Je hebt gelijk, de TTL werkt wel degelijk, het zijn de Shields zelf die de TTL negeren, net zoals ze ook hardcoded 8.8.8 DNS hebben maar deze heb ik kunnen omzeilen door de nodige nat routing en masquerade regeltjes in mijn USG. Dus ofwel min-cache-ttl=3600 zetten of ermee leren leven zeker, ik kan het nog altijd bannen uit de statistieken via de exclude in P-Hole. Hoe staat het bij jou ingesteld?deHakkelaar schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:26:
[...]
Probeer het zou ik zeggen.
Je weet hoe de TTL weer te geven:
[...]
EDIT: Ow ps. die dig geeft alleen de juiste TTL als de @localhost server authoritative is voor dat domein.
Dus als je zelf host-record= regeltjes aanmaakt.
Als niet authoritative, zul je de TTL zien aftellen naar nul als je de dig een paar keer herhaalt.
Ja.streamnl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:40:
@deHakkelaar maakt het zoveel uit dat er van alles ge-cached wordt? Voorheen heb ik daar nooit problemen door ondervonden. Tenminste, niet dat ik merkte.
Als je er geen rekening mee houdt kun je verkeerde cached info zien nadat je bv iets gewijzigt hebt.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Welke Shield TV modellen heb je dan precies in gebruikKopernikus.1979 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:52:
Je hebt gelijk, de TTL werkt wel degelijk, het zijn de Shields zelf die de TTL negeren, net zoals ze ook hardcoded 8.8.8 DNS hebben maar deze heb ik kunnen omzeilen door de nodige nat routing en masquerade regeltjes in mijn USG.
Mijn Shield TV 2017 meldt zich juist netjes bij mij Pi-Hole zoals het hoort in tegenstelling tot een Chromecast Ultra bijvoorbeeld : Die heeft inderdaad wat DNAT/SNAT regeltjes nodig!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat lijkt wel het grote probleem van tegenwoordig.Kopernikus.1979 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:52:
[...]
Je hebt gelijk, de TTL werkt wel degelijk, het zijn de Shields zelf die de TTL negeren, net zoals ze ook hardcoded 8.8.8 DNS hebben
App makers die er eigen implementaties op na houden en alle regels/RFC's aan hun laars lappen.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Ik heb een Shield TV & Shield TV Pro 2020, die laatste is herwerkte versie van de Shield TV 2017.nero355 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:55:
[...]
Welke Shield TV modellen heb je dan precies in gebruik
Mijn Shield TV 2017 meldt zich juist netjes bij mij Pi-Hole zoals het hoort in tegenstelling tot een Chromecast Ultra bijvoorbeeld : Die heeft inderdaad wat DNAT/SNAT regeltjes nodig!
Jaa duhhh als de halve wereld ads gaan blocken?deHakkelaar schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Dat lijkt wel het grote probleem van tegenwoordig.
App makers die er eigen implementaties op na houden en alle regels/RFC's aan hun laars lappen.
Je moet toch wel heel erg naïef zijn om te verwachten dat pihole dit jaren gaat volhouden. Het antwoord is nee, pihole is binnen een paar jaar grotendeels waardeloos op smartphones.
Jaa duhhh als de hele wereld irritante ads voorschotelt!ed1703 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:00:
Jaa duhhh als de halve wereld ads gaan blocken?
Tegen die tijd verzinnen we vast wel weer een nieuwe oplossing!Je moet toch wel heel erg naïef zijn om te verwachten dat pihole dit jaren gaat volhouden. Het antwoord is nee, pihole is binnen een paar jaar grotendeels waardeloos op smartphones.
Desnoods door een wat uitgebreidere firewall neer te zetten!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijn buurman wil ook af en toe biefstuk.nero355 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Jaa duhhh als de hele wereld irritante ads voorschotelt!![]()
Nou succes. Vooralsnog is die er niet en wij @ work noemen DOH al hel op aarde wat nooit uitgevonden had moeten worden. Appbouwers zitten niet stil.Tegen die tijd verzinnen we vast wel weer een nieuwe oplossing!
Buurman is adverteerdered1703 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:07:
Mijn buurman wil ook af en toe biefstuk.
Jammer joh!
Tja, je ziet nog steeds naar welk IP het stomme ding toe wil en dat IP kan je blokkeren!Nou succes. Vooralsnog is die er niet en wij @ work noemen DOH al hel op aarde wat nooit uitgevonden had moeten worden. Appbouwers zitten niet stil.
Dat het Sudoku spelletje van Miep en Truus dan niet meer werkt : Jammer dan!
Pi-hole wordt niet alleen gebruikt voor reclames.ed1703 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:00:
[...]
Jaa duhhh als de halve wereld ads gaan blocken?
Je moet toch wel heel erg naïef zijn om te verwachten dat pihole dit jaren gaat volhouden. Het antwoord is nee, pihole is binnen een paar jaar grotendeels waardeloos op smartphones.
Malware, crypto jacking, tracking en ander ongewenst spul kan ook buiten de deur gehouden worden.
EDIT: Ik ga gewoon niet mee in die mania.
Als apps/devices me niet aanstaan en niet doen wat ik wil, dan schop ik ze de deur uit ... punt.
[ Voor 12% gewijzigd door deHakkelaar op 26-10-2020 18:16 ]
Mee eens hoor, maar de wereld van een appbouwer is nu waar reclame in zit om er aan te verdienen. Daar gaan ze omheen werken, je constateert het zelf al.deHakkelaar schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:12:
[...]
Pi-hole wordt niet alleen gebruikt voor reclames.
Malware, crypto jacking, tracking en ander ongewenst spul kan ook buiten de deur gehouden worden.
Appbouwer ja.
Ja dat kan, dan heb je dus alsnog een probleem met vhosts. Want de URL kan je er niet uitvissen, want dan zit je al in DOH.Tja, je ziet nog steeds naar welk IP het stomme ding toe wil en dat IP kan je blokkeren!
Dat is nu precies waar DOH voor is. Veiligheidsdiensten zijn hier ook allerminst blij mee.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 26-10-2020 18:25 ]
Het is net als in de natuur.
Planten evalueren om niet gegeten te worden (stekels, gif etc).
En de dieren evalueren om deze planten toch te eten.
Planten evalueren om niet gegeten te worden (stekels, gif etc).
En de dieren evalueren om deze planten toch te eten.
Alles door een web proxy jagen + 53UDP/TCP redirecten.nero355 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Jaa duhhh als de hele wereld irritante ads voorschotelt!![]()
[...]
Tegen die tijd verzinnen we vast wel weer een nieuwe oplossing!
Desnoods door een wat uitgebreidere firewall neer te zetten!
Maar dan valt het voordeel weg welke Pi-hole heeft namelijk dat geen content wordt geladen.
Met een web proxy zal je toch eerst de content moeten binnenhalen voordat je kunt filteren voor je netwerk.
Dan nog hoe ga je dan in het https verkeer loeren? Valse certificaten gebruiken hebben de browserboeren al verbannen en als je in https doh verkeer kunt kijken, dan kan je dat ook in ander https verkeer. Dan trek je dus een https-tls-dijk open ipv alleen doh. Het is en blijft namelijk https, dat veranderd niet doordat het domain naar ipinfo is.deHakkelaar schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:41:
[...]
Alles door een web proxy jagen + 53UDP/TCP redirecten.
Maar dan valt het voordeel weg welke Pi-hole heeft namelijk dat geen content wordt geladen.
Met een web proxy zal je toch eerst de content moeten binnenhalen voordat je kunt filteren voor je netwerk.
Uitdagingen voor de toekomst.
Oops sorry, bovenstaande las ik te snel overheen.
Wat bedoel je met ingesteld ?
Bij mij staat alles zo'n beetje default ingesteld wbt Pi-hole.
Enige afwijking is dat ik sinds een paar dagen met ondertaande dnsmasq setting draai om te testen ... welke mogelijk ook voor Pi-hole toegepast gaat worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| pi@ph5:~ $ man dnsmasq [..] --dns-loop-detect Enable code to detect DNS forwarding loops; ie the situation where a query sent to one of the upstream server eventually returns as a new query to the dnsmasq instance. The process works by generating TXT queries of the form <hex>.test and sending them to each up‐ stream server. The hex is a UID which encodes the instance of dns‐ masq sending the query and the upstream server to which it was sent. If the query returns to the server which sent it, then the upstream server through which it was sent is disabled and this event is logged. Each time the set of upstream servers changes, the test is re-run on all of them, including ones which were previously disabled. |
Ik zit hier met een identiek probleem. Als ik op mijn pc naar ads.google.com ga, kan ik de pagina niet openen. Doe ik hetzelfde op mijn gsm, dan kan ik de pagina wel zien. Verbind ik mijn gsm via wireguard met mijn pi, dan wordt ads.google.com niet meer geladen. Ik snap er niets van...streamnl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:16:
Inmiddels een compleet nieuwe sd kaart draaien met Pi-Hole en WireGuard.
DHCP staat uit bij KPN (V10A) en alles loopt via de Pi-Hole. (zoals het altijd gelopen heeft)
Ik zie al mijn apparaten in de dashboard met de juiste ipadres die ik ze gegeven heb.
# Laptop vrouw (Windows) wordt netjes alles geblocked.
# GSM vrouw (android) wordt NIETS geblocked. Ik zie daar heel veel:
www.google.com
connectivitycheck.gstatic.com
android.googleapis.com
Ook al pas ik de DNS bij haar aan, dan blijf ik reclame zien en dezelfde domains in haal log.
Maar geen pinterest ofzo.
# Iphone
Hier moet ik bij de instellingen de DNS handmatig aanpassen. Ik zie hier mijn DNS van de raspberry en 2 andere. Dan werkt het. Via WireGuard, werkt het wel zoals het moet.
# Macbook idem, zoals de Iphone
KPN en de Raspberry zijn up-to-date en herstart.
Wat gaat er fout?
Cunning linguist.
Ik ook niet.Bart ® schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:04:
[...]
Ik zit hier met een identiek probleem. Als ik op mijn pc naar ads.google.com ga, kan ik de pagina niet openen. Doe ik hetzelfde op mijn gsm, dan kan ik de pagina wel zien. Verbind ik mijn gsm via wireguard met mijn pi, dan wordt ads.google.com niet meer geladen. Ik snap er niets van...
