Tominatie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:22:
@
Marthusiast Ik geloof wel in Bitcoin maar nog steeds denk ik dat Blockchain niet van de grond gaat komen.
Maar ik vind het idee en het spelletje al de moeite waard. Heb als investeerder wel vertrouwen in een stijging op lange termijn, daarom zit ik er ook in. Bitcoin vind ik gewoon een leuk alternatief om naast mijn fiat te hebben alhoewel ik het nog nooit gebruikt heb voor zijn daadwerkelijke use-case: er dingen mee kopen/als currency gebruiken. Daarvoor is het ook gewoon nog niet mainstream genoeg. Te weinig adoptie helaas.
Ik hold en meer doe ik niet. Ik gebruik bitcoin dus puur als investeringsmachine. Dat doet bijna iedereen, laten we eerlijk zijn.
Ik hoop dat er op termijn meer animo komt voor Bitcoin bij bedrijven. Heb wel eens gehoord dat Arnhem wat betreft adoptie er erg goed op staat dus misschien kan ik daar eens een keer wat Bitcoin uitgeven puur als test/om te kijken hoe zoiets precies gaat.
In Alkmaar/Haarlem waar ik voornamelijk ben zie ik nergens ook maar iets met "Bitcoin accepted" helaas.
Daarnaast zijn de meeste alts pure hype. Ik word daar ook zo moe van af en toe. De ene naar de andere super blockchain die de wereld gaat veranderen, ofja zo presenteren de meeste alts zich. Niet alle trouwens!
De meeste blockchains, als die van VET bijvoorbeeld worden nog totaal niet gebruikt voor de use-cases die zij bieden. Misschien komt dat nog maar ik ben sceptisch.
Nou weet je, ik denk dat je (misschien) niet in eerste instantie moet denken in termen van tech.. Blockchain is een oplossing.
Maar wat heb je daar aan als je geen probleem hebt? Beetje kip en ei, en dat is waarom we nog steeds speculeren.
Eigenschappen van blockchain oplossingen (Een aantal) :
-Je kan transacties doen (welke dan ook) die te vertrouwen zijn, ondanks dat de partijen in de transactie elkaar niet per se vertrouwen.
-We kunnen een betrouwbare online 'identiteit' maken/'zijn'.
-We hebben geen notarissen, banken, verzekeringskantoren, adviseurs, etc.. nodig, alles wat nodig is om zaken te kunnen doen is publiek beschikbaar
-'Het' systeem kan niet 'down' zijn, omdat de 'decentrale database' altijd beschikbaar is.
-'Het' systeem is veilig, de broncode is gewoon openbaar, dus als er beveiligingslekken in zouden zitten zou de community dit snel genoeg signaleren (omwille van haar eigen veiligheid)
-'Het systeem' legt feiten vast, die (omdat het feiten zijn) niet voor dubbelzinnige uitleg vatbaar zijn. En deze feiten liggen voor altijd vast (kunnen niet verwijderd worden).
..
Enkele ideeen (zonder bij lange na volledig te willen zijn) die ik heb, qua problemen die 'we' hebben, die we mbv blockchain (of soortgelijke technologie) 'zouden' kunnen oplossen:
-Identiteit , ipv overal wachtwoorden, vingerafdrukken, 2FA etc etc. Je bent wie je bent omdat je je eigen 'sleutel' hebt (waarvan je het publieke gedeelte wel deelt met heel de wereld, maar het private deel niet)
-Munt, er zijn zoveel landen waar het eco-systeem verrot is.. Dan is zelfs een volatiele cryptocurrency een oplossing
-Transactiesnelheid, geld snel overal heen kunnen sturen. In de huidige moderne systemen zit daar soms meer dan een dag tussen. In landen waar geen banken zijn kunnen hier weken/maanden tussen zitten.
-Contracten, zoals verzekeringen, artiesen-fees, factureringen voor bewezen diensten, lonen en payrolls
-Tegengaan van mileuproblemen (slim gebruik maken van het 'Internet van Dingen')
-Stimuleren van een deel-economie (in plaats van 'Ik wil hebben, bezitten! (3x)'
-Stemmen, als in 'je stem uitbrengen voor verkiezingen'.
...
Zoals gezegd: wat tijdgebrek hier. Hoop dat je wat met deze onvolledige lijsten kan.
Er zijn veel projecten en los van de techniek horen daar vaak enthousiaste communities bij. Ik denk dat juist die communities gaan zorgen dat de beschikbare techniek wordt aangewend voor use-cases die echt nuttig 'geacht' worden.
Het is zo moeilijk om een punt te maken in 1 post @
Tominatie .. Veel te veel projecten/geld/kwaliteit die zich door de jaren heen aan het ontwikkelen zijn.
Maar kijk eens door de whitepapers van de projecten waar je in belegt. Of in elk geval de website om aan de ideeen van dat project te 'snuiven'. Ik weet het, er zijn veel 'crypto' projecten.. duizenden.
Van gokken word je arm, de bank (whales, slimmere beleggers) winnen altijd.
De top-25 projecten zijn niet voor niks top-25 (los van de BTC forks/spoons etc). Ik ben jou niet, maar ik zou daar de projecten uit kiezen die je persoonlijk het meeste 'nut' lijken op te leveren (voor jezelf of nog beter: de wereld).
Ik geloof erin dat een aantal projecten uit de Top-25 een aantal van deze problemen gaan oplossen door inzet van huidige (of nog te ontwikkelen) technologie. Het interesseert me niet zoveel wat de koers van die projecten doet (al zit ik voor 90% in DIE projecten).
Als de wereld er beter van wordt, dan wordt jij dat waarschijnlijk ook. Dat is meer mijn insteek.
Speculeren op shitcoins in echt gokken imo, maar staat ook los van geloof in de tech (of de problemen die die tech oplost). Ik vind de Top-25 volatiel genoeg als het om gokken gaat. Dus ik ga (ja echt!) voor het geloof in de toepassing (vertrouwend op de communities) voor de komende jaren.
Vandaar mijn reactie wat eerder; lijkt mij echt ok als je ook weet waar je in investeert. Al is het maar om vrede met jezelf te hebben. Als jouw 'token'/'coin' of whatever de wereld een beetke beter maakt weet ik zeker dat je dat meer oplevert dan het 'gokken' op een shitcoin en simpelweg je zuurverdiende geld te verliezen.
Nogmaals @
Tominatie , dit is niet in 1 post te vatten, maar ik hoop dat je wat met mijn poging kan, broeder!
Cheers!
M