Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Airw0lf , bedoel je gebasseerd op Android?
Ik heb geen meldingen daarover op Pi-hole Discourse gezien.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Over iedereen qua discussie met pihole als primary DNS en bijvoorbeeld 1.1.1.1. oid als secondary:

Ik kreeg opeens op mijn mac constant overal reclame. Terwijl alles al 2-3 jaar stabiel draait op mijn pi.
Ik ging eens kijken naar de DNS in de mac (dacht eerst aan een apple relay omdat ik dat als " whitelist". in de Pi hole vond.
Uiteindelijk stonden er dus 2 DNS adressen ingevuld in de unifi omgeving.
Dit veranderd naar alleen een primary en alles werkt weer zoals het is.

Dit bewijst soort van ook weer dan als een device besloten heeft dat de secondary sneller is of wat dan ook dat een single DNS beter werkt. Tenzij die uitvalt. Dan moet ik thuis in de router aan de slag.
Of inderdaad een 2e Pihole als secondary.

Ik bedenk met net opeens dat ik de DNS cache ook geflusht heb. Dus dan had hij wellicht ook weer naar de primary gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@deHakkelaar Er zijn wel een paar devices van Google die niet (goed) meer werken als ze 8.8.8.8 niet transparant kunnen bereiken. Voornamelijk spul uit de Nest familie.
Andoid devices volgen hier 100% de opgegeven DNS server(s).

M'n Nest Hub (fuchsia OS) is het meest vervuilend en kritisch. Maareh, die queries naar 8.8.8.8 (en ipv6 tegenhangers) worden hier ook gewoon door mijn servertje beantwoord.

@Airw0lf Wel een out-of-the-box route om DNS list te proberen te satureren. I like! :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:37
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:57:
@Airw0lf , bedoel je gebasseerd op Android?
Ik heb geen meldingen daarover op Pi-hole Discourse gezien.
Ik weet niet waar die apparaatjes precies op draaide - waren van die Google Home dingen.
Ik dacht van Lenovo en van Google zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 23-12-2023 13:46 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48
ApC_IcE schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:15:
Over iedereen qua discussie met pihole als primary DNS en bijvoorbeeld 1.1.1.1. oid als secondary:

Ik kreeg opeens op mijn mac constant overal reclame. Terwijl alles al 2-3 jaar stabiel draait op mijn pi.
Ik ging eens kijken naar de DNS in de mac (dacht eerst aan een apple relay omdat ik dat als " whitelist". in de Pi hole vond.

Dit bewijst soort van ook weer dan als een device besloten heeft dat de secondary sneller is of wat dan ook dat een single DNS beter werkt. Tenzij die uitvalt. Dan moet ik thuis in de router aan de slag.
Of inderdaad een 2e Pihole als secondary.

Ik bedenk met net opeens dat ik de DNS cache ook geflusht heb. Dus dan had hij wellicht ook weer naar de primary gekeken.
Dat is inderdaad hoe een OS werkt. Het checked hoe dns is ingesteld. Als meer dan 1 dan checked het welke het snelste reageerd en gaat vervolgens, tot een herstart, deze gebruiken (of tot de ander bewezen heeft sneller te zijn). Als je dus twee verschillende pi's hebt dan forceer je het os dus om 1 van de twee dns servers te kiezen. Bij windows 11 is het iig geval dat wanneer beide pi's onbereikbaar zijn dat deze dan niet zelf een dns server gaat verzinnen. Gelukkig

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Webgnome Welk OS specifiek? ;)

edit: Het OS wat ik gebruik pakt gewoon de eerste in de lijst en gebruikt geen volgende tenzij er een timeout is.
Bovengenoemde Fuchsia doet round-robin.

[ Voor 70% gewijzigd door Raymond P op 23-12-2023 14:37 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
Raymond P schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:17:
@deHakkelaar Er zijn wel een paar devices van Google die niet (goed) meer werken als ze 8.8.8.8 niet transparant kunnen bereiken. Voornamelijk spul uit de Nest familie.

M'n Nest Hub (fuchsia OS) is het meest vervuilend en kritisch. Maareh, die queries naar 8.8.8.8 (en ipv6 tegenhangers) worden hier ook gewoon door mijn servertje beantwoord.

@Airw0lf Wel een out-of-the-box route om DNS list te proberen te satureren. I like! :)
reden genoeg om geen googlemeuk aan te schaffen

[edit] zelfde voor applemeuk, doodleuk een IP adres van een RPI in pikken die op DHCP staat

[ Voor 6% gewijzigd door dss58 op 23-12-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
dss58 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:03:
[...]
[edit] zelfde voor applemeuk, doodleuk een IP adres van een RPI in pikken die op DHCP staat
Had die Pi dan ook een DHCP reservatie? Dat Apple toestel 'pikt' het IP dat het krijgt toegewezen van je DHCP server, die gaat niet zomaar eentje kiezen uit de beschikbare range. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
bibi2205 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:38:
[...]

Had die Pi dan ook een DHCP reservatie? Dat Apple toestel 'pikt' het IP dat het krijgt toegewezen van je DHCP server, die gaat niet zomaar eentje kiezen uit de beschikbare range. ;)
mijn DHCP server is gewoon mijn fritz!box.

Dat doet ie dus juist wel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52
Webgnome schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:50:
[...]

If it works :) Zoals bekend heb er twee draaien. Eentje op een Rpi 3 en eentje op een zero w. En beide maken gebruik van unbound die op een orange pi draait. Werkt al een jaar+ aardig goed.

[...]

Je kunt eens proberen deze, en dan specifiek die adds lijst. Bedenk wel dat wanneer je teveel blokkeerd dat vooral RTL e.a. niet meer goed werken omdat het afspelen van video's etc bepaalde domeinen nodig heeft. Als je dat hebt moet je gewoon even aanwijzingen in deze post volgen

[...]

Zelf maak ik dus gebruik van eerder aangehaalde blocklist(s). Dat zijn voor mij op dit moment 1,8 miljoe domeinen. Dat zijn er wat mij betreft genoeg. Ik kijk sporadisch gewoon even zelf naar de domeinen die er voorbij vliegen en zie dat niets geks. En als ik die zie voeg ik die toe aan mijn eigen blocklist die ik heb op github heb staan. Vervolgens op beide pi's update ik de blocklists en dan zijn ze weer in sync.
Top, dank voor de extra lijst, ik zal eens even monitoren of dit beter gaat. Lastig is om de specifieke domeinen op te sporen via network tab in de browser als de ads niet altijd voorbijkomen, plus dat je niet weet hoeveel van de cases je daarmee te pakken hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Raymond P schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:34:
@Webgnome Welk OS specifiek? ;)

edit: Het OS wat ik gebruik pakt gewoon de eerste in de lijst en gebruikt geen volgende tenzij er een timeout is.
Bovengenoemde Fuchsia doet round-robin.
Mijn ervaring is vooral met windows. Officieel, dacht ik, dat het via round-robin gaat maar dat is 9 van de 10 x gewoon de eerste. En zoals ik al schreef, als de bovenste iets te lang tijd nodig heeft dan switch windows naar de tweede. Zo heb ik sporadisch dat mijn windows bak dus via de zero w gaat. Niet heel erg natuurlijk want uiteindelijk komt het toch weer bij de orange pi (met unbound) terecht.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
dss58 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:58:
[...]
Dat doet ie dus juist wel !
Dat is niet hoe DHCP werkt, het (Apple) apparaat vraagt aan je fritzbox welk IP hij mag gebruiken.. Klinkt eerder alsof de DHCP tabel in de fritzbox in de war was geraakt door een verlopen lease oid.

Maargoed, we gaan offtopic en ik heb niet de indruk dat het veel zin heeft om er verder op in te gaan aangezien je de schuld liever bij Apple legt. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@deHakkelaar @Airw0lf Toevallig had ik dezelfde discussie omtrent Google en de DNS servers in het [Adguard Home] Ervaringen & discussie topic. Eerder, ik weet niet of het nog zo is, werkte bijvoorbeeld de HomeWizard app ook niet als je 8.8.8.8 blokkeert omdat deze gebruikt werd om te controleren of internettoegang werkte 8)7.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nogmaals, 8.8.8.8 wordt helemaal niet geblokkeerd door die nieuwe v6 DHCP DNS instelling.

En wbt primary & secondary DNS, die bestaan niet voor een boel client DNS implementaties.
Voor deze clients is dit gewoon een lijst met DNS servers.
EDIT: Voor de meeste Linux distros worden ze ook niet aangegeven als primary, secondary etc maar is het gewoon een lijst.
Windows pikt de snelst reageerende net zoals veel Linux implementaties,
sommigen doen round robin,
en sommigen hanteren wel alleen de primary eerst en bij geen antwoord naar de secondary (strickt order).
En Pi-hole zelf doet dit "Improve detection algorithm ...":
https://docs.pi-hole.net/...-best-forward-destination

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 18:03 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bibi2205 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:38:
[...]

Een boel DHCP service implementaties doen dit voordat ze een IP toewijzen aan een client:
$ man dnsmasq
[..]
       -5, --no-ping
              (IPv4 only) By default, the DHCP server will attempt  to  ensure
              that an address is not in use before allocating it to a host. It
              does this by sending an ICMP echo request (aka  "ping")  to  the
              address  in  question. If it gets a reply, then the address must
              already be in use, and another is tried. This flag disables this
              check. Use with caution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Webgnome schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:32:
[...]

