kleine moppie is ook meeverzekerd.

Voor het risico dat ons nu wat overkomt hebben we een orv. gebeurt er wat dan komt er een bak geld vrij waar de ander het huis mee af kan betalen en/of een sabbatical kan nemen ofzo. Het zou wel heel vervelend zijn mocht je partner overlijden dat je ook gelijk een financiële strop hebt of gedwongen moet verhuizen.

zou ik het opnieuw moeten doen zou ik wel een andere verzekering nemen. voor mijn gevoel betaal je voor een natura verzekering teveel. Ik zou nu beter vergelijken met wat het over de looptijd totaal kost en oplevert inclusief inflatie.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch ook maar weer eens naar kijken.
Heb er een bij de Dela lopen en die gingen niet echt lekker met dat vingerafdrukken verhaal.
Het is dat oversluiten eigenlijk geen optie is met die dingen omdat het flink geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 07:34
Mijn ouders hebben bij mijn geboorte een uitvaartverzekering afgesloten, daar betaal ik nu nog steeds een klein bedrag voor per maand, enkele euro's en ieder jaar een winstdeling wat er bij komt. (ben nu 50)

Verkijk je niet op de kosten van een uitvaart, en vergeet de kosten van een eventueel graf en steen niet! Heb er helaas de nodige ervaring mee.... Ondanks de voortvarendheid van mijn ouders bij het afsluiten van de uitvaartverzekering, had mijn moeder de hare opgezegd en het geld gestoken in een lijfrentepolis. Gevolg bij overlijden, lijfrente keert niet uit omdat persoon is overleden, geld weg. Konden net de uitvaart e.d. betalen met het geld wat er nog was. Mijn vrouw overleed, had wel een uitvaartverzekering, maar veel te laag, konden dus nog het nodige ophoesten.

Ook al hou je het simpel, het loopt makkelijk in de duizenden euro's.

Weet ook wel dat je er op jonge leeftijd niet echt over na (wil) denken..... Maar mijn vrouw overleed op 27 jarige leeftijd....

[ Voor 7% gewijzigd door Stimpy68 op 06-11-2018 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is het goedkoopste wat je kan doen voor zoiets? Mijn moeder geeft aan "betaal geen cent, hou een feestje met m'n vrienden en nabije familie en laat ze maar geld aan een goed doel doneren in mijn naam."

En ik ben hetzelfde. Als ik morgen door neerval wil ik dat niemand betaalt voor een kist, uitvaart, of wat dan ook. Ook niet voor transport naar een mortuarium. Niks.

Als doodgaan geld kost mag de overheid d'r voor opdraaien wat mij betreft. Ik heb m'n hele leven lang belastingen betaald, daar mogen ze 't van betalen. Gooi me op een massagraf, verwerk mijn lichaam bij een dierenarts, of steek gewoon de fik erin. Helemaal prima.

Wat is het allergoedkoopste wat je kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
Blue-eagle schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:02:
Je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap denk ik.
https://www.rijksoverheid...hikking-van-de-wetenschap

http://www.uitvaartinfoth...rbeschikkingstelling.html

[ Voor 9% gewijzigd door Stimpy68 op 06-11-2018 10:06 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Ooit bij een mevrouwtje gezeten, dikke schuld vanuit de begrafenis van haar man. Ze dachten het goed voor elkaar te hebben met een Dela-verzekering. Deze was echter in natura (dus zij regelen alles) Bij de vraag hoeveel Dela dan dacht dat er qua geld tegenoverstond: €3000... Echt...ik heb dus geen enkel respect voor zulke oplichters...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
3000 euro? Daar redt je het echt niet mee inderdaad....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:31
Wat is het goedkoopste wat je kan doen voor zoiets? Mijn moeder geeft aan "betaal geen cent, hou een feestje met m'n vrienden en nabije familie en laat ze maar geld aan een goed doel doneren in mijn naam."

En ik ben hetzelfde. Als ik morgen door neerval wil ik dat niemand betaalt voor een kist, uitvaart, of wat dan ook. Ook niet voor transport naar een mortuarium. Niks.

Als doodgaan geld kost mag de overheid d'r voor opdraaien wat mij betreft. Ik heb m'n hele leven lang belastingen betaald, daar mogen ze 't van betalen. Gooi me op een massagraf, verwerk mijn lichaam bij een dierenarts, of steek gewoon de fik erin. Helemaal prima.

Donatie lijkt me het goedkoopst ja.

Je kunt ook gewoon zelf thuis de overledene opbaren. Dan kunnen mensen daar afscheid nemen. Daarna naar het crematorium en daar enkel laten cremeren. Je bent namelijk niet verplicht om een dienst af te nemen of een zaal af te huren. Het is natuurlijk wel het meeste werk, maar als je vrienden hebt die goed zijn in organiseren en er ver genoeg vanaf staan is het zeer goed te doen.

