hulp gevraagd...
iedereen weet ondertussen dat pihole-FTL v5.10.2 geen CNAME blocking meer doet. Er is ondertussen een
fix beschikbaar (pihole checkout ftl fix/cname), maar wie er niet van houd om over te schakelen naar een andere branch...
Omdat dit niet de eerste keer is dat er wat mis is met pihole-FTL, wil ik een test scriptje maken dat, onafhankelijk van blocklists, maar wel rekening houdend met mijn dnsmasq, whitelist, blacklist, regex config test of alles werkt zoals het hoort.
ik gebruik pihole-FTL +
unbound recursive, duckduckgo geeft aan dat je met unbound geen cname blocking kan simuleren, unbound is een recursive resolver, je hebt een authoritive resolver nodig om een en ander te kunnen simuleren.
Na ff zoeken heb ik nsd (ook een nlnetlabs product) geinstalleerd en geconfigureerd.
Om deze post leesbaar te houden heb ik alle code die ik tot hiertoe bijeen heb gesprokkeld in een pdf gestoken ,
hier (remember, whitelist users.telenet.be)
de eerste testen zijn ok (ik draai de fix branch). DL6ER legt
hier uit dat er twee verschillende gevallen van cname moeten gedetecteerd worden, beide werken:
dig cname-1.ftl.test (simple cname) geeft 0.0.0.0
dig cname-4.ftl.test (andere case) geeft ook 0.0.0.0
so far , so good
nu wil ik cname cloaking testen, de techniek die websites gebruiken om tracking te outsourcen. Volgens de beschrijvingen die ik lees, volstaat het om in het customer domain (ftl.test) een entry aan te maken die wijst naar het domain van de tracker, e.g. iets als
ik hoopte dat, door de regex uit de
NextDNS lijst te gebruiken,
(\.|^)tagcommander\.com$ , deep CNAME inspection er ook zou voor zorgen dat ik 0.0.0.0 zou terug krijgen, helaas.
Blijkt dat dit met dnsmasq niet aan de praat te krijgen is, unbound is hier nodig (de recursieve resolver), om het ip van
www.tagcommander.com te bekomen. Opnieuw helaas dus, mijn pogingen om dit aan de praat te krijgen (dnsmasq config verwijderen) en unbound config toevoegen:
stub-zone:
name: "ftl.test"
stub-addr: 127.10.10.7@5557
zorgen er niet voor dat het werkt, zelfs een dig
www.ftl.test (ook in de zone file) levert geen IP meer op.
Dus de vraag: wie heeft iets dergelijks al eens geprobeert, of wil het eventueel testen om, als eindresultaat, een ftl test script te bekomen?
Eventueel antwoorden via berichten, om te vermijden dat het forum volloopt met posts, die 95% van de users niet interesseert.