Mijn ervaring is vooral met windows. Officieel, dacht ik, dat het via round-robin gaat maar dat is 9 van de 10 x gewoon de eerste. En zoals ik al schreef, als de bovenste iets te lang tijd nodig heeft dan switch windows naar de tweede. Zo heb ik sporadisch dat mijn windows bak dus via de zero w gaat. Niet heel erg natuurlijk want uiteindelijk komt het toch weer bij de orange pi (met unbound) terecht.
Ik vond dit wbt MS:
The DNS Client service keeps track of which servers answer name queries more quickly, and it moves servers up or down on the list based on how quickly they reply to name queries.
https://learn.microsoft.c...t-2-querying-a-dns-server

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dss58 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:30:
interessant over pihole 6 @deHakkelaar ! heb het geinstalleerd gehad al een tijdje terug, mij veeeeeeeeel te buggy, web interface was ronduit zwaar ruk, sorry voor de lelijke woorden, ik zie het wel tegen die tijd :)
Ik heb 6.0 beta al een tijdje draaien in docker container, tot nu toe vrijwel probleemloos. Paar kleine dingetjes maar die waren ook snel gefixt.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
bibi2205 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is niet hoe DHCP werkt, het (Apple) apparaat vraagt aan je fritzbox welk IP hij mag gebruiken.. Klinkt eerder alsof de DHCP tabel in de fritzbox in de war was geraakt door een verlopen lease oid.

Maargoed, we gaan offtopic en ik heb niet de indruk dat het veel zin heeft om er verder op in te gaan aangezien je de schuld liever bij Apple legt. ;)
klopt, waarom vraagt die applemeuk aan de fritzbox een ander IP adres terwijl die in de lucht is ? de DHCP server doet het gewoon... ook niet ok, maar de oorzaak ligt bij applerotzooi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , veel OS'en geven aan de DHCP service een voorkeur IP aan die ze graag willen toegewezen krijgen omdat dit IP al een keertje eerder is toegewezen aan deze client.
Maar de beslissing blijft bij de DHCP service zelf ofdat de client ook daadwerkelijk dit voorkeur IP krijgt toegewezen (zoals bv als het IP al in gebruik is bepaalt dmv ping).

EDIT: Zie "preferred" onder:
C:\>ipconfig /all
[..]
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.0.0.11(Preferred)

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
@deHakkelaar gepikt IP adres was al tijden, zo niet jaren continue in de lucht, die apple meuk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:47:
[...]

Wordt nog leuker als je nog meer Pi-Holes hebt draaien, ik heb er vijf verdeeld over drie RPi's, één RPi fungeert ook als DHCP-server (ooit problemen met de DHCP-functie van modem) en geeft dus vijf DNS'en door.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Wireless LAN adapter Wi-Fi 2:

Connection-specific DNS Suffix  . : Whiskey
   Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter #2
   Physical Address. . . . . . . . . : 20-4E-F6-F9-6B-49
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::9811:7c90:a231:6af7%14(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.44(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 23 december 2023 09:35:25
   Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 24 december 2023 09:35:25
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.254
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.231
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 639651574
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-2D-0F-4A-9F-20-4E-F6-F9-6B-49
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.239
                                       192.168.2.219
                                       192.168.2.235
                                       192.168.2.215
                                       192.168.2.249
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
2x pihole zie ik het nut wel van in. Kan je er een updaten terwijl de andere blijft draaien. Maar 5, wat heeft het voor meerwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Toet3r schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:48:
[...]

2x pihole zie ik het nut wel van in. Kan je er een updaten terwijl de andere blijft draaien. Maar 5, wat heeft het voor meerwaarde?
Vanwege zijn gezinssamenstelling? Iedereen zijn eigen pihole... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Toet3r schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:48:
[...]
Twee Pi-Holes in Docker per RPi4B, telkens één die automatisch bijgewerkt wordt en één met een vaste versie, die ik van tijd tot tijd handmatig bijwerk, zodat een update geen al te grote puinhoop aanricht. En twee RPi's zodat ik ook daar redundantie heb. Die vijfde draait nog op een RPi3B+ en is inderdaad niet echt meer nodig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Freee!! , je had er niet zoveel woorden aan hoeven vuil te maken.
Geef gewoon toe dat je een zealot bent ;)

[ Voor 20% gewijzigd door deHakkelaar op 23-12-2023 20:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ViezeVis schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:20:
Hebben jullie in jullie routers nu ook dezelfde Primary en Secundary IP van PiHole?
4 keer zelfs :*)
Leek mij wel logisch omdat PiHole de DNS weer verdeelt aan CloudFlare dns.
Heeft daar niks mee te maken, maar wel dus het probleem dat Google en Amazon of Apple apparaten slimmer dan ik denken te zijn! ;)
bibi2205 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:17:
In je router moet je enkel als primaire DNS het adres van je Pihole ingeven.
NOPE.AVI ;)
dss58 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:28:
ik heb 2 raspberry pi's als pihole, primary wijst naar de eerste, secondary DNS naar de andere, krijg je leuk inzicht tussen die 2 :)
Volgens mij had jij het een keer over een 80%/20% verdeling ongeveer ??
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:27:
Het is zelfs wenselijk om het Pi-hole IP meerdere keren op te voeren voor DNS in de LAN DHCP service sectie vd router.
Voor de nieuwe Pi-hole versie 6 (nog in Beta) is dit zelfs de default als je Pi-hole's eigen DHCP service toepast:
[Afbeelding]
:o :9~ SEXY !!! *O*
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:46:
Apparaten waarvan ik weet dat ze bugged zijn met dat 8.8.8.8 DNS IP zijn Oneplus, Oppo en ik geloof ook Ooma.
Maak daar maar alle Android Google apparaten van hoor! ;)

Daarom draait mijn OnePlus 7 Pro nu gewoon lekker Ubuntu Touch :Y) 8) :*) <3
Airw0lf schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:11:
Mwah - ik gok dat het een "bewuste" keuze doordat ze iets doen met een Google OS. :P
:Y
Tis te zeggen... ik heb het nogal eens meegemaakt dat als je dat soort apparaten de mogelijkheid ontneemt om de welbekende 8.8.8.8 te gebruiken, dan doen ze het niet - want "geen" internet. :9
En als je die DNAT/SNAT en doet alsof je Pi-Hole 8.8.8.8 dan wel 8.8.4.4 is :? >:)
Dus ik hoop voor het pihole support team dat ze dit niet als default gaan inzetten. :X
Juist wel joh!

Scheelt een hoop berichten in de trant van "Pi-Hole not blocking ads ?!" ;)
87Vortex87 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:15:
Ik draai Pihole met een aantal lijsten die in totaal ongeveer 1 miljoen domeinen blokkeert.
Als je hulp wilt dan moet je ons wel vertellen welke dat dan zijn hé !! ;)
deHakkelaar schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:04:
Het is heel simpel.
Als deze apparaten maar 1 DNS server krijgen aangeboden via DHCP, dan voegen ze automatisch 8.8.8.8 toe aan het DNS server lijstje.
Als ze er 2 of meerderen krijgen aangeboden, dan voegen ze niet 8.8.8.8 toe.
Voor zover ik weet moet je minimaal 3 keer je eigen DNS aanbieden om het te overschrijven :?
Het is de meest idiote DNS implementatie die ik ken net zoals dat Asus routers altijd hun eigen IP mee adverteerden als je een DNS server opvoerde in de DHCP service instellingen.
Dat gaat gewoon nooit goed werken omdat de DNS implementatie vd client helemaal niet verhindert dat de client die "andere" DNS server aanspreekt en dus je lokale DNS records niet oplossen omdat die andere, zoals bv 8.8.8.8, er niet vanaf weet.
ASUS :') Tjonge jonge jonge... :F
Als iemand een goede verklaring heeft waarom die apparaten dit doen hoor ik die graag?
Because dumbass fabrikanten en in het geval van Google pure Spyware crap! :r
Ps. voor die Oneplus en Oppo clients is al aangetoond dat het geen nadelige gevolgen heeft als je meerdere keren hetzelfde IP via DHCP adverteert.
Eigenlijk alle Android telefoons en tablets inderdaad d:)b
Airw0lf schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:51:
Ik heb de nodig Google-OS achtige voorbij zien komen die niet meer werkte als ze 4 DNS servers kregen - maakte niet uit of het 4 dezelfde waren of 4 verschillende. Blijkbaar was er geen ruimte meer voor de beroemde 8.8.8.8. Met als resultaat de melding "no internet" (o.i.d.).

Vanaf dat moment waren veel functies stuk - die gingen spontaan werken als je tenminste één DNS server entry weghaalde.
Wat een troep! :F :')

Zouden bij mij meteen weer richting de fabrikant gaan! }) :r
ApC_IcE schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:15:
Ik heb er hier dus 4 en nog nooit van Apple gebruikende gasten gehoord dat ze problemen hadden met de WiFi :)

Ik heb wel een probleem met hen :
- Random MAC Address onzin :F
- Geef de telefoon toegang en de tablet heeft hem opeens ook! :(

Gauw geleerd om dat meteen te voorkomen als ze er net zijn! >:)
Raymond P schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:17:
Er zijn wel een paar devices van Google die niet (goed) meer werken als ze 8.8.8.8 niet transparant kunnen bereiken. Voornamelijk spul uit de Nest familie.

En als je die DNAT/SNAT :?
Airw0lf schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:45:
Ik weet niet waar die apparaatjes precies op draaide - waren van die Google Home dingen.
Ik dacht van Lenovo en van Google zelf.
Opzich wel een mooie straf voor het gebruik van die Spyware }) :+
Webgnome schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:48:
Bij windows 11 is het iig geval dat wanneer beide pi's onbereikbaar zijn dat deze dan niet zelf een dns server gaat verzinnen. Gelukkig.
:o Hey kijk! Iets positiefs over Windows 11 :>

/Flauw :+
Webgnome schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:32:
Mijn ervaring is vooral met windows. Officieel, dacht ik, dat het via round-robin gaat maar dat is 9 van de 10 x gewoon de eerste.
En zoals ik al schreef, als de bovenste iets te lang tijd nodig heeft dan switch windows naar de tweede.
Je moet eens één van de twee down gooien en dan opnieuw testen : Leverde mij DNS Time-Outs op in het verleden! :/
bibi2205 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:52:
Dat is niet hoe DHCP werkt, het (Apple) apparaat vraagt aan je fritzbox welk IP hij mag gebruiken...
Klinkt eerder alsof de DHCP tabel in de fritzbox in de war was geraakt door een verlopen lease oid.