Wij hebben wel een uitvaartverzekering. En die hebben we al kunnen gebruiken helaas. Ons doodgeboren kindje viel ook onder de uitvaartverzekering van mijn vriendin. En we hebben exact hetgene gedaan wat ik hierboven heb neergezet. Daardoor hielden we een flink bedrag over voor een urn + aandenken. En het was veel mooier dan een dienst in zo'n crematorium. En het mondde ook daadwerkelijk uit in een feestje nadat we ons kindje bij het crematorium hadden achtergelaten.

Een begrafenis is net een bruiloft. je kan het zo duur maken als je zelf wil. Maar door de verwachting van "de omgeving" maak je het vaak onnodig duur. En daarbij "wil je het beste voor de overledene" en daar wordt dankbaar misgebruik van gemaakt.

We hebben trouwens eentje die geld uitkeert, niet in natura.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 06-11-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Helaas ben ik ook niet onsterfelijk dus betaal die zes euro per maand maar aan Dela.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:47
We hebben genoeg geld achter de hand om een uitvaart te bekostigen. Maar het is wel heel prettig dat er iemand is die de uitvaart en de zaken eromheen voor je regelt. Daarom hebben wij een uitvaartverzekering.

Als ik morgen overlijd, dan komen er op dezelfde dag nog mensen van Dela om mijn vrouw te helpen bij het regelen van de uitvaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 10:08

CodeIT

Code IT

Joris748 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:31:
We hebben genoeg geld achter de hand om een uitvaart te bekostigen. Maar het is wel heel prettig dat er iemand is die de uitvaart en de zaken eromheen voor je regelt. Daarom hebben wij een uitvaartverzekering.

Als ik morgen overlijd, dan komen er op dezelfde dag nog mensen van Dela om mijn vrouw zichzelf te helpen bij het regelen van de uitvaart.
Ik heb nu een paar keer te maken gehad met Dela. Ze proberen er vooral zelf beter uit te komen. Als je een 'gewone' begrafenisondernemer belt, wordt ook alles geregeld. Daar heb je imho die verzekering echt niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 18:49

Shaggy

Misantroop pur sang

CodeIT schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:36:
[...]

Ze proberen er vooral zelf beter uit te komen.
Mmhh, lijkt me niet zo heel vreemd aangezien het een bedrijf is wat winst moet maken, zoals alle bedrijven.

Heel simpel, wat je niet meteen uit eigen middelen kan betalen is een verzekering een prima optie voor, of dat Dela is, of een ander bedrijf is iets persoonlijks.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 10:08

CodeIT

Code IT

shaggy8675 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:44:
[...]

Mmhh, lijkt me niet zo heel vreemd aangezien het een bedrijf is wat winst moet maken, zoals alle bedrijven.

Heel simpel, wat je niet meteen uit eigen middelen kan betalen is een verzekering een prima optie voor, of dat Dela is, of een ander bedrijf is iets persoonlijks.
Vandaar mijn reactie op @Joris748 . Hij geeft aan het geld er wel voor te hebben. Ik zou dan ver weg blijven bij clubs als Dela.

En het is logisch dat een bedrijf winst moet maken. Maar als je daarvoor bijvoorbeeld vingerafdrukken van overleden neemt zonder toestemming en deze gaat gaat verkopen, ben je wat mij betreft fout bezig en blijf ik ver weg van dat soort clubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu moet ik zeggen dat dat mij persoonlijk dan weer helemaal niks uitmaakt. Het is alleen in specifieke gevallen gedaan waarbij ze niet op tijd konden overleggen met nabestaanden. En het is niet dat ze de vingerafdrukken zelf aan een derde partij verkochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Geen uitvaartverzekering, nooit gehad en gaat er ook niet komen.

Heb geen nabestaanden en geen broers of zussen (geen erfgenamen). Mocht ik eerder overlijden dan (een van mijn) ouders, dan hebben zij wel de middelen een en ander te verzorgen. Als mijn ouders er niet meer zijn, heb ik niemand om me zorgen om te maken. Gemeente mag mij komen opruimen.

Mijn moeder heeft ook geen uitvaartverzekering maar ik kan het voor haar allemaal verzorgen. Mijn vader is hertrouwd en ik neem aan dat hij voor/met zijn vrouw alles wel heeft geregeld.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Laatst online: 28-11-2024
Sissors schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:44:
Nu moet ik zeggen dat dat mij persoonlijk dan weer helemaal niks uitmaakt. Het is alleen in specifieke gevallen gedaan waarbij ze niet op tijd konden overleggen met nabestaanden. En het is niet dat ze de vingerafdrukken zelf aan een derde partij verkochten.
Ze werden dan misschien niet aan derden verkocht maar om nog eens geld los te peuteren van nabestaanden door een sieraad met de vingerafdruk aan hen te willen verkopen vind ik persoonlijk wel kwalijk. Bovendien lijkt het er ook op dat de vingerafdruk niet (altijd?) van de desbetreffende overledene is.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 18:49

Shaggy

Misantroop pur sang

Dinmi schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:17:
[...]