Ik heb helaas niet zo veel kennis als sommige hier, maar wat voor mij werkt, is om op de gsm van mijn vrouw constant VPN te laten draaien. En ze heet dan niet Truus of Miep (@nero355 ) maar ze kan wel zo wel haar "sudoku of the day" spelen zonder reclame.
En op mijn gsm (ios) heb ik bij configeer DNS, de instelling op handmatig staan. En alleen het adres van de Pi-Hole erin gezet. Als ik buitenhuis ben, dan zit is WireGuard standaard aan.
Kijk, wat je wil is dat je apparaten (eigenlijk) geforceerd door je PI hole gaan.
Je kunt testen welke DNS server dat een apparaat gebruikt met (bijv) dig.
(ja, ik snap dat het lastig is op een GSM om dat te doen, maar voor het beeld).
Je hebt een android / google device wat blijkbaar je PI bypassed.
Kun je zo testen met ssh. Eerst buiten mn PI omgeving om
dig 8.8.8.8
; <<>> DiG 9.10.6 <<>> 8.8.8.8
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 17894
;; flags: qr rd ra ad; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512
;; QUESTION SECTION:
;8.8.8.8. IN A
;; AUTHORITY SECTION:
. 413 IN SOA a.root-servers.net. nstld.verisign-grs.com. 2020102700 1800 900 604800 86400
;; Query time: 43 msec
;; SERVER: 195.121.1.34#53(195.121.1.34)
;; WHEN: Tue Oct 27 10:33:13 CET 2020
;; MSG SIZE rcvd: 111
En dan nog een keer hetzelfde maar dan van binnen de PI hole omgeving:
dig 8.8.8.8
; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1+deb10u2-Raspbian <<>> 8.8.8.8
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 19346
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;8.8.8.8. IN A
;; Query time: 3 msec
;; SERVER: 127.0.0.1#53(127.0.0.1)
;; WHEN: Tue Oct 27 10:36:20 CET 2020
;; MSG SIZE rcvd: 36
Je ziet dat in het eerste geval dat DIG via de DNS van de KPN naar buiten gaat (en dat kan dus elke commerciële dns zijn die je kunt bedenken).
IN het 2e geval forceer ik 'm om altijd door mn PI hole heen te gaan en zodoende loopt al het verkeer door de PI hole en mis je geen requests.
Mijn setup is een fritzbox met een USG (met custom gateway.json file).
Je kunt testen welke DNS server dat een apparaat gebruikt met (bijv) dig.
(ja, ik snap dat het lastig is op een GSM om dat te doen, maar voor het beeld).
Je hebt een android / google device wat blijkbaar je PI bypassed.
Kun je zo testen met ssh. Eerst buiten mn PI omgeving om
dig 8.8.8.8
; <<>> DiG 9.10.6 <<>> 8.8.8.8
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 17894
;; flags: qr rd ra ad; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512
;; QUESTION SECTION:
;8.8.8.8. IN A
;; AUTHORITY SECTION:
. 413 IN SOA a.root-servers.net. nstld.verisign-grs.com. 2020102700 1800 900 604800 86400
;; Query time: 43 msec
;; SERVER: 195.121.1.34#53(195.121.1.34)
;; WHEN: Tue Oct 27 10:33:13 CET 2020
;; MSG SIZE rcvd: 111
En dan nog een keer hetzelfde maar dan van binnen de PI hole omgeving:
dig 8.8.8.8
; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1+deb10u2-Raspbian <<>> 8.8.8.8
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 19346
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1
;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;8.8.8.8. IN A
;; Query time: 3 msec
;; SERVER: 127.0.0.1#53(127.0.0.1)
;; WHEN: Tue Oct 27 10:36:20 CET 2020
;; MSG SIZE rcvd: 36
Je ziet dat in het eerste geval dat DIG via de DNS van de KPN naar buiten gaat (en dat kan dus elke commerciële dns zijn die je kunt bedenken).
IN het 2e geval forceer ik 'm om altijd door mn PI hole heen te gaan en zodoende loopt al het verkeer door de PI hole en mis je geen requests.
Mijn setup is een fritzbox met een USG (met custom gateway.json file).
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
Ja mijn gsm vindt inderdaad dat hij zelf beter weet welke dns hij moet gebruiken. Nu kan ik uiteraard in de wifi-instellingen een static IP (en dus ook een eigen DNS) instellen, dan is het probleem opgelost. Maar ik heb juist een pihole om niet telkens allerlei instellingen op allerlei apparaten handmatig te moeten gaan instellen...
Cunning linguist.
In je router zou je een redirect/sinkhole kunnen toevoegen dat 8.8.8.8/8.8.4.4 geblokkeerd wordt.Bart ® schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:10:
Ja mijn gsm vindt inderdaad dat hij zelf beter weet welke dns hij moet gebruiken. Nu kan ik uiteraard in de wifi-instellingen een static IP (en dus ook een eigen DNS) instellen, dan is het probleem opgelost. Maar ik heb juist een pihole om niet telkens allerlei instellingen op allerlei apparaten handmatig te moeten gaan instellen...
Mits die dat natuurlijk ondersteunt.
Ik denk niet dat mijn Experiabox dat kanLizard schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
In je router zou je een redirect/sinkhole kunnen toevoegen dat 8.8.8.8/8.8.4.4 geblokkeerd wordt.
Mits die dat natuurlijk ondersteunt.
Cunning linguist.
Als het goed is kun je DNS instellingen meegeven in de DHCP toch, deze zou je telefoon ook moeten gebruiken als je via de Wifi zit (tenminste dit werkt bij mij thuis wel zo).
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Dat werkt dus niet, mijn gsm denkt dat ie het beter weet dan wat ie vanuit DHCP doorkrijgt.Riqy schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:43:
Als het goed is kun je DNS instellingen meegeven in de DHCP toch, deze zou je telefoon ook moeten gebruiken als je via de Wifi zit (tenminste dit werkt bij mij thuis wel zo).
Cunning linguist.
Wellicht dat je telefoon wel de "goede" DNS servers gebruikt als hij ziet dat er een VPN wordt gebruikt ipv zelf DNS servers te gebruiken?Bart ® schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:04:
Verbind ik mijn gsm via wireguard met mijn pi, dan wordt ads.google.com niet meer geladen. Ik snap er niets van...
Met een tooltje als AndroDNS kan je wel controleren welke DNS server je telefoon an sich gebruikt. Of apps die ook gebruiken kan je natuurlijk niet weten.
Zal die app eens installeren, thnx!JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
Wellicht dat je telefoon wel de "goede" DNS servers gebruikt als hij ziet dat er een VPN wordt gebruikt ipv zelf DNS servers te gebruiken?
Met een tooltje als AndroDNS kan je wel controleren welke DNS server je telefoon an sich gebruikt. Of apps die ook gebruiken kan je natuurlijk niet weten.
Samsung Galaxy S9+.
Cunning linguist.
Heb je ook een DHCP voor IPv6 in je router? Ik heb daar een DNS forward instaan bij mijn router (fritzbox)
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Aha, ik gebruik geen IPv6 dus daar heb ik geen ervaring mee. Kan je niet een keertje enkel IPv4 forceren en kijken wat er dan gebeurd? Of heb je per se IPv6 nodig?Bart ® schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:19:
Met AndroDNS krijg ik een query timed oud als ik de DNS-server leeg laat... Hij stuurt de query naar een ipv6-adres: 2a02:498:ffff en dan nog wat. Dat is niet mijn eigen ipv6-range. Heel bijzonder allemaal...
Volgens deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" kan het gebeuren dat je devices vanzelf een andere IPv6 DNS server gaan gebruiken. Heb je de Pihole wel ingesteld voor IPv6?
IPv6 werkt bij de providers standaard op basis van SLAAC, bij sommigen is dat configureerbaar. Je zou dan je DNS daarin moet configureren. SLAAC werkt via je router. Als dat niet kan.. DHCPv6 is een andere niet echt optie, omdat android het vziw niet ondersteund. (Of is dat niet meer van toepassing?)JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Aha, ik gebruik geen IPv6 dus daar heb ik geen ervaring mee. Kan je niet een keertje enkel IPv4 forceren en kijken wat er dan gebeurd? Of heb je per se IPv6 nodig?
Volgens deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" kan het gebeuren dat je devices vanzelf een andere IPv6 DNS server gaan gebruiken. Heb je de Pihole wel ingesteld voor IPv6?
* ed1703 werkt niet met android
Ik volg dit topic een tijdje met plezier en heb sinds een maand of 3 een Pi-Hole geïnstalleerd.
Alles werkt prima. Echter vraag ik me af of ik de DNS instellingen correct heb opgevoerd.
Ik gebruik Pi-Hole enkel om content te blokkeren. De andere functies (zoals DNS en DHCP) worden door OPNsense afgehandeld. De upstream DNS server is dan ook het gateway adres van het VLAN waar de Pi-Hole zich in bevindt. Hier luistert vervolgens Unbound op om DNS queries op te lossen.
Nu ben ik met name geïnteresseerd wat in deze setup de juiste instellingen zijn onder “Advanced DNS settings”? Op dit moment heb ik alle vinkjes uitgeschakeld hier.
Alles werkt prima. Echter vraag ik me af of ik de DNS instellingen correct heb opgevoerd.
Ik gebruik Pi-Hole enkel om content te blokkeren. De andere functies (zoals DNS en DHCP) worden door OPNsense afgehandeld. De upstream DNS server is dan ook het gateway adres van het VLAN waar de Pi-Hole zich in bevindt. Hier luistert vervolgens Unbound op om DNS queries op te lossen.
Nu ben ik met name geïnteresseerd wat in deze setup de juiste instellingen zijn onder “Advanced DNS settings”? Op dit moment heb ik alle vinkjes uitgeschakeld hier.
@ed1703 Je stelt vast valide vragen, maar ik heb echt geen idee, ik gebruik voor zover ik weet nergens IPv6. Het enige wat ik er van af weet is dat ik al meer dan 20 jaar hoor dat we nu echt over moeten op IPv6 omdat volgend jaar IPv4 niet meer genoeg adressen heeft 
@Yoshimi Als het werkt waarom wil je dan iets veranderen?