Hoe graag ik ook die Fritz! de schuld geef (want echt een hekel aan in meerdere opzichten en zo) heb ik toch ook wel zo mijn twijfels over een Apple apparaat op het moment dat die niet mag functioneren zoals die graag zou willen !!

Apple/Google/Microsoft en eigenlijk ook wel die dingen van Amazon en dergelijken = Gewoon niet te vertrouwen! :r
alex3305 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:52:
@deHakkelaar @Airw0lf Toevallig had ik dezelfde discussie omtrent Google en de DNS servers in het [Adguard Home] Ervaringen & discussie topic. Eerder, ik weet niet of het nog zo is, werkte bijvoorbeeld de HomeWizard app ook niet als je 8.8.8.8 blokkeert omdat deze gebruikt werd om te controleren of internettoegang werkte 8)7.
En als je die DNAT/SNAT richting je eigen Pi-Hole :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@nero355 Dat is hoe het hier werkt. :)

Het is ook niet alsof die 8.8.8.8 noodzakelijk bereikbaar moet zijn, enkel het domein moet resolven voor de internet-check url.
Weet uit m'n hoofd niet zeker meer welke, volgens mij was het gewoon een path op google.com. Als daar interesse naar is kan ik wel weer een keertje een capture doen.

Als de door jou opgegeven DNS gebruikt wordt gaat het goed, maar 8.8.8.8 wordt dus ook geinjecteerd.
Wat er verder resolved/gevraagd wordt is ook niet echt spannend en bijna alles kan je ook gewoon nxdomainen zonder issues.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:29:
Volgens mij had jij het een keer over een 80%/20% verdeling ongeveer ??
Ik heb meestal ongeveer een zelfde distributie met een mix van Linux, MS, iOS en Android clients.
Maak daar maar alle Android Google apparaten van hoor! ;)
Waarom?
Ik heb hier vier Android clients waarvan 1 een Google Nexus en geeneen voegt 8.8.8.8 ongewenst toe.
Misschien begrijp ik je verkeerd?
Maar we hebben het hier al zo vaak over gehad in dit draadje :'(
Voor zover ik weet moet je minimaal 3 keer je eigen DNS aanbieden om het te overschrijven :?
Twee was voldoende voor een Oneplus (zie "Solution" onder):

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
@Freee!! Nog een vraag over draaien van meerder pihole's. Hoe doe je dat als je bijv. een domein op de whitelist zet. Doe je dat dan in allemaal of in 1 en dat je database synchroniseert? Lijkt me als je dat niet in alle pi's doet een domein alsnog geblockt wordt. Gebruik je in alle pi's dezelfde blocklists?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:16:
@Freee!! Nog een vraag over draaien van meerder pihole's. Hoe doe je dat als je bijv. een domein op de whitelist zet. Doe je dat dan in allemaal of in 1 en dat je database synchroniseert? Lijkt me als je dat niet in alle pi's doet een domein alsnog geblockt wordt. Gebruik je in alle pi's dezelfde blocklists?
Het moet inderdaad in allemaal en de automatisering daarvan is me (nog) niet gelukt, maar het is al lang geleden, dat ik nog iets op een whitelist (of blacklist) moest zetten. Voor een tijdelijke whitelist entry is het overigens voldoende als dat op de eerste twee Pi-Holes gebeurt, de rest van de Pi-Holes ziet dat verzoek dan meestal niet eens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:13:
[...]

Het moet inderdaad in allemaal en de automatisering daarvan is me (nog) niet gelukt, maar het is al lang geleden, dat ik nog iets op een whitelist (of blacklist) moest zetten. Voor een tijdelijke whitelist entry is het overigens voldoende als dat op de eerste twee Pi-Holes gebeurt, de rest van de Pi-Holes ziet dat verzoek dan meestal niet eens.
oke. In bash een script schrijven dat de database of gezette tijden kopieert is wel te doen, maar heb geen idee of uitwisselen van de db tussen verschillende versies van pihole werkt, of dat ie dan allemaal errors gaat geven.

Dit script doet ongeveer wat ik bedoel.
https://discourse.pi-hole...ple-pi-hole-in-sync/33545

[ Voor 9% gewijzigd door Toet3r op 24-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik gebruik daar de app Pi-Hole remote voor op iOS

is nu betaald zie ik, maar voorheen gratis. Zal ook wel op android zijn als dat nodig is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:19:
[...]
oke. In bash een script schrijven dat de database of gezette tijden kopieert is wel te doen, maar heb geen idee of uitwisselen van de db tussen verschillende versies van pihole werkt, of dat ie dan allemaal errors gaat geven.

Ik heb het een tijdje met Gravity-Sync geprobeerd, werkte [understatement]niet echt lekker[/understatement].

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:13:
[...]

kan dat niet allemaal tegelijk met ansible ? zo heb ik tijden een stuk of 10 pi's ge-update, alles tegelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ansible, heb je daar iets van een tutorial van? Ik heb er op mijn vorige werk wel eens mee gespeeld/naar gekeken maar nooit echt aan toegekomen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
Webgnome schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:25:
Ansible, heb je daar iets van een tutorial van? Ik heb er op mijn vorige werk wel eens mee gespeeld/naar gekeken maar nooit echt aan toegekomen.
ik heb het draaiend gekregen door een video van geerlingguy, Jeff Geerling uit St. Louis MO. ken je vast wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Orbital Sync is ook nog een optie. Heeft iets andere aanpak als Gravity-Sync.
Orbital gebruikt de teleporter functie in pi-hole. Er is een docker image van die ga ik eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:46:
Orbital gebruikt de teleporter functie in pi-hole. Er is een docker image van die ga ik eens proberen.
Moet ik binnenkort eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:46:
misschien een vraag naar de bekende weg, draait het ook zonder docker ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
dss58 schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:11:
[...]

misschien een vraag naar de bekende weg, draait het ook zonder docker ?
Geen idee kwam het ook pas net tegen, heb og geen tijd gehad om me erin in te verdiepen, zal op vroegst pas na kerstdagen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:38:
[...]

Geen idee kwam het ook pas net tegen, heb og geen tijd gehad om me erin in te verdiepen, zal op vroegst pas na kerstdagen zijn.
ik ga het snel is testen, leuk om te doen, thanks man _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
dss58 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:07:
[...]

ik ga het snel is testen, leuk om te doen, thanks man _/-\o_
Laat je dan ook nog iets van resultaten weten?
Al was het maar zoiets als "werkt zoals verwacht"?
Eventueel aangevuld met wat hindernissen die je tegenkwam?

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
Airw0lf schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:35:
[...]

Laat je dan ook nog iets van resultaten weten?
Al was het maar zoiets als "werkt zoals verwacht"?
Eventueel aangevuld met wat hindernissen die je tegenkwam?

_/-\o_
zeker ! alleen ik kan nergens iets vinden zonder docker tot nu toe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Oke, bij deze mijn eerste bevindingen van Orbital-Sync

Voor de niet docker gebruikers onder ons, ik heb helaas niet kunnen vinden dat orbital-sync te gebruiken is zonder docker. gravity-sync is misschien een alternatief.
Of orbital-sync om te bouwen is naar een niet docker versie kan ik zo niet zeggen, hiervoor heb ik te weinig programmeer kennis. Iemand anders misschien die het project op github kan bekijken en hier meer over kan zeggen?

Ik zag op docker hub dat de laatste update 9 maanden geleden was, heb geen idee of de docker image nog wordt bijgehouden. Orbital-sync met pihole 6.0 zal mogelijk dus niet (goed) werken. Zo is er geen environment variable voor subscribed allowlists omdat dit een nieuwe functie is in pihole 6.0. Zo zullen er ook verschillen zitten in de databases van pihole 5.x en 6.0 die waarschijnlijk errors gaan opleveren bij syncen tussen deze versies.

In docker compose file heb je een primary instantie aangeduid met (PRIMARY_HOST_BASE_URL) en 1 of meerdere secondary aangeduid met (SECONDARY_HOST_X_BASE_URL). Het lijkt dat je zo ongeveer een oneindig aantal pihole instanties kan toevoegen. Belangrijk is hierbij wel dat je in je docker-compose file de nummers opeenvolgend houd dus (SECONDARY_HOST_1_BASE_URL, SECONDARY_HOST_2_BASE_URL, etc). Als hier een nummer in wordt overgeslagen worden alles instanties na het gat geskipped. Alles wordt vervolgens van de primary naar alle secondary's gekopieerd.
Je kan bij de environment variables aangeven welke dingen wel of niet gekopieerd moeten worden, adlists, groups, clients enz. zo kan je bijvoorbeeld wel alle adlists syncen maar niet de whitelisted domains. stel je wilt een verschil maken tussen trusted clients op de ene pihole en guest clients op een andere pihole. Ook is er de mogelijkheid om een notificatie toe te voegen bij slagen/falen van sync.

Wat betreft test van orbital sync. Ik heb een simpele test uitgevoerd met 2 schone instanties van pihole (docker tag 2023.11.0) In de eerste heb ik meerdere blocklists (oisd, firebog), een paar whitelist domains, een groep en een client toegevoegd. Deze lijken allemaal goed te zijn gekopieerd naar de 2e instantie van pihole.