Ze werden dan misschien niet aan derden verkocht maar om nog eens geld los te peuteren van nabestaanden door een sieraad met de vingerafdruk aan hen te willen verkopen vind ik persoonlijk wel kwalijk. Bovendien lijkt het er ook op dat de vingerafdruk niet (altijd?) van de desbetreffende overledene is.
Ach, daarom heb ik het zelf gedaan toen mijn vader overleed. Vingerafdrukje gemaakt en in goud omgezet. Weet ik zeker dat het de juiste is ;)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 430115

heb gewoon een crematie zonder poeha in een keer betaald weg = weg

mijn vader zei altijd ze steken maar een stuk worst in mijn reet dan slepen de honden mij wel weg . :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ik vind het een belachelijk idee dat je als nabestaande wordt opgezadeld hier mee als de persoon zelf niks geregeld heeft..

Hoe zit dat eigenlijk wettelijk in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 02:18:
Hoe zit dat eigenlijk wettelijk in elkaar
Er zijn ook gevallen waarbij er wel kinderen zijn, maar waarbij deze kinderen niet in staat zijn (of niet willen) om de uitvaart te betalen. Ook in dat geval zal de gemeente de uitvaart regelen en betalen. Nabestaanden moeten er overigens wel rekening mee houden dat dit consequenties heeft voor de uitvaart. Vaak is er geen plechtigheid vooraf omdat de uitvaart zo sober als mogelijk wordt gehouden.

De gemeente mag de kosten echter altijd verhalen op de echtgenoot en kinderen. Een gemeente maakt altijd kosten voor een uitvaartondernemer. Daarom is het soms per saldo veel goedkoper om zelf toch een eenvoudige uitvaart te regelen. Zie ook de onderstaande, veel gestelde vraag uit de adviesrubriek van mr. W.G.H.M. van der Putten.

Vraag: Moet ik de uitvaart van vader/moeder toch betalen, ook als de gemeente de uitvaart heeft geregeld?

Antwoord: Ja, de gemeente regelt de uitvaart als niemand de uitvaart kan/wil regelen en/of betalen. Echter, directe nabestaanden (partner, kinderen) krijgen de rekening na de uitvaart gepresenteerd door de gemeente. Het maakt daarbij niet uit of de directe nabestaanden wel of geen goede relatie hadden met het overleden familielid.

Advies Mr. W.G.H.M. van der Putten: Directe nabestaanden die de uitvaart van hun familielid eigenlijk niet willen regelen doen er toch verstandig aan de uitvaart zelf te regelen. Als de familie zelf zorgt voor een hele sobere uitvaart dan is dat kans groot dat men een stuk goedkoper uit is dan wanneer de gemeente de uitvaart regelt.
Ik mis overigens wel een link met de erfenis. In mijn ogen zou je, als je niks wil regelen en/of betalen, geen recht mogen hebben op een erfenis.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 09-11-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 10:07
Nee, ik heb er geen. Voorlopig woon ik op mijn zelf alleen en laat ik een huis na. Staat genoeg geld op de bank voor een simpele uitvaart. Willen mijn nabestande meer, dan dan doen ze dat maar van de verkoop van mijn huis. Moeten ze het alleen even voorschieten.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer ik samen woon en kinderen heb. het het best wel een dure aangelegenheid word en misschien toch wel iets ga regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nope. Vrouwlief weet dat het de oven in wordt (ik dub nog over doneren aan wetenschap), en geen gedoe bij zo'n uitvaarttoko; thuis wat hapjes en drankjes en doei. Ze kan mijn spullen verkopen of mijn spaargeld pakken, Heb geen zin dat nog te gaan verzekeren. Eerder via ouders en gezamenlijk wel gedaan, maar ik vind het onzinnig.

Net als met trouwerijen en dingen voor baby's de grootste overpriced oplichtingstoko ever...bah.

[ Voor 14% gewijzigd door 2Dutch op 09-11-2018 14:04 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

TheBrut3 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:07:
[...]

[...]

Ik mis overigens wel een link met de erfenis. In mijn ogen zou je, als je niks wil regelen en/of betalen, geen recht mogen hebben op een erfenis.
Prima doe ik met alle liefde afstand van 👍

Schandalig dat je dan als nog de rekening krijgt.....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 279475 op 09-11-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stimpy68 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:17:
3000 euro? Daar redt je het echt niet mee inderdaad....
Valt heel erg mee, dat een 'leuke' begrafenis rustig 6-8k kost, betekent niet dat iets niet goedkoop kan.

