Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ja maar het probleem is hoe kan een gravity pull/update op Zondag schrijven naar het read only FS?
Of misschien begrijp ik je verkeerd ;)

Je zou via cron of iets dergelijks het FS tijdelijk kunnen R/W her-mounten om de gravity pull z'n gang te laten gaan.
Ik zou dan de oorspronkelijke cronjob aanpassen om eerst het FS R/W te mounten, en als de gravity pull klaar is weer her-mounten naar RO:
pi@ph5b:~ $ cat /etc/cron.d/pihole
[..]
# Pi-hole: Update the ad sources once a week on Sunday at a random time in the
#          early morning. Download any updates from the adlists
#          Squash output to log, then splat the log to stdout on error to allow for
#          standard crontab job error handling.
43 3   * * 7   root    PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updateGravity >/var/log/pihole/pihole_updateGravity.log || cat /var/log/pihole/pihole_updateGravity.log

EDIT: Ow en je wilt niet bv een dropbox permanent ge-mount hebben omdat daar ook wat mee fout kan gaan (corruptie) als de stroom zomaar weg valt.

OW2: Een gravity pull vindt plaats in twee locaties:
code:
1
2
/tmp         # Waar de tijdelijke gravity dbase wordt opgebouwd.
/etc/pihole  # Waar uiteindelijk de tijdelijke dbase naartoe wordt verplaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 23-07-2022 21:28 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
De oplossing daarvoor is een tmpfs mount. (Ik had goanysync al eens genoemd)

Permanent mounten hoeft niet, je kan scripts runnen tijdens/na het booten en/of afsluiten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@Raymond P Klopt, alleen attendeerde je op een behoorlijk ingewikkeld script. Een Pi read-only maken kan dus ook heel eenvoudig met raspi-config. En gaat verder dan tmpfs. De uurtjes stoeien met het script en enkele mislukte pogingen van mij van een handmatige installatie waren wel heel leerzaam. ;)

@deHakkelaar De cron job blijft werken maar na een reboot is alles weer weg. Of een aparte cron job maken en read-only dan tijdelijk verwijderen. Ik update altijd liever handmatig tegelijk met een apt update.

Op de Raspberry is dan OverlayFS op kernel niveau actief en heb je twee identieke upper en lower directories.
Modifications to files in the “upper” directory will take place as usual. Any modification to a file from the “lower” folder will create a copy in the upper directory, and that file will be the one modified. This leaves the base files untouched and available through direct access to the “lower” folder.
De ArchWiki heeft een goede uitleg met meer info in de link Explaining overlayfs.
https://wiki.archlinux.org/title/Overlay_filesystem

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 23-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar @CR2032 Yep, omdat je meestal niet zomaar je gehele installatie read-only kan draaien.
De link die ik aanhaalde lost (volgens de schrijver) de issues die je specifiek met krijgt met Pi-Hole op.

Als je simpelweg readonly wilt kan je ook in fstab gewoon ro toevoegen bij je mount. :)

Met zoiets als Goanysync wordt het op directory niveau aangepakt. De dir naar keuze wordt symlinked naar een tmpfs en vanaf schijf gevuld, bij afsluiten/stoppen wordt wat in die tmpfs dir weer weggeschreven.
Het aantal schrijfmomenten beperk je dan enorm.
OverlayFS ken ik niet, ik zal er eens naar kijken. M'n eerste vermoeden is dat het extact hetzelfde doet.

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond P op 23-07-2022 22:08 . Reden: verkeerd persoon getagged ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ja ik was even vergeten dat het niet zo simpel is om een mount waar een OS op draait om te gooien naar r/w en weer terug ;)

Die Overlay_filesystem vind ik lijkt mij een veel elegantere oplossing als Goanysync en die eerste draait zelfs ook nog gedeeltelijk in kernel space met al z'n voordelen.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Als dat OverlayFS uiteindelijk ook aanpassingen opslaat wel ja. Anders moet je alsnog 'zelf' rsyncen (waar het op lijkt).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Raymond P @deHakkelaar Het terugzetten van de OverlayFS met raspi-config vergt wel 2 reboots. Een om het initramfs overlay kernel image te verwijderen en daarna de read-only op het FS.

De Cron job voor het updaten van de Gravity list van Pi-Hole heb ik teruggezet naar 1x per maand. Al hoeft dat volgens mij niet eens voor OverlayFS. Cron helemaal verwijderen geeft weer allerlei problemen met de hwclock.

Met de tmpfs merkte ik merkbaar snelheidsverlies en out of memory. Het journal bestand was te groot.
OverlayFS met Pi-Hole werkt zonder merkbare vertragingen of aanpassingen. Hier op een headless Raspberry Pi Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ah als geheugen een issue is kan je beter ZRAM gebruiken ipv ruwe tmpfs. Met behulp van compressie kan je dan meer kwijt.

Maar als het nu naar je zin werkt is dat natuurlijk prima.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:37:
Ah als geheugen een issue is kan je beter ZRAM gebruiken ipv ruwe tmpfs. Met behulp van compressie kan je dan meer kwijt.

Maar als het nu naar je zin werkt is dat natuurlijk prima.
Met tmpfs heb je ook het probleem van de grote logbestanden, de journal bestanden van een Pi zijn enorm groot. Met Vaccuum en max restricties zetten was het nog steeds geen optimale match.

ZRam kost ook weer extra rekenkracht, wat helemaal telt op een Pi Zero.

Read-Only met OverlayFS werkt goed en gemakkelijk omdat het al standaard in raspi-config zit. De extra reboot neem ik graag voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:27

GieltjE

Niks te zien...

echo "none" | sudo tee /sys/block/sda/queue/scheduler
echo 1 > /sys/module/zswap/parameters/enabled
echo zstd > /sys/module/zswap/parameters/compressor
echo z3fold > /sys/module/zswap/parameters/zpool
Het bovenstaande in een boot script zetten geeft op veel rpi's al wat ademruimte (en op genoeg andere machines werkt het ook goed ;) ).

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:09
ik gebruik hier in 1 netwerk pihole, unbound en truenas. Via data protection probeer ik een kopie van mijn onedrive binnen te halen op truenas, maar telkens als ik dat wil doen, krijg ik een rate-limit via truenas. hoe kan ik die truenas uitzetten?
ik heb al sudo nano /etc/pihole/pihole-FTL.conf geprobeerd, maar deze was leeg en toen ik rate_limit: 0/0 wilde intoetsen, kreeg ik te maken met een foutmelding. hoe kan ik deze rate-limit uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
westlym schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:57:
ik gebruik hier in 1 netwerk pihole, unbound en truenas. Via data protection probeer ik een kopie van mijn onedrive binnen te halen op truenas, maar telkens als ik dat wil doen, krijg ik een rate-limit via truenas. hoe kan ik die truenas uitzetten?
ik heb al sudo nano /etc/pihole/pihole-FTL.conf geprobeerd, maar deze was leeg en toen ik rate_limit: 0/0 wilde intoetsen, kreeg ik te maken met een foutmelding. hoe kan ik deze rate-limit uitzetten?
rate limit kan je ook via de admin qui aanpassen; settings > dns > Rate-limiting

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:09
geenwindows schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:53:
[...]

rate limit kan je ook via de admin qui aanpassen; settings > dns > Rate-limiting
Bedankt. Ik dacht dat ik dit in terminal moest aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
westlym schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Bedankt. Ik dacht dat ik dit in terminal moest aanpassen.
dat was eerst ook zou, maar zie deze functie nu net in de gui voorbij komen ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpgview
  • Laatst online: 15-07 08:04
hier en hier beschrijf ik hoe je response policy zones (rpz) kan gebruiken (met unbound) om domains te blokken. Na één en ander na te lezen blijkt dat je ook IP's kan blokken (getest).

Iemand vond mijn feature request (3 jaar oud) en stelde de vraag anders, hier.

edit
quote removed
/edit

IPs blokken met een rpz kan nuttig zijn als je dit niet kan verwezelijken met je firewall. Je kan dus, als alternatief, met een rpz IPs, het antwoord op een domain query, blokken, het hele verhaal hier.

Links naar waardevolle IP lijsten zijn welkom, zelf heb ik al talos en firehol

edit
lijsten van control D hier
/edit

Let op, als voorbeeld gebruik ik het domain en IPs voor tweakers.net. Als je dat voorbeeld zou testen, moet je het uiteraard daarna weer verwijderen!!!

[ Voor 11% gewijzigd door jpgview op 27-07-2022 22:03 . Reden: removed quote // control D lists ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
Bye Bye Debian Stretch :: Looking for testers

see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
jpgview schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:04:
Bye Bye Debian Stretch :: Looking for testers

see here
Logische stap, alleen dat kan een dingetje worden voor degene die er naast nog een Unifi controller hebben draaien die afhankelijk zijn van o.a. MongoDB repo. Ubiquiti stopt namelijk heel weinig energie in het updaten van de basis waarop hun controller draait. Dat vergt even wat geknutsel met oude repo’s toevoegen of een reden om de Unifi controller in docker te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
unbound v1.16.2 released met fix voor "ghost domain names" attack, lees hier

users die unbound zelf compileren, update of apply patch (instructies in linked artikel)

users die unbound uit een distro gebruiken, moeten wachten tot er een update beschikbaar komt, en die dan instaleren.

debian stretch users, zoals hiervoor aangehaald, EOL - 2022-06-30, upgrade!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:40
Ik ben op een PI 3 met een unifi controller er bij op van stretch via buster naar bullseye gegaan nadat ik een backup had gemaakt. Ging vlekkeloos. 2x in place upgrade achter elkaar gedaan. Het duurde wel even overigens haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

jpgview schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:15:

users die unbound zelf compileren, update of apply patch (instructies in linked artikel)

users die unbound uit een distro gebruiken, moeten wachten tot er een update beschikbaar komt, en die dan instaleren.

Jammer dat Unbound niet meer in Debian Backports zit.
Tijdje terug zelf gecompiled maar hij bleef de oude versie draaien en geen zin om het uit te zoeken verder dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:51
jpgview schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:15:

Ik (en ik denk meer mensen met mij) hebben unbound via de package manager geinstalleerd deze is op Debian Buster nog altijd 1.9. versie hebben ook na een apt dist-upgrade.
Is het nu aan te raden om deze via een handmatige compile te upgraden? of is dit toch up to date omdat dit via een andere mechanisme toch deze fixes krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
sweetdude schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Ik (en ik denk meer mensen met mij) hebben unbound via de package manager geinstalleerd deze is op Debian Buster nog altijd 1.9. versie hebben ook na een apt dist-upgrade.
Is het nu aan te raden om deze via een handmatige compile te upgraden? of is dit toch up to date omdat dit via een andere mechanisme toch deze fixes krijgt?
Voor zover ik een en ander in het verleden gelezen heb (niet onderzocht) zullen distros zoals raspbian (en waarschijnlijk ook andere) security patches toepassen op de unbound versie die in de distro zit, waardoor je, nadat je een update hebt gedaan (op raspbian sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade) welliswaar nog steeds op de oude versie zit maar WEL alle security patches hebt.

In mijn pihole manual, hier, kan je lezen hoe je met webmin patches automatisch kan instaleren, zodat je dit niet steeds weer zelf moet controleren. Draait hier al jaren full auto, nooit een probleem gehad. Er zijn ook nog andere manieren om dit full auto te doen.

Geen idee wanneer ze de patches toepassen, maar ik ga er vanuit dat dit niet zo heel lang zal duren.

Jammer dat je nog steeds v1.9 draait, je mist hierdoor interessante features, zoals RPZ, mijn manual hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@sweetdude Als je een nieuwere versie wilt dan kan je backports gebruiken om naar 1.13 te klimmen. (let wel op, sloppy backports voor old-stable kunnen hoofdpijn geven bij een dist-upgrade).
Maar over het algemeen krijgen packages in officiele (non-EOL) Debian repo's alle bugfixes die nodig zijn.

Als je geen functionaliteit nodig hebt die je alleen in hogere versienummers hebt dan is er imho niet echt een reden om te upgraden.
De bovengenoemde vulnerability lijkt mij niet direct iets waar je last van zal hebben met een lan facing service, dus zelf gaan compilen kan je doen als je dat leuk vind.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36
@GG85 @sweetdude
Zoals @jpgview al aangeeft doen de meeste distro's aan backporting en passen dus fixes toe op versies met lagere versienummers.
Binnen een bepaalde release/versie is het not done om nieuwe versies te introduceren met grote wijzigingen/vernieuwingen. Daarom kiest men voor reparatie van lagere versies en worden nieuwe versies geintroduceerd met een nieuwe release van de distro.
Dit om alles zo stabiel mogelijk te houden en beheerders niet onverwachts te confronteren met grote wijzigingen binnen een release.

De Unbound security status bij Debian kun je hier zien:
https://security-tracker....er/source-package/unbound

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:43:
@GG85 @sweetdude
Zoals @jpgview al aangeeft doen de meeste distro's aan backporting en passen dus fixes toe op versies met lagere versienummers.
Binnen een bepaalde release/versie is het not done om nieuwe versies te introduceren met grote wijzigingen/vernieuwingen. Daarom kiest men voor reparatie van lagere versies en worden nieuwe versies geintroduceerd met een nieuwe release van de distro.
Dit om alles zo stabiel mogelijk te houden en beheerders niet onverwachts te confronteren met grote wijzigingen binnen een release.