Op de github pagina valt dit alles ook te lezen en staat een voorbeeld voor in docker-compose file.

Mocht ik nog nieuwe bevindingen hebben laat ik het weten.

Veel success :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
Toet3r schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:32:

Voor de niet docker gebruikers onder ons, ik heb helaas niet kunnen vinden dat orabital-sync te gebruiken is zonder docker. gravity-sync is misschien een alternatief.
Of orbital-sync om te bouwen is naar een niet docker versie kan ik zo niet zeggen, hiervoor heb ik te weinig programmeer kennis. Iemand anders misschien die het project op github kan bekijken en hier meer over kan zeggen?

Ik zag op docker hub dat de laatste update 9 maanden geleden was, heb geen idee of de docker image nog wordt bijgehouden. Orbital-sync met pihole 6.0 zal mogelijk dus niet (goed) werken. Zo is er geen environment variable voor subscribed allowlists omdat dit een nieuwe functie is in pihole 6.0. Zo zullen er ook verschillen zitten in de databases van pihole 5.x en 6.0 die waarschijnlijk errors gaan opleveren bij syncen tussen deze versies.

In docker compose file heb je een primary instantie aangeduid met (PRIMARY_HOST_BASE_URL) en 1 of meerdere secondary aangeduid met (SECONDARY_HOST_X_BASE_URL). Het lijkt dat je zo ongeveer een oneindig aantal pihole instanties kan toevoegen. Belangrijk is hierbij wel dat je in je docker-compose file de nummers opeenvolgend houd dus (SECONDARY_HOST_1_BASE_URL, SECONDARY_HOST_2_BASE_URL, etc). Als hier een nummer in wordt overgeslagen worden alles instanties na het gat geskipped. Alles wordt vervolgens van de primary naar alle secondary's gekopieerd.
Je kan bij de environment variables aangeven welke dingen wel of niet gekopieerd moeten worden, adlists, groups, clients enz. zo kan je bijvoorbeeld wel alle adlists syncen maar niet de whitelisted domains. stel je wilt een verschil maken tussen trusted clients op de ene pihole en guest clients op een andere pihole. Ook is er de mogelijkheid om een notificatie toe te voegen bij slagen/falen van sync.

Wat betreft test van orbital sync. Ik heb een simpele test uitgevoerd met 2 schone instanties van pihole (docker tag 2023.11.0) In de eerste heb ik meerdere blocklists (oisd, firebog), een paar whitelist domains, een groep en een client toegevoegd. Deze lijken allemaal goed te zijn gekopieerd naar de 2e instantie van pihole.

Op de github pagina valt dit alles ook te lezen en staat een voorbeeld voor in docker-compose file.

dank voor je speurwerk man, ik ga is naar gravitiy sync kijken, tnx !!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Toet3r schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:32:

Voor de niet docker gebruikers onder ons, ik heb helaas niet kunnen vinden dat orbital-sync te gebruiken is zonder docker. gravity-sync is misschien een alternatief.

In de readme op de GitHub pagina die je linkt staat onder de Docker uitleg een Node uitleg. Als je dus een VM of gewone machine hebt kun je daar node op installeren en zou je het gewoon moeten kunnen gebruiken zonder docker via de NPM package manager van Node met de juiste env waarden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Wekelijks vindt ik in pihole onderstaande melding terug:
code:
1
ignoring query from non-local network 100.115.92.129 (logged only once)

Dit lijkt een publiek IP adres te zijn? Maar hoe komt die daar terecht?
Er is namelijk geen forwarding op poort 53 en ook UPnP staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
mrdemc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:37:
[...]

In de readme op de GitHub pagina die je linkt staat onder de Docker uitleg een Node uitleg. Als je dus een VM of gewone machine hebt kun je daar node op installeren en zou je het gewoon moeten kunnen gebruiken zonder docker via de NPM package manager van Node met de juiste env waarden ingesteld.
Goede toevoeging, had ik zelf niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb een raar probleem in mijn netwerk waar ik niet helemaal uitkom:
Sinds enige tijd zie ik in de pihole-logging doorgaans: " WARNING in dnsmasq core: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)"
Dat komt soms wel vaker dan 1 keer per minuut voor.

Nader onderzoek heeft me al geleerd dat er een DNS-loop tussen mijn pihole en mijn router ontstaat. Met 150 uitstaande queries of meer dan 1000 queries per minuut vanaf mijn router trapt pihole kennelijk op de rem. Daardoor blijft alles toch nog soort van werken.

Probleem treedt alleen op bij lokale domeinnamen in mijn thuisnetwerk. Daar gaat iets niet helemaal lekker.

Situatie is als volgt:
* DHCP-server is mijn Fritz!box (192.168.178.1), daar zitten ook alle lokale hostnames in geconfigureerd.
* Pihole draait in een container op mijn proxmox-server (192.168.178.2)
* pihole heeft de 4 DNS-servers van KPN geconfigureerd als upstream servers
* bij Advanced DNS Settings heb ik vinkjes aan staan bij "Never forward non-FDQN A and AAAA queries" en bij "Never forward reverse lookups for private IP ranges"
* Tevens heb ik "Conditional Forwarding" aanstaan met de instelling: localnetwork: 192.168.178.0/24 ip-adress of DHCP server: 192.168.178.1 en local domainname: fritz.box
* In de Fritzbox heb ik bij Home Network -> Network -> Network settings bij zowel IPv4 Settings als IPv6 settings het adres van de pihole ingevuld als "Local DNS Server" (link-local fe80::... in geval van IPv6) (zodat alle Clients hun DNS-request direct naar de pihole sturen)
* Verder in de Fritzbox heb ik bij Internet -> Account Information -> DNS Server zowel bij preferred als alternative server het adres van de pihole ingevuld. (zodat client in het Guest-netwerk ook gefiltered worden. Guest-clients krijgen altijd het ip-adres van de Fritzbox als DNS-server).

Volgens mij is dat zoals het hier beschreven is: https://docs.pi-hole.net/routers/fritzbox/ . Enige wat daar iets anders staat is dat de link-local IPv6-adressen met fd zou moeten beginnen?
Proxmox-containers staan allemaal op SLAAC en hebben een fe80:: -adres als lokaal adres. (net als mijn overige fysieke apparaten trouwens).

Waar gaat het mis?
Als ik nu bijvoorbeeld "ping nas" type, dan zie ik in de pihole vervolgens zoiets, het fe80*-adres is van de client waarop ik de ping uitvoer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
15:04:30: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from fe80::10ef:2753:a888:25fe
15:04:30: forwarded nas.0.178.168.192.in-addr.arpa to 192.168.178.1
15:04:30: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from 192.168.178.1
15:04:32: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from fe80::10ef:2753:a888:25fe
15:04:32: forwarded nas.0.178.168.192.in-addr.arpa to 192.168.178.1
15:04:32: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from 192.168.178.1
...

Ik zou verwachten dat er een query voor nas.fritz.box gestuurd zou worden. En dacht dat de reverse-notatie vooral voor reverse lookups is om ip-adressen aan namen te koppelen. Echter hier staat er nog "nas." voor en is het geen (reverse) ip-adres, maar het hele subnet.

Van een query nas.fritz.box zou ik wél verwachten dat deze doorgestuurd wordt naar de Fritzbox, maar deze rare queries die ik niet snap zouden niet moeten worden doorgestuurd. Immers, de Fritzbox kan er kennelijk ook niks mee en stuurt ze weer door naar de pihole etc. -> DNS-loop

In /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf staat (o.a.):
rev-server=192.168.178.0/24,192.168.178.1
server=/fritz.box/192.168.178.1

In /etc/pihole/setupVars.conf staat:
REV_SERVER=true
REV_SERVER_CIDR=192.168.178.0/24
REV_SERVER_TARGET=192.168.178.1
REV_SERVER_DOMAIN=fritz.box

Dat heb ik er niet zelf neergezet. Gisteren nog wel een pihole -r (repair) gedaan, misschien dat die dat ingevuld heeft?

Hoe kom ik verder? Enerzijds heb ik een client (een volledig up-to-date Mac met macOS 14.2.1) die queries doet die ik niet kan plaatsen, maar anderszijds wil ik mijn pihole zo configureren dat hij geen requests gaat ping-pongen met mijn router. Maar de pihole moet wel als ik een lokale naam wil gebruiken dat aan de fritzbox vragen, want ik heb geen zin om alle namen op 2 plekken bij te gaan houden.
Ik heb het gevoel dat iets over het hoofd zie, of niet helemaal snap hoe de "Conditional Forwarding"-instelling werkt, graag advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
ocaj schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:02:
Sinds enige tijd zie ik in de pihole-logging doorgaans: " WARNING in dnsmasq core: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)"

Nader onderzoek heeft me al geleerd dat er een DNS-loop tussen mijn pihole en mijn router ontstaat. Met 150 uitstaande queries of meer dan 1000 queries per minuut vanaf mijn router trapt pihole kennelijk op de rem. Daardoor blijft alles toch nog soort van werken.

Probleem treedt alleen op bij lokale domeinnamen in mijn thuisnetwerk. Daar gaat iets niet helemaal lekker.

