[TU Delft] Laptopproject 2018-2019 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:

• LogEnd28
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Frozen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:17:
[...]

Je kunt kijken in het bios.

De kantelgevoeligheid heeft er mogelijk mee te maken dat strepen breder en lichter worden als je tekent met de pen gekanteld. Dat had je zelf toch ook wel even kunnen googlen of bedenken? ;)
Zeker, maar als we toch bezig zijn :P
Zal even kijken in de bios, merci

[ Voor 4% gewijzigd door LogEnd28 op 13-09-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangrrio99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-08-2023
Mijn status is deze week weer veranderd naar dat er niks te leveren valt. Heeft iemand hetzelfde probleem als ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars0n
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05-2020
Gangrrio99 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:19:
Mijn status is deze week weer veranderd naar dat er niks te leveren valt. Heeft iemand hetzelfde probleem als ik?
Mijn orderstatus ging van 29 augustus -> niets beschikbaar -> 22 oktober -> 2 oktober en vandaag weer naar 2 november. Heb de laptop 3,5 week geleden besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door lars0n op 14-09-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangrrio99
lars0n schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:13:
[...]

Mijn orderstatus ging van 29 augustus -> niets beschikbaar -> 22 oktober -> 2 oktober en vandaag weer naar 2 november. Heb de laptop 3,5 week geleden besteld.
Ja dat dus. Heb net gebeld ze geven 14 oktober aan dat ik hem binnen krijg dusja.

Verwijderd

Is er iemand die de touchpad al werkend heeft gekregen in Linux?

• Elle13
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-07 13:10
Ik loop de voorbije week regelmatig tegen een geheugenprobleem aan, hoewel volgens taakbeheer maar 49% van het geheugen in gebruik is. Het lijkt wel of er een limiet van 8GB is, hoewel er gewoon 16GB in zit.

Domme vraag misschien, maar is dit een W10-dingetje of ligt het aan de laptop?

• gregor160300
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-07 19:36
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:50:
Is er iemand die de touchpad al werkend heeft gekregen in Linux?
Ja ik, soort van, je moet hem op de nieuwste 4.18 kernel krijgen (of nieuwer) dan 1x in slaapstand en dan doet hij het opeens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
gregor160300 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:49:
[...]

Ja ik, soort van, je moet hem op de nieuwste 4.18 kernel krijgen (of nieuwer) dan 1x in slaapstand en dan doet hij het opeens
Zelfde laptop maar niet via TU
Je gebruikt Ubuntu verwacht ik gezien dit issue. Heb je een andere distributie geprobeerd?

Heb zelf een goed werkende Fedora installatie (en bv werkende brightness control). NVidia driver van negativo17, booten met nvidia-drm.modeset=1 i915.enable_psr=2. i915 optie is optioneel maar scheelt wat energie. Helderheidstoetsen *hebben* gewerkt maar werken bij mij nu niet. Maar brightness control via GUI werkt.

Merk zelf geen verschil bij gebruik van acpi_osi=Linux + acpi_osi='!Windows 2012'. Dacht dat bij eerder bios of merken acpi_osi=Linux nodig was.

Wat ik wel merk is dat de laptop zwaar throttled in linux en niet in Windows. In Linux gaat het TDP na 10 seconden belasting naar 15w. In windows gaat het na de eerste turbo fase naar 45w - met laatste bios. Heeft iemand hier ervaring mee?
10s 45w -> 15w in linux, ook in Ubuntu. 10s 57.5w -> 45 in windows

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 16-09-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:27:
[...]

Zelfde laptop maar niet via TU
Je gebruikt Ubuntu verwacht ik gezien dit issue. Heb je een andere distributie geprobeerd?

Heb zelf een goed werkende Fedora installatie (en bv werkende brightness control). NVidia driver van negativo17, booten met nvidia-drm.modeset=1 i915.enable_psr=2. i915 optie is optioneel maar scheelt wat energie. Helderheidstoetsen *hebben* gewerkt maar werken bij mij nu niet. Maar brightness control via GUI werkt.

Merk zelf geen verschil bij gebruik van acpi_osi=Linux + acpi_osi='!Windows 2012'. Dacht dat bij eerder bios of merken acpi_osi=Linux nodig was.

Wat ik wel merk is dat de laptop zwaar throttled in linux en niet in Windows. In Linux gaat het TDP na 10 seconden belasting naar 15w. In windows gaat het na de eerste turbo fase naar 45w - met laatste bios. Heeft iemand hier ervaring mee?
10s 45w -> 15w in linux, ook in Ubuntu. 10s 57.5w -> 45 in windows
Ik gebruik momenteel Antergos gebaseerd op Arch. Dus geen Ubuntu, ook hier werkt brightness via GUI zonder problemen echter niet via de toetsen (die lijken beiden gemapped naar de mute mic toets). Ik heb zelf ook meerder i915 opties om wat accu te sparen en gebruik geen nvidia driver omdat de gpu uitstaat in de bios. Heb jij geen problemen met het touchpad en of touchscreen onder fedora met nvidia?

Over het throttelen kan ik zeggen dat ik het nog niet heb gemerkt. Echter heb ik ook via een script de cpu geundevolt met 200mv

EDIT:
Net opnieuw geinstalleerd omdat Deepin (desktop environment) toch niet beviel en GNOME toch mijn favoriet blijft. Echter ook gelijk de standaard lightdm van Antergos vervangen door GDM en opeens werken mijn brightness toetsen.

[ Voor 6% gewijzigd door gregor160300 op 16-09-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timper
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 23:01
Heeft iemand al getest wat de game prestaties zijn van de p1000? Op internet is er vrij weinig over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
gregor160300 schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:40:
[...]
Heb jij geen problemen met het touchpad en of touchscreen onder fedora met nvidia?
Geen touchpad issues. Geen sleep nodig voordat touchpad goed werkt.

Ik had de touchscreen issues bij Ubuntu en heb een persoonlijke voorkeur voor Fedora. Ik heb op deze laptop niet "gespeeld" met distributies of window manager omdat ik probeer dit als een productieve machine gebruiken. Heb een desktop om te spelen met linux – daarbij maakt het niet uit als hij opeens geen werkende GUI heeft :+

Heb geen touchscreen variant maar had achteraf graag die variant gekocht. Heb goed werkende touchpad (zelfs multitouch onder wayland, natuurlijk niet in X11). Had eerder meer i915 opties maar een paar daarvan (i.e. rc6) hebben geen effect meer met moderne laptops.

Gebruik ook een undervolt script. -200 cpu/cache, -100 gpu/uncore/analogio
Over het throttelen kan ik zeggen dat ik het nog niet heb gemerkt. Echter heb ik ook via een script de cpu geundevolt met 200mv
Ik merkte dit pas deze week bij een zware workload (non-AVX, compilatie). Kan het nu ook bewust triggeren (met prime95). Komt er op neer dat ik dit zie:
  • 2.8GHz in prime95 bij 45W TDP/windows
  • 1.6GHz in prime95 bij 15W TDP/linux met undervolt
  • 1.2GHz in prime95 met 15W TDP/linux zonder undervolt
Undervolt heeft dus echt effect! Maar die single core turbo van > 4 GHz heb ik dus maar 10 seconden en daarna gaat hij fors omlaag omdat hij een te laag tdp kiest.