De meeste mensen willen een mooie uitvaart, dan heb je inderdaad aardig wat kosten, maar zeker crematie met helemaal niets aan drankje/whatever, haal je wel binnen die 3000 euro.

Maargoed, uitgaande van normale leeftijd, nu een polis van 3000 hebben zegt niets over kosten over 20-30 jaar. Mijn vader had polissen van 2000 gulden, wat vroeger 'meer dan genoeg', maar nu zeker niet wil je het beetje mooi aankleden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Laatst online: 20-11-2024

Als je je lichaam niet doneert aan de wetesnschap oid, ben je volgens mij wel verplicht het bij een officiele instantie te laten 'verwerken' (Wie belt de Rendac? :P). Op eigen houtje cremeren of begraven is niet toegestaan lijkt me.
Dus dan kom je qua kosten uit bij de meest simpele crematie (begravenis lijkt me duurder ivm grafrechten etc).

Ik heb geen verzekering en ben ook niet van plan er ooit een te nemen. Sowieso vind ik dat een uitvaart van <10k prima te doen moet zijn. Je hebt de rouwkaarten, bijeenkomst vooraf (in zaaltje van cafe of crematorium, kerk word m sowieso niet), de crematie zelf en het koffie/bier/broodje achteraf (wederom in cafe / crematorium of prive garage/zaaltje). Met alle respect, maar dat hoeft geen fortuin te kosten.
Zo hoef ik echt geen dure urn oid, iets simpels is prima. Een dure kist vind ik sowieso echt belachelijk (die worden toch begraven/vervbrand..). Kan je niet gewoon een 'show' kist huren bij het crematorium die niet de oven in gaat? Wat mij betreft bestellen ze een kist bij Aliexpress..

Op dit moment (24 jaar) ben ik meer 'waard' (= spaarrekening) dan die 10k, dus zou dat geen probleem moeten zijn. Eventuele problemen met voorschieten van geld verwacht ik ook niet, daarvoor heb ik een familie die groot en hecht genoeg is.
Ik ga er eigenlijk (enigszins optimistisch) later alleen maar meer 'waard' te worden, dus bezittingen (cash, auto etc) te hebben. In geval van een huis met partner is het natuurlijk anders (minder makkelijk om te zetten in cash geld), maar ik denk als je een huis koopt dat je daar iets voor regelt (of de hypotheekverstrekker verplicht stelt) in de zin van een overlijdingsrisicoverzekering.
Verder: Als je met 2 man een huis koopt en je hebt enorme problemen met een dergelijke investering moet je jezelf afvragen of je dat huis wel moet kopen. Er kunnen altijd overwachte kosten zijn (cv ketel, wasmachine droger etc) en je kan jezelf moeilijk voor alles verzekeren. Wat dat betreft de mooiste (gedateerde) reactie in dit topic:
Jazco2nd schreef op woensdag 9 november 2016 @ 12:30:
1. over 30 jaar kost een uitvaart gemiddeld €20K.
Over 30 jaar kost een kop koffie €15 en een krat bier €80, zullen we die ook alvast verzekeren? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
TheBrut3 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:07:
In Vlaanderen is dit eigen aan elke gemeente welk reglement ze willen toepassen (zolang het voldoet aan de regelgeving van de hogere overheden). Meestal zal je dus inderdaad aantreffen dat de gemeente zal tussenkomen als de overledene of erfgenamen onvermogend zijn.
Van de eerste gemeente gekopieerd die ik tegenkwam op google.
Er is geen erfgenaam die verplicht kan worden om de uitvaartkosten te betalen, met andere woorden de erfgenaam heeft de nalatenschap verworpen, de erfgenaam is zelf onvermogend of is niet tot onderhoud gehouden ten aanzien van de overledene
Ontopic over de uitvaartverzekeringen.
Ik heb vroeger ook nagedacht over een dergelijke verzekering. In die tijd maakte Dela nog al veel reclame, en er was een begrafenisondernemer in de gemeente die met Dela werkte. Blij dat ik dat toen niet heb afgesloten. Begrafenisondernemer is ondertussen al vertrokken uit de gemeente, dus het zou mijn nabestaanden al verplichten om een heel eind te moeten rijden voor een andere begrafenisondernemer die met Dela werkt.

Via mijn gewone verzekeraar kan ik ook een uitvaartverzekering nemen. Zij betalen op factuur uit aan de begrafenisondernemer, of na 45 dagen aan de erfgenamen. Eventuele overschotten, bijvoorbeeld verzekerd voor 10k, maar het heeft maar 5k gekost, worden ook uitgekeerd.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-06 08:15
assje schreef op dinsdag 8 november 2016 @ 20:33:
Risico's die je niet af kunt/wilt afdekken moet je verzekeren, verder niks.