De Unbound security status bij Debian kun je hier zien:
https://security-tracker....er/source-package/unbound
Ik weet hoe het werkt :). Alleen tot en met Buster zat Unbound in Backports en kon je dus wel een recentere versie krijgen zonder zelf te compilen. In Bullseye zit hij er niet meer in en hangen we dus op 1.13

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jpgview schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
In mijn pihole manual, hier, kan je lezen hoe je met webmin patches automatisch kan instaleren, zodat je dit niet steeds weer zelf moet controleren. Draait hier al jaren full auto, nooit een probleem gehad. Er zijn ook nog andere manieren om dit full auto te doen.
Om wat tegengas te geven voor bovenstaande, iedereen raadt automatische updates af voor server software (in de meeste gevallen).
De devs en mods van Pi-hole raden dit ook af.
  1. Omdat deze updates iets kunnen breken terwijl jij mogelijk niet aanwezig bent of op dat moment niet in staat bent om dit te repareren (je slaapt bv).
  2. Je dan de release notes of waarschuwingen niet hebt gelezen waar mogelijk belangrijke informatie in stond.
  3. Sommige updates kunnen niet automatisch worden uitgevoerd omdat menselijke interactie noodzakelijk is (vraagjes beantwoorden).
  4. Vanwege punt 3 kan er dus een situatie onstaan waar je denkt dat je veilig bent terwijl dit niet zo is omdat bepaalde updates mogelijk niet zijn uitgevoerd of niet naar eigen/juiste voorkeur is uitgevoerd.
  5. En alleen de constatering "Draait hier al jaren full auto, nooit een probleem gehad." geen 100% sluitend argument is.
Je vergroot ook de "attack surface" als je administratieve taken ook via "webmin" beschikbaar maakt.
Mijn voorkeur heeft om toch deze taken alleen via SSH uit te voeren (één ingang ).
En ook omdat alles wat via sudo wordt uitgevoerd gelogd wordt (/var/log/auth.log).
Als het toch wenselijk is om administratieve taken te verrichten via een webGUI, dan is het "best practice" om deze alleen voor een management vlan beschikbaar te maken of op een andere manier helemaal dicht te spijkeren.
Ik betwijfel ofdat dit in de manual van @jpgview wordt behandeld (ik open geen PDFjes van vreemden).
Vlan's is voor velen thuis niet mogelijk maar ik adviseer toch om extra aandacht te geven om deze ingang toch extra te beveiligen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
deHakkelaar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:39:
[...]
Om wat tegengas te geven voor bovenstaande, iedereen raadt automatische updates af voor server software (in de meeste gevallen).
De devs en mods van Pi-hole raden dit ook af.
zag ik die reactie komen? natuurlijk wel....

- Jaren geleden heeft o.a. microsoft er voor gekozen om updates automatisch te instaleren, niet omdat het zoveel veiliger is, wel omdat het merendeel van de gebruikers hier gewoon geen aandacht aan besteden (of zelfs niet weten dat je het moet doen). Omdat het aantal windows pc's, dat deel uitmaakte van een of ander kwaadaardig (bot)net, alleen maar hoger werd, is gekozen voor de bluts met de buil, e.g. automatisch. In de laatste versies kan je het zelfs niet meer uitzetten, hooguit vertragen.
- Voor mensen die hun pihole (of andere servers) goed in de gaten houden, kan het automatisch instaleren overkill / ongewenst zijn. Voor de gebruikers die pihole instaleren en er daarna zelden nog naar kijken (set and forget)...

de devs en mods...
- een deel van de install / upgrade procedure is het automatisch updaten van het OS. Hier word ook niet gekeken, gewaarschuwd of er eventueel andere software draait, die daar helemaal niet mee gediend is.
- jaren geleden had pihole een cron job die dagelijks 'pihole -up' uitvoerde, ook dit om te vermijden dat ze teveel verschillende (oude) versies moesten supporteren. Na een aantal debacles, waarbij een massa pihole gebruikers géén internet meer hadden na een update, hebben ze het dan toch maar verwijderd. Gegeven de history van, zelfs de meest recente (v5.11.1 werd uiteindelijk v5.11.4), updates was dit een goede beslissing.

- onderdeel van de webmin manual is een beperking van de IP addressen vanwaar de web interface bereikbaar is, het is dus (als je de instructies volgt) niet zo dat om het even wie de webinterface kan gebruiken.
edit
- je kan ook kiezen om alleen te melden dat er updates beschikbaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAaacbO8EDUAHBLg-U1AuQTQLGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E3blaP078O8Qgqmxu0Kcpd70.png?f=fotoalbum_large
/edit
- een ander onderdeel van de manual beschrijft de installatie van needrestart, met een bijbehorend (run met cron) scriptje om de user te waarschuwen dat een manuele ingreep nog steeds noodzakelijk is.
Het fabeltje dat alleen windows servers moeten rebooten na updates is, na een aantal maanden needrestart te hebben gebruikt, bij de grote stapel 'korrels zout' terecht gekomen, Er is altijd wel één of andere service bij, die een reboot noodzakelijk maakt.

Maar goed, zoals altijd, meningen verschillen, iedereen doet wat hij / zij wil...

[ Voor 7% gewijzigd door jpgview op 03-08-2022 09:56 . Reden: just notify ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Jeetje.
De reden waarom een Linux systeem lang door kan gaan zonder reboot is omdat je zelf de keuze maakt wat je installeert.
Een reboot bij een kernel (module) update is nodig (maar kan omheen gewerkt worden), maar niet elke update is nodig/cruciaal voor jouw toepassing.

Zelfs als je het alleen houdt bij security fixes op libc en kernel kan het aantal reboots fors lager zijn als je alleen poortje 53 open hebt staan.
Ik reboot mijn homeserver bijvoorbeeld niet voor een patch van een kernel module die exploitable is maar waarbij fysieke toegang nodig is. De impact voor mij is dan nul.

Zodra je iets als webmin gaat draaien waarbij ineens veel meer direct toegankelijk is van buitenaf dan is het wellicht handig om gewoon maar vaak alles te updaten en te rebooten.

N.B. Een open DNS resolver is niet iets wat je zou moeten draaien.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
Raymond P schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:00:
Een reboot bij een kernel (module) update is nodig (maar kan omheen gewerkt worden), maar niet elke update is nodig/cruciaal voor jouw toepassing.

Zelfs als je het alleen houdt bij security fixes op libc en kernel kan het aantal reboots fors lager zijn als je alleen poortje 53 open hebt staan.
Ik reboot mijn homeserver bijvoorbeeld niet voor een patch van een kernel module die exploitable is maar waarbij fysieke toegang nodig is. De impact voor mij is dan nul.
Je bevestigd eigenlijk alleen maar het punt dat ik probeer te maken. Prima methode voor een doorwinterde sysadmin. Gegeven de vragen, en soms ook antwoorden, die ik op dit en andere pihole fora lees, is het net de bedoeling dat een en ander automatisch gaat, zonder dat gewone gebruikers de release notes van de updates moeten lezen (doen ze dus nooit) en de impact op hun omgeving dienen te evalueren.

Een reboot van een raspberry pi met pihole duurt 40 seconden, voor de gewone gebruiker, better safe (en up to date) than sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jpgview schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:10:
- Jaren geleden heeft o.a. microsoft er voor gekozen om updates automatisch te instaleren, niet omdat het zoveel veiliger is, wel omdat het merendeel van de gebruikers hier gewoon geen aandacht aan besteden (of zelfs niet weten dat je het moet doen). Omdat het aantal windows pc's, dat deel uitmaakte van een of ander kwaadaardig (bot)net, alleen maar hoger werd, is gekozen voor de bluts met de buil, e.g. automatisch. In de laatste versies kan je het zelfs niet meer uitzetten, hooguit vertragen.
Ook voor server software?
Ik zag mijn MS collegas, net als ikzelf, gewoon een change opvoeren in het change management systeem om bv een Microsoft Exchange update uit te voeren ... ingepland
Volgens mij zuig je dit gewoon uit je duim.
- Voor mensen die hun pihole (of andere servers) goed in de gaten houden, kan het automatisch instaleren overkill / ongewenst zijn. Voor de gebruikers die pihole instaleren en er daarna zelden nog naar kijken (set and forget)...
Set and forget om in de problemen te geraken.
- een deel van de install / upgrade procedure is het automatisch updaten van het OS. Hier word ook niet gekeken, gewaarschuwd of er eventueel andere software draait, die daar helemaal niet mee gediend is.
Dit is niet waar, er wordt geen apt upgrade gedraaid die het OS update.
Wel een apt update omdat Pi-hole afhankelijk is van packages uit de repo's:
EDIT:
pi@ph5b:~ $ curl -sSL install.pi-hole.net | grep apt
# This function waits for dpkg to unlock, which signals that the previous apt-get command has finished.
    # First check to see if apt-get is installed.
    if is_command apt-get ; then
        PKG_MANAGER="apt-get"
    # If apt-get is not found, check for rpm.
        # These variable names match the ones for apt-get. See above for an explanation of what they are for.
    # If neither apt-get or yum/dnf package managers were found
    # Update package cache on apt based OSes. Do this every time since
        # In case we used apt-get and apt is also available, we use this as recommendation as we have seen it
        if [[ ${PKG_MANAGER} == "apt-get" ]] && is_command apt ; then
            UPDATE_PKG_CACHE="apt update"
    if is_command apt-get ; then
            # Running apt-get install with minimal output can cause some issues with
    # echo status for calling function to capture
            # also disable debconf-apt-progress dialogs
- jaren geleden had pihole een cron job die dagelijks 'pihole -up' uitvoerde, ook dit om te vermijden dat ze teveel verschillende (oude) versies moesten supporteren. Na een aantal debacles, waarbij een massa pihole gebruikers géén internet meer hadden na een update, hebben ze het dan toch maar verwijderd. Gegeven de history van, zelfs de meest recente (v5.11.1 werd uiteindelijk v5.11.4), updates was dit een goede beslissing.
Dit is ook niet waar.
Hieronder de cronjobs die in Juli 2018 voor Pi-hole draaiden zonder enige pihole -up:

https://github.com/pi-hol...ced/Templates/pihole.cron
- onderdeel van de webmin manual is een beperking van de IP addressen vanwaar de web interface bereikbaar is, het is dus (als je de instructies volgt) niet zo dat om het even wie de webinterface kan gebruiken.
Welke instructies?
Staan die in je manual?
- een ander onderdeel van de manual beschrijft de installatie van needrestart, met een bijbehorend (run met cron) scriptje om de user te waarschuwen dat een manuele ingreep nog steeds noodzakelijk is.
Nog meer dependencies naast webmin.
KISS.
Het fabeltje dat alleen windows servers moeten rebooten na updates is, na een aantal maanden needrestart te hebben gebruikt, bij de grote stapel 'korrels zout' terecht gekomen, Er is altijd wel één of andere service bij, die een reboot noodzakelijk maakt.
Services kun je toch gewoon herstarten?
Wat jij omschrijft heb ik totaal geen last van.
Enige waarvoor ik moet herstarten zijn kernel updates of soms systemd updates.

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 03-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@jpgview Een service in je eigen netwerk waarbij toegang van buitenaf compleet firewalled is heeft een zeer zeer laag risico als je het systeem zelf nooit updated.

Hoe dat met pihole zit weet ik niet, maar gezien de beperkte mogelijkheden lijkt het risico mij ook érg klein.
Daarbovenop heeft pihole ook nog eens de mogelijkheid kwaadwillende domeinen te blokkeren en daarmee de kans op XSS te mitigeren.

Bij het zien van webmin (en de vele modules) krijg ik wel bruine strepen in mijn onderbroek. Mja ook dan geldt dat het risico laag is als het niet via het internet benaderbaar is.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
laatste reactie op dit onderwerp, de toon van de reacties ontneemt mij de moed om hier nog verder een bijdrage te leveren:
deHakkelaar schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:29:
Dit is ook niet waar.
Hieronder de cronjobs die in Juli 2018 voor Pi-hole draaiden zonder enige pihole -up:
pi-hole-2.13.2.zip, lang geleden verwijderd door het pihole team, maar wel waar...
# Pi-hole: Update Pi-hole! Uncomment to enable auto update
#30 2 * * 7 root PATH="$PATH:/usr/local/bin/" pihole updatePihole
Welke instructies?
Staan die in je manual?
Ja
- Webmin / Webmin Configuration / IP Access Control:
o Select “only allow from listed addresses”
o Enter allowed IP addresses (at least the static IP address of your workstation)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jpgview schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:12:
laatste reactie op dit onderwerp, de toon van de reacties ontneemt mij de moed om hier nog verder een bijdrage te leveren:

pi-hole-2.13.2.zip, lang geleden verwijderd door het pihole team, maar wel waar...
Die pihole updatePihole cronjob, vermoedelijk de voorloper van pihole -up, is hashed out en alleen optioneel te wijzigen/aktiveren:
pi@ph5b:~ $ cat tmp/pi-hole-2.13.2/advanced/pihole.cron
# Pi-hole: A black hole for Internet advertisements
# (c) 2017 Pi-hole, LLC (https://pi-hole.net)
# Network-wide ad blocking via your own hardware.
#
# Updates ad sources every week
#
# This file is copyright under the latest version of the EUPL.
# Please see LICENSE file for your rights under this license.
#
#
#
# This file is under source-control of the Pi-hole installation and update
# scripts, any changes made to this file will be overwritten when the softare
# is updated or re-installed. Please make any changes to the appropriate crontab
# or other cron file snippets.