Het enige wat ik uit je verhaal niet begrijp is hoe je DNS nu precies werkt. Als je OPNsense al de DNS doet waar vraagt hij dan weer zijn gegevens op? Je schrijft dat dit via het gateway address gaat van het VLAN waar de PiHole op zit. Maar een PiHole is geen router en dus ook niet de gateway van dat VLAN. Gaat het dan niet alsnog via de router van je ISP? Zie je in de PiHole wel de DNS queries binnen komen?
Het enige wat ik uit je verhaal niet begrijp is hoe je DNS nu precies werkt. Als je OPNsense al de DNS doet waar vraagt hij dan weer zijn gegevens op? Je schrijft dat dit via het gateway address gaat van het VLAN waar de PiHole op zit. Maar een PiHole is geen router en dus ook niet de gateway van dat VLAN. Gaat het dan niet alsnog via de router van je ISP? Zie je in de PiHole wel de DNS queries binnen komen?
[ Voor 46% gewijzigd door JeroenE op 27-10-2020 19:02 . Reden: reactie Yoshimi toegevoegd ]
Bart ® schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:04:
Ik zit hier met een identiek probleem. Als ik op mijn pc naar ads.google.com ga, kan ik de pagina niet openen. Doe ik hetzelfde op mijn gsm, dan kan ik de pagina wel zien. Verbind ik mijn gsm via wireguard met mijn pi, dan wordt ads.google.com niet meer geladen. Ik snap er niets van...
Dat komt omdat een VPN al het verkeer over de desbetreffende VPN forceert en dus ook je DNS verkeer, want als dat niet zo zou zijn dan zou er sprake zijn van een DNS Leakstreamnl schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:03:
Ik ook niet.
Ik heb helaas niet zo veel kennis als sommige hier, maar wat voor mij werkt, is om op de gsm van mijn vrouw constant VPN te laten draaien. En ze heet dan niet Truus of Miep (@nero355 ) maar ze kan wel zo wel haar "sudoku of the day" spelen zonder reclame.
En op mijn gsm (ios) heb ik bij configeer DNS, de instelling op handmatig staan. En alleen het adres van de Pi-Hole erin gezet. Als ik buitenhuis ben, dan zit is WireGuard standaard aan.
Blokada werkt daarom ook op die manier als adblock app onder Android
Was ik eigenlijk vergeten te vermelden in mijn vorige reactie... w00psie!

Even inpikken op de discussie rond devices/apps die DNS settings omzeilen: mijn router (Proximus BBox 3) laat weinig toe in termen van config, dus heb ik eenvoudigweg alle IP adressen van andere DNS'en (zoals Google en Cloudflare) en DoH hard geblokkeerd. Lijkt netjes te werken so far 
Wel niet de meest elegante oplossing, en er kunnen altijd nieuwe IP adressen gecreëerd worden, maar het is een start...
Wel niet de meest elegante oplossing, en er kunnen altijd nieuwe IP adressen gecreëerd worden, maar het is een start...
Zowel met pihole ipv6 ingeschakeld als uitgeschakeld zie ik ads op mijn gsm. Ik heb geen idee hoe ik op mijn gsm ipv6 uit zou kunnen schakelen...JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Aha, ik gebruik geen IPv6 dus daar heb ik geen ervaring mee. Kan je niet een keertje enkel IPv4 forceren en kijken wat er dan gebeurd? Of heb je per se IPv6 nodig?
Cunning linguist.
Maar... je pihole heeft ook een dns-server nodig. Dus hoe werkt dat dan als die geblokkeerd wordt in je router?Church of Noise schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:43:
Even inpikken op de discussie rond devices/apps die DNS settings omzeilen: mijn router (Proximus BBox 3) laat weinig toe in termen van config, dus heb ik eenvoudigweg alle IP adressen van andere DNS'en (zoals Google en Cloudflare) en DoH hard geblokkeerd. Lijkt netjes te werken so far
Cunning linguist.
Maar als je gsm al een andere IPv6 DNS server heeft gevonden gaat hij dus niet via de Pihole, ook al zet je daar IPv6 wel aan.Bart ® schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:46:
Zowel met pihole ipv6 ingeschakeld als uitgeschakeld zie ik ads op mijn gsm.
Je moet IPv6 op je interne netwerk uitzetten zodat je gsm per se via IPv4 moet verbinden en dan (hopelijk) wel de PiHole gebruiken.
Ik ook niet, maar kunnen de zoekmachines je daar niet bij helpen?Ik heb geen idee hoe ik op mijn gsm ipv6 uit zou kunnen schakelen...
Je hebt helemaal gelijk. Ik doel er ook niet persé op om iets te veranderen. Het was meer een vraag ter validatie, omdat ik (gelet op eerdere reacties) gemerkt heb dat er meer mensen zijn die wellicht een setup hebben identiek aan die van mij.JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:59:
Ik heb in OPNsense Unbound geactiveerd op alle interfaces. Middels een NAT-rule forward ik al het DNS verkeer naar de Pi-Hole. Deze gebruikt vervolgens ook Unbound van OPNsense in resolver mode en queried de root servers voor response (Pi-Hole blokkeert daarmee feitelijk alleen content, en regelt geen DHCP en DNS).
In de geavanceerde DNS instellingen van Pi-Hole staat het een en ander over gebruik in combinatie met een router die de primaire netwerkfuncties uitvoert. Ik ben met name geïnteresseerd in wat daar nu het beste ingesteld dient te worden
Ik gebruik Unbound als recursive resolver, dus die contacteert direct de authoratitive DNS servers zonder via tussenpartij (zoals Google, Cloudflare, Quad9 etc) te passeren.Bart ® schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Maar... je pihole heeft ook een dns-server nodig. Dus hoe werkt dat dan als die geblokkeerd wordt in je router?
@Yoshimi Als de Pihole niet de DHCP doet en zet de vinkjes aan om non-FQDN queries niet door te sturen kan je het probleem krijgen dat een apparaat wat wil weten wie "nas" of "fileserver" is daar geen antwoord op krijgt.
Als je Pihole wel DHCP doet dan kan hij dat wel weten omdat hij aan "nas" of "fileserver" zelf het IP adres heeft gegeven.
In jouw geval deelt een ander apparaat die ip adressen uit (ik neem aan het apparaat wat OPNsense draait), dus moet je Pihole ook aan dat apparaat vragen wie "nas" nu eigenlijk is.
In een andere situatie waarbij de Pihole alles aan de DNS van je provider vraagt heb je een potentieel privacy lek als een apparaat op je netwerk vraagt wie "nas" is en de Pihole stuurt dat door. Dan weet je provider (als die al zijn logs doorspit) dat jij waarschijnlijk een apparaat hebt wat "nas" heet.
Het 'belangrijkste' is echter dat je provider natuurlijk ook niet jouw interne ip adressen heeft en dus geen antwoord kan geven. Het "geen idee" antwoord van je providers DNS is langer onderweg dan wanneer de PiHole gelijk al had gezegd dat "nas" onbekend is.
Als je Pihole wel DHCP doet dan kan hij dat wel weten omdat hij aan "nas" of "fileserver" zelf het IP adres heeft gegeven.
In jouw geval deelt een ander apparaat die ip adressen uit (ik neem aan het apparaat wat OPNsense draait), dus moet je Pihole ook aan dat apparaat vragen wie "nas" nu eigenlijk is.
In een andere situatie waarbij de Pihole alles aan de DNS van je provider vraagt heb je een potentieel privacy lek als een apparaat op je netwerk vraagt wie "nas" is en de Pihole stuurt dat door. Dan weet je provider (als die al zijn logs doorspit) dat jij waarschijnlijk een apparaat hebt wat "nas" heet.
Het 'belangrijkste' is echter dat je provider natuurlijk ook niet jouw interne ip adressen heeft en dus geen antwoord kan geven. Het "geen idee" antwoord van je providers DNS is langer onderweg dan wanneer de PiHole gelijk al had gezegd dat "nas" onbekend is.
Aangezien Pi-Hole de laatste tijd niet helemaal meer werkt zoals ik het wil... en ik door de front-page er achter ben gekomen dat er ook AdGuard bestaat...zit ik toch te kijken naar iets anders.
Zoals eerder gemeld, ik heb niet zo veel kennis omtrent Pi-Hole als sommige andere in dit topic.
Twee vragen, werkt AdGuard beter?
En, waarom zou ik voor Pi-Hole i.p.v. AdGuard kiezen?
(ik besef heel goed dat ik bij Pi-Hole tread ben, ik hoop toch op eerlijke antwoorden)
Wederom, alvast beankt
Zoals eerder gemeld, ik heb niet zo veel kennis omtrent Pi-Hole als sommige andere in dit topic.
(ik besef heel goed dat ik bij Pi-Hole tread ben, ik hoop toch op eerlijke antwoorden)
Wederom, alvast beankt
Zal ik dan maar eerst gaanstreamnl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:02:
Aangezien Pi-Hole de laatste tijd niet helemaal meer werkt zoals ik het wil... en ik door de front-page er achter ben gekomen dat er ook AdGuard bestaat...zit ik toch te kijken naar iets anders.
Wederom, alvast beankt
AdGuard is niet met Pi-hole te vergelijken.
AdGuard werkt op een enkele PC.
Pi-hole werkt voor je gehele netwerk.
De één heeft voor & nadelen, en de ander ook.
Daarom kiezen sommigen om beide oplossingen tegelijk te gebruiken.
Eerlijk antwoord, mijn mening is dat Pi-hole niet geschikt is voor de gemiddelde gebruiker.
Maar er zijn voor Pi-hole genoeg gebruikers die je willen helpen.
Waarom maak je niet een draadje aan op het officiele support kanaal en leg je probleem daar voor ?
Upload de debug log en plaats je token, vertel wat voor router je gebruikt en welke instellingen je hebt toegepast.
