Dat lost throttled voor mij goed op. Genoemde vermogens zijn mijn PL1/PL2 limieten die ik daarin heb ingesteld - wat dus iets hoger is dan stock.Just3 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:23:
[...]
Heb jij dan geen last (meer?) van de CPU throttle naar 15W (met de dGPU aan in de bios) of 35W (met alleen de iGPU aan in de bios: UMA) na de initiele boost naar 60W voor iets van 20 seconden bij zware load onder Linux?

Nieuwe Quadro T1000-gpu ziet er erg goed uit. Persoonlijk zou ik aan een GeForce-gpu ook genoeg hebben, maar aangezien er waarschijnlijk weer een Quadro-gpu in het volgende model komt interessant om in de gaten te houden. P1000 --> T1000 (PDF):
- 50% meer CUDA cores
- 33% hogere geheugensnelheid
- Dezelfde hoeveelheid geheugen
- Iets lager TGP
- Aprox. 60% hogere performance
- Nieuwe video decoder met volledige VP9 en HEVC (inc. 10-bit 4:4:4) ondersteuning
- FP16 operaties (maar geen Tensor-cores) voor machine learning
[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 28-05-2019 22:11 ]
Is de G5 ook op te laden via de USB-C poorten? Ik vind er niet veel duidelijkheid over.
Met het HP Thunderbolt 3 docker met 65W adapter bijgeleverd in ieder geval niet: Melding over te lichte adapter.thechib12 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:09:
Is de G5 ook op te laden via de USB-C poorten? Ik vind er niet veel duidelijkheid over.
90W of 150W adapter in dock maakt geen verschil. Er is een andere (dubbel USB-C) kabel voor bij de 150 en 200W variant, mogelijk laden die wel via USB-C.
Eerder in dit topic maakte iemand anders melding dat met 65W wel werkt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55986899.ANdrode schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:02:
[...]
Met het HP Thunderbolt 3 docker met 65W adapter bijgeleverd in ieder geval niet: Melding over te lichte adapter.
90W of 150W adapter in dock maakt geen verschil. Er is een andere (dubbel USB-C) kabel voor bij de 150 en 200W variant, mogelijk laden die wel via USB-C.
Dat is niet via een dock en met een HP lader.bramosditaljano schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Eerder in dit topic maakte iemand anders melding dat met 65W wel werkt: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55986899.
En een x360 ipv non-x360: Ik ken ook gebruikers van een 7e generatie x360 laptop die zelfs alleen laden via USB-C. Het bios waarmee ze begonnen zijn maakt mogelijk ook nog uit
Dit is typisch iets dat bios updates (en settings) kunnen veranderen. Die post was relatief vroeg. Bij mij dus in ieder geval geen succes via een tb3 dock.
Hééél erg speculatief, maar dat 'ie het bij de ene 65W wel doet en bij de andere niet klinkt 'n beetje alsof HP ons liever duurdere adapters aansmeert.
Terug naar wat anders: zijn er meer mensen met veel BSOD's? Ik ben de afgelopen week ongeveer iedere dag aan de beurt. Ben vandaag begonnen om de foutcodes maar bij te gaan houden, om te zien of daar 'n probleem in zit. De eerlijkheid gebied te zeggen dat 'ie continue op vollast draait (parallel computing via MATLAB over 6 cores, 6GB RAM in Firefox (heb totaal 32), regelmatig grote (100K+ files) 7zips of file transfers en af en toe iets remote doen via TeamViewer - maar dan nog...
Terug naar wat anders: zijn er meer mensen met veel BSOD's? Ik ben de afgelopen week ongeveer iedere dag aan de beurt. Ben vandaag begonnen om de foutcodes maar bij te gaan houden, om te zien of daar 'n probleem in zit. De eerlijkheid gebied te zeggen dat 'ie continue op vollast draait (parallel computing via MATLAB over 6 cores, 6GB RAM in Firefox (heb totaal 32), regelmatig grote (100K+ files) 7zips of file transfers en af en toe iets remote doen via TeamViewer - maar dan nog...
Ik gebruik de laptop (weliswaar het UTwente-model, maar dat zou niet uit moeten maken) al vanaf het begin met de HP Tunderbolt dock 120W G2 (Deze) en die laadt de laptop prima op via een enkele USB-C-plug, dus niet dat idiote proprietary dubbele HP-plugje wat sommige ander HP-docks hebben.thechib12 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:09:
Bij het aansluiten krijg ik wel de melding "For full performance, connect a higher capacity AC adapter", maar ik merk geen enkel verschil in prestaties, hooguit dat hij hij onder zware belasting iets minder snel oplaadt (maar daar heb ik in de praktijk nog nooit merkbaar last van gehad).
In de (handleiding) staat in welke smaakjes de laptop stroom via USB-C lust:
Wel jammer dat je hem niet met een lichtere adapter kan voeden, want het zou mij erg handig lijken om de laptop met een telefoonlader op prik te kunnen houden bij lichte belasting.5 V dc @ 2 A / 12 V dc @ 3 A /15 V dc @ 3 A – 45 W USB-C
5 V dc @ 3 A / 9 V dc @ 3 A / 12 V dc @ 3.75 A /15 V dc @ 3 A – 45 W USB-C
5 V dc @ 3 A / 9 V dc @ 3 A / 10 V dc @ 3,75 A / 12 V dc @ 3,75 A /15 V dc @ 3 A / 20 V dc @ 2,25 A – 45 W USB-C
5 V dc @ 3 A / 9 V dc @ 3 A / 12 V dc @ 5 A / 15 V dc @ 4.33 A / 20V dc @ 3.25 A – 65 W USB-C
5 V dc @ 3 A / 9 V dc @ 3A / 10 V dc @ 5 A / 12 V dc @ 5 A / 15 V dc @ 4,33 A / 20 V dc @ 3,25 A – 65 W USB-C
5 V dc @ 3 A / 9 V dc @ 3 A / 10 V dc @ 5 A / 12 V dc @ 5 A / 15 V dc @ 5 A / 20 V dc @ 4,5 A – 90 W USB-C
Dan is het in mijn geval dus een compatibility issue in combinatie met dat (andere HP) dock en een 90W adapter. Zal dan waarschijnlijk aan het dock liggen (de ultrabook van UTwente 2018 laad wel op maar staat ook op de compatibility lijst van dit dock).KVanL schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:00:
[...]
