Geen touchpad issues. Geen sleep nodig voordat touchpad goed werkt.
Ik had de touchscreen issues bij Ubuntu en heb een persoonlijke voorkeur voor Fedora. Ik heb op deze laptop niet "gespeeld" met distributies of window manager omdat ik probeer dit als een productieve machine gebruiken. Heb een desktop om te spelen met linux – daarbij maakt het niet uit als hij opeens geen werkende GUI heeft
Heb geen touchscreen variant maar had achteraf graag die variant gekocht. Heb goed werkende touchpad (zelfs multitouch onder wayland, natuurlijk niet in X11). Had eerder meer i915 opties maar een paar daarvan (i.e. rc6) hebben geen effect meer met moderne laptops.
Gebruik ook een undervolt script. -200 cpu/cache, -100 gpu/uncore/analogio
Over het throttelen kan ik zeggen dat ik het nog niet heb gemerkt. Echter heb ik ook via een script de cpu geundevolt met 200mv
Ik merkte dit pas deze week bij een zware workload (non-AVX, compilatie). Kan het nu ook bewust triggeren (met prime95). Komt er op neer dat ik dit zie:
- 2.8GHz in prime95 bij 45W TDP/windows
- 1.6GHz in prime95 bij 15W TDP/linux met undervolt
- 1.2GHz in prime95 met 15W TDP/linux zonder undervolt
Undervolt heeft dus echt effect! Maar die single core turbo van > 4 GHz heb ik dus maar 10 seconden en daarna gaat hij fors omlaag omdat hij een te laag tdp kiest.
In de MSR's staan de verwachtte parameters (45W TDP, 58W turbo limiet) terwijl het verbruik wel naar 15W zakt volgens monitoring software. Diverse aanpassingen (thermald, undervolt uit, intel_pstate=performance) maakten geen verschil.
Zie dit in Fedora én nadat ik een externe muis pakte ook in Ubuntu 
EDIT:
Net opnieuw geinstalleerd omdat Deepin (desktop environment) toch niet beviel en GNOME toch mijn favoriet blijft. Echter ook gelijk de standaard lightdm van Antergos vervangen door GDM en opeens werken mijn brightness toetsen.
Ik heb ze
een tijdje werkend gehad midden augustus. Heb daarna een regressie hiervan gehad. Wil de NVidia GPU aan hebben staan ivm cuda en ik kan door
nvidia-drm.modeset=1 Wayland gebruiken op intern scherm.
USB-C -> displayport werkt niet met nvidia+wayland, wel met nvidia+x11 en wayland+intel…
Weet niet meer of de regressie met een kernel update of de bios update samenhing. Was er al aan gewend om de brightness via software te regelen…
[
Voor 9% gewijzigd door
ANdrode op 16-09-2018 16:15
]