Daar zit gewoon de meeste kennis:
https://discourse.pi-hole.net/
En natuurlijk wil niemand lezen en het eerst hands-on ervaren door het diepe in te duiken:
https://docs.pi-hole.net/
https://discourse.pi-hole.net/c/faqs/13
https://github.com/pi-hole/
Dit medium hier heet niet voor niks Tweakers
Je bedoelt AdGuard Home en dat is in grote lijnen te vergelijken met Pi-Hole.streamnl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:02:
Wederom, alvast beankt
AdGuard is wat gebruiksvriendelijker en simpeler op te zetten en te onderhouden en Pi-Hole is veelzijdiger, kan veel meer getweakt worden en geeft veel meer inzage in je netwerkstatistieken. Duidelijk een je wint wat en je verliest wat scenario. Ik heb met beide ervaringen en het is echt gebruikersafhankelijk wat je prettigst vind werken, beiden hebben zo hun voors en hun eigenaardigheden.
Beide blokkeren echter precies hetzelfde want immers beiden maken gebruik van DNS blocklists en die zijn over het algemeen generiek van aard en kunnen in beide ingeladen worden. Dus specifiek op dat vlak ga je er niet op vooruit.
Misschien iets beter je research doen, AdGuard biedt wel degelijk een oplossing voor het hele netwerk.deHakkelaar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
Zal ik dan maar eerst gaan
Eerlijk antwoord, mijn mening is dat Pi-hole niet geschikt is voor de gemiddelde gebruiker.
Maar er zijn voor Pi-hole genoeg gebruikers die je willen helpen.
Waarom maak je niet een draadje aan op het officiele support kanaal en leg je probleem daar voor ?
Upload de debug log en plaats je token, vertel wat voor router je gebruikt en welke instellingen je hebt toegepast.
Daar zit gewoon de meeste kennis:
https://discourse.pi-hole.net/
En natuurlijk wil niemand lezen en het eerst hands-on ervaren door het diepe in te duiken:
[Adguard Home] Ervaringen & discussie
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome
Kijk eens in het AdGuard Home topic.streamnl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:02:
Wederom, alvast beankt
[Adguard Home] Ervaringen & discussie
[ Voor 3% gewijzigd door crypt0rr op 30-10-2020 06:32 ]
Ik lees juist op verschillende plekken dat het wél te vergeleken is, vandaar mijn vraag.deHakkelaar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
Zal ik dan maar eerst gaan
Eens, dns/internet e.d. is niet mijn expertise.En natuurlijk wil niemand lezen en het eerst hands-on ervaren door het diepe in te duiken:
Maar ik vind je reactie dan toch weer jammer.
Je kent mij niet, je weet niet waar mijn kennis ligt maar je hebt wél al een mening over mij. Blijkbaar mag je alleen Pi-Hole gebruiken als je weet waar je mee bezig bent en geen (voor sommige te simpele) vragen stellen. Zo komt jouw einde van je bericht over. Jammer
@Miki en @cryp0rr
Bedankt voor je reactie. Hier heb ik iets aan
Er zijn geen simpele vragen en ook geen simpele antwoorden.streamnl schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:03:
[...]
Maar ik vind je reactie dan toch weer jammer.
Je kent mij niet, je weet niet waar mijn kennis ligt maar je hebt wél al een mening over mij. Blijkbaar mag je alleen Pi-Hole gebruiken als je weet waar je mee bezig bent en geen (voor sommige te simpele) vragen stellen. Zo komt jouw einde van je bericht over. Jammer
Je vroeg om een eerlijke mening dus die krijg je.
Ik heb iets raar voor, zoals gewoonte... ;-)
Dus zoals in de Ubiquiti thread beschreef heb ik de nodige DNAT/SNAT regeltjes gemaakt om hardcoded DNS traffiek netjes naar Pi-Hole door te sturen. Dit werkt prima, echter... doen nu die toestellen om de paar seconden requests naar google.com iets wat ze daarvoor niet deden, doe ik de regels weg dan verdwijnt die extra traffiek, iemand een idee?
Dus zoals in de Ubiquiti thread beschreef heb ik de nodige DNAT/SNAT regeltjes gemaakt om hardcoded DNS traffiek netjes naar Pi-Hole door te sturen. Dit werkt prima, echter... doen nu die toestellen om de paar seconden requests naar google.com iets wat ze daarvoor niet deden, doe ik de regels weg dan verdwijnt die extra traffiek, iemand een idee?
Kopernikus.1979 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:56:
Tja, ik gok dat het ook om Google apparaten gaat zoals de Chromecast en dergelijkenDus zoals in de Ubiquiti thread beschreef heb ik de nodige DNAT/SNAT regeltjes gemaakt om hardcoded DNS traffiek netjes naar Pi-Hole door te sturen. Dit werkt prima, echter... doen nu die toestellen om de paar seconden requests naar google.com iets wat ze daarvoor niet deden, doe ik de regels weg dan verdwijnt die extra traffiek, iemand een idee?
IMHO blijft dat hardnekkig spul dat simpelweg altijd wel wat te mekkeren heeft en allerlei onnodig verkeer veroorzaakt dus je hebt dan twee keuzes :
- Klagen bij Google en waarschijnlijk geen bevredigend antwoord of oplossing te krijgen

- Het gewoon negeren en laten voor wat het is...
Pick your poison!
Ik zie een derde mogelijkheid:nero355 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
[...]
Tja, ik gok dat het ook om Google apparaten gaat zoals de Chromecast en dergelijken
IMHO blijft dat hardnekkig spul dat simpelweg altijd wel wat te mekkeren heeft en allerlei onnodig verkeer veroorzaakt dus je hebt dan twee keuzes :
- Klagen bij Google en waarschijnlijk geen bevredigend antwoord of oplossing te krijgen
- Het gewoon negeren en laten voor wat het is...
Pick your poison!
Dat extra verkeer naar Google analyseren (voor IP-adres en poortnummer) en een hoop extra ervan genereren. In je eentje begin je nog niet zoveel (niet eens genoeg om te kwalificeren als poging tot DOS), maar als genoeg mensen dat doen, wordt dat wat anders. En het zou mogelijk moeten zijn, om één of andere kleine app/container te maken, die iedereen, die dat wenst, op zijn RPi kan draaien.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
onnodig indeed:nero355 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:04:
[...]
Tja, ik gok dat het ook om Google apparaten gaat zoals de Chromecast en dergelijken
Why the f*** doe je een ping naar je GW terwijl je net een https-sessie hebt gedaan naar google.com?16:37:44.552106 IP Chromecast.iot.lan.45963 > ams16s31-in-f14.1e100.net.https: Flags [.], ack 1296222074, win 2023, options [nop,nop,TS val 4294944568 ecr 2143251765], length 0
16:37:46.083356 IP Chromecast.iot.lan.36837 > dns.google.domain: 63808+ A? connectivitycheck.gstatic.com. (47)
16:37:52.087423 IP Chromecast.iot.lan. > usg.iot.lan. : ICMP echo request, id 1800, seq 1, length 64
16:37:53.112148 IP Chromecast.iot.lan. > usg.iot.lan. : ICMP echo request, id 1800, seq 2, length 64
16:37:54.112006 IP Chromecast.iot.lan. > usg.iot.lan. : ICMP echo request, id 1800, seq 3, length 64
16:38:03.145871 IP Chromecast.iot.lan.39072 > dns.google.domain: 50596+ A? www.google.com. (32)
Zinnig. En dat elke 60 seconden.
Google is een beetje van in de auto stappen, starten en nog een keer uitstappen om te kijken of de banden er wel onder zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 30-10-2020 17:05 ]
Hoe zien die verzoekjes eruit in de logs ?Kopernikus.1979 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:56:
code:
1
| tail -F /var/log/pihole.log | grep -A 10 'google.com from' |
En hoe zien ze eruit met tcpdump als je <IP_GOOGLE_APPARAAT> vervangt met werkelijke IP hieronder ?
code:
1
| sudo tcpdump -lnqtX src <IP_GOOGLE_APPARAAT> and udp port 53 |
Wat voor apparaat is het precies ?
En zijn hier ook apps/addons op geinstalleerd die mogelijk die verzoekjes doen ?
deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:30:
[...]
Hoe zien die verzoekjes eruit in de logs ?