Bij het aansluiten krijg ik wel de melding "For full performance, connect a higher capacity AC adapter", maar ik merk geen enkel verschil in prestaties, hooguit dat hij hij onder zware belasting iets minder snel oplaadt (maar daar heb ik in de praktijk nog nooit merkbaar last van gehad).
Aah fijn, dat werkt!ANdrode schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:43:
[...]
Dat lost throttled voor mij goed op. Genoemde vermogens zijn mijn PL1/PL2 limieten die ik daarin heb ingesteld - wat dus iets hoger is dan stock.
Verder merkte ik het volgende bij recente Linux distros, Fedora 30 en Ubuntu 19.04, met mijn Zbook Studio G5 na een resume uit de slaapstand: een touchpad interrupt proces (irq/134-SYNA307) dat de CPU dusdanig wakker houdt dat hij constant op rond de 4 GHz draait. Niet ideaal voor de warmteproductie en accuduur natuurlijk. Mochten meer mensen dit ervaren, de volgende kernel boot parameter toevoegen lost het bij mij op: initcall_blacklist=dw_i2c_init_driver
[ Voor 0% gewijzigd door Just3 op 03-06-2019 14:18 . Reden: Typo ]
Daar heb ik een systemd hook voor die bij suspend de kernel module ontlaad:Just3 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:47:
[...]
Verder merkte ik het volgende bij recente Linux distros, Fedora 30 en Ubuntu 19.04, met mijn Zbook Studio G5 na een resume uit de slaapstand: een touchpad interrupt proces (irq/134-SYNA307) dat de CPU dusdanig wakker houdt dat hij constant op rond de 4 GHz draait. Niet ideaal voor de warmteproductie en accuduur natuurlijk. Mocht meer mensen dit ervaren, de volgende kernel boot parameter toevoegen lost het bij mij op: initcall_blacklist=dw_i2c_init_driver
Was ik alweer vergeten deze quirk

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #!/bin/bash # /usr/lib/systemd/system-sleep/00-synaptics-mods.sh if [ "${1}" == "pre" ]; then echo "[synaptics-systemd hook]: pre-sleep, removing modules" modprobe -r intel_lpss_pci modprobe -r intel_lpss elif [ "${1}" == "post" ]; then echo "[synaptics-systemd hook]: post-sleep, loading modules" modprobe intel_lpss modprobe intel_lpss_pci fi |
ANdrode schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:05:
[...]
Mooi dat dat ook werkt
Heb je of heeft iemand anders toevallig ook een workaround voor het probleem dat de interne luidsprekers niet meer werken tot een suspend of reboot na de audio jack in te hebben geplugd onder Linux?
Tot slot heb ik nog last van dat de brightness toetsen niet meer werken onder Linux na ook maar één keer Windows te hebben gestart. Ze werken vervolgens als microfoon mute toggles onder Linux. Alleen na een BIOS update lijken ze dan weer normaal te werken. Iemand een idee?
[...]
Mooi dat dat ook werkt
Heb je of heeft iemand anders toevallig ook een workaround voor het probleem dat de interne luidsprekers niet meer werken tot een suspend of reboot na de audio jack in te hebben geplugd onder Linux?
Tot slot heb ik nog last van dat de brightness toetsen niet meer werken onder Linux na ook maar één keer Windows te hebben gestart. Ze werken vervolgens als microfoon mute toggles onder Linux. Alleen na een BIOS update lijken ze dan weer normaal te werken. Iemand een idee?
Werken inderdaad niet.Just3 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:27:
[...]
Ik had ook geconstateerd dat ze in sommige gevallen wel werkten maar had niet de link met het booten van Windows gelegd.
Met de audio unplug ik gewoon de kabel even en doe hem dan weer terug, dan werkt het bij mij weer. (Is wel via een USB-C dongle).Just3 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:27:
[...]
Mooi dat dat ook werkt
Ik heb helaas ook last van de brightness knoppen die niet werken, maar ik ga eens proberen of de bios herinstalleren werkt
Vrij geringe nieuwswaarde maar volgens mij zit er wel schot in de zaak achter de schermen aangezien men zich schijnbaar 'klaarmaakt voor de launch van een nieuwe webshop'
https://tudelft.orderitnow.nl/
https://tudelft.orderitnow.nl/
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
De zbook studio g6 is nog niet aangekondigd. Is er dus een kans dat ze volgend jaar voor een ander merk gaan kiezen?
De zbook g6 is al wel aangekondigd op computex, de studio versie echter nog niet, ik verwacht dat ze bij HP blijven en anders Lenovo nemen. Enige probleem met Lenovo is dat ze geen convertible met een H serie cpu en quadro hebben (voor zover ik weet) en als ik zo rondkijk zou ik zeggen dat meer dan de helft de x360 heeft gekocht dit jaartweakerjunior schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:54:
De zbook studio g6 is nog niet aangekondigd. Is er dus een kans dat ze volgend jaar voor een ander merk gaan kiezen?
Stiekem ben ik een fan van de Dell precision serie. Het mooie compacte design zoals de xps 15.gregor160300 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:00:
[...]