[...]

Maar hoeveel gevallen zijn er nou echt waar het moeilijk is voor de betrokkenen om even €5k voor te schieten? Een gemiddeld huishouden heeft een veelvoud van dat bedrag als buffer (of zou het moeten hebben, focus daar dus liever op dan op een uitvaartverzekering).

En een gemiddeld persoon die de pijp uit gaat laat wat achter, €100k oid? Zal ongetwijfeld scheef verdeeld zijn maar kan me niet voorstellen dat er veel mensen gaan die hun eigen uitvaart nog niet aan nalatenschap hebben.
Ik denk dat er heeeeeeel veeeeel mensen die niet zomaar 5k hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn schoonmoeder liet een uitvaartverzekering van 6K, een huurhuis en een laag banksaldo achter toen ze ging. Die 6K is opgegaan aan een vrij simpele crematie, het huis hebben we op eigen kosten leeggetrokken. Er stond niks van waarde, hebben de kringloop laten komen en daarna 3x naar het stort gereden met volle kar.
Toen haar man 12 jaar daarvoor ging had die niks geregeld, niks gespaard, alles ging op aan de drank en de hobby. Die heeft het gezin in diepe schulden laten zitten, waarna de kinderen een uitvaartverzekering hebben geregeld voor hun moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
mrjixies schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:41:
[...]

Ik denk dat er heeeeeeel veeeeel mensen die niet zomaar 5k hebben liggen...
Dat moeten dan ook mensen zijn die geen koopwoning of auto hebben anders hebben ze wel grotere problemen dan het wel of niet hebben van een uitvaartverzekering.

Als het gaat om een situatie waar de erfenis prima voldoet om de uitvaart te bekostigen en er alleen voorgeschoten hoeft te worden durf ik te betwijfelen of er werkelijk zoveel mensen zijn die niet relatief eenvoudig tijdelijk €5k boven water kunnen krijgen.

Dan houd je dus alleen mensen over zonder spaargeld, in een sociaal isolement (anders schiet iemand het even voor) en zonder inkomen (anders kan je gewoon even een krediet gebruiken).

Ik denk dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Wij hebben een koophuis met overlijdensrisicoverzekering, dus mocht een van ons te komen overlijden, wordt de helft van de restschuld afbetaald. Verder heb ik via mijn werk ook een overlijdensrisicoverzekering die een jaarsalaris uitkeert bij overlijden. Daarnaast streven we naar FO, ik denk dat dat een betere investering is dan een uitvaartverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:42
hyptonize schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:07:
Wij hebben een koophuis met overlijdensrisicoverzekering, dus mocht een van ons te komen overlijden, wordt de helft van de restschuld afbetaald. Verder heb ik via mijn werk ook een overlijdensrisicoverzekering die een jaarsalaris uitkeert bij overlijden. Daarnaast streven we naar FO, ik denk dat dat een betere investering is dan een uitvaartverzekering.
Hier ook geen uitvaartverzekering; we zorgen wel dat we genoeg op de spaarrekening hrbhrn staan.

Hier een ORV ter hoogte van de volledige hypotheek, daalt annuïtair mee. Kost maar een paar euro op onze leeftijd en als ik sterf dan weet ik zeker dat mijn vrouw niet in de problemen komt, aangezien we bij het kopen van een huis van plan waren om een gezin te gaan stichten waarbij we beide wilden dat mijn vrouw minder ging werken en straks na schooltijd 5 dagen per week thuis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Laatst online: 20-11-2024
_JGC_ schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:56:
Mijn schoonmoeder liet een uitvaartverzekering van 6K, een huurhuis en een laag banksaldo achter toen ze ging. Die 6K is opgegaan aan een vrij simpele crematie, het huis hebben we op eigen kosten leeggetrokken. Er stond niks van waarde, hebben de kringloop laten komen en daarna 3x naar het stort gereden met volle kar.
Toen haar man 12 jaar daarvoor ging had die niks geregeld, niks gespaard, alles ging op aan de drank en de hobby. Die heeft het gezin in diepe schulden laten zitten, waarna de kinderen een uitvaartverzekering hebben geregeld voor hun moeder.
Ik weet natuurlijk niets van leeftijd en precieze verzekering, maar als ik even 1950 als geboortejaar neem kom ik bij zowel DELA als Monuta rond de €35 premie per maand uit voor een uitkering in geld van 6k.
Als je met een schuld achter blijft, is het dan handig dat geld aan premie uit te geven? Zeker als je ergens nog rente over moet betalen.