# Pi-hole: Update the ad sources once a week on Sunday at 01:59
#          Download any updates from the adlists
59 1    * * 7   root    PATH="$PATH:/usr/local/bin/" pihole updateGravity

# Pi-hole: Update Pi-hole! Uncomment to enable auto update
#30 2    * * 7   root    PATH="$PATH:/usr/local/bin/" pihole updatePihole

# Pi-hole: Flush the log daily at 00:00 so it doesn't get out of control
#          Stats will be viewable in the Web interface thanks to the cron job above
#          The flush script will use logrotate if available
00 00   * * *   root    PATH="$PATH:/usr/local/bin/" pihole flush

@reboot root /usr/sbin/logrotate /etc/pihole/logrotate

Je gaat toch elke keer stuk met foute aannames.

EDIT: Ow en ze hebben dus zelf al daarne besloten om deze cronjob optie te verwijderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:00:

Zodra je iets als webmin gaat draaien waarbij ineens veel meer direct toegankelijk is van buitenaf dan is het wellicht handig om gewoon maar vaak alles te updaten en te rebooten.
Ik krijg echt jeuk van het woord Webmin https://www.cvedetails.co...vendor_id-358/Webmin.html

En als je het dan zo graag wilt draaien, zorg dan dat het alleen bereikbaar is via een VPN/LAN en firewall die poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik ben op zoek naar een manier om mijn Pi-Hole logs (continu) te doorzoeken, om een melding uit te sturen (e-mail, home assistant, andere, ...) wanneer een bepaalde website bezocht is.

Kan dit/kan iemand me in de juiste richting sturen?
Het liefst zou ik alles lokaal doen (dus geen webservices of online log parsers of dergelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Shattering fail2ban?

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Shattering , je hebt ook monit:
pi@ph5b:~ $ apt show monit
[..]
Description: utility for monitoring and managing daemons or similar programs
 monit is a utility for monitoring and managing daemons or similar
 programs running on a Unix system. It will start specified programs
 if they are not running and restart programs not responding.
 .
 monit supports:
  * Daemon mode - poll programs at a specified interval
  * Monitoring modes - active, passive or manual
  * Start, stop and restart of programs
  * Group and manage groups of programs
  * Process dependency definition
  * Logging to syslog or own logfile
  * Configuration - comprehensive controlfile
  * Runtime and TCP/IP port checking (tcp and udp)
  * SSL support for port checking
  * Unix domain socket checking
  * Process status and process timeout
  * Process cpu usage
  * Process memory usage
  * Process zombie check
  * Check the systems load average
  * Check a file or directory timestamp
  * Alert, stop or restart a process based on its characteristics
  * MD5 checksum for programs started and stopped by monit
  * Alert notification for program timeout, restart, checksum, stop
    resource and timestamp error
  * Flexible and customizable email alert messages
  * Protocol verification. HTTP, FTP, SMTP, POP, IMAP, NNTP, SSH, DWP,
    LDAPv2 and LDAPv3
  * An http interface with optional SSL support to make monit
    accessible from a webbrowser

Voorbeeldje hieronder waar je zaken van kunt jatten/lenen om de Pi-hole logs @ /var/log/pihole.log te monitoren voor een bepaald domein en een meeltje te sturen:
https://blog.intelligentb...-apache-logs-with-mmonit/

EDIT: Ow je zult ook een MTA moeten installeren als je meeltjes wilt versturen:
pi@ph5b:~ $ apt depends monit
monit
 [..]
  Suggests: <mail-transport-agent>
    masqmail
    xmail
    citadel-server
    courier-mta
    dma
    esmtp-run
    exim4-daemon-heavy
    exim4-daemon-light
    msmtp-mta
    nullmailer
    opensmtpd
    postfix
    qmail-run
    sendmail-bin
    ssmtp
[..]

sendmail-bin wordt vaak toegepast om scripted meeltjes te versturen:
pi@ph5b:~ $ apt show sendmail-bin
[..]
Description: powerful, efficient, and scalable Mail Transport Agent
 Sendmail is an alternative Mail Transport Agent (MTA) for Debian.
 It is suitable for handling sophisticated mail configurations,
 although this means that its configuration can also be complex.
 .
 Fortunately, simple things can be done easily, and complex things
 are possible, even if not easily understood ;)  Sendmail is the *ONLY*
 MTA with a Turing complete language to control *ALL* aspects of delivery!
 .
 Sendmail provides Security and SPAM/UCE/UBE protection via several means.
 .
 Sendmail includes *no* Mail User Agents (MUA), you'll have to
 pick from the plethora of available MUAs (mutt, vm, etc.)
 .
 This package supports REGEX, DB, NIS, NIS+, LDAP, DNS maps,
 and has enabled TCPWrappers, IPv6, LockFile, SMTP AUTH(SASL), STARTTLS(SSL).

[ Voor 28% gewijzigd door deHakkelaar op 10-08-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
deHakkelaar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:28:
[..]
 .
 monit supports:
  * Process cpu usage
  * Process memory usage
  * Process zombie check
    LDAPv2 and LDAPv3

Voorbeeldje hieronder waar je zaken van kunt jatten/lenen om de Pi-hole logs @ /var/log/pihole.log te monitoren voor een bepaald domein en een meeltje te sturen:

monit
 [..]
    masqmail
    xmail
    citadel-server
    courier-mta
    dma
    esmtp-run
    exim4-daemon-heavy
    exim4-daemon-light
    msmtp-mta
    nullmailer
    opensmtpd
    postfix
    qmail-run
    sendmail-bin
    ssmtp
[..]

[..]
 .
 .
 .
 .
Bedankt, dat ga ik vandaag testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shattering , als je sendmail-bin hebt geinstalleerd, kun je onderstaande doen om een test meeltje te versturen:
code:
1
sendmail test@example.com <<< 'Subject: Hello'

EDIT: Ow en onderstaande om live de logs in de gaten te houden:
code:
1
tail -F /var/log/mail.log

[ Voor 23% gewijzigd door deHakkelaar op 10-08-2022 13:53 ]

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 15:49
[..]
 .
 monit supports:
  * Process cpu usage
  * Process memory usage
  * Process zombie check
    LDAPv2 and LDAPv3

monit
 [..]
    masqmail
    xmail
    citadel-server
    courier-mta
    dma
    esmtp-run
    exim4-daemon-heavy
    exim4-daemon-light
    msmtp-mta
    nullmailer
    opensmtpd
    postfix
    qmail-run
    sendmail-bin
    ssmtp
[..]

[..]
 .
 .
 .
 .
Wat ik ook doe, krijg alsmaar
[CEST Aug 11 16:21:58] error : Mail: Mailserver response error -- 501 5.1.7 Bad sender address syntax
[CEST Aug 11 16:21:58] info : Adding event to the queue file /var/lib/monit/events/1660227718_cb0cd8 for later delivery
mijn /etc/monit/monitrc
set mailserver smtp.xs4all.nl port 587
username "MIJNMAIL@xs4all.nl" password "MIJNPASSWORD"
using tlsv1

set alert MIJNMAIL@xs4all.nl not on { instance, action }

set httpd port 2812 and
use address localhost # only accept connection from localhost
allow localhost # allow localhost to connect to the server and
allow admin:monit # require user 'admin' with password 'monit'

check file pihole.log with path /var/log/pihole/pihole.log
if match "blacklisted" then alert
die using tlsv1 kwam ik ergens tegen waar ik zocht naar een andere melding, die is nu weg.
Geen idee wat MTA is, kwam dit tegen: Wikipedia: Message transfer agent, klinkt logisch dat je die nodig hebt en wordt blijkbaar niet mee geinstalleerd als je monit installeerd, maar hoe los ik dit op ?
De default timeset heb ik nu maar op 7200 (2 uur) gezet, verander ik later wel als ie het doet :)
Geen idee wat ik nu nog kan doen, wat voor MTA moet ik installeren en hoe te configureren ? iemand ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Shattering schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:30:
Hey! Ik ben op zoek naar een manier om mijn Pi-Hole logs (continu) te doorzoeken, om een melding uit te sturen (e-mail, home assistant, andere, ...) wanneer een bepaalde website bezocht is.

Kan dit/kan iemand me in de juiste richting sturen?
Het liefst zou ik alles lokaal doen (dus geen webservices of online log parsers of dergelijk)
logwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dss58 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:26:
Geen idee wat MTA is, kwam dit tegen: Wikipedia: Message transfer agent, klinkt logisch dat je die nodig hebt en wordt blijkbaar niet mee geinstalleerd als je monit installeerd, maar hoe los ik dit op ?
De default timeset heb ik nu maar op 7200 (2 uur) gezet, verander ik later wel als ie het doet :)
Geen idee wat ik nu nog kan doen, wat voor MTA moet ik installeren en hoe te configureren ? iemand ?
Heb je al de sendmail-bin MTA geinstalleerd en getest?
[..]
 .
 .
 .
 .
deHakkelaar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:48:
@Shattering , als je sendmail-bin hebt geinstalleerd, kun je onderstaande doen om een test meeltje te versturen:
code:
1

EDIT: Ow en onderstaande om live de logs in de gaten te houden:
code:
1
tail -F /var/log/mail.log
Probeer ook alleen MIJNMAIL als username zonder het @xs4all.nl gedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is ook een optie maar is geen "on-event" maar in plaats daarvan scheduled via cron:
pi@ph5b:~ $ apt show logwatch
[..]
Description: log analyser with nice output written in Perl
 Logwatch is a modular log analyser that runs every night
 and mails you the results. It can also be run from command line.
 .
 The output is by service and you can limit the output to one particular
 service. The subscripts which are responsible for the output, mostly
 convert the raw log lines in structured format.
 .
 Logwatch generally ignores the time component in the output, that means,
 you will know that the reported event was logged in the requested range of
 time, but you will have to go to the raw log files to get the exact details.

pi@ph5b:~ $ apt-file list logwatch
logwatch: /etc/cron.daily/00logwatch
logwatch: /usr/sbin/logwatch
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/HOWTO-Customize-LogWatch.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/NEWS.Debian.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/README
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/README.Debian
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/changelog.Debian.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/copyright
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/html/footer.html
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/html/header.html
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/ignore.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/audit_log.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/autorpm.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/bfd.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/cisco.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/citadel.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/clam-update.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/clamav.conf
[..]

En heeft ook een MTA nodig om te meelen:
pi@ph5b:~ $ apt depends logwatch
logwatch
  Depends: <perl:any>
    perl
 |Depends: <default-mta>
    exim4-daemon-light
  Depends: <mail-transport-agent>
    masqmail
    xmail
    citadel-server
    courier-mta
    dma
    esmtp-run
    exim4-daemon-heavy
    exim4-daemon-light
    msmtp-mta
    nullmailer
    opensmtpd
    postfix
    qmail-run
    sendmail-bin
    ssmtp
[..]

Maar dan zou ik sendmail-bin er weer af knikkeren/purgen zodat de default exim4-daemon-light MTA dit gedeelte kan overnemen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:16:
[...]

Is ook een optie maar is geen "on-event" maar in plaats daarvan scheduled via cron:
pi@ph5b:~ $ apt show logwatch
[..]
Description: log analyser with nice output written in Perl
 Logwatch is a modular log analyser that runs every night
 and mails you the results. It can also be run from command line.
 .
 The output is by service and you can limit the output to one particular
 service. The subscripts which are responsible for the output, mostly
 convert the raw log lines in structured format.
 .
 Logwatch generally ignores the time component in the output, that means,
 you will know that the reported event was logged in the requested range of
 time, but you will have to go to the raw log files to get the exact details.

pi@ph5b:~ $ apt-file list logwatch
logwatch: /etc/cron.daily/00logwatch
logwatch: /usr/sbin/logwatch
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/HOWTO-Customize-LogWatch.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/NEWS.Debian.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/README
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/README.Debian
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/changelog.Debian.gz
logwatch: /usr/share/doc/logwatch/copyright
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/html/footer.html
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/html/header.html
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/ignore.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/audit_log.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/autorpm.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/bfd.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/cisco.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/citadel.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/clam-update.conf
logwatch: /usr/share/logwatch/default.conf/logfiles/clamav.conf
[..]

En heeft ook een MTA nodig om te meelen:
pi@ph5b:~ $ apt depends logwatch
logwatch
  Depends: <perl:any>
    perl
 |Depends: <default-mta>
    exim4-daemon-light
  Depends: <mail-transport-agent>
    masqmail
    xmail
    citadel-server
    courier-mta
    dma
    esmtp-run
    exim4-daemon-heavy
    exim4-daemon-light
    msmtp-mta
    nullmailer
    opensmtpd
    postfix
    qmail-run
    sendmail-bin
    ssmtp
[..]