De zbook g6 is al wel aangekondigd op computex, de studio versie echter nog niet, ik verwacht dat ze bij HP blijven en anders Lenovo nemen. Enige probleem met Lenovo is dat ze geen convertible met een H serie cpu en quadro hebben (voor zover ik weet) en als ik zo rondkijk zou ik zeggen dat meer dan de helft de x360 heeft gekocht dit jaar
Edit: Ik zie net dat TU Eindhoven de lenovo p1 heeft gekozen.tweakerjunior schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:30:
[...]
Stiekem ben ik een fan van de Dell precision serie. Het mooie compacte design zoals de xps 15.
https://studiegids.tue.nl...eling/welke-notebook/#top
Bijzonder dat je er al die accessoires en software al gelijk bij krijgt. Wel jammer dat de hardware geen upgrade heeft gekregen tov dit jaartweakerjunior schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:52:
[...]
Edit: Ik zie net dat TU Eindhoven de lenovo p1 heeft gekozen.
https://studiegids.tue.nl...eling/welke-notebook/#top
Inderdaad liever een 9th gen cpu en nieuwe quadro T1000gregor160300 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:03:
[...]
Bijzonder dat je er al die accessoires en software al gelijk bij krijgt. Wel jammer dat de hardware geen upgrade heeft gekregen tov dit jaar
Het is wel de TU/E aanbieding. Als ik het mij goed herinner maken die altijd al net andere keuzes van de andere 4TU's.gregor160300 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:03:
[...]
Bijzonder dat je er al die accessoires en software al gelijk bij krijgt. Wel jammer dat de hardware geen upgrade heeft gekregen tov dit jaar
Denk je? Ik denk juist dat de TU Delft niet valt voor een behuizing van plastic. Of ze gaan weer voor HP, of voor Dell.gregor160300 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:00:
[...]
De zbook g6 is al wel aangekondigd op computex, de studio versie echter nog niet, ik verwacht dat ze bij HP blijven en anders Lenovo nemen. Enige probleem met Lenovo is dat ze geen convertible met een H serie cpu en quadro hebben (voor zover ik weet) en als ik zo rondkijk zou ik zeggen dat meer dan de helft de x360 heeft gekocht dit jaar
Dit wordt besloten door o.a. personen van Miscosolutions en andere bedrijven als adiseurs samen met de studentenraad. To be honest heb ik nog nooit vertrouwen gehad in de studentenraad. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe ze tot het besluit komen om voor een bepaalde laptop te gaan, maar ik krijg steeds meer het idee dat er geen enkele tweaker om advies wordt gevraagd. Jammer want ik had ze wel kunnen adviseren.
Ik ga morgen even rondbellen om te vragen of het model al bekend is.
[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 13-06-2019 23:28 ]
Er is ook nog de Lenovo P53. Dat is ook een valide en stevig alternatief. Wel een stuk zwaarder tov de ZBook's die de TU/d eerder had. Maar Lenovo P50/P51 waren in ieder geval degelijke laptops.Frozen schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:28:
[...]
Denk je? Ik denk juist dat de TU Delft niet valt voor een behuizing van plastic. Of ze gaan weer voor HP, of voor Dell.
Snap niet waarom de TUD altijd voor die waardeloze HP meuk gaat, bij al mijn studiegenoten zijn de Elitebooks allemaal kapot gegaan. Mijn dezelfde periode aangeschafte Thinkpad werkt nog altijd naar behoren en haalt zelfs nog een zeer respectabel uurtje op de accu bij office gebruik.
Ik had ze gister gebeld, helaas deden ze alsof ze niks ervan wisten. Hopelijk heb jij meer geluk met bellenFrozen schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:28:
[...]
Denk je? Ik denk juist dat de TU Delft niet valt voor een behuizing van plastic. Of ze gaan weer voor HP, of voor Dell.
Dit wordt besloten door o.a. personen van Miscosolutions en andere bedrijven als adiseurs samen met de studentenraad. To be honest heb ik nog nooit vertrouwen gehad in de studentenraad. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe ze tot het besluit komen om voor een bepaalde laptop te gaan, maar ik krijg steeds meer het idee dat er geen enkele tweaker om advies wordt gevraagd. Jammer want ik had ze wel kunnen adviseren.
Ik ga morgen even rondbellen om te vragen of het model al bekend is.
De laatste paar weken loop ik tegen het probleem aan dat mijn laptop (De Studio G5) random uitvalt. Dit gebeurt als ik mijn laptop aansluit op de adapter (en volgens mij als mijn batterijpercentage rond de 20% zit). Als ik de system logs check, gebeurt het steeds als er een "Power Source Change" event is. Ik heb al hardware diagnostics gedaan via de BIOS, zonder resultaat. Ook heb ik de BIOS geupdate naar de laatste versie, maar daarna gebeurde het nog steeds.
Iemand anders die ook dit probleem heeft, of ideëen heeft hoe ik dit oplos?
Krijgen de andere linux gebruikers ook waarschuwingen over tsc=unstable? Bios Q71.
Naast deze meldingen klopt de klok vaak ook niet meer nadat ik de laptop even lock. Meestal is dat simpel op te lossen met sudo chronyc -a makestep
Naast deze meldingen klopt de klok vaak ook niet meer nadat ik de laptop even lock. Meestal is dat simpel op te lossen met sudo chronyc -a makestep

Ja, nu je het zegt, ik zie dezelfde meldingen in mijn systemd journal, zelfde bios versie. En inderdaad, de tijd die regelmatig niet meer goed loopt. Helpt die kernel parameter tsc=unstable?ANdrode schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:07:
Krijgen de andere linux gebruikers ook waarschuwingen over tsc=unstable? Bios Q71.