Situatie is als volgt:
* DHCP-server is mijn Fritz!box (192.168.178.1), daar zitten ook alle lokale hostnames in geconfigureerd.
* bij Advanced DNS Settings heb ik vinkjes aan staan bij "Never forward non-FDQN A and AAAA queries" en bij "Never forward reverse lookups for private IP ranges"
* Tevens heb ik "Conditional Forwarding" aanstaan met de instelling: localnetwork: 192.168.178.0/24 ip-adress of DHCP server: 192.168.178.1 en local domainname: fritz.box
* In de Fritzbox heb ik bij Home Network -> Network -> Network settings bij zowel IPv4 Settings als IPv6 settings het adres van de pihole ingevuld als "Local DNS Server" (link-local fe80::... in geval van IPv6) (zodat alle Clients hun DNS-request direct naar de pihole sturen)
* Verder in de Fritzbox heb ik bij Internet -> Account Information -> DNS Server zowel bij preferred als alternative server het adres van de pihole ingevuld. (zodat client in het Guest-netwerk ook gefiltered worden. Guest-clients krijgen altijd het ip-adres van de Fritzbox als DNS-server).

Volgens mij is dat zoals het hier beschreven is: https://docs.pi-hole.net/routers/fritzbox/ . Enige wat daar iets anders staat is dat de link-local IPv6-adressen met fd zou moeten beginnen?
Proxmox-containers staan allemaal op SLAAC en hebben een fe80:: -adres als lokaal adres. (net als mijn overige fysieke apparaten trouwens).

Waar gaat het mis?
Als ik nu bijvoorbeeld "ping nas" type, dan zie ik in de pihole vervolgens zoiets, het fe80*-adres is van de client waarop ik de ping uitvoer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
15:04:30: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from fe80::10ef:2753:a888:25fe
15:04:32: query[A] nas.0.178.168.192.in-addr.arpa from fe80::10ef:2753:a888:25fe
...

Ik zou verwachten dat er een query voor nas.fritz.box gestuurd zou worden. En dacht dat de reverse-notatie vooral voor reverse lookups is om ip-adressen aan namen te koppelen. Echter hier staat er nog "nas." voor en is het geen (reverse) ip-adres, maar het hele subnet.

Van een query nas.fritz.box zou ik wél verwachten dat deze doorgestuurd wordt naar de Fritzbox, maar deze rare queries die ik niet snap zouden niet moeten worden doorgestuurd. Immers, de Fritzbox kan er kennelijk ook niks mee en stuurt ze weer door naar de pihole etc. -> DNS-loop

In /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf staat (o.a.):
rev-server=192.168.178.0/24,192.168.178.1
server=/fritz.box/192.168.178.1

In /etc/pihole/setupVars.conf staat:
REV_SERVER=true
REV_SERVER_CIDR=192.168.178.0/24
REV_SERVER_TARGET=192.168.178.1
REV_SERVER_DOMAIN=fritz.box

Dat heb ik er niet zelf neergezet. Gisteren nog wel een pihole -r (repair) gedaan, misschien dat die dat ingevuld heeft?

Hoe kom ik verder? Enerzijds heb ik een client (een volledig up-to-date Mac met macOS 14.2.1) die queries doet die ik niet kan plaatsen, maar anderszijds wil ik mijn pihole zo configureren dat hij geen requests gaat ping-pongen met mijn router. Maar de pihole moet wel als ik een lokale naam wil gebruiken dat aan de fritzbox vragen, want ik heb geen zin om alle namen op 2 plekken bij te gaan houden.
Ik heb het gevoel dat iets over het hoofd zie, of niet helemaal snap hoe de "Conditional Forwarding"-instelling werkt, graag advies!
Mijn 0,100 Euro:
Alles door pihole zijn dnsmasq laten afhandelen - dus ook die lokale namen in de Fritzbox.
In pihole is daarvoor het bestandje /etc/pihole/custom.list voor in het leven geroepen.
Op die manier krijgt de Fritzbox geen DNS aanvragen meer.

Dit is in ieder geval mijn werkwijze - en zonder conditional forwarding.
Wel gebruik ik een apart dnsmasq-config-bestandje voor aanvullende instellingen.
Dat bestandje staat in /etc/dnsmasq.d
Hierin staan dan instellingen die niet in de webgui zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Wat de Fritzbox dan wel weer mooi doet is de hostname die bij de DHCP-request meegegeven wordt automatisch invullen. Als ik DNS helemaal via de pihole doe, dan werkt dat natuurlijk niet meer.

(daarnaast voelt het als een workaround, niet als een oplossing en de Tweaker in mij wil het graag begrijpen. Het is waarschijnlijk wel een snelle manier is om van de dns-stormpjes af te komen als ik geen echte oplossing kan vinden.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:21:
code:
1

Dat is het CG-NAT IP adres van je Router zijn WAN Interface die DNS aanvragen bij je Pi-Hole doet en daar is opzich niks mis mee :)

Overigens staan dat soort meldingen allemaal hier uitgelegd : https://docs.pi-hole.net/ftldns/dnsmasq_warn/

Nader onderzoek heeft me al geleerd dat er een DNS-loop tussen mijn pihole en mijn router ontstaat.
Met 150 uitstaande queries of meer dan 1000 queries per minuut vanaf mijn router trapt pihole kennelijk op de rem. Daardoor blijft alles toch nog soort van werken.
Dat zou goed kunnen, maar opzich is de onderstaande setup wel OK wat mij betreft :

Situatie is als volgt:
:)
Volgens mij is dat zoals het hier beschreven is: https://docs.pi-hole.net/routers/fritzbox/ .
Enige wat daar iets anders staat is dat de link-local IPv6-adressen met fd zou moeten beginnen?
Zie : Wikipedia: Link-local address vs. Wikipedia: Unique local address ;)
Waar gaat het mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...

Ik zou verwachten dat er een query voor nas.fritz.box gestuurd zou worden.
IMHO moet je pingen wat je echt wilt pingen en niet erop vertrouwen dat het systeem het wel voor je oplost ;)
En dacht dat de reverse-notatie vooral voor reverse lookups is om ip-adressen aan namen te koppelen. Echter hier staat er nog "nas." voor en is het geen (reverse) ip-adres, maar het hele subnet.

Waarom het gebeurt/gaat zo als het gaat durf ik zo gauw niet te zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat ik eigenlijk geen voorstander ben van Conditional Forwarding en liever alles op mijn Pi-Hole regel :)
Hoe kom ik verder?

Maar de pihole moet wel als ik een lokale naam wil gebruiken dat aan de fritzbox vragen, want ik heb geen zin om alle namen op 2 plekken bij te gaan houden.
Je zou de Pi-Hole alles op het gebied van DHCP en dus ook DNS kunnen laten doen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Airw0lf schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:21:
code:
1

@nero355 was me voor maar goed alsnog.

Is een CGNAT dingetje:
$ whois 100.115.92.129
[..]
NetRange:       100.64.0.0 - 100.127.255.255
CIDR:           100.64.0.0/10
NetName:        SHARED-ADDRESS-SPACE-RFC6598-IANA-RESERVED
NetHandle:      NET-100-64-0-0-1
Parent:         NET100 (NET-100-0-0-0-0)
NetType:        IANA Special Use
OriginAS:
Organization:   Internet Assigned Numbers Authority (IANA)
RegDate:        2012-03-13
Updated:        2022-04-05
Comment:        This block is used as Shared Address Space. Traffic from these addresses does not come from IANA. IANA has simply reserved these numbers in its database and does not use or operate them. We are not the source of activity you may see on logs or in e-mail records. Please refer to http://www.iana.org/abuse/
Comment:
Comment:        Shared Address Space can only be used in Service Provider networks or on routing equipment that is able to do address translation across router interfaces when addresses are identical on two different interfaces.
Comment:
Comment:        This block was assigned by the IETF in the Best Current Practice document,
Comment:        RFC 6598 which can be found at:
Comment:        http://tools.ietf.org/html/rfc6598
Ref:            https://rdap.arin.net/registry/ip/100.64.0.0

Wikipedia: Carrier-grade NAT

Heb er geen ervaring mee maar ik vermoed dat je dit met je ISP moet opnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Boven is geen onderdeel vd officiele Pi-hole Fritzbox gids!

Je hebt idd een DNS loop gecreeerd als je ook Conditional Forwarding (CF) naar de router hebt geconfigureerd:
Client --> Pi-hole --[CF]--> Fritzbox --
           ^                            |
           |                            |
            ----------------------------

Bepaalde client queries voor lokale domeinen of "reverse lookups" voor lokale IP's die niet door of Pi-hole, of Fritzbox beantwoord kunnen worden zullen zo in een loop geraken.

Ik geloof dat er geen mogelijkheid is met Fritzbox om in je gast netwerk het Pi-hole IP voor DNS te laten adverteren/configureren via DHCP.
Volgens mij wordt daar altijd het Fritzbox IP geadverteerd voor DNS.
Draai onder maar op een client (Windows/MacOS/Linux) in dat gast netwerk en kijk welke server antwoord:
code:
1
nslookup pi.hole

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:05:
IMHO moet je pingen wat je echt wilt pingen en niet erop vertrouwen dat het systeem het wel voor je oplost ;)
Inderdaad.
Pingen doe je naar IP adressen en niet naar namen als je gaat diagnotiseren.
DNS namen vertalen naar IP adressen diagnotiseer je met nslookup op een client:
code:
1
nslookup <DOMAIN> <DNS_SERVER_IP>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:05:
Waarom het gebeurt/gaat zo als het gaat durf ik zo gauw niet te zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat ik eigenlijk geen voorstander ben van Conditional Forwarding en liever alles op mijn Pi-Hole regel :)

[...]

Je zou de Pi-Hole alles op het gebied van DHCP en dus ook DNS kunnen laten doen :?
Ik heb CF nodig met twee Pi-hole nodes waarvan er eentje DHCP doet voor m'n LAN.
Anders lossen lokale namen niet op als de Pi-hole node die geen DHCP doet wordt aangesproken.
Geen problemen nog mee gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 27-12-2023 17:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dss58
Toet3r schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:19:
[...]

ik kan mede delen dat gravity sync werkt :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Helder, dank voor de links. Ik had ze in mijn hoofd als een en hetzelfde zitten....
ping was een voorbeeld, meestal gebruik ik ssh. En de meeste servers waar ik regelmatig naar ssh hebben bewust korte hostnames (3 a 4 letters). Als er dan elke keer ".fritz.box" achter moet typen, dan is dat een hoop extra aanslagen.....

