noguru schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:47:
[...]
Tja, etnisch profileren "bewijst" natuurlijk dat het met de acceptatie en tolerantie niet goed zit wat op zich "bewijst" dat etnisch profileren bestaat. Zo cirkelredeneer je maar wat in het rond, weer zonder onderbouwing behalve de ook niet onderbouwde opmerking dat het in Nederland eigenlijk wel meevalt. Dus?
Stel dat iemand hier zonder bron beweert dat onder allochtonen de criminaliteit hoog is terwijl CBS cijfers het tegenovergestelde laten zien, wat doe je dan met zo'n bewering? Die gaat van tafel.
Cirkelredenering? ik zeg alleen dat als er etnisch profileren plaatsvind (wat de politie en minister toegegeven hebben) dat dat als gevolg kan hebben dat de statistiek daardoor beinvloed word. Ik leg nergens de link met of dat komt door gebrek aan tolerentie of dat dat omgekeert werkt. Dat maak jij er van.
De bronnen zijn al eerder genoemd.
De reden dat ik claim dat het nog wel meevalt is omdat de minister bijvoorbeeld actie onderneemt tegen etnisch profileren bij de politie en zij het probleem erkennen.
-36- schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:00:
[...]
[...]
https://www.nrc.nl/nieuws...en-en-marokkanen-a1604700
Met dit onderzoek lijkt me helaas toch wel duidelijk aangetoond dat diversiteit een negatieve invloed op de leefomgeving heeft.
Over criminaliteit en etnisch profileren:
Populatie Nederland (01-2018)
76,9% Autochtoon
23,1% Allochtoon (westers+niet westers)
Populatie Gevangenis (2015):
36,7% Autochtoon
62,8% Allochtoon
(Statistiek is niet mijn ding dus vergeef me svp eventuele rekenfouten.)
Hoewel dit @
Mx. Albas eerder gemaakte punt over huidskleur en pakkans niet ontkracht zou vlug berekend de pakkans van een allochtone crimineel minimaal 5x zo hoog moeten zijn om verschil in gevangenis populatie enkel daarmee te kunnen verklaren. (Het zou natuurlijk kunnen dat allochtonen ook zwaarder gestraft worden maar dan nog lijkt 5x me erg veel.)
Verdere conclusies waag ik me niet aan, maar het zijn voor mij bij elkaar opgeteld toch wel aanwijzingen dat diversiteit zeker niet zaligmakend is.
Disclaimer:Voordat ik beschuldigd word van rechtse praatjes. Ik probeer geen enkel individu af te rekenen op resultaten van een groep en besef me prima dat migranten net zoveel Nederlander zijn als ikzelf met uiteraard dezelfde rechten. Dus laten we het vooral voor iedereen die hier woont zo gezellig mogelijk houden. Amen 
het risico van dergelijke statistieken zonder achtergrondiformatie is dat bijvoorbeeld dit aandeel kan komen door andere redenen dan de afkomst. Zoals aangegeven is opleidingsniveau en armoede een veel betere indicator en die hangen vaak weer samen met opleidingsniveau ouders etc. Immigranten hebben nou eenmaal vaak een lagere opleiding vanwege bovenstaande redenen.
ik wil niet zeggen dat de statistiek daardoor komt, maar je kan heel moeilijk conclusises hangen aan een dergelijke simpele statistiek, daarom studeren mensen er jaren voor om dat soort onderzoek te doen en interpreteren.
Door een dergelijke statistiek de wereld in te propageren insinueer je dus dat de criminaliteit door afkomst komt terwijl je dat met die simpele statistiek helemaal niet kan bewijzen. Vandaar dat het vaak als een rechts propagandapunt gezien word.
ik wil niet zeggen dat je dat bewust doet, helemaal niet. Ik vertrouw er op dat je juiste intenties hebt maar wilde je alleen even wijzen op het gevaar van gebruik van op het oog simpel lijkende statistiek.
noguru schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:21:
[...]
Analoog aan Albantars logica zou je ook het volgende kunnen beweren: Het overgrote deel van de criminelen is man. Dat blijkt uit cijfers maar dat komt omdat mannen een hogere pakkans hebben. Criminele vrouwen lopen vrij rond.
Zelfde logica. En misschien is het ook wel zo dat vrouwen relatief wat milder door het strafrecht worden behandeld en minder snel als verdachte worden gezien. Maar het is natuurlijk absurd om de zaak (oorzaak en gevolg) om te draaien en op basis hiervan te stellen dat mannen niet crimineler zijn dan vrouwen.
Die analogie gaat tot op zekere hoogte ook op ja. Vrouwen komen vaak makkelijker weg met alleen een waarschuwing of een lichtere straf dan mannen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld huiselijk geweld. Mannen zullen daar veel sneller voor gestraft worden dan vrouwen omdat mannen die met klachten naar de politie gaan minder snel serieus genomen worden door het beeld dat we hebben dat mannen sterker zijn.
Dat wil niet zeggen dat dat de grote verschillen volledig verklaard maar het draagt er wel aan bij. Jij zegt dat hier oorzaak en gevolg omgedraaid worden maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Voorbeeld is in de VS: Drugsgebruik onder witte en zwarte amerikanen was gelijk maar zwarte amerikanen hadden een veel grote kans om daarvoor opgepakt te worden en veroordeeld te worden dan witte amerikanen. Dan krijg je vervolgens een statistiek waarin dus zwarte amerikanen veel vaker voor drugsgebruik gepakt zijn en dus een veel groter aandeel hebben in de cijfers zonder dat ze daadwerkelijk een groter aandeel hadden in de criminaliteit zelf.
[
Voor 65% gewijzigd door
Philip Ross op 13-06-2018 09:46
]