In de MSR's staan de verwachtte parameters (45W TDP, 58W turbo limiet) terwijl het verbruik wel naar 15W zakt volgens monitoring software. Diverse aanpassingen (thermald, undervolt uit, intel_pstate=performance) maakten geen verschil.
Zie dit in Fedora én nadat ik een externe muis pakte ook in Ubuntu :+
EDIT:
Net opnieuw geinstalleerd omdat Deepin (desktop environment) toch niet beviel en GNOME toch mijn favoriet blijft. Echter ook gelijk de standaard lightdm van Antergos vervangen door GDM en opeens werken mijn brightness toetsen.
Ik heb ze een tijdje werkend gehad midden augustus. Heb daarna een regressie hiervan gehad. Wil de NVidia GPU aan hebben staan ivm cuda en ik kan door nvidia-drm.modeset=1 Wayland gebruiken op intern scherm.
USB-C -> displayport werkt niet met nvidia+wayland, wel met nvidia+x11 en wayland+intel…

Weet niet meer of de regressie met een kernel update of de bios update samenhing. Was er al aan gewend om de brightness via software te regelen…

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 16-09-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:07:
[...]
Geen touchpad issues. Geen sleep nodig voordat touchpad goed werkt.
Bijzonder, ik zal ook eens een live image booten van Fedora en kijken of het uitmaakt.
ANdrode schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:07:
[...]
Weet niet meer of de regressie met een kernel update of de bios update samenhing. Was er al aan gewend om de brightness via software te regelen…
Ik heb hier op het forum meerdere mensen over een BIOS update gehoord. Echter is er voor de x360 nog geen BIOS update. Het zou kunnen dat dit er alleen voor de normale G5 is. Gelukkig kan je de BIOS op deze laptops terugrollen, echter als het een kwestie wordt van of touchpad of brightness knoppen dan weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogEnd28
  • Niet online
gregor160300 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:34:
[...]

Bijzonder, ik zal ook eens een live image booten van Fedora en kijken of het uitmaakt.

[...]

Ik heb hier op het forum meerdere mensen over een BIOS update gehoord. Echter is er voor de x360 nog geen BIOS update. Het zou kunnen dat dit er alleen voor de normale G5 is. Gelukkig kan je de BIOS op deze laptops terugrollen, echter als het een kwestie wordt van of touchpad of brightness knoppen dan weet ik het wel.
Uhm ik heb verder geen verstand van linux oid maar vorige week had ik contact met hp support, die hadden m'n drivers nagekeken en zeiden dat de bios wel geupdate moest worden, heb ik toen ook gedaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
gregor160300 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:34:
[...]
Voor de zekerheid: Wel booten met nouveau.modeset=0 (of NVidia disabled zoals jij had). Anders heb je geen GUI… Soepel was het installeren van Linux op deze laptop niet.
Ik heb beide tegelijkertijd werkend gehad. Weet niet meer wanneer de regressie optrad. Heb meerdere regressies gehad wat betreft functionaliteit.
laat ik het zo zeggen: Ik doe alleen updates als ik tijd heb en ik een live usb stick bij mij heb :+

Mijn laptop is relatief vroeg geleverd, ik had hem op 1-8 binnen. Waarschijnlijk zijn de x360's direct met de bios update van 7 augustus/01.01.05 Rev.A geleverd.

edit over brightness keys:
showkey --scancode geeft voor up/down dezelfde output...

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 16-09-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
LogEnd28 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:41:
[...]

Uhm ik heb verder geen verstand van linux oid maar vorige week had ik contact met hp support, die hadden m'n drivers nagekeken en zeiden dat de bios wel geupdate moest worden, heb ik toen ook gedaa
Ja ik zie nu dat er wel een BIOS update van 7 Augustus op hun website staat. Echter pakte hij deze niet in de BIOS zelf onder de auto update. Ga hem zo eens handmatig installeren.

Ik zie nu ook opeens een Linux Driver voor de Nvidia GPU staan (bij de niet x360 staat hij wel, bij de x360 nog niet. Echter is het dezelfde kaart dus zal het wel werken)

[ Voor 14% gewijzigd door gregor160300 op 16-09-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
gregor160300 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:42:
[...]
Ik zie nu ook opeens een Linux Driver voor de Nvidia GPU staan (bij de niet x360 staat hij wel, bij de x360 nog niet. Echter is het dezelfde kaart dus zal het wel werken)
Ik heb zelf een third party package voor de nvidia driver gebruikt en dat werkt goed. Gaat voor red hat varianten om de repo van negativo17. Officiële installer vanaf NVidia site werkte met meer moeite én is minder net gepackaged.

Heb niet (meer) geexperimenteerd met nvidia-xrun etc nadat ik daarmee een keer mijn GUI had gesloopt. Was tevreden nadat ik de nvidia kaart kon gebruiken en tóch wayland sessie kon starten door te booten met nvidia-drm.modeset=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:42:
Voor de zekerheid: Wel booten met nouveau.modeset=0 (of NVidia disabled zoals jij had). Anders heb je geen GUI… Soepel was het installeren van Linux op deze laptop niet.

Ik heb beide tegelijkertijd werkend gehad. Weet niet meer wanneer de regressie optrad. Heb meerdere regressies gehad wat betreft functionaliteit.
laat ik het zo zeggen: Ik doe alleen updates als ik tijd heb en ik een live usb stick bij mij heb :+

Mijn laptop is relatief vroeg geleverd, ik had hem op 1-8 binnen. Waarschijnlijk zijn de x360's direct met de bios update van 7 augustus/01.01.05 Rev.A geleverd.

edit over brightness keys:
showkey --scancode geeft voor up/down dezelfde output...
De nouveau modeset weet ik inmiddels uit mijn hoofd :*) mijn laptop zit nog op de oude BIOS (zie nu dat in de changelog van de nieuwe staat dat die om beveiligingsredenen niet gedowngrade kan worden)

Over de showkey kan ik je vertellen dat ik hetzelfde probleem had, maar dat dat nu (wss door GDM of nieuwe versie van GNOME) is verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdB1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2024
ironhydrax schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:51:
Heeft iemand ook problemen met youtube (binnen chrome)? Ik heb dat de eerste 5 sec het beeld bevroren is, audio loop wel.
En hier en daar preformance problemen die niet mogelijk zouden moeten zijn. Beeld groot naar klein of heen en weer skippen zit ook vaak lag in.
Drivers van intel hd en p1000 al een paar keer opnieuw en met verschillende versies gedaan.
Iemand een idee of heeft dit probleem ook?
Ik heb hier ook last van. Eigenlijk met elke videobron binnen Chrome. Bij Streamable, Dailymotion, en met filmpjes op Twitter of Facebook gebeurt het ook. Meestal is er niks aan de hand, totdat ik een video begin af te spelen, waarna heel Chrome eigenlijk nog maar eens in de drie seconden wil refreshen, voor ongeveer een minuut. Bovendien heb ik de laatste tijd vaak dat Chrome kort na het opstarten volledig vastloopt. Erg irritant.

Ik heb tot nu geprobeerd om nieuwe drivers te downloaden van Nvidia, Intel en HP. Geprobeerd programma's van HP juist te verwijderen, Chrome opnieuw geïnstalleerd, met en zonder extensies of andere user-settings, allemaal zonder resultaat: het probleem blijft bestaan, en lijkt bovendien steeds erger te worden.

Als ik Firefox gebruik gebeurt hetzelfde, echter lijkt Internet Explorer helemaal nergens last van te hebben?Iemand suggesties en/of vergelijkbare ervaringen?

Edit: ik gebruik de X360.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salomon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-07 13:54
Gebruikt "Flow" bij de freezes ook veel CPU? Bij mij wel, na wat zoeken hierop uitgekomen: https://h30434.www3.hp.co...reeze/td-p/6483020/page/2
Dat ga ik nu proberen. (Uninstall lukt niet, nu maar de startup aangepast van Cx** services)

• MdB1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2024
Salomon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:12:
Gebruikt "Flow" bij de freezes ook veel CPU? Bij mij wel, na wat zoeken hierop uitgekomen: https://h30434.www3.hp.co...reeze/td-p/6483020/page/2
Dat ga ik nu proberen. (Uninstall lukt niet, nu maar de startup aangepast van Cx** services)
Het lijkt er op dat Flow.exe een andere naam geven bij mij heeft gewerkt. Enig idee of dit nog andere bijwerkingen zou kunnen hebben?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:42

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Je kan ook de conexant audio driver en flow deinstalleren en dan windows update naar passende drivers laten zoeken. Je geluid blijft het gewoon doen en hebt geen last van de bugs van flow ;)
Overigens kreeg ik te horen dat Misco de laptops eind september binnen verwacht.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geitenbreier69
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-04-2023
Heeft iemand enig idee waarom er zoveel van die "stiftjes" voor de bluetooth pen van de x360 zijn meegeleverd? Slijten die zo snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

geitenbreier69 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:03:
Heeft iemand enig idee waarom er zoveel van die "stiftjes" voor de bluetooth pen van de x360 zijn meegeleverd? Slijten die zo snel?
Omdat het een workstation grade laptop is en het apparaat daarom meerdere jaren moet kunnen meegaan. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]
Ik weet ondertussen meer over het throttlegedrag (en de undervolt limieten).