[Afbeelding]
Ik kan me herinneren dat ik zoiets ook heb ervaren een tijd terug bij mijn Studio G5 vlak na het aansluiten van de lader. Sinds ik fast charging in de bios uit heb gezet heb ik er geen last meer van gehad... Ik vind het momenteel niet zo erg want fast charging is natuurlijk ook minder goed voor de accu levensduur, maar het hoort geen probleem te zijn natuurlijk.stijnvdlippe schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:24:
De laatste paar weken loop ik tegen het probleem aan dat mijn laptop (De Studio G5) random uitvalt. Dit gebeurt als ik mijn laptop aansluit op de adapter (en volgens mij als mijn batterijpercentage rond de 20% zit). Als ik de system logs check, gebeurt het steeds als er een "Power Source Change" event is. Ik heb al hardware diagnostics gedaan via de BIOS, zonder resultaat. Ook heb ik de BIOS geupdate naar de laatste versie, maar daarna gebeurde het nog steeds.
Nevermind - andere discussie
[ Voor 94% gewijzigd door ANdrode op 23-06-2019 18:46 ]
Is dat zo? @stijnvdlippe zei dat hij het uitvallen ervaart na het aansluiten van de adapter.
Nevermind, ander issue (dacht dat het over het linux issue ging).Just3 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:14:
[...]
Is dat zo? @stijnvdlippe zei dat hij het uitvallen ervaart na het aansluiten van de adapter.
Er zit bij mijn G5 trouwnes drie jaar garantie op de accu. Dus daarom ga ik er vanuit dat ze hem niet diep laden/ontladen voor een langere levensduur en dat quick charge daardoor minder problemen geeft.
Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen.Just3 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Ik kan me herinneren dat ik zoiets ook heb ervaren een tijd terug bij mijn Studio G5 vlak na het aansluiten van de lader. Sinds ik fast charging in de bios uit heb gezet heb ik er geen last meer van gehad... Ik vind het momenteel niet zo erg want fast charging is natuurlijk ook minder goed voor de accu levensduur, maar het hoort geen probleem te zijn natuurlijk.
Helaas, het heeft niet geholpen.Just3 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Ik kan me herinneren dat ik zoiets ook heb ervaren een tijd terug bij mijn Studio G5 vlak na het aansluiten van de lader. Sinds ik fast charging in de bios uit heb gezet heb ik er geen last meer van gehad... Ik vind het momenteel niet zo erg want fast charging is natuurlijk ook minder goed voor de accu levensduur, maar het hoort geen probleem te zijn natuurlijk.
Overigens, voordat ik het originele bericht plaatste, had ik het servicepunt van TU Delft bezocht. Daar wilden ze de BIOS updaten (ook al had ik dit een paar dagen ervoor gedaan) via de BIOS zelf. Toen liepen ze tegen het probleem aan dat blijkbaar Bitlocker Drive Encryption aanstond. Ik heb daar nooit iets mee gedaan, dus ik zocht het maar eens op op mijn laptop, niks te vinden. Het blijkt dat BDE alleen beschikbaar is op Windows 10 Pro en Enterprise, terwijl ik Windows 10 Home heb op de laptop. Waarom krijg je dan alsnog zo'n melding als je de BIOS probeert up te daten?
Ik heb het probleem dat mijn Studio G5 één of twee keer per dag op willekeurige momenten bevriest. De laptop bevriest dan voor 10 of 15 secondes, daarna is die gewoon weer bruikbaar.
Dit gebeurd op willekeurige momenten, dus ook wanneer het systeem amper belast wordt. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen en hoe dit opgelost kan worden?
Dit gebeurd op willekeurige momenten, dus ook wanneer het systeem amper belast wordt. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen en hoe dit opgelost kan worden?
Does someone know why there is unused space on the SSD?
Image of partition manager below:
Omdat de nieuwe laptops er bijna aankomen en er in mijn ogen maar twee kandidaten zijn die betaalbaar, snel, en compact zijn:
Poll: Welke laptop heb jij liever?
• HP Zbook G5/G6
• Lenovo P1

Poll: Welke laptop heb jij liever?
• HP Zbook G5/G6
• Lenovo P1
offtopic:
Ik wil nu ik beter naar die Lenovo gekeken heb wel wisselen voor +EUR 250…
Ik wil nu ik beter naar die Lenovo gekeken heb wel wisselen voor +EUR 250…
This might be a partition type that Windows doesn't know, it often shows as unformatted then.ironhydrax schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:56:
Does someone know why there is unused space on the SSD?
[Afbeelding]
Gebruik je toevallig Firefox als het gebeurt? Dan ligt het waarschijnlijk aan de Conexant Flow malware audio driver. Deïnstalleren heeft helaas geen zin, want dan trekt Windows die rotzooi uit zichzelf weer binnen.mmx36 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:01:
Ik heb het probleem dat mijn Studio G5 één of twee keer per dag op willekeurige momenten bevriest. De laptop bevriest dan voor 10 of 15 secondes, daarna is die gewoon weer bruikbaar.
Wat bij mij werkte was om alle .exe bestanden in C:\Program Files\Conexant\Flow... van naam te veranderen zodat ze niet meer opstarten. Ik heb het overigens ook gedaan met alle andere .exe's die ook maar iets met Conexant/ B&O te maken hebben, want ik wil die meuk niet op mijn PC hebben. Bij sommige andere laptops van HP heeft er in het verleden zelfs 'per ongeluk' een keylogger in de Conexant-driver verstopt gezeten die alle toetsaanslagen in plain text opsloeg.
Audio werkt bij mij overigens nog prima na deze fix, wat de nutteloosheid van de Conexant/B&O-malware bevestigt.
Ik gebruik geen Firefox, maar heb wel voor de zekerheid alle .exe bestanden van Conexant Flow van naam veranderd. Hopelijk lost dit het probleem op!
https://www.tudelft.nl/st...oject/modellen-2019-2020/
Op het eerste zicht zijn dit precies dezelfde Zbooks als vorig jaar, op de P1000 na, toch?
Edit: en de webshop heeft een aftelklok naar maandag 12:00.
Op het eerste zicht zijn dit precies dezelfde Zbooks als vorig jaar, op de P1000 na, toch?