Maar dan zou ik sendmail-bin er weer af knikkeren/purgen zodat de default exim4-daemon-light MTA dit gedeelte kan overnemen:
Waarom gebruik je geen Postfix (zoals bijna iedereen, maar dat is uiteraard geen argument).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@pennywiser , geen idee :D
Is iets van vroeger als ik alleen scripted mailtjes wou versturen.
Als ik een normale mail server opzet dan gebruik ik ook postfix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:33:
@pennywiser , geen idee :D
Is iets van vroeger als ik alleen scripted mailtjes wou versturen.
Als ik een normale mail server opzet dan gebruik ik ook postfix.
Ik snap het :) Maar je hebt toch altijd een mailsevrer nodig? Waar praat sendmail-bin mee dan over poort 25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pennywiser , MTA is toch alleen voor verzenden ...
voor een volledige meelserver heb je ook zoiets als dovecot als MDA nodig (om de meelboxen te beheren/uit te lezen) toch?

Dacht dat sendmail-bin gewoon default eerst 25 STARTTLS doet (default configuratie welke kan gewijzigd worden voor IMAP etc):
code:
1
Aug 10 13:34:36 ph5b sm-mta[24847]: 27ABYa3V024847: from=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, size=294, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101134.27ABYanj024846@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]

EDIT: Ow ja en hij zoekt natuurlijk eerst het MX DNS record op van de ontvanger voordat verder gaat over poortje 25 naar het MX IP.

[ Voor 16% gewijzigd door deHakkelaar op 11-08-2022 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:48:
@pennywiser , MTA is toch alleen voor verzenden ...
voor een volledige meelserver heb je ook zoiets als dovecot als MDA nodig (om de meelboxen te beheren/uit te lezen) toch?

Dacht dat sendmail-bin gewoon default eerst 25 STARTTLS doet (default configuratie welke kan gewijzigd worden voor IMAP etc):
code:
1
Aug 10 13:34:36 ph5b sm-mta[24847]: 27ABYa3V024847: from=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, size=294, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101134.27ABYanj024846@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]

EDIT: Ow ja en hij zoekt natuurlijk eerst het MX DNS record op van de ontvanger voordat verder gaat over poortje 25 naar het MX IP.
Ja, dat klopt zeker maar dan is sendmail-bin dus exact gelijkwaardig aan Postfix. MTA staat totaal los van mailboxen.. Je kan je MTA ook alleen gebruiken om uit te sturen of te forwarden. Zonder lokale mailbox. Die heeft elke user wel, maar dat wil niet zeggen dat je deze ook actief gebruiken moet. Als sendmail-bin werkt gewoon lekker blijven gebruiken, echter qua dependencies is Postfix nogal eens de keus van het OS.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 11-08-2022 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@pennywiser , dat sendmail testje welke ik eerder had geplaats gebruikt idd de pi user lokale spool voor mailtjes. (EDIT:of welk andere user waarmee je op dat moment bent ingelogd)
De Raspi praat dus direct met het MX record IP.
Daarom configureer je meestal in de software een externe MTA van bv je ISP.
En het sender FROM @ adres kan dan elke identiteit aannemen zolang user/pass maar juist is.

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 11-08-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:03:
@pennywiser , dat sendmail testje welke ik eerder had geplaats gebruikt idd de pi user (EDIT:lokale) spool voor mailtjes.
De pi praat dus direct met het MX record IP.
En het sender FROM @ adres kan dan elke identiteit aannemen zolang user/pass maar juist is.
Waar config je die externe mta dan? Want dat is wat ik bedoel inderdaad. In Postfix kan dit ook, daar heet het smarthost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Quick&dirty... sSMTP (al is die al even unmaintained) :)

Maareh het is 2022, zo'n melding is toch typisch iets wat je gewoon naar Telegram pusht?

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!
pennywiser schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Waar config je die externe mta dan? Want dat is wat ik bedoel inderdaad. In Postfix kan dit ook, daar heet het smarthost.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
set mailserver smtp.xs4all.nl port 587
using tlsv1

set alert MIJNMAIL@xs4all.nl not on { instance, action }

set httpd port 2812 and
use address localhost # only accept connection from localhost
allow localhost # allow localhost to connect to the server and
allow admin:monit # require user 'admin' with password 'monit'

check file pihole.log with path /var/log/pihole/pihole.log
if match "blacklisted" then alert
EDIT: Bovenstaande details worden naar de lokale sendmail of postfix MTA gecommuniceerd die de meel verder afwikkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 11-08-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tjemig ik heb een boel moeten corrigeren/verbeteren in m'n postings boven.
Moet meer en langer nadenken voordat ik wat neerplemp ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , ow ps, als je toch besluit om postfix als MTA te installeren ipv sendmail-bin, deze kent ook het sendmail commando als je wilt testen etc:
pi@ph5b:~ $ apt-file list postfix
[..]
postfix: /usr/sbin/postalias
postfix: /usr/sbin/postcat
postfix: /usr/sbin/postconf
postfix: /usr/sbin/postdrop
postfix: /usr/sbin/postfix
postfix: /usr/sbin/postfix-add-filter
postfix: /usr/sbin/postfix-add-policy
postfix: /usr/sbin/postkick
postfix: /usr/sbin/postlock
postfix: /usr/sbin/postlog
postfix: /usr/sbin/postmap
postfix: /usr/sbin/postmulti
postfix: /usr/sbin/postqueue
postfix: /usr/sbin/postsuper
postfix: /usr/sbin/posttls-finger
postfix: /usr/sbin/qmqp-sink
postfix: /usr/sbin/qmqp-source
postfix: /usr/sbin/qshape
postfix: /usr/sbin/rmail
postfix: /usr/sbin/sendmail
postfix: /usr/sbin/smtp-sink
postfix: /usr/sbin/smtp-source

Check de man pages voor als je wilt weten wat ze allemaal doen plus syntax etc:
postfix: /usr/share/man/man1/mailq.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/makedefs.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/newaliases.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postalias.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postcat.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postconf.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postdrop.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postfix-tls.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postfix.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postkick.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postlock.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postlog.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postmap.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postmulti.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postqueue.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/postsuper.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/posttls-finger.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/qmqp-sink.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/qmqp-source.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/qshape.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/sendmail.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/smtp-sink.1.gz
postfix: /usr/share/man/man1/smtp-source.1.gz
postfix: /usr/share/man/man5/access.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/aliases.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/body_checks.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/bounce.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/canonical.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/cidr_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/generic.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/header_checks.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/master.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/memcache_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/nisplus_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/postconf.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/postfix-wrapper.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/regexp_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/relocated.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/socketmap_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/tcp_table.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/transport.5.gz
postfix: /usr/share/man/man5/virtual.5.gz
postfix: /usr/share/man/man8/anvil.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/bounce.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/cleanup.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/defer.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/discard.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/dnsblog.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/error.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/flush.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/lmtp.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/local.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/master.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/oqmgr.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/pickup.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/pipe.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/postfix-add-filter.8.gz
postfix: /usr/share/man/man8/postfix-add-policy.8.gz
postfix: /usr/share/man/man8/postlogd.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/postscreen.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/proxymap.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/qmgr.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/qmqpd.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/rmail.8.gz
postfix: /usr/share/man/man8/scache.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/showq.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/smtp.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/smtpd.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/spawn.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/tlsmgr.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/tlsproxy.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/trace.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/trivial-rewrite.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/verify.8postfix.gz
postfix: /usr/share/man/man8/virtual.8postfix.gz
EDIT: Ow en een tip, check je spool folder voor meeljtes die zijn blijven hangen als ze niet afgeleverd kunnen worden!
Ergens in:
code:
1
/var/spool/

Als je mogelijk dan meel wel aan de praat krijgt met allemaal meeltjes die nog staan te wachten voor aflevering,
dan wordt je meelbox overspoeld met meeltjes als het er heel veel zijn ;)

EDIT2: Ter info, ESMTP zou gewoon moeten werken voor XS4ALL:
pi@ph5b:~ $ dig +short xs4all.nl mx
10 mx.kpnmail.nl.

pi@ph5b:~ $ sudo nmap -sS mx.kpnmail.nl.
Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-08-11 21:15 CEST
Nmap scan report for mx.kpnmail.nl. (195.121.65.158)
Host is up (0.0083s latency).
rDNS record for 195.121.65.158: mx.kpnmail.nl
Not shown: 996 closed ports
PORT    STATE    SERVICE
25/tcp  open     smtp
135/tcp filtered msrpc
139/tcp filtered netbios-ssn
445/tcp filtered microsoft-ds

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 2.89 seconds

pi@ph5b:~ $ sudo nmap -sS -Pn smtp.xs4all.nl
Starting Nmap 7.80 ( https://nmap.org ) at 2022-08-11 21:27 CEST
Nmap scan report for smtp.xs4all.nl (195.121.65.191)
Host is up (0.0087s latency).
rDNS record for 195.121.65.191: 195-121-65-191.dc.kpn.net
Not shown: 997 filtered ports
PORT    STATE SERVICE
25/tcp  open  smtp
465/tcp open  smtps
587/tcp open  submission

[ Voor 255% gewijzigd door deHakkelaar op 11-08-2022 21:27 . Reden: Tjemig en weer een boel vouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Heb je al de sendmail-bin MTA geinstalleerd en getest?

[...]

[...]

[...]

Probeer ook alleen MIJNMAIL als username zonder het @xs4all.nl gedeelte.
thanks voor je uitleg, ik heb sendmail-bin geinstalleerd, monit reload, zelfde resultaat, al je suggesties met alleen MIJNMAIL en combinatie geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat

Goed idee van je om postfix te proberen, tnx, eerst sendmail purgen natuurlijk :P maar na al dit gekl****, uh, getest vandaag morgen vrolijk verder, en precies wat je ergens zegt heb ik de default op 7200 gezet omdat als hij het ineens doet mn mailbox niet gelijk vol stroomt met die onzin van mezelf :P , want als ik dit aan de gang krijg ga ik het documenteren met eigen woorden en is voor een echt nuttige toepassing gebruiken, de allert werkte gelukkig wel meteen zie ik in de log, dat is dus al mooi, nu alleen nog ff mailen..., zoals het voorbeeld wat je gaf in je eerste post gisteren dat de boel easy peasy draait in een kwartier, not... alleen als MTA is geinstalleerd maar dat staat er geloof ik niet bij en die kreet ken ik uit jou post :) dank voor de hulp in ieder geval, ben je zeer erkentelijk _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , Had je al gewoon met het sendmail commando getest zoals ik liet zien?
code:
1

Het is mij gisteren daarmee gewoon gelukt om een meeltje te sturen naar een bekende van mij met een XS4ALL account "stat=Sent":
pi@ph5b:~ $ cat /var/log/mail.log.1
[..]
Aug 10 13:47:18 ph5b sendmail[25064]: 27ABlIIt025064: from=pi, size=15, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101147.27ABlIIt025064@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, relay=pi@localhost
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25065]: 27ABlIuK025065: from=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, size=294, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101147.27ABlIIt025064@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]
Aug 10 13:47:18 ph5b sendmail[25064]: 27ABlIIt025064: to=BEKENDE@xs4all.nl, ctladdr=pi (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30015, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (27ABlIuK025065 Message accepted for delivery)
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25067]: STARTTLS=client, relay=mx.kpnmail.nl., version=TLSv1.3, verify=FAIL, cipher=TLS_AES_256_GCM_SHA384, bits=256/256
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25067]: 27ABlIuK025065: to=<BEKENDE@xs4all.nl>, ctladdr=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl> (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=120294, relay=mx.kpnmail.nl. [195.121.65.158], dsn=2.0.0, stat=Sent (Ok: queued as 2ef7fd3b-18a2-11ed-ad06-00505699b3bf)

Raadpleeg de man page voor monit voor mogelijk meer meel opties!

Off-topic maar misschien vermakelijk, ik had een keertje een server ingericht in Spanje op afstand en had meel notificatie aangezet voor ClamAV allerts.
Na verloop van tijd had iemand in Spanje hun MTA setup veranderd dus meeltjes kwamen niet meer door.
Ik kwam daar na ongeveer een half jaartje achter.
Toen ik weer de juiste MTA had geconfigureerd, liepen bij een kleine 10 personen, ook in Spanje, inclusief mijzelf alle meelboxes vol met duizenden meeltjes die nog in de spooler stonden.
Die liep leeg binnen tientallen secondes dus was niet te stoppen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dss58 , probeer eens de poort te veranderen naar 25?
Ik vermoed dat monit niet via submission 587/tcp meeltjes kan versturen.
Van de man page:
Setting a mail server for alert messages

The mail server Monit should use to send alert messages is defined with a global set statement (keywords are in capital and optional statements in [brackets]):

SET MAILSERVER {hostname│ip-address [PORT port]
[USERNAME username] [PASSWORD password]
[using SSLV2│SSLV3│TLSV1] [CERTMD5 checksum]}+
[with TIMEOUT X SECONDS]
[using HOSTNAME hostname]

The port statement allows to use SMTP servers other then those listening on port 25. If omitted, port 25 is used unless ssl or tls is used, in which case port 465 is used by default.

Monit support plain smtp authentication - you can set a username and a password using the USERNAME and PASSWORD options.

To use secure communication, use the SSLV2 , SSLV3 or TLSV1 options, you can also specify the server certificate checksum using CERTMD5 option.