code:
1 tail -F /var/log/pihole.log | grep -A 10 'google.com from'
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| tail -F /var/log/pihole.log | grep -A 10 'google.com from' Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.20.104 Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: query[AAAA] www.google.com from 10.10.20.104 Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 2a00:1450:400e:804::200 4 Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: query[A] mobile.pipe.aria.microsoft.com from 10. 10.10.10 Oct 30 18:58:21 dnsmasq[30045]: gravity blocked mobile.pipe.aria.microsoft.com i s 0.0.0.0 Oct 30 18:58:22 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.10.101 Oct 30 18:58:22 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: query[A] nrdp.prod.ftl.netflix.com from 10.10.20 .109 Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: cached nrdp.prod.ftl.netflix.com is <CNAME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: cached nrdp-ixanycast.ftl.netflix.com is <CNAME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: forwarded nrdp.prod.ftl.netflix.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: reply nrdp.prod.ftl.netflix.com is <CNAME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: reply nrdp-ixanycast.ftl.netflix.com is <CNAME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: reply nrdp.prod.cloud.netflix.com is <CNAME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: reply nrdp.prod.cloud.dradis.netflix.com is <CNA ME> Oct 30 18:58:24 dnsmasq[30045]: reply nrdp.prod.cloud.eu-west-1.internal.dradis. netflix.com is <CNAME> -- Oct 30 18:58:32 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.10.127 Oct 30 18:58:32 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 18:58:33 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.10.126 Oct 30 18:58:33 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 18:58:33 dnsmasq[30045]: query[A] connectivitycheck.gstatic.com from 10.10.20.102 Oct 30 18:58:33 dnsmasq[30045]: cached connectivitycheck.gstatic.com is 216.58.211.99 Oct 30 18:58:34 dnsmasq[30045]: query[A] v58.tiktokcdn.com from 10.10.10.125 Oct 30 18:58:34 dnsmasq[30045]: cached v58.tiktokcdn.com is <CNAME> Oct 30 18:58:34 dnsmasq[30045]: forwarded v58.tiktokcdn.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:58:34 dnsmasq[30045]: reply v58.tiktokcdn.com is <CNAME> Oct 30 18:58:34 dnsmasq[30045]: reply cl-5672a77c.gcdn.co is 92.223.124.253 ^C pi@pihole:~ $ tail -F /var/log/pihole.log | grep -A 10 'google.com from' Oct 30 18:59:39 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.10.125 Oct 30 18:59:39 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: query[A] friends-public-service-prod.ol.epicgames.com from 10.10.10.108 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: forwarded friends-public-service-prod.ol.epicgames.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: query[A] social-ban-public-service-prod.ol.epicgames.com from 10.10.10.108 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: forwarded social-ban-public-service-prod.ol.epicgames.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: query[A] party-service-prod.ol.epicgames.com from 10.10.10.108 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: forwarded party-service-prod.ol.epicgames.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: query[A] xmpp-service-prod.ol.epicgames.com from 10.10.10.108 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: forwarded xmpp-service-prod.ol.epicgames.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:40 dnsmasq[30045]: reply party-service-prod.ol.epicgames.com is 107.22.57.86 -- Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: query[A] mail.google.com from 10.10.10.127 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: cached mail.google.com is <CNAME> Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: forwarded mail.google.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: reply mail.google.com is <CNAME> Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: reply googlemail.l.google.com is 216.58.214.5 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: query[A] fw-update.ubnt.com from 10.10.50.10 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: forwarded fw-update.ubnt.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: query[AAAA] fw-update.ubnt.com from 10.10.50.10 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: forwarded fw-update.ubnt.com to 127.0.0.1 Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: reply fw-update.ubnt.com is <CNAME> Oct 30 18:59:49 dnsmasq[30045]: reply prd-fw-update-1478219149.us-west-2.elb.amazonaws.com is 35.165.32.88 -- Oct 30 19:00:01 dnsmasq[30045]: query[A] www.google.com from 10.10.10.127 Oct 30 19:00:01 dnsmasq[30045]: cached www.google.com is 172.217.17.36 Oct 30 19:00:02 dnsmasq[30045]: query[A] mobile.pipe.aria.microsoft.com from 10.10.10.126 Oct 30 19:00:02 dnsmasq[30045]: gravity blocked mobile.pipe.aria.microsoft.com is 0.0.0.0 Oct 30 19:00:03 dnsmasq[30045]: query[A] graph.facebook.com from 10.10.10.126 Oct 30 19:00:03 dnsmasq[30045]: cached graph.facebook.com is <CNAME> Oct 30 19:00:03 dnsmasq[30045]: cached api.facebook.com is <CNAME> Oct 30 19:00:03 dnsmasq[30045]: cached star.c10r.facebook.com is 179.60.195.7 Oct 30 19:00:04 dnsmasq[30045]: query[A] edge-mqtt.facebook.com from 10.10.10.126 Oct 30 19:00:04 dnsmasq[30045]: forwarded edge-mqtt.facebook.com to 127.0.0.1 Oct 30 19:00:04 dnsmasq[30045]: reply edge-mqtt.facebook.com is <CNAME> |
En hoe zien ze eruit met tcpdump als je <IP_GOOGLE_APPARAAT> vervangt met werkelijke IP hieronder ?
code:
1 sudo tcpdump -lnqtX src <IP_GOOGLE_APPARAAT> and udp port 53
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| sudo tcpdump -lnqtX src 10.10.10.127 and udp port 53 IP 10.10.10.127.14375 > 10.10.10.5.53: UDP, length 43 0x0000: 4500 0047 723a 4000 4011 9fd4 0a0a 0a7f E..Gr:@.@....... 0x0010: 0a0a 0a05 3827 0035 0033 8f0c a84d 0100 ....8'.5.3...M.. 0x0020: 0001 0000 0000 0000 036c 6833 1167 6f6f .........lh3.goo 0x0030: 676c 6575 7365 7263 6f6e 7465 6e74 0363 gleusercontent.c 0x0040: 6f6d 0000 0100 01 om..... tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode listening on eth0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes IP 10.10.10.127.58500 > 10.10.10.5.53: UDP, length 32 0x0000: 4500 003c 91df 4000 4011 803a 0a0a 0a7f E..<..@.@..:.... 0x0010: 0a0a 0a05 e484 0035 0028 5c5c 0749 0100 .......5.(\\.I.. 0x0020: 0001 0000 0000 0000 0377 7777 0667 6f6f .........www.goo 0x0030: 676c 6503 636f 6d00 0001 0001 gle.com..... IP 10.10.10.127.32840 > 10.10.10.5.53: UDP, length 41 0x0000: 4500 0045 93cc 4000 4011 7e44 0a0a 0a7f E..E..@.@.~D.... 0x0010: 0a0a 0a05 8048 0035 0031 74d1 a5e0 0100 .....H.5.1t..... 0x0020: 0001 0000 0000 0000 0879 6f75 7475 6265 .........youtube 0x0030: 690a 676f 6f67 6c65 6170 6973 0363 6f6d i.googleapis.com 0x0040: 0000 0100 01 ..... IP 10.10.10.127.58828 > 10.10.10.5.53: UDP, length 32 0x0000: 4500 003c adb6 4000 4011 6463 0a0a 0a7f E..<..@.@.dc.... 0x0010: 0a0a 0a05 e5cc 0035 0028 2c62 35fb 0100 .......5.(,b5... 0x0020: 0001 0000 0000 0000 0377 7777 0667 6f6f .........www.goo 0x0030: 676c 6503 636f 6d00 0001 0001 gle.com..... IP 10.10.10.127.9605 > 10.10.10.5.53: UDP, length 45 0x0000: 4500 0049 b97e 4000 4011 588e 0a0a 0a7f E..I.~@.@.X..... 0x0010: 0a0a 0a05 2585 0035 0035 3c02 4b50 0100 ....%..5.5<.KP.. 0x0020: 0001 0000 0000 0000 0967 6f6f 676c 6561 .........googlea 0x0030: 6473 0167 0b64 6f75 626c 6563 6c69 636b ds.g.doubleclick 0x0040: 036e 6574 0000 0100 01 .net..... IP 10.10.10.127.58337 > 10.10.10.5.53: UDP, length 42 0x0000: 4500 0046 b983 4000 4011 588c 0a0a 0a7f E..F..@.@.X..... 0x0010: 0a0a 0a05 e3e1 0035 0032 4240 00de 0100 .......5.2B@.... 0x0020: 0001 0000 0000 0000 0377 7777 1067 6f6f .........www.goo 0x0030: 676c 6561 6473 6572 7669 6365 7303 636f gleadservices.co 0x0040: 6d00 0001 0001 m..... |
Het aparaat in voorbeeld is de smartphone van mijn dochter, maar het zijn idd allemaal google devices dus nvidia shield, google nest speakers etc.Wat voor apparaat is het precies ?
En zijn hier ook apps/addons op geinstalleerd die mogelijk die verzoekjes doen ?
--> het is net ofdat google zijn adservices vermomt in google.com....
Oops, ik zie dat je mijn fout al had gecorrigeerd.
Het source IP voor TCPdump is natuurlijk de NAT IP 10.10.10.127
Nu zie je natuurlijk alle DNS verzoekjes van alle apparaten op poort 53.
Dat is wat lastiger om te achterhalen welk apparaat precies wat doet.
Maar onderstaande domeinen lijken mij legitieme verzoekjes als Gmail en de Youtube app zijn geinstalleerd:
Verklaart natuurlijk niet waarom de frequentie van verzoekjes in jouw waarneming is toegenomen.
En een telefoon van je dochter is wel de moeilijkste om te diagnostiseren met al die rotzooi geinstalleerd
Het source IP voor TCPdump is natuurlijk de NAT IP 10.10.10.127
Nu zie je natuurlijk alle DNS verzoekjes van alle apparaten op poort 53.
Dat is wat lastiger om te achterhalen welk apparaat precies wat doet.
Maar onderstaande domeinen lijken mij legitieme verzoekjes als Gmail en de Youtube app zijn geinstalleerd:
code:
1
2
3
4
| mail.google.com youtubei.googleapis.com googleads.g.doubleclick.net www.googleadservices.com |
Verklaart natuurlijk niet waarom de frequentie van verzoekjes in jouw waarneming is toegenomen.
En een telefoon van je dochter is wel de moeilijkste om te diagnostiseren met al die rotzooi geinstalleerd
ik forceer, net als meerder mensen hier, ook als mn dns verkeer door mn Pi Hole heen.
En ik heb twee chromecasts. Zitten weliswaar in een verschillend vlan (keuken/kamer omdat dat kan); maar de ene doet een verzoek naar time.google.com eens in de 8 minuten (ongeveer) en de andere elke minuut en 4 sec (don't ask me why) naar www.google.com.
En daarnaast elke 8 min naar time.google.com.
De ene chromecast is zeg maar 2 jaar ouder dan de ander; maar ik vind het heel bijzonder.
Maar goed ik heb ook een Axis beveiligingscamera, en doet elke 5 sec een verzoek naar accws01.accws.axis.com. Elke 5 seconden. Waarom (ja ik weet dat het wat met remote access te maken heeft; maar zo vaak)
En ik heb twee chromecasts. Zitten weliswaar in een verschillend vlan (keuken/kamer omdat dat kan); maar de ene doet een verzoek naar time.google.com eens in de 8 minuten (ongeveer) en de andere elke minuut en 4 sec (don't ask me why) naar www.google.com.
De ene chromecast is zeg maar 2 jaar ouder dan de ander; maar ik vind het heel bijzonder.
Maar goed ik heb ook een Axis beveiligingscamera, en doet elke 5 sec een verzoek naar accws01.accws.axis.com. Elke 5 seconden. Waarom (ja ik weet dat het wat met remote access te maken heeft; maar zo vaak)
[ Voor 5% gewijzigd door beerns op 30-10-2020 19:55 ]
Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....
beerns schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:53:
code:
1
2
3
| pi@ph5:~ $ host accws01.accws.axis.com accws01.accws.axis.com is an alias for seaccws01.se.axis.com. seaccws01.se.axis.com has address 195.60.68.96 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| pi@ph5:~ $ sudo nmap -sS -sU 195.60.68.96 Starting Nmap 7.70 ( https://nmap.org ) at 2020-10-30 20:16 CET Nmap scan report for seaccws01.se.axis.com (195.60.68.96) Host is up (0.030s latency). Not shown: 1000 open|filtered ports, 999 filtered ports PORT STATE SERVICE 443/tcp open https Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 21.03 seconds |
code:
1
2
3
4
5
6
7
| pi@ph5:~ $ curl -I https://seaccws01.se.axis.com curl: (60) SSL: no alternative certificate subject name matches target host name 'seaccws01.se.axis.com' More details here: https://curl.haxx.se/docs/sslcerts.html curl failed to verify the legitimacy of the server and therefore could not establish a secure connection to it. To learn more about this situation and how to fix it, please visit the web page mentioned above. |
Zo te zien staat alleen 443 TCP open voor HTTPS.