Edit: en de webshop heeft een aftelklok naar maandag 12:00.
[ Voor 14% gewijzigd door Elle13 op 10-07-2019 21:34 ]
De p1000 zat er al in. Volgens mij zijn dit inderdaad exact dezelfde modellen - maar dan ietsjes duurder. Ze moeten al die extra moederborden toch ergens van betalen...
O ja sorry, ik was even verward met de M1000.
De x360 is inderdaad 20 euro duurder, wat mij verder opvalt is dat overal nu bij staat Linux compatible dus zou kunnen dat er net een andere sku moederbord in zit, maar ik verwacht van niet.
Mijn laptop wordt morgen voor de 2e keer gerepareerd met weer een nieuw moederbord omdat de sensor die hen in tablet modus moet plaatsen niet werkt sinds de vorige reparatie. Denk dus idd dat ze die mobos terug willen verdienen.
Mijn laptop wordt morgen voor de 2e keer gerepareerd met weer een nieuw moederbord omdat de sensor die hen in tablet modus moet plaatsen niet werkt sinds de vorige reparatie. Denk dus idd dat ze die mobos terug willen verdienen.
Anoniem: 1234662
Hoi allemaal!
I will write in English because my dutch is still quite limited (but I could comprehend things on this thread!)
Basically, I was super excited for the coming models of laptop project and now turns out they are EXACTLY the same from last year.
Do you guys think is still worthy? Even after all these crazy shit you've been going through?
Dank je jongens!
I will write in English because my dutch is still quite limited (but I could comprehend things on this thread!)
Basically, I was super excited for the coming models of laptop project and now turns out they are EXACTLY the same from last year.
Do you guys think is still worthy? Even after all these crazy shit you've been going through?
Dank je jongens!
Honestly, it really depends on your budget and what you're planning on using the laptop for, which also kinda depends on what you're studying.Anoniem: 1234662 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:47:
If you're planning on doing a lot of CAD-related stuff, then you would benefit from having a quadro GPU (even if it's last gen), so the Zbook G5 is a solid choice, especially for the huge discount we get, regardless of whether it's not as cheap as it should've been. (Same option as last year, component prices dropped, etc.)
If, on the other hand, you're not planning on (regularly) using CAD applications, and also like to play games, there are either cheaper, or similarly-priced options available with GPUs more suitable for both gaming, and other tasks that would need a competent GPU (e.g. ML), and which would still perform adequately for some CAD tasks.
So, tl;dr, you have 1229/1339 Euro and your study/interests include enough CAD-related applications to justify "needing" a quadro GPU, go for the Zbook. If you don't use CAD and still wouldn't mind spending a similar amount of money on a more "mainstream" laptop (or even configuring something like a Clevo), then I would say there are better options elsewhere.
Oh, and just as a note, I got the Zbook Studio G5 last year and I haven't had any problems so far, but I kinda regret it cause I don't really use CAD and I would prefer having a better GPU for games and other stuff. (The P1000 is roughly equivalent to the 1050/1050ti in terms of performance in games.)
Anoniem: 1234662
Thank youDeathex schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:50:
[...]
the Zbook G5 is a solid choice, especially for the huge discount we get,
I’m doing architecture, so indeed plenty CAD stuff and actually not a lot of gaming lately
I will most likely go for it!
Een vraag: Ik ben aan het oriënteren voor mn zoon die straks WTB aan de tudelft gaat doen. De vraag aan jullie : heeft het hebben van touchscreen/pen/360 (g5 x360 versie) nog specifieke voordelen t.o.v geen touchscreen bij het gebruiken van CAD software? Ofwel is het wat het CAD-gebruik betreft speciaal aan te raden voor de touchscreen/360 versie te gaan? (Ben zelf elektroer, dus geen cad-ervaring)
De stylus is heel erg handig voor het maken van tekeningen en schetsen, voor in verslagen bijvoorbeeld. Verder kan je makkelijk inzoemen en rond je product kijken in CAD. Voor CAD vind ik het dus wel een aanrader, maar verplicht is het niet.DHNL schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:20:
Een vraag: Ik ben aan het oriënteren voor mn zoon die straks WTB aan de tudelft gaat doen. De vraag aan jullie : heeft het hebben van touchscreen/pen/360 (g5 x360 versie) nog specifieke voordelen t.o.v geen touchscreen bij het gebruiken van CAD software? Ofwel is het wat het CAD-gebruik betreft speciaal aan te raden voor de touchscreen/360 versie te gaan? (Ben zelf elektroer, dus geen cad-ervaring)
Heb zelf een Dell met touch screen, gebruik het eigenlijk vooral om door pdf's te scrollen. In Cad werkt het bij mij niet echt. Maar ik gebruik ook een space connexion 3d muis. Dat werkt nog veel beter.
PDF annoteren is ook geweldig met een pen!Mr_gadget schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:29:
Heb zelf een Dell met touch screen, gebruik het eigenlijk vooral om door pdf's te scrollen. In Cad werkt het bij mij niet echt. Maar ik gebruik ook een space connexion 3d muis. Dat werkt nog veel beter.
Voor >95% van het werk geen echte verhoging van productiviteit. Op andere momenten ideaal...
Heb hier overigens een fix voor. Wanneer je de power knop 15s ingedrukt houdt doe je een reset van een deel van de bios instellingen. Bij een Mac zou je dit PRAM noemen.Just3 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:27:
[...]
Het komt er in ieder geval op neer dat ik mijn settings niet kwijt ben (NVidia GPU staat nog uit) maar de brightness knoppen wel weer werken.
offtopic:
Nu windows niet meer starten. Maar dat lukt wel
Ik heb overigens tsc=unstable toegevoegd aan mijn kernel parameters en hoop dat de klok nu stabiel is na lock/standby.