As you can see, it is possible to set several SMTP servers. If Monit cannot connect to the first server in the list it will try the second server and so on. Monit has a default 5 seconds connection timeout and if the SMTP server is slow, Monit could timeout when connecting or reading from the server. If this is the case, you can use the optional timeout statement to explicit set the timeout to a higher value if needed. Here is an example for setting several mail servers:

set mailserver mail.tildeslash.com, mail.foo.bar port 10025
username "Rabbi" password "Loewe" using tlsv1, localhost
with timeout 15 seconds

Here Monit will first try to connect to the server "mail.tildeslash.com", if this server is down Monit will try "mail.foo.bar" on port 10025 using the given credentials via tls and finally "localhost". We also set an explicit connect and read timeout; If Monit cannot connect to the first SMTP server in the list within 15 seconds it will try the next server and so on. The set mailserver .. statement is optional and if not defined Monit will not send email alerts. Not setting a mail server is recommended only if alert notification is delegated to M/Monit.

Monit, by default, use the local host name in SMTP HELO/EHLO and in the Message-ID header. Some mail servers check this information against DNS for spam protection and can reject the email if the DNS and the hostname used in the transaction does not match. If this is the case, you can override the default local host name by using the HOSTNAME option:

set mailserver mail.tildeslash.com using hostname
"myhost.example.org"
https://linux.die.net/man/1/monit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:59:
@dss58 , Had je al gewoon met het sendmail commando getest zoals ik liet zien?
code:
1

Het is mij gisteren daarmee gewoon gelukt om een meeltje te sturen naar een bekende van mij met een XS4ALL account "stat=Sent":
[..]
Aug 10 13:47:18 ph5b sendmail[25064]: 27ABlIIt025064: from=pi, size=15, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101147.27ABlIIt025064@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, relay=pi@localhost
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25065]: 27ABlIuK025065: from=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, size=294, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208101147.27ABlIIt025064@ph5b.home.dehakkelaar.nl>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]
Aug 10 13:47:18 ph5b sendmail[25064]: 27ABlIIt025064: to=BEKENDE@xs4all.nl, ctladdr=pi (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30015, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (27ABlIuK025065 Message accepted for delivery)
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25067]: STARTTLS=client, relay=mx.kpnmail.nl., version=TLSv1.3, verify=FAIL, cipher=TLS_AES_256_GCM_SHA384, bits=256/256
Aug 10 13:47:18 ph5b sm-mta[25067]: 27ABlIuK025065: to=<BEKENDE@xs4all.nl>, ctladdr=<pi@ph5b.home.dehakkelaar.nl> (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=120294, relay=mx.kpnmail.nl. [195.121.65.158], dsn=2.0.0, stat=Sent (Ok: queued as 2ef7fd3b-18a2-11ed-ad06-00505699b3bf)

Raadpleeg de man page voor monit voor mogelijk meer meel opties!

Off-topic maar misschien vermakelijk, ik had een keertje een server ingericht in Spanje op afstand en had meel notificatie aangezet voor ClamAV allerts.
Na verloop van tijd had iemand in Spanje hun MTA setup veranderd dus meeltjes kwamen niet meer door.
Toen ik weer de juiste MTA had geconfigureerd, liepen bij een kleine 10 personen, ook in Spanje, inclusief mijzelf alle meelboxes vol met duizenden meeltjes die nog in de spooler stonden.
Met die opties van monit kom ik geen streep verder, zojuist deze https://www.howtoraspberr...mail-from-a-raspberry-pi/ geinstalleerd en het werkte meteen met
:) met m'n eigen email adres natuurlijk :)
/etc/msmtprc:
#Set default values for all accounts.
defaults
auth on
tls on
tls_starttls on
tls_trust_file /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt
logfile /var/log/msmtp.log

#xs4all settings
account xs4all
host smtp.xs4all.nl
port 587
from MIJNEMAIL@xs4all.nl
user LOGINNAAM
password PASSWORD

#Set a default account
account default : xs4all
maar de spooler van monit laat ie staan :( hoe koppel ik dit aan de alert van monit ?

Of kan dat niet ? volgens mij zit ik in een tunnelvisie dat het niet mooi meer is :(
haha, heerlijk verhaal, ja, dat zijn de risico's :) maar we zijn wel gruwelijk aan het afdwalen gezien de topicnaam ... sorry mensen

[edit]
ik kan natuurlijk /var/lib/monit/events leeg kieperen, staan er een stuk of 20 in, of dat ongestraft kan weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:30:
Met die opties van monit kom ik geen streep verder, zojuist deze https://www.howtoraspberr...mail-from-a-raspberry-pi/ geinstalleerd en het werkte meteen met
Had je dan dat sendmail testje al gedraaid voordat je met bovenstaande aan de slag ging?
En wat was toen de uitkomst in de mail.log?

Realiseer je dat er verschillende manieren/protocollen zijn om meeltjes te versturen.
Zo ff uit m'n hoofd heb je:
  • SMTP (poortje 25);
  • ESMTP (ook poortje 25) met STARTTLS en AUTH;
  • submission (poortje 587);
  • SMTPS ofwel submission over TLS (poortje 465).
Die XS4ALL MTA/relay ondersteund onderstaande protocollen:
PORT    STATE SERVICE
25/tcp  open  smtp
465/tcp open  smtps
587/tcp open  submission

Geen idee ofdat je met monit ze allemaal kunt gebruiken/configureren.
ESMTP werkt zowiezo vermoed ik omdat dat 1 vd oudste is met encryptie en authenticatie.
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:30:
maar de spooler van monit laat ie staan :( hoe koppel ik dit aan de alert van monit ?
Dacht niet dat monit met een spooler werkt maar in plaats daarvan met een soort "queue".
Vermoedelijk in die /var/lib/monit/events folder die je aankaarte.
Heeft monit dan een folder in de /var/spool folder ergens net zoals voor mail of bv een cups print server?
Of waarom denk je dat monit met een spooler werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Had je dan dat sendmail testje al gedraaid voordat je met bovenstaande aan de slag ging?
En wat was toen de uitkomst in de mail.log?

ja, gisteravond en net na middernacht
root@205:/var/log# cat mail.log
Aug 12 00:01:01 205 sm-msp-queue[17665]: unable to qualify my own domain name (205) -- using short name
Aug 12 00:03:11 205 sendmail[17896]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 00:03:52 205 sendmail[17948]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 00:04:52 205 sendmail[17948]: unable to qualify my own domain name (205) -- using short name
Aug 12 00:04:52 205 sendmail[17948]: 27BM4qdh017948: from=pi, size=15, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208112204.27BM4qdh017948@205>, relay=root@localhost
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18016]: 27BM4q1h018016: from=<pi@205>, size=249, class=0, nrcpts=1, msgid=<202208112204.27BM4qdh017948@205>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1]
Aug 12 00:04:52 205 sendmail[17948]: 27BM4qdh017948: to=test@example.com, ctladdr=pi (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30015, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (27BM4q1h018016 Message accepted for delivery)
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18018]: 27BM4q1h018016: to=<test@example.com>, ctladdr=<pi@205> (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=120249, relay=., dsn=5.1.2, stat=Host unknown (Name server: .: non-recoverable error)
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18018]: 27BM4q1h018016: 27BM4q1h018018: DSN: Host unknown (Name server: .: non-recoverable error)
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18019]: 27BM4q1h018018: Warning: program /usr/sbin/sensible-mda unsafe: No such file or directory
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18019]: 27BM4q1h018018: SYSERR(root): Cannot exec /usr/sbin/sensible-mda: No such file or directory
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18018]: 27BM4q1h018018: to=<pi@205>, delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=local, pri=30000, dsn=4.0.0, stat=Operating system error
Aug 12 00:05:19 205 sm-mta[18054]: 27BM4q1h018018: Warning: program /usr/sbin/sensible-mda unsafe: No such file or directory
Aug 12 00:05:19 205 sm-mta[18054]: 27BM4q1h018018: SYSERR(root): Cannot exec /usr/sbin/sensible-mda: No such file or directory
Aug 12 00:05:19 205 sm-mta[18053]: 27BM4q1h018018: to=<pi@205>, delay=00:00:27, xdelay=00:00:00, mailer=local, pri=120000, dsn=4.0.0, stat=Operating system error
Aug 12 00:12:00 205 sendmail[18590]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 13:58:11 205 sSMTP[27839]: Unable to locate mail
Aug 12 13:58:11 205 sSMTP[27839]: Cannot open mail:25
Aug 12 13:59:55 205 sSMTP[27979]: Unable to locate mail
Aug 12 13:59:55 205 sSMTP[27979]: Cannot open mail:25
Aug 12 14:06:17 205 sSMTP[28775]: Unable to locate mail
Aug 12 14:06:17 205 sSMTP[28775]: Cannot open mail:25
Aug 12 14:07:02 205 sSMTP[28847]: Unable to locate mail
Aug 12 14:07:02 205 sSMTP[28847]: Cannot open mail:25
ook nog om 14:07 uur vanmiddag, daarna met https://www.howtoraspberr...mail-from-a-raspberry-pi/ aan de gang gegaan en dat werkt dus.

in /var/log/mail.err met deze inhoud, was dus toen sendmail was geinstalleerd, inhoud mail.err is hetzelfde
root@205:/var/log# cat mail.
mail.err mail.err.1 mail.info mail.info.1 mail.log mail.log.1 mail.warn mail.warn.1
root@205:/var/log# cat mail.err
Aug 12 00:01:01 205 sm-msp-queue[17665]: unable to qualify my own domain name (205) -- using short name
Aug 12 00:03:11 205 sendmail[17896]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 00:03:52 205 sendmail[17948]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 00:04:52 205 sendmail[17948]: unable to qualify my own domain name (205) -- using short name
Aug 12 00:04:52 205 sm-mta[18019]: 27BM4q1h018018: SYSERR(root): Cannot exec /usr/sbin/sensible-mda: No such file or directory
Aug 12 00:05:19 205 sm-mta[18054]: 27BM4q1h018018: SYSERR(root): Cannot exec /usr/sbin/sensible-mda: No such file or directory
Aug 12 00:12:00 205 sendmail[18590]: My unqualified host name (205) unknown; sleeping for retry
Aug 12 13:58:11 205 sSMTP[27839]: Unable to locate mail
Aug 12 13:58:11 205 sSMTP[27839]: Cannot open mail:25
Aug 12 13:59:55 205 sSMTP[27979]: Unable to locate mail
Aug 12 13:59:55 205 sSMTP[27979]: Cannot open mail:25
Aug 12 14:06:17 205 sSMTP[28775]: Unable to locate mail
Aug 12 14:06:17 205 sSMTP[28775]: Cannot open mail:25
Aug 12 14:07:02 205 sSMTP[28847]: Unable to locate mail
Aug 12 14:07:02 205 sSMTP[28847]: Cannot open mail:25
in /var/spool/mqueue staat df27BM4q1h018018 en hieronder de inhoud, tijdstip net na middernacht
This is a MIME-encapsulated message

--27BM4q1h018018.1660255492/205

The original message was received at Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200
from localhost [127.0.0.1]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<test@example.com>

----- Transcript of session follows -----
550 5.1.2 <test@example.com>... Host unknown (Name server: .: non-recoverable error)

Content-Type: message/delivery-status

Reporting-MTA: dns; 205
Received-From-MTA: DNS; localhost
Arrival-Date: Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200

Final-Recipient: RFC822; test@example.com
Action: failed
Status: 5.1.2
Remote-MTA: DNS;
Last-Attempt-Date: Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200

Content-Type: text/rfc822-headers

Return-Path: <pi@205>
Received: from 205 (localhost [127.0.0.1])
by 205 (8.15.2/8.15.2/Debian-14~deb10u1) with ESMTP id 27BM4q1h018016
for <test@example.com>; Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200
Received: (from root@localhost)
by 205 (8.15.2/8.15.2/Submit) id 27BM4qdh017948
for test@example.com; Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200
Date: Fri, 12 Aug 2022 00:04:52 +0200
From: pi@205
Message-Id: <202208112204.27BM4qdh017948@205>
Subject: Hello

--27BM4q1h018018.1660255492/205--

root@205:/var/spool/mqueue#
Realiseer je dat er verschillende manieren/protocollen zijn om meeltjes te versturen.
Zo ff uit m'n hoofd heb je:
  • SMTP (poortje 25);
  • ESMTP (ook poortje 25) met STARTTLS en AUTH;
  • submission (poortje 587);
  • SMTPS ofwel submission over TLS (poortje 465).
tnx, sendmail gebruikt dus ESMTP denk ik en dat gaat dus niet om de een of andere duistere reden
Die XS4ALL MTA/relay ondersteund onderstaande protocollen:
PORT    STATE SERVICE
25/tcp  open  smtp
465/tcp open  smtps
587/tcp open  submission

Geen idee ofdat je met monit ze allemaal kunt gebruiken/configureren.
ESMTP werkt zowiezo vermoed ik omdat dat 1 vd oudste is met encryptie en authenticatie.

[...]