In windows is het gedrag 'normaal'. 10 seconden PL1 (58W), daarna oneindig PL2 (45W).
In linux zie ik iets anders.
  • NVidia GPU aan (hybrid): 10s PL1 (58W), daarna 15W (waarschijnlijk door embedded controller, zit binnen RAPL limieten, MSR's kloppen ook)
  • Intel GPU only: 10s PL1 (58), daarna 35W
Temperatuur is hierbij, zeker door undervolt, laag, waardoor er ruimte is voor meer turbo. Nu ik de iGPU gebruik heb ik wel de undervolt parameters aangepast. Na een paar crashes heb ik GPU en analogio op 0 gezet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MdB1 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:48:
[...]

Ik heb hier ook last van. Eigenlijk met elke videobron binnen Chrome. Bij Streamable, Dailymotion, en met filmpjes op Twitter of Facebook gebeurt het ook. Meestal is er niks aan de hand, totdat ik een video begin af te spelen, waarna heel Chrome eigenlijk nog maar eens in de drie seconden wil refreshen, voor ongeveer een minuut. Bovendien heb ik de laatste tijd vaak dat Chrome kort na het opstarten volledig vastloopt. Erg irritant.

Ik heb tot nu geprobeerd om nieuwe drivers te downloaden van Nvidia, Intel en HP. Geprobeerd programma's van HP juist te verwijderen, Chrome opnieuw geïnstalleerd, met en zonder extensies of andere user-settings, allemaal zonder resultaat: het probleem blijft bestaan, en lijkt bovendien steeds erger te worden.

Als ik Firefox gebruik gebeurt hetzelfde, echter lijkt Internet Explorer helemaal nergens last van te hebben?Iemand suggesties en/of vergelijkbare ervaringen?

Edit: ik gebruik de X360.
Ik heb HP Secure Client en HP Workwise verwijderd en aan alles merk ik dat de laptop sneller is. Sindsdien geen freezes meer gehad, hoewel het nog te vroeg is om te zeggen dat dit de oorzaak was.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2024
HP neemt dus geen DOA meer aan.
Volgens HP vervangt misco laptops met laptops met het zelfde probleem.
En krijgen ze ook niet binnenkort laptops die het probleem niet hebben.
Ook wist de service medewerker niet wanneer of welke batch/ de laptops zonder dit probleem worden geproduceerd of geleverd.

Je kan dus alleen een reparatie aanvragen. De onderdelen zijn nog steeds niet op voorraad kan weken tot maanden duren. Er is immers geen datum in het systeem. "De laptop is te nieuw en daarom zijn er geen onderdelen op voorraad"

DOA niet meer aanmelden komt "van boven af" dus onderhandelen zit er niet bij XD

Reparatie is dus vervangen van het moederbord en het moederbord is niet voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
Was er al een oplossing voor de volgende problemen?

-youtube eerst 5 sec beeld hangt en audio loopt al, zeg maar video lag.
-hickups als je een melding vanuit windows of een ander programma (bv whatsapp via chrome) krijgt, hickups als in systeem reageert seconde niet.

Wijzig de volgende keer je vorige reactie als je nieuwe informatie wil toevoegen!

[ Voor 15% gewijzigd door Bolletje op 25-09-2018 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivanovski
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-08 21:52
Afgelopen week belde HP dat de onderdelen voor het verhelpen van de pieptoon klaar lagen. De smart card reader en het moederbord moesten vervangen worden. Vervolgens stond de monteur van HP een dag te vroeg bij mij op de stoep, en na +- een uurtje schroeven kwam hij tot de conclusie dat hij het verkeerde moederbord meegekregen had. Dus volgens mij zijn óf de verkeerde onderdelen geleverd voor álle laptops, óf is er in mijn specifieke geval een serienummer verkeerd genoteerd o.i.d.

Dus een tip voor u allen: laat het type moederbord eerst controleren voordat deze al min of meer vastgeschroefd zit in de laptop, én herhaal de datum waarop de monteur langskomt luid en duidelijk zodat daar zelfs bij HP geen twijfel meer over kan bestaan.

Ik groet u :w

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:08

TF0

Zijn er al mensen die de opslag hebben uitgebreid? Ik vond zo her en der wel wat vragen, maar geen bevestiging.

Heb zelf de Twente G5 Zbook en zit te twijfelen tussen een 500 GB PCI (3400 MBps, Samsung 970 pricewatch: Samsung 970 Evo 500GB) of een 1TB SATA (550 MBps, Crucial MX500 pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB) schijf.

Ik neig naar de Samsung, is er iemand met ervaring icm deze laptop? Is het plug and play?
Ik zal het vooral gebruiken voor films, foto’s en spellen (dus Crucial zou prima moeten kunnen), maar ben iemand die van goede specs houdt O-) .
Voor de echt lompe opslag gaat het naar de NAS of externe schijven.

Wat betreft opslag vond ik het wel bizar om te zien dat een kale installatie plus een paar (kleine) programma’s al 120+ GB inneemt. Dan blijft er niet zoveel over van de 217 GB partitie...
Moet eens in detail gaan kijken welke standaardtroep eraf moet.

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:54
TF0 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:17:
Zijn er al mensen die de opslag hebben uitgebreid? Ik vond zo her en der wel wat vragen, maar geen bevestiging.

Heb zelf de Twente G5 Zbook en zit te twijfelen tussen een 500 GB PCI (3400 MBps, Samsung 970 pricewatch: Samsung 970 Evo 500GB) of een 1TB SATA (550 MBps, Crucial MX500 pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB) schijf.
Die crucial is niet NVME maar sata, ik weet niet of dat wel gaat werken, volgens mij is het een puur nvme slot

• TF0

TF0

iklucas schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:42:
[...]

Die crucial is niet NVME maar sata, ik weet niet of dat wel gaat werken, volgens mij is het een puur nvme slot
Bedankt, ik dacht dat dat meer ging over de interne bus en dat de M.2 interface/form factor ondersteuning bood aan beide bustypes (SATA en PCI). Dat het allemaal wel lekker schaalt. Ik moet blijkbaar mijn schijvenkennis eens updaten.

Dan ga ik voor de Samsung, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ivanovski schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:55:
Afgelopen week belde HP dat de onderdelen voor het verhelpen van de pieptoon klaar lagen. De smart card reader en het moederbord moesten vervangen worden. Vervolgens stond de monteur van HP een dag te vroeg bij mij op de stoep, en na +- een uurtje schroeven kwam hij tot de conclusie dat hij het verkeerde moederbord meegekregen had. Dus volgens mij zijn óf de verkeerde onderdelen geleverd voor álle laptops, óf is er in mijn specifieke geval een serienummer verkeerd genoteerd o.i.d.

Dus een tip voor u allen: laat het type moederbord eerst controleren voordat deze al min of meer vastgeschroefd zit in de laptop, én herhaal de datum waarop de monteur langskomt luid en duidelijk zodat daar zelfs bij HP geen twijfel meer over kan bestaan.

Ik groet u :w
Geweldig nieuws, heerlijk! 8)7 HP blijft maar fout op fout stapelen.

Ik heb daarom ook mijn casus laten opschalen naar CRT (customer relations team) met de vraag voor compensatie. De laptop staat nog steeds maar op mijn bureau (naast mijn desktop) omdat ik hem niet mag beschadigen o.i.d. voor een DOA regeling. Ik zie deze laptop die ik nu heb dus niet als een eigen laptop maar meer als een overbrugging.

Ik heb daarom het CRT-team gevraagd om maar een 4k-model te sturen in de hoop dat:
Die laptop het probleem niet heeft.
Heeft die laptop het probleem wel, neem ik het probleem voor lief.
Compensatie voor al dit gezeur met die laptops voor meer dan 2 maanden.

• The emperor
  • Laatst online: 30-08-2019
TF0 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:11:
[...]