Good catch! Dat werk bij mij inderdaad ook, wel nogal omslachtig. Zou het nut hebben dit bij HP te melden? Of is het te kort door te bocht om ervan uit te gaan dat het hiermee dus fout gaat in hun bios?ANdrode schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:04:
[...]
Heb hier overigens een fix voor. Wanneer je de power knop 15s ingedrukt houdt doe je een reset van een deel van de bios instellingen. Bij een Mac zou je dit PRAM noemen.
Het komt er in ieder geval op neer dat ik mijn settings niet kwijt ben (NVidia GPU staat nog uit) maar de brightness knoppen wel weer werken.
offtopic:
Ik heb overigens tsc=unstable toegevoegd aan mijn kernel parameters en hoop dat de klok nu stabiel is na lock/standby.
Ik denk dat melden werkt! Ze supporten linux en ik denk dat dit echt een issue is dat met firmware opgelost moet worden.iklucas schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:22:
[...]
Good catch! Dat werk bij mij inderdaad ook, wel nogal omslachtig. Zou het nut hebben dit bij HP te melden? Of is het te kort door te bocht om ervan uit te gaan dat het hiermee dus fout gaat in hun bios?
Na één keer windows booten is het overigens weer defect.
<deleted>
[ Voor 97% gewijzigd door ironhydrax op 17-08-2019 01:05 . Reden: zie delete niet ]
Ik zag nog niemand voorbij komen met dit euvel dus hier gaat ie:
Als ik mijn telefoon verbind met mijn laptop (USB-C <-> USB-C) laadt de telefoon niet op. Ik krijg wel de melding dat ie verbonden is maar daar blijft het bij.
Dit probleem heb ik al een keer eerder gehad en toen hebben ze, uiteraard, het gehele moederbord vervangen. Ik zag een oude post op het HP forum dus heb daar ook gereageerd, maar misschien is er hier iemand die meer weet?
(Ik heb alle settings in de bios mbt ports en power management al doorgenomen, en ook in de device manager uitgezet dat Windows ze mag disablen in geval van een bijna lege batterij, kan verder niets vinden.)
Edit: Gaat om een G5 x360.
Als ik mijn telefoon verbind met mijn laptop (USB-C <-> USB-C) laadt de telefoon niet op. Ik krijg wel de melding dat ie verbonden is maar daar blijft het bij.
Dit probleem heb ik al een keer eerder gehad en toen hebben ze, uiteraard, het gehele moederbord vervangen. Ik zag een oude post op het HP forum dus heb daar ook gereageerd, maar misschien is er hier iemand die meer weet?
(Ik heb alle settings in de bios mbt ports en power management al doorgenomen, en ook in de device manager uitgezet dat Windows ze mag disablen in geval van een bijna lege batterij, kan verder niets vinden.)
Mijn Nexus 5X meldt snelladen wanneer verbonden met mijn Fedora Linux draaiende Studio G5 (niet x360) via een USB type-c naar type-c kabel naar een van beide thunderbolt poorten. Zou het aan je kabel of telefoon kunnen liggen?Maikel1994 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:02:
Ik zag nog niemand voorbij komen met dit euvel dus hier gaat ie:
Dat is fijn, bedankt! Heeft er iemand toevallig nog hierover contact opgenomen met HP?ANdrode schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:04:
[...]
Heb hier overigens een fix voor. Wanneer je de power knop 15s ingedrukt houdt doe je een reset van een deel van de bios instellingen. Bij een Mac zou je dit PRAM noemen.
offtopic:
Mijn XZ 2 premium laad ook op aan een USB-C naar USB-C kabel.Just3 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:38:
[...]
Mijn Nexus 5X meldt snelladen wanneer verbonden met mijn Fedora Linux draaiende Studio G5 (niet x360) via een USB type-c naar type-c kabel naar een van beide thunderbolt poorten. Zou het aan je kabel of telefoon kunnen liggen?
Heb ik niet gedaan. Het "15w throttling probleem" komt ook in aanmerking voor een fix.Dat is fijn, bedankt! Heeft er iemand toevallig nog hierover contact opgenomen met HP?
offtopic:
tsc=unstable is weer weg. De klok loopt dan vaker goed maar je kan hem niet aanpassen dmv chronyc…
tsc=unstable is weer weg. De klok loopt dan vaker goed maar je kan hem niet aanpassen dmv chronyc…
Voorheen kon ik mijn telefoon ook snelladen, en aan mijn telefoon en kabel lijkt het niet te liggen gezien ik mijn telefoon met een andere laptop + USB-C port nog prima kan snelladen. Dus heb het vermoeden dat het aan de laptop ligt, al valt er weinig over dit issue te vinden helaas.Just3 schreef op zondag 22 september 2019 @ 13:38:
Mijn Nexus 5X meldt snelladen wanneer verbonden met mijn Fedora Linux draaiende Studio G5 (niet x360) via een USB type-c naar type-c kabel naar een van beide thunderbolt poorten. Zou het aan je kabel of telefoon kunnen liggen?
Probeer developer mode over USB eens uit te zetten als deze aan staat?Maikel1994 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:23:
[...]
Voorheen kon ik mijn telefoon ook snelladen, en aan mijn telefoon en kabel lijkt het niet te liggen gezien ik mijn telefoon met een andere laptop + USB-C port nog prima kan snelladen. Dus heb het vermoeden dat het aan de laptop ligt, al valt er weinig over dit issue te vinden helaas.
Ik neem aan dat je USB debugging op Android bedoelt? Die stond al uit, aanzetten maakt geen verschil helaas. Vanavond nog maar een ultieme zoekpoging wagen naar het mogelijke probleem en anders ga ik maar weer een call aanmaken bij het servicepunt. Bedankt in ieder geval!ANdrode schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:49:
[...]
Probeer developer mode over USB eens uit te zetten als deze aan staat?
Welke pdf reader gebruik jij om met de pen te kunnen annoteren?ANdrode schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
PDF annoteren is ook geweldig met een pen!
