Fijn dat je het naar je zin hebt. Dat is wat mij betreft altijd heel belangrijk. Maar ik hoor geen bijzondere dingen van je.
Nou ben ik zelf niet iemand die via detachering, of wat voor vorm dan ook, hopt van opdracht naar opdracht en van bedrijf naar bedrijf, maar ik heb een jaartje of vier bij Sogeti gewerkt
Als je kwaliteit biedt, betaalt zich dat vanzelf uit. Daar hoef je geen lager uurtarief voor mee te nemen.
... Financieel gezien ben ik er qua brutosalaris een paar honderd euro op vooruit gegaan (zo'n 7%) t.o.v. mijn vorige werkgever. Maar dat is enkel het vaste maandsalaris. Bij mijn vorige werkgever kregen we dat elk jaar een winstuitkering wat van jaar tot jaar verschilde maar nooit heel spectaculair was. Vergelijkbaar met een 13e maand. Omdat ik destijds in maart mijn ontslag heb ingediend en in april ook nog eens de overwinstuitkering wordt uitgekeerd... kreeg ik daar niks van. Ook al had ik wel voor 100% meegeholpen het jaar ervoor om die winst te bewerkstelligen. Het stond in de kleine lettertjes maar het voelde wel zuur.
Ik vrees dat de ervaringen met je vorige werkgever je idee van goed werkgeverschap enigzins hebben gekleurd. Als je een stap kan maken waarbij je basissalaris stijgt bij een constructie zoals die van RS, dan ben je hiervoor onderbetaald geweest waarschijnlijk.
Los van het financiele plaatje, vind ik het een ontzettend fijn bedrijf en voel ik me er helemaal thuis. Ze organiseren toffe events zoals een weekendje Dublin of een bezoekje aan Gamescom om er maar een paar te noemen.
Zaken die veel detacheerders ook bieden, maar wat mij betreft zaken die ik voornamelijk interessant vond tot mijn dertigste. Dus eigenlijk de periode voordat ik mezelf Senior zou durven noemen.
Daarnaast krijg ik ook de ruimte om mezelf te ontwikkelen via softskill trainingen (al is dat niks nieuws, maar wel goed dat ze het gewoon aanbieden) en ik heb mijn eigen workshop gegeven.
Hier ontkom je ook niet aan inderdaad. Doen ze ook meer dan Softskills? Wat bieden ze aan professionals aan? Kunnen die naar congressen over nieuwe ontwikkelingen zonder dat er moeilijk wordt gedaan? Externe opleiders? Master opleiding volgen?
Of een ander voorbeeld: wij kennen geen limiet op het aantal prive kilometers dat je mag rijden. Tuurlijk, we mogen ook niet ineens taxi chauffeur gaan spelen (schenden voorwaarden leasecontract) maar qua kosten van de tankpas is dit gewoon eigen verantwoordelijkheid.
Is ook niet heel vreemd bij detacheerders. Ik mocht ook zoveel rijden als ik wilde. Collega's reden soms wel elk weekend op en neer naa rPolen bijvoorbeeld.
Ik snap dat sommigen twijfelen aan de senioriteit van mij en mijn collega's.
En het verhaal dat volgt is echt niet uniek. Softskills met gaten op het vlak van materiekennis is ook niet echt een argument voor senioriteit. En ik twijfel er niet aan dat jullie een boel capabele developers hebben, maar dat hebben een heleboel bedrijven.
Tot slot nog even over het financiele plaatje. Waar voorheen "moeilijk" gedaan werd over een OV business card EN een lease auto, is dat bij ons geen enkel probleem.
Ook een kleuring door je vorige werkgever. Sogeti bood mij exact hetzelfde en heb dit daardoor altijd als normaal aangevoeld.
Al met al heb ik geen seconde spijt van mijn overstap. Ik voel me hier helemaal op mijn plek omdat ik net als anderen me totaal niet geroepen voel tot het ZZP-erschap. Qua werkplezier en financieel aspect ben ik er flink op vooruit gegaan en ik ga elke dag met heel veel plezier naar mijn werk :-)
Dat is het belangrijkste