Bedankt, ik dacht dat dat meer ging over de interne bus en dat de M.2 interface/form factor ondersteuning bood aan beide bustypes (SATA en PCI). Dat het allemaal wel lekker schaalt. Ik moet blijkbaar mijn schijvenkennis eens updaten.

Dan ga ik voor de Samsung, bedankt!
Uit t forum en hp sheets tot nu toe over M.2 2280 betreft SATA en PCI schreef ThaBlueOne dat ze aldus HP beide ondersteund worden. HP manual noemt slechts enkel SATA voorbeeld omdat meeste opties NVMe schijven zijn.
Wat ik online lees als juist begrijp is het snelheidsverschil nauwelijks merkbaar tenzij je 10Gb gaat unzippen...

Mochten er mensen zijn die de M.2 2280 al hebben uitgebreid zo ook ram geheugen dan ben ik benieuwd naar welke en hoe dat bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmx36
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-03-2024
TF0 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:17:

Ik neig naar de Samsung, is er iemand met ervaring icm deze laptop? Is het plug and play?
Ik zal het vooral gebruiken voor films, foto’s en spellen (dus Crucial zou prima moeten kunnen), maar ben iemand die van goede specs houdt O-) .
Voor de echt lompe opslag gaat het naar de NAS of externe schijven.

Wat betreft opslag vond ik het wel bizar om te zien dat een kale installatie plus een paar (kleine) programma’s al 120+ GB inneemt. Dan blijft er niet zoveel over van de 217 GB partitie...
Moet eens in detail gaan kijken welke standaardtroep eraf moet.
Ik heb mijn G5 uitgebreid met de Crucial MX500 en dit werkt zonder problemen. Het m.2 slot ondersteund dus NVMe en SATA SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Frozen schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:46:
[...]

Geweldig nieuws, heerlijk! 8)7 HP blijft maar fout op fout stapelen.

Ik heb daarom ook mijn casus laten opschalen naar CRT (customer relations team) met de vraag voor compensatie. De laptop staat nog steeds maar op mijn bureau (naast mijn desktop) omdat ik hem niet mag beschadigen o.i.d. voor een DOA regeling. Ik zie deze laptop die ik nu heb dus niet als een eigen laptop maar meer als een overbrugging.

Ik heb daarom het CRT-team gevraagd om maar een 4k-model te sturen in de hoop dat:
Die laptop het probleem niet heeft.
Heeft die laptop het probleem wel, neem ik het probleem voor lief.
Compensatie voor al dit gezeur met die laptops voor meer dan 2 maanden.
Ben benieuwd... mijne wordt volgens misco de 24e van oktober opgestuurd. De vraag is dus of deze het probleem nog steeds en wat er daarna haat gebeuren. Bijzonder veel gedoe dit jaar...

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• tweakerjunior
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 19:58
Heeft iemand een idee hoe ik de stylus kan laten werken met Onenote ? Ik heb van alles geprobeerd maar het programma herkent de pen niet als ik iets probeer te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 07:53
Heeft iemand anders het probleem dat Intel XTU geen undervolt meer wil toepassen? Krijg een melding dat het platform niet wordt ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ANdrode schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:00:
[...]
In windows is het gedrag 'normaal'. 10 seconden PL1 (58W), daarna oneindig PL2 (45W).
In linux zie ik iets anders.
  • NVidia GPU aan (hybrid): 10s PL1 (58W), daarna 15W (waarschijnlijk door embedded controller, zit binnen RAPL limieten, MSR's kloppen ook)
  • Intel GPU only: 10s PL1 (58), daarna 35W
Heb dit ondertussen op een andere laptop met het oude bios getest en daar constateerde ik hetzelfde probleem. Ik was van plan de volgende bios update af te wachten.

Hoe zou ik dit probleem als dit daarin niet wordt aangepakt het beste kunnen escaleren?

De testcase is helaas vrij complex, je hebt een programma nodig dat de load veroorzaakt (neem prime95) en iets dat de RAPL uitleest zoals turbostat -show PkgWatt,CorWatt -i 1.

Het verwachte gedrag is throttling tot TDP of wanneer temperatuur te ver stijgt. Het geconstateerde gedrag is throttling tot 15W na 10s. Effectief is het een 15" utlrabook.
En helaas geen academische case; Bijvoorbeeld een IDE triggert dit gedrag ook. Het hapert niet maar de performance is wel sterk beperkt. Als ik 15W tdp wil had ik een ultrabook gekocht met de voordelen (form factor, gewicht, ...)

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 28-09-2018 19:46 ]

• Kluis
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-03-2023
Weet iemand welke driver er nodig is om USB-C en HDMI te laten werken? Heb een clean install gedaan, maar tot mijn ergenis lukt het mij niet de juiste te vinden, noch met een windows update of met driver easy ed. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:17:
[...]

Ik heb HP Secure Client en HP Workwise verwijderd en aan alles merk ik dat de laptop sneller is. Sindsdien geen freezes meer gehad, hoewel het nog te vroeg is om te zeggen dat dit de oorzaak was.
En nu?
Is immers een los programma die prima te beëindigen is (zonder services die blijven draaien) en die ook uitgeschakeld kan worden voor automatisch opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ironhydrax schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:15:
[...]

En nu?
Is immers een los programma die prima te beëindigen is (zonder services die blijven draaien) en die ook uitgeschakeld kan worden voor automatisch opstarten.
De snelheid is omhoog gegaan, maar na een paar dagen zijn de freezes teruggekomen. Zal dus toevallig geweest zijn dat ik minder freezes had. Ben het met je eens dat ik ze net zo goed had kunnen uitschakelen voor automatisch opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

De snelheid is omhoog gegaan, maar na een paar dagen zijn de freezes teruggekomen. Zal dus toevallig geweest zijn dat ik minder freezes had. Ben het met je eens dat ik ze net zo goed had kunnen uitschakelen voor automatisch opstarten.
Heb je onderstaand ook geprobeerd?
Mr Pingu schreef op donderdag 20 september 2018 @ 00:50:
Je kan ook de conexant audio driver en flow deinstalleren en dan windows update naar passende drivers laten zoeken. Je geluid blijft het gewoon doen en hebt geen last van de bugs van flow ;)
Overigens kreeg ik te horen dat Misco de laptops eind september binnen verwacht.
Misco vertelde mij vandaag dat ze verwachten miin laptop dinsdag opnieuw uit te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0

TF0

Kost het openen van de High end UT laptop belachelijk veel kracht/moeite of ligt dat aan mij? Dat kliksysteem is veel te goed als je het mij vraagt.
Wat hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik ben bang dat als ik een mes gebruik, ik de laptop beschadig, maar met de plastic tools die ik gebruik blijft een deel van de tool in de laptop omdat het zo (achterlijk) strak zit 😳.

Update
Nou, ik heb hem open, veel kleine haakjes en op een gegeven moment zat hij alleen in het midden vast. Alle schroefjes waren los, maar was dat er een klik mechanisme was, maar ik vond onderstaande handleiding, daar staat er niets over in, dus beetje wrikken en hij kwam los :).
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06048523
Nu een schroefje kopen om de SSD vast te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door TF0 op 06-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangrrio99
En voor de zoveelste keer is de bezorgdatum gewijzigd. Zou deze dinsdag geleverd worden, het stukje: mits order compleet is was zelfs al verdwenen, en is vandaag alweer last minute alsnog gewijzigd. Nu weer 24 oktober, 2 weken later. Ben het nu langzaamaan erg beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YK12
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 09:28
Gangrrio99 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:27:
En voor de zoveelste keer is de bezorgdatum gewijzigd. Zou deze dinsdag geleverd worden, het stukje: mits order compleet is was zelfs al verdwenen, en is vandaag alweer last minute alsnog gewijzigd. Nu weer 24 oktober, 2 weken later. Ben het nu langzaamaan erg beu.
Het is bij mij inmiddels ook, na meer dan 4 wijzigingen, verandert naar 24 oktober. Het begint vrij irritant te worden zeker nu het paar dagen voor levertijd gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangrrio99
YK12 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:23:
[...]