Dacht niet dat monit met een spooler werkt maar in plaats daarvan met een soort "queue".
Vermoedelijk in die /var/lib/monit/events folder die je aankaarte.
Heeft monit dan een folder in de /var/spool folder ergens net zoals voor mail of bv een cups print server?
Of waarom denk je dat monit met een spooler werkt?
nee ok, staan in de events, gebruikte per ongeluk het verkeerde woord, gewoon een queue dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:33:
Zorg dat je Pi-hole host geconfigureerd is met een FQDN of een gedeeltelijke FQDN (hoeft geen publiekelijk domein te zijn).
Het search/suffix domain kun je achterhalen met onderstaande:
pi@ph5b:~ $ pihole-FTL dhcp-discover
Scanning all your interfaces for DHCP servers
[..]
   domain-name: "home.dehakkelaar.nl"

Vind je hostname:
pi@ph5b:~ $ hostname
ph5b

Zet beide in onderstaande bestand:
pi@ph5b:~ $ cat /etc/hosts
127.0.0.1       localhost
::1             localhost ip6-localhost ip6-loopback
ff02::1         ip6-allnodes
ff02::2         ip6-allrouters

127.0.1.1       ph5b.home.dehakkelaar.nl  ph5b

En controleer de FQDN of gedeeltelijke FQDN:
pi@ph5b:~ $ hostname -f
ph5b.home.dehakkelaar.nl

Voor Pi-OS kun je dit search/suffix domein ook configereren in dhcpcd.conf zodat als je een lookup doet voor een korte naam, dat dan automatisch het search/suffix domein erachter geplakt wordt:
pi@ph5b:~ $ tail /etc/dhcpcd.conf
[..]
interface eth0
  static ip_address=10.0.0.4/24
  static routers=10.0.0.1
  static domain_name=home.dehakkelaar.nl
  static domain_name_servers=10.0.0.1

pi@ph5b:~ $ nslookup avr 127.0.0.1
Server:         127.0.0.1
Address:        127.0.0.1#53

Name:   avr.home.dehakkelaar.nl
Address: 10.0.0.9

pi@ph5b:~ $ tail -F /var/log/pihole.log
[..]
Mar  3 15:00:09 dnsmasq[15491]: query[A] avr.home.dehakkelaar.nl from 127.0.0.1
Mar  3 15:00:09 dnsmasq[15491]: /etc/pihole/custom.list avr.home.dehakkelaar.nl is 10.0.0.9
tnx, sendmail gebruikt dus ESMTP denk ik en dat gaat dus niet om de een of andere duistere reden
De globale instellingen voor sendmail zijn om ESMTP te gebruiken.
Vermoedelijk kun je deze globale instelling ook configureren voor de andere meel aflever protocollen.

EDIT: Ik denk dat als je initieel de FQDN goed had staan, en geprobeerd had om gewoon monit te configureren om via poortje 25 te communiceren, dat je het mogelijk meteen aan de praat had gekregen ;)

EDIT2:
ja, gisteravond en net na middernacht

code:
1
Aug 12 00:04:52 205 sendmail[17948]: 27BM4qdh017948: to=test@example.com, ctladdr=pi (1000/1000), delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30015, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (27BM4q1h018016 Message accepted for delivery)

code:
1
2
----- Transcript of session follows -----
550 5.1.2 <test@example.com>... Host unknown (Name server: .: non-recoverable error)
Ik mag hopen dat je onderstaande had aangepast met je eigen meel adres toch?
code:
1

:D

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Zorg dat je Pi-hole host geconfigureerd is met een FQDN of een gedeeltelijke FQDN (hoeft geen publiekelijk domein te zijn).
[..]

Vind je hostname:
ph5b

ph5b.home.dehakkelaar.nl

Voor Pi-OS kun je dit search/suffix domein ook configereren in dhcpcd.conf zodat als je een lookup doet voor een korte naam, dat dan automatisch het search/suffix domein erachter geplakt wordt:
[..]
interface eth0
  static routers=10.0.0.1

[..]
Mar  3 15:00:09 dnsmasq[15491]: /etc/pihole/custom.list avr.home.dehakkelaar.nl is 10.0.0.9

[...]

De globale instellingen voor sendmail zijn om ESMTP te gebruiken.
Vermoedelijk kun je deze globale instelling ook configureren voor de andere meel aflever protocollen.

EDIT: Ik denk dat als je initieel de FQDN goed had staan, en geprobeerd had om gewoon monit te configureren om via poortje 25 te communiceren, dat je het mogelijk meteen aan de praat had gekregen ;)

Als ik het zo is zie wat je zegt is dat heel aannemelijk ja, ben bezig geweest om FQDN in te stellen maar gaat niet goed... wat is er fout ? maak weer een stomme fout zeker
dhcpcd.conf:
[...]
uiteraard systemctl restart dhcpcd en ook maar pihole-FTL.
dit ook geprobeerd in /etc/dnsmasq.d https://docs.pi-hole.net/ftldns/configfile/#pihole_ptr en kreeg het ook daar niet voor elkaar, vanaf dashboard geprobeerd, wil ook niet, wat doe ik fout om een FQDN in te stellen op pihole ?

EDIT2:

[...]

Ik mag hopen dat je onderstaande had aangepast met je eigen meel adres toch?
code:
1

:D
jazeker :)

waarom de inhoud van dhcpcd.conf niet te zien is.... hier dan:

interface eth0
static ip_address=192.168.178.205/24
static routers=192.168.178.1
static domain_name=pihole.lan
static domain_name_servers=1.1.1.1

[ Voor 4% gewijzigd door dss58 op 12-08-2022 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , wat bedoel je precies of antwoord je alleen op m'n vraag op het einde van mijn berichtje?
Staat of stond de FQDN goed ingesteld?
En werkt alles nu naar behoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aha zag je edit later:
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:13:
waarom de inhoud van dhcpcd.conf niet te zien is.... hier dan:

interface eth0
static ip_address=192.168.178.205/24
static routers=192.168.178.1
static domain_name=pihole.lan
static domain_name_servers=1.1.1.1
En wat geeft onderstaande weer?
code:
1
hostname -f

EDIT: Ow en waarom is de inhoud van dhcpcd.conf niet te zien?
Erg verwarrend 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:24:
@dss58 , wat bedoel je precies of antwoord je alleen op m'n vraag op het einde van mijn berichtje?
Staat of stond de FQDN goed ingesteld?
En werkt alles nu naar behoren?
ja, sloeg op FQDN, krijg FQDN niet aan de gang, en hostname -f krijg ik alleen de hostname.

De verwarring snap ik ja, eerder de inhoud van dhcpcd.conf gepost en kwam om een duistere reden niet mee, daarom onderaan nog is toegevoegd, sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:38:
hostname -f krijg ik alleen de hostname.
Daarvoor hoef je alleen maar dat ééne regeltje aan te passen in het /etc/hosts bestandje (twee namen, eentje lang en eentje kort gescheiden met een paar spaties):
code:
1

EDIT:
pi@ph5b:~ $ man hostname
[..]
       The recommended method of setting the FQDN is to make the  hostname
       be  an alias for the fully qualified name using /etc/hosts, DNS, or
       NIS. For example, if the hostname was "ursula", one  might  have  a
       line in /etc/hosts which reads

127.0.1.1    ursula.example.com ursula

[ Voor 32% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Daarvoor hoef je alleen maar dat ééne regeltje aan te passen in het /etc/hosts bestandje (twee namen, eentje lang en eentje kort gescheiden met een paar spaties):
code:
1

EDIT:
[..]

tnx, hoe simpel kan het zijn, edoch na een reboot...
root@205:/etc# cat hosts
127.0.0.1 localhost
::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

127.0.1.1 pihole.lan 205
root@205:/etc# hostname -f
205
root@205:/etc#
doe ik wat fout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@dss58 hostnamectl
Of manual /etc/hostname op Debian en varianten.

Als je niet van plan bent ook mail te ontvangen neem je wel de high road zeg... :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Raymond P schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:17:
@dss58 hostnamectl
Of manual /etc/hostname op Debian en varianten.

Als je niet van plan bent ook mail te ontvangen neem je wel de high road zeg... :P
hoe stel jij je FQDN op de pihole dan in ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dss58 , is de eigen hostnaam daadwerkelijk 205 ?
code:
1
hostname

Zoja, dan moet het regeltje zijn:
code:
1
127.0.1.1   205.pihole.lan  205

EDIT: En controleren met:
code:
1
hostname -f

EDIT2: Ow en wat geeft onderstaande weer (even geduld voor de 10 sec timeout) ?
code:
1
pihole-FTL dhcp-discover | grep domain-name

Is dat het pihole.lan search/suffix domein?

[ Voor 50% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@dss58 Hier draait pihole op Debian Bullseye, dat zou ik dus doen met hostnamectl.
En deed dat voorheen dus handmatig zoals @deHakkelaar aangeeft maar inclusief aanpassen /etc/hostname gevolgd door een reboot.

Op m'n homeserver (en simpelere instances) maak ik al tig jaar gebruik van ssmtp om mail gewoon af te leveren bij een mailhub (Gmail en m'n eigen mailserver).
Die package wordt niet meer onderhouden en msmtp wordt gesuggereerd als vervanger: https://wiki.debian.org/msmtp

Om aan een werkende smtp server te vragen om een mailtje voor je af te leveren heb je normaliter enkel een gebruikersnaam + wachtwoord nodig.
(edit) maw: die FQDN zal mij een worst wezen. :P Al wordt die wel netjes aangeleverd als suggestie door isc-dhcpd.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 12-08-2022 20:04 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:01:
@dss58 Hier draait pihole op Debian Bullseye, dat zou ik dus doen met hostnamectl.
En deed dat voorheen dus handmatig zoals @deHakkelaar aangeeft maar inclusief aanpassen /etc/hostname gevolgd door een reboot.
Ik geloof niet dat hostnamectl het /etc/hosts bestandje aanraakt toch?
En die twee namen, kort en lang, in het /etc/hosts bestandje is de makkelijkste manier om de host van een FQDN te voorzien zoals in de man page van hostname wordt omschreven.
hostnamectl is alleen bedoeld om de eigen hostnaam te wijzigen (EDIT: en een paar niet gerelateerde instellingen als ik de man page lees):
code:
1
2
3
4
5
pi@ph5b:~ $ man hostnamectl
[..]
DESCRIPTION
       hostnamectl may be used to query and change the system hostname and
       related settings.

EDIT: Ow je kan wel met hostnamectl de host een lange FQDN hostnaam geven eg host.example.com.
Maar dan werken andere features niet helemaal lekker zoals het search/suffix domein.

[ Voor 12% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:01:
(edit) maw: die FQDN zal mij een worst wezen. :P Al wordt die wel netjes aangeleverd als suggestie door isc-dhcpd.
Veel software werkt niet als geen FQDN wordt gebruikt.
Denk aan auto gegenereerde certificaten die alleen valide zijn met een FQDN of een gedeeltelijke FQDN.
Daarvoor kun je geen korte namen toepassen zoals hostnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Voor het wijzigen van hostname en locatie etc ten behoeve van lokaal draaiende apps, yep.

Je entry voor de lokale machine in /etc/hosts en je systeemnaam (+locatie) in /etc/hostname moeten wel overeen komen als je mail wilt laten werken.
/bin/hostname gebruikt /etc/hostname als bron, niet /etc/hosts
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Veel software werkt niet als geen FQDN wordt gebruikt.
Denk aan auto gegenereerde certificaten die alleen valide zijn met een FQDN of een gedeeltelijke FQDN.
Daarvoor kun je geen korte namen toepassen zoals hostnamen.
Ja, dat snap ik. maar je hebt geen certificaten nodig, noch een FQDN om aan Google of XS4ALL te vragen een mailtje af te leveren.
Als je Postfix enkel als relay gebruikt dan zou dat ook geen issue moeten geven. Met Postfix kan je werkelijk alle kanten op die je wilt. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Raymond P op 12-08-2022 20:35 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , had je ook m'n edit gelezen van m'n laatste berich?

Waar komt onderstaande home.dehakkelaar.nl domein vandaan denk je?
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:59:
[..]
ph5b

pi@ph5b:~ $ dnsdomainname
home.dehakkelaar.nl

ph5b.home.dehakkelaar.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:29:
Ja, dat snap ik. maar je hebt geen certificaten nodig, noch een FQDN om aan Google of XS4ALL te vragen een mailtje af te leveren.
Ik laat @dss58 alleen de host een FQDN geven om te proberen vanwege onderstaande:
code:
1
2
3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:43:
code:
1
hostname

code:
1

code:
1
hostname -f

code:
1

root@205:/etc# hostname
205
root@205:/etc# cat hosts
127.0.0.1 localhost

127.0.1.1 205.pihole.lan 205
root@205:/etc# hostname -f
205
root@205:/etc# pihole-FTL dhcp-discover | grep domain-name
domain-name: "fritz.box"
root@205:/etc#
Ik heb zoveel zitten vervelen op deze pi dat het me zo langzamerhand verstandig lijkt om de boel van scratch af opnieuw te installeren, geen idee waar ik het verder moet zoeken/instellen |:( als je nog een oplossing weet, kom maar :) in ieder geval hartelijk bedankt voor je hulp en geduld _/-\o_ _/-\o_
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Ik laat @dss58 alleen de host een FQDN geven om te proberen vanwege onderstaande:

[...]
dat is nu idd de bedoeling :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Je edit had ik niet gezien. de toevoeging wel.

@dss58 Geef NA "127.0.1.1 205.pihole.lan 205" eens een newline en reboot, die is mandatory namelijk.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , Mogelijk dat een numeriek getal als hostnaam roet in het eten gooit.
Configureer een niet numerieke hostnaam met onderstaande (EDIT: wel het <NEW_HOSTNAME> gedeelte vervangen met de werkelijke hostnaam die je wilt geven):
code:
1
sudo hostnamectl set-hostname <NEW_HOSTNAME>

En zet deze in /etc/hosts ipv 205.

