Ik ga er even vanuit dat je de VPN-client op een laptop/pc hebt geïnstalleerd en dat dat het enige apparaat in huis is dat je gebruikt.
Als je de VPN-configuratie op je router hebt geladen (als die dat kan) is je hele netwerk gedekt.
Er zijn steeds meer apparaten in huis die graag reclames aan je willen laten zien. Denk bijvoorbeeld je Smart TV. Daarop kun je meestal geen VPN-configuratie laden en daarmee zou een pi-hole een goede oplossing kunnen zijn. (of een ander op DNS-gebaseerde blocklist)
Het probleem tegenwoordig is dat veel sites VPN-verkeer actief blokkeren. Zalando heeft daar bijvoorbeeld wel een handje van. Maar ook T-Mobile TV.
Ik heb hier in huis alles in mijn thuis-netwerk en IoT-netwerk allemaal via de pi-hole lopen.
Buitenshuis gebruik ik NextDNS (de gratis versie) die ook ads/trackers kan blokkeren (net zoals de pi-hole).
Ik ben persoonlijk nog in dubio of een self-hosted pi-hole nou echt meerwaarde heeft t.o.v. de dienst van bijvoorbeeld NextDNS. Vooralsnog draait mij pi-hole probleemloos dus hoef ik daarin nog geen echte keuze te maken. Als die ooit 'raar' gaat zitten doen denk ik dat ik snel overstap naar NextDNS dan in mijn geval.
Je moet het immers ook wel echt leuk vinden om regelmatig beheer uit te voeren op je pi-hole. Ook als je het niet leuk vindt om te doen moet het toch gebeuren.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)