Het is bij mij inmiddels ook, na meer dan 4 wijzigingen, verandert naar 24 oktober. Het begint vrij irritant te worden zeker nu het paar dagen voor levertijd gewijzigd is.
Hij zal, waarschijnlijk, volgende week bezorgt worden zoals de site nu ook aangeeft. Echter of hij aan het begin of aan het einde van de week bezorgd word is onduidelijk omdat ze dat nog niet weten. Bestelling schijnt vertraging opgelopen te hebben tijdens de verzending en zat gisteren in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TF0 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:09:
Update
Nou, ik heb hem open, veel kleine haakjes en op een gegeven moment zat hij alleen in het midden vast. Alle schroefjes waren los, maar was dat er een klik mechanisme was, maar ik vond onderstaande handleiding, daar staat er niets over in, dus beetje wrikken en hij kwam los :).
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c06048523
Nu een schroefje kopen om de SSD vast te zetten.
Goed gevonden die link naar de service manual. Ik had tot nu toe alleen de service manual van de x360 gevonden.

Heeft iemand met de "normale" variant zijn scherm al geupgrade naar een 4K scherm? Het lijkt er op dat dit bij eerdere Zbooks kon en dit lijkt mij de moeite waard als het hier ook mogelijk is :).

Ik vind een non-HiDPI scherm is een beetje achterhaald na een laptop die dat wel had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Is dit ondertussen al gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Balance schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:31:
[...]
Is dit ondertussen al gefixt?
:X :N ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@Frozen Man man man wat een paupers. Volgend jaar switchen naar Dell :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Balance schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:33:
@Frozen Man man man wat een paupers. Volgend jaar switchen naar Dell :P.
De casus ligt al meer dan 3 weken bij CRT en na 3x in de week te bellen heb ik eindelijk gehoord dat ik mijn factuur kon opsturen 1 week geleden: verder weer radiostilte.

Mijn review heeft ondertussen 5000 views en hij blijft nog lekker op +2 staan zolang HP dit niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Frozen Mijn stelregel is weer eens bevestigd: Koop nooit een eerste generatie product.

Toch verwacht je van HP wel beter. De Next Business Day On-Site-garantie stelt dus ook weinig meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Balance schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:47:
@Frozen Mijn stelregel is weer eens bevestigd: Koop nooit een eerste generatie product.

Toch verwacht je van HP wel beter. De Next Business Day On-Site-garantie stelt dus ook weinig meer voor.
Als ze geen (reparatie)producten op voorraad hebben en ze nog steeds denken dat ze half november binnenkomen, dan heb je inderdaad weinig aan NBD on-site. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The emperor
ANdrode schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:28:
Heeft iemand met de "normale" variant zijn scherm al geupgrade naar een 4K scherm? Het lijkt er op dat dit bij eerdere Zbooks kon en dit lijkt mij de moeite waard als het hier ook mogelijk is :).
Daar ben ik ook wel geinteresseerd in, tevens t kostenplaatje, wat wss niet mals zal zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door The emperor op 09-10-2018 17:36 . Reden: "quote verkeerd" ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
The emperor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Daar ben ik ook wel geinteresseerd in, tevens t kostenplaatje, wat wss niet mals zal zijn...
Zbook G3/G4 UHD schermen zijn te koop voor EUR 130-150. De eDP kabel lijkt ook gedeeld te zijn tussen FHD en UHD paneel.

Volgens de manual zit het paneel met peel-baar tape en mogelijk schroeven in de behuizing, lijkt een haalbare upgrade als we weten wel scherm er in de G5 gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey fellas!
Since all of your comments are in Dutch I had a tough time to understand what is wrong with this laptop, therefore I would like to ask a simple question:

Do you recommend buying it (right now)?

If no, what are 'cheap' alternatives on market? I can find only laptops for +2000 EUR which have similar specs(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramosditaljano
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-01-2022
Personally, I don't know of any similarly-specced and similarly-priced alternative. I'm still struggling with a CTRL-key that doesn't work all the time and am getting a bit tired of HP promising to get back to me mid-September and then not doing so, but in the greater scheme of things (mostly using it with an external keyboard anyway), that's no reason for me to regret my decision to buy it. And yes, I'd loved to have a 4K screen, a numpad, an included USB-C-charger, a larger SSD and additional memory (or more expansion slots), but hey, you can't have it all.

If you're not in a hurry, you might wait until replacement parts become available, so any potential problems you might run in to can be fixed somewhat sooner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:57:
Hey fellas!
Since all of your comments are in Dutch I had a tough time to understand what is wrong with this laptop, therefore I would like to ask a simple question:

If no, what are 'cheap' alternatives on market? I can find only laptops for +2000 EUR which have similar specs(
Recommend: no, know of a alternative of a similar price: no.
If you find any I might switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hey fellas!

click here for the review in English
And hit the english flag in the top left hand corner. :Y (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 10-10-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogEnd28
  • Niet online
Kreeg gister de melding dat een nieuwe windows update klaarstond. Deze voor een maand uitgesteld (heb er win10 enterprise opstaan, dus gewoon via de normale instellingen). Laptop begint nu bij aanzetten enorm te blazen, het scherm blijft zwart en hij blijft continu hard blazen. Toetsenbordverlichting werkt in het begin maar fade daarna vrij snel uit, alsof het toetsenbord idle is. Na erop tikken gaat ie ook niet meer aan. Lampje bij de antenne fn functie op f11 brandt maar gaat ook niet uit als ik erop druk. Heb ctrl+shift+win+b geprobeerd maar werkt niet

e: tijd is de beste remedie, hij werkt weer for some reason 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door LogEnd28 op 11-10-2018 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

LogEnd28 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:13:
Kreeg gister de melding dat een nieuwe windows update klaarstond. Deze voor een maand uitgesteld (heb er win10 enterprise opstaan, dus gewoon via de normale instellingen). Laptop begint nu bij aanzetten enorm te blazen, het scherm blijft zwart en hij blijft continu hard blazen. Toetsenbordverlichting werkt in het begin maar fade daarna vrij snel uit, alsof het toetsenbord idle is. Na erop tikken gaat ie ook niet meer aan. Lampje bij de antenne fn functie op f11 brandt maar gaat ook niet uit als ik erop druk. Heb ctrl+shift+win+b geprobeerd maar werkt niet

e: tijd is de beste remedie, hij werkt weer for some reason 8)7
Ik heb soms ook dat de PC vastloopt of dat hij niet uit slaapstand wilt komen. Dat hangt volgens HP ook samen met de combinatie moederbord-smartcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogEnd28
  • Niet online
Frozen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Ik heb soms ook dat de PC vastloopt of dat hij niet uit slaapstand wilt komen. Dat hangt volgens HP ook samen met de combinatie moederbord-smartcard.
Ik heb contact gehad met HP, die zeiden dat het uitstellen van updates bij Win10 nooit 100% gebeurt omdat ze 'belangrijke' updates alsnog doorduwen. Dit was ook het geval (heb gekeken naar updategeschiedenis), dus hij zal daardoor iets fout in de boot hebben gehad. Verder zei HP dat het nog wel eens wil helpen de restspanning eraf te halen ofzoiets (ontkoppelen van adapter, powerknop 20 sec indrukken). Wel vervelend dat die smartcard voor zoveel problemen zorgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elle13
Hey fellas!

If you're in a hurry you could always opt to buy a second-hand Studio G3 or G4. It should save you a bit of money and they still have great specs imho. I can't speak of the G4 but the G3 has been great after some initial hiccups. I bought the G5 early on because it was my last chance to do so but I'm still using my G3 more at the moment because it runs more smoothly than my G5. I was planning to sell the G3 when I got the G5 but for the time being I sure am glad I waited.

My first G5 was replaced by a new one, which didn't have a screen defect or interference on the audio jack but it has other issues: like others I get freezes in Chrome (especially YouTube), other software runs much slower than it should, and now the card reader has stopped working and one of the USB-ports keeps disconnecting. If you don't have a back-up system it's very frustrating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online

The non-x360 variety: Yes, would recommend buying this. Even can recommend it for usage with alternate operating systems.