Voor >95% van het werk geen echte verhoging van productiviteit. Op andere momenten ideaal...
Ik heb nog niets fijns gevonden.
okular (linux) werkt re-de-lijk.geitenbreier69 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:27:
[...]
Welke pdf reader gebruik jij om met de pen te kunnen annoteren?
Ik heb nog niets fijns gevonden.
Er zijn er meerdere. Geen van allen fantastisch, allemaal wel werkbaar.
Ik heb het volgende opgemerkt;
Tijdens het video afspelen via een extern scherm, (VLC, MediaPlayer, Potplayer, Netflix), valt mij op dat het gewoon niet soepel gaat. Het geluid wel, maar het beeld niet.
- Bij het dupliceren van de monitor, draait het scherm van de laptop zelf wel soepel, maar van externe monitor niet.
- Bij alleen extern, draait het externe scherm nog steeds niet soepel.
Ter info: dit geldt voor zowel mijn monitor als bij het aansluiting van de TV. (beide via de HDMI poort).
Echt ontzettend frustrerend dat een laptop van €1k,- + niet soepel loopt. Heeft iemand anders dit ook? En wellicht een oplossing gevonden?
Tijdens het video afspelen via een extern scherm, (VLC, MediaPlayer, Potplayer, Netflix), valt mij op dat het gewoon niet soepel gaat. Het geluid wel, maar het beeld niet.
- Bij het dupliceren van de monitor, draait het scherm van de laptop zelf wel soepel, maar van externe monitor niet.
Ter info: dit geldt voor zowel mijn monitor als bij het aansluiting van de TV. (beide via de HDMI poort).
Echt ontzettend frustrerend dat een laptop van €1k,- + niet soepel loopt. Heeft iemand anders dit ook? En wellicht een oplossing gevonden?
Wat voor monitor gebruik je? Als ik me goed herinner is de HDMI-poort nl. niet voldoende voor resoluties hoger dan 1080p@60Hz. Ik gebruik zelf een USB-C <-> DP en dat werkt prima naar 27" 1440p. Er is ergens een manual over mutiple displays met een schema van wat wel en niet hoort te werken met of zonder docking station, maar ik vind hem niet meteen.Deejac schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:26:
Ik heb het volgende opgemerkt;
Dank voor het antwoord. Ik gebruik in beide gevallen inderdaad de HDMI poort. Bij één situatie is het een Dell monitor U2715D (1440P), de andere situatie is een oude Samsung TV (1080i/p? Geen id).Elle13 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:39:
[...]
Wat voor monitor gebruik je? Als ik me goed herinner is de HDMI-poort nl. niet voldoende voor resoluties hoger dan 1080p@60Hz. Ik gebruik zelf een USB-C <-> DP en dat werkt prima naar 27" 1440p. Er is ergens een manual over mutiple displays met een schema van wat wel en niet hoort te werken met of zonder docking station, maar ik vind hem niet meteen.
Maar volgens mij hangt dit af van het type HDMI, de Zbook heeft versie 2.0. Deze zou theoretisch al geschikt moeten zijn voor 4K @ 60Hz. "This enables HDMI 2.0 to carry 4K video at 60 Hz with 24 bit/px color depth". Zie hier. Eigenlijk zou alles boven HDMI 1.4 voldoende moeten zijn.
Gebruik je wel een juiste HDMI kabel? Die heb je ook in verschillende versies. Het niet soepel afspelen kan ook te maken hebben met ontbrekende drivers.Deejac schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:48:
[...]
Dank voor het antwoord. Ik gebruik in beide gevallen inderdaad de HDMI poort. Bij één situatie is het een Dell monitor U2715D (1440P), de andere situatie is een oude Samsung TV (1080i/p? Geen id).
Maar volgens mij hangt dit af van het type HDMI, de Zbook heeft versie 2.0. Deze zou theoretisch al geschikt moeten zijn voor 4K @ 60Hz. "This enables HDMI 2.0 to carry 4K video at 60 Hz with 24 bit/px color depth". Zie hier. Eigenlijk zou alles boven HDMI 1.4 voldoende moeten zijn.
Heeft iemand anders hier issues met een klok die niet goed loopt (in linux)?
Bij mij loopt de klok binnen een uur meerdere minuten achter. Op de lader, zonder lader. In meerdere distributies. Wanneer er continu een ntp client de tijd pollt (zoals in Windows) blijft hij wel gelijk lopen. Zonder wifi gaat dit dus mis.
Herkent iemand anders dit issue?
Gedrag is onafhankelijk van bios versies (.05, .07, .08) en laptop. +1 groot issue voor dit ding in linux dus.
Bij mij loopt de klok binnen een uur meerdere minuten achter. Op de lader, zonder lader. In meerdere distributies. Wanneer er continu een ntp client de tijd pollt (zoals in Windows) blijft hij wel gelijk lopen. Zonder wifi gaat dit dus mis.
Gedrag is onafhankelijk van bios versies (.05, .07, .08) en laptop. +1 groot issue voor dit ding in linux dus.
[ Voor 14% gewijzigd door ANdrode op 08-10-2019 15:41 ]
Ik heb recentelijk mijn BIOS geupdate naar de laatste versie (01.09.01 Rev.A). (https://support.hp.com/us...ible-workstation/20075826)
Sindsdien werk het undervolten met intel XTU niet meer. Iemand vergelijkbare problemen?
Ik heb ook al alle intel driver geupdate, maar dat verhielp het probleem niet. In Throttlestop lukt undervolten ook niet (offset blijft op 0 staan).
Update:
Ik heb het voor nu opgelost door weer down te graden naar mijn oude BIOS versie: 01.04.05 Rev.A. Hierbij is volgens mij ook "Intel Management Engine" gedowngrade.