Kunnen een soort API call's zijn die je cameras maken.
Ook het SSL cert is niet geldig dus dat IP zal niet gebruikt worden om web content weer te geven voor het publiek ... vermoed ik.
Het is gewoon allemaal troep hardwareed1703 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:51:
Why the f*** doe je een ping naar je GW terwijl je net een https-sessie hebt gedaan naar google.com?
Zinnig. En dat elke 60 seconden.
Google is een beetje van in de auto stappen, starten en nog een keer uitstappen om te kijken of de banden er wel onder zitten.

Ik zou dan ook aan iedereen willen adviseren om die troep zo min mogelijk te gebruiken en/of waar mogelijk gewoon een alternatieve oplossing te gebruiken!
Om maar iets simpels te noemen : Alle Chromecast achtige troep vervangen door een NUC achtig HTPC'tje met daarop een OS en browser naar keuze voor al het YouTube/Netflix/enz. vermaak
Waarom niet gewoon Kodi op een Pi3 of hoger ?nero355 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
Om maar iets simpels te noemen : Alle Chromecast achtige troep vervangen door een NUC achtig HTPC'tje met daarop een OS en browser naar keuze voor al het YouTube/Netflix/enz. vermaak
Werkt prima hier op oude TV's, AVR zonder IP, of gewoon als piggyback op een oude computer monitor met ingebouwde speakers voor op de plee.
Casten vanaf Android of Apple pads werkt ook prima.
Door gebruik te maken van een shared database kan ik de film pauseren in de zitkamer, en resumen als ik op de plee zit
Geen rare telemetrie die plaats vindt dus ook geen behoefte noodzaak voor allerlij tweaks om het verkeer te "shapen".
https://xbian.org/
https://osmc.tv/
https://openelec.tv/
Een pi 4b met 4 of 8gb heb je voor een stuk minder geld.nero355 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:54:
[...]
Het is gewoon allemaal troep hardware
Ik zou dan ook aan iedereen willen adviseren om die troep zo min mogelijk te gebruiken en/of waar mogelijk gewoon een alternatieve oplossing te gebruiken!
Ik gebruik ook Kodi op een RPi maar daar kun je niet alles mee afspelen. Nu vind ik h.264 op 1080p prima maar tegenwoordig ligt de lat bij sommigen hoger.
👉🏻 Blog 👈🏻
juist , en daarom block ik 'm ook in mn pi hole. Dr is ook een 02 en 03 die gecontacteerd worden. Ik block ze. Klaar. Wegwezen. Ik doe niet wat met remote access.deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:29:
[...]
code:
1 2 3 pi@ph5:~ $ host accws01.accws.axis.com accws01.accws.axis.com is an alias for seaccws01.se.axis.com. seaccws01.se.axis.com has address 195.60.68.96
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 pi@ph5:~ $ sudo nmap -sS -sU 195.60.68.96 Starting Nmap 7.70 ( https://nmap.org ) at 2020-10-30 20:16 CET Nmap scan report for seaccws01.se.axis.com (195.60.68.96) Host is up (0.030s latency). Not shown: 1000 open|filtered ports, 999 filtered ports PORT STATE SERVICE 443/tcp open https Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 21.03 seconds
code:
1 2 3 4 5 6 7 pi@ph5:~ $ curl -I https://seaccws01.se.axis.com curl: (60) SSL: no alternative certificate subject name matches target host name 'seaccws01.se.axis.com' More details here: https://curl.haxx.se/docs/sslcerts.html curl failed to verify the legitimacy of the server and therefore could not establish a secure connection to it. To learn more about this situation and how to fix it, please visit the web page mentioned above.
Zo te zien staat alleen 443 TCP open voor HTTPS.
Kunnen een soort API call's zijn die je cameras maken.
Ook het SSL cert is niet geldig dus dat IP zal niet gebruikt worden om web content weer te geven voor het publiek ... vermoed ik.
Waar t mij persoonlijk om gaat is, is het inzicht. Dat er dus zovaak een url wordt aangeroepen. Momenteel 9644x En dat vandaag. Oprotten
Bedoel je H.265 ?kraades schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:53:
Ik gebruik ook Kodi op een RPi maar daar kun je niet alles mee afspelen. Nu vind ik h.264 op 1080p prima maar tegenwoordig ligt de lat bij sommigen hoger.
Pi's hebben wel de H.264 hardware acceleratie maar niet voor H.265.
Maar Pi4's hebben geen moeite om dit softwarematig te doen heb ik gelezen.
Er zijn ook andere SBC's die wel H.265 acceleratie aan boord hebben.
Het kan voorkomen dat als je dit soort telemetrie blokkeerdt, dat dan de device in een soort frenzie modus gaat.beerns schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:57:
[...]
juist , en daarom block ik 'm ook in mn pi hole. Dr is ook een 02 en 03 die gecontacteerd worden. Ik block ze. Klaar. Wegwezen. Ik doe niet wat met remote access.
Waar t mij persoonlijk om gaat is, is het inzicht. Dat er dus zovaak een url wordt aangeroepen. Momenteel 9644x En dat vandaag. Oprotten
Denkende dat ie geen internet verbinding meer heeft en net zolang blijft proberen totdat hersteld is.
Precies om dit en gezeur met plug-ins gebruik ik toch chromecast.kraades schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:53:
Helaas zijn er veel te veel producten die zonder dat je een vinkje uit of aan kunt zetten allerlei connecties opzetten. Camera’s is een mooie, maar deurbellen en thermostaten doen het niet veel beter. Blocken kan natuurlijk, maar hij blijft gewoon je dnsserver benaderen. Die smartvendors moeten gewoon eens kappen met crapsoftware bouwen, je moet het op z’n minst kunnen uitzetten.beerns schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:57:
[...]
H.265 is geen plugin issue maar gewoon de laatste MPEG4 iteratie die al lange tijd wordt ondersteund door Kodi.ed1703 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:09:
[...]
Precies om dit en gezeur met plug-ins gebruik ik toch chromecast.
Of je hardware het aankan zonder H.265 HW acceleratie met die hoge compressie is een tweede.
Volgens mij komt de strekking van mijn post niet doordeHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:26:
[...]
H.265 is geen plugin issue maar gewoon de laatste MPEG4 iteratie die al lange tijd wordt ondersteund door Kodi.
Of je hardware het aankan zonder HW acceleratie met die hoge compressie is een tweede.
Niet iedereen wil een rpi of een nuc aan z’n tv hangen. Een chromecast is afgezien van de prijs toch wel de plug and pray waar zelfs tweakers graag gebruik van maken en 99% van de apps mee werken. De ingebouwde analyse daargelaten.
Waar het met een Kodi of openelec wat meer moeite is. En niet iedereen wil daar aan.
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 30-10-2020 22:34 ]
Helemaal juist 
Maar met Kodi op een Pi, kun je nog meer tweaken als dat je ooit met Chromecast kunt.
Uitermate geschikt voor de die hard tweaker
Wist je bv dat de eerste Experia Horizon (dacht Film1/Sport1) set-top boxjes gebasseerd zijn/waren op Kodi ?
EDIT: Ik bedoel Horizon en niet de Experia
Maar met Kodi op een Pi, kun je nog meer tweaken als dat je ooit met Chromecast kunt.
Wist je bv dat de eerste Experia Horizon (dacht Film1/Sport1) set-top boxjes gebasseerd zijn/waren op Kodi ?
EDIT: Ik bedoel Horizon en niet de Experia
[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 30-10-2020 23:13 ]
Het certificaat is wel geldig voor accws01.accws.axis.com, dus wat dat betreft worden wel de juiste requests gedaan door de devices.deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:29:
code:
1
2
3
4
5
6
| curl -I https://accws01.accws.axis.com HTTP/1.1 404 Not Found Date: Sat, 31 Oct 2020 05:57:07 GMT Server: Apache/2.4.10 (Debian) X-Powered-By: PHP/5.6.40-0+deb8u5 Content-Type: text/html;charset=UTF-8 |
Vroegah... zou ik hierin mee gaan. Maar ondertussen ben ik ook in het stadium "het moet gewoon werken!". Ik heb nog een kodi aan mijn tv, maar gebruik deze zo goed als nooit meer. Chromecast plug en play en werkt altijd.deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:40:
Helemaal juist
Ik snap je punt hoor, maar niet iedereen ziet er de lol van dat tweaken (meer) in.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ook ik ben tegenwoordig van het aansluiten en werken. Pi-hole doet het verdomd goed nadat die gewoon geïnstalleerd is. Voor het afspelen van “alles” gebruik ik een Nvidia shield+plex. Ik heb alle Pi’s en Chromecasten daarmee eruit kunnen doen.Cyberpope schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:00:
[...]
Vroegah... zou ik hierin mee gaan. Maar ondertussen ben ik ook in het stadium "het moet gewoon werken!". Ik heb nog een kodi aan mijn tv, maar gebruik deze zo goed als nooit meer. Chromecast plug en play en werkt altijd.
Ik snap je punt hoor, maar niet iedereen ziet er de lol van dat tweaken (meer) in.
Een aanrader voor allen.
deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:03:
[...]
Bedoel je H.265 ?
Pi's hebben wel de H.264 hardware acceleratie maar niet voor H.265.
Maar Pi4's hebben geen moeite om dit softwarematig te doen heb ik gelezen.