Als basis voelt het wel comfortabel om in ieder geval DHCP in de fritzbox te laten voor de situaties waarin mijn pihole eruit ligt. Kan ik in ieder geval nog iets....
deHakkelaar schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:30:
[...]

Boven is geen onderdeel vd officiele Pi-hole Fritzbox gids!
Maar staat wel als suggestie in die gids. Ook staat er inderdaad dat er niet één oplossing is.
Je hebt idd een DNS loop gecreeerd als je ook Conditional Forwarding (CF) naar de router hebt geconfigureerd:
Client --> Pi-hole --[CF]--> Fritzbox --
           ^                            |
           |                            |
            ----------------------------

Bepaalde client queries voor lokale domeinen of "reverse lookups" voor lokale IP's die niet door of Pi-hole, of Fritzbox beantwoord kunnen worden zullen zo in een loop geraken.

Ik geloof dat er geen mogelijkheid is met Fritzbox om in je gast netwerk het Pi-hole IP voor DNS te laten adverteren/configureren via DHCP.
Volgens mij wordt daar altijd het Fritzbox IP geadverteerd voor DNS.
Draai onder maar op een client (Windows/MacOS/Linux) in dat gast netwerk en kijk welke server antwoord:
code:
1
nslookup pi.hole
Gast-netwerk heeft inderdaad altijd de fritzbox als DNS-server.

Ik zit dus met een client die rare queries doet, waardoor er een DNS-loop ontstaat. Mijn keuze om clients rechstreeks naar de pihole te sturen leek mij de kortste route. Andere optie is dat ik de fritzbox als DNS-server laat adverteren en de fritzbox alles doorsturen naar de pihole. Dan verlies je in de pihole-rapportages wel het onderscheid per client, omdat alle queries dan van de frtitzbox komen. Dat is wat onhandig. En elke query loopt dan via een extra tussenstap.

Misschien dat ik dat toch maar als eerste even ga proberen. Als ik DNS in de pihole ga stoppen, dan moet ik alle devices fixed ipadressen geven (of in ieder geval via DHCP altijd hetzelfde adres uitdelen). Het zijn er nogal wat (stuk of 30-40 devices) en ik probeer het beheer zo minimaal mogelijk te houden.... Die protocollen zijn er niet voor niets, juist om dynamisch altijd te werken en niet allerlei configuraties bij te moeten houden....

Dank in ieder geval voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocaj schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:52:
Maar staat wel als suggestie in die gids. Ook staat er inderdaad dat er niet één oplossing is.
Aha de gids is inmiddels aangepast/gewijzigd sinds ik de laatste keer keek lang geleden.
Maar het blijft het een of het ander en niet allebij vanwege de DNS loop dus:
LAN client --> Pi-hole ------------------> Upstream DNS Server(s)
                  |
                   --[CF]--> Fritz!Box --> WAN/Internet DNS server(s)

Of
LAN client --> Fritz!Box --> Pi-hole --> Upstream DNS Server(s)

Waarbij die eerste dus client namen laat zien in de GUI en het gast netwerk geen Pi-hole blokking heeft.
Of die tweede waar je dus geen individuele client namen ziet in de GUI maar alleen het router IP ... maar dan wel Pi-hole blokking hebt in het gast netwerk.

Mocht de DHCP service uit te schakelen zijn voor het gast netwerk als zowel je normale LAN, dan zou je ook nog als alternatief Pi-hole het DHCP gedeelte kunnen laten overnemen voor beide netwerken.
De Pi-hole host heeft dan een voetje nodig in beide netwerken en je zult dan handmatig met een config bestandje een tweede DHCP scope moeten configureren voor het gast netwerk (plus de DHCP scope die via de GUI valt te configureren).
Een Raspi welke zowel Ethernet als Wifi heeft is daar goed geschikt voor.
Ethernet verbonden met je LAN en Wifi verbonden met je gast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat ik niet snap aan die Fritzbox is dat je wel via LAN DHCP de DNS servers kunt configureren.
Maar niet voor je gast netwerk ... rAAr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ping was een voorbeeld, meestal gebruik ik ssh. En de meeste servers waar ik regelmatig naar ssh hebben bewust korte hostnames (3 a 4 letters). Als er dan elke keer ".fritz.box" achter moet typen, dan is dat een hoop extra aanslagen.....
Als goed is hoef je die fritz.box search/suffix domain er niet achter te plakken.
Dat doet je OS al:
pi@ph5b:~ $ sudo pihole-FTL dhcp-discover
Scanning all your interfaces for DHCP servers
[..]
   domain-name: "home.dehakkelaar.nl"

C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration
[..]
   DNS Suffix Search List. . . . . . : home.dehakkelaar.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Leer blindtypen! :P

Maar effe serieus :

IMHO is pingen of überhaupt communiceren op basis van alleen een Hostname iets dat vooral Windows via NetBIOS doet en je eigenlijk gewoon moet vergeten ;)
Als ik DNS in de pihole ga stoppen, dan moet ik alle devices fixed ipadressen geven (of in ieder geval via DHCP altijd hetzelfde adres uitdelen).
Het zijn er nogal wat (stuk of 30-40 devices) en ik probeer het beheer zo minimaal mogelijk te houden....
Die protocollen zijn er niet voor niets, juist om dynamisch altijd te werken en niet allerlei configuraties bij te moeten houden....
Kan je niet in dat ding rondkijken via SSH en dan ergens een .conf bestandje uitlezen dat je weer kan omzetten in een .conf bestandje voor Pi-Hole :?

Met een beetje geluk is het een kwestie van omzetten van DNSmasq naar DNSmasq/FTLDNS en heb je er in principe zo goed als geen werk aan! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Done. Als ik me goed concentreer haal ik de 400 aanslagen per minuut :)
IMHO is pingen of überhaupt communiceren op basis van alleen een Hostname iets dat vooral Windows via NetBIOS doet en je eigenlijk gewoon moet vergeten ;)
Ik dacht dat de meeste mensen van nature lui/efficient zijn aangelegd als in: kortere commando's laten je sneller werken. Daarom zijn ook al die unix-commando's zo kort (ok, vroeger had je ook nog 300baud terminal-verbindingen, dat schoot ook niet op). Ik vind het zelf bijzonder makkelijk om dingen als "nas", "web", "wolk", "pve", "rapi" etc te typen. Windows weet ik weinig van, dat gebruik ik privé nooit.
Kan je niet in dat ding rondkijken via SSH en dan ergens een .conf bestandje uitlezen dat je weer kan omzetten in een .conf bestandje voor Pi-Hole :?
Helaas. Dat is dan weer iets waar de Fritzboxen niet zo sterk in zijn: je kunt alleen via de web-interface configureren. Er zijn wel wat hacks/workarounds, maar die zijn niet ondersteund en geven mogelijk gedoe bij updates. Daar blijf ik liever van weg. Geen ssh-toegang dus.

Inmiddels mijn netwerk omgegooid zodat alles via de fritzbox naar de pihole loopt en de pihole geen conditional forwarding meer doet. Grootste gedoe was bij alle apparaten een dhcp-refresh forceren, zodat ze de actuele dns-server overnemen. Inderdaad zijn daarmee zowel de dns-stormpjes als de client-info in de pihole-stats verdwenen. Extra tussenstapje via de fritzbox geeft geen merkbare vertraging. Voelt allemaal weer soepel en snel nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ocaj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:14:
Ik vind het zelf bijzonder makkelijk om dingen als "nas", "web", "wolk", "pve", "rapi" etc te typen.
Mee eens.
Voor normaal gebruik spreek ik ze aan op naam.
Voor ping diagnose op IP.
Dat laatste omdat het ping commando namen naar IP kan vertalen buiten DNS om.
Denk aan mDNS of hosts bestandjes.
ocaj schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:14:
Grootste gedoe was bij alle apparaten een dhcp-refresh forceren, zodat ze de actuele dns-server overnemen.
Gewoon de switch, router en/of AP uit en aan zetten.
Zodra voor de clients het netwerk wegvalt zullen deze zodra het netwerk weer hersteld wordt hun DHCP lease vernieuwen en de nieuw geconfigureerde DNS servers(s) aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
dss58 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:28:
[...]
ik kan mede delen dat gravity sync werkt :*)
Top d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@ocaj Fwiw ik gebruik een config file voor ssh voor shorts en andere voorkeuren. :)
Inderdaad omdat ik lui ben. Om dezelfde reden voer ik 10.0.0.0/24 thuis,
ssh 10.1
werkt.

M'n local domain heb ik in bind9 wat de upstream van pihole is, in combinatie met known hosts op mac/vendor in isc-dhcpd wordt dat netjes dmv DDNS in sync gehouden. Alles wat er hier ongeconfigureerd rondzwerft krijgt netjes een entry op eigen hostname.
Config pools aan classes hangen is wel handig. :)

Kan vrijwel zeker ook allemaal in Pihole, maar ik ben lui en het werkt al heel lang vlekkeloos.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Raymond P Dank voor de suggesties. Dat klinkt als een projectje waar ik me een keer goed in moet verdiepen voor ik er aan begin. Met twee studerende kinderen in huis is Internet een redelijk primaire levensbehoefte waar ik niet teveel mee wil/kan experimenteren, dat moet gewoon werken. Inmiddels werkt het hier weer stabiel, dus ik blijf er nu even van af O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:59:
@ocaj Fwiw ik gebruik een config file voor ssh voor shorts en andere voorkeuren. :)
Inderdaad omdat ik lui ben. Om dezelfde reden voer ik 10.0.0.0/24 thuis,
ssh 10.1
werkt.

