1: Wees bereid om met verlies te kopen als de mogelijke trend is dat de koers nog verder daalt. Liever met 50 Dollar verlies uitstappen dan wachten totdat je de 500 Dollar verlies hebt aangetikt.
2: Kijk naar het totaalbedrag van je pf, niet het aantal muntjes. Je kunt alleen achteraf alles goed timen. Iedere keer als je er qua Dollar/Euro waarde op vooruit bent gegaan heb je het goed gedaan.
3: Het aantal muntjes is alleen van belang als je echt lang gaat holden (maanden/jaren). Trade je regelmatig, ook tussen verschillende coins, dan doet het aantal er niet toe. Ja, alleen om te berekenen hoeveel je had kunnen hebben als je 100% perfect had getrade, maar dat kan niemand, ook de grote jongens niet.
4: Spreek met jezelf een aantal regels af. Leg die naast je scherm en kijk hier bij iedere actie die je wil uitvoeren kritisch naar
5: Probeer FOMO uit te schakelen: Ben je een groene candle aan het chasen? Doe het niet! Een groene candle wordt altijd door een rode gevolgd, niet altijd op korte termijn, wel altijd op de middellange of lange termijn. Kijk op dat moment naar een ander muntje waar je de groene candle mogelijk nog wel mee kunt pakken
6: Verkoop je en stijgt het direct daarna weer? Of koop je en daalt het ineens? Maak dan de keuze om een sell/buy order op een paar % hoger of lager in te stellen. Geef dat een paar uur of dagen de kans. Handel ondertussen verder met je resterende bedrag bij andere coins, of koop stukjes bij om het gemiddelde bedrag te verlagen.
7: Stap nooit met 100% in of uit, doe dit stapsgewijs. Ja, je mist wat winst of hebt wat extra verlies, maar gaat de koers ineens de andere kant op, dan lift je daar ook weer iets op mee.
8: Doe niet zomaar wat, volg goede analisten op YouTube, Twitter en fora.
9: Wees kritisch op jezelf. Eindig je iedere dag met minder geld in je pf? Dan doe je iets verkeerd. Ga dan dus niet door op de ingeslagen weg, maar evalueer wat je verkeerd hebt gedaan, pas je regels aan en probeer het opnieuw, maar eerst met kleinere bedragen.
10: Als je max resultaat probeert te halen door all-in te gaan, pak je ook maximaal verlies als het mis gaat. Handel dus eerst met kleinere bedragen en als je ziet dat het goed gaat begin je met grotere bedragen. Ja, dan heb je mogelijk wat winst gemist, maar grote kans dat je minder verlies hebt geleden
Kortom: Evalueer je resultaten, stap niet blind in, wees bereid verlies te nemen en volg een plan.
Edit: Mooi voorbeeld van zojuist. Ik had een paar redelijk goede XRP trades achter de rug. Ik verkocht op de piek en kocht in het eerstvolgende dal. Daarna daalde hij keihard verder. Vroeger had ik met een market sell het zinkende schip verlaten en mijn verlies gepakt. Tegenwoordig zet ik dan een sell order net boven de aankoopprijs en geef ik het een aantal uren. In dit geval goed uitgepakt:
Let op: De tijd van de 2e order is de invoertijd, niet de verkooptijd. In dit geval dus een potentieel verlies omgezet in een zeer kleine winst (even los van de fee uiteraard).
[
Voor 12% gewijzigd door
Taro op 18-11-2018 11:21
]