Ik had ook gezegd dat je de domein search/suffix moest toepassen die geadverteerd wordt door je DHCP service.
Dus fritz.box ipv pihole.lan.
Dan zou het /etc/hosts regeltje er zo uit moeten zien:
code:
1
127.0.1.1   <NEW_HOSTNAME>.fritz.box  <NEW_HOSTNAME>

En het riedeltje van:
code:
1
hostname

code:
1
hostname -f

EDIT: Ow en mogelijk moet je ook ff pihole -r # Reconfigure draaien om Pi-hole op de hoogte te brengen vd hostnaam wijziging.

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ja sorry ik bedoelde de toevoeging.
We zijn dus grewoon aan het proberen fouten eerst weg te poetsen zoals die unable to qualify meldingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:55:
@dss58 , Mogelijk dat een numeriek getal als hostnaam roet in het eten gooit.
Configureer een niet numerieke hostnaam met onderstaande (EDIT: wel het <NEW_HOSTNAME> gedeelte vervangen met de werkelijke hostnaam die je wilt geven):
code:
1
sudo hostnamectl set-hostname <NEW_HOSTNAME>

En zet deze in /etc/hosts ipv 205.

Ik had ook gezegd dat je de domein search/suffix moest toepassen die geadverteerd wordt door je DHCP service.
Dus fritz.box ipv pihole.lan.
code:
1

En het riedeltje van:
code:
1
hostname

code:
1
hostname -f

EDIT: Ow en mogelijk moet je ook ff pihole -r # Reconfigure draaien om Pi-hole op de hoogte te brengen vd hostnaam wijziging.
de boel verbouwd zoals @Raymond P zegt, hostnaam veranderd in pihole, reboot:
root@pihole:/etc# cat hostname
pihole
root@pihole:/etc# cat hosts
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 pihole.lan pihole

root@pihole:/etc# pihole-FTL dhcp-discover | grep domain-name
domain-name: "fritz.box"
root@pihole:/etc# ^C
root@pihole:/etc# hostname -f
pihole.lan
eindelijk... toch gelukt, thanks a lot guys, qua hostname -f dan :) domain-name wil nog niet zo... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dss58 , waarom gebruik je nu .lan als een DNS search/suffix domein ipv die welke door je DHCP server wordt geadverteerd namelijk fritz.box ?
Zoals ik in m'n vele eerdere berichten ook al had geadviseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:23:
@dss58 , waarom gebruik je nu .lan als een DNS search/suffix domein ipv die welke door je DHCP server wordt geadverteerd namelijk fritz.box ?
om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar domain fritz.box vandaan komt, om die reden opperde ik het idee om de boel van scratch af aan opnieuw in te gaan stellen in de veronderstelling dat de boel zeg maar 'vervuild' is.

edit:
ik heb zoveel geprobeerd en uitgetest, ben vast ergens iets vergeten weg te halen, zoiets.

[ Voor 8% gewijzigd door dss58 op 12-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:26:
om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar domain fritz.box vandaan komt,
Die staat in je Fritzbox instellingen geconfigureerd en kun je wijzigen.
Duuuh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:27:
[...]

Die staat in je Fritzbox instellingen geconfigureerd en kun je wijzigen.
Duuuh ;)
ow.... nou ja... dus ik moet dat ergens in de fritz.box veranderen ? als ik naar fritz.box surf in de browser werkt dat in ieder geval niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@dss58 Die vergeet je hopelijk niet meer. :P

Zulke config files worden per regel gelezen. Als er geen line termination is dan eindigt die laatste regel dus nooit en wordt genegeerd.
Uit ervaring kan ik vertellen dat je daar best lang over kan doen om dat te spotten. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Raymond P schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:39:
@dss58 Die vergeet je hopelijk niet meer. :P

Zulke config files worden per regel gelezen. Als er geen line termination is dan eindigt die laatste regel dus nooit en wordt genegeerd.
Uit ervaring kan ik vertellen dat je daar best lang over kan doen om dat te spotten. :+
ja, ben er nu ook achter zeg, pfff... een typisch weetje wat je echt MOET weten, hartelijk dank _/-\o_ maar zoals je vast mee krijgt, ik weet nog veeeeeeeeeeeeeeel meer niet dan wel |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dss58 , nee je hoeft niet dat domein te wijzigen.
Duizenden draaien hun router met dat fritz.box domein.

Wel raad ik aan dit fritz.box domein te configureren als search/suffix domein voor de Pi-hole host.
Redenen zijn een beetje ingewikkeld uit te leggen waar ik nu ff geen zin in heb.

Dat fritz.box niet naar een IP vertaalt in je browser heeft misschien een andere grondslag zoals een niet juiste configuratie.
We begonnen dit onderwerp om on-event meeltjes te sturen maar zijn nu druk bezig je hele setup te repareren.
Ik ga ff wat anders doen en kom later nog wel ff terug op je configuratie.
Het zou helpen als je zou willen melden hoe je die Fritzbox hebt geconfigureerd zodat de clients gebruik maken van Pi-hole?
Kun je een screenshotje plaatsen waar je het Pi-hole IP hebt opgevoerd in de router (mogelijk zelfs op meerder lokaties) ?

EDIT: Ow en pas je Pi-hole's "conditional forwarding" toe?
Ook daar gaarne de instellingen hier plaatsen svp?

Hieronder de officiele docs van Pi-hole voor Fritzbox:
https://docs.pi-hole.net/routers/fritzbox/

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@dss58 Het fritz.box domein is al heel lang in gebruik en voordat het TopLevelDomain .box er was.

Het toevoegen van dit specifieke domein in Pi-Hole kan hier: http://pi.hole/admin/dns_records.php en laat die verwijzen naar 192.168.178.1

Mocht je dan toch nog niet op de Fritz!box komen dan moet je uitzoeken of de browser soms DoH gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:43:
@dss58 , nee je hoeft niet dat domein te wijzigen.
Duizenden draaien hun router met dat fritz.box domein.

Wel raad ik aan dit fritz.box domein te configureren als search/suffix domein voor de Pi-hole host.
Redenen zijn een beetje ingewikkeld uit te leggen waar ik nu ff geen zin in heb.

Dat fritz.box niet naar een IP vertaalt in je browser heeft misschien een andere grondslag zoals een niet juiste configuratie.
We begonnen dit onderwerp om on-event meeltjes te sturen maar zijn nu druk bezig je hele setup te repareren.
Ik ga ff wat anders doen en kom later nog wel ff terug op je configuratie.
Het zou helpen als je zou willen melden hoe je die Fritzbox hebt geconfigureerd zodat de clients gebruik maken van Pi-hole?
Kun je een screenshotje plaatsen waar je het Pi-hole IP hebt opgevoerd in de router (mogelijk zelfs op meerder lokaties) ?

EDIT: Ow en pas je Pi-hole's "conditional forwarding" toe?
Ook daar gaarne de instellingen hier plaatsen svp?

Hieronder de officiele docs van Pi-hole voor Fritzbox:
https://docs.pi-hole.net/routers/fritzbox/
hoe maak ik van fritz.box dan een search/suffix domein ? vind het niet in die documentatie. Ik heb de boel simpel draaiend, in de fritz.box heb ik niets veranderd in relatie tot pihole dus daar zijn de instellingen nog zoals die opgeleverd was, ik heb 1 win10 pc draaien en die DNS wijst naar pihole, en that's it, als je dus een andere pc/laptop aan mn netwerkt hangt gebruikt ie dus geen pihole.
In dit geval heb ik een 2e pihole draaien die aan m'n WiFi hangt, na een hoop gedoe met een pi als accesspoint wilde die maar niet fatsoenlijk werken als ik met DNS naar pihole wijs, als accesspoint wel naar 1.1.1.1 maar niet naar pihole, dus de 2e pi als pihole+WiFi accespoint ingesteld, en dat is deze waar ik het over heb, die WiFi werkt met pihole na een hoop gedoe met o.a. raspap prima want dat werkte niet naar behoren, mijn doel is om mijn WiFi device appart via pihole kan laten lopen om te zien welke domains die gebruikt, en ik heb maar 1 WiFi device, de telefoon, een oude iphone 5c waarvan het touchscreen nog maar half doet, maar in ieder geval bedankt voor je geduld en hulp, ben je zeer erkentelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:17:
@dss58 Het fritz.box domein is al heel lang in gebruik en voordat het TopLevelDomain .box er was.

Het toevoegen van dit specifieke domein in Pi-Hole kan hier: http://pi.hole/admin/dns_records.php en laat die verwijzen naar 192.168.178.1

Mocht je dan toch nog niet op de Fritz!box komen dan moet je uitzoeken of de browser soms DoH gebruikt.
na de tip van @Raymond P werkt dat nu, dat moet je maar weten... niet waar ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@dss58 Dat is een bekend probleem. Als het in Pi-hole later een handeling wordt gedaan op een 'corrupt' bestand dan zou Pi-hole dat corrigeren. Als dat tenminste er nog inzit....beter een extra lege regel dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dss58 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:26:
hoe maak ik van fritz.box dan een search/suffix domein ?
Nog eentje dan (EDIT: omdat ik het niet kan laten ;) ) , ik weet niet ofdat ik het slecht uitleg?
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:00:
[..]

Vind je hostname:
ph5b

ph5b.home.dehakkelaar.nl

[..]
interface eth0
  static routers=10.0.0.1

[..]
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:44:
code:
1

EDIT:
[..]

deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:43:
code:
1
hostname

code:
1

code:
1
hostname -f

code:
1

deHakkelaar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:55:
code:
1

En het riedeltje van:
code:
1
hostname

code:
1
hostname -f
EDIT: Ow sorry, bovenstaande is voor een FQDN.
En onderstaande domain_name= declaratie configureerd het werkelijke search/suffix domein welke je kunt uitlezen met het dnsdomainname commando en welke ook is terug te vinden in het /etc/resolv.conf bestandje:
[..]
interface eth0
  static routers=10.0.0.1

pi@ph5b:~ $ dnsdomainname
home.dehakkelaar.nl

pi@ph5b:~ $ cat /etc/resolv.conf
# Generated by resolvconf
domain home.dehakkelaar.nl
nameserver 10.0.0.1

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 12-08-2022 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
goede uitleg @deHakkelaar , dank maar weer!
Ik ben van scratch afaan opnieuw begonnen en nu met bullseye, gisteren was nog met buster, FQDN in gesteld, postfix en monit geinstalleerd, alles leek goed te gaan maar in /var/log/mail.log verschijnt deze melding:
"521 5.5.0 Your IP has been blacklisted."
zoeken... kom ik hier uit: https://forum.kpn.com/e-m...-0-0-mail-rejected-534235
Mail gestuurd en is bevestigd, afwachten maar zo op de warme zaterdagmiddag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@dss58 , tjemig, je valt wel in elke kuil mogelijk :D

Nog ff waarom fritz.box niet oplost naar een IP, wat zijn je upstream geconfigureerde DNS servers voor Pi-hole?
code:
1
grep PIHOLE_DNS_ /etc/pihole/setupVars.conf

En heb je Pi-hole's Conditional forwarding (CF) aan staan?
code:
1
grep REV_SERVER /etc/pihole/setupVars.conf

Ik vermoed dat je DNS pad nu als volgt is:
code:
1
WinClient --> Pi-hole --> Upstream geconfigureerde DNS server(s)

Als die Fritzbox gewoon nog default DHCP doet voor je clients is deze de enige die afweet van *.fritz.box namen inclusief de fritz.box domeinnaam zelf (zonder dat je hier zelf een DNS record voor opvoert).
Dus als Fritzbox niet in het DNS pad zit zal je MS client ook niet de fritz.box naam naar IP kunnen oplossen.

Hiervoor heeft Pi-hole de "Conditional Forwarding" (CF) instelling in het leven geroepen waarbij je kan opgeven dat DNS verzoekjes met specifiek fritz.box in de naam, dat alleen deze verzoekjes naar je Fritzbox router worden doorgegeven:
http://pi.hole/admin/settings.php?tab=dns

Alle andere DNS verzoekjes gaan dan nog gewoon naar de upstream DNS server(s) die je in Pi-hole hebt geconfigureerd.
Het DNS pad ziet er dan als volgt uit:
code:
1
2
3
4
WinClient --> Pi-hole ----------------> Upstream geconfigureerde DNS server(s)
                 |
                 |
                 ---[CF: fritz.box]---> Fritzbox

Met jou topologie zou CF geconfigureerd kunnen worden met onderstaande instellingen:
code:
1
2
3
Local network in CIDR notation          = 192.168.178.0/24
IP address of your DHCP server (router) = 192.168.178.1
Local domain name (optional)            = fritz.box

Wel zorgen dat het Pi-hole IP dan niet in de Fritzbox WAN/Internet DNS instellingen is opgevoerd anders creëer je namelijk een DNS loop!

Als je nu op je MS pc onderstaande uitvoert in een CMD prompt, zou je het IP van de Fritzbox router moeten terug ontvangen:
code:
1
nslookup fritz.box

Zolang je op de MS pc alleen handmatig de DNS server hebt ingesteld naar Pi-hole, maar deze nog wel steeds automatisch een IP adres ontvangt van de router via DHCP, dan zou onderstaande reverse DNS lookup (IP naar naam) je MS client hostnaam moeten weergeven als antwoord:
code:
1
nslookup <WINDOWS_PC_IP_ADDRESS>

En een normale lookup (naam naar IP) zou ook moeten werken:
code:
1
nslookup <WINDOWS_PC_HOSTNAME>

EDIT: En ook voor andere hostnamen van clients die via DHCP met je netwerk verbinden.