M'n local domain heb ik in bind9 wat de upstream van pihole is, in combinatie met known hosts op mac/vendor in isc-dhcpd wordt dat netjes dmv DDNS in sync gehouden. Alles wat er hier ongeconfigureerd rondzwerft krijgt netjes een entry op eigen hostname.
Config pools aan classes hangen is wel handig. :)

Kan vrijwel zeker ook allemaal in Pihole, maar ik ben lui en het werkt al heel lang vlekkeloos.
Dat is toch het tegenovergestelde van lui als je vanalles overal gaat configureren?

Het enige wat ik configureer zijn de hostnamen op de clients zelf als die me niet bevallen of te lang zijn.
De rest gaat allemaal via DHCP inclusief dat de DHCP geadverteerde hostnamen automatisch in DNS worden opgevoerd.
Niks met IP's, "shorts" of "entries".

Wat zijn die "entries" trouwens, bedoel je daarmee DHCP reserveringen?
Dat is toch ook alleen maar onnodig extra werk.
Of heb je daar een goede reden voor?

De enige DHCP reserveringen die ik aanmaak zijn voor hosts die toch al met een statisch IP zijn geconfigureerd zoals de Pi-hole nodes, m'n NAS en m'n hypervisor.
Dit alleen maar als een soort "fallback" mochten deze hosts hun statische IP configuratie kwijtraken bv vanwege een update of nieuw/herinstallatie.
Dit zijn ook de enige hosts waarvoor ik lokale DNS records aanmaak omdat ze niet via DHCP hun hostnaam adverteren.

EDIT:
dehakkelaar@hak01:~$ ssh avr
dehakkelaar@avr's password:

dehakkelaar@hak01:~$ ssh nas
dehakkelaar@nas's password:

EDIT2: Ow normaal log ik in met sleutels ipv met wachtwoord maar die hak01 host/VM staat nog niet in authorized_keys.

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 29-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@deHakkelaar Nee hoor, in praktijk (span +/- 15 jaar) scheelt mij dat wat gedoe.
Een entry kan een OUI zijn of een heel macadres met daaraan classes gekoppeld. Members krijgen op basis van de tags waar ze al dan niet automagisch onder vallen options toegewezen. Denk aan verschillende PXE, lease-time, DNS, VLAN gerelateerde meuk en een ip-pool.
Eea in het netwerk leunt een beetje op die logic in isc-dhcp.

Wat ik in ~/.ssh/config heb staan is gewoon nodig. Dingen zoals identity, port, X11 (en lokaal compression) wil ik niet elke keer opgeven. De short die daaraan hangt is een luie bijkomstigheid.

Voor dingen zoals m'n printer en modem heb ik een static entry. Devices met een hard geconfigureerd ip trek ik uit een range die DHCP niet gebruikt.
Verder configureert de configuratie dus voor mij, totdat ik een device ergens member van wil maken.
En als ik een host heb met een relatief lange name en te weinig gebruik om een afkorting/alias te onthouden dan klop ik dus een short ip in. Want die weet ik praktisch altijd wel. :)

Inmiddels is isc-dhcp wel EOL, dus ik zal binnenkort ook moeten overwegen wat m'n volgende oplossing wordt. KEA was 2-3 jaar geleden nog ontzettend onbruikbaar.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ok dit is niet je doorsnee huis tuin en keuken setup.
En een beetje moeilijk uit te leggen hier waarom dat allemaal nodig is zonder in teveel details te treden.
Maar zo te horen heb jij veel meer werk aan jou opstelling dan dat ik dat heb ;)

EDIT: Ow pihole-FTL (oftwel dnsmasq) kan ook taggen als je wilt overstappen.

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 29-12-2023 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@deHakkelaar Non-default, klopt. Veel werk, tjah ooit geweest... Nu doe ik dat in een half uurtje max. ;)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Raymond P , tja is altijd een beetje uitzoeken in het begin wat voor jou het beste werkt.
Mocht je OUI's zoeken voor je taggen ;)
dehakkelaar@ph6b:~$ sudo pihole-FTL sqlite3 --header --column /etc/pihole/macvendor.db "SELECT * FROM macvendor WHERE vendor LIKE '%Raspberry%'"
mac       vendor
--------  --------------------------
28:CD:C1  Raspberry Pi Trading Ltd
3A:35:41  Raspberry Pi (Trading) Ltd
B8:27:EB  Raspberry Pi Foundation
D8:3A:DD  Raspberry Pi Trading Ltd
DC:A6:32  Raspberry Pi Trading Ltd
E4:5F:01  Raspberry Pi Trading Ltd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:14
Vandaag eindelijk eens werk gemaakt van de installatie van pi-hole. Ging al met al redelijk eenvoudig.

De raspberry 3b die ik hiervoor gebruik is nu via Wifi verbonden met mijn netwerk: In de woonkamer had ik makkelijker een HDMI poort beschikbaar op de TV voor gebruik als monitor.
Dus eigenlijk laat ik hem graag in de woonkamer staan.
Maar nu heb ik een DNS server die via Wifi draait. Er zijn maar een paar gebruikers hier in huis, dus het lijkt mij geen probleem
dat een en ander mogelijk wat trager draait.

Wat is jullie mening hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
wjvh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:
Vandaag eindelijk eens werk gemaakt van de installatie van pi-hole. Ging al met al redelijk eenvoudig.

De raspberry 3b die ik hiervoor gebruik is nu via Wifi verbonden met mijn netwerk: In de woonkamer had ik makkelijker een HDMI poort beschikbaar op de TV voor gebruik als monitor.
Maar nu heb ik een DNS server die via Wifi draait. Er zijn maar een paar gebruikers hier in huis, dus het lijkt mij geen probleem
dat een en ander mogelijk wat trager draait.

waarom zou dat een probleem zijn? Mijn raspberry pi zero w heeft jaren via wifi gewerkt. Zolang je kan garanderen dat het een stabiele verbindig is. Voor bandbreedte hoef je het niet te doen. DNS is echt super simpel

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Dat dacht ik ook, maar het kan nooit kwaad even te sparren met anderen.
Wifi is goed hier. Voor zover het iets zegt: de Apple TV die er naast ligt vindt de Wifi 4 van 5 bolletjes.

Hij draait wel op 5 Ghz, wellicht is dat nog een dingetje.

[ Voor 21% gewijzigd door wjvh op 05-01-2024 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
wjvh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:
De raspberry 3b die ik hiervoor gebruik is nu via Wifi verbonden met mijn netwerk:
In de woonkamer had ik makkelijker een HDMI poort beschikbaar op de TV voor gebruik als monitor.

Maar nu heb ik een DNS server die via Wifi draait.
Er zijn maar een paar gebruikers hier in huis, dus het lijkt mij geen probleem dat een en ander mogelijk wat trager draait.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je geen klein 8-poorts Switchje bij je TV Meubel hebt staan ?? :)

Mijn Pi-Hole draait ook op een Raspberry Pi 3B die naar mijn mening de beste keuze is qua prestatie/verbruik verhouding i.c.m. de Onboard LAN NIC en het feit dat die geen extra koeling vereist dus ik vind het eigenlijk wel zonde om die via WiFi met mijn netwerk te verbinden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Wat levert die switch voor voordelen? Bovendien: ik heb geen bedraad internet in de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De latency op wifi is hoger en vooral variabel.
Als het ff tegen zit kan dat zo 50-100ms (of meer) op een lookup gooien.

Zolang het browsen voor jou acceptabel verloopt en je videostreams niet 'ineens' ff een hickup hebben...

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
wjvh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:35:
Wat levert die switch voor voordelen?
WiFi is gewoon geen betrouwbaar medium voor kritische zaken, ondanks het feit dat de massa het als volledig betrouwbaar en de alheilige oplossing is gaan zien! ;)
Bovendien: ik heb geen bedraad internet in de woonkamer.
Had ik ook niet dus heb ik een prachtige knalwitte UTP kabel via allerlei hoeken van de woonkamer getrokken richting het TV Meubel om daar toch een 8-poorts Switch te hebben voor de TV en allerlei daaraan gerelateerde apparaten! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Als dat een probleem wordt gaat hij bedraad naar een andere ruimte waar mijn centrale switch staat.
Dan doe ik eventueel beheer wel via RDP of ssh.
Maar tot nu toe lijkt alles goed te werken via Wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:29:
[...]

WiFi is gewoon geen betrouwbaar medium voor kritische zaken, ondanks het feit dat de massa het als volledig betrouwbaar en de alheilige oplossing is gaan zien! ;)
Oh daarom dat het wifi netwerk hier al 10 jaar ongeveer zonder problemen zijn ding doet. Omdat het onbetrouwbaar is. :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjvh
Ik denk dat Wifi netwerken erg verschillen van persoon tot persoon.
Of dit komt door de kwaliteit netwerk apparatuur, de muren van het huis, de plaats van de apparatuur (onzichtbaar verstopt in de kast of er bovenop) of nog iets anders weet ik niet.

Maar overal lees je dat mensen prima wifi hebben, of alleen maar ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
WiFi werkt omdat het op de achtergrond de probleempjes oplost, dat kost wel tijd en snelheid. Problemen zijn er altijd, tenzij je in een testkooi/labomgeving zit.
Mgoed, zolang dat voor de gebruiker geen waarneembare proporties aanneemt hoeft dat geen probleem te zijn.

Persoonlijk zou ik ook niet graag een kritisch netwerkcomponent vanaf wifi serven.