Do not expect an Apple or Thinkpad level of alternative software support. Would recommend it over an Intel 6th/7th gen laptop.
No issues here except for some throttling in Linux and a noisy headphone jack. I expected the latter and that has been a given for me on laptops not from Apple or Lenovo. The throttling applies in extraordinary scenarios in linux and it ends up being about as fast as a 6th/7th gen laptop when this happens.

[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 15-10-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elle13 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

If you're in a hurry you could always opt to buy a second-hand Studio G3 or G4. It should save you a bit of money and they still have great specs imho. I can't speak of the G4 but the G3 has been great after some initial hiccups. I bought the G5 early on because it was my last chance to do so but I'm still using my G3 more at the moment because it runs more smoothly than my G5. I was planning to sell the G3 when I got the G5 but for the time being I sure am glad I waited.

My first G5 was replaced by a new one, which didn't have a screen defect or interference on the audio jack but it has other issues: like others I get freezes in Chrome (especially YouTube), other software runs much slower than it should, and now the card reader has stopped working and one of the USB-ports keeps disconnecting. If you don't have a back-up system it's very frustrating.
Same USB problem, I think it might because that the USB port is used for charging and the voltage is not stable (but I don't have equipment to test). Also the youtube problem, I don't have it on my G5 but when cast to a chromecast, it gets stuck. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

Same USB problem, I think it might because that the USB port is used for charging and the voltage is not stable (but I don't have equipment to test). Also the youtube problem, I don't have it on my G5 but when cast to a chromecast, it gets stuck. :O
Anyone tried disabling Intel Dynamic Platform and Thermal Framework?

That is a common cause of stuttering (windows) and throttling (in other operating systems).
However it did not improve my linux throttling issue. There seem to be hidden bios settings but I can not seem to access the InsydeH2O advanced settings on my zbook

[ Voor 14% gewijzigd door ANdrode op 16-10-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 13:03
Ik ben al een tijdje vrolijk met mijn x360 aan het werken (heb nog geen grote issues gehad) en ben zeer tevreden over de laptop. Vooral de batterijduur ben ik zeer tevreden over, en aan de andere kant wanneer het nodig is schieten te prestaties niet tekort.

Nu begin ik alleen wel te merken dat mijn spatiebalk minder fijn begint te typen. Om preciezer te zijn de rechter kantvan de spatiebalk (die ik het meest gebruik door gewoonte) is een stuk meer 'mushy' dan alle andere toetsen op het toetsenbord geworden. Hoewel ik het een zeer fijn toetsenbord vind begint dit me toch een beetje af te leiden. Herkennen meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gisteren opnieuw geleverd. Zelfde probleem nog steeds maar wel stuk minder erg.

Wel heb ik het idee dat de behuizing nu een stuk donkerder grijs is. Tegen anthraciet aan en dat de eerdte 2 laptops lichter grijs waren. Maar durf het niet met zekerheid te zeggen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramosditaljano
Iemand al ervaring met een tweede reepje RAM? Mijn vorige had ik geüpgrade naar 24GB en vooral bij gebruik van Lightroom i.c.m. een groot aantal open tabs in Firefox merk ik dat 'ie het lastig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars0n
bramosditaljano schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:15:
Iemand al ervaring met een tweede reepje RAM? Mijn vorige had ik geüpgrade naar 24GB en vooral bij gebruik van Lightroom i.c.m. een groot aantal open tabs in Firefox merk ik dat 'ie het lastig heeft...
Heb je wel al gekeken naar flow? Het is hier al eerder voorbijgekomen op het forum.
Tjitte schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:42:
Het schijnt dat Flow van B&O in combinatie met Firefox zorgt voor een hoge CPU usage bij zowel Flow als Firefox. Flow zorgt ervoor dat het geluid automatisch switcht tussen spraak/films/muziek mode afhankelijk van het programma, maar gebruikt hiervoor een SQL-database met daarin welk proces welke modus moet krijgen. Er was hier al wat discussie over op het HP forum, maar de entry van Firefox aanpassen in die database heeft er bij mij voor gezorgd dat het CPU gebruik flink minder werd en de fans minder hard gingen draaien.

Hier de link met de oplossing op het HP forum:
https://h30434.www3.hp.co...071/highlight/true#M95094
Gisteren heb ik eindelijk mijn laptop ontvangen en tijdens het gebruik van firefox liep deze telkens vast met grote cpu spikes. Na het volgen van de instructies op het hp forum waren deze problemen verdwenen.

De forum link:
https://h30434.www3.hp.co...reeze/td-p/6483020/page/2

[ Voor 35% gewijzigd door lars0n op 18-10-2018 12:40 . Reden: added quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramosditaljano
Thanks! Had die inderdaad gezien en de exe ook hernoemd, maar toen ik zojuist checkte was dat weer hersteld. Wellicht met 'n update bijgewerkt of zo. Ik ga het weer even proberen. Geheugentips nog steeds welkom, though :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjitte
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:30
bramosditaljano schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:16:
Thanks! Had die inderdaad gezien en de exe ook hernoemd, maar toen ik zojuist checkte was dat weer hersteld. Wellicht met 'n update bijgewerkt of zo. Ik ga het weer even proberen. Geheugentips nog steeds welkom, though :).
Een update van de B&O software hersteld ook de SQL database heb ik gezien. Maar aangezien ik de meerwaarde van Flow niet heb gezien in de tijd dat ik mijn laptop nu heb, is heb makkelijker om Flow te verwijderen (of de exe te hernoemen) dan de database aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars0n
bramosditaljano schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:16:
Van de specs: two SODIMMs supporting up to 32 GB DDR4 2667 MHz dual channel memory(up to 64GB DDR4 2667 MHz) En volgens mij hebben ze beide slots gevuld met een 8gb. Je zult dus 1 reepje eruit moeten halen en vervangen voor een 16gb reepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
lars0n schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:02:
[...]

Van de specs: two SODIMMs supporting up to 32 GB DDR4 2667 MHz dual channel memory(up to 64GB DDR4 2667 MHz) En volgens mij hebben ze beide slots gevuld met een 8gb. Je zult dus 1 reepje eruit moeten halen en vervangen voor een 16gb reepje.
In de intiiele specs van de Delft variant stond 1x 16GB. Zijn ze geleverd met 2x8GB? Dat is jammer, dat was een voordeel van de Delft variant 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elle13
Delft heeft 1x16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Mijn casus ligt ondertussen nog steeds bij het customer relations team (CRT), al een maand lang. Ik heb dus gebeld naar de UK omdat er werd gezegd dat de Nederlandse lijn vol zat. Vervolgens heeft de medewerker van HP in de UK weer druk gezet op BeNeLux CRT met een CC naar het CRT van de UK. Hopelijk gaan zij nu druk zetten op Benelux om het snel en netjes op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Frozen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:40:
Mijn casus ligt ondertussen nog steeds bij het customer relations team (CRT), al een maand lang. Ik heb dus gebeld naar de UK omdat er werd gezegd dat de Nederlandse lijn vol zat. Vervolgens heeft de medewerker van HP in de UK weer druk gezet op BeNeLux CRT met een CC naar het CRT van de UK. Hopelijk gaan zij nu druk zetten op Benelux om het snel en netjes op te lossen.
Nou benieuwd. Ik heb nu een 3e laptop gekregen met hetzelfde probleem. Ga het ook laten escaleren. Want dit is echt kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Mr Pingu schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:52:
[...]

Nou benieuwd. Ik heb nu een 3e laptop gekregen met hetzelfde probleem. Ga het ook laten escaleren. Want dit is echt kansloos
Je kunt meer dan een maand wachten op een oplossing vanuit CRT hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironhydrax
Nieuwe via DOA, nog steeds piepen in audio via audio jack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:18
Heb de x360 G5 nu enige tijd in bezit en ben denk ik net als enkele anderen niet tevreden.

Uiteraard is er het lawaai dat deze laptop maakt, zowel qua ventilatie als de hoge pieptonen die van het moederbord afkomstig lijken te zijn. Vooral dit laatste is onacceptabel en onuitstaanbaar, en dan heb ik de koptelefoonuitgang nog niet eens geprobeerd.