Er zijn daartussen wel 4 bios versies, dus ik zou ze eingelijk een voor een moeten testen totdat het undervolten niet meer werkt. Maar voor nu ben ik blij dat dit weer werkt (de undervolt is het verschil tussen 3.8 and 3.0 Ghz onder load).
Update 2:
De upgrades die gedaan zijn aan de USB C controller lijken niet terug gedraaid te zijn.
Sindsdien werk het undervolten met intel XTU niet meer. Iemand vergelijkbare problemen?
Ik heb ook al alle intel driver geupdate, maar dat verhielp het probleem niet. In Throttlestop lukt undervolten ook niet (offset blijft op 0 staan).
Update:
Ik heb het voor nu opgelost door weer down te graden naar mijn oude BIOS versie: 01.04.05 Rev.A. Hierbij is volgens mij ook "Intel Management Engine" gedowngrade.
Er zijn daartussen wel 4 bios versies, dus ik zou ze eingelijk een voor een moeten testen totdat het undervolten niet meer werkt. Maar voor nu ben ik blij dat dit weer werkt (de undervolt is het verschil tussen 3.8 and 3.0 Ghz onder load).
Update 2:
De upgrades die gedaan zijn aan de USB C controller lijken niet terug gedraaid te zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door ThaBlueOne op 24-11-2019 12:56 . Reden: Update met 'oplossing' ]
Bij mij stond secure boot opeens aan. Daardoor kon ik niet naar de MSR's schrijvenThaBlueOne schreef op zondag 24 november 2019 @ 02:03:
Ik heb recentelijk mijn BIOS geupdate naar de laatste versie (01.09.01 Rev.A). (https://support.hp.com/us...ible-workstation/20075826)
Mijn Zbook laadt nu via usb-c, erg fijnDe upgrades die gedaan zijn aan de USB C controller lijken niet terug gedraaid te zijn.
Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik secure boot dan weer uit zet gewoon undervolten?ANdrode schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:53:
[...]
Bij mij stond secure boot opeens aan. Daardoor kon ik niet naar de MSR's schrijven
Waar staat MSR voor trouwens? (googelen leverde niet veel op)
Ik wel. Duurde hier ook even tot ik het doorhad.ThaBlueOne schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:26:
[...]
Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik secure boot dan weer uit zet gewoon undervolten?
model-specific registers in de CPU. Die pas je aan om de undervolting (of power levels) in te stellenWaar staat MSR voor trouwens? (googelen leverde niet veel op)
Ik weet het, erg late reactie, maar ik had inderdaad ook last van dit probleem. Ik heb destijds op jouw aanraden `tsc=unstable` als kernel parameter toegevoegd, en rond die tijd zag ik ook dit nieuws voorbij komen. Een van beide of beide wijzigingen hebben er denk ik voor gezorgd dat ik er al een tijd lang geen last meer van heb.ANdrode schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:
Heeft iemand anders hier issues met een klok die niet goed loopt (in linux)?
Ik heb sinds een tijdje problemen met het scherm. Er lijken witte vlekken in het display te zitten. Je ziet deze het best op een witte of een bewegende achtergrond. Daarnaast zit er ook een beschadiging op het scherm, dit is een horizontale lijn met wat slijtage, ongeveer op de hoogte waar het scherm de rand van het toetsenbord raakt wanneer hij dichtgeklapt is.
Ik heb van de week mij laptop naar de servicedesk gebracht, en de monteur zei daar dat beide problemen wel vaker voorkwamen. Nu zegt HP alsnog dat het gebruikersschade (en geen gebruiksschade) is en dat het daarom niet onder de garantie valt. Mijn inziens liggen beide defecten aan het ontwerp, de witte drukvlekken en de beschadiging op het scherm komen denk ik doordat de achterkant zo slap is dat die op het scherm drukt in je tas.
Ik heb op dit forum 1 iemand eerder gehoord over deze drukvlekken, maar niemand over de horizontale beschadiging. Zijn er meer mensen bekend mee, en wat raden jullie mij aan om als vervolgstap te zetten? Ik zou toch best graag een nieuwe scherm krijgen aangezien het nu gewoon niet prettig werkt.
Ik heb van de week mij laptop naar de servicedesk gebracht, en de monteur zei daar dat beide problemen wel vaker voorkwamen. Nu zegt HP alsnog dat het gebruikersschade (en geen gebruiksschade) is en dat het daarom niet onder de garantie valt. Mijn inziens liggen beide defecten aan het ontwerp, de witte drukvlekken en de beschadiging op het scherm komen denk ik doordat de achterkant zo slap is dat die op het scherm drukt in je tas.
Ik heb op dit forum 1 iemand eerder gehoord over deze drukvlekken, maar niemand over de horizontale beschadiging. Zijn er meer mensen bekend mee, en wat raden jullie mij aan om als vervolgstap te zetten? Ik zou toch best graag een nieuwe scherm krijgen aangezien het nu gewoon niet prettig werkt.
Iemand problemen met de huidige drivers?
Voor mij werkt de audio via hdmi niet meer.
De laatste hp conexant audio driver gaf ook een error, al lijkt deze nu wel geïnstalleerd te zijn.
Voor mij werkt de audio via hdmi niet meer.
De laatste hp conexant audio driver gaf ook een error, al lijkt deze nu wel geïnstalleerd te zijn.
Heeft iemand ook gehad dat HDMI geen geluid naar een scherm kan doorgeven?
Zo ja, weten jullie wat de oplossing is?
Zo ja, weten jullie wat de oplossing is?
Ik heb deze laptop (zonder x360)gehaald van het TU laptopproject uit dit jaar. De accu is zo goed als dood (11% resterend). Daarom wil ik de accu vervangen, naar waar kan ik zien welke accu hierin moet? In windows staat alleen "primary". op 123accu kan ik het modelnummer ook niet vinden op hun pagina https://www.123accu.nl/La...ZBook-series-p993920.html