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 13-08-2022 19:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Deagle schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:23:
Ik ben op een PI 3 met een unifi controller er bij op van stretch via buster naar bullseye gegaan nadat ik een backup had gemaakt. Ging vlekkeloos. 2x in place upgrade achter elkaar gedaan. Het duurde wel even overigens haha.
Tijdens mijn laatste upgrade avontuur kwam ik erachter dat ik voor de volgende upgrade waarschijnlijk een verse installatie moet gaan doen omdat mijn /boot partitie te klein is dus ik ben wel benieuwd hoe jouw partities eruit zien ?? :)

Dit zijn de mijne :
# parted -l
Model: SD SP32G (sd/mmc)
Disk /dev/mmcblk0: 31,9GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Disk Flags: 

Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
 1      4194kB  48,0MB  43,8MB  primary  fat32        lba
 2      50,3MB  31,9GB  31,9GB  primary  ext4

Partitie 1 is dus /boot
Partitie 2 is het OS zelf en / of beter gezegd de root :)

Op dit moment draai ik :
lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Raspbian
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)
Release:        10
Codename:       buster

En voldoe voorlopig gelukkig aan de nieuwe minimale eisen van Pi-Hole B-) :+
Microsoft is een stom bedrijf dat je allerlei nare dingen opdringt dus laten we dat niet als normaal beschouwen alsjeblieft! ;)

Bovendien kan je dat omzeilen via een aantal tooltjes als het goed is of gewoon minimaal de Pro versie van Windows draaien geloof ik :Y)
Set and forget om in de problemen te geraken.
YOLO generatie :+

Maar effe serieus :

Ik stel voor dat we wat aardiger tegen @jpgview doen in de toekomst, want over het algemeen post hij wel regelmatig hele interessante dingen en leuke aanvullingen voor het een en ander! d:)b _O_

Dat sommige dingen misschien wat te ver gaan of te ver gezocht zijn... tja... kan gebeuren! :)
Nog meer dependencies naast webmin.
KISS.
ed1703 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:31:
Ik krijg echt jeuk van het woord Webmin https://www.cvedetails.co...vendor_id-358/Webmin.html

En als je het dan zo graag wilt draaien, zorg dan dat het alleen bereikbaar is via een VPN/LAN en firewall die poorten.
Ik zit er wel steeds meer aan te denken om WebMin te installeren om gewoon een extra toegang tot mijn Raspberry Pi te hebben, want ondanks al mijn aanpassingen gaat SSH soms niet goed om met mijn VLAN Interfaces denk ik en als dan ook nog eens de webGUI van Pi-Hole me geen toegang geeft dan wordt het een "cable pull" met alle risico's van dien... :X

Bovendien zit er een mooie module in om OpenVPN te beheren mocht er iemand ook nog eens VPN op hetzelfde systeem draaien! :*)

Maar dit is ook interessant :
[..]
 .
 monit supports:
  * Process cpu usage
  * Process memory usage
  * Process zombie check
    LDAPv2 and LDAPv3

:)

Raar dat je zoveel ellende hebt meegemaakt, want Sendmail als MTA configureren is echt een eitje vergeleken met Postfix of QMail of zo O+

Laaaang geleden ooit gedaan voor de eerste keer en daarna was het echt een trucje van 5 minuten of zo :*)
pennywiser schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:18:
Waarom gebruik je geen Postfix (zoals bijna iedereen, maar dat is uiteraard geen argument).
IMHO te uitgebreid voor een systeem wat alleen wat mailtjes verstuurt en dat zeg ik als ex-beheerder van een aantal grote Postfix systemen! ;)
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:48:
MTA is toch alleen voor verzenden ...
Zo effe uit het blote hoofd :

- Sendmail
- Iets van Webmail pakket... RoundCube of Squirrelmail of zo...
- POP3 of IMAP pakket om remote erbij te kunnen en die gebruikt je Webmail pakket dan ook gelijk.
- MUTT om via SSH je e-mails te lezen natuurlijk! :D

Het is echt heel lang geleden voor mij dus misschien ben ik wat vergeten... :$ O-)
deHakkelaar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:03:
Voor KPN waren er destijds wat haken en ogen aan het geheel :
- Als je volledige E-Mail Server wilde spelen dan moest alles via mailrelay.kpn.nl lopen omdat poort 25 dicht zat!
- Zij gebruiken een aparte gebruikersnaam naast de e-mail Alias om in te loggen, maar voor zover ik weet hoefde je deze niet in je MTA config te zetten!
- Ehh... nog iets dat ik ben vergeten geloof ik...
pennywiser schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:07:
In de config van Sendmail heet het ook zo :)
Raymond P schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:08:
Maar ehh... het is 2022, zo'n melding is toch typisch iets wat je gewoon naar Telegram pusht?
Dat zou ook nog kunnen, maar het is maar net wat je wilt en zelfs als verstokte Telegram gebruiker weet ik niet echt zeker of ik dat wel zou willen :D
IMHO wordt dat pas een probleem als je een volledige MTA draait, want laten we eerlijk zijn : De gemiddelde Windows PC die wat zit te e-mailen heeft dat ook niet helemaal voor elkaar en zal waarschijnlijk gewoon het een en ander dat aan de WAN kant bekend is in de headers/envelope van de e-mail staan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Ik leer graag bij. Kan je met systemd tegenwoordig niet bijna alles wat monit altijd kon?

https://www.exove.com/blo...ocesses-instead-of-monit/

En je hebt dus aan sendmail-bin genoeg om mail uit te sturen? Dan zal je wel een smtp moet setten ergens.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 15-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
pennywiser schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:51:
Ik leer graag bij. Kan je met systemd tegenwoordig niet bijna alles wat monit altijd kon?
Ik leer ook graag bij en kan je dat op dit moment niet vertellen helaas :)

Maar dit :
Ziet er legit uit als ik naar de uitleg kijk :
Setting up nginx to be restarted after a crash

This short guide naturally applies to any systemd service but I’ll use nginx for example purposes.

$ systemctl nginx edit

Add these lines:

code:
1
2
[Service]
Restart=always

You can also specify a delay in seconds to restart the service but personally I don’t see any benefits.

code:
1
RestartSecs=30

Save the document. This will save it to /etc/systemd/system/nginx.service.d/overrides.conf.

Reload the daemons:

$ systemctl daemon-reload
Alleen een $ i.p.v. # lijkt me niet zo handig :+

En dit :
Make sure that you have your $EDITOR variable set up because this command opens up the default editor with supposedly empty document if you are running the command for the first time.
Is volgens mij niet boeiend, want altijd standaard nano voor zover ik weet! :)
En je hebt dus aan sendmail-bin genoeg om mail uit te sturen? Dan zal je wel een smtp moet setten ergens.
Zie : https://www.ibm.com/docs/...pic=files-sendmailcf-file
Wel vreselijk onnodig ingewikkeld, maar tegelijk ook wel heel uitgebreid vergeleken met wat ik ooit gebruikte : https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/mail/#sendmail
Waar ook dit staat : https://docs.freebsd.org/...dbook/mail/#outgoing-only

Ondertussen ziet het er allemaal een beetje anders uit dus mogelijk de content ook, maar IMHO een fijne beknopte handleiding en wat je niet weet of nog werkend wilt krijgen zoek je daarna wel uit! ;) :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
nero355 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Ik leer ook graag bij en kan je dat op dit moment niet vertellen helaas :)

Maar dit :

[...]

Ziet er legit uit als ik naar de uitleg kijk :

[...]

Alleen een $ i.p.v. # lijkt me niet zo handig :+

En dit :

[...]

Is volgens mij niet boeiend, want altijd standaard nano voor zover ik weet! :)

[...]

Zie : https://www.ibm.com/docs/...pic=files-sendmailcf-file
Wel vreselijk onnodig ingewikkeld, maar tegelijk ook wel heel uitgebreid vergeleken met wat ik ooit gebruikte : https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/mail/#sendmail
Waar ook dit staat : https://docs.freebsd.org/...dbook/mail/#outgoing-only

Ondertussen ziet het er allemaal een beetje anders uit dus mogelijk de content ook, maar IMHO een fijne beknopte handleiding en wat je niet weet of nog werkend wilt krijgen zoek je daarna wel uit! ;) :Y)
Die site is al wat ouder, Monit heb ik al jaren niet gebruikt, systemd wordt actief ontwikkeld en doe ik steeds meer mee. Die restart unit gebruik ik overal waar nodig. En voor notifications kan je bv een extra unit dependency regelen. Qua Postfix die is out of the box alleen localhost, dus als je met de config niets doet volstaat apt-get install postfix en je kan meteen uitmailen, incl. sendmail binary.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:40
nero355 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Tijdens mijn laatste upgrade avontuur kwam ik erachter dat ik voor de volgende upgrade waarschijnlijk een verse installatie moet gaan doen omdat mijn /boot partitie te klein is dus ik ben wel benieuwd hoe jouw partities eruit zien ?? :)

Dit zijn de mijne :
# parted -l
Model: SD SP32G (sd/mmc)
Disk /dev/mmcblk0: 31,9GB
Disk Flags: 

1      4194kB  48,0MB  43,8MB  primary  fat32        lba
 2      50,3MB  31,9GB  31,9GB  primary  ext4

Partitie 1 is dus /boot
Partitie 2 is het OS zelf en / of beter gezegd de root :)

Op dit moment draai ik :
lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Raspbian
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)
Release:        10
Codename:       buster

En voldoe voorlopig gelukkig aan de nieuwe minimale eisen van Pi-Hole B-) :+

[...]

Microsoft is een stom bedrijf dat je allerlei nare dingen opdringt dus laten we dat niet als normaal beschouwen alsjeblieft! ;)

Bovendien kan je dat omzeilen via een aantal tooltjes als het goed is of gewoon minimaal de Pro versie van Windows draaien geloof ik :Y)

[...]

YOLO generatie :+

Maar effe serieus :

Ik stel voor dat we wat aardiger tegen @jpgview doen in de toekomst, want over het algemeen post hij wel regelmatig hele interessante dingen en leuke aanvullingen voor het een en ander! d:)b _O_

Dat sommige dingen misschien wat te ver gaan of te ver gezocht zijn... tja... kan gebeuren! :)

[...]

[...]

Ik zit er wel steeds meer aan te denken om WebMin te installeren om gewoon een extra toegang tot mijn Raspberry Pi te hebben, want ondanks al mijn aanpassingen gaat SSH soms niet goed om met mijn VLAN Interfaces denk ik en als dan ook nog eens de webGUI van Pi-Hole me geen toegang geeft dan wordt het een "cable pull" met alle risico's van dien... :X

Bovendien zit er een mooie module in om OpenVPN te beheren mocht er iemand ook nog eens VPN op hetzelfde systeem draaien! :*)

Maar dit is ook interessant :

[...]

:)

[...]

Raar dat je zoveel ellende hebt meegemaakt, want Sendmail als MTA configureren is echt een eitje vergeleken met Postfix of QMail of zo O+

Laaaang geleden ooit gedaan voor de eerste keer en daarna was het echt een trucje van 5 minuten of zo :*)

[...]

IMHO te uitgebreid voor een systeem wat alleen wat mailtjes verstuurt en dat zeg ik als ex-beheerder van een aantal grote Postfix systemen! ;)

[...]

Zo effe uit het blote hoofd :

- Sendmail
- Iets van Webmail pakket... RoundCube of Squirrelmail of zo...
- POP3 of IMAP pakket om remote erbij te kunnen en die gebruikt je Webmail pakket dan ook gelijk.
- MUTT om via SSH je e-mails te lezen natuurlijk! :D

Het is echt heel lang geleden voor mij dus misschien ben ik wat vergeten... :$ O-)

[...]

Voor KPN waren er destijds wat haken en ogen aan het geheel :
- Als je volledige E-Mail Server wilde spelen dan moest alles via mailrelay.kpn.nl lopen omdat poort 25 dicht zat!
- Zij gebruiken een aparte gebruikersnaam naast de e-mail Alias om in te loggen, maar voor zover ik weet hoefde je deze niet in je MTA config te zetten!
- Ehh... nog iets dat ik ben vergeten geloof ik...

[...]

In de config van Sendmail heet het ook zo :)

[...]

Dat zou ook nog kunnen, maar het is maar net wat je wilt en zelfs als verstokte Telegram gebruiker weet ik niet echt zeker of ik dat wel zou willen :D

[...]

IMHO wordt dat pas een probleem als je een volledige MTA draait, want laten we eerlijk zijn : De gemiddelde Windows PC die wat zit te e-mailen heeft dat ook niet helemaal voor elkaar en zal waarschijnlijk gewoon het een en ander dat aan de WAN kant bekend is in de headers/envelope van de e-mail staan :)
Niet veel anders zo te zien :P :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Model: SD 00000 (sd/mmc)
Disk /dev/mmcblk0: 32.0GB
Disk Flags:

1      4194kB  47.7MB  43.5MB  primary  fat32        lba
 2      48.2MB  32.0GB  32.0GB  primary  ext4
Pagina: 1 ... 78 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.