Ten tweede is er het scharnier. Het scherm blijft in elke stand vrij wiebelig en wanneer de laptop bijna gesloten is valt het scherm vanzelf dicht met een harde klap. Dat lijken andere fabrikanten beter voor elkaar te hebben.

Tenslotte is er het opladen via USB-C. Tot dusver heb ik een 15W telefoonlader geprobeerd, een 60W Apple lader, en de 65W ingebouwde lader van een USB-C LG monitor. De laptop weigert het opladen van de accu echter consistent, met welke lader ik het ook probeer.
Ik begrijp dat al deze laders niet het vermogen hebben om de accu volledig bij te laden bij vol gebruik, of zelfs op peil te houden, maar het moet toch mogelijk zijn om in standby de batterij langzaam weer op te laden. Zelfs Apple kan het.

Iemand die deze issues herkent?

Verder vroeg ik me af of HP een speciale G5 studentenversie heeft. Ik kan de kleur van het ontvangen product (en zoals gezien in de eerste review van Frozen) onmogelijk rijmen met de officiele productafbeeldingen van HP. Die laatste laten duidelijk een (donker) grijze kleur zien, zonder de paars/bruine gloed die wij lijken te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ironhydrax schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:47:
Nieuwe via DOA, nog steeds piepen in audio via audio jack.
Duidelijk... Wat kansloos van HP, echt ongelooflijk...

Ik heb ondertussen naar Misco gemaild met de vraag of ze druk op CRT kunnen zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Frozen op 22-10-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The emperor
Inmiddels is bestelling van 2/3 september voor 24 toen 26 okt naar 2 november versprongen.

Blijft speculatie, maar zou t zijn dat HP aan de handrem aan t trekken is en er echt aan productie gaat worden gesleuteld. Of is de nieuwe voorraad G5's niet aan te slepen (en heeft maar paar mensen die t melden problemen mee).

Moeilijk in te schatten of sommige punten hier genoemd incidenteel zijn of opsomming. Blijft voor t geld op papier niet te vergelijken.

Positieve gebruikerservaringen ook welkom om wat tegen gas te geven (mits aanwezig ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gregor160300
The emperor schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:06:
Inmiddels is bestelling van 2/3 september voor 24 toen 26 okt naar 2 november versprongen.

Blijft speculatie, maar zou t zijn dat HP aan de handrem aan t trekken is en er echt aan productie gaat worden gesleuteld. Of is de nieuwe voorraad G5's niet aan te slepen (en heeft maar paar mensen die t melden problemen mee).

Moeilijk in te schatten of sommige punten hier genoemd incidenteel zijn of opsomming. Blijft voor t geld op papier niet te vergelijken.

Positieve gebruikerservaringen ook welkom om wat tegen gas te geven (mits aanwezig ;) )
Ik vrees toch dat het echt een probleem betreft dat vrijwel alle gebruikers hebben. Hoewel ik in het algemeen zeer tevreden ben over de G5 x360, vooral op accuduur en prestaties. Heb ik helaas ook de vervelende pieptoon en ruis op de headphone jack. Ook heb ik veel mensen gehoord op mijn studie (1e jaar informatica, waar de helft een HP G5 heeft) die hetzelfde ervaren.

Ook ben ik erachter gekomen dat het laad circuit niet goed afgesloten is en doorlekt naar de Thunderbolt poorten. Dus als ik nu aan de netstroom hang en een Thunderbolt dock aansluit krijg ik telkens een paar mooie vonken te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
Humor... HP workwise
Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AnVDHGZ2_qd9gYopYfMNHYmS0cCW2Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mijn x360 is een tijd geleden stuk gegaan. Tijdens een overleg kwamen er ineens allerlei groene pixels op het scherm en zat alles vast. De laptop ging alleen uit door de powerknop ingedrukt te houden. Sindsdien zit hij in een bootloop en krijg ik geen beeld meer, ook niet op een extern scherm. Helaas was ik net te laat voor een DOA. Via HP heb ik een reparatie aangevraagd onder garantie, zoals bekend was het moederbord (waarschijnlijk oorzaak van het probleem) niet voorradig. Maar ik heb inmiddels bericht gekregen dat het moederbord binnen is en er word binnenkort een service afspraak ingeboekt. Ik ben benieuwd en hoop dat alles weer gaat werken.
Dit is natuurlijk een losstaand probleem en het kan gewoon gebeuren dat ern een productiefout in zit maar toch wel balen dat het zolang geduurd heeft voordat er weer moederborden op voorraad waren.

Wat betreft de piep, ook ik had daar last van. Ik vond het probleem alleen niet zo erg, het was niet heel luid en ik gebruik eigenlijk altijd een bluetooth headset. Ik wilde eerst ff de ervaringen van anderen afwachten. Tijdens mijn contact met HP heb ik dit probleem ook aangekaart en ze zouden het meenemen. Echter is dit niet goed geregistreerd en word nu alleen mijn moederbord vervangen.

Ik hoop dat ik in ieder geval zo snel mogelijk de laptop weer kan gebruiken en dat later eventueel de smartcard reader word vervangen. Ik hou jullie op de hoogte van de reparatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Contact gehad met Customer Relations Team van HP @ironhydrax, ze kunnen geen 4k-scherm als compensatie geven. Ze kunnen alleen hetzelfde model opnieuw opsturen rechtstreeks vanuit de fabriek of geld teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Frozen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:30:
Contact gehad met Customer Relations Team van HP @ironhydrax, ze kunnen geen 4k-scherm als compensatie geven. Ze kunnen alleen hetzelfde model opnieuw opsturen rechtstreeks vanuit de fabriek of geld teruggeven.
Wat heeft rechtstreeks opsturen vanuit de fabriek voor zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Mr Pingu schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

Wat heeft rechtstreeks opsturen vanuit de fabriek voor zin?
Goede vraag, ik weet het ook niet... ;(
Maar ze konden me geen laptop met 4k-scherm geven omdat deze niet beschikbaar waren, erg vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The emperor
Frozen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:30:
HP zal wel strakke lijn willen trekken anders staat er straks een rij van Delft tot aan de fabriek voor die verzoeken. Overigens zeker wel moeite te proberen, t zijn behoorlijke beslommerende problemen.

Vraag me af hoe zoiets corporate gaat ipv bij studenten. Moet toch bakken aan manuren kosten als je personeel dit heeft. Dan ben je snel klaar met een bedrijf.

Heeft iemand ervaring met macbookpro in vergelijking tot "normale" G5 (mag ook 360) betreft zoem, kwaliteit afwerking (of alternatieven, lenovo, dell). Heb G5 besteld omdat richting van Apple hardware: bouwkwaliteit, functionaliteit en prijs verdubbeling in 6 jaar (mij) niet meer strookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
HUIPI3 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:48:

Ik hoop dat ik in ieder geval zo snel mogelijk de laptop weer kan gebruiken en dat later eventueel de smartcard reader word vervangen. Ik hou jullie op de hoogte van de reparatie
Helaas, HP faalt weer. Ik had gister nog geen bevestiging gekregen. Wel had ik contact met CRT oom een vergoeding te krijgen. Aan hen had ik ook gevraagd wanneer de monteur langs zou komen, dat was gister rond 16:45 uiterlijk 17:00. Ik ben speciaal eerder naar huis gegaan (want de order naar mijn werkadres overzetten zou betekenen dat het moederbord opnieuw besteld moest worden 8)7). Wat denk je, niemand langs gekomen.

Zonet gebeld met HP, er schijnt een storing te zijn waardoor de werkorders niet zijn doorgestuurd naar de monteurs. :-( Wanneer dit opgelost word is ook niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
HUIPI3 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:48:

Helaas, HP faalt weer. Ik had gister nog geen bevestiging gekregen. Wel had ik contact met CRT oom een vergoeding te krijgen. Aan hen had ik ook gevraagd wanneer de monteur langs zou komen, dat was gister rond 16:45 uiterlijk 17:00. Ik ben speciaal eerder naar huis gegaan (want de order naar mijn werkadres overzetten zou betekenen dat het moederbord opnieuw besteld moest worden 8)7). Wat denk je, niemand langs gekomen.