Over 12 jaar kom ik op 5k aan premie uit. Wat dat betreft heb je dan 'winst' gemaakt, maar dan is de persoon in kwestie met 68 jaar ook wel relatief vroeg overleden en neem je inflatie niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Pieter van Ras Ik ken de details van de polis niet. Mijn schoonmoeder was veel jonger dan haar man. Hij is niet heel oud geworden door kanker, zij zelf is met 73 gegaan. Bij Monuta loopt de premie tot 65 jaar, daarna is het premievrij.

Voor je beeldvorming wat schulden betreft, meneer was alcoholist en rookte flink. Hij hield het gezin kort zodat ie alles op kon maken aan zijn verslaving. Als je gewend bent te leven onder WSNP-niveau omdat je altijd kortgehouden bent is bijstand of AOW een vetpot en ben je die schulden zo weer kwijt.

Verder betreft het een polis die ruim voor de crisis is afgesloten, toen er nog gouden bergen waren. Ik leg nu 2 tientjes per maand in voor 3 personen op een polis bij Monuta die tegen mijn 65e 2x de inleg verzekert. In die 29 resterende jaren kan ik beter rendement halen, maar als ik volgende week ineens omval keren ze dat bedrag ook uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat kan natuurlijk ook nog, de uitvaartverzekeraar die in de problemen komt.
Die vallen ook niet onder het depositogarantiestelsel.

Financiële problemen bij uitvaartbedrijf Yarden - https://nos.nl/l/2278518

[ Voor 0% gewijzigd door sambalbaj op 01-04-2019 09:46 . Reden: Sp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik kom zelf uit een gezin met alleenstaande moeder, dus we hebben nooit echt spaargeld gehad. Reden genoeg om het hele gezin verzekerd te hebben voor WA en Uitvaart.
Ik zelf heb een Dela verzekering in natura + 3500 euro geld uitkering vrij te besteden (koffietafel en broodjes, biertjes achteraf).
Heb het laatste erbij, omdat binnen de familie de uitvaart van opa's, oma's, ooms en tantes altijd wat uitgebreid waren en het biertje achteraf, ondanks dat het een uitvaart is, toch wat gezelligheid kan brengen.
Even weer de hele familie zien onder het genot van een pintje.

Alleen een uitvaart dienst en daarna direct naar huis met een leeg gevoel maakt de hele bedoeling alleen maar nog zuurder dan het al is.

Ik betaal zelf 9,50 euro per maand en het is me waard, gezien ik geen inkomen heb waarmee ik echt de luxe heb om geld te sparen. Alles gaat op in vaste lasten, eten en soms een pleziertje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Laatst online: 15:28
Wat gebeurt er als je de goedkoopste uitvaart niet eens kan betalen? Wat gebeurt er dan met de lichaam? :O

Had het NOS bericht gelezen, ik vind gemiddeld 3.000 - 10.000 behoorlijk voor geld. Ik ben toch wel benieuwd wat voor winstmarges erop zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hexxagon schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:39:
Wat gebeurt er als je de goedkoopste uitvaart niet eens kan betalen? Wat gebeurt er dan met de lichaam? :O

Had het NOS bericht gelezen, ik vind gemiddeld 3.000 - 10.000 behoorlijk voor geld. Ik ben toch wel benieuwd wat voor winstmarges erop zitten.
Als je geen rooie cent hebt om de uitvaart van te betalen dan draagt de gemeente hier zorg voor. Dan wordt alles zo sober mogelijk gehouden, zonder plechtigheid, en wordt je in een algemeen graf gelegd zodat mensen die zich (jaren na dato) alsnog melden toch een graf hebben om te bezoeken. Als je de uitdrukkelijke wens hebt om gecremeerd te worden, zal de gemeente ook zorgdragen voor een crematie. Wat er vervolgens met de as gebeurt is me verder niet duidelijk.

Winstmarges in de uitvaarsector ken ik verder niet. Ik weet dat een standaard kist een paar honderd euro kost en de overledene een dag of 5 'stallen' bij een uitvaartcentrum in de koeling met eventuele mogelijkheid tot (1 uur per dag) bezoek zweeft ergens rond de 500 euro. Wat het crematorium aan 'kale kosten' rekent weet ik verder niet (edit: zie hieronder) maar tot los van het daadwerkelijk cremeren hoeft het in de basis niet extreem duur te zijn. Het is natuurlijk alles eromheen wat de kosten met zich meebrengt; de dienst, de koffietafel, bidprentjes, rouwkaarten, bloemen en kransen, rouwauto, etc...

EDIT:
Aanvulling op bovenstaande n.a.v. dit artikel vandaag op nu.nl:
Een crematie kost in Nederland gemiddeld 747 euro. In de Gelderse gemeente Berkelland is een crematie met 985 euro het duurst, terwijl Amsterdam met 406 euro het goedkoopst is, zo blijkt dinsdag uit het jaarlijkse onderzoek van uitvaartonderneming Monuta naar de hoogte van graf- en crematiekosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 02-04-2019 11:51 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Ik wil mijn dela verzekering gaan opzeggen.. Ik heb het idee dat ik beter op een andere manier kan sparen dan 6 euro per maand inleggen voor mijn dela.

