Ik zit nog een beetje in dubio of ik hem ga bestellen. Ik heb aan 64GB / 6GB méér dan genoeg, maar voel me een beetje 'genaaid' dat deze alleen in piano glinster versie is te krijgen. Nu is 128GB / 8GB voor 50 euro meer zeker geen slechte deal (kijk bijv. wat Apple hiervoor rekent als meerprijs) maar ik heb het gewoon niet nodig en betaal dus 50 euro bij om de Midnight black versie te nemen. Toegegeven, de restwaarde van het toestel blijft ook hoger, maar daar doe ik het niet voor. Oneplus weet dit dondersgoed en doet dit natuurlijk bewust.
De notch kan ik overigens wel omarmen, ondanks dat hij slechts tijdelijk van aard is; binnen 1 tot 2 jaar werken ze de speaker + camera gewoon op andere manieren weg waardoor de notch overbodig wordt. Wat ik een beetje mis in het toestel is de durf die Oneplus in het verleden heeft getoond. De Oneplus One had een Sandstone achterkant en iedereen die het zag/voelde vond het vernieuwend en vooral belangrijk: vernieuwend, onderscheidend, een daadwerkelijk nuttige toevoeging.
Oneplus kiest nu voor een glazen achterkant, een notch, super slow-mo, een vingerafdrukscanner op de achterkant etc. Natuurlijk, de prijs is enorm scherp/concurrerend en je krijgt een supersterke all-rounder met prettige 'kale' Android ervaring, maar ik mis wat. Bij Oneplus denk ik aan een vingerafdrukscanner succesvol onder het scherm plaatsen waar andere merken falen/afwachten of nieuwe materialen gebruiken die anders zijn dan bij Samsung/Apple. In plaats daarvan huppelen ze nu moederbedrijf OPPO na en verpakken ze dit als 'our approach to honest design'.
Desalniettemin is het wel een interessant toestel en zit ik er toch over te denken hem te bestellen mede door de prima prijs, sterke all-round specs en zeer goede Android ervaring. Andere interessante merken vind ik Xiaomi en Nokia, de rest valt bij voorbaat eigenlijk al af. Maar doordat de One en Three zo goed bevielen wil ik eigenlijk wel bij Oneplus blijven. Waar ik wil mee zit is de glazen achterkant, dit is (ook gezien de polls) gewoon een middelvinger naar de hele Oneplus community die schreeuwt om alles BEHALVE glas. De never settle kreet raakt z'n waarde kwijt, want ze settelen met moederbedrijf OPPO en (Chinese) trends. Wireless charging hoeft van mij niet per se, maar het is wel één van de usecases om glas te gebruiken.
Tot zover dit betoog, ik moet er even over nadenken

Misschien moet ik niet zo 'moeilijk' doen, het blijft immers gewoon maar een smartphone. Maar een discussie voeren is altijd interessant. Voor 519 euro verwacht ik ook geen revolutionair of baanbrekend toestel, maar meer durf, lef en oren naar de community had ik op prijs gesteld.
Wat zijn jullie afwegingen in het wel/niet bestellen van de Oneplus 6?
[
Voor 6% gewijzigd door
stin00 op 17-05-2018 13:46
]