Er zijn ook andere SBC's die wel H.265 acceleratie aan boord hebben.
offtopic:
Klopt. Netflix op mijn RPi 3 met Kodi doet max. 720p. Ik las elders dat ook de RPi 4 dat niet trekt. Om over 4K maar niet te spreken. Het gaat dan inderdaad om softwarematige afhandeling. Voor mij overigens geen probleem. Mijn ogen zien het verschil allemaal niet.
Klopt. Netflix op mijn RPi 3 met Kodi doet max. 720p. Ik las elders dat ook de RPi 4 dat niet trekt. Om over 4K maar niet te spreken. Het gaat dan inderdaad om softwarematige afhandeling. Voor mij overigens geen probleem. Mijn ogen zien het verschil allemaal niet.
👉🏻 Blog 👈🏻
Idem als bij mij, maar zoals ik reeds aanhaalde wat bizar is als ik de de force dns regels uitzet dat ik die om de 4 seconden request naar google.com niet meer heb.... kan jij dit ook eens testen? ben eens benieuwd.beerns schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:53:
ik forceer, net als meerder mensen hier, ook als mn dns verkeer door mn Pi Hole heen.
Btw... kan je eens je dnat/snat regels publiceren? Ik zou er graag eens vergelijken met die van mij.
[ Voor 4% gewijzigd door Kopernikus.1979 op 31-10-2020 14:08 ]
Je bedoelt misschien, dat je ze niet meer ziet (en omdat ze niet geblokkeerd worden, zullen ze waarschijnlijk ook een stuk minder vaak voorkomen).Kopernikus.1979 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:05:
[...]
Idem als bij mij, maar zoals ik reeds aanhaalde wat bizar is als ik de de force dns regels uitzet dat ik die om de 4 seconden request naar google.com niet meer heb....
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Nee niet echt want als ze zouden geblokkeerd worden door de force to dns regeltjes zou ik zie zien als afkomstig van mijn gateway van de desbetreffende vlan, dit komt door de masquerade regel, maar ik zie de requests komen van de apparaten zelf dus volgen die de dns van PiHole ipv hun hardcoded.Freee!! schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Je bedoelt misschien, dat je ze niet meer ziet (en omdat ze niet geblokkeerd worden, zullen ze waarschijnlijk ook een stuk minder vaak voorkomen).
Foutje, ik had het verkeerde domein ge-paste merkt ik ... bedankt!JeroenE schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:02:
[...]
Het certificaat is wel geldig voor accws01.accws.axis.com, dus wat dat betreft worden wel de juiste requests gedaan door de devices.
code:
1 2 3 4 5 6 curl -I https://accws01.accws.axis.com HTTP/1.1 404 Not Found Date: Sat, 31 Oct 2020 05:57:07 GMT Server: Apache/2.4.10 (Debian) X-Powered-By: PHP/5.6.40-0+deb8u5 Content-Type: text/html;charset=UTF-8
Ik heb ook alleen de eerste 1000 "common" poorten ge-scanned.
Mogelijk zit er op hogere poorten ook iets.
Had geen zin om alle 65000+ poorten te scannen
code:
1
2
3
4
5
| pi@ph5:~ $ man nmap [..] PORT SPECIFICATION AND SCAN ORDER: -p <port ranges>: Only scan specified ports Ex: -p22; -p1-65535; -p U:53,111,137,T:21-25,80,139,8080,S:9 |
Offtopic: Oops, de Pi4 heeft wel H.265 acceleratie lees ik:kraades schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
offtopic:
https://www.raspberrypi.o...ations/?resellerType=homeH.265 (4kp60 decode), H264 (1080p60 decode, 1080p30 encode)
En ik heb geen moeite om 1080p H.264 films weer te geven met een Pi2 en Kodi.
Audio staat in "pass through" dus m'n AVR doet het Dolby en DTS decoding gedeelte.
[ Voor 30% gewijzigd door deHakkelaar op 31-10-2020 23:19 ]
deHakkelaar schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:58:
Offtopic: Oops, de Pi4 heeft wel H.265 acceleratie lees ik:
offtopic:
Oke, goed om te weten!
Ik ben in de war met Netflix op een Pi. Dat valt terug naar software decodering en dat wordt in ieder geval niet getrokken op een RPi 3 en ik heb vernomen ook niet op een RPi 4. Althans dat is hoe ik het begrijp.
kraades in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Oke, goed om te weten!
Ik ben in de war met Netflix op een Pi. Dat valt terug naar software decodering en dat wordt in ieder geval niet getrokken op een RPi 3 en ik heb vernomen ook niet op een RPi 4. Althans dat is hoe ik het begrijp.
kraades in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
👉🏻 Blog 👈🏻
Over dat forceren van Pi-hole als DNS en dan extra requests zien vanaf Google devices:
Volgens mij heeft dit te maken met ‘masquerading’. Met het simpelweg forceren kan het device dit zien. Mogelijk vertrouwt hij het antwoord van je DNS-server dan niet en gaat hij daarom extra requests genereren.
Met masquerading zorg je dat het voor het device niet zichtbaar is dat je geknoeid hebt met het DNS-requests.
Ben even kwijt hoe het precies zat, maar hopelijk lost dit je probleem op @Kopernikus.1979
Even heel wat anders, nog steeds heel tevreden met https://dbl.oisd.nl/ blocklist. Heb eigenlijk nooit false positives met deze lijst, wordt erg goed onderhouden om te voorkomen dat er sites/apps stuk gaan door verkeerde blokkades.
Volgens mij heeft dit te maken met ‘masquerading’. Met het simpelweg forceren kan het device dit zien. Mogelijk vertrouwt hij het antwoord van je DNS-server dan niet en gaat hij daarom extra requests genereren.
Met masquerading zorg je dat het voor het device niet zichtbaar is dat je geknoeid hebt met het DNS-requests.
Ben even kwijt hoe het precies zat, maar hopelijk lost dit je probleem op @Kopernikus.1979
Even heel wat anders, nog steeds heel tevreden met https://dbl.oisd.nl/ blocklist. Heb eigenlijk nooit false positives met deze lijst, wordt erg goed onderhouden om te voorkomen dat er sites/apps stuk gaan door verkeerde blokkades.
Ik denk inderdaad ook dat het door de ‘masquerading’ komt, maar hoe zou ik dit moeten aanpakken? Omdat je zegt hopelijk lost dit je probleem op...ThinkPadd schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:15:
Over dat forceren van Pi-hole als DNS en dan extra requests zien vanaf Google devices:
Ik kan natuurlijk eens proberen de ‘masquerading’ uit te schakelen maar volgens ik al gelezen heb geeft dit problemen, maar het proberen waard natuurlijk.
En bedankt voor de block lijst tip, ik zelf gebruik de "ticked" lijsten van de "Firebog" de whitelist van "Anudeep" en de regex blacklist van "mmotti"' die dan automatisch geüpdatet worden via deze (https://github.com/jacklul/pihole-updatelists).
[ Voor 21% gewijzigd door Kopernikus.1979 op 01-11-2020 09:42 ]
Moest even zoeken, is al poos geleden dat ik daar iets mee gedaan heb. Het is voor elke router/firewall anders hoe je masquerade instelt. Zie voor meer info deze link: https://www.reddit.com/r/...uding_ads_and_others_try/
Ik meen dat je het op je PC kon testen door een nslookup te doen waarbij je 8.8.8.8 als DNS opgeeft. Met masquerade uit kreeg je dan een andere output dan met masquerade aan. Bij die laatste zag je volgens mij geen verschil met wanneer het daadwerkelijk door 8.8.8.8 beantwoord werd.
Excuses dat het misschien wat vaag is, zoals ik zei is het al een hele tijd geleden dat ik er naar heb gekeken.
Ik meen dat je het op je PC kon testen door een nslookup te doen waarbij je 8.8.8.8 als DNS opgeeft. Met masquerade uit kreeg je dan een andere output dan met masquerade aan. Bij die laatste zag je volgens mij geen verschil met wanneer het daadwerkelijk door 8.8.8.8 beantwoord werd.
Excuses dat het misschien wat vaag is, zoals ik zei is het al een hele tijd geleden dat ik er naar heb gekeken.
Is dat ook waarom mijn chromecast geen NPO-start meer wil afspelen op het moment dat ik DNS-filter aanzet in mijn router (en daarmee alles langs de pi-hole forceer?)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat kan het niet zijn. NPO start werkt namelijk goed op de mobiel en computer. Geen probleem.
Maar sinds een DNS filter aan heb staan en daarmee de chromecast dwing om ook via de pihole te lopen, speelt hij geen content meer op van NPO op de chromecast af.
Dus ik blok niet zoveel dat het niet werkt, want dan zou het ook niet werken op de laptop en mobiel.
Maar sinds een DNS filter aan heb staan en daarmee de chromecast dwing om ook via de pihole te lopen, speelt hij geen content meer op van NPO op de chromecast af.
Dus ik blok niet zoveel dat het niet werkt, want dan zou het ook niet werken op de laptop en mobiel.
Geen probleem hoordeHakkelaar schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:58:
Foutje, ik had het verkeerde domein ge-paste merkt ik ... bedankt!
Ik heb ook alleen de eerste 1000 "common" poorten ge-scanned.
Mogelijk zit er op hogere poorten ook iets.
code:
Maar dat kan je op een dns server natuurlijk niet zien. Dan moet je het daadwerkelijke verkeer bekijken.
1
| https://accws01.accws.axis.com/api/webcam6/image?gps=52.1551039,5.3871299&ir=off |
als ik ze disable, dan krijg ik gewoon exact hetzelfde hoor. De camera blijft elke 5 sec die verbinding zoeken. Dat was een half jaar geleden ook dé reden om het überhaupt aan te zetten.Kopernikus.1979 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:05:
[...]
Idem als bij mij, maar zoals ik reeds aanhaalde wat bizar is als ik de de force dns regels uitzet dat ik die om de 4 seconden request naar google.com niet meer heb.... kan jij dit ook eens testen? ben eens benieuwd.
Btw... kan je eens je dnat/snat regels publiceren? Ik zou er graag eens vergelijken met die van mij.
En wat wil je graag van me zien? Hoe ik zaken forceer door mn PI heen?
Hi Nero,nero355 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:55:
[...]
Je kan gewoon een alias toevoegen aan je bestaande ethernet interface
Ik zou het echter niet zo doen :
[...]