@nero355 Die van mij is roze! Uitgekozen door de vriendin, al wist ze toen nog niet dat ik geen intentie had om 'm te verstoppen. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Webgnome schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:39:
Oh daarom dat het wifi netwerk hier al 10 jaar ongeveer zonder problemen zijn ding doet.
Omdat het onbetrouwbaar is. :+
Hier ook, maar toch is het geen betrouwbaar medium wat mij betreft ;)
Raymond P schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:47:
Die van mij is roze!

Uitgekozen door de vriendin, al wist ze toen nog niet dat ik geen intentie had om 'm te verstoppen. :+
LOL!!! Die gekke meiden ook... _O- :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 10:13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Laatste kleine update is nog niet als docker image verschenen. Die zit nog op core: 5.17.3 en FTL: 5.23
De develeopment-v6 image heeft al 15 dagen geen update meer gehad, eerder kreeg die elke nacht een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Toet3r Jeetje. Er is niet voldoende gewerkt tussen kerst en de eerste week van het nieuwe jaar?
Je zou bijna je geld terug vragen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Raymond P schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:02:
@Toet3r Jeetje. Er is niet voldoende gewerkt tussen kerst en de eerste week van het nieuwe jaar?
Inderdaad dit. Je kunt natuurlijk ook kijken of je zelf iets kan toevoegen, volgens mij is het opensource?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:02:
Zeg doe eens aardig, mijn opmerking was geen verwjjt naar de devers van pi-hole.
Is het zo raar om te verwachten dat als er een update uitkomt voor, dat dan ook de docker image wordt geupdate?

Edit: update voor docker is er ondertussen.

[ Voor 5% gewijzigd door Toet3r op 07-01-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
wjvh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:53:
Als dat een probleem wordt gaat hij bedraad naar een andere ruimte waar mijn centrale switch staat.
Dan doe ik eventueel beheer wel via RDP of ssh.
Maar tot nu toe lijkt alles goed te werken via Wifi.
Alles draait nog steeds perfect via Wifi. Inmiddels heb ik VNC geinstalleerd, dus toch gaat hij binnenkort naar boven toe en krijgt een poort aan de switch.

Daarna moet ik gaan whitelisten, want mailtjes met nieuws van mijn kranten zijn deels geblokt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Toet3r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Zeg doe eens aardig, mijn opmerking was geen verwjjt naar de devers van pi-hole.
Is het zo raar om te verwachten dat als er een update uitkomt voor, dat dan ook de docker image wordt geupdate?

Of dat raar is weet ik niet. Het is m.i. wel ongepast om verwachtingen te hebben.
Dat je niet door hebt dat zo'n build voor jouw specifieke situatie automagisch loopt snap ik nog wel. Voornamelijk het stukje over v6 schuurt hier de verkeerde kant op.

Had je een vraag gesteld, hier of op pihole discourse, dan had je vast een lief antwoord gehad. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Toet3r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Hier drie keer automatisch geïnstalleerd/bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
Toet3r schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ik heb 6.0 beta al een tijdje draaien in docker container, tot nu toe vrijwel probleemloos. Paar kleine dingetjes maar die waren ook snel gefixt.
Hoe doe jij dat allemaal? :9~

Ik bedoel: ik heb het nog nooit gedaan via container... .
Gebruik je portainer, watchdog, ...?
Is er ergens een handleiding hoe dit op te zetten?

Ik zou graag in docker volgende draaien:
- pihole
- pivpn
- Unifi controller

Hoe eraan te beginnen aub?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
@webside007 google is je vriend hier? Dit is echt niet zo'n rocket science. Volgens mij heeft de pihole website zelfs een tutorial over docker en pihole. Je kun thet simpelweg via docker compose draaien, geen portainer of wat dan ook nodig.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
webside007 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:16:
[...]

- pihole
- pivpn
- Unifi controller

Hier zijn talloze handleidingen voor te vinden op Internet.

Sowieso goed inlezen, zodat je weet wat je aan het doen bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 08-01-2024 14:06 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
webside007 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:16:
[...]

- pihole
- pivpn
- Unifi controller

Je kan docker installeren op bijv een raspberry pi of NAS. Op https://docs.docker.com/ is veel te lezen over hoe docker installeren en over gebruik.

Op https://hub.docker.com kan je images vinden van pihole/wireguard/unifi.

Informatie over pi-hole: zie https://docs.pi-hole.net/ en https://discourse.pi-hole.net/

Verder kan je zoeken in dit topic, hier is ook al veel voorbij gekomen.

Success :)
Webgnome schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:58:
@webside007 google is je vriend hier? Dit is echt niet zo'n rocket science. Volgens mij heeft de pihole website zelfs een tutorial over docker en pihole. Je kun thet simpelweg via docker compose draaien, geen portainer of wat dan ook nodig.
Het kan inderdaad zonder portainer, al kan een gui soms wel handig zijn.
De portainer image is net geen 300mb, veel ruimte neemt het dus niet in.

[ Voor 23% gewijzigd door Toet3r op 08-01-2024 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 16:52

En als je die DNAT/SNAT richting je eigen Pi-Hole :?
Omdat je het zo lief vraagt ;) :

https://raw.githubusercon...nBlack/hosts/master/hosts
https://v.firebog.net/hosts/AdguardDNS.txt
https://adaway.org/hosts.txt
https://dbl.oisd.nl/
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt
https://blocklistproject.github.io/Lists/ads.txt

Edit: ik zie net dat de dbl.oisd niet langer werkt per begin dit jaar ;)

Edit 2: dbl.oisd.nl vervangen door https://big.oisd.nl, maar nog geen ervaring mee.

[ Voor 12% gewijzigd door 87Vortex87 op 08-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:42
Jumpman schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Hier zijn talloze handleidingen voor te vinden op Internet.

Sowieso goed inlezen, zodat je weet wat je aan het doen bent.
Ja maar, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb het ook proberen te doen, maar zoals je zelf al zegt. Talloze tutorials, met talloze zaken die via GIT lopen die ook alweer niet bijgewerkt worden. Het is ondertussen wel een gevalletje "door de bomen het bos..."

Uiteindelijk heb ik na 4 reinstalls het voor nu opgegeven.
Ik wilde op een oude NUC met docker gaan draaien. en daar dan voor nu eerst Pi-Hole, unbound en PiVPN opzetten.
Eerst een CLI ubuntu 12.3 geinstalleerd. dat werkte niet lekker omdat ik hem ook via VNC wil overnemen. Dus toen met GUI. Daarna kwam ik tot de ontdekking dat portainer ook zeer irritant is en de helft van de tutorials daar weer niet hetzelfde op werkt. Dan moeten die containers ook nog samenwerken.
Als je dan al geen linux ervaring hebt en geen docker ervaring dan is het snel 8)7 |:( 8)7 |:(

Dan zit je snel op een steile leercurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online
@sweetdude Docker kan soms inderdaad best lastig zijn, en voor hoofdpijn zorgen als het niet goed werkt.
Ik had eerder alles native in raspberry pi os draaien en heb meerdere keren docker geprobeerd, maar keerde steeds door problemen weer terug naar alles gewoon in het OS draaien.
De ene keer kreeg ik bij installeren van docker al meerdere errors, of installeren lukte wel maar docker prakte me hele dhcp pool op me router vol en zo nog wel wat dingen.

Als het allemaal werkt zoals zo moeten werkt het wel echt fijn. Enige linux kennis maakt het wel makkelijker, moet zelf ook nog wel eens dingen opzoeken.

Zoals gezegd in mijn eerder post, maakt als docker werkt, portainer het wel wat makkelijker door een web interface, scheelt je commando's inkloppen in de cli.

Gelukkig werkt het bij mij nu allemal goed. *afkloppen*

[ Voor 3% gewijzigd door Toet3r op 08-01-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

Voor mij werkt het best om met docker-compose yaml files te werken, op basis van wat ik online vind... Inderdaad wat zoekwerk initieel.

BTW, waarom draai je het niet barebone? Zowel pi-hole als pivpn staan uitvoerig beschreven op pi-hole.net. Zelf geen ervaring met unify...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
sweetdude schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:13:
Ja maar, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb het ook proberen te doen, maar zoals je zelf al zegt. Talloze tutorials, met talloze zaken die via GIT lopen die ook alweer niet bijgewerkt worden. Het is ondertussen wel een gevalletje "door de bomen het bos..."

Uiteindelijk heb ik na 4 reinstalls het voor nu opgegeven.
Ik wilde op een oude NUC met docker gaan draaien. en daar dan voor nu eerst Pi-Hole, unbound en PiVPN opzetten.
Eerst een CLI ubuntu 12.3 geinstalleerd. dat werkte niet lekker omdat ik hem ook via VNC wil overnemen. Dus toen met GUI. Daarna kwam ik tot de ontdekking dat portainer ook zeer irritant is en de helft van de tutorials daar weer niet hetzelfde op werkt. Dan moeten die containers ook nog samenwerken.
Als je dan al geen linux ervaring hebt en geen docker ervaring dan is het snel 8)7 |:( 8)7 |:(

Dan zit je snel op een steile leercurve.
Dat noemen we "Het Leerproces" en is niet meer dan normaal ;)

Echter is Docker IMHO gewoon R-U-K en is in dit geval
Church of Noise schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:52:
BTW, waarom draai je het niet barebone? Zowel pi-hole als pivpn staan uitvoerig beschreven op pi-hole.net.
Zelf geen ervaring met unify...
Vele malen makkelijker !! :)

En anders je favoriete "NUC" omtoveren tot een Proxmox doosje en lekker met LXC's dan wel VM's aan de slag gaan! d:)b

Click, Click, Click, Beetje CLI en toen : KLAAAAR!!! :Y)

Pagina: 1 ... 99 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.