Echter moet ik 150 euro betalen als afkoopsom? Is dat met een bepaalde rede of kan iemand mij dat informatie over geven?

Heb geen zin om DELA te bellen namelijk >:) :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
Hexxagon schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:39:
Dan schroeven ze de handvatten rechtstreeks op je bovenarmen & -benen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
seadogg schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:32:
Ik wil mijn dela verzekering gaan opzeggen.. Ik heb het idee dat ik beter op een andere manier kan sparen dan 6 euro per maand inleggen voor mijn dela.

Echter moet ik 150 euro betalen als afkoopsom? Is dat met een bepaalde rede of kan iemand mij dat informatie over geven?

Heb geen zin om DELA te bellen namelijk >:) :+
Als je niet wil bellen had je ook kunnen Googlen...

https://www.dela.nl/verze...ing/afkopen-of-stopzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Ik geloof dat ik Delta Uitvaartverzekering heb, rond mijn 20e heb ik die genomen en er gaat om de 3? maanden geld naar toe.

Ik heb alleen geen idee hoeveel geld er inmiddels in die verzekering zit, hoe kan ik dit checken? email adres kunnen ze niet vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door mugenmarco op 07-05-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Ik lees vaak argumenten dat zelf sparen goedkoper is.
Ik denk dat het niet mega veel uitmaakt als je nu in de 30 bent en per maand 10 euro moet betalen voor een uitvaartverzekering.
Grofweg zit je dan op 7k aan gespaarde euro's,

Wat ik me wel afvraag, is het stukje ontzorgen voor nabestaanden.
Voor de mensen die GEEN uitvaartverzekering hebben, hoe regen jullie dit voor je nabestaanden ?

Als je een verzekering heb, belt de nabestaande bij overlijden het nummer van een Dela en gaat de trein rijden en wordt alles gedaan. Hoe zit het als je geen uitvaartverzekering heb?
Wat moet de nabestaande allemaal zelf extra regelen?

En hoe regel "ik" nog het meeste zodat de nabestaande weinig hoeven te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

@C6DL maar weten je nabestaanden wel dat je bij Dela verzekerd bent? Wat mij heel erg verbaasde is dat er geen register is die uitvaartondernemers kunnen raadplegen om na te gaan of en waar iemand een verzekering had. Als je nabestaanden niet van je verzekering weten wordt er dus ook helemaal niks automatisch geregeld.. en kan er volgens mij ook niet achteraf nog uitbetaald worden als men er naderhand achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
@C6DL maar weten je nabestaanden wel dat je bij Dela verzekerd bent? Wat mij heel erg verbaasde is dat er geen register is die uitvaartondernemers kunnen raadplegen om na te gaan of en waar iemand een verzekering had. Als je nabestaanden niet van je verzekering weten wordt er dus ook helemaal niks automatisch geregeld.. en kan er volgens mij ook niet achteraf nog uitbetaald worden als men er naderhand achter komt.
Ja.. Maar het gaat mij om mijn vraag m.b.t ontzorgen als je geen uitvaartverzekerin heb.
Als dat ook gewoon een nummer bellen is, en die partij gaat de boel in gang zetten..
dan zit ik er ook aan te denken om mijn Dela verzekering op te zeggen.
Ik heb dus puur de verzekering om mijn nabestaanden te onlasten, en wil weten wat ik dan i.p.v zelf moet regelen nu in geval van overlijden in de toekomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51

Barrycade

Through the...

In geval van een overlijden zullen je nabestaanden ook gewoon een uitvaartbegeleider gaan bellen en die mijn familie vaak gebruikt (Helaas recent wat familieleden verloren) is het ook 1 belletje en hij komt het voor je regelen.

Het verschil met een Dela is dat je dan aan hun service vast zit, dus in hun uitvaartcentra, bepaalde kisten etc.

Als je zelf zorgt voor een potje met geld (dat bv op een e.o. rekening staat) zal het ook gewoon goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
Barrycade schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:25:
In geval van een overlijden zullen je nabestaanden ook gewoon een uitvaartbegeleider gaan bellen en die mijn familie vaak gebruikt (Helaas recent wat familieleden verloren) is het ook 1 belletje en hij komt het voor je regelen.

Het verschil met een Dela is dat je dan aan hun service vast zit, dus in hun uitvaartcentra, bepaalde kisten etc.