Zonet gebeld met HP, er schijnt een storing te zijn waardoor de werkorders niet zijn doorgestuurd naar de monteurs. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
The emperor schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:29:
Heeft iemand ervaring met macbookpro in vergelijking tot "normale" G5 (mag ook 360) betreft zoem, kwaliteit afwerking (of alternatieven, lenovo, dell). Heb G5 besteld omdat richting van Apple hardware: bouwkwaliteit, functionaliteit en prijs verdubbeling in 6 jaar (mij) niet meer strookt.
Voor 4x minder geld een prima laptop als je de linux uitdagingen accepteert.

offtopic:
Vrees dat de mac wat betret TCO door de issues uiteindelijk goedkoper is
[...]
Even een update over de brightness toetsen: Deze waren ook in Windows 10 kapot met het augustus bios voor de G5/non-360. Met het nieuwe bios (5 oktober build date) werken de brightness toetsen ook in linux.

Verloop lijkt dus: (1) kapot in linux, (2) kernel fix, (3) broken door bios update, (4) fixed in bios update :+

Throttle issue (35W met intel gpu) blijft. Laptop blijft wel mooi koel, 60 graden bij prime95 @ 35W @ 6/12x2.3 GHz :>

[ Voor 40% gewijzigd door ANdrode op 24-10-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:23:
Even een update over de brightness toetsen: Deze waren ook in Windows 10 kapot met het augustus bios voor de G5/non-360. Met het nieuwe bios (5 oktober build date) werken de brightness toetsen ook in linux.

Verloop lijkt dus: (1) kapot in linux, (2) kernel fix, (3) broken door bios update, (4) fixed in bios update :+

Throttle issue (35W met intel gpu) blijft. Laptop blijft wel mooi koel, 60 graden bij prime95 @ 35W @ 6/12x2.3 GHz :>
Ik heb hier geen last van de throttle, met deze mooie https://extensions.gnome....on/945/cpu-power-manager/ GNOME extensie kan je zelfs zelf profielen maken.

Ook kan ik de huidige mainline kernel aanraden (4.19), redelijk stabiel en de pen, touchscreen en touchpad werken nu volledig. Echter soms door langdurig gebruik van de pen lijken freezes te ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
gregor160300 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:38:
[...]
Ik heb hier geen last van de throttle, met deze mooie https://extensions.gnome....on/945/cpu-power-manager/ GNOME extensie kan je zelfs zelf profielen maken.

Ook kan ik de huidige mainline kernel aanraden (4.19), redelijk stabiel en de pen, touchscreen en touchpad werken nu volledig. Echter soms door langdurig gebruik van de pen lijken freezes te ontstaan.
Leuke extensie, toegevoegd. Ben van de intel_pstate driver afgebleven tot nu toe

Ik heb ook geen last er van maar hij is aanwezig.

Volgens de RAPL (of visueel in bijvoorbeeld s-tui) zie ik een verbruik van 35W bij prime95.
Dit kan een issue zijn dat niet bij de x360 voorkomt (wel op {4.17/4.18 met fedora, ubuntu 18.04/18.10 stock kernels} x { alle bios revisies van de non-360 } ). Of iets dat je niet merkt. De 35w throttle merk ik vrijwel niet. De 15W throttle (met NVidia GPU aan) merk ik in in dag-tot-dag use cases wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wT09KILrKtp4aJElPzjtWXdY/full.png
offtopic:
Gedrag tijdens prime95: Hier zie je 15s turbo @ 56W (PL1). Daarna throttle naar 35W. In windows blijft deze 45W (Wat ook in de PL2 msrs staat). RAPL en Powrplane settings Kan je goed bekijken met rapl-tools

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 24-10-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Leuke extensie, toegevoegd. Ben van de intel_pstate driver afgebleven tot nu toe

Ik heb ook geen last er van maar hij is aanwezig.

Volgens de RAPL (of visueel in bijvoorbeeld s-tui) zie ik een verbruik van 35W bij prime95.
Dit kan een issue zijn dat niet bij de x360 voorkomt (wel op {4.17/4.18 met fedora, ubuntu 18.04/18.10 stock kernels} x { alle bios revisies van de non-360 } ). Of iets dat je niet merkt. De 35w throttle merk ik vrijwel niet. De 15W throttle (met NVidia GPU aan) merk ik in in dag-tot-dag use cases wel
[Afbeelding]
offtopic:
Gedrag tijdens prime95: Hier zie je 15s turbo @ 56W (PL1). Daarna throttle naar 35W. In windows blijft deze 45W (Wat ook in de PL2 msrs staat). RAPL en Powrplane settings Kan je goed bekijken met rapl-tools
Zojuist even geprobeerd, ik kom niet boven de 31W, dit is echter op accu, moet ik het draaien op accu of netstroom?

EDIT: Zojuist aan netstroom geprobeerd, ik turbo nu naar 60W voor 15 seconden en daarna ook terug naar 35W

[ Voor 4% gewijzigd door gregor160300 op 24-10-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
gregor160300 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:39:
[...]
Zojuist even geprobeerd, ik kom niet boven de 31W, dit is echter op accu, moet ik het draaien op accu of netstroom?
Hier inderdaad ook lager vermogen op accu. Dat had ik niet eerder opgemerkt.
EDIT: Zojuist aan netstroom geprobeerd, ik turbo nu naar 60W voor 15 seconden en daarna ook terug naar 35W
Dat is inderdaad het gedrag dat ik zie. Ik zou een fix hiervoor leuk vinden maar niet noodzakelijk. Wat is de beste manier om hier achteraan te gaan?
offtopic:
In de HP Linux Hardware Matrix wordt dit issue overigens niet genoemd. Discrete graphics worden aangeraden. Ik had verwacht dat men het 15W tdp dat dan speelt wel had opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
ANdrode schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Hier inderdaad ook lager vermogen op accu. Dat had ik niet eerder opgemerkt.

[...]

Dat is inderdaad het gedrag dat ik zie. Ik zou een fix hiervoor leuk vinden maar niet noodzakelijk. Wat is de beste manier om hier achteraan te gaan?
offtopic:
In de HP Linux Hardware Matrix wordt dit issue overigens niet genoemd. Discrete graphics worden aangeraden. Ik had verwacht dat men het 15W tdp dat dan speelt wel had opgemerkt.
Ik heb geen idee hoe hoog de prioriteit hiervoor zal zijn of waar we dit kunnen melden. Zoals wel in de hardware matrix staat werkt het touchpad niet in Linux (inmiddels wel met mainline kernel, maar dat zullen ze niet als stabiel zien). Ik denk dat onder andere het touchpad hogere prioriteit heeft. Ook vraag ik me af waarom er niks over de vingerafdruk scanner staat. Het is een Synaptics VFS7552, die ook in de oudere Dell XPS laptops zat, echter is hier geen Linux Driver voor (en de reverse enginering is gestagneerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nu in aanmerking voor een reparatie. Ze gaven zelf al aan dat ik over 2 weken even moet bellen want er verdwijnen nog al eens reparaties. Heel bijzonder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregor160300
Mr Pingu schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:24:
Nu in aanmerking voor een reparatie. Ze gaven zelf al aan dat ik over 2 weken even moet bellen want er verdwijnen nog al eens reparaties. Heel bijzonder weer.
Moet je over 2 weken bellen om te kijken of de reparatie nog staat gepland of moet je je laptop opsturen? Dat laatste is wel bijzonder met next business day on site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramosditaljano
bramosditaljano schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:15:
Deze (pricewatch: Kingston KCP426SD8/16, module met laagste latency voor enigszins redelijke prijs) zit er sinds zojuist in. Zelf bijplaatsen was met behulp van de handleiding goed te doen, maar let op dat je de RAM cover weer goed terugzet. Ik heb het idee dat er anders 'n circuitje onderbroken blijft en de laptop niet doorstart (blijft hangen op 5 keer knipperende caps/num lock lampjes - de bekende "ik weet het ook niet maar iets is fout" HP-code).

Nog niet kunnen testen met Lightroom, maar rustig gebruik (Firefox + mail + Acrobat + muziek) houdt 30% geheugen bezet. Lijkt me dus dat Lr z'n gang kan gaan :).
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste