Gisteravond tot in de late uurtjes doorgegaan, lang geleden dat ik een nieuwe game zo lang achter elkaar gespeeld heb. Game stelt niet teleur.
Verbaas me vooral over hoe hard ze de RPG kant en dan met name de Dark Souls kant zijn opgegaan. Het valt me nog mee dat je na een death niet je Souls ergens moet ophalen, haha. Een ripoff is het echter ook weer niet, er zijn genoeg verschillen die het toch fris laten voelen. Het is wat meer hack n slash dan een Soulsgame maar de basics zijn hetzelfde.
Het gaat ook vrij diep, ik heb het idee dat je behoorlijk verschillende builds kan maken die de gameplay daadwerkelijk anders maken.
De camera zo dicht op je character vind ik ook een toffe mechanic. Hierdoor verlies je snel overzicht en heb je ook daadwerkelijk wat aan dat zoontje. Van tevoren was ik bang dat het ventje een schreeuwende irritatiefactor zou zijn maar integendeel, toffe toevoeging.
Speel in performance mode (framerate). Ik vond de locked 30 fps in resolution mode niet erg lekker spelen... Wel stabiel maar niet zo vloeiend als 30 fps in bijvoorbeeld Uncharted of HZD. Maar ach, boeiend. De game speelt ook gewoon lekkerder in performance mode. 60 fps zal het niet zijn maar het voelt behoorlijk soepel.
Verder over die artistieke twist dat de game in 1 shot is 'opgenomen' en de camera dus geen cuts gebruikt. Van tevoren dacht ik zoiets van: "Boeiend, marketing gezeur dat me toch niet zou zijn opgevallen als ik het niet had geweten". Boy, was I wrong. Wat een vet effect.
Als laatste over level design en exploration: Deze game beloond je er echt voor, niet alleen met verborgen lore dingetjes maar ook met daadwerkelijk zinvolle items. Ik vond ergens in een verborgen hoekje bijvoorbeeld een kist met een item dat ik zomaar had kunnen missen, en dat daadwerklijk goed was en dat ik uren later nog steeds gebruik (een talisman).
Verder zie je regelmatig dingen die je nog niet open kan maken, waar je iets voor nodig hebt dat je waarschijnlijk nog krijgt. Beetje zoals in de oudere GoW games ook het geval was. Sowieso unlock je af en toe shortcuts in gebieden, dus ik heb het idee dat je op een gegeven moment kan/moet backtracken. Dit zat ook altijd al in de GoW serie dus verbaas me daar dan weer niet over.
Al met al erg vette game, ik had sinds de eerste E3 trailer geen andere trailers of gameplay video's meer gekeken dus ik wist echt niet wat ik moest verwachten.
Gisteren vroeg iemand in dit topic of het nog wel God of War is, of het nog wel Kratos is? Lastige vraag. Het is iig geen God of War zoals het vroeger was, that's for sure. Is dat een minpunt? Nah.
Is het nog wel Kratos? Not sure yet. Ik weet nog niet waar het verhaal heengaat maar het is tot nu toe niet Kratos als in de oude games. Het is niet de boze, ongenuanceerde, schreeuwende guy die alles perse kapot moet maken. Tot nu toe tenminste. Want af en toe... Naja, geen zin in spoilers.

Maar vergis je niet, het is nog net zo geweldadig als vroeger. Net als de oude delen is het een pure verheerlijking van geweld.
Love it.
PSN / Steam: Voxalizer // Battle.net: Plaguehead#2325 // Common sense isn't very common.