Maar gewoon aan dhcpcd.conf toevoegen op de reguliere manier en dan ook effe aan Pi-Hole doorgeven dat die daarop moet luisteren
[...]
8.8.8.8 en 8.8.4.4 routeren naar een niet bestaand adres kan ook, want dan kunnen al die stomme Google apparaten de lokale DNS ineens wel vinden!![]()
![]()
[...]
Hmm... dat is best wel raar, want mijn nVidia Shield TV 2017 gebruikt gewoon mijn lokale DNS Server i.t.t. de Google Chromecast Ultra bijvoorbeeld
Ik heb ook dat mijn Nest mini niet wil connecten met de WIFI maar mijn Google Home wel. Nu zie ik heel wat uitleg staan maar helaas begrijp ik het niet allemaal. Komt dit door de Pi-Hole? Wat kan ik hier aan doen?
Groetjes André,
Pi-Hole heb ik 5 minuten uitgezet en nog geen succes met koppelen. Ik had ook een Nest thermostaat gekocht en die doet het ook niet. Zelfde probleem met koppelen met WIFI. Toch raar want ik heb wel een Google Home en 3 x Nest Protect gekoppeld???andregroeneveld schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:34:
[...]
Hi Nero,
Ik heb ook dat mijn Nest mini niet wil connecten met de WIFI maar mijn Google Home wel. Nu zie ik heel wat uitleg staan maar helaas begrijp ik het niet allemaal. Komt dit door de Pi-Hole? Wat kan ik hier aan doen?
Je blijft het irritant vinden en bent op het moment aangekomen om het terug te sturen. Laat ik nog een keer een reset van de Nest Mini doen. En je raadt het al! Hij doet het nu wel?
Schiet mij maar lek.
Dus niets met de Pi-Hole te maken!
[ Voor 16% gewijzigd door andregroeneveld op 03-11-2020 07:52 ]
Groetjes André,
Wie weet hoe je via een browser filmpjes van nu.nl kunt laten werken?
De volgende whitelisten heeft geen nut en worden ook niet meer aangesproken zover ik zie;
Nu.nl:
cts.snmmd.nl
sss.snmmd.nl
consent.snmmd.nl
jwplatform.com
De volgende whitelisten heeft geen nut en worden ook niet meer aangesproken zover ik zie;
Nu.nl:
cts.snmmd.nl
sss.snmmd.nl
consent.snmmd.nl
jwplatform.com
volgens mij heeft het meer te maken met cookies dan Pi-Hole....roT- schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:37:
Wie weet hoe je via een browser filmpjes van nu.nl kunt laten werken?
Nu.nl:
cts.snmmd.nl
sss.snmmd.nl
consent.snmmd.nl
jwplatform.com
Ik heb alleen de functionele cookies aanstaan, maar daardoor kan ik geen nu.nl filmpjes afspelen (krijg er ook een popup van:
code:
1
2
| Pas je instellingen aan Je hebt momenteel niet de juiste cookie-instellingen om deze video te bekijken. Om video's te bekijken, is het nodig om alle cookies te accepteren. Ga via onderstaande knop naar instellingen en kies daar voor de optie 'Alle toestaan'. |
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
geolocation.onetrust.com voor nu.nl
Inderdaad. Lijkt erop dat het wisselt. Zie enorm veel domeinen langs komen nu.roT- schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:16:
@MAdD Dat vermoeden had ik ook al. Maar zodra ik bv mn iphone op 4g zet kan ik wel videos kijken ;-)
@beerns Nope wordt niet aangesproken bij openen nu.nl hier
Vanmiddag had ik dit ene domein in de whitelist gezet en daarna begonnen de video's als magisch te spelen.
De feed wordt dus vanaf verschillende locaties aangeboden.
Dit is mij doorgelaten: jwplayer-dualstack.map.fastly.net (het het domein waar ik vanmiddag over sprak weer uit de whitelist gehaald).
Ik lijk wat problemen te hebben met de combinatie Fritzbox 7590 en Pi-hole + Unbound. Ik heb alle instructies van de Pi-hole documentatie opgevolgd, Raspberry een statisch IP gegeven, netjes de lokale DNS server van de Fritzbox verwezen naar Pi-Hole, maar bij de online monitor geeft hij nog steeds aan dat hij de DNS servers gebruikt van de ISP.
Dus ik heb de IPv4 DNS servers nu ook verwezen naar de Pi-hole (als primaire en secondaire server) en nu lijkt het te werken echter maar bepaalde dingen zoals http://pi.hole/admin/ werken niet maar http://192.168.178.20/admin/ weer wel.
Een DNS lek test geeft aan dat ik nu niet meer de interne DNS servers van de ISP gebruik maar laat nu enkel de hostname van mijn provider zien. Voor de rest werkt alles rap en lijken de meeste advertenties er al uitgeplukt te worden voordat ze bij apparaten terecht kunnen komen toch heb ik het idee dat er hier of daar een missconfiguratie is.
Dus ik heb de IPv4 DNS servers nu ook verwezen naar de Pi-hole (als primaire en secondaire server) en nu lijkt het te werken echter maar bepaalde dingen zoals http://pi.hole/admin/ werken niet maar http://192.168.178.20/admin/ weer wel.
Een DNS lek test geeft aan dat ik nu niet meer de interne DNS servers van de ISP gebruik maar laat nu enkel de hostname van mijn provider zien. Voor de rest werkt alles rap en lijken de meeste advertenties er al uitgeplukt te worden voordat ze bij apparaten terecht kunnen komen toch heb ik het idee dat er hier of daar een missconfiguratie is.
Weet de DNS wel, dat het IP-adres van pi.hole 192.168.178.20 isNickvdd schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:40:
[...]
Zo nee, heb je die entry dan wel in je hosts file staan
Overigens zou ik geen "." in de naam gebruiken, hiermee geef je aan, dat je de machine "pi" op het domein "hole" wilt hebben. Ik zou die "." weglaten of vervangen door een "_" of "-".
Lijkt inmiddels zichzelf verholpen te hebben na een avondje, nu werkt ook http://pi.hole/admin/ en geven alle clients (zowel wifi als ethernet) aan dat ze netjes pi-hole gebruiken. Ik weet alleen niet of de instellingen in de fritzbox voor de IPv4 DNS servers niet dubbelop zijn op deze manier.Freee!! schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:44:
[...]
Weet de DNS wel, dat het IP-adres van pi.hole 192.168.178.20 is
Zo nee, heb je die entry dan wel in je hosts file staan
Overigens zou ik geen "." in de naam gebruiken, hiermee geef je aan, dat je de machine "pi" op het domein "hole" wilt hebben. Ik zou die "." weglaten of vervangen door een "_" of "-".
Hier is mijn huidige configuratie ter verduidelijking:
[ Voor 62% gewijzigd door Nickvdd op 30-11-2020 05:11 ]
Mooi zoNickvdd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:19:
[...]
Lijkt inmiddels zichzelf verholpen te hebben na een avondje, nu werkt ook http://pi.hole/admin/ en geven alle clients (zowel wifi als ethernet) aan dat ze netjes pi-hole gebruiken. Ik weet alleen niet of de instellingen in de fritzbox voor de IPv4 DNS servers niet dubbelop zijn op deze manier.
Bij die Upstream heb ik nog mijn vraagtekens, draait daar een Unbound of iets dergelijksHier is mijn huidige configuratie ter verduidelijking:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het is inderdaad een combinatie van Pi-hole en Unbound, werkt lekkerder dan ik had verwacht, bijna net zo vlot als de DNS servers van Cloudflare en/of mijn provider.Freee!! schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:24:
[...]
Mooi zo
[...]
Bij die Upstream heb ik nog mijn vraagtekens, draait daar een Unbound of iets dergelijks
Moet je eens twee Pi-Holes gebruiken, ieder met twee UnboundsNickvdd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:44:
[...]
Het is inderdaad een combinatie van Pi-hole en Unbound, werkt lekkerder dan ik had verwacht, bijna net zo vlot als de DNS servers van Cloudflare en/of mijn provider.
Ondertussen nog een extra WAN OUT block regel gemaakt en wat als ik een tail naar de log doe:deHakkelaar schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:30:
[...]
Hoe zien die verzoekjes eruit in de logs ?
code:
1 tail -F /var/log/pihole.log | grep -A 10 'google.com from'
code:
1 sudo tcpdump -lnqtX src <IP_GOOGLE_APPARAAT> and udp port 53
Wat voor apparaat is het precies ?
code:
1
| Nov 11 12:42:13 UniFiSecurityGateway kernel: IPv4: host 10.10.20.30/if10 ignores redirects for 10.10.20.6 to 10.10.20.6 |
Deze krijg ik om de 30 seconden, de 10.10.20.30 is mijn NVIDIA Shield (Google device dus) en de 10.10.20.6 mijn Pi-Hole. Hoe kan het dat dit toestel zomaar de redirect kan negeren? Ok, het wordt tegengehouden door de firewall maar is eigenlijk erg geworden....
Idem trouwens voor mijn 2de shield op 10.10.20.30.
Ik twijfel even of de volgende handeling voldoende is voor mij 
Per vandaag ben ik overgegaan van Ziggo naar Delta Fiber.
Mijn Pihole had ik ingesteld als dhcp en de gateway was het modem van Ziggo (192.168.178.1)
Nu wil ik de ip-range (192.168.178.*) behouden zodat ik mijn devices niet opnieuw in hoef te stellen.
Is het voldoende om het Router (gateway) IP address om te zetten naar het modem van Delta of denk ik dan te simpel.
Volgens mij is dat het enige wat nodig is, maar twijfel even
Per vandaag ben ik overgegaan van Ziggo naar Delta Fiber.
Mijn Pihole had ik ingesteld als dhcp en de gateway was het modem van Ziggo (192.168.178.1)
Nu wil ik de ip-range (192.168.178.*) behouden zodat ik mijn devices niet opnieuw in hoef te stellen.
Is het voldoende om het Router (gateway) IP address om te zetten naar het modem van Delta of denk ik dan te simpel.
Volgens mij is dat het enige wat nodig is, maar twijfel even
2250 WP Zuid PVoutput
Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.
Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.
Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.