Als je zelf zorgt voor een potje met geld (dat bv op een e.o. rekening staat) zal het ook gewoon goed gaan.
Maar bij Dela heb ik alles "vastgezet" in een document.
Welke wensen, kist etc etc...
Op moment van overlijden weet het betreffende uitvaartcentra nog niets toch??
Hoe vlieg je dat dan aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik wil juist niks vastzetten. Ik ben dan dood en het is aan mij nabestaanden invulling te geven hoe ze van mij afscheid willen nemen. Begraven? Cremeren? Resomeren? Waar? Welke kist? etc Maakt mij op dat moment niet meer uit.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het me niet boeit, maar ik wil dat mijn nabestanden op hun manier afscheid van kunnen meenemen en niet dat ik ze iets opleg. Dat doe ik genoeg terwijl ik nog leef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
C6DL schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Maar bij Dela heb ik alles "vastgezet" in een document.
Welke wensen, kist etc etc...
Op moment van overlijden weet het betreffende uitvaartcentra nog niets toch??
Hoe vlieg je dat dan aan?
Je zal je nabestaande toch moeten informeren dat je bij Dela verzekerd bent, dan kan je in plaats daarvan toch ook je wensen kenbaar maken? Dus instructies in een envelop en deze aan nabestaande geven (of in een PDF per mail met instructie pas na overlijden te openen).

Ik vermoed dat je deze wensen ook wel gewoon bij de lokale uitvaartonderneming kunt deponeren, dan ben je weer net zo ver en hoef je je nabestaanden alleen te informeren welke uitvaartonderneming te bellen (i.p.v. Dela).

Edit, een wilsbeschikking dus, template beschikbaar bij iedere uitvaartonderneming denk ik. Enige vraag dus hoe je wilt zorgen dat dit bij je nabestaanden komt bij overlijden. Om die reden een uitvaartverzekering afsluiten lijkt me nogal een paardenmiddel :P

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 02-07-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51

Barrycade

Through the...

Tja wat ik er momenteel van meekrijg is dat zo'n Dela regeling ook niet heilig makend is. Moet momenteel geld bij: https://www.volkskrant.nl...ostenstijgingen~b021fa78/

Dus als je wat specifieks wil kan je beter zelf geld bij elkaar harken om je wensen te kunnen afdekken. En als je een specifieke kist / locatie / bloemen / appeltaart wil zou ik dat dan in een brief zetten en kenmaar maken aan je nabestaanden.

Maar ik ben van mening dat mijn nabestaanden maar moeten doen wat op dat moment goed voelt en wat ze voor budget er voor over hebben. Ik lig dan toch maar te liggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46
Ja, ik heb een uitvaartverzekering bij Monuta voor 8 euro per maand. Ik heb Uitvaart Geld t.w.v. 8500 euro. Heb 'm afgesloten nadat mijn opa in januari was overleden en bleek dat er amper geld was om de uitvaart te betalen. Toen mijn eigen uitvaartverzekering erbij gepakt die mijn ouders hadden afgesloten toen ik geboren werd. Er was maar 1800 euro gespaard. Een flinke tegenvaller, dus heb dit meteen gefikst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Barrycade schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:56:
Tja wat ik er momenteel van meekrijg is dat zo'n Dela regeling ook niet heilig makend is. Moet momenteel geld bij: https://www.volkskrant.nl...ostenstijgingen~b021fa78/

Dus als je wat specifieks wil kan je beter zelf geld bij elkaar harken om je wensen te kunnen afdekken. En als je een specifieke kist / locatie / bloemen / appeltaart wil zou ik dat dan in een brief zetten en kenmaar maken aan je nabestaanden.

Maar ik ben van mening dat mijn nabestaanden maar moeten doen wat op dat moment goed voelt en wat ze voor budget er voor over hebben. Ik lig dan toch maar te liggen. ;)
Yarden heeft destijds 2 verzekeraars met naturapolissen overgenomen. Ik weet niet wat er precies in die polissen staat, maar Yarden heeft in 2007 al geprobeerd om de maximale uitkering te beperken tot ~4500 euro. Inmiddels staan ze op omvallen, dus nu moeten ze wel.

Monuta heeft het anders gedaan. Die verzekeren hun eigen dienstverlening in natura waarbij de premie jaarlijks geindexeerd wordt. De crematie of grafkosten zijn buiten de polis gelaten, die mag je gaan bekostigen van een vrij te besteden bedrag. Als over 20 jaar de kosten van het crematorium van 1500 naar 4000 euro zijn gestegen betaal je het verschil ook gewoon zelf. Overigens mag je elke 3 jaar het vrij te besteden bedrag met 10% laten verhogen, afgelopen maand laten doen, extra premie daarvan is marginaal.

Overigens is Monuta inmiddels een stuk minder aantrekkelijk dan 3 jaar geleden: "U betaalt premie tot aan uw overlijden of tot in het jaar dat u 85 wordt."
Mijn polis gaat tot 65, daarna is ie premievrij.

Edit: 65 kan je nog steeds wel afsluiten, maar niet via de website.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste