Dysmael schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:26:
[...]
Er zijn ook momenten dat het onzeker is he

Ik doe de aanname dat we hoger staan, ik heb nog steeds net als afgelopen bijna twee weken het volgende in gedachten;
Omhoog is mogelijk, denk dan tot $7000 / $7200 max
Maar short posities op Bitfinex kunnen impact maken, want;
Zitten accounts in die al vanaf $8300 short zijn, zitten accounts in die pas op $6300 short zijn gegaan
Beide hebben een reden om te gaan terugkopen of nu, of bij prijsstijging. Dat kan de prijs accelereren.
Zit echter ook een bullwhale in lijkt het, die met zijn hidden order een grote dump heeft opgevangen.
Die zit vanaf $6300 unleveraged long en ik verwacht een beetje dat die wil verkopen aan de liquidaties en stoplimits die een prijsstijging kunnen veroorzaken. Sell into strength weer he.
Daarom hou ik toch mijn $7200 aan als grote kans op maximum.
Ik stond short, ondanks mijn gedachte dat $7200 haalbaar was. Wat ik de afgelopen paar dagen gezien heb heeft mij doen besluiten toch long te gaan. Short met winst gesloten en mijn long staat nu ook op winst inmiddels.
Stukje TA daarbij is; ik heb in die dump van een uur geleden bijgekocht op 6460. Niet eens die dump gezien, was aan het werk. Zie het nu net pas. Ik had daar al een Bid staan. Waarom dat bedrag precies? TA dus.
Dat is alleen een erg breed begrip en sommigen gaan er veel te ver in zonder na te denken.
TA is natuurlijk eigenlijk al wat je doet door naar een grafiek te kijken en puur op basis van wat je ziet een inschatting te maken. Ik pas daar meer op toe, deels wat simpele TA (zoals MA / RSI / TD) maar ook deels gevoel op basis van wat support / resistance is, higher lows op hourly, aantal shorts op bfx, bullwhale met zijn hidden bid, ervaring etc.
Maandag... geen idee. Ik heb momenteel projectie van $7000, eigenlijk 31 aug maar weekendvolume nodigt een pump op zondag uit en als de prijs iets stijgt naar 6700 / 6800 verwacht ik versnelling.
Om daar te komen moet een bepaald patroon zich vormen. Het is en blijft een weersvoorspelling. Situaties veranderen. Het weer van morgen laat zich makkelijker voorspellen dan het weer van volgende week vrijdag.
Als ik meen te zien dat het weer omslaat, en niet meer mijn plaatje volgt dan verander ik mijn positie.
Als we vannacht of eerder een hourly close onder 6300 hebben en volgende hourly candle komt daar niet meer boven dan invalideert dat mijn set-up.
Maar ik denk niet dat dit gebeurt omdat er teveel shorts zijn. Omhoog is minder weerstand. Omlaag staan de shorts klaar om terug te kopen. Om die reden heb ik momenteel de gedachte NIET te verkopen als hij toch zakt maar BIJ te kopen juist. Ik ben géén bull en verwacht dat BTC tussen nu en 2 maand in de $4000 kan raken. Wel verwacht ik een betere exit te kunnen vinden door bij te kopen op bv $5800 en dan weer verkopen aan de shorts die hun positie verlaten. Als ik lager mijn long ophoog is mijn gemiddelde lager en sta ik bij een lager bedrag positief.
Als we onder de $6000 komen dan gaat $5800 het niet houden. Dat is inmiddels heel erg zwak support.
Maar de shorts maken het stroperig omlaag dus ik denk dat $5500 toch nog een keer een bounce kan worden naar $6000 / $6200 dan.
Om vervolgens te zakken naar ergens in de $4000. Daarom hoop ik dan, als hij niet naar $7200 gaat maar juist dipt voor "laag" bedrag nog wat bids filled te kunnen krijgen, en dan exit long en entry short op de bounce naar $6000, en exit shorts op $5200 - $4800 en enter longs op $4600 - $4200.
Daarbij dan wel voldoende speling zodat ik bij een intraday low van zelfs $3600 geen gevaar zou lopen.
Een heftige drop zorgt namelijk wel voor extreme schommelingen met hele lange intraday wick.
Als BTC toch wel wat omhoog gaat, en ik dus nu best leuk zit met mijn longs dan ga ik tussen de $ 6600 en $6800 in paar stapjes de long verkleinen, bij $6800 wil ik geen long meer hebben en shorts beginnen op te bouwen. Omdat er een kans bestaat dat de prijs toch doorschiet (groende candles = fomo want mensen snappen niet dat je dan juist moet verkopen, daarom kochten mensen ook op $20K) pas ik daar wel iets op met shorts. Tussen $6900 en $7300 hoop ik dan shorts op te kunnen bouwen, maar met ruim voldoende marge om zonder zorgen de prijs naar $7800 te zien gaan. Misschien op $7300 zelfs nog wel net long. (dus hoger bedrag in shorts maar is leveraged door minder dan de helft vd funds in shorts). Er bestaat namelijk nog altijd de kans dat er een grote bulltrap naar $10K komt (zie 2014/2015). Dat zou dan wel helaas zeer waarschijnlijk alleen maar voor een langere bear market zorgen.
Het is niet mogelijk om een bedrag te noemen voor maandag en dan te zeggen: het wordt 100% X
Wel kan je verschillende plausibele scenarios bedenken en op basis van hoeveel procent kans je iets geeft daar de beste uit pikken. Als de situatie veranderd wijk je uit naar de andere scenarios.
Belangrijk daarbij is vooruitplannen en je funds goed verdelen.Op iets wat je 60% kans geeft moet je natuurlijk niet 100% van je funds op inzetten.
Het is net poker; veel mensen denken dat het geluk hebben is.
Raar dan toch dat altijd dezelfde spelers bovenaan eindigen.
Met een Full House moet je wel all-in gaan, maar er is kans dat iemand je met een Four of a Kind verslaat.
Dat betekent niet dat jij statisch gezien niet een goede keuze gemaakt hebt als je all-in ging.
Hopelijk heb je er wat aan, is de eerste en laatste keer dat ik zoveel tik hier. Kwam hier al bijna nooit
Edit: eigenlijk nogal no-trade zone nu want is wat onzekerheid. Is best veel sell, en veel buy pressure. Dat zie je terug in het feit dat we al een week lang op plm $6400 zitten.